Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.272 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Septillion schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:43:
@Ethiron Het zo ongeveer ook gedaan. Alleen de eerste eruit gehaald met een beitel. De dozenboor ga je niet precies zo weten te houden denk ik.

Ze zitten al wel bij de vloer? Anders zou ik ze ook gelijk verlagen.
Dank, eerst verwijderen met een bijtel is inderdaad wel handiger. Ze zitten gelukkig al op 30 cm van de vloer. :)
onetime schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:57:
[...]

Je wilt geen half-inbouw dubbelle randaarde stopcontacten? Die passen in een enkele doos.
https://www.sandervunderi...v-wit-creme-80-6512w.html
Die ken ik ja. Het is niet mijn eerst keus; ik vind volledig ingebouwd toch een stuk chiquer. Maar mocht het een rotklus zijn/moeilijk gaan, dan val ik inderdaad terug op deze optie. Thanks!

@Andrehj, @phYzar en anderen: ook jullie bedankt voor het meedenken! Ik ga dit weekend aan de slag en laat weten hoe het is gegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Precies wat je aangeeft: in linkje 1 staat niks over een aardmat en een CAP en in linkje 2 staat wel wat over een aardmat die noodzakelijk is en een CAP.

Dus....wat is nu de bedoeling :P

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:52
PCJR schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Precies wat je aangeeft: in linkje 1 staat niks over een aardmat en een CAP en in linkje 2 staat wel wat over een aardmat die noodzakelijk is en een CAP.

Dus....wat is nu de bedoeling :P
Beide bronnen zijn nodig, dus zowel rekening houden met de verschillende zones in de badkamer als de aarding uit het tweede linkje. Aardmat in de beton, alle geleidende delen aarden (ook doucheafvoer dus) en alles met elkaar verbinden.
CAP toegankelijk houden in een "lege" inbouwdoos die je ergens achter een blindplaat nog bij kan waar nodig en CAP verbinden met aarde in de centraaldoos.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:24
Ik ben bezig met een plan om de groepenkast een upgrade te geven voor extra zonnepanelen en heb wat vragen of de huidige installatie wel oke is en of er nog verbeterpunten zijn. Zouden jullie advies kunnen geven? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2192284

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Andrehj schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:12:
[...]

Dat zal de piekstroom zijn. De 3W continu van @JackBol hierboven klinkt een stuk realistischer. Maar ook dat geeft al een behoorlijke temperatuurverhoging van zo'n slecht geventileerde component in een groepenkast.
Dank voor alle tips.

Ik heb nu een NC relais bijgekocht. Mijn PV zit nu achter een NC en mijn laadpaal achter een NO.
Dus alleen op de momenten dat ik wil afwijken van de norm zal het relais ingeschakeld zijn.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Laatst online: 23-08 12:23
averroes1198 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:09:
Ik heb een loze leiding voor een Quooker naar de meterkast liggen en wil deze ook gebruiken (dus niet de Quooker energieverdeler!).

Zal ik een installatieautomaat of een alamat gebruiken (waarbij die laatste even breed is als een normale installatieautomaat)?!
Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@averroes1198 Ja, doen. Liefst met een alamat die net meer aankan dan je Quooker gebruikt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Op Twitter zag ik vandaag een facebook post langskomen; het kan blijkbaar nog ernstiger.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zanw_odGah0kDtolu0eCh0ei1S0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IueHrXqWlOhasezVO2L0G47Z.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• averroes1198
  • Laatst online: 23-08 12:23
onetime schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 23:34:
@averroes1198 Ja, doen. Liefst met een alamat die net meer aankan dan je Quooker gebruikt.
Ik zwt aan deze B16 te denken:

https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:28
blb4 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 01:30:
Op Twitter zag ik vandaag een facebook post langskomen; het kan blijkbaar nog ernstiger.....

[Afbeelding]
Als dit door een officieel bedrijf is neergezet dan zou strafrechtelijke vervolging voor het bewust in gevaar brengen van anderen niet onterecht zijn. Ongelooflijk, werkelijk waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27

[Afbeelding]
En er was zelfs genoeg ruimte voor normale oriëntatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Niet alleen genoeg ruimte voor een normale oriëntatie, zelfs alle automaten hadden erin gepast...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 23:05

Freakie1NL

Grote Baas

De oriëntatie zou ik mij het minste zorgen om maken, zwaartekracht doet weinig in een groepenkast.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:00
Er is gelukkig wel kwaliteitsmateriaal toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:31

Ethirty

Who...me?

[Afbeelding]
Eerst dacht ik nog, op zijn kant is raar, maar wel creatief met de ruimte. Toen zag ik de rest :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:28:
[...]

Eerst dacht ik nog, op zijn kant is raar, maar wel creatief met de ruimte. Toen zag ik de rest :X
Als je dat 11cm hoge kastje boven het meterbord weghaalt past het ook gewoon op de normale manier. Alleen het lasdoosje met WCD en de beltrafo zullen even een nieuwe plek moeten vinden.

Maarja dan heb je een installateur met zegelrecht nodig om de boel spanningsloos te maken natuurlijk. 8)7

edit:
Wacht, is er nog niemand gestruikeld over de "3 fasen groep" in bij een 1-fase groepenkast? :+

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 16-06-2023 09:55 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:01
Ethirty schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:28:
[...]

Zelfs ik als leek weet dat je niet dit soort dingen moet tiewrappen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:27
Caelorum schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:47:
[...]

Zelfs ik als leek weet dat je niet dit soort dingen moet tiewrappen :D
Prima in orde, alleen de steker zit er niet in ;-)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Dubbele hoofdschakelaar, dat is pas veilig werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:10

[Afbeelding]
Is dat een inzending voor de Darwin Awards?

Naar westerse standaarden is dat heel erg slecht. Op wereldniveau is het verre van het slechtste wat je kunt aantreffen. Ben in Zuidoost-Azië wel ergere dingen tegenkomen. Maar het is geen wedstrijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
FrankHe schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:12:
[...]

Is dat een inzending voor de Darwin Awards?

Naar westerse standaarden is dat heel erg slecht. Op wereldniveau is het verre van het slechtste wat je kunt aantreffen. Ben in Zuidoost-Azië wel ergere dingen tegenkomen. Maar het is geen wedstrijd!
Je bedoelt zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jwy4ztOoNLW0t2ntb7OKHvb0q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EP9ZcGODUaUjpwJMZyQbmJdH.jpg?f=fotoalbum_large

Kan je toch lekker warm douchen, alleen moet je niet aan de bediening komen als de douche al aan staat omdat het dan wat begint te jeuken :?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
ArPi75 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Je bedoelt zoiets?
[Afbeelding]

Kan je toch lekker warm douchen, alleen moet je niet aan de bediening komen als de douche al aan staat omdat het dan wat begint te jeuken :?
Dat is inderdaad de categorie die ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
ArPi75 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Je bedoelt zoiets?
[Afbeelding]

Die automaat zit tenminste in een behuizing; what can go wrong?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
@ArPi75 Even een stukje off-topic, ter vergelijking wat je in andere landen kunt aantreffen:

In Thailand aan de openbare weg:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EdUpUoW6ZUrfDgZLIv5lQAwwv4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8r5vxvd4ZdqAVhHJmYUrjRGR.jpg?f=user_large

Bij het zwembad van een vijf-sterren hotel in Cambodja:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHrvay4NS7nyg_gDAFqD-fytK7E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgSZZL6QsYktc18xG0OCST2Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWmHRTMp1cO8cXSlzjbfVxI_hTQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTghb0mdWi3sTZk9T0KZcPYz.jpg?f=fotoalbum_tile

Hoewel ze in die landen geregeld de Amerikaanse stekkers gebruiken, en soms ook niet, staat er gewoon een spanning van 230 Volt op die dingen.

"De draad is de zekering en slippers met een kunststof zool zorgen voor afdoende elektrische isolatie."

