Voor onze nieuwe keuken wil ik 2 nieuwe B16 groepen plaatsen, en vanwege een warmtepomp nog 2 B16 3 fase alamats. Ik heb dus even de groepenkast open geschroefd om te kijken wat er mogelijk is. (Ik ben verder geen expert, dus doe het met boerenverstand en veel inlezen.)
Allereerst wat dingen die me opvallen, maar waarvan ik niet zeker weet of dit goed/fout is:
- Ik zie hier en daar wat bloot koperdraad, de draden zitten wel in een aderhuls, maar toch zie je een beetje bloot. Is dit erg?
- De zonnepanelen zijn doorgelust op een 3fase alamat, aan de achterkant van die alamat zit een kam waar ook de kabels richting de hoofdschakelaar lopen.
- Onderin de rechter zekeringkast zitten verdeelblokken, deze wordt echter alleen voor neutraal gebruikt. De fases zitten met 2 kabels in 1 huls waarvan steeds 1 kabel naar 1 ALS gaat, en de 2e kabel gaat naar de uitbreidindskast rechts.
Nu mijn gewenste uitbreiding:
- De 2x B16 1 fase is simpel: bij iedere fase in de rechterkast is nog een plek over, ik kan dus zonder problemen 2 automaten toevoegen.
- Voor de 2x 3fase alamat wil ik eenzelfde Hager kastje die nu links zit, eronder plaatsen. Dan heb ik dus 2 1rij hager kastjes onder elkaar, Hier kan ik dan gewoon 2 3fase alamats in plaatsen aangesloten op een brug.
Wat me alleen niet helemaal duidelijk is, is wat de nette manier is om deze aan te sluiten. Ik zie 3 opties:
1. Doorlussen naar de 3fase alamat erboven, net zoals ook de zonnepanelen erop zijn doorgelust. Ik vraag me alleen af of dit veilig is, aangezien er dan toch 4 alamats op 1 6mm kabel zitten als je het vanaf de HS bekijkt.
2. Ik trek 4 nieuwe 6mm kabels naar de HS, welke ik dan samen met de bestaande kabels in 1 aderhuls stop. Dan heb je dus 3x6mm in 1 aderhuls in de HS zitten. Ik vraag me zeer af of dit de bedoeling is..
3. Ik verwijder de kabels uit de HS uit hun aderhuls, en doe deze in verdeelblokken onderaan de groepenkast. Dan gaat er dus 1 6mm vanuit de HS naar dat verdeelblok, en vanuit daar 3 kabels naar iedere kast 1.
Als leek zou ik zeggen dat optie 3 de voorkeur heeft, alleen aangezien ik geen expert ben ga ik het liefst voor de oplossing die het minste de bestaande kast aanraakt, en dan zou optie 1 dus de voorkeur genieten.
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce