I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
De losse aardlekautomaten heb ik al in huis. Vanuit daar dus 2x ymvk naar ofwel twee losse werkschakelaars, ofwel een enkele vierpolige. Ik denk dat het tweede veiliger is en prima werkbaar. Zie ik dan iets over het hoofd?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
En anders zou ik zeggen dat je werkschakelaar nu je één device is dus dat je die dan ook met een enkele handeling spanningloos moet kunnen zetten.
Dit voorkomt niet dat één van de twee automaten maar uit staat maar geeft wel duidelijk aan dat ze samen gezien moeten worden + dus mogelijkheid voor spanningsloos met enkele handeling.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Daarbij dus wel opgemerkt dat in veel gevallen die discussie dus onterecht is. ‘t zou wel eens mooi zijn om dit soort terugkerende discussie een x te verwerken in de TS.Rimco schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:05:
Ik blijf het mensen dan ook altijd aanraden om warmtepompen met zo'n dubbele aansluiting gewoon aan te sluiten op een 3-fase groep + 5 aderige kabel. Heb je tenminste geen discussie
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Nu zit de ontsteking van de gaskookplaat achter een 3fase automaat, dus het stopcontact even eraf gehaald om te kijken of de 3 fase hier zit of dat er slechts 1 fase vanaf een andere plek is doorgelust.
Het goede nieuws is dat alle drie de fase draden in deze doos uitkomen, het slechte nieuws is dat bijkbaar de pannenkoek die hier een stopcontact op heeft gezet, dacht dat het een goed idee was om de andere 2 fase draden kort af te knippen zodat de draden niet in de weg zouden zitten, afdoppen hoeft ook was denk ik zijn mening.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ml3sJwBijdJ5hlOz1e6q4jgq.jpg?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Met een beetje gefröbel krijg je daar nog wel een lasdopje op gefrunnikt toch? Ideaal is anders inderdaadPentaClover schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:52:het slechte nieuws is dat bijkbaar de pannenkoek die hier een stopcontact op heeft gezet, dacht dat het een goed idee was om de andere 2 fase draden kort af te knippen zodat de draden niet in de weg zouden zitten, afdoppen hoeft ook was denk ik zijn mening.
![]()
![]()
![]()
[Afbeelding]

It's time to play the music, it's time to light the lights
Mogelijk dat ze soepeltjes naar de groepenkast lopen en en daar nog wat overlengte zit?big bang schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:23:
[...]
Met een beetje gefröbel krijg je daar nog wel een lasdopje op gefrunnikt toch? Ideaal is anders inderdaad
Helaas geen overlengte en het zit in van die fijne ribbelbuisblb4 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:36:
[...]
Mogelijk dat ze soepeltjes naar de groepenkast lopen en en daar nog wat overlengte zit?

Als ik het verlaagd plafond uit de meterkast sloop dan kan ik nog een uitbreiding boven mijn Eton groepen kast zetten met een 3de Din Rail, en onder andere deze groep omhoogschuiven om overlengte te creeren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5nMCaUUkwFQpwSjLzFXNevan.jpg?f=user_large)
Dan is alleen de vraag of ik die draden een beetje makkelijk richting de keuken getrokken krijg.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Mijn vermoeden is dat alle led apparatuur in het begin zoveel stroom vraagt dat hij er uit klapt. Zou een c16 automaat hier een oplossing kunnen zijn?. Ik heb geen mogelijkheid om de led apparatuur los te koppelen bij het inschakelen.
Ik heb die weg bewandeld en helaas klapt bij mij ook een C16 de eerste keer nadat de stroom er even af is geweest weer direct om. Ik kan helaas geen C20 automaat erin zetten aangezien de stopcontacten maar tot 16A gaan.niels_vlaar schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:09:
Ik heb een installatie automaat b16. Op deze automaat zitten veel ledspots en ledstrips die continu onder stroom staan. Als de stroom er af is geweest en ik de installatie automaat inschakel klapt uit er gelijk uit. Als ik hem dan gelijk weer inschakel blijft hij aan staan. Bij normaal gebruik blijft hij ook gewoon werken en is er geen probleem alleen als de stroom er af is geweest.
Mijn vermoeden is dat alle led apparatuur in het begin zoveel stroom vraagt dat hij er uit klapt. Zou een c16 automaat hier een oplossing kunnen zijn?. Ik heb geen mogelijkheid om de led apparatuur los te koppelen bij het inschakelen.
Bij mij zijn het 25 hue spotjes en 7 cassambi trafo’s voor de led strips in het plafond die het veroorzaken.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ik zou het fornuis dan ook direct via Wago's aansluiten op de draden, dus geen perilex gedoe. Zitten je draden tenminste ook altijd goed.PentaClover schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:52:
Met veel moeite een aantal keukenlades verwijderd om het gat in het aanrechtblad op te meten om te kijken wat er moet gebeuren om de gas kookplaat te vervangen voor inductie.
Nu zit de ontsteking van de gaskookplaat achter een 3fase automaat, dus het stopcontact even eraf gehaald om te kijken of de 3 fase hier zit of dat er slechts 1 fase vanaf een andere plek is doorgelust.
Het goede nieuws is dat alle drie de fase draden in deze doos uitkomen, het slechte nieuws is dat bijkbaar de pannenkoek die hier een stopcontact op heeft gezet, dacht dat het een goed idee was om de andere 2 fase draden kort af te knippen zodat de draden niet in de weg zouden zitten, afdoppen hoeft ook was denk ik zijn mening.
![]()
![]()
![]()
[Afbeelding]
Uitzetten kan door de groep uit te zetten. Alleen je fornuis verplaatsen is een gedoetje, maar ik zou dan een andere hobby kiezen
Dat is een algemeen probleem bij schakelende voedingen die tegenwoordig overal inzitten.niels_vlaar schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:09:
IMijn vermoeden is dat alle led apparatuur in het begin zoveel stroom vraagt dat hij er uit klapt. Zou een c16 automaat hier een oplossing kunnen zijn?. Ik heb geen mogelijkheid om de led apparatuur los te koppelen bij het inschakelen.
De aanloopstroom is hoog. Een paar PC's en schermen op een groep gaat ook al slecht.
Die optie had ik nog niet bij stil gestaan, bestaan er afdekplaatjes met kabeldoorvoer + trek ontlasting voor inbouw dozen ?Zwartoog schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:59:
[...]
