Netwerk kabel trekken langs stroomkabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10-2024
Mijn vraag
Kan ik een netwerk kabel door dezelfde PVC buis laten lopen als stroomkabels?

Er lopen een blauwe, zwarte en groene kabel als stroomkabel door de PVC buis.

Van een zoekactie op Google wordt ik niet veel wijzer; volgens de een kan het wel volgens de ander niet.

Ik wil de kabel leggen om mijn verbinding op zolder (kantoor) te verbeteren. Wifi vliegt er regelmatig uit ondanks de draadloze wifipods. Probleem doet zich vooral voor als er tegelijkertijd Netflix/Disney+ oid gestreamd wordt.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet
Mark.

Beste antwoord (via MarkVeldthuis op 16-03-2022 11:23)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:46

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ben(V) schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:49:
@DukeBox
De NEN is een norm en delen daarvan worden in het bouwbesluit wettelijk verplicht gesteld bij nieuwbouw.
Ja, dat schrijf ik toch ook ?
Er is ook nergens voorgeschreven dat je oudere huizen moet aanpassen aan het laatste bouwbesluit.
Dat klopt...
Dus formeel moet je naar het geldende bouwbesluit van de opleverdatum van je huis kijken.
Maar ook is nergens voorgeschreven dat wijzigingen zich aan het bouwbesluit moeten houden.
Kortom per wet is er nauwelijks wat geregeld.
Nee, iedere aanpassing aan een technische installatie moet volgends de op dat moment geldende norm gedaan worden.

[ Voor 49% gewijzigd door DukeBox op 15-03-2022 14:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
Toevoeging; ik heb een pakket voor 600 MB p/s van Ziggo, op zolder haal ik ondanks de Wifipods +-80 MB p/s

Op de begane grond haal ik draadloos tussen de 250 en 300 MB p/s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-06-2022
Het wordt niet geadviseerd, maar het kan wel. Sterker nog, stroom en netwerk van m'n 13,8 kW laadpaal gaan door dezelfde buis!

Tip: gebruik STP ipv UTP.

Een netwerkkabel naast een stroomkabel is stabieler dan wifi of een powerline.

En wifipods van Ziggo... het is een matig lapmiddel, het werkt echt niet in het gemiddelde huis met betonnen vloeren.

[ Voor 20% gewijzigd door Gadget Freak op 15-03-2022 10:24 . Reden: Wifipods ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Kan je op de bedrade hotspot kabel niet een UTP switch aansluiten? En dan run je een kabel van de switch naar je PC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Gadget Freak schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:22:
Het wordt niet geadviseerd, maar het kan wel. Sterker nog, stroom en netwerk van m'n 13,8 kW laadpaal gaan door dezelfde buis!
Het kan zeker.

Ik ben geen kenner, maar volgens mij is het wel verboden volgens de NEN1010.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:01

Tens

let me drink about it

MarkVeldthuis schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:19:
Mijn vraag
Kan ik een netwerk kabel door dezelfde PVC buis laten lopen als stroomkabels?

Er lopen een blauwe, zwarte en groene kabel als stroomkabel door de PVC buis.

Van een zoekactie op Google wordt ik niet veel wijzer; volgens de een kan het wel volgens de ander niet.

Ik wil de kabel leggen om mijn verbinding op zolder (kantoor) te verbeteren. Wifi vliegt er regelmatig uit ondanks de draadloze wifipods. Probleem doet zich vooral voor als er tegelijkertijd Netflix/Disney+ oid gestreamd wordt.

Alvast bedankt,

Met vriendelijke groet
Mark.
Als ik het goed begrijp:
door een pvc buis waar ook draden van de gewone elektrische installatie gaan? mag niet dus.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
code:
1
Kan je op de bedrade hotspot kabel niet een UTP switch aansluiten? En dan run je een kabel van de switch naar je PC.

De Wifipods zijn draadloos verbonden met de standaard modem-router van Ziggo.

Dan blijf ik zitten met een kabel die ik moet trekken naar zo'n switch toch?

Met of zonder kabel op die wifipod op zolder maakt toch nu toe maximaal 10 MB p/s verschil in de speedtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
Als ik het goed begrijp:
door een pvc buis waar ook draden van de gewone elektrische installatie gaan? mag niet dus.
Aha, oke ik wil niet iets doen wat niet mag en onveilig is. Ik zal hiervoor dus naar een andere oplossing moeten zoeken denk ik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

600MB/s? Denk dat je 600Mb/s bedoelt :o

Verder mbt NEN1010 vs netwerkkabels: reden dat het niet zomaar mag is uiteraard elektrische veiligheid bij beschadiging. Kort door de bocht komt het hierop neer: je mag alleen data en stroom door zelfde buis trekken als beide kanten een beschermende buitenmantel hebben - dus niet alleen bruin/blauw/geel-groen los in de buis.

Even exacte regel opzoeken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Persoonlijk, als er geen andere optie is (mogelijk is er een andere PVC buis beschikbaar?), zou ik het gewoon doen, ondanks dat het niet mag.
Desnoods pak je een netwerkkabel die wel een beschermende buitenmantel heeft, zoals een FTP of STP kabel.
Mocht er dan een probleem ontstaan, kan de stroom weg via de buitenmantel van je FTP/STP kabel en slaat je stop eruit.

Heb je een aardlekschakelaar op de groep van die stroomkabel?
Dat maakt zo'n scenario minder gevaarlijk, omdat deze bij een klein lek direct de kabel zonder stroom zet.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-05 14:37
Neem aan dat je wifi pods van Ziggo hebt dus TP link. De eerste kan je best bedraad aansluiten, de andere 2 zo recht mogelijk boven elkaar op elke verdieping. Ook niet te dicht bij andere elektronica. Denk namelijk dat je al hele verbetering haalt als ze beter signaal van elkaar krijgen.
Ik haalde gewoon max snelheid Ziggo toen ik deze wireless gebruikte, enkel de ping was niet goed als er ook gestreamd werd

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
Dat maakt zo'n scenario minder gevaarlijk, omdat deze bij een klein lek direct de kabel zonder stroom zet.
Helaas is het net die ene groep die NIET op de aardlekschakelaar zit die naar boven loopt. Dat moet ik niet doen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:35
Toevallig is er een paar maanden geleden eenzelfde discussie geweest:
LAN kabel naast elektra in een gele buis?
Wellicht dat je hier nog wat nuttige informatie vind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadget Freak
GarBaGe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:37:
Mocht er dan een probleem ontstaan, kan de stroom weg via de buitenmantel van je FTP/STP kabel en slaat je stop eruit.
Wat is dit voor een rare aanname?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hebbes, exacte regel. NEN1010:2015 444.6 Scheiding van stroomketens
Voedingskabels (laagspanning) en kabels voor informatietechnologie (extra lage spanning) die hetzelfde
kabeldraagsysteem delen of dezelfde route volgen, moeten worden geïnstalleerd volgens 444.6.

[...]

Samenvatting van de minimale scheidingsafstand wanneer de specificatie en/of het
bedoelde gebruik van de kabel voor informatietechnologie niet beschikbaar is

Omhulling toegepast bij de voedingskabels

A: Scheiding zonder elektromagnetisch scherm 200mm
B: Open metalen omhulling 150mm
C: Geperforeerde metalen omhulling 100mm
D: Dichte metalen omulling 0mm

[...]

In overeenstemming met de eisen uit deze bepaling:
— zouden voedingskabels en kabels voor informatietechnologie niet in dezelfde kabelbundel moeten liggen;
— zouden verschillende kabelbundels van elkaar gescheiden en in elektromagnetisch opzichte van elkaar
afgezonderd moeten liggen, zoals weergegeven in figuur 44.23.
Zoals ik eerder aangaf dus: je mag kabels voor stroom en data alleen naast elkaar leggen als beide met dichte metalen omhulling afgeschermd zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadget Freak
Cyriel85 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:41:
Neem aan dat je wifi pods van Ziggo hebt dus TP link.
Verkeerde conclusie.

De wifipods werken samen met de ConnectBox als modem en router.

De TP Link set is in combinatie met een ConnectBox in bridge mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Volgens de installatie voorschriften in het bouwbesluit is het niet toegestaan om in de buizen waar de elektriciteit bedrading loopt anders dingen te verwerken die stroom kunnen geleiden.
Dus onafhankelijk of er VD draad of mantelkabel gebruikt is en ook een dichte metalen omhulling is niet toegestaan.

Dit is uiteraard vanwege brandveiligheid.

Deze voorschriften worden in de praktijk nergens gecontroleerd, maar bij eventuele brand, kan de verzekering niet uitkeren, dat is dus het risico.

Netwerk technisch is het geen probleem, je netwerk zal geen enkel storing van de elektriciteitskabels krijgen mist je maar gewoon een cat6 (of eventueel cat 5e) gebruikt.

Je mag wel een glasvezelkabel in zo'n buis trekken, want die is niet geleidend voor stroom.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GarBaGe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:37:
Persoonlijk, als er geen andere optie is (mogelijk is er een andere PVC buis beschikbaar?), zou ik het gewoon doen, ondanks dat het niet mag.
Desnoods pak je een netwerkkabel die wel een beschermende buitenmantel heeft, zoals een FTP of STP kabel.

Kunnen en mogen zijn twee verschillende dingen.

Ja, het kan en zal vaak goed gaan. Maar dan moet je hopen dat er nooit brand is en de verzekering dit constateert. Ook al heeft het niets met oorzaak brand te maken, als elektra niet conform NEN1010 deugdelijk is, gaat dat gevolgen hebben voor uitbetaling.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gadget Freak schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Verkeerde conclusie.

De wifipods werken samen met de ConnectBox als modem en router.

De TP Link set is in combinatie met een ConnectBox in bridge mode.
Ziggo maakt de boel onduidelijk door twee totaal verschillende apparaten "Wifipods" te noemen: TP Link Deco M4 als die zeshoekige dingen voor in je stopcontact. Zonder info van TS mbt welke van de twee het is, weet je niet wie gelijk heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
dion_b schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:54:

[...]
Zoals ik eerder aangaf dus: je mag kabels voor stroom en data alleen naast elkaar leggen als beide met dichte metalen omhulling afgeschermd zijn.
Omhulling toegepast bij de voedingskabels
D: Dichte metalen omhulling 0mm
Bijna, de voedingskabels moeten dan met metaal omhult zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Het mag gewoon niet zolang wat je erbij trekt metalen geleiders bevat.
Wat daar beschreven wordt is voor kabelgoten in gebouwen bekabeling, niet voor buizen in huisinstallaties.

En de NEN1010 is enkel een norm en niets wettelijks.
Waar het om gaat is wat het bouwbesluit zegt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
dion_b schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:54:

[...]

Hmmm, dus je zou voor data een FTP-kabel kunnen pakken en de alu-folie aan aarde verbinden - maar dan moet je dus ook nog op zoek naar een afgeschermde fase/aarde/nul kabel en kan je niet zomaar standaard VD-draad of zo gebruiken?

(ofwel, ik gok dat het theoretisch onder dit soort aannames wel kan & mag, maar in de praktijk onhaalbaar is - dus gewoon GEEN netwerkkabel bij de 230V in 1 buis doen...)

Edit: dan zou je naast FTP (met mantel aan aarde) dus ook deze kunnen gebruiken in dezelfde buis: https://www.vitalitools.n...llatiekabel-3x2-5-25m-rol (ook de mantel netjes aan aarde)
...en dan zou het mogen, ook volgens de NEN normen?

[ Voor 14% gewijzigd door vanaalten op 15-03-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee het mag niet en de NEN is alleen een norm en geen wettelijk voorschrift.

Waar het om gaat is wat verzekering maatschappijen er van vinden als ze moeten uitbetalen en geloof me die zoeken altijd naar elke mogelijkheid om niet uit te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
Ben(V) schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:00:
Nee het mag niet en de NEN is alleen een norm en geen wettelijk voorschrift.
@Ben(V) ...maar, volgens die quote van @dion_b uit "NEN1010:2015 444.6 Scheiding van stroomketens" mag het dus wel, maar onder bepaalde voorwaarden.

Uit welke NEN norm haal jij dat het niet mag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ben(V) schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:00:
..en de NEN is alleen een norm en geen wettelijk voorschrift.
Indirect via wet regeling bouwbesluit wel en zelfs specifiek voor dingen als TS m.b.t. veiligheid van de installatie.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 15-03-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@vanaalten
Die verwijzing in de NEN1010 gaat over gebouwen bekabeling in kabelgoten.
Daarmee bedoelen ze dat het ofwel een aparte goot, ofwel door een metalen schot afgescheiden deel van een goot moet worden gebruikt waar je elektriciteit kabels (dus geen VD draad) apart in moeten liggen (dus zonder andere kabels).
Dat heeft dus geen betrekking op elektrabuizen in huisinstallaties.

@DukeBox
De NEN is een norm en delen daarvan worden in het bouwbesluit wettelijk verplicht gesteld bij nieuwbouw.

Er is ook nergens voorgeschreven dat je oudere huizen moet aanpassen aan het laatste bouwbesluit.
Dus formeel moet je naar het geldende bouwbesluit van de opleverdatum van je huis kijken.
Maar ook is nergens voorgeschreven dat wijzigingen zich aan het bouwbesluit moeten houden.

