Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste
Acties:
  • 646.127 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-05 13:55
Vraagje; de buitenverlichting wil ik graag binnen kunnen schakelen. Kan ik dan een 4-aderige buitenkabel gebruiken?
https://www.elektramat.nl/xmvk-kabel-4x2-5-per-meter/

groen; aarde
bruin: fase
zwart; schakeldraad
grijs: 0-draad

Klopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Pieter2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:48:
Vraagje; de buitenverlichting wil ik graag binnen kunnen schakelen. Kan ik dan een 4-aderige buitenkabel gebruiken?
https://www.elektramat.nl/xmvk-kabel-4x2-5-per-meter/

groen; aarde
bruin: fase
zwart; schakeldraad
grijs: 0-draad

Klopt dit?
Ik zou een YMVK verwachten met een aardlitze een YMVK-AS dan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 21:56
Ik zou YMVK nemen ipv XMVK, en ander Vunderink heeft 4-aderige kabel met blauw ipv grijs, dus dat lijkt me ook beter :)

@True Als je de kabel niet begraaft (of in een slagvaste buis begraaft) hoef je afaik geen YMVK-AS te gebruiken. Het kan wel, uiteraard :)

Overigens, @Pieter2, als je de permanente fase niet nodig hebt (voor bijv. een WCD) kun je ook bruin gebruiken voor de geschakelde draad..

[ Voor 54% gewijzigd door Paul op 07-08-2023 09:05 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
Zoiets al deze dus?
https://www.sandervunderi...m2-2-5-mm2-per-meter.html

Wat is de reden dat hier dan grijs in verwerkt zit of soms op de foto grijs te zien is?

@Paul een gewone YMVK-kabel zou ik ook in de tuin boven de grond mogen gebruiken?

[ Voor 17% gewijzigd door Pieter2 op 07-08-2023 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Grijs is voor 3-fase; niet ieder 3-fase-apparaat heeft een nul nodig.

Voor ons particulieren is blauw veel handiger dan grijs, want wij hebben zelden dat soort apparaten. Helaas is het vaak goed zoeken naar die variant (SV heeft zo te zien ook allen 2.5mm2).

En YMVK mag inderdaad bovengronds in de tuin.

[ Voor 8% gewijzigd door Paul op 07-08-2023 09:13 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:31
Paul schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 09:12:
Grijs is voor 3-fase; niet ieder 3-fase-apparaat heeft een nul nodig.

Voor ons particulieren is blauw veel handiger dan grijs, want wij hebben zelden dat soort apparaten. Helaas is het vaak goed zoeken naar die variant (SV heeft zo te zien ook allen 2.5mm2).

En YMVK mag inderdaad bovengronds in de tuin.
Ik los het vaak op door de grijze ader met krimpkous (geen tape) om te kleuren aan beide kanten. Soms moet je iets, en de installatie is alsnog helder te volgen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denn123
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-02 12:55
Ik wil graag mij meterkast laten ombouwen van 1X35 naar 3x25 ampère.

De aardlekschakelaar zijn ABB Aardlekschakelaar 2-P FH 202, kan deze zonder problemen omgebouwd worden door de netbeheerder of moet eerst de meterkast nog aangepast worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IsfGthAsMCKgMk_eUQnTsLqoyIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9KUfRiTvKOx52ReXPUoc71Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxUtsjrjlG-s-yNSuI3_9_rlNmE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SAmmD9v5KBOcnzKUxrAVrz7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Wat zijn dat voor "fornuisgroepen" naast de aardlekschakelaars? Waarom drie? En waar is je hoofdschakelaar?

Je zult vier posities vrij moeten zien te krijgen en een 3-fase hoofdschakelaar installeren, anders keert de netbeheerder meteen weer om en kun je een nieuwe afspraak maken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denn123
Hoofdschakelaar zit helemaal onder in de meterkast. Waarom de overige groepen zo allemaal zijn geplaatst ik ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jQY_HgLAbdnCpGGnVF8Gs26TTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmlGvjjf7OihoNn8oFWH35uk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXunYVAecnian74Qtj_iYJK0cqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w25i6YSyHlMFPNHNW58zjtNL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
Dat ding onderin is NIET je hoofdschakelaar, dat is de hoofdzekering. Groot verschil. Als dat een ouderwetse smeltzekering was geweest dan kon je er zelfs helemaal niet bij.

Tevens staat er op je groepenverklaring geen uitleg over die fornuisgroepen en ze zijn niet genummerd.

Wat zijn de typenummers van die dubbele dingen naast je aardlekschakelaars? En kun je een foto maken met de kap (van het bovenste stuk met de aardlekschakelaars en groepen) eraf?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-05 21:29
Denn123 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:15:
Hoofdschakelaar zit helemaal onder in de meterkast. Waarom de overige groepen zo allemaal zijn geplaatst ik ook niet.
De "schakelaar" onder je meter is niet je hoofdschakelaar, dit is de automaat/zekering van de netbeheerder.
In jouw meterkast (deel boven de meter) hoort ook 1 (niet 3) hoofdschakelaar te zitten.

Het lijkt erop of iemand voor elke aardlekbeveiliging nog een 1 fase hoofdschakelaar heeft geplaatst.
Het lijken namelijk enkel schakelaars en geen automaten die naast de aardlekbeveiligingen zitten.

Als dat zo is dan kun je deze 3 schakelaars eruit halen en in plaats daarvan 1x een 3 fase hoofdschakelaar plaatsen.

Dit is wel iets wat de netbeheerder niet doet. Het zit namelijk in jouw meterkast, niet in hun stuk installatie. De verantwoordelijkheid/eigendom van de netbeheerder is tot en met de aders die uit de meter komen. Daarna is het jouw eigendom/verantwoordlijkheid.
Hiervoor moet je dus zelf een elektromonteur inschakelen en dat moet voordat de netbeheerder de meter komt vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denn123
Oke dus als ik het zo begrijp moet eerst de meterkast nog aangepakt gaan worden voor dat de netbeheerder wat kan doen. Dus 3 hoofdschakelaar er uit en 1 x 3 fase hoofdschakelaar laten monteren?

@Paul Hier de overige foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T23VRJ6vZw86oEsk8Q4r2bv-Eec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gPAY0kbtK0R5iTKoATRQ0nU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqA7GsBGAiIaxoKHJd3vbZwtCd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ltg3JAJ9BHYTlodOy85AJxM7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paul
Als het inderdaad schakelaars zijn (edit: ik zie dat het inderdaad schakelaars zijn) dan is het simpel: die drie eruit, de aardlekschakelaars opschuiven naar rechts, en één 3-fase hoofdschakelaar terug laten plaatsen. Vervolgens iedere ALS op één van de fases aansluiten.

Aangezien je dit moet doen vóórdat de netbeheerder langskomt kun je daarna de drie ingangen van de nieuwe hoofdschakelaar doorverbinden met elkaar en de boel met één fase voeden.

Waarom wil je 3x25? Gaat je 1x40 er nu regelmatig uit? Komt er een nieuw apparaat dat 3-fase nodig heeft? Iets anders?

Als er een nieuw apparaat komt dan moet je meer doen, want een 3-fase hoofdschakelaar en een 3-fase alamat krijg je hier niet bij, tenzij je groep 6 en 7 weghaalt en eventueel de beltrafo vervangt door een externe variant.

Over de beltrafo gesproken, op welke groep zit deze? Hij staat niet op de groepenverklaring, maar moet wel achter een zekering.

Edit: Ieuw, rode draad! Doe moet er ook uit (vervangen door blauw). Gezien de vragen en de werkzaamheden zou ik een elektricien inschakelen ipv dit zelf te doen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 07-08-2023 11:32 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denn123
4 split airco's en er komt een nieuwe keuken maar wel met een 2 fase inductie apparaat.

Ik verf ze wel even blauw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:40

Ethirty

Who...me?

Denn123 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:29:
Oke dus als ik het zo begrijp moet eerst de meterkast nog aangepakt gaan worden voor dat de netbeheerder wat kan doen. Dus 3 hoofdschakelaar er uit en 1 x 3 fase hoofdschakelaar laten monteren?

@Paul Hier de overige foto's.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Yep, degene die bedacht heeft dat er 3 hoofdschakelaars in je kast nodig waren, had vast een dealtje met ABB 8)7

Je nieuwe 3f hoofdschakelaar kan je tijdelijk aan de onderzijde (laten) doorlussen zodat je huis gewoon op 1f doordraait tot het punt dat je netbeheerder tijd heeft.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Denn123 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:39:
4 split airco's en er komt een nieuwe keuken maar wel met een 2 fase inductie apparaat.

Ik verf ze wel even blauw :)
Ik zou ze bruin maken, zo te zien is dit je fase. Dat maakt zwart de nul, die moet blauw.
Lekker verwarrend dus gewoon vervangen naar normale kleuren, dit wordt echt al >40 jaar niet meer zo aangelegd en dan ook nog verkeerd om gebruikt.

Afhankelijk van de leeftijd van je kast moet je wellicht overwegen of het allemaal niet te oud is voor nog een flink aantal jaar dienst.

[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 07-08-2023 12:52 ]

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Paul schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:31:

Over de beltrafo gesproken, op welke groep zit deze? Hij staat niet op de groepenverklaring, maar moet wel achter een zekering.
Was het niet zo dat die ABB busboard beltrafo's zonder automaat rechtstreeks op het busboard zitten? Dus alleen achter de aardlek...

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Ethirty schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

Ik zou ze bruin maken, zo te zien is dit je fase. Dat maakt zwart de nul, die moet blauw.
Onderin heb je zwart en blauw.

Als de zwarte draad halverwege de kast van fase naar nul verandert, of de netbeheerder de blauwe draad als fasedraad heeft gebruikt, en er ook nog eens rode draad (wat voorheen werd gebruikt als nul) wordt gebruikt voor fase, dan zou ik die kast ritueel verbranden (nu ja, *alles* eruit halen) en opnieuw beginnen. Ik denk echter dat de zwarte draad in de hele kast als fase dient :)

Je gaat naar die fase, dus je kunt wel zwart blijven gebruiken, maar dan voor één fase. De andere twee maak je dan bruin en grijs.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Paul schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 13:10:
[...]
Onderin heb je zwart en blauw.

Als de zwarte draad halverwege de kast van fase naar nul verandert, of de netbeheerder de blauwe draad als fasedraad heeft gebruikt, en er ook nog eens rode draad (wat voorheen werd gebruikt als nul) wordt gebruikt voor fase, dan zou ik die kast ritueel verbranden (nu ja, *alles* eruit halen) en opnieuw beginnen. Ik denk echter dat de zwarte draad in de hele kast als fase dient :)

Je gaat naar die fase, dus je kunt wel zwart blijven gebruiken, maar dan voor één fase. De andere twee maak je dan bruin en grijs.
Kijk maar naar de aardlek rechtsonder. Daar zie je zwart-blauw in en rood-zwart uit. Vervolgens gaan die naar een aantal groepen die aan de bovenkant weer bruin-blauw zijn. Ik heb nog nooit een component gezien die L en N kruislings verbinden. ;)

Voor zover ik kan zien is het aan de onder- en bovenzijde verder prima qua kleuren. Alleen in de kast. Het lijkt er meer op alsof ze DC kleuren hebben gebruikt omdat het draad op was?

#team_UTC+1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paul
Goed punt, dat had ik nog niet gezien inderdaad. Dat houdt dus in dat zwart in de kast zowel fase als nul kan zijn 8)7 en dat rood verkeerd wordt gebruikt (al heb ik nooit begrepen dat ze vroeger rood = gevaar voor de nul hebben bedacht en groen = veilig voor de fase...).

Hele rare bedrading in ieder geval...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:37
@Denn123

Dit is een standaard ABB groepenkast waarin Beun bezig is geweest.

Rekening houdend met het verwijderen van de drie bestaande hoofdschakelaars kom je toch plek tekort voor een 4 polige hoofdschakelaar, 2 extra groepen en een 4 polige aardlekautomaat voor de kookplaat.

Je kan links naast de huidige groepenkast een extra kast (11x33 cm) plaatsen. Daarin de groep voor de kookplaat en de extra groepen voor de airco's. En de nodige bedrading aanpassen.
Maar als je dit niet zelf kan bedraden dan is een compleet nieuwe groepenkast waarschijnlijk voordeliger dan uitbesteden aan een vakman.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denn123
Thanks allemaal voor de info, ben een stuk wijzer geworden! Ik laat een elektro monteur langs komen om de meterkast om te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:33
henkNL schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
Was het niet zo dat die ABB busboard beltrafo's zonder automaat rechtstreeks op het busboard zitten? Dus alleen achter de aardlek...
Nee, als je de specificatie van ABB leest zie je dat de trafo achter de groep hangt die ernaast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bezuiniger schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:56:
[...]

Nee, als je de specificatie van ABB leest zie je dat de trafo achter de groep hangt die ernaast zit.
Nee hoor, die beltrafo zit gewoon parallel aan de automaten dus achter de aardlekschakelaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:33
Xander schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Nee hoor, die beltrafo zit gewoon parallel aan de automaten dus achter de aardlekschakelaar.
Tja... ABB is het niet met je eens:
https://abb-elsupport.nl/...-een-busboardr-beveiligd/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tja, dan schrijven ze onzin.

Zet maar eens alle groepen (niet de aardlekschakelaars) in zo'n kast uit, dan werkt de bel nog steeds prima.

