LAN kabel naast elektra in een gele buis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Binnenkort staat de verbouwing van mijn garage op de planning. De bedoeling is om die om te bouwen tot mancave en opslag van weinig gebruikte meuk. Een mancave van een nerd kan niet zonder redelijk internet, dus ik wil er een kabeltje heen trekken.

Nu heb ik voor zo'n kabel 2 opties:
- op verschillende plaatsen in huis de plafonds slopen om een niwue draad te kunnen trekken
- bij leggen bij de bestaande elektra kabels

Geen optie: een wifi repeater. Tweemaal een volsteens muur, een wand van cellenbeton en een kalkzandsteen muur (plus 8 meter overbrugging) gaat wifi zelfs met repeater niet echt leuk vinden. Trust me, been there, done that.

Om in huis geen rommel te maken lijkt het me dus beter om de draden bij te trekken bij de bestaande elektra. Deze leidingen lopen door de plafonds en op een aantal strategische punten kan ik overal goed bij om draden te trekken. Maar dan komt het: ik heb geen vrije gele buizen meer liggen. Wel een aantal buizen die half gevuld zijn (de bekende blauwe, bruine en geel/groene draden van de 230 installatie).

Nu is een van mijn ideeën om te kijken of deze LAN draad niet in een gele buis er bij getrokken kan worden. Fysiek is dat geen probleem, het zijn allemaal recht-toe-recht-aan leidingen. Maar gaat dat nog gekke dingen doen op het signaal?

Alternatief kan ik proberen een trekveer naast de gele buizen door te voeren onder het plafond, om zo de kabel 'los' en onbeschermd over de plafonds te krijgen. Maar dan kom ik op één punt gegarandeerd niet onder wat licht sloopwerk in de keuken uit.

Side-info:
Wat ik wil gebruiken: standaard cat 5e of cat 6 kabel (welke ik ook maar te pakken krijg) met ca. 16 meter lengte.
De gele buizen zijn gewoon standaard 15mm installatiebuizen, zonder gekke bochten. In de gele buizen zit 'gewoon' 3x 2,5mm kabel voor een 230v/16A installatie. Ik verwacht geen grote vermogens op deze lijn, max 2 à 3 A.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:09

MJV

Wel eens 230V op een netwerkpoortje gehad? Wordt je niet blij van/risico moet je niet willen nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:45
Los van of het mag/kan/handig is. Kies dan voor een sFTP kabel.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Het mag volgens mij ook niet van de NEN normen. Ik kan mij tevens voorstellen dat een verzekering hier moeilijk over gaat doen als er iets fout gaat.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 13:58

Sebazzz

3dp

Laagvoltage mag niet bij hoogvoltage. Dat betekent dus je muur openfrezen, nieuwe buis erin, muur boren, weer dichtstuken, etc om je aan de code te houden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:42

Tazzios

..

Van wat ik weet mag het niet vanwege wat @MJV al meld. Een glasvezel er langs zou wel misschien mogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:19
Heb je geen kruipruimte?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:35
Als je gebruik maakt van een sFTP kabel dan werkt dat over het algemeen prima, tenzij je iets zwaars op die electra aansluit dat voor veel storing gaat zorgen.

Feit is, dat het waarschijnlijk niet mag. Een glasvezel kabel is een betere optie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En zo'n setje voor LAN via je elektriciteitskabels? Als je goede bekabeling hebt schijnt dat best ok te werken.

Zoiets:
https://www.devolo.nl/

[ Voor 13% gewijzigd door Navi op 27-09-2021 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zou een gaatje in je vloer boren en door de kruipruimte kabeltje trekken. Kan zijn dat je onder een funderingsmuur door moet tussen garage en woning, maar dat zijn een paar plantenschepjes zand en je bent er onderdoor (gaat sneller dan er doorheen willen boren kan ik je zeggen :P )

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:00
Het mag niet en verzekeringstechnisch zou ik het dus ook gewoon niet doen.
Of 1 buis dus leeg trekken en een groep/aansluiting minder nemen qua elektra en die vervangen voor een Cat6a kabel of via een kruipruimte wellicht of erbij boren en toch je plafonds open.

Loopt er niet toevallig een oude coax ook naartoe die je kan her gebruiken?
Of een andere buis/kabel ?

[ Voor 16% gewijzigd door GeeMoney op 27-09-2021 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
@ allen: heldere info, ik ga 'm niet door de buis er bij trekken.

Kruipruimte heb ik niet, dat houdt al snel op :) Beton op zand, daar op isolatie, daarover dekvloer met vloerverwarming.

