Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste
Acties:
  • 654.858 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:35
Navi schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:05:
[...]

Het zal allemaal wel, feit blijft dat meneer hierboven zei dat 10mm2 voor 40A is wat gewoon niet klopt, 10mm2 is prima tot 63A.

In de groepenkast tegenwoordig gewoon altijd 90C gebruiken. (Sinds 2014 al.. NEN IEC 61439)

Als je een voorbedrade 63A kast besteld is hij echt niet bedraad met 16mm2 hoor..
Uh, ja. 10mm2 is prima. De tabel niet goed gelezen 8)7

2x6 is ondertussen wel bevestigd dat het 12mm2 is.

Maar dan nog het ring-dingetje.
Zijn er misschien elektriciens/ deskundigen die dit kennen/zelf toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Ringdingetje?

2x6mm2 = 12mm2 heb het in de paneelbouw wel toegepast, je komt soms ook apparatuur tegen welke je aan moet sluiten en dan wil je er een 10mm2 in doen en blijkt de opening gewoon te klein te zijn dus stop je links en rechts van de schroef er maar een 6mm2 in. In de paneelbouw gaat het om korte stukjes en boeit het niemand. Het mag, het kan en werkt prima.

Wel moet je ervoor zorgen dat beide 6mm2 ongeveer dezelfde weerstand hebben. (dus niet 1 van 1 meter lengte en 1 van 25 meter lengte want dan krijgt die van 1meter het zwaarder te verduren van die van 25 meter en is je effectieve maximale belasting lager dan wat je van 12mm2 zou mogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:04
GMJansen schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:43:
[...]

Uh, ja. 10mm2 is prima. De tabel niet goed gelezen 8)7

2x6 is ondertussen wel bevestigd dat het 12mm2 is.

Maar dan nog het ring-dingetje.
Zijn er misschien elektriciens/ deskundigen die dit kennen/zelf toepassen?
Het is maar de vraag of er ooit in een 3x25A kastje met 3x17A pv de maximale stroom er ook daadwerkelijk gaat lopen. Mocht je deze 29kw gaan belasten dan maar hopen dat er geen wolk voor de pv schuift.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
habbekrats schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

Het is maar de vraag of er ooit in een 3x25A kastje met 3x17A pv de maximale stroom er ook daadwerkelijk gaat lopen. Mocht je deze 29kw gaan belasten dan maar hopen dat er geen wolk voor de pv schuift.
Moet je voor de grap eens in het laadpalen topic kijken. Zo heel theoretisch is die situatie helemaal niet. Maar los daarvan, je hebt die zekeringen juist voor de situaties dat er iets gebeurt wat je eigenlijk nooit zou verwachten. Als je kortsluiting hebt terwijl de zon schijnt, zit je daadwerkelijk wel aan die 41A voordat er afgeschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
mcDavid schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Moet je voor de grap eens in het laadpalen topic kijken. Zo heel theoretisch is die situatie helemaal niet. Maar los daarvan, je hebt die zekeringen juist voor de situaties dat er iets gebeurt wat je eigenlijk nooit zou verwachten. Als je kortsluiting hebt terwijl de zon schijnt, zit je daadwerkelijk wel aan die 41A voordat er afgeschakeld wordt.
Bij kortsluiting ligt de zaak heel anders, dan krijg je in hele korte tijd een flinke stroom met dito warmte ontwikkeling.
Langdurige belasting geeft meestal sneller oververhittingsverschijnselen. De meeste aangebrande aansluitingen zijn overigens het gevolg van foutief/ slecht aansluiten.

Mocht je tegenwoordig je kast wel op volle power gaan belasten dien je een warmte berekening van alle componenten te maken die in je kast huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 21:29

Nox

Noxiuz

Ik ben bezig met de keuken, ik moet een tweetal stopcontacten verplaatsen. De draden zitten muurvast dus dat gaat niet kunnen veranderen.

Hoe kom ik het beste weg met 19mm flexbuis uit een inbouwdoos? (Bij de kookgroep zit er ondertussen al wel aarde, no worries ;))

Ik kan echt nergens iets van materiaal vinden wat hiervoor geschikt is. Geen dop met een spruitje of wat dan ook lijkt er voor te bestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaEGW23aYHk09BCNQs09zvK87Tc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YHKj907uJavVVqFfyfi903AK.jpg?f=fotoalbum_small

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Nox Kniedeksel?

[ Voor 4% gewijzigd door Hermarcel op 13-08-2023 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Daar heb ik aan gedacht, maar die kan je niet vastschroeven (de gaten ontbreken)

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Nox ;)
Afbeeldingslocatie: https://smorenberg.com/wp-content/uploads/2023/07/wconn-454452.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ja, de schroefmachine is stuk. Denk dat het maar gewoon beunen wordt. :P

Over 4 dagen is er niemand die het ziet. Op kantoor hebben we nog wel een machine liggen denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Nox schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:51:
[...]

Daar heb ik aan gedacht, maar die kan je niet vastschroeven (de gaten ontbreken)
Daar zitten markerkeringen op die jezelf op de juiste plaats mag doorprikken
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/attachments/9768564635-jpg.10499/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:49
Mschamp schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:55:
[...]

Hoe bedoel je?
De gegeven waardes zijn al oppervlaktes: 6mm² en 10mm²

En 2x6mm² geeft dan toch een totale oppervlakte van 12mm²
Bij geleiders gebruiken we al de oppervlakte, niet de diameter
Sorry je hebt gelijk.
Werk altijd met diameters dus haalde het door elkaar.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Ethirty schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:56:
[...]

Weet je zeker dat het een ring was? Dat doen ze namelijk alleen in de UK, en dan ook pas ná de groep, dus door de muur heen.

...

Oh - en met PV is het 25 min 17, dus maar 8A door de kabel. En de hoofdzekering is 3x25, dus dan is 6mm2 ook zat.
Klopt, ik moest ook aan de UK denken ;)

Ik bedoel extra stroom naar het huis.
Maar het net gaat er idd wat vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
habbekrats schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk, het is hypothetisch.
Er gaat natuurlijk geen méér verbruik zijn, nu er alleen PV bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
habbekrats schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Bij kortsluiting ligt de zaak heel anders, dan krijg je in hele korte tijd een flinke stroom met dito warmte ontwikkeling.
Langdurige belasting geeft meestal sneller oververhittingsverschijnselen. De meeste aangebrande aansluitingen zijn overigens het gevolg van foutief/ slecht aansluiten.

Mocht je tegenwoordig je kast wel op volle power gaan belasten dien je een warmte berekening van alle componenten te maken die in je kast huizen.
En daar gaan de meesten dan op nat ben ik bang.
Laadpaal in de tuin, installateur installeert ongetwijfeld alléén de aardlekautomaat in de (bestaande, wellicht al volle?) meterkast.
Ook al zit er al PV.

En dan nog naar niet te praten over als er een batterij pakket bij komt waarmee je gaat handelen.@Domba is er als een van de weinigen met warmte berekeningen bezig.

Maargoed, goed dat er ook aandacht aan besteed wordt.
Hoe pak jij die berekening aan?

[ Voor 4% gewijzigd door GMJansen op 13-08-2023 21:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
GMJansen schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:41:
[...]

En daar gaan de meesten dan op nat ben ik bang.
Laadpaal in de tuin, installateur installeert ongetwijfeld alléén de aardlekautomaat in de (bestaande, wellicht al volle?) meterkast.
Ook al zit er al PV.

En dan nog naar niet te praten over als er een batterij pakket bij komt waarmee je gaat handelen.@Domba is er als een van de weinigen met warmte berekeningen bezig.

Maargoed, goed dat er ook aandacht aan besteed wordt.
Hoe pak jij die berekening aan?
De omslachtige handmethode
Alle datasheets van componenten die in de kast zitten opzoeken voor het verliesvermogen of wel dissipated power, soms is die per contact by andere per module. Deze is voor de nominale stroom bij 30 graden.

De werkelijke in de kast is dan de dissipation power * (werkelijke stroom/nominale)^2 * gelijktijdigheid.
Dat ook voor lengte gebruikte bekabeling 6mm2 is 0,11mOhm/meter en alles op tellen.
Sommige component fabrikanten hebben een configuratie tool waarmee je dat kan doen die geeft zelfs aan waar de hotspots zitten uiteraard alleen voor eigen assortiment

Een simpele EV uitbreiding voor 11kW EV in een bestaande kast kan (ook zonder PV) bijna nooit ,
(scheider/aardlek/B16A installatieautomaat met 16A belast, voegt ca 20-24W toe, en daarmee zit je bijna altijd boven max van de kast)

Een paar aanbevelingen om het simpeler te maken,
- ader diameters/kamrails zo kiezen dat spanningval niet boven 1% ligt. (ook aanbeveling van netbeheerders, staat op momnet nog niet in netcode, ik verwacht het wel, ze hebben het niet in NEN1010 gekregen, is nu 3%)
Componenten zo kiezen dat de gebruikelijke werkelijke (ontwerp) stroom 80% is van de nominale waarde
(daar P= R x I^2 of wel 80% van nominaal , is minder warmte, nog maar 64% van de datasheet)
-Grotere kast met meer rails kiezen en bovenste rail leeg laten of gebruiken voor compententen met hoogste bedrijfstemperatuur
-als je een huisaansluiting hebt met automaten, selectiviteit vergeten en zelfde nominaal waarde maar dan beperken tot B-kar automaat. (deze staat wel in netcode, netbeheerder zelf handhaaft niet, is nog wel steeds afkeur bij keuring, is nog niet aangepast in scope-protocol)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Domba schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 03:22:
[...]

