Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.301 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

@ConQuestador waarom is er een derde kastje geplaatst? Het zou heel veel beter zijn om er nog een Vision kast naast te zetten. Ik zou die Chinese SEP er uit doen, vervangen voor Gewiss en dan met een kam doorverbinden met de andere twee 3F automaten. Dat scheelt een hoop zooi qua kabels.
Die powerline en andere groepen doe je dan op de onderste rij van de linker kast.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33
timovd schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:41:
@ConQuestador waarom is er een derde kastje geplaatst? Het zou heel veel beter zijn om er nog een Vision kast naast te zetten. Ik zou die Chinese SEP er uit doen, vervangen voor Gewiss en dan met een kam doorverbinden met de andere twee 3F automaten. Dat scheelt een hoop zooi qua kabels.
Die powerline en andere groepen doe je dan op de onderste rij van de linker kast.
Dat bovenste kastje met die SEP is geplaatst door de zonnepanelen boer (allemaal bij vorige eigenaar van het huis).

Ik snap dat het "netter" is om dat ook allemaal aan te pakken. Maar ik ben geen expert dus ik doe liever geen extra onnodig werk tenzij het echt voordelen heeft. Dus hierin: wat schiet ik er mee op dat kastje weg te halen en de SEP te vervangen door gewiss. Behalve dat het me tijd en 200 euro kost.

Mijn vrouw ziet me aankomen: ik wil een extra groep plaatsen, maar in plaats daarvan doe ok ook meteen al het bestaande wat al werkt, omdat ... het mooier is?

Overigens is mijn plan om een 1 rij vision kast erbij te zetten, alleen wilde ik hier dan alleen mijn 2 nieuwe alamats in doen, en de rest laten zoals het is.

[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 28-06-2023 19:52 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48
@ConQuestador Heeft als grote voordeel dat het minder geklooi is en het juist voor een niet expert een overzichtelijke situatie oplevert :)

En zou zelf de SEP vervangen omdat ik er geen vertrouwen in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

ConQuestador schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 19:51:
[...]

...
Overigens is mijn plan om een 1 rij vision kast erbij te zetten, alleen wilde ik hier dan alleen mijn 2 nieuwe alamats in doen, en de rest laten zoals het is.
Dat lijkt mij een heel slecht idee. Zie hierboven. Twee Vision kasten kunnen je gemakkelijk aan elkaar maken met de twee doorvoeren. Je gaat op jouw manier nog meer doorvoeren creëren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:33
"Probleem" is dat wanneer ik dat kleine kastje weg wil werken, ik ook nog plek moet vinden voor de fasekoppelaar die links van de SEP zit. En die past niet meer op 1 rail in een bestaande kast, dus dan moet ik echt alles om gaan gooien.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@ConQuestador Juist door er een lege kast naast te zetten maak je het jezelf dus zo makkelijk. Alle ruimte, geen rare lussen, geen doorverbindingen etc, alles overzichtelijk en makkelijk aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik wil graag een 15 volt kabel tussen meterkast en zolder leggen. Volgens mij mag dat naast een utp kabel in een buiis worden gelegd. Toch?

Welk soort kabel zou je dan kunnen gebruiken? Er moet 4A overheen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

koelkast schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:46:
Ik wil graag een 15 volt kabel tussen meterkast en zolder leggen. Volgens mij mag dat naast een utp kabel in een buiis worden gelegd. Toch?

AC of DC? DC kan prima naast UTP.
15V x 4A is 60w. Volgens mij is 1mm2 al ruim genoeg. Ligt een beetje aan de afstand. Als je de 10m voorbij gaat zou ik voor 1,5 of 2,5mm2 gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door JackBol op 29-06-2023 22:31 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
JackBol schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:29:
[...]

AC of DC? DC kan prima naast UTP.
15V x 4A is 60w. Volgens mij is 1mm2 al ruim genoeg. Ligt een beetje aan de afstand. Als je de 10m voorbij gaat zou ik voor 1,5 of 2,5mm2 gaan.
Top! Het gaat om ongeveer 10 meter. Zou luidsprekerkabel geschikt zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@koelkast 0,75mm2? Nou nee, teveel verlies bij 4A voor laagspanning. 1,5 of 2,5 mm2 wel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:30
onetime schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 22:58:
@koelkast 0,75mm2? Nou nee, teveel verlies bij 4A voor laagspanning. 1,5 of 2,5 mm2 wel.
Precies, als je max 5% spanningsval wil (dat is min of meer de norm, bij 15V dus 0,75V) dan heb je minimaal 0,97 mm² koper nodig. Eerstvolgend standaardmaat is dan 1,5 mm², daarmee heb je 0,47V spanningsval en raak je 2W kwijt in die kabel.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:57

Reptile209

- gers -

koelkast schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 21:46:

4A kortstondig, of continue? Dat lijkt me voor de acceptabele spanningsval ook nog wel relevant.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Inmiddels heb ik al een andere oplossing bedacht, bedankt voor jullie antwoorden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:25
koelkast schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:52:
Inmiddels heb ik al een andere oplossing bedacht, bedankt voor jullie antwoorden :)
Ja lekker zeg, nu zijn we ook benieuwd naar die andere oplossing natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
pickboy schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:13:
[...]

Ja lekker zeg, nu zijn we ook benieuwd naar die andere oplossing natuurlijk :+
Komt ie: Ik wil een elektrische zonwering toepassen voor 2 dakramen. Mij leek het handig om dat vanuit de meterkast te voeden, omdat je dan 1 voeding (80 euro) nodig hebt, in plaats van 2 (tussen 2 dakramen geen handige kabel te leggen). Maar nu ga ik toch voor 2 voedingen bij het dakraam zelf (die kost 20 euro p stuk bij een andere leverancier). Goedkoper en gemakkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 22:30
koelkast schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:56:
[...]

Komt ie: Ik wil een elektrische zonwering toepassen voor 2 dakramen. Mij leek het handig om dat vanuit de meterkast te voeden, omdat je dan 1 voeding (80 euro) nodig hebt, in plaats van 2 (tussen 2 dakramen geen handige kabel te leggen). Maar nu ga ik toch voor 2 voedingen bij het dakraam zelf (die kost 20 euro p stuk bij een andere leverancier). Goedkoper en gemakkelijker :)
Eigenlijk off-topic hier, maar wij hebben 4 markiezen die elk hun eigen pv paneeltje & accu hebben, ideaal, totaal geen bekabeling. Heb je voor dakramen ook, daar zou je ook nog ff naar kunnen kijken, helemaal makkelijk.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

Vraag voor de kenners;

Ik ben aan het onderzoeken hoe ik het beste mijn meterkast kan vernieuwen. Hij zit nu vol, is niet veilig (sommige apparaten en WCD's in de keuken hebben géén aardlekdetectie) en ze hebben ooit lelijke uitbouwkastjes geplaatst voor de oven/magnetron.

Ik wil dus een nieuwe kast met nieuwe componenten, het liefste allemaal aardlekautomaten. Tot zover prima. Nu zie ik veel merken waarvan de alamats 2 modules breed zijn. Schneider, AEG, Hager, Eaton, ABB, etc zijn allemaal 2 modules breed. Ook de Merlin Gerin's (tegenwoordig Schneider) die er bij mij nu hangen zijn dit.

Nu zie ik dat een aantal budget merken (Emat, Chint) het juist wel voor elkaar krijgen om een enkelmoduuls alamat op de markt te zetten. Nu denk ik bij mezelf: dat is natuurlijk omdat ze eea op kwaliteit beknibbeld hebben. Maar, ik zie nu dat ABB SN201'tjes ook enkelmoduuls zijn.

Mijn vraag is nu eigenlijk: wat is het verschil tussen een enkelmoduuls en 2-modules brede alamat van ABB? Is er iets inherent anders aan enkelmoduuls alamats waardoor vooral budget merken hem wel hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Aardedraadje schreef op zondag 2 juli 2023 @ 07:57:
Vraag voor de kenners;

Ik ben aan het onderzoeken hoe ik het beste mijn meterkast kan vernieuwen. Hij zit nu vol, is niet veilig (sommige apparaten en WCD's in de keuken hebben géén aardlekdetectie) en ze hebben ooit lelijke uitbouwkastjes geplaatst voor de oven/magnetron.

