Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.394 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arkor schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:06:
Echter, er zit een omslagpunt in als ik de Quick Tools installatiehandleiding van Vaillant volg en de optie " bereken de kabelgrootten" invul.
Zie https://iqg.vaillant.com/nl/nl/vaillant
Als de mogelijke temperatuur van de omgeving waar de kabel doorheen loopt hoger zou kunnen zijn dan 25 graden dan wordt een 5x 4 mm kabel voorgeschreven, bij minder dan 25gr een 5x 2,5 mm kabel.
En ik heb plekken waar de kabel langs loopt en de temperatuur mogelijk hoger kan worden dan 25 gr. Met name in de zomer. De kabel wordt direct op de wand gemonteerd.
Je rekent met installatiemethode C dan? Welke automaat pas je toe?

Ik krijg jouw uitkomst niet gereproduceerd met die tool, zelfs met 40 graden blijft 'ie 5x1,5mm² uitspugen? Pas vanaf 45 komt er 5x2,5mm² uit. Dus ik zal wel iets anders invullen dan jij? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5bhPKfSG5mXfeErInFhiooq1Cw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OK0g8x34Luhf2HIIPnnCEc1N.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj3KlFWGSbC9Inoq3HfXQk2O3Qo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j6AFmXb9LYs9evtG9c7BchLW.jpg?f=user_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:15
Als je bij aantal kabels 5 invult kom je denk ik wel op de uitkomst van Arkor :-)
Moet inderdaad 1 zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:38
onetime schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:24:
@Arkor Als die plekken warm worden, belast je dan de warmtepomp? . . .
De warmtepomp moet nog geplaatst worden, alleen de kabel ligt er al. En van de kabel vraag ik me af of het de juiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arkor
  • Laatst online: 08:38
MeTooPV schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:41:
Als je bij aantal kabels 5 invult kom je denk ik wel op de uitkomst van Arkor :-)
Moet inderdaad 1 zijn
Ahaa, daar zit het hem in. Ik heb inderdaad bij "aantal kabels in een bundel" 5 ingevuld.
Maar het is inderdaad maar 1 kabel, weliswaar met 5 aders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:37
Xander schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:09:
[...]

Je rekent met installatiemethode C dan? Welke automaat pas je toe?

Ik krijg jouw uitkomst niet gereproduceerd met die tool, zelfs met 40 graden blijft 'ie 5x1,5mm² uitspugen? Pas vanaf 45 komt er 5x2,5mm² uit. Dus ik zal wel iets anders invullen dan jij? :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Type B aardlekschakelaar voor een warmtepomp? Volgens mij is er iets fout met die rekentool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Hermarcel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:08:
[...]

Ja, dat ga ik ook voorstellen. In Portugal is het ongebruikelijk om werkschakelaarss te installeren. Men plaatst vaak onderverdelers. Een zespolige lastschakelaar in de onderverdeler en daar dan drie alamats achter.

[...]

De drie groepen hebben ieder een eigen voedingskabel. Dit is gedaan om, aan de andere kant van de kabels, te kunnen kiezen welke van de drie aan de (non-critical) grid-zijde en welke aan de (critical) island zijde van toekomstige Victron multiplus(sen) komen.

[...]

Fair point.

[...]

Ik vergelijk het eerder met een inductiekookplaat die via een fornuisgroep éénfasig is aangesloten: Bij problemen vallen beide groepen uit om het complete apparaat af te schakelen. Ik zie de PV als één apparaat.

[...]

Allemaal valide punten. Ik ga eerst maar eens overleggen en terug naar the drawingboard.

Thanks all!
Je zou ook hulpelementen kunnen gebruiken, die allemaal koppelen naar 1 overbrugging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 23:15
Xander schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:00:
[...]

ABB heeft bij mijn weten niet van zulke kamrails waarmee je de aardlekschakelaar en de automaten kunt verbinden.

Wel kun je de automaten met kamrail met elkaar verbinden, met 2x zo'n soort kamrail: https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl, één voor de fase en één voor de nul. Je zult dan tussen de aardlekschakelaar en één van de automaten nog een stukje draad moeten gebruiken.

ABB heeft standaard ook geen kasten met een dergelijke indeling die jij zoekt, ABB plaatst meestal de aardlekschakelaars op de onserste rij en de installatieautomaten erboven.

In plaats van de ABB kamrails kun je ook generieke exemplaren gebruiken zoals:
https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-17-8mm.html
of
https://www.elektramat.nl...141ac696400363137393438b5
Daar was ik al bang voor. De optie om met kamrails tussen de automaten en dan met een draadje naar de aardlek te gaan, was mijn optie B omdat dat er natuurlijk net wat minder strak uit ziet.

Mijn groepenkast heeft al 12 flexomaten op de bovenste rij maar heb daar niet meer genoeg aan. Vandaar dat ik er nog 4 bij wil plaatsen op de onderste rij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommasso schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:36:
[...]

Daar was ik al bang voor. De optie om met kamrails tussen de automaten en dan met een draadje naar de aardlek te gaan, was mijn optie B omdat dat er natuurlijk net wat minder strak uit ziet.

Mijn groepenkast heeft al 12 flexomaten op de bovenste rij maar heb daar niet meer genoeg aan. Vandaar dat ik er nog 4 bij wil plaatsen op de onderste rij :).
In plaats van de SN201 automaten kun je natuurlijk ook een extra busboard erbij klikken en met flexomaten op de onderste rij werken he. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 23:15
Xander schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:40:
[...]

In plaats van de SN201 automaten kun je natuurlijk ook een extra busboard erbij klikken en met flexomaten op de onderste rij werken he. ;)
True, zij het niet dat ik de automaten al besteld heb :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ricko1 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:26:
[...]

Type B aardlekschakelaar voor een warmtepomp? Volgens mij is er iets fout met die rekentool.
De installatiehandleiding schrijft precies hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pyFc3MmZJpqAmweVZbsGUzOzW28=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EjDGKXsxIg9NjxZFUdyrlrZh.jpg?f=user_large

Dus ik hoop dat @Arkor al aan het sparen is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
IplugNplay schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:31:
[...]

Je zou ook hulpelementen kunnen gebruiken, die allemaal koppelen naar 1 overbrugging.
Dit moest ik even googlen, nog nooit van gehoord. Mooie tip _/-\o_ , ik ga aan de studie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Xander schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 08:49:
[...]

De installatiehandleiding schrijft precies hetzelfde.

[Afbeelding]

Dus ik hoop dat @Arkor al aan het sparen is. ;)
Die type B is inderdaad best aan de prijs, dat was vorig jaar hier ook even schrikken toen ik een voorbereiding voor mijn WP ging maken. Ik heb overigens niet eens naar de tool gekeken en gewoon 4mm2 kabel gelegd, met 25 meter en redelijk wat vermogen dat door de kabel heen gaat in de winter heb ik toch liever wat minder weerstand.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:24
Edit: eerst wat meer huiswerk doen

[ Voor 100% gewijzigd door wd200 op 15-07-2023 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Laatst online: 16:08
Sorry voor deze dummyvraag, ik ben momenteel bezig met het vervangen van stopcontacten in mijn huis. Een aantal zijn niet geaard, deze heb ik succesvol vervangen.

Twee stopcontacten zijn wel geaard en ik loop hier nu bij tegen een probleem aan. Ik hen dit Gira stopcontact gekocht https://www.elektramat.nl...iver-wit-glanzend-078303/ maar loop ertegenaan dat ik het niet werkend krijg.

In mijn muur zitten ronde inbouwdozen en er komen een fase-, nul- en aardedraad uit die ik als volgt aangesloten heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndUA0MwHyVtZM9zCKNrXfC0ucGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2UeARXF7iLcAPlvYsZ6JsETJ.jpg?f=fotoalbum_large

Linksbovenop zitten nog twee van dezelfde openingen als waar ik nu de fase- en nuldraad op aangesloten had, maar ik neem aan dat deze bedoeld zijn om de stroom door te lussen.

Na het plaatsen zette ik de schakelaar van deze groep om en knalde de installatieautomaat er meteen uit. Nadat ik de boel weer gedemonteerd had klapte de automaat er niet meer uit. Weet iemand misschien wat ik verkeerd doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je doet bruin en blauw kortsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sirhc_95 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:45:
In mijn muur zitten ronde inbouwdozen en er komen een fase-, nul- en aardedraad uit die ik als volgt aangesloten heb:

[Afbeelding]

Linksbovenop zitten nog twee van dezelfde openingen als waar ik nu de fase- en nuldraad op aangesloten had, maar ik neem aan dat deze bedoeld zijn om de stroom door te lussen.
Foute aanname, de klemmen met 2 aansluitingen naast elkaar zijn bedoeld om door te lussen. Het is niet de bedoeling om fase en nul in dezelfde klem te steken, daarmee maak je dus kortsluiting.

Oftewel verhuis de fase- of nuldraad naar de overkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sirhc_95
  • Laatst online: 16:08
Xander schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:50:
[...]

Foute aanname, de klemmen met 2 aansluitingen naast elkaar zijn bedoeld om door te lussen. Het is niet de bedoeling om fase en nul in dezelfde klem te steken, daarmee maak je dus kortsluiting.

Oftewel verhuis de fase- of nuldraad naar de overkant.
Enorm bedankt voor jullie snelle reacties, helder! Ik kon op internet helaas geen aansluitschema vinden... :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Sirhc_95 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Enorm bedankt voor jullie snelle reacties, helder! Ik kon op internet helaas geen aansluitschema vinden... :?
Dat is basis kennis electra O-)

Heb je niet geaarde stopcontacten vervangen voor geaarde stopcontacten?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

Gek probleem bij de buren vandaag.
In eerste instantie was dit het probleem:
middelste ALS was er uit bij het inschakelen van groep 5. Niet heel gek, zou je denken. Dan moet er ergens een lekstroom zijn bij die groep. Alle stekkers er uit getrokken, maar nog steeds klapt de ALS er uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zfYN3JPfVBI2G1jpPbz6LcDz9VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qkR9xbba8AIdEAChGWeSt90z.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het gekke de volgende situatie:
groep 1 en 2 zitten achter ALS 1. 2x bruin, 2x blauw en PE gaan door één buis vanaf groep 1 en 2. De twee groepen zijn niet gebrugd. Er wordt gekookt op gas en er zijn - voor zover ik heb gezien - geen apparaten die een kookgroep nodig hebben.
Als ALS 1 en 2 ingeschakeld zijn en je zet groep 1 of groep 2 (los van elkaar) aan, klapt ALS 2 (en soms ALS 1) er uit. Dit kan ik niet verklaren. Waarom klapt ALS 2 er uit als de groepen op ALS 1 zitten?
Groep 5 heb ik ook al achter ALS 1 gezet om te kijken of er daar niet ergens iets gecombineerd zit, maar het resultaat was het zelfde.