De omslachtige handmethode
Alle datasheets van componenten die in de kast zitten opzoeken voor het verliesvermogen of wel dissipated power, soms is die per contact by andere per module. Deze is voor de nominale stroom bij 30 graden.

De werkelijke in de kast is dan de dissipation power * (werkelijke stroom/nominale)^2 * gelijktijdigheid.
Dat ook voor lengte gebruikte bekabeling 6mm2 is 0,11mOhm/meter en alles op tellen.
Sommige component fabrikanten hebben een configuratie tool waarmee je dat kan doen die geeft zelfs aan waar de hotspots zitten uiteraard alleen voor eigen assortiment

Een simpele EV uitbreiding voor 11kW EV in een bestaande kast kan (ook zonder PV) bijna nooit ,
(scheider/aardlek/B16A installatieautomaat met 16A belast, voegt ca 20-24W toe, en daarmee zit je bijna altijd boven max van de kast)

Een paar aanbevelingen om het simpeler te maken,
- ader diameters/kamrails zo kiezen dat spanningval niet boven 1% ligt. (ook aanbeveling van netbeheerders, staat op momnet nog niet in netcode, ik verwacht het wel, ze hebben het niet in NEN1010 gekregen, is nu 3%)
Componenten zo kiezen dat de gebruikelijke werkelijke (ontwerp) stroom 80% is van de nominale waarde
(daar P= R x I^2 of wel 80% van nominaal , is minder warmte, nog maar 64% van de datasheet)
-Grotere kast met meer rails kiezen en bovenste rail leeg laten of gebruiken voor compententen met hoogste bedrijfstemperatuur
-als je een huisaansluiting hebt met automaten, selectiviteit vergeten en zelfde nominaal waarde maar dan beperken tot B-kar automaat. (deze staat wel in netcode, netbeheerder zelf handhaaft niet, is nog wel steeds afkeur bij keuring, is nog niet aangepast in scope-protocol)
Dank, zéér nuttig.
Alleen je laatste punt snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:50
Ongeveer een jaar terug is bij ons de groepenkast vervangen. De partij die dat gedaan offereerde in eerste instantie "HEP" componenten. Op mijn verzoek kreeg ik een nieuwe offerte maar dan met A-merk componenten. Uiteindelijk is een Schneider kast geplaatst met ABB onderdelen erin. Bij de oplevering had ik achteraf scherper moeten zijn, want ik kom er nu achter dat de hoofdschakelaar en één alamat toch van HEP zijn. Zit er een dermate groot prijs of kwaliteitsverschil tussen die componenten dat ik daar toch nog wat mee moet? Of zouden jullie dit laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
GMJansen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:58:
[...]

Dank, zéér nuttig.
Alleen je laatste punt snap ik niet.
Selectiviteit ?
Als je van netbeheerder C-kar 25A automaten hebt, dan zou je eigenlijk niet meer max 20A als eerste in je keten mogen gebruiken ( netcode art 2.13)
HAK is verzegeld, zelf een smeltzekering vervangen mag niet en netbeheerder berekend daarvoor kosten.
Het tegenstrijding is dat je wel, bij 3x25A wel met 17kW mag terugleveren en ook kunt registreren,
De slimme meter logt deze max en ook als netbeheerder en energieleveren.nl als je het vraagt dat je max afzekerwaarde van netbeheerder mag terugleveren

Als je gebruik niet verandert ipv een B/C20A een B25A gebruikt dan is dat 36% minder warmte
(via sturing/limiter kan je eventueel als nog 100% van de aansluitcapaciteit benutten, maar dan heb jeniet de 4-7W minder warmte voordeel)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
[b]Pyramiden schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:47: Zit er een dermate groot prijs of kwaliteitsverschil tussen die componenten dat ik daar toch nog wat mee moet? Of zouden jullie dit laten lopen?
€ 15 https://hepelectric.nl/products/hoofdschakelaar-4p-40a
€ 29 https://www.elektramat.nl...polig-40a-rood-sd-204-40/

€ 23 https://hepelectric.nl/co...dlekautomaat-b32-4p-300ma
€ 37 https://www.elektramat.nl...kar-30ma-2csr255180r1165/

Qua prijs valt het redelijk mee, maar het is niet wat er is afgesproken.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb geen idee, maar misschien dat iemand hier het wel weet: mag je een automaat als hoofdschakelaar gebruiken? Als voorbeeld een 40 of 25 ampère c karakteristiek 4 polige automaat ipv een reguliere hoofdschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Zo te zien niet: https://www.nieuws1010.nl...en-en-scheiden-deel-3.pdf
Het probleem is echter dat de automaat zich bevindt
op de plaats van overdracht en geen onderdeel uitmaakt van de installatie. Hierdoor is het niet toegestaan dat de automaat als hoofdschakelaar wordt gebruikt. Bij aansluitingen met een driefasenvoeding
geldt bovendien dat het niet is toegestaan met drie
toestellen de schakel- en verdeelinrichting te scheiden.
Er worden namelijk drie onafhankelijk van elkaar werkende éénpolige automaten (toestellen) als hoofdbeveiliging gebruikt om zoveel mogelijk een ongestoorde
bedrijfsvoering te waarborgen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
@Paul bedankt voor de link. Het lijkt inderdaad niet te mogen, al is het door jou gequote stukje voor mij niet van toepassing, ik zou zelf een automaat plaatsen in de kast.

Maar er staat ook:
Hoewel installatieautomaten, aardlekschakelaars en
vermogensschakelaars de eigenschappen van een
scheider kunnen bezitten en met deze toestellen in
één handeling de actieve geleiders van de voeding
kunnen worden gescheiden, zijn deze in principe niet
geschikt om als hoofdschakelaar te worden gebruikt.
Dit omdat bij schakel- en verdeelinrichtingen met een
driefasenvoeding de beveiligingen van de fasen dan
niet onafhankelijk van elkaar werken. Hierdoor wordt
bij een storing in één van de fasen de gehele installatie
uitgeschakeld. Bij de aanwezigheid van groepen voor
verlichtingsdoeleinden is dan niet voldaan aan de eis
dat installaties zo moeten zijn ingericht en aangelegd
dat een ongestoorde lichtvoorziening voldoende is ge-
waarborgd (8.510.201)
.

En daar gaat het bij mij mis, theoretisch zou ik met een 40a automaat nog goed kunnen zitten (die zou er normaal gesproken nooit uit kunnen gaan, de automaten van de netbeheerder gaan dan eerst) maar misschien toch beter om dat niet te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Ik ben niet goed genoeg bekend met de definities van "de plaats van overdracht" en "onderdeel [..] van de installatie", maar eerder / in de inleiding staat "de plaats van het overdrachtspunt (nutsaansluiting)" en dat lijkt me wel degelijk in je kast te zitten. Dat zijn de 2 of 4 aders die uit het meterbord komen waar je hoofdschakelaar op wordt aangesloten, of mogelijk is het zelfs de hoofdschakelaar zelf.

Waarom dit zichzelf hiermee diskwalificeert weet ik niet, maar er staat vrij duidelijk dat het niet mag, ook niet voor een éénfasevoeding.

Voordeel van een hoofdschakelaar is inderdaad wel dat wanneer één van de drie hoofdzekeringen afslaat, je nog 2/3e van de verlichting in huis over hebt :P Speaking of which, ik ga straks thuis ff controleren of de lamp in de meterkast niet toevallig op dezelfde fase zit als de lamp van de hal waar de meterkast zit; het zit wel op twee verschillende groepen, maar ik had hier nog niet bij stilgestaan, en de boel is nog niet in beton gegoten :) (en dat gaat in de letterlijke zin ook niet gebeuren uiteraard :+ ).

ETA: Een automaat heeft ook geen enkel voordeel boven een hoofdschakelaar. Ze nemen net zo veel ruimte in, en een hoofdschakelaar is een stuk goedkoper. Ik vraag me dus een beetje af waarom je het zou willen :)
Edit2: Wat @GMJansen dus ook aanstipt terwijl ik dit edit :P

[ Voor 10% gewijzigd door Paul op 14-08-2023 15:45 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GMJansen
lithoijen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:13:
Ik heb geen idee, maar misschien dat iemand hier het wel weet: mag je een automaat als hoofdschakelaar gebruiken? Als voorbeeld een 40 of 25 ampère c karakteristiek 4 polige automaat ipv een reguliere hoofdschakelaar?
Een hoofdschakelaar kost ook maar iets van 20 euro itt een automaat die 3 tot 4x zo duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
lithoijen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:13:
Los van regels:
- een automaat is aan slijtage onderhevig. Met een hoofdschakelaar kun je de stroom eraf halen om de automaat te vervangen
- qua overzicht voor de brandweer is het eenvoudig als iedereen een duidelijk zichbare hoofdschakelaar heeft ipv zoeken welke automaat het misschien zou kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
lithoijen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:38:
@Paul bedankt voor de link. Het lijkt inderdaad niet te mogen, al is het door jou gequote stukje voor mij niet van toepassing, ik zou zelf een automaat plaatsen in de kast.