Ik zou het fornuis dan ook direct via Wago's aansluiten op de draden, dus geen perilex gedoe. Zitten je draden tenminste ook altijd goed.
Uitzetten kan door de groep uit te zetten. Alleen je fornuis verplaatsen is een gedoetje, maar ik zou dan een andere hobby kiezen
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Ah Thanks, maar die zit dan bovenop de inbouw doos zie ik, dan zijn 2 van de 3 fase draden toch te kort om in de wago's te komen, ook dan zal ik in de meterkast moeten kijken hoe ik daar wat extra ruimte kan maken zodat ik de draden een paar cm naar de keuken kan trekken.
Ik zie dat wat ik bedoelde een knie deksel heet.
[ Voor 10% gewijzigd door PentaClover op 26-09-2023 23:09 ]
https://www.elektramat.nl...hTXVwvdt9jYRoC7AEQAvD_BwEPentaClover schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:07:
[...]
Ah Thanks, maar die zit dan bovenop de inbouw doos zie ik, dan zijn 2 van de 3 fase draden toch te kort om in de wago's te komen, ook dan zal ik in de meterkast moeten kijken hoe ik daar wat extra ruimte kan maken zodat ik de draden een paar cm naar de keuken kan trekken.
Hier kan je een wartel op zetten.
Dan kun je de wago in de doos stoppen
Dat plaatje heeft netjes plek voor 5 klemmen, maar je kan natuurlijk voor de 2 korte draden de wago alsnog in de doos laten zitten, je hebt dan alsnog wel de trekontlasting. Voordeel is vooral dat het wat vlakker is dan een kniedeksel, indien relevant.PentaClover schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:07:
[...]
Ik zie dat wat ik bedoelde een knie deksel heet.
Ik moest het hier toch even melden; er zijn dus wel keuken boeren die het lijken te begrijpen.Blihi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:43:
Nog even een update van die vriend van me:
De uitvoerder kwam langs om alle opleverpunten door te spreken. Toen kwamen ze bij de meterkast. Daarvan zij de uitvoerder dat het punt door de elektricien was afgewezen, maar ze waren de keuken aan het installeren.
Dus, de keukenman er even bij gehaald en die keek naar het plaatje van hier, naar de meterkast en naar de kookplaat en zei: "Ja, dat is inderdaad niet goed. 7.4 kW is meer dan 5.6 kW van de hoofdzekering". Dus het opleverpunt staat weer terug op het lijstje van de aannemer
Klopt. Alleen zo jammer dat zowel de uitvoerder, als de VEH-keurder als de elektricien het niet lijken te begrijpen en vrolijk staan te verkondigen dat het helemaal prima is om een 1-fase aardlekschakelaar te hebben achter een 25A hoofdzekering, met daarop de Quooker (2 kW), de Combi-oven (3.6 kW), de kookgroep (7.4 kW) en een "reservegroep" met daarop alleen de beltrafo.onetime schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:59:
[...]
Ik moest het hier toch even melden; er zijn dus wel keuken boeren die het lijken te begrijpen.
Zelfs met gelijktijdigheid in de berekeningen kan dat niet uit.
Goed is het vast niet en de kookplaat kan je dan beter op 2 fasen zetten natuurlijk maar ik zelf dacht in het begin bij koop van die plaat dat het ook veel vermogen zou trekken maar zie zelden boven de 2000W moet ik zeggen. Inductie gaat snel dus het kan al vrij vlot een tandje terug, 7000W heb ik nog nooit gezien in de log.Blihi schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:50:
[...]
Klopt. Alleen zo jammer dat zowel de uitvoerder, als de VEH-keurder als de elektricien het niet lijken te begrijpen en vrolijk staan te verkondigen dat het helemaal prima is om een 1-fase aardlekschakelaar te hebben achter een 25A hoofdzekering, met daarop de Quooker (2 kW), de Combi-oven (3.6 kW), de kookgroep (7.4 kW) en een "reservegroep" met daarop alleen de beltrafo.
Zelfs met gelijktijdigheid in de berekeningen kan dat niet uit.
Hier staat de inductie op L1 en L2 , kokend waterkraan op 1 combi magnetron op 2 en de oven van 3,6kW op fase 3 net als de vaatwasser. Gaat goed al een aantal jaren.
Moet ik wel zeggen dat er overdag op alle fasen ook teruggeleverd wordt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Maar jij hebt dan ook een nette faseverdeling, met 6 grote verbruikers netjes verdeeld over de drie fasen.Rol-Co schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:17:
[...]
Hier staat de inductie op L1 en L2 , kokend waterkraan op 1 combi magnetron op 2 en de oven van 3,6kW op fase 3 net als de vaatwasser. Gaat goed al een aantal jaren.
Moet ik wel zeggen dat er overdag op alle fasen ook teruggeleverd wordt.
Het geval van @Blihi waarbij alle toestellen die waarschijnlijk tijdens het koken gebruikt worden op dezelfde fase zitten is en blijft gewoon krankzinnig.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik had hetzelfde probleem op een groep met daarin een paar computers en een heleboel voedingen. Die klapt er ook uit bij inschakelen na bijv. stroomuitval. Ik heb dit opgelost met een inschakelstroombegrenzer. Htronic SCL 3680.niels_vlaar schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:09:
Ik heb een installatie automaat b16. Op deze automaat zitten veel ledspots en ledstrips die continu onder stroom staan. Als de stroom er af is geweest en ik de installatie automaat inschakel klapt uit er gelijk uit. Als ik hem dan gelijk weer inschakel blijft hij aan staan. Bij normaal gebruik blijft hij ook gewoon werken en is er geen probleem alleen als de stroom er af is geweest.
Bij mij is het rechtstreeks aangesloten zonder stekker dus dat is geen optie.wlmpie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:18:
[...]
Ik had hetzelfde probleem op een groep met daarin een paar computers en een heleboel voedingen. Die klapt er ook uit bij inschakelen na bijv. stroomuitval. Ik heb dit opgelost met een inschakelstroombegrenzer. Htronic SCL 3680.
Ze waren nu het stroomnet/transformatie huisje aan het vervangen in de wijk met een aggregaat er bij.Septillion schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:33:
@niels_vlaar Als het verder gewoon een huis tuin en keuken groep is zou ik er zeker geen C16 van maken. Gewoon twee keer inschakelen, zo vaak gaat een groep ook niet uit.