De situatie is in Nederlandse installaties over het algemeen een stuk beter en hier zien we een aardlekschakelaar gelukkig niet als een luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:35:
[...] Als je dat 11cm hoge kastje boven het meterbord weghaalt past het ook gewoon op de normale manier. Alleen het lasdoosje met WCD en de beltrafo zullen even een nieuwe plek moeten vinden.
Die had ik ook al gezien.
Maarja dan heb je een installateur met zegelrecht nodig om de boel spanningsloos te maken natuurlijk. 8)7
Nee hoor, zoals al gemeld, er zit een dubbele hoofdschakelaar, dat komt goed :+
edit:
Wacht, is er nog niemand gestruikeld over de "3 fasen groep" in bij een 1-fase groepenkast? :+
Nee, er is hier teveel mis, dat ga je niet herstellen maar opnieuw opbouwen...
En verder gewoon een stukje "correcte" voorbereiding op 3fase, die kracht (kook?) groep. Toch? O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
Weer een grote stap gedaan voor de aanleg van de onderverdelers in de kelder van de garage.

Punten te doen:
  1. Linker verdeler moeten nog afdekkapjes op de kamrail
  2. Linker verdeler modbus bekabelling
  3. Verdeler midden plaatsen energiemeters en modbus bekabeling
  4. Verdeler rechts opnieuw bedraden
Indien jullie verbeterpunten zien zijn die welkom.

Is het verder verstandig om de aardrails van de 3 onderverdelers door te verbinden (iedere onderverdeler krijgt nu al aarde vanuit de hoofdverdeler).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVQfob38nYmvz9sziBvZV4P0KPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MER6bP4QquJZ1AeOw5eBFn1.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 21:17
Wij willen onze gaskookplaat gaan vervangen voor een inductiekookplaat, daarvoor hebben wij een installateur gevonden die de werkzaamheden in de meterkast gaat uitvoeren. Maar nu heb ik twijfels of die goed toekomst gericht kan meedenken daarom wil ik het vooraf helder hebben welke opdracht ik precies ga geven.

Onze meterkast heeft momenteel een Hager groepenkast waarin 24 modules (noem je dit zo?) passen. Hiervan zijn er nog twee vrije plekken. Als ik het goed heb gelezen kan de kookplaat het beste op een 3 fase aardlekautomaat (ondanks dat de kookplaat maar 2 fases nodig heeft).

De vraag is voornamelijk hoe groot moet de groepenkast zijn die er naast komt te hangen, rekening houdend met de toekomstige uitbreidingen van o.a.:

OmschrijvingUitvoeringModules
InductiekookplaatAardlekautomaat4
Warmtepomp1
Warmtepompboiler1
Arico1
Electrische autoAardlekautomaat?4
(Uitbreiding) zonnepanelen (3 fase)Aardlekautomaat?4
Huis accuAardlekautomaat?4
Subtotaal19
Aardlekschakelaar?
Totaal?

OmschrijvingUitvoeringModules InductiekookplaatAardlekautomaat4Warmtepomp1Warmtepomp boiler1Airco1Elektrische autoAardlekautomaat?4(Uitbreiding) zonnepanelenAardlekautomaat?4AccuAardlekautomaat?4Subtotaal19Aardlekschakelaar?Totaal?

Is een groepenkast met 24 modulen dan voldoende of moet ik vragen voor 36 modulen? Zijn er daarnaast merken die vermeden moeten worden (Gacia geloof ik) en welke juist aan te raden zijn?

Daarnaast zitten de grootverbruikers op de volgende fases
Fase 2 – Wasdroger, Wasmachine samen met zonnepanelen (middels pv verdeler)
Fase 3 – Vaatwasser, Oven, MagnetronIs het dan raadzaam om de inductiekookplaat aan te sluiten op fase 1 (dat zijn eigenlijk alleen kleinverbruikers bij ons) en Fase 2? Omdat op Fase 3 gebruikers zitten welke ook bij het koken worden gebruikt (soms de oven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Debitencredit Blijf lekker bij Hager. Mooi en goed. Ga voor de zekerheid voor 36 modules, voor een eventueel extra eigen meter of zo. Als je de ruimte hebt, beter mee- dan om- verlegen.
(en koel ruimte om zwaar belaste units)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Debitencredit hoeveel ruimte is er überhaupt in de meterkast?

Hier zitten wasmachine en wasdroger op aparte fases. Zelfde voor de oven en combi oven. Als je ze dan tegelijk gebruikt is het iets meer in balans. Dus jouw fase verdeling vind ik wat minder logisch.

Je zult ook moeten nadenken hoe je die nieuwe 1 fase groepen (airco, wpb, wp) gaat verdelen over de fases. Daaruit volgt dan hoeveel aardlekschakelaars je nodig hebt. Je kan ook nog aardlekautomaten overwegen voor meer flexibiliteit.

Er zijn nog twee modules beschikbaar in de huidige kast, is er nog ruimte achter een bestaande ALS waar je groepen bij kunt plaatsen?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 22:45
@Debitencredit Even een checkvraag: heb je nu al wel een 3 fasen aansluiting? Als dat niet het geval is, komt er iets meer bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Debitencredit schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:08:
Wij willen onze gaskookplaat gaan vervangen voor een inductiekookplaat, daarvoor hebben wij een installateur gevonden die de werkzaamheden in de meterkast gaat uitvoeren. Maar nu heb ik twijfels of die goed toekomst gericht kan meedenken daarom wil ik het vooraf helder hebben welke opdracht ik precies ga geven.

Onze meterkast heeft momenteel een Hager groepenkast waarin 24 modules (noem je dit zo?) passen. Hiervan zijn er nog twee vrije plekken. Als ik het goed heb gelezen kan de kookplaat het beste op een 3 fase aardlekautomaat (ondanks dat de kookplaat maar 2 fases nodig heeft).

De vraag is voornamelijk hoe groot moet de groepenkast zijn die er naast komt te hangen, rekening houdend met de toekomstige uitbreidingen van o.a.:

OmschrijvingUitvoeringModules
InductiekookplaatAardlekautomaat4
Warmtepomp1
Warmtepompboiler1
Arico1
Electrische autoAardlekautomaat?4
(Uitbreiding) zonnepanelen (3 fase)Aardlekautomaat?4
Huis accuAardlekautomaat?4
Subtotaal19
Aardlekschakelaar?
Totaal?

OmschrijvingUitvoeringModules InductiekookplaatAardlekautomaat4Warmtepomp1Warmtepomp boiler1Airco1Elektrische autoAardlekautomaat?4(Uitbreiding) zonnepanelenAardlekautomaat?4AccuAardlekautomaat?4Subtotaal19Aardlekschakelaar?Totaal?

Is een groepenkast met 24 modulen dan voldoende of moet ik vragen voor 36 modulen? Zijn er daarnaast merken die vermeden moeten worden (Gacia geloof ik) en welke juist aan te raden zijn?

Daarnaast zitten de grootverbruikers op de volgende fases
Fase 2 – Wasdroger, Wasmachine samen met zonnepanelen (middels pv verdeler)
Fase 3 – Vaatwasser, Oven, MagnetronIs het dan raadzaam om de inductiekookplaat aan te sluiten op fase 1 (dat zijn eigenlijk alleen kleinverbruikers bij ons) en Fase 2? Omdat op Fase 3 gebruikers zitten welke ook bij het koken worden gebruikt (soms de oven).
@Debitencredit Veel warmtepompen zijn ook 3-fase (dus 4 modules breed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:34
ArPi75 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Of 3 keer een enkele fase, zoals hier.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ArPi75 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:51:
[...]