Maar er staat ook:
Hoewel installatieautomaten, aardlekschakelaars en
vermogensschakelaars de eigenschappen van een
scheider kunnen bezitten en met deze toestellen in
één handeling de actieve geleiders van de voeding
kunnen worden gescheiden, zijn deze in principe niet
geschikt om als hoofdschakelaar te worden gebruikt.
Dit omdat bij schakel- en verdeelinrichtingen met een
driefasenvoeding de beveiligingen van de fasen dan
niet onafhankelijk van elkaar werken. Hierdoor wordt
bij een storing in één van de fasen de gehele installatie
uitgeschakeld. Bij de aanwezigheid van groepen voor
verlichtingsdoeleinden is dan niet voldaan aan de eis
dat installaties zo moeten zijn ingericht en aangelegd
dat een ongestoorde lichtvoorziening voldoende is ge-
waarborgd (8.510.201)
.

En daar gaat het bij mij mis, theoretisch zou ik met een 40a automaat nog goed kunnen zitten (die zou er normaal gesproken nooit uit kunnen gaan, de automaten van de netbeheerder gaan dan eerst) maar misschien toch beter om dat niet te doen
Denk dat dat tegenvalt. De factor 1,6 die je vaak tegenkomt geldt alleen voor smeltzekeringen, niet voor automaten. Bij automaten is het een stuk lastiger om selectiviteit te bereiken.
40 A en 25 A automaten zijn in ieder geval niet selectief ten opzichte van elkaar, dus met een botte sluiting heb je kans dat je hele huis in het donker zit, in plaats van alleen de groep en eventueel de hoofdautomaat die trippen.

In dit topic heeft al eens een plaatje gestaan wat nodig is om selectiviteit met automaten te bereiken. Ik kan het zo snel niet vinden, volgens mij was het door @Dre gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Domba schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Selectiviteit ?
Als je van netbeheerder C-kar 25A automaten hebt, dan zou je eigenlijk niet meer max 20A als eerste in je keten mogen gebruiken ( netcode art 2.13)
HAK is verzegeld, zelf een smeltzekering vervangen mag niet en netbeheerder berekend daarvoor kosten.
Het tegenstrijding is dat je wel, bij 3x25A wel met 17kW mag terugleveren en ook kunt registreren,
De slimme meter logt deze max en ook als netbeheerder en energieleveren.nl als je het vraagt dat je max afzekerwaarde van netbeheerder mag terugleveren

Als je gebruik niet verandert ipv een B/C20A een B25A gebruikt dan is dat 36% minder warmte
(via sturing/limiter kan je eventueel als nog 100% van de aansluitcapaciteit benutten, maar dan heb jeniet de 4-7W minder warmte voordeel)
Naar mijn onderverdelers heb ik C 25A/300mA zitten. is niet selectief maar werkt betrouwbaar. De C25A gaat er alleen uit mocht ik een keer een voedingskabel willen doorsteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
Ik kwam er gisteren semi bij toeval achter dat de 3-fase 16A aardlekautomaat in onze groepenkast wel erg warm/heet was nadat een van onze EV’s een uur op 11kW aan het laden was. Zo heet dat ik me er niet helemaal prettig bij voelde en dus wat onderzoek ben gaan doen over hoe heet die dingen mogen zijn. Toen kwam ik er dus achter dat ze eigenlijk niet gedurende langere tijd op meer dan 80% van de maximale capaciteit mogen worden gebruikt. Heb beide laadpalen nu dus maar op max 13A afgesteld en merk dan inderdaad dat ze en een stuk koeler blijven en geen geluid meer maken. Snap dan ook niet zo goed dat de installateur van de laadpaal dat zo installeert.

Onze huisaansluiting is 3x25A, en als ik hierboven lees dat selectiviteit bij automaten toch niet echt bereikbaar is, zou ik dan de beide laadpalen elk op een 20A aardlekautomaat kunnen zetten en dan in de laadpaal de max op 16A kunnen zetten? Of gewoon accepteren dat 16A niet mogelijk is. Beide laadpalen hebben overigens loadbalancers en we laden nooit twee auto’s tegelijkertijd. Ook zitten de twee Alamats (Eaton) samen met twee Eastron meters in een eigen System55 kast zonder andere componenten dus amper warmteoverdracht naar de overige componenten.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wil eigenlijk wel af van die hoge temperaturen, al heb ik een rookmelder in de meterkast, voelt niet prettig.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Out.of.Control Bedoel je dat plaatje met karakteristiek in de TS?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 20:24
Weet iemand waarom er eigenlijk 2 kabels vanuit de grond naar de meterkast gaan?

Is dit een soort daisy chain? Dus dat 1 van de kabels naar mn buren gaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3rRvAWthSN5EORE1YGvY_j_HIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUplKz0WY0OUntQoxGXBieDE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stereohead Vaak wel, weet niet of dat altijd zo is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Nu online
onetime schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:59:
@Out.of.Control Bedoel je dat plaatje met karakteristiek in de TS?
Nee, het was een ander plaatje. Het plaatje dat ik bedoel stond in vermeld hoeveel er tussen twee automaten moet zitten om selectiviteit te bereiken (zowel voor twee automaten met B karakteristiek als voor een B en C achter elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Domba schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Selectiviteit ?

Die laatste alinea bedoel ik idd.
Een laadpaal voldoet wel aan het niet-veranderende gebruik.
Helaas ben je wel t haasje als de paal en kortsluiting veroorzaakt. De kans dat de hoofdzekeringen eruit klappen is natuurlijk erg groot.
Ik had bij mijn migratie thuis van 1 naar 3 fase graag ook automaten gekregen, maar dat kon de installateur er uiteraard niet even bij doen 'in principe werken we niet aan installaties als de spanning er nog op staat'.
Als keurige tweakers willen we natuurlijk een zo net/juist mogelijke verdeler.

Echter heeft Nederland natuurlijk (helaas?) geen strenge eisen zoals ik op de diverse YT channels zie van installateurs in de UK.
Overdreven vind ik het daar wel wat, maar wel keurig werk met labels en alles doorgemeten.
Dat gezegd hebbende: een Scope keuring is bij gebouwen met veel PV panelen (50+ ?) vanuit de verzekering nodig.
Maar ik zie die eisen bij particulieren nog niet zo snel. Laat staan dat er iemand komt kijken, met een verplichte aanpassing op geknutsel.
Immers: wie zou dat moeten aankaarten dat er überhaupt een netbeheerder komt kijken.

Mijn (kleine) ervaring is ook wel dat bij de paar kast aanpassingen van 1 naar 3 fase, een monteur die de uitbreiding doet en de meter vervangt wel een heel grote bende moet aantreffen, voordat hij de boel niet wil aansluiten.
Je noemt terecht de warmte, maar wordt er door zo iemand naar gekeken als de kasten er netjes uitziet, maar wel propvol?

Dus ja, 'we' doen wat we zelf goed achtten.
De één wat netter, de ander niet.
Wellicht dat de wet gaat veranderen als er veel branden gaan ontstaan als er de komende jaren veel thuis batterijen geïnstalleerd gaan worden; zoals nu (pas) mogelijk de eisen bij / voor PV installateurs wordt aangescherpt.

Dus voor nu: je noemt voldoen aan de netcode en scopekeuringen, maar hoe relevant is dat.
Of moet ik lezen dat je gewoon zoveel mogelijk aan de netcode wilt voldoen?

[ Voor 9% gewijzigd door GMJansen op 14-08-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
GMJansen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:51:
[...]
Die laatste alinea bedoel ik idd.
Een laadpaal voldoet wel aan het niet-veranderende gebruik.
Helaas ben je wel t haasje als de paal en kortsluiting veroorzaakt. De kans dat de hoofdzekeringen eruit klappen is natuurlijk erg groot.
Ik had bij mijn migratie thuis van 1 naar 3 fase graag ook automaten gekregen, maar dat kon de installateur er uiteraard niet even bij doen 'in principe werken we niet aan installaties als de spanning er nog op staat'.
Netbeheerders hebben daar een prioriteits volgorde in, is me weleens uitgelegd, maar ik ben deze vergeten, alleen is blijven hangen dat met stalen behuizing zonder meer vervangen worden.
[...]

Als keurige tweakers willen we natuurlijk een zo net/juist mogelijke verdeler.

Echter heeft Nederland natuurlijk (helaas?) geen strenge eisen zoals ik op de diverse YT channels zie van installateurs in de UK.
Overdreven vind ik het daar wel wat, maar wel keurig werk met labels en alles doorgemeten.
Installateur zou hier ook diverse metingen moeten doen (deel verplicht en deel zijn advies), maar doen ze niet.
officieel op papier als installateur 1 automaat in kast erbij plaatst is die verantwoordelijk voor de gehele kast, als ook dat die daarna aan huidige normen voldoet
Dat gezegd hebbende: een Scope keuring is bij gebouwen met veel PV panelen (50+ ?) vanuit de verzekering nodig.
Maar ik zie die eisen bij particulieren nog niet zo snel. Laat staan dat er iemand komt kijken, met een verplichte aanpassing op geknutsel.
ik ben december 2021 verhuist naar een opknapper/oude woonboederij (in 1834 stond op die plek al een boederij, maar daar is eigenlijk geen steen van over, alles is met tijd weleens vervangen, ergens sind begin 1960 is het een woonboederij) die een tijd leeg heeft gestaan,
In zelfde maand was er al een schouwer in dienst van de verzekeringmaatschappij zelf (niet tussenpersoon) voor brand en opstal.
Als ik klaar ben of een bepaald deel, kan ik zo gezegd "even bellen" en dan is zal er korte tijd later weer een schouwing zijn vanuit de verzekeringsmaatschappij zelf ze laten dat niet over aan derde, daar hangt dan vanaf of en wat voor een installatietechnische keuringsrapport er moet komen,
Alle die tot nu toe heb gezien, ook bij vorige woning ((tenminste 1x per 5 jaar)) zijn bouwtechnisch goed, installaties niet altijd.
Anekdote Bij vorige woning (2016), andere verzekeringsmaatschappij dan nu) had ik er een die voor een vorstschade uitsluiting ging, die geloofde niet dat twee WP's voldoende was om een jaren 30 woning in buitengebied warm te houden.
.
Immers: wie zou dat moeten aankaarten dat er überhaupt een netbeheerder komt kijken.