Dus 5x de stroom er af de afgelopen weken. Vandaar dat ik er nu naar aan het kijk ben
Maar je heb gelijk daarvoor 2 jaar geen stroomonderbreking. Waarom geen C16? is dit minder veilig als er ook andere verbruikers op zitten via het stopcontact.
En mja, was nu vervelend maar komende jaren heb je er geen last meer van
Of is de volgorde minder van belang zolang er maar een fase draad of L1, L2 en L3 zit ongeacht welke?
Met een draaistroom meter, met een kookplaat niet echt van belang maar wel zo netjes om het kloppend te hebben, de nul is wel blauw hoop ik?averroes1198 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:43:
Hoe bepaal ik wat de L1, L2 en L3 is bij het aansluiten van mijn 3 fase Perilex wcd? Alle fase draden zijn in mijn geval bruin.
Of is de volgorde minder van belang zolang er maar een fase draad of L1, L2 en L3 zit ongeacht welke?
Een Duspol is altijd handig om te hebben.Rol-Co schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:16:
[...]
Met een draaistroom meter, met een kookplaat niet echt van belang maar wel zo netjes om het kloppend te hebben, de nul is wel blauw hoop ik?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Daar haal je naar mijn weten niet uit welke fase? Maar ligt er misschien aan welke versie.John245 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:25:
[...]
Een Duspol is altijd handig om te hebben.
https://www.ebay.com/itm/144337591994
Daar gaan geen pijltjes branden die de draairichting aangeven?Rol-Co schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:34:
[...]
Daar haal je naar mijn weten niet uit welke fase? Maar ligt er misschien aan welke versie.ik heb nog zo'n oude.
https://www.ebay.com/itm/144337591994
En anders als je een moderne kast heb de fases allemaal uit en 1 voor 1 weer aanzetten.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
De nul is inderdaad gewoon blauw en PE is geen groen.Rol-Co schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:16:
[...]
Met een draaistroom meter, met een kookplaat niet echt van belang maar wel zo netjes om het kloppend te hebben, de nul is wel blauw hoop ik?
Dit is dus precies waarom er verschillende kleuren zijn

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
De “krachtgroep” is rechtstreeks achter de hoofdschakelaar aangesloten dus die tactiek gaat niet op.John245 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:46:
[...]
Daar gaan geen pijltjes branden die de draairichting aangeven?
En anders als je een moderne kast heb de fases allemaal uit en 1 voor 1 weer aanzetten.
Vanuit de bouw op deze manier…Ethirty schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:16:
En volgende keer nette kleurtjes laten aanleggen![]()
Nee, alleen welke spanning er op staat als je belast met de knop. De nieuwere hebben ledjes waar je wel ziet welke fase waarschijnlijk, maar ik heb een draaistroom meter dus kan ik het ook zien.John245 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:46:
[...]
Daar gaan geen pijltjes branden die de draairichting aangeven?
Echter heeft de vraagsteller daar niets aan als hij die spullen niet heeft.
En voor de hoofdschakelaar kun je de fases niet per fase schakelen?averroes1198 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:17:
[...]
De “krachtgroep” is rechtstreeks achter de hoofdschakelaar aangesloten dus die tactiek gaat niet op.
:strip_exif()/f/image/LiE0uvYMcXcGFoV4tLXMFXwe.jpg?f=fotoalbum_large)
Want de fase volgorde doet ertoe bij een kookplaat?Ethirty schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:16:
En volgende keer nette kleurtjes laten aanleggen![]()
Ik zal vast verklappen: Nee.
Het maakt niet uit zolang l1 2 en 3 maar op de bruine darden zijn aangesloten.averroes1198 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:43:
Hoe bepaal ik wat de L1, L2 en L3 is bij het aansluiten van mijn 3 fase Perilex wcd? Alle fase draden zijn in mijn geval bruin.
Ik dacht altijd dat je van de drie schakelaars van het netbeheerder gedeelte moest afblijven!John245 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:26:
[...]
En voor de hoofdschakelaar kun je de fases niet per fase schakelen?
Een draaistroommeter vertelt je of je een links of rechts draaiveld hebt, maar het verschil tussen L1-L2-L3, L2-L3-L1 of L3-L1-L2 ga je er natuurlijk niet mee zien.Rol-Co schreef op woensdag 27 september 2023 @ 18:16:
[...]
Het draaiveld of de fasevolgorde überhaupt maken voor een kookplaat inderdaad niet uit.
Maar desondanks zou ik wel netjes L1 op L1, L2 op L2 en L3 op L3 aansluiten. Stel dat het een 7,4kW kookplaat is welke maar op 2 fasen aangesloten kan worden en je besluit bewust om L2 en L3 te gebruiken omdat de oven al op L1 zit, ofzo, dan is het wel nuttig dat L2 en L3 daadwerkelijk ook L2 en L3 in de groepenkast zijn...
Als je de fasen afzonderlijk kunt inschakelen (zoals met smeltpatronen of ABB flexomaten met losse brug) kun je het natuurlijk gewoon uitproberen.averroes1198 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:43:
Anders even doorpiepen tussen de groepenkast en de contactdoos, voor dat soort dingen heb ik een 30M meetsnoer op haspel.
Het is minder van belang, werken doet het altijd.Of is de volgorde minder van belang zolang er maar een fase draad of L1, L2 en L3 zit ongeacht welke?
Ook een prima optie natuurlijk, maar ga er niet te hard vanuit dat de linker automaat ook de linker draad onder je hoofdschakelaar is etc.John245 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:26:
[...]
En voor de hoofdschakelaar kun je de fases niet per fase schakelen?
[Afbeelding]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik bedoelde ook meer dat je iedergeval de draairichting rechtsom hebt, maar dan kan je nog een wissel hebben inderdaad, deze draairichting meter bedoel ik. (Bovenste)
http://www.condor-benelux..._pdf/testapparaten_nl.pdf
Dan blijft over om in de meterkast 1 voor 1 los halen en kijken welke je mist, niet heel veel werk.
Kookplaat aanslingeren en de meter even bekijken, kan je gelijk de pitten aanzetten die je veel denkt te belasten. Dan kan je heel nauwkeurig gaan verdelen.Xander schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:48:
[...]
Een draaistroommeter vertelt je of je een links of rechts draaiveld hebt, maar het verschil tussen L1-L2-L3, L2-L3-L1 of L3-L1-L2 ga je er natuurlijk niet mee zien.
Het draaiveld of de fasevolgorde überhaupt maken voor een kookplaat inderdaad niet uit.