Andere bevindingen die ik heb gedaan zijn:
- WCD is met VDS (en huljes) aangesloten achter automaat 3, samen met VD achter de zelfde klem. De hulsjes zijn dikker dan VDS, dus dat klemt nooit goed vast.
- Vanaf de HS is er netjes met een kam gewerkt naar de ALS's. Ook middels VDS is er afgetakt naar de groepenkast rechts via de daarvoor bestemde klemmen op de HS. Maar ook vóór ALS 3 wordt er afgetakt naar de tweede kast. Dus via het zelfde gat, heb je dus twee keer L3 en twee keer een N. Dit had veel netter opgelost kunnen worden.
- Hoofdaansluiting is 3x 25A en de PV is 20A afgezekerd. Er zijn 63A ALS's gebruikt. Netjes!
- Ik ben geen fan van Chinese merken.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn met de groepenkast? Hij zou ongeveer een jaar oud zijn.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57
timovd schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:56:
Gek probleem bij de buren vandaag.
In eerste instantie was dit het probleem:
middelste ALS was er uit bij het inschakelen van groep 5. Niet heel gek, zou je denken. Dan moet er ergens een lekstroom zijn bij die groep. Alle stekkers er uit getrokken, maar nog steeds klapt de ALS er uit.

[Afbeelding]

Nu is het gekke de volgende situatie:
groep 1 en 2 zitten achter ALS 1. 2x bruin, 2x blauw en PE gaan door één buis vanaf groep 1 en 2. De twee groepen zijn niet gebrugd. Er wordt gekookt op gas en er zijn - voor zover ik heb gezien - geen apparaten die een kookgroep nodig hebben.
Als ALS 1 en 2 ingeschakeld zijn en je zet groep 1 of groep 2 (los van elkaar) aan, klapt ALS 2 (en soms ALS 1) er uit. Dit kan ik niet verklaren. Waarom klapt ALS 2 er uit als de groepen op ALS 1 zitten?
Groep 5 heb ik ook al achter ALS 1 gezet om te kijken of er daar niet ergens iets gecombineerd zit, maar het resultaat was het zelfde.

Andere bevindingen die ik heb gedaan zijn:
- WCD is met VDS (en huljes) aangesloten achter automaat 3, samen met VD achter de zelfde klem. De hulsjes zijn dikker dan VDS, dus dat klemt nooit goed vast.
- Vanaf de HS is er netjes met een kam gewerkt naar de ALS's. Ook middels VDS is er afgetakt naar de groepenkast rechts via de daarvoor bestemde klemmen op de HS. Maar ook vóór ALS 3 wordt er afgetakt naar de tweede kast. Dus via het zelfde gat, heb je dus twee keer L3 en twee keer een N. Dit had veel netter opgelost kunnen worden.
- Hoofdaansluiting is 3x 25A en de PV is 20A afgezekerd. Er zijn 63A ALS's gebruikt. Netjes!
- Ik ben geen fan van Chinese merken.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn met de groepenkast? Hij zou ongeveer een jaar oud zijn.
Om te beginnen:

- is er een groepenverklaring?
- de foto’s zijn niet geheel duidelijk; maar het lijkt erop dat er veel automaten meerdere draden in hebben zitten (tel ik er zelfs 3 bij nummer 8?)
- Is er iets van een boileraansluiting aanwezig? Of een voorbereide kookgroep?
- is er recent iets verandert of storing geweest bij een bepaald apparaat? Of lekkage na bijvoorbeeld regen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Wolf87 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:48:
[...]

Om te beginnen:

- is er een groepenverklaring?
- de foto’s zijn niet geheel duidelijk; maar het lijkt erop dat er veel automaten meerdere draden in hebben zitten (tel ik er zelfs 3 bij nummer 8?)
- Is er iets van een boileraansluiting aanwezig? Of een voorbereide kookgroep?
- is er recent iets verandert of storing geweest bij een bepaald apparaat? Of lekkage na bijvoorbeeld regen?
Dank voor je reactie!
- Er is een groepenverklaring. Nummers komen alleen niet in logische volgorde overeen. De vijfde groep is op papier groep 4 bijvoorbeeld. Zo is het ook gelabeld op de kap.
- Alleen achter automaat 3 zaten twee aders; 2,5mm2 VD en flexibel met huls voor het WCD. Die laatste heb ik voor nu losgekoppeld omdat je dan verschillende diktes achter één klem hebt.
- Er is geen boiler. SWW wordt gemaakt met de gasketel. Ik snap dus die z.g.n. kookgroep niet. We hadden er beiden niet de tijd voor om de keukenkastjes open te maken en uit te zoeken hoe het zit aangesloten.
- Afgelopen jaar is er niets veranderd voor zover ze herinneren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:27
timovd schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 16:56:

Als ALS 1 en 2 er afwissend uitklappen is het zeer waarschijnlijk dat ergens in de installatie er groepen gemixt zijn.

De stroom door de nul komt dat (geheel of gedeeltelijk) via de verkeerde ALS, die meet dan een verschil en schakelt af. De ene ALS zal net iets gevoeliger zijn dan de andere, in jouw geval lijkt ALS 2 net een fractie gevoeliger waardoor die eerst afschakelt.

Een recente aanpassing zou de 1e verdachte zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:44
Hoi,

Ik ben bezig met het ontwerp van een hoofdbord voor mijn bed, waarin ik graag aan beide kanten 2x WCD en 1x lichtschakelaar zou willen inbouwen met hollewanddozen. Echter, hoe krijg je dan goed elektra daar naartoe?

Het wordt een MDF rechthoek met ruimte tussen de mdf plaat en de huidige muur. Op zo ‘n 20 cm van het hoofdbord bevindt zich een dubbel inbouwstopcontact.

Omdat het hoofdbord niet vast aan de muur komt dacht ik eerst aan een flexibel snoer met stekker van bestaand wcd naar een lasdoos, om daarna met VD verder te gaan, maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is.

Nu denk ik eraan om een P25 goot te gebruiken, maar hoe dek je daarmee netjes de dubbele inbouwdoos af? De MZ25 montageplaat lijkt niet op een dubbele inbouwdoos geschroefd te kunnen worden?

Mochten er nog andere ideeën zijn dan hoor ik het ook graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:27
Kevinns schreef op zondag 16 juli 2023 @ 00:47:
Hoi,

Ik ben bezig met het ontwerp van een hoofdbord voor mijn bed, waarin ik graag aan beide kanten 2x WCD en 1x lichtschakelaar zou willen inbouwen met hollewanddozen. Echter, hoe krijg je dan goed elektra daar naartoe?

Het wordt een MDF rechthoek met ruimte tussen de mdf plaat en de huidige muur. Op zo ‘n 20 cm van het hoofdbord bevindt zich een dubbel inbouwstopcontact.

Omdat het hoofdbord niet vast aan de muur komt dacht ik eerst aan een flexibel snoer met stekker van bestaand wcd naar een lasdoos, om daarna met VD verder te gaan, maar ik geloof niet dat dat de bedoeling is.

Nu denk ik eraan om een P25 goot te gebruiken, maar hoe dek je daarmee netjes de dubbele inbouwdoos af? De MZ25 montageplaat lijkt niet op een dubbele inbouwdoos geschroefd te kunnen worden?

Mochten er nog andere ideeën zijn dan hoor ik het ook graag!
Is het een zo'n dubbelstopcontact die feitelijk maar op 1 wanddoos geschroefd zit? Dan past zo'n plaat prima over die doos natuurlijk.
Als je die doos verder niet meer gebruikt moet je kijken naar deze plaat:
https://www.attema.com/nl...sdoos-wit-ral-9010?c=1797

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Dat is toch de beste oplossing voor iets wat niet vast aan de wand zit. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
pickboy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 00:54:
[...]

Is het een zo'n dubbelstopcontact die feitelijk maar op 1 wanddoos geschroefd zit? Dan past zo'n plaat prima over die doos natuurlijk.
Als je die doos verder niet meer gebruikt moet je kijken naar deze plaat:
https://www.attema.com/nl...sdoos-wit-ral-9010?c=1797
Nee het is echt 2x inbouwdoos naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
jadjong schreef op zondag 16 juli 2023 @ 02:06:
[...]

Dat is toch de beste oplossing voor iets wat niet vast aan de wand zit. :?
Van wat ik kon vinden is het niet de bedoeling om nog een deel vaste installatie te hebben ná een wcd… Probleem is ook mede dat er geen trekontlasting is aan de kant van de nieuwe wcd. Daar kan je natuurlijk iets op verzinnen maar dat wordt al gauw een beetje beun.

Edit: en het is de bedoeling dat het hoofdbord in principe niet/weinig verplaatst wordt. Maar als het nodig is voor de elektra of om schoon te maken oid dan kan deze verplaatst worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Kevinns op 16-07-2023 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
Ik heb zelf een elektrisch in hoogte verstelbaar bureau in elkaar geknutseld met in de zijkanten aan beide kanten 3 WCDs, en ben daarbij ook voor deze oplossing gegaan. Zelfs nog iets uitgebreider waarbij ik vanuit het "echte" WCD split naar: stopcontacten bureau; (flex) kabel naar elektrisch rolluik; (12V) adapter waar ik de stekker af heb geknipt.
Vroeger had ik onder het bureau een stekkerdoos liggen met daarin dan meerdere AC 230V apparaten, stekker naar het rolluik, adapters, .... Nu dan 1 stekker in de muur en vervolgens in vaste deel van het bureau 1 lasdoos waar ik AC split (met Wago) in kabel die naar boven loopt, 1 kabel naar het rolluik, 1 kabel naar adapter (adapter met netsnoer dus, en dan de stekker afgeknipt). (Vaste) DC kabel aan adapter gaat vervolgens weer andere lasdoos in waar ik 12V split voor kabel naar speakers, stroom voor motoren van bureau, en een DC buck converter naar 5V voor wat ESPtjes.
AC kabel "naar boven" gaat eerste holle wand doos in naar Wagos van waaruit ik doorlus naar andere kant van bureau (flexibele kabel in VD uit), en naar een Fibaro (dubbele) slimme schakelaar ga. Die Fibaro module zit dan weer verstopt in een extra doos die puur achter de wand zit en vanuit de Fibaro gaan beide uitgangen naar 1 WCD waarbij het derde WCD is doorgelust vanaf een van beide.

Is het allemaal volgens de norm? Vast niet. Maar de kans dat iemand anders er aan gaat klussen en niet weet hoe het in elkaar zit is natuurlijk heel klein (zeker als je het initieel ook zelf in elkaar zet en niet laat doen, waarbij je daarna ook zelf het "onderhoud" doet).
Waarbij weet je dan ook meteen dat je alleen "lichte" apparaten er op moet aansluiten en niet een 2000W stofzuiger of een waterkoker of zo.
En uiteraard weer weg halen bij een eventuele verkoop van de woning, maar de kans dat je een bed achter laat is ook nogal klein :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Kevinns schreef op zondag 16 juli 2023 @ 07:28:
[...]

Van wat ik kon vinden is het niet de bedoeling om nog een deel vaste installatie te hebben ná een wcd… Probleem is ook mede dat er geen trekontlasting is aan de kant van de nieuwe wcd. Daar kan je natuurlijk iets op verzinnen maar dat wordt al gauw een beetje beun.
Het is niet de bedoeling dat je de complete badkamer of zolder via een verlengsnoer aan de benedenverdieping hangt, maar een hoofdbord wat niet geheel nagelvast is gezet aan de muur (dus makkelijk verplaatsbaar) is gewoon een apparaat met een stekker geworden. Die mooie verzonken stopcontacten in vergadertafels of keukenbladen zijn ook knutselwerkjes van allerlei WCD's met draden, lasdozen en een stekker er aan.

Als ik jou was zou ik een stekker met 1.5 meter snoer nemen en dat met een paar kabelklemmen aan het hoofdbord vast maken. Vervolgens een lasdoos in, en vanuit die lasdoos met vd draad in flexbuis of xmvk kabel naar de WCD's. Pak je een goede hollewand inbouwdoos met aansluiting voor een 16/19mm pijpje dan heb je het netjes aanraakveilig gemaakt.

Als je het echt helemaal af wilt maken kan je nog een grote gele stikker met 'MAX 10A' op de WCD's plakken. Maar ik denk dat de discussie daar over met de interieurontwerper slechter voor je nachtrust is dan de ontbrekende sticker. :+

[ Voor 26% gewijzigd door jadjong op 16-07-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben bezig met het ontwerp van een hoofdbord voor mijn bed, waarin ik graag aan beide kanten 2x WCD en 1x lichtschakelaar zou willen inbouwen
Wat moeten die lichtschakelaars gaan doen? Bedien je daarmee lampen aan het hoofdbord of wil je er een bestaand lichtpunten in de vaste installatie mee bedienen?
Als het niet vast aan de muur komt maar verplaatsbaar blijft hoor je dit juist aan te sluiten met een buigzame leiding (geloof het of niet maar NEN1010 kent ook een hoofdstuk "Meubilair" :+).
De grotere uitdaging lijkt me: Hoe kom je met een P25 goot vanaf de wand naar een verplaatsbaar meubelstuk? :?

Ik zou het gewoon met een stekker aansluiten. Maar afhankelijk van wat je met de schakelaars wilt doen geeft dat misschien nog wel een uitdaging want in een standaard Schuko stekker kun je natuurlijk geen schakeldraden kwijt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 15:25
Ik heb een tijdje terug zelf m'n groepenkast vervangen (van 1-fase naar 3-fase), met heel veel hulp van dit draadje. Was een leuke klus om te doen.

Nu komt de volgende stap: na de zomer komen er zonnepanelen ter waarde van 8600 wp op het dak met een Goodwe GW8K-DT omvormer op zolder (met de Vereniging Eigen Huis actie). Ergens in de loop van 2024 gaan we over op een full electric warmtepomp, die komt ook op zolder.

Daarom wil ik een 3-fase PV verdeler op zolder aanleggen. Ik heb veel gegoogled en vooral alles in dit draadje gelezen mbt PV verdelers en ben er nog niet helemaal uit.

Alles overziend kom ik uit op dit schema (zie afbeelding, de aarding heb ik niet opgenomen maar echt, alles is geaard!): van een B20 automaat in de groepenkast beneden via een 5 x 4mm2 YMVK kabel van ca. 13m door kruipruimte, een afgesloten koof in het trapgat en nog ca. een meter afgesloten kabelgoot op de zoldermuur naar de PV verdeler.

De verdeler heeft een hoofdschakelaar en daaraan hangen twee alamats type B16 en naar gelang de vereisten van omvormer en warmtepomp 30 of 300 mA.

Er is dus nog een beetje sprake van selectiviteit. (25 - 20 -16).

Zit ik zo goed? Ik denk van wel, weet niet wat er fout kan gaan. Afgaand op sommige berichten zou ik er ook voor kunnen kiezen om de YMVK-kabel in de meterkast op een alamat B20/300mA aan te sluiten en/of de hoofdschakelaar in de PV verdeler te vervangen door een B20 automaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvuyY7pFhsHL-ueyAScVlgcGk4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbSKpxvPztLb81GkYNYOxpVb.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:47
@bartve, volgens mij zit je goed zo. Ook als de WP geen 3-f exemplaar is maar b.v. 2 x 16A (max) krijg je geen problemen met overschrijding max stroom door N omdat de omvormer 3-f is en dus de PV stroom door N altijd 0 is.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Laatst online: 20:25
bartve schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:14:
Ik heb een tijdje terug zelf m'n groepenkast vervangen (van 1-fase naar 3-fase), met heel veel hulp van dit draadje. Was een leuke klus om te doen.

Nu komt de volgende stap: na de zomer komen er zonnepanelen ter waarde van 8600 wp op het dak met een Goodwe GW8K-DT omvormer op zolder (met de Vereniging Eigen Huis actie). Ergens in de loop van 2024 gaan we over op een full electric warmtepomp, die komt ook op zolder.

Daarom wil ik een 3-fase PV verdeler op zolder aanleggen. Ik heb veel gegoogled en vooral alles in dit draadje gelezen mbt PV verdelers en ben er nog niet helemaal uit.

Alles overziend kom ik uit op dit schema (zie afbeelding, de aarding heb ik niet opgenomen maar echt, alles is geaard!): van een B20 automaat in de groepenkast beneden via een 5 x 4mm2 YMVK kabel van ca. 13m door kruipruimte, een afgesloten koof in het trapgat en nog ca. een meter afgesloten kabelgoot op de zoldermuur naar de PV verdeler.

De verdeler heeft een hoofdschakelaar en daaraan hangen twee alamats type B16 en naar gelang de vereisten van omvormer en warmtepomp 30 of 300 mA.

Er is dus nog een beetje sprake van selectiviteit. (25 - 20 -16).

Zit ik zo goed? Ik denk van wel, weet niet wat er fout kan gaan. Afgaand op sommige berichten zou ik er ook voor kunnen kiezen om de YMVK-kabel in de meterkast op een alamat B20/300mA aan te sluiten en/of de hoofdschakelaar in de PV verdeler te vervangen door een B20 automaat?

[Afbeelding]
Ik zou alles voor je WP weglaten tenzij je zeker weet wat je nodig hebt.
2x B16A (binnen + buiten) op dezelfde fase met B-type aardlek en een 3fase voor de noodverwarming was bij mij de instructie. Dan kom je alweer ruimte tekort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dapdodo schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:41:
[...]

Ik zou alles voor je WP weglaten tenzij je zeker weet wat je nodig hebt.
2x B16A (binnen + buiten) op dezelfde fase met B-type aardlek en een 3fase voor de noodverwarming was bij mij de instructie. Dan kom je alweer ruimte tekort.
Of @bartve hangt er gewoon zoiets neer: https://www.sandervunderi...tiekast-leeg-22x22cm.html kost een paar euro meer, maar weet je zeker dat je nu en in de toekomst daar kunt verdelen wat je wilt én ook fatsoenlijke ruimte hebt om wat zaken netjes weg te werken.
Die mini-verdelers zijn niet altijd even praktisch.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
blb4 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:33:
@bartve, volgens mij zit je goed zo. Ook als de WP geen 3-f exemplaar is maar b.v. 2 x 16A (max) krijg je geen problemen met overschrijding max stroom door N omdat de omvormer 3-f is en dus de PV stroom door N altijd 0 is.
Tja, dat denk ik dus ook: de YMVK kabel is gezekerd voor kortsluiting, lekstroom in de kabel is niet aan de orde? Met een alamat per apparaat is dat ook gehandeld?

@True Hoe groot of hoe klein de pv-verdeler kast wordt maakt niet zoveel uit (ruimte zat, kosten zijn geen probleem), het gaat me om de inhoud!

@Dapdodo Ha! Een warmtepomp is niet 1 aansluiting dus? Ik heb wel naar de specs van een aantal 3-fase exemplaren gekeken en zag eigenlijk maar 1 aansluiting?

Alledrie veel dank voor jullie snelle reactie!

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Iedereen bedankt voor de hulp, dat wordt gewaardeerd! Ik denk dat ik toch gewoon de flexibele kabel ga gebruiken.