Ik wil dus een nieuwe kast met nieuwe componenten, het liefste allemaal aardlekautomaten. Tot zover prima. Nu zie ik veel merken waarvan de alamats 2 modules breed zijn. Schneider, AEG, Hager, Eaton, ABB, etc zijn allemaal 2 modules breed. Ook de Merlin Gerin's (tegenwoordig Schneider) die er bij mij nu hangen zijn dit.

Nu zie ik dat een aantal budget merken (Emat, Chint) het juist wel voor elkaar krijgen om een enkelmoduuls alamat op de markt te zetten. Nu denk ik bij mezelf: dat is natuurlijk omdat ze eea op kwaliteit beknibbeld hebben. Maar, ik zie nu dat ABB SN201'tjes ook enkelmoduuls zijn.

Mijn vraag is nu eigenlijk: wat is het verschil tussen een enkelmoduuls en 2-modules brede alamat van ABB? Is er iets inherent anders aan enkelmoduuls alamats waardoor vooral budget merken hem wel hebben?
Zoek in dit topic maar eens op 'spanningsafhankelijk'.

De meeste 1 module alamats zijn spanningsafhankelijk, de 2 module brede niet.
Deze van Siemens schijnt wel goed te zijn. En er is van ABB wel een model in omloop (DS301c) die ook voldoet, is een stuk duurder.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:10

Aardedraadje

Met kabelschoen

henkNL schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:26:
[...]

Zoek in dit topic maar eens op 'spanningsafhankelijk'.

De meeste 1 module alamats zijn spanningsafhankelijk, de 2 module brede niet.
Deze van Siemens schijnt wel goed te zijn. En er is van ABB wel een model in omloop (DS301c) die ook voldoet, is een stuk duurder.
Dank u zeer voor het magische zoekwoord en de snelle reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farhang
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06-2024
Hallo, ik zit beetje vast tussen advies van mijn eigen electricien en de electricien die vandaag de zonnepanelen hebben aangelegd.

Situatie:
Beneden is een 3-fase aansluiting meterkast. Middels een 3x 2,5cm bekabeling is dit aangesloten op een tussenmeter op zolder. Deze tussenmeter is geïnstalleerd door mijn eigen electricien voor de 3-fase Enphase omvormer voor 14 zonnepanelen op het dak en een extra groep voor Quatt hybride warmtepomp. Lang verhaal kort, 3x 2,5cm was achter nieuw gestucte wanden naar zolder gelegd(lang hiervoor), daarom niet apart nieuwe kabels aangelegd en voor oplossing met tussenmeter gekozen door onze electricien. Vandaag heeft de Zonnepanelen leverancier electricien alles aangesloten en zegt dat de tussenmeter ook een eigen hoofdschakelaar verplicht nodig heeft volgens NEN. Echter zegt mijn elektricien dat dit niet nodig is, aangezien tussenmeter met een beveiligingsautomaat van 25 ampere op hoofdmeter is aangesloten, en één hoofdschakelaar beneden voldoende is. Mij lijkt dit ook logisch, aangezien je bij nood altijd vanuit 1 plek alles uit kunt zetten. Ook ChatGPT geeft aan dat dit prima is 😆. Maar zonnepanelen elektricien zegt dat alle meters, ook tussenmeters, ten alle tijden een hoofdschakelaar nodig hebben. Benieuwd naar de reacties hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk bedoel je geen meter, maar een verdeelkast. :P De meter hangt beneden onder de verdeelkast aldaar... Maar jouw zonnepanelen-installateur heeft gelijk. Elke afzonderlijke kast moet je met een enkele handeling binnen handbereik af kunnen schakelen. Als er meerdere verdiepingen tussen de kasten zit zal de kast op zolder ook een eigen hoofdschakelaar nodig hebben. Een ding van drie tientjes.

Netvoeding>zekering energiebedrijf>hoofdschakelaar begane grond>25A groep>lange kabel naar boven>hoofdschakelaar zolder>losse groepen voor PV en andere zooi.

[ Voor 16% gewijzigd door jadjong op 03-07-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FL_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:14

FL_

Farhang schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:40:
Hallo, ik zit beetje vast tussen advies van mijn eigen electricien en de electricien die vandaag de zonnepanelen hebben aangelegd.

Situatie:
Beneden is een 3-fase aansluiting meterkast. Middels een 3x 2,5cm bekabeling is dit aangesloten op een tussenmeter op zolder. Deze tussenmeter is geïnstalleerd door mijn eigen electricien voor de 3-fase Enphase omvormer voor 14 zonnepanelen op het dak en een extra groep voor Quatt hybride warmtepomp. Lang verhaal kort, 3x 2,5cm was achter nieuw gestucte wanden naar zolder gelegd(lang hiervoor), daarom niet apart nieuwe kabels aangelegd en voor oplossing met tussenmeter gekozen door onze electricien. Vandaag heeft de Zonnepanelen leverancier electricien alles aangesloten en zegt dat de tussenmeter ook een eigen hoofdschakelaar verplicht nodig heeft volgens NEN. Echter zegt mijn elektricien dat dit niet nodig is, aangezien tussenmeter met een beveiligingsautomaat van 25 ampere op hoofdmeter is aangesloten, en één hoofdschakelaar beneden voldoende is. Mij lijkt dit ook logisch, aangezien je bij nood altijd vanuit 1 plek alles uit kunt zetten. Ook ChatGPT geeft aan dat dit prima is 😆. Maar zonnepanelen elektricien zegt dat alle meters, ook tussenmeters, ten alle tijden een hoofdschakelaar nodig hebben. Benieuwd naar de reacties hier
Volgens mij hoef je maar 1 hoofdschakelaar te hebben, en dat is die beneden.
De automaat in de tussenmeter (als ik je verhaal goed begrijp) mag fungeren als werkschakelaar/is gewoon een schakelaar.

Mocht het nu zo zijn dat ik je verhaal niet goed begrijp en je 2.5mm2 hebt aangesloten op een leiding die uiteindelijk onder de hoofdmeter (dus als hoofdzekering) is geplaatst, dan moet er formeel wel nog een hoofdschakelaar tusssen de hoofdmeter en je groepenkast, plus dat 25a dacht ik een beetje te veel van het goede is voor 2.5mm2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
jadjong schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:47:
Waarschijnlijk bedoel je geen meter, maar een verdeelkast. :P De meter hangt beneden onder de verdeelkast aldaar... Maar jouw zonnepanelen-installateur heeft gelijk. Elke afzonderlijke kast moet je met een enkele handeling binnen handbereik af kunnen schakelen. Als er meerdere verdiepingen tussen de kasten zit zal de kast op zolder ook een eigen hoofdschakelaar nodig hebben. Een ding van drie tientjes.

Netvoeding>zekering energiebedrijf>hoofdschakelaar begane grond>25A groep>lange kabel naar boven>hoofdschakelaar zolder>losse groepen voor PV en andere zooi.
Inderdaad netjes overal een hoofdschakelaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVQfob38nYmvz9sziBvZV4P0KPE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9MER6bP4QquJZ1AeOw5eBFn1.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farhang
Dus ook hier zie ik dat beide opties mogelijk zijn, toch benieuwd naar wat de voorschriften zijn betreft wel of geen hoofdschakelaar in een tussenmeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Farhang In een meter mag geen (op afstand bedienbare) schakelaar zitten.
In een groepenkast moet een hoofdschakelaar zitten.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 04-07-2023 08:06 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:00
Voorschrift is dat de gehele installatie in een woning met één handeling spanningsloos kan worden gemaakt. Verder mag je zoveel schakelaars plaatsen als je handig lijkt, maar dat is niet vereist. Alle additionele schakelaars zijn per definitie geen hoofdschakelaar.

[ Voor 14% gewijzigd door coinman63 op 04-07-2023 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
coinman63 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:02:
Voorschrift is dat de gehele installatie in een woning met één handeling spanningsloos kan worden gemaakt. Verder mag je zoveel schakelaars plaatsen als je handig lijkt, maar dat is niet vereist. Alle additionele schakelaars zijn per definitie geen hoofdschakelaar.
Hier ga je wel heel kort door de bocht.

