I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik had alleen naar de geleiderdoorsnede gevraagd en ik wl alleen een kabeltje maken van USB naar RJ10 om een 5V signaal aan te bieden aan een apparaat via de RJ10 kabel.Zwartoog schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:04:
[...]
Een USB-kabel laat zich niet zomaar verlengen, zeker niet naar 15 meter. Al ga je aan een "normale" USB-kabel solderen met een hobby-bob-bout, dan verandert de weerstand, en hebben veel apparaten er al geen zin meer in.
Qua aderdikte is een standaard thermostaatkabel (0,8 mm²) ruim voldoende.
Wat ik begrijp heb je een stuk te overbruggen van 15 meter naar een tablet. Misschien een idee om een autoladerplug te slopen zodat deze lekker plat wordt? Dan kun je hem met 12V aan de ene kant voeden, en aan de andere kant een heel kort USB-kabeltje naar je tablet.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb deze EMAT beltrafo (https://www.elektramat.nl...c-t-b-v-nest-ematb81224v/) waar ik mijn Reolink wifi Doorbell camera op heb aangesloten. Enige nadeel is dat mijn mechanische gong niet meer werkt.........Ethirty schreef op maandag 11 september 2023 @ 00:24:
Niet mijn plaatje, maar ik heb hier de PoE versie liggen.
[Afbeelding]
Beiden zien er exact hetzelfde uit, zowel met ethernet poort als met de terminals. Enige verschil is de PoE in de ethernet aansluiting.
Dus een pssende trafo, bestaande draadjes waarschijnlijk hergebruiken en klaar
ehhhh..HOI
Verwijderd
Volgensmij werk je mechanische gong zoiezo niet bij de Reolink maar er zijn een aantal personen die het wel gelukt is om de mechanische gong werkende te krijgen.krizzziz schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:33:
[...]
Ik heb deze EMAT beltrafo (https://www.elektramat.nl...c-t-b-v-nest-ematb81224v/) waar ik mijn Reolink wifi Doorbell camera op heb aangesloten. Enige nadeel is dat mijn mechanische gong niet meer werkt.........
Ik heb in een kamer op een paar led lampen, een schakelaar en een dimmer zitten. (hotelschakeling?).
De dimmer is een Jung 1731DD
:strip_exif()/f/image/qnAJRkPTAjRQajCNa0iCEXBw.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu wil ik die dimmer vervangen door een schakelaar. Deze schakelaar heb ik liggen: Jung 506EU.
Kan ik die gebruiken? Of gaat dat niet werken?
![]() | ![]() |
En als ik deze zou vervangen door een pulse schakelaar dan een nieuwe zou willen kopen, kan iemand een hint geven welke dat dat zou moeten zijn?
Graag advies.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik bedoelde zo'n schakelaar die je 1 keer klikt en dan terugwipt naar de uitgangspositie. (mocht ik daar later nog een zwave of zigbee module achter willen plaatsen)timovd schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:49:
@ahbart Waarom een pulseschakelaar? Bedoel je niet een tastschakelaar (drukvlakschakelaar)?
[ Voor 11% gewijzigd door ahbart op 11-09-2023 13:52 ]
Een tastschakelaar biedt de zelfde functionaliteit als een normale wipschakelaar. Een pulsdrukker geeft een puls tijdens het indrukken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik zie je punt. Ik denk dat ik geen pulse schakelaar nodig zal hebben. Een gewone wipschakelaar zou prima zijn. Ik pas mijn post hierboven aan. Maar zou ik dan die 506eu kunnen gebruiken? Of een nieuwe andere?timovd schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:54:
@ahbart Dan weten we nog steeds niet wat je bedoelt. Zoek even op wat het verschil is tussen een pulsdrukker en een tastschakelaar.
Een tastschakelaar biedt de zelfde functionaliteit als een normale wipschakelaar. Een pulsdrukker geeft een puls tijdens het indrukken.
Zoiets,ahbart schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:51:
[...]
Ik bedoelde zo'n schakelaar die je 1 keer klikt en dan terugwipt naar de uitgangspositie. (mocht ik daar later nog een zwave of zigbee module achter willen plaatsen)
https://www.elektramat.nl...iver-wit-glanzend-012603/
Willekeurig voorbeeld met een knop die terug veert.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
We hebben een groepenkast waarop staat Netbeheerder biedt aarding aan. We hebben ook een ijzeren pen in de grond zitten. De metalen draad in de gele pvc buis gaat onder de meterkast door de grond in. Is dit conform?
De woning is nog niet opgeleverd.
:strip_exif()/f/image/v2nb8iXEOUNd7l9QUqMaIltK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lbe1nMev4TmVp5pj7Q9iFkI0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Draakje5 op 11-09-2023 16:30 ]
Dat is geen groepenkast, dat zijn je hoofd-automaten. Fijn dat je aarde via het net krijgt.Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:29:
Goedendag. Op advies van een ander topic stel ik hier mijn vraag.
We hebben een groepenkast waarop staat Netbeheerder biedt aarding aan. We hebben ook een ijzeren pen in de grond zitten. De metalen draad in de gele pvc buis gaat onder de meterkast door de grond in. Is dit conform?
De woning is nog niet opgeleverd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je groepenkast zit / komt boven de meter.
De aarding door je vloer heen zal ergens aan de wapening zijn vastgemaakt.
Zodat je huis tov de aarde geen spanning voert.
Misschien ook wel aan waterleiding en verwarming. Je zal geen gas meer hebben.
edit: niets mis mee.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@onetime @TwingyTwingy Jullie kunnen gerust zijn, het ziet er inmiddels een stuk beter uit.TwingyTwingy schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:16:
Mijn autisme kan het al niet aan als er 2 verschillende merken in één kast zitten. Ik had gauw de automaatjes bij de collega-tweaker opgehaald
Zoals @Septillion al zei: Heel superstrak/recht wordt het kennelijk nooit met Attema (alhoewel het er op de foto erger uit ziet dan in het echt, misschien vervormt de camera van mijn antieke telefoon ook een beetje).
:strip_exif()/f/image/I6vNpOCfJlQxHL18r8RKzS0a.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nogmaals veel dank voor @PentaClover die me inmiddels beide automaatjes opgestuurd heeft
Ik zie dat je zonnepanelen meter de opwekking in de - weergeeft. Als je dit met bepaalde apparatuur gebruikt dan kan het zijn dat ze de waardes in de + verwachten, je dient dan de draden om te wisselen aan de achterkant. O.a. de CEMM heeft er moeite mee als de opwekking in de - is.ocaj schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:26:
[...]
@onetime @TwingyTwingy Jullie kunnen gerust zijn, het ziet er inmiddels een stuk beter uit.
Zoals @Septillion al zei: Heel superstrak/recht wordt het kennelijk nooit met Attema (alhoewel het er op de foto erger uit ziet dan in het echt, misschien vervormt de camera van mijn antieke telefoon ook een beetje).
[Afbeelding]
Nogmaals veel dank voor @PentaClover die me inmiddels beide automaatjes opgestuurd heeft![]()
. Dus mocht ik in de toekomst willen uitbreiden op het laatste open plekje dan heb ik de passende automaat al klaar liggen. Fijn, zo'n Tweakers-community
!