@jadjong Inderdaad de kabel in een paar kussen vastgezet met kabelklemmen is waar ik ook aan dacht. Dan zit het muurvast en lijkt het me 100% veilig.
Xander schreef op zondag 16 juli 2023 @ 11:50:

Wat moeten die lichtschakelaars gaan doen? Bedien je daarmee lampen aan het hoofdbord of wil je er een bestaand lichtpunten in de vaste installatie mee bedienen?
De bestaande lichtpunten zijn Philips Hue dus die gaan worden geschakeld met een Hue wall switch. Verder komen er lampjes in het hoofdbord, dus dan speelt dat probleem niet gelukkig :)
De grotere uitdaging lijkt me: Hoe kom je met een P25 goot vanaf de wand naar een verplaatsbaar meubelstuk? :?
Ja dat was ook nog een vraagstuk inderdaad, maar dat komt nu gelukkig te vervallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
Ik ben de nieuwe groepenkast aan het samenstellen. Voorbereid op 3x25A, de aansluiting is nu nog 1x35A.
Omdat er in de toekomst wellicht nog eens een warmtepomp + sww voorziening komt ga ik gelijk maar uit van een 220x220 (rechtsboven) en 220x610 (links):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1TJfflgl1-MwFQw45KU0Mp25Dw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LovKEM6RkUSGEYf4XiC8Z3o.jpg?f=fotoalbum_large

Onderdelen:
4P hoofdschakelaar 40A (gaat over van huidige situatie)
3 x Aardlekautomaat B40 A/30 mA
1 x Aardlekautomaat B16 1P+N 300mA (1-fase PV omvormer)
1 x Aardlekautomaat B16 3P+N (3-fase inductie fornuis, die 2 fasen echt gebruikt)
10 x B16 installatie automaten B16 (7 direct in gebruik, 3 toekomst)

De ABB lijn heeft geen echte onderinvoer, vandaar de kast ondersteboven. Met 'Inzetstuk 2x16/19 + 1x19/25/32 + 2x25/32 mm' zou ik alsnog van boven enkele pijpen in kunnen voeren. Of ik zou die naar onderen kunnen verplaatsen.

Waar ik nog over dub:
1. De diverse webshops bieden de groepenkasten voorbedraad aan maar die configurators zijn altijd voor 1 kast. heeft iemand ervaring of ze het zo 'op maat' voor je bedraden? alternatief is natuurlijk om hem met een standaard bedrading te bestellen en daarna zelf aan te passen.

2. Om netjes aan de ABB regels voor PV te voldoen wil ik 40A aardlekautomaten gebruiken ipv normale aardlekschakelaars. goed idee? of beter 63A aardlekschakelaars, een ander alternatief dat ABB voorstelt? De hoofdstoppen zijn smeltzekeringen waar ik niet bij kan (verzegeld).

3. Hoe maak je zo'n opstelling toch zo logisch en consistent mogelijk?. Misschien toch de 3 B40 alamats naast elkaar en de intsallatieautomaten zoveel mogelijk onderin?

Andere op en aanmerkingen zijn natuurlijk ook zeer welkom.

[ Voor 4% gewijzigd door itsjohan op 18-07-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:17
bartve schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:14:
@Dapdodo Ha! Een warmtepomp is niet 1 aansluiting dus? Ik heb wel naar de specs van een aantal 3-fase exemplaren gekeken en zag eigenlijk maar 1 aansluiting?
Dat is afhankelijk van de warmtepomp. Wij hebben een warmtepomp die is aangesloten op 1x16B automaat (werkelijke verbruik is nog niet boven de 2000W geweest).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
bartve schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:14:

Alledrie veel dank voor jullie snelle reactie!
Je hebt een binnen-unit, buiten-unit en nog de backup-heater. Die kunnen elkaar voeden vanaf een enkel 16/20A, alle drie een eigen 16A of een combi van iets. 3 fase aansluiting alleen als je een model hebt met backup-heater groter dan 3kW. Vergeet je boilervaten niet, daar kan ook nog een losse 2kW heater in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15-09 22:30

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Via de zoekfunctie geen antwoord gevonden op mijn relatief simpele vraag, vermoed ik.

Heb een nieuwbouwhuis gekocht en een aantal extra elektra leidingen laten leggen, want ik wist toen nog niet zo goed waar ik een utp aansluiting nodig zou hebben.

Inmiddels weet ik dat wel; nu zie ik op de bouwtekening een aansluitpunt met de afkorting c/d op de plek waar ik een kabel wil doortrekken. Is dat al een voorbedrade utp kabel waar ik enkel zo’n kroontje op moet schroeven? De elektra leidingen die ik zelf heb aan laten leggen hebben namelijk een andere code.

Bij voorbaat dank, want ik ga morgen aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Elias2020 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:04:
Via de zoekfunctie geen antwoord gevonden op mijn relatief simpele vraag, vermoed ik.

Heb een nieuwbouwhuis gekocht en een aantal extra elektra leidingen laten leggen, want ik wist toen nog niet zo goed waar ik een utp aansluiting nodig zou hebben.

Inmiddels weet ik dat wel; nu zie ik op de bouwtekening een aansluitpunt met de afkorting c/d op de plek waar ik een kabel wil doortrekken. Is dat al een voorbedrade utp kabel waar ik enkel zo’n kroontje op moet schroeven? De elektra leidingen die ik zelf heb aan laten leggen hebben namelijk een andere code.

Bij voorbaat dank, want ik ga morgen aan de slag!
CD kan contactdoos zijn van wandcontactdoos. Maar c/d zegt mij zo niets, is het geen cai wat slecht leesbaar is? Staat er een symbool bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

True schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:09:
[...]

CD kan contactdoos zijn van wandcontactdoos. Maar c/d zegt mij zo niets, is het geen cai wat slecht leesbaar is? Staat er een symbool bij?
Bij de oplevering zag ik wel dat het voorbedraad was, maar niet gevraagd met war voor kabel. Er zit een loszittend draai kapje overheen. Op de bouwtekening ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3qM-y9yZ5mxki59xw82N5oQpOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvHY6LItHauRrG71C4vcfaoz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Elias2020 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:04:

Inmiddels weet ik dat wel; nu zie ik op de bouwtekening een aansluitpunt met de afkorting c/d op de plek waar ik een kabel wil doortrekken. Is dat al een voorbedrade utp kabel waar ik enkel zo’n kroontje op moet schroeven?
Coax/Data of CAI/Data?

Maar dan zou ik verwachten dat er niet meer inzit dan een trekdraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Xander schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:21:
[...]

Coax/Data of CAI/Data?

Maar dan zou ik verwachten dat er niet meer inzit dan een trekdraad.
Ik meen te hebben gezien dat er twee kabels uit kwamen, dus hopelijk meer dan een trekdraad. Data klinkt goed! Zal morgen dan toch nog maar eens eerst goed kijken voordat ik de bouwmarkt bezoek.

Dank voor de snelle reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Elias2020 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:30:
[...]

Ik meen te hebben gezien dat er twee kabels uit kwamen, dus hopelijk meer dan een trekdraad. Data klinkt goed!
Coax én data (UTP) dan misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elias2020

Elias2020

NIER AUTOMATA T-SHIRT!

Xander schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:37:
[...]

Coax én data (UTP) dan misschien?
Tegelijkertijd doet het wel een beetje pijn als het data is. Ik heb een voorbedrade cat6 aansluiting laten leggen naar zolder voor mijn werkplek, 480 euro. Nota bene naast zo’n cd aansluiting. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartve
itsjohan schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:50:

1. De diverse webshops bieden de groepenkasten voorbedraad aan maar die configurators zijn altijd voor 1 kast. heeft iemand ervaring of ze het zo 'op maat' voor je bedraden? alternatief is natuurlijk om hem met een standaard bedrading te bestellen en daarna zelf aan te passen.
In de Elektramat generator staat linksboven een balkje waar je van links naar rechts afmetingen, merk en aantal fases van de kast kan kiezen. Wanneer je grotere afmetingen kiest wordt dat gerealiseerd door meerdere kasten naast / onder elkaar te zetten. Tip: in het balkje erboven kun je ook kiezen voor 'uitgebreide modus', als je dat doet kun je nog meer tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
itsjohan schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:50:
Waar ik nog over dub:
Mijn ervaring is dat als je contact opneemt met Sander Vunderink ze een kast voor je op maat kunnen leveren, precies zoals jij het wilt. Hebben ze al voor meerdere tweakers gedaan.
2. Om netjes aan de ABB regels voor PV te voldoen wil ik 40A aardlekautomaten gebruiken ipv normale aardlekschakelaars. goed idee? of beter 63A aardlekschakelaars, een ander alternatief dat ABB voorstelt? De hoofdstoppen zijn smeltzekeringen waar ik niet bij kan (verzegeld).
Realiseer je je wel dat het toepassen van de maximaalstroombeveiliging alleen nodig is zolang je nog op 1x35A zit. Wanneer je overgaat naar 3x25A kom je op 41A maximaalstroom wat nog binnen de marge is van acceptabel.

Oftewel ik zou de goedkoopste oplossing kiezen en dan lijkt een remautomaat als tijdelijk middel mij het meest geschikt. Die kan eruit als je over gaat naar 3 fase.
3. Hoe maak je zo'n opstelling toch zo logisch en consistent mogelijk?. Misschien toch de 3 B40 alamats naast elkaar en de intsallatieautomaten zoveel mogelijk onderin?
Gebruikelijk in de ABB kasten is dat de installatieautomaten op 1 rij (evt met busboard) geplaatst zijn en de aardlekschakelaars ook op 1 rij (eronder). Dat lijkt mij ook het meest overzichtelijk maar hangt een beetje af of je dat red ivm lengte van de bedrading.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
blackd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:11:
Realiseer je je wel dat het toepassen van de maximaalstroombeveiliging alleen nodig is zolang je nog op 1x35A zit. Wanneer je overgaat naar 3x25A kom je op 41A maximaalstroom wat nog binnen de marge is van acceptabel.
In 99% van de gevallen kom je (met een 3-fasen omvormer) totaal niet in de buurt van die 41A max, want bijna niemand heeft een omvormer > 11 kW.
De meeste 3-fasen omvormers worden weliswaar met een 16A alamat afgezekerd, maar zijn technisch gewoon lang niet in staat om die 16A ook daadwerkelijk te leveren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Andrehj Eens hoor. Maar @itsjohan had het over een enkelfase omvormer en ik neem aan dat die blijft dus ik had moeten zeggen dat de 41A maximaalstroom op slechts 1 vd 3 fases kon optreden.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-08 12:23
Is deze werkschakelaar (vanuit de bouw) zo correct aangesloten? De N zit op L2 …?

Het is een 4P werkschakelaar terwijl gelet op de hoeveelheid zonnepanelen een 2P werkschakelaar ook had volstaan!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hXAVZG-BDtzIe8EfmMhn-z5fKYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7eoEou9NcNJbvdQd4N6l3GiT.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: foto

[ Voor 50% gewijzigd door averroes1198 op 17-07-2023 20:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Het is een schakelaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

Ethirty

Who...me?

Dan nog is het lui van de installateur om het niet gewoon op L en N aan te sluiten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Als totale leek: kan er geen verschil zitten in wel of geen geschakelde N? Dus 3P+N vs 4P is dat volgens mij?

