Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.307 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39

Ethirty

Who...me?

Duidelijk toch niet zo gerenommeerd dus. Zo hoort het dus absoluut niet. Het zal niet zo maar bewegen, maar zo'n scherpe rand tegen een kabel aan is not done.

De kast oogt kapot, dan heeft een wartel niet zoveel zin meer. Ziet er ook niet uit als een uitbreek opening, maar gewoon grof geweld.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 13:38
Ethirty schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:25:
Duidelijk toch niet zo gerenommeerd dus. Zo hoort het dus absoluut niet. Het zal niet zo maar bewegen, maar zo'n scherpe rand tegen een kabel aan is not done.

De kast oogt kapot, dan heeft een wartel niet zoveel zin meer. Ziet er ook niet uit als een uitbreek opening, maar gewoon grof geweld.
De vraag is natuurlijk of je hier een heel nieuwe kast voor nodig hebt.

Als je het goed wilt doen, kun je een inzetstuk in de zijkant schuiven op het juiste uitbreekpunt. Daar een stukje buis in, en daar de kabel doorheen.

Persoonlijk zie ik geen probleem met een gat boren + wartel - dat zit ook strak en zonder beweging.

Maar om vanwege het gebeun een nieuwe kast op te hangen: kun je de spleten niet dichtlijmen met een stuk plastic, of PVC-tape gebruiken? Het is niet dat zo'n kast hermetisch dicht is of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 12:54
De genoemde almaar is inderdaad dezelfde configuratie als degene die er nu in zit. Je kan nog overwegen om hem met een kamrail aan te sluiten op de aardlekschakelaar (echter zal je hiervoor in de kast moeten kijken of dat kan).

Het inzetstuk is eigenlijk bedoeld voor de onderzijde van de kast. Gezien hoe het gat gemaakt is verwacht ik niet dat je dit netjes krijgt…

De werkschakelaar zou ik er zelf wel tussen plaatsen (is ook niet heel veel werk).

Hoe is de configuratie van de panelen. 8920wp op een SE7k is vrij hoog. Is hij in SolarEdge Designer ingetekend en zo ja hoe ziet dat eruit? En welke optimizer zijn er geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 20:53
Van de automaat kun je veel vinden, maar ze terug laten komen om die te vervangen (voor niks) vind ik twijfelachtig. Neemt niet weg dat ik me helemaal voor kan stellen dat je hem ook van Hager wilt hebben. Wat betreft de kabelinvoer in de kast én de werkschakelaar zou ik ze wel vriendelijk verzoeken om terug te komen.

Kun je daarnaast eens een foto posten van de omvormer? Normaliter wordt de vereffeningsaarde voor het dakwerk afgetakt van de werkschakelaar.
Ik ben benieuwd hoe dat nu gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zwartoog schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:35:
[...]

Als je het goed wilt doen, kun je een inzetstuk in de zijkant schuiven op het juiste uitbreekpunt. Daar een stukje buis in, en daar de kabel doorheen.

Persoonlijk zie ik geen probleem met een gat boren + wartel - dat zit ook strak en zonder beweging.

Maar om vanwege het gebeun een nieuwe kast op te hangen: kun je de spleten niet dichtlijmen met een stuk plastic, of PVC-tape gebruiken? Het is niet dat zo'n kast hermetisch dicht is of zo.
Daarom liet ik me ook niet uit over de vervanging. Lijkt me een hoop werk en als je dat niet zelf kan potentieel kostbaar.

Zo'n PV boer had ook wel kunnen bedenken dat een boortje en wartel beter werkt dan dit. Dus of ze het zonder mopperen willen oplossen? Ik krijg weinig hoop van de gemiddelde PV boer.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSC1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-09 11:10
Heel erg bedankt voor de reacties allen, ik ben verheugd over de respons.
Zwartoog schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:35:
[...]

Ik heb deze morgen maar eens de deksel van de kast af gehaald. De kast zelf lijkt niet beschadigd, alleen de deksel heeft schade. Het lijkt erop dat ze een deel van een uitbreekstuk + nog wat extra's hebben uitgebroken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjaWpYEB6XHRh-0PFPX7mi29w80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ej7UzMQKtJUXr5Byo03VjbBS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik het inzetstuk van Schneider bestel en dan met het materiaal wat ik dan nog eruit haal het extra uitgebroken stuk maar dicht plak. Lijkt me de goedkoopste oplossing.
Wolf87 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:51:
[...]

De genoemde almaar is inderdaad dezelfde configuratie als degene die er nu in zit. Je kan nog overwegen om hem met een kamrail aan te sluiten op de aardlekschakelaar (echter zal je hiervoor in de kast moeten kijken of dat kan).

Het inzetstuk is eigenlijk bedoeld voor de onderzijde van de kast. Gezien hoe het gat gemaakt is verwacht ik niet dat je dit netjes krijgt…

De werkschakelaar zou ik er zelf wel tussen plaatsen (is ook niet heel veel werk).

Hoe is de configuratie van de panelen. 8920wp op een SE7k is vrij hoog. Is hij in SolarEdge Designer ingetekend en zo ja hoe ziet dat eruit? En welke optimizer zijn er geplaatst?
De kast ziet er van binnen zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMZ9AUCPN_r0N7Kpoaev0sYty1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YxDUbV7v1PUDdhQzZJDURsbE.jpg?f=fotoalbum_large

Kan hier die kamrail tussen? Ik heb wel wat kennis van elektro maar die eindigt bij zo'n rail. Nu ik wat beter heb gekeken vraag ik me ook af of de kabels die uit de alamat komen wel 4mm² zijn, die ogen dunner dan de kabels die erin gaan...

De bovenste twee ongebruikte automaten zijn overigens voorbereidingen op een kookgroep en eventuele autolader.

Wat de zonnepanelen betreft: 12 liggen er op OZO, 8 op ZZW en 2 op WNW. Gebruikte optimizers zijn SolarEdge S440. Ik heb een printscreen van de Mysolaredge app gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNgRnzEO4MxpXhoyp9TA3Tdn6oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gpHUQu1Mnff0UPAHLNIc52wC.jpg?f=fotoalbum_large
Skubba schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:57:
Van de automaat kun je veel vinden, maar ze terug laten komen om die te vervangen (voor niks) vind ik twijfelachtig. Neemt niet weg dat ik me helemaal voor kan stellen dat je hem ook van Hager wilt hebben. Wat betreft de kabelinvoer in de kast én de werkschakelaar zou ik ze wel vriendelijk verzoeken om terug te komen.

Kun je daarnaast eens een foto posten van de omvormer? Normaliter wordt de vereffeningsaarde voor het dakwerk afgetakt van de werkschakelaar.
Ik ben benieuwd hoe dat nu gedaan is.
Foto van de omvormer heb ik deze ochtend gemaakt, die ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9RL6fH0-sRVLp1ZSptFw_sdx6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUP6M3bWhLNUQYRyvh5DkCRh.jpg?f=fotoalbum_large
Ethirty schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:30:
[...]

Daarom liet ik me ook niet uit over de vervanging. Lijkt me een hoop werk en als je dat niet zelf kan potentieel kostbaar.

Zo'n PV boer had ook wel kunnen bedenken dat een boortje en wartel beter werkt dan dit. Dus of ze het zonder mopperen willen oplossen? Ik krijg weinig hoop van de gemiddelde PV boer.
Ik heb ook weinig hoop daarin. Bovendien is een vriend van m'n ouders elektricien, hij heeft ook de complete meterkast vervangen en nog wat andere elektrische klusjes geklaard. Hij geeft aan welk materiaal ik moet bestellen en doet de montage dan voor een vriendenprijs, in zijn kunnen heb ik aanzienlijk meer vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FSC1968 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:13:
Kan ik dit oplossen met een dergelijk inzetstuk https://www.elektramat.nl...25-wartel-en-moer-9-17mm/ of moet hiervoor bij voorkeur een nieuwe kast aanrukken?
FSC1968 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:42:
Ik denk dat ik het inzetstuk van Schneider bestel en dan met het materiaal wat ik dan nog eruit haal het extra uitgebroken stuk maar dicht plak. Lijkt me de goedkoopste oplossing.
Dat inzetstuk is voor de onderzijde van de kast, het past in de verte niet in die uitsparing aan de zijkant.

Volgens mij heeft Schneider ook geen inzetstukken voor de zijkant, die uitbreekopeningen zijn bedoeld voor als je 2 kasten naast elkaar hangt om bedrading daartussen door te voeren.
Kan hier die kamrail tussen? Ik heb wel wat kennis van elektro maar die eindigt bij zo'n rail.
Ja, een 3P+N aardlekautomaat van Hager en de 4P aardlekschakelaar kunnen samen op een kamrail, net zoals bij de 2 krachtgroepen bovenin is toegepast.
Nu ik wat beter heb gekeken vraag ik me ook af of de kabels die uit de alamat komen wel 4mm² zijn, die ogen dunner dan de kabels die erin gaan...
Wat erin gaat is dan ook 6mm².
De bovenste twee ongebruikte automaten zijn overigens voorbereidingen op een kookgroep en eventuele autolader.
Een autolader moet volgens NEN1010 achter een eigen aardlekschakelaar, deze mag niet worden gedeeld met de kookplaat. Dus voor de autolader gebruik je bij voorkeur ook een aardlekautomaat.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 12:54

[...]

Kan hier die kamrail tussen? Ik heb wel wat kennis van elektro maar die eindigt bij zo'n rail. Nu ik wat beter heb gekeken vraag ik me ook af of de kabels die uit de alamat komen wel 4mm² zijn, die ogen dunner dan de kabels die erin gaan...
Je kan de KDN463e Kamrail gebruiken om de alamat aan te sluiten op de aardlekschakelaar.

Voor deze omvormer is 2,5mmq al voldoende. Dus de afgaande kabel zal geen probleem vormen.

• FSC1968
Xander schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:55:
[...]

[...]

Dat inzetstuk is voor de onderzijde van de kast, het past in de verte niet in die uitsparing aan de zijkant.

Volgens mij heeft Schneider ook geen inzetstukken voor de zijkant, die uitbreekopeningen zijn bedoeld voor als je 2 kasten naast elkaar hangt om bedrading daartussen door te voeren.
Kortom, indien ik dit op een nette manier wil oplossen moet ik simpelweg een nieuw deksel van Schneider hebben. Op de minder nette manier een zwart stuk kunststof erop plakken. Hoe dan ook moet ik in het vervangend exemplaar een gat boren en vervolgens een wartel erop en de kabel erdoor.

Edit: ik bedenk me nu dat met een gesloten kast/wartel de deksel helemaal niet eraf kan... ik vermoed dat die kabel dus eigenlijk van bovenaf naar binnen moet.
Ja, een 3P+N aardlekautomaat van Hager en de 4P aardlekschakelaar kunnen samen op een kamrail, net zoals bij de 2 krachtgroepen bovenin is toegepast.

[...]

Wat erin gaat is dan ook 6mm².

[...]

Een autolader moet volgens NEN1010 achter een eigen aardlekschakelaar, deze mag niet worden gedeeld met de kookplaat. Dus voor de autolader gebruik je bij voorkeur ook een aardlekautomaat.
Dit is ook heel goed om te weten, bedankt voor deze inzichten!
Wolf87 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

Je kan de KDN463e Kamrail gebruiken om de alamat aan te sluiten op de aardlekschakelaar.

Voor deze omvormer is 2,5mmq al voldoende. Dus de afgaande kabel zal geen probleem vormen.
Prima, bedankt voor de tip, dan bestel ik die meteen mee.