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik lees ze uit met eigen software en een getal vermenigvuldigen met -1 lukt me wel
Dankjewel! Inderdaad geen gas meer. De kabels zien we ook doorlopen naar de badkamer enz. Heb ik dan 2 aardings systemen/leidingen als ik het begrijp? 1 voor de hoofd-automaat (de netbeheerder) en een voor de rest van de woning (badkamer enz)?onetime schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:04:
[...]
Dat is geen groepenkast, dat zijn je hoofd-automaten. Fijn dat je aarde via het net krijgt.
Je groepenkast zit / komt boven de meter.
De aarding door je vloer heen zal ergens aan de wapening zijn vastgemaakt.
Zodat je huis tov de aarde geen spanning voert.
Misschien ook wel aan waterleiding en verwarming. Je zal geen gas meer hebben.
edit: niets mis mee.
Is er mogelijk ook nog iets te zeggen vanuit jullie expertise over de groepenkast. Ik heb bijvoorbeeld een krachtgroep zonder aardlekbeveiliging. Is dit gangbaar en kan ik dit overal voor gebruiken?
:strip_exif()/f/image/cKD0eSqKbf3x6IcYbs4c4XiS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eBpTsw5HCiQxkbn068Yi5rRI.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/qigq6OOL8PZfduWRTI42l85P.png?f=user_large)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Het vast positioneren van de automaten? Dus niet alsnog kunnen schuiven over de dinrail.John245 schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:27:
Weet iemand wat het voordeel is van de Hager LZ060 ten opzichte van zelf ruimte vrij laten in de groepenkast?
[Afbeelding]
Ik zat zelf ook naar zo'n oplossing te kijken en had deze gevonden:
https://www.elektrobode.n...er-v-s-15-22-70-77-022-09
7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland
Ook een mooie oplossing. Maar voor die prijs koop ik liever de originele.Rik! schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:53:
[...]
Het vast positioneren van de automaten? Dus niet alsnog kunnen schuiven over de dinrail.
Ik zat zelf ook naar zo'n oplossing te kijken en had deze gevonden:
https://www.elektrobode.n...er-v-s-15-22-70-77-022-09
Warmtepomp met een 'kookgroep' op 1 fase?Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:04:
[...]
Dankjewel! Inderdaad geen gas meer. De kabels zien we ook doorlopen naar de badkamer enz. Heb ik dan 2 aardings systemen/leidingen als ik het begrijp? 1 voor de hoofd-automaat (de netbeheerder) en een voor de rest van de woning (badkamer enz)?
Is er mogelijk ook nog iets te zeggen vanuit jullie expertise over de groepenkast. Ik heb bijvoorbeeld een krachtgroep zonder aardlekbeveiliging. Is dit gangbaar en kan ik dit overal voor gebruiken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kookgroep ook op 1 fase?
Maar goed er heeft weer iemand een paar 3 fase automaten uitgespaard.
Ja, juist. 1 fase aardlek bedoel je dan?Oilman schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:24:
[...]
Warmtepomp met een 'kookgroep' op 1 fase?
Kookgroep ook op 1 fase?
Maar goed er heeft weer iemand een paar 3 fase automaten uitgespaard.
De warmtepomp voldoet wellicht? maar de kookplaat sowieso niet samen met een oven

Maar vraag was eigenlijk over de krachtstroom links onder.
Ik zie distributie én reserver - denk dat dat reserve is? Het is te weinig om als voorbeveiliging te dienen voor de aardleks.Draakje5 schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:37:
[...]
Ja, juist. 1 fase aardlek bedoel je dan?
De warmtepomp voldoet wellicht? maar de kookplaat sowieso niet samen met een oven![]()
Maar vraag was eigenlijk over de krachtstroom links onder.
Bijzonder dat je dat er wel in zet, maar wel een kookgroep op 1 fase

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Een betere oplossing, al is hij misschien minder mooi. Hij laat wel luchtcirculatie toe.John245 schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:56:
[...] Ook een mooie oplossing. Maar voor die prijs koop ik liever de originele.
Thanks, ja de distributie is de reserve krachtstroom inderdaad. Wat betekent dat precies dat het onvoldoende is om als voorbeveiliging te dienen voor aardlekschakelaar. Wat zou een juiste manier van installeren zijn?Ethirty schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:43:
[...]
Ik zie distributie én reserver - denk dat dat reserve is? Het is te weinig om als voorbeveiliging te dienen voor de aardleks.
Bijzonder dat je dat er wel in zet, maar wel een kookgroep op 1 fase
Dit is projectbouw, dus ik heb helaas niet kunnen bepalen hoe de kookgroep uitgevoerd werd. Maar goed, we begrijpen dat dit ons belemmerd in het volledig gebruik van de kookplaat, oven enz dus gaan we niet mee akkoord.
Waarom ze in project bouw een reserve aanbrengen is onduidelijk, meestal wordt op elke euro bespaard.Draakje5 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 06:25:
[...]
Thanks, ja de distributie is de reserve krachtstroom inderdaad. Wat betekent dat precies dat het onvoldoende is om als voorbeveiliging te dienen voor aardlekschakelaar. Wat zou een juiste manier van installeren zijn?
Dit is projectbouw, dus ik heb helaas niet kunnen bepalen hoe de kookgroep uitgevoerd werd. Maar goed, we begrijpen dat dit ons belemmerd in het volledig gebruik van de kookplaat, oven enz dus gaan we niet mee akkoord.
Een voorbeveiliging is een technische oplossing voor het beschermen van je aardlekschakelaars indien je een grote PV-installatie hebt. Die zou dan in 3x40A uitgevoerd moeten zijn, vandaar dat ik niet denk dat deze daarvoor bedoeld is.
Een kookgroep is not done omdat je nu in theorie 32A kan vragen op een 25A fase. Maar dat gaat nog altijd standaard fout

#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb 540 euro betaald voor de krachtstroom, was niet standaard. Ik begrijp dat zonder aardlek ik deze niet overal voor kan gebruiken, dus moet er nog een aardlek op om hem in ieder geval breder inzetbaar te maken. Al begrijp ik dat meningen ook weer verschillen of dat een krachtgroep voor een laadpaal een aardlekschakelaar nodig heeft of niet.Ethirty schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:27:
[...]
Waarom ze in project bouw een reserve aanbrengen is onduidelijk, meestal wordt op elke euro bespaard.
Een voorbeveiliging is een technische oplossing voor het beschermen van je aardlekschakelaars indien je een grote PV-installatie hebt. Die zou dan in 3x40A uitgevoerd moeten zijn, vandaar dat ik niet denk dat deze daarvoor bedoeld is.
Een kookgroep is not done omdat je nu in theorie 32A kan vragen op een 25A fase. Maar dat gaat nog altijd standaard fout
Is deze krachtgroep voor PV wel als 3x40a uitgevoerd?
/f/image/pvUj44oJQXL96h3x43Ifgok4.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een 3P+N aardlekautomaat. De fasen zijn 3x16A. Waarom had je daar 3x40A verwacht?Draakje5 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:55:
[...]
