3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Als we ooit een andere keuken nemen dan corrigeer ik het wel. Voorlopig is alles goed evenredig over de fasen belast samen met o.a. de warmte pomp
HT & NAS & Inventaris
Het aansluiten van mijn groepenkast op de elektriciteitsmeter...
en voor iedereen die nu al roept "onverantwoord" en "nooit zelf doen", lees verder.
Omdat ik een nieuwe groepenkast wilde heb ik alle elektriciens in en rond het dorp gebeld. Niemand had tijd of zin. Eén elektricien is gekomen maar heeft niet de moeite genomen om een offerte uit te brengen. De meest enthousiaste kon pas in november.
Daarom heb ik mijn groepenkast bij een webshop besteld. Die kwam een dag later en zag er prima uit.
Nu wist ik dat het aansluiten op de drie fasen van de meterkast best "een dingetje" was. Daarom heb vooraf Stedin gebeld met de vraag wat te doen. "O meneer, die vraag krijgen we vaker, u draait te hoofdzekeringen er uit en als u klaar bent dan belt u ons. We komen dan voor 50 Euro nieuwe zegels plaatsen. Omdat u het tevoren gemeld hebt komt er geen fraude-onderzoek".
Let op: dit bleek later niet juist. Niet doen dus!
Oke. Hoofdschakelaar uit. Oude groepenkast slopen. Lege muur. Nu de hoofdschakelaar verwijderen.
Ik heb de zegels van de hoofd-zekeringkast doorgeknipt en de kast geopend. Daar bleek veel meer metaal open en bloot dan ik verwachtte. De drie porceleinen zekeringen zaten bovendien muurvast. Ik begreep dat hieraan werken voor mij (te) gevaarlijk was. Je moet je grenzen kennen. Dus heb ik de storingsdienst gebeld. Die schrokken zich een ongeluk "doet u alstublieft meteen die kast dicht, dat is levensgevaarlijk". Daar had de man gelijk in, dus dat heb ik netjes gedaan. Omdat dit geen gewone situatie was moest hij uitgebreid met z'n chef overleggen. Conclusie was dat dit per direct opgelost moest worden. Ik denk dat ze ook heel bang waren dat als ze niets zouden doen dat ik zelf verder zou prutsen.
Binnen een uur kwamen er maar liefst drie(!) storingsmonteurs. Ze hadden blijkbaar flink opgeschaald. Nadat ze van hun verbazing waren bekomen heeft één de hoofdzekeringen verwijderd en meteen maar de oude hoofdschakelaar. En, terwijl hij thuis ging eten en de andere twee buiten koffie namen heb ik snel de nieuwe groepenkast opgehangen. Deze was goed voorbereid, dus twintig minuten later was dat gepiept. De monteurs controleerden vriendelijk de 400 volt aansluitingen en draaiden de zegels weer in.
Tevreden, en een verhaal rijker, gingen ze naar huis. En ik kon veilig de rest van de leidingen gaan aansluiten (met de hoofdschakelaar op uit).
Moraal, bereid je goed voor, en als je ziet dat je het niet zelf kunt bel een hulplijn.
Overigens is mijn kast nu professioneel en veilig op het stroomnet aangesloten, zonder wachttijd.
Uh, ik heb nog geen rekening gekregen.
mag van mij een berisping krijgen. Ronduit bizar om dat aan te raden aan een consument. Als je die zekering verkeerd vastpakt of uitschiet pak je even 100 tot 150A uit het transformatorhuisje.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:41:
"O meneer, die vraag krijgen we vaker, u draait te hoofdzekeringen er uit en als u klaar bent dan belt u ons. We komen dan voor 50 Euro nieuwe zegels plaatsen. Omdat u het tevoren gemeld hebt komt er geen fraude-onderzoek".

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Nu snap je ook waarom het installeren van een verdeler geld kost.True schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:49:
Deze:
[...]
mag van mij een berisping krijgen. Ronduit bizar om dat aan te raden aan een consument. Als je die zekering verkeerd vastpakt of uitschiet pak je even 100 tot 150A uit het transformatorhuisje.
Alle PBM`s wel eens bekeken die nodig zijn en wat dat kost
Voorbeeld van een van de PBM`s
:strip_exif()/f/image/R7tBqv4eG2Z3NCVSfFzp1pa8.jpg?f=fotoalbum_large)
klik
Lees dit artikel ook eens door.....
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Dat is inderdaad de verkeerde volgorde. De correcte manier is om vooraf een afsprak te maken met de netbeheerder, je bereid je kast voor, de monteur van de netbeheerder komt en verwijderd de hoofdzekering, je geeft de monteur een bak koffie, je hangt je kast op, wanneer de koffie op is zet de monteur de hoofdzekering(en) terug en plaatst zegels op de kast (gedeelte netbeheerder).
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat hoef je mij niet uit te leggenDeHollander schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:02:
[...]
Nu snap je ook waarom het installeren van een verdeler geld kost.
Alle PBM`s wel eens bekeken die nodig zijn en wat dat kost![]()
Voorbeeld van een van de PBM`s
[Afbeelding]
klik
Lees dit artikel ook eens door.....
Maar zeker dure handschoenen, zeker als de gemiddelde netbeheerder-monteur die leuk naast zich neerlegt en niet gebruikt.
Het is allemaal een kwestie van nauwkeurige 'timing'.timovd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:10:
Zorg er dan wel voor dat je de koffie zet voordat de monteur de hoofdzekering verwijdert.
Na het van kortbij meemaken van een aantal incidenten, gebruik ik mijn PBM`s sneller.True schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Dat hoef je mij niet uit te leggen
Maar zeker dure handschoenen, zeker als de gemiddelde netbeheerder-monteur die leuk naast zich neerlegt en niet gebruikt.
Probeer ook altijd de risico`s in te schatten. Vaak na een discussie met een klant kan ineens wel een verdeler worden uitgeschakeld. Vaak willen ze de bedrijfsvoering doorzetten totdat je ze op de risico's wijst en de mogelijke gevolgschade. Dan is 30 min uitschakelen om een automaat er bij te zetten toch goedkoper.
Maar er zijn idd monteurs die menen dat na een x aantal keer werken met, het ook prima zonder kan.
Vaak gaat dat ook heel lang goed, tot die ene keer
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Hier in de straat water- gas en elektra leiding vervangen. Altijd netjes PBM's, afzettingen etc. De projectleider vertelde ook dat er regelmatig inspecties waren.DeHollander schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Na het van kortbij meemaken van een aantal incidenten, gebruik ik mijn PBM`s sneller.
Probeer ook altijd de risico`s in te schatten. Vaak na een discussie met een klant kan ineens wel een verdeler worden uitgeschakeld. Vaak willen ze de bedrijfsvoering doorzetten totdat je ze op de risico's wijst en de mogelijke gevolgschade. Dan is 30 min uitschakelen om een automaat er bij te zetten toch goedkoper.
Maar er zijn idd monteurs die menen dat na een x aantal keer werken met, het ook prima zonder kan.
En zonder PBM's zou ik ook niet aan de hoofd elektra kabel willen werken.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dit is idd precies de valkuil waar je niet in moet trappen.DeHollander schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:20:
[...]
Een keertje onder spanning werken gaat mééstal gewoon goed.
Maar als je het iedere dag, de hele dag doet, dan treedt de wet van murphy in werking en is het wachten tot het een keer fout gaat.