[ Voor 16% gewijzigd door FSC1968 op 24-08-2023 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog

[...]

Ik heb deze morgen maar eens de deksel van de kast af gehaald. De kast zelf lijkt niet beschadigd, alleen de deksel heeft schade. Het lijkt erop dat ze een deel van een uitbreekstuk + nog wat extra's hebben uitgebroken:
[Afbeelding]
Ik zat net te denken dat het goed is om sowieso de installateur op de hoogte te brengen. Zeker bij een groter bedrijf lopen er nog wel eens uitvoerders rond die nog wat te leren hebben. Zoals die kabel nu is ingevoerd, valt onder geen enkele norm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:08

timovd

Voorsprong door techniek

Zwartoog schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

Ik zat net te denken dat het goed is om sowieso de installateur op de hoogte te brengen. Zeker bij een groter bedrijf lopen er nog wel eens uitvoerders rond die nog wat te leren hebben. Zoals die kabel nu is ingevoerd, valt onder geen enkele norm.
Inderdaad. De kap van @FSC1968 is flink gesloopt op deze manier.
De kast is niet geschikt voor het plaatsen van wartels aan de zijkant en dat is een gebrek aan de kast. Waarom is de bovendoorvoer niet gebruikt? Is er nog ruimte in de kabel om dit te herstellen?

[ Voor 7% gewijzigd door timovd op 24-08-2023 10:54 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• FSC1968
Zwartoog schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:49:
[...]

Dit is wel een goed argument om toch maar eens bij de installateur te beginnen, dat ga ik dan ook maar doen.
timovd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Inderdaad. De kap van @FSC1968 is flink gesloopt op deze manier.
De kast is niet geschikt voor het plaatsen van wartels aan de zijkant en dat is een gebrek aan de kast. Waarom is de bovendoorvoer niet gebruikt? Is er nog ruimte in de kabel om dit te herstellen?
Waarom dat allemaal niet gedaan is weet ik niet, ik ben gewoon op onderzoek uitgegaan toen ik weer eens bij m'n ouders thuis was. Er is wel nog ruimte over, om te beginnen zit er een voor mij onbegrijpelijke lus in de doorvoer van de kelder naar de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fS1iwiSFFqHr8nGESDHUfhOHipQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZnlIVg5qqSkRARKN6mz3L3I.jpg?f=fotoalbum_large

En ten tweede is er (geluk bij een ongeluk) geen werkschakelaar gemonteerd waardoor je aan de kant van de omvormer (vermoed ik) nog wat ruimte kan winnen door een nieuw stuk kabel in de omvormer te monteren en die naar de werkschakelaar te leiden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9RL6fH0-sRVLp1ZSptFw_sdx6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUP6M3bWhLNUQYRyvh5DkCRh.jpg?f=fotoalbum_large

De vraag is nu alleen, wat ga ik melden bij de installateur? De volgende punten heb ik nu:
1. De invoer naar de groepenkast die aan geen enkele norm voldoet en bovendien de kap flink beschadigd heeft.
2. Het ontbreken van een werkschakelaar naast de omvormer.
3. @Skubba Wellicht de montage van de vereffeningsaarde van de dakconstructie? Of lijkt die in orde op de foto?

Optioneel zou dan nog zijn:

4. Of ze bereid zijn een vervangende Alamat van Hager te monteren i.p.v. dat Chinese geval, eventueel op onze (materiaal)kosten

Ik ben heel blij met de reacties tot dusver, mocht iemand nog andere suggesties en ideeën hebben hoor ik ze uiteraard graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@FSC1968 Als je het een groepenkast (waar je automaten en schakelaars in zitten) noemt en niet meterkast, dat is dat ding achter die deur waar ook vaak een stofzuiger in staat, ben je alvast iets duidelijker.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSC1968
onetime schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:15:
@FSC1968 Als je het een groepenkast (waar je automaten en schakelaars in zitten) noemt en niet meterkast, dat is dat ding achter die deur waar ook vaak een stofzuiger in staat, ben je alvast iets duidelijker.
Dank, heb het meteen aangepast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die aarding van het dak moet aan een vast punt van de installatie, niet direct op de omvormer. Als je dat ding nu tijdelijk weg haalt heb je geen aarding meer. Mooi excuus om een werkschakelaar te laten plaatsen waarin je de aarding splitst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter05
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-03 21:29

[...]

[Afbeelding]

[...]

De kast ziet er van binnen zo uit:
[Afbeelding]

Wat de zonnepanelen betreft: 12 liggen er op OZO, 8 op ZZW en 2 op WNW. Gebruikte optimizers zijn SolarEdge S440. Ik heb een printscreen van de Mysolaredge app gemaakt:

[Afbeelding]

[...]

Foto van de omvormer heb ik deze ochtend gemaakt, die ziet er zo uit:

[Afbeelding]

[...]

Ik heb ook weinig hoop daarin. Bovendien is een vriend van m'n ouders elektricien, hij heeft ook de complete meterkast vervangen en nog wat andere elektrische klusjes geklaard. Hij geeft aan welk materiaal ik moet bestellen en doet de montage dan voor een vriendenprijs, in zijn kunnen heb ik aanzienlijk meer vertrouwen.
Ik denk ook nog wat verbeteringen te zien :)

- Neem een 300mA Hager aardlekautomaat. Die CHNT lijkt een 30mA te zijn.
Een PV installatie kan AC-lekstromen van 10mA per kWp hebben. Aardlek mag al aanspreken bij 50% van de nominale waarde bij zuivere sinus. Bij onzuivere al bij 35%.

- De Hager aardlek CDA440G heeft nu aan onderkant dubbele aders in de kooiklem. Dit mag niet, tenzij de fabrikant aangeeft dat dit wel kan. Als ik de specs van dit model nalees wordt dat niet vermeld.
Nog een reden om een kamrail te gebruiken ;)

Idee om de plek van de aardlekschakelaar vervangen voor een aardlekautomaat tbv laadpaal, zoals @Xander aangaf?
En aan de bovenkant een 3P+N kamrail plaatsen, die dan hoofdschakelaar, laadpaal en PV verbindt.
PV en laadpaal vervolgens aan onderzijde invoeden.
Aardlekschakelaar verplaatsen naar boven, naast automaat voor kookgroep. En dan heb je nog een krachtgroep over.

- Op de hoofdschakelaar zitten op de fasen dubbele adereindhulzen, maar op de nul niet. Daar lijkt ook dubbele draad uit te komen.

- Heb je een SolarEdge Designer rapport ontvangen?
Die 2 panelen op 1 oriëntatie lijken niet lekker. Opbrengstbeperking doordat een optimizer op laag vermogen teveel spanning moet maken, en dus de string stroom beperkt.
Ik zou het even in SolarEdge topic gooien met ook designer rapport. Daar zitten de SE experts

- Werkschakelaar is niet verplicht volgens de NEN als ik het goed zeg.
Maar vooral veilig als je omvormer op grote afstand van de groepenkast zit en er er onderhoud gepleegd moet worden aan de omvormer.
Dan heb je er geen zicht op en zou iemand de stroom er weer op kunnen zetten.

• FSC1968
peter05 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:20:
[...]

Ik denk ook nog wat verbeteringen te zien :)

- Neem een 300mA Hager aardlekautomaat. Die CHNT lijkt een 30mA te zijn.
Een PV installatie kan AC-lekstromen van 10mA per kWp hebben. Aardlek mag al aanspreken bij 50% van de nominale waarde bij zuivere sinus. Bij onzuivere al bij 35%.

- De Hager aardlek CDA440G heeft nu aan onderkant dubbele aders in de kooiklem. Dit mag niet, tenzij de fabrikant aangeeft dat dit wel kan. Als ik de specs van dit model nalees wordt dat niet vermeld.
Nog een reden om een kamrail te gebruiken ;)

Idee om de plek van de aardlekschakelaar vervangen voor een aardlekautomaat tbv laadpaal, zoals @Xander aangaf?
En aan de bovenkant een 3P+N kamrail plaatsen, die dan hoofdschakelaar, laadpaal en PV verbindt.
PV en laadpaal vervolgens aan onderzijde invoeden.
Aardlekschakelaar verplaatsen naar boven, naast automaat voor kookgroep. En dan heb je nog een krachtgroep over.

- Op de hoofdschakelaar zitten op de fasen dubbele adereindhulzen, maar op de nul niet. Daar lijkt ook dubbele draad uit te komen.

- Heb je een SolarEdge Designer rapport ontvangen?
Die 2 panelen op 1 oriëntatie lijken niet lekker. Opbrengstbeperking doordat een optimizer op laag vermogen teveel spanning moet maken, en dus de string stroom beperkt.
Ik zou het even in SolarEdge topic gooien met ook designer rapport. Daar zitten de SE experts

- Werkschakelaar is niet verplicht volgens de NEN als ik het goed zeg.
Maar vooral veilig als je omvormer op grote afstand van de groepenkast zit en er er onderhoud gepleegd moet worden aan de omvormer.
Dan heb je er geen zicht op en zou iemand de stroom er weer op kunnen zetten.
De ideeën worden zeer gewaardeerd, maar ik moet er bij zeggen dat ik maar tot komend weekend bij m'n ouders ben. Zijzelf hebben hier eigenlijk geen verstand van dus ik probeer nu eigenlijk een manier te vinden om de 'acute' problemen die ik zelf heb opgemerkt z.s.m. op te lossen. Al het andere (zoals de laadpaal) komt later wel.

Wat me wel opvalt is je constatering van de dubbele aders in de kooiklem, dat is ook het werk van de grote vrienden bij de pv-boer. Begrijp ik goed dat ik die aan de lijst kan toevoegen van zaken die ondeugdelijk zijn aangelegd? Ik heb net even nog een extra foto in de kast gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkJVCB70erZtqWcJjLktqkWj_M4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZr56sPQJiOzALrR94LAsuWC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@FSC1968 er zijn hulsjes gebruikt voor 2 aders, dus dat mag. Maar op je nieuwe foto zie ik niets aan de onderste klemmen van de hoofdschakelaar. Zit er wel iets op aangesloten? Is dit de kast waar de hoofdzekeringen op zijn aangesloten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:00
Ik had al voldoende verhalen gelezen over PV-boeren en electra, dus ik heb zelf mijn groepenkast voorbereid en er een ABB Alamat in geplaatst. Verder heb ik mij intensief bemoeid met het kabelverloop en ben de gehele tijd aanwezig geweest bij de installatie.

Die Chint is blijkbaar standaard (want goedkoop) bij PV en laadpaalinstallateurs. Daar kun je echter niets van zeggen want gewoon toegelaten. De vernielde kap van de groepenkast en de werkschakelaar zou ik ze gewoon in rekening brengen en de rest zelf oplossen. Overigens zitten vanaf het dak de rode en de zwarte draad in 1 buis, dat is ook niet toegestaan/wenselijk.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 12:50
FSC1968 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Dit is wel een goed argument om toch maar eens bij de installateur te beginnen, dat ga ik dan ook maar doen.
[...]

Waarom dat allemaal niet gedaan is weet ik niet, ik ben gewoon op onderzoek uitgegaan toen ik weer eens bij m'n ouders thuis was. Er is wel nog ruimte over, om te beginnen zit er een voor mij onbegrijpelijke lus in de doorvoer van de kelder naar de meterkast:
[Afbeelding]

En ten tweede is er (geluk bij een ongeluk) geen werkschakelaar gemonteerd waardoor je aan de kant van de omvormer (vermoed ik) nog wat ruimte kan winnen door een nieuw stuk kabel in de omvormer te monteren en die naar de werkschakelaar te leiden:

[Afbeelding]

De vraag is nu alleen, wat ga ik melden bij de installateur? De volgende punten heb ik nu:
1. De invoer naar de groepenkast die aan geen enkele norm voldoet en bovendien de kap flink beschadigd heeft.
2. Het ontbreken van een werkschakelaar naast de omvormer.
3. @Skubba Wellicht de montage van de vereffeningsaarde van de dakconstructie? Of lijkt die in orde op de foto?