Tevens schrijven ze toch niets over "naastgelegen groep"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t-W1a91BmQWY5GFOATDtFBhuak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6tTbHKOqw1yPenwqwyiCBCM8.jpg?f=user_large
En hoe zit het bij deze kast waar de naastgelegen positie leeg is?

[ Voor 26% gewijzigd door Xander op 07-08-2023 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 26-05 16:01
Als er een interne zekering in zit lijkt me dat voldoende toch?
Ik denk dat het technisch onmogelijk is om hem achter een groep te krijgen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-05 09:49
Bedoelen ze misschien de hoofd zekering?

Maar hij zit zeker niet op de groep er naast.
- op de plaats van de beltravo kan je ook twee groepen plaatsen. Als deze aan de groep ernaast zat zou dat niet kunnen.
- Het busboord heeft geen ingang om de uitgang van de naast gelegen groep op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Even ter controle is op deze manier de bijgeplaatste groepenkast veilig en/of netjes doorgelust?! Verbeteringen in het algeheel zijn ook welkom!

De gele geïsoleerde adereindhulzen zijn door mij gebruikt. Aan de kant van de automaat een 4-kant persing en aan de kant van de kabelverdeelblokjes een 6-kant persing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhcMnC9qQ1Lb9Uqb4kNsQ_FZ2PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWxjrDdngO4nu1qN491YIahv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-u8BTr21hl_Lml2OdimnOt75-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fI8kjQNGnCkDA4y3mWCedxHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

averroes1198 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:30:
Even ter controle is op deze manier de bijgeplaatste groepenkast veilig en/of netjes doorgelust?! Verbeteringen in het algeheel zijn ook welkom!

De gele geïsoleerde adereindhulzen zijn door mij gebruikt. Aan de kant van de automaat een 4-kant persing en aan de kant van de kabelverdeelblokjes een 6-kant persing.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
  • Die varkenskrullen horen niet meer (mogen niet meer heb ik hier wel eens gelezen).
  • Niet alle elektronische componenten ondersteunen meerdere aders per aansluiting, dit zul je moeten nazoeken bij de fabrikant. Normaliter wil je hiervoor eigenlijk een twin-eindaderhuls voor gebruiken. (ik twijfel of dit wel zo netjes en mooi is, ik geloof niet dat dit de manier is in dit geval)
  • Bij die tweede foto zie je koper, dat is niet aanraakveilig en wil je eigenlijk niet hebben.
  • Volgens mij: vierkant of zeskant voor je eindaderhulsjes maakt in de praktijk niet uit, anders dan dat een vierkant beter past in de rechthoekige openingen van de elektronische componenten en een zeskant beter past in de kabelverdeelblokjes. Immers kun je dan meer oppervlakte kwijt in een cirkel (het gat) dan een vierkant wat in die zelfde cirkel (het gat) past. Bij een wat dikkere ader: 10mm2 zal dat bijv. een probleem kunnen worden. Ik heb met 6mm2 geen praktische problemen ondervonden voor de kabelverdeelblokjes in mijn groepenkast.
  • Die hoofdschakelaar moet volgens mij 2,5 tot 3Nm dat is echt flink strak draaien.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

True schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:37:
[...]
  • Bij die tweede foto zie je koper, dat is niet aanraakveilig en wil je eigenlijk niet hebben.
Ziet er minder gevaarlijk uit dan hier
Afbeeldingslocatie: https://www.ravenslair.nl/GoT2/Groepenkast-2023-onder.jpg
:+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
[...]
  • Die varkenskrullen horen niet meer (mogen niet meer heb ik hier wel eens gelezen).
  • Niet alle elektronische componenten ondersteunen meerdere aders per aansluiting, dit zul je moeten nazoeken bij de fabrikant. Normaliter wil je hiervoor eigenlijk een twin-eindaderhuls voor gebruiken. (ik twijfel of dit wel zo netjes en mooi is, ik geloof niet dat dit de manier is in dit geval)
  • Volgens mij: vierkant of zeskant voor je eindaderhulsjes maakt in de praktijk niet uit, anders dan dat een vierkant beter past in de rechthoekige openingen van de elektronische componenten en een zeskant beter past in de kabelverdeelblokjes. Immers kun je dan meer oppervlakte kwijt in een cirkel (het gat) dan een vierkant wat in die zelfde cirkel (het gat) past. Bij een wat dikkere ader: 10mm2 zal dat bijv. een probleem kunnen worden. Ik heb met 6mm2 geen praktische problemen ondervonden voor de kabelverdeelblokjes in mijn groepenkast.
  • Die hoofdschakelaar moet volgens mij 2,5 tot 3Nm dat is echt flink strak draaien.
De varkenskrullen heeft de elektricien vanuit de bouw zo aangelegd.
Twee aders onder een klem was ook al het geval vanuit de bouw bij één klem. Het draad en de hulzen zijn gelijk dus dan zou dat volgens mij wel mogen. De twin hulzen gingen wat lastig om het draad netjes gelijk in te krijgen vandaar deze oplossing. Dat zichtbare koper was vanuit de bouw al op deze manier aangelegd, maar kan ik nog even aanpassen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:21
Raven schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:07:
[...]

Ziet er minder gevaarlijk uit dan hier
[Afbeelding]
:+
Aiii, da’s niet zo best. Hoe moeilijk is het om er even het manteltje op te doen?

Ik zie overigens liever een (klein stukje!) blote koperdraad dan de isolatie mee in de kooiklem trouwens. Dat de binnenkant van een groepenkast niet geheel aanraakveilig is lijkt me nogal voor de hand liggend, en de oude kasten hebben allemaal blootliggend koper (zonder hoofdschakelaar!). Knetterende verbindingen omdat je net niet ver genoeg hebt aangestript vind ik een groter risico.

Oh en die kast met rood-zwarte bedrading is iets waar ik nachtmerries van zou krijgen. Alles eruit en opnieuw doen. Hier is geen chocola van te maken. Waarom 3 lastscheiders? Misschien bedoeld om niet in 1x alle groepen af te hoeven schakelen? Al is het daarmee geen hoofdschakelaar meer uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Steyn_E schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:31:
[...]

