Advies update meterkast voor extra zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:24
Ik ben van plan om zelf nog een extra setje zonnepanelen op een vrij stuk dak te leggen en ben hiervoor een inventaris gaan maken van de huidige elektrische installatie. Na het hier en daar meelezen in andere topics komen er wat vragen bij me op over de huidige staat en hoe deze te upgraden.

Het huis is in 2018 opgeleverd en in 2019 zijn er extra zonnepanelen geplaatst waarbij de vanuit de bouw geleverde verplaatst zijn. Hiervoor is in de meterkast een extra groepenkastje geplaatst en een pv verdeler in de schuur.

Op dit moment heb ik een solax 3.3 kW en een setje micro-omvormers van totaal 0.8 kW. Dit wil ik uitbreiden met nog een setje met micro-omvormer van totaal 1.6 kW. Ook wil ik in de nabije toekomst mogelijk nog een warmtepomp plaatsen.

Mijn twijfels over de huidige installatie:
  • in de meterkast zijn met lasklemmen draden verlengd naar de nieuwe meterkast. Mag dit?
  • de zonnepanelen zijn dmv een 4p 40A 300mA aardlek beveiligd. Hier is ook de pv vederdeler in de schuur op aangesloten waardoor ook de schuur zelf (stopcontacten en verlichting) achter deze 300mA aardlek hangen. Zou dit aangepast moeten worden zodat de schuur zelf op 30mA aardlek zit?
  • de zonnepanelen zijn met een C20A automaat gezekerd. Het vermogen van de zonnepanelen zal dit nooit kunnen aanspreken dus alleen een kortsluiting zou dan relevant zijn? Kunnen deze blijven zitten of zou dit ook naar een normale B16 automaat omgezet moeten worden?
Geplande wijzigingen:
  • in de schuur een nieuwe kast plaatsen met: hoofdschakelaar om geheel spanningsvrij te kunnen maken, B16A vervangen voor een alamat B16A 30mA
  • in de meterkast de pv groepenkast vervangen voor een grotere met meer ruimte
  • de met lasklemmen doorgelust (allen voor pv) groepen verplaatsen en direct in de nieuwe groepenkast invoeren
  • afsplitsing naar de nieuwe groepenkast verplaatsen van hoofdschakelaar naar aansluitblok onderin
  • extra groep voor nieuwe pv-set B16 of ook een C20?
Als er een warmtepomp komt dan denk ik om deze via een 2x alamat (schat 16A) aan te sluiten om ingeval van storing de overlast minimaal te houden.

Graag zou ik jullie advies op dit plan willen ontvangen en eventuele tips om het te verbeteren. _/-\o_

eendraadsschema huidige installatie (poging tot)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05l7r-IApyOnL4T7c3ktTf3NiSc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iL1Fk5hoeL9DqbQFgWgQhxpp.png?f=fotoalbum_large

eendraadsschema na aanpassing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hnbn1vLoq_0LnlX-DIUudH_Mdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bV8Xwi6Qa9pxUJrkuJDTuznQ.png?f=fotoalbum_large

wat foto's van de huidige installatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adasJk5OqRc7lwYgvTmp-k0z7Ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/90X2sevUmUHyIBAJ867QCYnh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ii4X97GOwYVxqol4MjuHq3q-0K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbsMC4dFIwKPFklmBJTvtnod.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bgQHopA8g1rx88Na-zGu7VXYCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3aqvVBVPM5fifs7svsZVWPC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qq8BbIUH-kjA9PStOlLOOLfjikA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsyvz32DAoG26anMSRIWE0aN.jpg?f=fotoalbum_large

schuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoC1qQtFobNP4jnNdHyRvFJsp-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FBkBxOklHfarEZBM50TcBjI.jpg?f=fotoalbum_large

lasklem is voor aansluiting zonnepanelen aan aarde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1RQ2qknHuOccCH8cuSSOp8bU5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydQg4JoL0jfyOOcAgUqhNXDq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door vindalex op 11-06-2023 22:33 . Reden: update eendraadsschema ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
Kleine bump