Internet over de elektra kabels doe ik ook niet. Een maat van me heeft wel eens zo'n ding meegenomen om voor de lol te kijken of mijn buren er ook een hebben, en een printer er op aangesloten (en een heel flauwe grap met "Ik ben jouw printer, en ik weet wat je doet" uitgeprint). Andersom heb ik daar dus geen zin in :P

In het plafond zou ik de kabel 'los liggend' overal naast kunnen trekken. Bij de 2 bestaande muursparingen door de volsteens muren moet dat lukken en heb ik daar voldoende ruimte voor, bij de kalkzandsteen muur ga ik wat boren dan.

De garage zelf is geen probleem: daar ga ik sowieso sleuven in de wand frezen voor wat meer WCD's en zo. Dan is daar een extra sleuf voor wat internet ook geen probleem :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Powerline adapters kunnen veilig zijn, zolang je de default encryption key / device password aanpast. Dan heb je geen last meer van illegale pairings. ^) In de praktijk doet geen hond dit.

Maar er gaat niets boven een goede twisted pair kabel, dan maar quick 'n dirty ergens langs leggen inderdaad.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
kun je niet gewoon buitenom?
je inetaansluiting komt ook binnen in de meterkst toch?
met een lange boor naar buiten en dan om huis heen naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Rofdof schreef op maandag 27 september 2021 @ 17:50:
kun je niet gewoon buitenom?
je inetaansluiting komt ook binnen in de meterkst toch?
met een lange boor naar buiten en dan om huis heen naar de garage.
Was dat maar waar :P

Mijn huis is dit jaar precies 100 jaar oud (Hiep hiep hoera!) en heeft letterlijk alles aan voorzieningen verspreid zitten.

- Water komt in de keuken binnen
- Gas komt in de gang binnen (rechts van de voordeur, vroeger was dat woonkamer)
- Elektra komt links van de voordeur binnen
- kabel-TV komt in de far side van de woonkamer binnen. Vanuit daar gaat de coax door muur / plafond naar de meterkast van het gas, vanuit daar naar de TV en de router.

Dan zou naast het gas naar buiten moeten en aan de voorkant van het huis even een mantelbuis van 8 meter mogen ingraven, om van de voordeur bij de garage te komen. De vloeren liggen vol met vloerverwarming dus daar wil ik ook niet tussendoor boren met alle risico's. Schuin door de muur kan nog wel bij de meterkast, maar bij de garage moet ik dan toch door de vloer. Daar zit het kozijn van wand tot wand namelijk.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kun je van bovenaf bij de ruimte in het plafond? Ik neem aan dat je op de eerste verdieping een houten vloer hebt, vloerbedekking even terugslaan en een paar planken losmaken is veel makkelijker dan een gipsplafond herstellen. Ook inbouwspotjes zijn een ideale toegang om een PVC buis over het plafond te kunnen schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-05 20:40
In een 230V buis mag je niet zomaar kabels bij door trekken, heeft met warmte/ruimte te maken.
en nee glasvezel kabels mogen er ook niet door.

En gezien je huis 100 jaar oud is let op ivm asbest of je zomaar ergens in gaat boren.
Veelal kun je wel via vloer plintgoten bijvoorbeeld alsnog een kabel aanleggen, daar zie je niks van.

Powerline rommel zou ik echt vermijden tenzij het echt niet anders kan als laatste redmiddel, evenals WiFi ook niet doen als er geen fatsoenlijk 5ghz bereik is.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 27-09-2021 18:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Chaos schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:21:
Kun je van bovenaf bij de ruimte in het plafond? Ik neem aan dat je op de eerste verdieping een houten vloer hebt, vloerbedekking even terugslaan en een paar planken losmaken is veel makkelijker dan een gipsplafond herstellen. Ook inbouwspotjes zijn een ideale toegang om een PVC buis over het plafond te kunnen schuiven.
Via de bovenverdieping is onhandig ivm 100 jaar oude gespijkerde planken, maar vanaf beneden heb ik genoeg plekken waar ik wel bij de ruimte boven het plafond kom.

Sowieso heb ik in de gang (startpunt) 2 plekken waar ik vrij spel heb boven de plafonds. Daarnaast heb ik in de keuken een paneel dat ik weg kan halen om bij de bekabeling te komen (cable highway met 6 of 7 buizen).
De bijkeuken zal een uitdaging zijn, maar met een trekveer de gele buizen volgen zou te doen moeten zijn (ook een cable highway met 4 buizen). En anders zal ik het plafond daar een stukje weg moeten halen (Agnes platen, dus nauwelijks destructief).
mr_evil08 schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:28:
In een 230V buis mag je niet zomaar kabels bij door trekken, heeft met warmte/ruimte te maken.