Maar desondanks zou ik wel netjes L1 op L1, L2 op L2 en L3 op L3 aansluiten. Stel dat het een 7,4kW kookplaat is welke maar op 2 fasen aangesloten kan worden en je besluit bewust om L2 en L3 te gebruiken omdat de oven al op L1 zit, ofzo, dan is het wel nuttig dat L2 en L3 daadwerkelijk ook L2 en L3 in de groepenkast zijn...
[...]
Als je de fasen afzonderlijk kunt inschakelen (zoals met smeltpatronen of ABB flexomaten met losse brug) kun je het natuurlijk gewoon uitproberen.
Anders even doorpiepen tussen de groepenkast en de contactdoos, voor dat soort dingen heb ik een 30M meetsnoer op haspel.
[...]
Het is minder van belang, werken doet het altijd.Maar als je bewust wilt nadenken over de faseverdeling van het een of ander dan maak je de boel wel een stuk overzichtelijker door het "goed" aan te sluiten.
[...]
Ook een prima optie natuurlijk, maar ga er niet te hard vanuit dat de linker automaat ook de linker draad onder je hoofdschakelaar is etc.Ook dat wil elkaar wel eens kruisen.
En zeker wel handig met platen die enkel l3 gebruiken voor afzuiger.
De meeste slimme meters geven niet de belasting per fase aan, toch?IplugNplay schreef op woensdag 27 september 2023 @ 23:18:
[...]
Kookplaat aanslingeren en de meter even bekijken, kan je gelijk de pitten aanzetten die je veel denkt te belasten. Dan kan je heel nauwkeurig gaan verdelen.
En zeker wel handig met platen die enkel l3 gebruiken voor afzuiger.
Alleen als het een recentere meter is en je de P1 poort uitleest.
Hier een meter de 5 jaar hangt en die verzmelt de data wel per fase. Hangt dus denk ik van je definitie van recent af,Xander schreef op woensdag 27 september 2023 @ 23:32:
[...]
De meeste slimme meters geven niet de belasting per fase aan, toch?
Je mag er prima aanzitten, alleen niet aan klussen. Anders hadden ze wel achter zegeling gezeten.averroes1198 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 20:35:
[...]
Ik dacht altijd dat je van de drie schakelaars van het netbeheerder gedeelte moest afblijven!
Veel dank Xander! Het is me gelukt. Twee schakelaars werken nu als wisselschakeling. Top. Ik hoefde geen nieuwe draad te trekken. Die zat er nog in van de oude situatie. Het was wel even uitvlooien welke zwarte draad waarvandaan kwam. Maar gelukt.Xander schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 19:00:
[...]
Met de dimmer zat het zo aangesloten:
...
Alleen dan met alleen (6), de pulsdrukker. Jij had (4) of (5) niet.
Voor een conventionele wisselschakeling moet je dit hebben:
..
Je zult een extra zwarte draad moeten trekken tussen beide schakelaars.
Alleen kun je geen Attema Click-mate XL meer bestellen, het is nu Attema NXT en niet meer compatibel.
Is er iets anders compatible met click-mate XL dat ik kan kopen? Want ABB maakt het wellicht niet zelf.
Anders wordt het een gebruikte automaat vinden op marktplaats.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
De meter zelf geeft dat niet aan en dat is volgens mij wat @Xander bedoelt. Via de P1 poort kun je inderdaad wel van alles uitlezen.John245 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 06:39:
[...]
Hier een meter de 5 jaar hangt en die verzmelt de data wel per fase. Hangt dus denk ik van je definitie van recent af,
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
is het niet gewoon deze ?!null schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:21:
Ik wil bij een bestaande Attema Click-mate XL meterkast een groep bijplaatsen op de rail.
Alleen kun je geen Attema Click-mate XL meer bestellen, het is nu Attema NXT en niet meer compatibel.
Is er iets anders compatible met click-mate XL dat ik kan kopen? Want ABB maakt het wellicht niet zelf.
https://www.karwei.nl/ass...luitdraden-16-a/p/B306828
Die is nog wel bij wat groothandels te krijgen , maar niet als particulier inderdaad. Ziet er eruit als een gewone automaat met schroef aansluitingen. Kan je gewoon een willekeurige automaat bijplaatsen lijkt mij.
[ Voor 131% gewijzigd door Galaxis op 28-09-2023 12:28 ]
Inderdaad veel meters hebben dat niet, kom het maar zelden tegen.Xander schreef op woensdag 27 september 2023 @ 23:32:
[...]
De meeste slimme meters geven niet de belasting per fase aan, toch?
Dan maar de stroomtang
Als je er 1 zoekt, laat het weten dan ga ik even in de automaten bak kijken.!null schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:21:
Ik wil bij een bestaande Attema Click-mate XL meterkast een groep bijplaatsen op de rail.
Bij welke groothandels dan? Want ik kijk bij want groothandels en daar staan ze ook als niet meer leverbaar.Galaxis schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:26:
[...]
is het niet gewoon deze ?
https://www.karwei.nl/ass...luitdraden-16-a/p/B306828
Die is nog wel bij wat groothandels te krijgen , maar niet als particulier inderdaad. Ziet er eruit als een gewone automaat met schroef aansluitingen. Kan je gewoon een willekeurige automaat bijplaatsen lijkt mij.
De afstand van de rail pinnen is anders. De nieuwe Attema NXT heeft een veel normalere afstand die volgens bij compatibel is met van alles en nog wat er nu op de markt is.
Maar bij de XL zit het wat dichter op elkaar.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Via mijn werk , de huisleverancier, maar 1 stuk. Dus die kans acht ik ook klein. Ik heb de spec sheets opgezocht van beide, maar daar staat de (kam) afstand helaas niet op.!null schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:41:
[...]
Bij welke groothandels dan? Want ik kijk bij want groothandels en daar staan ze ook als niet meer leverbaar.
De afstand van de rail pinnen is anders. De nieuwe Attema NXT heeft een veel normalere afstand die volgens bij compatibel is met van alles en nog wat er nu op de markt is.
Maar bij de XL zit het wat dichter op elkaar.
Ik kan je dus niet verder helpen, maar ik vermoed dat de ABB automaten wel passen, zeker weten doe ik het niet, maar voor een tientje kan je die gok wel nemen denk ik.
https://www.sandervunderi...allatieautomaat-1p-n.html
Volgens mij past een Eaton automaat daar op. https://www.sandervunderi...allatieautomaat-1p-n.html!null schreef op donderdag 28 september 2023 @ 12:21:
Dit weet ik niet zeker...
