I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Hoe kom je daarbij? Er is echt niemand die dat doet en de fabrikant noch de NEN schrijft dat ook niet voor.Zwartoog schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:09:
Merk wel op dat je de huidige lasklemmen niet mag hergebruiken - los maken = weggooien en nieuwe erop zetten.
Dacht ik hier opgepikt te hebben: door te trekken kun je de verbinding beschadigen, met het risico dat deze niet meer goed klemt op de volgende draad.Groningerkoek schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:55:
[...]
Hoe kom je daarbij? Er is echt niemand die dat doet en de fabrikant noch de NEN schrijft dat ook niet voor.
Met een draaiende beweging eruit trekken en je kunt ze meermaals gebruiken.Zwartoog schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:59:
[...]
Dacht ik hier opgepikt te hebben: door te trekken kun je de verbinding beschadigen, met het risico dat deze niet meer goed klemt op de volgende draad.
Hoe trek je uit zo'n kluwen 1 draad los met een draaiende beweging?Groningerkoek schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:21:
[...]
Met een draaiende beweging eruit trekken en je kunt ze meermaals gebruiken.
Desnoods trek je ze er allemaal uit, je hebt de groep toch afgeschakeld en gecontroleerd of de boel inderdaad spanningsloos is. Toch?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Tsja, het kostte mij altijd behoorlijk wat geweld om los te krijgen. Uiteindelijk het makkelijkste om de klem te draaien inderdaad, kan komen ze met wat kracht 1 voor 1 in random volgorde eruit. Maar als toch alles eruit is, is het net zo makkelijk om er een nieuwe klem op te zetten. Die paar dubbeltjes voor een klem is mij het risico op een slechte las niet waard.Paul schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:13:
Gewoon doen? Desnoods met een tang (voorzichtig, zodat je de mantel niet beschadigd)?
Desnoods trek je ze er allemaal uit, je hebt de groep toch afgeschakeld en gecontroleerd of de boel inderdaad spanningsloos is. Toch?
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Mogen deze rode en zwarte draden zonder slagvaste bescherming worden gebruikt?
Zoals hier:
/f/image/tEiIaaDSCo5C7UZs0hUqSquX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/pG9KqH4MIChAHvufpjHUkSsJ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 109% gewijzigd door lucas321 op 02-09-2023 14:50 ]
Inderdaad meest Praktische en toegestane oplossing.Erwin_83 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:21:
Knip gewoon 1 van de bruine (de langste) draad door, strippen en wagotje erop en door.
Dat ziet er voor zover mijn kennis reikt erg gevaarlijk uit. De zwarte en rode draad mogen niet bij elkaar komen ivm het kunnen ontstaan van vlambogen.lucas321 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:33:
Wat zegt de NEN norm over de afscherming van DC draden van een pv systeem?
Mogen deze rode en zwarte draden zonder slagvaste bescherming worden gebruikt?
Zoals hier:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
YouTube: Vlamboog van 4 zonnepanelen
:strip_exif()/f/image/eNIzFHVLDyCuG7N4N0Z9w9A4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door DutchKel op 03-09-2023 08:44 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Zonder meer, de dag na de reparatie heeft de installateur zelfs nog gebeld om excuses aan te bieden en daarbij vertelden ze ook dat de bij installatie dienstdoende elektricien te horen heeft gekregen dat dit zo absoluut niet de bedoeling is.Zwartoog schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:21:
[...]
Fijn dat het netjes is opgelost! Leermoment voor de installateur dus ook.
Dankjewel voor de tips, dit ga ik checken wanneer ik weer bij m'n ouders ben. Dat zal echter niet voor eind oktober/begin november zijn. Voor nu ben ik in ieder geval blij dat de meest dringende problemen zijn opgelost.peter05 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:51:
[...]
Dat is top! En leuk je terugkoppeling.
Mooi inderdaad als de grijze installatiebuis nog verlengd wordt, kabel zit nu niet deugdelijk vast.
Klein detail nog: De invoer van kabel aan de bovenkant zou afkeur zijn bij een eventuele keuring, dat hoort nog samen met een klein stukje pijp.(Of wartel icm ander inzetstuk) Lastig op de foto te zien, maar dat lijkt nu niet zo te zijn.
Op jouw foto zie je links bijv een installatiekabel die nog met stuk flexbuis ingevoerd is.
Ik lees dit wel vaker, waar komt dit vandaan? Ik vind in NEN1010 alleen terug dat dit geldt ter plaatse van de doorvoer door een brandscheidende wand. Voor de rest zo dicht mogelijk bij elkaar.DutchKel schreef op zondag 3 september 2023 @ 07:18:
[...]Dat ziet er voor zover mijn kennis reikt erg gevaarlijk uit. De zwarte en rode draad mogen niet bij elkaar komen ivm het kunnen ontstaan van vlambogen.
Het lijkt mij veel logischer om de kabels door dezelfde pijp te leiden en ze op het hoogste punt iets verder uit elkaar te laten lopen (idee van een vonkenhoorn: potentiële vlamboog stijgt, wordt dan daar onderbroken).
:strip_exif()/f/image/Y6Bz0niPu5glrV1gQ8x74PGx.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier moet dus een blindplaatje in gezet worden. Helaas is dit een kast van dik 50 jaar oud en zijn die dus niet meer te krijgen. Zo’n plaatje is het, maar dan zonder tuit:
:strip_exif()/f/image/XYwPXtAEhqfRPu3fqVI15IEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht iemand zoiets nog hebben liggen dan zou in dat graag overnemen. Ook tips zijn welkom. Het is een kast van Odink&Koenderink.
Dat ding is een doorn in het oog, zeker omdat erboven nu een extra kast hangt met de buisinvoer aan de onderkant.
Verplaatst uit [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 04-09-2023 09:41 ]
Volgens mij is deze boilergroep eigendom van de netbeheerder, deze zal dit dan ook moeten komen weghalenJvdHoudt schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:06:
Ik wil in mijn meterkast de krachtgroep links laten weghalen, maar dan heb ik een opening in de zekeringkast.