Optioneel zou dan nog zijn:

4. Of ze bereid zijn een vervangende Alamat van Hager te monteren i.p.v. dat Chinese geval, eventueel op onze (materiaal)kosten

Ik ben heel blij met de reacties tot dusver, mocht iemand nog andere suggesties en ideeën hebben hoor ik ze uiteraard graag.
Ik heb bij mijn zonnepanelen plaatsen van te voren punt 1, 2 en 4 besproken.

In het kort
1) mijn meterkast hoefde niet aangepast te worden, ik had al zonnepanelen. De kabel was dik genoeg en alleen de alamat moest vervangen worden (van 3 fasen 16A naar 3 fasen 20A).

2) Dit was niet meer verplicht en wordt standaard niet geplaatst. Ik eiste een werkschakelaar ertussen. Helaas hadden ze de werkschakelaar op kantoor laten liggen dus hebben ze de bestaande werkschakelaar gebruikt voor beide omvormers.

4) Geen probleem, extra kosten worden doorberekend ala €150,- omdat ze normaal met een goedkoper merk werken.

Dus ik vermoed dat je op punt 2 en 4 niet zonder extra te betalen iets geregeld krijgt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• peter05
coinman63 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:49:
Overigens zitten vanaf het dak de rode en de zwarte draad in 1 buis, dat is ook niet toegestaan/wenselijk.
Bij meer dan 1 string moeten plus en min gescheiden aangebracht en doorgevoerd worden ivm brandvoortplanting bij een eventuele vlamboog.
Bij 1 string niet verplicht, wel aanbevolen.
Dit laten wijzigen zal dan lastig te eisen zijn bij de installateur.

• FSC1968
timovd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 19:13:
@FSC1968 er zijn hulsjes gebruikt voor 2 aders, dus dat mag. Maar op je nieuwe foto zie ik niets aan de onderste klemmen van de hoofdschakelaar. Zit er wel iets op aangesloten? Is dit de kast waar de hoofdzekeringen op zijn aangesloten?
Er zitten wel kabels, was op de vorige foto slecht te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxJeH6ZHBz-snPXAlNemlRAx5Tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOoDS8dm4vnVx9jW0XZ848QZ.jpg?f=fotoalbum_large
DutchKel schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

Ik heb bij mijn zonnepanelen plaatsen van te voren punt 1, 2 en 4 besproken.

In het kort
1) mijn meterkast hoefde niet aangepast te worden, ik had al zonnepanelen. De kabel was dik genoeg en alleen de alamat moest vervangen worden (van 3 fasen 16A naar 3 fasen 20A).

2) Dit was niet meer verplicht en wordt standaard niet geplaatst. Ik eiste een werkschakelaar ertussen. Helaas hadden ze de werkschakelaar op kantoor laten liggen dus hebben ze de bestaande werkschakelaar gebruikt voor beide omvormers.

4) Geen probleem, extra kosten worden doorberekend ala €150,- omdat ze normaal met een goedkoper merk werken.

Dus ik vermoed dat je op punt 2 en 4 niet zonder extra te betalen iets geregeld krijgt.
Ik heb de buizen voor de kabels voorheen aangelegd, dus de gevolgde route is wel zoals ik hem wenste en hetzelfde geldt voor de kabeldikte (5x4 i.p.vm 5x2,5).

Ik neem de feedback ter harte en zal punt 2 en 3 daarom combineren in m'n email, aangezien de benodigde aarding gemaakt zou kunnen worden door het gebruiken van een PV-werkschakelaar. Dan zou het dus dit worden:

1. De invoer naar de groepenkast voldoet niet aan veiligheids/installatienormen aangezien het een open gat is. Bovendien is door het uitbreken van het plastic de kap flink beschadigd. De kabel zou eigenlijk van bovenaf ingevoerd moeten worden omdat de groepenkast niet geschikt is voor zij-invoer.
2. Montage van de vereffeningsaarde van de paneelconstructie op het dak is niet voldoende. Volgens NEN1010 zou die aan een vast punt van de installatie moeten en niet direct op de omvormer. Indien de omvormer tijdelijk weggehaald zou worden is de installatie namelijk niet meer geaard. Zou eventueel opgelost kunnen worden door de installatie van een PV werkschakelaar.

Optioneel is dan:

3. Of ze bereid zijn een vervangende Alamat van Hager te monteren i.p.v. dat Chinese geval, eventueel op onze (materiaal)kosten.

Ik ga m'n ouders het slechte nieuws brengen en dan morgen een email naar de PV-boer sturen, dan zal ik nog wel een update posten.

[ Voor 3% gewijzigd door FSC1968 op 24-08-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
FSC1968 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:11:
Ik neem de feedback ter harte en zal punt 2 en 3 daarom combineren in m'n email, aangezien de benodigde aarding gemaakt zou kunnen worden door het gebruiken van een PV-werkschakelaar. Dan zou het dus dit worden:

1. De invoer naar de groepenkast voldoet niet aan veiligheids/installatienormen aangezien het een open gat is. Bovendien is door het uitbreken van het plastic de kap flink beschadigd. De kabel zou eigenlijk van bovenaf ingevoerd moeten worden omdat de groepenkast niet geschikt is voor zij-invoer.
2. Montage van de vereffeningsaarde van de paneelconstructie op het dak is niet voldoende. Volgens NEN1010 zou die aan een vast punt van de installatie moeten en niet direct op de omvormer. Indien de omvormer tijdelijk weggehaald zou worden is de installatie namelijk niet meer geaard. Zou eventueel opgelost kunnen worden door de installatie van een PV werkschakelaar.

Optioneel is dan:

3. Of ze bereid zijn een vervangende Alamat van Hager te monteren i.p.v. dat Chinese geval, eventueel op onze (materiaal)kosten.

Ik ga m'n ouders het slechte nieuws brengen en dan morgen een email naar de PV-boer sturen, dan zal ik nog wel een update posten.
Dat lijken dan inderdaad de enige punten die je naar de PV boer kan terugkoppelen.
Wat me nog opviel is dat de automaat niet gelabeld is als 'Zonnepanelen" oid.
Er zit wel een algemene sticker op, maar dan is nog niet duidelijk welke automaat het is.
Hetzelfde geldt voor de hoofdschakelaar, die is ook nog niet gelabeld, maar die zal je zelf moeten fixen ;-)
In geval van calamiteit moet je in 1 oogopslag kunnen zien welke de stroomvoedende componenten zijn.

Vraag dan ook gelijk het designer rapport op en laat dat voor de zekerheid hier op t forum nog even checken i.v.m. die 2 panelen op WNW.
SE kan niet overweg met een klein groepje panelen op verschillende oriëntaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 12:52
Hallo Allemaal,
Ik heb gewoon nog de draaischijfmeter één fase. Ik heb een hoofdzekering van 50 A al dertig jaar. Ik heb 1 groep die op 32 A is gezekerd en e groep op 25 A en 1 groep op 20 A de rest van de negentien groepen is allemaal 16 A. Bij de slimme meter is er een abonnement van drie maal 25 A. Nu word er op de groep van 32 A wel eens een verbruik van 7400 W geregistreerd dus aan 25 A heb ik niet zo veel. Is er een oplossing zonder dat er een extra duur abonnement nodig is. Om dit probleem heb ik altijd de slimme meter geweigerd. Het verbouwen van de meterkast is ook wel een duur gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:08
Joris Jasper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:19:
Nu word er op de groep van 32 A wel eens een verbruik van 7400 W geregistreerd
Wat is dat voor apparaat? Is dat niet op 3-fase aan te sluiten? Eén apparaat dat 7400W gebruikt is in een woning zeer ongebruikelijk.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:58
Joris Jasper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:19:
Hallo Allemaal,
Ik heb gewoon nog de draaischijfmeter één fase. Ik heb een hoofdzekering van 50 A al dertig jaar. Ik heb 1 groep die op 32 A is gezekerd en e groep op 25 A en 1 groep op 20 A de rest van de negentien groepen is allemaal 16 A. Bij de slimme meter is er een abonnement van drie maal 25 A. Nu word er op de groep van 32 A wel eens een verbruik van 7400 W geregistreerd dus aan 25 A heb ik niet zo veel. Is er een oplossing zonder dat er een extra duur abonnement nodig is. Om dit probleem heb ik altijd de slimme meter geweigerd. Het verbouwen van de meterkast is ook wel een duur gebeuren.
Ben je er zeker van dat je aansluiting dan ook aangepast word bij het plaatsen van de nieuwe meter?
Dat is meestal niet automatisch het geval namelijk.

Het standaard aansluittarief van woningen is 3x 25A [b[OF[/b] tot 1x 35A/40A.
Omdat dat binnen hetzelfde tarief valt is de beschrijving soms wat onduidelijk, maar ook de 1 fase aansluitingen vallen hieronder.

1x 50A is zeer zeldzaam en zou dan ook in een ander (duurder) tarief moeten vallen naar mijn idee.
Of is er ooit een 50A zekering ingezet zonder dat je aansluiting administratief is aangepast en je dus stiekum daar ook niet voor betaald?

Wat voor apparaten heb je in gebruik die zoveel stroom verbruiken? In normale huishoudens zijn deze vermogens niet gangbaar op 1 fase, dus ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 12:52
pickboy schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:24:
[...]

Ben je er zeker van dat je aansluiting dan ook aangepast word bij het plaatsen van de nieuwe meter?
Dat is meestal niet automatisch het geval namelijk.

Omdat dat binnen hetzelfde tarief valt is de beschrijving soms wat onduidelijk, maar ook de 1 fase aansluitingen vallen hieronder.

1x 50A is zeer zeldzaam en zou dan ook in een ander (duurder) tarief moeten vallen naar mijn idee.
Of is er ooit een 50A zekering ingezet zonder dat je aansluiting administratief is aangepast en je dus stiekum daar ook niet voor betaald?

Wat voor apparaten heb je in gebruik die zoveel stroom verbruiken? In normale huishoudens zijn deze vermogens niet gangbaar op 1 fase, dus ik ben wel benieuwd.
Ik heb al eens aan de netbeheerder gevraagd wat voor een hoofdzekering er aanwezig is en ik heb een bericht terug ontvangen dat het 1 X 50 A is maar ik heb een abonnement van 3 X 25 A.
Er is een warmtepomp van 9 kW een elektrisch fornuis met magneettrom (tegenwoordig niet meer verkrijgbaar maar als je een fabrikant weet die dat wel levert hou ik me aanbevolen maar dan met inductie ) er is een laadmogelijkheid voor een EV er is een bronbemaling en diverse pompen en dan het huis met best wel veel apparatuur maar dat hou ik liever prive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Die doet 2 tot 3 kW elektrisch.
een elektrisch fornuis met magneettrom
Die kan op meerdere fases, de losse onderdelen doen (minder dan ) 3500 W.
er is een laadmogelijkheid voor een EV
Die doen vaak maar 3500 W óf meerdere fases

Is de bronbemaling of 1 van de pompen het apparaat dat 7400 W trekt? Motoren (en daarmee pompen) zijn bij uitstek apparaten die het prima doen op 3-fase (al moet je er mogelijk een nieuwe voor moeten kopen ipv de bestaande aanpassen).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pickboy schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:24:

Joris Jasper schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:42:
Ik heb al eens aan de netbeheerder gevraagd wat voor een hoofdzekering er aanwezig is en ik heb een bericht terug ontvangen dat het 1 X 50 A is maar ik heb een abonnement van 3 X 25 A.
Het standaard aansluittarief is bij mijn weten t/m 3x25A of t/m 1x80A.

