Ja.Rik! schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:38:
[...]
Dus neopreen kabel is toegestaan in een vaste installatie?
Dan is de kabel waarschijnlijk niet beveiligd tegen aardsluiting tenzij ts een Ra heeft voldoende laag of een aangeboden aarde van de netbeheerder.KoHa schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:35:
[...]
Volgens mij kan dit als een distributiegroep worden aangesloten in de hoofd groepenkast en is een installatieautomaat voldoende om de afgaande kabel te beveiligen. Daarvoor is een aardlek bescherming dus niet noodzakelijk.
Aangezien in de onderverdeelkast meerdere aardlekschakelaars nodig zijn is het waarschijnlijk zelfs onwenselijk om een aardlekschakelaar te plaatsen in de hoofd groepenkast in verband met selectiviteit.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik wil jullie mening vragen over het volgende.
Afgelopen week heb ik zonnepanelen op mijn garagedak gemonteerd. Deze zijn verbonden met een Growatt MOD6000TL3-X omvormer (3 fase, 6KW).
De AC kant moet nog aangesloten worden.
De meterkast in huis heeft een B16 3 fase groep voor de garage, welke hangt aan een 500mA aardlek.
Er loopt een 4x6mm kabel met aardlitze naar de garage waar een verdeler hangt (ouderwets met smeltzekeringen, zie foto).
:strip_exif()/f/image/VLB7xJBB6MWzyqiOrpm4Ykqq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zouden de zonnepanelen 'bij' moeten komen.
Ik vraag me af, is het mogelijk een aftakking te maken en voor de zonnepanelen d.m.v. een los meter kastje op te hangen met een eigen alamat (B16, 30mA aardlek)?
of is het verstandiger de complete verdeler te vervangen door een moderne met hier in een groep voor de zonnepanelen?
Ook vraag ik me af of de 500mA aardlek in de meterkast in huis kan blijven.
(deze is alleen voor de 2 kracht groepen van garage en kookplaat. De 220V electra in huis zit op een aparte 30mA aardlek).
Ik wil komende week een electricien inschakelen hiervoor. Maar graag zou ik al een beetje een beeld hebben hoe dit goed aangesloten kan worden zodat ik weet of hij een beetje de juiste richting in denkt.
Alvast dank voor evt. reacties
Afgelopen week heb ik zonnepanelen op mijn garagedak gemonteerd. Deze zijn verbonden met een Growatt MOD6000TL3-X omvormer (3 fase, 6KW).
De AC kant moet nog aangesloten worden.
De meterkast in huis heeft een B16 3 fase groep voor de garage, welke hangt aan een 500mA aardlek.
Er loopt een 4x6mm kabel met aardlitze naar de garage waar een verdeler hangt (ouderwets met smeltzekeringen, zie foto).
:strip_exif()/f/image/VLB7xJBB6MWzyqiOrpm4Ykqq.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier zouden de zonnepanelen 'bij' moeten komen.
Ik vraag me af, is het mogelijk een aftakking te maken en voor de zonnepanelen d.m.v. een los meter kastje op te hangen met een eigen alamat (B16, 30mA aardlek)?
of is het verstandiger de complete verdeler te vervangen door een moderne met hier in een groep voor de zonnepanelen?
Ook vraag ik me af of de 500mA aardlek in de meterkast in huis kan blijven.
(deze is alleen voor de 2 kracht groepen van garage en kookplaat. De 220V electra in huis zit op een aparte 30mA aardlek).
Ik wil komende week een electricien inschakelen hiervoor. Maar graag zou ik al een beetje een beeld hebben hoe dit goed aangesloten kan worden zodat ik weet of hij een beetje de juiste richting in denkt.
Alvast dank voor evt. reacties
Omdat ze bij introductie van dit product i.c.m. de app ervoor gekozen hebben om van boven naar beneden te bedraden én de app dat zo te laten interpreteren dat het PV-opbrengst is gaat het dus mis met zowel het bedraden (thans op de Nederlandse wijze, UK zou volgens mij dan wel weer goed passen).Xander schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 23:44:
[...]
Euh, dat doet het toch?
[...]
Als je de app ook wilt gebruiken zou ik het mooi laten zitten, heel veel logica klopt niet meer als de app niet snapt dat je zonnepanelen meet.
Als je alleen via de API data wilt verwerken maakt het natuurlijk niet zo uit.
Een verbetering zou zijn: sluit aan van boven naar beneden of beneden naar boven gebaseerd op wat je wilt zien op de display én hoe je de API wilt gebruiken en bij instellen van de app geef je aan hoe je het bedraad hebt waardoor de app voor de app-gebruikers ook overweg zou kunnen met boven>onder als onder>boven bedraad.
Nu wordt je dus eigenlijk verplicht boven>onder te bedraden als je de app wilt gebruiken. En dat is jammer.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
@Xander @habbekrats Dan is denk ik de conclusie om gewoon een aardlekschakelaar te plaatsen in de huidige groepenkast.
Dan wordt dat een 300mA variant. Kan ik aannemen dat een 40A aardlekschakelaar voldoende is? Of moet dit echt een 25A aardlekautomaat zijn?
Dan wordt dat een 300mA variant. Kan ik aannemen dat een 40A aardlekschakelaar voldoende is? Of moet dit echt een 25A aardlekautomaat zijn?
[ Voor 9% gewijzigd door merijntjuh op 04-06-2023 13:08 ]
@Jorgeb Je gebruikt die kracht aansluitingen nog? Het werkt? Klein kastje ernaast met alamat en klaar.
Anders de onderverdeler vernieuwen, maar waarom? Als je geld (ervoor) over hebt, ga je gang.
(met zo een kracht aansluiting kan je ook een EV laden)
edit: de rest gewoon zo laten, tenzij er ergens iets mis is.
Anders de onderverdeler vernieuwen, maar waarom? Als je geld (ervoor) over hebt, ga je gang.
[ Voor 11% gewijzigd door onetime op 04-06-2023 13:28 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@merijntjuh Uit veiligheidsoogpunt is een aardlek voldoende als:
- de enige voeding in je hoofd groepenkast het net is (3x 25A)
- de enige solar invoeding via die kabel loopt. (<25A)
Je zou nog kunnen proberen om selectief te zijn ten opzichte van je hoofdzekeringen, dan helpt een alamat.
- de enige voeding in je hoofd groepenkast het net is (3x 25A)
- de enige solar invoeding via die kabel loopt. (<25A)
Je zou nog kunnen proberen om selectief te zijn ten opzichte van je hoofdzekeringen, dan helpt een alamat.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@onetime Er is inderdaad maar 1 voeding (netbeheerder kant)
Solar zit op dit moment op exact 25A (6kW).
Alleen is dit wel netjes over 3 fase verdeeld. Ik neem aan dat dat verder geen probleem moet vormen, zelfs niet als dit verdubbeld zou worden.
Wat betreft selectiviteit, gaat dat dan sowieso wel lukken vraag ik me af? Ik weet niet exact hoe dit werkt, het enige wat ik wel weet is dat je met 1.6 moet rekenen (dus 16A > 25A > 40A > 63A). Gezien onze hoofdaansluiting 3x25A is, zou het in theorie dus zo zijn dat ik in de huidige groepenkast wel een alamat plaats van 3x25A en in de onderverdeelkast met maximaal 3x16A automaten werk?
Enige "nadeel" is dat ik vanuit de schuur nooit 3x25A zou kunnen gebruiken. Gezien een toekomstige laadpaal kan dit wel een probleem zijn.
Ben ik dan niet selectief genoeg als ik een aardlek van 3x40A pak zodat ik in de onderverdeelkast maximaal een 3x25A kwijt kan?
Solar zit op dit moment op exact 25A (6kW).
Alleen is dit wel netjes over 3 fase verdeeld. Ik neem aan dat dat verder geen probleem moet vormen, zelfs niet als dit verdubbeld zou worden.
Wat betreft selectiviteit, gaat dat dan sowieso wel lukken vraag ik me af? Ik weet niet exact hoe dit werkt, het enige wat ik wel weet is dat je met 1.6 moet rekenen (dus 16A > 25A > 40A > 63A). Gezien onze hoofdaansluiting 3x25A is, zou het in theorie dus zo zijn dat ik in de huidige groepenkast wel een alamat plaats van 3x25A en in de onderverdeelkast met maximaal 3x16A automaten werk?
Enige "nadeel" is dat ik vanuit de schuur nooit 3x25A zou kunnen gebruiken. Gezien een toekomstige laadpaal kan dit wel een probleem zijn.
Ben ik dan niet selectief genoeg als ik een aardlek van 3x40A pak zodat ik in de onderverdeelkast maximaal een 3x25A kwijt kan?
