Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.312 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:54:
[...]

H07V is draad met PVC aderisolatie tot max 70 graden.
H07VV is een dubbel geïsoleerde PVC mantelleiding met aderisolatie tot max 70 graden ("huishoudsnoer")
H07V2 is draad met PVC aderisolatie tot max 90 graden

H07V2V2 bestaat ook nog btw. ;)
Zoiets vermoedde ik al, maar kon het niet goed bevestigd vinden.

En in een groepenkast wil je H07V2 gebruiken vanwege (potentiële) warmteontwikkeling. Waarom zouden ze over de grens dan genoegen nemen met H07V? Is dat ook weer een norm-verschil ding?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:54:
[...]
H07V is draad met PVC aderisolatie tot max 70 graden.
H07VV is een dubbel geïsoleerde PVC mantelleiding met aderisolatie tot max 70 graden ("huishoudsnoer")
H07V2 is draad met PVC aderisolatie tot max 90 graden

H07V2V2 bestaat ook nog btw. ;)
Heb je hier een mooie bron van voor me? Voor de TS.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onetime schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 22:19:
[...]

Heb je hier een mooie bron van voor me? Voor de TS.
Ik was al aan het zoeken geweest voordat ik mijn vorige reactie plaatste, maar kon eigenlijk niet direct iets vinden.

Net aan het googlen gegaan naar "geharmoniseerde kabel" en dat levert meer op, bijvoorbeeld: https://www.tme.eu/nl/new...s-geharmoniseerde-normen/

De dingen die ik ken kan ik daarmee wel verklaren, bijvoorbeeld:

H05V-K / H07V-K: soepele montagedraad ("VDS") met 70 graden aderisolatie
H05V2-K / H07V2-K: soepele montagedraad ("VDS") met 90 graden aderisolatie
H05V-U / H07V-U: Installatiedraad ("VD")

H05VV-F / H07VV-F: PVC "huishoudsnoer"
H05RR-F / H07RR-F: rubber snoer
H05RN-F / H07RN-F: neopreen snoer
H05BQ-F / H07BQ-F: PUR snoer

Maar als je mij nu zou vragen om de geharmoniseerde kabelaanduiding voor bijvoorbeeld YMVK dan moet ik je het antwoord nog steeds schuldig blijven. Heb dat er volgens mij ook nooit op zien staan? Maar er staat wel "<HAR>" op? :+ Sorry ik weet er blijkbaar de details ook niet van. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:36:
[...]

Zoiets vermoedde ik al, maar kon het niet goed bevestigd vinden.

En in een groepenkast wil je H07V2 gebruiken vanwege (potentiële) warmteontwikkeling. Waarom zouden ze over de grens dan genoegen nemen met H07V? Is dat ook weer een norm-verschil ding?
Het is niet dat H07V-K niet in een verdeelkast gebruikt mag worden, alleen omdat het minder warm mag worden mag het minder belast worden. Volgens IEC61439 wordt hier anders aan gerekend dan volgens de oudere IEC60439 dus sindsdien roept iedereen "je moet H07V2-K gebruiken!", maar in plaats daarvan zou je ook een grotere diameter H07V-K kunnen pakken.

Het is een internationale norm (IEC) welke volgens mij ook gewoon in onze buurlanden is geïmplementeerd dus veel verschil zou daar eigenlijk niet moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@On a Quest
YMVK is meer een algemene benaming

hier bij https://www.elektrototaal...installatiekabel-3-aderig
staan er heleboel subsoorten
YMVK, YMVK-mb ook DRAKA hult dca2 en cca zijn YMVK soorten.

CCA heeft hier niet de copper cladded aluminium afkorting maar met de tegenwoordige brandclassificatie.
Hier staat een handig tabelletje
https://www.vekto.nl/info/wat-is-dca-cca-en-b2ca

Voor de meeste huishoudens is ECA voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Is YMVK en XMVK niet een Nederlandse (algemene) benaming?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
True schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:04:
[...]

Is YMVK en XMVK niet een Nederlandse (algemene) benaming?
Jazeker,, maar we zijn hier in NL toch. Duitsers hebben NYY-J en NYCY of de NYCWY komt op hetzelfde neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie? :P
YMVK is meer een algemene benaming

hier bij https://www.elektrototaal...installatiekabel-3-aderig
staan er heleboel subsoorten
YMVK, YMVK-mb ook DRAKA hult dca2 en cca zijn YMVK soorten.
Dat snap ik maar ik zou verwachten dat daar dan ook een geharmoniseerde notatie voor is?

In de trant van H07??-? dus. Juist omdat ieder land er zijn eigen termen voor verzint. Voor Nederlandse termen als VMVL is er H0?VV-F, voor RMRL is er H0?RR-F, NWPK is H0?RN-F etc.

Maar als ik https://www.tme.eu/nl/new...s-geharmoniseerde-normen/ bekijk is er niet eens een optie voor meeraderige kabels met massieve kern.
D - flexibel gebruikt in laskabels
E - bijzonder flexibel gebruikt in laskabels
F - flexibel voor kabels (klasse 5)
H - bijzonder flexibel voor kabels (klasse 6)
K - flexibel voor permanent aangelegde kabels (klasse 5)
R - stijf gedraaid met meerdere draden
U - rond met enkele draad
Blijkbaar hoort dit niet bij die harmonisatienorm.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 30-07-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

habbekrats schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Jazeker,, maar we zijn hier in NL toch. Duitsers hebben NYY-J en NYCY of de NYCWY komt op hetzelfde neer.
Je zou Europees en met open grenzen verwachten dat er uniforme standaarden of notatie wijzes zijn.

Ik kan over de grens goedkoper draad en kabel kopen, maar anders dan de koperdiameter is er geen fatsoenlijk vergelijk mogelijk.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:25

epic_gram

undercover moderator

Ik krijg de vraag van een kennis of hij zijn zonnepanelen (10 stuks) op een naastgelegen weiland kan plaatsen. Uitdaging hierbij is alleen dat de kabels door een slootje moeten.

Het plan was om de omvormer in huis te hangen, dus de dc solar kabels (6mm2 flexibele kern) moeten door het slootje. Totale afstand is zo'n 10 meter.

Weet iemand of dit kan? Of moet er echt een xmvk kabel komen?

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08
Ik zou YMVK-AS doen. En niet door de sloot, als iemand die sloot schoon gaat maken dan gaan die kabels er direct aan. Ik zou het dan diep ingraven, of door de lucht.

AC lijkt me veel veiliger, de DC vanaf de panelen schakelt niet af als er iemand aan hangt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Paul schreef op maandag 31 juli 2023 @ 13:04:
Ik zou YMVK-AS doen. En niet door de sloot, als iemand die sloot schoon gaat maken dan gaan die kabels er direct aan. Ik zou het dan diep ingraven, of door de lucht.

AC lijkt me veel veiliger, de DC vanaf de panelen schakelt niet af als er iemand aan hangt.
Sterke punten. Ik ga even zoeken naar een omvormer die buiten mag hangen en dan ac naar het huis.

Heeft iemand ervaring of aanbevelingen met buiten omvormers? :)

ik heb een goodwe GW4200D-NS gevonden, die IP65 gecerfiticeerd is. Kan die redelijk buiten hangen of kan ik er beter een kast omheen bouwen? Uit de datasheet:
Dankzij de IP65-classificatie kunnen deze
omvormers zowel binnen als buiten worden geïnstalleerd.

[ Voor 20% gewijzigd door epic_gram op 31-07-2023 13:49 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vaak zie je een omvormer wel uit de zon en onder een simpel afdakje, zelfs bij grote zonneweides.