En dan ben je ineens blij met die PBM'en
Het hoeft toch geen monteur van de netbeheerder te zijn? Zolang het maar iemand met zegelrecht is.FrankHe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:07:
De correcte manier is om vooraf een afsprak te maken met de netbeheerder, je bereid je kast voor, de monteur van de netbeheerder komt en verwijderd de hoofdzekering, je geeft de monteur een bak koffie, je hangt je kast op, wanneer de koffie op is zet de monteur de hoofdzekering(en) terug en plaatst zegels op de kast (gedeelte netbeheerder).
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
De hele discussie begon met het feit dat geen enkele elektroinstallateur in de buurt tijd of zin had om de klus aan te nemen. Wanneer je geen elektricien met zegelrecht kunt vinden dan klop je aan bij de netbeheerder.Gizz schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:36:
[...]
Het hoeft toch geen monteur van de netbeheerder te zijn? Zolang het maar iemand met zegelrecht is.
Ter aanvulling. Ik had Stedin al een tijd geleden gebeld. Die verwezen toen naar een electricien.FrankHe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:41:
De hele discussie begon met het feit dat geen enkele elektroinstallateur in de buurt tijd of zin had om de klus aan te nemen. Wanneer je geen elektricien met zegelrecht kunt vinden dan klop je aan bij de netbeheerder.
En zo is het cirkeltje weer rond.
De les die ik leer is dat de storingsdienst je binnen een uur helpt zonder offerte vooraf of een afspraak inplannen.

En dit is het geworden.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:41:
Het aansluiten van mijn groepenkast op de elektriciteitsmeter...
en voor iedereen die nu al roept "onverantwoord" en "nooit zelf doen", lees verder.
:strip_exif()/f/image/MJB8Ooz9E1kEAvtEOgaufcaf.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is nog voldoende ruimte voor een I - O - II schakelaar en twee energiemeters als ik thuisbatterijen neem. En ook de laadpaal kan er te zijner tijd bij.
Zo ziet de kast er afgesloten uit.
:strip_exif()/f/image/9h0ID2yGPWe1QO0fbuqVsSqe.jpg?f=fotoalbum_large)
Met veel dank aan de storingsdienst van Stedin.
Edit. Nog een aanvulling. Ik ben er dus 1,5 dag mee bezig geweest. Een elektricien kan het vast sneller, maar het is wél duidelijk waarom zoiets zoveel geld kost.
[ Voor 7% gewijzigd door MJ de Bruijn op 21-07-2023 17:44 ]
Zolang je nog gas hebt, kan je gewoon een keteltje water opzetten hoortimovd schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:10:
Zorg er dan wel voor dat je de koffie zet voordat de monteur de hoofdzekering verwijdert.

Eén van de leidingen uit het plafond bevatte uitsluitend een blauwe en een bruine draad. Geen geel/groen dus.
Ik heb het wel aangesloten, maar bij het vaststellen welke groep voor welke kamer is bleek dat niets in huis op deze leiding c.q. groep is aangesloten.
Ik heb nu de groep 'uit' staan om te zien of ik ergens in huis iets ga missen.
Toch opmerkelijk.
Kan lang duren. Hier hadden de vorige bewoners slechts een (1) WVD op een hele groep gedaan.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:23:
Nog een opmerkelijke waarneming.
Eén van de leidingen uit het plafond bevatte uitsluitend een blauwe en een bruine draad. Geen geel/groen dus.
Ik heb het wel aangesloten, maar bij het vaststellen welke groep voor welke kamer is bleek dat niets in huis op deze leiding c.q. groep is aangesloten.
Ik heb nu de groep 'uit' staan om te zien of ik ergens in huis iets ga missen.
Toch opmerkelijk.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Hoe is dit fraudeonderzoek opgelopen?MJ de Bruijn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:41:
"O meneer, die vraag krijgen we vaker, u draait te hoofdzekeringen er uit en als u klaar bent dan belt u ons. We komen dan voor 50 Euro nieuwe zegels plaatsen. Omdat u het tevoren gemeld hebt komt er geen fraude-onderzoek".
Let op: dit bleek later niet juist. Niet doen dus!
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik denk dat er geen fraude onderzoek komt. Ik heb alles open en eerlijk gemeld. Ook vooraf. De situatie was duidelijk dat er geen sprake was van aftappen of manipulatie van de meter. De zegels van de meter waren ook nog in orde.blb4 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 23:15:
Hoe is dit fraudeonderzoek opgelopen?
Waar ik wel rekening mee houd is een rekening voor de storingsdienst. Volgens de website is dit 89,03 Euro voorrijkosten. Ik weet niet of er meer bij komt. Afwachten.
Volgens mij goedkoper dan een elektricien.
heel off topic: Ik moest lachen om je smiley omdat je wel heel veel geluk moet hebben om na aanraking nog met een handje te kunnen zwaaien. Ik zou in ieder geval daarna de lotto nog proberenTrue schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:49:
Deze:
[...]
mag van mij een berisping krijgen. Ronduit bizar om dat aan te raden aan een consument. Als je die zekering verkeerd vastpakt of uitschiet pak je even 100 tot 150A uit het transformatorhuisje.

True schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:49:
Ronduit bizar om dat aan te raden aan een consument. Als je die zekering verkeerd vastpakt of uitschiet pak je even 100 tot 150A uit het transformatorhuisje.
Voor de volledigheid: Iets wat met 100 tot 150A is voorbeveiligd vastpakken doet niet meer pijn dan iets wat met 25A (hoofdzekering) of 16A is beveiligd. De stroom die door je lichaam loopt wordt bepaald door de weerstand van je lichaam en door het spanningsverschil, dat is in beide gevallen ~230V tenzij je met 2 handen 2 fasen weet te pakken. De weerstand van het menselijk lichaam is in het slechtste geval zo'n 1kOhm ofzo? Dus dan loopt er maximaal 230V/1000= 0,23A = 230mA door je lichaam (als het lichaam een zuiver ohmse weerstand zou zijn, wat het natuurlijk niet is, maar dat maakt voor dit verhaal weinig uit). Het maakt dan niet uit of daar een 1000A zekering of een 1A zekering voor zit, beiden zullen niet uitschakelen en beiden hebben geen invloed op de stroom die er door je lichaam loopt. Alleen een aardlekschakelaar kan daar nog tegen beveiligen.Marc25579 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:46:
heel off topic: Ik moest lachen om je smiley omdat je wel heel veel geluk moet hebben om na aanraking nog met een handje te kunnen zwaaien. Ik zou in ieder geval daarna de lotto nog proberen
Hiermee wil ik het gevaar niet bagatelliseren of beweren dat een leek maar wel in de hoofdzekeringenkast moet gaan werken. Wat ik eigenlijk wil zeggen: Spanningvoerende delen aanraken is altijd gevaarlijk, onafhankelijk van de voorbeveiliging. Ook achter een eindgroep zonder aardlekbeveiliging of achter een eindgroep met defecte aardlekbeveiliging kan dat precies net zo dodelijk zijn!