In mijn geval van een SAP en PAP kun je alleen de woning in een (1) jhandeling spanningsloos maken door de schakelaars voor de meter te gebruiken. Echter de netbeheerder sluit de SAP niet aan als in de kast van de SAP geen hoofdschakelaar zit.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/307138/files/423012672/1000x640x2/pv-verdeler-1xhoofdschakelaar-2x-automaatb-16a-1x.jpg

Zie hier de meest basic enkelfase verdeelkast om PV te splitten op zolder. Rechts de hoofdschakelaar van dit kleine kastje, in het midden de twee 16A groepen en links nog een stopcontact voor de wasmachine ofzo. Zo hoort het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@John245 Daar zit de crux hem erin dat je PAP en SAP twee gescheiden installaties zijn. Dus daarmee is dus nog steeds met één handeling een complete installatie van een woning spanningsloos maken, alleen heeft de woning twee installaties...

Maar volgens mij is de eis wat breder en moet gewoon elke schakel- en verdeelinrichting een hoofdschakelaar hebben waarmee de achterliggende installatie is af te schakelen. Maar strik genomen blijft het dan wel raar dat de netbeheerder er schijnbaar niet aan hoeft te voldoen...

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 04-07-2023 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
John245 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Inderdaad netjes overal een hoofdschakelaat
[Afbeelding]
Ziet er leuk uit, maar dit kan toch nooit de bedoeling zijn? Als je daar aankomt, hoe maak je dan met 1 handeling alles spanningsloos? Of zijn dit 3 losse installaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
MeTooPV schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:32:
[...]

Ziet er leuk uit, maar dit kan toch nooit de bedoeling zijn? Als je daar aankomt, hoe maak je dan met 1 handeling alles spanningsloos? Of zijn dit 3 losse installaties?
Dit zijn drie (3) onderverdelers. Je kan dus de hele onderverdeler spanningsloos maken. Ik kan hooguit de hele garage (rechts) spanningsloos maken, of de PV installatie (midden) of de thuisbatterijen (links).

Ergens anders ook nog een vierde ondervereler met dezelde opbouw.

In de hoofdkast 2 schakelaars om PAP en SAP spanningsloos te maken.

Als je alles spanningsloos wil dan de schakelaars voor de meter omzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
John245 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 08:42:
[...]
Als je alles spanningsloos wil dan de schakelaars voor de meter omzetten.
Dit is volgens mij dus iets wat niet toegestaan is, je moet ook je eigen installatie met een hoofdschakelaar kunnen uitzetten.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
DutchKel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:59:
[...]

Dit is volgens mij dus iets wat niet toegestaan is, je moet ook je eigen installatie met een hoofdschakelaar kunnen uitzetten.
Het is gewoon aangelegd volgens de eisen van de netbeheerder. De netbeheerder heeft ook een extra sticker geplakt om dit aan te geven (zie links).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPZ6-e4JuUG3AjawBON3e0VsHHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LiE0uvYMcXcGFoV4tLXMFXwe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door John245 op 04-07-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Farhang schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 07:55:
Dus ook hier zie ik dat beide opties mogelijk zijn, toch benieuwd naar wat de voorschriften zijn betreft wel of geen hoofdschakelaar in een tussenmeter?
Voordat we goed antwoord kunnen geven.

Wat is een tussenmeter? Wat zit erin, hoe is dit beveiligd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farhang
Groningerkoek schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:17:
[...]

Voordat we goed antwoord kunnen geven.

Wat is een tussenmeter? Wat zit erin, hoe is dit beveiligd?
Excuses voor verkeerde terminologie hier en daar.

Beneden heb ik dus de hoofd groepenkast, nu is op zolder een extra groepenkast geplaatst. De hoofdgroepenkast heeft uiteraard een hoofdschakelaar. De groepenkast op zolder is op de hoofdgroepenkast aangesloten met een beveiligingsautomaat van 25 amper ertussen. De vraag is dient de extra groepenkast op zolder ook een extra hoofdschakelaar te hebben of niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
Farhang schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Excuses voor verkeerde terminologie hier en daar.

Beneden heb ik dus de hoofd groepenkast, nu is op zolder een extra groepenkast geplaatst. De hoofdgroepenkast heeft uiteraard een hoofdschakelaar. De groepenkast op zolder is op de hoofdgroepenkast aangesloten met een beveiligingsautomaat van 25 amper ertussen. De vraag is dient de extra groepenkast op zolder ook een extra hoofdschakelaar te hebben of niet?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
John245 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Het is gewoon aangelegd volgens de eisen van de netbeheerder. De netbeheerder heeft ook een extra sticker geplakt om dit aan te geven (zie links).
[Afbeelding]
Ja, met een SAP moet het in twee handelingen kunnen, één handeling per installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Klein vraagje: ik heb een gasbuis met een buitenradius van 3cm vanaf gasmeter naar CV ketel lopen. Kan/mag ik dit kanaal hergebruiken voor een elektriciteitskabel? De buis is gelakt metaal (maar kan niet zien wat voor metaal). Hij loopt langs de wanden in het zicht, dus ik weet dat hij mooie ronden hoeken maakt, dus een kabel trekken dat praktisch zeker lukken. Ik weet alleen niet of er nog eventueel een argument tegen te verzinnen is omdat het een geleidende leiding is (een metaal). En is er een maximum aan stroom wat erdoor mag misschien?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Brent schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 16:13:
Klein vraagje: ik heb een gasbuis met een buitenradius van 3cm vanaf gasmeter naar CV ketel lopen. Kan/mag ik dit kanaal hergebruiken voor een elektriciteitskabel? De buis is gelakt metaal (maar kan niet zien wat voor metaal). Hij loopt langs de wanden in het zicht, dus ik weet dat hij mooie ronden hoeken maakt, dus een kabel trekken dat praktisch zeker lukken. Ik weet alleen niet of er nog eventueel een argument tegen te verzinnen is omdat het een geleidende leiding is (een metaal). En is er een maximum aan stroom wat erdoor mag misschien?
Losse VD draad mag sowieso niet in een metalenpijp.
Vmvk zou technisch wel passen en kunnen al weet je natuurlijk niet of je koppelingen scherpe randjes heeft aan de binnenkant.(heeft gas geen last van. 😉)
In principe als de leiding duidelijk een mantelpijp is, dus open en bloot een open eind heeft aan beide zijde is het geen probleem denk ik.( fabrieken hebben ook vmvk in metalen beschermingsbuizen tegen penetratie met (scherpe) voorwerpen.)
Nadeel is wel dat oude/voormalige gasleidingen vaak langdurig die specifieke gaslucht hebben wat onprettig kan zijn en verwarrend.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 04-07-2023 17:10 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
copykat schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:09:
[...]

Uiteraard!
Vmvk zou technisch wel passen en kunnen
Top!
al weet je natuurlijk niet of je koppelingen scherpe randjes heeft aan de binnenkant.(heeft gas geen last van. 😉)
Uiteindelijk is het een kwestie van proberen, ik weet het ;) VMVK zal sowieso lastig zijn, het is een flink eind. Maar, ik kan wel een redelijk potje kabeltrekken, ik ga het dan zeker proberen.
In principe als de leiding duidelijk een mantelpijp is, dus open en bloot een open eind heeft aan beide zijde is het geen probleem denk ik.
Zo kan ik de buis zeker afzagen idd.
( fabrieken hebben ook vmvk in metalen beschermingsbuizen tegen penetratie met (scherpe) voorwerpen.)
Is het een goed idee eerst eens een stuk kabel er in zijn geheel doorheen te trekken? Daaraan kan ik zien 1. of het kan, 2. of de pijp toch kartels heeft.
Nadeel is wel dat oude/voormalige gasleidingen vaak langdurig die specifieke gaslucht hebben wat onprettig kan zijn en verwarrend.
Wat is langdurig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:40
copykat schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:09:
[...]

Waar staat dat beschreven? Huizen uit de jaren dertig hadden (en hebben dat nog steeds neem ik aan: ik heb ze in ieder geval in ons huis niet vervangen...) alleen metalen pijp met VD draad. Wat is of was daar mis mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:50
Simple mind schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:18:
[...]

Waar staat dat beschreven? Huizen uit de jaren dertig hadden (en hebben dat nog steeds neem ik aan: ik heb ze in ieder geval in ons huis niet vervangen...) alleen metalen pijp met VD draad. Wat is of was daar mis mee?
Dat is wel levensgevaarlijk, als er een stukje draad kapot is dan staat de hele pijp onder stroom zonder dat je het door hebt.