Ik zou ze niet helemaal vrij ophangen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Ethirty schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:03:
Vaak zie je een omvormer wel uit de zon en onder een simpel afdakje, zelfs bij grote zonneweides.

klopt. het plan is nu om hem gewoon onder een paneel te hangen, in de schaduw en uit de regen. Als dat niet gaat passen maken we er wel een mooi afdakje voor oid. :)

Thanks heren voor jullie antwoorden! 8) 8) _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:58

Er zijn ook genoeg omvormers die prima vrij buiten kunnen hangen en ook zo gemonteerd worden.

Uiteraard verlengd het wel de levensduur van de spullen als ze beschut hangen. Zeker onbeschutte kunstof en rubberen delen/dichtingen verweren het snelst door de zon/uv straling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48

Zo staat het (iig bij Goodwe) in de installatie handleiding gespecificeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH3G-z9HKmMV8inmPpn322iNFjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/q18QhZwDPWAvjrdgnXPMhFI1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54

pietje63

RTFM

Ik ben op zoek naar een nieuwe beltransformator.
- meterkast is ABB
- huidige bel/gong gebruikt 12v
- toekomst bestendig lijkt me ook 24v (als ik nog een keer een Ring oid wil aansluiten).

Ik kom dan (o.a.) op deze producten: https://www.elektrobode.nl/compare/22782580;23665787
Het verschil is (1) temperatuur beveiliging, en (2) vermogen. Het vermogen van de goedkopere lijkt voldoende.

Voegt de temperatuurbeveiliging nog iets toe, of is deze bij het lagere vermogen niet nodig?

Nota bene: ik zie geen ander onderscheid tussen de TM en TS serie in https://library.e.abb.com...nsformers_Brochure_EN.pdf overigens noemen ze "bells" in deze brochure onder TS-C, maar dit sluit niet aan bij de termen op Nederlandse sites. Denk daarom dat ze hier ergens anders op doelen (ivm continue gebruik)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Tussen mijn meterkast en omvormer van mijn zonnepanelen heb ik ongeveer 10m (5x2,5mm2).

Ik ben aan het overwegen om batterijen op te hangen in de buurt van mijn panelen. Ik heb Micro omvormers en
Moet dus deze batterijen aan de AC zijde aansluiten.

Ik zit nu te kijken naar een 3F batterij pakket wat maximaal 3 a 4A per fase kan laden / ontladen.

Daarnaast leveren mijn panelen in de meest optimale situatie ongeveer 7000W, wat dus neer komt op 10A per fase maximaal.

De belasting over de draden kan theoretisch dus niet boven de 16A komen, is er een reden om te twijfelen aan die 2,5mm2 draad? Of is deze standaard wiskunde voldoende om de zonnepanelen af te takken naar de batterij?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:17
JackBol schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:38:
Tussen mijn meterkast en omvormer van mijn zonnepanelen heb ik ongeveer 10m (5x2,5mm2).
Mijn (zeer) persoonlijke mening, ga voor een grotere diameter, bijvoorbeeld 5 x 4 mm2.

10 meter is (naar mijn idee) lang voor een (continue?) belasting van 16 ampère.
Vergelijk het met parkeren langs de waterkant: 1 cm is voldoende speling. Maar wil je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

MJ de Bruijn schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

Mijn (zeer) persoonlijke mening, ga voor een grotere diameter, bijvoorbeeld 5 x 4 mm2.

Vergelijk het met parkeren langs de waterkant: 1 cm is voldoende speling. Maar wil je dat?
Hier: https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels wordt tot 25 meter lang tot 25A 2,5mm2 geadviseerd. Nu staat er niet expliciet continue gebruik op die pagina, maar het gaat hier wel om krachtstroomkabels, dus dat lijkt mij wel zo'n beetje impliciet.

Hier wordt datzelfde bekrachtigt: https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26
MJ de Bruijn schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

Een betere vergelijking is om op 1 meter van de waterkant te vragen of je niet nog een meter verder van het water moet gaan staan. Gewoon even kabelberekening in een online calculator invullen en je hebt meer houvast dan met onderbuikgevoelens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ik bedoelde meer of je de werkelijke amperage bij elkaar mag optellen als je weet dat ze samen niet boven de 16 komen. Maar die kabel is uiteraard ook op 16A afgezekerd in de meterkast, dus echt risico loop ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
JackBol schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:37:
Ik bedoelde meer of je de werkelijke amperage bij elkaar mag optellen
nee, je mag ze van elkaar aftrekken.

Uiteraard wel een PV-verdeler toepassen.

Denk ook aan overstroombeveiliging voor de nul als je installatie asymmetrisch belast kan worden (waarschijnlijk heb je micro's verdeeld over de fasen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 00:34
mcDavid schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 23:10:
[...]

nee, je mag ze van elkaar aftrekken.

Uiteraard wel een PV-verdeler toepassen.

Denk ook aan overstroombeveiliging voor de nul als je installatie asymmetrisch belast kan worden (waarschijnlijk heb je micro's verdeeld over de fasen?)
Ik zou toch optellen, batterij kan ook max leveren op zelfde moment dat PV dat doet.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

blb4 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:54:
[...]

Ik zou toch optellen, batterij kan ook max leveren op zelfde moment dat PV dat doet.
Technisch kan dat, dus met je kabeldiameter voor afzekering moet je daar inderdaad rekening mee houden.

Maar praktisch gebeurt dat niet zo vaak (omdat je meestal laadt tijdens goede pv-opbrengst), dus voor je verliezen hoef je er geen rekening mee te houden. En dus ook geen extra dikke kabel nodig.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Batterij kan inderdaad ook ontladen, maar het is mijn ogen allemaal vrij theoretisch. Ik verwacht praktisch gezien nooit in de buurt van de maximale belasting te komen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
blb4 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:54:
[...]

Ahja dat is waar. Maar nog steeds, zelfde principes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi tweakers, ik ben er door een monteur van een defect apparaat die hier net was op attend gemaakt dat hij een naar zijn mening vrij hoge netspanning van 247/248 volt meet... zonder zonnepanelen was het 244 ongeveer..

Is dat absurd hoog ?

mvg mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
MisterB schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:47:
Hi tweakers, ik ben er door een monteur van een defect apparaat die hier net was op attend gemaakt dat hij een naar zijn mening vrij hoge netspanning van 247/248 volt meet... zonder zonnepanelen was het 244 ongeveer..

Is dat absurd hoog ?

mvg mb
Als dat overdag is als de zon schijnt is dat een prima waarde. Wel hoog ja, maar als jouw zonnepanelen uit staan doen de panelen in de rest van de straat nog wel vrolijk hun ding natuurlijk. Die drijven de netspanning omhoog om de stroom terug te kunnen leveren.

Pas bij het maximum van 253 volt stoppen de omvormers met leveren naar het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

MisterB schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:47:

Is dat absurd hoog ?

mvg mb
Het is binnen spec, dus ik weet niet precies wat die monteur wil dat je eraan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi, thx, het viel hem gewoon op. Ik meet nu 250 met zonnepanelen en 247/248 zonder -- maar dus dat is binnen de specs ?

Idd staat de hele straat te leveren nu

[ Voor 19% gewijzigd door MisterB op 02-08-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:48
@MisterB Spec voor bovenlimiet is 230V + 10% = 253V. Dus nee, niet te hoog. Gezien de huidige status in Nederland ook niet absurd. Dat het hoog is en wat dat liever lager zien, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi, ok dank voor alle reacties, mvg mb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:15
Hoe denken jullie (of de NEN1010) over deze situatie?

Context: Ik ben aan het voorbereiden voor een wartepomp.
Op zolder zal een boiler komen met een enkelfasig elektrische warmte element a ~3500W, dus afgezekerd met B16 automaat.
De wartepomp zelf is enkelfasig, en dient afgezekerd te worden met B20 (aldus de fabrikant).
WP en boiler-element zullen op verschillende fases komen, omdat ze samen meer dan 25A kunnen trekken (theoretisch).