De voorbeveiliging maakt wel een groot verschil voor wat betreft de kortsluitenergie. Hier krijg je mee te maken als je voor de hoofdzekeringen een goede kortsluiting weet te maken (dus niet met een menselijk lichaam als geleider, maar bijvoorbeeld met een schroevendraaier). Je kunt dan een flinke vlamboog veroorzaken, wat ook niet zo best is voor een mens. Je kunt dan brandwonden oplopen, het kan zo hard klappen dat je gehoorschade oploopt, er kunnen rook en giftige dampen vrijkomen die niet zo bevorderlijk zijn voor je longen en er kunnen gloeiend hete koperdeeltjes in het rond vliegen. Ook geen pretje
Om jezelf daar tegen te beveiligen heb je niets aan geïsoleerde handschoenen. Je hebt dan ook vlamboogbestendige handschoenen, een gelaatscherm en vlamboogbestendige kleding nodig, om te zorgen dat je er wat beter vanaf komt. Niet iets waar de doorsnee doe het zelver zich mee bezig moet gaan houden.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 22-07-2023 14:26 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Wat ik eigenlijk niet begrijp: er zit nog een kastje boven je meter. Dit is typisch de plaats voor een hoofdschakelaar. Die zit er niet, en je hebt dat kastje laten zitten. Waarom niet weghalen of gebruiken?MJ de Bruijn schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:49:
[...]
En dit is het geworden.
[Afbeelding]
Er is nog voldoende ruimte voor een I - O - II schakelaar en twee energiemeters als ik thuisbatterijen neem. En ook de laadpaal kan er te zijner tijd bij.
Zo ziet de kast er afgesloten uit.
[Afbeelding]
Met veel dank aan de storingsdienst van Stedin.
Edit. Nog een aanvulling. Ik ben er dus 1,5 dag mee bezig geweest. Een elektricien kan het vast sneller, maar het is wél duidelijk waarom zoiets zoveel geld kost.
Eerder had je het over een hoofdschakelaar in een kastje. Was dat dit kastje?
Dit kastje bevat zware aansluitrails voor drie fasen en nul. De voeding komt van onder van de meter.Zwartoog schreef op zondag 23 juli 2023 @ 23:21:Wat ik eigenlijk niet begrijp: er zit nog een kastje boven je meter. Dit is typisch de plaats voor een hoofdschakelaar. Die zit er niet, en je hebt dat kastje laten zitten. Waarom niet weghalen of gebruiken?
Eerder had je het over een hoofdschakelaar in een kastje. Was dat dit kastje?
In de oude situatie zaten er 3+1 x 6 mm2 draden aan naar de hoofdschakelaar. Ook de aarde is hierin doorverbonden met de nul. Daar keek ik best van op. Ik wist niet dat dat zo ging.
:strip_exif()/f/image/A9iTyevxe08iiHNq3E2Srb5f.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder zie je verschil in de draad voor fase 1 en de draden voor fasen 2 en 3. Ik vermoed dat er lang geleden een uitbreiding van 1 naar 3 fasen is geweest.
De twee niet gebruikte strips rechts zijn voor een gemeente-boiler. Een oud fenomeen waarbij de schakeling door de gemeente werd aangestuurd.
Apart, ik zou hem weg hebben gesaneerd en de draden direct op een hoofdschakelaar hebben laten aansluiten. Maar het was al kermis genoeg bij jou om dit überhaupt geregeld te krijgenMJ de Bruijn schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:21:
[...]
Dit kastje bevat zware aansluitrails voor drie fasen en nul. De voeding komt van onder van de meter.
In de oude situatie zaten er 3+1 x 6 mm2 draden aan naar de hoofdschakelaar. Ook de aarde is hierin doorverbonden met de nul. Daar keek ik best van op. Ik wist niet dat dat zo ging.
[Afbeelding]
Verder zie je verschil in de draad voor fase 1 en de draden voor fasen 2 en 3. Ik vermoed dat er lang geleden een uitbreiding van 1 naar 3 fasen is geweest.
De twee niet gebruikte strips rechts zijn voor een gemeente-boiler. Een oud fenomeen waarbij de schakeling door de gemeente werd aangestuurd.
Die aarddraad vertrouw ik niet eigenlijk. Het is wel zo dat de "nul" in principe de aarde is in het transformatorhuisje, maar het is niet de bedoeling dat dit ook jouw huis-aarde wordt. Heb je een aardpen?
Dus, tijd voor een nieuwe. De huidige is met een stekker in een stopcontact aangesloten. De meeste beltrafo's online zijn groepenkast modellen. Momenteel heb ik 12 groepen -> past dus perfect op drie aardlekschakelaars. Ik vind het wat overkill om puur voor de beltrafo een extra ALS te kopen (en vind het wat spannend om deze zelf te installeren).
Zijn er nadelen (anders dan esthetisch) aan beltrafo's met een stekker? Het feit dat ze zo weinig worden aangeboden vind ik een slecht teken..
p.s. huidige is https://www.have-digitap....itioneel-intercom-systeem maar 9v uitgang en gelijkstroom heb ik wsl niet meer nodig met aangepaste setup, enkel 12v wissel
[ Voor 13% gewijzigd door pietje63 op 24-07-2023 12:25 ]
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Klaarblijkelijk is het daar wel de bedoeling dat nul en aarde zijn doorverbonden.Zwartoog schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:34:
[...] Die aarddraad vertrouw ik niet eigenlijk. Het is wel zo dat de "nul" in principe de aarde is in het transformatorhuisje, maar het is niet de bedoeling dat dit ook jouw huis-aarde wordt. Heb je een aardpen?
Wikipedia: TN-aardingssysteem
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Meet je wel spanning?pietje63 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:18:
Na een stroomstoring lijkt onze beltrafo defect (ik meet met mijn multimeter iig geen stroom op de zwakstroom uitgang, en de bel doet het niet).
Volgens het etiket zit er voor de uitgangen S1 en S2 nog een glaszekering, heb je die al gecontroleerd?p.s. huidige is https://www.have-digitap....itioneel-intercom-systeem maar 9v uitgang en gelijkstroom heb ik wsl niet meer nodig met aangepaste setup, enkel 12v wissel
In verband met het "verspringen" van de spaanplaten voor de montage kwam dit kastje best goed uit. De Groepenkast zit 1,5 cm meer naar achteren op een andere spaanplaat. Bovendien kon ik zo de draden aansluiten zonder dat de elektriciteitsmeter ook nog eens open moest.Zwartoog schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:34:
Apart, ik zou hem weg hebben gesaneerd en de draden direct op een hoofdschakelaar hebben laten aansluiten. Maar het was al kermis genoeg bij jou om dit überhaupt geregeld te krijgen
Ik heb ook een separate aard-draad die op de waterleiding is aangesloten (ja, ja). Maar omdat die tegenwoordig van kunststof is heb ik geen idee of dit nog enig nut heeft.Die aarddraad vertrouw ik niet eigenlijk. Het is wel zo dat de "nul" in principe de aarde is in het transformatorhuisje, maar het is niet de bedoeling dat dit ook jouw huis-aarde wordt. Heb je een aardpen?
Volgens deze Wikipedia pagina heb ik blijkbaar een TN-C-S aardings-systeem.onetime schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:23:
Klaarblijkelijk is het daar wel de bedoeling dat nul en aarde zijn doorverbonden.
Wikipedia: TN-aardingssysteem
Al met al vind ik het niet (meer) zo heel geruststellend. Hmm.
Er is niets mis met een TN-C-S stelsel. Het is wel merkwaardig uitgevoerd. De splitsing van PEN naar PE en N dient door de netbeheerder te worden gemaakt en tegenwoordig doet deze dit in de verzegelde hoofdzekeringenkast. Bij moderne aansluitingen steekt de PE dan direct rechts uit deze kast:MJ de Bruijn schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:42:
[...]
Volgens deze Wikipedia pagina heb ik blijkbaar een TN-C-S aardings-systeem.
Al met al vind ik het niet (meer) zo heel geruststellend. Hmm.
:fill(white):strip_exif()/f/image/gMCEVTiLhKA6keA1zQ2PGgxf.png?f=user_large)
Vroeger deed men dat ook wel zoals bij jou. Maar doordat dit kastje niet is verzegeld o.i.d. lijkt het onderdeel van de klantinstallatie te zijn en dat maakt het er niet duidelijker op. Als klant zelf mag je namelijk niet zomaar besluiten de N als PEN te gaan gebruiken, anders zou iedereen dit kunnen doen ook in gebieden waar de netbeheerder geen TN-stelsel heeft voorzien.
Ik zou dit kastje dan ook zeker niet weghalen. Nu straalt het nog aan alle kanten uit dat het werk van de netbeheerder is, als je het weghaalt en zelf in je groepenkast gaat opsplitsen dan kan dit in de toekomst wel eens tot vervelende discussies leiden.
Die draad kan er om 2 redenen zitten:MJ de Bruijn schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:39:
Ik heb ook een separate aard-draad die op de waterleiding is aangesloten (ja, ja). Maar omdat die tegenwoordig van kunststof is heb ik geen idee of dit nog enig nut heeft.
- De metalen waterleiding naar buiten is in het verleden gebruikt als aardvoorziening voor de elektrische installatie
of
- De metalen waterleiding binnenshuis is netjes vereffend zoals het hoort. Alle leidingstelsels die voor spanningsversleping binnenshuis zouden kunnen zorgen dienen te worden verbonden met de hoofdaardrail.
Met een TN-stelsel heb je technisch gezien geen aardelektrode nodig, maar de netbeheerder vereist vaak wel een hulpelektrode. Dat soort eisen ontdek je als je een nieuwe aansluiting aanvraagt, maar hoe je er achter komt of het in jouw bestaande situatie had moeten zitten? Als het goed is zou de netbeheerder je dat moeten kunnen vertellen maar dat valt in de praktijk ook nog wel eens tegen...
De beltrafo hoort niet op een van de drie aardlekschakelaars maar op een van de 12 groepen.pietje63 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:18:
Na een stroomstoring lijkt onze beltrafo defect (ik meet met mijn multimeter iig geen stroom op de zwakstroom uitgang, en de bel doet het niet).
Dus, tijd voor een nieuwe. De huidige is met een stekker in een stopcontact aangesloten. De meeste beltrafo's online zijn groepenkast modellen. Momenteel heb ik 12 groepen -> past dus perfect op drie aardlekschakelaars. Ik vind het wat overkill om puur voor de beltrafo een extra ALS te kopen (en vind het wat spannend om deze zelf te installeren).
Nu kijkende lijkt de PE die je door naar boven trekt wel erg dus, dat is geen 6qmm of wel?MJ de Bruijn schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:21:
[...]
Dit kastje bevat zware aansluitrails voor drie fasen en nul. De voeding komt van onder van de meter.
[Afbeelding]
Dank je, yesXander schreef op maandag 24 juli 2023 @ 12:37:
[...]
Meet je wel spanning?
[...]
Volgens het etiket zit er voor de uitgangen S1 en S2 nog een glaszekering, heb je die al gecontroleerd?
- meet bij ingang 237 volt, niets bij uitgang
- beide zekeringen vervangen (maar zit ook nog een niet vervangbare zekering in)
Makes sense. Dan zou ik hem er "gewoon" bij een andere groep bij kunnen zetten (want verbruik is minimaal)jadjong schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:20:
[...]
De beltrafo hoort niet op een van de drie aardlekschakelaars maar op een van de 12 groepen.
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Nee, maar als je een 13e groep plaatst moet je ook een 4e ALS plaatsen.jadjong schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:20:
[...]
De beltrafo hoort niet op een van de drie aardlekschakelaars maar op een van de 12 groepen.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Zojuist heb ik Stedin gebeld. Inderdaad 5 x standaard antwoord: "Dit moet u aan een installateur vragen. Dit is onderdeel van de huisinstallatie."Xander schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:00:
Met een TN-stelsel heb je technisch gezien geen aardelektrode nodig, maar de netbeheerder vereist vaak wel een hulpelektrode. Dat soort eisen ontdek je als je een nieuwe aansluiting aanvraagt, maar hoe je er achter komt of het in jouw bestaande situatie had moeten zitten? Als het goed is zou de netbeheerder je dat moeten kunnen vertellen maar dat valt in de praktijk ook nog wel eens tegen...
Toen heb ik genoemd dat de Stedin kabel geen aarde draad bevatte en dat ik dacht dat dit onveilig was. Of ze mij kon bevestigen dat deze (onveilige) situatie zo kon blijven?
Na een paar minuten kwam ze terug "Ja, vroeger werd het zo gedaan, het is veilig.". Mooi dus.
Overigens krijg ik over enkele weken een nieuwe aanvoer-leiding i.v.m. verzwaring van de hele wijk. Ik zal kijken of daar een aardleiding in zit.
Inderdaad, dit is een standaard 2,5 mm2 draad. Ik had/heb geen dikkere.Septillion schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:37:
Nu kijkende lijkt de PE die je door naar boven trekt wel erg dus, dat is geen 6qmm of wel?
Maar, zou dat nodig zijn? In theorie kan je in de huisinstallatie geen kortsluiting maken met een "dikkere" aanvoer draad dan 2,5 mm2. De aardleiding van een stopcontact is ook 2,5 mm2. Dan hoeft het laatste stukje ook niet dikker te zijn dan 2,5 mm2. Toch?
Maar, als ik gelegenheid heb zal ik er een 4mm2 aard-draad in zetten.
De hele kast is in maximaal 4 mm2 uitgevoerd. Zelfs de aanvoer en de uitgang van de hoofdschakelaar.
Dat is blijkbaar voldoende voor 2 x 25 Amp, of zelfs 3 x 35 Amp.
https://wetten.overheid.n...graaf2.2.1_Artikel2.2.1.2MJ de Bruijn schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:31:
[...]
Zojuist heb ik Stedin gebeld. Inderdaad 5 x standaard antwoord: "Dit moet u aan een installateur vragen. Dit is onderdeel van de huisinstallatie."
De netbeheerder bepaalt, de netbeheerder kan ook aanvullende voorwaarden stellen, maar een duidelijk antwoord geven? Nope.2.2.1.2.
De netbeheerder bepaalt of het net, of een gedeelte ervan, in aanmerking komt als TN-stelsel te worden gebruikt ten behoeve van de aardingsvoorziening van elektrische installaties en welke aanvullende voorwaarden daartoe op de aansluiting van toepassing zijn.
Zo'n aanvullende voorwaarde is dus vaak dat je een hulpelektrode moet slaan. Dat krijg je dan alleen te horen van de schouwer als je een nieuwe aansluiting wilt laten aanbrengen.

In die nieuwe kabel zit zeker geen aardleiding. Mogelijk wel een zogenaamde PE-N ader.MJ de Bruijn schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:31:
[...]
Overigens krijg ik over enkele weken een nieuwe aanvoer-leiding i.v.m. verzwaring van de hele wijk. Ik zal kijken of daar een aardleiding in zit.
Deze ader wordt, net zoals nu in dat klemmenkastje gesplitst in een nul en aarde. Maar dat moet wel aan de kant van de netwerkbeheerder gebeuren.