@merijntjuh Het enige wat enigszins telt is selectiviteit ten opzichte van je hoofdzekeringen. En die factor 1,6 is achterhaalt, want afkomstig van smeltzekeringen. Met automaten ergens erbij moet je grafieken gaan vergelijken om te bepalen of selectiviteit wel mogelijk is.
Het enige doel van selectiviteit is (over)last (voor anderen) voorkomen.
Wie heeft er (behalve jijzelf) last van als jouw hoofdzekeringen er uit liggen?
Is het erg als je hele huis even zonder stroom zit bij een fout in je garage?
Je solar is dus geen 25A maar ~8A.
Omdat je hoofdzekeringen 3x 25A zijn heb je met 16A een beetje kans op selectiviteit.
Maar als je alle groepen in de onderverdeler beperkt tot 16A ben je er ook.
Een 40A aardlek beperkt de stroom niet tot 40A, maar dat is alleen het maximum waar hij mee belast mag worden. Met een 3x 25A in de onderverdeler ben je dan niet selectief tov je hoofdzekeringen, maar met solar invoeding compenseer je dat weer -een beetje-. Een 3x 16A voor een EV lader is geen probleem.
edit: met 8A solar + 25A van het net blijf je onder de 40A en hoef je bestaande 40A aardleks in je hoofdgroepenkasdt niet aan te passen of met een rem automaat te beveiligen.
Het enige doel van selectiviteit is (over)last (voor anderen) voorkomen.
Wie heeft er (behalve jijzelf) last van als jouw hoofdzekeringen er uit liggen?
Is het erg als je hele huis even zonder stroom zit bij een fout in je garage?
Je solar is dus geen 25A maar ~8A.
Omdat je hoofdzekeringen 3x 25A zijn heb je met 16A een beetje kans op selectiviteit.
Maar als je alle groepen in de onderverdeler beperkt tot 16A ben je er ook.
Een 40A aardlek beperkt de stroom niet tot 40A, maar dat is alleen het maximum waar hij mee belast mag worden. Met een 3x 25A in de onderverdeler ben je dan niet selectief tov je hoofdzekeringen, maar met solar invoeding compenseer je dat weer -een beetje-. Een 3x 16A voor een EV lader is geen probleem.
edit: met 8A solar + 25A van het net blijf je onder de 40A en hoef je bestaande 40A aardleks in je hoofdgroepenkasdt niet aan te passen of met een rem automaat te beveiligen.
[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 04-06-2023 15:02 ]
@onetime In principe de rest van het huishouden gaat er ook last van hebben als de stroom eruit ligt. Maar ik gok dat dit een redelijk retorische vraag was
Vooralsnog voorzie ik alleen 3x16A automaten in de onderverdeler, dus zou het niet een probleem moeten zijn.
Op dit moment zit er wel al een aardlekschakelaar in de huidige groepenkast: 3x40A 30mA.
Hierop zijn al 2 krachtgroepen aangesloten: WP bijverwarming en kookplaat.
Deze kan ik dus gebruiken? Of toch beter een 300mA variant bijplaatsen?
Als ik de huidige zou kunnen gebruiken dan loop je dus alleen het risico dat bovenstaande apparatuur het niet meer doet mocht je een foutje maken.
Vooralsnog voorzie ik alleen 3x16A automaten in de onderverdeler, dus zou het niet een probleem moeten zijn.
Op dit moment zit er wel al een aardlekschakelaar in de huidige groepenkast: 3x40A 30mA.
Hierop zijn al 2 krachtgroepen aangesloten: WP bijverwarming en kookplaat.
Deze kan ik dus gebruiken? Of toch beter een 300mA variant bijplaatsen?
Als ik de huidige zou kunnen gebruiken dan loop je dus alleen het risico dat bovenstaande apparatuur het niet meer doet mocht je een foutje maken.
[ Voor 12% gewijzigd door merijntjuh op 04-06-2023 20:16 ]
@onetime Bedankt voor je reactie!onetime schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:15:
@Jorgeb Je gebruikt die kracht aansluitingen nog? Het werkt? Klein kastje ernaast met alamat en klaar.
De kracht aansluiting wordt af en toe gebruikt voor een lasapparaat. De electra in de garage werkt verder prima.
Van mij mag de onderverdeler blijven indien het mogelijk is er zo'n extern kastje met Alamat op aan te sluiten en het daarmee prima kan werken.
Ik heb nog even een foto gemaakt van de binnenkant van de verdeler.
Zouden de draden voor deze extra groep op de bestaande rails er bij geschroefd kunnen worden?
:strip_exif()/f/image/VuEyf7kdbkzVOBYnZAiuZ0aq.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de verdeler staat 32A. Is mijn aanname juist dat dat veilig is (Combinatie van de B16 automaat in de meterkast in huis. icm. een B16 Alamat vanaf de PV).
Bij voorbaat dank!
@Jorgeb Als het een las trafo is en geen elektronisch las apparaat, dan zeker bij smeltzekeringen blijven.
Een las trafo wil nog wel eens echt grote piekstroom hebben, en daar gaan smeltzekeringen beter mee om.
Ja, die draden voor de solargroep kunnen er gewoon bij.
Voor een beetje extra veiligheid een B10 30mA voor je solar. Is genoeg voor je 6kW 3fase.
Een las trafo wil nog wel eens echt grote piekstroom hebben, en daar gaan smeltzekeringen beter mee om.
Voor een beetje extra veiligheid een B10 30mA voor je solar. Is genoeg voor je 6kW 3fase.
@merijntjuh Hoofd groepenkast lekker laten zoals die is. Gezien alle voorgaande.
Als je in je grafiek kijkt is het redelijk simpel. Teruglevering is altijd negatief, afname is positief. De kWh meter is bidirectioneel en zal dus afhankelijk van een correcte aansluiting correct meten. Teruglevering is nooit positief in nummers uitgedrukt (kijk maar een bij je energieleverancier). Je bedrag en legenda op de Y as is daarom ook een - min bedrag. Wat is instelt met profielen is voornamelijk om automatisch combinaties te maken van apparaten die samen nieuwe grafieken vormen. En bijvoorbeeld bij zonnepanelen om niet gebruik 's nachts van de omvormer mee te nemen maar enkel de pure opbrengst. Denk aan hoofd aansluiting combineren met productie om bruto stroom verbruik en zonverbruik grafiek te genereren. Of een grafiek met alle opbrengst bij elkaar etc.True schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:19:
[...]
[...]
Wel dom, ik heb 'm nu aangesloten (zoals de website en handleiding uit het doosje van @HomeWizard_NL aangeeft). In de HomeWizard app staat het wel als een positieve grafiek, maar de display en de API geeft (terecht) een negatieve waarde aan.
Het zou m.i. veel netter zijn als de HomeWizard app gewoon gebaseerd op wat je instelt in de app een opwek in positieve cijfers weergeeft zodat je niet hoeft te gaan klooien met het verwerken van de API.
Misschien dat ik de groepenkast weer ga omkatten dan wordt het netjes van beneden naar boven: klemmenblokken > onderkant kWh-meter > bovenkant kWh-meter > onderkant PV-aardlekautomaat en dan ook nog eens netjes boven elkaar.
Dan stel ik de app wel in als 'laadpaal' of zo zodat ik nog steeds een mooie positieve grafiek zie en dan is de API tenminste netjes.
stroom produceren is natuurlijk een positieve ervaring
[ Voor 7% gewijzigd door HomeWizard_NL op 05-06-2023 14:13 ]
@HomeWizard_NL
Nee hoor, wat ik betaal is negatief, dat ben ik namelijk kwijt, Wat het opbrengt is positief, want dat gaat er niet meer uit. Dat zou namelijk negatief zijn.
Mogen twee omvormers (2 x B16 automaten) achter één aardlekschakelaar of moet iedere (Solaredge) omvormer achter een afzonderlijke aardlekschakelaar?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
Op een installatie willen we zelf een vijftal zonnepanelen met Enphase micro's bijplaatsen (oost)
Er is momenteel al een SolarEdge systeem aanwezig met een 4000w omvormer (zuid).
De 5 Enphase micro's kunnen maximaal 1500watt leveren (IQ8+)
Daarmee kom ik totaal op 5500watt uit.
Huidige situatie:
1 fase 35A hoofdzekering - hoofdschakelaar - 20A automaat (zonder aardlek) - YMVK 3x2,5mm2 naar zolder - SolarEdge 4000 met 5250Wp aan panelen.
Die 2,5mm2 van 20 meter lengte lijkt mij nu al wat krap bemeten.
Aanpassing naar:
1 fase 35A hoofdzekering - hoofdschakelaar - 25A aardlekautomaat & 40A rem-automaat - YMVK 3x4mm2 naar zolder - onderverdeler met hoofdschakelaar, 20A aardlekautomaat (SolarEdge 4000) en 16A aardlekautomaat (Enphase)
Kan ik daarmee uit? Ik heb het gevoel wat krap te komen zitten op een 1 fase installatie.