Maar nu de vraag: NEN1010 schrijft voor dat draden van verschillende groepen niet bij elkaar mogen komen in buizen en lasdozen. Nu is dat eerste niet zo moeilijk, gewoon aparte buizen voor beide groepen (zie schema). Maar uiteindelijk in dat relais-kastje komen toch ook weer die 2 groepen bij elkaar... Is dit een overtreding van de regel? Of geldt zo'n relaiskast niet als een lasdoos, en is daarmee die regel niet van toepassing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZZ_aGLdd-PQhaKHM_fUUQtoQGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XW3ASeMAJjyGPzXbQmCexqiX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 18:37
epic_gram schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:12:
[...]

klopt. het plan is nu om hem gewoon onder een paneel te hangen, in de schaduw en uit de regen. Als dat niet gaat passen maken we er wel een mooi afdakje voor oid. :)

Thanks heren voor jullie antwoorden! 8) 8) _/-\o_ _/-\o_
je kan ook gaan voor micro omvormers..die zitten beschut onder je panelen en je hebt gelijk ac naar je woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
stereohead schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:19:

Maar nu de vraag: NEN1010 schrijft voor dat draden van verschillende groepen niet bij elkaar mogen komen in buizen en lasdozen. Nu is dat eerste niet zo moeilijk, gewoon aparte buizen voor beide groepen (zie schema). Maar uiteindelijk in dat relais-kastje komen toch ook weer die 2 groepen bij elkaar... Is dit een overtreding van de regel? Of geldt zo'n relaiskast niet als een lasdoos, en is daarmee die regel niet van toepassing?
Misschien zit er wel een 4 polige schakelaar(2xL,2xN) op die beide voedingsbronnen afschakelt voordat je kap opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zolder zal een boiler komen met een enkelfasig elektrische warmte element a ~3500W, dus afgezekerd met B16 automaat.
De wartepomp zelf is enkelfasig, en dient afgezekerd te worden met B20 (aldus de fabrikant).
WP en boiler-element zullen op verschillende fases komen, omdat ze samen meer dan 25A kunnen trekken (theoretisch).

[Afbeelding]
Is de aansturing van dat relais niet toevallig met laagspanning?
Dan komen er geen twee groepen bij elkaar in dat relais kastje.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23
onetime schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

De magneetschakelaar zorgt sowieso voor een galvanische scheiding van de groepen. Geen enkel probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
jadjong schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

Misschien zit er wel een 4 polige schakelaar(2xL,2xN) op die beide voedingsbronnen afschakelt voordat je kap opent.
Dat zit er niet op, en als het er wel op zit, dan zullen er alsnog (delen van) componenten onder spanning van verschillende groepen kunnen staan (namelijk die schakelaar die aan de kap zou zijn gekoppeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
onetime schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

Nee, die aansturing is met 230V AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
jeronimo schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:46:
[...]

De magneetschakelaar zorgt sowieso voor een galvanische scheiding van de groepen. Geen enkel probleem dus.
Klopt. Maar als er 2 circuits in 1 kast bij elkaar komen, dan mag dat van de NEN1010, zolang ze dus maar galvanische gescheiden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Wil een Victron systeem gaan plaatsen. Hiervoor moet wel het een en ander gewijzig worden.

Het ondertaande schema heb ik bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq-RqwQotcIoN6jITO8ASyhFPxY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uBDZsg0pvyah4ijewW6jUlzP.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de verdelers heb ik met de letters A en B aangegeven of deze zich in de woning (A) of de garage (B) bevinden.

Op het schema staan niet de OSB's en energiemeters aangezien deze niks toevoegen aan de veiligheid.

Zijn er algemene opmerkingen /verbeteringen?

Zelf heb ik de volgende twijfels:
  1. Is het zinvol om voor automaat 2 een 32A versie te nemen? En hetzelfde voor ALA1.
  2. Zit ALA2 op de juiste plaats? Of kan ik hier een installatieautomaat van maken. Of is eer nog een installatieautomaat nodig ter bescherming van de kabel tussen de onderverdeler van de garage en de kabel naar de woning.
  3. Is het zinvol om ALA3 te verzwaren. Hier zit een bodem/brine warmtepomp achter. En met ondersteuning van Victron kan dit wel geleverd worden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

John245 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:06:
Wil een Victron systeem gaan plaatsen. Hiervoor moet wel het een en ander gewijzig worden.

Het ondertaande schema heb ik bedacht:
[Afbeelding]

Voor de verdelers heb ik met de letters A en B aangegeven of deze zich in de woning (A) of de garage (B) bevinden.

Op het schema staan niet de OSB's en energiemeters aangezien deze niks toevoegen aan de veiligheid.

Zijn er algemene opmerkingen /verbeteringen?

Zelf heb ik de volgende twijfels:
  1. Is het zinvol om voor automaat 2 een 32A versie te nemen? En hetzelfde voor ALA1.
  2. Zit ALA2 op de juiste plaats? Of kan ik hier een installatieautomaat van maken. Of is eer nog een installatieautomaat nodig ter bescherming van de kabel tussen de onderverdeler van de garage en de kabel naar de woning.
  3. Is het zinvol om ALA3 te verzwaren. Hier zit een bodem/brine warmtepomp achter. En met ondersteuning van Victron kan dit wel geleverd worden.
  • Het ziet er maar ingewikkeld uit, of verre van compleet. Wat doet je SAP en wat is dan het nut voor de koppeling met je PAP?
  • Ik snap S2 en S3 niet, die hebben beiden maar 1 in en 1 uit?
  • Je hebt 2 kabels tussen woonhuis en garage, de ene afgezekerd voor de "oversteek", maar de andere niet?
  • Het is niet echt duidelijk wat de functie van de 2 kabels naar de Victron is, ze zitten aan elkaar?
(Ik weet een beetje wat je van plan bent vanuit het andere topic, maar ik bekijk het even puur vanuit je tekening)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
HS1 gaat naar een verdeelblok, maar ook parallel naar Automaat1. Wat doet het verdeelblok. :?
HS5 gaat naar een hele andere kast. Moet dat geen automaat zijn. :?
S2&S3 change-overen helemaal niets. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:59
@John245 victron achter victron met HS5 wat doet dat met interne verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:46:
[...]
  • Het ziet er maar ingewikkeld uit, of verre van compleet. Wat doet je SAP en wat is dan het nut voor de koppeling met je PAP?
  • Ik snap S2 en S3 niet, die hebben beiden maar 1 in en 1 uit?
  • Je hebt 2 kabels tussen woonhuis en garage, de ene afgezekerd voor de "oversteek", maar de andere niet?
  • Het is niet echt duidelijk wat de functie van de 2 kabels naar de Victron is, ze zitten aan elkaar?
(Ik weet een beetje wat je van plan bent vanuit het andere topic, maar ik bekijk het even puur vanuit je tekening)
Bedankt voor je opmerkingen. Vermoed/hoop dan eerder ingewikkeld dan verre van compleet.

Via de SAP wordt stroom (PV) teruggeleverd indien het tarief op de SAP hoger is dan het dynamische tarief.

S2 en S3 zijn bypass schakelaars voor de Victron's. Hierdoor kunnen de Multiplussen omzeild worden en kan AC gelijk aangesloten worden op de belastingen (zoals aanbevolen door Victron). Ze zijn 4-polig, maar voor het gemak niet alle polen getekend. Of bedoel je het anders. S2 gaat naar Multiplussen en S3. S3 in is Multiplussen en S2.