Mijn (kleine) ervaring is ook wel dat bij de paar kast aanpassingen van 1 naar 3 fase, een monteur die de uitbreiding doet en de meter vervangt wel een heel grote bende moet aantreffen, voordat hij de boel niet wil aansluiten.
Je noemt terecht de warmte, maar wordt er door zo iemand naar gekeken als de kasten er netjes uitziet, maar wel propvol?
Bij installatiekeuring voor de verzekering wel, die kijken ook in de kast. met meetapparatuur
Dus ja, 'we' doen wat we zelf goed achtten.
De één wat netter, de ander niet.
Wellicht dat de wet gaat veranderen als er veel branden gaan ontstaan als er de komende jaren veel thuis batterijen geïnstalleerd gaan worden; zoals nu (pas) mogelijk de eisen bij / voor PV installateurs wordt aangescherpt.
Die meterkast overbelastings branden komen nu al voor,
De ondernemersverening van installatie branche die hebben net de gasketelwet gehad, die doen wel het een en andere om het kennis peil op te krikken en daar hebben ze nog wel wat werk,
Bij mijn zijn alleen al laatste jaar al paar opmerkelijk uitspraken van installateurs blijven hangen, die nog niet bij gepraat zijn tot stand van 2023.Een verdelerkast na huidige regels loopt een beetje tegen zijn grenzen aan
Dus voor nu: je noemt voldoen aan de netcode en scopekeuringen, maar hoe relevant is dat.
Of moet ik lezen dat je gewoon zoveel mogelijk aan de netcode wilt voldoen?
Het is een opknapper met bebouwd oppervlak van >300m2, verandert wel wat inherbouw-waarde en verzekerings-clausules met de in de tijd voor de verzekering. en zullen er wel periodiek bijstellingen zijn,
Of ooit een scope inspectie nodig is weet ik nog niet, ik houd er wel rekening mee, ik denk dat mijn eiland setup met netondersteung wel aandacht zal krijgen bij een schouwing, dat is nog niet heel gebruikelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-09 00:15
Himalaya schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:25:
Toen kwam ik er dus achter dat ze eigenlijk niet gedurende langere tijd op meer dan 80% van de maximale capaciteit mogen worden gebruikt.
Als ik u goed begrijp, zegt u dat uw 3-fase B16 aardlekautomaat alleen gebruikt mag worden voor maximal 13A (langdurig) belasting.

Kun je meer uitleggen waar je dat vandaan haalt?

Is dat echt normaal? Of is dit een merkspecifiek probleem? Over welk merk hebben we het hier, noem je verderop Eaton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
Domba schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:20:
[...]

Het is een opknapper met bebouwd oppervlak van >300m2, verandert wel wat inherbouw-waarde en verzekerings-clausules met de in de tijd voor de verzekering. en zullen er wel periodiek bijstellingen zijn,
Of ooit een scope inspectie nodig is weet ik nog niet, ik houd er wel rekening mee, ik denk dat mijn eiland setup met netondersteung wel aandacht zal krijgen bij een schouwing, dat is nog niet heel gebruikelijk
In jouw geval -met je huis, niet je kunde :9 - snap ik helemaal dat er wat extra aandacht vanuit de verzekering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 19:16
argafal schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Als ik u goed begrijp, zegt u dat uw 3-fase B16 aardlekautomaat alleen gebruikt mag worden voor maximal 13A (langdurig) belasting.

Kun je meer uitleggen waar je dat vandaan haalt?

Is dat echt normaal? Of is dit een merkspecifiek probleem? Over welk merk hebben we het hier, noem je verderop Eaton?
Ze noemen dat wel de "80 procent" regel: je wilt dingen nooit continu tot 100% belasten want dan heb je geen ruimte als er een keer een piekje is die daar bovenuit gaat -- dan is het gelijk paniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-09 00:15
Treenaks schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:20:
[...]

Ze noemen dat wel de "80 procent" regel: je wilt dingen nooit continu tot 100% belasten want dan heb je geen ruimte als er een keer een piekje is die daar bovenuit gaat -- dan is het gelijk paniek.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt.

Wat betekent dat dan voor een bijvoorbeeld C25A 300mA aardlekautomaat tot een onderverdeler in een garage of iets dergelijks? Dergelijke setups worden vaak besproken op dit forum.

In mijn voorbeeld heb ik een onderverdeler voor een warmtepomp, losse warmtepompboiler, inductiekookplaat en wasmachine/droger, met een C25A 300mA aardlekautomaat in de meterkast naar de onderverdeler. Dus wat gebeurt dan kerstavond, koken, douchen, en extra was doen door een ongelukje, verwarming staat aan... Wordt de totale elektrische belasting dan een probleem voor de aardlekautomaat in de meterkast? Of waarom is dat dan geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:22

Ethirty

Who...me?

argafal schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:29:
[...]

Ja, ik begrijp wat je bedoelt.

Wat betekent dat dan voor een bijvoorbeeld C25A 300mA aardlekautomaat tot een onderverdeler in een garage of iets dergelijks? Dergelijke setups worden vaak besproken op dit forum.

In mijn voorbeeld heb ik een onderverdeler voor een warmtepomp, losse warmtepompboiler, inductiekookplaat en wasmachine/droger, met een C25A 300mA aardlekautomaat in de meterkast naar de onderverdeler. Dus wat gebeurt dan kerstavond, koken, douchen, en extra was doen door een ongelukje, verwarming staat aan... Wordt de totale elektrische belasting dan een probleem voor de aardlekautomaat in de meterkast? Of waarom is dat dan geen probleem?
Dat ligt uiteraard aan de duur van de piekbelasting, de lengte en dikte van de aders etc.

Als het goed ontworpen en aangelegd is, zal die kabel en de componenten nooit in de buurt komen van langdurig 75A belasting. Dat is héél veel. Als er (hypothetisch) 2 auto laders aan hangen is als het goed is alles daarop aangepast. Maar dan heb je waarschijnlijk ook al geen standaard 3x25A huis aansluiting meer.

Die C25 300mA is primair beveiliging voor de kabel mocht je een keer een schep erin zetten als je in de tuin bezig bent. Anders gaat die 75+ ampere door jou heen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

In de keuken zit op de nieuwe plek de wcd achter de kookplaat (inductie). Verplaatsen wordt een rotklus omdat er links en rechts nog buizen lopen. Dat wordt hakken en breken.

Kan ik hem er gewoon achter laten, met een klepje erover zodat hij schoon blijft? Er zal niks permanents op aangesloten zitten. Hooguit een staafmixer incidenteel.

Enige wat ik me kan voorstellen is dat een snoer tegen een hete pan aan kan komen, maar dat kan ook als ie er naast zit. Zijn er regelgeving-technisch nog beperkingen? Ik heb een 70cm blad dus in principe ook 10cm extra ruimte. Achter het blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
Nox schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:47:
In de keuken zit op de nieuwe plek de wcd achter de kookplaat (inductie). Verplaatsen wordt een rotklus omdat er links en rechts nog buizen lopen. Dat wordt hakken en breken.

Kan ik hem er gewoon achter laten, met een klepje erover zodat hij schoon blijft? Er zal niks permanents op aangesloten zitten. Hooguit een staafmixer incidenteel.

Enige wat ik me kan voorstellen is dat een snoer tegen een hete pan aan kan komen, maar dat kan ook als ie er naast zit. Zijn er regelgeving-technisch nog beperkingen? Ik heb een 70cm blad dus in principe ook 10cm extra ruimte. Achter het blad.
Volgens mij mag daar zelfs een gewone WCD (dus zonder kapje) geplaatst worden. Of het handig is, is een tweede, maar in jouw geval zou ik dat gewoon doen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 23:17
Ik wil onderstaande dubbele WCD uitbreiden met een loze leiding voor een netwerk aansluiting. Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken. Ik heb nu helemaal niets, maar ik verwacht nodig te hebben:

80mm gatenzaag
Inbouwdoos, maakt het merk nog iets uit??
Afdekraam voor 3 elektra punten
Stukje flex buis, of 2x 90graden hoeken en een stukje vaste buis.