Er is momenteel al een SolarEdge systeem aanwezig met een 4000w omvormer (zuid).
Huidige situatie:
1 fase 35A hoofdzekering - hoofdschakelaar - 20A automaat (zonder aardlek) - YMVK 3x2,5mm2 naar zolder - SolarEdge 4000 met 5250Wp aan panelen.
Aanpassing naar:
1 fase 35A hoofdzekering - hoofdschakelaar - 25A aardlekautomaat & 40A rem-automaat - YMVK 3x4mm2 naar zolder - onderverdeler met hoofdschakelaar, 20A aardlekautomaat (SolarEdge 4000) en 16A aardlekautomaat (Enphase)
Kan ik daarmee uit? Ik heb het gevoel wat krap te komen zitten op een 1 fase installatie.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
De netcode schrijft voor dat bij meer dan 5kW aan zonnepanelen er in de regel een drie fasen aansluiting moet zijn voorzien (zie Artikel 2.33 Netcode elektriciteit).henkNL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:23:
Op een installatie willen we zelf een vijftal zonnepanelen met Enphase micro's bijplaatsen (oost)
Huidige situatie:
Aanpassing naar:
In lid 5 staat:KoHa schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:03:
[...]
De netcode schrijft voor dat bij meer dan 5kW aan zonnepanelen er in de regel een drie fasen aansluiting moet zijn voorzien (zie Artikel 2.33 Netcode elektriciteit).
code:
1
| Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten. |
Feitelijk staat daar groter dan 5kw voor vermogenselektronische omzetters. Daar staat niet "het totaal van vermogenselektronische omzetters"
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ik vind "zijn in de regel" ook nogal arbitrair, zo van liever wel maar hoeft niet echt per se.ArPi75 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:20:
[...]
In lid 5 staat:
code:
1 Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
Feitelijk staat daar groter dan 5kw voor vermogenselektronische omzetters. Daar staat niet "het totaal van vermogenselektronische omzetters"
Even buiten de regels: je wil het in veel gevallen ook niet. Micro’s aan een lang eind kabel waar nog eens een andere omvormer 4 kW de netspanning aan het stuwen is (netimpedantie)
Je zet jezelf pontificaal achterin de netcongestie rij
Je zet jezelf pontificaal achterin de netcongestie rij
[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 06-06-2023 10:28 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
De uitzondering daarop is dan toch:True schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:21:
[...]
Ik vind "zijn in de regel" ook nogal arbitrair, zo van liever wel maar hoeft niet echt per se.
"een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde"?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik twijfel, of ik ben niet goed genoeg in Nederlands of de zinsopbouw is raar.Xander schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:37:
[...]
De uitzondering daarop is dan toch:
"een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde"?
Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
Drie zinnen:
- Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW
- , dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde,
- zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
- lijkt mij duidelijk, daar gaat het over
- lijkt een bijzin te zijn zie bijv.: https://taaladvies.net/ko...e-bijvoeglijke-bijzinnen/ "Een uitbreidende bijzin voegt extra informatie toe, die in principe ook weggelaten zou kunnen worden." dus wanneer er met de netbeheerder besproken is dat een hogere waarde dan het nominaal vermogen van 5 kW wordt toegepast in orde bevonden is
- moeten deze installaties (zowel die groter dan 5 kW als die groter dan 5 kW waar er overleg met de netbeheerder geweest is) in de regel op drie fasen worden aangesloten.
Ik vind het een hele rare zin. 5 kW of hoger, of op afspraak hoger dan 5 kW.... Dat is dus gewoon alles dat 5 kW of hoger is?
Moet dat niet "Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen lagere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten." zijn? Of, alternatief: "Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW zijn in de regel op drie fasen aangesloten behalve bij een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen uitzondering.".
In beide gevallen is "in de regel" een rare toevoeging. Mijn tweede optie is daarom eigenlijk ook niet goed, omdat het impliceert dat de individueel afgesproken waarde de uitzondering is, terwijl dat in het origineel niet is.
Moet dat niet "Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen lagere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten." zijn? Of, alternatief: "Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW zijn in de regel op drie fasen aangesloten behalve bij een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen uitzondering.".
In beide gevallen is "in de regel" een rare toevoeging. Mijn tweede optie is daarom eigenlijk ook niet goed, omdat het impliceert dat de individueel afgesproken waarde de uitzondering is, terwijl dat in het origineel niet is.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Neuh, daar gaat het niet over, het gaat over 6 "Vermogenselektronische omzetters", van respectievelijk 4kW en 5x 300W. Dus dit zinnetje alleen al maakt het hele artikel niet van toepassing.
Ben het overigens wel met @Ronald eens. Helemaal omdat het allemaal aan één kabel komt te hangen. Beter gewoon éérst je meter laten vervangen, dan kun je direct met 5x2,5mm² (of 5x4mm²) omhoog.
Je aardlekschakelaar kan normaal gesproken 40A aan, maar je hoofdzekering is meestal maar 25A.Aziona schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:51:
Mogen twee omvormers (2 x B16 automaten) achter één aardlekschakelaar of moet iedere (Solaredge) omvormer achter een afzonderlijke aardlekschakelaar?
Dus als je hoofdzekering eruit moet kan je ze achter dezelfde aardlek zetten, anders zou ik maar op een andere fase aansluiten. (tenzij je een 35A of 40A enkel fase hoofdaansluiting hebt)
Je kunt, met de marges die er zijn, met een 6A automaat voor de micro's volstaan. 6,6x 230 = 1518, 6x 250 = 1500henkNL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:23:
Huidige situatie: 1 fase 35A hoofdzekering - hoofdschakelaar -
20A automaat (zonder aardlek) - YMVK 3x2,5mm2 naar zolder - SolarEdge 4000 met 5250Wp aan panelen. Die 2,5mm2 van 20 meter lengte lijkt mij nu al wat krap bemeten.
Aanpassing naar: 1 fase 35A hoofdzekering - hoofdschakelaar -
25A aardlekautomaat & 40A rem-automaat - YMVK 3x4mm2 naar zolder - onderverdeler met hoofdschakelaar, 20A aardlekautomaat (SolarEdge 4000) en 16A aardlekautomaat (Enphase)
Dus doe een 6 of 10A automaat voor de micro's. Je gaat zelfs op piek momenten niet over het door de netbeheerder !gewenste! maximum van 5kW voor 1 fase, omdat het verschillende oriëntaties zijn...
Gewoon doen verder zoals je beschrijft. Wil je meer solar, dan wel naar 3fase, maar nu nog niet nodig.
Bedankt allen voor de antwoorden.
In theorie moet ik in overleg met de netbeheerder dat ik >5kW het net in wil pompen op 1 fase (even niet kijkend naar de oriëntaties).
Het zit eigenlijk allemaal op het randje.
Wil ik een (ook richting de toekomst) een duurzame situatie ben ik beter af met het laten plaatsen van een 3 fase meter.
In theorie moet ik in overleg met de netbeheerder dat ik >5kW het net in wil pompen op 1 fase (even niet kijkend naar de oriëntaties).
Het zit eigenlijk allemaal op het randje.
Wil ik een (ook richting de toekomst) een duurzame situatie ben ik beter af met het laten plaatsen van een 3 fase meter.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)
Ja, het las apparaat is een mig mag (met trafo neem ik aan).onetime schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:34:
@Jorgeb Als het een las trafo is en geen elektronisch las apparaat, dan zeker bij smeltzekeringen blijven.
We gaan het op deze manier doen. Bedankt voor de inzichten
Mijn hoofdzekering is 40Aonetime schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:33:
[...]
Dus als je hoofdzekering eruit moet kan je ze achter dezelfde aardlek zetten, anders zou ik maar op een andere fase aansluiten. (tenzij je een 35A of 40A enkel fase hoofdaansluiting hebt)
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh
@Aziona Dan mogen ze op zich achter een enkele aardlekschakelaar. Maar als de sets gevoelig zijn voor lek heb je dus wel meer kans dat ze uitschakelen.
En bij 16A PV op 1-fase 40A moet je de kast al geschikt maken voor de >40A maar met 32A natuurlijk helemaal.
En vergeet niet dat je maximaal 5kW mag doen op 1-fase. Daar is nog wel wat discussie over maar het is in de regel ook niet slim voor het opdrijven van de spanning.
En bij 16A PV op 1-fase 40A moet je de kast al geschikt maken voor de >40A maar met 32A natuurlijk helemaal.
En vergeet niet dat je maximaal 5kW mag doen op 1-fase. Daar is nog wel wat discussie over maar het is in de regel ook niet slim voor het opdrijven van de spanning.
Zou moeten kunnen, door het verschil in oriëntatie haal je de 5500W niet of weinig en al zeker niet heel lang.henkNL schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 09:23:
Huidige situatie:
Aanpassing naar:
Heb hier met een vergelijkbare opstelling nooit problemen gehad. (zie onderschrift)
Waarom boven een onder verdeler? Waarom niet gewoon een 2e groep naar boven? 2,5mm voor de 1500w gebruiken van de nieuwe panelen. Een nieuwe 3x6mm2 voor de 4K omvormer leggen. Is dan ook mooi selectief.
2e groep vanuit je hoofdverdeler is later ook handiger als je om zou gaan naar 3 fase. Kan je dan eenvoudig verdelen over de fases.
Stel je moet een auto gaan opladen of er komt meer apparatuur bij....
Ben zelf wel omgegaan naar 3 fase maar op 1 fase werkte het ook, met 3 fase wel een lagere spanning!
:strip_exif()/f/image/yoNHL1A3BRauRxmImxuyvMTK.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
@DeHollander Door die onderverdeler is het ook mooi selectief. En benut je de kabel beter.
Met een (omgekleurde) 5x 2,5/4mm2 ben je ook mooi op de toekomst voor bereid.
Aanpassing naar:onetime schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 20:58:
@DeHollander Door die onderverdeler is het ook mooi selectief. En benut je de kabel beter.
20A achter een 25A zou ik niet selectief durven noemen, om over de 2 aardlekschakelaars maar te

35A hoofdzekering en dan een B20 aardlekautomaat voor die 4k omvormer wel.
2 kabels is gewoon beter minder spanningsverlies etc etc etc
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
@DeHollander Het gaat om 20A achter 35A. Redelijk selectief. Net als 25A achter 35A.
Dat van de aardleks had ik even gemist, dat zou het beste een selectieve 25A 0,3A versie zijn.
Dat van de aardleks had ik even gemist, dat zou het beste een selectieve 25A 0,3A versie zijn.
Aziona schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 08:51:
Hou (ook) rekening met de som van de eventuele aanwezige DC lekstromen.Septillion schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 08:02:
@Aziona Dan mogen ze op zich achter een enkele aardlekschakelaar. Maar als de sets gevoelig zijn voor lek heb je dus wel meer kans dat ze uitschakelen.
Ik weet niet zeker of @Septillion ook DC lekstromen bedoelde, dus voor de zekerheid nog even ter aanvulling:
Bij SolarEdge staat in de verklaring dat elke omvormer een lekstroom kleiner dan 1mA afgeeft, zodat er maximaal 6 omvormers achter één aardlekschakelaar geplaatst mogen worden, waarmee de lekstroom niet hoger is dan 6mA. Ik neem dan aan dat het hier gaat om DC lekstroom, zodat een type A aardlekschakelaar is toegestaan.
Dit staat dan los van AC lekstroom, want hiervoor adviseert SolarEdge vaak een aardlekschakelaar 100mA.
En in zijn algemeenheid dus ook de tip; kijk ook naar de DC lekstroom en de 6mA verklaring van de omvormer of je niet boven de 6mA uitkomt als je omvormers gaat combineren op 1 aardlek.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Ik wil een bestaande Perilex (3x16A) WCD 30cm verlagen. Is het dan toegestaan om in de bestaande Perilex WCD door te kussen en daar dan een blindplaat op te monteren zodat dit gedeelte nog bereikbaar blijft en dan 30cm lager de daadwerkelijke werkende Perilex WCD de plaatsen?!
Ja, dat mag.averroes1198 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:35:
Ik wil een bestaande Perilex (3x16A) WCD 30cm verlagen. Is het dan toegestaan om in de bestaande Perilex WCD door te kussen en daar dan een blindplaat op te monteren zodat dit gedeelte nog bereikbaar blijft en dan 30cm lager de daadwerkelijke werkende Perilex WCD de plaatsen?!
Mocht de oude lasdoos niet meer bereikbaar zijn dan zou nieuwe bedrading trekken de voorkeur hebben, maar aangezien deze lasdoos bereikbaar blijft is het wel de meest goedkope/makkelijke oplossing idd.
Dank voor de snelle reactie! Om die reden wilde ik ook de oude doos bereikbaar houden!pickboy schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:39:
[...]
Ja, dat mag.
Mocht de oude lasdoos niet meer bereikbaar zijn dan zou nieuwe bedrading trekken de voorkeur hebben, maar aangezien deze lasdoos bereikbaar blijft is het wel de meest goedkope/makkelijke oplossing idd.
Correct , zo lees ik het ook. En wat betreft de spanning bij terugleveren. Ik zit op 1 fase. Ik verwacht dat 1/3 van de huizen in mijn wijk op dezelfde fase zitten. Al die huizen liggen vol, dus een extra set op mijn huis doet niet zoveel. Op dit moment is mijn theoretische vermogen ca. 6300 W. Kan dus nog zo'n 1800 W bij voordat mijn 35A hoofdaansluiting vol zit.ArPi75 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 10:20:
[...]
In lid 5 staat:
code:
1 Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
Ik heb een loze leiding voor een Quooker naar de meterkast liggen en wil deze ook gebruiken (dus niet de Quooker energieverdeler!).
Zal ik een installatieautomaat of een alamat gebruiken (waarbij die laatste even breed is als een normale installatieautomaat)?!
Zal ik een installatieautomaat of een alamat gebruiken (waarbij die laatste even breed is als een normale installatieautomaat)?!
Hallo. nieuw hier. Ik heb vorig jaar een huis gekocht van ruim 40 jaar oud. Tijdens de verbouwing hebben we de centrale meterkast helemaal opnieuw laten opbouwen. In de garage hangt echter nog een klein verdeelpunt, wat nog uit vrij oude meuk bestaat. Ik denk dat ik snap hoe die is aangesloten op de centrale meterkast, maar zou graag wat advies willen.
:strip_exif()/f/image/cyDNSg7hcMSnyTtNMWnsVOsH.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verdeelpunt bestaat uit een inkomende kabel die op een 3 fasen aardlekschakelaar in de centrale meterkast zit. Op het verdeelpunt zitten twee groepen van 16 ampere (links) en een aparte 2 fasen 380 volt aansluiting.
Lange termijn zou ik dit graag willen vernieuwen maar voor de korte termijn wil ik graag een extra groep plaatsen zodat ik de warmtepomp (1 fase, kan op 16 amp groep) van ons opzetzwembad kan aansluiten.
Mijn vraag is:
- Kan dit zomaar of zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?
Of denk ik te moeilijk en moet ik gewoon een verloop 380 -> 220 kopen en in de revisie van dit verdeelpunt opnieuw gaan nadenken over dimensionering?
:strip_exif()/f/image/cyDNSg7hcMSnyTtNMWnsVOsH.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verdeelpunt bestaat uit een inkomende kabel die op een 3 fasen aardlekschakelaar in de centrale meterkast zit. Op het verdeelpunt zitten twee groepen van 16 ampere (links) en een aparte 2 fasen 380 volt aansluiting.
Lange termijn zou ik dit graag willen vernieuwen maar voor de korte termijn wil ik graag een extra groep plaatsen zodat ik de warmtepomp (1 fase, kan op 16 amp groep) van ons opzetzwembad kan aansluiten.
Mijn vraag is:
Of denk ik te moeilijk en moet ik gewoon een verloop 380 -> 220 kopen en in de revisie van dit verdeelpunt opnieuw gaan nadenken over dimensionering?
@Ron273 Als de deksel het toelaat gewoon een groep bijplaatsen, wel zorgen dat ze alle drie op een andere fase zitten.
Ik zou graag dit apparaat willen vervangen voor de nieuwe digitale versie.
Kan iemand mij vertellen welke kabels ik in welke slots ik moet aansluiten? Bruin, blauw, rood? Blauw op N neem ik aan...
:strip_exif()/f/image/NZPMEdM6UuTrmHFgyliNJtOr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vj12QGpNULK2Oo5A7M3sbb8p.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand mij vertellen welke kabels ik in welke slots ik moet aansluiten? Bruin, blauw, rood? Blauw op N neem ik aan...
:strip_exif()/f/image/NZPMEdM6UuTrmHFgyliNJtOr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vj12QGpNULK2Oo5A7M3sbb8p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4X5GEDQdvuUCG4acmSr7IWKJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Basement Bios ---- Exo-S
@Ron273 op de foto zien we de onderverdeler? Je hebt het over een aardlekschakelaar in de hoofdgroepen kast, maar niet over een automaat. Je moet de kabel wel beveiligen tegen overbelasting. Weet je de dikte en lengte van de aders tussen de twee kasten?