Er vanuit gaande dat de aarde niet afschakelt (je wilt immers dat de boel altijd geaard is? Ben in een PV topic ook al tegen gekomen om de aarding van de panelen dan ook niet via de omvormer te doen zodat bv bij vervangen omvormer de panelen geaard blijven) zou ik dus zeggen dat met de huidige manier van aansluiten de N wel geschakeld is, maar met de N ook op de N aansluiting dat die (mogelijk!) niet geschakeld is? (Maar dat valt vast ook in de specs te vinden, of de N wel of niet mee schakelt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:16:
Als totale leek: kan er geen verschil zitten in wel of geen geschakelde N? Dus 3P+N vs 4P is dat volgens mij?

Er vanuit gaande dat de aarde niet afschakelt (je wilt immers dat de boel altijd geaard is? Ben in een PV topic ook al tegen gekomen om de aarding van de panelen dan ook niet via de omvormer te doen zodat bv bij vervangen omvormer de panelen geaard blijven) zou ik dus zeggen dat met de huidige manier van aansluiten de N wel geschakeld is, maar met de N ook op de N aansluiting dat die (mogelijk!) niet geschakeld is? (Maar dat valt vast ook in de specs te vinden, of de N wel of niet mee schakelt).
U gaat door voor de koelkast.

Zoals het nu aangesloten is wordt de N ook afgeschakeld. Plaats je de blauwe draad op de 'goede' plek dan wordt de N niet afgeschakeld. Het is een 3P+N+PE model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
jadjong schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:17:
[...]

U gaat door voor de koelkast.

Zoals het nu aangesloten is wordt de N ook afgeschakeld. Plaats je de blauwe draad op de 'goede' plek dan wordt de N niet afgeschakeld. Het is een 3P+N+PE model.
Bedankt, dat vermoeden had ik al! Even wisselen dus, dan zit het “goed” voor mijn gevoel!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:57
averroes1198 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Bedankt, dat vermoeden had ik al! Even wisselen dus, dan zit het “goed” voor mijn gevoel!
Nee juist niet. Het is juist wenselijk dat de nul af geschakeld wordt. Alleen in uitzonderlijke gevallen wil je dat niet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
averroes1198 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Zoals het nu zit is het beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 20:30
Voor een werkschakelaar dien je alle polen af te schakelen dus ook de nul. Beter had hij een ander type genomen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
habbekrats schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 19:21:
Voor een werkschakelaar dien je alle polen af te schakelen dus ook de nul. Beter had hij een ander type genomen.
Waarom hebben (heel) veel werkschakelaars een niet geschakelde N en PE. De PE snap ik maar, de N wil je dus juist kunnen schakelen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

averroes1198 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:34:
[...]

Waarom hebben (heel) veel werkschakelaars een niet geschakelde N en PE. De PE snap ik maar, de N wil je dus juist kunnen schakelen…
Regels in andere landen die dat niet vereisen.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 20:30
averroes1198 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:34:
[...]

De verplichting om alle polen te schakelen is niet in alle landen gelijk.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
Duidelijk!

Even een geheel andere vraag. Ik heb in de huidige meterkast (zie foto). Nog een installatieautomaat bijgeplaatst en een kleiner maar even hoog model groepenkast erbij gezet (niet op de foto). Dit ter uit bereiding voor enkele alamats: PV-panelen, tuin, schuur, laadpaal en mogelijk nogmaals PV-panelen).

Kan ik voor het doorverbinden van de fasen en de nul van de ene naar de andere kast het beste twin adereindhulzen met 6mm2 draad direct vanaf de hoofdschakelaar gebruiken en deze naar de kabelverdeelblokjes in de beide groepkasten laten lopen? Of wat is de mooiste/netste oplossing?!

Natuurlijk gebruik ik flexibele 6mm2 draad in bruin, zwart en grijs en een 6-kants krimptang en geïsoleerde gele twin adereindhulzen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDm_aPt2smVtRm-XD-xQpE3wf-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SvP1SrJDbOGYba1q60KvRGjc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Laatst online: 17:29
averroes1198 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:48:
Duidelijk!

Even een geheel andere vraag. Ik heb in de huidige meterkast (zie foto). Nog een installatieautomaat bijgeplaatst en een kleiner maar even hoog model groepenkast erbij gezet (niet op de foto). Dit ter uit bereiding voor enkele alamats: PV-panelen, tuin, schuur, laadpaal en mogelijk nogmaals PV-panelen).

Kan ik voor het doorverbinden van de fasen en de nul van de ene naar de andere kast het beste twin adereindhulzen met 6mm2 draad direct vanaf de hoofdschakelaar gebruiken en deze naar de kabelverdeelblokjes in de beide groepkasten laten lopen? Of wat is de mooiste/netste oplossing?!

Natuurlijk gebruik ik flexibele 6mm2 draad in bruin, zwart en grijs en een 6-kants krimptang en geïsoleerde gele twin adereindhulzen.

[Afbeelding]
@averroes1198 Het maakt niet zoveel uit hoe je het doet. De oplossing die je voorstelt werkt vaak prima.
Let wel dat in de groepenkast eigenlijk beter met een perstang met vierkant persing gewerkt kan worden vanwege de daar gebruikte klemmen bij vrijwel alle componenten.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• averroes1198
ArPi75 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:50:
[...]

@averroes1198 Het maakt niet zoveel uit hoe je het doet. De oplossing die je voorstelt werkt vaak prima.
Let wel dat in de groepenkast eigenlijk beter met een perstang met vierkant persing gewerkt kan worden vanwege de daar gebruikte klemmen bij vrijwel alle componenten.
Voor de aansluitblokjes is de 6-kant perstang weer mooier;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:16
Kan iemand mijn gedachtengang controleren? De installateurs die ik gecontacteerd hebben schrijven met een gouden pen lijkt het wel dus ik weet niet meer wat normale prijzen zijn en ben alternatieven aan het bekijken.

Er komt een (Quatt 4KW, 230V) warmtepomp aan en daarvoor moet een 16A aansluiting beschikbaar zijn. Aangezien de wasmachine in dezelfde ruimte staat moet er dus iets aangepast worden.

Als er een extra groep moet komen is dat zo, maar de drie installateurs die ik benaderd heb geven allemaal aan dat de groepenkast bijna vol is en vervangen moet worden. Daar krijg ik bedragen voor van 900 tot 1500 euro ex BTW.

Volgens mij is er nog best plaats voor een 3fasen hoofdschakelaar en extra alamat. Ik begrijp dat het iets meer priegelen is met wat minder ruimte, maar dat is maar eenmalig. De beltrafo kan er zelfs uit, die wordt niet meer gebruikt. En als je meer ruimte wilt hebben vervang je de onderste automaten door alamats van 1 breed. Dat kost ook geld, maar geen 1500 euro ex ;)

Plaatje groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53056815335_fcbe2745d4_k.jpg

Nou zit er een PV-groep in (B16), die komt uit in de garage via de kruipruimte. De aansluiting van de warmtepomp moet aan de andere kant van die garagemuur komen op ~dezelfde plaats, enkelsteens kalkzandsteen.

Ik dacht dus aan een B20 alamat in de groepenkast eventueel op 1 van de 'nieuwe' fases en dan 2x B16 in een PV verdeler. 1x PV, 1x warmtepomp.

Gat door de garagemuur en daar een opbouw WCD met 3 uitgangen voor de warmtepomp. Moet daar dan een muurdoos geplaatst worden in de muur? Of kan/mag ik met elektrabuis een nette aansluiting maken met een opbouwdoos?

Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53056810800_c6ae948164_b.jpg

Idee
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/53056909623_f779839d14_b.jpg

Ik zit nog in dubio of ik de PV verdeler boven of onder de draaischakelaar zet. Qua aderlengte is erboven vele malen makkelijker dus dat heeft zeker mijn voorkeur.

Schiet maar.. Moet ik vooral nooit meer nadenken over dit soort dingen omdat het een belachelijk idee is of is het eigenlijk een prima oplossing met eventueel een kleine aanpassing hier en daar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Ruud Als de verdeler vlakbij de omvormer komt, is een werkschakelaar niet nodig. Je wil zeker zijn dat als je onderhoud pleegt aan de PV-installatie, dat niet iemand anders de automaat weer kan inschakelen.

En de componenten in de groepenkast zijn volgens mij best oud. Vervangen voor 1u brede automaten en goede ALS's is geen overbodige luxe.

[ Voor 25% gewijzigd door timovd op 19-07-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Ruud wat @timovd ook al aangeeft en als de elektrische componenten toch vervangen moeten worden én waarschijnlijk een ander plekje krijgen in de groepenkast kun je net zo goed een voorbedrade groepenkast aanschaffen dat is de meerprijs niet op dat werk.
Maar de groepenkast laten vervangen door een elektricien is een prijs van 800-1000 incl btw niet heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
timovd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:34:
@Ruud Als de verdeler vlakbij de omvormer komt, is een werkschakelaar niet nodig. Je wil zeker zijn dat als je onderhoud pleegt aan de PV-installatie, dat niet iemand anders de automaat weer kan inschakelen.

En de componenten in de groepenkast zijn volgens mij best oud. Vervangen voor 1u brede automaten en goede ALS's is geen overbodige luxe.
True schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 10:18:
@Ruud wat @timovd ook al aangeeft en als de elektrische componenten toch vervangen moeten worden én waarschijnlijk een ander plekje krijgen in de groepenkast kun je net zo goed een voorbedrade groepenkast aanschaffen dat is de meerprijs niet op dat werk.
Maar de groepenkast laten vervangen door een elektricien is een prijs van 800-1000 incl btw niet heel vreemd.
De groepenkast is inderdaad waarschijnlijk net zo oud als het huis, 1997.

Groepenkast vervangen voor 900 ex BTW is dus niet een hele vreemde prijs. Maar dan nog moet er een extra WCD komen voor de warmtepomp. Dat 'probleem' los ik niet op met een nieuwe groepenkast. Het plaatsen van die extra alamat is het werk natuurlijk niet.