Dat valt in de praktijk wel mee daar elke elektrische kW je 4kW aan warmte geeft. Dan kom je terecht bij de pompen van 13kW of meer die een 3fase voeding vereisen. Wat soms nog wel een 3fase aansluiting nodig heeft is de uit de kluiten gewassen waterkoker in de binnenunit van 9kW elektrisch.
Afhankelijk van die elektrische heater heb je 2x 1F 16A nodig of 1x 1F 16A + 1x 3F 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:30:
Dat valt in de praktijk wel mee daar elke elektrische kW je 4kW aan warmte geeft.
Gemiddeld ja. Maar bij -10 en een Ta van 40 zit de COP rond de 2.5.
En het wordt door consumenten buitengewoon gewaardeerd als de automaat vooral dan niet overbelast wordt...
(Als we de dijkhoogtes zouden afstemmen op de gemiddelde waterhoogte hadden we ook vaak natte voeten :) )

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Gemiddeld ja. Maar bij -10 en een Ta van 40 zit de COP rond de 2.5.
En het wordt door consumenten buitengewoon gewaardeerd als de automaat vooral dan niet overbelast wordt...
(Als we de dijkhoogtes zouden afstemmen op de gemiddelde waterhoogte hadden we ook vaak natte voeten :) )
Dat gebeurd ook niet, de pomp kan immers niet meer elektrisch vermogen opnemen dan 3kW. Dat je daar in de winter maar 7kW warmte voor krijgt in plaats van de geadverteerde 12-15kW is gewoon jammer :+ en dan springt het elektrisch element in de binnenunit aan om de restanten bij te vullen. Dat kan een losse groep zijn en zowel mono als 3fase afhankelijk van het elektrisch vermogen van die extra heater (met COP 0.99 :X ).

Vergeet ook het buffervat niet waar soms nog een heater in zit. Dan zit je al aan 3x 1F 16A (buitenunit/heater binnenunit/heater buffervat) of 2x 1F 16A + 1x 3F 16A voor eentje met een 9kW heater in de binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Debitencredit schreef op zondag 18 juni 2023 @ 00:08:
Is een groepenkast met 24 modulen dan voldoende of moet ik vragen voor 36 modulen?
Als je de ruimte hebt altijd groter nemen dan je nu nodig hebt, dat ding zal er decennialang hangen en wie weet wat je over 5,10 of 20 jaar wilt. Minimaal 36 modulen dus. Daarnaast werkt het gewoon erg fijn aan als je wat wilt veranderen in een kast en die kast is niet stampensvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Debitencredit
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 21:17
blackd schreef op zondag 18 juni 2023 @ 08:48:
@Debitencredit hoeveel ruimte is er überhaupt in de meterkast?

Hier zitten wasmachine en wasdroger op aparte fases. Zelfde voor de oven en combi oven. Als je ze dan tegelijk gebruikt is het iets meer in balans. Dus jouw fase verdeling vind ik wat minder logisch.

Je zult ook moeten nadenken hoe je die nieuwe 1 fase groepen (airco, wpb, wp) gaat verdelen over de fases. Daaruit volgt dan hoeveel aardlekschakelaars je nodig hebt. Je kan ook nog aardlekautomaten overwegen voor meer flexibiliteit.

Er zijn nog twee modules beschikbaar in de huidige kast, is er nog ruimte achter een bestaande ALS waar je groepen bij kunt plaatsen?
Bijgaand een foto van de huidige groepenkast, links en rechts is nog circa 30 cm beschikbaar. Boven de plank staat een NAS daar is in totaal daarboven is nog ongeveer 50 cm beschikbaar tot het plafond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X86ejariNaS1-WY-5OE_7_u7kho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeIeJ8tOygyVHVOW62Bl00rg.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast zijn de huidige groepen als volgt verdeeld:

| Groep | Modules | Omschrijving | Fase |
|---|---|---|---|
| 1| 1 | Woonkamer, vrijstaande berging, slaap kamer 1 en werkkamer | Fase 2|
| 2 | 1 | Stroompunt aanrecht |Fase 2|
| 3| 1| Wasdroger |Fase 2|
|4 | 1| Wasmachine + zonnepanelen |Fase 2|
|5 | 1|Hal, 1wcd keuken, overloop, badkamer, zolder (achter gedeelte), mv, cv, rookmelder |Fase 1 of 2 |
|6 | 1|Keuken, slaapkamer 2, speelkamer, zolder (bij bed) |Fase 1 of 2|
|7 | 1| Tuin |Fase 1|
| 8| 1| Vaatwasser |Fase 3|
|9 | 1| Oven |Fase 3|
| 10|1 | Magnetron oven |Fase 3|
|- | 6 | 3x Aardlekautomaat | |
|- | 2| Beltrafo| Fase |
| - | 4| Hoofdschakelaar | |
| - | 22 | Totaal | |

Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste nog de fases van de magnetron en oven oplaten wisselen?
Out.of.Control schreef op zondag 18 juni 2023 @ 09:22:
@Debitencredit Even een checkvraag: heb je nu al wel een 3 fasen aansluiting? Als dat niet het geval is, komt er iets meer bij kijken.
Ja we hebben sinds de oplevering in 2014 een 3 fase aansluiting.

Wat betreft de warmtepomp we gebruiken maar 700m3 gas per jaar, dus het hoeft geen hele grote warmtepomp te zijn. Maar als we nu een kast met 36 modules plaatsen is er genoeg ruimte voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
Debitencredit schreef op zondag 18 juni 2023 @ 14:45:
[...]

Bijgaand een foto van de huidige groepenkast, links en rechts is nog circa 30 cm beschikbaar. Boven de plank staat een NAS daar is in totaal daarboven is nog ongeveer 50 cm beschikbaar tot het plafond.

[Afbeelding]

Daarnaast zijn de huidige groepen als volgt verdeeld:

| Groep | Modules | Omschrijving | Fase |
|---|---|---|---|
| 1| 1 | Woonkamer, vrijstaande berging, slaap kamer 1 en werkkamer | Fase 2|
| 2 | 1 | Stroompunt aanrecht |Fase 2|
| 3| 1| Wasdroger |Fase 2|
|4 | 1| Wasmachine + zonnepanelen |Fase 2|
|5 | 1|Hal, 1wcd keuken, overloop, badkamer, zolder (achter gedeelte), mv, cv, rookmelder |Fase 1 of 2 |
|6 | 1|Keuken, slaapkamer 2, speelkamer, zolder (bij bed) |Fase 1 of 2|
|7 | 1| Tuin |Fase 1|
| 8| 1| Vaatwasser |Fase 3|
|9 | 1| Oven |Fase 3|
| 10|1 | Magnetron oven |Fase 3|
|- | 6 | 3x Aardlekautomaat | |
|- | 2| Beltrafo| Fase |
| - | 4| Hoofdschakelaar | |
| - | 22 | Totaal | |

Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste nog de fases van de magnetron en oven oplaten wisselen?
Misschien ook even naar fase 2 kijken. Wasdroger en wasmachine op dezelfde fase is niet erg als je nooit een tweede machine met was aanzet als de eerste gaat drogen, maar als dat wel gebeurd is het handiger die 2 elk op een andere fase te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
ArPi75 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:02:
Misschien ook even naar fase 2 kijken. Wasdroger en wasmachine op dezelfde fase is niet erg als je nooit een tweede machine met was aanzet als de eerste gaat drogen, maar als dat wel gebeurd is het handiger die 2 elk op een andere fase te zetten.
Dat is bij moderne (warmtepomp)drogers geen enkel probleem. Die verbruiken maar ca 500 W, en kunnen zelfs wel samen met de wasmachine op één groep.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Links en rechts dezelfde kast er naast, dan heb je voldoende ruimte om jezelf failliet te laten gaan op relais modules voor allerlei automatisering. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Andrehj schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:06:
[...]

Dat is bij moderne (warmtepomp)drogers geen enkel probleem. Die verbruiken maar ca 500 W, en kunnen zelfs wel samen met de wasmachine op één groep.
Zolang er maar niets anders op de groep zit. Wasmachine doet. max 3kW, warmtepompdroger max rond de 1200W. Al zullen ze zelden tegelijkertijd dat vermogen trekken. Het werkt hier iig prima samen met een koelkast (maar ik heb oude smeltzekeringen dus niet representatief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bijgaand een foto van de huidige groepenkast
Er zijn nog twee plekken vrij voor installatieautomaten op de bestaande aardlekschakelaars, maak daar gebruik van zou ik zeggen (bijv de airco en de wbp)

De PV installatie (F4) zit op de gedeelde aardlekschakelaars. Overweeg of je daar een aparte alamat voor plaatst (in de nieuwe kast) en de installatieautomaat gebruikt voor de 3e nieuwe groep (wp) die je wilde aanleggen.