Enexis is daar heel duidelijk over maar volgens mij is dit bij alle netbeheerders gewoon gelijk.

Enexis: https://www.enexis.nl/-/m...menten-vanaf-01012023.pdf ("> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A / 1 x 80 A")

Stedin: https://www.stedin.net/-/...iciteit-kleinverbruik.pdf ("> 1 × 10A t/m 3 × 25A", super duidelijk is het niet maar dat is het dan voor 1x35A en 1x40A ook niet)

Liander: https://www.liander.nl/si...20per%201-1-2023_V1.0.pdf ("1-fase > 1 x 10A en 3 fasen t/m 3 x 25A onbemeten")

Een 1-fase aansluiting van 1x50A, 1x63A of 1x80A krijgen zal anno 2023 niet meevallen, maar als je hem al hebt zie ik niet in waarom dat moet verdwijnen. De netbeheerder is er blijkbaar gewoon van op de hoogte dus er zal ook geen sprake zijn van een illegaal vervangen zekering. Ik zou ze mededelen dat ze welkom zijn om een slimme meter te plaatsen, zonder de aansluiting aan te passen of te verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:11

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Heeft iemand (insider)info hoe de ontwikkeling bij de huisaansluitingen in NL gaat
en wat netbeheer NL verwacht?
Vooral waar en hoe snel van 1-fase naar 3-fase "geswitched" wordt,
misschien ook iets over de huidige verhouding 1-fase/3-fase?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:50
dunklefaser schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:56:
Heeft iemand (insider)info hoe de ontwikkeling bij de huisaansluitingen in NL gaat
en wat netbeheer NL verwacht?
Vooral waar en hoe snel van 1-fase naar 3-fase "geswitched" wordt,
misschien ook iets over de huidige verhouding 1-fase/3-fase?
In de Enexis Open Data staat per postcode de meest voorkomende aansluiting en het percentage dat in die postcode deze aansluiting heeft. Op basis daarvan moet wel wat te maken zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:02:
[...]

Het standaard aansluittarief is bij mijn weten t/m 3x25A of t/m 1x80A.

Enexis is daar heel duidelijk over maar volgens mij is dit bij alle netbeheerders gewoon gelijk.

Enexis: https://www.enexis.nl/-/m...menten-vanaf-01012023.pdf ("> 1 x 10 A t/m 3 x 25 A / 1 x 80 A")

Stedin: https://www.stedin.net/-/...iciteit-kleinverbruik.pdf ("> 1 × 10A t/m 3 × 25A", super duidelijk is het niet maar dat is het dan voor 1x35A en 1x40A ook niet)

Liander: https://www.liander.nl/si...20per%201-1-2023_V1.0.pdf ("1-fase > 1 x 10A en 3 fasen t/m 3 x 25A onbemeten")

Een 1-fase aansluiting van 1x50A, 1x63A of 1x80A krijgen zal anno 2023 niet meevallen, maar als je hem al hebt zie ik niet in waarom dat moet verdwijnen. De netbeheerder is er blijkbaar gewoon van op de hoogte dus er zal ook geen sprake zijn van een illegaal vervangen zekering. Ik zou ze mededelen dat ze welkom zijn om een slimme meter te plaatsen, zonder de aansluiting aan te passen of te verlichten.
Als ik de wizard van Stedin pak voor een nieuwe aansluiting dan mag ik 1x10A aanvragen of >3x25. Grotere 1-fase aansluitingen lijken daarmee verleden tijd.

Bij Enexis mag je tot 1x35A aanvragen.

Voorheen was het of 1x35/40 of 3x25 als dezelfde basis en dat zie ik bijv bij Liander gewoon nog beschikbaar. Maar die zullen wel moeten, want voor je bij Liander een 3-fase aansluiting hebt ben je 6-12 maanden verder :')

Dus waar die 1x80A vandaan komt, dat zal historisch zo gegroeid zijn dan.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ethirty Een dergelijke aansluiting aanvragen zal inderdaad niet gaan (1x35A of 1x40A blijkbaar al niet meer bij sommige netbeheerders). Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je hem wel kunt hebben als het in het verleden is gerealiseerd. En je betaalt daar dan dus gewoon het "standaard" tarief voor als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:33:
@Ethirty Een dergelijke aansluiting aanvragen zal inderdaad niet gaan (1x35A of 1x40A blijkbaar al niet meer bij sommige netbeheerders). Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je hem wel kunt hebben als het in het verleden is gerealiseerd. En je betaalt daar dan dus gewoon het "standaard" tarief voor als het goed is.
Een kleine 20 jaar geleden kon je 80A al niet voor de standaard prijs krijgen, dus degenen die dat wel hebben moeten er zuinig op zijn :D

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ethirty schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Een kleine 20 jaar geleden kon je 80A al niet voor de standaard prijs krijgen, dus degenen die dat wel hebben moeten er zuinig op zijn :D
Mja, 1x80A of 3x25A maakt qua totaal ook niet zoveel uit. Scheelt een hoop ruimte in je kast, maar de componenten zijn weer duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
peter05 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:11:
[...]

Dat lijken dan inderdaad de enige punten die je naar de PV boer kan terugkoppelen.
Wat me nog opviel is dat de automaat niet gelabeld is als 'Zonnepanelen" oid.
Er zit wel een algemene sticker op, maar dan is nog niet duidelijk welke automaat het is.
Hetzelfde geldt voor de hoofdschakelaar, die is ook nog niet gelabeld, maar die zal je zelf moeten fixen ;-)

In geval van calamiteit moet je in 1 oogopslag kunnen zien welke de stroomvoedende componenten zijn.

Vraag dan ook gelijk het designer rapport op en laat dat voor de zekerheid hier op t forum nog even checken i.v.m. die 2 panelen op WNW.
SE kan niet overweg met een klein groepje panelen op verschillende oriëntaties.
Dit klopt inderdaad. Ik ben hier ook al mee bezig geweest en heb ter inspiratie deze afbeelding van een kast die ik een keer op Tweakers of Fok ben tegengekomen gedownload:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTb_LrRkLPp-pTTMFR6PvASon3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bXmRyzswxEVmzfo7jPOHqVgP.jpg?f=fotoalbum_large
Probleem is alleen: ik heb geen flauw idee waar ik dergelijke (kunststof) stickers vandaan moet halen. Mocht iemand dat wel weten houd ik me aanbevolen.

Het Designerrapport zal ik navragen bij de PV-boer zodra ze daar antwoorden. Het is te hopen dat dat überhaupt gaat gebeuren, m'n vader en ik hebben deze ochtend om half 10 de email gestuurd maar tot dusver geen reactie; we wachten geduldig af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
FSC1968 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:27:
[...]

Probleem is alleen: ik heb geen flauw idee waar ik dergelijke (kunststof) stickers vandaan moet halen. Mocht iemand dat wel weten houd ik me aanbevolen.
Je maakt ze zelf met bijvoorbeeld een Brother labelprinter: https://www.brother.nl/la...nen/p-touch-labelprinters
Heb er zelf ook gemaakt voor in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
Of een standaard stickervel, bijv deze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-08 16:30
[...]

Dit klopt inderdaad. Ik ben hier ook al mee bezig geweest en heb ter inspiratie deze afbeelding van een kast die ik een keer op Tweakers of Fok ben tegengekomen gedownload:
[Afbeelding]

Het Designerrapport zal ik navragen bij de PV-boer zodra ze daar antwoorden. Het is te hopen dat dat überhaupt gaat gebeuren, m'n vader en ik hebben deze ochtend om half 10 de email gestuurd maar tot dusver geen reactie; we wachten geduldig af.
Op z`n Hagerkast horen plastic strips te zitten daar kan je dan weer mooi je papieren stroken in zetten die je zelf kan maken. Excel via deze link.
Die plastic strips zijn los te bestellen, maar horen bij de kast te zitten. (dacht de VKG62T)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPwu-7ZiD1cQZd6Y0I6h_H-hl5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzPhiGc0DTVlsGMZcTY4nI1u.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DeHollander "kWh" O-)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
Ik ga mijn groepenkast en sommige onderverdelers aanpassen in verband met het plaatsen van een 3 fase Victron systeem. IK heb al eerder wat gedeeld, maar nu is het wat verder uitgewerkt.

De groepenkast en onderverdelers zijn in de tekening met kleurtjes aangegeven:
  1. Lichtgroen = onderverdeler PV
  2. Lichtrood = onderverdeler Victron / garage (zijn in feite 2 kasten alles voor de Victron zit links en voor de garage rechts)
  3. Lichtgeel = onderverdeler wonng
  4. Lichtpaars = groepenkast
Groene bolletje zijn punten waar een kabel met de aarde verbonden wordt.

Er is een oranje deel wat niet verder uitgewerkt is voor de leesbaarheid maar dat is geen spannend deel.

De onderverdeler van de woning blijft geheel ongewijzigd

Alle op- en aammerkingen zijn uiteraard welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGu4lHLa5Re-e2qxtTyYDSFGfUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AnE5ors9cCQ6mBFkVG77CeV4.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Voor labels gebruik ik een Dymo D1 label writer, met deze lay outs.
http://gofile.me/6vTJi/WB6h2TB5G
http://gofile.me/6vTJi/QUPLJL0oU
Oude foto toen ik het aan het omzetten was, maar geeft een idee;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Wi6hkRxOE5bOqftcqkUaJ98ZE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsgMTych1KvfNz5sgiWmjVgO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
@John245 Mooi gedaan voor de overzichtelijkheid is het vaak beter om dit als 1 draadschema te tekenen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
habbekrats schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:44:
@John245 Mooi gedaan voor de overzichtelijkheid is het vaak beter om dit als 1 draadschema te tekenen.
In het verden was dit eendraads. Maar toen kreeg ik van mensen de opmerkingen dat ze dan niet kunnen zien of alles correct zit. In de meeste gevallen is eendraad voldoende. Alleen in de situatie van de blauwe en bruine aansluitklemmen is het wel handig om die draden te tekenen.

Heb je ook nog andere verbeterpunten?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:24
John245 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

In het verden was dit eendraads. Maar toen kreeg ik van mensen de opmerkingen dat ze dan niet kunnen zien of alles correct zit. In de meeste gevallen is eendraad voldoende. Alleen in de situatie van de blauwe en bruine aansluitklemmen is het wel handig om die draden te tekenen.

Heb je ook nog andere verbeterpunten?
Mocht je ooit verhuizen en de nieuwe bewoners een monteur inschalen dan is onderstaande tekenwijze handiger.
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/kast-thuis.jpg

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:33
Komende woensdag wordt bij ons de meterkast aangepast omdat deze 5 jaar geleden bij de bouw niet juist is ingericht. Zo zit de warmtepomp op 1 fase en de kookplaat ook. Tevens zijn de gebruikersgroepen niet netjes over de fasen (3x25A) verdeeld. Ik heb op papier een verdeling gemaakt van alle groepen, is dit een logische verdeling?