Edit: Ik zie nu pas dat Stedin de netbeheerder is. Stedin levert volgens mij al jaren geen aarde mee met de aansluiting.
[ Voor 10% gewijzigd door devriesjande op 24-07-2023 15:06 ]
Afgelopen weekend heb ik wat werk in de meterkast van mijn ouders gedaan en ik had hierbij de kabels van de meter na de hoofdschakelaar even losgemaakt (hoofdzekering automaat uitgezet) om wat meer ruimte te hebben.
Hierbij viel mij het op dat deze flexible kabels niet van adereindhulzen was voorzien maar gewoon zo in de hoofdschakelaar (hager) geklemd was.
Zijn er situaties/klemmen waarbij dit mag of moeten hier altijd adereindhulzen op gezet worden?
Hager heeft automaten waarbij dit de juiste aansluitmethode is. Dan is er een klemsysteem in plaats van een schroef.Robin! schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:13:
Hierbij viel mij het op dat deze flexible kabels niet van adereindhulzen was voorzien maar gewoon zo in de hoofdschakelaar (hager) geklemd was.
Dan is het een massief deel wat in de klem gaat.
Het zou ook kunnen dat de betreffende module geschikt is voor soepele aders. Dat hangt af van het soort klemsysteem en dit word dan aangegeven door de fabrikant in de beschrijving/datasheet.
Edit:
Volgens de datasheet van Hager mogen er ook soepele aders in.
De max diameter van de soepele aders is wel kleiner dan die van vaste kern aders, maar met max 16mm2 voor de soepele aders zit je waarschijnlijk prima binnen de specificaties van de fabrikant.
[ Voor 28% gewijzigd door pickboy op 24-07-2023 15:56 . Reden: aanvulling ]
Kabelschoenen/adereindhulsen gebruik je wanneer de schroef direct contact met de kabel maakt.Robin! schreef op maandag 24 juli 2023 @ 15:45:
Je doelt hier denk ik op hager Quickconnect? Volgens mij heeft deze hoofdschakelaar dat niet. hier moet gewoon een schoef worden aagedraaid (die dan een soort van klem aantrekt). Hager SBN240
FTFY, kabel is volgens mij zelfs meerdere (geïsoleerde goh) aders in één mantel, één ader in een mantel is weer een draad. Je wilt eigenlijk nooit hebben dat de schroef contact maakt met een mantel.jadjong schreef op maandag 24 juli 2023 @ 17:51:
[...]
Kabelschoenen/adereindhulsen gebruik je wanneer de schroef direct contact met de kabel ader maakt.
Bij onze nieuwbouwaansluiting van 4 jaar oud zit een sticker dat Stedin de aarde verzorgt. Aanvullend zit er in onze kruipruimte nog een eigen aardelektrode. Mogelijk omdat de aardverspreidingsweerstand in onze wijk nogal beroerd is en ze het in één keer goed wilden regelen. De installateur van de openbare straatverlichting had twee dagen nodig om voldoende aardpennen in de grond te slaan om de vereiste weerstand te halen (een nest aardpennen tot wel 50 meter diep).devriesjande schreef op maandag 24 juli 2023 @ 14:51:
[...]
Edit: Ik zie nu pas dat Stedin de netbeheerder is. Stedin levert volgens mij al jaren geen aarde mee met de aansluiting.
Dat is een TNC-S aardingssysteem en deze is vrij gebruikelijk. TN betekent dat de netbeheerder de aarde levert. C betekent dat PE en N zijn gecombineerd in PEN. De S betekent dat (door de netbeheerder) bij de afnemer de PEN wordt gesplitst in een PE en een N. Dat is exact wat je op de foto ziet gebeuren.Zwartoog schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:34:
[...]
Apart, ik zou hem weg hebben gesaneerd en de draden direct op een hoofdschakelaar hebben laten aansluiten. Maar het was al kermis genoeg bij jou om dit überhaupt geregeld te krijgen
Die aarddraad vertrouw ik niet eigenlijk. Het is wel zo dat de "nul" in principe de aarde is in het transformatorhuisje, maar het is niet de bedoeling dat dit ook jouw huis-aarde wordt. Heb je een aardpen?
Alles werkt nu, maar...
Ik heb een nieuwe verdeling van de groepen gemaakt om de belasting netjes over de drie fasen te verdelen. Voor zover ik weet heb ik de fasen op de elektriciteitsmeter netjes als 1-2-3 aangesloten. Dit is relevant voor mijn SolarEdge omvormer, die verwacht (volgens mij) een nette 1-2-3 fase-volgorde. De SolarEdge omvormer werkt goed.
Ik meet het verbruik via een P1 meter en Domoticz. Maar als ik nu belasting meet van bepaalde apparaten (wasdroger, oven etc) dan (b)lijken fasen 2 en 3 omgewisseld. Apparaten op Fase 1 worden correct bij verbruik L1 getoond (zoals verwacht). Dan zou dus de Fase-volgorde 1-3-2 zijn. Misschien is dit al heel lang geleden gebeurd bij de uitbreiding van 1-fase naar 3-fasen. Zie een stukje hierboven de afbeelding van het verdeel-kastje.
Maar, volgens de theorie zou dan de SolarEdge omvormer niet werken. (Of wel???)
Of, zouden de P1-meter-apparaten in Domoticz verkeerd zijn aangemaakt c.q. genummerd? Heeft iemand daar ooit van gehoord?
Heeft iemand een suggestie voor een methode om de fase-volgorde vast te stellen zonder dat ik draden hoef los te maken en opnieuw rangschikken?
Ik wil geen risico lopen om de omvormer kapot te maken.
Ik heb geen fase-rotatie meter tot mijn beschikking en ik ga er ook geen kopen.
Elektriciens/installateurs zijn in dit dorp niet beschikbaar en zouden voor dit doel ook te duur zijn.
Ik heb geen oscilloscoop.
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:58:
Heeft iemand een suggestie voor een methode om de fase-volgorde vast te stellen zonder dat ik draden hoef los te maken en opnieuw rangschikken?
- Duspol met draaiveld meter lenen. Elcheapo draaiveld meters op amazon ed kosten <€15, maar ik weet niet of ik die aan zou durven raken
- Driefase motor aan je net hangen en kijken welke kant hij op draait
[ Voor 12% gewijzigd door big bang op 25-07-2023 12:08 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Jawel hoor, die trekt zich weinig van het draaiveld aan.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:58:
Maar, volgens de theorie zou dan de SolarEdge omvormer niet werken. (Of wel???)
Als je wilt dat het goed in je meter staat zou je fase 2 en 3 kunnen wisselen boven de hoofdschakelaar. Liever eronder of zelfs tussen de meter en dat klemmenkastje natuurlijk maarja dan kun je je avontuur om de boel spanningsloos te krijgen herhalen.
Als je het zonder gereedschap wilt doen:MJ de Bruijn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:58:
1. alle groepen individueel uitschakelen
2. één groep op L1 inschakelen, een apparaat aanzetten, in je DSMR-logger kijken welke fase verbruik toont
3. herhalen voor L2 en L3
basically een ietwat wetenschappelijkere benadering van wat je al gedaan hebt dus
Overigens is het gebruikelijk dat L1 in je huis niet persé L1 van de netbeheerder is, maar volgens mij wisselen ze dat in de regel vóór de meter ipv erna. De draairichting zou echter wél altijd 1-2-3 moeten zijn, al zijn er idd maar weinig apparaten waarvoor dat echt uitmaakt.