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
vindalex schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:27:
Mijn twijfels over de huidige installatie:
  • in de meterkast zijn met lasklemmen draden verlengd naar de nieuwe meterkast. Mag dit?
Volgens mij moeten die lasklemmen formeel vast zitten aan bijv. de dinrail met een houder.
Zie bijv. Qocel in "Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm"
Of je moet rijgklemmen toepassen.
Ik kan het kabeltraject alleen niet helemaal volgen, maar het ziet er sowieso krap uit qua ruimte.
Of het dus kan, vind ik lastig in te schatten.
  • de zonnepanelen zijn dmv een 4p 40A 300mA aardlek beveiligd. Hier is ook de pv vederdeler in de schuur op aangesloten waardoor ook de schuur zelf (stopcontacten en verlichting) achter deze 300mA aardlek hangen. Zou dit aangepast moeten worden zodat de schuur zelf op 30mA aardlek zit?
Je wil de verbruikers in de schuur liefst gewoon achter een 30mA hebben. In de hoofdkast wel 300mA houden anders klapt die er mogelijk eerder uit, dat wil je ook weer niet.
  • de zonnepanelen zijn met een C20A automaat gezekerd. Het vermogen van de zonnepanelen zal dit nooit kunnen aanspreken dus alleen een kortsluiting zou dan relevant zijn? Kunnen deze blijven zitten of zou dit ook naar een normale B16 automaat omgezet moeten worden?
C-kar is sowieso overbodig voor PV, B is prima. De zekering stem je af op het vermogen in combinatie met de lengte en dikte van de kabel (aders). Wat voor kabel ligt er, hoe lang is die (ongeveer) en welke dikte hebben de aders?
Geplande wijzigingen:
  • in de schuur een nieuwe kast plaatsen met: hoofdschakelaar om geheel spanningsvrij te kunnen maken, B16A vervangen voor een alamat B16A 30mA
Goed plan. Let wel op welk model je kiest (geen spanningsafhankelijke modellen). Er zijn 1 module brede alamats van ABB en Siemens.
  • in de meterkast de pv groepenkast vervangen voor een grotere met meer ruimte
  • de met lasklemmen doorgelust (allen voor pv) groepen verplaatsen en direct in de nieuwe groepenkast invoeren
  • afsplitsing naar de nieuwe groepenkast verplaatsen van hoofdschakelaar naar aansluitblok onderin
  • extra groep voor nieuwe pv-set B16 of ook een C20?
Een beetje afhankelijk hoeveel ruimte (modules) je ernaast nodig hebt maar wellicht gewoon eenzelfde kast ernaast plaatsen? Dan er strak naast, dan hoef je ook geen kabel door buis door te voeren. Volgens mij heb je best wat ruimte nodig, zie ook mijn opmerking hieronder over de fornuisgroep.
Zul je wel even moeten kijken of de buizen over de muur om te leggen zijn. De aarddraad zal niet zo'n probleem zijn, die andere is misschien lastiger.

Nog wat tips:
- Je fornuisgroep is aangesloten op 1 fase. Die zou je op zijn minst moeten verdelen over twee fases (met een 4P aardlek) of een 3P+N alamat plaatsen.
- Verdeel de PV installaties over de verschillende fases, totaal komen ze op 25A invoeding vanuit PV en als je dat op 1 fase gaat aansluiten kan je de maximaalstroom van de aardlekschakelaars (40A) overschrijden.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48
Er gaat 3 fase (2,5mm?) naar de extra groepenkast. In die extra kast 4mm2 draad en vervolgens worden 2 fases op 1,5mm2 weer terug naar de meterkast geleidt. Maar volgens mij is de grijze een nul (blauw) geworden. Ik denk niet dat dat mag, want grijs is normaal een fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:53
Je hebt mogelijk een probleem dat de stroom door de aardlekschakelaars boven de 40A uit kan komen; vanuit 't net is de bovengrens 25A maar als je PV systemen meer dan 15A op 1 fase kunnen leveren dan kan je dus boven de 40A uitkomen. Als dat zo is moet je daarvoor maatregelen nemen, 't eenvoudigste/voordeligste is een zgn rem-automaat, neemt wel weer ruimte in in je kast.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:25
Dit is gewoon in Nederland neem ik aan? De groepenkast en het meterbord zien er erg Nederlands uit. Maar de eenlijnschema's, de Vynckier uitbreidingskasten, de dopjes op de PVC-buizen en de 2-polige C20 automaten zijn rechtstreeks uit België ontsnapt lijkt het. ;)

Dit is relevant voor sommige normen die kunnen afwijken, bijvoorbeeld:
vindalex schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:27:
Ja, in Nederland moeten alle contactdozen voor algemeen gebruik en aansluitpunten voor verlichting in gebouwen met een woonfunctie zijn beveiligd met een 30mA aardlekschakelaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:27
Er horen absoluut géén lasklemmen in de groepenkast idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:48
Nee. Lijkt te zijn gedaan omdat draden te kort? Dan is het netter om een lasdoosje buiten de groepenkast te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
blackd schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 19:49:
C-kar is sowieso overbodig voor PV, B is prima. De zekering stem je af op het vermogen in combinatie met de lengte en dikte van de kabel (aders). Wat voor kabel ligt er, hoe lang is die (ongeveer) en welke dikte hebben de aders?
Op dit moment liggen er 2 sets panelen:
  • set 1: 3.3 kW serie-omvormer met 10m 2.5mm2 tussen omvormer en groepenkast
  • set 2: 0.8 kW op micro-omvormer met 10m 2.5mm2 tussen omvormer en groepenkast
Deze zal ik beiden vervangen voor B16. Of de 0.8kW set op een B10?