L1Warmtepomp (nominaal 10A bij -7 graden, zit nu op een C20-aardlekautomaat)
Verwarming badkamer (4A, zondagochtend en verder 's avonds voor het slapen)
Gebruikersgroep keuken/bijkeuken/garage/schuur (grootste gebruiker is waterkoker van 9A)
L2Electrisch element warmptepomp (16A)
Kookplaat (16A bij booster)
Wasmachine (16A, alleen tijdens 90-graden wasprogramma 1x/maand)
Combi-oven (16A)
L3Electrisch element warmptepomp (16A)
Kookplaat (16A)
Condensdroger (16A)
Vaatwasser (16A?)
Stoomoven (16A)

Ik heb de afgelopen maanden bijgehouden wanneer wij welke apparaten gebruiken en dit lijkt een logische indeling. Het elektrisch element van de warmptepomp is voor het legionellaprogramma en draait overdag 1x/week als wij werken (en bij flinke kou). De kookplaat wordt dan ook over twee fases verdeeld.

Is dit een logische indeling of zie ik iets over het hoofd?

En nog een andere vraag: tussen de aardlekschakelaars en de 16A automaten loopt een 4mm2-draad. Ik dacht dat dit 6mm2 moest zijn om 40A te kunnen halen? Tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars loopt wel 6mm2.

[ Voor 11% gewijzigd door manusjevanalles op 27-08-2023 17:04 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
manusjevanalles schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:58:
Komende woensdag wordt bij ons de meterkast aangepast omdat deze 5 jaar geleden bij de bouw niet juist is ingericht. Zo zit de warmtepomp op 1 fase en de kookplaat ook. Tevens zijn de gebruikersgroepen niet netjes over de fasen (3x25A) verdeeld. Ik heb op papier een verdeling gemaakt van alle groepen, is dit een logische verdeling?

L1Warmtepomp (nominaal 10A bij -7 graden, zit nu op een C20-aardlekautomaat)
Verwarming badkamer (4A, zondagochtend en verder 's avonds voor het slapen)
Gebruikersgroep keuken/bijkeuken/garage/schuur (grootste gebruiker is waterkoker van 9A)
L2Electrisch element warmptepomp (16A)
Kookplaat (16A bij booster)
Wasmachine (16A, alleen tijdens 90-graden wasprogramma 1x/maand)
Combi-oven (16A)
L3Electrisch element warmptepomp (16A)
Kookplaat (16A)
Condensdroger (16A)
Vaatwasser (16A?)
Stoomoven (16A)

Ik heb de afgelopen maanden bijgehouden wanneer wij welke apparaten gebruiken en dit lijkt een logische indeling. Het elektrisch element van de warmptepomp is voor het legionellaprogramma en draait overdag 1x/week als wij werken (en bij flinke kou). De kookplaat wordt dan ook over twee fases verdeeld.

Is dit een logische indeling of zie ik iets over het hoofd?

En nog een andere vraag: tussen de aardlekschakelaars en de 16A automaten loopt een 4mm2-draad. Ik dacht dat dit 6mm2 moest zijn om 40A te kunnen halen? Tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars loopt wel 6mm2.
Waarom de kookplaat niet gelijk op 3 fases?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
John245 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Omdat er al een 2-fase kookplaat is geïnstalleerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ChHOtTdKMbN5G6Qouy_yDUQ2T04=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0AJzJxjFfWSZiYhUv2ujARhQ.jpg?f=user_large

Mocht ik deze in de toekomst moeten vervangen, dan komt er natuurlijk wel een 3-fase kookplaat wat veel logischer is bij een driefase meterkast.

[ Voor 16% gewijzigd door manusjevanalles op 27-08-2023 17:10 ]

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

John245 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

De meeste kookplaten gaan maar tot ~7kW en hebben maar 2 fasen nodig. De volwaardige 3 fasen platen voor 11kW zijn wat minder voorkomend.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:55
Ethirty schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:58:
[...]

De meeste kookplaten gaan maar tot ~7kW en hebben maar 2 fasen nodig. De volwaardige 3 fasen platen voor 11kW zijn wat minder voorkomend.
Hangt er ook een beetje vanaf of je een ~60cm of een ~90cm kookplaat neemt. 60 is vrijwel altijd maar 7kW en 90 steeds vaker 11kW. Weet overigens niet wat je aan het koken bent als je alle 5 pitten vol aan hebt en 11kW aan het verstoken bent :X. Ik heb een 3 fase kookplaat maar kom gecombineerd echt zelden boven de 5kW uit. Meeste pannenfabrikanten raden de booststand toch af.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 12:15:
Ik ga mijn groepenkast en sommige onderverdelers aanpassen in verband met het plaatsen van een 3 fase Victron systeem. IK heb al eerder wat gedeeld, maar nu is het wat verder uitgewerkt.

De groepenkast en onderverdelers zijn in de tekening met kleurtjes aangegeven:
  1. Lichtgroen = onderverdeler PV
  2. Lichtrood = onderverdeler Victron / garage (zijn in feite 2 kasten alles voor de Victron zit links en voor de garage rechts)
  3. Lichtgeel = onderverdeler wonng
  4. Lichtpaars = groepenkast
Groene bolletje zijn punten waar een kabel met de aarde verbonden wordt.

Er is een oranje deel wat niet verder uitgewerkt is voor de leesbaarheid maar dat is geen spannend deel.

De onderverdeler van de woning blijft geheel ongewijzigd

Alle op- en aammerkingen zijn uiteraard welkom.

[Afbeelding]
Je probeert het goed te doen, maar voor een buitenstaander is je tekening erg complex en onoverzichtelijk.
Ik zou beginnen met enkele vereenvoudigingen.
  1. automaat 3 op de plaats van HS 5. 1 minder.
  2. Volgens mij moeten HS 4 en S 2 van plaats wisselen. Als je HS 4 uitzet zou naar mijn mening intern van extern gescheiden moeten zijn.
  3. Je hebt 2x de mogelijkheid om je PV van SAP naar PAP te wisselen. Dat is dubbel. Laat die het dichtst bij het net weg.
  4. En ik zou de OSB's als die de enige aftakking zijn niet met een Blok (KJ01B) maar met directe verbinding aansluiten.
  5. Ook automaat 2 en HS 3 zijn alleen met elkaar verbonden, weg met dat blok. En HS 3.
Daarna kijken we wel verder, dan is het al overzichtelijker.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 21:16:
[...]

Je probeert het goed te doen, maar voor een buitenstaander is je tekening erg complex en onoverzichtelijk.
Ik zou beginnen met enkele vereenvoudigingen.
  1. automaat 3 op de plaats van HS 5. 1 minder.
  2. Volgens mij moeten HS 4 en S 2 van plaats wisselen. Als je HS 4 uitzet zou naar mijn mening intern van extern gescheiden moeten zijn.
  3. Je hebt 2x de mogelijkheid om je PV van SAP naar PAP te wisselen. Dat is dubbel. Laat die het dichtst bij het net weg.
  4. En ik zou de OSB's als die de enige aftakking zijn niet met een Blok (KJ01B) maar met directe verbinding aansluiten.
  5. Ook automaat 2 en HS 3 zijn alleen met elkaar verbonden, weg met dat blok. En HS 3.
Daarna kijken we wel verder, dan is het al overzichtelijker.
@onetime Bedankt voor je nuttige opmerkingen.

Ad 1) HS5 wil ik graag behouden om de kast netjes spanningsloos te maken met een herkenbare schakelaar
Ad 2 & 3 ik heb de hele PV verdeler vereenvoudigd. De Mogelijkheid om van PAP naar SAP te wisselen het dichts bij het net is behouden en aangesloten op ACOUT1 van de Victron’s in plaats van de PAP. De reden hiervan is dat ik geen andere mogelijkheid zie om alle drie (3) de PV systemen anders op ACOUT1 van de Victrons te krijgen. Indien jij wel een manier zie sta ik daarvoor open want ik plaats liever de componenten in de relatief lege kast.

Ad 4) Bij HS 5 heb ik de KJ01B verwijdert. Nu is er een quickconnect nodig en de KJ01B ligt er al. Dan toch niet verstandiger om de KJ0B te gebruiken?
Ad 5) Hier zit ook nog het oranje blok op. En als er geen mogelijkheid is om alle PV installaties op AC OUT1 van de Victrons te krijgen in een andere kast is er ook een mogelijkheid om hier de PV’s aan te koppelen.

De update:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbnb_NDVtSYjmSIpstYrFhOYjUo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AwhtcQ6Ncc7zOXcchJi9FDDn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Binnekort ga ik mijn bedradingskanaal monteren (75x125 mm & 75x50 mm). Nu kan ik nergens in de datasheet vinden om de hoeveel cm ze vastgezet dienen te worden.

Zelf dacht ik het volgende schema aan te houden

Bovenkant: x 25 cm x 50 cm x 50 cm

Onderkant: x 50 cm x 50 cm x 50 cm

Waarbij x een schroef is.

Zijn hier richtlijnen voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brams1995
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:09
Dag allen,

Ik ga binnenkort mijn huis toekomstproof maken qua elektra. Aanleiding is de elektrische auto waarvoor ik een laadpaal laat installeren. Ik wil mezelf voorbereiden op het volgende:

- Warmtepomp
- 2e set zonnepanelen + evt. thuis batterij (plus hybride omvormer) op carport
- Laadpaal 3 fase.
- Inductie kookplaat 3 fase
- Extra ovengroep (nu nog niet aanwezig)
- Paar kleine groepjes extra.

Ik ga het niet zelf aanleggen maar wil mijn elektricien wel graag enigszins kunnen controleren of hij geen gevaarlijk/onhandig broddelwerk aanlevert, vandaar dat ik mijn ideeën/keuzes graag even bij jullie toets.

Situatieschets
De situatie van het huis is als volgt (zie plattegrond). Het betreft een jaren 70 hoekhuis (zonder omloop, maar wel met groenstrook aan de zijkant van het huis) met een ruime kruipruimte (50 cm hoog incl.vloerisolatie). Echter loopt deze niet helemaal door naar de achtertuin i.v.m. een uitbouw uit 2004. Deze kruipruimte is opgesplitst in twee delen die niet met elkaar verbonden zijn maar wel beide bereikbaar middels luiken in de vloer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Fp-TTJgggebMkIaOfFF2SFDwT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nx5W74et41XfGtqiJuXiiNVY.png?f=fotoalbum_large

Kabel/bedradingsplan
Mijn aanname is dat een elektricien gemakkelijk kabels kan trekken door de kruipruimtes van de meterkast naar de keuken om daar de perilex stopcontacten voor de inductiekookplaat en ovengroep te maken. Het trekken van de benodigde kabels door de achtertuin naar de carport en schuur (ca. 20 meter vanaf meterkast) is complexer. Ik heb drie varianten opgenomen in de situatieschets. Mijn voorkeur gaat uit naar optie rood. Ik zou graag willen weten of ik wat over het hoofd zie. In alle situaties zal een sleuf worden gegraven door de tuin naar de schuur en carport.

De warmtepomp komt op zolder en hiervoor kan ik een kabel door een niet gebruikte ventilatiebuis laten zakken. Hierdoor gaan al de kabels van de omvormer naar de meterkast en de wasmachine groep. Voor de kabels die door de kruipruimte gaan ben ik van plan om YMVK-as grondkabels te gebruiken. Is dat overkill voor de kabels die alleen door de kruipruimte gaan en niet ondergronds door de tuin?

Schets van aan te leggen groepenkast
Ik krijg een 3x25 aansluiting. Hierop heb ik onderstaand groepenplan bedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LuEGlsIN1M-AMX98JhNzgqAIF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPsbN9E5HzK5NTphDcqr9JQW.png?f=fotoalbum_large

Mis ik hier dingen, en zijn mijn kabeltypes realistisch? Ik weet dat vaak bij het installeren van een laadpaal al een automaat wordt geplaatst dicht bij de laadpaal maar aangezien in de toekomst elektrische auto's ook kunnen gaan terugleveren wil ik ook in de meterkast al mijn voedende groepen kunnen uitschakelen.