[Afbeelding]
Hier moet dus een blindplaatje in gezet worden. Helaas is dit een kast van dik 50 jaar oud en zijn die dus niet meer te krijgen. Zo’n plaatje is het, maar dan zonder tuit:
[Afbeelding]
Mocht iemand zoiets nog hebben liggen dan zou in dat graag overnemen. Ook tips zijn welkom. Het is een kast van Odink&Koenderink.
Dat ding is een doorn in het oog, zeker omdat erboven nu een extra kast hangt met de buisinvoer aan de onderkant.
Officieel is het niet verplicht; er wordt hier wel over gediscussieerd bij keur instanties. In Oktober tot Dec vorig jaar hier een paar meetings over gehad.Het kan wel geeist worden door een opdrachtgever.arievz schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:52:
[...]
Ik lees dit wel vaker, waar komt dit vandaan? Ik vind in NEN1010 alleen terug dat dit geldt ter plaatse van de doorvoer door een brandscheidende wand. Voor de rest zo dicht mogelijk bij elkaar.
Het lijkt mij veel logischer om de kabels door dezelfde pijp te leiden en ze op het hoogste punt iets verder uit elkaar te laten lopen (idee van een vonkenhoorn: potentiële vlamboog stijgt, wordt dan daar onderbroken).
Veiliger is het wel; wat jij aanhaalt om einden ruim uit elkaar te houden is belangrijk maar in sommige omvormers achter de connector zitten de aders ook maar 5mm uit elkaar.
Ook alles in 1 pijp kan goed gaan mits er geen kabel mantel beschadiging aanwezig is. Maar hoe vaak zagen de installateurs of DHZers en met name PV installateurs de pijpjes recht af en ontbramen ze deze.
Bijna alle PV kabel is dubbel uitgevoerd net als YmVK, 1 x de functionele mantel en daarom heen een buitenmantel.Lord Anubis schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:54:
[...]
Officieel is het niet verplicht; er wordt hier wel over gediscussieerd bij keur instanties. In Oktober tot Dec vorig jaar hier een paar meetings over gehad.Het kan wel geeist worden door een opdrachtgever.
Veiliger is het wel; wat jij aanhaalt om einden ruim uit elkaar te houden is belangrijk maar in sommige omvormers achter de connector zitten de aders ook maar 5mm uit elkaar.
Ook alles in 1 pijp kan goed gaan mits er geen kabel mantel beschadiging aanwezig is. Maar hoe vaak zagen de installateurs of DHZers en met name PV installateurs de pijpjes recht af en ontbramen ze deze.
Beschadiging van de buitenmantel is dus niet meteen levensgevaarlijk maar wel een reden tot reparatie.
De buisaanleg met open bochten is heel gebruikelijk als de bochten - afstand normaal is.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Vlambogen werken hetzelfde als bliksem, de + wil met de - verbinden. Bij de bliksem is de + de wolken en de - de aarde. Vlambogen houden ook net als bliksem geen rekening met een mantel als het de weg van de minste weerstand is dan gaat het gewoon erdoorheen.arievz schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:52:
[...]
Ik lees dit wel vaker, waar komt dit vandaan? Ik vind in NEN1010 alleen terug dat dit geldt ter plaatse van de doorvoer door een brandscheidende wand. Voor de rest zo dicht mogelijk bij elkaar.
Misschien is het met dit filmpje wat duidelijker: YouTube: Vlamboog bij 500kV_Switch.mpg
Ik kon helaas niet direct een filmpje vinden waarbij ze het laten zien met een zwarte en een rode draad naast elkaar.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Denk nooit want waarschijnlijk gebruiken ze een buisschaar.Lord Anubis schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:54:
[...]
Officieel is het niet verplicht; er wordt hier wel over gediscussieerd bij keur instanties. In Oktober tot Dec vorig jaar hier een paar meetings over gehad.Het kan wel geeist worden door een opdrachtgever.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
De betere misschien, en de hobbyist van hier ook nog wel. Maar als een elektriciën al geen fatsoenlijke kabelstripper gebruikt maar bijv een mes, dan acht ik de kans op gebruik van een buisschaar ook niet zo groot.John245 schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:25:
[...]
Denk nooit want waarschijnlijk gebruiken ze een buisschaar.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Goed aangevuld. Echter als de kabels deels opengereten zijn en dan vlakbij elkaar is vernieuwen de enige optie; elektra tape gaat niets garanderen.habbekrats schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:02:
[...]
Bijna alle PV kabel is dubbel uitgevoerd net als YmVK, 1 x de functionele mantel en daarom heen een buitenmantel.
Beschadiging van de buitenmantel is dus niet meteen levensgevaarlijk maar wel een reden tot reparatie.
De buisaanleg met open bochten is heel gebruikelijk als de bochten - afstand normaal is.
Nooit? Je twijfelt zelf al als je waarschijnlijk schrijft. 🧐John245 schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:25:
[...]
Denk nooit want waarschijnlijk gebruiken ze een buisschaar.
Zou ze maar geen euro willen geven, denk dat je failliet gaat; ook niet degenen die scheef knippen en daardoor haakjes achter laten.
Ik zie hier soms foto’s langs komen dat spreekt boekdelen. Of dat er kabels getrokken worden die nog even ergens achter blijven hangen voordat ze de pijp ingaan.
[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 04-09-2023 01:41 ]
Een buisschaar is dan weer een prima stuk gereedschap voor het strippen van dikke kabels.Ethirty schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:28:
[...]
De betere misschien, en de hobbyist van hier ook nog wel. Maar als een elektriciën al geen fatsoenlijke kabelstripper gebruikt maar bijv een mes, dan acht ik de kans op gebruik van een buisschaar ook niet zo groot.

Goed gereedschap is het halve werk.jadjong schreef op maandag 4 september 2023 @ 08:05:
[...]
Een buisschaar is dan weer een prima stuk gereedschap voor het strippen van dikke kabels.
Alhoewel het niet er toe doet welke gereedschap je gebruikt, het moet gewoon goed gebeuren en daar gaan veel resultaten mank aan.
