VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
De te krimpen kant van de adereindhuls is toch feitelijk gewoon hetzelfde voor dubbel als voor enkel (alleen wat groter).True schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:52:
[...]
Omdat er niets over twin gerept wordt er staan enkel 'enkel'. Dan lijkt het mij wel duidelijk.
Zo uit mijn hoofd kun je met een tang die tot 6mm2 adereindhulzen gaat ook een dubbele 4mm2 doen. Met een 16mm2 tang kun je zonder problemen een dubbele 6mm2 doen in elk geval en waarschijnlijk ook nog wel een dubbele 10mm2.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Ik had daar zo eigenlijk niet bij stil gestaan, maar ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ik ga eens wat twin-eindaderhulsjes bestellen en wat knutselen met wat stukjes draad. Kijken of ik er iets van kan maken met mijn huidige tang waar ik tevreden over ben.ArPi75 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:22:
[...]
De te krimpen kant van de adereindhuls is toch feitelijk gewoon hetzelfde voor dubbel als voor enkel (alleen wat groter).
Zo uit mijn hoofd kun je met een tang die tot 6mm2 adereindhulzen gaat ook een dubbele 4mm2 doen. Met een 16mm2 tang kun je zonder problemen een dubbele 6mm2 doen in elk geval en waarschijnlijk ook nog wel een dubbele 10mm2.
Thanks!
Dat zijn dus 3 aparte eindgroepen, geen algemene groepen.wd200 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 19:23:
[...]
Wasmachine is 1 Groep
Droger is 1 groep
Zonnepanelen is 1 groep.
Maar op die groep voor de zonnepanelen kun je dus een PV-verdeler plaatsen. Hetzelfde kan in de garage.
Wasmachine en droger kun je afhankelijk van de aansluitwaarde misschien ook wel op 1 groep combineren, dan heb je een groep over op zolder.
De droger kun je afhankelijk van de aansluitwaarde misschien ook wel op 1 groep combineren met een airco.
Ik weet niet welke airco's je wilt gaan plaatsen, maar waarschijnlijk heb je aan één groep voldoende voor beide airco's, je hebt dus maar één van de hier genoemde oplossingen nodig.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Dan zou ik er zijn:Xander schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:11:
[...]
Dat zijn dus 3 aparte eindgroepen, geen algemene groepen.Met een "algemene groep" wordt doorgaans bedoeld een groep welke contactdozen bestemd voor algemeen gebruik voedt, dus contactdozen welke juist niet zijn bestemd voor een specifiek toestel.
Maar op die groep voor de zonnepanelen kun je dus een PV-verdeler plaatsen. Hetzelfde kan in de garage.
Wasmachine en droger kun je afhankelijk van de aansluitwaarde misschien ook wel op 1 groep combineren, dan heb je een groep over op zolder.
De droger kun je afhankelijk van de aansluitwaarde misschien ook wel op 1 groep combineren met een airco.
Ik weet niet welke airco's je wilt gaan plaatsen, maar waarschijnlijk heb je aan één groep voldoende voor beide airco's, je hebt dus maar één van de hier genoemde oplossingen nodig.
- bestaande omvormer (dak) die nu direct op meterkast zit via een PV verdeler + airco 1
- droger combineren met airco of wasmachine ( even opletten dat het kan) = airco 2
- omvormer 2 (garage) op PV verdeler met airco 3
(Of een duo split met airco 2 en 3)
En dan heb altijd nog een loze leiding op alle slaapkamers liggen voor indien nodig airco 4.
(Stel ik wil ooit vier kamers)
Kan / mag dit of dit te hobbybob ?
Dat klopt. Voor zover ik weet bestaan er geen krimptangen voor dubbele adereindhulzen. Je gebruikte gewoon altijd een normale tang, maar houdt rekening met de grotere (totaal)diameter.ArPi75 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:22:
De te krimpen kant van de adereindhuls is toch feitelijk gewoon hetzelfde voor dubbel als voor enkel (alleen wat groter).
Met mijn Knipex 975308 (die officieel tot 10mm² gaat) krimp ik ook (met moeite) 2x6mm². Dat is ook precies het maximale wat ik nodig heb in de meterkast.
Aan de andere kant gaat ie tot 0.08mm², wat ik voor knutselprojectjes nog wel eens nodig hebt. De tang past mij dus precies.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Zorg gewoon dat je een warmtepompdroger hebt of koopt. Die verbruiken enorm veel minder elektriciteit (ca 400W gemiddeld vermogen), hebben een veel lagere aansluitwaarde, kunnen daardoor zonder problemen samen met een wasmachine (ca 2 kW) op één groep en hebben geen elektrisch verwarmingselement, zodat ook het brandrisico nagenoeg nul is.wd200 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:35:
Dan zou ik er zijn:
- bestaande omvormer (dak) die nu direct op meterkast zit via een PV verdeler + airco 1
- droger combineren met airco of wasmachine ( even opletten dat het kan) = airco 2
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja, dat kan allemaal, mits je dus de aansluitwaarde in de gaten houdt. Als je een moderne wasmachine en warmtepompdroger hebt gaat dat vaak prima samen op 16A. Met een ander soort droger gaat dat meestal niet.wd200 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:35:
[...]
Dan zou ik er zijn:
Maar begin eens met de aansluitwaarde van de airco's. Straks blijkt dat er 3 samen op dezelfde eindgroep kunnen en ben je helemaal voor niets over PV-verdelers etc. aan het nadenken.
Ook al een multi-split overwogen? Mijn ouders hebben een 6,8kW buitenunit staan voor 3 binnenunits, dat ding neemt maximaal 1720W elektrisch op.
Als 1 van die slaapkamers boven de garage ligt, de loze leiding in de buitengevel uitkomt en je hebt de leiding verder nergens voor nodig, is dit ook voor nu misschien wel de mooiste oplossing. Door de inbouwdoos naar buiten boren en je bent al op de juiste plek...En dan heb altijd nog een loze leiding op alle slaapkamers liggen voor indien nodig airco 4.