Dan heb je in de nieuwe kast 4x alamat 3P+N nodig voor PV, accu, inductie en laadpaal (16 posities).
Dan nog 1x alamat voor huidige PV (2 posities). Totaal 18 posities en geen aardlekschakelaars nodig.
Als je, zoals eerder genoemd, nog een 3 fase kWh meter nodig hebt (bijv. voor de laadpaal) hou dan nog rekening met 4 posities extra.

Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I41aeXyGu-DST1OlCucDH8c6TRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xFtyk1uflULs412GT8mULK6J.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door blackd op 18-06-2023 20:34 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07
Caelorum schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:47:
[...]

Zolang er maar niets anders op de groep zit. Wasmachine doet. max 3kW, warmtepompdroger max rond de 1200W. Al zullen ze zelden tegelijkertijd dat vermogen trekken. Het werkt hier iig prima samen met een koelkast (maar ik heb oude smeltzekeringen dus niet representatief).
Dan heb je beide wel machines die ergggg veel gebruiken voor hun type. Hier hebben een aansluitwaarde van 2300W en 800W voor wasmachine en droger respectievelijk wat wat meer gangbaar is volgens mij. En in praktijk is de droger nog minder.

Droger:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmx5m7CXYZSJK_hXZiYPpo2hsFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RYeon9sVBTfbnF0shHl1CiCs.png?f=user_large

Wasmachine:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AWg_ANbm5honwZVHJx5BlqMn7Ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YL40ext6S1E32N6VeMXmjs5X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Nu online
Caelorum schreef op zondag 18 juni 2023 @ 18:47:
Zolang er maar niets anders op de groep zit. Wasmachine doet. max 3kW,
Moderne wasmachines zitten meestal op max 10A oftewel 2300 Watt. Daar kan die WP-droger nog makkelijk bij, ook als ze beiden langdurig op max vermogen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Naja, ik weet niet wat hij heeft staan natuurlijk, de mijne doet ook aanzienlijk minder. Rond de cijfers die jullie noemen, maar die zijn dan ook vrij nieuw (en de grotere modellen). De wasmachine hiervoor was een ander verhaal.
Maar als hij ook wat oudere modellen heeft staan (komt vaak genoeg voor) dan zal je toch echt rekening moeten houden met die andere getallen.
Of het negeren en gewoon niet wasmachine en droger gelijktijdig aanzetten. Wasmachine zal in het begin veel moeten verwarmen, maar daarna valt het wel mee. Hier zie je iig een duidelijk drop off in de grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:04
Ik heb een vraag m.b.t. een kookgroep. Ik ga mijn meterkast vernieuwen en in de huidige meterkast zit een kookgroep met twee fasen. Wij koken tot nu toe op gas en ik had daarom een close-in boilertje er op aangesloten om geen extra leiding te hoeven leggen van de meterkast naar het aanrecht. Ik wil nu echter de zaak zo inrichten dat elektrisch koken weer mogelijk is in de toekomst.

In de meterkast gaat de de twee-fase kookgroep automaat vervangen worden door een 3-fase Alamat en ik zou dan ook mooi een 3 fasen leiding naar het fornuis kunnen leggen. Dan is in de toekomst de keuze tussen een 2-fase of 3-fase kookplaat vrij.

Echter; moet zo'n kookaansluiting naast 3x fase ook 3x nul hebben, net als bij een 2 fase kookaansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@KarsS Bij 3-fase is maar één N nodig :) Maar dan moet je ook wel vanuit de netbeheerder 3-fase hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:04
Die heb ik, 3 x 25A.

Ik vroeg me af of 1 nul ader genoeg zou zijn omdat er dan 3 aders naar de kookplaat toe gaan en de retour-stroom allemaal via 1 nul draad moet. Maar ik heb het denk ik zelf al bedacht, door de 120 graden faseverschuiving per fase gaan de retour-stromen elkaar deels opheffen en moet 1 ader voldoende zijn, net als bij elke andere 3 fasen toepassing.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Voor de mensen die geinteresseerd zijn in het stroomnetwerk van NL, Enexis heeft een aantal interessante video's op YouTube gezet waarin ze o.a. uitleggen hoe een trafohuisje er van binnen uit ziet, hoe ze een verbindingsmof maken etc.

Ik vond het interessant om te kijken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ThinkPad schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:37:
Voor de mensen die geinteresseerd zijn in het stroomnetwerk van NL, Enexis heeft een aantal interessante video's op YouTube gezet waarin ze o.a. uitleggen hoe een trafohuisje er van binnen uit ziet, hoe ze een verbindingsmof maken etc.

Ik vond het interessant om te kijken :Y
Hier in praktijk gezien hoe ze mof maken voor aftakking naar de woning (onder spanning). Ook interresant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juultje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28
Even een kleine check-in voordat ik de huidige 3 fase kast hier ga vervangen.
Dit is de huidige kast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-tj2at5VFbyZDkmV7-tuN6ojt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ketglz33mroXCOGdUMZkdZ99.jpg?f=fotoalbum_large

-Hier haal ik 8 groepen uit welke in de nieuwe kast op kamrails geplaatst worden.
-Krachtgroep was voor de sauna, gaat weg want geen sauna meer
-Alamat voor de zonnepanelen komt in de nieuwe kast terug rechts naast de hoofdschakelaar en wordt aangesloten op de verdeel rail.
-Aders naar linksonder kunnen buiten beschouwing blijven, gaat weg

Nieuwe 3 fase kast alles 6mm2 soepel bedraad (kant en klare geperste kabels). Van hoofdschakelaar netjes naar verdeel rail, alle 3 de fases verdeelt naar de 4 ALS. 1 fase doorgelust op 2 ALS (linksboven). De nul op alle 4 de ALS doorgelust. Alles vanuit verdeelblok aangesloten.

Nieuwe kast (links komen nog 2x 4 groepen bij op de lege kamrails welke ik hergebruik uit de oude kast):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3HqVpWbg8MTa5nMRlRR4U_3RTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wzoRbQYNBkZjmnbEGLLPvlP.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht dat iemand nog wat tips heeft of misschien heb ik alles wel gewoon netjes volgens nen1010 gedaan:)

[ Voor 8% gewijzigd door juultje op 21-06-2023 12:57 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@juultje Waar komt je PV dan?

En die krachtgroep is in de nieuwe situatie niet meer nodig? Wacht, dat is de hoofdschakelaar. Maar hoe zit het nu bedraad dan :? Toch een groep 8)7

En waar gaat het sneaky naar links naar toe?

En levert Hager geen kapjes om de rails onderin aanraakveilig te maken?

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 21-06-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juultje
Septillion schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:04:
@juultje Waar komt je PV dan?

En die krachtgroep is in de nieuwe situatie niet meer nodig? Wacht, dat is de hoofdschakelaar. Maar hoe zit het nu bedraad dan :?

En waar gaat het sneaky naar links naar toe?

En levert Hager geen kapjes om de rails onderin aanraakveilig te maken?
Scherpe ogen jij, thanks :)
-Krachtgroep gaat weg want geen sauna meer
-nu zit er GEEN hoofdschakelaar, alles zit rechtstreeks op de rail onder
-pv komt terug rechts naast hoofdschakelaar
-sneaky links, meer oud spul wat weg gaat
-kapje rails onderin heb ik en monteer ik ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@juultje Ik werd even in de war gebracht door het brakke logo :) Maar top!

PV blijft netjes bij 1x16A op dezelfde B16/300mA?

Koken op gas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
juultje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 12:51:
-nu zit er GEEN hoofdschakelaar, alles zit rechtstreeks op de rail onder
Je had al door dat je nu dus wel rechtstreeks op de hoofdschakelaar aan moet sluiten, niet op die verdeelklemmen?

Draad vanuit de meter is daarvoor wellicht te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juultje
Septillion schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:11:
@juultje Ik werd even in de war gebracht door het brakke logo :) Maar top!