Aiii, da’s niet zo best. Hoe moeilijk is het om er even het manteltje op te doen?
(a)sociale huur, waarschijnlijk de meest goedkope optie gekozen en dit zal voorlopig niet veranderen daar we er eerst uit zullen moeten voordat de hele woning gestript kan worden om de elektrische installatie te moderniseren....
Dat de binnenkant van een groepenkast niet geheel aanraakveilig is lijkt me nogal voor de hand liggend,
Zo erg als dit had ik het niet verwacht (alhoewel, denkend aan de woningeigenaar...), had 'm opengemaakt om te kijken of er ruimte is voor kabelklem-Shelly's, heb de behuizing heel snel weer dicht gedaan :P
en de oude kasten hebben allemaal blootliggend koper (zonder hoofdschakelaar!). Knetterende verbindingen omdat je net niet ver genoeg hebt aangestript vind ik een groter risico.
Varianten met stoppen bedoel je dan?
Oh en die kast met rood-zwarte bedrading is iets waar ik nachtmerries van zou krijgen. Alles eruit en opnieuw doen. Hier is geen chocola van te maken. Waarom 3 lastscheiders? Misschien bedoeld om niet in 1x alle groepen af te hoeven schakelen? Al is het daarmee geen hoofdschakelaar meer uiteraard.
Rood/zwart? Dit gaat niet over mijn post, of wel? :? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:21
@Raven Nee, dat laatste stukje ging over de kast van @Denn123. En inderdaad, bijvoorbeeld onze oude kast uit 1970 met ouderwetse stoppen had naakte “busbars” en geen hoofdschakelaar of aardlekbeveiliging. Enige manier om die spanningsloos te maken was de hoofdstop eruit draaien (en da mag nie). Die blote kam in jouw foto zit in ieder geval nog achter een aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:10
Hoi Mensen,

Hierbij de meterkast die mijn aannemer heeft geplaatst.
Wat mij betreft niet heel slecht ook niet super, met dit merk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Cl-3BMAytuww-W34fajB14AwhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7iMoRCuNaJopbZ3CkrbxSl1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFsaIH4fX3GOhzSL06JleUY-2OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tL4kKfi5Uys0MyczsOalH2ut.jpg?f=fotoalbum_large

Ps dit is niet in NL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55

timovd

Voorsprong door techniek

@leonbong Chinese troep als je het mij vraagt. Ook snap ik de keuze voor 3f ALS niet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:46
@leonbong opmerkelijk dat hier voor drie vierpolige aardlekschakelaars is gekozen, ik had drie tweepolige gemonteerd. Die gele tape vergaat op een gegeven moment en laat lijmresten achter, ik zou het niet zo gedaan hebben. En wat betreft het merk automaten, voor ietsjes meer geld heb je gewoon een goed merk zoals ABB, Eaton, Schneider Electric en dergelijke. Je wilt dat het gewoon ten minste 25 jaar storingsvrij meegaat en in de praktijk zelfs 50 jaar. Ik zou hier niet zo op willen besparen.

Op de onderste rij is nog wat uitbreidingsmogelijkheid maar bovenin zit alles nokje vol. Daar hadden ze wel iets meer ruimte mogen laten voor wat de toekomst eventueel nog brengt.

Ik weet niet in welk buitenland dit is? Een type 2 overspanningsbeveiliging, of type 2 en type 3 gecombineerd, had leuk geweest maar dit is doorgaans geen verplichting. Gezien het feit dat alle verlichting tegenwoordig LED is en zowat alle apparatuur in huis geschakelde voedingen bevatten is een overspanningsbeveiliging eigenlijk een no-brainer. Het is een investering die zich dubbel en dwars terugverdient doordat verlichting en apparaten in huis langer mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonbong schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:48:
Hoi Mensen,

Hierbij de meterkast die mijn aannemer heeft geplaatst.
Wat mij betreft niet heel slecht ook niet super, met dit merk.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ps dit is niet in NL.
Is dit België? De groepenkast IN de muur? Dat heb ik daar vaker gezien.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Dit is op Curaçao, dit soort details (merk/type als) heb ik mij niet mee bemoeid tijdens de bouw.
Ik was namelijk in NL ik heb alles via e-mail/telefoon geregeld.

De keuze in merken is hier niet groot, de standaard is 110V op het eiland. Dit huis is gebouwd met een 230V systeem en dat is niet gangbaar.
Hager is wel te koop maar achterlijk duur ABB / Schneider zie je nergens.
Voor de rest zie je alleen GE en andere USA merken maar dan voor 110V.

Ps er zitten als spare automaten in.
2 groepen voor de airco’s
1 groep wasmachine
1 groep kookplaat, dit vond ik ook wat vreemd.
1 groep vaatwasser/koelkast
1 groep zwembad
1 groep kelder
1 groep buitenverlichting
1 groep boiler
3 groepen voor woonruimtes

[ Voor 28% gewijzigd door leonbong op 09-08-2023 04:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
leonbong schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 03:44:
Dit is op Curaçao, dit soort details (merk/type als) heb ik mij niet mee bemoeid tijdens de bouw.
Ik was namelijk in NL ik heb alles via e-mail/telefoon geregeld.

De keuze in merken is hier niet groot, de standaard is 110V op het eiland. Dit huis is gebouwd met een 230V systeem en dat is niet gangbaar.
Hager is wel te koop maar achterlijk duur ABB / Schneider zie je nergens.
Voor de rest zie je alleen GE en andere USA merken maar dan voor 110V.

Ps er zitten als spare automaten in.
2 groepen voor de airco’s
1 groep wasmachine
1 groep kookplaat, dit vond ik ook wat vreemd.
1 groep vaatwasser/koelkast
1 groep zwembad
1 groep kelder
1 groep buitenverlichting
1 groep boiler
3 groepen voor woonruimtes
Kan binnenkort als ik op Curacao 14/10 t/m 4/11 ben dit ding wel even komen keuren, zit er toch voor mijn werk en heb mijn installatietester bij me >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de echte flush
  • Laatst online: 19:35
[...]
De zoekfunctie brengt me niet direct verder met "varkenskrullen" maar waarom mogen deze niet meer? Wordt hier nog steeds toegepast in de industrie en bij jaarlijkse keuringen geen probleem.

• leonbong
Off-topic
Varkenskrullen In de industrie worden ze in moderne kasten juist afgekeurd is mijn ervaring.
Omdat EMC dan niet correct netzo dat motor kabels tegenwoordig eigenlijk altijd direct op de frequentie-omvormer worden aangesloten ipv via een klemmenrail.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@leonbong Zou het wel eens interessant vinden om daar eens metingen van te zien. Mij (electrical engineering) onderbuik gevoel zegt dat het niet echt veel is. En dat als de N en L in dezelfde richting krullen het eigenlijk juist zou moeten uitdempen...

• leonbong
Dat zal best dat het beperkt is echter je moet aansluiten conform fabrikant voorschrift.
Fabrikanten sluiten het tegenwoordig allemaal uit.

De regels zijn simpel niet conform fabrikant aangesloten betekent meting, conform fabrikant vaak geen meting.

Ps ik ben chemisch engineer die de laatste jaren heel veel elektrische pre-engineering uitvoert voor de realisatie van besturingskasten. Of functionele omschrijvingen maakt voor besturingskasten.
Ik ben dus geen elektrisch expert, maar inmiddels behoorlijk op de hoogte.

[ Voor 63% gewijzigd door leonbong op 10-08-2023 14:13 ]

• leonbong
MadDog11 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:19:
[...]

Kan binnenkort als ik op Curacao 14/10 t/m 4/11 ben dit ding wel even komen keuren, zit er toch voor mijn werk en heb mijn installatietester bij me >:)
De elektrische installatie is goed gekeurd, anders sluit de nutsmaatschappij je huis niet aan op het net.
Ik heb zelf ook aan de draden in kast getrokken zit allemaal goed vast. Daarnaast is de rest van het huis alleen wago steekconnectors.

[ Voor 14% gewijzigd door leonbong op 10-08-2023 14:27 ]

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
leonbong schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

De elektrische installatie is goed gekeurd, anders sluit de nutsmaatschappij je huis niet aan op het net.
Klopt de heren van AquaElectric en Dienst Openbare Werken zijn nog streng hierin, hier kan Nederland nog wat van leren, heb ze vorig jaar nog cursus gegeven >:)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Op de ABC eilanden is er heel veel óf US, of Chinees aangezien echt alles geïmporteerd wordt. Spullen uit de EU zie je daar relatief weinig.

#team_UTC+1

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:23
Weet iemand of er 3x6mm2 soepel montagesnoer in een 19 mm flexibele buis mag. Ik heb wel kunnen vinden dat 3x6mm2 VD draad mag maar in mijn geval wil ik er juist soepel montagesnoer door (wat dikker is dan VD draad).

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• big bang
John245 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 17:42:
Weet iemand of er 3x6mm2 soepel montagesnoer in een 19 mm flexibele buis mag. Ik heb wel kunnen vinden dat 3x6mm2 VD draad mag maar in mijn geval wil ik er juist soepel montagesnoer door (wat dikker is dan VD draad).
Als het om DC kabels van je PV installatie gaat, dan wil je de + en - in aparte buizen.

• John245
big bang schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

Als het om DC kabels van je PV installatie gaat, dan wil je de + en - in aparte buizen.
Het is 3 x 6 mm2 AC.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:34

Nox

Noxiuz

Ik ga elektrisch koken. 2p+2n draadjes liggen er al, ik denk ik sluit die automaat ff aan.

Schijnbaar moeten fabrikanten op een ellendige manier hun ecosysteem beschermen. Ik heb hager automaten en een apc fornuisgroep. Ik dacht dat het niet zoveel zou boeien en mijn pa op pad gestuurd om zo'n ding te halen bij de groothandel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JEL5yB5JeOZ2l3RDN4Nc9upMws=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbGVXCRYcbOf5mLvw4e95d5I.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ElMDM81s7-zoH8Vw5nVAk-n4GkQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O9KUxENftsc70cVYsINgFkEX.jpg?f=fotoalbum_medium

Enig idee of dit nog fatsoenlijk aan te sluiten is of ben ik verplicht toe te geven aan hager-ecosysteem?

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 10-08-2023 21:34 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 26-05 21:24
Nox schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:33:

Enig idee of dit nog fatsoenlijk aan te sluiten is of ben ik verplicht toe te geven aan hager-ecosysteem?
Ik weet daar zo geen oplossing om dat passend te krijgen, dan krijg je losse draden.

• John245
@onetime Is het een idee om de buiskniptang op te nemen in de TS. Persoonlijk gebruik/misbruik ik deze best vaak.

• Nox

Nox

Noxiuz

m_rick schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Ik weet daar zo geen oplossing om dat passend te krijgen, dan krijg je losse draden.
Ik moet toch nog 2,5mm² draad halen om wat te verlengen. Dus als ik daar ff wat hulsjes op moet knijpen is dat prima. Maar dan zit ik zeker álle automaten op die manier aan elkaar te klooien?

Dat dit niet gestandaardiseerd is vind ik wel vreemd, zou de eu nog wel eens mee mogen bemoeien :(

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:42

Jrz

––––––––––––

Nu het volgende :-) Er is een keramische kookplaat, waarvan een pit stuk is. Ik wil die vervangen door inductie. De situatie is dat er geen perilex is, en er komen 3 draden uit de 16mm buis. Er zijn kookplaten met schuko stekker te krijgen, maar dat zou eigenlijk mijn laatste optie zijn. Door de 16mm buis mag je, als ik het goed heb begrepen, niet 5x2.5mm2 doen (en krijg je er niet eens doorheen). Nu heb ik, volgende de energierekening, 3x25A.

Ik heb de volgende kookplaten op het oog:
  • Ikea matsmassig (Electrolux): handleiding, zie pagina 33
  • AEG ikb64301fb (Electrolux): handleiding , hier kan ik niets in vinden. Op o.a. inductiekookplaat.nl staat wel dat hij op 1 en 2 fase kan.
  • IKEA trevlig (whirlpool): handleiding zie pagina 43 en 38 (voor powermanagement). Hier staat o.a. 6KWh, maar ik neem aan dat ze met 240V rekenen ipv 220/230V
Ik weet (nog) niet wat voor VD draad gebruikt is in de huidige situatie. De automaat in de meterkast is: (ABB) S 261, B 16, wat volgens mij een 16A automaat is.

Nu heb ik de volgende vragen:
  • Kan ik deze inductieplaten op 1x25A kan gebruik?
  • Mag die 25A over 2.5mm2? In sommige tabellen zie ik dat dat wel mag, mits < 25meter
  • Mag 2x 4mm2 door 16mm buis?
  • Wanneer ik 25A wil, zal ik de automaat moeten (laten) vervangen, toch?
  • Weet iemand of de kookplaten te gebruiken zijn op 1x16A (met power management). De trevlig lijkt dat wel te kunnen (4000W), maar ik weet niet of ik genoeg diepte heb. Dat kan net wel of net niet, dus ik ga liever voor de matmassig/ikea

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Jrz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:58:
Nu het volgende :-) Er is een keramische kookplaat, waarvan een pit stuk is. Ik wil die vervangen door inductie. De situatie is dat er geen perilex is, en er komen 3 draden uit de 16mm buis. Er zijn kookplaten met schuko stekker te krijgen, maar dat zou eigenlijk mijn laatste optie zijn. Door de 16mm buis mag je, als ik het goed heb begrepen, niet 5x2.5mm2 doen (en krijg je er niet eens doorheen). Nu heb ik, volgende de energierekening, 3x25A.

Ik heb de volgende kookplaten op het oog:
  • Ikea matsmassig (Electrolux): handleiding, zie pagina 33
  • AEG ikb64301fb (Electrolux): handleiding , hier kan ik niets in vinden. Op o.a. inductiekookplaat.nl staat wel dat hij op 1 en 2 fase kan.
  • IKEA trevlig (whirlpool): handleiding zie pagina 43 en 38 (voor powermanagement). Hier staat o.a. 6KWh, maar ik neem aan dat ze met 240V rekenen ipv 220/230V
Ik weet (nog) niet wat voor VD draad gebruikt is in de huidige situatie. De automaat in de meterkast is: (ABB) S 261, B 16, wat volgens mij een 16A automaat is.

