Ik ben van plan om zelf nog een extra setje zonnepanelen op een vrij stuk dak te leggen en ben hiervoor een inventaris gaan maken van de huidige elektrische installatie. Na het hier en daar meelezen in andere topics komen er wat vragen bij me op over de huidige staat en hoe deze te upgraden.
Het huis is in 2018 opgeleverd en in 2019 zijn er extra zonnepanelen geplaatst waarbij de vanuit de bouw geleverde verplaatst zijn. Hiervoor is in de meterkast een extra groepenkastje geplaatst en een pv verdeler in de schuur.
Op dit moment heb ik een solax 3.3 kW en een setje micro-omvormers van totaal 0.8 kW. Dit wil ik uitbreiden met nog een setje met micro-omvormer van totaal 1.6 kW. Ook wil ik in de nabije toekomst mogelijk nog een warmtepomp plaatsen.
Mijn twijfels over de huidige installatie:
Graag zou ik jullie advies op dit plan willen ontvangen en eventuele tips om het te verbeteren.
eendraadsschema huidige installatie (poging tot)
/f/image/iL1Fk5hoeL9DqbQFgWgQhxpp.png?f=fotoalbum_large)
eendraadsschema na aanpassing:
/f/image/bV8Xwi6Qa9pxUJrkuJDTuznQ.png?f=fotoalbum_large)
wat foto's van de huidige installatie
:strip_exif()/f/image/90X2sevUmUHyIBAJ867QCYnh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sbsMC4dFIwKPFklmBJTvtnod.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V3aqvVBVPM5fifs7svsZVWPC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wsyvz32DAoG26anMSRIWE0aN.jpg?f=fotoalbum_large)
schuur
:strip_exif()/f/image/5FBkBxOklHfarEZBM50TcBjI.jpg?f=fotoalbum_large)
lasklem is voor aansluiting zonnepanelen aan aarde
Het huis is in 2018 opgeleverd en in 2019 zijn er extra zonnepanelen geplaatst waarbij de vanuit de bouw geleverde verplaatst zijn. Hiervoor is in de meterkast een extra groepenkastje geplaatst en een pv verdeler in de schuur.
Op dit moment heb ik een solax 3.3 kW en een setje micro-omvormers van totaal 0.8 kW. Dit wil ik uitbreiden met nog een setje met micro-omvormer van totaal 1.6 kW. Ook wil ik in de nabije toekomst mogelijk nog een warmtepomp plaatsen.
Mijn twijfels over de huidige installatie:
- in de meterkast zijn met lasklemmen draden verlengd naar de nieuwe meterkast. Mag dit?
- de zonnepanelen zijn dmv een 4p 40A 300mA aardlek beveiligd. Hier is ook de pv vederdeler in de schuur op aangesloten waardoor ook de schuur zelf (stopcontacten en verlichting) achter deze 300mA aardlek hangen. Zou dit aangepast moeten worden zodat de schuur zelf op 30mA aardlek zit?
- de zonnepanelen zijn met een C20A automaat gezekerd. Het vermogen van de zonnepanelen zal dit nooit kunnen aanspreken dus alleen een kortsluiting zou dan relevant zijn? Kunnen deze blijven zitten of zou dit ook naar een normale B16 automaat omgezet moeten worden?
- in de schuur een nieuwe kast plaatsen met: hoofdschakelaar om geheel spanningsvrij te kunnen maken, B16A vervangen voor een alamat B16A 30mA
- in de meterkast de pv groepenkast vervangen voor een grotere met meer ruimte
- de met lasklemmen doorgelust (allen voor pv) groepen verplaatsen en direct in de nieuwe groepenkast invoeren
- afsplitsing naar de nieuwe groepenkast verplaatsen van hoofdschakelaar naar aansluitblok onderin
- extra groep voor nieuwe pv-set B16 of ook een C20?
Graag zou ik jullie advies op dit plan willen ontvangen en eventuele tips om het te verbeteren.
eendraadsschema huidige installatie (poging tot)
/f/image/iL1Fk5hoeL9DqbQFgWgQhxpp.png?f=fotoalbum_large)
eendraadsschema na aanpassing:
/f/image/bV8Xwi6Qa9pxUJrkuJDTuznQ.png?f=fotoalbum_large)
wat foto's van de huidige installatie
:strip_exif()/f/image/90X2sevUmUHyIBAJ867QCYnh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sbsMC4dFIwKPFklmBJTvtnod.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V3aqvVBVPM5fifs7svsZVWPC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wsyvz32DAoG26anMSRIWE0aN.jpg?f=fotoalbum_large)
schuur
:strip_exif()/f/image/5FBkBxOklHfarEZBM50TcBjI.jpg?f=fotoalbum_large)
lasklem is voor aansluiting zonnepanelen aan aarde
:strip_exif()/f/image/ydQg4JoL0jfyOOcAgUqhNXDq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door vindalex op 11-06-2023 22:33 . Reden: update eendraadsschema ]