Op de tekening staan 3 kabels tussen woonhuis en garage.
  1. SAP --> PV afgezekerd door automaat 2.
  2. PAP --> garage afgezekerd door automaat 1
  3. Victron --> woning afgezekerd door ALA2. Maar uit jou opmerking begrijp ik dus dat er na de KJ01B nog een installatieautomaat moet. Maar wat voor functie heeft deze dan? Is de kabel niet voldoende beschermd door ALA2?
Wat bedoell je met de functie van de 2 kabels naar de Victron? Rechts is AC in en de linker kabel is AC out kritische belasting.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23
stereohead schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:51:
[...]

Klopt. Maar als er 2 circuits in 1 kast bij elkaar komen, dan mag dat van de NEN1010, zolang ze dus maar galvanische gescheiden zijn?
De Nen spreek over 2 verschillende groepen door dezelfde buis. Het idee is dat na het uitschakelen van 1 groep de verwachting is dat de buis/kabel spanningsloos is terwijl dat niet zo is.
Dus je magneetschakelaar en verwarmingselement met eigen kabels aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:53:
HS1 gaat naar een verdeelblok, maar ook parallel naar Automaat1. Wat doet het verdeelblok. :?
HS5 gaat naar een hele andere kast. Moet dat geen automaat zijn. :?
S2&S3 change-overen helemaal niets. :?
@jadjong
Dat verdeelblok bij HS1 zorgt dat ook de PV aan de SAP kan. En daar zit ook nog een OSB typeI/II op. Ja het kan kleiner, maar deze heb ik nog liggen :) Verder kunnen eventueel niet kritische groepen op aangesloten worden.

HS5 komt uit een andere kast (pijltje erbiij getekend)

Voor S2 en S3 de tekening geupdate. Is dit beter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivbGD-xofIUo6DEFrPyTGQAzBVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqdJv34j3DcbkauMNtsLhyvp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zou de bedoeling moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEaCQoAOvv9xAL-11DEBJBxb4UQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D8WqFNKPbEdCazvGVtYNWl1v.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dapdodo schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:03:
@John245 victron achter victron met HS5 wat doet dat met interne verliezen?
Die HS5 zorgt niet voor extra verliezen. Is er alleen voor om de kast spaningsloos te maken.

En het is niet Victron achter Victron het is een 3 fase systeem.

Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Pijltjes en lijnen die niet over elkaar liggen helpt inderdaad!

S2/S3 zitten er zodat je het huis om de Victron units heen kan leiden in geval van storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:34:
Pijltjes en lijnen die niet over elkaar liggen helpt inderdaad!

S2/S3 zitten er zodat je het huis om de Victron units heen kan leiden in geval van storing?
Dat is correct het is een bypass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

John245 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:10:
[...]

Bedankt voor je opmerkingen. Vermoed/hoop dan eerder ingewikkeld dan verre van compleet.

Via de SAP wordt stroom (PV) teruggeleverd indien het tarief op de SAP hoger is dan het dynamische tarief.

S2 en S3 zijn bypass schakelaars voor de Victron's. Hierdoor kunnen de Multiplussen omzeild worden en kan AC gelijk aangesloten worden op de belastingen (zoals aanbevolen door Victron). Ze zijn 4-polig, maar voor het gemak niet alle polen getekend. Of bedoel je het anders. S2 gaat naar Multiplussen en S3. S3 in is Multiplussen en S2.
Een SFT440 heeft 2 in en 1 uit, dat gebruik is niet uit je tekening te halen. Dan kan je net zo goed een SBN440 pakken. Maar ik gok dat dat het doel niet is.
Op de tekening staan 3 kabels tussen woonhuis en garage.
  1. SAP --> PV afgezekerd door automaat 2.
  2. PAP --> garage afgezekerd door automaat 1
  3. Victron --> woning afgezekerd door ALA2. Maar uit jou opmerking begrijp ik dus dat er na de KJ01B nog een installatieautomaat moet. Maar wat voor functie heeft deze dan? Is de kabel niet voldoende beschermd door ALA2?
Je wil normaal gesproken de kabel beschermen, niet dat de hele kast afschakelt.
Dat je ergens PV had, haal ik niet uit je tekening. Lijkt me wel essentieel om alle voedingsbronnen te vermelden.
Wat bedoell je met de functie van de 2 kabels naar de Victron? Rechts is AC in en de linker kabel is AC out kritische belasting.
In je tekening zitten ze aan elkaar vast, dan ga ik er vanuit dat de kabels niet gescheiden zijn.

Edit: aangepaste tekening helpt een hoop ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
John245 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

Dat is correct het is een bypass.
Dat zou kunnen zonder S2.
Je split dan de output van ALA1 naar Victron en S3. Alleen S3 schakelt dan tussen netbeheerder en batterij. Tussen ALA1 en Victron plaats je dan een werkschakelaar om ze in geval van onderhoud spanningsvrij te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@John245 Ik dacht dat één van de voorwaarden voor een SAP was dat er geen verbinding is tussen de installatie achter de PAP & SAP. Sorry, ook je 2e tekening is mij niet duidelijk.
Zorg ervoor dat ook bij bedrijf via de Victron's er 1200 fase verschil is tussen de fase draden, anders heb je (groot) risico op overbelasting van de nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:41:
[...]

Een SFT440 heeft 2 in en 1 uit, dat gebruik is niet uit je tekening te halen. Dan kan je net zo goed een SBN440 pakken. Maar ik gok dat dat het doel niet is.

[...]

Je wil normaal gesproken de kabel beschermen, niet dat de hele kast afschakelt.
Dat je ergens PV had, haal ik niet uit je tekening. Lijkt me wel essentieel om alle voedingsbronnen te vermelden.

[...]

In je tekening zitten ze aan elkaar vast, dan ga ik er vanuit dat de kabels niet gescheiden zijn.

Edit: aangepaste tekening helpt een hoop ;)
De functie van de SFT440 is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEaCQoAOvv9xAL-11DEBJBxb4UQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D8WqFNKPbEdCazvGVtYNWl1v.png?f=user_large
Kabel beschermd met automaat 4. Of zou je die in 20/25A uitvoeren?

PV stond met letters in mijn draft maar dat had ik weggehaald. Nu in de aangepaste tekening (inclusief de extra automaat).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtDfIrLxO44_i66CfTXG8auwMno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Er7BGJdIyGjFJv4wlG6QszfP.jpg?f=fotoalbum_large

Kun je misschien in de tekening aangeven wellke kabels aan elkaar vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:52:
[...]

Dat zou kunnen zonder S2.
Je split dan de output van ALA1 naar Victron en S3. Alleen S3 schakelt dan tussen netbeheerder en batterij. Tussen ALA1 en Victron plaats je dan een werkschakelaar om ze in geval van onderhoud spanningsvrij te maken.
Is ook een optie alleen Victro adviseert het in hun documentatie om et zo te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

onetime schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:01:
@John245 Ik dacht dat één van de voorwaarden voor een SAP was dat er geen verbinding is tussen de installatie achter de PAP & SAP. Sorry, ook je 2e tekening is mij niet duidelijk.
Zorg ervoor dat ook bij bedrijf via de Victron's er 1200 fase verschil is tussen de fase draden, anders heb je (groot) risico op overbelasting van de nul.
De discussie PAP/SAP is elders ook al gevoerd, kennelijk niet geland.

Die Victron's draaien in een volwaardige 3f setup. Maar fase en kleurconsistentie in de kasten wordt wel cruciaal. Hoop dat dat duidelijker uitgewerkt wordt dan hoe de tekening nu is.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
onetime schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:01:
@onetime

Er is ook nooit verbinding tussen de PAP & SAP. De PV zit of op SAP of staan uit of zitten op PAP, andere smaken zijn er niet.

De victrons worden in een 3 fase opstelling neergezet. De Victron's zouden dus de fase's moeten regelen.