Die rechter "automatische smeltzekeringen" schroefautomaten zijn echt niet veilig. Die moet je vervangen. Ik neem aan dat dit een 3-fase aansluiting is en niet 2-fase zoals je beschrijft? Je wil die automaat in één handeling uit schakelen en vervangen kost echt niet veel. 16A zou wel kunnen, afhankelijk van bovenstaande vragen/antwoorden en de andere gebruikers in deze kast.
Die rechter "automatische smeltzekeringen" schroefautomaten zijn echt niet veilig. Die moet je vervangen. Ik neem aan dat dit een 3-fase aansluiting is en niet 2-fase zoals je beschrijft? Je wil die automaat in één handeling uit schakelen en vervangen kost echt niet veel. 16A zou wel kunnen, afhankelijk van bovenstaande vragen/antwoorden en de andere gebruikers in deze kast.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Bruine draad van U2 naar LMystikal schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:38:
Ik zou graag dit apparaat willen vervangen voor de nieuwe digitale versie.
Blauwe draad van U1 naar N
Rode/bruine draad van 1 naar 2
Blauwe draad van 4 naar 1
... zit die er nu wel? Je mag het aannemen, maar @Mystikal benoemt ook maar 3 draden in de tekst en heeft er niet bij verteld of de huidige situatie functioneert...Voederbietel schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:41:
@Mystikal Als daar op U1 nog een blauwe draad zit, heb je goed je best gedaan om een zo onbruikbaar mogelijke foto van de bestaande situatie te plaatsen.
[ Voor 23% gewijzigd door Xander op 10-06-2023 18:18 . Reden: Niet goed naar de foto van de handleiding gekeken :) ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ron273 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:34:
Hallo. nieuw hier. Ik heb vorig jaar een huis gekocht van ruim 40 jaar oud. Tijdens de verbouwing hebben we de centrale meterkast helemaal opnieuw laten opbouwen. In de garage hangt echter nog een klein verdeelpunt, wat nog uit vrij oude meuk bestaat. Ik denk dat ik snap hoe die is aangesloten op de centrale meterkast, maar zou graag wat advies willen.
[Afbeelding]
Mijn vraag is:
Zoals je kunt lezen heeft hij de hoofdgroepenkast laten vernieuwen. Dit wil hij ook doen, maar voorlopig even een extra groep voor de warmtepomp. Simpel, tijdelijk. Later weet hij beter wat hij hier wil.timovd schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:35:
@Ron273 op de foto zien we de onderverdeler? Je hebt het over een aardlekschakelaar in de hoofdgroepen kast, maar niet over een automaat. Je moet de kabel wel beveiligen tegen overbelasting. Weet je de dikte en lengte van de aders tussen de twee kasten?
Die rechter "automatische smeltzekeringen" zijn echt niet veilig. Die moet je vervangen. Ik neem aan dat dit een 3-fase aansluiting is en niet 2-fase zoals je beschrijft? Je wil die automaat in één handeling uit schakelen en vervangen kost echt niet veel. 16A zou wel kunnen, afhankelijk van bovenstaande vragen/antwoorden en de andere gebruikers in deze kast.
Hij kan eventueel als hij die heeft die schroefautomaten vervangen door gewone zekeringen.
@onetime maar zoals hij het schrijft is de kabel niet beveiligd tegen overbelasting, want hij noemt alleen een ALS. Niet zo handig als je de boel vernieuwd hebt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd Klopt, maar ik maak uit zijn tekst op dat "dit niet zijn terrein is" en neem maar even aan dat als hij het heeft laten vernieuwen, dat stuk goed is. (Weet ik, kan je eigenlijk niet van uit gaan) En dit is tijdelijk.
@onetime als er door het plaatsen van de extra groep te veel belasting op de kabel zit, is het geen goed advies. We hebben echt meer informatie (of een foto van de centrale kast) nodig van @Ron273
De kabel loopt wel degelijk via een automaat naar de onderverdeler. Ik had dat beter kunnen opschrijven. Mijn expertise ligt op andere gebieden, vandaar dat ik jullie hiermee lastig valtimovd schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:06:
@onetime maar zoals hij het schrijft is de kabel niet beveiligd tegen overbelasting, want hij noemt alleen een ALS. Niet zo handig als je de boel vernieuwd hebt.
Er zit wel een automaat achter. Nee ik weet niet hoe dik de aders zijn, zo te zien 2,5mm2.timovd schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:35:
:strip_exif()/f/image/4odehgYxibPcZgZQATZ0oZCJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht dat ik dat goed had opgeschreven. Het is inderdaad een 3 fase aansluiting. De 380 aansluiting komt van 2 fasen (dacht ik). Kan ik die smeltzekeringen gewoon vervangen met 3 losse automaten?Die rechter "automatische smeltzekeringen" zijn echt niet veilig. Die moet je vervangen. Ik neem aan dat dit een 3-fase aansluiting is en niet 2-fase zoals je beschrijft?
[ Voor 8% gewijzigd door Ron273 op 10-06-2023 20:51 ]
@Ron273 die schroefautomaten kun je vervangen voor (één) zo'n zelfde unit als op de foto, maar dan alleen een automaat.
[ Voor 13% gewijzigd door timovd op 10-06-2023 20:52 ]
Alleen kan dat niet, dat vereist alle 3 de fasen.Ron273 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:45:
[...]
Ik dacht dat ik dat goed had opgeschreven. Het is inderdaad een 3 fase aansluiting. De 380 aansluiting komt van 2 fasen (dacht ik). Kan ik die smeltzekeringen gewoon vervangen met 3 losse automaten?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Klopt het dat in Belgie 2,5mm2 standaard met 20A automaat kan worden afgezekerd?
( https://www.zelektro.be/b...-automatische-zekering-10 )
In Nederland moet je daar toch een kabel berekening voor doen?
Geen idee. Ik zal morgen eens goed kijken. Ik verwacht van niet!Xander schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 18:17:
[...]
... zit die er nu wel? Je mag het aannemen, maar @Mystikal benoemt ook maar 3 draden in de tekst en heeft er niet bij verteld of de huidige situatie functioneert...
@Mystikal Als daar op U1 nog een blauwe draad zit, heb je goed je best gedaan om een zo onbruikbaar mogelijke foto van de bestaande situatie te plaatsen.
Basement Bios ---- Exo-S
@timovd dank. Bedoel je een krachtgroep, zoals deze:timovd schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:52:
@Ron273 die schroefautomaten kun je vervangen voor (één) zo'n zelfde unit als op de foto, maar dan alleen een automaat.
/f/image/r0CNHN5YCLvSrj96bREVlQiW.png?f=fotoalbum_large)
Vanochtend is het gelukt! Dankzij jouw duidelijke uitleg!Voederbietel schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 17:41:
[...]
Bruine draad van U2 naar L
Rode/bruine draad van 1 naar 2
Blauwe draad van 4 naar 1
Basement Bios ---- Exo-S
Op dezelfde website zie ik ook staan dat de combinatie van 1,5mm2 en 16a gebruikt wordt voor verlichtingsgroepen, dat lijkt te zeggen dat de tabel misschien wat verwarrend is, hoewel ik ooit ook ergens ben tegengekomen dat in Zweden er óók gebruik gemaakt wordt van 1.5mm2 met 16a...MeTooPV schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:10:
Klopt het dat in Belgie 2,5mm2 standaard met 20A automaat kan worden afgezekerd?
Wie o wie weet het zeker?
Ja, standaard zekeren we 2.5mm² af met 20A (WCD's), en 1.5mm² met 16A (verlichting).MeTooPV schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:10:
Wel opletten, sinds begin deze maand zijn er redelijk wat zaken strenger geworden qua aantal groepen op aardlekschakelaars
Waar kan ik dat vinden? Ik lees wel wat over spannings(on)afhankelijke ALS in de nieuwe normen.azerty schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:57:
[...]
Wel opletten, sinds begin deze maand zijn er redelijk wat zaken strenger geworden qua aantal groepen op aardlekschakelaars
Je kan het ganse reglement hier downloaden: https://economie.fgov.be/...8/download?token=w9h4oJfh (mocht de link niet werken met dat token, je kan hem hier ook vinden: https://economie.fgov.be/.../algemeen-reglement-op-de)m_rick schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:39:
[...]
Waar kan ik dat vinden? Ik lees wel wat over spannings(on)afhankelijke ALS in de nieuwe normen.
Alles in het groen is nieuw/aangepaste regelgeving tegenover de vorige versie
Vrij specifiek lang verhaal heel kort gemaakt.
Ik heb op zolder 3 losse enkelvoudige groepen "naast elkaar" liggen, 1x wasmachine, 1x droger, 1x PV omvormer).