Dat huizen uit de jaren 30 dat hadden betekend niet dat het veilig is en dat het nu nog mag. Er waren toen veel meer dingen die nu helemaal niet meer mogen omdat ze er later achter zijn gekomen dat het onveilig is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08
Volgens mij hebben ze in de USA hoofdzakelijk metalen buizen, dus zelfs anno 2023 is het niet ongebruikelijk. Ik zou de buis in ieder geval aarden, en (maar dat was hopelijk toch al het plan) de kabel aansluiten op een groep met ALS.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
In de US is het inderdaad heel gebruikelijk en soms verplicht. Maar dan is aarden zeker verplicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:58
[...]

Ik denk ineens aan die gietijzeren schakelkasten.. of iets moderner, stalen kasten met daarin alle aansluitingen open en bloot...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

natural colour schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:21:
[...]

Ik denk ineens aan die gietijzeren schakelkasten.. of iets moderner, stalen kasten met daarin alle aansluitingen open en bloot...
Die kasten zijn zelf voorzien van isolatiemateriaal. De binnenkant is bekleed met een laag kunststof.

Of het zijn industriële kasten, maar daar gelden iets andere regels dan bij je thuis.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[...]

Hier jaren dertig woning en gelukkig alles vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:48
Paul schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:31:
Volgens mij hebben ze in de USA hoofdzakelijk metalen buizen, dus zelfs anno 2023 is het niet ongebruikelijk. Ik zou de buis in ieder geval aarden, en (maar dat was hopelijk toch al het plan) de kabel aansluiten op een groep met ALS.
De USA heeft het voor commerciële gebouwen, maar appartementen is in plastic buis toch? Sowieso is het bij de commerciële gebouwen zo dat de metalen buis de aarding is. In ieder geval in Louisiana.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 22:02
DutchKel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:29:
[...]

Dat is wel levensgevaarlijk, als er een stukje draad kapot is dan staat de hele pijp onder stroom zonder dat je het door hebt.

Dat huizen uit de jaren 30 dat hadden betekend niet dat het veilig is en dat het nu nog mag. Er waren toen veel meer dingen die nu helemaal niet meer mogen omdat ze er later achter zijn gekomen dat het onveilig is.
Het betekent ook niet dat het perse onveilig is. Alleen zijn de moderne installaties dus veiliger wat dat betreft. Zolang je er niet aanzit gaat zo’n draad ook niet spontaan kapot en dan ook nog eens tegen de stalen buis aan de binnenkant.

Overigens was het bij de oude huizen nog erger. Daar had je dus rubber met katoen omwikkelde draden in stalen buizen. Dat verkruimelde dus echt als het op leeftijd was.

Overigens heb ik eind jaren 80 op de MTS nog installaties met stalen buizen moeten maken. Schijnbaar mocht het toen nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Paul schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:31:
Dat is volgens mij vanwege het feit dat ze veel studwalls hebben, holle wanden waar de leidingen lossig doorheen gelust zijn en dan is de metalen pijp een boor/schroef beveiliging.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

EricTC schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:24:
[...]

Het betekent ook niet dat het perse onveilig is. Alleen zijn de moderne installaties dus veiliger wat dat betreft. Zolang je er niet aanzit gaat zo’n draad ook niet spontaan kapot en dan ook nog eens tegen de stalen buis aan de binnenkant.

Overigens was het bij de oude huizen nog erger. Daar had je dus rubber met katoen omwikkelde draden in stalen buizen. Dat verkruimelde dus echt als het op leeftijd was.

Overigens heb ik eind jaren 80 op de MTS nog installaties met stalen buizen moeten maken. Schijnbaar mocht het toen nog wel.
Ik vind niet alles van vroeger slechter. De draai-lasdop vind ik een stuk beter dan de steeklasdop.
(zeker in de centraaldozen in t plafond doe ik ze gewoon terug.)

In mn vorige huis had ik wel VD maar metalen(gietijzer) dozen en metaal gevouwen pijpen.
Heel vaak half los achter de wand want beugels schroeven koste tijd.
Ik heb alles vervangen voor pvc en nieuwe draad.
Want sluiting is niet het probleem en als alles er omheen hout is potentiaal brengen op de pijpen in principe ook niet zolang je ze niet aanraakt :+
Wat wel vooral in Amsterdam veel gebeurde was trillingen van de passerende trams die de oude katoenen isolatie verpulverde waarbij de fase en nul of schakeldraad en nul tegen elkaar bibberde en gezellig aan't vonken waren.(jij zag knipperende lichten als de tram voorbij kwam.)
Die vonken kunnen een wandbrandje veroorzaken met al die oude papieren isolatievulling.

In t geval vd vraagsteller hij melde dat de pijp open en bloot zichtbaar is=> aanraak risico.
Dus gewoon niet doen. Zelfs niet als je het achter een lekschakelaar plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:38
[...]

Oude draden met nylon of rubber mantels vergaan op den duur, en dan krijg je zeker een kortsluitcircus in metalen leidingen. Ik lees VD-draad, dus ik neem aan dat de bedrading zelf al gemoderniseerd is.

Tweede probleem is dat metalen leidingen scherp kunnen zijn aan de rand, en de VD-matel kunnen beschadigen.

Derde probleem is dat er zowel getrokken als gevouwen metalen leidingen zijn. De gevouwen zijn extra gevaarlijk, aangezien deze over heel de lengte een scherpe naad hebben.

Heb hier tijdens de renovatie zo goed als alle metalen leidingen kunnen vervangen. Alleen de eindstukken die in de muur/achter lambrisering zaten niet. En juist daardoor een aardlekprobleem gehad dat alleen met vochtig weer optrad - bleek een beschadigde mantel in zo'n laatste stukje metalen buis te zijn (nota bene enige stukje draad dat ik niet had vervangen).

Ander verschil is dat er vroeger meestal 2 draadjes liepen, en nu al vaak 5 (maximaal voor 16 mm buis) vanwege aarddraad en overal lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Septillion schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:05:
In de US is het inderdaad heel gebruikelijk en soms verplicht. Maar dan is aarden zeker verplicht :)
Ik kan de leidingbuis natuurlijk prima aansluiten op de aardpen, dat zit 10cm van elkaar in de meterkast. Lijkt me sowieso een goed idee, dus zal ik dan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53
Met YMVK heb je je dubbele isolatie in orde. Ik zou er wel even een proefstukje door heen trekken om te kijken of deze er zonder beschadigingen uit komt aan de andere kant.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-08 12:23
Welke (Siemens) kamrail kan ik gebruiken om mijn Siemens alamats (1P + N) van 1 module breed met elkaar te verbinden?

Link van de alamat.
https://www.sandervunderi...lekautomaat-1p-n-b16.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@averroes1198 Dat kan toch met vrijwel iedere kamrail (https://www.sandervunderink.nl/groepenkasten/aansluitkam/ / https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-17-8mm.html)? De aansluitingen zijn op de automaat al versprongen, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Edit: Uiteraard wel alleen de kammen met pen en niet met vork.

[ Voor 23% gewijzigd door timovd op 05-07-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh!
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:33
Binnenkort wordt bij ons een Quatt warmtepomp geïnstalleerd. Alhoewel ze daar aangeven dat deze gewoon op een bestaande groep kan, wil ik hem toch liever op een aparte groep hebben (mede omdat hij dan op de groep komt waar ook de garage op zit en ik nog wel eens wil klussen met machines). We hebben thuis 3x 25a aansluiting. Quatt zal aansluiten op zolder. Nu heb ik op zolder twee aansluitingen.
  • Een loze leiding 19mm waarin nu de connectie van de zonnepanelen naar de meterkast is gemaakt. Achter 16a automaat.
  • Een aparte groep waarop de wasmachine en droger zijn aangesloten (deze is gemaakt door flexbuis met daarin 3x2,5mm2. Achter 16a automaat. Dus mijn aanname is dat ik daarin sowieso geen zwaardere draad kan trekken.
Nu zat ik te denken om dit aan te passen en meteen wat meer toekomstbestendig te maken. Voor eventueel aanschaf en aansluiten WPB en in een nog verdere toekomst een thuisbatterij (als dit rendabel wordt).
Mijn idee is nu als volgt:

In de meterkast een 40a aardlekschakelaar (300ma?) voor een 5x6mm2 kabel naar boven. Mijn vraag is hierin alleen, krijg ik die door de 19mm loze leiding?

Op zolder een onderverdeler maken met daarin 40a 3 aderige hoofdschakelaar en dan 3x aardlek (30ma) met elk 2 groepen maken zodat wasmachine / droger op een eigen groep kan, de warmtepomp en mogelijk de toekomstige uitbreidingen.