De nieuwe set die ik wil aanschaffen zal circa 1.7kW leveren en ook aangesloten worden via 10m 2.5mm2 dmv B16 afgezekerd.
Een beetje afhankelijk hoeveel ruimte (modules) je ernaast nodig hebt maar wellicht gewoon eenzelfde kast ernaast plaatsen?
[...]

Nog wat tips:
- Je fornuisgroep is aangesloten op 1 fase. [...]
Wordt inderdaad een nieuwe kast en ga me verdiepen in de kookgroep!
- Verdeel de PV installaties over de verschillende fases, totaal komen ze op 25A invoeding vanuit PV en als je dat op 1 fase gaat aansluiten kan je de maximaalstroom van de aardlekschakelaars (40A) overschrijden.
De pv-sets worden inderdaad verdeeld over de fases. De zwaarste pv-set kan maximaal 3.3kW leveren dus zou 14.5A zijn. Dit in combinatie met 25A zou dus net onder de 40A blijven. De set is wel op 16A afgezekerd maar zou dit dus niet moeten kunnen leveren.

Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
BiLLY_daKid schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:08:
Er gaat 3 fase (2,5mm?) naar de extra groepenkast. In die extra kast 4mm2 draad en vervolgens worden 2 fases op 1,5mm2 weer terug naar de meterkast geleidt.
Bij de 4p hoofdschakelaar zijn 4mm2 draden naar de losse pv-verdeler bijgeprikt. Deze zijn aangesloten op de 300mA 4P aardlek en met 4mm2 geschakeld naar de C20 groepen. Vanaf de groepen zijn met 2.5mm2 verbonden aan de pv via de lasklemmen.
Maar volgens mij is de grijze een nul (blauw) geworden. Ik denk niet dat dat mag, want grijs is normaal een fase.
Goed om te weten! Deze wilde ik inderdaad vervangen voor 4mm2 flex en direct aansluiten op aansluitblokken in de nieuwe kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
Xander schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:25:
Dit is gewoon in Nederland neem ik aan? De groepenkast en het meterbord zien er erg Nederlands uit. Maar de eenlijnschema's, de Vynckier uitbreidingskasten, de dopjes op de PVC-buizen en de 2-polige C20 automaten zijn rechtstreeks uit België ontsnapt lijkt het. ;)

Dit is relevant voor sommige normen die kunnen afwijken, bijvoorbeeld:
Dit inderdaad een in Nederland staande installatie :) maar de link met Belgie klopt wel. De elektricien van de installateur kwam uit Belgie. De eendraads is mijn eigen creatie ;)
Ja, in Nederland moeten alle contactdozen voor algemeen gebruik en aansluitpunten voor verlichting in gebouwen met een woonfunctie zijn beveiligd met een 30mA aardlekschakelaar.
Dit ga ik aanpassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
BiLLY_daKid schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:44:
Nee. Lijkt te zijn gedaan omdat draden te kort? Dan is het netter om een lasdoosje buiten de groepenkast te plaatsen.
Deze waren inderdaad oorspronkelijk aan B16 automaten gekoppeld en de kabels zijn doorverbonden naar de losse pv-groepenkast. Hopelijk met het plaatsen van een extra kast kan ik de draden direct bovenin invoeren en weer netjes direct aansluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
  • De kookgroep vervangen door een krachtgroep, 3fase (is al geschreven).
  • De 800W op een 6A automaat / alamat?
  • De 1,7kW op een 10A ,, / ,, ?
  • De grootste PV set op de fase met de laagste spanning, etc...
  • Kabels de kast in- en uit via tules of beter, wartels.
  • Geen openingen in de kasten.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Nog niemand die het heeft opgemerkt dat TS twee verschillende groepen over 1 kabel heeft lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vindalex
Groningerkoek schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 00:34:
Nog niemand die het heeft opgemerkt dat TS twee verschillende groepen over 1 kabel heeft lopen...
In de schuur is ook een 5 aderige kabel gebruikt naar de pv verdeler toe (aanvoer vanaf hoofdgroepenkast) en voor retour van de B16 naar de wcd's en verlichting. Zal deze ook afsplitsen in twee aparte kabels.
Pagina: 1