Die PV installatie wordt vervangen/geupgrade en daarom zou ik daar eigenlijk 3 fase willen krijgen.
maar kabel door t huis is aanleggen is geen optie, evenals kabel buitenom, of de aders in de mantelbuis vervangen (al eens eerder op zolder issues mee gehad met een nieuwe loze leiding).
Mag ik de wasmachine en droger groep "opofferen" om die aders die er liggen te gebruiken/combineren om zo een drie fase aansluiting te realiseren of wordt t toch echt een lelijke kabel door of buiten het huis heen?
Ik heb op zolder 3 losse enkelvoudige groepen "naast elkaar" liggen, 1x wasmachine, 1x droger, 1x PV omvormer).
Die PV installatie wordt vervangen/geupgrade en daarom zou ik daar eigenlijk 3 fase willen krijgen.
maar kabel door t huis is aanleggen is geen optie, evenals kabel buitenom, of de aders in de mantelbuis vervangen (al eens eerder op zolder issues mee gehad met een nieuwe loze leiding).
Mag ik de wasmachine en droger groep "opofferen" om die aders die er liggen te gebruiken/combineren om zo een drie fase aansluiting te realiseren of wordt t toch echt een lelijke kabel door of buiten het huis heen?
Het is niet gebruikelijk maar het kan volgens mij wel mits het voor iedereen duidelijk is wat de situatie is. Een wasmachine en warmtepompdroger kunnen prima samen op één groep.Powermage schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:56:
De twee overgebleven groepen voor PV bestaan dus uit zes draden, fase, nul en aarde in de ene doos en fase, nul en aarde in de andere doos. De fase en nul uit de ene doos worden L1 en N, de beide aardes verbind je samen met een lasdop waarop je de aardedraad van de PV-omvormer op aansluit. Van de fase en nul in de tweede doos maak je L2 en L3. Die ene blauwe draad zal je moeten omkleuren met bijvoorbeeld een zwarte krimpkous of zwarte tape. Een geel/groene draad mag je nooit omkleuren!
Zoals gezegd is het geen standaard oplossing maar mits je de aarderaad netjes respecteert en die ene blauwe draad netjes omkleurt is het voor iedereen altijd duidelijk hoe de installatie in elkaar steekt.
Maar leg dit vooral nog even voor aan een echte elektricien, dat ben ik namelijk niet.
@Powermage Lukt het echt niet om 5x 2,5mm2 door een van die drie, liefst de solar pijp te krijgen?
edit: @FrankHe Ik zou in dat geval blauw omkleuren naar zwart en bruin naar grijs. Dan zijn de fases goed te onderscheiden.
edit: @FrankHe Ik zou in dat geval blauw omkleuren naar zwart en bruin naar grijs. Dan zijn de fases goed te onderscheiden.
[ Voor 37% gewijzigd door onetime op 13-06-2023 15:54 ]
of dat lukt of niet, het is niet conform NEN1010. 5x 2,5mm² hoort in een 19mm buis.onetime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:41:
@Powermage Lukt het echt niet om 5x 2,5mm2 door een van die drie, liefst de solar pijp te krijgen?
Maar dat zal één groep splitten over twéé buizen misschien ook niet zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 13-06-2023 15:59 ]
En wie kan er iets zeggen over de draden dubbelen in dezelfde pijp, bij elkaar met krimpkous in een lasdop?
(andere situatie, ben ik ooit eens tegen gekomen) Gezekerd voor één draad, dus overbelasting kan niet voorkomen
edit: het was dus 2x bruin en 2x blauw, in één pijp, 16A gezekerd. @FrankHe @DutchKel
(andere situatie, ben ik ooit eens tegen gekomen) Gezekerd voor één draad, dus overbelasting kan niet voorkomen
edit: het was dus 2x bruin en 2x blauw, in één pijp, 16A gezekerd. @FrankHe @DutchKel
[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 14-06-2023 00:31 ]
Twee draden omkleuren kan maar is in beginsel niet nodig, het wordt er natuurlijk 'nog' mooier door dus ik zeg doen!onetime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:41:
Fase en nul van dezelfde diameter en lengte samenvoegen naar één geleider is inderdaad geen standaard procedure maar in beginsel zie ik als leek geen bezwaar. Benieuwd wat de echte experts ervan vinden. Ik denk dat het belangrijk is dit niet te doen met aders die korter zijn dan pakweg drie meter omdat dan wellicht de kans bestaat de last onvoldoende netjes over beide aders wordt verdeeld.onetime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:24:
En wie kan er iets zeggen over de draden dubbelen in dezelfde pijp, bij elkaar met krimpkous in een lasdop?
Een draaistroommotor die met een ster/driehoekschakelaar is verbonden gebruikt doorgaans twee vierdelige kabels, domweg omdat je voor de hele installatie vieraderige kabel gebruik en je geen speciale zevenaderige kabel gaat toepassen. Van beide vieraderige kabels worden de PE's aan elkaar geknoopt en de U, V, W, U', V' en W' gaan vervolgens in twee sets van drie spanningvoerende draden door de twee kabels. Zolang voor iedereen maar duidelijk is wat er gebeurt kan het prima, deze manier van aansluiten van motoren is heel gangbaar.mcDavid schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:59:
[...]
of dat lukt of niet, het is niet conform NEN1010. 5x 2,5mm² hoort in een 19mm buis.
Ik zou dubbelen niet doen, ik zie daar ook geen doel voor. Als je 3 fasen wilt hebben dan heb je 5 draden nodig (van dezelfde diameter). Je hebt er waarschijnlijk 9 lopen (elk aansluit punt heeft er 3).onetime schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:24:
Het is alleen ontzettend onwenselijk want je weet niet of de draden zonder aftakkingen in de meterkast uit komen.
In elk geval dien je voor de 3 fasen op zolder een onderverdeler te maken voor de wasmachine, droger en omvomer (of mogelijk alleen de wasmachine en omvormer indien je met die combinatie al 6 kabels kunt gebruiken).
Maar de kans dat het een zooitje wordt en dat jij, een elektricien of iemand anders over 5 of 10 jaar nog precies weet hoe het loopt vanuit de meterkast naar boven is uiteraard klein en daar zit het gevaar. Verkeerd aansluiten of de verkeerde groep uitschakelen omdat je iets moet doen kan fataal zijn.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dat is inderdaad een goed punt. Een absolute voorwaarde is dat de betreffende groepen geen aftakkingen hebben.DutchKel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:40:
[...]
Het is alleen ontzettend onwenselijk want je weet niet of de draden zonder aftakkingen in de meterkast uit komen.
[...]
Ik heb net 2 magneetschakelaar aangeschaft die ik wil gaan integreren met mijn domotica:
ESB25-40N-06. Een 25A NO magneet schakelaar van ABB.
Er staat 25A op, dus ik dacht dat net als met een automaat is dat de rating.
Nu zit ik die datasheet te lezen, en ineens komen er allemaal dingen voorbij mbt gebruikscategorieën (AC1, AC3e etc.). Dit gaat echt ver mijn pet te boven.
Ik snap dat relais verslijten als ze veel geschakeld worden en dat er dus een specificatie voor moet zijn. Ik snap alleen niet wat het voor mij betekent.
Heel eenvoudig wil ik 2 dingen die eigenlijk hetzelfde zijn.
Ik wil vanuit mijn domotica de PV kunnen afschakelen op het moment dat de stroom negatief wordt.
Dit gebeurt nu 1 a 2x per week als de zon goed schijnt. Dus al met al hooguit 50 keer per jaar (wellicht als het net nog meer uit balans raakt vaker, maar ik denk nooit dan 365x per jaar, lijkt me).
Daarnaast heb ik een hele hele domme laadpaal van EVBOX en ze hebben het bijzonder moeilijk gemaakt om met dat ding fatsoenlijk te praten middels een API. Dus dan maar op de lompe manier. Ik heb getest en als ik de stroom afschakel en weer inschakel, dan gaat die paal lekker beginnen met laden. Ik heb al die intelligentie dus niet nodig, enkel een relais.
Dus resumé:
1) Ik heb een PV relais die vrijwel altijd closed staat, maar zo nu en dan open gaat. Dit gebeurt dus onder spanning, ongeveer 8A per pool (3P+N) tijdens de theoretische piek opbrengst van mijn PV systeem. Bij het sluiten is er een klein moment voordat de stroom weer begint te lopen, omdat de inverter eerst moet synchroniseren. Dus sluiten is in mijn beleving spanningsloos.