(Stel ik wil ooit vier kamers)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5qcs4Qje9nvmLBjMDHkqM3hd.jpg?f=user_large)
Één nadeel, dat detectortje kost maar liefst € 185. Wie weet of er andere manieren zijn om zo'n deksel terug te vinden?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Zachtjes tikken op het stucwerk waar de doos ongeveer zit tot je een hol geluid hoort?
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
gewoon van te voren uit meten
een beetje stucadoor zet met de vlakspaan een kruisje
of tikken zoals @Ethirty zegt.
meestal kun je direct na het stucadoren wel zien waar de dozen zitten, muur en doos droogt niet gelijk op
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Zo heb ik alle 65 nieuwe inbouwdozen hier in huis gewoon kunnen vinden.
Dat waren overigens ook die ABB dozen met sticker. En ik heb me toen ook afgevraagd waarom ik niet ergens zo'n detector kon huren voor een dag... Maar het gaat dus ook prima zonder zo'n ding.
Punctuality is the politeness of kings
Als je geen weken wacht kun je de volgende dag gewoon aan de verkleuring zien waar de dozen zitten.Conrado schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:41:
Ik wil in mijn nieuwbouwhuis - ik bouw in eigen beheer - inbouwdozen van ABB HAF gebruiken. Het mooie daarvan is dat ze in de deksel een RFI sticker hebben. Je kunt ze dus achteraf eenvoudig terugvinden met een detector, als ze onder het stucwerk verdwenen zijn.
[Afbeelding]
Één nadeel, dat detectortje kost maar liefst € 185. Wie weet of er andere manieren zijn om zo'n deksel terug te vinden?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Een papier, potlood en een rolmaat. Met het potlood kun je ook tikken dan hoor je ze zo. Of als de muur droogt even kruisjes zetten.Conrado schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:41:
Ik wil in mijn nieuwbouwhuis - ik bouw in eigen beheer - inbouwdozen van ABB HAF gebruiken. Het mooie daarvan is dat ze in de deksel een RFI sticker hebben. Je kunt ze dus achteraf eenvoudig terugvinden met een detector, als ze onder het stucwerk verdwenen zijn.
[Afbeelding]
Het is een oplossing voor een niet bestaand probleem. Wel slimme marketing.
[ Voor 5% gewijzigd door hesselbeertje op 09-07-2023 22:00 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Maar als je na het stucen in de buurt blijft dan kun je ze inderdaad zo zien zitten / even markeren, als de stukadoor dat niet al voor je wil doen.
Ik heb deze abb inbouwdozen met chip in de deksel ook gebruikt voor mijn huis en het eerste wat de stukadoors deden was de deksels eraf trekken en ze vervangen door proppen kranten!Conrado schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:41:
[Afbeelding]
Maar de dozen waren na het stucen wel heel makkelijk terug te vinden
En jij kon daarna urenlang het stuc uit je dozen peuteren?Vliegvlug schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:29:
[...]
Ik heb deze abb inbouwdozen met chip in de deksel ook gebruikt voor mijn huis en het eerste wat de stukadoors deden was de deksels eraf trekken en ze vervangen door proppen kranten!![]()
Maar de dozen waren na het stucen wel heel makkelijk terug te vinden

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Mocht je het tóch met digitale technologie willen oplossen (er zijn voldoende ouderwetse manieren zoals mijn voorgangers al schrevenConrado schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:41:
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Even voor de zekerheid, klopt het als ik een krachtgroep met 3 eindgroepen plaats op zolder waarvan ik L1, L2 en L3 doorverbind naar de 3 eindgroepen en de omvomer weer aansluit op de krachtgroep? Is dit de manier zoals het hoort of hoe kan ik dit het beste aansluiten?
Ik kan geen standaard onderverdelen (of PV-verdeler) vinden voor deze situatie.
Beneden plaats je een 3 fase automaat/krachtgroep met daaraan de 5 aderige kabel. Boven plaats je een doosje met daarin een 3 fase hoofdschakelaar, 3 fase automaat/kracht groep voor de omvormer en nog drie 1 fase aardlekautomaten voor de losse groepen.Robje1244 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:39:
Ik wil graag een onderverdeler tussen de omvormer en de meterkast plaatsen op zolder voor de warmtepomp en airco (beide 230V). Nu loopt er een 5 aderige kabel naar de omvormer. Hiertussen moet dus de onderverdeler komen.
Even voor de zekerheid, klopt het als ik een krachtgroep met 3 eindgroepen plaats op zolder waarvan ik L1, L2 en L3 doorverbind naar de 3 eindgroepen en de omvomer weer aansluit op de krachtgroep? Is dit de manier zoals het hoort of hoe kan ik dit het beste aansluiten?
Ik kan geen standaard onderverdelen (of PV-verdeler) vinden voor deze situatie.
Of de omvormer een aardlekautomaat nodig heeft in plaats van eentje zonder hangt van het apparaat af.
Top bedankt! Is de hoofdschakelaar ook echt nodig? Zonder kan ik een wat kleinere kast gebruiken. De airco, warmtepomp en omvormer krijgen alle 3 al een aparte hoofdschakelaar.jadjong schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:01:
[...]
Beneden plaats je een 3 fase automaat/krachtgroep met daaraan de 5 aderige kabel. Boven plaats je een doosje met daarin een 3 fase hoofdschakelaar, 3 fase automaat/kracht groep voor de omvormer en nog drie 1 fase aardlekautomaten voor de losse groepen.
Of de omvormer een aardlekautomaat nodig heeft in plaats van eentje zonder hangt van het apparaat af.
[ Voor 12% gewijzigd door Septillion op 10-07-2023 20:19 ]
Met een 3-fasen omvormer heb je amper tot geen stroom door de nul, dus dat is geen probleem.Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:16:
@Robje1244 Weet je ook hoe dikke adres? Want met 3-fase PV en dan 1-fase afname ga je namelijk wel aardige stroom door de N krijgen, tot 2x wat je in een fase ziet. Dus het is niet per definitie gelijk mogelijk.