Dank alvast voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:53
@brams1995 je warmtepomp en kookplaat mogen ook prima met 5x 2,5mm2 worden aangesloten. En waarom een fornuisgroep en krachtgroep voor kookplaat?

[ Voor 24% gewijzigd door big bang op 28-08-2023 22:34 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
brams1995 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:01:
Situatieschets
De situatie van het huis is als volgt (zie plattegrond). Het betreft een jaren 70 hoekhuis (zonder omloop, maar wel met groenstrook aan de zijkant van het huis) met een ruime kruipruimte (50 cm hoog incl.vloerisolatie). Echter loopt deze niet helemaal door naar de achtertuin i.v.m. een uitbouw uit 2004. Deze kruipruimte is opgesplitst in twee delen die niet met elkaar verbonden zijn maar wel beide bereikbaar middels luiken in de vloer.

[Afbeelding]
Is het wel jouw grond, aan de zijkant van het huis?

Waarom zou je bij optie rood al ter hoogte van het luik naar buiten gaan en niet zo ver mogelijk naar achteren door de kruipruimte? Scheelt weer 3 meter sleuf graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brams1995
Xander schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:46:
[...]

Is het wel jouw grond, aan de zijkant van het huis?

Waarom zou je bij optie rood al ter hoogte van het luik naar buiten gaan en niet zo ver mogelijk naar achteren door de kruipruimte? Scheelt weer 3 meter sleuf graven.
Bij optie rood was ik niet van plan om de kabels door de grond te doen maar om deze laag bij de grond tegen de buitenmuur te bevestigen. Ik doe er dan een stalen kabelgoot tegenaan denk ik en ik kan daar wat planten tegenaan zetten.

Dit is inderdaad ook 3 meter verder mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brams1995
big bang schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 22:33:
@brams1995 je warmtepomp en kookplaat mogen ook prima met 5x 2,5mm2 worden aangesloten. En waarom een fornuisgroep en krachtgroep voor kookplaat?
Kijk dat scheelt weer koper.

De fornuisgroep is voor de oven. Op dit moment zit de oven op een gedeelde, enkele groep (klein vermogen) maar ik wil voor de toekomst flexibel zijn wat betreft het type oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:30:
[...]

@onetime Bedankt voor je nuttige opmerkingen.

Ad 1) HS5 wil ik graag behouden om de kast netjes spanningsloos te maken met een herkenbare schakelaar
Ad 2 & 3 ik heb de hele PV verdeler vereenvoudigd. De Mogelijkheid om van PAP naar SAP te wisselen het dichts bij het net is behouden en aangesloten op ACOUT1 van de Victron’s in plaats van de PAP. De reden hiervan is dat ik geen andere mogelijkheid zie om alle drie (3) de PV systemen anders op ACOUT1 van de Victrons te krijgen. Indien jij wel een manier zie sta ik daarvoor open want ik plaats liever de componenten in de relatief lege kast.

Ad 4) Bij HS 5 heb ik de KJ01B verwijdert. Nu is er een quickconnect nodig en de KJ01B ligt er al. Dan toch niet verstandiger om de KJ0B te gebruiken?
Ad 5) Hier zit ook nog het oranje blok op. En als er geen mogelijkheid is om alle PV installaties op AC OUT1 van de Victrons te krijgen in een andere kast is er ook een mogelijkheid om hier de PV’s aan te koppelen.

De update:
[Afbeelding]
  1. HS5 maakt de kast NIET spanningsloos, (Valse suggestie; Victrons) ik zou volstaan met een label bij de automaat. "Los koppelen van net, eiland bedrijf."
  2. Je zou ook de 3e PV set naar de PV verdeler kunnen leggen, en niet naar je meterkast.
  3. Als je graag het verdeelblok gebruikt doe je dat, ik zou liever 2 draden in dezelfde kooi doen. Scheelt ruimte en is wat mij betreft duidelijker / overzichtelijker. Scheelt ook een (onbeduidend?) beetje weerstand.
  4. De veelheid aan draden maakt het voor mij verder niet te volgen. Als je van mij verder input wenst graag daar waar het om 4 draden-3fase gaat slechts 1 getekend met indicatie dat het 3fase-4draden is. En niet door een andere kast getekend.
    edit: de tekening is te groot voor goed overzicht op het scherm (slechts HD hier, geen groot 4k scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:16:
[...]
  1. HS5 maakt de kast NIET spanningsloos, (Valse suggestie; Victrons) ik zou volstaan met een label bij de automaat. "Los koppelen van net, eiland bedrijf."
  2. Je zou ook de 3e PV set naar de PV verdeler kunnen leggen, en niet naar je meterkast.
  3. Als je graag het verdeelblok gebruikt doe je dat, ik zou liever 2 draden in dezelfde kooi doen. Scheelt ruimte en is wat mij betreft duidelijker / overzichtelijker. Scheelt ook een (onbeduidend?) beetje weerstand.
  4. De veelheid aan draden maakt het voor mij verder niet te volgen. Als je van mij verder input wenst graag daar waar het om 4 draden-3fase gaat slechts 1 getekend met indicatie dat het 3fase-4draden is. En niet door een andere kast getekend.
    edit: de tekening is te groot voor goed overzicht op het scherm (slechts HD hier, geen groot 4k scherm)
Ad 1) Dat is een goede suggestie. Sowiezo gaat alles gelabeld worden zodat duidelijk is wat er in welke stand gebeurd.
Ad 2) Dat zou kunnen maar is een dure grap (ca. Euro 500,-) en veel graven.
Ad 3) Goede sugestie.
Ad 4) Dat ga ik zeker doen. Iemand anders wou juist weer dat alle draden getekend waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:38
Ik heb een ongerelateerde vraag, ontstaan door deze afbeelding:

Wat zijn dat voor dopjes/kapjes op de uiteindes van die slagvaste buizen? Ik heb wat lopen zoeken, maar dat heeft nog weinig resultaat opgeleverd.

Ben benieuwd naar de functie, en hoe je eraan komt ;) Het lijkt me iets van bescherming van de kabels te zijn, dat ze niet zomaar over de eventueel "scherpe" randen van die buizen schuren?

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gameboy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:31:
[...]

Wat zijn dat voor dopjes/kapjes op de uiteindes van die slagvaste buizen? Ik heb wat lopen zoeken, maar dat heeft nog weinig resultaat opgeleverd.

Ben benieuwd naar de functie, en hoe je eraan komt ;) Het lijkt me iets van bescherming van de kabels te zijn, dat ze niet zomaar over de eventueel "scherpe" randen van die buizen schuren?
Heb ze in België wel vaker gezien.

Google eens op (bijvoorbeeld) "Eindtul 16mm".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:38
Xander schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:39:
[...]

Heb ze in België wel vaker gezien.

Google eens op (bijvoorbeeld) "Eindtul 16mm".
Dank! Ik zie dan inderdaad vrijwel uitsluitend Belgische sites opduiken. De term "eindtul" zal wel een voornamelijk in .BE gebruikte zijn. ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
John245 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

Ad 1) Dat is een goede suggestie. Sowiezo gaat alles gelabeld worden zodat duidelijk is wat er in welke stand gebeurd.
Ad 2) Dat zou kunnen maar is een dure grap (ca. Euro 500,-) en veel graven.
Ad 3) Goede sugestie.
Ad 4) Dat ga ik zeker doen. Iemand anders wou juist weer dat alle draden getekend waren :)
@onetime

Tekening aangepast en al zeg ik het zelf een heel stuk duidelijker.

Ik heb een legenda toegevoegd.

Rood is 3P+N; Paars is 3P

Verder bij de omschakelaars vermeld wat welke stand zou moeten doen.

En de quicconnects buiten de kast komen natuurlijk gewoon in de kast :)

Al je input wordt zeer gewaardeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xl80VBbCv_JYoR0UdFgQZRZEnkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aZBgaFrbH6C8saGSsrSUzD0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 30-08-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@John245 Wil je de Victrons als in-line UPS? Zo nee, dan de input niet via een change-over switch maar via een gewone aan-uit schakelaar, krijgen ze altijd voeding om de accu's te laden. Later meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:36:
@John245 Wil je de Victrons als in-line UPS? Zo nee, dan de input niet via een change-over switch maar via een gewone aan-uit schakelaar, krijgen ze altijd voeding om de accu's te laden. Later meer.
Ik wil ze inderdaad als in-line UPS en heb me dus netjes aan sectie 6.6 van de Victron Wiring Unlimited handleiding gehouden. .

• FSC1968
Gameboy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 18:31:
[...]

Ik heb geen flauw idee, ik heb er zelf ook al naar gezocht. Ze zijn allemaal gemonteerd door het bedrijf dat de zonnepanelen aangelegd heeft.

Om daar even op terug te komen: het bewuste bedrijf heeft de klachten over de installatie goed opgepakt en vandaag komt een andere elektricien om de gebreken te herstellen. Ben benieuwd wat hij te zeggen heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door FSC1968 op 31-08-2023 07:57 ]

• John245
FSC1968 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:53:
[...]

Ik heb geen flauw idee, ik heb er zelf ook al naar gezocht. Ze zijn allemaal gemonteerd door het bedrijf dat de zonnepanelen aangelegd heeft.

Om daar even op terug te komen: het bewuste bedrijf heeft de klachten over de installatie goed opgepakt en vandaag komt een andere elektricien om de gebreken te herstellen. Ben benieuwd wat hij te zeggen heeft.
Die kapjes zijn gewoon voor de nette afwerking. Je kan natuurlijk ook een buizenschaar gebruiken :)

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
Binnenkort krijgen we een 3x25a aansluiting in huis. Komend jaar verwachten we door aanschaf van nieuwe apparatuur (EV, doorstromer/WP, kookplaat aansluiten op krachtstroom) meer groepen nodig te hebben thuis. Echter zit onze huidige groepenkast bijna helemaal vol zonder de mogelijkheid om die zonder hak/breekwerk uit te breiden. Wij willen daarom een onderverdeler in de trapkast plaatsen.

Wij zitten te denken aan het volgende. Een C25 3-fase alamat in de bestaande groepenkast en de nieuwe apparatuur aansluiten op 3-fase (C16/C20?) alamat's in de trapkast. Of is dit niet wenselijk en moeten we in de bestaande groepenkast een C20 toe te passen? Iemand die ons op weg kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSxURjaoTpBv6TcMkqEJ9veZbwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwfLfod35Nm5HvwVtA7pxAYP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door TwingyTwingy op 31-08-2023 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@TwingyTwingy Doe er eens foto's bij. Kunnen we zinniger reageren.

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
onetime schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:54:
@TwingyTwingy Doe er eens foto's bij. Kunnen we zinniger reageren.
Done! De 3-fase alamat zou eventueel nog in het linkerkastje kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Ik zou toch proberen om het linker kastje te vervangen door een smal kastje met 2 rijen. Helaas heeft Schneider die volgens mij niet, maar ABB wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@TwingyTwingy Hoeveel cm. ruimte is er tussen de muren? Ik zou alles wat in de weg zit weg halen en alles netjes in een gedubbelde of extra kast plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-09 14:52
TwingyTwingy schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:48:
Binnenkort krijgen we een 3x25a aansluiting in huis. Komend jaar verwachten we door aanschaf van nieuwe apparatuur (EV, doorstromer/WP, kookplaat aansluiten op krachtstroom) meer groepen nodig te hebben thuis. Echter zit onze huidige groepenkast bijna helemaal vol zonder de mogelijkheid om die zonder hak/breekwerk uit te breiden. Wij willen daarom een onderverdeler in de trapkast plaatsen.