Ergens heb ik ook het gevoel dat het te ingewikkeld wordt en ik misschien beter een pv verdeler tussen de zonnepanelen moet zetten met daarin 2 stopcontacten voor de wasmachine en droger (achter een eigen alamat). En dan de andere groep gebruiken voor de Quatt. Alleen ben ik dan minder toekomst bestendig.

Kloppen mijn gedachten een beetje? Of kan ik het ook helemaal anders aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Gisteren even de kans gehad om naar de groepenkast van mijn moeder te kijken nadat de zonneinstallateur zijn werk gedaan heeft...

35a aansluiting, wat heeft hij gemonteerd een c16, 0,03a... De inverter is 3,6 maar er zijn maar 6 panelen van 410wp (2460wp) dus meer dan 2500w komt er niet vanaf. Dus maximaal 11a.

Kom ik nog steeds op 46a uit |:(
Ook geen remautomaat of niks...

Rechts beneden, de afwijkende automaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaRDnif_y6HgI2McDPtQTp5wJ4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9T18IBED8YzHQYK7jpEgNKY4.jpg?f=fotoalbum_large

Als je 2000 watt output pakt dan zit op 9a. Dan kom je weer wat veiliger op 43a uit. Maar nog steeds teveel eigenlijk. Denk dat ik er dus toch een remautomaat tussen moet gaan zetten. Dit is overigens een volledig elektrotechnisch installatiebedrijf die de installatie verzorgd heeft... Verder is het namelijk wel heel netjes gedaan.

(Al hebben ze bij de buren panelen op de donkere kant van t dak aangesmeerd. Oude mensen die los gaan op het totaal aantal, gelukkig dat bij mijn moeder weten te verhinderen!)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 09-09 17:48
Bartjuh! schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:24:

In de meterkast een 40a aardlekschakelaar (300ma?) voor een 5x6mm2 kabel naar boven. Mijn vraag is hierin alleen, krijg ik die door de 19mm loze leiding?

Op zolder een onderverdeler maken met daarin 40a 3 aderige hoofdschakelaar en dan 3x aardlek (30ma) met elk 2 groepen maken zodat wasmachine / droger op een eigen groep kan, de warmtepomp en mogelijk de toekomstige uitbreidingen.

Ergens heb ik ook het gevoel dat het te ingewikkeld wordt en ik misschien beter een pv verdeler tussen de zonnepanelen moet zetten met daarin 2 stopcontacten voor de wasmachine en droger (achter een eigen alamat). En dan de andere groep gebruiken voor de Quatt. Alleen ben ik dan minder toekomst bestendig.

Kloppen mijn gedachten een beetje? Of kan ik het ook helemaal anders aanpakken?
1. Nee dat gaat niet lukken. Moet je ook niet willen. Wat zou uberhaupt het nut zijn van een 40A groep achter 25A hoofdzekeringen?

2. een PV-verdeler heb je sowieso nodig. Ook als je een krachtgroep aanlegt (ivm asymmetrische belasting). Of je die op de wasmachinegroep of op de warmtepomp groep plaatst, is verder om het even.

3. ik zou pragmatisch doen en het bij enkel die PV-verdeler houden. Als je écht meer vermogen nodig hebt op zolder (waarvoor?) is je enige mogelijkheid een 16A krachtstroomgroep te maken door 5x2,5mm² door die 19mm buis te trekken. Maar... serieus waarom zou je? Doe dat als je het daadwerkelijk nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
zwahiel schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:34:
Gisteren even de kans gehad om naar de groepenkast van mijn moeder te kijken nadat de zonneinstallateur zijn werk gedaan heeft...

35a aansluiting, wat heeft hij gemonteerd een c16, 0,03a... De inverter is 3,6 maar er zijn maar 6 panelen van 410wp (2460wp) dus meer dan 2500w komt er niet vanaf. Dus maximaal 11a.

Kom ik nog steeds op 46a uit |:(
Ook geen remautomaat of niks...

Rechts beneden, de afwijkende automaat.

[Afbeelding]

Als je 2000 watt output pakt dan zit op 9a. Dan kom je weer wat veiliger op 43a uit. Maar nog steeds teveel eigenlijk. Denk dat ik er dus toch een remautomaat tussen moet gaan zetten. Dit is overigens een volledig elektrotechnisch installatiebedrijf die de installatie verzorgd heeft... Verder is het namelijk wel heel netjes gedaan.

(Al hebben ze bij de buren panelen op de donkere kant van t dak aangesmeerd. Oude mensen die los gaan op het totaal aantal, gelukkig dat bij mijn moeder weten te verhinderen!)
Ze zullen vast bestaan, maar ik moet de eerste zonnepanelenboer die een rem-automaat plaatst nog tegenkomen 8)7

Meestal even snel een Emat, Gacia of Sep automaatje er tegenaan, en door...

Naast de hoofdschakelaar is ruimte voor de rem-automaat, en vervang dan ook gelijk die spanningsafhankelijke aardlekautomaat voor een B16 van 2 posities breed, of de bekende Siemens

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

henkNL schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:05:
[...]

Ze zullen vast bestaan, maar ik moet de eerste zonnepanelenboer die een rem-automaat plaatst nog tegenkomen 8)7

Meestal even snel een Emat, Gacia of Sep automaatje er tegenaan, en door...

Naast de hoofdschakelaar is ruimte voor de rem-automaat, en vervang dan ook gelijk die spanningsafhankelijke aardlekautomaat voor een B16 van 2 posities breed, of de bekende Siemens
Valt nog reuze mee, met de nieuwe ABB die al prima spanningsonafhankelijk is. @zwahiel Die mag dus wel blijven ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Rimco schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Valt nog reuze mee, met de nieuwe ABB die al prima spanningsonafhankelijk is. @zwahiel Die mag dus wel blijven ;)
Wacht even welke? Die PV C16 van ABB rechtsonder hebben we het nu over neem ik aan?
Maar even de vraag: remautomaat of geen remautomaat?

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zwahiel schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:08:

Wacht even welke? Die PV C16 van ABB rechtsonder hebben we het nu over neem ik aan?
Ik vermoed van wel en dat is een DSN201E, bij de normen staat IEC 61009-2-2 dus die is spanningsafhankelijk.
DS301C serie is de nieuwe van ABB en die is spannings onafhankelijk
Maar even de vraag: remautomaat of geen remautomaat?
Wel

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

blackd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:17:
[...]

Ik vermoed van wel en dat is een DSN201E, bij de normen staat IEC 61009-2-2 dus die is spanningsafhankelijk.

[...]

Wel
Ah helder!

En dan een B16 0,03 installatieautomaat er voor zetten dan dus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
zwahiel schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:25:
En dan een B16 0,03 installatieautomaat er voor zetten dan dus?
Die snap ik even niet?

Je wilt een remautomaat (installatieautomaat) (bijv ABB S201 C40) tussen de HS en de aardlekschakelaars van de afgaande groepen. Hiermee beveilig je de afgaande aardlekschakelaars en groepen op max 40A.

Je wilt de spanningsafhankelijke aardlekautomaat DSN201E vervangen door een spanningsonafhankelijk model, hetzij de DS301C serie, hetzij de Siemens eerder benoemd of een 2 module brede alamat bijv ABB DS201).

Ik ben uitgegaan van 300mA voor PV, er zit nu 30mA in maar ik weet niet wat de fabrikant van de omvormer voorschrijft.
Als je de twee module brede oplossing kiest voor PV dan is de onderste rail helemaal vol.
Zorg wel dat je de PV alamat aftakt direct achter de HS en niet zoals nu voor de ALS. De PV invoeding moet parallel zijn aan de netaansluiting, alle afgaande ALS + groepen moeten beveiligd worden met de remautomaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX1C-Bst7QhiG_q2mPReKnrkqdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6q7k5xKoSZLq3sygIzLM3ikI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

blackd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:00:
[...]

Die snap ik even niet?

Je wilt een remautomaat (installatieautomaat) (bijv ABB S201 C40) tussen de HS en de aardlekschakelaars van de afgaande groepen. Hiermee beveilig je de afgaande aardlekschakelaars en groepen op max 40A.

Je wilt de spanningsafhankelijke aardlekautomaat DSN201E vervangen door een spanningsonafhankelijk model, hetzij de DS301C serie, hetzij de Siemens eerder benoemd of een 2 module brede alamat bijv ABB DS201).