Nou is de logica van een groepenkast en het werken ermee niet al te moeilijk. Ik heb echter geen enkele kennis van normeringen en wat wel en niet mag. Ik heb alleen mijn eigen logisch denkende brein :D En daarnaast wil ik niet iemand bellen met de boodschap; "hey mijn stofzuiger is tegen allebei de zegels gevallen, heel gek, en nu zijn ze verbroken. Kunnen jullie opnieuw de hoofdaansluiting verzegelen?" Dus ik wil dat gewoon officieel laten doen en zelf de groepenkast vervangen lijkt me dus niet mogelijk.

Wat kost een elektricien per uur ongeveer? 60~65 euro? Het gaat mij niet om de laagste prijs, wat het kost dat kost het. Maar ik ben niet zo van de fixed prices die twee keer hoger zijn dan het eigenlijk aan materiaal + tijd + kennis kost. Dus ik werk liever op nacalc voor korte klussen. En op dit moment krijg ik bedragen binnen die soms twee keer hoger zijn dan andere offertes dus weet ik niet meer wat realistisch is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:20
averroes1198 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 20:18:
Is deze werkschakelaar (vanuit de bouw) zo correct aangesloten? De N zit op L2 …?

Het is een 4P werkschakelaar terwijl gelet op de hoeveelheid zonnepanelen een 2P werkschakelaar ook had volstaan![Afbeelding]

Edit: foto
Dit is correct aangesloten. De last is nu tweepolig gescheiden.

Bij de nummering van de contacten zie je 13-14, 1-2, 3-4, en 5-6. Die 1-6 zijn de hoofdcontacten van het type NO (normally open) ook wel "maak contact" genoemd. De 13-14 is tevens een "maak contact" maar met de functie als hulpcontact. Zo te zien heeft 13-14 geen schroeven en bestaat kennelijk niet in deze uitvoering. Zo'n hulpcontact kan worden gebruikt voor signalering, dit zie je wel eens bij gebouwbeheersystemen, zo kun je van afstand zien wat de stand van een schakelaar is.

Helemaal rechts wordt de PE (aarde) aangesloten en helemaal links kan de N (nul) worden doorverbonden maar die zal dan niet worden geschakeld.

De elektricien heeft hier dus goed werk geleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Ruud schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:29:
Kan iemand mijn gedachtengang controleren? De installateurs die ik gecontacteerd hebben schrijven met een gouden pen lijkt het wel dus ik weet niet meer wat normale prijzen zijn en ben alternatieven aan het bekijken.

Er komt een (Quatt 4KW, 230V) warmtepomp aan en daarvoor moet een 16A aansluiting beschikbaar zijn. Aangezien de wasmachine in dezelfde ruimte staat moet er dus iets aangepast worden.

Als er een extra groep moet komen is dat zo, maar de drie installateurs die ik benaderd heb geven allemaal aan dat de groepenkast bijna vol is en vervangen moet worden. Daar krijg ik bedragen voor van 900 tot 1500 euro ex BTW.

Volgens mij is er nog best plaats voor een 3fasen hoofdschakelaar en extra alamat. Ik begrijp dat het iets meer priegelen is met wat minder ruimte, maar dat is maar eenmalig. De beltrafo kan er zelfs uit, die wordt niet meer gebruikt. En als je meer ruimte wilt hebben vervang je de onderste automaten door alamats van 1 breed. Dat kost ook geld, maar geen 1500 euro ex ;)

Plaatje groepenkast:
[Afbeelding]

Nou zit er een PV-groep in (B16), die komt uit in de garage via de kruipruimte. De aansluiting van de warmtepomp moet aan de andere kant van die garagemuur komen op ~dezelfde plaats, enkelsteens kalkzandsteen.

Ik dacht dus aan een B20 alamat in de groepenkast eventueel op 1 van de 'nieuwe' fases en dan 2x B16 in een PV verdeler. 1x PV, 1x warmtepomp.

Gat door de garagemuur en daar een opbouw WCD met 3 uitgangen voor de warmtepomp. Moet daar dan een muurdoos geplaatst worden in de muur? Of kan/mag ik met elektrabuis een nette aansluiting maken met een opbouwdoos?

Huidige situatie
[Afbeelding]

Idee
[Afbeelding]

Ik zit nog in dubio of ik de PV verdeler boven of onder de draaischakelaar zet. Qua aderlengte is erboven vele malen makkelijker dus dat heeft zeker mijn voorkeur.

Schiet maar.. Moet ik vooral nooit meer nadenken over dit soort dingen omdat het een belachelijk idee is of is het eigenlijk een prima oplossing met eventueel een kleine aanpassing hier en daar?
@Ruud Als er al een 16A groep tbv PV naar de garage ligt, kun je dan niet volstaan met uitsluitend in de garage een PV-verdeler plaatsen zoals in jouw idee?
Een B20 in de groepenkast is zelfs niet nodig aangezien de panelen opwekken terwijl de WP energie afneemt van het net.
Groepenkast dus lekker laten zoals die nu is en enkel plaatsen van PV-verdeler zou voldoende moeten zijn. Ik zou dan wel de werkschakelaar uitsluitend voor de PV-groep toepassen (dus ná de PV-verdeler) of deze helemaal weglaten omdat je in de PV-verdeler de PV ook "uit" kunt zetten en die zo goed als op dezelfde plek als de werkschakelaar zit als ik je tekst zo lees.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
ArPi75 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:27:
[...]

@Ruud Als er al een 16A groep tbv PV naar de garage ligt, kun je dan niet volstaan met uitsluitend in de garage een PV-verdeler plaatsen zoals in jouw idee?
Een B20 in de groepenkast is zelfs niet nodig aangezien de panelen opwekken terwijl de WP energie afneemt van het net.
Groepenkast dus lekker laten zoals die nu is en enkel plaatsen van PV-verdeler zou voldoende moeten zijn. Ik zou dan wel de werkschakelaar uitsluitend voor de PV-groep toepassen (dus ná de PV-verdeler) of deze helemaal weglaten omdat je in de PV-verdeler de PV ook "uit" kunt zetten en die zo goed als op dezelfde plek als de werkschakelaar zit als ik je tekst zo lees.
Werkschakelaar en PV verdeler komen bij elkaar te zitten inderdaad. Werkschakelaar voor de verdeler laten zitten zou voor het gemak zijn. Als ik m weghaal heb ik ongetwijfeld te korte aders over. Als ik 'm laat zitten kan ik nieuwe aders maken van werkschakelaar naar de PV verdeler en van daaruit met nieuwe aders naar de omvormer. Wordt natuurlijk wel een beetje hobby bob op die manier waarbij iemand zichzelf ooit af kan vragen waarom die schakelaar daar zit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ArPi75 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:27:
Misschien dat het voor @Ruud niet helemaal duidelijk is, maar je wilt hier wel een automaat hebben hangen om de kabel naar de PV-verdeler te zekeren zodat je niet je hoofdzekering laat doorsmelten als je een boor in de muur zet waar die kabel door loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
True schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:15:
[...]

Misschien dat het voor @Ruud niet helemaal duidelijk is, maar je wilt hier wel een automaat hebben hangen om de kabel naar de PV-verdeler te zekeren zodat je niet je hoofdzekering laat doorsmelten als je een boor in de muur zet waar die kabel door loopt.
Dat er iets aan beveiliging moet zitten is wel duidelijk. Maar beter een keer teveel benoemd dan te weinig. :)

Ik koos voor de B20 vanwege selectiviteit. Al is dat in dit geval hier niet verplicht aangezien de HS al voor de verplichte selectiviteit zorgt als ik het goed heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
True schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:15:
[...]

Ik doelde inderdaad op de huidige B16 die er al zit voor PV. Als die uitkomt in een PV verdeler die weer onderverdeeld is er geen probleem.
Ja, je hebt dan 2x B16 achter elkaar waarvan je niet zeker weet welke eerst afschakelt om dat eventueel te tackelen zou inderdaad een B20 gekozen kunnen worden of eventueel een C16.

Echter zou hij de groepenkast ook helemaal ongewijzigd kunnen laten en enkel een PV verdeler in de garage ophangen.

@Ruud PS Waarom zou de kabel te kort worden? Als je de werkschakelaar laat vervallen en je zet op dezelfde plek (of desnoods een paar cm lager) de PV-verdeler dan zouden de aders toch lang genoeg moeten zijn? Als dat echt niet kan, dan kan je de werkschakelaar nog door een lasdoos vervangen.
En nee, de HS zorgt niet voor selectiviteit. Selectiviteit bereik je door vanaf de hoofdzekering(en) steeds een factor 1,6 lager te gaan zitten voor een volgende zekering. Hoewel selectiviteit voornamelijk belangrijk was toen we overal nog smeltzekeringen hadden zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door ArPi75 op 19-07-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ArPi75 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:15:
ud] PS Waarom zou de kabel te kort worden? Als je de werkschakelaar laat vervallen en je zet op dezelfde plek (of desnoods een paar cm lager) de PV-verdeler dan zouden de aders toch lang genoeg moeten zijn? Als dat echt niet kan, dan kan je de werkschakelaar nog door een lasdoos vervangen.
En nee, de HS zorgt niet voor selectiviteit. Selectiviteit bereik je door vanaf de hoofdzekering(en) steeds een factor 1,6 lager te gaan zitten voor een volgende zekering. Hoewel selectiviteit voornamelijk belangrijk was toen we overal nog smeltzekeringen hadden zitten.
Ik neem aan omdat het niet om 1 kabel gaat, maar om 2 :p. Voor de zekerheid de verdeler lager plaatsen betekent dat de kabel naar de PV nog langer moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ruud schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:48:
[...]

Dat er iets aan beveiliging moet zitten is wel duidelijk. Maar beter een keer teveel benoemd dan te weinig. :)

Ik koos voor de B20 vanwege selectiviteit. Al is dat in dit geval hier niet verplicht aangezien de HS al voor de verplichte selectiviteit zorgt als ik het goed heb?
Een hoofdschakelaar is een schakelaar, die meet geen stroom en doet er ook helemaal niets mee als het de spuigaten uit loopt. Behalve dan zichzelf vast lassen als het echt te veel wordt. :P
Selectiviteit zit er in om het overzichtelijk te houden en niet het hele pand donker te maken als er een wekkerradio kortsluiting maakt, dat werkt alleen in de klassieke opstelling waarbij je een enkele voeding hebt die trapsgewijs als een boom steeds verder vertakt. Wanneer jij op een van die vertakkingen zowel een wasmachine als een stapel PV aansluit is er weinig selectiviteit meer in de installatie mogelijk. Stroom gaat nu alle kanten op en die mooie vertakte boom is er niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@ArPi75 @RobertMe @jadjong
De selectiviteit is me duidelijk. Niet nodig dus. Enige nadeel van B16 in meterkast en twee B16's in PV verdeler is dan dat je niet weet welke uitgeschakeld is in het geval dat het fout ging. De meterkast of de PV verdeler. En dat je dus niet zeker weet of de PV of de warmtepomp een probleem had als de meterkast eruit klapt. Althans, dat is mijn gedachtengang :D

Lengte aders:
De werkschakelaar is dan inderdaad een veredelde lasdoos. Als ik voor deze opstelling ga kijk ik eerst of de aders lang genoeg zijn. Als ik zie hoe de PV verder aangesloten is verwacht ik wel een lus in de aders in de werkschakelaar waardoor ze waarschijnlijk wel lang genoeg zijn.