En gezien je huis 100 jaar oud is let op ivm asbest of je zomaar ergens in gaat boren.
Veelal kun je wel via vloer plintgoten bijvoorbeeld alsnog een kabel aanleggen, daar zie je niks van.

Powerline rommel zou ik echt vermijden tenzij het echt niet anders kan als laatste redmiddel, evenals WiFi als er geen fatzoenlijk 5ghz bereik is.
Asbest is hier gelukkig bijna allemaal weg. Het laatste is het dak van de garage, welke dus binnenkort aan de beurt is. De rest van het huis is een aantal jaar geleden volledig gestript tot op de kale stenen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 21-05 19:39

Ligone

Moeha!

Wat een bangmakerij allemaal... ja het mag inderdaad niet volgens de regeltjes. Kan het kwaad? Nee, als je een afgeschermde kabel gebruikt ondervind het dataverkeer zelfs geen last.

Als je zou weten waar de UTP/FTP kabels allemaal liggen in de bedrijfswereld... en dan heb ik het niet over een bureau maar werkplaatsen, tankstations, bedrijfsterreinen. Ze liggen echt niet allemaal 10 cm van elkaar in een goot van 20 cm breed. Nee ze zitten dikwijls mee in een (meestal de smalle) ondergrondse buis van +50 m lang met 20 krachtstroomkabels omdat er anders geen weg naar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Ligone Even los van als het wel of niet mag.
Vrijwel nooit loopt een buisje hoe jij het in gedachten had dat is een illusie, zeker een 100 jaar oude woning waar van alles aan gebeurd is door de vorige eigenaren en aan elkaar geknoopt is, zoals dichtgesmeerde lasdozen komt in praktijk veelvuldig voor waar je geen weet van hebt.

We hebben bovendien over een electrabuis waar de stroomkabels strak liniair doorheen lopen.
Het zijn 15mm buizen, geen 19mm en met een beetje pech ook nog flexibele buizen wat al helemaal een drama is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 21-05 19:39

Ligone

Moeha!

Als hij er niet door kan... das brute pech... kan hij er wel door heb je geluk en moet je geen rare constructies verzinnen om je kabel op de gewenste plek te krijgen. Je huis gaat echt niet in brand vliegen als er een utp naast je 230v adertjes ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ligone schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:47:
Als hij er niet door kan... das brute pech... kan hij er wel door heb je geluk en moet je geen rare constructies verzinnen om je kabel op de gewenste plek te krijgen. Je huis gaat echt niet in brand vliegen als er een utp naast je 230v adertjes ligt...
Het risico is dat je als je per ongeluk een spijker door de buis slaat 230V op je UTP kabel zou kunnen krijgen. Als je dan toch voor een oplossing gaat die "niet mag" dan zou ik liever twee 230V groepen door dezelfde buis leggen zodat je een buis vrij hebt voor UTP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-05 17:21
Waterbeesje schreef op maandag 27 september 2021 @ 18:33:
Via de bovenverdieping is onhandig ivm 100 jaar oude gespijkerde planken, maar vanaf beneden heb ik genoeg plekken waar ik wel bij de ruimte boven het plafond kom.
Is toch geen probleem?
Afbeeldingslocatie: https://www.stanleysites.com/uploads/eu/LW2-2016/large/FMHT1-55010_1.jpg
https://www.stanleyworks....%AE+FATMAX%C2%AE+Claw+bar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
mr_evil08 schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:15:
@Ligone Even los van als het wel of niet mag.
Vrijwel nooit loopt een buisje hoe jij het in gedachten had dat is een illusie, zeker een 100 jaar oude woning waar van alles aan gebeurd is door de vorige eigenaren en aan elkaar geknoopt is, zoals dichtgesmeerde lasdozen komt in praktijk veelvuldig voor waar je geen weet van hebt.

We hebben bovendien over een electrabuis waar de stroomkabels strak liniair doorheen lopen.
Het zijn 15mm buizen, geen 19mm en met een beetje pech ook nog flexibele buizen wat al helemaal een drama is.
Gelukkig is die hele rataplan en aantal jaren geleden opgelost. Inderdaad, het was een puinhoop, met de ouderwetse en inmiddels verduurde nylon kousen om de koperdraad in stalen buizen. Maar dat is er allemaal uit getrokken en de elektra is vanaf de meterkast geheel opnieuw aangelegd. Alles met -jawel- gladde 15mm buizen. Behalve de kookgroep (2 fasen) welke als enige in 19mm ligt.