PV blijft netjes bij 1x16A op dezelfde B16/300mA?

Koken op gas?
PV wijzig ik niets aan dus zet die 1 op 1 over. (Wel vloeken 1 eaton in een complete Hager kast :o )

Koken op electra, komt in de nieuwe meterkast later nog een 3 fase c20 300mA Alamat met daarachter een extra onderverdeler op 5x6mm2 in de garage zo'n 5 meter verderop. Daar weer een 3 fase aardlek en een krachtgroep voor de kookplaat. Uiteindelijk in de garage kast verder groepen bijbouwen voor warmtepomp, airco, laadpaal, extra PV etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juultje
Xander schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:32:
[...]

Je had al door dat je nu dus wel rechtstreeks op de hoofdschakelaar aan moet sluiten, niet op die verdeelklemmen?

Draad vanuit de meter is daarvoor wellicht te kort.
Yep, dat heb ik door (als ik dat nu weer zou doen zou ik de hoofdschakelaar overbodig maken :+ )
Zit wat lengte speling in de fases en nul die uit het gedeelte van Enexis komen dus als het goed is moet ik dat halen.
Wel een hele goeie om aan te kaarten, want wat als ik dat niet haal? Waarmee kan ik op een nette manier de kabels verlengen?
Of moet ik dat niet willen en Enexis langs laten komen zodat ze langere kabels installeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
juultje schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 13:41:
[...]

Wel een hele goeie om aan te kaarten, want wat als ik dat niet haal? Waarmee kan ik op een nette manier de kabels verlengen?
De enige nette manier om dat te verlengen is met die klemmen in de kast. :+ Maarja die gebruik je óf om de draden voor de hoofdschakelaar te verlengen, of om na de hoofdschakelaar te verdelen, niet allebei. Aangezien de klemmen bij jou al worden gebruikt om te "verdelen" is dat dus geen optie meer (al worden ze op dit moment niet bijzonder zinvol gebruikt, met 2 draden in iedere klem had je er net zo goed tussenuit kunnen laten...).
Of moet ik dat niet willen en Enexis langs laten komen zodat ze langere kabels installeren?
Gewoon vervangen inderdaad. Dat kan een installateur met zegelrecht ook voor je verzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juultje
Xander schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 14:07:
[...]

De enige nette manier om dat te verlengen is met die klemmen in de kast. :+ Maarja die gebruik je óf om de draden voor de hoofdschakelaar te verlengen, of om na de hoofdschakelaar te verdelen, niet allebei. Aangezien de klemmen bij jou al worden gebruikt om te "verdelen" is dat dus geen optie meer (al worden ze op dit moment niet bijzonder zinvol gebruikt, met 2 draden in iedere klem had je er net zo goed tussenuit kunnen laten...).

[...]

Gewoon vervangen inderdaad. Dat kan een installateur met zegelrecht ook voor je verzorgen.
Ah dan zou ik eventueel in het linker kast deel nog zo'n zelfde verdeel klemmen rail kunnen plaatsen.
Meter netbeheerder > rail rechts > hoofdschakelaar > rail links > aardlek schakelaars.

Als het goed is moet ik het rechtstreeks tot aan de hoofdschakelaar redden, anders is dat nog het alternatief:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@juultje Als de bedrading uit de meter massief is zou ik daar niet teveel aan rommelen, je bent niet de eerste die een draad in de meterklem loswrikt.
Dan kun je uiteraard bellen naar je netbeheerder.

Een installateur met zegelrecht kan dit wel even doen in een uurtje.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
Ik heb even jullie bevestiging nodig 😊 De keukenboer heeft een gekwalificeerd monteur naar ons gestuurd om een inductiekookplaat te installeren en een kookgroep + extra lekstroombeveiliging te plaatsen in de groepenkast.

Nu kwam ik erachter dat nadat hij geweest was de omvormer van de zonnepanelen het niet meer deed. Blijkt dat hij de hele zonnepanelengroep losgekoppeld heeft en niet meer terug aangesloten (waarom GEEN idee, hij had nog wel gemompeld "nog nooit eerder zo'n remautomaat gezien").

Klopt het dat de PV-groep aangesloten dient te worden zoals het stippellijntje aangeeft? Normaal gesproken doe ik dit soort dingen niet zelf maar laat ik daar vakmensen voor komen. Dacht ik dan..

(Edit: Waarmee ik niet wil impliceren dat ik het zelf ga doen, maar wel de monteur op z'n vingers ga kijken als hij het komt herstellen... Diagram is trouwens gemaakt met Canva.com)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbLvMvlPI42teOmKxc_W6P5xMQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UrvCbBQnCkdGTai4vHELnlZb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door MatsSkoe op 21-06-2023 21:35 . Reden: Toevoegingen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MatsSkoe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:17:
Ik heb even jullie bevestiging nodig 😊 De keukenboer heeft een gekwalificeerd monteur naar ons gestuurd om een inductiekookplaat te installeren en een kookgroep + extra lekstroombeveiliging te plaatsen in de groepenkast.

Nu kwam ik erachter dat nadat hij geweest was de omvormer van de zonnepanelen het niet meer deed. Blijkt dat hij de hele zonnepanelengroep losgekoppeld heeft en niet meer terug aangesloten (waarom GEEN idee, hij had nog wel gemompeld "nog nooit eerder zo'n remautomaat gezien").

Klopt het dat de PV-groep aangesloten dient te worden zoals het stippellijntje aangeeft? Normaal gesproken doe ik dit soort dingen niet zelf maar laat ik daar vakmensen voor komen. Dacht ik dan..

[Afbeelding]
offtopic:
Ik kan je geen advies geven over je remautomaat, maar wat voor software gebruik jij voor dit kekke diagram?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@MatsSkoe De (C40 ?) remautomaat moet tussen de HS en de "huisgroepen". Je ALS's moeten bescherm worden tegen te hogen stromen. Je PV Alamat moet dan direct achter de HS en niet achter de remautomaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MatsSkoe schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:17:
Jouw diagram klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsSkoe
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-09 20:53
timovd schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 21:35:
@MatsSkoe De (C40 ?) remautomaat moet tussen de HS en de "huisgroepen". Je ALS's moeten bescherm worden tegen te hogen stromen. Je PV Alamat moet dan direct achter de HS en niet achter de remautomaat.
Het is een C40 inderdaad. Dank voor je antwoord. Zo had ik het ook in m’n hoofd (en proberen te tekenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MatsSkoe Voor een 1fase installatie klopt het (nu) inderdaad zoals @jadjong al aangeeft.
Mocht je een 3fase installatie hebben, dan hoort daar geen kookgroep in maar een 3fase automaat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Mijn vrouw wilde helpen met het voorbereiden om spotjes onder de vliering op zolder te maken. Ik vroeg haar om 1 kant van de kabels af te doppen voor de veiligheid.

Ze had blijkbaar na een aantal voorbeelden toch wat extra uitleg nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOjl1FdSIKTMjhRKFPWzXca6HpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79PGcmhkXwaJ5ItMceRbkRC7.jpg?f=fotoalbum_large

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

DutchKel schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 20:56:
Mijn vrouw wilde helpen met het voorbereiden om spotjes onder de vliering op zolder te maken. Ik vroeg haar om 1 kant van de kabels af te doppen voor de veiligheid.

Ze had blijkbaar na een aantal voorbeelden toch wat extra uitleg nodig.
[Afbeelding]
Strict genomen heeft ze gedaan wat je vroeg. :D

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Ethirty schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:16:
[...]

Niks mis met de veiligheid. Je ben er zeker van dat het spaningloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Ethirty schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 21:16:
[...]

Ja dat wel, maar ik had ook een paar kabels als voorbeeld gegeven. Gelukkig zag ze zelf toch dat ze het anders had gedaan dan hoe ik het had gedaan.