Mijn voorkeur heeft nog steeds een aparte groep in de meterkast. Dat is gewoon het netste. Maar het ligt een beetje aan de kosten bovenop de nieuwe groepenkast of het me dat waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30
@Ruud Ook bij een B20 ga je dat niet weten bij kortsluiting (= magnetisch trippen).

Alleen bij overbelasting (= thermisch trippen) zal de B16 eerder gaan. Maar gezien de PV nooit zou mogen verbruiken (alleen leveren) zal de kans dat dat de oorzaak is nagenoeg 0 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArPi75 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 13:15:
[...] En nee, de HS zorgt niet voor selectiviteit. Selectiviteit bereik je door vanaf de hoofdzekering(en) steeds een factor 1,6 lager te gaan zitten voor een volgende zekering. Als je echt zekeringen hebt. Nu hebben we automaten, die zijn in een woonhuis situatie eigenlijk niet selectief te krijgen. Bij automaten kan je niet op een factor 1,6 vertrouwen, je moet echt de karakteristieken vergelijken. Hoewel selectiviteit voornamelijk belangrijk was toen we overal nog smeltzekeringen hadden zitten. Ergens wel mee eens, maar ook voornamelijk voor bedrijven van belang, of in specifieke situaties.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:19

Toppe

Oké ✅

Gekke vraag en mogelijk ook een domme.

Ik heb één kabel achter in de tuin liggen, die is momenteel met een 5 polige wago aangesloten. Nu wil ik er nog wat draden bij trekken. Het totale vermogen van alle kabels bij elkaar opgeteld is nog geen 500w.

Kwam zoiets tegen, maar hoe werkt dit nou exact? L en N moeten natuurlijk niet op één klem zitten :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u099_I6RbWMRHFsh6Rx-6BMH5Yw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V5LtMQew9pEDkg8ptUsQ79gX.webp?f=user_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Je ziet in die klemmen vijf balkjes zitten, dat zijn doorverbinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17
Dat ziet er uit als 10 stuks 1-op-1 verbinding? Dus dat je 10 verschillende aders kunt verlengen.

Edit: Of inderdaad wat @jadjong zegt. De foto is net uit de verkeerde hoek genomen eigenlijk.

Edit2: https://www.spelsberg.nl/...n-ip-65-t/m-702/81681001/, dus @jadjong en ik hebben mogelijk beide gelijk (als je die doorverbinders eruit kunt halen):
hooggeplaatste steekklem Wago 2010-1201, 5-polig
https://www.wago.com/glob...erminal-block/p/2010-1201

[ Voor 78% gewijzigd door Paul op 19-07-2023 18:37 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

jadjong schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:32:
Je ziet in die klemmen vijf balkjes zitten, dat zijn doorverbinders.
Dus die 5 balkjes/kammen vervangen voor 2 van 5 zoals hier onder en ik heb L en N gescheiden voor 5 aansluitingen? :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbwUlw94KxykpAAcSW_eRZI3CSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gSk3ZfgVSFVvqsOfONsLk8Cu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Paul schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:32:
Dat ziet er uit als 10 stuks 1-op-1 verbinding? Dus dat je 10 verschillende aders kunt verlengen.

Edit: Of inderdaad wat @jadjong zegt. De foto is net uit de verkeerde hoek genomen eigenlijk.

Edit2: https://www.spelsberg.nl/...n-ip-65-t/m-702/81681001/, dus @jadjong en ik hebben mogelijk beide gelijk (als je die doorverbinders eruit kunt halen):

[...]

https://www.wago.com/glob...erminal-block/p/2010-1201
Wat een ellende. Als Spelsberg nou gewoon een doos had waar 3x8 wago’s inpassen ipv 5x3 :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Met andere balkjes heb je inderdaad 2x5, dat is het mooie van rijgklemmen. Alleen heb je dan niets meer voor aardedraden.

Wat houdt je tegen om de eerste de beste Attema AK1 kabeldoos te pakken met daarin een verzameling Wago lasklemmen?

https://www.bol.com/nl/nl...-voudig/9300000012867736/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Toppe schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:41:
[...]

Wat een ellende. Als Spelsberg nou gewoon een doos had waar 3x8 wago’s inpassen ipv 5x3 :?
Die doos is toch groot zat voor een paar 8-voudige wago's?

Die 5x3 is heel logisch: 3 kabels met 5 aders aan elkaar knopen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17
Toppe schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 18:41:
Hoeveel kabels wil je aansluiten? 3x8 rijm ik niet met je huidige 5-aderige kabel?

Ze hebben er met 4 kabels, 5 aderig? https://www.spelsberg.nl/...n-ip-65-t/m-702/81641001/ En anders neem je een lege doos en doe je er zelf wago's in :)

Edit: Oh, met 5-polige wago bedoel je dat er al 5 kabels heen gaan denk ik, ipv 5-aderige aanvoerkabel :)

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 19-07-2023 19:47 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Paul schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:46:
[...]

Hoeveel kabels wil je aansluiten? 3x8 rijm ik niet met je huidige 5-aderige kabel?

Ze hebben er met 4 kabels, 5 aderig? https://www.spelsberg.nl/...n-ip-65-t/m-702/81641001/ En anders neem je een lege doos en doe je er zelf wago's in :)

Edit: Oh, met 5-polige wago bedoel je dat er al 5 kabels heen gaan denk ik, ipv 5-aderige aanvoerkabel :)
Je edit klopt helemaal :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
Of je neemt zoiets. Werkt erg fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:23

SPT

Ruud schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 12:48:
[...]
Het gaat hier juist fout m.b.t. de selectiviteit, want op een 3x 25A hoofdzekering horen (factor 1,6) geen zwaardere groepen dan 16A te worden aangesloten. Selectiviteit is in NEN1010 altijd verplicht voor de groepszekeringen ten opzichte van de hoofdzekering, maar voor het overige geldt dat selectiviteit alleen verplicht is als dat nodig is voor de veiligheid. Door de door jou voorgestelde aanpassing voldoet de meterkast niet meer aan de voorschriften, terwijl dat nergens voor nodig is. Selectiviteit van de twee 16A groepen in de PV-verdeler is namelijk helemaal niet noodzakelijk voor de veiligheid. Selectiviteit zou hier alleen handig zijn vanuit praktisch oogpunt, maar met 16A op 20A voldoe je ook niet aan de criteria voor selectiviteit, dus dat probleem los je ook niet op. Door het toepassen van beveiliging met verschillende karakteristieken valt in de praktijk bij een factor <1,6 niet met zekerheid te zeggen welke beveiliging als eerste in werking treedt.

Verder helemaal met je eens dat het onzin is om de meterkast te vervangen. Van een verouderde meterkast is m.i. geen sprake; gezien het bouwjaar zijn de kleuren juist, er is een hoofdschakelaar, en alle groepen zitten netjes achter een aardlekschakelaar van 30mA (zo lijkt het althans, is wat lastig leesbaar). Lijkt me een prima plan om de hoofdschakelaar te vervangen voor een 3-fase hoofdschakelaar en de huidige automaat waarop de PV-installatie zit te vervangen door een 16A aardlekautomaat die in z'n eentje op een fase zit.

EDIT: ik bedenk me net dat er wel ook nog een andere wijzing nodig is. Een kookgroep mag namelijk niet zijn aangesloten op twee verschillende aardlekschakelaars. Dat betekent dat je de schakelaar ofwel door een driefasenaardlekautomaat moet vervangen, ofwel door een (kookgroep)-tweefasenaardlekautomaat, maar voor de laatste geldt dan weer dat er tussen de nullen van de beide fasen geen verbinding mag zijn. Bij de aansluiting van een kookplaat op één fase wordt echter volgens mij normaliter juist wel een brug aangebracht tussen de nullen. Die moet er dan tussenuit (zou je eerst even bij de kookplaat moeten checken of dat überhaupt kan, maar dan moet je daar wel bij kunnen). Het is natuurlijk ook mogelijk om dit door te meten vanuit de meterkast. Bij een 3-fasenaardlekautomaat is het geen probleem dat er twee doorverbonden nullen zijn. Het is dan wel handig om het zo aan te sluiten dat die automaat de laatste in de doorgeluste keten van groepen is, want je mag doorgaans niet meer dan één geleider op een klem (dus de twee nullen mogen zeg maar niet samen op één klem worden vastgeschroeft).

[ Voor 25% gewijzigd door SPT op 19-07-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
SPT schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 21:26:
EDIT: ik bedenk me net dat er wel ook nog een andere wijzing nodig is. Een kookgroep mag namelijk niet zijn aangesloten op twee verschillende aardlekschakelaars.
Ga jij de eerste zijn die me wel kan vertellen waar dat staat? :)
Dat betekent dat je de schakelaar ofwel door een driefasenaardlekautomaat moet vervangen, ofwel door een (kookgroep)-tweefasenaardlekautomaat, maar voor de laatste geldt dan weer dat er tussen de nullen van de beide fasen geen verbinding mag zijn. Bij de aansluiting van een kookplaat op één fase wordt echter volgens mij normaliter juist wel een brug aangebracht tussen de nullen. Die moet er dan tussenuit (zou je eerst even bij de kookplaat moeten checken of dat überhaupt kan, maar dan moet je daar wel bij kunnen). Het is natuurlijk ook mogelijk om dit door te meten vanuit de meterkast. Bij een 3-fasenaardlekautomaat is het geen probleem dat er twee doorverbonden nullen zijn. Het is dan wel handig om het zo aan te sluiten dat die automaat de laatste in de doorgeluste keten van groepen is, want je mag doorgaans niet meer dan één geleider op een klem (dus de twee nullen mogen zeg maar niet samen op één klem worden vastgeschroeft).
Kookgroepen (dus 2x16A uit zelfde fase) hoort iig niet thuis in een 3-fase kast.