Het wordt een probleem als je op 1 fase zou terugleveren en op 1 andere fase zou afnemen. Wel even opletten dus als je niet daadwerkelijk een 3-fasen omvormer hebt, maar bijvoorbeeld micro-omvormers verdeeld over 3 fasen die niet noodzakelijkerwijs symmetrisch leveren.
Ja, in iedere verdeelkast hoort een hoofdschakelaar.Robje1244 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:13:
[...]
Top bedankt! Is de hoofdschakelaar ook echt nodig?
[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 10-07-2023 20:24 ]
Maar hoe erg het is hangt wel af van maximale stroom PV en maximale stroom afname (ook al zou je daar eigenlijk met de zekeringwaarde moeten rekenen).
[edit]Snap je punt, bij micro zit je sneller aan een "leveren op één fase" situatie.

Als je een 3-fase omvormer hebt en maximaal per fase net zo veel afname is er geen probleem (bijvoorbeeld 3x16 voor PV en 3x een 16A per fase voor afname).
Neem ik wel even aan dat er niet opeens omvormers komen die ook gaan lopen spreiden...
[ Voor 72% gewijzigd door Septillion op 10-07-2023 20:33 ]
Hierop wil ik dus de warmtepomp (3,5kW) en airco (1,1kW) bijplaatsen indien mogelijk. Is dit veilig aan te sluiten met een onderverdeler? Is er een andere manier om dit veilig aan te sluiten zonder dat ik een extra kabel moet leggen?
Nee, dat probleem heb je niet als je symmetrisch op 3 fasen teruglevert.Septillion schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:28:
@Xander Dat probleem heb je al met op 3-fase terugleveren en op 1 of 2 fases afnemen... Maakt het niet uit of het nu symmetrisch of niet is.
De stroom door de nul is dan net zo hoog als wanneer je over dezelfde kabel geen teruglevering zou hebben, namelijk ten hoogste gelijk aan de stroom door de fase waar je het meeste afneemt. (Bij een ideale cosphi, zonder invloeden van hogere harmonischen
Even uitgaande van alles gelijke amperage mag je geen tweede afname automaat op een fase in de onderverdeler hangen. Bij puur afname geen issue om dat te doen, dan beschermd de automaat in de meterkast wel. Maar als er ook PV invoer is dan niet.
Bedoel dus meer aan te geven dat er wel wat haken en ogen zijn aan een 3-fase onderverdeler. Voor deze situatie is het misschien prima maar is het wel belangrijk om te weten dat er wel haken en ogen aan eventuele uitbreiding zitten. Want dat lijkt simpeler maar is het dus eigenlijk niet
Aiolos schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 16:41:
[...]
Misschien richting de oude TF-schakelaar op het meterbord? (en dan door naar de boiler?)
Bingo! De Stedin monteur die de meter kwam vervangen zag twee opties: of het is meterfraude of het is een oude boileraansluiting. Gelukkig was het het laatste en daarmee voor de monteur ook geen probkeem; hij vond de bedrading achter het meterbord toegestaan omdat ze vanuit de 'boilerleiding' naar boven liepen en gewoon een afgaande groep zijn.onetime schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:55:
Ik heb bij een oude installatie, gegarandeerd meer dan 45 jaar oud, bedrading voor een nachtstroom-geschakelde boiler die achter de meter langs liep, los gemaakt en er uit getrokken. Boiler al ~30jaar weg.
Kwam van een groep na de hoofdschakelaar in een 3x 25A aansluiting. Ja die hoofdschakelaar was 45jaar geleden al aanwezig. Het boiler deel naast het meterbord was niet verzegeld en heb ik ook verwijderd.
edit: ik weet niet wanneer het toonfrequent relais het niet meer deed.
Helaas zit de hele keuken op die leiding dus ik kon hem niet gelijk weghalen maar dat komt wel goed.
/f/image/rz0hrcA4WNRRRerU3cn9wSMy.png?f=fotoalbum_large)
Ook mooi in beeld tussen de spaghetti: de 'doortikker' (zo noemde de monteur dat) naar de buren.
Nu de hoofschakelaar aangesloten is kan ik mooi de nieuwe groepenkast gaan plannen en plaatsen. 2 be continued.
Nee hoor, dat vullen met kranten deden ze juist om de boel netjes te kunnen afwerken. Nadat het glad was trokken ze de kranten eruit om de randen daarna netjes af te werken.Ethirty schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:31:
[...]
En jij kon daarna urenlang het stuc uit je dozen peuteren?
Enige nadeel van deze methode was wel dat de verstelbare ringen die de ABB dozen hebben ook gedeeltelijk met stuc waren gesmeerd waardoor ik dit bij de dozen waar ik de boel iets moest verstellen er nog wel uit moest krabben.

[ Voor 8% gewijzigd door Sebazzz op 12-07-2023 10:12 ]
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Wat is dan het probleem? Dat je ze op en neer kunt wiebelen komt omdat er best veel ruimte over is om er ook dikkere draden in te doen (volgens mij kan er tot 6mm2 aan draad in).Sebazzz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:12:
Wat zitten solide kern draden in een wago 221 los trouwensJe krijgt ze er echt niet uitgetrokken, maar je kan ze wel heen en weer wiebelen (draaien, niet lateraal).
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Puur een gevoelskwestie. Het voelt gewoon vreemd aan en voelt onveilig om 16A doorheen te jagen, want als je een insteekdop gebruikt of een kroonsteentje zitten de draden in alle richtingen muurvast.DutchKel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:19:
[...]
Wat is dan het probleem? Dat je ze op en neer kunt wiebelen komt omdat er best veel ruimte over is om er ook dikkere draden in te doen (volgens mij kan er tot 6mm2 aan draad in).
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Als je een lasklem gebruikt heb je ook dat je die alle kanten op kunt draaien e.d., door te draaien kun je die zelfs nog los maken.Sebazzz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:49:
[...]
Puur een gevoelskwestie. Het voelt gewoon vreemd aan en voelt onveilig om 16A doorheen te jagen, want als je een insteekdop gebruikt of een kroonsteentje zitten de draden in alle richtingen muurvast.