Ik heb een transformerless thuisbatterij die spontaan herstart in bepaalde work mode. Nu kan ik de netcode instellen en ik weet niet of dit invloed gaat hebben op de werking. De hybride omvormer staat niet op de lijst met type A RFG goedgekeurde apparaten dus kans dat er geen NL implementatie qua netcode.
Ik heb de keuze uit:
EN50549 (staat ie nu op, in Sessy topic lees ik dat er storingen kunnen voorkomen),
50Hz default,
IEC61272 (50Hz),
en dan nog een aantal land specifieke netcodes.
Welke kan ik (of welk land) kan ik het beste kiezen als EN50549 niet goed werkt? Het blijft software en het komt uit china dus ik verdenk dat een crash of bug is waardoor de omvormer herstart.
Graag een on-topic reactie dan kunnen we later eens doorgaan over de oorzaak (opsporen).
Dus als ik het goed begrijp heb je een omvormer die niet is goedkeurd voor gebruik in europa/nederland. Je wilt hem toch gebruiken en zoekt nu naar omwegen om dit voor elkaar te krijgen.Vaevictis_ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:35:
Misschien niet het juiste topic maar ik zou niet weten waar het dan in thuis hoort.
Ik heb een transformerless thuisbatterij die spontaan herstart in bepaalde work mode. Nu kan ik de netcode instellen en ik weet niet of dit invloed gaat hebben op de werking. De hybride omvormer staat niet op de lijst met type A RFG goedgekeurde apparaten dus kans dat er geen NL implementatie qua netcode.
Ik heb de keuze uit:
EN50549 (staat ie nu op, in Sessy topic lees ik dat er storingen kunnen voorkomen),
50Hz default,
IEC61272 (50Hz),
en dan nog een aantal land specifieke netcodes.
Welke kan ik (of welk land) kan ik het beste kiezen als EN50549 niet goed werkt? Het blijft software en het komt uit china dus ik verdenk dat een crash of bug is waardoor de omvormer herstart.
Graag een on-topic reactie dan kunnen we later eens doorgaan over de oorzaak (opsporen).
Je hebt minimaal te voldoen aan de EN50549. Er zijn vast meerdere netcodes met dezelfde parameters of strenger, maar welke dat zijn weet ik ook niet.
Mijn persoonlijke mening: Afkoppelen van het openbare net. Er is een reden dat dit soort apparatuur moet voldoen aan bepaalde regels en normen. Doet dat het niet dan hoort het niet in contact te staan met het openbare net. In het beste geval stop je apparaat met functioneren, in het slechtste geval veroorzaak je problemen in de rest van de straat/wijk.
Die lijst is niet uitputtend. Dat een omvormer niet op die lijst staat wil niet direct zeggen dat hij niet voldoet aan de NL eisen. Omvormers in NL moeten (o.a.) aan deze eisen voldoen.pickboy schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:03:
[...]
Dus als ik het goed begrijp heb je een omvormer die niet is goedkeurd voor gebruik in europa/nederland. Je wilt hem toch gebruiken en zoekt nu naar omwegen om dit voor elkaar te krijgen.
Je hebt minimaal te voldoen aan de EN50549. Er zijn vast meerdere netcodes met dezelfde parameters of strenger, maar welke dat zijn weet ik ook niet.
Mijn persoonlijke mening: Afkoppelen van het openbare net. Er is een reden dat dit soort apparatuur moet voldoen aan bepaalde regels en normen. Doet dat het niet dan hoort het niet in contact te staan met het openbare net. In het beste geval stop je apparaat met functioneren, in het slechtste geval veroorzaak je problemen in de rest van de straat/wijk.
Thanks, dat klopt RFG type A is leidend en ik heb ook een CoC document gevonden voor EN50549-1:2019blb4 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:50:
[...]
Die lijst is niet uitputtend. Dat een omvormer niet op die lijst staat wil niet direct zeggen dat hij niet voldoet aan de NL eisen. Omvormers in NL moeten (o.a.) aan deze eisen voldoen.
Zie hier wat foto's van de situatie. De close-ups zijn gemaakt achter de verzegelde kap (door een opening) en laten 3x bruin in zien, en 1x bruin naar meterkast. Onderin de groepenkast wordt de fase verdeeld over de 3 fases.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Nu ben ik al enige tijd op zoek naar een elektricien die 2 fase draden van meter (achter zegel) naar kast wil trekken, maar dat is een lastig proces. Via werkspot 5 negatieve reactie en ook via directe mail aan 15 lokale bedrijven continu de melding dat het niet kan wat ik wil. Ik krijg continu te horen dat de netbeheerder deze aanpassing moeten doen, maar navraag bij Stedin leidt daar tot conclusie dat de aansluiting van de meter goed is, en dat het stuk daarna niet door hun gedaan wordt.
Vraag aan jullie, klopt mijn analyse en moet ik gewoon een zegelgemachtigd monteur laten langskomen, of moet Stedin dit oplossen?
En hoe lang woon je er? Want zou dit best een verborgen gebrek willen noemen...
De aanpassing moet idd gedaan worden door een monteur met zegelrecht.Revaes schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:55:
Mijn huis heeft een 3-fase meterkast en een 3x25A netaansluiting. Echter is er bij de installatie (door vorige bewoner) maar 1 fase van meter naar kast gelegd. Deze fase wordt in de groepenkast dan weer opgedeeld naar 3 fases om wel alle groepen te voeden. Hoe weet ik dat er wel 3 fase binnenkomen? Nou dat zie ik aan de draden, Stedin zegt het ook, en op de slimme meter zie ik 3 verschillende voltages voor de 3 fasen. Daarnaast zie ik ook dat er maar 1 fase belast wordt.
Zie hier wat foto's van de situatie. De close-ups zijn gemaakt achter de verzegelde kap (door een opening) en laten 3x bruin in zien, en 1x bruin naar meterkast. Onderin de groepenkast wordt de fase verdeeld over de 3 fases.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Nu ben ik al enige tijd op zoek naar een elektricien die 2 fase draden van meter (achter zegel) naar kast wil trekken, maar dat is een lastig proces. Via werkspot 5 negatieve reactie en ook via directe mail aan 15 lokale bedrijven continu de melding dat het niet kan wat ik wil. Ik krijg continu te horen dat de netbeheerder deze aanpassing moeten doen, maar navraag bij Stedin leidt daar tot conclusie dat de aansluiting van de meter goed is, en dat het stuk daarna niet door hun gedaan wordt.