Ik ben uitgegaan van 300mA voor PV, er zit nu 30mA in maar ik weet niet wat de fabrikant van de omvormer voorschrijft.
Als je de twee module brede oplossing kiest voor PV dan is de onderste rail helemaal vol.
Zorg wel dat je de PV alamat aftakt direct achter de HS en niet zoals nu voor de ALS. De PV invoeding moet parallel zijn aan de netaansluiting, alle afgaande ALS + groepen moeten beveiligd worden met de remautomaat.
[Afbeelding]
Zo te zien klopt die 30mA wel volgens de papieren van de fabrikant. Ik begrijp alleen nog steeds geen snars waarom het een C is, maar goed.

De invoer is nu idd op de aardleks, maar eigenlijk is dat nog steeds op de output van de HS. Ik bedoel die komt op de middelste aardlek binnen, en met kammen wordt die verdeeld. Dus hij zit niet fysiek in de HS output, maar is wel direct daarmee verbonden. Dus lijkt me wel n beetje op dezelfde plek toch?

Moet die DSN201E vervangen worden? Die hebben ze er splinternieuw ingezet namelijk. Lijkt me dat wanneer je een remautomaat ervoor zet (dus idd direct ná de HS, en voor de aardleks + PV groep, had dat even duidelijker moeten schrijven) je dan toch klaar zou zijn?

* zwahiel merkt dat zijn hoofd nog uit staat vandaag :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
zwahiel schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:21:
Zo te zien klopt die 30mA wel volgens de papieren van de fabrikant.
Ok, goed om te weten.
Ik begrijp alleen nog steeds geen snars waarom het een C is, maar goed.
Dat moet ik je ook schuldig blijven, ik zie C40 vaak aangeraden daarom linkte ik die, maar een B40 kan volgens mij net zo goed. C-kar schakelt minder snel af bij hogere pieken. Misschien kan iemand anders daar nog info over geven.
De invoer is nu idd op de aardleks, maar eigenlijk is dat nog steeds op de output van de HS. Ik bedoel die komt op de middelste aardlek binnen, en met kammen wordt die verdeeld. Dus hij zit niet fysiek in de HS output, maar is wel direct daarmee verbonden. Dus lijkt me wel n beetje op dezelfde plek toch?
Totdat je de bedrading tussen de hoofdschakelaar en de aardleks loshaalt aan de kant van de HS, en die draden aansluit op de nieuw te plaatsen remautomaat. Dan krijg je dus:
code:
1
2
Net => HS => Rem 40A => Aardlek 1,2,3
                  PV =>

Effectief doet de remautomaat nu niks. De PV invoeding zit dan achter de remautomaat, direct op de aardlekschakelaars. En de remautomaat beperkt weliswaar de stroom tot 40A, maar die stroom kan alleen van de netaansluiting komen die gemaximeerd is op 35A (hoofdzekering).

Dit wil je bereiken:
code:
1
2
       PV =>

Vandaar mijn waarschuwing over de plek van invoeden PV om dit direct achter de HS te plaatsen.

Ik snap dat het gek is die DSN201E te vervangen, zeker als die er net nieuw in zit. Er is al veel geschreven in dit topic (m.n. deel 1) over spanningsafhankelijke aardlekautomaten en ik begrijp daaruit dat het vaak niet is toegestaan die überhaupt toe te passen. Vandaar dat je hier het advies krijgt om die te vervangen.
Je kunt natuurlijk ook vragen aan het installatiebedrijf om deze situatie te komen herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

blackd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:55:
[...]

Dat moet ik je ook schuldig blijven, ik zie C40 vaak aangeraden daarom linkte ik die, maar een B40 kan volgens mij net zo goed. C-kar schakelt minder snel af bij hogere pieken. Misschien kan iemand anders daar nog info over geven.
Scheelt idd nogal een slok op een borrel ja.
Totdat je de bedrading tussen de hoofdschakelaar en de aardleks loshaalt aan de kant van de HS, en die draden aansluit op de nieuw te plaatsen remautomaat. Dan krijg je dus:
code:
1
2
                  PV =>

Effectief doet de remautomaat nu niks. De PV invoeding zit dan achter de remautomaat, direct op de aardlekschakelaars. En de remautomaat beperkt weliswaar de stroom tot 40A, maar die stroom kan alleen van de netaansluiting komen die gemaximeerd is op 35A (hoofdzekering).

Dit wil je bereiken:
code:
1
2
       PV =>

Vandaar mijn waarschuwing over de plek van invoeden PV om dit direct achter de HS te plaatsen.
Ja nee, die snapte ik al. Bedoelde meer dat de huidige situatie wel mag. Als er een remautomaat komt, moet die achter de invoer staan, anders bereik je idd niets. Je knoopt als het ware de invoer samen, met de HS er nog wel tussen.
Ik snap dat het gek is die DSN201E te vervangen, zeker als die er net nieuw in zit. Er is al veel geschreven in dit topic (m.n. deel 1) over spanningsafhankelijke aardlekautomaten en ik begrijp daaruit dat het vaak niet is toegestaan die überhaupt toe te passen. Vandaar dat je hier het advies krijgt om die te vervangen.
Je kunt natuurlijk ook vragen aan het installatiebedrijf om deze situatie te komen herstellen.
Denk dat ik idd eens met het installatiebedrijf ga bellen en ze eerst eens uitleg ga vragen waarom ze dat zo gedaan hebben. Ze kunnen zelf namelijk ook wel dit soort meuk bedenken zeker als je dit al 20 jaar doet zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
zwahiel schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:53:
Bedoelde meer dat de huidige situatie wel mag.
Ah zo, ja daar is volgens mij weinig op aan te merken. Hadden we elkaar niet helemaal begrepen.

Ik ben benieuwd naar de reactie van de installateur, evt kan je het welbekende ABB document toesturen voor de onderbouwing voor het toepassen van de remautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

blackd schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:17:
[...]

[...]

Wel
Ik haalde ze blijkbaar door elkaar. Alsnog voor een vast aangesloten apparaat zou ik het nog best kunnen accepteren.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zwahiel schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 09:34:
[...] (Al hebben ze bij de buren panelen op de donkere kant van t dak aangesmeerd. Oude mensen die los gaan op het totaal aantal, gelukkig dat bij mijn moeder weten te verhinderen!)
offtopic:
Ik weet niet wat je bedoeld met "the dark side", maar als je noord bedoeld, op bewolkte dagen doet dat net zo hard mee als zuid, bij dezelfde hellingshoek. Dat is goed om het eigen verbruik zo veel mogelijk af te dekken. Het is dat er hier panelen uit de tuin zijn gejat, anders had noord met 450 hier al vol gelegen. Nu moet ik eerst nog een nieuwe set uitzoeken. Wat ik nu heb staan vindt mijn vriendin toch te afwijkend, ze heeft toch liever alles gelijk, en dan meteen nieuw. Haar huis. (misschien toch 2e hands, maar dan geen heel verschillende panelen op één dakvlak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
onetime schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:02:
[...]

offtopic:
Ik weet niet wat je bedoeld met "the dark side", maar als je noord bedoeld, op bewolkte dagen doet dat net zo hard mee als zuid, bij dezelfde hellingshoek. Dat is goed om het eigen verbruik zo veel mogelijk af te dekken. Het is dat er hier panelen uit de tuin zijn gejat, anders had noord met 450 hier al vol gelegen. Nu moet ik eerst nog een nieuwe set uitzoeken. Wat ik nu heb staan vindt mijn vriendin toch te afwijkend, ze heeft toch liever alles gelijk, en dan meteen nieuw. Haar huis. (misschien toch 2e hands, maar dan geen heel verschillende panelen op één dakvlak)
Er liggen hier sinds kort ook 8x260 op de "verkeerde" kant.
Benieuwd naar komende dagen als we eens een strakblauwe dag hebben.
Ik zit nu gemiddeld op een goede 3kwh per dag afgelopen 4 dagen.
De panelen waren "gratis" dus wat montage materiaal en een omvormer kwam erbij.
Leuk om bij te houden waneer het begint op te leveren in plaats van terug te verdienen van het kleine beetje materiaal.