De twee loze buizen die waren meegenomen, zijn inmiddels bezet door een aparte groep voor de schuur en een voor wasmachine en droger.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Waterbeesje schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:28:
[...]

Gelukkig is die hele rataplan en aantal jaren geleden opgelost. Inderdaad, het was een puinhoop, met de ouderwetse en inmiddels verduurde nylon kousen om de koperdraad in stalen buizen. Maar dat is er allemaal uit getrokken en de elektra is vanaf de meterkast geheel opnieuw aangelegd. Alles met -jawel- gladde 15mm buizen. Behalve de kookgroep (2 fasen) welke als enige in 19mm ligt.

De twee loze buizen die waren meegenomen, zijn inmiddels bezet door een aparte groep voor de schuur en een voor wasmachine en droger.
De droger groep kun je nog opofferen, als het een warmtepomp droger is kan die zonder problemen bij de wasmachine op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Wat een bangmakerij allemaal. Je gaat toch niet alles slopen om een nieuwe buis neer te leggen voor een datakabeltje. Je hebt in mijn ogen twee opties:

Optie 1: gewoon bij je elektrakabels in dezelfde buis

Optie 2: proberen om hem met een trekveer gewoon los (zonder buis) te leggen

Ik zou zelf gaan voor optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
ColeJ schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:24:
Wat een bangmakerij allemaal. Je gaat toch niet alles slopen om een nieuwe buis neer te leggen voor een datakabeltje. Je hebt in mijn ogen twee opties:

Optie 1: gewoon bij je elektrakabels in dezelfde buis

Optie 2: proberen om hem met een trekveer gewoon los (zonder buis) te leggen

Ik zou zelf gaan voor optie 2.
Nee ik ga zeker niet alles slopen. Dan leg ik inderdaad de kabel los er naast. Optie 2 dus :p
Nadeel is wel dat ik op een paar plekken er niet aan ontkomen om een extra gaat in een muur te bouwen waar andere pijpjes een eigen gaat hebben. Maar die vallen daarna mooi buiten zicht.
mr_evil08 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 16:30:
[...]

De droger groep kun je nog opofferen, als het een warmtepomp droger is kan die zonder problemen bij de wasmachine op.
Droger en wasmachine staan inderdaad samen op één groep, samen trekken ze 3100W piek ;)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Waterbeesje schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:25:
[...]

Nee ik ga zeker niet alles slopen. Dan leg ik inderdaad de kabel los er naast. Optie 2 dus :p
Nadeel is wel dat ik op een paar plekken er niet aan ontkomen om een extra gaat in een muur te bouwen waar andere pijpjes een eigen gaat hebben. Maar die vallen daarna mooi buiten zicht.
Als je het bestaande gat van de elektra buis iets groter maakt dan kun je de datakabel tegen de elektrabuis aan leggen. Dan valt het misschien helemaal niet op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
En als je nou ymvk 3g2,5 met netwerkkabel in de buis legt? Mag dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt77h
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 16:24
Dat past niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
kun je trouwens niet ergens onder de pannen langs richting de schuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-05 14:53
Je kunt ook een fritzpowerline-1260e powerline adapter overwegen. als je deze aan het begin en eind van die eletrakabel kunt aansluiten kun je er een vrij hoge snelheid mee halen. Niet de max van een utp kabel, maar 600mbit is dan niet ondenkbaar. Mijn ervaring is, hoe meer lasklemmen er tussen zitten hoe meer snelheid je inlevert.

[ Voor 11% gewijzigd door degrashopper op 29-09-2021 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
https://www.thomann.de/nl...f2f853376181bd051ca3206ee

Er bestaan blijkbaar ook AIO kabels..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-05 15:31
Je trekt m.i. niet zomaar even een extra kabel door een bestaande buis waar al kabels in zitten, zeker niet zonder risico de bestaande kabels te beschadigen met je trekveer.
En het "mag" ook vast niet van de normen die we in dit land kennen rond electra installaties.

Als je het écht niet kan aanvliegen met een deftige wifi 6 oplossing zou ik er gewoon los een kabel bij leggen.

Persoonlijk zou ik wel de wifi route kiezen, maar niet zomaar met een repeater.
Ik zou naar buiten gaan met een kabeltje ergens, en dan aan de gevel van 't huis en de garage een richtantenne hangen zoals dit:

https://www.wifishop.nl/t...szgBvQjYP2ZRoCCwUQAvD_BwE

[ Voor 48% gewijzigd door Polderviking op 29-09-2021 10:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En dat mag wel? :?