Ik heb 540 euro betaald voor de krachtstroom, was niet standaard. Ik begrijp dat zonder aardlek ik deze niet overal voor kan gebruiken, dus moet er nog een aardlek op om hem in ieder geval breder inzetbaar te maken. Al begrijp ik dat meningen ook weer verschillen of dat een krachtgroep voor een laadpaal een aardlekschakelaar nodig heeft of niet.
Is deze krachtgroep voor PV wel als 3x40a uitgevoerd?
[Afbeelding]
Een eindgroep zonder aardlek is vanuit de Nen1010 soms toegestaan.
1 apparaat is vast aangesloten danwel met een speciale stekker.
2 je aardverdpreidings weerstand is voldoende laag om bij een aardsluiting de automaat af te schakelen.
Echter veel laadpaal merken schijven echter zelf een aardlek voor en dan ook nog een type welke ook op DC aardfouten tript.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
@Ethirty Noemde een voorbeveiliging, een zogenaamde rem-automaat, die bij een mogelijke maximale stroom van meer dan 40A (16A solar + 25A net = 41A) volgens een ABB document nodig is bij 40A aardlekschakelaars. Dat kan ook anders opgelost worden, de beste manier is overal alamats, geen aardlekschakelaars meer nodig, en alles onafhankelijk, of 63A aardlekschakelaars.
@Draakje5 Je moet zeggen dat je een 3fase kookplaat op het oog hebt, een 11kW exemplaar. Zoek maar een voorbeeld. (dit is de makkelijke weg, de moeilijke weg is ze uitleggen dat ze het fout doen. Denk je dat dat zou lukken???) Dan komt er dus een 3fase krachtgroep voor de kookplaat. Ben je van de foute kookgroep op 1fase af. Kan de warmtepomp niet gewoon op een normale 16A groep? Anders ook een krachtgroep.
Laat die halve kast door een hele vervangen en plaats alle 3fase spul daar. Ook ruimte voor laadpaal automaat. Kan die Cooker dan ook op een gewone automaat in de rechter kast?
Dat is een hoop geld voor een reserve groep, want deze zal dan verder nergens op aangesloten zijn. Heb je specifiek benoemd waar deze voor bedoeld was?Draakje5 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:55:
[...]
Ik heb 540 euro betaald voor de krachtstroom, was niet standaard. Ik begrijp dat zonder aardlek ik deze niet overal voor kan gebruiken, dus moet er nog een aardlek op om hem in ieder geval breder inzetbaar te maken. Al begrijp ik dat meningen ook weer verschillen of dat een krachtgroep voor een laadpaal een aardlekschakelaar nodig heeft of niet.
Een laadpaal heeft volgens mij altijd een aardlek nodig, alleen over het type aardlek (A of
#team_UTC+1
Vanwege de post van Erthity:Homer-Simpson schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:05:
[...]
Dit is een 3P+N aardlekautomaat. De fasen zijn 3x16A. Waarom had je daar 3x40A verwacht?
Maar mogelijk begrijp ik het helemaal verkeerd"Een voorbeveiliging is een technische oplossing voor het beschermen van je aardlekschakelaars indien je een grote PV-installatie hebt. Die zou dan in 3x40A uitgevoerd moeten zijn, "
De conclusie dus dat wanneer je niet weet waar een krachtgroep voor gebruikt wordt; het altijd verstandig is hier een aardlek voor aan te sluiten, als ik het goed begrijp.habbekrats schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:30:
@Draakje5
2 je aardverdpreidings weerstand is voldoende laag om bij een aardsluiting de automaat af te schakelen.
Echter veel laadpaal merken schijven echter zelf een aardlek voor en dan ook nog een type welke ook op DC aardfouten tript.
De kookplaat is ook via de aannemer / keukenproject leverancier besteld. Dus de aannemer weet welke kookplaat er in moet (BORA PURU 6.7kw).onetime schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:42:
@Draakje5 @Homer-Simpson
@Ethirty Noemde een voorbeveiliging, een zogenaamde rem-automaat, die bij een mogelijke maximale stroom van meer dan 40A (16A solar + 25A net = 41A) volgens een ABB document nodig is bij 40A aardlekschakelaars. Dat kan ook anders opgelost worden, de beste manier is overal alamats, geen aardlekschakelaars meer nodig, en alles onafhankelijk, of 63A aardlekschakelaars.
@Draakje5 Je moet zeggen dat je een 3fase kookplaat op het oog hebt, een 11kW exemplaar. Zoek maar een voorbeeld. (dit is de makkelijke weg, de moeilijke weg is ze uitleggen dat ze het fout doen. Denk je dat dat zou lukken???) Dan komt er dus een 3fase krachtgroep voor de kookplaat. Ben je van de foute kookgroep op 1fase af. Kan de warmtepomp niet gewoon op een normale 16A groep? Anders ook een krachtgroep.
Laat die halve kast door een hele vervangen en plaats alle 3fase spul daar. Ook ruimte voor laadpaal automaat. Kan die Cooker dan ook op een gewone automaat in de rechter kast?
Wat je allemaal noemt zijn hele goede tips denk ik als we het zelf lieten uitvoeren. Nu helaas afhankelijk van een aannemer die niet bereidwillig is en alleen het 'hoognodige' zal doen.
Nee, het doel van de krachtgroep is niet besproken. Er is betaald voor een reserve krachtgroep. En omdat de aannemer niet weet wat het doel hiervan is, lijkt het me toch dat dit uitgevoerd moet worden met aardlek.Ethirty schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:43:
[...]
Dat is een hoop geld voor een reserve groep, want deze zal dan verder nergens op aangesloten zijn. Heb je specifiek benoemd waar deze voor bedoeld was?
Een laadpaal heeft volgens mij altijd een aardlek nodig, alleen over het type aardlek (A ofkan je hooguit discussiëren.
:strip_exif()/f/image/QxSqxbBV13BWfMeli5PgYCTo.jpg?f=fotoalbum_large)
De hoofdaansluiting lijkt afgezekerd op 25A. (Dus 3x25A aansluiting wat prima is) echter is de hoofdschakelaar 40A. Dit is toch verkeerd? Ik wil natuurlijk niet dat de aannemer deze hoofdaansluiting vervangt voor een 3x63A aansluiting, dus wat is de beste manier om dit te laten controleren / corrigeren?
:strip_exif()/f/image/BSxkDK41QtWiZmjygDiUE5PB.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnenkant:
:strip_exif()/f/image/WGQepfm78iqz9NJVLWSetaBM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z85MQC29dBxMkhWsIFl5fkuF.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder zie ik ook dat de 2 fase kookgroep achter dezelfde fase hangt i.p.v. 2 fases, dit lijkt mij ook niet te kloppen?
Zien jullie verder nog fouten / prutswerk of zit ik er naast?
Je hoofdschakelaar is geschikt te scheiden tot max 40A (per ader), dus zit wat dat betreft helemaal prima.I_IBlackI_I schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:17:
Zojuist een voorschouw gehad voor een nieuw op te leveren woning. Hierbij tref ik deze meterkast aan.
De hoofdaansluiting lijkt afgezekerd op 25A. (Dus 3x25A aansluiting wat prima is) echter is de hoofdschakelaar 40A. Dit is toch verkeerd? Ik wil natuurlijk niet dat de aannemer deze hoofdaansluiting vervangt voor een 3x63A aansluiting, dus wat is de beste manier om dit te laten controleren / corrigeren?
Verder zie ik ook dat de 2 fase kookgroep achter dezelfde fase hangt i.p.v. 2 fases, dit lijkt mij ook niet te kloppen?
Het is ook enkel een schakelaar, geen beveiliging oid als je dat misschien dacht.
De kookgroep is een vreemde keuze op deze manier. In een 3 fase kast wil je eigenlijk altijd gewoon een krachtgroep (laten) plaatsen, dan kun je het volle vermogen van een kookplaat benutten.
Nu is er een kookgroep geplaatst op 1 fase dus je hebt in feite maar 25A beschikbaar (ipv 2x 16A + 32A, als je verdeeld over 2 fases, of 3x 16A bij een krachtgroep, al gebruiken de meeste platen enkel 2 fases bij een 3 fase aansluiting) voor je kookplaat (er van uit gaande dat de andere groepen op die fase niet gelijktijdig gebruikt worden).
In de praktijk zul je hier meestal weinig van merken (wie gebruikt nou all zijn pitten op vol vermogen), maar in theorie zou die fase vrij makkelijk overbelast kunnen raken. Zeker als er op die andere 2 groepen nog apparatuur zit die je gelijktijdig met je kookplaat gebruikt.
Norm technisch is het wel in orde, maar persoonlijk zou ik het wel oplossen met een krachtgroep voor de kookplaat.
Echter zit je kast nu vol en past een krachtgroep er niet in zonder andere componenten er uit te halen.
ow, en er komt vast iemand wat zeggen over het gebruik van krullen in de meterkast, maar daar zeg ik gewoon niets over.
[ Voor 3% gewijzigd door pickboy op 12-09-2023 13:34 ]
Sorry, maar jaDraakje5 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:50:
[...]
Vanwege de post van Erthity:
[...]
Maar mogelijk begrijp ik het helemaal verkeerd
Voorbeveiliging is een extra bescherming tussen je PV groep en de rest van je kast. Dit is onder bepaalde situaties aan te raden, maar wordt nog niet heel vaak toegepast. In jouw geval heb je die niet en wellicht is het ook niet nodig. Eea hangt af van hoe groot je PV installatie is.
Een 3 fase 16A groep zoals je nu reserve hebt kost krap 3 tientjes online. https://www.sandervunderi...allatieautomaat-3p-n.html
Tel nog wat arbeid erbij en je hebt meer dan genoeg marge voor een aardlek en wat wisselgeld
(Helaas is een groot deel van het bedrag vaak voor de administratie om een afwijking van de standaard te begeleiden. Dus ik denk niet dat je daadwerkelijk geld krijgt.)
#team_UTC+1
Als je PV <=16A kan leveren en 25A uit het net, kom je net boven de 40A die je ALS's aankunnen, maar dat zit in de marge, dus zou ik mij niet druk om maken.
Hier het ABB document waarin de oplossing met de remautomaat staat:
https://library.e.abb.com...fonorm-PV-EV-WP_A4_LR.pdf
En het plaatje van de remautomaat oplossing:
/f/image/6q7k5xKoSZLq3sygIzLM3ikI.png?f=fotoalbum_large)
Er is hier overeenstemming dat in een 3fase kast eigenlijk geen kookgroep hoort.
Er zijn er die zeggen dat het wel mag, en er zijn er die zeggen dat het niet mag.
Maar het hoort niet.
Één apparaat dus met een ontwerpstroom van 32A mag niet achter een 25A hoofdzekering.
Ik denk dus ook dat het niet mag, maar het is gewoonte vanuit het verleden van de 1fase aansluitingen...
En de kans dat het officieel wordt afgekeurd is erg klein, ik denk gezien de historie...
[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 12-09-2023 14:45 ]
Mwah. Ik denk eerder dat de conclusie gewoon moet zijn dat je nadenkt wat je waarop aansluit. En als je flexibiliteit voor de toekomst wilt, dat je beter ruimte kunt reserveren, ipv random componenten toe te voegen waarvan je niet weet of je ze nodig hebt.Draakje5 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:51:
[...]
De conclusie dus dat wanneer je niet weet waar een krachtgroep voor gebruikt wordt; het altijd verstandig is hier een aardlek voor aan te sluiten, als ik het goed begrijp.
"altijd een aardlek" is ook geen one-size-fits-all" oplossing zoals habbekrats al zegt.
Ik zou zelf niet zo gelukkig zijn met de laagspanningsaansluiting op de beltrafo op de laatste foto (tenzij je liever geen bezoekers hebt). De losse aders en enkel geïsoleerde aders zitten bij of tegen de 230V aan zonder verdere scheiding...I_IBlackI_I schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:17:
Zojuist een voorschouw gehad voor een nieuw op te leveren woning. Hierbij tref ik deze meterkast aan.
Zien jullie verder nog fouten / prutswerk of zit ik er naast?
De gele draad heeft al mooi de juiste lengte om via de klemmenstrook 230V op de bel en of belknop te zetten.
Is het 1 & 2 of 1 óf 2?habbekrats schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:30:
@Draakje5
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
1 en 2, maar een aardlek erbij is wel veiliger vooral tegen brand bij een "slechte" aardsluiting. De nen 1010 is een minimum eis.
Ik lees ergens dat je 500 nog wat voor 3 fase betaald hebtDraakje5 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:54:
[...]
De kookplaat is ook via de aannemer / keukenproject leverancier besteld. Dus de aannemer weet welke kookplaat er in moet (BORA PURU 6.7kw).
Prima investering.
Ze hebben de kast inderdaad met de 3 aardleks, met elk eigen automaten, (met zeer grote aanname) verdeeld over de 3 fasen.
Zoals ook de 3 fase (4pol) PV automaat.
Geschikt voor een 3fase omvormer van max 9 kW (22 tot 30 panelen)
Echter de verdeling is wat gek.
Apparatuur die je veel gebruikt zou je het beste willen verdelen over de fasen.
Maargoed, draadjes wisselen kan ev. later ook nog wel.
De kookgroep klopt niet.
Je Bora heeft een max stroom van 6,7/230=29,1A
Dat is dus 4,1A meer dan je hoofdautomaat aan kan.
Het werkt, totdat je alle pitten (in de avond!) een uur op vol vermogen aanzet.
Dan (of al eerder) klapt je hoofdautomaat van die fase (onder de kWh meter) eruit.
Als ik je Bora opzoekt zie ik dat die prima op 3 fase kan.
Dus de reserve automaat laten wisselen voor een 4 polige B16 mét aardlek.
Technisch kunnen ze de huidige prima laten zitten en er een 4pol aardlekautomaat voor zetten, maar dan is je kast meten een stuk voller. Dus niet mee akkoord gaan...
Dus valt t allemaal wel mee.
[Edit]
Ohja, anderhalve kast.
3f kookgroep moet wel een all1one automaat krijgen
[Edit2] @onetime zegt het wel goed:
Het is zeker aan te bevelen, en met zoveel hoogvermogen verbruikers, om PV invoeding 'te beveiligen'
Dus de installateur kun je de keus geven: de 3 aardleks en 12 automaten vervangen door alamats
Of de halve kast vervangen door een hele en het huis/kast met nog een extra 4polige 40A automaat beveiligen (dus tussen net/pv en de eindgroepen).
Valt dus niet mee...
[ Voor 18% gewijzigd door GMJansen op 12-09-2023 20:42 ]
Dat is snel gegaan, veel plezier ermeeocaj schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:26:
[...]
@onetime @TwingyTwingy Jullie kunnen gerust zijn, het ziet er inmiddels een stuk beter uit.
[Afbeelding]
Nogmaals veel dank voor @PentaClover die me inmiddels beide automaatjes opgestuurd heeft![]()
. Dus mocht ik in de toekomst willen uitbreiden op het laatste open plekje dan heb ik de passende automaat al klaar liggen. Fijn, zo'n Tweakers-community
!
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Als ik het mag opsommen adviseren jullie:
- Kookgroep laten aansluiten op minstens een 4 polige aardlekschakelaar bij voorkeur krachtgroep (in aparte kast);
- De PV aansluiting is prima (we hebben 13 panelen);
- De nen1010 stelt niet dat aardlekbeveiliging verplicht is bij een krachtgroep, maar dit is wel veiliger dus zou wel voorkeur genieten;
- De rest van de kast kan er mee door maar is een beetje krap uitgevoerd..
@GMJansen @onetime @Ethirty Zeer veel dank voor de uitleg hierboven.
Waarom monteren ze kast die ze meteen vol bezetten? Er is nu geen enkele uitbreidingsmogelijkheid.I_IBlackI_I schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 13:17:
[Afbeelding]
[...]
En ja hoor, we hebben weer een kookgroep. 2x16 A op een 25 A hoofdzekering. Ze leren het nooit!
Die beldraad onderin bij de verdeelblokjes is inderdaad een uitermate effectieve manier je bezoek met 400 Volt te verwelkomen. Met andere woorden, dit kan echt niet zo!AudioHome schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:32:
[...]
Ik zou zelf niet zo gelukkig zijn met de laagspanningsaansluiting op de beltrafo op de laatste foto (tenzij je liever geen bezoekers hebt). De losse aders en enkel geïsoleerde aders zitten bij of tegen de 230V aan zonder verdere scheiding...
De gele draad heeft al mooi de juiste lengte om via de klemmenstrook 230V op de bel en of belknop te zetten.
Is dat een Nederlands dingetje dat we zo graag een laagstroom beltrafo in onze meterkast hebben? Zelf heb ik dat liever buiten de kast, maar de beltrafo in de groepenkast lijkt wel een religie.FrankHe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:42:
[...]
Die beldraad onderin bij de verdeelblokjes is inderdaad een uitermate effectieve manier je bezoek met 400 Volt te verwelkomen. Met andere woorden, dit kan echt niet zo!
En inderdaad , kunnen we de kookgroep bij 25A fase gewoon onkunde gaan noemen?
En dan heeft nog niemand het gehad over die Wago-klem die vlak boven de beldraad zit. Die horen toch never-nooit-niet in een groepenkast...?FrankHe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:42:
[...]
Die beldraad onderin bij de verdeelblokjes is inderdaad een uitermate effectieve manier je bezoek met 400 Volt te verwelkomen. Met andere woorden, dit kan echt niet zo!
Dat is erg zwart-wit. Als ze in een dinrail beugel vastgeklemd worden mag het wel.ocaj schreef op woensdag 13 september 2023 @ 06:33:
[...]
Die horen toch never-nooit-niet in een groepenkast...?
It's time to play the music, it's time to light the lights
Anders gaat het niet passen, en de quooker, kan die dan in de rechter kast, als er geen alamats komen op een gewone groep?Draakje5 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:24:
Ik heb denk ik echt een dag nodig om deze informatie tot me te nemen en te begrijpen, om zo een duidelijk bericht naar de aannemer te sturen. Gelukkig hebben we nog wel even de tijd (voor de oplevering).
Als ik het mag opsommen adviseren jullie:
- Kookgroep laten aansluiten op minstens een 4 polige aardlekschakelaar bij voorkeur krachtgroep (in aparte kast);
vervang 1/2 kast door hele, 3fase spul daarin.
- De PV aansluiting is prima (we hebben 13 panelen);
- De nen1010 stelt niet dat aardlekbeveiliging verplicht is bij een krachtgroep, maar dit is wel veiliger dus zou wel voorkeur genieten;
- De rest van de kast kan er mee door maar is een beetje krap uitgevoerd..
Te krap voor wat het zou moeten zijn, dus hele kast.
@GMJansen @onetime @Ethirty Zeer veel dank voor de uitleg hierboven.
Als het wel alamats worden, en de kookgroep wordt een krachtgroep links, dan past alle 1fase toch rechts?
Mooie scheidinge 1 - 3 fase.
edit: ook de warmtepomp op een 3fase krachtgroep, dan zit recht vol met alamats, HS en beltrafo, 1fase.
Alle 3fase in een hele kast links. Ook al redelijk vol dan.
[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 13-09-2023 10:29 ]
Dat is wel een aanname. Mijn installatie krijgt 3x 1f groep, 2 voor de warmtepomp zelf en 1 voor boilervat.onetime schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:09:
herhaling - aanvulling:
[...]
edit: ook de warmtepomp op een 3fase krachtgroep,
Dan kan je geen krachtgroep inzetten.
#team_UTC+1
En jij kan ook een krachtgroep inzetten, desnoods met een onderverdeler bij je warmtepomp.
Als alternatief; hier een warmtepompboiler met 700W WP en 1800W element. Op één groep. Zolang het totaal onder de 3680W blijft kan het zeker op één gewone groep.
Eens wat je zegt, maar je stelt dat de kookgroep opgewaardeerd móet worden naar kracht. Maar ik stel alleen dat dat afhankelijk is van het warmtepomp "design" of dat kan. Je geeft zelf al aan dat jij genoeg hebt aan 1x 16A.onetime schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:48:
@Ethirty Het gaat hier over een "kookgroep" die voor een warmtepomp wordt ingezet. Achter een 25A hoofdautomaat, maar dat is dus 32A achter een 25A exemplaar. En dat is fout. Dat moet over de fases verdeeld worden -> 3fase.
En jij kan ook een krachtgroep inzetten, desnoods met een onderverdeler bij je warmtepomp.
Als alternatief; hier een warmtepompboiler met 700W WP en 1800W element. Op één groep. Zolang het totaal onder de 3680W blijft kan het zeker op één gewone groep.
#team_UTC+1
Als het 1 32A voeding is dan heeft 3x16 sowieso geen zin. We hebben het niet over een kookplaat met 2 gescheiden circuits.Septillion schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:17:
@Ethirty Alles wat op een kookgroep werkt zou ook gewoon op een krachtgroep moeten kunnenIn het apparaat zouden de twee voedingen namelijk geen enkele verbinding mogen hebben.
Nogmaals, daarom stelde ik dat het geen zin heeft om over een warmtepomp uitspraken te doen als niet eens bekend is wat voor apparaat we het over hebben.
Ja het kan, maar misschien ook niet
Of ik zie iets heel logisch over het hoofd.
#team_UTC+1
Dat kan dus wel altijd op een krachtgroep die 3x 16A beschikbaar maakt.
Dat weten we zeker.
Hmm, dat detail had ik inderdaad even over het hoofd gezien.onetime schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:44:
@Ethirty Een kookgroep is 2x 16A = 32A, dat is dus geen 1x 32A.
Dat weten we zeker.
#team_UTC+1
Je gaat er van uit dat de WP 2x16A nodig heeft op dezelfde plek. Het komt regelmatig voor dat de buitenunit 1x16A nodig heeft om het systeem te laten werken (binnenunit wordt gevoed vanuit buitenunit). De 2e 16A is dan wel nodig op de plek van de binnenuint, maar is compleet los van het systeem en wordt alleen gebruikt om het verwarmingselement te voeden. Als je dat op een 3 fase automaat zet moet je L1 naar buiten trekken en L2 naar de kelder/zolder/keuken. Dat valt niet helemaal in de categorie 'simpel en overzichtelijk'. De kookgroep constructie vind ik wel een mooie optie voor de WP omdat je zo het hele systeem spanningsloos kan maken.onetime schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:44:
@Ethirty Een kookgroep is 2x 16A = 32A, dat is dus geen 1x 32A.
Dat weten we zeker.
Eigenlijk zie ik niet zo veel verschil tussen een "kookgroep" en een 3fase groep voor de situatie die jij beschrijft.
Ik zie dus nog steeds liever een gewone krachtgroep. Alles eerst naar de ene unit en van daar naar de andere.
Maar de oorsprong hiervan begint een beetje buitenbeeld te raken, het ging om een specifieke kast.
wat mij betreft stoppen we er hier over
Inhakende op het laatste, jaEthirty schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:18:
[...]
Als het 1 32A voeding is dan heeft 3x16 sowieso geen zin. We hebben het niet over een kookplaat met 2 gescheiden circuits.
Nogmaals, daarom stelde ik dat het geen zin heeft om over een warmtepomp uitspraken te doen als niet eens bekend is wat voor apparaat we het over hebben.
Ja het kan, maar misschien ook niet
Of ik zie iets heel logisch over het hoofd.
Helemaal mee eens. Gewoon een trafo buiten de kast ophangen, netjes aansluiten en dan kan de eigenaar van deze kast ook een knappe krachtgroep (laten) installeren.MeTooPV schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:53:
[...]
Is dat een Nederlands dingetje dat we zo graag een laagstroom beltrafo in onze meterkast hebben? Zelf heb ik dat liever buiten de kast, maar de beltrafo in de groepenkast lijkt wel een religie.
En inderdaad , kunnen we de kookgroep bij 25A fase gewoon onkunde gaan noemen?
![]() | ![]() |
Vraag 1: kan ik een veertje toevoegen aan de bestaande 505EU op een van de twee schakelaars? Ik heb het uit elkaar gehaald en ik kan zien waar de veer naartoe moet (blauw ingetekend). Maar ik weet niet waar ik de juiste afmeting/sterkte veertje kan krijgen.
Alternatief: ik zou een nieuw binnenwerk kunnen kopen. Dan zou ik graag willen dat de dimmerzijde een nul-middenpositie heeft met twee pulsdrukkercontacten, één bij het indrukken van het bovenste deel van de wip, de andere bij het indrukken van de onderkant van de wip. De andere zijde moet dan nog steeds een gewone an-uit schakelaar blijven.
Vraag 2: 532-4U is een dubbele pulsdrukker met nul-middenposities. Kan ik beide veertjes op één zijde verwijderen en zo van die ene kant een normale schakelaar maken?
Voor de 535 EU denk ik dat het mogelijk is: "Bij verwijdering van de terugstelveer kan de impulsdrukker ook enkelzijdig worden gebruikt, dus als schakelaar. " Maar is hetzelfde mogelijk voor de 532-4U? De 535EU heeft slechts één contact aan elke kant, dus geen nul-middenpositie.
Als iemand bekend is met de Jung-serie, zou ik uw feedback op prijs stellen. Bedankt voor het meedenken!
M.a.w. op de P1 meter aangesloten fases 1,2,3 is bij iedereen gelijk in de straat
Nee de “buren” 2 deuren verderop zitten als het goed is op dezelfde fase indeling als jij. Maar dat is toch ook niet interessant om te weten? Jij kunt hele andere dingen op fase 2 hebben aangesloten dan je buurman. Dus vergelijken heeft geen zin.jobr schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:41:
Als ik een 3 fase aansluiting heb en mijn buren ook. Betekent dit dan ook dat bij mij bijv fase 2 gelijk is aan fase 2 van de buren (gezien op de P1 meter)?
M.a.w. op de P1 meter aangesloten fases 1,2,3 is bij iedereen gelijk in de straat
Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Regeren is vooruitschuiven
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Een automaat? Lijkt me wel, maar zeker weten doe ik het niet.T-MOB schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:38:
Telt een aardlekautomaat als een lastscheider in de zin van de nen?
Welke warmtepomp is het? De mijne (Panasonic) heeft twee alamats (40A, maar wel alamats, geen ALS) in de warmtepomp zelf, daar waar je de grondkabel de buitenunit invoert. Daar zitten verder geen werkschakelaars in of bij, ik vermoed dat die alamats daarvoor bedoeld zijn
Dat lijkt me capacitair omdat de kabels langs elkaar liggen. Je kunt er veilig een lamp op aansluiten (iets dat 230V aankan gaat niet stuk van 50V, wel de groep eerst uitzetten!), ik vermoed dat je daarna nul volt meet.xoror schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:53:
Als ik de schakelaar aanzet meet ik 230v. Als ik hem uitzet meet ik nog 50v.
[ Voor 49% gewijzigd door Paul op 15-09-2023 21:59 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Een Stiebel Eltron WPF cool 07. Is een brinepomp, de unit staat binnen in een technische ruimte met ook een verdeelkast. Volgens mij kan een monteur gewoon de twee alamats omzetten omPaul schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:53:
[...]
Een automaat? Lijkt me wel, maar zeker weten doe ik het niet.
Welke warmtepomp is het? De mijne (Panasonic) heeft twee alamats (40A, maar wel alamats, geen ALS) in de warmtepomp zelf, daar waar je de grondkabel de buitenunit invoert. Daar zitten verder geen werkschakelaars in of bij, ik vermoed dat die alamats daarvoor bedoeld zijn
veilig te werken.
[ Voor 99% gewijzigd door T-MOB op 15-09-2023 22:08 ]
Lijkt me prima, zeker als je beschrijft dat de werkschakelaar slecht bereikbaar zou zijn. Beetje nutteloos dan.T-MOB schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:07:
[...]
Een Stiebel Eltron WPF cool 07. Is een brinepomp, de unit staat binnen in een technische ruimte met ook een verdeelkast. Volgens mij kan een monteur gewoon de twee alamats omzetten om
veilig te werken.
Het idee van een werkschakelaar is dat je niet een tik krijgt als je bezig bent en iemand, per ongeluk, de groep inschakelt. In jouw geval zie je die persoon notabene op armlengte.
#team_UTC+1
Correct dat is als ik het goed heb wat meestal wel gedaan wordt zodat het draaiveld/draairichting voor krachtstroom ook dezelfde is in de gehele regio.jobr schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:41:
Als ik een 3 fase aansluiting heb en mijn buren ook. Betekent dit dan ook dat bij mij bijv fase 2 gelijk is aan fase 2 van de buren (gezien op de P1 meter)?
De theorie bij één fase is dat je elke drie huizen je een andere fase hebt. Bij drie fasen is dat natuurlijk niet meer relevant.DutchKel schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:44:
[...]
Nee de “buren” 2 deuren verderop zitten als het goed is op dezelfde fase indeling als jij. Maar dat is toch ook niet interessant om te weten? Jij kunt hele andere dingen op fase 2 hebben aangesloten dan je buurman. Dus vergelijken heeft geen zin.
Het is overigens wel mogelijk handig om te weten als de buurman en jij beide een één fase PV-installatie hebben het kan lonen om die op een andere fase te zetten zodat je geen uitval hebt bij een hoge spanning. Maar daarvoor is de rest v.d. wijk natuurlijk ook relevant.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik lees de amperages bij de batterij omvormer uit die met modbus TCP de kWh meter uitleest.
De CT klemmen zitten net bover de hoofdschakelaar aangesloten, maar de metingen zijn heel erg afwijkend van de slimme meter.
kWh meter vrij constant rond de 1,1A per fase en de slimme meter die er onder hangt zit rond de 9A per fase dat meet ik ook met een Ampere tang waar de CT klemmen zitten.
Iemand nog wat tips om te controleren?
:strip_exif()/f/image/r5t3jP1WqrrjKbnUn8liwTpq.jpg?f=fotoalbum_large)
De CT klemmen waren namelijk door de installateur foutief aangesloten zowel verkeerde L als orientatie. Hierdoor sloeg de omvormer in storing en ging willekeurig herstarten. Voordat ik weer iets met de batterijen kan doen moeten eerst de metingen kloppen.
[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 16-09-2023 14:09 ]
1200:1 is nu ingesteld op de omvormer. Als de CT ratio niet zou kloppen moeten de waarden van L1, L2, L3 wel evenredig afwijken door een factor.jadjong schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:10:
De CT-klem meet een stroom en produceert vervolgens een stroom richting de meter. Meestal staat er op de klem wel wat de verhouding is, bijvoorbeeld 100:1. Als er 100A gemeten wordt produceert de klem 1A richting de meter, je moet dan in d meter aangeven wat de verhouding is om er een nuttige meting uit te halen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/qTKEpjkWMCf1AlBC4iGy1Hde.png?f=user_large)
De slimme meter geeft nu -2kW per fase aan. Dus ik kan het verschil niet verklaren door allen de CT ratio?
[ Voor 3% gewijzigd door Vaevictis_ op 16-09-2023 14:26 ]
Beide, want ik heb een SAP en een PAP maar de rechtse is voor de SAP hier zit alleen een laadpaal op.onetime schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:32:
@Vaevictis_ Ik zie 2 hoofdschakelaars, een ABB en een Aeton. Welke zit er direct na je "slimme" meter?
Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. De kWh meter is verkeerd gevoed en wonder dat het werkt.onetime schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:32:
@Vaevictis_ Ik zie 2 hoofdschakelaars, een ABB en een Aeton. Welke zit er direct na je "slimme" meter?
/f/image/MgXpnocbqND6quSpA5tE1b48.png?f=fotoalbum_large)
en hoe het is aangesloten.
:strip_exif()/f/image/56o6QRYvdMCXdkTzurAtL1dg.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierdoor wordt ook het draaiveld omgedraaid van rechts naar links draaiend veld. En slaan de metingen natuurlijk nergens op.
Meteen maar de aders eens goed afknippen. Wat een puin zooi dit.
[ Voor 8% gewijzigd door Vaevictis_ op 16-09-2023 15:02 ]
(dit is waarom ik liefst alles zelf doe...)
Nu maar hopen dat de kleurcode wel overeenkomt met wat gebruikelijk is qua lijnen.onetime schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:03:
@Vaevictis_ Die installateur dacht zeker "van links naar rechts op de rail", en heeft niet gekeken naar de echte nummering op de meter. Maar alles werkt nu begrijp ik. Loop je al zijn werk even na?
(dit is waarom ik liefst alles zelf doe...)
Het was een elektricien. Maar diegene heeft wel meer fouten gemaakt die ik heb moeten herstellen. B.v. bij de PV omvormer geen werkschakelaar gemonteerd omdat het destijds niet hoefde (maar ik wel om vroeg). Ga zeker alles nalopen want ik heb het juist uitbesteed omdat ik geen gezeik wilde qua aansprakelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Vaevictis_ op 16-09-2023 15:20 ]
Precies. Dat is ook de reden dat ik het vraag. Fase 2 bij mij zit enkele volts lager dan de andere 2 fases.True schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:02:
Het is overigens wel mogelijk handig om te weten als de buurman en jij beide een één fase PV-installatie hebben het kan lonen om die op een andere fase te zetten zodat je geen uitval hebt bij een hoge spanning. Maar daarvoor is de rest v.d. wijk natuurlijk ook relevant.
Dus de buren kunnen hem het beste op die fase zetten.
Ze kunnen het natuurlijk ook meten maar dat verschil is er alleen bij zon. En het is maar de vraag of de installateur dat wel doet
@jobr De meeste monteurs sluiten het aan wat het makkelijkste is meestal. In elektrotaal de weg van de minste weerstand.
Wandlichtpunt komt op dezelfde muur als de wcd (zij muren). schakelaar komt op een andere wand (achtergevel). Kan dit wel?habbekrats schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:43:
@DaVe9091 Doorlussen op dezelfde wand kan, liever niet door hoeken.
Inmiddels zijn we iets verder en is de situatie net iets veranderd. Wat ik van de bovenstaande discussie meeneem:Xander schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:14:
[...]
Een 3-fasen groep op busboard neemt maar 3 posities in, dus die past er rechts gewoon bij zonder iets te verwijderen.
Een laadpaal hoort een aparte 30mA aardlekschakelaar te hebben, daarvoor zou ik een 3P+N aardlekautomaat op de onderste rij plaatsen. Je houdt dan nog steeds ruimte om onderin een 4P aardlekschakelaar en bovenin 4 eindgroepen bij te plaatsen.
- Ik kan een 3-fase krachtgroep in de busboard erbij prikken rechts op bestaande aardlek (3 flexomaten, nul brug, brug op schakelaar) voor de kookplaat.
- De laadpaal kan linksonder naast de aardlekschakelaar op een 3-fase alamat.
- De elektra in de schuur is vanaf een stopcontact in huis doorgelust naar buiten op slechts 1.5mm2. Ik vind dat eigenlijk niet heel netjes.
- Op hetzelfde schuurtje (waar ook de laadpaal komt) zou ik ook enkele zonnepanelen willen leggen, een kleine 1-fase installatie van rond de 1500Wp.
Het idee is dan verder vrij eenvoudig, ik zou dan op:
- 20a 3-fase afzekeren in de hoofdkast
- 16a 1-fase afzekeren voor pv
- 16a 1-fase afzekeren voor de elektra in de schuur zelf
- 16a 3-fase afzekeren voor de laadpaal
Wat ik niet helemaal goed begrijp is: waar moeten er wel/geen aardlek(automaten)? Ik zie veel voorbeelden waar er in essentie twee achter elkaar zitten (hoofdkast en onderverdeler), is dat de bedoeling, kan dat kwaad, is het nodig? Om ongelukken te voorkomen moet er sowieso een in de hoofdkast lijkt me, en een laadpaal en PV moeten ook op eigen aardlek, maar achter elkaar?
Hier moet je mee oppassen. Met verbruikers op één fase en teruglevering op een andere, kan de nulstroom te hoog worden. Ik zou die twee op dezelfde fase houden, of helemaal gescheiden (schuurtje op de oude kabel houden).Jazzle schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:43:
[...]
Inmiddels zijn we iets verder en is de situatie net iets veranderd. Wat ik van de bovenstaande discussie meeneem:De overweging die daar nu bij komt:
- Ik kan een 3-fase krachtgroep in de busboard erbij prikken rechts op bestaande aardlek (3 flexomaten, nul brug, brug op schakelaar) voor de kookplaat.
- De laadpaal kan linksonder naast de aardlekschakelaar op een 3-fase alamat.
Naar mijn idee zou ik de bovenstaande zaken kunnen combineren op de 5-aderige 4mm2 grondkabel die ik voor de laadpaal al had aangelegd door het plaatsen van een onderverdeler in de schuur. De bestaande 1.5mm2 bekabeling vervalt dan in zijn geheel.
- De elektra in de schuur is vanaf een stopcontact in huis doorgelust naar buiten op slechts 1.5mm2. Ik vind dat eigenlijk niet heel netjes.
- Op hetzelfde schuurtje (waar ook de laadpaal komt) zou ik ook enkele zonnepanelen willen leggen, een kleine 1-fase installatie van rond de 1500Wp.
Het idee is dan verder vrij eenvoudig, ik zou dan op:Dat is dan bijna selectief
- 20a 3-fase afzekeren in de hoofdkast
- 16a 1-fase afzekeren voor pv
- 16a 1-fase afzekeren voor de elektra in de schuur zelf
- 16a 3-fase afzekeren voor de laadpaal
![]()
Wat ik niet helemaal goed begrijp is: waar moeten er wel/geen aardlek(automaten)? Ik zie veel voorbeelden waar er in essentie twee achter elkaar zitten (hoofdkast en onderverdeler), is dat de bedoeling, kan dat kwaad, is het nodig? Om ongelukken te voorkomen moet er sowieso een in de hoofdkast lijkt me, en een laadpaal en PV moeten ook op eigen aardlek, maar achter elkaar?
Lees je verder even in op pv-verdelers. Normaal gesproken zou je de kabel in je meterkast gewoon op 16A afzekeren, maar ik begrijp het dat je ook nog iets in het schuurtje wilt kunnen doen als de auto staat te laden. Not sure wat de normen hierover zeggen.
Goed punt. echter:mcDavid schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:06:
[...]
Hier moet je mee oppassen. Met verbruikers op één fase en teruglevering op een andere, kan de nulstroom te hoog worden. Ik zou die twee op dezelfde fase houden, of helemaal gescheiden (schuurtje op de oude kabel houden).
[...]
- Als schuur en omvormer op dezelfde fase zitten: hogere nulstroom bij gelijktijdig opwek, laden en gebruik in schuur, maar die nulstroom loopt dan enkel door de verdeelkast deels terug naar net en deels naar de omvormer? (in de kast waar toch al 6mm2 gebruikt wordt).
- Als schuur en zonnepanelen op een andere fase zitten: geen hogere nulstroom want laadpaal is enige verbruiker op de PV fase en die is op 16a afgezekerd.
Je mist waarschijnlijk het effect van de 1200 fase verschuiving, dat heeft nogal effect op hoe de nul-stroom loopt. Je gebruikt een 4mm2 kabel, dat maakt verder al veel goed.
Toch wil ik het volledig proberen te begrijpen, want in scenario 2 (andere fase) loopt er door de faseverschuiving toch helemaal geen extra stroom door de nuldraad (niet gelijktijdig iig)?onetime schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:45:
@Jazzle Doe schuur en PV op 1 fase, dan blijft de nul-stroom inderdaad in je onderverdeler.
Je mist waarschijnlijk het effect van de 1200 fase verschuiving, dat heeft nogal effect op hoe de nul-stroom loopt. Je gebruikt een 4mm2 kabel, dat maakt verder al veel goed.
Daarnaast is de situatie niet anders dan wanneer alles in een enkele groepenkast zat? (afgezien van 4mm2 vs 6mm2).
De vraag over aardlekschakelaars staat ook nog open, kan ik dat ook 'selectief' doen? 300ma in de hoofdkast, 30ma alamats erachter?
Beiden op dezelfde fase is geen of minder stroom door de nul en wanneer ze op verschillende fases zitten krijg je dus een hogere stroom dan normaal ipv minder.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Er is hier ooit een link naar een fantastisch mooi gemaakt interactief grafiekje gepost, waarin je zelf de verschillende belastingen op de fasen (inclusief teruglevering) in kon stellen en precies kon zien wat de resulterende nulstroom werd. Helaas kan ik die niet meer terugvinden. Wellicht @Xander ?Rimco schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:57:
@Jazzle Teken een 3 fase vectordiagram als je de details wilt snappen, maar in het kort werkt de fase verschuiving bij opwek en verbruik andersom dan dat je gewend bent.
Beiden op dezelfde fase is geen of minder stroom door de nul en wanneer ze op verschillende fases zitten krijg je dus een hogere stroom dan normaal ipv minder.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Gevonden!Andrehj schreef op zondag 17 september 2023 @ 11:02:
[...]
Er is hier ooit een link naar een fantastisch mooi gemaakt interactief grafiekje gepost, waarin je zelf de verschillende belastingen op de fasen (inclusief teruglevering) in kon stellen en precies kon zien wat de resulterende nulstroom werd. Helaas kan ik die niet meer terugvinden. Wellicht @Xander ?
Belasting (naast de laadpaal) op dezelfde fase verminderd de nuldraad stroom dan inderdaad, terwijl een belasting erbij op de andere fase de belasting dan tot max 27A verhoogd. Ook dat zou met 4mm2 nog wel kunnen, maar andersom is natuurlijk beter. Mooie tool!
habbekrats schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:17:
@Vaevictis_ Tip, ik zou de draden op de sunways iets verder erin doen of een stukje inkorten. Zo is het niet aanraakveilig.
@jobr De meeste monteurs sluiten het aan wat het makkelijkste is meestal. In elektrotaal de weg van de minste weerstand.
:strip_exif()/f/image/o7g8C16Foroepu8mIhUS1vD9.jpg?f=fotoalbum_large)
Jammer dat je het werk moet overdoen van een professional die je er voor betaald maar met ellende achterlaat.
Maar ... een impulsschakelaar zit toch een veer in, zodat hij 'terugwipt'? Dat doet deze niet. Of heb ik me nu vergist?
Ja, er zit een sticker met typenummer + omschrijving, die bij beide producten verschillend zijn en corresponderen met de nummers op de hornbach site. Waarschijnlijk verkeerd gestickerd dus...Septillion schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:01:
@koelkast Zou wel moeten ja. Staat er een typenummer op? Anders zou ik zeggen dat je 2x een normale schakelaar gekregen hebt...
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.