Alle kabels zijn op het einde getest en het werkte prima, ze heeft dus geen fout meer gemaakt naast de eerste. Geen aardlekschakelaar of automaat die eruit klapte en de test lamp ging op de laatste kabel aan dus alles is ook netjes doorgelust.

Edit: Ze heeft inmiddels geleerd om kabels te strippen en om er lasklemmen aan vast te maken. Ze vond het ook nog leuk om te doen dus dat is ook een voordeel. Het werk ging er wel een stuk sneller mee.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 24-06-2023 21:27 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06-2024
Even vraagje, wil mijn ventilator op de WC automatisch aan laten gaan als ik de knop indruk van de grote spoeling. Dus ik maak een microschakelaar (NO) achter de knop.
Aangezien ik geen 230V achter de knop wil, dicht bij het waterreservoir, was ik aan het kijken voor een geschikt relais. Zie door de boven het bos niet meer.... en te weinig kaas van gegeten ;-)
Doet dit relais wat ik wil? https://www.elektramat.nl...2a-230v-13-31-8-230-4300/
Zijn er wellicht andere websites waar ik moet kijken voor een geschikte microschakelaar en relais?

Toevoeging: op de ventilator komt dan een nalooptimer. Dus met een simpele puls op 230V gaat deze draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door starbeach op 25-06-2023 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

starbeach schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:01:
Even vraagje, wil mijn ventilator op de WC automatisch aan laten gaan als ik de knop indruk van de grote spoeling. Dus ik maak een microschakelaar (NO) achter de knop.
Aangezien ik geen 230V achter de knop wil, dicht bij het waterreservoir, was ik aan het kijken voor een geschikt relais. Zie door de boven het bos niet meer.... en te weinig kaas van gegeten ;-)
Doet dit relais wat ik wil? https://www.elektramat.nl...2a-230v-13-31-8-230-4300/
Zijn er wellicht andere websites waar ik moet kijken voor een geschikte microschakelaar en relais?

Toevoeging: op de ventilator komt dan een nalooptimer. Dus met een simpele puls op 230V gaat deze draaien.
Waarom niet schakelen met je verlichting én een naloop-relais, dan ben je er toch ook? En ja dan gaat die soms aan als het niet hoeft, maar wat meer ventilatie in een toilet is sowieso niet onaardig. Er zijn zelfs hele generaties woningen waarbij de MV voor het toilet en de badkamer standaard altijd loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
True schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:07:
[...]

Waarom niet schakelen met je verlichting én een naloop-relais, dan ben je er toch ook? En ja dan gaat die soms aan als het niet hoeft, maar wat meer ventilatie in een toilet is sowieso niet onaardig. Er zijn zelfs hele generaties woningen waarbij de MV voor het toilet en de badkamer standaard altijd loopt.
Klopt! Maar ik ga de verlichting schakelen met een sensor en deze gaat snachts in de gedimde stand (GIRA comfort BT). In de gedimde stand werkt dit niet met een ventilatorschakelaar.
Dit kan ik ook voor lief nemen, maar ik weet niet of een lager voltage de regeling kan beschadigen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

starbeach schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:18:
[...]

Klopt! Maar ik ga de verlichting schakelen met een sensor en deze gaat snachts in de gedimde stand (GIRA comfort BT). In de gedimde stand werkt dit niet met een ventilatorschakelaar.
Dit kan ik ook voor lief nemen, maar ik weet niet of een lager voltage de regeling kan beschadigen? :?
Ga je met de standaard lichtschakelaar dan een lagere spanning schakelen of gewoon een schakeldraad richting de lamp? Want de meeste schakelaars kunnen gewoon twee draden schakelen als die gewoon op 230V zit kan er eentje richting je naloop-relais voor de ventilator bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
True schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:31:
[...]

Ga je met de standaard lichtschakelaar dan een lagere spanning schakelen of gewoon een schakeldraad richting de lamp? Want de meeste schakelaars kunnen gewoon twee draden schakelen als die gewoon op 230V zit kan er eentje richting je naloop-relais voor de ventilator bijvoorbeeld.
Het is deze dimmer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GayrPBXqEI2MzM3hVSGSqeLNW9A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xWigh58IFMdUrPsrvkTTTp35.png?f=user_large

De dimmer dimt de daarvoor geschikte 12V trafo van een ledstrip via de schakeldraad. Er wordt dus op 230V gedimt. Volgens mij heb ik dan geen mogelijkheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
starbeach schreef op zondag 25 juni 2023 @ 14:01:
Suggestie: ik heb een vergelijkbare toepassing voor de klep van de brievenbus. Daarvoor heb ik een KlikAanKlikUit bel-drukknop gebruikt. Op twee interne contactpunten draadjes gesoldeerd en daaraan weer een reed-relais. Dan kun je met je spoel-mechanisme een magneet laten bewegen. Is allemaal laagspanning, dus veilig. Je ventilator kun je op een KaKu ontvanger aansluiten. Kies een versie met timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Ik wil de oude stoppenkast in mijn huis vervangen met een moderne groepenkast, met als doel dat ik alvast e.e.a. kan regelen (1x25A aansluiting laten vervangen met 3x25A, kabel naar carport voor o.a. zonnepanelen, 3-fase kabel naar bijgebouw voor o.a. doorstroomverwarmer, L/L warmtepomp) maar ik wil ook over een aantal jaren mijn huis herbouwen. Dan zou ik graag de groepenkast zelf zo veel mogelijk willen hergebruiken of tzt uitbreiden.

Punt is dat ik (nu) maar zeer beperkte ruimte heb in de meterkast (max. 50x40 cm als ik de aardlek/beltrafo etc weghaal, 50x31 cm als ik de aardlek laat zitten en vanaf daar ga aansluiten). Volgens mij kom ik dan al snel uit op een groepenkast met installatie-automaten aardlek-automaten?

Een groepenkast bestellen via een webshop is hartstikke makkelijk en dan doen ze ook al de interne bedrading, maar welk merk is dan het meest geschikt om toekomst weer te (laten) herinrichten na herbouw van de woning?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:48
Vincm schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:23:
Ik wil de oude stoppenkast in mijn huis vervangen met een moderne groepenkast, met als doel dat ik alvast e.e.a. kan regelen (1x25A aansluiting laten vervangen met 3x25A, kabel naar carport voor o.a. zonnepanelen, 3-fase kabel naar bijgebouw voor o.a. doorstroomverwarmer, L/L warmtepomp) maar ik wil ook over een aantal jaren mijn huis herbouwen. Dan zou ik graag de groepenkast zelf zo veel mogelijk willen hergebruiken of tzt uitbreiden.

Punt is dat ik (nu) maar zeer beperkte ruimte heb in de meterkast (max. 50x40 cm als ik de aardlek/beltrafo etc weghaal, 50x31 cm als ik de aardlek laat zitten en vanaf daar ga aansluiten). Volgens mij kom ik dan al snel uit op een groepenkast met installatie-automaten?

Een groepenkast bestellen via een webshop is hartstikke makkelijk en dan doen ze ook al de interne bedrading, maar welk merk is dan het meest geschikt om toekomst weer te (laten) herinrichten na herbouw van de woning?

***members only***
Als je links de stopcontact en alles weg haalt dan kan je wel 2 kasten naast elkaar kwijt lijkt mij, Dan heb je plenty ruimte. Zelf vind ik hager kasten mooi om mee te werken. Maar ABB of Eaton is ook prima,Zelf blijf ik weg bij de goedkope merken.

[ Voor 2% gewijzigd door popie op 26-06-2023 10:50 . Reden: dh ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Vincm schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:23:

Punt is dat ik (nu) maar zeer beperkte ruimte heb in de meterkast (max. 50x40 cm als ik de aardlek/beltrafo etc weghaal, 50x31 cm als ik de aardlek laat zitten en vanaf daar ga aansluiten). Volgens mij kom ik dan al snel uit op een groepenkast met installatie-automaten?