De dag van vandaag op the dark side...
Denk dat het gemiddelde over 5 dagen hoger uitkomt dan de afgelopen 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuFAE6MYB7Nqr3_lUPZY_BWmj1M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrVrJbMdirznhV3TuvTVGXmg.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

onetime schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:02:
[...]

offtopic:
Dit was vooral om het aantal panelen bij mensen door de strot te duwen. Op de zonneatlas zie je dat dat gedeelte van het dak simpelweg blauw is. Maar die installateur had een verkeerde schouw gedaan, door een knik in het dak paste volgens hem de rest van de panelen er niet op, neem daarbij in ogenschouw dat de klanten allemaal 65+ waren en je ziet: het gaan om het aantal panelen. Die snappen helemaal niet hoe het gaat. Wij hebben dat bij mijn moeder tegen gehouden, want de investering levert helemaal niks extra's op qua opbrengst. Daarnaast en dat is nog het ergste: voor en achteren liggen bij de buurman op dezelfde string zonder optimisers of iets dergelijks. Dus jah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:52
zwahiel schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Daarnaast en dat is nog het ergste: voor en achteren liggen bij de buurman op dezelfde string zonder optimisers of iets dergelijks. Dus jah.
Dan kunnen ze op noord beter helemaal afgekoppeld worden zodat ze alleen "voor de sier liggen", dan brengt de andere kant van het dak ten minste nog wat op.
Zo'n installateur is duidelijk alleen maar met zijn eigen portemonnee begaan. :?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dquartz
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 09-07-2024
Hoi,

Ik heb deze groepenkast besteld bij een bedrijf, maar ik vind het een beetje gek dat ze de ene keer adereindhulzen hebben gebruikt en de andere keer (iets wat lijkt op) een gelaste ader.
Hier en daar zitten ook twee draden onder 1 klem, lijken ook gelast.

Daarnaast heb ik nog een op de zelfde manier ingedeelde groepenkast binnen gekregen van het zelfde bedrijf. ze waren namenlijk het dinrail stopcontact vergeten. In deze kast hebben ze bijna alles afgemonteerd met adereindhulzen en geen gebruik gemaakt van de aansluitblokken onderin, maar draden doorgelust.

Ik neig er naar om de eerste te behouden en zelf het dinrail stopcontact over te zetten, omdat ik het gebruik van de aansluitblokken wat netter vind, dan doorlussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3zRYk3bvzvLIdpR-Rmrz7h-hf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evwAtYRzhf38Y51SWIhsm1mD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8f_QnjHAByeJ-MuDZoFqocJl4Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCwQRTh4oXYnC1DKgySlfVhB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNwt0HjqdTsQudr1js_0hDJCS2M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR32zRCwqNa2OE19z004ZWrA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4ckfjVSwr1r1g_nohlEqJQbq-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZD0gaTLGxy5QD5AD0BU4MUK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cynB3hvW1vB0eE34QbUfZpymlqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65PfJE0wRUnGtty9DjI11jM4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Dquartz op 07-07-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Dquartz Wat bedoel je met "gelast"? Zit je niet naar ongeïsoleerde adereindhulzen te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:54
Nee, dat zij ultrasoon gelaste adereinden. Is een wat minder bekende techniek die je steeds meer gaat zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Septillion schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:15:
@Dquartz Wat bedoel je met "gelast"? Zit je niet naar ongeïsoleerde adereindhulzen te kijken?
Ik denk dit..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSDh7P1xvGgW0EQrMl-i9dxHqLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pbmtgrSUI0wGn39aSKIFmEB.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Dquartz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:10:
Hoi,

Ik heb deze groepenkast besteld bij een bedrijf, maar ik vind het een beetje gek dat ze de ene keer adereindhulzen hebben gebruikt en de andere keer (iets wat lijkt op) een gelaste ader.
Hier en daar zitten ook twee draden onder 1 klem, lijken ook gelast.

Daarnaast heb ik nog een op de zelfde manier ingedeelde groepenkast binnen gekregen van het zelfde bedrijf. ze waren namenlijk het dinrail stopcontact vergeten. In deze kast hebben ze bijna alles afgemonteerd met adereindhulzen en geen gebruik gemaakt van de aansluitblokken onderin, maar draden doorgelust.

Ik neig er naar om de eerste te behouden en zelf het dinrail stopcontact over te zetten, omdat ik het gebruik van de aansluitblokken wat netter vind, dan doorlussen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me niet een bedrijf waar je graag zaken mee doe. Ik verwacht een standaard werkwijze binnen een bedrijf. Je kast zou niet afhankelijk moeten zijn van de persoon die deze in elkaar zet. De aansluitblokken zijn trouwens ook niet aanraakveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dquartz
ja klopt zo ziet het er uit inderdaad, ultrasoon gelast dus!
Het andere zijn wel ongeisoleerde adereindhulzen inderdaad in de eerste kast, in de tweede kast zijn er wel geisoleerde gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik vraag mij af of ze (de webwinkel) bij installeren zelf de eindes ultrasoon kunnen lassen. Zo niet ik dat ze standaard draadlengtes en diktes hebben voor montage van bepaalde delen (als voorbeeld heeft elektramat bijv: aansluitdraad twin), maar wanneer dat niet geschikt is, te lang of te kort omdat je misschien niet een helemaal standaard kast besteld óf als die standaard draadlengtes met ultrasoon gelaste uiteindes op is ze weer 'terug' moeten op eindaderhulzen.
Ik zou er persoonlijk gewoon een belletje aan wagen, als je inderdaad terug krijgt dat ze wegens materiaal gebrek verschillende technieken gecombineerd hebben, vind ik het nog niet zo'n bijster slechte oplossing.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dquartz
John245 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:34:
[...]

Lijkt me niet een bedrijf waar je graag zaken mee doe. Ik verwacht een standaard werkwijze binnen een bedrijf. Je kast zou niet afhankelijk moeten zijn van de persoon die deze in elkaar zet. De aansluitblokken zijn trouwens ook niet aanraakveilig.
Verwacht zelf eigenlijk ook een standaard werkwijze, zeker het verschil tussen de twee kasten vind ik extreem. Het is wel gewoon besteld bij een bedrijf welke bekend is. Ik weet niet of ik het bedrijf mag noemen?

De aansluitblokken zijn de standaard blokken van de eaton kast, kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar problemen mee kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Wij willen op kort termijn de zolder gaan verbouwen.

Daar liggen nu 8 stopcontact (op een algemene groep)
1 wasmachine stopcontact
1 droger stop contact
1 omvormer 1fase voor 4 zonnepanelen
(Dit worden er ook tzt 8 met nieuwe omvormer)

Rest op een eigen groep.
1 loze leiding (16mm) eventueel, ligt Nu UTP doorheen.

Nu wil ik op zolder 2 airco’s plaatsen maar ik wil
Geen extra leidingen naar de meterkast trekken. Is zoiets reeel ?

En hoe gaan de vakmannen dat realiseren ?
// edit

Begrijp nu dat de buitenunit de meeste stroom vraagt.
Als de buitenunit op het garagedak komt, moet dan de garage voorbereid zijn ?
(Garage zit niet direct boven de meterkast helaas)

Ook de garage heeft 1 loze leiding en ik wil tzt hier extra zonnepanelen laatste plaatsen.

[ Voor 27% gewijzigd door wd200 op 08-07-2023 07:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Dquartz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:11:
[...]

Verwacht zelf eigenlijk ook een standaard werkwijze, zeker het verschil tussen de twee kasten vind ik extreem. Het is wel gewoon besteld bij een bedrijf welke bekend is. Ik weet niet of ik het bedrijf mag noemen?

De aansluitblokken zijn de standaard blokken van de eaton kast, kan me eigenlijk niet voorstellen dat daar problemen mee kunnen zijn?
Bij Hager zijn deze blokken netjes beschermd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Laatst online: 21:59
[...]

Die blokken zijn wel aanraakveilig, schroefjes liggen netjes verdiept.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Makrolon schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:13:
[...]