En een beitel en een hamertje om een klein sleufje te hakken?
Mis ik hiermee nog iets? :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HiBopuQ.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Strider schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:20:
Ik wil onderstaande dubbele WCD uitbreiden met een loze leiding voor een netwerk aansluiting. Nu vraag ik me af hoe ik dit het beste kan gaan aanpakken. Ik heb nu helemaal niets, maar ik verwacht nodig te hebben:

80mm gatenzaag

[Afbeelding]
Ik zou 45 graden pakken geen 90, dan kun je je getrokken kabel nog een keer vervangen. Met 90 graden is het beduidend lastiger om er wat doorheen te trekken als het eenmaal in de muur zit.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 15:29
Over 2 weken gaan ze hier een gat zagen in het (plat) dak. Er komt een verdieping op het huis en het gat is iets van 4 bij 1m waar de trap gaat komen.

Ik heb helaas geen foto's van de buisjes enzo op het dak (in de breedplaatvloeren) toen tijdens de bouw in 2017.

Wel zie ik op de verdeelkaart in de meterkast dat er groepen zijn die kamers onder en boven (BG en 1e verdp.) gecombineerd hebben. Er zijn ook enkele wanddozen met een loze leiding naar de mk, volgens mij lopen die op de verdieping omhoog in de muren en dus via het dak.

Ik kan niet zien of achterhalen waar de pvc buisjes omhoog gaan (vertrekkende uit de mk), dus van de vloer 1e verdp. naar het dak (helaas).

Nu moet ik de centraaldozen/lampen op de 1e maar vrij maken en er emmers onder hangen. Het zagen is met water, dus waar ze doorheen gaan, daar kan water en slurrie door de pijpjes lopen... ;(

De loze leidingen op de 1e kan ik opsporen die de leiding naar boven/plafond hebben lopen, en dan frot ik daar een 16 of 19mm flex buisje in de doos en dan die in een bakje of emmer op de vloer.

In de mk moet ik de draden/leidingen ontmantelen die naar centraaldozen lopen op de 1e verdp. Die moet ik vrijmaken en de dag ervoor maar allemaal loskoppelen en die buisjes (met vd draad) ook in een emmer hangen.

Ik zie er erg tegenop. Zijn er manieren om dit handiger te doen en zie ik iets over het hoofd? Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door PCJR op 16-08-2023 13:06 ]

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Andrehj schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:14:
[...]

Volgens mij mag daar zelfs een gewone WCD (dus zonder kapje) geplaatst worden. Of het handig is, is een tweede, maar in jouw geval zou ik dat gewoon doen.
Het kapje zit er vooral om te voorkomen dat ik iedere maand een maaltijd eruit kan halen. Ik ken mijn gestuntel :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Strider schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:20:

80mm gatenzaag

[Afbeelding]
Het afdekraam en wcd en je netwerkaansluiting moeten van dezelfde serie/merk zijn.

Inbouwdoos kan je vaak aan elkaar schuiven, eenzelfde merk en serie is dan wel handig

Voor de rj45 wcd heb je punchdown tool nodig. En ik zou flex pakken, geen 90 graden.

80mm gatenzaag en ik zou een multitool pakken voor de sleuf.

Als je een wall-mounted accesspoint erop wil zetten moet hij los komen. Tplink, ubiquiti en ruckus hebben deze sowieso.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
Aangezien de boel nog open ligt zou ik niet met allemaal bochten gaan werken,maar de sleuf doortrekken naar de vloer en de getrokken bocht die er nu in zit houden. Met andere woorden, twee koppelstukjes en wat buis om het horizontale deel langer te maken zodat het meteen op de goede plek uitkomt.

Of, als je een buigveer hebt, een nieuw stuk buigen; scheelt drie koppelstukken.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Out.of.Control schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Denk dat dat tegenvalt. De factor 1,6 die je vaak tegenkomt geldt alleen voor smeltzekeringen, niet voor automaten. Bij automaten is het een stuk lastiger om selectiviteit te bereiken.
40 A en 25 A automaten zijn in ieder geval niet selectief ten opzichte van elkaar, dus met een botte sluiting heb je kans dat je hele huis in het donker zit, in plaats van alleen de groep en eventueel de hoofdautomaat die trippen.

In dit topic heeft al eens een plaatje gestaan wat nodig is om selectiviteit met automaten te bereiken. Ik kan het zo snel niet vinden, volgens mij was het door @Dre gepost.
@lithoijen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaImL2UT_-AHP_SuPQGLcSnE1-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinnokio64
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-09 14:34
GMJansen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:39:
[...]

Een hoofdschakelaar kost ook maar iets van 20 euro itt een automaat die 3 tot 4x zo duur is.
GMJansen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:39:
[...]

Ja een automaat mag dit gebeurt in de industrie ook echter als de stroom extern uitvalt komt deze niet automatisch weer terug en moet je deze na elke stroomuitval handmatig weer inschakelen niet erg praktisch dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Pinnokio64 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:32:
[...]

[...]

Ja een automaat mag dit gebeurt in de industrie ook echter als de stroom extern uitvalt komt deze niet automatisch weer terug en moet je deze na elke stroomuitval handmatig weer inschakelen niet erg praktisch dus
Nou een automaat blijft bij stroomuitval van je netbeheerder gewoon in staan. Alleen speciale automaten met een toevoeging op nul-spanning detectie vallen af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
PCJR schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:03:

Ik zie er erg tegenop. Zijn er manieren om dit handiger te doen en zie ik iets over het hoofd? Dank!
Nee, tenzij je zeker weet dat ergens geen leidingen lopen is het beter om de ellende voor te zijn.

En als er wat rotzooi naar een WCD loopt is dat nog niet de grootste ramp je hebt een moderne installatie met goede veiligheden. Zorg wel dat je zeker weet dat er niets via een leiding naar je groepenkast kan lopen want voordat je die goed droog hebt heb je al een avond monopoly gespeeld bij kaarslicht.

Jaren geleden in een rijtjeshuis geweest waar men een nieuwe trap naar zolder wilde (Zo'n vouwding welke je omlaag trekt), gat van 60cm bij 100cm maar wel zonder nadenken op zaterdagavond de zaag erin, water in de groepenkast, en 2 doorgaande voedingsleidingen en de 1e centraaldoos van de bovenverdieping eruit gezaagd :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:34
@PCJR , mogelijk kan je nog iets doen met een leidingzoeker? Daarmee moet 't mogelijk zijn te onderzoeken of en waar er leidingen lopen in 't deel dat er uitgezaagd gaat worden. Als je de locaties gevonden hebt kan je door alle groepen uit te schakelen en dan 1 voor 1 weer in te schakelen vaststellen welke groepen 't betreft.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Out.of.Control
  • Nu online
Dit is inderdaad het plaatje dat ik bedoelde, dank voor het opnieuw plaatsen.

• Nox

Nox

Noxiuz

Groningerkoek schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 23:43:
[...]

Nee, tenzij je zeker weet dat ergens geen leidingen lopen is het beter om de ellende voor te zijn.

En als er wat rotzooi naar een WCD loopt is dat nog niet de grootste ramp je hebt een moderne installatie met goede veiligheden. Zorg wel dat je zeker weet dat er niets via een leiding naar je groepenkast kan lopen want voordat je die goed droog hebt heb je al een avond monopoly gespeeld bij kaarslicht.

Jaren geleden in een rijtjeshuis geweest waar men een nieuwe trap naar zolder wilde (Zo'n vouwding welke je omlaag trekt), gat van 60cm bij 100cm maar wel zonder nadenken op zaterdagavond de zaag erin, water in de groepenkast, en 2 doorgaande voedingsleidingen en de 1e centraaldoos van de bovenverdieping eruit gezaagd :P
Ik heb een keer bij lekkage water in een verlengsnoer gekregen. Het is dat 'ie niet helemaal schoon meer was maar ik had vers kokend water eigenlijk, kon er zo thee van zetten. Verder is er niks getript (geen aardlek). Nu alles geaard is zou het er gelijk uit moeten knallen, dus zo'n ramp zal het niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GMJansen
PCJR schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:03:
Over 2 weken gaan ze hier een gat zagen in het (plat) dak. Er komt een verdieping op het huis en het gat is iets van 4 bij 1m waar de trap gaat komen.

...
Als je weinig met electra van doen hebt snap ik dat wel.
Heb je eerder electra aangelegd? Zoja, dan zou ik het andersom benaderen. Dat maakt de gedachtegang wat makkelijker en behapbaar:

Alle groepen die zeker niet naar boven lopen mag je negeren.
Dan blijven maar enkele groepen over.
- Zet alle verbruikers uit, zoals pc's.
- zet de hoofdschakelaar uit
- markeer elke groep door op de 16mm pijp het groepsnummer te schrijven met een watervaste stift.
- ontkoppel alle overige groepen van de automaat/zekering/ schakelaar (wat bij jou van toepassing is) door de draden los te koppelen.
- schroef ev. beugeltjes van de 16mm pijpjes los
- haal de draden -met pijpje- uit de kast
- verleng de loze pijpen met 2meter flex en doe die in een emmer
- ev nog wat isolatietape om de koppelingen, richting plafond.
- Dan kan de hoofdschakelaar weer aan.

Dit alles kost je 30 tot 60 minuten werk.

Voordat er gezaagd gaat worden, prop je voor de zekerheid wat theedoeken bovenin de kast.
Als het kan hoofdschakelaar uitzetten en de stroom van de buren halen.

Na het zagen zijn er wellicht wat pijpjes doorgezaagd.
Ik zou de aders droogmaken en met wat isolatietape zorgen dat ze elkaar niet raken.
Dan groep voor groep omstebeurd aanzetten en steeds met een contactloze spanningzoeker (€10-20) checken welke groep het is.
Die uitlaten en de rest aanzetten om te zien wat er in huis dan niet werkt.
Check naast lampen ook cv, mechanische ventilatie, PV panelen en dergelijke.