Nu heb ik de volgende vragen:
  • Kan ik deze inductieplaten op 1x25A kan gebruik?
  • Mag die 25A over 2.5mm2? In sommige tabellen zie ik dat dat wel mag, mits < 25meter
  • Mag 2x 4mm2 door 16mm buis?
  • Wanneer ik 25A wil, zal ik de automaat moeten (laten) vervangen, toch?
  • Weet iemand of de kookplaten te gebruiken zijn op 1x16A (met power management). De trevlig lijkt dat wel te kunnen (4000W), maar ik weet niet of ik genoeg diepte heb. Dat kan net wel of net niet, dus ik ga liever voor de matmassig/ikea
Tot 15m mag je nog 20A afzekeren, dat geeft je net wat meer power (4,6kw). 25A mag niet voor 2,5mm, dan moet je 4mm2 trekken (als dat mag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Jrz 4x (2x 1fase) of liefst 5x (3fase) 2,5mm2 is het best.

edit ik werd gestoord, altijd 5x 2,5mm2, ook bij 1fase.

[ Voor 36% gewijzigd door onetime op 11-08-2023 12:46 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• big bang
Nox schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Ik moet toch nog 2,5mm² draad halen om wat te verlengen. Dus als ik daar ff wat hulsjes op moet knijpen is dat prima. Maar dan zit ik zeker álle automaten op die manier aan elkaar te klooien?

Dat dit niet gestandaardiseerd is vind ik wel vreemd, zou de eu nog wel eens mee mogen bemoeien :(
Voor de automaat (dus aan de kant van je kamrail) gebruik je soepele 6mm2 met adereindhulzen. Geen 2,5 mm.

Je kunt prima deze kamrail laten zitten en daarnaast de kookgroep monteren.

• Nox

Nox

Noxiuz

big bang schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:14:
[...]

Voor de automaat (dus aan de kant van je kamrail) gebruik je soepele 6mm2 met adereindhulzen. Geen 2,5 mm.

Je kunt prima deze kamrail laten zitten en daarnaast de kookgroep monteren.
Die 6mm kan niet op de ALS dan toch? Daar zit nu de kamrail op.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:42

Jrz

––––––––––––

onetime schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:14:
@Jrz 4x (2x 1fase) of liefst 5x (3fase) 2,52 is het best.
Hmm.. 4x2.5 mag wel door 16mm lees ik. Dan moet ik alleen de automaat laten vervangen, en nieuwe draden trekken. Dan heb ik idd wel voldoende power om de hele plaat te gebruiken.

Het gekke is, dat de meterkast rechts van de automaat een lege ruimte is, alsof het ooit is veranderd naar de huidige situatie

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• big bang
Nox schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:24:
[...]

Vaak mag je een ader en kamrails onder een klem toepassen, maar alleen als de fabrikant het toe staat. Even in de manual van de ALS en kamrails kijken dus.

• Nox

Nox

Noxiuz

big bang schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:30:
[...]

Vaak mag je een ader en kamrails onder een klem toepassen, maar alleen als de fabrikant het toe staat. Even in de manual van de ALS en kamrails kijken dus.
In de handleiding van de cda540g (mijn ALS) staan er inderdaad 2 opties. Met een paartje 6mm draden gaat dit wel lukken denk. Zijn gewoon bij de bouwmarkt te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nox schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

In de handleiding van de cda540g (mijn ALS) staan er inderdaad 2 opties. Met een paartje 6mm draden gaat dit wel lukken denk. Zijn gewoon bij de bouwmarkt te koop?
6mm2, dat denk ik niet. Weet ook niet of je én die rails én de kabel kwijt kan?

Beter had je in een Hager kast en met Hager groepen en rails, ook een Hager kookgroep geplaatst. Maar ja, dat is achteraf :)

[ Voor 23% gewijzigd door Ethirty op 11-08-2023 00:04 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ethirty schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 00:02:
[...]

6mm2, dat denk ik niet.

Beter had je in een Hager kast en met Hager groepen en rails, ook een Hager kookgroep geplaatst. Maar ja, dat is achteraf :)
Dat is achteraf ja, ik dacht dat die shit ondertussen wel eens universeel was net zoals een din rail universeel is qua maat en inbouwdozen enz.

Nu is het een fornuisgroep, als ik een fase en nul uit de ALS krijg, dan moet die op de andere ook nog aangesloten worden. Ik kijk wel ff of ie omgeruild kan worden, scheelt weer 6mm draad zoeken. Als ik zelf had besteld had ik gekeken of er verschillen zijn tussen merken en was het me wel opgevallen. Maarja, pa stond erop dat hij het wel ff ging regelen bij de groothandel want dat was goedkoper. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Nox schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:33:
Ik ga elektrisch koken. 2p+2n draadjes liggen er al, ik denk ik sluit die automaat ff aan.

Schijnbaar moeten fabrikanten op een ellendige manier hun ecosysteem beschermen. Ik heb hager automaten en een apc fornuisgroep. Ik dacht dat het niet zoveel zou boeien en mijn pa op pad gestuurd om zo'n ding te halen bij de groothandel.

[Afbeelding]
Gelukkig dat het niet past, anders zaten fase en nul ook nog eens verkeerdom. ;)

Ik snap de insinuaties dat "fabrikanten op een ellendige manier hun ecosysteem beschermen" niet zo, dit is simpelweg nooit gestandaardiseerd. Een vaatwasserkorf van een AEG vaatwasser past toch ook niet in een Siemens? Dan kun je afgeven op de fabrikant of natuurlijk even nadenken voordat je iets koopt...
Nox schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:24:
[...]

Klopt, op een CDA540G krijg je behalve die kamrail geen draad meer aangesloten. De CDA540G wordt ook speciaal gemaakt om met de KBxFN kamrails te combineren, deze wijkt af van de "standaard" CDA240G.

Een Hager kookgroep is wel de simpelste en netste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Xander schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 00:17:
[...]

Gelukkig dat het niet past, anders zaten fase en nul ook nog eens verkeerdom. ;)

Ik snap de insinuaties dat "fabrikanten op een ellendige manier hun ecosysteem beschermen" niet zo, dit is simpelweg nooit gestandaardiseerd. Een vaatwasserkorf van een AEG vaatwasser past toch ook niet in een Siemens? Dan kun je afgeven op de fabrikant of natuurlijk even nadenken voordat je iets koopt...
Nouja, ik ben min of meer verplicht van merk x nu weer een automaat te kopen. Een korf is vervanging van een onderdeel, een automaat is gewoon een uitbreiding.
Wat als die toko nu failliet gaat of het spul niet meer maakt? Zit je dan met je spul.
[...]

Klopt, op een CDA540G krijg je behalve die kamrail geen draad meer aangesloten. De CDA540G wordt ook speciaal gemaakt om met de KBxFN kamrails te combineren, deze wijkt af van de "standaard" CDA240G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nox schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 00:20:
[...]