Het blijft uiteindelijk een dans tussen EMC en preventie van overslag.
Open bochten lijkt me geen goede combinatie met soepele kabels: er hoeft maar iemand onbedoeld achter de kabel te blijven hangen en de kabel is op diverse plaatsen gestript. (In mijn tak van industrie moeten de pijpen dan worden opgetrompt of voorzien van eindtules, en de bedrading samengebonden op het open stuk.)
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Voor zover ik weet mag je de fase op zich wel gebruiken, maar je moet daar wel een eigen groep voor de oven hebben. Dus 1 draad naar je kookgroep blijft ongebruikt.klump4u schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:37:
Ik ben de keuken aan het vernieuwen en er komt een inductieplaat in, ik moet hier 2 fases aansluiten afgezekerd dmv een 3-fase automaat B16a, mag ik de fase die overblijft gebruiken om de oven op aan te sluiten? Kan dat geen kwaad een gedeelde nul?
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Die gedeelde nul kan geen kwaad door het 1200 fase verschil. Bij gelijke belasting van de fases loopt er zelfs geen stroom door de nul.klump4u schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:37:
Ik ben de keuken aan het vernieuwen en er komt een inductieplaat in, ik moet hier 2 fases aansluiten afgezekerd dmv een 3-fase automaat B16a, mag ik de fase die overblijft gebruiken om de oven op aan te sluiten? Kan dat geen kwaad een gedeelde nul?
Maar de consensus hier is dat het niet zomaar mag. Met een onderverdeler in je keuken dan weer wel. Zal de moeite wel niet waard zijn.
Maak de perilex voor de kookplaat gewoon 3fase, dan kan er zonder problemen een 11kW plaat in...
En leg er een groepje naast voor de oven.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nieuwbouw/grondige renovatie wel ja; maar een huis met een prima keuken die je van het gas probeert te halen of zo iets is vaak een ander verhaal.Steyn_E schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:12:
Kleine moeite om nog een 3x2,5 extra te trekken lijkt mij? Duidelijkheid voor alles in een elektrische installatie.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Dat was meer bedoeld voor @klump4u dan voor @timovd, ik snap dat het voor hem mosterd na de maaltijd is maar ik zou iemand die het nog moet maken altijd aanraden dat netjes volgens de norm te doen. En dat betekent dat het vernieuwde installatiedeel/gebouwdeel aan de dan geldende norm moet voldoen, niet de norm die geldig was ten tijde van de bouw. Dus nieuwe keuken = nieuwe norm (in dat deel van het gebouw). Als je het helemaal volgens de regels der kunst wil doen in ieder geval.big bang schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:15:
[...]
Nieuwbouw/grondige renovatie wel ja; maar een huis met een prima keuken die je van het gas probeert te halen of zo iets is vaak een ander verhaal.
Als je een mooie rode stekker aan die kookplaat last ben je met onderstaande zo klaarklump4u schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:37:
https://www.sandervunderi...-16a-wandcontactdoos.html
Ik had dit in gedachte,https://www.bol.com/nl/nl...25wg1WEAQYAiABEgJx8_D_BwEjadjong schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:38:
[...]
Als je een mooie rode stekker aan die kookplaat last ben je met onderstaande zo klaar
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik heb eigenlijk beetje dezelfde vraag als @O. Severs . Ik ben dan nu weliswaar zelf wél aan het meelopen als zzp'er bij een elektricien. Waar ik zeker wel het e.e.a. van oppik. Maar het is toch niet zo geconcentreerd qua informatie zoals ik dat wel verwacht mee te kunnen krijgen tijdens een cursus.O. Severs schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:20:
Mag ik jullie expertise even lenen?
Ik heb geen verstand van huisinstallaties behalve een thuisstudie Elektrotechniek van NHA. Ik wil graag 1 (of wellicht meerdere) cursussen/opleidingen doen om de minder ingewikkelde electra klusjes te kunnen doen bij mezelf en bij anderen. Ik denk dan aan een groep toevoegen, stopcontacten verplaatsen, nieuwe stroomvoorziening in de tuin maken etc etc.
Kunnen jullie iets adviseren? Ik zie namelijk tig cursussen en opleidingen.
Ik heb bijvoorbeeld geen idee of het nou beter is om MBO (1 of 2) elektrotechniek te gaan doen of een cursus van 2,5, of zelfs van 10 dagen die specifiek gaan over huisinstallaties.
Ik hoor het graag!
Een mbo opleiding valt voor mij wel af. Daar ligt het tempo/niveau/motivatie vaak te laag.
En qua cursussen heb ik echt geen idee welke een aanrader zijn. Ik ben wel geabonneerd op verschillende nieuwsbrieven + ik volg al een tijdje verschillende topics hier op tweakers m.b.t. installatietechniek. (ik heb een achtergrond in de elektrotechniek, maar dus geen installatietechniek)
Dus mocht iemand cursussen weten of studieboeken die een aanrader zijn dan hoor ik het graag
En bijsluiters / gebruikers handleidingen.
Er zijn vast ook andere en misschien betere opties, ik volg Richard vooral vanuit de hoogspanning en weet dat hij in de normcommissie van de 3140 en 3840 zit.
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Dat kan ook, het was een simpel voorbeeldje om aan te tonen dat zoiets tot op zekere hoogte gewoon kan/mag. Door met stekkers te werken houdt je apparaat en elektrische installatie regeltechnisch gescheiden.klump4u schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:13:
[...]
Ik had dit in gedachte,https://www.bol.com/nl/nl...25wg1WEAQYAiABEgJx8_D_BwE
Nou ja, CEE contactdozen zijn redelijk uitzonderlijk in huisinstallaties (al gebruik ik ze zelf ook; kookplaat zit op een CEE ipv Perilex). Ik weet niet wat er in de normen voor bedrijfsinstallaties staat, maar voor huisinstallaties geldt dat een apparaat >2KW een eigen groep behoort te hebben. Daarmee valt eigenlijk die combinatie-contactdoos helemaal af voor huisinstallaties.jadjong schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:56:
[...]