In mijn ervaring is de kans dat L1-L2-L3 op de hoofdzekering, de meter en de hoofdschakelaar allemaal gelijk zitten vrijwel nul. Of dat bewust is gedaan (fasen op HS random, dan ook verdeling van de belasting op het net random en dus beter verdeeld) of onbewust weet ik niet.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 11:58:
Ik meet het verbruik via een P1 meter en Domoticz. Maar als ik nu belasting meet van bepaalde apparaten (wasdroger, oven etc) dan (b)lijken fasen 2 en 3 omgewisseld. Apparaten op Fase 1 worden correct bij verbruik L1 getoond (zoals verwacht). Dan zou dus de Fase-volgorde 1-3-2 zijn. Misschien is dit al heel lang geleden gebeurd bij de uitbreiding van 1-fase naar 3-fasen. Zie een stukje hierboven de afbeelding van het verdeel-kastje.
In mijn geval zitten L1 en L2 gekruist tussen hoofdzekering en meter en zijn alle drie de fasen 1 plekje opgeschoven tussen meter en HS. Dus dan krijg je inderdaad dat de P1 poort een belasting op een andere fase zit dan je verwacht.
Met een Duspol? Sowieso een handig hebbeding als je af en toe aan elektra knutselt.Heeft iemand een suggestie voor een methode om de fase-volgorde vast te stellen zonder dat ik draden hoef los te maken en opnieuw rangschikken?
Ik wil geen risico lopen om de omvormer kapot te maken.
Ik heb geen fase-rotatie meter tot mijn beschikking en ik ga er ook geen kopen.
Elektriciens/installateurs zijn in dit dorp niet beschikbaar en zouden voor dit doel ook te duur zijn.
Ik heb geen oscilloscoop.
Tot zover duidelijk. Behalve dan dat formeel de kleuren bij L1, L2 en L3 feitelijk anders zouden moeten zijn.
Volgens de normen zou het L1, L2, L3 = bruin, zwart, grijs moeten zijn.
Als ik de fasen nameet, heb ik wel gewoon een rechtsdraaiend veld.
Nu zou je natuurlijk kunnen zeggen, het maakt niet uit, want als je bij het 2e contact vanaf links (bruin dus) begint te tellen, is de volgorde verder wel weer goed.
Maar ik gebruik de home wizzard energy app, en deze geeft echt L1 aan voor de fase die het meest links op de hoofdschakelaar zit. Bij mij de grijze dus. Ik kan dat zien, aan het in/uit-schakelen van verbruikers die op home wizzard inderdaad bij fase 1 horen en die dus in mijn meterkast gekoppeld zijn aan het meest linkse contact (met grijze draad dus).
Het lijkt er dus op, dat het netwerkbedrijf destijds de verbinding tussen meter en hoofdschakelaar feitelijk met de verkeerde kleurvolgorde heeft gedaan en dat de installateur gewoon met die zelfde kleuren is doorgegaan.
Wat is nu wijsheid?
Ik zie graag de juiste kleuren van hoofdschakelaar naar de groepen lopen, zodat inderdaad de groepen die zijn aangesloten op fase 1 (zoals ik die op home wizzard kan zien), ook met een bruine draad gevoed worden etc.
Dat kan immers van belang zijn bij het (in de toekomst) aansluiten van bepaalde 3-fasige apparaten, waarbij de draairichting van het veld van belang is (zoals bij mijn 3-fasige autolader die ik nu wil installeren; zo ben ik er ook achter gekomen).
Ik kan dan natuurlijk de uitgaande kant van de hoofdschakelaar de kleuren omsteken en het is goed.
Alleen het is natuurlijk raar, om aan ingang en uitgang van de hoofdschakelaar verschillende kleuren tegenover elkaar te hebben.
Wat zouden jullie doen?
Zwerius Kriegsman
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Vloer en plafond zijn beton. Linker muur is van steen. Andere muren krijgen een voorzetwand.
Er is dus geen centraaldoos. Er is ook geen behoefte aan een verlichtingspunt aan het plafond.
Vanaf de meterkast wil ik dus via de kruipruimte naar de 1e 2 WCD's.
Vanaf de 2e WCD wil ik doorlassen naar de 3e, 4e, 5e en 6e.
Mag ik die WCD's zo doorverbinden? Ik lees op internet verschillende verhalen. Maar krijg het idee dat er ook regelmatig wat veranderd in de NEN1010, en dat er nu 'meer' mag dan vroeger.
Hier en daar lees ik dat doorlassen in principe onbeperkt mag, zolang dat maar in diepe lasdozen en met lasklemmen geschied, en dus niet doorlussen op de WCD.
Ik heb ook ergens gelezen dat je niet 'de hoek' om mag, zoals ik nu dus wel heb getekend rechtsachterin. Is dat echt (nog) zo? Moet ik dan tussen WCD 3 en 4 via de kruipruimte?
Ik wil alles met flexibele buis doen, ook de stukken door de kruipruimte. Ik begrijp dat dat in principe wel mag, mits het maar gebeugeld is.
Kan iemand het e.e.a. bevestigen danwel ontkrachten?
:strip_exif()/f/image/dLlPA4xNqBZwZPVQUV18oWeF.jpg?f=fotoalbum_large)
31timovd schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 18:57:
@Zwerius op welk huisnummer woon je?
Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Hoezo??
Zwerius Kriegsman
Zover ik weet mag je niet de hoek om vanwege het verzwakken van de muur maar je hebt het over voorzetwanden dus dan lijkt me dat geen issue.stereohead schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:03:
Onderstaande is de woonkamer. Ik wil aan 3 wanden WCD's hebben.
Vloer en plafond zijn beton. Linker muur is van steen. Andere muren krijgen een voorzetwand.
…
Ik heb ook ergens gelezen dat je niet 'de hoek' om mag, zoals ik nu dus wel heb getekend rechtsachterin. Is dat echt (nog) zo? Moet ik dan tussen WCD 3 en 4 via de kruipruimte?
Ik heb zelf een hekel aan flexibele buis omdat daar later nog wat aan wijzigen erg lastig is met het trekken van de draden en zou daarom voor pvc buis gaan.Ik wil alles met flexibele buis doen, ook de stukken door de kruipruimte. Ik begrijp dat dat in principe wel mag, mits het maar gebeugeld is.
Als je naar beneden gaat boren dan:
1- Geen vloerverwarming in de vloer?
2- In de kruipruimte is de funderingsstrook soms breder dan de wand die erop staat.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Aaah, dan heb ik dat dus geinterpreteerd als NEN1010 norm, terwijl het dus eerder uit een bouwtechnische norm zou kunnen komen.Vliegvlug schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:48:
[...]
Zover ik weet mag je niet de hoek om vanwege het verzwakken van de muur maar je hebt het over voorzetwanden dus dan lijkt me dat geen issue.
Het lijkt mij eenvoudiger aanleggen als ik niet zoveel in de kruipruimte hoef te zijn. Vandaar de voorkeur om het via de muur te doen (tenzij dat niet kan/mag).martijn v o schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:59:
Als je toch voorzetwanden gaat plaatsen kan toch alles via de kruipruimte en dan gelijk YMVK kabel?
Wat is het voordeel van YMVK t.o.v. voorbedrade flex?
Vloerwerwarming moet nog gelegd, worden, dan van die funderingsstrook is een goed punt, ga ik uitzoeken.Als je naar beneden gaat boren dan:
1- Geen vloerverwarming in de vloer?