Kun je aangeven wat er in de 2e tekening niet duidelijk is? Ik vermoed dat de 3e tekening in dat geval ook niet heeft geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:10:
[...]

De discussie PAP/SAP is elders ook al gevoerd, kennelijk niet geland.

Die Victron's draaien in een volwaardige 3f setup. Maar fase en kleurconsistentie in de kasten wordt wel cruciaal. Hoop dat dat duidelijker uitgewerkt wordt dan hoe de tekening nu is.
Over de kleurcodering en consistentie maak ik mij niet zo'n zorgen. Die kleurcodering is netjes in de hele installatie aangehouden voor het 3 fase deel. Alleen vanaf de kamrails naar de OSB's (1 fase) gewoon de standaard kleuren. Maar ik vrees dat Visio niet de beste applicatie is om dit weer te geven. Ales is doorgemeten en overal kloppen de fase's.

En ben het volledig met je eens at de kleurconsistentie in de kasten wel cruciaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
John245 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:12:
Kun je aangeven wat er in de 2e tekening niet duidelijk is? Ik vermoed dat de 3e tekening in dat geval ook niet heeft geholpen :)
Je zou het verdeelblok rechtstreeks achter HS1 kunnen plaatsen, en dan automaat1 weer uit verdeelblok. Aan de rechterkant zou je HS5 en automaat3 van positie op de tekening kunnen wisselen zodat de lijnen elkaar niet kruisen. Daarnaast alles, incl verdeelblok en F9-15 naar uiterst rechts verplaatsen zodat de scheiding tussen inkomend van netbeheerder en verdeling vanaf accu duidelijk is. Of misschien wel fysiek twee kasten van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:04

[Afbeelding]
Dit is prima zo. De kabels van beide groepen zijn netjes gescheiden. Ja bij de relais komen ze samen in dezelfde kast maar dat is nu net de functie van een relay. Als buiten en binnen die kast voor iedereen duidelijk is dat het gescheiden groepen zijn is het in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Opzoek naar een grote behuizing met ≥ 54 posities.
Maximaal 55cm breed en 72cm hoog.

De ABB Mistral 1SL1218A00 / RES18X320 of de Hager Vega VB318P hebben precies plek voor 54 posities, maar dan heb ik niets meer om uit te breiden.

Ik heb de volgende kasten gevonden met 72 posities:
- De F-tronic FV2-3 heeft ruimte genoeg, maar geen fatsoenlijke buis invoer, alleen losse kabel.
- De Hager FWQ32P zou ook passen, maar heeft ook geen normale buis invoer.
- De dubbele Eaton Medusa lijkt mij de juiste keuze. 72 posities, een normale buis invoer en past kwa breedte ook het mooiste (44cm).

- Is er nog een alternatief aan te raden?
- Weet iemand of bij deze Medusa kast de kabelinvoer van boven naar onderen te verplaatsen is? Ik zou aan een zijde een aantal buizen aan de onderzijde willen invoeren.
- Is er iets op tegen om de Eaton kast te vullen met ABB componenten?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:35:
[...]

Je zou het verdeelblok rechtstreeks achter HS1 kunnen plaatsen, en dan automaat1 weer uit verdeelblok. Aan de rechterkant zou je HS5 en automaat3 van positie op de tekening kunnen wisselen zodat de lijnen elkaar niet kruisen. Daarnaast alles, incl verdeelblok en F9-15 naar uiterst rechts verplaatsen zodat de scheiding tussen inkomend van netbeheerder en verdeling vanaf accu duidelijk is. Of misschien wel fysiek twee kasten van maken.
@jadjong
Dan wordt het zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqFJmZ6tszcJg95iSOhsWq2WLv8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRG8Mc9XRSuwtAHzC2LSq4PP.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nu 2 Hager Vision kasten (3 x 12). Maar denk er sterk over om deze te vervangen door een hager VEGA (4 x 18) aangezien het lastig is om de installatiedraad lekker weg te werken in de Vision. Dacht met dunne tape markeringen aan te brengen van boven naar beneden zodat het duidelijk is . En inderdaad SAP boven elkaar, PAP boven elkaar en Inkomend boven elkaar (zoveel als mogelijk want ik moet mijn OSB I/II ook in de kast kwijt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
John245 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:06:
[...]

De functie van de SFT440 is:
[Afbeelding]
Kabel beschermd met automaat 4. Of zou je die in 20/25A uitvoeren?

PV stond met letters in mijn draft maar dat had ik weggehaald. Nu in de aangepaste tekening (inclusief de extra automaat).

[Afbeelding]

Kun je misschien in de tekening aangeven wellke kabels aan elkaar vast zitten.
De AC-IN van de Multiplus zou ik gewoon altijd aan het net houden en niet extra schakelen. Wel netjes afzekeren waarmee je meteen de mogelijkheid hebt om de Multiplus van de invoerkant te isoleren.

De AC-OUT-1 is bedacht voor eilandbedrijf en als je deze op bypass wilt kunnen zetten dan zou ik inderdaad een changeover schakelaar, breek-voor-maak, installeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CKO24o04iocjwowHXBLx72nFIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mqxSshC1NnrDnoMcbcCpSbW6.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@henkNL MTR440 is fijn spul om mee te werken. Ook lekker ruim tussen de rijen en verder ook makkelijk mbt invoer onder en boven.

Boven krijg je echte buisinvoeren, onder een versie met membraan, maar daar kunnen ook gewoon buizen in. Ook met ABB natuurlijk geen probleem, is ook mijn favoriete combinatie.

1 tip: je kan de complete kast wel omgekeerd ophangen als je de grote buisinvoeren onder wilt hebben, maar dan gebruik je het membraan aan de bovenkant. Als je dus half-half wilt doen kan je dat wellicht beter met 2xMTR220 doen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRRTy8wloMU6XQfxAPHxmU6QDTk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9C04Slf3Sef6HCkusrA5gE0.png?f=fotoalbum_large

Dat het er fysiek anders in zit maakt voor een schema niet uit.

Als je de uitgangen van de Victron naar huis wilt beschermen zou ik ALA2 inruilen voor een A, je hebt op de eindgroepen al overal ALA. Zelfde geldt voor ALA1, of wil Victron graag alles achter ALA in plaats van A?

[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 02-08-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
henkNL schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:42:
Op zoek naar een grote behuizing met ≥ 54 posities.
Maximaal 55cm breed en 72cm hoog.

Eaton lijkt mij de juiste keuze. 72 posities, een normale buis invoer en past kwa breedte ook het mooiste (44cm).

- Weet iemand of bij deze Medusa kast de kabelinvoer van boven naar onderen te verplaatsen is? Ik zou aan een zijde een aantal buizen aan de onderzijde willen invoeren.
- Is er iets op tegen om de Eaton kast te vullen met ABB componenten?
Ik heb exact deze combinatie, ook met ABB componenten. Van de leverancier in de link. Resultaat is goed en mooi.

Invoer vanaf onder is mogelijk. Bestel wel invoer-afdekplaten.

[ Voor 10% gewijzigd door MJ de Bruijn op 02-08-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
jadjong schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:08:
[...]

[Afbeelding]

Dat het er fysiek anders in zit maakt voor een schema niet uit.

Als je de uitgangen van de Victron naar huis wilt beschermen zou ik ALA2 inruilen voor een A, je hebt op de eindgroepen al overal ALA. Zelfde geldt voor ALA1, of wil Victron graag alles achter ALA in plaats van A?
@jadjong
Victron zegt:

AC-ingang:
De AC-ingang moet worden beschermd door een zekering of magnetische stroomonderbreker met een waarde van

AC-OUT-1
Een aardlekschakelaar en een zekering of stroomonderbreker die geschikt is om de verwachte belasting te ondersteunen, moeten in serie met de uitgang worden meegeleverd en de doorsnede van de kabel moet dienovereenkomstig worden aangepast

Dus ze willen de ALA2. Maar in feite is dit een hele dure bescherming voor het verdeelblok.