Vraag aan jullie, klopt mijn analyse en moet ik gewoon een zegelgemachtigd monteur laten langskomen, of moet Stedin dit oplossen?
Er moeten dus 2 extra draden van de meter naar de meterkast gemaakt worden.
Daarvoor moeten de zegels verbroken worden (en dus weer opnieuw geplaatst worden daarna).
Waarschijnlijk was bij de aanpassing van 1 naar 3 fase de meterkast nog niet gereed en heeft de desbetreffende monteur wel de nieuwe meter geplaatst en maar 1 fase doorgezet naar de meterkast.
Dit is een aanname, maar wel eentje die ik vaker heb gezien.
In principe zou je dus zelf een monteur met zegelrecht moeten inhuren.
Wat je zou kunnen proberen is een storing aanmelden met het feit dat je maar 1 fase beschikbaar hebt in je meterkast en er dus 2 fase missen. Dan komt de Stedin monteur alsnog en die zal het wel aanpassen.
Maar omdat het niet echt een storing is durf ik niet te zeggen of dat er dan wel/niet een rekening zal volgen.
@Septillion waarom vind je mijn redenatie raar? Kan normaal inderdaad als verborgen gebrek gezien worden, maar in ons geval niet omdat we daar vanaf hebben gezien. Hierbij een overzicht:
:strip_exif()/f/image/kCMX6oKvLS8ivEpMZLMa11SI.jpg?f=fotoalbum_large)
@pickboy Denk dat je analyse van de totstandkoming wel klopt. Zou de optie om het als storing te melden wel kunnen proberen, rekening is ook geen issue (gegeven dat het niet te gek wordt). Ik heb jouw analyse van wat er gedaan moet worden altijd duidelijk in mails gecommuniceerd naar potentiele elektriciens, maar het lijkt alsof ze geen zin hebben om voor zo'n klein klusje langs te komen.
Ik ga het nog maar eens proberen. Iemand goede ervaringen in regio Utrecht?
[ Voor 22% gewijzigd door Revaes op 04-10-2023 16:40 ]
Nee, niet je redenatie! Maar hoe het dus aangelegd is.
Die hoor ik voor het eerst.maar in ons geval niet omdat we daar vanaf hebben gezien.
Bijzondere niet bijster overzichtelijke indeling is het ook wel. Zo jammer dat ze niet gewoon een modern klein meterbord geplaatst hebbenHierbij een overzicht:
[Afbeelding]

Dat is helaas wel de complete markt qua bouwen en huizenmaar het lijkt alsof ze geen zin hebben om voor zo'n klein klusje langs te komen.

Revaes schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:55:
Mijn huis heeft een 3-fase meterkast en een 3x25A netaansluiting. Echter is er bij de installatie (door vorige bewoner) maar 1 fase van meter naar kast gelegd. Deze fase wordt in de groepenkast dan weer opgedeeld naar 3 fases om wel alle groepen te voeden. Hoe weet ik dat er wel 3 fase binnenkomen? Nou dat zie ik aan de draden, Stedin zegt het ook, en op de slimme meter zie ik 3 verschillende voltages voor de 3 fasen. Daarnaast zie ik ook dat er maar 1 fase belast wordt.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Misschien omdat je schrijft wat ik rood heb gemaakt, want dat is onzin. 1 fase blijft 1 fase.Nu ben ik al enige tijd op zoek naar een elektricien die 2 fase draden van meter (achter zegel) naar kast wil trekken, maar dat is een lastig proces. Via werkspot 5 negatieve reactie en ook via directe mail aan 15 lokale bedrijven continu de melding dat het niet kan wat ik wil. Ik krijg continu te horen dat de netbeheerder deze aanpassing moeten doen, maar navraag bij Stedin leidt daar tot conclusie dat de aansluiting van de meter goed is, en dat het stuk daarna niet door hun gedaan wordt.
Schrijf ze eens dat de meter 3fase is en 3fase aangesloten is aan de kant van de netbeheerder, maar dat er maar één fase afgaand is aangesloten. Doe deze foto's erbij. Wie dan nog schrijft dat het niet kan wil je niet in huis hebben, want die weet niet wat hij zou moeten doen.
Van de netbeheerder snap ik het ook wel, iemand heeft ooit 3 fase aangevraagd zonder de juiste groepenkast/hoofdschakelaar en men heeft tijdelijk twee smeltpatronen geplaatst zonder de bijbehorende draden. In zo'n geval mag je blij zijn dat de netbeheerder niet onverrichte zaken huiswaard is gekeerd. Degene die later de 3 fase kast heeft geplaatst zou ook de twee missende draden er tussen moeten doen. Als dat een poppetje zonder zegeltang was dan ontstaat de huidige situatie.
Ik heb een ABB stopcontacten met 12 groepen.
Daarbij wil ik nog 1 extra groep + aardlekschakelaar voor de warmtepomp.
https://www.sandervunderi...ard-1-fase-220x220mm.html
Hij kan niet direct naast de huidige groepenkast gemonteerd worden.
Kan ik hem dan gewoon met een flexbuis aan elkaar verbinden.
Anders, ja kun je met flexbuis verbinden maar bedenk wel dat je waarschijnlijk 6mm² nodig hebt. Beter een stukje YMVK kabel kopen misschien.
[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 04-10-2023 21:29 ]
ABB stopcontacten; ik neem aan dat je ABB groepenkast bedoeld? 't mooiste is als je een uitbreidingskast direct naast je bestaande kast plaatst, dat maakt ook toekomstige uitbreidingen wat eenvoudiger. Als er een WCD, leiding oid in de weg zit dan zou ik kijken of dat niet uit de weg genomen kan worden. Als 't echt niet naast elkaar kan dan kan je de uitbreidingskast met een adequate kabel met elkaar verbinden. Dit is dan net zoiets als dat je een onderverdeler voor PV oid in een garage of op zolder plaatst. m.i. is 't gebruik van een YMVK kabel 't meest eenvoudig. Zorg dat je een diameter pakt waarmee je en voldoende uitbreiding kan doen en die je wel goed kan aansluiten in de bestaande kast.joke_name schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:21:
Vraagje:
Ik heb een ABB stopcontacten met 12 groepen.
