GMJansen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:51:
[...]
Die laatste alinea bedoel ik idd.
Een laadpaal voldoet wel aan het niet-veranderende gebruik.
Helaas ben je wel t haasje als de paal en kortsluiting veroorzaakt. De kans dat de hoofdzekeringen eruit klappen is natuurlijk erg groot.
Ik had bij mijn migratie thuis van 1 naar 3 fase graag ook automaten gekregen, maar dat kon de installateur er uiteraard niet even bij doen 'in principe werken we niet aan installaties als de spanning er nog op staat'.
Netbeheerders hebben daar een prioriteits volgorde in, is me weleens uitgelegd, maar ik ben deze vergeten, alleen is blijven hangen dat met stalen behuizing zonder meer vervangen worden.
[...]
Als keurige tweakers willen we natuurlijk een zo net/juist mogelijke verdeler.
Echter heeft Nederland natuurlijk (helaas?) geen strenge eisen zoals ik op de diverse YT channels zie van installateurs in de UK.
Overdreven vind ik het daar wel wat, maar wel keurig werk met labels en alles doorgemeten.
Installateur zou hier ook diverse metingen moeten doen (deel verplicht en deel zijn advies), maar doen ze niet.
officieel op papier als installateur 1 automaat in kast erbij plaatst is die verantwoordelijk voor de gehele kast, als ook dat die daarna aan huidige normen voldoet
Dat gezegd hebbende: een Scope keuring is bij gebouwen met veel PV panelen (50+ ?) vanuit de verzekering nodig.
Maar ik zie die eisen bij particulieren nog niet zo snel. Laat staan dat er iemand komt kijken, met een verplichte aanpassing op geknutsel.
ik ben december 2021 verhuist naar een opknapper/oude woonboederij (in 1834 stond op die plek al een boederij, maar daar is eigenlijk geen steen van over, alles is met tijd weleens vervangen, ergens sind begin 1960 is het een woonboederij) die een tijd leeg heeft gestaan,
In zelfde maand was er al een schouwer in dienst van de verzekeringmaatschappij zelf (niet tussenpersoon) voor brand en opstal.
Als ik klaar ben of een bepaald deel, kan ik zo gezegd "even bellen" en dan is zal er korte tijd later weer een schouwing zijn vanuit de verzekeringsmaatschappij zelf ze laten dat niet over aan derde, daar hangt dan vanaf of en wat voor een installatietechnische keuringsrapport er moet komen,
Alle die tot nu toe heb gezien, ook bij vorige woning ((tenminste 1x per 5 jaar)) zijn bouwtechnisch goed, installaties niet altijd.
Anekdote Bij vorige woning (2016), andere verzekeringsmaatschappij dan nu) had ik er een die voor een vorstschade uitsluiting ging, die geloofde niet dat twee WP's voldoende was om een jaren 30 woning in buitengebied warm te houden.
.
Immers: wie zou dat moeten aankaarten dat er überhaupt een netbeheerder komt kijken.
Mijn (kleine) ervaring is ook wel dat bij de paar kast aanpassingen van 1 naar 3 fase, een monteur die de uitbreiding doet en de meter vervangt wel een heel grote bende moet aantreffen, voordat hij de boel niet wil aansluiten.
Je noemt terecht de warmte, maar wordt er door zo iemand naar gekeken als de kasten er netjes uitziet, maar wel propvol?
Bij installatiekeuring voor de verzekering wel, die kijken ook in de kast. met meetapparatuur
Dus ja, 'we' doen wat we zelf goed achtten.
De één wat netter, de ander niet.
Wellicht dat de wet gaat veranderen als er veel branden gaan ontstaan als er de komende jaren veel thuis batterijen geïnstalleerd gaan worden; zoals nu (pas) mogelijk de eisen bij / voor PV installateurs wordt aangescherpt.
Die meterkast overbelastings branden komen nu al voor,
De ondernemersverening van installatie branche die hebben net de gasketelwet gehad, die doen wel het een en andere om het kennis peil op te krikken en daar hebben ze nog wel wat werk,
Bij mijn zijn alleen al laatste jaar al paar opmerkelijk uitspraken van installateurs blijven hangen, die nog niet bij gepraat zijn tot stand van 2023.Een verdelerkast na huidige regels loopt een beetje tegen zijn grenzen aan
Dus voor nu: je noemt voldoen aan de netcode en scopekeuringen, maar hoe relevant is dat.
Of moet ik lezen dat je gewoon zoveel mogelijk aan de netcode wilt voldoen?
Het is een opknapper met bebouwd oppervlak van >300m2, verandert wel wat inherbouw-waarde en verzekerings-clausules met de in de tijd voor de verzekering. en zullen er wel periodiek bijstellingen zijn,
Of ooit een scope inspectie nodig is weet ik nog niet, ik houd er wel rekening mee, ik denk dat mijn eiland setup met netondersteung wel aandacht zal krijgen bij een schouwing, dat is nog niet heel gebruikelijk
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant