Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste
Acties:
  • 654.740 views

• jtm_
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-07 11:58
Onlangs is er bij ons thuis een laadpaal geinstalleerd. Het is uitgevoerd door een bedrijf wat de laadpalen installeert voor werknemers van het bedrijf waar mijn vriendin werkt, dus we hadden ook geen keuze.

Er is overigens een kastje naast geplaatst, van een ander merk, wat ik sowieso al niet heel fraai vind, maar dat is puur optisch dus dat laat ik maar voor wat het is.

Maar nu viel me op dat de installatie volgens mij niet helemaal volgens de regels is gebeurd. Er mogen toch niet meerdere draden in één klem (zie rode markering)? In dit geval hadden hier toch gewoon aansluitblokjes in de lege klemmen onderin geplaatst moeten worden?

Ze hebben van tevoren om allemaal foto's etc gevraagd voor een zogenaamde 'online schouwing' (die ook nog eens geld kostte), dus dan hadden ze toch kunnen zien welk type meterkast wij hebben aan daarvoor de juiste aansluitblokjes kunnen meenemen?

Hoe erg is dit? Dit is volgens de normen toch simpelweg niet toegestaan? Moet ik dit melden bij ze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuyHzHaO86_cKjnbNTN4VwL073I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R35ZQuCsruCiab93m1h1vF9p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door jtm_ op 20-09-2023 11:55 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:12
jtm_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:48:
Onlangs is er bij ons thuis een laadpaal geinstalleerd. Het is uitgevoerd door een bedrijf wat de laadpalen installeert voor werknemers van het bedrijf waar mijn vriendin werkt, dus we hadden ook geen keuze.

Maar nu viel me op dat de installatie volgens mij niet helemaal volgens de regels is gebeurd. Er mogen toch niet meerdere draden in één klem (zie rode markering)? In dit geval hadden hier toch gewoon aansluitblokjes in de lege klemmen onderin geplaatst moeten worden?

Ze hebben van tevoren om allemaal foto's etc gevraagd voor een zogenaamde 'online schouwing' (die ook nog eens geld kostte), dus dan hadden ze toch kunnen zien welk type meterkast wij hebben aan daarvoor de juiste aansluitblokjes kunnen meenemen?

Hoe erg is dit? Er is een kastje naast geplaatst, van een ander merk, wat ik sowieso al niet heel fraai vind, maar dat is puur optisch. Maar het net genoemde punt is simpelweg toch niet toegestaan? Moet ik dit melden bij ze?

[Afbeelding]
Of 't is toegestaan (2 draden onder 1 schroefklem) hangt mede af van de specificaties van de fabrikant, 't is in elk geval op z'n minst niet fraai uitgevoerd. Er had m.i. in elk geval een dubbele adereindhuls gebruikt moeten worden zoals de meest linker gele.

toevoeging: er zitten idd 3 draden onder, dat mag nooit. Verder zie ik dat die nuldraad (de blauwe sowieso al zal doorgelust en op andere punten ook al een draad met en een draad zonder adereindhuls zitten geklemd (b.v. helemaal rechts). Die laadpaalinstallateur zal wel gedacht hebben ik knoei gewoon maar een beetje in dezelfde stijl door...

[ Voor 10% gewijzigd door blb4 op 20-09-2023 12:02 . Reden: toevoeging: ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:46
@jtm ik zie gewoon 3 blauwe draden onder 1 klem. Dat mag niet, heeft nooit gemogen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• jtm_
blb4 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:56:
[...]

Of 't is toegestaan (2 draden onder 1 schroefklem) hangt mede af van de specificaties van de fabrikant, 't is in elk geval op z'n minst niet fraai uitgevoerd. Er had m.i. in elk geval een dubbele adereindhuls gebruikt moeten worden zoals de meest linker gele.
Ik denk dat er geen dubbele adereindhuls gebruikt is omdat de blauwe doorlusdraden bij ABB kasten volgens mij 4mm zijn, en zij volgens mij 6mm hebben gebruikt.

• jtm_
habbekrats schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:57:
@jtm ik zie gewoon 3 blauwe draden onder 1 klem. Dat mag niet, heeft nooit gemogen.
Het zijn er twee. De achterste die je ziet is het doorlusdraad wat in de opening erachter binnenkomt. (zitten twee openingen onderin)

• blb4
jtm_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:58:
[...]

Ik denk dat er geen dubbele adereindhuls gebruikt is omdat de blauwe doorlusdraden bij ABB kasten volgens mij 4mm zijn, en zij volgens mij 6mm hebben gebruikt.
mmm, (2 x) 4mm samen met 6mm onder 1 klem dus....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jtm_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:48:

Er is overigens een kastje naast geplaatst, van een ander merk, wat ik sowieso al niet heel fraai vind, maar dat is puur optisch dus dat laat ik maar voor wat het is.

Hoe erg is dit? Dit is volgens de normen toch simpelweg niet toegestaan? Moet ik dit melden bij ze?

[Afbeelding]
Naast wat er al gezegd is vind ik de keuze voor het combineren van verschillende aardlekschakelaars van verschillende fases naar één krachtinstallatieautomaat (neem ik even aan gezien de bedrading naar het kastje links) ook behoorlijk bewonderenswaardig. Waarom is hier niet gegaan voor een kracht aardlekautomaat en rechtstreeks v.a. de hoofdschakelaar (bovenkant natuurlijk ..) die kant op gewerkt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:36
@True Volgens mij is de onderkant de aanvoerende kant dus zitten er niet achter. Dat boven de hoofdschakelaar of via verdeelblokjes logischer was, zeker. Maar in het kastje links zou gewoon een aardlekautomaat (of combi) moeten zitten.

@jtm_ Ik weet even niet meer of twee draden onder 1 klem mocht bij ABB maar dan nog moeten deze volgens mij dezelfde diameter/type zijn. Dus niet één met en ander zonder adereindhuls.

En welke EV module is het? Heeft hij al ingebouwde DC beveiliging?

En mja, schouw zal waarschijnlijk alleen geweest zijn voor "past het nog in de kast of moeten/kunnen we er een extra kastje naast frotten".

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:07
Septillion schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:26:
En mja, schouw zal waarschijnlijk alleen geweest zijn voor "past het nog in de kast of moeten/kunnen we er een extra kastje naast frotten".
Ik vrees dat je niet heel ver van de waarheid af zit eigenlijk.

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:56

timovd

Voorsprong door techniek

jtm_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:00:
[...]

Het zijn er twee. De achterste die je ziet is het doorlusdraad wat in de opening erachter binnenkomt. (zitten twee openingen onderin)
Daar had de installateur van de groepenkast (niet van de laadpaal) een kam voor moeten gebruiken om spaghetti te voorkomen.
Mag ik je er ook op wijzen dat je kookgroep niet volgens de norm is?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• jtm_
timovd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:19:
[...]
groepenkast (niet van de laadpaal) een kam voor moeten gebruiken om spaghetti te voorkomen.
Mag ik je er ook op wijzen dat je kookgroep niet volgens de norm is?
Zo worden deze groepen volgens mij rechstreeks vanuit de fabriek van ABB geleverd.

Wat is er mis met de kookgroep? Woning is 3 jaar geleden opgeleverd (nieuwbouw), dan zou je toch mogen verwachten dat het allemaal volgens norm is? Of zijn deze normen in de tussentijd veranderd?
@jtm_ Het is een kookgroep voor een 1 fase kast, dan heb je 35A / 40A, dan mag 32A wel.
Bij een 3fase kast met 25A hoofdzekeringen heb je een probleem.
Dat het meestal goed gaat komt door de toleranties van de automaten...

edit: in een 3fase kast hoort een krachtgroep.

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 20-09-2023 14:41 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Septillion schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:26:
@True Volgens mij is de onderkant de aanvoerende kant dus zitten er niet achter. Dat boven de hoofdschakelaar of via verdeelblokjes logischer was, zeker. Maar in het kastje links zou gewoon een aardlekautomaat (of combi) moeten zitten.
Je hebt inderdaad gelijk, die doorgevoerde nul met waarschijnlijk geperste uiteindes bevestigen dat inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
Daar hebben we een heel topic over...

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:13

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb een vraag, wij gaan onze zolder verbouwen. Er is al jaren niks aan gedaan dus ik wil ook de elektra op de schop nemen.

Huidige situatie is er zijn 3 groepen;
- CV + verlichting
- Wasmachine / omvormer
- Droger

Nu gaat de wasmachine en droger naar een andere locatie, kan ik dan een centraal doos zetten op de groep van wasmachine of droger En deze doorlussen naar ander stopcontact? Ik sluit er voor de rest niks extra op, zodat die groep alleen voor droger of wasmachine is. Of moet ik weer helemaal nieuwe kabels trekken tot aan de meterkast?

Als het lukt probeer ik nog een extra loze buis te fixen, maar de 1e verdieping willen we niks aan klussen want daar is het nog prima en mooi.

• jtm_
blb4 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:56:
[...]
toevoeging: er zitten idd 3 draden onder, dat mag nooit. Verder zie ik dat die nuldraad (de blauwe sowieso al zal doorgelust en op andere punten ook al een draad met en een draad zonder adereindhuls zitten geklemd (b.v. helemaal rechts). Die laadpaalinstallateur zal wel gedacht hebben ik knoei gewoon maar een beetje in dezelfde stijl door...
Die kast is zo voorbedraad vanuit de fabriek volgens mij, er zitten wel eindhulsjes of geperse uiteinden, maar niet zoals zulke hulsjes als die gele.

Anyways, aan jullie reacties te lezen mag het dus niet zoals de laadpaalinstallateur het heeft aangesloten. Is het gevaarlijk? Wat zouden jullie doen, contact met ze opnemen? Of gewoon maar laten zoals het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jtm_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:07:
[...]

Die kast is zo voorbedraad vanuit de fabriek volgens mij, er zitten wel eindhulsjes of geperse uiteinden, maar niet zoals zulke hulsjes als die gele.

Anyways, aan jullie reacties te lezen mag het dus niet zoals de laadpaalinstallateur het heeft aangesloten. Is het gevaarlijk? Wat zouden jullie doen, contact met ze opnemen? Of gewoon maar laten zoals het is?
Wie is de opdrachtgever? Je vriendin of haar werkgever? Ik zou dit ook gewoon even hard naar binnenschuiven bij de werkgever als ik eerlijk ben. Die verplichten haar om via die partij iets af te nemen en dat schijnt beunwerk te zijn, dat is waarschijnlijk deels de reden dat ze niet willen dat de werknemers zelf iemand in hand nemen.

Het grote probleem is hier dat eigenlijk al je normale gebruik door dit beunwerk minder veilig geworden is en je niet even ervoor kunt kiezen om de laadpaal (nog) niet te gebruiken dat is geen 'workaround' voor het feit dat het slecht aangesloten is. Mogelijk maken aders nu minder goed contact waardoor er wel degelijk een kans is op problemen.

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:27

jjust

Het leven is een strijd

Ik heb op de 1ste verdieping een dubbel half opbouw stopcontact. Ik wil dat stopcontact verlagen en dan twee inbouwdozen boren waardoor ik twee inbouwstopcontacten krijg. De hele 1ste verdieping zit op 1 groep. De aanvoer vanuit de meterkast naar de 1ste verdieping gaat via dit stopcontact. De aanvoer komt binnen op het stopcontact en wordt via het stopcontact verder doorgelust naar een centraaldoos (via nog een inbouwdoos met een schakelaar).

Mijn vraag is hoe ik dit het beste kan oplossen in de nieuwe situatie. Ik zie daarbij twee opties namelijk:
Optie A: Aanvoer op stopcontact 1, doorlussen naar stopcontact 2 en van daaruit naar de centraaldoos;
Optie B: Aanvoer op wago klemmen, vanuit de klemmen doorlussen naar centraaldoos en vanuit de klemmen de stopcontacten voeden. Ik kan eventueel diepe inbouwdozen plaatsen.

Iemand een idee welke optie de voorkeur heeft? Ik denk zelf optie B zodat niet alles via de stopcontacten loopt. Maar je creeert wel een extra klem.

Voor de visueel ingestelden hieronder een schets met mijn beperkte paint skills (klik voor groot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9zTC32zZ4ZknoMdYxXpuvGFdfA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7flYc7TPCBkrHRPtmV0C76ul.jpg?f=fotoalbum_small

• blb4
jtm_ schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:07:
[...]

Dat doorlussen is dan blijkbaar standaard in zo'n kast, 't wordt dus anders op 't moment dat er een kabel wordt bijgestoken. Ik zou 't niet zo laten en dus contact met ze opnemen.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 15:57
jjust schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:40:
Ik heb op de 1ste verdieping een dubbel half opbouw stopcontact. Ik wil dat stopcontact verlagen en dan twee inbouwdozen boren
De meest voor de hand liggende optie is naast de huidige inbouwdoor een tweede doos boren, en de aan en afvoer leidingen ongemoeid te laten. Zo boren dat de huidige doos niet kapot gaat en handmatig gat iets vergroten.

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Dank alleen bedoelde ik verlagen anders namelijk het stopcontact zit nu op 110cm hoogte (ongeveer) en die wil ik verlagen naar een hoogte van 25, 30cm. Dus ik moet sowieso breken en de leiding verleggen. De vraag is vooral hoe ik de draden het beste kan doorlussen naar de rest van de groep.

• kameraadpjotr
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-09 07:59
jjust schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:40:
Ik heb op de 1ste verdieping een dubbel half opbouw stopcontact. Ik wil dat stopcontact verlagen en dan twee inbouwdozen boren waardoor ik twee inbouwstopcontacten krijg. De hele 1ste verdieping zit op 1 groep. De aanvoer vanuit de meterkast naar de 1ste verdieping gaat via dit stopcontact. De aanvoer komt binnen op het stopcontact en wordt via het stopcontact verder doorgelust naar een centraaldoos (via nog een inbouwdoos met een schakelaar).

Mijn vraag is hoe ik dit het beste kan oplossen in de nieuwe situatie. Ik zie daarbij twee opties namelijk:
Optie A: Aanvoer op stopcontact 1, doorlussen naar stopcontact 2 en van daaruit naar de centraaldoos;
Optie B: Aanvoer op wago klemmen, vanuit de klemmen doorlussen naar centraaldoos en vanuit de klemmen de stopcontacten voeden. Ik kan eventueel diepe inbouwdozen plaatsen.

Iemand een idee welke optie de voorkeur heeft? Ik denk zelf optie B zodat niet alles via de stopcontacten loopt. Maar je creeert wel een extra klem.

Voor de visueel ingestelden hieronder een schets met mijn beperkte paint skills (klik voor groot).

[Afbeelding]
Optie A is de standaardmethode: gewoon doorlussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@kameraadpjotr Niet mee eens; volgens mij bedoeld @jjust echt de draden op de WCD, terwijl de te gebruiken methode toch echt is om "lasdoppen" te gebruiken, met een aftakking voor de WCD.

edit: niet A, maar B dus.

edit2: @jjust Je voorkomt juist extra onderbrekingen naar de rest van de groep, de naast gelegen WCD's kan je natuurlijk wel door verbinden.

[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 21-09-2023 11:38 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

@onetime Dank, dat bevestigt mijn vermoeden. Nu is hij wel doorgelust via het stopcontact maar dan wordt die hele groep gevoed via dat stopcontact.

Ik plaats wel twee diepe inbouwdozen. Daar passen wel twee WCD's op inclusief losse lasdoppen om de WCD's te omzeilen bij het voeden van de rest van de groep. De WCD's lus ik wel door.

• kameraadpjotr
onetime schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:28:
@kameraadpjotr Niet mee eens; volgens mij bedoeld @jjust echt de draden op de WCD, terwijl de te gebruiken methode toch echt is om "lasdoppen" te gebruiken, met een aftakking voor de WCD.

edit: niet A, maar B dus.

edit2: @jjust Je voorkomt juist extra onderbrekingen naar de rest van de groep, de naast gelegen WCD's kan je natuurlijk wel door verbinden.
... in België is het de gewoonte om te beginnen bij de kast, naar WCD1, dan naar 2, en dan zo door tot op het einde. Maar ieder land heeft andere gebruiken ;-)
@kameraadpjotr Bedoel je echt de draad zelf in de WCD, en dan met de volgende draad OOK in de WCD en dan verder?
Of bedoel je in de doos achter de WCD een lasdop met aftakking en zo verder? Die snap ik nog.

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 21:26
Ik heb in de garage een buisventilator opgehangen die ik nu netjes volgens de regels (nen1010?) wil aansluiten. Hierover heb ik een aantal vragen.

Materialen:

Mijn plan:

Uit de buisventilator komen 2 kabels van 1,8m: 230V voedingskabel met een bruine en blauw ader en een PWM kabel met een PWM-in en GND ader. Ik moet echter vanaf buisventilator 6,5m overbruggen naar WCD en waar ik de potentiometer wil hebben. De buisventilator uit elkaar halen om langere kabels te monteren lijkt onmogelijk zonder de klikvingers te slopen van de 100/125mm verlopen aan weerszijden.

Ik ben daarom op het volgende plan gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyjHJQrp8l8_U6XecNG7gLHCsfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuRfVwfYQUVlLGmPlM0Y4F0K.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:

1. In diverse topics (zoals deze) lees ik dat 230V en ethernet kabels niet samen in één elektrabuis mogen. Dit geld dan ook voor de 230V en PWM kabel neem ik aan?
  2. Beide kabels moeten verlengd worden, mag dit wel in dezelfde lasdoos of moet ik voor elke kabel een eigen lasdoos gebruiken?
  3. Toevallig heb ik nog twee Spelsberg mini 25-L lasdozen liggen of zijn wartels verplicht?
  4. Als ik bij punt 2, twee lasdozen moet gebruiken dan is het wel vreemd dat ik er niet aan ontkom dat 230V en PWM kabels samenkomen in de opbouwdoos van de potentiometer of zie ik dit verkeerd?
  5. In de opbouwdoos wil ik nog een extra wartel monteren voor de aansluitkabel om in de toekomst eventueel een slimme stekker ertussen te zetten. Of zouden jullie hier gewoon een vaste aansluiting maken?
  6. Wat vinden jullie van mijn schematisch plan? Hebben jullie nog tips?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
230V en andere kabels mogen prima bij elkaar in de buis, mits de 230V kabel ook een kabel is met dubbele isolatie. Losse draad mag niet.
Om die reden ook losse lasdozen gebruiken, daar heb je immers binnenin blote aders zitten.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:04
jadjong schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:43:
230V en andere kabels mogen prima bij elkaar in de buis, mits de 230V kabel ook een kabel is met dubbele isolatie. Losse draad mag niet.
Om die reden ook losse lasdozen gebruiken, daar heb je immers binnenin blote aders zitten.
Hoe zit het met een ethernetkabel in een groepenkast. Moet hier ook nog een flexibele buis omheen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• jadjong
  • Niet online
Scheidingswandje/gootje werkt ook.

• John245
jadjong schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:13:
Scheidingswandje/gootje werkt ook.
Ja maar in dit geval is een deelbare flexibel buis denk ik wel makkelijker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je_Ll7i5HvW-rIMgdW0Fztcgw-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OOme5oxUGZ4HWEpwFktmsc2p.jpg?f=fotoalbum_large

En hoe doen we het dan met Modbus kabel? Want daar krijg je lastig iets over heen. Loopt ook niet langs de montagedraad, wel dicht bij de aarde. Of mag dit we aangezien de Modbus kabel dubbel gisoleerd is?

Ik was in de veronderstelling dat jer ervoor moest zorgen dat iedere kabel de hoogste spanning aan kan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• jadjong
  • Niet online
Modbus is die blauwe UTP? Die zou ik naar links geleiden terwijl de 230V draden netjes naar rechts gebonden zijn. Aarde telt niet, dat is geen spannings-voerende draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:48:
Modbus is die blauwe UTP? Die zou ik naar links geleiden terwijl de 230V draden netjes naar rechts gebonden zijn. Aarde telt niet, dat is geen spannings-voerende draad.
Die blauwe is Ethernet. In deze kast zit geen Modbus. Maar dat is een paarse kabel. Maak er wel een foto van als ik daar mee bezig ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:07
Hoe zit het met de aarding van je groepenkast. Zoals waarschijnlijk bij velen zit bij ons de aarding vanaf de netbeheerder in een pvc buis direct rechts van de groepenkast.

Nu heb ik links van mn groepenkast al een uitbreidingskast voor mn laadpaal. Maar rechts van de groepenkast wil ik nog een uitbreiding maken voor pv en accu. Mag je die aarddraad een andere route geven zolang die maar deugdelijk verbonden is. Hoeveel mm2 moet dat minimaal zijn?
Ik wil die aarding verkassen zodat de groepenkasten strak tegen elkaar komen te zitten. Handig met bekabeling en ziet er netter uit.

[ Voor 6% gewijzigd door WillemP22 op 22-09-2023 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 21:26
jadjong schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:43:
Specifiek in deze post spreekt men over kabels, en niet over draden of aders. Welke bron zegt dat het wel mag dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
WillemP22 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:16:
Hoe zit het met de aarding van je groepenkast. Zoals waarschijnlijk bij velen zit bij ons de aarding vanaf de netbeheerder in een pvc buis direct rechts van de groepenkast.

Nu heb ik links van mn groepenkast al een uitbreidingskast voor mn laadpaal. Maar rechts van de groepenkast wil ik nog een uitbreiding maken voor pv en accu. Mag je die aarddraad een andere route geven zolang die maar deugdelijk verbonden is. Hoeveel mm2 moet dat minimaal zijn?
Ik wil die aarding verkassen zodat de groepenkasten strak tegen elkaar komen te zitten. Handig met bekabeling en ziet er netter uit.
Ik zou zeggen minimaal de mm2 die je nu ook heb. Waarschijnlijk ergens tussen 6 mm2 en 25 mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

WillemP22 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:16:
Volgens mij krijg je in Nederland juist heel vaak geen aarde van de netbeheerder. En anders komt die vanuit het aansluitpunt net voor de meter.

Als je een aardpen heb kan je die draad gewoon verleggen met dezelfde diameter als nu. Waarschijnlijk loopt die buis naar je kruipruimte waar de draad naar een metalen pin loopt.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Chic schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 07:27:
[...]

Specifiek in deze post spreekt men over kabels, en niet over draden of aders. Welke bron zegt dat het wel mag dan?
Is dat vanwege elektrotechnische veiligheid of elektromagnetische interferentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:03
John245 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:38:
[...]

Ja maar in dit geval is een deelbare flexibel buis denk ik wel makkelijker.
[Afbeelding]

En hoe doen we het dan met Modbus kabel? Want daar krijg je lastig iets over heen. Loopt ook niet langs de montagedraad, wel dicht bij de aarde. Of mag dit we aangezien de Modbus kabel dubbel gisoleerd is?

Ik was in de veronderstelling dat jer ervoor moest zorgen dat iedere kabel de hoogste spanning aan kan.
Goed gespot! Ik zou eigenlijk een andere kleur UTP kabel in de kast gebruiken dan blauw/b ruin/grijs/zwart/geel-groen.

De reden om geen laagspanning/hoogspanning te mixen in een buis is vooral vanwege veiligheid: zaag je per ongeluk de buis door, of zijn de aders beschadigd, dan kun je 230V op een kabeltje krijgen dat verder niet is afgezekerd. Plus dat al je laagspanningsapparatuur opblaast.

Een kabel heeft alweer een extra veiligheid tov losse aders.

In zo'n groepenkast zul je toch tot een compromis moeten komen. Andere kleur (rood?) UTP kabel, flexbuis eromheen, iig iets dat dit zichtbaar maakt. En daarnaast werk je in een groepenkast doorgaans ook voorzichtiger - je boort hier niet per ongeluk door een leiding heen. Of je trekt de UTP aan de andere kant even uit je patch panel voor je de groepenkast opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Zwartoog schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:52:
[...]

[...]

Goed gespot! Ik zou eigenlijk een andere kleur UTP kabel in de kast gebruiken dan blauw/b ruin/grijs/zwart/geel-groen.

De reden om geen laagspanning/hoogspanning te mixen in een buis is vooral vanwege veiligheid: zaag je per ongeluk de buis door, of zijn de aders beschadigd, dan kun je 230V op een kabeltje krijgen dat verder niet is afgezekerd. Plus dat al je laagspanningsapparatuur opblaast.

Een kabel heeft alweer een extra veiligheid tov losse aders.

In zo'n groepenkast zul je toch tot een compromis moeten komen. Andere kleur (rood?) UTP kabel, flexbuis eromheen, iig iets dat dit zichtbaar maakt. En daarnaast werk je in een groepenkast doorgaans ook voorzichtiger - je boort hier niet per ongeluk door een leiding heen. Of je trekt de UTP aan de andere kant even uit je patch panel voor je de groepenkast opent.
Die OSB op de cat kabel gaat dan niks doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:47
Wij willen in ons huis gebruik maken van zonweringsscreens met een standaard op en neer schakelaar (deze zal door domotica worden aangestuurd). Hiervoor is naar mijn weten een 4-aderige kabel nodig. De grootste afstand vanaf de aansturing tot aan de screen zelf is +/- 15 meter. Kan ik hiervoor het beste een 4-aderige 1,5mm2 pakken of krijg ik dan problemen met de spanningsval? Of is een 0,75mm2 al voldoende?

En kan ik voor de screens het beste een zekering van 6A gebruiken (i.p.v. de standaard 16A)? Er komen 8 screens van elk max 120 W op deze groep. In het totaal dus 960W. 6A groep kan max 1380W aan, dus dit zal goed moeten gaan lijkt mij. Klopt dit?

[ Voor 15% gewijzigd door Rien43 op 22-09-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Rien43 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:31:
Wij willen in ons huis gebruik maken van zonweringsscreens met een standaard op en neer schakelaar (deze zal door domotica worden aangestuurd). Hiervoor is naar mijn weten een 4-aderige kabel nodig. De grootste afstand vanaf de aansturing tot aan de screen zelf is +/- 15 meter. Kan ik hiervoor het beste een 4-aderige 1,5mm2 pakken of krijg ik dan problemen met de spanningsval? Of is een 0,75mm2 al voldoende?

En kan ik voor de screens het beste een zekering van 6A gebruiken (i.p.v. de standaard 16A)?
Ik zou PV aangedreven screens nemen, geen enkele bedrading in huis, wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:06

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

En kan ik voor de screens het beste een zekering van 6A gebruiken (i.p.v. de standaard 16A)? Er komen 8 screens van elk max 120 W op deze groep. In het totaal dus 960W. 6A groep kan max 1380W aan, dus dit zal goed moeten gaan lijkt mij. Klopt dit?
Wij hebben bij de bestelling gewoon kunnen aageven hoelang de aansluitkabel moest zijn, is de makkelijkste optie ;) Maar idd 4-aderig bruin-zwart-blauw-groen/geel

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Ethirty

Who...me?

blb4 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:08:
[...]

Ik zou PV aangedreven screens nemen, geen enkele bedrading in huis, wel zo makkelijk.
En dan allemaal losse afstandsbedieningen of een app in de cloud? Er is een reden dat mensen zonwering bedraad aan hun domotica hangen ;)

Mijn ervaring is dat een afwijkende groep veel duurder is dan een standaard 16A.
Ik zou het gewoon combineren met iets anders. Je gebruikt ze maar af en toe en de rest van de tijd heb je geeneens sluipverbruik.

Qua kabel kan je er ook tussenin gaan zitten met 4x 1mm2

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:38:
[...] Die OSB op de cat kabel gaat dan niks doen?
Die doet vast wel wat, maar wat hangt af van de specs van dat ding.

edit: waar je op reageert ging vast uit van de standaard situatie zonder OSB.

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 22-09-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:53:
[...]

Die doet vast wel wat, maar wat hangt af van de specs van dat ding.

edit: waar je op reageert ging vast uit van de standaard situatie zonder OSB.
Surge Protection and Filtering
Data Lines Protected(multi-line only)

Peak current
- 0.25 kAcommon mode
- 0.2 kAnormal mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameraadpjotr
onetime schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:12:
@kameraadpjotr Bedoel je echt de draad zelf in de WCD, en dan met de volgende draad OOK in de WCD en dan verder?
Of bedoel je in de doos achter de WCD een lasdop met aftakking en zo verder? Die snap ik nog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhxs39qwXYw1NeTfeHxnVzkYmWU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/usTQJXUaTLUHGZzcGqqwywTa.png?f=user_large

Zo doen we het in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Ethirty schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:06:
[...]

En dan allemaal losse afstandsbedieningen of een app in de cloud? Er is een reden dat mensen zonwering bedraad aan hun domotica hangen ;)
Bedraad heeft zeker voordelen maar - zeker in 't geval van zonwering - heel wat nadelen, vooral als 't niet is voorbereid:
bij elke zonwering een gat door je gevel;
een WCD voor elke zonwering;
een kabel die op een of andere wijze moet worden weggewerkt, liefst onzichtbaar naar dat WCD;
ergens een bedienschakelaar;

Hier bedien ik de markiezen met losse afstandbediening en/of via ha zonder cloud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Voorlopig maar is zo opgelost :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLWGM_mgXqmb1NhZMiX4n6EScKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKTfMsYxRJryubgZrGQNvMbL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Ethirty schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:01:
[...]

Volgens mij krijg je in Nederland juist heel vaak geen aarde van de netbeheerder. En anders komt die vanuit het aansluitpunt net voor de meter.

Als je een aardpen heb kan je die draad gewoon verleggen met dezelfde diameter als nu. Waarschijnlijk loopt die buis naar je kruipruimte waar de draad naar een metalen pin loopt.
Ok, thanks.
Er zit hier een stikker op met de melding “netbeheerder biedt aarding aan”; waarschijnlijk omdat het grondwater hier diep zit…15 m of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 19:05
Ik heb een vraag en ik denk dat deze hier moet en niet apart in een eigen draadje.
Ik had een dimmer en pulseschakelaar in wisselschakeling. Als ik het goed zeg.
Die dimmer was een Jung 1731DD.
Ik heb deze dimmer vervangen door een Jung 506EU wisselschakelaar. Er zaten 2 zwarte en 1 bruine draad aan.
Nu verwachtte ik aan de andere schakelaar 3 zwarte draden. Maar er zitten 1 zwarte en 1 bruine draad. Die laatste is een pulse schakelaar.

Is het nu mogelijk om die pulse schakelaar weer te vervangen door een gewone schakelaar? Ik heb gezocht naar schema's die van toepassing zouden kunnen zijn op de 'oude' situatie, maar kan deze niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Handig, hoe heet zo’n ding. Busbars op dinrail?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
WillemP22 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:05:
[...]

Hager VZ699N Kabelgeleidingsbeugels

Worden standaard bij de kast meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WillemP22 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:05:
[...]

John245 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:39:
[...]

Hager VZ699N Kabelgeleidingsbeugels

Worden standaard bij de kast meegeleverd.
Bedoelt @WillemP22 niet de Hager KJ01B?

Niet het onderwerp van je reactie maargoed. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ahbart schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:04:

Is het nu mogelijk om die pulse schakelaar weer te vervangen door een gewone schakelaar? Ik heb gezocht naar schema's die van toepassing zouden kunnen zijn op de 'oude' situatie, maar kan deze niet vinden.
Met de dimmer zat het zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZRGfLG3ziDqyDFcWolaC_S_6DU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FJlkYfiEdbPV180lQB6I0V8W.png?f=fotoalbum_large

Alleen dan met alleen (6), de pulsdrukker. Jij had (4) of (5) niet.

Voor een conventionele wisselschakeling moet je dit hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-NBa-7J6vsgFCbCqftAb8mARoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KMKWKzfZhpENrQMG2jiOXdG4.jpg?f=fotoalbum_large

Je zult een extra zwarte draad moeten trekken tussen beide schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Xander schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:54:
[...]

[...]

Bedoelt @WillemP22 niet de Hager KJ01B?

Niet het onderwerp van je reactie maargoed. ;)
Dat zou ook kunnen. Heb nu ook een KJ100A en die vind ik wel prettiger werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Klopt die bedoelde ik.

[ Voor 11% gewijzigd door WillemP22 op 22-09-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@John245 Daar staat nog niet bij bij welke spanning, maar als die laag genoeg is, gaat er vast ergens een draadje gloeien, zodat je apparatuur achter deze beveiliging het overleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@kameraadpjotr Je plaatje is niet duidelijk; de vraag blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:23:
@kameraadpjotr Je plaatje is niet duidelijk; de vraag blijft staan.
Wat is daar niet duidelijk aan? In België is het gebruikelijk om van WCD naar WCD door te lussen op de klemmen van het schakelmateriaal. Men doet daar ook niet aan centraaldozen zoals wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xander Dat blijkt niet uit het plaatje; die blokken kunnen ook de dozen in de muur zijn.

edit: met dus in dat blokje die lasdop met aftakking voor de WCD.

[ Voor 27% gewijzigd door onetime op 22-09-2023 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:29:
@Xander Dat blijkt niet uit het plaatje; die blokken kunnen ook de dozen in de muur zijn.

edit: met dus in dat blokje die lasdop met aftakking voor de WCD.
Nee, dat wordt er dus niet bedoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KaXDZb3K5zRJ6ZXhno5c4kbes4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a9zABZJ2unT739zNzRGBmKQN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Xander Ah ja, met zulke WCD's wordt het al wat logischer. Die zijn er op voorbereid.
Dan zijn die WCD's niet beperkt tot 10A maar kunnen ze allemaal echt 16A hebben, toch?
Of hebben ze daar ook een andere standaard automaat sterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
onetime schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:40:
@Xander Ah ja, met zulke WCD's wordt het al wat logischer. Die zijn er op voorbereid.
Dan zijn die WCD's niet beperkt tot 10A maar kunnen ze allemaal echt 16A hebben, toch?
Onze WCD's toch ook? :)
Of hebben ze daar ook een andere standaard automaat sterkte?
Ja, C20 is gangbaar. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Xander Ik heb anders wel WCD's in handen gehad waarop stond: 10A...
Gezien hoe warm stopcontacten kunnen worden bij het laden van de auto, meerdere uren met 10A, durf ik 16A zeker niet bij ieder stopcontact zo maar aan. 1,6 x 1,6 = 2.56 zoveel warmte. Dat zal in (sommige?) gevallen teveel zijn.
Ik heb iets van 6jaar terug van een oud verwarmingselement uit een vaatwasser een 3kW dompelaar gemaakt om eens te proberen hoelang het duurt om een bad op te warmen. Met de infraroodcamera kon ik de leiding in de muur helemaal volgen... (en die WCD had een scheer-symbool, dat belooft een trafo, die er dus niet was!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:07
Zoiets doen ze ook in de UK, maar dan zelfs in een ring (beide kanten naast de groepenkast)

Weet je hoeveel wcd's er dan doorgelust mogen worden?
2.5mm2 neem ik aan?
Ik vraag me wel af hoe dat gaat met een tosti ijzer of water moet die je op de laatste wcd aansluit.
Er zal maar op 1 van de wcd's een contact minder goed aangedraaid zijn...

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:24

Jrz

––––––––––––

GMJansen schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 07:12:
[...]

Zoiets doen ze ook in de UK, maar dan zelfs in een ring (beide kanten naast de groepenkast)

2.5mm2 neem ik aan?
Ik vraag me wel af hoe dat gaat met een tosti ijzer of water moet die je op de laatste wcd aansluit.
Het zelfde heb je toch met elke andere koppeling / lasklem / lasdop / (schrik) kroonsteen?

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 19:58
Inmiddels kamrail geplaatst!

Voor het meten van stroomverbruik inmiddels ook 2 Eastron meters geplaatst. De meters en beltrafo zitten in eenzelfde 'nieuw' 22*33 kastje naast het meterbord.

Kast wordt wel vol zo. Eens zien wat de toekomst uitwijst met het verwijderen van gasmeters voor wat meer ruimte >:).

Verwijderd

Ik wil van 1 naar 3 fase gaan. De huidige situatie lijkt mij niet geschikt, een 5400w inductie kookplaat, +-3000w warmtepompop een enkele 35A fase. Home theater, game pc, espressomachine niet eens meegerekend. Als ik het goed heb hoort er alleen een extra aardlekschakelaar en moet de hoofdschakelaar vervangen worden voor een 4 polige, voordat ik aanvraag kan doen voor 3 fasen? Dat past nog net als ik zo naar de groepen kijk, of mis ik nog iets?

En volgens mij is de huidige situatie niet eens oke? 8 groepen en een kookgroep mogen toch niet op maar 2 aardlekschakelaars?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/59ka-ulH1buJ5Q7OCRPlUUCcE5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3S0lNAntMmpFdYZOHD8Zn0a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2023 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Verwijderd Met geopende kast kunnen we je beter helpen

Een kookgroep hoeft soms niet achter een aardlekschakelaar, is afhankelijk van je aarding. ( uiteraard is met beter en veiliger)
Als je in aardlek beveiliging naar boven zet heb je voldoende ruimte voor
een hoofschakelaar en een 4 polige 3p+n (aardlek)automaat voor je kookplaat.

Jrz schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:06:
[...] Het zelfde heb je toch met elke andere koppeling / lasklem / lasdop / (schrik) kroonsteen?
Ja en nee, WCD's bewegen iedere keer dat je er een stekker insteekt of uit haalt...
De hier in NL verkochte versies zijn vaak ook minder- of niet (gemakkelijk) geschikt voor doorlussen.
Dus de beter geschikte koppeling zal meestal meer kunnen hebben. (stroom)
Heb ooit een leuk filmpje gezien, steeds meer stroom totdat de verbinding het begaf. Mooi vuurwerk, maar alle verbindingen hielden het tot ruim boven de spec uit. Wel los op tafel en niet in een doos.

Verwijderd

habbekrats schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:27:
@Verwijderd Met geopende kast kunnen we je beter helpen

Een kookgroep hoeft soms niet achter een aardlekschakelaar, is afhankelijk van je aarding. ( uiteraard is met beter en veiliger)
Als je in aardlek beveiliging naar boven zet heb je voldoende ruimte voor
een hoofschakelaar en een 4 polige 3p+n (aardlek)automaat voor je kookplaat.
Bedankt! De kookgroep twijfel ik nog over. In principe redden we het op 1 fase met 5400w, we hoeven nooit alle pitjes samen te gebruiken op hoog vermogen. Ik weet ook nog niet hoe de bedrading loopt en of dat ook nog aangepast dient te worden. Zonde om extra kosten te maken voor iets wat we eigenlijk niet echt nodig hebben.

De binnenkant. Niet heel netjes bekabeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNXYTG1ai260eN3I5enDE63mIjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftZ2Tpm2nBZRwYt50yJgVH5X.jpg?f=fotoalbum_large
@Verwijderd 3000W warmtepomp? Dat zal Thermisch zijn, 1kW elektrisch? Laat alles lekker zo?

Verwijderd

onetime schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:49:
@Verwijderd 3000W warmtepomp? Dat zal Thermisch zijn, 1kW elektrisch? Laat alles lekker zo?
Kleine correctie, +-2500w max. Maar dat ding stond echt bagger ingeregeld zoals je aan het pendelen kunt zien. Eerste huis gekocht zonder kennis, na het klussen verder onderzocht om erachter te komen dat die een constante aanvoertemp van 60 graden had 8)7. Geen idee eigenlijk wat die dit stookseizoen gaat gebruiken nu die een stooklijn heeft van 25-40 graden.

Ik wil er uiteindelijk ook een warmtepompboiler bij om van het gas af te gaan (momenteel hybride). Beetje duur SWW zo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dwnijv9wFieBC4iDCLqCL7aQe0M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IvOFsCB82IBfrybGQu8Qg72h.png?f=fotoalbum_large

• habbekrats
@Verwijderd Die rare nul doorlussing op de kookgroep ziet er niet goed uit.

De huidige kookgroep zit dus niet achter een aardlek schakelaar
De bovenste 8 1 fase groepen zit op de 2 aardleks links en rechts op de onderste rail.
Bovenste deel is ABB busboard Daar kun je de linker aardlek schakelaar onder op overzetten op de 2 vrije plekjes.

Met al je wensen kun je het waarschijnlijk ook wel op 1 fase 35A houden.

[ Voor 22% gewijzigd door habbekrats op 23-09-2023 14:44 ]

Verwijderd

habbekrats schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:42:
@Verwijderd Die rare nul doorlussing op de kookgroep ziet er niet goed uit.

De huidige kookgroep zit dus niet achter een aardlek schakelaar
De bovenste 8 1 fase groepen zit op de 2 aardleks links en rechts op de onderste rail.
Bovenste deel is ABB busboard Daar kun je de linker aardlek schakelaar onder op overzetten op de 2 vrije plekjes.

Met al je wensen kun je het waarschijnlijk ook wel op 1 fase 35A houden.
Denk je? Als ik het bij elkaar optel kan het op zeer koude dagen wel pittig krap worden. Vooral als er ook nog een boiler bij komt die 1.5-2kW kan gebruiken en een airco boven die ook sporadisch gebruikt zal worden om te verwarmen. Er zitten wel een hoop verbruikers in huis die allemaal samen ruim over de 8000w kunnen gaan. Nou zullen ze niet vaak tegelijk aan staan, dat dan weer wel.
@Verwijderd Ik heb op 2 adressen de hele kookplaat achter 1 kant van een kookgroep geplaatst, omdat ik de 25A hoofdzekering er liever niet uit zag gaan, en de kookgroep simpel weer kan worden ingeschakeld.
Iets voor jou? Er zijn meerdere tweakers die dit zo hebben opgelost, en er geen problemen mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 12:07
onetime schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:24:
@Verwijderd Ik heb op 2 adressen de hele kookplaat achter 1 kant van een kookgroep geplaatst, omdat ik de 25A hoofdzekering er liever niet uit zag gaan, en de kookgroep simpel weer kan worden ingeschakeld.
Iets voor jou? Er zijn meerdere tweakers die dit zo hebben opgelost, en er geen problemen mee hebben.
Dan kun je toch maar 16A gebruiken? Dat is wel een beetje erg weinig als je een paar pannen gebruikt.