Dat kan ook, het was een simpel voorbeeldje om aan te tonen dat zoiets tot op zekere hoogte gewoon kan/mag. Door met stekkers te werken houdt je apparaat en elektrische installatie regeltechnisch gescheiden.
Het zal echter prima werken en het is niet gevaarlijk.
Om de topicstart te quoten:
Ik zou er wel liever voor kiezen om de oplossing met de "wago doos" te gebruiken, dan weet je zeker dat je verschillende fases gebruikt. Met die 3+1 fase CEE moet je goed kijken welke fase wordt gedeeld.Als het maximaal opgenomen vermogen van 1 apparaat (bij voorkeur op een "vaste plaats") hoger is dan 2000W verdient deze bij voorkeur een eigen groep te krijgen, voorbeelden: Wasmachine, Amerikaanse koelkast of een wasdroger, MAAR dit is GEEN verplichting meer.
[ Voor 100% gewijzigd door Rimco op 06-09-2023 20:00 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Wat zou er dan nog op tegen zijn om die splitsing niet in het keukenkastje, maar in de meterkast te maken?
Waarom zou ik mijn vaatwasser en 2 ovens dan niet ook samen op een 3f alamat plaatsen?
Scheelt veel ruimte in een kast namelijk
(iets zegt me dat dit niet de bedoeling kan zijn)
#team_UTC+1
Soms is de oven onderdeel van de kookplaat, waar het dan weer super logisch is. Voor de gevallen dan de oven dan fysiek op dezelfde plek zit, al zij het niet gekoppeld, kan ik het prima uitleggen dat die de derde fase gebruikt die er anders voor Jan Doedel ligt
3 stuks 1-fase aardlekautomaat kan trouwens minder ruimte innemen van 1 3-fase variant, dus die snap ik niet helemaal
[ Voor 11% gewijzigd door Rimco op 06-09-2023 20:30 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Thanks ga het proberen op te zoeken.Lord Anubis schreef op zondag 3 september 2023 @ 19:54:
[...]
Omdat er in dit topic maar 1 merk voor in aanmerking komt en dat past niet in mijn OCDRimco schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:26:
Technisch gezien weinig mis mee (behalve dat je dan ook achter een 3-fase aardlek zit, wat dan weer een afrader is). Alleen wordt de overzichtelijkheid dan wel een puntje, wat je vanuit de norm ook kunt bediscussiëren.
Soms is de oven onderdeel van de kookplaat, waar het dan weer super logisch is. Voor de gevallen dan de oven dan fysiek op dezelfde plek zit, al zij het niet gekoppeld, kan ik het prima uitleggen dat die de derde fase gebruikt die er anders voor Jan Doedel ligt
3 stuks 1-fase aardlekautomaat kan trouwens minder ruimte innemen van 1 3-fase variant, dus die snap ik niet helemaal
Maar het was een hypothetische casus. Vraag me af wat de mening is van de vakmensen en NEN-kenners.
#team_UTC+1
Die heb ik ook en op de alamat een sticker kookplaat + ovenklump4u schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:13:
[...]
Ik had dit in gedachte,https://www.bol.com/nl/nl...25wg1WEAQYAiABEgJx8_D_BwE
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Inderdaad, ABB was ik vergeten.
#team_UTC+1
:strip_exif()/f/image/bPY17XRgjPW44litz7CZ3Yib.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb een extra groep nodig, dus dacht in mijn onschuld: Als ik nou een Attema-automaat koop dan past die ongetwijfeld op die kamrail. Zelfde merk, dus geen gedoe dat het niet past.
Dat was dus verkeerd gedacht

:strip_exif()/f/image/33PSGYaEHOjuvkDxNSoc7eby.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ergens tussen 2005 en nu heeft Attema kennelijk besloten om de posities van de N en de L om te wisselen

Iemand een tip wat voor automaat ik kan kopen die op de bestaande kamrail (N links en L Rechts) past?
(p.s. Iemand interesse in een ongebruikte Attema automaat in geopende verpakking? Stuur PB...)
Mooiste zou zijn als er een of ander type automaat is dat op deze kamrail past.
Volgens mij is deze generatie Attema gerelabeld spul van Merlin Gerin.ocaj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:41:
Iemand een tip wat voor automaat ik kan kopen die op de bestaande kamrail (N links en L Rechts) past?
:strip_exif()/f/image/CqYkBwzToqTpHgMSX1FCK8j4.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ook dat is niet meer te koop. Merlin Gerin is opgegaan in Schneider Electric.
Misschien past dat:
/f/image/Qt03uCLVe9F55m5mcGfQOf40.webp?f=fotoalbum_large)
Maar ik zou niet weten hoe je daar achter moest komen zonder zo'n ding te bestellen en te passen.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik zal er eens een mailtje naar zowel de Schneider- als de Attema-support-afdelingen aan wagen. Ze kunnen me hopelijk exacte maten of bevestiging dat het gaat passen geven voordat ik zo'n ding bestel en het dan weer niet past.
:strip_exif()/f/image/2Y7KcPpXi2EcGrYz0JSmypV5.jpg?f=fotoalbum_large)
Een van de opmerkingen stelde het volgende:
Nog ff check, je kookgroep en waarschijnlijk ook je warmtepomp horen ook achter een Aardlekschakelaar. Nu is dat niet zo. Niet conform Nen1010 lijkt mij zo.
Nu is mijn vraag of dit zo is, en of dit bij mij dus niet goed is, en op basis waarvan ik dit kan terugkoppelen bij mijn oplevering.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4T20J9fZDdXHrJBYwVNiZEqg.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door oinkoink12 op 06-09-2023 23:53 ]
Die nieuwe Attema lijkt op een Siemens. Samen met die andere post lijkt het erop dat Attema weinig tot niks zelf maakt voor in de groepenkastocaj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:41:
Even een advies-vraagje hier. Ik heb een Attema groepenkast uit 2005, daar zitten achter 1 aarschakelaar 3 groepen op een kamrail met 4 posities (4e positie netjes afgedopt):
[Afbeelding]
Ik heb een extra groep nodig, dus dacht in mijn onschuld: Als ik nou een Attema-automaat koop dan past die ongetwijfeld op die kamrail. Zelfde merk, dus geen gedoe dat het niet past.