Die blokken zijn wel aanraakveilig, schroefjes liggen netjes verdiept.
Bij L3 kun je de fase wel heel makkelijk aanraken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

John245 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Bij L3 kun je de fase wel heel makkelijk aanraken :)
Hoewel aanraakveilig valt en staat met correcte montage is dit een System55 kast. De ruimte tussen de onderkant van de blokken en plastic onderkant van de kast is zo klein dat je daar in de praktijk niet snel tussen zult grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Lijkt me niet een bedrijf waar je graag zaken mee doe. Ik verwacht een standaard werkwijze binnen een bedrijf. Je kast zou niet afhankelijk moeten zijn van de persoon die deze in elkaar zet.
Aan de andere kant ben ik wel positief verrast door de klantenservice. Direct een compleet nieuwe kast opsturen omdat ze de DIN-rail WCD zijn vergeten? :D Als ik die webshop was dan had je de WCD los opgestuurd gekregen, of had de kast terug gemogen zodat de WCD alsnog ingebouwd kon worden.
Dquartz schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:11:
Iedereen vermoed nu toch al dat die kast van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
komt. Toch? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wd200 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:44:
Daar liggen nu 8 stopcontact (op een algemene groep)
1 wasmachine stopcontact
1 droger stop contact
1 omvormer 1fase voor 4 zonnepanelen
(Dit worden er ook tzt 8 met nieuwe omvormer)

Rest op een eigen groep.
Wat schrijf je nou precies? Ik lees het alsof de wasmachine, droger en omvormer op dezelfde algemene groep zitten en de rest van de contactdozen op een aparte eindgroep, maar ik mag toch aannemen dat het andersom is.

Als je een aparte groep hebt voor de omvormer zou je daar een PV-verdeler kunnen toepassen, dan krijg je in feite een extra 16A eindgroep beschikbaar op zolder. Weet niet welke airco's het precies moeten worden maar dat moet wel voldoende zijn neem ik aan.
Begrijp nu dat de buitenunit de meeste stroom vraagt.
Als de buitenunit op het garagedak komt, moet dan de garage voorbereid zijn ?
(Garage zit niet direct boven de meterkast helaas)
De airco-installateurs zullen toch leidingen moeten leggen tussen de buiten- en binnenunits (koelleidingen). Dat gaat typisch met een lelijk grote kunststof goot tegen de buitengevel. :+ Daar past ook wel een kabel bij dus of je de voeding nou in de buurt van de buiten- of binnenunits aanbiedt zou niet echt veel uit moeten maken, die kan men van binnen ook wel naar buiten verleggen door die goot.

Maar overleg dit soort zaken vooral even met de airco-installateur.

Een airco-installateur zal in tegenstelling tot een PV-installateur niet veel met een PV-verdeler werken gok ik, dus als je die oplossing wilt moet je dat misschien zelf (laten) voorbereiden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik had bij mijn twee ABB kasten ook aansluitblokjes voor onderin de kast besteld maar ik heb ze uiteindelijk niet gebruikt omdat het zaken alleen maar complexer maakte met aansluiten en het zonder strakker werd. Dus snap die focus op die aansluitblokjes eigenlijk niet.

Ben vanuit de hoofdschakelaar met een splitkabel naar beide kasten gegaan en de rest met kammen doorverbonden.
Dit was met blokjes niet overzichtelijker of beter geworden naar mijn idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhcJSsjr07THdSRwMsVHGQeZF7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FYyv2fWNxn5vSgNyh0Bdsn4M.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Vliegvlug voor mij was het klemblokken juist omdat dat de noodzaak voor een twin-adereindhulstang wegneemt. De overzichtelijkheid neemt overigens ook behoorlijk toe als je de verschillende fases ook andere kleuren geeft.

Iemand nog een tip voor een degelijke maar niet ontzettend dure twin-adereindhulstang? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
True schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:31:
@Vliegvlug voor mij was het klemblokken juist omdat dat de noodzaak voor een twin-adereindhulstang wegneemt.
Ik heb zo’n tang ook niet, heb deze splitkabel gewoon los gekocht. Zag ook geen nut om zelf zo’n tang aan te schaffen want ik heb het eigenlijk ook nooit nodig.
De rest van de aansluitingen in de kast zijn allemaal enkel.
De overzichtelijkheid neemt overigens ook behoorlijk toe als je de verschillende fases ook andere kleuren geeft.
Dat zou nog mooier zijn inderdaad maar in mijn geval niet echt nodig.
Met de kap erop zie je het aan de kleuren van de stickers maar ook zonder is het heel makkelijk, de 12 groepen in de linkerkant zijn verdeelt in 3 blokken van 4. :)
De rest zijn 3 fasen groepen.

De kabel vanaf de omvormer van de zonnepanelen had wel verschillende kleuren dus dat is de enige plek waar er wel onderscheid per fase is.
Bij de 3 fasen kammen kan je sowieso geen kleuren onderscheid maken, de 1 fasen kammen, -als die in andere kleuren zouden komen-, zou kunnen maar echt nodig, nee.
Iemand nog een tip voor een degelijke maar niet ontzettend dure twin-adereindhulstang? ;)
Daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
Klauke K3 Goede tang en niet z`n B merk prul....

Kan je mooi alle bedrading in je verdeler zelf maken. Vergeet er geen adereindhulzen bij te bestellen.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-07 18:54
Afgelopen week is er er een laadpunt geplaatst. Gaat om een Alfen Eve Single pro.

In de groepenkast is een 3 fase aardlekautomaat, C20A, 30mA, type A gemonteerd.

Is er wat op tegen om deze aardlekautomaat te vervangen door een C20A automaat achter een al bestaande 3 fase aardlekschakelaar 40A, 30mA, type A die ik al in de kast heb zitten?

De C20 krachtgroep was over uit een vorige klus. Op die aardlek komt ook de inductieplaat nog. Het maakt de kastindeling in mijn ogen overzichtelijker en ik heb dan alle componenten van het zelfde merk.

[ Voor 3% gewijzigd door mrbee op 10-07-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dquartz
Xander schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:05:
[...]

Aan de andere kant ben ik wel positief verrast door de klantenservice. Direct een compleet nieuwe kast opsturen omdat ze de DIN-rail WCD zijn vergeten? :D Als ik die webshop was dan had je de WCD los opgestuurd gekregen, of had de kast terug gemogen zodat de WCD alsnog ingebouwd kon worden.

[...]

Iedereen vermoed nu toch al dat die kast van
***members only***
komt. Toch? :+
De klantenservice is inderdaad niks mis mee, ik hou alleen zelf hou ik wel een beetje van een vaste werkwijze en vind het wel raar dat er toch zo een verschil in het afmonteren zit. Zijn daar geen richtlijnen voor?

Volgens de klantenservice was een nieuwe kast het snelst en makkelijkst. Ik wil trouwens geen zeurkous zijn, maar in de tweede kast zit ook de aarlek op de verkeerde plek 8)7. Helaas is deze niet te verschuiven want dan staat de nul draad strak. Volgende keer misschien toch maar naar eigen wens zelf afmonteren.

De kast komt
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Mag toch aannemen dat ze kwaliteit leveren. Telefonisch hebben ze mij laten weten dat het voor het afmonteren niet uitmaakt en dat dus elke werknemer zelf het een of het andere doet. Best bijzonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

DeHollander schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:58:
[...]

Klauke K3 Goede tang en niet z`n B merk prul....

Kan je mooi alle bedrading in je verdeler zelf maken. Vergeet er geen adereindhulzen bij te bestellen.
Dat is geen twin-adereindhulstang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Dquartz schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:40:
[...]

Volgens de klantenservice was een nieuwe kast het snelst en makkelijkst. Ik wil trouwens geen zeurkous zijn, maar in de tweede kast zit ook de aarlek op de verkeerde plek 8)7. Helaas is deze niet te verschuiven want dan staat de nul draad strak. Volgende keer misschien toch maar naar eigen wens zelf afmonteren.
Uhm, ik zou 'm gewoon weer opnieuw aankaarten dat die niet goed is. Laat ze het maar oplossen.
En nee je bent geen zeurkous, als je niet krijgt wat je besteld hebt heb je alle recht om daar een punt van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
True schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:46:
[...]

Dat is geen twin-adereindhulstang.
Waarom niet :? Waar zie je dat staan?

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23
Ik heb mijn meterkast gewoon met deze gedaan. Zelfs de twin 6qmm paste er in.
https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang-10mm2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:19
Xander schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:12:
[...]

Wat schrijf je nou precies? Ik lees het alsof de wasmachine, droger en omvormer op dezelfde algemene groep zitten en de rest van de contactdozen op een aparte eindgroep, maar ik mag toch aannemen dat het andersom is.
Wasmachine is 1 Groep
Droger is 1 groep
Zonnepanelen is 1 groep.

En de 8 stopcontact (4 dubbele) zit op een groep met slaapkamers er.
Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.