Nouja, ik ben min of meer verplicht van merk x nu weer een automaat te kopen. Een korf is vervanging van een onderdeel, een automaat is gewoon een uitbreiding.
Wat als die toko nu failliet gaat of het spul niet meer maakt? Zit je dan met je spul.

[...]
Met een paar andere kamrails onder de bestaande Hager automaten en onder de nieuwe kookgroep, en een paar stukjes VDS6mm² is dat ook weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Vraagje over het aarden van zonnepanelen en de omvormer.

Ik leg een aardedraad aan vanaf de omvormer (zijkant heeft een metalen lipje) naar de groepenkast. Moet ik daarnaast ook nog het frame van de zonnepanelen aarden of heeft dat zelfde functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55

timovd

Voorsprong door techniek

@Pieter2 Lees even de topic warning.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:30
Nox schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

In ieder geval wel voor prima prijs bij de toolstation te koop. Heb het ook nog liggen voor zacht prijsje omgeving Eindhoven als je er echt niet aan kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jrz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:29:
[...] Hmm.. 4x2.5 mag wel door 16mm lees ik. Dan moet ik alleen de automaat laten vervangen, en nieuwe draden trekken. Dan heb ik idd wel voldoende power om de hele plaat te gebruiken.

Het gekke is, dat de meterkast rechts van de automaat een lege ruimte is, alsof het ooit is veranderd naar de huidige situatie
edit: ik werd gestoord;
Heb je nu, en veranderd dat niet binnenkort, dan 4x 2,5mm2.
Heb of krijg je 3fase, dan als het te doen is gewoon 5x 2,5mm2.
Heb je een gewone krachtgroep die 11kW kan leveren. Ook voor grote kookplaten en ovens.
Desnoods (tijdelijk) om kleuren voor 1fase aansluiting en 7kW.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 11-08-2023 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Nox schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 00:20:
[...]

[...]
Je kan het overtrekken. Uitbreiding of onderdeel? Waarom zou een korf een onderdeel van een vaatwasser zijn en een automaat niet een onderdeel van een groepenkast. :?

Het is ook niet bedoeld om door leken vervangen te worden.

En zoals gezegd, er is altijd een oplossing met los draad, maar dan moet je wat meer werk doen.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:37
onetime schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Heb je nu, en veranderd dat niet binnenkort, dan 4x 2,5mm2.
Dat klopt niet. Moet 5x2,5mm2 zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:35

Freakie1NL

Grote Baas

devriesjande schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 12:36:
[...]

Dat klopt niet. Moet 5x2,5mm2 zijn.
Als je een 2 fase kookplaat gebruikt kan 4x2,5mm2 prima volstaan. Je gebruikt immers L3 niet.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Freakie1NL Je hebt wel gelijk, maar ik gaf dat aan voor 1fase. En dat klopt niet. Bij 3fase idd wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ik wil kabels netjes in een kabelkoker gaan leggen. Nu valt mij op dat er hierover maar weinig informatie beschikbaar is op internet en het lijkt alsof er alles zomaar doorheen kan.
  1. Hoeveel kabels mogen er door zo'n kabelkoker / voor hoeveel procent mag de draadkoker gevuld worden (ooit wel een linkje gevonden voor een specifieke kabelgoot maar niet opgeslagen en nu niet meer te vinden).
  2. Kan DC kabel en AC kabel gewoon door dezelfde kabelgoot (in mijn geval dubbel geisoleerde DC kabel)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
John245 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:28:
Ik wil kabels netjes in een kabelkoker gaan leggen. Nu valt mij op dat er hierover maar weinig informatie beschikbaar is op internet en het lijkt alsof er alles zomaar doorheen kan.
  1. Hoeveel kabels mogen er door zo'n kabelkoker / voor hoeveel procent mag de draadkoker gevuld worden (ooit wel een linkje gevonden voor een specifieke kabelgoot maar niet opgeslagen en nu niet meer te vinden).
  2. Kan DC kabel en AC kabel gewoon door dezelfde kabelgoot (in mijn geval dubbel geisoleerde DC kabel)
.
https://www.tkf.nl/nl/kabelberekening-laagspanning juiste installatie methode kiezen

Echter moet je rekening houden met de belasting door de kabels in je koker. In een huis installatie zal de som door alle ac kabels maximaal 25A zijn. Tel daar bij op je eventuele PV opwekking wat de andere kant op gaat.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:57
Ik kwam laatst een 3x25A kast tegen, met een 3fase PV omvormer.
Moet in principe dus met 10mm2 bedraad worden.

Wat ik zag... mag dit?
Er is 6mm2 gebruikt, en in een ring.
Dus hoofdautomaat, linksom naar PV automaat, naar eerste alamat.
Vanaf daar doorgelust met 6mm2 naar de volgende automaat, zo 15x (dus ook geen kamrail).
Vanaf de laatste met 6mm2 naar de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
GMJansen schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:36:
Ik kwam laatst een 3x25A kast tegen, met een 3fase PV omvormer.
Moet in principe dus met 10mm2 bedraad worden.

Wat ik zag... mag dit?
Er is 6mm2 gebruikt, en in een ring.
Dus hoofdautomaat, linksom naar PV automaat, naar eerste alamat.
Vanaf daar doorgelust met 6mm2 naar de volgende automaat, zo 15x (dus ook geen kamrail).
Vanaf de laatste met 6mm2 naar de hoofdschakelaar.
Dat ligt er aan wat die PV het net induwt, als dat 10A per fase is lijkt mij dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:46
John245 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:28:
.
Een DC-kabel die meer dan 60 V doet zou ik sowieso dubbel geïsoleerd uitvoeren. Over het algemeen zijn het losse draden voor de plus en minus die van zichzelf al dubbel geïsoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:57
habbekrats schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:18:
[...]

Dat ligt er aan wat die PV het net induwt, als dat 10A per fase is lijkt mij dat geen probleem.
Het is 12kW.
Dus max iets van 17A + 25A = 42A.
10mm2 is tot 40A.
Dit is meer, dus je zou vlg mij en stap hoger moeten, 16mm2.
In de praktijk zijn dit de maxima, en is 2x6=12mm2 vast voldoende.

Echter een ring? Als er 1 kant onderbroken wordt (nu of door een andere elektricien later), dan werkt het nog steeds, maar dan is het dus nog maar 6mm2.
Dus, is een ring wel toestaan?

En al dat doorgelus: 5 automaten per fase, en ook nog enkele 4 polige automaten.
Weliswaar met de correcte dubbele aderhulzen, maar overgangsweerstanden?

Wat zegt de NEN1010 hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

GMJansen schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:12:
[...]