Ja, maar in een lasklem zit het niet zo losjes.DutchKel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Als je een lasklem gebruikt heb je ook dat je die alle kanten op kunt draaien e.d., door te draaien kun je die zelfs nog los maken.
Attema heeft niet zo’n zelfde verbindingsstuk als dat ABB heeft om de beide aardrails te koppelen!
De webshop waar ik de kast heb besteld heeft met Attema gebeld en aangegeven dat er van groepenkast naar groepenkast d.m.v. aardblok naar aardblok doorgelust dient te worden?!
Is er echt geen mooiere oplossing??
Edit:
https://www.attema.com/nl...lset-3-fasen-lange-draden
Deze koppelset had ik ook meteen besteld maar die zou niet voor dit doel bestemd zijn… De aarddraad van dit setje is 6mm en wordt zonder gevorkte adereindhuls geleverd maar met een normale adereindhuls. In het aardblok past maar draad van 4mm…
[ Voor 35% gewijzigd door averroes1198 op 12-07-2023 12:32 ]
Dat blok met steekcontacten is misschien voor max 4mm², maar links en rechts op de rail kun je toch wel groter aansluiten?averroes1198 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:29:
Edit:
https://www.attema.com/nl...lset-3-fasen-lange-draden
Deze koppelset had ik ook meteen besteld maar die zou niet voor dit doel bestemd zijn… De aarddraad van dit setje is 6mm en wordt zonder gevorkte adereindhuls geleverd maar met een normale adereindhuls. In het aardblok past maar draad van 4mm…
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/R0gfTgbASfDBawXJuWX2IMco.jpg?f=user_large)
Maar je hebt nu toch ook ergens de inkomende aarde zitten? Als ik van dit plaatje uit moet gaan heb je gewoon aan de linker en de rechter kant een schroef voor de aardrail toch? Daar de draad met vorken onder en gaan lijkt me
[edit]Spuit 11 na @Xander
Dat dacht ik dus ook, maar het setje inclusief de aarddraad is dus geleverd met alleen maar standaard adereindhulzen en dus niet met een gevorkte voor de aarddraad…Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:55:
@averroes1198 Ik ken de kast niet. Maar als ik google kom ik hetzelfde draadje tegen als aardrail koppelset. Lijkt me dus juist.
Maar je hebt nu toch ook ergens de inkomende aarde zitten? Als ik van dit plaatje uit moet gaan heb je gewoon aan de linker en de rechter kant een schroef voor de aardrail toch? Daar de draad met vorken onder en gaan lijkt me
[edit]Spuit 11 na @Xander
Natuurlijk kan ik er zelf een gevorkte op persen, maar misschien is er iemand met ervaring met deze kasten?
Maar een 6mm² adereindhuls kun je toch ook gewoon aansluiten op die klemmen op de rail?averroes1198 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:16:
[...]
Dat dacht ik dus ook, maar het setje inclusief de aarddraad is dus geleverd met alleen maar standaard adereindhulzen en dus niet met een gevorkte voor de aarddraad…
Natuurlijk kan ik er zelf een gevorkte op persen, maar misschien is er iemand met ervaring met deze kasten?
Ik ken alleen de oudere Clickmate XL kasten, dus weet het voor deze serie ook niet precies.
Nu ga ik binnenkort aan de PV, daar moet een nieuwe groep voor komen met een 1p automaat of alamat.
In huis heb ik een 70'er jaren Nederlandse meterkast met 5 groepen, met smeltzekeringen, waarvan de groep in de badkamer, schuur en wasmachine op een aardlekschakelaar zit.
Vaderlief (gediplomeerd elektricien, die gaat dit uitvoeren) wilt gewoon een los kastje aftakken van de huidige 1-fase hoofdschakelaar met een alamat plaatsen voor de PV installatie. Ik wil liever meteen een 'moderne' kast met automaten en twee nieuwe ALS'sen. Dit lijkt mij een goed/veilig idee, want ik zie dat mijn aardlek 500 ma is, nieuwe zijn 30 (?) ma. Klopt mijn gedachte?
Ik kan mij voorstellen dat er ergens verder in het net wel iets aan de aarde ligt; dus ik kan er vanuit gaan dat ik in de nieuwe kast beter alle groepen, ook degene die nu geen ALS (want geen randaarde) hebben, achter een ALS kan hangen, toch? Op een dag ga ik wellicht een aardedraad naar de centraaldozen trekken.
Overigens wil ik graag meteen een kast met 4p hoofdschakelaar met een bruggetje erin.
Nogmaals, ik ga dit zelf dus niet aansluiten.
[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 12-07-2023 13:45 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Zorg dan ook voor extra ruimte in de kast. Eventueel de mogelijkheid houden om er een kast naast te drukken.
En qua werk is het net zo veel als er iets naast hangen. De nieuwe kast kan je gewoon geassembleerd kopen dus dat is geen werk
Ja het is het geel/groene Wago aardblok dat maar tot 4mm gaat.Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:29:
@averroes1198 Dan doe je toch gewoon de normale andereindhuls onder de klem. Die lijkt me wel wat meer dan 4qmm aan te moeten kunnen.
Ik kan idd wel gewoon de klemmen links en rechts op de aardrail gebruiken waar ik normaal ook het gevorkte schoentje onder zou hebben gestopt!
Ik zat er meer mee dat ik het op de nette manier wilde doen en dus het gevorkte schoentje wilde gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door averroes1198 op 12-07-2023 13:51 ]
Tnx!Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:48:
@silverball En qua werk is het net zo veel als er iets naast hangen. De nieuwe kast kan je gewoon geassembleerd kopen dus dat is geen werk
Het 'grote' probleem waar hij tegenaan hikt is waarschijnlijk dat er geen losse hoofdschakelaar aanwezig is nu dus er dan meteen iemand met zegelrecht bij moet komen (of even gevaarlijk beunen onder spanning), zal het zo eens overleggen.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Daar ga je sowieso last van hebben als er geen hoofdschakelaar is. Of wou hij die uitbreidingskast op één van de bestaande groepen gaan zetten?silverball schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:57:
[...]
Tnx!