Dan kun je altijd nog zien wat je met dat (hopelijk ene) pijpje doet.

Succes, en laat even weten hoe het gegaan is. Foto's zijn altijd leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:31
Ik heb een vraag over werkschakelaar bij een airco.
Bij mijn schoonouders wordt een airco geplaatst, nu is hierbij een 3 fasen werkschakelaar geleverd.
In deze werkschakelaar is de N doorverbonden. Je schakelt dus enkel de fase.

Is dit correct, ik dacht dat een werkschakelaar zowel de nul als fase moet schakelen?

Nu is dit wel op te lossen door de nul op een van de fase aanslutingen van de werkschakelaar te zetten, zodat die ook geschakeld wordt. (of andere werkschakelaar nemen)
Graag jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HBO88 Heeft die airco een eigen groep? Of is hij met een snoer en stekker in een stopcontact aangesloten? Dan gewoon weg laten. Alleen als je hem vast gaat aansluiten op een gedeelde groep zie ik het nut.

edit: dan wel ook de nul schakelen.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 18-08-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:31
onetime schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:59:
@HBO88 Heeft die airco een eigen groep? Of is hij met een snoer en stekker in een stopcontact aangesloten? Dan gewoon weg laten. Alleen als je hem vast gaat aansluiten op een gedeelde groep zie ik het nut.

edit: dan wel ook de nul schakelen.
hij krijgt een eigen groep. Maar omdat volgens mij alle warmtepompen/airco's een werkschakelaar moeten hebben tegenwoordig zit hij erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Wie weet of er bij de Eaton aardlekautomaten, er aan de uitgang twee draden aangesloten mogen worden (uiteraard zelfde aderdiameter, in dit geval VD draad 2,5mm2)?

Ik kan het in de specs niet vinden, of ik kijk er even overheen.

Edit: er staat wel;
Dubbele contactklem (lift/raam) aan boven- en onderzijde
Dat zal m wel zijn dan 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door big bang op 19-08-2023 14:11 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
big bang schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:05:
Wie weet of er bij de Eaton aardlekautomaten, er aan de uitgang twee draden aangesloten mogen worden (uiteraard zelfde aderdiameter, in dit geval VD draad 2,5mm2)?

Ik kan het in de specs niet vinden, of ik kijk er even overheen.

Edit: er staat wel;

[...]

Dat zal m wel zijn dan 8)7
Ik denk dat dat gaat over twee aansluitpunten boven elkaar. Jij wil die twee 2.5 mm² draden waarschijnlijk naast elkaar in dezelfde klem zetten (wat volgens mij bij de meeste merken geen probleem is).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 10-09 17:23
HBO88 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:55:
Ik heb een vraag over werkschakelaar bij een airco.
Bij mijn schoonouders wordt een airco geplaatst, nu is hierbij een 3 fasen werkschakelaar geleverd.
In deze werkschakelaar is de N doorverbonden. Je schakelt dus enkel de fase.
Ik zou dit aanpassen, dus de fase én nul schakelen en de aarde (permanent) verbonden laten.

Die werkschakelaars worden in heel Europa toegepast. In sommige landen schakelen ze alleen met de fase.
big bang schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:05:
Ik zou daar een aftakklem voor gebruiken of begrijp ik je vraag niet goed?

[ Voor 47% gewijzigd door m_rick op 19-08-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
m_rick schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Ik zou daar een aftakklem voor gebruiken of begrijp ik je vraag niet goed?
Dat zou kunnen, maar ik vind die dingen altijd weinig elegant omdat ze een extra koppel op de automaat uitoefenen. Mocht twee draden naast elkaar inderdaad niet kunnen dan gebruik ik ze toch. Rijgklemmen is overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

Jij wil die twee 2.5 mm² draden waarschijnlijk naast elkaar in dezelfde klem zetten
Klopt.
(wat volgens mij bij de meeste merken geen probleem is).
Dat idee heb ik ook, maar als ik het terugzoek kan ik het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:16
Andrehj schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:27:
[...]
Jij wil die twee 2.5 mm² draden waarschijnlijk naast elkaar in dezelfde klem zetten (wat volgens mij bij de meeste merken geen probleem is).
Volgens mij zijn er juist maar heel weinig merken waarbij dit is toegestaan. Dat het prima gaat is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:42
Even een crosspost uit het bouwtopic: Recentelijk is bij ons een nieuwe meterkast geïnstalleerd, volledig voorbereid voor de aansluiting van meerdere nieuwe groepen. Nu wil ik op de installatieautomaat een getrokken kabel aansluiten voor onze oven in de keuken, maar ik kan nergens het aandraaimoment terugvinden van de installatieautomaat (EATON PLN6-B16/1N). Hoef je deze niet op een bepaald moment aan te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Zinloos1 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:40:
M maar ik kan nergens het aandraaimoment terugvinden van de installatieautomaat (EATON PLN6-B16/1N). Hoef je deze niet op een bepaald moment aan te draaien?
Eaton manual inc aandraaimomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Super, thanks! Ik heb toch redelijk wat lopen zoeken en ben deze handleiding nergens tegen gekomen. 2Nm dus, dan gaat het goed komen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 23:30
Zinloos1 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 07:54:
[...]

Super, thanks! Ik heb toch redelijk wat lopen zoeken en ben deze handleiding nergens tegen gekomen. 2Nm dus, dan gaat het goed komen!
Ik haal 1,2-1,5Nm uit de sheet voor een installatieautomaat. Misschien nog even goed kijken? ;)

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Sinds enkele weken hebben we onze nieuwbouwwoning betrokken, met een prima dubbele ABB groepenkast. De hoofdkast is een busboard met 3x4 groepen op 3 losse aardlekschakelaars op de fasen, en dat is afgezien van de kookgroep helemaal prima.

De tweede kast, die enkel voor 3 losse 16a groepen gebruikt wordt snap ik niet helemaal. Ook hier zit een busboard, maar hier met 3 fase - 2 x 6 modulen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBkpH3zjs0Tg8-W93hyVyi5bQlc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iwT3kgCfqUccRv4p711UQC8s.jpg?f=user_large

En in die opstelling valt me 2 dingen op:
  • Waarom dit busboard als je maar 4 groepen per aardlek mag gebruiken
  • De eerste 6 slots (nu niet in gebruik) zitten rechtstreeks op de hoofdschakelaar zonder aardlek ertussen. Is dat bedoelt voor losse alamats of gewoon verkeerd aangesloten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htWLG2btkTk4eLOC35B9H7magqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jiOGWb70sz9Co0YaFnu4hnu0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47
@Jazzle
1) Als je 2x 3 stuks als 3-fase flexomaat gebruikt heb je er maar twee groepen achter :)
2) Iemand moest zijn draden kwijt schijnbaar. Maar dat is niet netjes, die zou ik even parallel met de andere kant zetten.

Overigens is dit dus precies een busboard waar 2-fase groep (kookgroep over twee fases) in kan. Daar zou dus de koekgroep wel correct geplaatst kunnen worden :) Bij flexomaten wel even zorgen dat de N's gekoppeld zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Septillion schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:32:
@Jazzle
1) Als je 2x 3 stuks als 3-fase flexomaat gebruikt heb je er maar twee groepen achter :)
2) Iemand moest zijn draden kwijt schijnbaar. Maar dat is niet netjes, die zou ik even parallel met de andere kant zetten.

Overigens is dit dus precies een busboard waar 2-fase groep (kookgroep over twee fases) in kan. Daar zou dus de koekgroep wel correct geplaatst kunnen worden :) Bij flexomaten wel even zorgen dat de N's gekoppeld zitten.
1. Aha, want dat gaat dan dus over max 4 per fase en niet per aardlek?
2. Helder!

Voor de toekomstbestendigheid zet ik er alsnog een krachtgroep in, de bedrading heeft daar al de juiste kleuren voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazzle schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:08:]
• Waarom dit busboard als je maar 4 groepen per aardlek mag gebruiken
Omdat je er meer op kunt plaatsen dan 1-fase flexomaten? Zoals 3-fasen groepen, een beltrafo, kWh-meters, ... En natuurlijk niemand die zegt dat het helemaal vol hoeft.
• De eerste 6 slots (nu niet in gebruik) zitten rechtstreeks op de hoofdschakelaar zonder aardlek ertussen. Is dat bedoelt voor losse alamats of gewoon verkeerd aangesloten?
Er is niets verkeerd aan, totdat je er flexomaten op zou prikken voor eindgroepen waarvoor aardlekbeveiliging nodig is.

Je kunt er natuurlijk andere dingen mee zoals inderdaad aardlekautomaten (comfomaat), een busboard beltrafo mag er ook gewoon op, of misschien mag je in jouw situatie wel eindgroepen zonder aardlekbeveiliging toepassen, wie zal het zeggen. ;)

Je kunt er met aanpassingen of uitbreidingen iets verkeerds van maken, dat maakt deze voorbereiding niet verkeerd.
Jazzle schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

1. Aha, want dat gaat dan dus over max 4 per fase en niet per aardlek?
Nee maar dan gebruik je simpelweg 3 modulebreedtes voor 1 groep, dus passen er maar 2 op een half busboard.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Jazzle schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:38:
Voor de toekomstbestendigheid zet ik er alsnog een krachtgroep in, de bedrading heeft daar al de juiste kleuren voor.
Maar een krachtgroep mag dus ook 3x een flexomaat met koppeling zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
Rik! schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

Ik haal 1,2-1,5Nm uit de sheet voor een installatieautomaat. Misschien nog even goed kijken? ;)
Je hebt helemaal gelijk, ik zat naar de verkeerde tekening te kijken. Thanks voor de oplettendheid ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-03 21:29
Rik! schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:52:
[...]