Wat echt van belang is, wat zeggen de polisvoorwaarden van je verzekering en wat zeggen de aansluitvoorwaarden van je energieleverancier, omdat verzekeringen daar vaak naar verwijzen.

En wat nog belangrijker is, waarom wil je iets doen wat wel kan maar op z'n minst een risico met zich mee brengt.
Het enige wat je veilig is en door alle instanties toegestaan, is een glasvezel in de elektrabuis trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:25

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Misschien moet @MarkVeldthuis ook even uitleggen hoe hij de wifipods geplaatst heeft. Ze zijn bedoeld om de range te verbeteren, maar als je ze neerzet op de plek waar al slecht bereik is dan gaat zo'n pod natuurlijk ook niet veel helpen.

Ik lees hier eerder dat er een pod op zolder staat, maar als dat het enige is dan gaat dat niet veel oplossen. Misschien lost een betere plaatsing van de pods al een groot deel van het probleem op en is een extra kabel helemaal niet nodig.

[ Voor 33% gewijzigd door Janoz op 15-03-2022 13:20 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Mijn 3 elektriciteitskabels zitten niet bij elkaar gebundeld tot 1 kabel, zodoende mag er dus geen STP kabel getrokken worden in diezelfde PVC buis. Veiligheid staat bij mij voorop, daarnaast is het verzekeringsverhaal ook belangrijk.

Ik zal daarom naar een andere oplossing moeten zoeken.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
Misschien moet @ ook even uitleggen hoe hij de wifipods geplaatst heeft. Ze zijn bedoeld om de range te verbeteren, maar als je ze neerzet op de plek waar al slecht bereik is dan gaat zo'n pod natuurlijk ook niet veel helpen.

Ik lees hier eerder dat er een pod op zolder staat, maar als dat het enige is dan gaat dat niet veel oplossen. Misschien lost een betere plaatsing van de pods al een groot deel van het probleem op en is een extra kabel helemaal niet nodig
Ik heb 2 pods aangesloten. De eerste pod (zo'n wit 6 hoekig ding) hang in een stopcontact op de overloop zonder kabel. Die heb ik geprobeerd zo rect mogelijk boven de modem te hangen.

De tweede pod (ook zo'n wit 6 hoekig ding) zit in een stekkerdoos op (niet direct in een wandcontactdoos) zolder en hangt ook niet recht boven de eerste pod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
Toevoeging:
De vloeren en muren die ertussen zitten zijn allemaal van beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 07:28
Door totaal gebrek aan praktisch inzicht van de architect en doel op maximale winst voor de aannemer, is er in de tijd waarin mijn huis gebouwd is totaal geen ruimte overgelaten om kabels op een niet-inyourface-manier te trekken. De enige manier waarop ik mijn netwerkkabel niet zichtbaar naar boven kon brengen was door dezelfde buis als de elektra, via een stuk of 8 bochtjes, naar boven.
Werkt bij mij al ruim 10 jaar zonder problemen.

Toch zou ik naar een mesh of PowerLine-achtige oplossing kijken.
Het kán wel, maar mág officieel niet. Dus hoewel het een eenvoudige en goedkope manier is, zou ik voor een geaccepteerd alternatief kiezen. De bandbreedte van deze oplossingen is tegenwoordig ruim voldoende.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Ben(V) schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:49:
@DukeBox
Ja, dat schrijf ik toch ook ?
Dat klopt...
Nee, iedere aanpassing aan een technische installatie moet volgends de op dat moment geldende norm gedaan worden.

[ Voor 49% gewijzigd door DukeBox op 15-03-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-04 21:32
Zonder rekening te houden met of het wel of niet mag:
Indien je een utp/ftp kabel hebt met een hoge isolatieweerstand, is het zo goed als onmogelijk op doorslag van spanning.
bijvoorbeeld: https://www.nl.sab-kabel....lari/catline-cat-6-s.html

Deze heeft een isolatieklasse tot 300V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-05 14:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Gek, ik kan me een andere discussie herinneren waarin de conclusie was dat vd draad en utp niet mocht. Maar ymvk kabel en utp wel. Omdat het allebei dubbel geïsoleerd is. Maar dit lijkt dus niet waar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mr_gadget schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:27:
Gek, ik kan me een andere discussie herinneren waarin de conclusie was dat vd draad en utp niet mocht. Maar ymvk kabel en utp wel. Omdat het allebei dubbel geïsoleerd is. Maar dit lijkt dus niet waar te zijn.
Het licht allemaal best complex en wat genuanceerder, anders zou er in een kabelgoot ook geen electra en netwerk mogen liggen en dat mag wel. Alleen zit er dan altijd een metalen scheiding tussen, totdat deze vol ligt, en dat is geen installatie draad.
Dus in huis bij elkaar in een leiding zou ik niet doen, verzekeraars zijn in dit soort zaken de grootste ratten als ze een reden vinden om niet te betalen doen ze het ook niet.
Met wil en inspanning is er vast een andere route te vinden desnoods los door een stijgkoker of iets.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGcPfnUWYrBt995FqHDFqke9vH4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FQ4aqHHpD8D9XFgw9G99H80b.jpg?f=fotoalbum_large