Dat was dus verkeerd gedacht![]()
[Afbeelding]
Ergens tussen 2005 en nu heeft Attema kennelijk besloten om de posities van de N en de L om te wisselen![]()
![]()
(p.s. Iemand interesse in een ongebruikte Attema automaat in geopende verpakking? Stuur PB...)

#team_UTC+1
Tussen de Click-Mate en de Click-Mate NXT in was er ook nog de Click-Mate XL.Ethirty schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:56:
[...]
Die nieuwe Attema lijkt op een Siemens. Samen met die andere post lijkt het erop dat Attema weinig tot niks zelf maakt voor in de groepenkast
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IMId3ZU2JZyqQXxdSV36gwUf.jpg?f=user_large)
Volgens mij zijn dat componenten gefabriceerd door Eaton.
Dat kast ontwerp komt trouwens ook van Schneider:
:strip_exif()/f/image/VHri1bNHYb4zrJoPCfgSnBQa.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar Attema is van oorsprong een kunststofproducent he (inbouwdozen etc.). Dat ze de componenten niet zelf fabriceren mag geen verrassing zijn.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Interessant, in ieder geval geeft dat weer hoop dat ik een ander merk kan vinden dat past.Ethirty schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:56:
[...]
Die nieuwe Attema lijkt op een Siemens. Samen met die andere post lijkt het erop dat Attema weinig tot niks zelf maakt voor in de groepenkast
Deze kast heb ik in 2005 gekocht, toen we ons huis net gekocht hadden en van boven tot onder gestript hebben en er 1000 dingen tegelijk op ons afkwamen. Op dat moment niet in verdiept, maar omdat we toch 2 a 3 keer per week kwamen zonder verder onderzoek een groepenkast die bij de Hornbach lag meegenomen en door een bevriende electricien laten plaatsen.
Als ik het nog een keer zou doen, zou ik wat meer aandacht hebben voor merk en beschikbaarheid van onderdelen op de lange termijn....
aanvulling:
Vraag naar exacte maatvoering staat inmiddels uit bij Schneider. Ik zie trouwens net dat die Schneider automaatjes beangstigend goedkoop zijn ( < €15), daar kan ik desnoods nog wel een gokje voor wagen als Schneider me geen maatvoering kan leveren.
[ Voor 13% gewijzigd door ocaj op 07-09-2023 07:00 ]
Kan iemand nog bevestigen wat ik me meen te herinneren?oinkoink12 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:53:
Hallo allemaal, nav het nieuwbouw topic een vraag over mijn meterkast (zie )[Afbeelding]
"Nog ff check, je kookgroep en waarschijnlijk ook je warmtepomp horen ook achter een Aardlekschakelaar. Nu is dat niet zo. Niet conform Nen1010 lijkt mij zo."
Nu is mijn vraag of dit zo is, en of dit bij mij dus niet goed is, en op basis waarvan ik dit kan terugkoppelen bij mijn oplevering.
[Afbeelding]
Een vast opgesteld apparaat heeft niet verplicht een aardlekschakelaar, al is het wel aanbevolen. En dan moet de aardverspreidingsweerstand wel voldoende laag zijn. (Hoe laag?)
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Een kookgroep hoeft niet achter een ALS als de kookplaat geen stekker heeft. Weet je of er een perilex stekker op zit? Kun je in de specificaties van de warmtepomp kijken wat er voor automaat wordt aanbevolen?oinkoink12 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:53:
Hallo allemaal, nav het nieuwbouw topic een vraag over mijn meterkast (zie )[Afbeelding]
Nog ff check, je kookgroep en waarschijnlijk ook je warmtepomp horen ook achter een Aardlekschakelaar. Nu is dat niet zo. Niet conform Nen1010 lijkt mij zo.
[Afbeelding]
Die zekerheid heb je nog steeds niet, bij veel van die apparaten ligt het er maar net aan hoe je de kabel in het apparaat zelf aansluit...Rimco schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:56:
Ik zou er wel liever voor kiezen om de oplossing met de "wago doos" te gebruiken, dan weet je zeker dat je verschillende fases gebruikt. Met die 3+1 fase CEE moet je goed kijken welke fase wordt gedeeld.
Het voordeel van zo'n klemmendoos is wél dat je gedwongen wordt te kijken wat je waar op aansluit, terwijl een perilex stekker/stopcontact in de praktijk op oneindig veel verschillende manieren bedraad kan zijn. Wat totaal niet duidelijk is, en dus niet zelden tot problemen leidt (als mensen zonder te checken een stekker bedraad voor een 1-fase kookgroep in een 3-fasen stopcontact steken of andersom).
Aan de andere kant verdwijnt door het ontbreken van een stekker weer een beetje de grens tussen apparaat en installatie... maar goed t.o.v. de chaos in perilex-land weet ik niet of dat echt een nadeel is.
Die had ik ook in gedachte, maar dat werd een beetje te veel gedoe om weg te werken achter de keukenkastjes. Uiteindelijk heb ik de bestaande perilex laten zitten en een extra schuko erbij geplaatst op de ongebruikte fase.jadjong schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:38:
[...]
Als je een mooie rode stekker aan die kookplaat last ben je met onderstaande zo klaar
Overigens betekent het feit dat je zo'n stopcontact kunt kopen, natuurlijk nog niet dat het (in iedere situatie) voldoet aan een norm. Zo'n ding lijkt me eerder bedoeld als algemene contactdoos in een werkplaats of zo, niet voor een (dubbele) apparaataansluiting.
Deze beredenering heb ik zelf ook gevolgd idd, bij het aanleggen van bovenstaande constructie. Wel goed om deze discussie nog eens te lezen, kan de betreffende groep nog wat duidelijker labelen in de meterkast.Rimco schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:26:
Technisch gezien weinig mis mee (behalve dat je dan ook achter een 3-fase aardlek zit, wat dan weer een afrader is). Alleen wordt de overzichtelijkheid dan wel een puntje, wat je vanuit de norm ook kunt bediscussiëren.