Moet ik ALA1 inruilen. Als ze aleen een zekering willen is het dan al niet voldoende afgezekerd door automaat 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

John245 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:55:
[...]

@jadjong
Dan wordt het zoiets:
[Afbeelding]

Heb nu 2 Hager Vision kasten (3 x 12). Maar denk er sterk over om deze te vervangen door een hager VEGA (4 x 18) aangezien het lastig is om de installatiedraad lekker weg te werken in de Vision. Dacht met dunne tape markeringen aan te brengen van boven naar beneden zodat het duidelijk is . En inderdaad SAP boven elkaar, PAP boven elkaar en Inkomend boven elkaar (zoveel als mogelijk want ik moet mijn OSB I/II ook in de kast kwijt)
Visueel al een stuk duidelijker en overzichtelijker dan de eerste versie. :)

Als je de Vision kasten kan upgraden lijkt me dat een goede move. Meer ruimte en meer visueel overzicht als je aan de installatie moet (laten) werken.

En alles met flexibele draad ipv installatiedraad helpt ook een berg.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Ethirty schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:07:
[...]

Visueel al een stuk duidelijker en overzichtelijker dan de eerste versie. :)

Als je de Vision kasten kan upgraden lijkt me dat een goede move. Meer ruimte en meer visueel overzicht als je aan de installatie moet (laten) werken.

En alles met flexibele draad ipv installatiedraad helpt ook een berg.
Er zit al overal flexibele draad. Alleen meerdere kabels van 6mm2 in een Vision kast is geen goede combinatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:59
.

[ Voor 99% gewijzigd door Dapdodo op 03-08-2023 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@John245 De type aanduidingen komen niet overal overeen met de aangegeven waarde.
- ALA1 op de plaats van automaat1
- automaat1 op de plaats van S2 voor de Victrons
- S3 direct op HS4
- probeer je selectiviteit te creëren met de verschillende waardes achter elkaar?
Dat plaatje graag, dat lijkt me ook meteen overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
onetime schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 12:51:
@John245 De type aanduidingen komen niet overal overeen met de aangegeven waarde.
- ALA1 op de plaats van automaat1
- automaat1 op de plaats van S2 voor de Victrons
- S3 direct op HS4
- probeer je selectiviteit te creëren met de verschillende waardes achter elkaar?
Dat plaatje graag, dat lijkt me ook meteen overzichtelijk.
@FrankHe
Dank voor je tip. Aangepast in de tekening. Moeten het echt individuele schakelaars zijn (zoals Victron aageeft) of mag het ook een 4-polige zijn (zoals nu getekend)

@jadjong De positie van de componenten wat aangepast in het schema. En je andere opmerkingen meegenomen of in een andere post op gereageerd.

@onetime
Ik probeer ALA1 op plaats van automaat 1 en automaat 1 op de plaats van de S2 te begrijpen. Dit resulteert nu in de enige kabel die van een verdeler naar een andere verdeler gaat zonder een automaat in de uitgaande verdeler.
De gedachte achter automaat 1 is dat de hoofdaansluiting 3x25A is en ik zonder ondersteuning van het Victron systeem niet gelijk daar wil inleveren.
Met ondersteuning van de Victron kan ik 32A (of zelfs meer) genereren, maar door de afstand van de kabels tussen de garage en woning (40meter 5x6mm2) wil ik dit begrenzen op 32A.
ALA3 en ALA4 zijn volgens speciifcaties van de apparatuur. ALA 3 zou met deze ondersteuning natuurlijk zwaarder kunnen.
Automaat 3 en Automaat 4 zijn 20 A aangezien de meetse stroom in de garage gebruikt wordt
Hieronder beide schema’s (indien er meer dan 1 ADA916G aanwezig is zijn deze niet altijd allemaal ingetekend).
En opmerkingen m.b.t. automaten en alamats zijn meer dan welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k60JDXvWOwdWv7tzcRT8Z1hh-4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhFn7KhcJumiEqfsLTK1JgNv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTCBvhN_1SoiRTCQtgAclLgPr7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWcWBrAUFsYmw3aRuFHHgLC8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Gezien de waarde van de apparatuur in ons huis wil ik een overspanningsbeveiliging toevoegen aan mijn installatie. Daarvoor is het relevant te weten of ik een TT- of TN-stelsel heb. Mijn huis staat in een Vinex-wijk uit 1993, waarbij het (vrijwel) zeker is dat ik een TT-stelsel heb met eigen aardpen, aangezien die vanaf 1975 verplicht was om te slaan. Klopt mijn redenatie?

Ik weet dat een overspanningsbeveiliging niet heiligmakend is, maar het is een extra beveiliging. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Krisp op 03-08-2023 16:02 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
Krisp schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:01:
Gezien de waarde van de apparatuur in ons huis wil ik een overspanningsbeveiliging toevoegen aan mijn installatie. Daarvoor is het relevant te weten of ik een TT- of TN-stelsel heb. Mijn huis staat in een Vinex-wijk uit 1993, waarbij het (vrijwel) zeker is dat ik een TT-stelsel heb met eigen aardpen, aangezien die vanaf 1975 verplicht was om te slaan. Klopt mijn redenatie?

Ik weet dat een overspanningsbeveiliging niet heiligmakend is, maar het is een extra beveiliging. :)
Het is vrijwel zeker dat je een TT stelsel hebt thuis, maar je kunt dit natuurlijk controleren door te kijken waar je aardedraad in je meterkast vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Krisp schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:01:

Ik zou hier beginnen te lezen: https://www.hager.nl/file...T1011_BLW_BLIKSEM_OSB.PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

pickboy schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:04:
[...]

Het is vrijwel zeker dat je een TT stelsel hebt thuis, maar je kunt dit natuurlijk controleren door te kijken waar je aardedraad in je meterkast vandaan komt.
Die loopt in ieder geval los de kruipruimte in, en gaat van daar naar de fundering. De aardpen zal daar dan achter zitten. Dank voor de bevestiging. :)
Ik ga voor type 2. Type 1(toevoegen) is natuurlijk nog mooier, maar de ruimte in mijn meterkast is beperkt en ik val niet in een risicogebied. En ja, dan is de beveiliging minder goed dan als ik beiden heb.

[ Voor 33% gewijzigd door Krisp op 03-08-2023 16:13 ]

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• blb4
  • Laatst online: 00:34
FrankHe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:37:
[...]

Dit is prima zo. De kabels van beide groepen zijn netjes gescheiden. Ja bij de relais komen ze samen in dezelfde kast maar dat is nu net de functie van een relay. Als buiten en binnen die kast voor iedereen duidelijk is dat het gescheiden groepen zijn is het in orde.
Eens, 't betreft hier ook niet echt lasdoos. En ook in een lasdoos mogen verschillende stroomketens - onder voorwaarden - bij elkaar. Er wordt hier m.i. veel te vaak aangegeven dat 't niet mag, deze voorwaarden zijn m.i alleen om te voorkomen dat je niet gaat prutsen; 60998 en 60947-7 zijn de normen voor verbindingsklemmen en rijgklem die in groepenkasten worden gebruikt. Als de je stroomketen dus gewoon op deugdelijk materiaal aansluit dan mag dat gewoon. Uit nen1010:2020:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzIYbdpUXjwtDL-0VnZ182kl2rk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2rbTRDZYHkBYOOTxEmZP6Dww.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goKDPkVA6XsQKaishJ6NQeRn2Qo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UKpZkKd2fTt5S7RpPCkrNA6D.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankHe
John245 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

@FrankHe
Dank voor je tip. Aangepast in de tekening. Moeten het echt individuele schakelaars zijn (zoals Victron aageeft) of mag het ook een 4-polige zijn (zoals nu getekend)

[...]
Je kunt de drie inverters samen op dezelfde vierpolige schakelaar zetten maar ik zou adviseren om iedere inverter op AC-OUT-1 ook nog z'n eigen lastscheider te geven. Meer schakelaars maken onderhoud op een later tijdstip gemakkelijker. Maar raadpleeg daarvoor een echte elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
@Rimco en @MJ de Bruijn bedankt voor de tips, het ziet er naar uit dat de Medusa het wel gaat worden.
Rimco schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:58:
@henkNL MTR440 is fijn spul om mee te werken. Ook lekker ruim tussen de rijen en verder ook makkelijk mbt invoer onder en boven.