2- In de kruipruimte is de funderingsstrook soms breder dan de wand die erop staat.
Dat staat uitgelegd bij de bijgevoegde link. Er zit een logica achter de "afwijking".
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
https://hager.com/nl/cata...-als-4p-40a-30ma-klasse-b
https://hager.com/nl/cata...eautomaat-3pn-20-a-c-6-ka
M'n nieuwe laadpaal ('n Zappi) heeft beveiliging conform (volgens de handleiding) "EN 61008 (Integral 30mA Type A RCD) en EN 62955 (6mA DC-beveiliging)" dus in principe zou de cdb440d overbodig zijn, maar als ik het goed begrijp kan het ook geen kwaad om 'm er wel in te laten zitten? Ze hebben op papier dezelfde karakteristiek, dus 50/50 welke er eventueel uit zou knallen (tenzij een van de twee net wat gevoeliger is). Bij voorkeur laat ik 'm zitten, dan hoef ik niet in de groepenkast te gaan beunen.
Just my two cents, maar flexbuis is voor mensen die een hekel hebben aan de mensen die daarna iets met de elektrainstallatie moeten doen.stereohead schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:03:
Ik wil alles met flexibele buis doen, ook de stukken door de kruipruimte. Ik begrijp dat dat in principe wel mag, mits het maar gebeugeld is.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
De huidige groepenkast zit echter helemaal vol en naast de bestaande kast kom ik niet snel een 2e kast kwijt.
<foto weggehaald>

Wat is nou een juiste/nette oplossing?
- Rechtsonder in de groepenkast zitten 2x Alamat voor de zonnepanelen. Deze zou ik in een eigen kastje kunnen zetten links tegen muur of rechts (maar dat is dun hout). Dan heb ik ruimte om een 3 fase hoofdschakelaar te plaatsen in de bestaande kast.
- Een extra Hager kast naast de bestaande kast en dan de kabels die er nu lopen van onder invoeren en de bestaande groepen in deze nieuwe kast zetten.
Graag advies van de experts hier. Alvast bedankt.
Edit: Geen idee waarom de foto draait

[ Voor 14% gewijzigd door loyske op 27-07-2023 10:29 ]
Als de kast >44cm breed is zou ik zeker in deze richting denken. Is even een klusje maar dan heb je het wel netjes inclusief uitbreidingsruimte voor de toekomst.loyske schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:11:
- Een extra Hager kast naast de bestaande kast en dan de kabels die er nu lopen van onder invoeren en de bestaande groepen in deze nieuwe kast zetten.
Exact dezelfde Hager kast kun je nieuw niet meer kopen helaas, mocht het esthetische aspect je ook interesseren.
Ik zou zeker een 2e kast ernaast plaatsen en dan de onderinvoer gebruiken daarvan.loyske schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:11:
Aangezien we soms al > 5kW terugleveren over de huidige 1x 35A, ben ik bezig om over te stappen op 3x 25A. Ook gezien de overstap naar L/W Warmtepomp eind dit jaar.
De huidige groepenkast zit echter helemaal vol en naast de bestaande kast kom ik niet snel een 2e kast kwijt.
[Afbeelding]
Wat is nou een juiste/nette oplossing?
- Rechtsonder in de groepenkast zitten 2x Alamat voor de zonnepanelen. Deze zou ik in een eigen kastje kunnen zetten links tegen muur of rechts (maar dat is dun hout). Dan heb ik ruimte om een 3 fase hoofdschakelaar te plaatsen in de bestaande kast.
Graag advies van de experts hier. Alvast bedankt.
Edit: Geen idee waarom de foto draaitKan ik dat nog ergens wijzigen?
Ben je bang dat je ruimte te kort komt kun je deze zelfs nog uitbreiden door daar nog een kast onder te plaatsen (naast het meterbord)
Dan kun je zeker alles in de meterkast kwijt zonder nog losse kastjes ernaast.
loyske schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:11:
Edit: Geen idee waarom de foto draaitKan ik dat nog ergens wijzigen?
Exif-data uit foto halen, op pc goeddraaien, opnieuw uploaden
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
OK. Ik had de link gemist.Ethirty schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 22:50:
[...]
Dat staat uitgelegd bij de bijgevoegde link. Er zit een logica achter de "afwijking".
Maar bij mij klopt het verhaal in elk geval niet met die uitleg.
[ Voor 12% gewijzigd door Zwerius op 26-07-2023 21:31 ]
Zwerius Kriegsman
Sterker nog, het laagspanningsnet hier in de regio (Enexis) is linksdraaiend. Dus als men dat netjes 1 op 1 aansluit is alles in de installatie linksdraaiend.Septillion schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:34:
Zelfs geen verplichting voor rechtsdraaiend.
@stereohead Wil je wel alles in één groep. Je kunt nu nog makkelijk splitsen in twee groepen. Samenvoegen in de meterkast kan natuurlijk altijd nog. Later splitsen is een stuk lastiger.stereohead schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 23:07:
Mogelijk komt er een nieuw dekvloer, maar mss kunnen we frezen in de bestaande. De verbinding tussen Wcd 1 en 2 zouden we natuurlijk ook in de vloer kunnen verwerken. Zal die optie eens overwegen.
A'dam PVOutput
Ow dat is jammer dat deze niet meer te krijgen isXander schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 16:21:
[...]
Als de kast >44cm breed is zou ik zeker in deze richting denken. Is even een klusje maar dan heb je het wel netjes inclusief uitbreidingsruimte voor de toekomst.
Exact dezelfde Hager kast kun je nieuw niet meer kopen helaas, mocht het esthetische aspect je ook interesseren.De buisinvoerstukken tegenwoordig zijn anders qua maatvoering.
Zou wel zo mooi zijn en fijn voor mijn OCD.
Alles vervangen wordt me teveel werk. Dan maar een andere kast of zou die oude nog ergens uit te halen zijn?
Raven schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 18:10:
[...]
offtopic:
Exif-data uit foto halen, op pc goeddraaien, opnieuw uploaden
Op PC stond de foto goed

Exif data....

[ Voor 56% gewijzigd door loyske op 27-07-2023 11:18 ]
loyske schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:34:
[...]
offtopic:
Op PC stond de foto goed![]()
Exif data....
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
We proberen inderdaad te corrigeren adhv EXIF-data, maar sommige software/bedrijven/producenten hebben daar zo'n puinhoop van gemaakt dat dat af en toe meer een coin-toss is
Intentionally left blank
*ik kan t na veel googlen en navragen niet echt vinden. Wel iets van 15 wcd op 1 centraaldoos...
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
(In België) Maximaal 8 contactpunten waarbij ieder contactpunt maximaal 4 stopcontacten mag bevatten (worden beschouwd als 1). Dus 32; maar hoeveel je er echt wilt hangt af voor wat je ze wil gebruiken (maximaal 4600W).PCJR schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:04:
Hoeveel centraaldozen mag ik in serie achter elkaar schakelen/verbinden achter 1 groep (automaat / alamat)?
*ik kan t na veel googlen en navragen niet echt vinden. Wel iets van 15 wcd op 1 centraaldoos...
Ja goede vraag. Op deze wcds komen in de praktijk alleen wat lampjes, laptop laders, e.d., mss een tv of geluidsinstallatie. En verder zal de stofzuiger de grootste verbruiker zijn op die groep...ericplan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 10:28:
[...]