Daarbij wil ik nog 1 extra groep + aardlekschakelaar voor de warmtepomp.
https://www.sandervunderi...ard-1-fase-220x220mm.html
Hij kan niet direct naast de huidige groepenkast gemonteerd worden.
Kan ik hem dan gewoon met een flexbuis aan elkaar verbinden.
Er zijn ook niet veel installateurs met zegelrecht, dus dat de meeste je afwijzen snap ik wel.Revaes schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:35:
Dank voor jullie reactie.
@pickboy Denk dat je analyse van de totstandkoming wel klopt. Zou de optie om het als storing te melden wel kunnen proberen, rekening is ook geen issue (gegeven dat het niet te gek wordt). Ik heb jouw analyse van wat er gedaan moet worden altijd duidelijk in mails gecommuniceerd naar potentiele elektriciens, maar het lijkt alsof ze geen zin hebben om voor zo'n klein klusje langs te komen.
Ik ga het nog maar eens proberen. Iemand goede ervaringen in regio Utrecht?
Je moet dan speficiek zoeken naar een partij die dat wel heeft.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik heb even gekeken, maar niet alle bedrijven die daar staan hebben zegelrecht, het zijn wel de grootste kanshebbers voor zegelrecht, dus wel een goed beginpunt in ieder geval.Ethirty schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:11:
https://echteinstallateur.nl/
Hier kan je vinden welk bedrijf het zegelrecht heeft in je omgeving
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aJRDFrVWz4syHTKxPNzFXTPH.jpg?f=user_large)
Zou dit een logische indeling zijn voor de groepenkast die omgebouwd gaat worden naar 3 fase?
:strip_exif()/f/image/zNGxvllsvMvxRrIel9aq1Lhb.jpg?f=fotoalbum_large)
De groepen in de linker (bestaande) kast worden van boven (uit plafond) aangevoerd. Groepen in de rechter (nieuwe) kast worden van beneden (uit kelder) aangevoerd. Mag je dan bijvoorbeeld ook een kabel rechts invoeren en dan door naar de linkerkast naar de krachtgroep? Of beter de krachtgroep dan in de rechter kast?
De aarde draad mag die aan de onderkant ingevoerd worden of liever van de zijkant?
En ik moet van rechter kast onder dan een aarding leggen naar linker kast boven. Neem aan dat dit gewoon mag?
[ Voor 32% gewijzigd door loyske op 06-10-2023 14:48 ]
Het afzien van je recht op aanspraak wegens gebreken ontslaat de verkoper niet van zijn mededelingsplicht.Revaes schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:35:
Dank voor jullie reactie.
@Septillion waarom vind je mijn redenatie raar? Kan normaal inderdaad als verborgen gebrek gezien worden, maar in ons geval niet omdat we daar vanaf hebben gezien.
Zelf een heel gedoe gehad hieromtrent als verkoper waarbij ik in het gelijk ben gesteld, omdat niet kon worden vastgesteld dat het gebrek al bestond terwijl ik nog aan zelfbewoning deed. Was dat wel het geval had ik ondanks deze clausule wel moeten betalen.
De kabeldoorvoer in de rechter kast kun je ook onder de kast plaatsen. Moeilijk te zien op de foto, maar die zit daar wel.
Vergeet geen VKG72T te bestellen en een stuk 6mm2 (VDS met hulzen, anders VD) geel/groen om de twee aardblokken door te verbinden.
De aardedraad loopt nu aan de rechterkant, dus dan is het wellicht gemakkelijker om deze dan in de rechter kast ook aan te laten sluiten.
Je hebt nu wel het ouder type Vision kast. Ik weet niet of die netjes aansluit op de nieuwe Vision.
[ Voor 40% gewijzigd door timovd op 06-10-2023 16:08 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ah ja ik zie het, ook slim die kam aan de bovenkant van HS en krachtgroep.timovd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:04:
@loyske Ik heb dat wel eens zo aangesloten bij iemand: timovd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
De kabeldoorvoer in de rechter kast kun je ook onder de kast plaatsen. Moeilijk te zien op de foto, maar die zit daar wel.
Vergeet geen VKG72T te bestellen en een stuk 6mm2 (VDS met hulzen, anders VD) geel/groen om de twee aardblokken door te verbinden.
De aardedraad loopt nu aan de rechterkant, dus dan is het wellicht gemakkelijker om deze dan in de rechter kast ook aan te laten sluiten.
Je hebt nu wel het ouder type Vision kast. Ik weet niet of die netjes aansluit op de nieuwe Vision.
Klopt, onder rechterkast komt de kabelinvoer VKG55T.
De VKG72T gaat helaas niet ivm oude en nieuwe type kast, maar de gaten komen wel overeen qua plaats.
Hopelijk niet erg als ik deze niet monteer!?
Aardedraad tussen de kasten moet dus 6mm2 zijn, ok duidelijk! Maar de originele aardedraad naar de aardpen is zeker geen 6mm2
Hager SFT225.KoenVW76 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:12:
Weet iemand of er zo iets bestaat als een 3 polige standenschakelaar, waarmee je kan schakelen tussen 2 verschillende 230v energiebronnen? Ik wil een groep kunnen schakelen tussen het lichtnet en een bluetti accu. Ik zit te zoeken maar kan niet iets vinden waarmee dat moet kunnen.
Die is twee-polig om. Er werd gevraagd om 3-polig om (geen idee waarom trouwens). Daarvoor is er de SFT440. (Goedkoper verkrijgbaar via Amazon).jadjong schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:15:
Hager SFT225.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bedankt! Die heb ik inderdaad nodig. 2 polig is prima, de aarde moet niet geschakeld worden natuurlijk.
Als ik zoek kom ik op, (bijvoorbeeld) NEN 3140 VOP uit. Kun je daarmee aan de gang met het installeren van verlichting/wcd in het thuinhuisje?
Of vervangen van meterkast?
En ook aansluiten van een zonnestroom-installatie / zonnepanelen?
Als particulier of als monteur? Als particulier mag ik zonder wat voor papieren dan ook doen aan mijn huisinstallatie wat ik wil.Accretion schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:38:
Welke certificering heb je nodig om te werken aan huisinstallaties?
Als ik zoek kom ik op, (bijvoorbeeld) NEN 3140 VOP uit. Kun je daarmee aan de gang met het installeren van verlichting/wcd in het thuinhuisje?
Of vervangen van meterkast?
En ook aansluiten van een zonnestroom-installatie / zonnepanelen?
Zo scherp als een voetbal!