Het is 12kW.
Dus max iets van 17A + 25A = 42A.
10mm2 is tot 40A.
In de praktijk zijn dit de maxima, en is 2x6=12mm2 vast voldoende.

Echter een ring? Als er 1 kant onderbroken wordt (nu of door een andere elektricien later), dan werkt het nog steeds, maar dan is het dus nog maar 6mm2.
Dus, is een ring wel toestaan?

En al dat doorgelus: 5 automaten per fase, en ook nog enkele 4 polige automaten.
Weliswaar met de correcte dubbele aderhulzen, maar overgangsweerstanden?

Wat zegt de NEN1010 hier over?
Weet je zeker dat het een ring was? Dat doen ze namelijk alleen in de UK, en dan ook pas ná de groep, dus door de muur heen.

Was het niet fase links en nul rechts?

Verder is doorlussen heel normaal, zolang het maar netjes gebeurd. En 6mm2 is ook normaal in je kast. Dus weet niet wat je dan wel verwacht te zien, maar zonder foto is het gokken wat je nou precies gezien hebt.

Oh - en met PV is het 25 min 17, dus maar 8A door de kabel. En de hoofdzekering is 3x25, dus dan is 6mm2 ook zat.

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 13-08-2023 00:00 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Laatst online: 18:02
[...]

.... en is 2x6=12mm2 vast voldoende.
Zo werkt dat niet.
2x 6mm2 is minder dan 1x 10mm2.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:29
[...]
10mm2 is tot 40A.
Niet een beetje overdreven?
Stedin sluit 40A automaten netvoeding netjes aan met 6mm2.
Dat ik er nog eens 12A bij stop vanaf de zonnepanelen en daarom in de kast 10mm2 nodig heb, tjsa, dat is mijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Dapdodo schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Niet een beetje overdreven?
Stedin sluit 40A automaten netvoeding netjes aan met 6mm2.
Dat ik er nog eens 12A bij stop vanaf de zonnepanelen en daarom in de kast 10mm2 nodig heb, tjsa, dat is mijn keuze.
Wat is overdreven. Hier sluit Enexis (3x25A) aan de gebruikerszijde aan met 16mm2. De andere zijde 25mm2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfAo18cm5SM-BOCUg8Lb0x_EZRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCX2x7gnfnt3uPUokZqxq1WT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:29
John245 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Wat is overdreven. Hier sluit Enexis (3x25A) aan de gebruikerszijde aan met 16mm2. De andere zijde 25mm2.

[Afbeelding]
PAP+SAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ja, maar in totaal gaat hier ook maar 3x25A doorheen. Maar 16 mm2 is zeker genoeg voor die 25A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
6mm2 is tot 40A.
10mm2 is tot 63A.

(Tot 25 meter)

[ Voor 6% gewijzigd door Navi op 13-08-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:06

Reinier

\o/

ron321 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:04:
[...]

Zo werkt dat niet.
2x 6mm2 is minder dan 1x 10mm2.
Hoe bedoel je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Navi schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

6mm2 is tot 40A.
10mm2 is tot 63A.

(Tot 25 meter)
Zonder te zeggen welk type draad je gebruikt zegt dit niets, en 25 meter in je groepenkast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Laatst online: 18:02
Als je de oppervlakte uitrekent dan zie je dat het minder is.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Zonder te zeggen welk type draad je gebruikt zegt dit niets, en 25 meter in je groepenkast ?
Geld voor soepel en massief. En nee 25m zit niet in je meterkast maar er bestaat ook nog iets als een verlengsnoer, bv op evenementen of voor mobiele oplossingen zie je regelmatig 32a, 63a, etc.

Of gewoon een grondkabel naar tuinhuis etc.
ron321 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:49:
[...]

Lijkt me niet toch, 2x6mm2 = 12mm2. Het is geen diameter of omtrek oid, het is al de oppervlakte.

[ Voor 28% gewijzigd door Navi op 13-08-2023 11:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:52
[...]

Hoe bedoel je?
De gegeven waardes zijn al oppervlaktes: 6mm² en 10mm²

En 2x6mm² geeft dan toch een totale oppervlakte van 12mm²
Bij geleiders gebruiken we al de oppervlakte, niet de diameter

[ Voor 19% gewijzigd door Mschamp op 13-08-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:06

Reinier

\o/

[...]

Nee hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
[...]

Je hebt de oppervlakte al....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
Navi schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Geld voor soepel en massief. En nee 25m zit niet in je meterkast maar er bestaat ook nog iets als een verlengsnoer, bv op evenementen of voor mobiele oplossingen zie je regelmatig 32a, 63a, etc.

Voor incidenteel/mobiel gebruik kloppen die waardes. Mede doordat een 63A snoer van 25M heel makkelijk verlengd kan worden met nog drie stukken 25M. :P Voor vaste installaties gelden er meer variabelen om tot een draaddikte te komen. Kabel in grond, kabel in pijp, kabel in kabelgoot, meerdere kabels in kabelgoot, duur van de maximale belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
habbekrats schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Type draad maakt geen enkel verschil uit in je groepenkast.
En nee je haalt nooit de 25 meter in je groepenkast, dus je kan probleemloos 10mm2 gebruiken, om je kast aan te sluiten tot een 63A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
Navi schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

[...]

Lijkt me niet toch, 2x6mm2 = 12mm2. Het is geen diameter of omtrek oid, het is al de oppervlakte.
Ik denk dat je niet helemaal snapt, als je in je groepenkast draad gebruikt maakt het nogal uit wat voor draad je gebruikt bv H07V-K of H07V2-K

En verlengsnoeren maken geen deel uit van een installatie, maar zijn meestal door leken bediende onderdelen/snoeren.
Voor vast installatie kabel kun je bv gebruik maken van de TKF kabel berekening hiermee bepaal je aan de hand van je beveiliging lengte en installatiemethode wat je nodig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
habbekrats schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:50:
[...]

Ik denk dat je niet helemaal snapt, als je in je groepenkast draad gebruikt maakt het nogal uit wat voor draad je gebruikt bv H07V-K of H07V2-K

En verlengsnoeren maken geen deel uit van een installatie, maar zijn meestal door leken bediende onderdelen/snoeren.
Voor vast installatie kabel kun je bv gebruik maken van de TKF kabel berekening hiermee bepaal je aan de hand van je beveiliging lengte en installatiemethode wat je nodig bent.
Het zal allemaal wel, feit blijft dat meneer hierboven zei dat 10mm2 voor 40A is wat gewoon niet klopt, 10mm2 is prima tot 63A.

In de groepenkast tegenwoordig gewoon altijd 90C gebruiken. (Sinds 2014 al.. NEN IEC 61439)

Als je een voorbedrade 63A kast besteld is hij echt niet bedraad met 16mm2 hoor..

[ Voor 6% gewijzigd door Navi op 13-08-2023 13:11 ]

Pagina: 1 ... 29 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.