Dus een PVC buis gevonden die leeg was. Vanaf zolder geprobeerd om daar een trekveer doorheen te krijgen, maar die blijft steken in de buis, in een soort van doosje waarin meerdere PVC buizen vastgezet zijn.

Vanaf de meterkast zit er een PVC buis waarin een oude telefoonkabel zat (zoals te zien op foto). Trekveer komt vanaf de meterkast ook weer uit op datzelfde punt, en komt niet verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTaTt3Frnvbc3JrNj7FjCHcJx0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sLoiXDfGN0bZOD0oQCvUKPi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
Nu vraag ik mij af, wat is dat voor stalen draad? (tussen de grijze telefoon kabel en de witte kabel van de deurbel in) en kan ik de trekveer door doe buis duwen, of heeft dat iets met de elektriciteit te maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Die metalen draad is waarschijnlijk een aarddraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Laatst online: 19:12

lytjepole

Schier?

Je zou er dus wel een glasvezel bij kunnen leggen in de bestaande PVC buis naar boven...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 15:49
DukeBox schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:02:
[...]

Nog even een toevoeging hieraan: bij een ‘ingrijpende wijziging’ dient een installatiegedeelte altijd aan de nieuwste norm te voldoen. Dat is niet heel nauw gedefinieerd maar je kunt er van op aan dat alles wat je daadwerkelijk in z’n geheel vervangt of toevoegt (bijvoorbeeld een nieuwe groepenkast, keukenrenovatie of aanbouw) dat gedeelte volledig aan de nieuwste norm moet voldoen. Dus aardlekbeveiliging op elke eindgroep als je de groepenkast vervangt en stopcontacten met randaarde wanneer je een aanbouw plaatst of je keuken verbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
Je zou er dus wel een glasvezel bij kunnen leggen in de bestaande PVC buis naar boven...
Naar aanleiding van uw antwoord in dit topic; het is dus wel legaal en veilig om een glasvezelkabel vanaf mijn Ziggo modem-router door dezelfde PVC buis als de elektra kabels naar zolder te brengen?

En als ik die kabel op zolder heb, hoe sluit ik die dan aan op mijn PC? Ik zie enkel die kleine ronde connectoren maar die aansluiting heeft mijn PC niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Glasvezel afmonteren is een vak apart. Met connector er aan krijg je 'm in ieder geval niet door een leiding met installatiedraad.

YouTube: Glasvezel connectoren monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVeldthuis
Dat snap ik, daar zal ik dan iemand voor moeten regelen. Dank voor het filmpje! Weet alleen niet of ik zelf zo handig ben en wil het ook niet slopen, zou zonde zijn.

Alleen ik kan dan wel zelf een kabel trekken door dezelfde buis als de elektriciteitskabels.

Eventueel kan ik die glasvezel kabel dan naar zo'n wanddoos begeleiden waar UTP poorten in zitten, of niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
gauntlet schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:17:
Zonder rekening te houden met of het wel of niet mag:
Indien je een utp/ftp kabel hebt met een hoge isolatieweerstand, is het zo goed als onmogelijk op doorslag van spanning.
bijvoorbeeld: https://www.nl.sab-kabel....lari/catline-cat-6-s.html

Deze heeft een isolatieklasse tot 300V.
Hij is er ook met 600V isolatiespanning:
https://www.nl.sab-kabel....ri/catline-cat-6a-ht.html
De Hoog Temperatuur kabel heeft een isolatieklasse tot 600V.

Als je toch die kant op gaat zou je kunnen overwegen om je de isolatiespanning van je datakabel minimaal gelijk aan die van de toegepaste VD draad te nemen. VD draad heeft een isolatiespanning t.o.v. aarde van 450V. (random voorbeeld datasheet: https://donnedatasheets.b...roduct7764_nl-NL.pdf?v=45)

De datakabel van 300V zit daar net onder, die van 600V valt dan juist net aan de veilige kant.
Pagina: 1