2) Het laadpaal relais voor de auto is vice versa. Deze is vrijwel altijd open, tenzij ik wil gaan laden, dan sluit ik de relais (ook 3P+N). Dit gebeurt niet onder spanning omdat de laadpaal moet opstarten en na 30 seconde pas +/- 4A per pool stroom begint te trekken en pas na een minuutje doorstoot naar 16A per pool. Afschakelen gaat hier echter wel onder spanning met hoge stroom. 3x16A als de auto lekker bezig is. Ik laad mijn auto gemiddeld eens in de 3 dagen, dus ook dit gebeurt slechts 100 tot 140x per jaar.
Nu de vraag, als ik de datasheet lees, lijkt het me dat mijn gebruik onder AC1 valt.
Dus zou mijn magneet schakelaar veilig moeten zijn om 3x16A / ~230V aan- en af te schakelen.
Maar nu zie ik op die datasheet halverwege: "Rated Operational Current AC-3 (Ie):(400 V) Three Phase, NO 9 A"
Betekent dat dat dit relais slechts veilig is tot 9A?
En kan het kwaad om een NO contact 98% van zijn leven in closed toestand te laten? Op zich is er geen brandgevaar, want beide magneetcontacten zijn individueel afgezekerd met een 16A alamat.
Nu zit ik die datasheet te lezen, en ineens komen er allemaal dingen voorbij mbt gebruikscategorieën (AC1, AC3e etc.). Dit gaat echt ver mijn pet te boven.
Ik snap dat relais verslijten als ze veel geschakeld worden en dat er dus een specificatie voor moet zijn. Ik snap alleen niet wat het voor mij betekent.
Heel eenvoudig wil ik 2 dingen die eigenlijk hetzelfde zijn.
Ik wil vanuit mijn domotica de PV kunnen afschakelen op het moment dat de stroom negatief wordt.
Dit gebeurt nu 1 a 2x per week als de zon goed schijnt. Dus al met al hooguit 50 keer per jaar (wellicht als het net nog meer uit balans raakt vaker, maar ik denk nooit dan 365x per jaar, lijkt me).
Daarnaast heb ik een hele hele domme laadpaal van EVBOX en ze hebben het bijzonder moeilijk gemaakt om met dat ding fatsoenlijk te praten middels een API. Dus dan maar op de lompe manier. Ik heb getest en als ik de stroom afschakel en weer inschakel, dan gaat die paal lekker beginnen met laden. Ik heb al die intelligentie dus niet nodig, enkel een relais.
Dus resumé:
1) Ik heb een PV relais die vrijwel altijd closed staat, maar zo nu en dan open gaat. Dit gebeurt dus onder spanning, ongeveer 8A per pool (3P+N) tijdens de theoretische piek opbrengst van mijn PV systeem. Bij het sluiten is er een klein moment voordat de stroom weer begint te lopen, omdat de inverter eerst moet synchroniseren. Dus sluiten is in mijn beleving spanningsloos.
2) Het laadpaal relais voor de auto is vice versa. Deze is vrijwel altijd open, tenzij ik wil gaan laden, dan sluit ik de relais (ook 3P+N). Dit gebeurt niet onder spanning omdat de laadpaal moet opstarten en na 30 seconde pas +/- 4A per pool stroom begint te trekken en pas na een minuutje doorstoot naar 16A per pool. Afschakelen gaat hier echter wel onder spanning met hoge stroom. 3x16A als de auto lekker bezig is. Ik laad mijn auto gemiddeld eens in de 3 dagen, dus ook dit gebeurt slechts 100 tot 140x per jaar.
Nu de vraag, als ik de datasheet lees, lijkt het me dat mijn gebruik onder AC1 valt.
Dus zou mijn magneet schakelaar veilig moeten zijn om 3x16A / ~230V aan- en af te schakelen.
Maar nu zie ik op die datasheet halverwege: "Rated Operational Current AC-3 (Ie):(400 V) Three Phase, NO 9 A"
En kan het kwaad om een NO contact 98% van zijn leven in closed toestand te laten? Op zich is er geen brandgevaar, want beide magneetcontacten zijn individueel afgezekerd met een 16A alamat.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
AC-1 - This category applies to all AC loads where the power factor is more than 0.95. These are primarily non-inductive or slightly inductive loads, such as resistive loads. Breaking the arc remains easy with minimal arcing and contact wear.JackBol schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:20:
Ik heb net 2 magneetschakelaar aangeschaft die ik wil gaan integreren met mijn domotica:
AC-3 - This category applies to squirrel cage motors with breaking during normal running of the motor.
On closing, the contactor makes the inrush current, which is about 5 to 7 times the rated full load current of the motor.
On opening, the contactor breaks the rated full load current of the motor.
Let er op dat een NO relais 364 dagen per jaar ~50W vreet. Je kan beter een NC relais pakken en die af en toe open sturen.En kan het kwaad om een NO contact 98% van zijn leven in closed toestand te laten? Op zich is er geen brandgevaar, want beide magneetcontacten zijn individueel afgezekerd met een 16A alamat.
Een relais wat 50W continu aan warmte moet dissiperen? Dat lijkt me wel erg sterk. Dan moet ie gloeiend heet worden (of erg groot zijn, of een koelventilator hebben).jadjong schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:30:
Let er op dat een NO relais 364 dagen per jaar ~50W vreet. Je kan beter een NC relais pakken en die af en toe open sturen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb zijn broertje van Hager en die vreet 60VA volgens de specs voor 40A/4kA breekkracht.Andrehj schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:05:
[...]
Een relais wat 50W continu aan warmte moet dissiperen? Dat lijkt me wel erg sterk. Dan moet ie gloeiend heet worden (of erg groot zijn, of een koelventilator hebben).
Ik heb em even aan een stroommeter gehangen en hij trekt ongeveer 3W wanneer hij de magneet open moet houden. €8 tot €10 op jaarbasis.jadjong schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 17:30:
[...]
AC-1 - This category applies to all AC loads where the power factor is more than 0.95. These are primarily non-inductive or slightly inductive loads, such as resistive loads. Breaking the arc remains easy with minimal arcing and contact wear.
AC-3 - This category applies to squirrel cage motors with breaking during normal running of the motor.
On closing, the contactor makes the inrush current, which is about 5 to 7 times the rated full load current of the motor.
On opening, the contactor breaks the rated full load current of the motor.
[...]
Let er op dat een NO relais 364 dagen per jaar ~50W vreet. Je kan beter een NC relais pakken en die af en toe open sturen.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Dat zal de piekstroom zijn. De 3W continu van @JackBol hierboven klinkt een stuk realistischer. Maar ook dat geeft al een behoorlijke temperatuurverhoging van zo'n slecht geventileerde component in een groepenkast.jadjong schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 18:40:
Ik heb zijn broertje van Hager en die vreet 60VA volgens de specs voor 40A/4kA breekkracht.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat staat ook bij de laatste relais in dat tabelletje.Andrehj schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:12:
[...]
Dat zal de piekstroom zijn. De 3W continu van @JackBol hierboven klinkt een stuk realistischer. Maar ook dat geeft al een behoorlijke temperatuurverhoging van zo'n slecht geventileerde component in een groepenkast.
De 63 en de 100 ampere uitvoering hebben even een piek bij inschakelen en daarna een paar watt houdstroom.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Volgens mij mag je dezelfde groep niet door verschillende buizen doen. Mbt EMI is dat ook niet wenselijk. Maar het gaat er vooral om dat een installatie eenduidig moet zijn en dat wordt het op zo’n manier niet.mcDavid schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:59:
[...]
of dat lukt of niet, het is niet conform NEN1010. 5x 2,5mm² hoort in een 19mm buis.
Mbt 5 draden door 1 buis had @Xander laatst dit geschreven: https://gathering.tweaker...message/75479848#75479848
Thanks voor de vele reacties iedereen!
Het duidelijk en logisch houden was idd ook wel een zorg, maar dat is wel weg te nemen door aan beide kanten de bestaande kabels om te leggen naar een lasdoos en dan pas de groepenkast in, en op zolder onderverdeler waardoor je eea wel duidelijk kan maken (al dan niet met een tekst label in de doos geplakt).
Ik weet van die drie groepen 100% zeker dat die zonder aftakkingen daarheen lopen, daar heb ik geen twijfel over.DutchKel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 16:40:
[...]
In elk geval dien je voor de 3 fasen op zolder een onderverdeler te maken voor de wasmachine, droger en omvomer (of mogelijk alleen de wasmachine en omvormer indien je met die combinatie al 6 kabels kunt gebruiken).
Maar de kans dat het een zooitje wordt en dat jij, een elektricien of iemand anders over 5 of 10 jaar nog precies weet hoe het loopt vanuit de meterkast naar boven is uiteraard klein en daar zit het gevaar. Verkeerd aansluiten of de verkeerde groep uitschakelen omdat je iets moet doen kan fataal zijn.