***members only***
Ik heb wel iets meer ruimte in de meterkast, maar mijn opstelling zou voor jou denk ik ook wel passen en dan heb je meer dan voldoende ruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23KWBOhZiM0AFNFSsPWoTtA5KHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Qdb8iXP5FNWUnNw8roN3vJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Laatst online: 12:35
popie schreef op maandag 26 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Als je links de stopcontact en alles weg haalt dan kan je wel 2 kasten naast elkaar kwijt lijkt mij, Dan heb je plenty ruimte. Zelf vind ik hager kasten mooi om mee te werken. Maar ABB of Eaton is ook prima,Zelf blijf ik weg bij de goedkope merken.
Yes, met die 50x40 cm heb ik er al rekening mee gehouden dat het stopcontact links (en beltrafo boven) weggehaald moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Laatst online: 14-09 19:37
Kort praktisch vraagje. Hoe makkelijk of moeilijk is het trekken van 6mm2 vd draden door een bestaande 19mm gladde buis? En zijn er nog tips om het makkelijker te maken behalve geschikt glijmiddel?

Hier liggen nu 2,5mm2 draden maar de spanning loopt nogal hoog op dat de micro omvormers soms uitgaan. Ik heb zelf de nodige ervaring om veilig te werken vd draad ed. Maar heb nooit dikkere draden dan 2,5mm2 getrokken.

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
@DrSpixel Dat zal er vanaf hangen hoeveel draden je door die buis wil trekken. Drie moet wel lukken, ik krijg ook drie UTP-kabels (waaronder een dikke stugge 6A) betrekkelijk simpel door een 19mm buis.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JackBol schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Ik heb wel iets meer ruimte in de meterkast, maar mijn opstelling zou voor jou denk ik ook wel passen en dan heb je meer dan voldoende ruimte.

[Afbeelding]
Dit mag simpelweg niet. De ruimte naast het meterbord waarop de slimme meter geplaatst is, is van/voor de netbeheerder. Dat je dit gebruikt hebt en er niets over hoort is in mijn boekje niet gelijk reden om dit klakkeloos te adviseren. Ik zou die kanttekening daar wel bij plaatsen.
DrSpixel schreef op maandag 26 juni 2023 @ 11:48:
Kort praktisch vraagje. Hoe makkelijk of moeilijk is het trekken van 6mm2 vd draden door een bestaande 19mm gladde buis? En zijn er nog tips om het makkelijker te maken behalve geschikt glijmiddel?

Hier liggen nu 2,5mm2 draden maar de spanning loopt nogal hoog op dat de micro omvormers soms uitgaan. Ik heb zelf de nodige ervaring om veilig te werken vd draad ed. Maar heb nooit dikkere draden dan 2,5mm2 getrokken.

Alvast dank!
Wat @Paul ook al zegt, mits er niet (te) veel krappe bochten in zitten. Hoe meer bochten hoe lastiger en zeker als het 90 graden bochten zijn kan het pittig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Laatst online: 14-09 19:37
@True en @Paul dank. Ja het zijn 3 draden. We gaan het zien. Het is netjes ingestort tijdens de bouw dus heb geen idee hoe haaks de bochten zijn. Maar dat gaan we zien als ik het ga proberen. Zijn er nog specifieke tips om de draden anders te vouwen dan bij 2,5mm2 draad? Behalve goed plat knijpen met een tang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
@DrSpixel Ik zou vooral proberen of het lukt zonder vouwen (of hooguit ééntje door het oog van de trekveer). De rest meetrekken dmv tape die je er omheen wikkelt.

Het klinkt alsof het een nieuwe buis is, dus zou je er (zeker met glijmiddel) prima doorheen moeten kunnen komen. Als je de drie aders tegen elkaar aan legt en er 5 tot 10 cm tape omheen wikkelt zou het goed moeten gaan.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
3x6mm2 massief tegelijk? Poeh, das lastig hoor, 6mm2 geeft niet mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

True schreef op maandag 26 juni 2023 @ 12:44:
[...]

Dit mag simpelweg niet. De ruimte naast het meterbord waarop de slimme meter geplaatst is, is van/voor de netbeheerder. Dat je dit gebruikt hebt en er niets over hoort is in mijn boekje niet gelijk reden om dit klakkeloos te adviseren. Ik zou die kanttekening daar wel bij plaatsen.
Theorie vs praktijk discussie. Als die netbeheerder echt langs komt om die paar vierkante decimeter te claimen, kunnen ze ook het meterbord lager hangen, want het lijkt me dat die ook te hoog hangt tov de NEN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

JackBol schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Theorie vs praktijk discussie. Als die netbeheerder echt langs komt om die paar vierkante decimeter te claimen, kunnen ze ook het meterbord lager hangen, want het lijkt me dat die ook te hoog hangt tov de NEN.
Onder de 1,60m is voor de netbeheerder 8)7 . Maar aan de andere kant, zolang er geen NEN is voor woningen zonder gasaansluitingen en zonder warmteaansluiting verlies je van die 1,60m onnodig 57cm wat ook helemaal nergens op slaat. Dus ik snap zeker dat men graag de slimme meter lager wilt en ook dat de ruimte naast het meterbord voor de slimme meter gebruikt wordt, maar de kantnotitie is nog wel op z'n plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryangr0
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-06 06:35
Ik ben bezig om het hier een beetje op orde te krijgen wat betreft elektra enzovoort, en ik kom dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nk8lKNtlO32HJbBXwcYiZXqmXk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/orjIUFsfbtLlEG3qFsyCdNOq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1HEgQuvKmPUszq18wgtcKaUMqUo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fmjwra0vytMyQfKpMB2NV5nb.jpg?f=user_large

Ik weet niet of ik hier zelf wel aan moet beginnen. Ik kan best instructies lezen en opvolgen maar dit zier er zo oud uit dat ik er eigenlijk zelf niet aan wil zitten.

Ik heb 12 zonnenpanelen op mijn dak, maar die zijn nu aangesloten op een PV bij de wasmachine/droger. Dat moet volgens mij ook doorgetrokken worden naar de voorkant van het huis waar deze groepenkast hangt.

Hebben jullie hier misschien ervaring mee? Misschien zie ik iets heel makkelijks over het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
Ryangr0 schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:03:
Ik ben bezig om het hier een beetje op orde te krijgen wat betreft elektra enzovoort, en ik kom dit tegen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik weet niet of ik hier zelf wel aan moet beginnen. Ik kan best instructies lezen en opvolgen maar dit zier er zo oud uit dat ik er eigenlijk zelf niet aan wil zitten.

Ik heb 12 zonnenpanelen op mijn dak, maar die zijn nu aangesloten op een PV bij de wasmachine/droger. Dat moet volgens mij ook doorgetrokken worden naar de voorkant van het huis waar deze groepenkast hangt.

Hebben jullie hier misschien ervaring mee? Misschien zie ik iets heel makkelijks over het hoofd.
Simpelweg is deze kast aan vervanging toe.

De automatische zekeringen zijn niet geschikt voor permanent gebruikt.
Er is geen ruimte voor automaten in de huidige kast.
De leeftijd van de aardlekschakelaars is zodanig dat je kunt verwachten dat deze ook niet meer (of niet lang meer) goed functioneren.
Bij aanpassingen in deze groepenkast moet ook een hoofdschakelaar worden toegevoegd.

Al met al is het verstandiger en makkelijker om een nieuwe kast op te (laten) hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

True schreef op maandag 26 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Onder de 1,60m is voor de netbeheerder 8)7 . Maar aan de andere kant, zolang er geen NEN is voor woningen zonder gasaansluitingen en zonder warmteaansluiting verlies je van die 1,60m onnodig 57cm wat ook helemaal nergens op slaat. Dus ik snap zeker dat men graag de slimme meter lager wilt en ook dat de ruimte naast het meterbord voor de slimme meter gebruikt wordt, maar de kantnotitie is nog wel op z'n plaats.
Ik sprak vorige week dan weer met de aannemer die in opdracht van de netbeheerder onze aansluiting moet maken. Die doen dan weer een stuk makkelijker (aan de telefoon) over alle regels omtrent meterkasten. Als ze maar een houten achterwand hadden en een juist geplaatste invoerbuis vonden ze het prima.