Het 'grote' probleem waar hij tegenaan hikt is waarschijnlijk dat er geen losse hoofdschakelaar aanwezig is nu dus er dan meteen iemand met zegelrecht bij moet komen (of even gevaarlijk beunen onder spanning), zal het zo eens overleggen.
De hoofdschakelaar zit ingebed in de huidige kast.mcDavid schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:05:
[...]
Daar ga je sowieso last van hebben als er geen hoofdschakelaar is. Of wou hij die uitbreidingskast op één van de bestaande groepen gaan zetten?
Ik betaal 76,16€ om de netbeheerder langs te laten komen om de zekeringen er even uit te draaien. Mogelijk kun je wel wat afspreken dat die 's ochtends en 's middags langs komt en heb je ruim tijd om er een nieuwe groepenkast neer te (laten) zetten. Een elektricien met zegelrecht gaat je waarschijnlijk meer kosten.silverball schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:30:
[...]
De hoofdschakelaar zit ingebed in de huidige kast.
Oh joh, fijn. Dan doe ik dat waarschijnlijk wel.True schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:36:
[...]
Ik betaal 76,16€ om de netbeheerder langs te laten komen om de zekeringen er even uit te draaien. Mogelijk kun je wel wat afspreken dat die 's ochtends en 's middags langs komt en heb je ruim tijd om er een nieuwe groepenkast neer te (laten) zetten. Een elektricien met zegelrecht gaat je waarschijnlijk meer kosten.
Ik heb drie afgaande groepen in een éénfasige kast. Bij een probleem met 1, 2 of alle 3 van die groepen (lekstroom, overbelasting) wil ik dat alle groepen (L en N) uitschakelen. Soort van drie-voudige kookgroep dus.
Bestaat dat?
Zijn er fysiek te koppelen aardlekautomaten die ook daadwerkelijk de andere meetrekken bij een probleem?
Edit: Dus eigenlijk een 3P+3N. Of 1P+1N installatie-automaten/aardlek/alamats waarvan de grendels gekoppeld kunnen over drie automaten
[ Voor 17% gewijzigd door Hermarcel op 12-07-2023 17:03 ]
Ik denk het niet omdat het een éénfasige installatie is en, bij gebruik van een 3-fase alamat, de nulstroom te hoog wordt in normaal bedrijf.mcDavid schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:03:
geen idee of het verstandig is maar dat zou volgens mij gewoon kunnen met een 3-fasen alamat?
Volgens mij kun je dat met flexomaten van ABB en de 3 voudige samenbouwset bereiken?Hermarcel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:42:
Soort van drie-voudige kookgroep dus.
Bestaat dat?
Zijn er fysiek te koppelen aardlekautomaten die ook daadwerkelijk de andere meetrekken bij een probleem?
Correct, nulstroom wordt te hoog.Hermarcel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:05:
[...]
Ik denk het niet omdat het een éénfasige installatie is en, bij gebruik van een 3-fase alamat, de nulstroom te hoog wordt in normaal bedrijf.
9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023
Die had ik gezien maar die koppelt slechts twee 1P+1N automaten tot 3P+1Nblackd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:11:
[...]
Volgens mij kun je dat met flexomaten van ABB en de 3 voudige samenbouwset bereiken?
[...]
Er is een variant voor 2 flexomaten en een variant voor 3 flexomaten. Ik heb de variant van 3 gelinkt, daarmee koppel je dus 3x 1P+N.Hermarcel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:13:
Die had ik gezien maar die koppelt slechts twee 1P+1N automaten tot 3P+1N
Als je alleen de hendel gebruikt (dus de blauwe bruggen niet gebruiken) heb je volgens mij 3P+3N tot je beschikking. Wel de nuldraad van de flexomaat naar de verbruiker apart per automaat bedraden en niet laten samenkomen.
Welke belasting verwacht je op die 3 groepen in totaal?Hermarcel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:13:
[...]
Die had ik gezien maar die koppelt slechts twee 1P+1N automaten tot 3P+1N
driemaal 32A max (is niet in Nederland en wordt door electricien aangelegd)jeronimo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:25:
[...]
Welke belasting verwacht je op die 3 groepen in totaal?
Ja, gevonden! Mooi, dank je wel. Weet je "toevallig" of dat ook kan met aardlekschakelaars of alamats? Of alleen met installatie-automaten?blackd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:25:
[...]
Er is een variant voor 2 flexomaten en een variant voor 3 flexomaten. Ik heb de variant van 3 gelinkt, daarmee koppel je dus 3x 1P+N.
Als je alleen de hendel gebruikt (dus de blauwe bruggen niet gebruiken) heb je volgens mij 3P+3N tot je beschikking. Wel de nuldraad van de flexomaat naar de verbruiker apart per automaat bedraden en niet laten samenkomen.
Volgens mij gaat een flexomaat niet werken omdat die de groepen niet hard voorziet van een brug maar alleen voorziet van een hendel.
Anders 3x automaat met hulpcontact en een contactor? Ook al is 96A niet laf...
nee, het is echt een éénfase installatie. Hoofdautomaat is 80A (eentje dus).Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:45:
3x 32A op 1-fase is wel heel veel (heck, überhaupt een enkele 32A is al veelWat ben je van plan?) . Heb je niet gewoon wel 3-fase beschikbaar? Want dan kan je de drie afgaande groepen gewoon over de drie fases spreiden en dus een enkele 3-fase automaat pakken.
Volgens mij gaat een flexomaat niet werken omdat die de groepen niet hard voorziet van een brug maar alleen voorziet van een hendel.
Anders 3x automaat met hulpcontact en een contactor? Ook al is 96A niet laf...
Deze hendel werkt alleen met flexomaten en voor zover ik weet zijn die alleen max 16A.Hermarcel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:43:
Weet je "toevallig" of dat ook kan met aardlekschakelaars of alamats? Of alleen met installatie-automaten?
Dus dat gaat niet werken.
En wat @Septillion zegt weet ik ook niet zeker, schakelt de hendel alles af als 1 groep afschakelt?