Daarom ben ik ook bepaald geen voorstander van een hele rits automaten die samen een veelvoud van de hoofdzekering aan kunnen.
edit: bovendien is het een aanbeveling om >2kW op een eigen groep te zetten.
[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 07-09-2023 10:44 ]
Dat kan alleen als TS een lage Ra heeft of de netbeheerder aarding meelevert. Anders absoluut niet!timovd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:09:
[...]
Een kookgroep hoeft niet achter een ALS als de kookplaat geen stekker heeft. Weet je of er een perilex stekker op zit? Kun je in de specificaties van de warmtepomp kijken wat er voor automaat wordt aanbevolen?
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik had die dingen in mijn vorige huis zitten, en herinnerde me net dat ik er daar 2 over had, even in de doos met elektra spullen in de garage gekeken en daar zaten ze nog in:ocaj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:41:
Even een advies-vraagje hier. Ik heb een Attema groepenkast uit 2005, daar zitten achter 1 aarschakelaar 3 groepen op een kamrail met 4 posities (4e positie netjes afgedopt):
[Afbeelding]
.....
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UmKuU4KCJtddMxz4YT70IKgo.jpg?f=user_large)
Als je wilt mag je ze hebben, moet je ze wel ophalen in Brabant ten Zuid Oosten van Den Bosch.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Superaanbod, dank je welPentaClover schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:18:
[...]
Ik had die dingen in mijn vorige huis zitten, en herinnerde me net dat ik er daar 2 over had, even in de doos met elektra spullen in de garage gekeken en daar zaten ze nog in:
Als je wilt mag je ze hebben, moet je ze wel ophalen in Brabant ten Zuid Oosten van Den Bosch.
Ik heb gisteren bericht van Attema gehad en die vertelden me min of meer hetzelfde verhaal als @Xander dat het Merlin Gerin was en inmiddels Schneider, ze konden me zelfs het specifieke type/leverancierscode noemen die zou moeten passen: A9P42616 (https://www.se.com/nl/nl/...karakteristiek-4500a-6ka/) die heb ik dus gisteren gelijk besteld en zou als het goed is vandaag aan moeten komen. Mocht hij toch niet passen, dan ga ik graag op je aanbod in.
Clickmate is inderdaad rebadged Merlin Gerin. Zelfs de benamingen van de automaten is identiek.ocaj schreef op donderdag 7 september 2023 @ 06:46:
[...]
aanvulling:
Vraag naar exacte maatvoering staat inmiddels uit bij Schneider. Ik zie trouwens net dat die Schneider automaatjes beangstigend goedkoop zijn ( < €15), daar kan ik desnoods nog wel een gokje voor wagen als Schneider me geen maatvoering kan leveren.
We hebben hier in de straat zelfde probleem bij uitbreiding. Bij buren wordt nu vaak Scheider bijgeplaatst.
Ik heb eventueel nog wel 16A merlin Gerin automaten liggen ter uitbreiding.
En inderdaad, de Schneider automaat past prima op de kamrail. Qua maatvoering is hij verder net een beetje afwijkend, dus heel strak ziet het er niet uit, maar het werkt:ocaj schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 06:58:
[...]
Ik heb gisteren bericht van Attema gehad en die vertelden me min of meer hetzelfde verhaal als @Xander dat het Merlin Gerin was en inmiddels Schneider, ze konden me zelfs het specifieke type/leverancierscode noemen die zou moeten passen: A9P42616 (https://www.se.com/nl/nl/...karakteristiek-4500a-6ka/) die heb ik dus gisteren gelijk besteld en zou als het goed is vandaag aan moeten komen.
:strip_exif()/f/image/EDxVhT6siyvxn2huzttElj1y.jpg?f=fotoalbum_medium)
(en ja, ik moet er voor de finishing touch nog even een nieuw labeltje onder plakken....)
Allemaal dank voor het meedenken!
Ik vond dat lastig om te vinden in de installatiehandleiding. Itho daalderop Warmtepomp WPU 5Gtimovd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:09:
[...]
Een kookgroep hoeft niet achter een ALS als de kookplaat geen stekker heeft. Weet je of er een perilex stekker op zit? Kun je in de specificaties van de warmtepomp kijken wat er voor automaat wordt aanbevolen?
Volgens mij inderdaad beide een perilex.
Ik heb het tevens gevraagd aan een elektricien waarvan ik toevallig wist dat in ons project ook een huis had gekocht, die gaf het volgende aan:
alle stopcontacten en lichtbronnen in huis hebben een aardlek zoals je ziet. groen voor de groene groepen en blauw voor de blauwe groepen. de groep van de zonnepanelen heeft een ingebouwde aardlekschakelaar zie de testknop! de warmtepomp en de kookgroep dat zijn 3 fase kracht bronnen. hier is geen aardlekschakelaar verplicht. het kan en mag wel maar niet verplicht. dit is vanwege de vaste verbindingen en speciale stekkers.
Mijn autisme kan het al niet aan als er 2 verschillende merken in één kast zitten. Ik had gauw de automaatjes bij de collega-tweaker opgehaaldonetime schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:09:
@ocaj Als ik jou was zou ik die identieke automaat ergens gaan halen, dit zit scheef en onder mechanische spanning. Hou ik niet van. Maar als jij tevreden bent... jouw huis.
@onetime in afwachting van je opmerkingen alvast gestart met de onderverdeler van het Victron systeem.John245 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:11:
[...]
@onetime
Bedankt voor je gedachten.
Ad 1) SBR440 en SPB413 hebben deze optie niet.
Ad 2) S1 is voor het schakelen tussen SAP en Victron AC Out / PAP. Een relais is een optie (en misschien ooit voor later zie item 3). Zou mooi zin als deze changeover switch in de verdeler kast zelf kan. Maar zie die optie ff niet.
Ad 3) Misschien ooit in de toekomst. Maar handmatig is betrouwbaarder. Wil eerst het systeem beter leren kennen en dan een risicoanalyse doen.