Wij zitten te denken aan het volgende. Een C25 3-fase alamat in de bestaande groepenkast en de nieuwe apparatuur aansluiten op 3-fase (C16/C20?) alamat's in de trapkast. Of is dit niet wenselijk en moeten we in de bestaande groepenkast een C20 toe te passen? Iemand die ons op weg kan helpen?

[Afbeelding]
Een C25 achter de 25A hoofdzekering zou ik niet doen je weet dan nooit welke van de 2 gaat klappen en mogelijk komt er dan veel meer spanningsloos te zitten dan het gedeelte in de onderverdeler. Zeker wanneer de 3x25 vanuit de netbeheerder nog traditionele smeltzekeringen zouden zijn dan echt selectiviteit proberen na te streven.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@TwingyTwingy Als er geen dubbele kast past, dan een halve erbij en nog een aansluitend er onder naast het meterbord.
edit: De bestaande kast dan naar links, de halve er naast en de 2e daar onder.
edi2: heb je alsnog evenveel ruimte als 2x je bestaande 2x 12 kast.

[ Voor 39% gewijzigd door onetime op 31-08-2023 12:28 ]

John245 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:44:
[...] Ik wil ze inderdaad als in-line UPS en heb me dus netjes aan sectie 6.6 van de Victron Wiring Unlimited handleiding gehouden. .
Even wat punten / gedachten:
  1. PV verdeler: ik zou geen verdeelblok gebruiken als er 2draden in een kooi kunnen. Suit yourself.
  2. PV1 komt via de bestaande kabel al in de PV-verdeler; S1 een gewoon relais?
  3. Changeoverswitches: wil je deze niet automatisch kunnen sturen? Relais dus?
  4. Meter1 is alleen om het op PAP geleverde te registreren? Anders tussen automaat1 en S1.
  5. Hoofdkast: ik zou geen verdeelblok gebruiken als er 2draden in een kooi kunnen. Suit yourself.
  6. Hoofdkast: automaat2 heeft geen voeding
  7. Automaat4 rechtstreeks naar HS6? Automaat2 en HS3 weg?
  8. Kunnen de Victrons wel tegen PV invoeding op hun uitgang?

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:22
Gameboy schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:44:[...]De term "eindtul" zal wel een voornamelijk in .BE gebruikte zijn.
In het Nederlands heten die dingen "eindtule". Ze zijn bedoeld om de isolatiemantel van de bedrading te beschermen tegen de scherpe randen van (flex)pijpen.

Het einde van een gewone kunststofpijp kun je optrompen, maar bij flex en RVS is dit lastig tot onmogelijk. Tules plaatsen is ook nog eens stukken sneller en gemakkelijker. Het gaat echter wel ten koste van de bruikbare inwendige diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:58
In USA hebben ze inmiddels mooi geïntegreerde "smart electrical panels", bijvoorbeeld van Span. Bestaat dit soort oplossingen al in Nederland? Span zegt zelf dat ze op termijn ook wel buiten USA willen gaan, maar niet echt concreet met een planning o.i.d.

Als ik zoek naar bijvoorbeeld "Smart meterkast" zie ik alleen maar losse componenten (kWh meters, DIN rail smart relais etc) die je zelf aan elkaar mag koppelen en al dan niet met eigen Home Assistant achtige zaken enigszins functioneel te krijgen. Soms iets meer kant en klaar, maar vooral los / extra buiten je meterkast. Je lijkt dus nogal wat hobbywerk / installateurswerk nodig te hebben voordat je al je groepen kan monitoren en aansturen. Buiten de meterkast zijn er wel meer oplossingen (bijvoorbeeld slimme laadpalen, slimme PV omvormers, slimme accu's), maar eigenlijk zou je het "slimme" toch in het hart van je installatie inbouwen? Weet iemand een plek waar je de ontwikkelingen op dat vlak kunt volgen?

• O. Severs
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-08-2024
Mag ik jullie expertise even lenen?

Ik heb geen verstand van huisinstallaties behalve een thuisstudie Elektrotechniek van NHA. Ik wil graag 1 (of wellicht meerdere) cursussen/opleidingen doen om de minder ingewikkelde electra klusjes te kunnen doen bij mezelf en bij anderen. Ik denk dan aan een groep toevoegen, stopcontacten verplaatsen, nieuwe stroomvoorziening in de tuin maken etc etc.

Kunnen jullie iets adviseren? Ik zie namelijk tig cursussen en opleidingen.
Ik heb bijvoorbeeld geen idee of het nou beter is om MBO (1 of 2) elektrotechniek te gaan doen of een cursus van 2,5, of zelfs van 10 dagen die specifiek gaan over huisinstallaties.

Ik hoor het graag!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
@O. Severs ik zou zeggen koop een schroevendraaier en ga aan de slag.
@O. Severs Heb je officiële certificaten nodig of wil je alleen je zelfvertrouwen versterken, want zo moeilijk is het niet.

• O. Severs
Dan voor jullie reacties.
Ik wil ook bij particulieren kunnen klussen aan de huisinstallatie, dus ik wil meer weten over het onderwerp, meer geoefend hebben (onder begeleiding) en bij de mensen waar ik zou gaan klussen kunnen laten zien dat ik voldoende onderricht ben, dus een opleiding heb gevolgd of een bepaalde curus heb gedaan.
Als ik het heel leuk ga vinden en steeds meer werk zou krijgen een zzp-er worden, maar dat is nog erg ver weg.
@O. Severs Solliciteer bij een elektricien? Learn on the job?

• O. Severs
Ik wilde wel een paar keer gaan meelopen, maar heb zelf een fulltime (36 uur) baan in een andere branche.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FSC1968
FSC1968 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:13:
Hallo allemaal,

Ik kom me hier ook maar eens melden, al weet ik niet zeker of ik wel in het goede topic zit. Bij mijn ouders thuis zijn begin dit jaar namelijk zonnepanelen aangelegd door een gerenommeerd bedrijf in de regio hier (Zuid-Limburg). Ik weet derhalve niet of deze post hier of in het zonnepanelen topic thuishoort, maar mijn vragen hebben betrekking op de aansluiting van de omvormer t/m de meterkast.

Mijn probleem is dat ik bepaald niet enthousiast ben over de gebruikte Alamat en de afwerking van de verbinding tussen de omvormer en de meterkast. M'n ouders zijn redelijk op leeftijd en ik was zelf helaas niet bij de aanleg, want ik had namelijk graag ingegrepen vanwege een paar puntjes. Om te beginnen is de meterkast is eind afgelopen jaar compleet vernieuwd en het deel waar de krachtstroomgroepen zitten ziet er als volgt uit:

[Afbeelding]

Mijn eerste vraag heeft betrekking op de gebruikte Alamat, dat is deze:
[Afbeelding]
Ik ben bepaald niet overtuigd van de kwaliteit van dit Chinese spul, dus ik wil het door Hager (laten) vervangen. Heb ik het bij het rechte eind wanneer het Hager equivalent van dat Chint ding deze is https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-30ma-vks14sb/ ? Wellicht nog als extra informatie, de installatie heeft een totaal vermogen van 8920 Wp en is aangesloten op een drie fasen SolarEdge SE7k omvormer.

Ten tweede is de aansluiting met de meterkast gemaakt door gewoonweg een gat in het kunststof te maken en daar de kabel doorheen te leggen:
[Afbeelding]
Kan ik dit oplossen met een dergelijk inzetstuk https://www.elektramat.nl...25-wartel-en-moer-9-17mm/ of moet hiervoor bij voorkeur een nieuwe kast aanrukken?

Ten derde zit er bij de omvormer, die op de zolder van de garage hangt op grofweg 25m kabellengte (5*4mm²) afstand, geen werkschakelaar. Ik heb verschillende verhalen gehoord over of dat volgend de nen1010 nu nodig/verplicht is of niet; wie kan uitsluitsel bieden? Ik denk er zelf aan zo'n ding gewoon aan te schaffen voor m'n gemoedsrust.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Update van bovenstaande post. De pv-boer heeft een andere elektricien langsgestuurd en die heeft vandaag het een en ander aan problemen opgelost. Allereerst is de kabel nu van boven ingevoerd en is de Chint Alamat door een door mij aangeschafte Hager vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_qF9CMFuiPFOg_wSJk1SFK-qdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycTgtpZh8NCSFq6zUu9T9MfX.jpg?f=fotoalbum_large

De foto is wat vaag maar het verschil met voorheen lijkt me duidelijk. Voor het vervangen van het deksel en een langere grijze buis komt hij later nog langs.

Tevens is op kosten van het bedrijf een PV-werkschakelaar naast de omvormer gehangen. Daarmee kon niet alleen de installatie fatsoenlijk geaard worden maar kon ook de benodigde extra kabellengte in de meterkast gerealiseerd worden. Er is namelijk een nieuw stuk kabel tussen de omvormer en de werkschakelaar gelegd, zo kon de bestaande kabel ongeveer een een meter richting meterkast opgeschoven worden. Van dat laatste heb ik helaas geen foto's omdat ik zelf niet thuis ben en m'n ouders de ladder in de garage (waar de omvormer hangt) niet op kunnen/durven.

Bedankt voor de hulp allemaal, dankzij jullie heb ik een duidelijke email naar de installateur kunnen sturen waardoor de situatie is nu een stuk netter en veiliger gemaakt is. d:)b

• John245
onetime schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Even wat punten / gedachten:
  1. PV verdeler: ik zou geen verdeelblok gebruiken als er 2draden in een kooi kunnen. Suit yourself.
  2. PV1 komt via de bestaande kabel al in de PV-verdeler; S1 een gewoon relais?
  3. Changeoverswitches: wil je deze niet automatisch kunnen sturen? Relais dus?
  4. Meter1 is alleen om het op PAP geleverde te registreren? Anders tussen automaat1 en S1.
  5. Hoofdkast: ik zou geen verdeelblok gebruiken als er 2draden in een kooi kunnen. Suit yourself.
  6. Hoofdkast: automaat2 heeft geen voeding
  7. Automaat4 rechtstreeks naar HS6? Automaat2 en HS3 weg?
  8. Kunnen de Victrons wel tegen PV invoeding op hun uitgang?
@onetime
Bedankt voor je gedachten.

Ad 1) SBR440 en SPB413 hebben deze optie niet.
Ad 2) S1 is voor het schakelen tussen SAP en Victron AC Out / PAP. Een relais is een optie (en misschien ooit voor later zie item 3). Zou mooi zin als deze changeover switch in de verdeler kast zelf kan. Maar zie die optie ff niet.
Ad 3) Misschien ooit in de toekomst. Maar handmatig is betrouwbaarder. Wil eerst het systeem beter leren kennen en dan een risicoanalyse doen.
Ad 4) M1 meet inderdaad alleen als de PV stroom aan de Victron AC Out / PAP geleverd wordt Zodat het Victron Systeem deze data kan gebruiken. Bewust wordt er niet gemeten als de PV stroom aan de SAP geleverd wordt.
Ad 5) ER kunnen geen 2 draden in de kooiklem. Wel heeft de OSB voor alle polen een dubbele aansluiting en kan dus in serie gezet worden. Dat wordt ff spek eten (aandraaimoment 7Nm).
Ad 6) Aangepast in de tekening, deze komt vanaf het noodstroom verdeelblok;
Ad 7) Dan zit de bovenverdieping zonder stroom. Om het aantal lijnen te beperken had ik een tekst boven het oranje blok gezet, Waarschijnlijk niet duidelijk genoeg. Aangepast door de fases en nul in te tekenen en de opmerking boven het oranje blok aan te passen.;
Ad 8) PV invoeding kan op AC IN en AC OUT, zie afbeelding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0uuIuYtOc-ufCVxzVvUmdRl6WA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B4mwgbqNEVdYru16834t6LNT.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
John245 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:48:
Binnekort ga ik mijn bedradingskanaal monteren (75x125 mm & 75x50 mm). Nu kan ik nergens in de datasheet vinden om de hoeveel cm ze vastgezet dienen te worden.