Volgens de NEN gelovigen onder ons, roep je dan hel en verdoemenis uit over je zelf en zal je huis affikken mocht je ooit een spijker op de verkeerde plek ergens inrammen. Ook zal de elektrische hel dan over je neerdalen. :+

Ik heb hier een (gladde) PVC buis (diep ingegoten in het betonnen karkas van ons huis) vanuit de meterkast naar zolder lopen. En daar zit al 20 jaar 1 x CAT5E + 3 x 2,5mm2 in. En nog steeds werkt dat uitstekend. FD gigabit Ethernet zonder storingen en probleemloze voeding van m'n PC-arsenaal op zolder.
ff voor de goede orde:
die kabels zijn er in één keer ingetrokken; dus 3 x 2,5mm2 + 1 x CAT5E aan elkaar geknoopt en die lege buis in.
Apart gezekerd op een eigen aardlekautomaat.
En behalve knutselongelukken door zelf kortsluiting te maken, of een bak thee over een openliggend elektronica project, is die automaat nog nooit uitgesprongen

Maar ff alle gekheid op een stokkie; wat is nou een praktische oplossing?

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 29-09-2021 11:14 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Dank voor alle aanvullende adviezen en zo :)

Ik heb mijn besluit genomen, en ga voor een losse kabel naast alle buizen. Dat lijkt mij hier de meest deftige oplossing, als ik mijn plafonds niet wil slopen.

De 'dikke' alles in een kabel is wel een nette oplossing trouwens, maar gaat voor mij een stapje te ver.
Door het dak heen is ook geen oplossing, dan moet ik ook aardig wat slopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Waterbeesje op 29-09-2021 11:32 ]

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• mr_evil08
ehtweak schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:05:
[...]

En dat mag wel? :?

Volgens de NEN gelovigen onder ons, roep je dan hel en verdoemenis uit over je zelf en zal je huis affikken mocht je ooit een spijker op de verkeerde plek ergens inrammen. Ook zal de elektrische hel dan over je neerdalen. :+

Ik heb hier een (gladde) PVC buis (diep ingegoten in het betonnen karkas van ons huis) vanuit de meterkast naar zolder lopen. En daar zit al 20 jaar 1 x CAT5E + 3 x 2,5mm2 in. En nog steeds werkt dat uitstekend. FD gigabit Ethernet zonder storingen en probleemloze voeding van m'n PC-arsenaal op zolder.
ff voor de goede orde:
die kabels zijn er in één keer ingetrokken; dus 3 x 2,5mm2 + 1 x CAT5E aan elkaar geknoopt en die lege buis in.
Apart gezekerd op een eigen aardlekautomaat.
En behalve knutselongelukken door zelf kortsluiting te maken, of een bak thee over een openliggend elektronica project, is die automaat nog nooit uitgesprongen

Maar ff alle gekheid op een stokkie; wat is nou een praktische oplossing?
De brandweer hoort dat vaker van de pand eigenaar "wij dachten dat het wel kon".
Apart zekeren maakt het niks veiliger tenzij de aardlekautomaat 1 type is wat sneller ingrijpt, een aardlek is ook niet voor brand te voorkomen maar dat jezelf het nog kan navertellen, zekering zijn voor brand te voorkomen.

In Nederland hebben we afspraken in de NEN1010, in praktijk gaat knutselwerk wel goed maar betekend niet dat het mag, en wil je extra risico lopen?, wat als je opeens thuis komt en je huis staat er niet meer door je knutselwerk.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Aan het plaatje te zien is de elektra (en de rest) daar netjes dubbel geisoleerd. Dus dat mag.
Zoals eerder geopperd werd, een xmvk kabel mag prima in dezelfde buis liggen als een utp (even los van het feit dat het waarschijnlijk niet past).

Hoe hard je je aan die regels wil vasthouden ga ik me niet in mengen

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
timberleek schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:34:
[...]

Aan het plaatje te zien is de elektra (en de rest) daar netjes dubbel geisoleerd. Dus dat mag.
Zoals eerder geopperd werd, een xmvk kabel mag prima in dezelfde buis liggen als een utp (even los van het feit dat het waarschijnlijk niet past).

Hoe hard je je aan die regels wil vasthouden ga ik me niet in mengen
Inderdaad, de 3x2,5 zitten apart in de bekende kleurtjes + extra mantel (dubbel geïsoleerd) en dat samen weer in de dikke kabel met de rest (welke ook allemaal dubbel geïsoleerd zijn binenen de dikke kabel)
Lijkt mij veilig genoeg (als "leek" dan).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1