Hier is de kookplaat via de software gelimiteerd op 5400W. De 25A automaat gaat er niet uit als je iets eroverheen gaat.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

onetime schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:24:
Ik gebruik wel regelmatig het maximaal vermogen van onze plaat of in de buurt daarvan, dan zal die er wel vaak uitspringen lijkt mij. Het is gelimiteerd op 5400w, wat prima is voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Ik ben bezig met het plaatsen van onderstaande hollewanddozen (ABB hw52-f). Deze dozen komen in een wand waarbij achter het osb en gips een laag isolatie zit. De laatste +/- 30cm van de elektrabuizen is flexibel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cesyRYWs1oiWT2we-JykomB-CQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eEkR1Icq4tTzlFpK4r1YJgxH.webp?f=user_large

Het plaatsen van de dozen gaat zonder problemen, maar het achteraf plaatsen van het tuitje (zie onderstaande afbeelding) gaat voor geen meter. Er lijkt teveel weerstand te zijn door de isolatie, waardoor ik het tuitje niet gekanteld en omhoog geschoven krijg. Het is echt heel frustrerend, want ik moet er nog een hoop doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZL8gc73kF8XaD3DLHqLaoS7Uvc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TLqWzkNwJ2Sj5myUNS44ggtw.webp?f=user_large

Ik ben bijna geneigd om een ander merk te kopen. Maar ik heb geen idee welke wel goed/fijn werken. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-09 11:31
Hallo, ik moet een set kabels losmaken die verbonden zijn met een lasdop zoals deze: https://conexholland.nl/product/lasdop-nr-10/. Als ik het plastic deel losdraai, blijft de metalen schroef op de kabels zitten. Betekent dit dat dit een eenmalig gebruik is? Moet ik gewoon een tang gebruiken om het metalen deel te verwijderen en het dan weggooien?

En als ik het verwijder, zal ik dan gewoon een paar lasklemmen halen? (Ik hoef maar twee kabels aan te sluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19
Rien43 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:55:
Ik ben bijna geneigd om een ander merk te kopen. Maar ik heb geen idee welke wel goed/fijn werken. Iemand een idee?
Ik gebruik Attema, maar daar zit je met hetzelfde probleem, je moet een stukje in de bestaande wand duwen. Die van Attema moet je kantelen, en dat leverde hier al een keer problemen op omdat de flexbuis niet mee wilde werken. Als die van ABB rechtuit gaan dan ga ik eens kijken hoeveel ik er nog nodig heb zodra mijn Attema's op zijn :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Paul schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:09:
[...]
Ik gebruik Attema, maar daar zit je met hetzelfde probleem, je moet een stukje in de bestaande wand duwen. Die van Attema moet je kantelen, en dat leverde hier al een keer problemen op omdat de flexbuis niet mee wilde werken. Als die van ABB rechtuit gaan dan ga ik eens kijken hoeveel ik er nog nodig heb zodra mijn Attema's op zijn :P
ABB moet je ook kantelen en omhoog drukken. Dan klikt ie vast. Dit is mij nog geen één keer gelukt. Ik was van plan om die van attema te proberen, maar die werken dus exact hetzelfde?

[ Voor 7% gewijzigd door Rien43 op 24-09-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:19
@Rien43 Ja, die van Attema kantelen inderdaad. Bij installatie wijst de flexbuis naar achteren, en zodra de doos in het gat zit kantel je dat stukje naar boven/onderen/opzij.

Omdat je tweede plaatje dat stukje los liet zien dacht ik dat het misschien los zat :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Rien43 schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:55:
Ik ben bezig met het plaatsen van onderstaande hollewanddozen (ABB hw52-f). Deze dozen komen in een wand waarbij achter het osb en gips een laag isolatie zit. De laatste +/- 30cm van de elektrabuizen is flexibel.

Het plaatsen van de dozen gaat zonder problemen, maar het achteraf plaatsen van het tuitje (zie onderstaande afbeelding) gaat voor geen meter. Er lijkt teveel weerstand te zijn door de isolatie, waardoor ik het tuitje niet gekanteld en omhoog geschoven krijg. Het is echt heel frustrerend, want ik moet er nog een hoop doen.
Heb je het als eens als volgt geprobeerd:

- Steek de doos in het gat met de flexbuis in de doos (nog niet aantrekken)
- Flexbuis in de tuit steken
- Tuit in de doos vastduwen
- Doos aantrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Paul schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:25:
@Rien43 Ja, die van Attema kantelen inderdaad. Bij installatie wijst de flexbuis naar achteren, en zodra de doos in het gat zit kantel je dat stukje naar boven/onderen/opzij.

Omdat je tweede plaatje dat stukje los liet zien dacht ik dat het misschien los zat :)
Sorry, het tuitje zit inderdaad los. Bij Attema zit die vast en moet je 'm alleen kantelen toch? Wellicht dat dit beter is voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
Wolf87 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:26:
[...]

Heb je het als eens als volgt geprobeerd:

- Steek de doos in het gat met de flexbuis in de doos (nog niet aantrekken)
- Flexbuis in de tuit steken
- Tuit in de doos vastduwen
- Doos aantrekken
Dat is exact wat ik heb geprobeerd. Als ook de doos half uit het gaat laat steken, tuit erin en dan in het gaat probeer te duren, lukt dit niet omdat het gat te klein is voor de doos + tuit + aantreklippen aan de achterzijde.

Ik denk dat ik de attema maar eens ga proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carefree7 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:00:
Hallo, ik moet een set kabels losmaken die verbonden zijn met een lasdop zoals deze: https://conexholland.nl/product/lasdop-nr-10/. Als ik het plastic deel losdraai, blijft de metalen schroef op de kabels zitten. Betekent dit dat dit een eenmalig gebruik is? Moet ik gewoon een tang gebruiken om het metalen deel te verwijderen en het dan weggooien?

En als ik het verwijder, zal ik dan gewoon een paar lasklemmen halen? (Ik hoef maar twee kabels aan te sluiten).
Als je met een tang aan het uiterste eind dat op de draden zit hem los gaat draaien, duw je hem open zodat het een beetje soepel(er) gaat. Dan lukt het meestal om hem er in takt af te draaien. Dan kan je proberen of hij nog strak genoeg zit om hem opnieuw te gebruiken. Op minstens evenveel draden, want door hem op draden te draaien wordt hij opgerekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-09 08:48
Rien43 schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:43:
[...]

Dat is exact wat ik heb geprobeerd. Als ook de doos half uit het gaat laat steken, tuit erin en dan in het gaat probeer te duren, lukt dit niet omdat het gat te klein is voor de doos + tuit + aantreklippen aan de achterzijde.