@stereohead Wil je wel alles in één groep. Je kunt nu nog makkelijk splitsen in twee groepen. Samenvoegen in de meterkast kan natuurlijk altijd nog. Later splitsen is een stuk lastiger.
Als ik me niet vergis was dat in Nederland altijd 9 contactpunten, maar of dat nog steeds zo in de norm staat durf ik niet te zeggen.kameraadpjotr schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:20:
[...]
(In België) Maximaal 8 contactpunten waarbij ieder contactpunt maximaal 4 stopcontacten mag bevatten (worden beschouwd als 1). Dus 32; maar hoeveel je er echt wilt hangt af voor wat je ze wil gebruiken (maximaal 4600W).
De reden hiervoor heeft te maken met de overgangsweerstand die je creëert bij elke verbinding. Hoe meer verbindingen, hoe hoger de weerstand. Op een gegeven moment is de weerstand zo hoog dat bij kortsluiting de zekering/automaat niet meer uitschakelt.
De norm zegt wel iets over de maximale circuitweerstanden (afhankelijk van de geplaatste zekering). Daarmee word dat in principe al gedekt, maar dat geeft geen makkelijke hanteerbare aantallen natuurlijk.
Het is misschien wat minder triviaal dan gewoon het aantal contactpunten tellen, maar opzich ook niet heel ingewikkeld. Automaat uit, kortsluitplug in laatste contactpunt en met de multimeter in de meterkast is het zo gemeten. En het zegt uiteindelijk meer over de veiligheid van de installatie dan puur een beperking op het aantal contactenpunten.
Wat zijn de maximale weerstanden voor b.v. een B16 groep?
Deze pagina legt het eea met betrekking tot deze zaken inclusief bronnen uit de (oude) NEN.stereohead schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:08:
@pickboy Dat van die circuitweerstand klinkt wel interessant, kun je daar meer over delen? Heb zelf geen toegang tot de NEN1010.
Het is misschien wat minder triviaal dan gewoon het aantal contactpunten tellen, maar opzich ook niet heel ingewikkeld. Automaat uit, kortsluitplug in laatste contactpunt en met de multimeter in de meterkast is het zo gemeten. En het zegt uiteindelijk meer over de veiligheid van de installatie dan puur een beperking op het aantal contactenpunten.
Wat zijn de maximale weerstanden voor b.v. een B16 groep?
Hoewel de bronnen niet uit de nieuwste NEN komen is de methodiek erachter niet veranderd dus ook de getallen zijn waarschijnlijk gelijk.
https://www.schaapbliksem.nl/aarding/info/info_303.htm
Mag dit zo?:
:strip_exif()/f/image/AIiUXRxt5pDDG5xvBThYvOh9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus een 3-fase aardlekschakelaar, met daarboven 4x een losse automaat, waarvan de 2 eerste gebruikt voor een kookplaat. Die 2 zijn dan aan elkaar verbonden met zo'n 'fornuisbrug' beugeltje.
Alternatief is een eigen 3-fase automaat voor de kookplaat, maar die gebruikt daar dan maar 2 fasen van, dus 'zonde', en het kost meer ruimte.
Voor de context: Dit zijn de aansluitmogelijkheden van de kookplaat, aldus de installatie handleiding:
/f/image/rHcjGHk1koDO7wemWTbMOA2E.png?f=fotoalbum_large)
Ja, dat mag zo, maar is niet aanbevolen. Als overgang vanuit een 1fase groepenkast is het begrijpelijk.stereohead schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:28:
Andere vraag:
Mag dit zo?:
[Afbeelding]
Dus een 3-fase aardlekschakelaar, met daarboven 4x een losse automaat, waarvan de 2 eerste gebruikt voor een kookplaat. Die 2 zijn dan aan elkaar verbonden met zo'n 'fornuisbrug' beugeltje.
Alternatief is een eigen 3-fase automaat voor de kookplaat, maar die gebruikt daar dan maar 2 fasen van, dus 'zonde', en het kost meer ruimte.
Voor de context: Dit zijn de aansluitmogelijkheden van de kookplaat, aldus de installatie handleiding:
[Afbeelding]
Een 3fase automaat met 3fase perilex is aanbevolen omdat je dan meteen ook een 11kW plaat kunt aansluiten. Klaar voor de toekomst.
Hoezo kost dat meer ruimte?stereohead schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:28:
3p+n alamat, 1x (1p) aardlek, 2x automaat = 8 modules.
Kun je tevens gelijk gewoon een krachtgroep in je keuken maken, mocht er nog een oven bij moeten bijvoorbeeld.
Nee, maar of het verstandig is ligt aan de belasting. 12 groepen met een paar lampjes per groep is geen probleem. In NL krijg je 25/35/40A voor een 1 fase aansluiting. Voor 3 fase is het minimaal 3x25A.Pinkys Brain schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:07:
Is de 12 groepen limiet voor 1 fase aansluiting inclusief of exclusief de zonnepanelen groep?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Zal tijdelijk wezen terwijl we wachten op 3x25A. Een nieuwe groep voor warmtepompboiler op zolder en een nieuwe groep voor een normaal stopcontact naast een 3 fasen aansluiting voor warmtepomp buiten. Hooguit word de warmtepompboiler al aangezet maar dat zal de emmer niet doen overlopen.habbekrats schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 07:10:
[...]
Nee, maar of het verstandig is ligt aan de belasting. 12 groepen met een paar lampjes per groep is geen probleem. In NL krijg je 25/35/40A voor een 1 fase aansluiting. Voor 3 fase is het minimaal 3x25A.
Dan zijn er nog 2 module slots over voor de omzet naar een 3 fase hoofdschakelaar. Met een nieuwe 24 module kast ernaast voor 1 krachtgroep voor de warmtepomp (voorbereid op inductie en laadpunt).
PS. nog een stomme vraag kan er niet gewoon een IS40/2 hoofdschakelaar naast de bestaande en dan een langer stangetje erdoor om een 4 polige te maken voor de omzetting?
[ Voor 9% gewijzigd door Pinkys Brain op 29-07-2023 15:11 ]
Volgens de TS staat de V voor een PVC mantel en online lees ik verschillende dingen over temperatuur, maar heel duidelijk is het me nog niet.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
H07V | de isolatie van de geleider is PVC |
H07VV | de mantel is van PVC (houdt de individuele draden bij elkaar) |
H07V2 | Zou dit het zelfde zijn als de vorige? |
Welke 12 groepen limiet?Pinkys Brain schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:07:
Is de 12 groepen limiet voor 1 fase aansluiting inclusief of exclusief de zonnepanelen groep?
(Ja ik weet dat heel veel websites hier over schrijven maar ik ben niet bekend met een norm die deze limiet stelt.)
H07V is draad met PVC aderisolatie tot max 70 graden.Ethirty schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:23:
Ik haal het niet echt uit de TS, maar kan iemand kort uitleggen wat het verschil nu is tussen H07V, H07VV en H07V2?
Volgens de TS staat de V voor een PVC mantel en online lees ik verschillende dingen over temperatuur, maar heel duidelijk is het me nog niet.
H07VV is een dubbel geïsoleerde PVC mantelleiding met aderisolatie tot max 70 graden ("huishoudsnoer")
H07V2 is draad met PVC aderisolatie tot max 90 graden
H07V2V2 bestaat ook nog btw.
[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 29-07-2023 18:58 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.