Boven krijg je echte buisinvoeren, onder een versie met membraan, maar daar kunnen ook gewoon buizen in. Ook met ABB natuurlijk geen probleem, is ook mijn favoriete combinatie.

1 tip: je kan de complete kast wel omgekeerd ophangen als je de grote buisinvoeren onder wilt hebben, maar dan gebruik je het membraan aan de bovenkant. Als je dus half-half wilt doen kan je dat wellicht beter met 2xMTR220 doen.
Is 2x een MTR220 precies hetzelfde als 1x een MTR440?
Of is de MTR440 één grote bak van kunststof?
Loopt de DIN rail bij de MTR440 door? Of is deze halverwege onderbroken?

Dat omdraaien van 1 kast klinkt wel goed :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

henkNL schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:42:
@Rimco en @MJ de Bruijn bedankt voor de tips, het ziet er naar uit dat de Medusa het wel gaat worden.

[...]

MTR440 is inderdaad 1 grote bak, dus geeft iets meer vrijheid als je in het midden bezig bent. Dat is even een afweging die je moet maken. Zeker met een lange kamrail kan dat handig zijn.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Rimco schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:52:
[...]

MTR440 is inderdaad 1 grote bak, dus geeft iets meer vrijheid als je in het midden bezig bent. Dat is even een afweging die je moet maken. Zeker met een lange kamrail kan dat handig zijn.
Inmiddels een foto gevonden waar het goed te zien is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
FrankHe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Je kunt de drie inverters samen op dezelfde vierpolige schakelaar zetten maar ik zou adviseren om iedere inverter op AC-OUT-1 ook nog z'n eigen lastscheider te geven. Meer schakelaars maken onderhoud op een later tijdstip gemakkelijker. Maar raadpleeg daarvoor een echte elektricien.
Ik zie je punt, maar ik zie ook dat Victron dealers gewoon aan beide zijden een 4-polige schakelaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Rimco schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:52:
[...]

Ik zie in de handleiding:

"Zijwanden met uitbreekbare plaatsen voor Pg 13,5 / Pg 16 en 2 x diameter 23 mm"

Wat kun je met die 2 x diameter 23mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
blb4 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

Eens, 't betreft hier ook niet echt lasdoos. En ook in een lasdoos mogen verschillende stroomketen - onder voorwaarden - bij elkaar. Er wordt hier m.i. veel te vaak aangegeven dat 't niet mag, deze voorwaarden zijn m.i. echter heel ruim; 60998 en 60947-7 zijn de normen voor verbindingsklemmen en rijgklem die in groepenkasten worden gebruikt. Als de je stroomketen dus gewoon op deugdelijk materiaal aansluit dan mag dat gewoon. Uit nen1010:2020:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Thanks! Dit is erg verhelderend. Dank voor het uitgebreide en degelijk onderbouwde antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
John245 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 17:14:
[...]

Ik zie je punt, maar ik zie ook dat Victron dealers gewoon aan beide zijden een 4-polige schakelaar gebruiken.
Één vierpolige transfer schakelaar aan de uitgang begrijp ik maar van een transferschakelaar aan de ingang zie ik het nut niet in. Dat kan een gewone vierpolige schakelaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
FrankHe schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 21:32:
[...]

Één vierpolige transfer schakelaar aan de uitgang begrijp ik maar van een transferschakelaar aan de ingang zie ik het nut niet in. Dat kan een gewone vierpolige schakelaar zijn.
Met deze 4-polige schakelaar bedoelde ik gewoon een echte 4-polige, dus geen transferschakelaar. In mijn geval is het een gewone schakelaar voor en een transfer na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k60JDXvWOwdWv7tzcRT8Z1hh-4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhFn7KhcJumiEqfsLTK1JgNv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
henkNL schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:42:

[...]

Inmiddels tot deze indeling van de Eaton Medusa MTR440 kast gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYY5WfILtQAZuIuNJI1R8Y1WIa4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CopfjQlhjcboTdUSEVrRRb04.jpg?f=user_large

-Rechts bovenaan de standaard automaten omdat deze bij de huidige kast daar ook zitten, stukje installatiegemak.
-Rechts onderaan (geel) de hoofdschakelaar in het midden, gecentreerd boven het meterbord.
-Rechts naast de hoofdschakelaar de REM automaat.
-Recht boven de REM automaat een 4 polig verdeelblok (rood)
-Links van de hoofdschakelaar de alamat t.b.v. de zonnepanelen.
-Hiernaast weer ruimte gehouden voor een mogelijke toekomstige thuisbatterij/accu.
-In het midden bovenaan zit een 1 fase alamat t.b.v. de WCD in de groepenkast, hier sluit ik ook de beltrafo op aan die daar naast zit (geel).

Nu nog niet van toepassing, maar ik ga er van uit dat een thuisaccu ook -voor- de REM automaat moet komen?
Ik doe alle groepen en ook de alamats -na- de REM automaat, is dit juist? Kan me voorstellen dat de ALAMATs niet persé achter de REM automaat moeten.

De auto opladen doe ik op een openbaar laadpunt in de straat, geen eigen oprit. Ik verwacht dus geen laadpaal aan de gevel/in de tuin te plaatsen en dus ook geen automaat hiervoor nodig te hebben.
Kwa ruimte zou het nog wel kunnen, maar dan zonder kWh meter.

Iemand nog tips of op en aanmerkingen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53
henkNL schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]

-Rechts bovenaan de standaard automaten omdat deze bij de huidige kast daar ook zitten, stukje installatiegemak.
-Rechts onderaan (geel) de hoofdschakelaar in het midden, gecentreerd boven het meterbord.
-Hiernaast weer ruimte gehouden voor een mogelijke toekomstige thuisbatterij/accu.
-In het midden bovenaan zit een 1 fase alamat t.b.v. de WCD in de groepenkast, hier sluit ik ook de beltrafo op aan die daar naast zit (geel).

Nu nog niet van toepassing, maar ik ga er van uit dat een thuisaccu ook -voor- de REM automaat moet komen?
Ik doe alle groepen en ook de alamats -na- de REM automaat, is dit juist? Kan me voorstellen dat de ALAMATs niet persé achter de REM automaat moeten.

De auto opladen doe ik op een openbaar laadpunt in de straat, geen eigen oprit. Ik verwacht dus geen laadpaal aan de gevel/in de tuin te plaatsen en dus ook geen automaat hiervoor nodig te hebben.