Zelf dacht ik het volgende schema aan te houden

Bovenkant: x 25 cm x 50 cm x 50 cm

Onderkant: x 50 cm x 50 cm x 50 cm

Waarbij x een schroef is.

Zijn hier richtlijnen voor?
@onetime
Nadat ik bedradinhskoker alternerend (boven/onder) om de 25 cm had vastgezet toch maar besloten de bedradinkskoker boven en onder om de 25 cm vast te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqFXQ_erO_ofKU-MPMKRmQMgNcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKAD49aL6oXfc3WPxljcToGe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
FSC1968 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:28:
[...]

Update van bovenstaande post. De pv-boer heeft een andere elektricien langsgestuurd en die heeft vandaag het een en ander aan problemen opgelost. Allereerst is de kabel nu van boven ingevoerd en is de Chint Alamat door een door mij aangeschafte Hager vervangen:

[Afbeelding]

De foto is wat vaag maar het verschil met voorheen lijkt me duidelijk. Voor het vervangen van het deksel en een langere grijze buis komt hij later nog langs.

Tevens is op kosten van het bedrijf een PV-werkschakelaar naast de omvormer gehangen. Daarmee kon niet alleen de installatie fatsoenlijk geaard worden maar kon ook de benodigde extra kabellengte in de meterkast gerealiseerd worden. Er is namelijk een nieuw stuk kabel tussen de omvormer en de werkschakelaar gelegd, zo kon de bestaande kabel ongeveer een een meter richting meterkast opgeschoven worden. Van dat laatste heb ik helaas geen foto's omdat ik zelf niet thuis ben en m'n ouders de ladder in de garage (waar de omvormer hangt) niet op kunnen/durven.

Bedankt voor de hulp allemaal, dankzij jullie heb ik een duidelijke email naar de installateur kunnen sturen waardoor de situatie is nu een stuk netter en veiliger gemaakt is. d:)b
Fijn dat het netjes is opgelost! Leermoment voor de installateur dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter05
FSC1968 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:28:
[...]

[Afbeelding]

Dat is top! En leuk je terugkoppeling.
Mooi inderdaad als de grijze installatiebuis nog verlengd wordt, kabel zit nu niet deugdelijk vast.

Klein detail nog: De invoer van kabel aan de bovenkant zou afkeur zijn bij een eventuele keuring, dat hoort nog samen met een klein stukje pijp.(Of wartel icm ander inzetstuk) Lastig op de foto te zien, maar dat lijkt nu niet zo te zijn.
Op jouw foto zie je links bijv een installatiekabel die nog met stuk flexbuis ingevoerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 22:39
peter05 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:51:
[...]

Dat is top! En leuk je terugkoppeling.
Mooi inderdaad als de grijze installatiebuis nog verlengd wordt, kabel zit nu niet deugdelijk vast.

Klein detail nog: De invoer van kabel aan de bovenkant zou afkeur zijn bij een eventuele keuring, dat hoort nog samen met een klein stukje pijp.(Of wartel icm ander inzetstuk) Lastig op de foto te zien, maar dat lijkt nu niet zo te zijn.
Op jouw foto zie je links bijv een installatiekabel die nog met stuk flexbuis ingevoerd is.
En de reden waarom is omdat er dan ruimte zit tussen de kabel en de groepenkast toch? Dus dan kunnen beestjes erin kruipen?

Zelf heb ik een verdeler waar ze door rubber steken en dus mooi afsluiten. Maar daarboven hangen ze wel relatief los omdat er zo'n 60 kabels bij elkaar daar naar beneden komen maar allemaal op een andere plek op de rijgklemmen bevestigd zijn zodat die overzichtelijk per groep georganiseerd zijn. Ze zitten aan het plafond vast en dan 25cm naar beneden naar de bovenkant van de verdeler. Dat gaat dus door elkaar. Het zijn bewust allemaal YMVK kabels zodat die gebundeld mogen worden en ook mechanisch belast mogen worden. Het is een grotere verdeler van 3 velden en 6 rijen waarin ook een KNX installatie geplaatst is.

Dit is al een wat oudere foto, maar daar zie je hoe de YMVK kabels naar binnen gaan. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmFvH6KA8oqkNb8lJGCGKFCXg6Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1oX8X9GjXypQzQnf8i12QJ1.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumatran
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:48
Goedemorgen Tweakers!

Mijn moeder wilt graag een extra wcd in de keuken hebben en ik was van plan om draden (bruin, blauw en aarde) te trekken vanaf de centrale doos in het plafond, om dan middels een kabelgoot aan het plafond en de muur de opbouw wcd te plaatsen.
Bij het open maken van de centrale doos zie ik dat er 8-voudige lasklemmen zijn gebruikt voor blauw, bruin en aarde. Het probleem is nu dat de lasklem met de bruine draden volzit. Bij de blauwe en aarde zit er wel een vrije positie om een draad bij te doen.
Mijn vraag is hoe ik in deze situatie een extra bruine draad kan doorlussen. Kan ik een bijvoorbeeld willekeurige bruine draad uit de lasklem halen en dan doorlussen middels een 3-voudige klem?
Alvast bedankt en excuses als mijn verhaal niet duidelijk is verwoord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9asEnx8QGck4cXUmj7OkNVLt_Z0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6yCb6gMVNX9CkCQWSgbBZCiN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiS9tzSveIcRkOjOr72lhI9d0rE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D8hRXjt2G0o3qALeWpVnWkUj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNw76_M_olt5WN5M-4tnWBUqiRo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E0VrPbFNb2mvgvFMG9ZmcnDT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Sumatran Een 10- of 12-voudige lasklem gebruiken?
Heb je niet een wandschakelaar waar je naast een wvd kunt maken? Een kabelgoot met (neem ik aan) een opbouw wcd ziet er niet zo chic uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumatran
timovd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:23:
@Sumatran Een 10- of 12-voudige lasklem gebruiken?
Heb je niet een wandschakelaar waar je naast een wvd kunt maken? Een kabelgoot met (neem ik aan) een opbouw wcd ziet er niet zo chic uit.
Oh ja een 10- of 12-voudige lasklem is inderdaad een optie, thanks. Maar is de optie die ik benoemde ook mogelijk? Of is dat een no-go?
En de plek waar de opbouw wcd moet komen is een verder lege gipsplaat muur. Geen schakelaar of iets in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Met gipsplaat kun je ook een inbouwdoos gebruiken. Als je geen sleuf in je plafond wil maken (wat ik me voor kan stellen met spachtelputz; het lijkt ook gips te zijn dus moeilijk is het iig niet) scheelt het in ieder geval de verticale kabelgoot.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Sumatran Dat kan. Er is wel een maximaal aantal keren dat je mag doorverbinden, maar ik neem aan - met zoveel aftakkingen - dat je aan het begin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Sumatran schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:19:
Goedemorgen Tweakers!

Mijn moeder wilt graag een extra wcd in de keuken hebben en ik was van plan om draden (bruin, blauw en aarde) te trekken vanaf de centrale doos in het plafond, om dan middels een kabelgoot aan het plafond en de muur de opbouw wcd te plaatsen.
Bij het open maken van de centrale doos zie ik dat er 8-voudige lasklemmen zijn gebruikt voor blauw, bruin en aarde. Het probleem is nu dat de lasklem met de bruine draden volzit. Bij de blauwe en aarde zit er wel een vrije positie om een draad bij te doen.
Mijn vraag is hoe ik in deze situatie een extra bruine draad kan doorlussen. Kan ik een bijvoorbeeld willekeurige bruine draad uit de lasklem halen en dan doorlussen middels een 3-voudige klem?
Alvast bedankt en excuses als mijn verhaal niet duidelijk is verwoord.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik lees kabelgoot - dat klinkt alsof je flexibele kabel gaat gebruiken?

Die kun je niet in deze lasklemmen stoppen. In dat geval zou ik Wago 221 gebruiken. Ik weet niet of je die zo groot kunt krijgen. Anders voor de blauw en aarde een kort stukje VD-draad naar de Wago, en dan door naar de soepele draad. Voor bruin hetzelfde, maar dan moet je 1 draad overzetten.

Merk wel op dat je de huidige lasklemmen niet mag hergebruiken - los maken = weggooien en nieuwe erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumatran
Paul schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:37:
Met gipsplaat kun je ook een inbouwdoos gebruiken. Als je geen sleuf in je plafond wil maken (wat ik me voor kan stellen met spachtelputz; het lijkt ook gips te zijn dus moeilijk is het iig niet) scheelt het in ieder geval de verticale kabelgoot.
Ach ze vinden het niet erg thuis en het scheelt wat werk. Maar thanks voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumatran
timovd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:41:
@Sumatran Dat kan. Er is wel een maximaal aantal keren dat je mag doorverbinden, maar ik neem aan - met zoveel aftakkingen - dat je aan het begin zit.
Top thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sumatran
Zwartoog schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:09:
[...]

Ik lees kabelgoot - dat klinkt alsof je flexibele kabel gaat gebruiken?

Die kun je niet in deze lasklemmen stoppen. In dat geval zou ik Wago 221 gebruiken. Ik weet niet of je die zo groot kunt krijgen. Anders voor de blauw en aarde een kort stukje VD-draad naar de Wago, en dan door naar de soepele draad. Voor bruin hetzelfde, maar dan moet je 1 draad overzetten.

Merk wel op dat je de huidige lasklemmen niet mag hergebruiken - los maken = weggooien en nieuwe erop zetten.
Ik was van plan de stugge draad te gebruiken. Ik zal eigenlijk 1 bocht maken (van plafond naar muur),dat zal wel moet lukken denk ik. Zit wel wat diepte in de kabelgoot.
Begrijp ik het dus goed dat ik hoe dan ook die 8-voudige klem moet vervangen voor een nieuwe, aangezien ik niet een draad kan terugplaatsen zodra je eentje hebt eruit gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:49
We zijn bezig met de aanschaf van extra zonnepanelen en een warmtepomp (bij verschillende leveranciers), ik wil een wirwar in de groepenkast voorkomen en goed beslagen ten ijs komen.

Straks is nodig:
  • 3-fase B16 alamat tbv PV (de nieuwe omvormer wordt 3-fasen, huidig is 1-fase)
  • 3-fase B16 alamat tbv WP
  • 1-fase B16 alamat tbv WP (booster element)
De huidige kast is uit 2021 en heeft ruimte over. Ik heb nog 1 B16 alamat (nagenoeg, dit kan bij op een andere groep) vrij in de huidige opstelling en aanvullend komt die van de huidige omvormer straks vrij.

Mijn primaire vraag, hoe koppel ik het best de 3-fasen alamats door tov de huidige opstelling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOsDNG-fITd8wBUKjZ3AsYqzg5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFbhAKioQTsH4xJUbuy2EsJ9.jpg?f=fotoalbum_large

De netste oplossing lijkt mij :
Pagina: 1 ... 31 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.