Ad 4) M1 meet inderdaad alleen als de PV stroom aan de Victron AC Out / PAP geleverd wordt Zodat het Victron Systeem deze data kan gebruiken. Bewust wordt er niet gemeten als de PV stroom aan de SAP geleverd wordt.
Ad 5) ER kunnen geen 2 draden in de kooiklem. Wel heeft de OSB voor alle polen een dubbele aansluiting en kan dus in serie gezet worden. Dat wordt ff spek eten (aandraaimoment 7Nm).
Ad 6) Aangepast in de tekening, deze komt vanaf het noodstroom verdeelblok;
Ad 7) Dan zit de bovenverdieping zonder stroom. Om het aantal lijnen te beperken had ik een tekst boven het oranje blok gezet, Waarschijnlijk niet duidelijk genoeg. Aangepast door de fases en nul in te tekenen en de opmerking boven het oranje blok aan te passen.;
AdPV invoeding kan op AC IN en AC OUT, zie afbeelding
[Afbeelding]
Jij nog een idee hoe de omschakelaar PAP/SAP verder vanaf de hoofdverderler geplaatst kan worden?
:strip_exif()/f/image/OOme5oxUGZ4HWEpwFktmsc2p.jpg?f=fotoalbum_large)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat ga ik denk ik inderdaad alsnog doen. Even een keer moment zoeken dat ik daar in de buurt kom, en tot die tijd maar niet te vaak naar kijkenTwingyTwingy schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:16:
[...]
Mijn autisme kan het al niet aan als er 2 verschillende merken in één kast zitten. Ik had gauw de automaatjes bij de collega-tweaker opgehaald
Dat lijkt mij een zaak voor de netbeheerder. Zou ik mij niet druk om maken.JvdHoudt schreef op zondag 3 september 2023 @ 16:06:
Ik wil in mijn meterkast de krachtgroep links laten weghalen, maar dan heb ik een opening in de zekeringkast.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[mbr]Verplaatst uit [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6[/]
(heel misschien heb ik iets dergelijks, dm als je het echt nodig hebt, dan ga ik zoeken)
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2023 14:31 ]
Volgens mij hadden (hele) oude beltrafo's vaak meerdere aftakkingen op de trafo voor verschillende spanningen.Verwijderd schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:30:
Ik ben opzoek naar een vervanger voor m'n huidige beltravo: https://www.elektramat.nl...t-aansluitdraden-at90232/ echter zie ik dat er bij mijn beltravo wat draadjes vandaan komen en bij een groot aantal andere beltravo's niet. Is dit iets waar ik mee moet opletten bij het aanschaffen van een nieuwe beltravo? de reden: wil een video deurbel en de huidige voldoet niet.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Verwijderd
Dus een soort gelijke beltravo waar geen draadjes aan verbonden zijn zal niet werken als ik het goed begrijp?blb4 schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:33:
[...]
Volgens mij hadden (hele) oude beltrafo's vaak meerdere aftakkingen op de trafo voor verschillende spanningen.
Maak eens een foto van wat je nu hebt én welke videodeurbel je wilt aansluiten.Verwijderd schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:48:
[...]
Dus een soort gelijke beltravo waar geen draadjes aan verbonden zijn zal niet werken als ik het goed begrijp?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Verwijderd
Dit is dus wat ernu in hangt, en ik ben van plan om uitvoering: Reolink Video Doorbell PoE op te hangen echter wil ik de situatie met de beltravo eerst opgelost hebben.True schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:57:
[...]
Maak eens een foto van wat je nu hebt én welke videodeurbel je wilt aansluiten.
:strip_exif()/f/image/QSfkCP0KAGGs4u5jdIuAa88X.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.elektramat.nl...ar-300ma-2csr256140r3205/
Die van Hager is veel goedkoper:
https://www.elektramat.nl...-20a-b-kar-300ma-afm420g/
Het ziet er misschien niet netjes uit, maar het prijsverschil is wel dusdanig dat ik mij afvraag waarom ik geen Hager zou plaatsen. Dus mijn vraag, passen die automaten van Hager goed in een ABB HAF kast?
@Zenix Kan je hier wat mee? https://www.sandervunderi...omaat-3p-n-16a-300ma.html
[ Voor 42% gewijzigd door onetime op 10-09-2023 19:12 ]
Een videodeurbel met PoE heeft toch geen trafo nodig, die stuur je aan vanuit een PoE-switch waarmee die direct ook verbinding met je netwerk maakt.Verwijderd schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:40:
[...]
Dit is dus wat ernu in hangt, en ik ben van plan om uitvoering: Reolink Video Doorbell PoE op te hangen echter wil ik de situatie met de beltravo eerst opgelost hebben.
[Afbeelding]
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
B16 is inderdaad weinig prijsverschil, maar het gaat dus om de B20. Maar bedankt voor het zoekenonetime schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:07:
Heb je hier: https://www.sandervunderi...eltrafo-ts-24-4-8-12.html iets aan? edit: @Verwijderd
@Zenix Kan je hier wat mee? https://www.sandervunderi...omaat-3p-n-16a-300ma.html
[ Voor 32% gewijzigd door Zenix op 10-09-2023 19:15 ]
Vermits deze past vanwege mogelijke busbar, die van Eaton zijn nóg goedkoper: https://www.elektramat.nl...l-20a-300ma-c-kar-120681/Zenix schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:06:
Ik moet mijn ABB HAF kast uitbreiden met een aardlekautomaat, die ik vast wou gaan kopen (doe zelf niet de installatie) Maar de automaat die ik op ogen heb voor PV, is kostbaar van ABB.
https://www.elektramat.nl...ar-300ma-2csr256140r3205/
Die van Hager is veel goedkoper:
https://www.elektramat.nl...-20a-b-kar-300ma-afm420g/
Het ziet er misschien niet netjes uit, maar het prijsverschil is wel dusdanig dat ik mij afvraag waarom ik geen Hager zou plaatsen. Dus mijn vraag, passen die automaten van Hager goed in een ABB HAF kast?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dat is geen B karakteristiek, de C's zijn goedkoper inderdaad.natural colour schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:17:
[...]