Ja, goeie. Dat is dus inderdaad zo: Bij handmatige bediening schakelen alle groepen, bij storing schakelt alleen de storende groep.blackd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:58:
[...]
Deze hendel werkt alleen met flexomaten en voor zover ik weet zijn die alleen max 16A.
Dus dat gaat niet werken.
En wat @Septillion zegt weet ik ook niet zeker, schakelt de hendel alles af als 1 groep afschakelt?
Alternatief kan zijn om per groep een tweetal relais toe te voegen die bekrachtigd worden vanaf de afgaande zijde van de andere twee groepen. Is dat common practice? Klinkt te complex.
[ Voor 11% gewijzigd door Hermarcel op 12-07-2023 18:32 ]
In welk land is dit? Moet de nul daar wel geschakeld worden? Anders ben je er natuurlijk met een 3P automaat.
Het is een éénfasige aansluiting met een hoofdautomaat van 80A in Portugal. Voor zover ik weet hoeven de nullen niet geschakeld te worden, maar wil ik dat wel graag. Elke afgaande groep van 32A is gekoppeld aan 6kW PV. Omdat al deze panelen op één groot dak liggen, vind ik het belangrijk dat alles spanningsloos valt als er ergens iets misgaat.Xander schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:42:
@Hermarcel Ik ben nu wel nieuwsgierig waar het precies om gaat en waarom het wenselijk is dat alle groepen tegelijkertijd uitschakelen. Als je meer info deelt volgen er misschien ook weer bruikbare alternatieve tips.
In welk land is dit? Moet de nul daar wel geschakeld worden? Anders ben je er natuurlijk met een 3P automaat.
ik denk eerder aan sluiting in de kabels richting omvormers. Dus nee.jeronimo schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:23:
Je kunt niet een foutsignaal uit de omvormer halen en daarmee de installatie afschakelen?
Kan, kan, maar klinkt niet als een professionele oplossing die een electricien kan installeren?jadjong schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:45:
3 CT-klemmen, 3 relais, met een printje dat de klemmen uitleest en bij meer dan 32A alle relais afschakelt.
Bestaat de PV installatie al en is een 3 fase aansluiting niet mogelijk?
Als de PV al bestaat wat is dan het type omvormer wat al in gebruik is? Kan die uitgelezen worden?
3-fasen is onwenselijk vanwege de kosten en de beperkingen in infrastructuur hier.
Ik ben niet bang voor kortsluiting, maar de regels schrijven de beveiliging voor. Bovenop de regels komt mijn wens om, bij problemen in 1 groep, alle PV-groepen uit te schakelen. De panelen liggen nl allemaal op één dak en zijn galvanisch met elkaar verbonden (en geaard).
Professioneel is het zeker, maar of de gemiddelde elektricien het snapt en kan leveren is de vraag. De oplossing wordt gebruikt in geval van grotere stromen (200A of meer) omdat daar een automaat op dinrail niet heel praktisch is.Hermarcel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:21:
[...]
Kan, kan, maar klinkt niet als een professionele oplossing die een electricien kan installeren?
Je zou ook een 32A zekering in serie kunnen zetten met een 32A relais en een voltmeter er tussen. Als dan bij een van de interverters de spanning weg valt omdat de zekering er klaar mee is zal de voltmeter 0V detecteren waarna het bijbehorende printje de drie relais om zet. Printje met drie inputs die alle drie hoog moeten zijn voordat de enkele uitgang de relais inschakelt.
Dan is er ook niets aan de hand als ze niet allemaal uit gaan. Zelf zou ik er echt geen moeite in steken
Het ziet er dus naar uit dat dat zodra nen1010:2020 wordt toegewezen dit zal gebeuren inclusief de correctie waardoor spanningsafhankelijke aardlekautomaten zonder beperkingen worden toegestaan.
Hoe werkt in zo'n geval het 'van rechtens verkregen niveau'? Ik neem aan dat er bij het uitbreiden van een installatie die b.v. aangelegd is volgens nen1010:2015 dan ook - zonder beperkingen - spanningsafhankelijke aardlekautomaten mogen worden toegepast en dat niet het strengere regime van nen1010:2015 blijft gelden.
P.S. I: Ik vind dat in Nieuws1010-December 2022-1 mooi wordt uitgelegd waar de beperking 'mits bediend door voldoende onderricht persoon' vandaan komt en dat dit niet van toepassing is op de huidige in huis gebruikte spanningsafhankelijke aardlekautomaten; er is een generatie spanningsafhankelijke aardlekautomaten geweest met een externe hulpbron waardoor ook die hulpbron uitgeschakeld kon worden, logisch dat dat alleen in aanmerking kwam als de installatie wordt bediend door een voldoende onderricht persoon. Vanaf nen1010:1998 t/m nen1010:2015 geldt voor spanningsafhankelijke aardlekautomaten zoals die normaal gesproken worden toegepast (dus die de hulpspanning betrekken van de aangesloten netspanning) alleen de beperking dat de foutbescherming moet zijn verzekerd bij een defect aan de hulpspanningsbron.
P.S. II: Dit staat los van de discussie of 't verstandig is om ze toe te passen. Wel verwacht ik dat - zeker als nen1010:2020 met correctie eenmaal van kracht is - deze spanningsafhankelijke aardlekautomaten nog populairder gaan worden dan ze nu al zijn. Er is dan in elk geval geen discussie meer mogelijk of 't wel voldoet aan de (nen1010) norm.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ze zitten ook niet aan elkaar (behalve aarde). Ben ik aan het overdesignen? Story of my life aka perfectionisme.Septillion schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:41:
@Hermarcel Afgezien van de aarde zouden ze niet aan elkaar moeten zitten lijkt me...
Dan is er ook niets aan de hand als ze niet allemaal uit gaan. Zelf zou ik er echt geen moeite in steken
Zou een 6-polige werk- of lastschakelaar tussen de groepenkast en de panelen duidelijk genoeg zijn om om te schakelen bij storing/onderhoud?Hermarcel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:32:
@Septillion Ja, het is meer voor het geval dat er iemand ivm storing het dak opgaat en zich niet realiseert dat tweederde van de installatie nog gewoon in bedrijf is.
Kun je dan niet beter een alamat nemen van 80A en daar alles op aansluiten? Hier zijn er ook 2 omvormers aangesloten op 1 alamat.Hermarcel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:32:
@Septillion Ja, het is meer voor het geval dat er iemand ivm storing het dak opgaat en zich niet realiseert dat tweederde van de installatie nog gewoon in bedrijf is.
Na uitzetten van de netspanning is de PV ook nog steeds actief. Dus in dat op zicht wordt er niets veiliger.Hermarcel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:32:
Daarnaast, zet jij dan bij een fout of storing ook het hele huis uit? Daar is het vaak lastiger te zien wat waar heen gaat dan paar omvormers. Als in de meterkast duidelijk is aangegeven dat er 3x PV aanwezig is zie ik echt geen risico. Iemand met enig verstand zal altijd checken of het werkelijk uit is.
Voor uitbreiding van mijn groepenkast ben ik op zoek naar een kamrails/aansluitrails om 4 automaten (ABB SN201) aan een aardlekschakelaar (ABB FH202A40/0,03) te kunnen koppelen.
Voor bijvoorbeeld Hager kan ik zoiets vinden (KB4FN), maar hier zitten de pinnen niet op de juiste hoogte. Voor ABB vind ik niks. Weet iemand waar ik zo'n kamrails kan krijgen?
Als één groep uitvalt, zijn de panelen op die groep niet meer galvanisch verbonden met de rest.Hermarcel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:20:
Ik ben niet bang voor kortsluiting, maar de regels schrijven de beveiliging voor. Bovenop de regels komt mijn wens om, bij problemen in 1 groep, alle PV-groepen uit te schakelen. De panelen liggen nl allemaal op één dak en zijn galvanisch met elkaar verbonden (en geaard).
Panelen zelf zijn dubbel geisoleerd, het frame vereffenen is enkel voorgeschreven (in NEN1010, waar je in portugal niets mee te maken hebt maar ok) omdat dit "vreemd geleidende delen" zijn.
Als je alle groepen schakelt maak je het vooral onnodig ingewikkeld om foutopsporing te doen lijkt me.
Edit: ohja en "het hele dak spanningsvrij maken" kan alleen door de zon uit te zetten, daar kun je aan de AC-zijde niets tegen doen.
[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 13-07-2023 09:46 ]
Ja, dat ga ik ook voorstellen. In Portugal is het ongebruikelijk om werkschakelaarss te installeren. Men plaatst vaak onderverdelers. Een zespolige lastschakelaar in de onderverdeler en daar dan drie alamats achter.True schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:47:
Zou een 6-polige werk- of lastschakelaar tussen de groepenkast en de panelen duidelijk genoeg zijn om om te schakelen bij storing/onderhoud?
De drie groepen hebben ieder een eigen voedingskabel. Dit is gedaan om, aan de andere kant van de kabels, te kunnen kiezen welke van de drie aan de (non-critical) grid-zijde en welke aan de (critical) island zijde van toekomstige Victron multiplus(sen) komen.DutchKel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:02:
Kun je dan niet beter een alamat nemen van 80A en daar alles op aansluiten? Hier zijn er ook 2 omvormers aangesloten op 1 alamat.
Fair point.Septillion schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 01:07:
Na uitzetten van de netspanning is de PV ook nog steeds actief. Dus in dat op zicht wordt er niets veiliger.
Ik vergelijk het eerder met een inductiekookplaat die via een fornuisgroep éénfasig is aangesloten: Bij problemen vallen beide groepen uit om het complete apparaat af te schakelen. Ik zie de PV als één apparaat.Daarnaast, zet jij dan bij een fout of storing ook het hele huis uit? Daar is het vaak lastiger te zien wat waar heen gaat dan paar omvormers. Als in de meterkast duidelijk is aangegeven dat er 3x PV aanwezig is zie ik echt geen risico. Iemand met enig verstand zal altijd checken of het werkelijk uit is.
Allemaal valide punten. Ik ga eerst maar eens overleggen en terug naar the drawingboard.mcDavid schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:45:
Als één groep uitvalt, zijn de panelen op die groep niet meer galvanisch verbonden met de rest.
Panelen zelf zijn dubbel geisoleerd, het frame vereffenen is enkel voorgeschreven (in NEN1010, waar je in portugal niets mee te maken hebt maar ok) omdat dit "vreemd geleidende delen" zijn.
Als je alle groepen schakelt maak je het vooral onnodig ingewikkeld om foutopsporing te doen lijkt me.
Edit: ohja en "het hele dak spanningsvrij maken" kan alleen door de zon uit te zetten, daar kun je aan de AC-zijde niets tegen doen.
Thanks all!
Dit loopt op twee punten spaak:Hermarcel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:08:
Ik vergelijk het eerder met een inductiekookplaat die via een fornuisgroep éénfasig is aangesloten: Bij problemen vallen beide groepen uit om het complete apparaat af te schakelen. Ik zie de PV als één apparaat.
PV is niet een enkel apparaat. Er is geen enkel punt waar je meer dan één groep uit moet zetten om veilig aan de AC zijden te werken. Ze komen nergens meer bij elkaar in een enkele behuizing / apparaat.
En ook bij veel kookgroepen gaat de andere groep niet uit bij problemen in de eerste. Dat is namelijk ook geen eis. De eis is dat ze in één handeling uit te zetten zijn. Oa bij Emat of een ABB flexomaat zijn ze niet hard gekoppeld en hebben ze alleen een kapje waarmee een gebruiker ze makkelijk in één keer uit zet. Maar de twee automaten zijn gewoon los te bedienen en zullen in geval van trippen de ander ook niet meenemen.
EensSeptillion schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:07:
[...]
Dit loopt op twee punten spaak:
PV is niet een enkel apparaat. Er is geen enkel punt waar je meer dan één groep uit moet zetten om veilig aan de AC zijden te werken. Ze komen nergens meer bij elkaar in een enkele behuizing / apparaat.
Echt? Dat had ik niet verwacht.En ook bij veel kookgroepen gaat de andere groep niet uit bij problemen in de eerste. Dat is namelijk ook geen eis. De eis is dat ze in één handeling uit te zetten zijn. Oa bij Emat of een ABB flexomaat zijn ze niet hard gekoppeld en hebben ze alleen een kapje waarmee een gebruiker ze makkelijk in één keer uit zet. Maar de twee automaten zijn gewoon los te bedienen en zullen in geval van trippen de ander ook niet meenemen.
Weet iemand hier een oplossing voor? Ik wil liever geen nieuwe kabels trekken namelijk. ik begrijp dat een losse klem niet mag volgens nen1010, en een vaste klem moet ook op de dinrail dus dat zit dan alsnog te laag in de kast.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
epic_gram schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:53:
Ik wil een meterkast vervangen, alleen de lengte van mijn aders van de groepen is niet lang genoeg. We gaan van ouderwetse smeltzekeringen naar automaten en die zitten gewoon veel lager in de kast.
Weet iemand hier een oplossing voor?
- Kast hoger hangen
- Rijgklemmen in los kastje boven de kast
- Andere kast waarin de automaten hoger zitten.
[ Voor 15% gewijzigd door big bang op 13-07-2023 15:57 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Zit je vast aan die kast waar de DIN-rail zo laag zit? Of kun je ook een andere kast kiezen waar de DIN-rail hoger zit? Of de kast zelf hoger ophangen? Om hoeveel zekeringen gaat het? Vier? In het uiterste geval kun je een aantal lasdozen boven de kast monteren (1 per groep).epic_gram schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:53:
Ik wil een meterkast vervangen, alleen de lengte van mijn aders van de groepen is niet lang genoeg.
Als het nog smeltzekeringen betreft, zijn het dan wel de moderne kleuren draad? Want als het nog grijs/groen/rood is dan zou ik die sowieso vervangen.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Alleen in geval van een omvormer mag je hem niet afsplitsen.
Ligt geheel aan de situatie. Als je een omvormer heb met SDE subsidie mag er geen lasdoos tussen zitten.Septillion schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:55:
@wd200 Als je dat gewoon in een geschikte lasdoos doet zie ik niet in waarom niet.
Alleen in geval van een omvormer mag je hem niet afsplitsen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Als er aanvullende regelementen gelden kan het anders zijn.
Waarom dat?John245 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:21:
[...]
Ligt geheel aan de situatie. Als je een omvormer heb met SDE subsidie mag er geen lasdoos tussen zitten.
Omdat het in de eisen staat.
En ik vermoed om te voorkomen dat je energie invoed in de BPM om subsdie op te strijken.
Het aanleggen van de installatiekabel (elektriciteitskabel naar de buitenunit ) komt voor mijn rekening, zo is afgesproken met de warmtepompinstallateur.
Hij gaf aan dat er een 5x 2.5 mm kabel nodig is. Deze waarde zie ik ook terug in de documentatie van Vaillant.
Echter, er zit een omslagpunt in als ik de Quick Tools installatiehandleiding van Vaillant volg en de optie " bereken de kabelgrootten" invul.
Zie https://iqg.vaillant.com/nl/nl/vaillant
Als de mogelijke temperatuur van de omgeving waar de kabel doorheen loopt hoger zou kunnen zijn dan 25 graden dan wordt een 5x 4 mm kabel voorgeschreven, bij minder dan 25gr een 5x 2,5 mm kabel.
En ik heb plekken waar de kabel langs loopt en de temperatuur mogelijk hoger kan worden dan 25 gr. Met name in de zomer. De kabel wordt direct op de wand gemonteerd.
Nu heb ik inmiddels een 5 x 2.5 mm kabel aangelegd maar aarzel of dat voldoende is. Nu nog vervangen door een 5 x 4 mm kabel voordat de warmtepomp geplaats wordt en de extra kosten zijn te overzien.
Wat te doen?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Rijgklemmen!epic_gram schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:53:
Ik wil een meterkast vervangen, alleen de lengte van mijn aders van de groepen is niet lang genoeg. We gaan van ouderwetse smeltzekeringen naar automaten en die zitten gewoon veel lager in de kast.
Weet iemand hier een oplossing voor? Ik wil liever geen nieuwe kabels trekken namelijk. ik begrijp dat een losse klem niet mag volgens nen1010, en een vaste klem moet ook op de dinrail dus dat zit dan alsnog te laag in de kast.

Heb je gelijk een aardrail.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uGCd2SxDPXTaBOtwDR14qHIM.jpg?f=user_large)
De meeste die ik heb gezien ook geen 16A of meer maar juist (beduidend) minder.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
https://www.phoenixcontac...ock-pti-25-pe-l-n-3213950
[ Voor 53% gewijzigd door jadjong op 13-07-2023 22:39 ]
ABB heeft bij mijn weten niet van zulke kamrails waarmee je de aardlekschakelaar en de automaten kunt verbinden.Tommasso schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:22:
Hoi,
Voor uitbreiding van mijn groepenkast ben ik op zoek naar een kamrails/aansluitrails om 4 automaten (ABB SN201) aan een aardlekschakelaar (ABB FH202A40/0,03) te kunnen koppelen.
Voor bijvoorbeeld Hager kan ik zoiets vinden (KB4FN), maar hier zitten de pinnen niet op de juiste hoogte. Voor ABB vind ik niks. Weet iemand waar ik zo'n kamrails kan krijgen?
Wel kun je de automaten met kamrail met elkaar verbinden, met 2x zo'n soort kamrail: https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl, één voor de fase en één voor de nul. Je zult dan tussen de aardlekschakelaar en één van de automaten nog een stukje draad moeten gebruiken.
ABB heeft standaard ook geen kasten met een dergelijke indeling die jij zoekt, ABB plaatst meestal de aardlekschakelaars op de onserste rij en de installatieautomaten erboven.
In plaats van de ABB kamrails kun je ook generieke exemplaren gebruiken zoals:
https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-17-8mm.html
of
https://www.elektramat.nl...141ac696400363137393438b5
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.