Bij 1-fase mag er bij de kookplaat juist geen brug op de N zitten. Als hij op een echte 3-fase aansluiting zit hoort er wel een brug in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
ArPi75 schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 08:50:
[...]

YouTube: Working with Knipex 12 52 195 / 97 53 04 / 97 53 14

Ik versta er niks van, maar in dit filmpje zie je dat je eigenlijk een perstang met vierkante en met hexagonale persing nodig hebt. Vierkant voor de automaten en schakelaars en hexagonaal voor de kabelverdeelblokjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

averroes1198 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:19:
[...]

YouTube: Working with Knipex 12 52 195 / 97 53 04 / 97 53 14

Ik versta er niks van, maar in dit filmpje zie je dat je eigenlijk een perstang met vierkante en met hexagonale persing nodig hebt. Vierkant voor de automaten en schakelaars en hexagonaal voor de kabelverdeelblokjes!
Omdat twin 6mm2 een vierkant geperst niet past en twin 6mm2 in een zeshoek wel. Dat is wat hij in ieder geval laat zien. En daarna andersom twin 6mm2 in een zeshoek past niet in een automaat, maar een twin 6mm2 in vierkant past wel.
Misschien dat een expert hier wat kan zeggen of het moet of niet, maar ik kan niets anders bedenken dat het puur gemak/mogelijkheden zijn waardoor het wel of niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
[...]

Het gaat hier juist fout m.b.t. de selectiviteit, want op een 3x 25A hoofdzekering horen (factor 1,6) geen zwaardere groepen dan 16A te worden aangesloten.
Groot deel verwijderd voor de leesbaarheid. Factor 1,6 is duidelijk en dan zijn de verhoudingen tussen de amperages ook logisch. Duidelijke uitleg!
Verder helemaal met je eens dat het onzin is om de meterkast te vervangen. Van een verouderde meterkast is m.i. geen sprake; gezien het bouwjaar zijn de kleuren juist, er is een hoofdschakelaar, en alle groepen zitten netjes achter een aardlekschakelaar van 30mA (zo lijkt het althans, is wat lastig leesbaar). Lijkt me een prima plan om de hoofdschakelaar te vervangen voor een 3-fase hoofdschakelaar en de huidige automaat waarop de PV-installatie zit te vervangen door een 16A aardlekautomaat die in z'n eentje op een fase zit.
De PV groep is al een 16A alamat.

Ik snap de gedachtengang achter een nieuwe groepenkast echt wel. Het kunststof verouderd, de automaten hebben een bepaalde levensduur ook al knallen ze er nooit uit en voor de kosten hoef ik het niet echt te laten als je ziet dat een nieuwe kast 400 euro kost in mijn configuratie. Maar om dan het dubbele te betalen aan montage zorgt ervoor dat ik twee keer nadenk. Terwijl je overal leest dat het vervangen een eitje is. Maar daarover later meer :+
EDIT: ik bedenk me net dat er wel ook nog een andere wijzing nodig is. Een kookgroep mag namelijk niet zijn aangesloten op twee verschillende aardlekschakelaars. Dat betekent dat je de schakelaar ofwel door een driefasenaardlekautomaat moet vervangen, ofwel door een (kookgroep)-tweefasenaardlekautomaat, maar voor de laatste geldt dan weer dat er tussen de nullen van de beide fasen geen verbinding mag zijn. Bij de aansluiting van een kookplaat op één fase wordt echter volgens mij normaliter juist wel een brug aangebracht tussen de nullen. Die moet er dan tussenuit (zou je eerst even bij de kookplaat moeten checken of dat überhaupt kan, maar dan moet je daar wel bij kunnen). Het is natuurlijk ook mogelijk om dit door te meten vanuit de meterkast. Bij een 3-fasenaardlekautomaat is het geen probleem dat er twee doorverbonden nullen zijn. Het is dan wel handig om het zo aan te sluiten dat die automaat de laatste in de doorgeluste keten van groepen is, want je mag doorgaans niet meer dan één geleider op een klem (dus de twee nullen mogen zeg maar niet samen op één klem worden vastgeschroeft).
Even los van de discussie hieronder of dit helemaal klopt of niet. Dit gaat mijn kennis te boven en ik verwacht dat de elektricien dit aanpast als hij de kast geschikt maakt voor 3 fasen. Ik kan uit jouw tekst zo niet visualiseren wat er fout zou zijn en aangepast moet worden. Dus dat laat ik aan de pro over :D

Overigens zit de kookgroep nu achter de aardlekschakelaar in de onderste rij, totaal nu dus 4 groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00
[...]

Het gaat hier juist fout m.b.t. de selectiviteit, want op een 3x 25A hoofdzekering horen (factor 1,6) geen zwaardere groepen dan 16A te worden aangesloten. Selectiviteit is in NEN1010 altijd verplicht voor de groepszekeringen ten opzichte van de hoofdzekering, maar voor het overige geldt dat selectiviteit alleen verplicht is als dat nodig is voor de veiligheid.
Selectiviteit geeft geen veiligheid. Het geeft continuïteit en dus meer bedrijfszekerheid doordat segmentering van de installatie ontstaat.

En helaas is Nen1010 niet verplicht... Daardoor niet openbaar waardoor dit een eindeloze discussie blijft.

En dan is 1,6x bij automaten slechts deelselectiviteit.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:23

SPT

Septillion schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 23:59:
[...]Ga jij de eerste zijn die me wel kan vertellen waar dat staat? :)[...]

Kookgroepen (dus 2x16A uit zelfde fase) hoort iig niet thuis in een 3-fase kast.

Bij 1-fase mag er bij de kookplaat juist geen brug op de N zitten. Als hij op een echte 3-fase aansluiting zit hoort er wel een brug in
Kookgroepen worden wel eens toegepast in 3-fasekasten (om op kosten te besparen), maar dan worden ze verdeeld over twee fasen. Er zijn (natuurlijk los van de situatie waarbij aardlekautomaten worden toegepast) twee manieren om een 3-fasekast op te bouwen: met 3-faseaardlekschakelaars waarbij de eindgroepen over de fasen worden verdeeld, en met losse 1-faseaardlekschakelaars. Het laatste is hoe het in dit geval zou worden, maar in die situatie is een gewone kookgroep zoals die nu aanwezig is niet bruikbaar.

Als de kookgroep wordt aangesloten op twee aardlekschakelaars en er een brug aanwezig is tussen de nullen, dan meten twee losse aardlekschakelaars continu een aardlek. Die aardlekschakelaars weten immers niet van elkaar wat voor stromen er lopen, en bij een 3-fasensysteem strepen de stromen die door de nulgeleider gaan geheel of gedeeltelijk tegen elkaar weg. Bovendien wordt de stroom die door de nulleider gaat dan ook (in zekere mate) arbitrair opgesplitst tussen beide groepen, wat ook een (gemeten) aardlek veroorzaakt. Een kookgroepaardlekautomaat bestaat net als een gewone kookgroep in feite uit twee 'losse' automaten, en heeft dit probleem dus ook. Zonder brug tussen de nulgeleiders zou het type kookgroep dat nu in de kast zit op zich wel werken, maar dan gaat er bij een aardlek dus in beginsel maar één aardlekschakelaar uit. De kookgroep is dan niet geheel spanningsvrij en dat is niet toegestaan (in feite dezelfde situatie als wanneer je twee groepen door één buis laat gaan).

Waarom er bij een kookgroep op 1 fase een brug tussen de nullen zou moeten zitten weet ik niet (ik zie er het nut niet van in), maar gangbaar is het wel. Google maar eens op 'aansluitschema kookplaat'. Eigenlijk lijkt dit een verslechtering van de veiligheid op te leveren, want als één van de twee nulleiders wordt onderbroken (misschien doorboord om een schilderij op te hangen), dan ontstaat overbelasting door de overgebleven nulleider.

Bij een kookplaat op een krachtgroep is er maar één nulleider, en dan is een brug vanzelfsprekend weer wel nodig want anders werkt de helft van de kookplaat niet.

[ Voor 6% gewijzigd door SPT op 20-07-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@SPT Ik weet hoe het werkt :)

Maar niemand kan zeggen waarom het niet zou mogen (kookgroep op twee aardleks). Dan mag je inderdaad geen N-brug in de kookplaat plaatsen. Dit ivm foutstromen maar ook omdat dan alleen de N onderbroken kan zijn en de fase niet.

Bij een 3-fase aansluiting moet hij er natuurlijk wel in omdat je dan maar een enkele N hebt.

Het is overigens niet verplicht dat bij een fout (aardfout of kortsluiting) het gehele apparaat spanningsloos wordt :) Enige eis is dat het in een enkele handeling is uit te zetten.

Maar bij een kookgroep op 1-fase MAG je de N-brug in de kookplaat niet plaatsen. Want dan blijft een gebroken N ongedetecteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

Beetje heel erg plastic fantastic die ABB Haf kast die ik besteld had. Ik wilde de behuizing alvast in elkaar zetten en kwam alleen maar gebroken plastic en kapotte dekselschroeven tegen, dus was niet te bouwen. Gelukkig deed de leverancier meteen reserveonderdelen op de post dus allemaal prima, maar het voelt een beetje gek om een degelijke homp bakkeliet te vervangen door een stukje vuilnis :+

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
silverball schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:17:
Beetje heel erg plastic fantastic die ABB Haf kast die ik besteld had. Ik wilde de behuizing alvast in elkaar zetten en kwam alleen maar gebroken plastic en kapotte dekselschroeven tegen, dus was niet te bouwen. Gelukkig deed de leverancier meteen reserveonderdelen op de post dus allemaal prima, maar het voelt een beetje gek om een degelijke homp bakkeliet te vervangen door een stukje vuilnis :+
Je moet goed weten hoe de schroeven van een deksel werken, anders draai je die snel stuk. Moet je in elk geval niet met een slagschroevendraaier doen :P Dat een HAF kast zo snel stuk gaat herken ik niet. Is deze niet beschadigd tijdens transport ofzo?
Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.