@Zinloos1 Volgens het briefje dat bij Eaton automaat in het doosje zit is het 2-2,4Nm, voor een kooiklem geschikt voor 1-25mm2 draad.
Die 1,2-1,5Nm lijkt dan voor kleinere kooiklem te zijn? 1-16mm2 staat daarbij.
Een standaard Eaton B16 automaat (PLN6-B16/1N) heeft ook een kooiklem voor 1-25mm2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FD2uYgU1aTqiMAn5fVBf6PKQkMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DCpvLFS7eGPHsvM2b5PnCaA8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Xander schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

Omdat je er meer op kunt plaatsen dan 1-fase flexomaten? Zoals 3-fasen groepen, een beltrafo, kWh-meters, ... En natuurlijk niemand die zegt dat het helemaal vol hoeft.

[...]

Er is niets verkeerd aan, totdat je er flexomaten op zou prikken voor eindgroepen waarvoor aardlekbeveiliging nodig is.

Je kunt er natuurlijk andere dingen mee zoals inderdaad aardlekautomaten (comfomaat), een busboard beltrafo mag er ook gewoon op, of misschien mag je in jouw situatie wel eindgroepen zonder aardlekbeveiliging toepassen, wie zal het zeggen. ;)

Je kunt er met aanpassingen of uitbreidingen iets verkeerds van maken, dat maakt deze voorbereiding niet verkeerd.

[...]

Nee maar dan gebruik je simpelweg 3 modulebreedtes voor 1 groep, dus passen er maar 2 op een half busboard.
Duidelijk. Ik zou dan rechts de krachtgroep erbij kunnen prikken voor de kookplaat, één flexomaat eruit. Links dan nog een 3 fase aardlek erbij en het busboard omhangen zodat ook daar in ieder geval de krachtgroep voor laadpaal op kan (en dan evt nog 2 slots over, maar eigenlijk moet die aardlek apart zijn voor de laadpaal?).

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzle op 20-08-2023 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03:12
Geheel off-topic, maar Eaton ken(de) ik alleen maar uit de energie-techniek.

Maar ze maken ook hele ander dingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hF0sH43YSgnpawmmBhBEce9MHD0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1XZ5xPtdhRdSwXqcHq1mxQpL.jpg?f=user_large
;)

[ Voor 45% gewijzigd door LooneyTunes op 20-08-2023 23:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik!
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 23:30
peter05 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

@Zinloos1 Volgens het briefje dat bij Eaton automaat in het doosje zit is het 2-2,4Nm, voor een kooiklem geschikt voor 1-25mm2 draad.
Die 1,2-1,5Nm lijkt dan voor kleinere kooiklem te zijn? 1-16mm2 staat daarbij.
Een standaard Eaton B16 automaat (PLN6-B16/1N) heeft ook een kooiklem voor 1-25mm2

[Afbeelding]
Als je goed kijkt is het 1,2-1,5Nm voor een enkele (kleine) kooiklem en 2-2,4Nm voor een (grote) kooiklem die daarboven een extra kamrailaansluiting heeft. In jouw plaatje staat dan ook geen 1p+n installatieautomaat maar de 1p versie.

7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazzle schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:03:
[...]

Duidelijk. Ik zou dan rechts de krachtgroep erbij kunnen prikken voor de kookplaat, één flexomaat eruit. Links dan nog een 3 fase aardlek erbij en het busboard omhangen zodat ook daar in ieder geval de krachtgroep voor laadpaal op kan (en dan evt nog 2 slots over, maar eigenlijk moet die aardlek apart zijn voor de laadpaal?).
Een 3-fasen groep op busboard neemt maar 3 posities in, dus die past er rechts gewoon bij zonder iets te verwijderen.

Een laadpaal hoort een aparte 30mA aardlekschakelaar te hebben, daarvoor zou ik een 3P+N aardlekautomaat op de onderste rij plaatsen. Je houdt dan nog steeds ruimte om onderin een 4P aardlekschakelaar en bovenin 4 eindgroepen bij te plaatsen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Rik! schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:19:
[...]

Als je goed kijkt is het 1,2-1,5Nm voor een enkele (kleine) kooiklem en 2-2,4Nm voor een (grote) kooiklem die daarboven een extra kamrailaansluiting heeft. In jouw plaatje staat dan ook geen 1p+n installatieautomaat maar de 1p versie.
Ik moet zeggen dat ik het geheel zo wel zeer onoverzichtelijk vind en moeilijk terug te vinden. Ik heb geen boekje gekregen verder van de installateur (daar had ik het wellicht ook aan kunnen vragen ;)), dus ik weet niet wat er specifiek in het boekje heeft gestaan. We zijn het er dus allemaal over eens dat het in deze 1.2-1.5Nm moet zijn? Nu nog op zoek naar een goede (betaalbare) momentschroevendraaier voor dit ene klusje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 22:13
Zinloos1 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:20:
[...]

Ik moet zeggen dat ik het geheel zo wel zeer onoverzichtelijk vind en moeilijk terug te vinden. Ik heb geen boekje gekregen verder van de installateur (daar had ik het wellicht ook aan kunnen vragen ;)), dus ik weet niet wat er specifiek in het boekje heeft gestaan. We zijn het er dus allemaal over eens dat het in deze 1.2-1.5Nm moet zijn? Nu nog op zoek naar een goede (betaalbare) momentschroevendraaier voor dit ene klusje.
Voor dat ene klusje zo'n schroevendraaier kopen lijkt mij ook aardig over de top. Gewoon goed vast draaien. Heb ook maar weinig monteurs gezien die zulke schroevendraaiers hebben in de bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
[...]

Tja, dat ben ik met je eens.
Maar dit is wel de notitie dat Eaton in het doosje van een standaard B16 automaat stopt. Je zou er toch van uit mogen gaan dat dit dan de correcte info is?
Het gekke is dat ze bij de specs van deze automaten op hun website geen aandraaimoment vermelden.

Het lijkt me dat een grote kooiklem een groter boutje heeft met een hogere vloeigrens en treksterkte. Dan lijkt de 2-2,4Nm meer aannemelijk?
Maar het zou toch eigenlijk helemaal geen verwarring mogen geven.. 8)7 Het maakt me wel heel nieuwsgierig, ik zal eens Eaton benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
popie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Voor dat ene klusje zo'n schroevendraaier kopen lijkt mij ook aardig over de top. Gewoon goed vast draaien. Heb ook maar weinig monteurs gezien die zulke schroevendraaiers hebben in de bus.
Ik ben blij dat je het zegt, want ik wil het graag goed doen, maar meer dan honderd euro neerleggen om een draad in te klemmen die aan de andere kant gewoon aangedraaid in een stopcontact zitten leek mij ook redelijk bizar. Zet ik hem er zelf netjes in met de normale VDE schroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:11
Zinloos1 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:30:
[...]

Ik ben blij dat je het zegt, want ik wil het graag goed doen, maar meer dan honderd euro neerleggen om een draad in te klemmen die aan de andere kant gewoon aangedraaid in een stopcontact zitten leek mij ook redelijk bizar. Zet ik hem er zelf netjes in met de normale VDE schroevendraaier.
Zijn vast heel veel medetweakers die je wel ff een setje kunnen lenen. Bij sommige aanraaimomenten die gespecificeerd zijn kom je er achter dat je meer spinazie moet eten. :) 7 Nm is best veel.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13
popie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:34:
[...]

Heb ook maar weinig monteurs gezien die zulke schroevendraaiers hebben in de bus.
Ligt ook niet in de bus maar in hun koffer op de werkplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-09 10:47
Beste leden,
Ik heb een vraag over de omschakeling naar 3x400V.

Onze huidige situatie is dat we tijdens de renovatie alles hebben verwijderd, enkel 2 stopcontacten aangesloten op de oude stoppenkast van 3x230V om de huur en keuring van een werfkast uit te sparen.
Alle nieuwe kabels liggen al klaar op de plaats waar de nieuwe kast zal komen.

Fluvius heeft laten weten dat de aansluiting van 3x400V klaar ligt en ze enkel langskomen voor de effectieve aansluiting als er een keuring is van de installatie.

Enkel hebben we het probleem dat onze nieuwe kast niet past zolang de nieuwe energiemeter niet een paar cm naar rechts verschoven wordt.
We kunnen nu dus niets aansluiten.

Mijn vraag: kan ik enkel die 2 stopcontacten laten keuren als installatie? Ook als de nieuwe kabels zichtbaar klaar liggen?
Indien ja: wat heb ik nodig om die 2 stopcontacten gekeurd te krijgen? Want de oude stoppenkast zal niet meer voldoen.
Een differentieel en een zekering?
En wat zou de kostprijs hier van zijn nieuw/occasie?