Het duidelijk en logisch houden was idd ook wel een zorg, maar dat is wel weg te nemen door aan beide kanten de bestaande kabels om te leggen naar een lasdoos en dan pas de groepenkast in, en op zolder onderverdeler waardoor je eea wel duidelijk kan maken (al dan niet met een tekst label in de doos geplakt).
Beste mede-Tweakers, in mijn nieuwe woning heb ik op de begane grond ongeaarde WCD's. Deze dubbele ongeaarde WCD's zitten in een enkele inbouwdoos.
Nu wil ik deze stopcontacten laten aarden en er meteen twee dubbele inbouwdozen van maken, zodat ik twee geaarde inbouw WCD's kan plaatsen. Als ik het bij een enkele inbouwdoos houd, eindig ik met een enkele geaarde WCD en dat wil ik niet.
Ik ben behoorlijk handig en heb ook in een verleden ervaring met electro (studie), maar ben op zoek naar praktische tips m.b.t. het plaatsen van een extra doos.
Mijn idee is als volgt:
1) Bedrading vanuit centraaldoos terugtrekken
2) Met Dozenboor de oorspronkelijke doos uitboren
3) Daarnaast een nieuw gat boren voor een 2e doos
4) Leiding die naar oorspronkelijke inbouwdoos liep stukje uithakken en opnieuw aansluiten op nieuwe doos
5) Dichtsmeren en aansluiten
Is dit de gebruikelijke werkwijze? Mis ik iets of moet dit heel anders? Alvast bedankt!
Nu wil ik deze stopcontacten laten aarden en er meteen twee dubbele inbouwdozen van maken, zodat ik twee geaarde inbouw WCD's kan plaatsen. Als ik het bij een enkele inbouwdoos houd, eindig ik met een enkele geaarde WCD en dat wil ik niet.
Ik ben behoorlijk handig en heb ook in een verleden ervaring met electro (studie), maar ben op zoek naar praktische tips m.b.t. het plaatsen van een extra doos.
Mijn idee is als volgt:
4) Leiding die naar oorspronkelijke inbouwdoos liep stukje uithakken en opnieuw aansluiten op nieuwe doos
Is dit de gebruikelijke werkwijze? Mis ik iets of moet dit heel anders? Alvast bedankt!
@Ethiron Het zo ongeveer ook gedaan. Alleen de eerste eruit gehaald met een beitel. De dozenboor ga je niet precies zo weten te houden denk ik.
Ze zitten al wel bij de vloer? Anders zou ik ze ook gelijk verlagen.
Ze zitten al wel bij de vloer? Anders zou ik ze ook gelijk verlagen.
Ik ben er in mijn vorige woning in geslaagd om nieuwe dozen te vinden die precies op de oude pasten die al 30 jaar in de muur zaten. Dat was dus een kwestie van erg voorzichtig een nieuw gat naast de oude doos boren, en dan met een beiteltje nog een beetje na te werken. Dit ging prima. Wellicht dat jou dat ook kan lukken.Ethiron schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:40:
Beste mede-Tweakers, in mijn nieuwe woning heb ik op de begane grond ongeaarde WCD's. Deze dubbele ongeaarde WCD's zitten in een enkele inbouwdoos.
Mijn idee is als volgt:
Hangt ook een beetje af hoe ze de dozen vastgezet hebben, en met een beetje dozenboor sloop je de doos die ernaast zit. Ik heb dit zelf getracht maar kwam tot de conclusie dat de mortel/snelgips waarmee de doos vast zat harder was dan de muur waar de doos in zit.Andrehj schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:09:
[...]
Ik ben er in mijn vorige woning in geslaagd om nieuwe dozen te vinden die precies op de oude pasten die al 30 jaar in de muur zaten. Dat was dus een kwestie van erg voorzichtig een nieuw gat naast de oude doos boren, en dan met een beiteltje nog een beetje na te werken. Dit ging prima. Wellicht dat jou dat ook kan lukken.
Het was een woning uit 1970. Die dozen zaten in de cement. Maar met een beetje strak boren ging het prima.thomasv schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:11:
Hangt ook een beetje af hoe ze de dozen vastgezet hebben, en met een beetje dozenboor sloop je de doos die ernaast zit. Ik heb dit zelf getracht maar kwam tot de conclusie dat de mortel/snelgips waarmee de doos vast zat harder was dan de muur waar de doos in zit.
Je wilt geen half-inbouw dubbelle randaarde stopcontacten? Die passen in een enkele doos.Ethiron schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:40:
Mijn idee is als volgt:
https://www.sandervunderi...v-wit-creme-80-6512w.html
Inderdaad, en hoewel veel modellen lelijk of bulky zijn zijn er ook best mooie en degelijke te krijgen. Hier in huis onlangs deze geplaatst:onetime schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:57:
[...]
Je wilt geen half-inbouw dubbelle randaarde stopcontacten? Die passen in een enkele doos.
https://www.sandervunderi...v-wit-creme-80-6512w.html
https://www.hornbach.nl/p...voudig-polar-wit/8501420/
Lijkt mij sterk dat het niet mogelijk is om 2 aders in die buis erbij te krijgen.Powermage schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:56:
Ik zou het zo aanpakken:
Veer aan een van de bestaande draden
Draden er uit trekken
5 draden aan de veer binden (dit is het moeilijkste, want ik merk zelf dat ervaren elektriciens dit nog niet altijd onder de knie hebben) als je wil kan ik hier verder op ingaan.
Draden desnoods af en toe met wat kabel glijmiddel insmeren.
Iemand enig id waar ik de juisite info kan vinden over elektra richtlijnen etc voor een badkamer?
(dus ook over aardig, aardmat etc.)
Blijkbaar lastig/moeilijk (voor mij dan) te vinden
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Heb je niet genoeg aan de topicstart?PCJR schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:06:
Iemand enig id waar ik de juisite info kan vinden over elektra richtlijnen etc voor een badkamer?
Nee daar lees ik niks over een aardmat en CAP enzo
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik heb een vreemde situatie in de keuken van onze nieuwbouwwoning. Hoop dat ik deze in het juiste topic heb geplaatst.
Vanmiddag wilde ik het tosti-ijzer gebruiken, dus ik stopte de stekker in het stopcontact welke ik hier altijd voor gebruik (hier zitten normaal de blender en het koffiezetapparaat op). Apparaat ging niet aan, dus ik dacht eigenlijk dat het tosti-ijzer kapot was.
Voor de zekerheid toch nog even het stopcontact op kookeiland geprobeerd, dit zit volgens mij op een andere groep. En daar deed het tosti-apparaat het wel gewoon. Erg vreemd... En het vreemde is dat andere apparaten zoals het koffiezet-apparaat en de blender het wel gewoon doen op dat niet-werkende stopcontact.
Nieuwsgierig als ik ben nu net wederom geprobeerd of het probleem nog steeds speelde.. En nog steeds werkte hij niet. Maar nu kwam ik erachter dat met de stekker andersom het tosti-ijzer dus wel werkt?
Al met al een volgens mij nogal vreemde situatie, waar ik na even zoeken verder ook niet iets over kan vinden.
Jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Vanmiddag wilde ik het tosti-ijzer gebruiken, dus ik stopte de stekker in het stopcontact welke ik hier altijd voor gebruik (hier zitten normaal de blender en het koffiezetapparaat op). Apparaat ging niet aan, dus ik dacht eigenlijk dat het tosti-ijzer kapot was.
Voor de zekerheid toch nog even het stopcontact op kookeiland geprobeerd, dit zit volgens mij op een andere groep. En daar deed het tosti-apparaat het wel gewoon. Erg vreemd... En het vreemde is dat andere apparaten zoals het koffiezet-apparaat en de blender het wel gewoon doen op dat niet-werkende stopcontact.
Nieuwsgierig als ik ben nu net wederom geprobeerd of het probleem nog steeds speelde.. En nog steeds werkte hij niet. Maar nu kwam ik erachter dat met de stekker andersom het tosti-ijzer dus wel werkt?
Al met al een volgens mij nogal vreemde situatie, waar ik na even zoeken verder ook niet iets over kan vinden.
Jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
@jtm_ De klemmen van het stopcontact staan een beetje losjes en maken op dunnere pennen niet altijd contact? Maar als de stekker omgekeerd door zijn gewicht wat schever hangt maakt hij wel contact?
Thanks, heb even zitten kijken maar lijkt gewoon in de kabel van apparaat te zitten. Niks aan de hand met elektra-installatie dusonetime schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 21:15:
@jtm_ De klemmen van het stopcontact staan een beetje losjes en maken op dunnere pennen niet altijd contact? Maar als de stekker omgekeerd door zijn gewicht wat schever hangt maakt hij wel contact?
Zie hier en hier bijvoorbeeld.PCJR schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 20:06:
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.