En die van Eaton zijn nóg goedkoper: https://www.elektramat.nl...l-20a-300ma-c-kar-120681/
Het is voor PV schrijft de ts, zou het dan wat uitmaken?Zenix schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:19:
[...]
Dat is geen B karakteristiek, de C's zijn goedkoper inderdaad.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dit systeem zal zo'n 12kW maximaal doen, dus verwacht geen hoge piekstromen. Dus ik zie geen reden waarom ik voor C zou kiezen. Behalve de prijs natuurlijk.natural colour schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:21:
[...]
Het is voor PV schrijft de ts, zou het dan wat uitmaken?
Verwijderd
Excuses, ging om de wifi deurbel variant.ArPi75 schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:12:
[...]
Een videodeurbel met PoE heeft toch geen trafo nodig, die stuur je aan vanuit een PoE-switch waarmee die direct ook verbinding met je netwerk maakt.
Als ik kijk naar de specificaties (die jij ongetwijfeld ook hebt gevonden) staat daar 'Input AC 100-240 V; 50-60 Hz' hierop gebaseerd zou ik zeggen dat je geen beltrafo kunt gebruiken.Verwijderd schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:45:
[...]
Excuses, ging om de wifi deurbel variant.
Weet niet waar je dat gevonden hebt, maar de voeding moet zijn: 12-24VAC 50/60Hz, DC 24VTrue schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:35:
[...]
Als ik kijk naar de specificaties (die jij ongetwijfeld ook hebt gevonden) staat daar 'Input AC 100-240 V; 50-60 Hz' hierop gebaseerd zou ik zeggen dat je geen beltrafo kunt gebruiken.
@Verwijderd je bestaande beltrafo za niet werken omdat die maar 8V is. Je zal of een adapter moeten gebruiken of bijvoorbeeld de voorgestelde ABB beltrafo.
Hier: de non-PoE variant: https://reolink.com/nl/pr...-doorbell/#specifications 'InputWolf87 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:57:
[...]
Weet niet waar je dat gevonden hebt, maar de voeding moet zijn: 12-24VAC 50/60Hz, DC 24V
@Verwijderd je bestaande beltrafo za niet werken omdat die maar 8V is. Je zal of een adapter moeten gebruiken of bijvoorbeeld de voorgestelde ABB beltrafo.
AC 100-240 V; 50-60 Hz' en ook hier: uitvoering: Reolink Video Doorbell Wi-Fi staat 'Stroomvoorziening Netvoeding'.
En als ik hier kijkt: [Reolink Video Doorbell PoE / WiFi] Ervaringen & Discussie zie ik bij de eerste post met informatie als de tweede post met de afbeelding ook duidelijk een 230V adapter.
Conclusie je hebt een adapter, en ja tuurlijk dat ding doet waarschijnlijk weer 8, 12 of 24V maar of je dat zomaar aangesloten krijgt is een tweede. Zeker als er in dit topic wordt geschermd met 'draadjes' en 'waar geen draadjes aan verbonden zijn' dan moet je de groepenkast niet openschroeven, maar er ver van wegblijven.
Ik mag aannemen dat we op dezelfde pagina uitkomen als ik je link aanklik, maar ik zie daar toch echtTrue schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:06:
[...]
Hier: de non-PoE variant: https://reolink.com/nl/pr...-doorbell/#specifications 'Input
AC 100-240 V; 50-60 Hz'
"Hardwired 12-24VAC 50/60Hz, 24VDC"
Of je moet het over de Chime hebben, die plug je inderdaad gewoon in een stopcontact.
Verder kan je gewoon zelf kiezen hoe je de deurbel van stroom voorziet, zelfs de PoE versie heeft daar terminals voor. Het kan zijn dat de wifi versie er een adapter bij krijgt, maar je bent zeker niet verplicht die te gebruiken.
[ Voor 19% gewijzigd door Ethirty op 11-09-2023 00:13 ]
#team_UTC+1
Ethirty schreef op maandag 11 september 2023 @ 00:11:
[...]
Ik mag aannemen dat we op dezelfde pagina uitkomen als ik je link aanklik, maar ik zie daar toch echt
"Hardwired 12-24VAC 50/60Hz, 24VDC"
Of je moet het over de Chime hebben, die plug je inderdaad gewoon in een stopcontact.
Verder kan je gewoon zelf kiezen hoe je de deurbel van stroom voorziet, zelfs de PoE versie heeft daar terminals voor. Het kan zijn dat de wifi versie er een adapter bij krijgt, maar je bent zeker niet verplicht die te gebruiken.
Ik keek inderdaad naar de Chime, gezien de PoE juist niet de versie was waarover gesproken werd. Maar ik vind het alles behalve duidelijk, gezien 'hardwired' dan weer naast de PoE versie staat dus ik geloof je best als jij zegt dat het zo is, maar eenduidige specificatie over de wireless variant heb ik nog niet gezien anders dan in het GoT topic waar er duidelijk een 230V adapter bij zit

Beiden zien er exact hetzelfde uit, zowel met ethernet poort als met de terminals. Enige verschil is de PoE in de ethernet aansluiting.
Dus een pssende trafo, bestaande draadjes waarschijnlijk hergebruiken en klaar
#team_UTC+1
Een USB-kabel laat zich niet zomaar verlengen, zeker niet naar 15 meter. Al ga je aan een "normale" USB-kabel solderen met een hobby-bob-bout, dan verandert de weerstand, en hebben veel apparaten er al geen zin meer in.John245 schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:40:
Weet iemand toevallig de geleiderdoorsnede van een USB draad?
Qua aderdikte is een standaard thermostaatkabel (0,8 mm²) ruim voldoende.
Wat ik begrijp heb je een stuk te overbruggen van 15 meter naar een tablet. Misschien een idee om een autoladerplug te slopen zodat deze lekker plat wordt? Dan kun je hem met 12V aan de ene kant voeden, en aan de andere kant een heel kort USB-kabeltje naar je tablet.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.