We gaan zien of het straks ook door de aanvraag-fase heen komt. :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die 2e foto is niet heel scherm, maar zit er een automaat voor het meterbord? Want als dat zo is, kan je zelf het hele meterbord spanningsvrij maken en alles in 1x vervangen en goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat @pickboy zegt, dit ding is om meerdere redenen aan vervanging toe. Makkelijkste is om een voorbedrade kast te bestellen.

Bovenste gedeelte van je meterbord lijkt verlengd, volgens mij heb je die ruimte niet meer nodig en kun je dus zelf invullen. Bijvoorbeeld een hoofdschakelaar kastje tussen zetten, dan kun je straks zelf je groepenkast volledig spanningsvrij maken, aangezien je geen hoofdautomaten hebt.

Dat laatste betekent dat je sowieso een electriciën met zegelrecht moet uitnodigen om dit te doen. Of als je nog naar 3 fasen over wilt, kun je dit als je slim plant door de uitvoerder laten meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
MJ de Bruijn schreef op zondag 25 juni 2023 @ 21:27:
[...]

Suggestie: ik heb een vergelijkbare toepassing voor de klep van de brievenbus. Daarvoor heb ik een KlikAanKlikUit bel-drukknop gebruikt. Op twee interne contactpunten draadjes gesoldeerd en daaraan weer een reed-relais. Dan kun je met je spoel-mechanisme een magneet laten bewegen. Is allemaal laagspanning, dus veilig. Je ventilator kun je op een KaKu ontvanger aansluiten. Kies een versie met timer.
Ken het systeem niet dus snap nu even niet hoe het gaat werken. Zal ik eens even naar kijken.

Ik kan ook een extra sensor plaatsen, maja 2 sensoren voor een WC vind ik ook beetje overdone.
Of gewoon de schakelaar achter de drukknop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Deze installatie kan alleen spanningsloos gemaakt worden door de zekeringen onder de meter te verwijderen. Dan verbreek je een zegel. Als je maximaal zelf en toch veilig wilt werken dan vraag je een elektricien om een nieuwe kast te plaatsen, met hoofdschakelaar, 2 aardleks en 8 groepen. Vervolgens kan je in je huis alles rustig aanpassen naar eigen wensen. Je hebt dan immers een hoofdschakelaar waarmee je alles spanningsloos maakt. Dan kan je veilig volgens de instructies werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
MeTooPV schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 01:01:
[...]

Deze installatie kan alleen spanningsloos gemaakt worden door de zekeringen onder de meter te verwijderen. Dan verbreek je een zegel. Als je maximaal zelf en toch veilig wilt werken dan vraag je een elektricien om een nieuwe kast te plaatsen, met hoofdschakelaar, 2 aardleks en 8 groepen. Vervolgens kan je in je huis alles rustig aanpassen naar eigen wensen. Je hebt dan immers een hoofdschakelaar waarmee je alles spanningsloos maakt. Dan kan je veilig volgens de instructies werken.
Dan zou ik de installateur ook het overbodige meterbord laten verwijderen heb je meer ruimte voor je nieuwe kast

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:50

copykat

Good copy isn't bad

JackBol schreef op maandag 26 juni 2023 @ 13:52:
[...]

En zolang "meterkasten" geen minimale afmetingen hebben en soms een spaanplaten wand goot in de gang zijn omdat je anders de voordeur niet goed open kan doen denk ik dat je als netbeheerder ook iets flexibler mag zijn naar de woonhuiseigenaren.
Moderniseren in een ouder huis kan een uitdaging zijn. :P

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:03
Voor onze nieuwe keuken wil ik 2 nieuwe B16 groepen plaatsen, en vanwege een warmtepomp nog 2 B16 3 fase alamats. Ik heb dus even de groepenkast open geschroefd om te kijken wat er mogelijk is. (Ik ben verder geen expert, dus doe het met boerenverstand en veel inlezen.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfRSuaO9kklYXlBfCKrCw5SBgm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJ96MKcjXOSCtoN7CNJUyfRy.jpg?f=fotoalbum_large

Allereerst wat dingen die me opvallen, maar waarvan ik niet zeker weet of dit goed/fout is:
- Ik zie hier en daar wat bloot koperdraad, de draden zitten wel in een aderhuls, maar toch zie je een beetje bloot. Is dit erg?
- De zonnepanelen zijn doorgelust op een 3fase alamat, aan de achterkant van die alamat zit een kam waar ook de kabels richting de hoofdschakelaar lopen.
- Onderin de rechter zekeringkast zitten verdeelblokken, deze wordt echter alleen voor neutraal gebruikt. De fases zitten met 2 kabels in 1 huls waarvan steeds 1 kabel naar 1 ALS gaat, en de 2e kabel gaat naar de uitbreidindskast rechts.

Nu mijn gewenste uitbreiding:
- De 2x B16 1 fase is simpel: bij iedere fase in de rechterkast is nog een plek over, ik kan dus zonder problemen 2 automaten toevoegen.
- Voor de 2x 3fase alamat wil ik eenzelfde Hager kastje die nu links zit, eronder plaatsen. Dan heb ik dus 2 1rij hager kastjes onder elkaar, Hier kan ik dan gewoon 2 3fase alamats in plaatsen aangesloten op een brug.

Wat me alleen niet helemaal duidelijk is, is wat de nette manier is om deze aan te sluiten. Ik zie 3 opties:
1. Doorlussen naar de 3fase alamat erboven, net zoals ook de zonnepanelen erop zijn doorgelust. Ik vraag me alleen af of dit veilig is, aangezien er dan toch 4 alamats op 1 6mm kabel zitten als je het vanaf de HS bekijkt.
2. Ik trek 4 nieuwe 6mm kabels naar de HS, welke ik dan samen met de bestaande kabels in 1 aderhuls stop. Dan heb je dus 3x6mm in 1 aderhuls in de HS zitten. Ik vraag me zeer af of dit de bedoeling is..
3. Ik verwijder de kabels uit de HS uit hun aderhuls, en doe deze in verdeelblokken onderaan de groepenkast. Dan gaat er dus 1 6mm vanuit de HS naar dat verdeelblok, en vanuit daar 3 kabels naar iedere kast 1.

Als leek zou ik zeggen dat optie 3 de voorkeur heeft, alleen aangezien ik geen expert ben ga ik het liefst voor de oplossing die het minste de bestaande kast aanraakt, en dan zou optie 1 dus de voorkeur genieten.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ConQuestador Als je bij optie 3 dan op de linker automaat aansluit heb je helemaal de makkelijkste weg.
Maar als je het helemaal perfect wilt doen mik je alle niet-Hager eruit.
Enne... waarom heb je meer dan 1x 16A nodig voor een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:03
onetime schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 16:46:
@ConQuestador Als je bij optie 3 dan op de linker automaat aansluit heb je helemaal de makkelijkste weg.
Maar als je het helemaal perfect wilt doen mik je alle niet-Hager eruit.
Enne... waarom heb je meer dan 1x 16A nodig voor een warmtepomp?
Ik denk dat je optie 1 (doorlussen) bedoelt op de linker automaat?

Alle niet-Hager eruit: dan moet ik 200 euro+ aan alamats uitgeven, alleen omdat ik perse Hager wil. Dat is een beetje zonde van het geld. De 2 3fase alamats linksboven zijn 2 jaar geleden door de vorige eigenaar geinstalleerd, en dus net nieuw. Daar ga ik niet aan zitten.

Waarom meer dan 1x16A: Het is een 12kW panasonic warmtepomp welke B16 voor de warmtepomp nodig heeft (volgens documentatie zelfs B20, maar iedereen neemt B16 aangezien dat meer dan genoeg is gezien het maximaal opgenomen vermogen. En lager afzekeren is toch iets veiliger, dus doe ik dat ook). De 2e B16 is nodig voor de 9kW backup verwarmingselementen: Als de warmtepomp niet genoeg warmte kan genereren, gaat de warmtepomp bijwarmen met COP 1, en daar heb ik dus een eigen 3fase B16 voor nodig.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.