Ik vind het maar nodeloos ingewikkeld. Ik heb net deze geïnstalleerd in mijn nieuwbouwhuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKxKXS2_y_JVpuZNadT71nFF804=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBVOecZatSC4aCnPaTSFv7OL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqXxtbWOBeMnbe6ydkkitGnKLIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Exq2B4gf9OHbghUEzzj1wmF5.jpg?f=fotoalbum_large
  • De lege medusa kast is voor domotica. Heb je niet nodig.
  • Door toepassing aardlekautomaten en 10mm2 bekabeling heb ik geen remautomaat nodig. De totale stroom mag meer dan 40 ampere zijn en van overbelaste aardlekschakelaars is geen sprake.
  • Dit is met 16 enkelfase groepen, daarnaast aan krachtgroepen een 20A/300mA naar OVK in garage, laadpaal (toekomst), kookplaat, warmtepomp en PV. Er is nog ruimte voor een paar KWH meters.
  • Doordat alles alamats zijn heb ik ook nog eens minder last van een aardfout. De bedrading is veeel eenvoudiger zo.
De kast komt zo kant en klaar van Sander Vunderink trouwens. Daar kan ik niet zelf voor gaan bouwen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:00
henkNL schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]

Ik zou het verdeelblok en de aardlekschakelaars van plek wisselen. Vervolgens alle alamats buiten de REM automaat op het verdeelblok aansluiten om zoveel mogelijk capaciteit van je netaansluiting + zonnepanelen te kunnen benutten.
Daarbij losse C40 1P REM automaten ipv 1 3P+N automaat voor betere continuïteit.

Edit:
De oplossing met aardlekautomaten van hierboven is ook een optie inderdaad. Met eaton vermoedelijk wel een stuk duurder.

[ Voor 3% gewijzigd door Rik! op 04-08-2023 23:05 ]

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
@big bang en @Rik! bedankt voor de reacties!

Van het weekend eens anders uitwerken.

Ik zou de REM automaat achterwege kunnen laten en de aardlekschakelaars voor 3x een 40A alamat kunnen vervangen.

Maar die kast van @big bang is wel lekker overzichtelijk zo. Ook dat neem ik mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhp13eI6XhTKBb0B3RXIsJEEiXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ax8G0ScTPZMYoEzI6ouknTOh.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn kast in aanbouwtijd. Die B40 remautomaat heb ik vervangen door losse 1P C40 automaten.
Als ik de linker kast met aardlekschakelaars niet al eerder in het bezit had was ik misschien ook wel voor alleen maar alamats gegaan.
En een onderinvoer is mogelijk, zie het resultaat :)

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Voor als je inspiratie nodig hebt... dit is mijn kast tot dusverre.
Over twee weken zitten de automaten en meters voor een batterij-systeem op de open plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50xtuHveAeL9aM-Aqb0YcTGg3LA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJB8Ooz9E1kEAvtEOgaufcaf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 21:08
Wellicht een stomme vraag, maar ik ben benieuwd of het volgende problemen op zou leveren.

De situatie. Op 1 16a groep heb ik mijn jacuzzi zitten. Tevens heb ik hier, omdat deze 6mm2 kabel tot achterin de tuin loopt, ook 2800wp aan zonnepanelen met Micro omvormers op zitten. Deze liggen op het dak van de veranda waar ook de jacuzzi onder staat. Echter vraag ik me af, stel de panelen wekken op piek 2800wp op én de jacuzzi vraagt 3200 watt, kan dit in theorie? Of moet je dit optellen en wordt het 26 ampere over de groep, of mag je het van elkaar af trekken immers de stroom wordt vóór de 16a zekering verbruikt. Uiteraard zit er onder de veranda een extra groepenkastje met een aardlekschakelaar, 2x 16a en het relays van enphase.

Tot nu toe gaat dit al een jaar perfect, echter ben ik toch benieuwd of die ene 16a zekering het wel trekt.

[ Voor 14% gewijzigd door vanWalsum op 06-08-2023 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

vanWalsum schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:48:
Wellicht een stomme vraag, maar ik ben benieuwd of het volgende problemen op zou leveren.

De situatie. Op 1 16a groep heb ik mijn jacuzzi zitten. Tevens heb ik hier, omdat deze 6mm2 kabel tot achterin de tuin loopt, ook 2800wp aan zonnepanelen met Micro omvormers op zitten. Deze liggen op het dak van de veranda waar ook de jacuzzi onder staat. Echter vraag ik me af, stel de panelen wekken op piek 2800wp op én de jacuzzi vraagt 3200 watt, kan dit in theorie? Op moet je dit optellen en wordt het 26 ampere over de groep.

Tot nu toe gaat dit al een jaar perfect, echter ben ik toch benieuwd of die ene 16a zekering het wel trekt.
PV wekt op en je jacuzzi verbruikt. Dus je trekt ze van elkaar af.

Maar het is beter (lees verplicht) om ze allebei een eigen groep te geven. Dat kan je doen met een simpele onderverdeler bij de veranda.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 21:08
Ethirty schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

PV wekt op en je jacuzzi verbruikt. Dus je trekt ze van elkaar af.

Maar het is beter (lees verplicht) om ze allebei een eigen groep te geven. Dat kan je doen met een simpele onderverdeler bij de veranda.
Oké perfect, had het extra kastje net toegevoegd aan de tekst maar bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
vanWalsum schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:48:

De situatie. Op 1 16a groep heb ik mijn jacuzzi zitten. Tevens heb ik hier, omdat deze 6mm2 kabel tot achterin de tuin loopt, ook 2800wp aan zonnepanelen met Micro omvormers op zitten. Deze liggen op het dak van de veranda waar ook de jacuzzi onder staat. Echter vraag ik me af, stel de panelen wekken op piek 2800wp op én de jacuzzi vraagt 3200 watt, kan dit in theorie? Of moet je dit optellen en wordt het 26 ampere over de groep, of mag je het van elkaar af trekken immers de stroom wordt vóór de 16a zekering verbruikt. Uiteraard zit er onder de veranda een extra groepenkastje met een aardlekschakelaar, 2x 16a en het relays van enphase.

Als er 2800W uit de panelen komt en die badkuip lust 3200W dan komt er slechts 400W over de langekabel om het restantje op te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
big bang schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:56:
[...]

Ik vind het maar nodeloos ingewikkeld. Ik heb net deze geïnstalleerd in mijn nieuwbouwhuis:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
  • De lege medusa kast is voor domotica. Heb je niet nodig.
  • Door toepassing aardlekautomaten en 10mm2 bekabeling heb ik geen remautomaat nodig. De totale stroom mag meer dan 40 ampere zijn en van overbelaste aardlekschakelaars is geen sprake.
  • Dit is met 16 enkelfase groepen, daarnaast aan krachtgroepen een 20A/300mA naar OVK in garage, laadpaal (toekomst), kookplaat, warmtepomp en PV. Er is nog ruimte voor een paar KWH meters.
  • Doordat alles alamats zijn heb ik ook nog eens minder last van een aardfout. De bedrading is veeel eenvoudiger zo.
De kast komt zo kant en klaar van Sander Vunderink trouwens. Daar kan ik niet zelf voor gaan bouwen.
Inmiddels een nieuwe versie samengesteld, nog meer ruimte over ook :)
Vond die van @big bang wel heel goed gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uUt7vf20mnlmMWvKt26xXVqwn8c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gjis60z6kUBvfcfciYe3EKVT.jpg?f=user_large

@big bang die kast van jou, heb je die zelf samengesteld en zo bij Sander laten bouwen? Standaard hebben ze zoiets niet op de site staan.

Is de bekabeling vanaf de onderste rail naar de middelste en bovensten bij jou ook in 10mm2 uitgevoerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53
henkNL schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 17:48:
[...]

@big bang die kast van jou, heb je die zelf samengesteld en zo bij Sander laten bouwen? Standaard hebben ze zoiets niet op de site staan.

Is de bekabeling vanaf de onderste rail naar de middelste en bovensten bij jou ook in 10mm2 uitgevoerd?
Gewoon offerte vragen via de klantenservice, doen ze echt niet moeilijk over en ze reageren snel. Heb nog twee keer een wijziging doorgevoerd voordat ik besteld heb uiteindelijk. De bekabeling tussen de kamrails is 10mm2 inderdaad, alleen naar de surge protector is 6mm2.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Pagina: 1 ... 28 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.