Ik denk dat ik de attema maar eens ga proberen.
Ik heb zelf een vergelijkbare wandopbouw: PIR isolatie, 3cm luchtspouw, osb 12mm, gips 12.5mm. Attema dozen van 5cm gaan prima is mijn ervaring. Flexbuis in de tuit, eerst de tuit horizontaal en dan tijdens het erin duwen van de doos de tuit geleidelijk omhoog vouwen. Vaak gaat dit laatste al bijna automatisch omdat de flexbuis de tuit verticaal forceert, zeker als je tegelijkertijd de stroomdraden een beetje aantrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kameraadpjotr
GMJansen schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 07:12:
[...]

2.5mm2 neem ik aan?
8 aansluitpunten per kring waarbij ieder punt tot 4 WCD's mogen zijn. Dus in mijn huis heb ik een kring met een aantal keer 4 WCD's.

Deze opstelling mag achter een C20 voor zover het 2.5mm² betreft; zo staat het in het AREI dus gevaarlijk is het zeker niet. Het bespaart ook op draad en complexiteit.

Zo gevoelig zijn die aansluitingen nu ook weer niet. Ofwel zijn ze voldoende aangedraaid en werkt alles zonder dat de zekering springt, ofwel zijn ze niet aangedraaid en komt er geen stroom uit of valt de zekering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
kameraadpjotr schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:50:
[...]

Zo gevoelig zijn die aansluitingen nu ook weer niet. Ofwel zijn ze voldoende aangedraaid en werkt alles zonder dat de zekering springt, ofwel zijn ze niet aangedraaid en komt er geen stroom uit of valt de zekering.
Of de boel warmt fors op, vat vlam en je huis brand af. Was ‘t maar zo zwart/wit dat ‘t of goed werkt of niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 19:05
Xander schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:00:
[...]Met de dimmer zat het zo aangesloten:
[Afbeelding]

Alleen dan met alleen (6), de pulsdrukker. Jij had (4) of (5) niet.
Voor een conventionele wisselschakeling moet je dit hebben:
[Afbeelding]

Je zult een extra zwarte draad moeten trekken tussen beide schakelaars.
Super Xander! Dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-09 15:57
kameraadpjotr schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:50:
[...]

8 aansluitpunten per kring waarbij ieder punt tot 4 WCD's mogen zijn. Dus in mijn huis heb ik een kring met een aantal keer 4 WCD's.

Deze opstelling mag achter een C20 voor zover het 2.5mm² betreft; zo staat het in het AREI dus gevaarlijk is het zeker niet. Het bespaart ook op draad en complexiteit.

Inderdaad, maar wij Nederlanders denken altijd de wijsheid in pacht te hebben. Doordat wij niet doorlussen maar met wago klemmen achter stopcontacten werken komen die dozen in Nederland veel te vol te zitten. Bij doorlussen zou alles beter passen, en verbruik je minder grondstoffen: Extra draad en wago klemmen, diepere dozen (met risico op geluidslekken). Belgische systeem is gewoon beter.
Ook leuk dat in België gewoon 20A door 2,5 mm2 draad mag. Hier willen mensen dan al snel 6mm2 toepassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
MeTooPV schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:46:
[...]
Ook leuk dat in België gewoon 20A door 2,5 mm2 draad mag. Hier willen mensen dan al snel 6mm2 toepassen.
Wat een onzin, of heb je alleen in de PV topics gelezen? :? Zolang het niet te lang is of geen PV is 2,5qmm prima voor 20A. Maar bij lengte of PV moet je toch wel rekening gaan houden met de spanningsval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-09 18:58
Voor mijn warmtepomp plaats ik 2x een aardlekautomaat. Een voor de warmtepomp en een voor de backup heater (dit zit beide in dezelfde buitenunit). Vanaf beide groepen gaat er een ymvk (3x2,5mm) ononderbroken naar buiten. Daar wil ik een werkschakelaar plaatsen, daarna het laatste stukje naar de warmtepomp.

Ik had in gedachten hier een 4 polige werkschakelaar voor te bestellen. Dan wordt met één schakelaar beide kabels/groepen onderbroken. Een enkele werkschakelaar vind ik netter, makkelijker en minder foutgevoelig dan twee naast elkaar.

Het lijkt mij een prima oplossing en ik zie zelf geen probleem in deze combinatie. Maar vanwege de reactie van @Andrehj hieronder, ben ik benieuwd of iemand kan vertellen of dit toegestaan is. Als het niet toegestaan is ben ik ook wel benieuwd wat de reden hiervoor is O-)
Andrehj schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:38:
[...]

Volgens mij mag dat niet. Je krijgt dan bedrading van twee verschillende groepen in dezelfde werkschakelaar.
Meer info (en het vervolg hierop) is beter op zijn plaats in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

[ Voor 31% gewijzigd door Separator op 25-09-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Separator schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:47:
Voor mijn warmtepomp plaats ik 2x een aardlekautomaat. Een voor de warmtepomp en een voor de backup heater (dit zit beide in dezelfde buitenunit). Vanaf beide groepen gaat er een ymvk (3x2,5mm) ononderbroken naar buiten. Daar wil ik een werkschakelaar plaatsen, daarna het laatste stukje naar de warmtepomp.

Ik had in gedachten hier een 4 polige werkschakelaar voor te bestellen. Dan wordt met één schakelaar beide kabels/groepen onderbroken. Een enkele werkschakelaar vind ik netter, makkelijker en minder foutgevoelig dan twee naast elkaar.

Het lijkt mij een prima oplossing en ik zie zelf geen probleem in deze combinatie. Maar vanwege de reactie van @Andrehj hieronder, ben ik benieuwd of iemand kan vertellen of dit toegestaan is. Als het niet toegestaan is ben ik ook wel benieuwd wat de reden hiervoor is O-)

[...]
Stel dat je de twee aardlekautomaten met een brug verbindt (sommige merken kunnen dat), dan is het technisch een enkele groep die via een enkele werkschakelaar naar een enkel apparaat gaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@jadjong hahaha dat is een mooie ja. Maar wordt het daar ook veiliger van? Retorische vraag hoor. Ik zie zelf het probleem niet helemaal, daarom ben ik vooral benieuwd (los van de formele conventie) welk risico ik hiermee loop.

Het niet mogen combineren van verschillende groepen in bijvoorbeeld lasdozen snap ik. Maar het gaat hier om ononderbroken dedicated groepen met maar één functie, die naar hetzelfde apparaat gaan. In die omstandigheden zie ik niet helemaal waarom ik dit niet zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jadjong @Separator Geen aardlekschakelaars maar een duo alamat. Hier dacht ik ook al aan.

Omdat je dan één van de twee kan uitzetten en dan kan denken dat het hele apparaat stroomloos is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Die bedoelde ik ook. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Separator
@onetime maar ik doe toch precies hetzelfde door een vierpolige werkschakelaar te plaatsen? Dan kan je met één actie de stroom naar het apparaat uitschakelen, en wel op de voorgeschreven plek, namelijk buiten bij het apparaat.
Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.