Alvast bedankt om mee te denken! 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@OnlyTheBest Even als aanvulling voor de rest, het betreft dus België :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 07:59
OnlyTheBest schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:24:

Mijn vraag: kan ik enkel die 2 stopcontacten laten keuren als installatie? Ook als de nieuwe kabels zichtbaar klaar liggen?
Indien ja: wat heb ik nodig om die 2 stopcontacten gekeurd te krijgen? Want de oude stoppenkast zal niet meer voldoen.
Een differentieel en een zekering?
En wat zou de kostprijs hier van zijn nieuw/occasie?

Alvast bedankt om mee te denken! 👍
* Ja, de keurder controleert alleen de aangesloten installatie.
* Wat je exact moet doen zal in jouw oud keuringsverslag staan, maar een differentieel voor 300mA en een zekering voor de stopcontacten zal een minimum zijn. En ook een lichtkring in principe, tenzij je geen lichten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
[...]

@Zinloos1
Nagevraagd bij Eaton en dit was het antwoord met onderstaande afbeelding bijgevoegd:
"die gesuchte Information findet sich auf der Montageanweisung (im Produktkarton, Innenseite des Produktkartons)"
Dat is dan 2-2,4Nm voor de standaard Eaton automaten met kooiklem voor 1-25mm2, ook die zonder aansluiting voor kamrail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kw8YjghHXX9yPuUE3s2qt3HJH-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hgbegq1gQAZvDiSMGvZXSDkL.png?f=user_large

En de verklaring van het kleinere aandraaimoment:
"die Montageanleitungen / Kartonbedruckungen beziehen sich meist auf eine ganze gleichartige Produktgruppe.
Das Produkt PLN6-.. ist ein Gerät, dass nicht in D angeboten wird.
Wie Sie in der markierten Abbildung sehen können, wird für den N-Kontakt der Querschnitt mit 1-16 mm² angegeben (nicht bis 25mm²)
Daraus resultiert eine kleinere Anschlussklemme und damit ein kleineres Anzugsmoment."
Die hebben we dan blijkbaar niet in NL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lD6bsDQCbPBlwF5W7XWVYUbytE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mE7INKu94hQdM7Glxmo14ZLf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Maar even een antwoord in het juiste topic:
Heaget schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:17:
Mag je een huishoudkabel ( 2-aders) direct in het stucwerk verwerken? Ik wil de hanglamp boven mijn bureau op deze manier wegwerken, maar ik twijfel of dat zo mag.. Ik zag in andere topics wel dat het volgens de nieuwe NEN1010 regels wel mag, maar er leek nog wel wat twijfel over te bestaan. Dus bij deze.
Volgens mij mag dat in NL niet, maar in andere landen doen ze wat minder moeilijk.
@Xander weet er vast het fijne van.
Ik vraag me alleen af waarom je dat zou willen. Het is toch veel netter om dit netjes in een buisje te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heaget
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 19:36
Andrehj schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:09:
Maar even een antwoord in het juiste topic:

[...]

Volgens mij mag dat in NL niet, maar in andere landen doen ze wat minder moeilijk.
@Xander weet er vast het fijne van.
Ik vraag me alleen af waarom je dat zou willen. Het is toch veel netter om dit netjes in een buisje te doen?
De reden hiervoor is dat ik deze lampen op het schuine gedeelte van mijn dak wil hebben. Dit is aan de binnenkant dicht gemaakt met groene houten platen. Hierop kan niet direct gestuct worden dus hier maak ik gipsplaten op. Ik weet niet of ik zomaar in die groene platen kan gaan lopen zagen om een buis te leggen, maar een gleufje open houden tussen 2 gipsplaten kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
Septillion schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:46:
@OnlyTheBest Even als aanvulling voor de rest, het betreft dus België :)
Inderdaad, was ik vergeten te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnlyTheBest
kameraadpjotr schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

* Ja, de keurder controleert alleen de aangesloten installatie.
* Wat je exact moet doen zal in jouw oud keuringsverslag staan, maar een differentieel voor 300mA en een zekering voor de stopcontacten zal een minimum zijn. En ook een lichtkring in principe, tenzij je geen lichten hebt.
Bedankt voor je antwoord.
Nee, lichtkringen worden momenteel nog niet aangesloten. Pas als de nieuwe kast er staat.
Heb je enig idee hoeveel het zou kosten voor een kleine basis opstelling voor die 2 stopcontacten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 07:59
OnlyTheBest schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:36:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Nee, lichtkringen worden momenteel nog niet aangesloten. Pas als de nieuwe kast er staat.
Heb je enig idee hoeveel het zou kosten voor een kleine basis opstelling voor die 2 stopcontacten?
Reken op een kleine 200€ voor de zekeringen mits jouw oude kast nog bruikbaar is en je geen aardingspen moet slaan.

Op https://www.vincotte.be/h...ktrische-installaties.pdf staat ook nog wat nuttige info over oudere installaties (p. 21).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
peter05 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:33:
[...]

@Zinloos1
Nagevraagd bij Eaton en dit was het antwoord met onderstaande afbeelding bijgevoegd:
"die gesuchte Information findet sich auf der Montageanweisung (im Produktkarton, Innenseite des Produktkartons)"
Dat is dan 2-2,4Nm voor de standaard Eaton automaten met kooiklem voor 1-25mm2, ook die zonder aansluiting voor kamrail.

[Afbeelding]

En de verklaring van het kleinere aandraaimoment:
"die Montageanleitungen / Kartonbedruckungen beziehen sich meist auf eine ganze gleichartige Produktgruppe.
Das Produkt PLN6-.. ist ein Gerät, dass nicht in D angeboten wird.
Wie Sie in der markierten Abbildung sehen können, wird für den N-Kontakt der Querschnitt mit 1-16 mm² angegeben (nicht bis 25mm²)
Daraus resultiert eine kleinere Anschlussklemme und damit ein kleineres Anzugsmoment."
Die hebben we dan blijkbaar niet in NL.

[Afbeelding]
Wow, bedankt voor het nagaan. Dus als dit is wat Eaton ons vertelt, gaan we dat doen! Toch maar even een moment apparaat halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:13
Zinloos1 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:14:
[...]

Wow, bedankt voor het nagaan. Dus als dit is wat Eaton ons vertelt, gaan we dat doen! Toch maar even een moment apparaat halen.
Momentschroevendraaier.
Wiha heeft er een met een vast moment van 2Nm.

Wel paar keer meegemaakt dat bij bv ABB het schroefdraad best wat braampjes had dat je meer dan 2Nm nodig had om het überhaupt voorbij de braampjes te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:05
Is er iets op tegen om 3x2.5mm2 + 3x1.5mm2 door een 19mm buis te trekken? Wat ik zo kan vinden zegt de norm er niet echt iets over. Alleen dat je in 16mm 3+2 mag doen (en 5x2.5 in 19mm). Zelf zie ik niet echt bezwaar.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:23

martijn v o

Certified by Enphase.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSC1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:42
Hallo allemaal,

Ik kom me hier ook maar eens melden, al weet ik niet zeker of ik wel in het goede topic zit. Bij mijn ouders thuis zijn begin dit jaar namelijk zonnepanelen aangelegd door een gerenommeerd bedrijf in de regio hier (Zuid-Limburg). Ik weet derhalve niet of deze post hier of in het zonnepanelen topic thuishoort, maar mijn vragen hebben betrekking op de aansluiting van de omvormer t/m de meterkast.

Mijn probleem is dat ik bepaald niet enthousiast ben over de gebruikte Alamat en de afwerking van de verbinding tussen de omvormer en de meterkast. M'n ouders zijn redelijk op leeftijd en ik was zelf helaas niet bij de aanleg, want ik had namelijk graag ingegrepen vanwege een paar puntjes. Om te beginnen is de meterkast is eind afgelopen jaar compleet vernieuwd en het deel waar de krachtstroomgroepen zitten ziet er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYgIEGcvmKy1IOfuAH2614BKg54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVw7evCJqHRaffQow5DoKoQf.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eerste vraag heeft betrekking op de gebruikte Alamat, dat is deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPxib5f0B3FhV4UvNhI9e2zdUl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNHF72G0hZlIZCDHmHYQyMlQ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben bepaald niet overtuigd van de kwaliteit van dit Chinese spul, dus ik wil het door Hager (laten) vervangen. Heb ik het bij het rechte eind wanneer het Hager equivalent van dat Chint ding deze is https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-30ma-vks14sb/ ? Wellicht nog als extra informatie, de installatie heeft een totaal vermogen van 8920 Wp en is aangesloten op een drie fasen SolarEdge SE7k omvormer.

Ten tweede is de aansluiting met de meterkast gemaakt door gewoonweg een gat in het kunststof te maken en daar de kabel doorheen te leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BU5gI6fshl1a8ca_bYUnAjE90S4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeazc0PEOC3AJXHSLq0Vgy1f.jpg?f=fotoalbum_large
Kan ik dit oplossen met een dergelijk inzetstuk https://www.elektramat.nl...25-wartel-en-moer-9-17mm/ of moet hiervoor bij voorkeur een nieuwe kast aanrukken?

Ten derde zit er bij de omvormer, die op de zolder van de garage hangt op grofweg 25m kabellengte (5*4mm²) afstand, geen werkschakelaar. Ik heb verschillende verhalen gehoord over of dat volgend de nen1010 nu nodig/verplicht is of niet; wie kan uitsluitsel bieden? Ik denk er zelf aan zo'n ding gewoon aan te schaffen voor m'n gemoedsrust.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1 ... 30 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.