Er zit een 'as is' clausule in koopcontract wegens faillissement en tussenpersoon die geen verantwoording wilde. Hoop gedoe, maar destijds de enige optie.
Mijn ouders willen over een paar jaar een huis gaan bouwen en ook daar zou ik aan mee willen helpen (ik woon niet thuis).Reptile209 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:51:
[...]
Als particulier of als monteur? Als particulier mag ik zonder wat voor papieren dan ook doen aan mijn huisinstallatie wat ik wil.
Dus technisch gezien is het dan als installateur omdat het niet je eigen installatie is? Of is de grens pas als je ervoor betaald wordt?
Maar ook voor thuis is het 'handig' om een cursus gedaan te hebben, lijkt me ook leuk/interessant.
Ik heb wel technische informatica gestudeerd en ook al eens 'smart verlichtingssysteemen' geïnstalleerd voor een klein bedrijfje waar ze (iets teveel) de vrijheid gaven.
Daarnaast, mocht mijn huidige kantoorbaan gaan vervelen/failliet gaat, is het altijd wel handig om iets echt praktisch te kunnen.
Copieer ook je postings hier over naar dat topic, alles mooi bij elkaar. En hier even een linkje naar dat topic.
Wij gaan over een tijdje onze woning renoveren, en hiermee zal ook de elektrische installatie van de woning moeten worden vernieuwd conform de geldende NEN1010 norm.
Dit is inclusief alle bedrading en leidingen; Dus alles.
De huidige installatie is in 2011 door een installatiebedrijf aangepast.
In 2021 is er een PV-Installatie bijgezet.
Huidige situatie:
- 3-fase aansluiting 3x25A;
- Hoofdschakelaar (HS) 40A;
- Twee aardlekschakelaars (ALS) 4P 40A 30mA;
- Acht installatieautomaten van 16A;
- PV-installatie heeft een eigen 16A automaat direct op fase-1 van de HS.
Wat ik graag zou willen doen is het volgende:
Voorgestelde situatie:
- Hoofdschakelaar (HS) 40A;
- Vier aardlekschakelaar (ALS) 2P 40A 30 mA;
- Eén aardlekschakelaar (ALS) 4P 40A 30mA;
- Zestien installatieautomaten 16A;
- PV-installatie heeft een eigen 16A automaat direct op fase-1 van de HS.
En voor dat je het vraagt. Nee wij wonen niet in een kasteel.
Voor wat de elektra aangaat zouden wij graag een brede onderverdeling maken - Liefst één groep per vertrek / zone.
Ook krijgen de grootverbruikers ieder een eigen groep
(wasmachine, droger, inbouw-oven, keukenboiler)
En dan gaat het snel over de twaalf heen.
Specifiek zou ik graag weten of ik (los van de maximale belasting) vier 2P ALS van 40A plus één 4P ALS van 40A voor twee krachtgroepen (Kookplaat en Laadpaal) volgens de NEN1010 mag aansluiten op een 40A hoofdschakelaar achter een 3x25A aansluiting?
Mag je in de installatiekast ook gebruik maken van een Wago Din Rail lasklem of ben je gebonden aan bijvoorbeeld de Hager verdeelklemmen (L1 + L2 + L3 + N + A)
Alvast bedankt voor jullie reactie.
En snap je hoor, ik heb ook 16 automaten + 3 (kracht) alamats zitten. Alleen moderne droger is geen grootverbruiker mee
Ik zal in dezelfde situatie, en had de nieuwe kast al besteld. Het past wel naast elkaar, maar niet zo dat je die plasticjes kan gebruiken om de kasten aan elkaar te maken. Niet goed voor de OCD, maar functioneel niets mis meetimovd schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:04:
@loyske Ik heb dat wel eens zo aangesloten bij iemand: timovd in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Het enige wat ik zou willen opmerken is dat ik de krachtgroepen voor het fornuis en de laadpaal niet van één 4P-aardlekschakelaar gebruik zou laten maken, maar beide direct met een eigen aardlekautomaat (ipv installatieautomaat achter een aardlekschakelaar) achter de hoofdschakelaar zou zetten.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Uit belangstelling, waarom? Bij mij zit het namelijk wel zo.TGEN schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:14:
[...]
Het enige wat ik zou willen opmerken is dat ik de krachtgroepen voor het fornuis en de laadpaal niet van één 4P-aardlekschakelaar gebruik zou laten maken, maar beide direct met een eigen aardlekautomaat (ipv installatieautomaat achter een aardlekschakelaar) achter de hoofdschakelaar zou zetten.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ik woon in een hoekhuis en ik heb 18 1-fase groepen en 3 krachtgroepen (fornuis, zonnepanelen en een rode CEE-stekker in de garage want waarom niet...). Er zitten zeker dingen tussen die prima samen hadden gekund, maar ik vind zelf de scheiding ook wel overzichtelijk.takket schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:36:
En voor dat je het vraagt. Nee wij wonen niet in een kasteel.
Voor wat de elektra aangaat zouden wij graag een brede onderverdeling maken - Liefst één groep per vertrek / zone. Ook krijgen de grootverbruikers ieder een eigen groep (wasmachine, droger, inbouw-oven, keukenboiler)
Een paar dingen over je voorgestelde opstelling:
- Ik hoop dat je zonnepanelen niet op een installatieautomaat zitten, maar op een aardlekautomaat?
- Ik zou de laadpaal en het fornuis ieder een eigen aardlekautomaat geven
- Al verklapt met het vorige punt, gebruik voor de krachtgroepen aardlekautomaten. Dat scheelt je 4 posities in de kast en is (bij deze aantallen) niet duurder.
En terwijl ik dit typ (en 100 dingen tegelijk doe) zie ik dat @tgen me met punt 2 en 3 al voor is
Edit: En ik zie dat je twee krachtgroepen noemt, dus punt 2 heb je deels al.
Het werkt wel (zeker met een laadpaal met load balancer), maar je hebt twee grootverbruikers op één automaat. En van die grootverbruikers zit er eentje (over het algemeen) buiten in weer en wind.klump4u schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:20:
[...]
Uit belangstelling, waarom? Bij mij zit het namelijk wel zo.
Als je aan het koken bent denkt de laadpaal (middels load balancing) mogelijk: "Er wordt 3x12 A gevraagd, er is 3x25 A beschikbaar, ik kan met 3x13 A laden", waarna je 16A automaat springt omdat zowel het fornuis als de laadpaal erop zitten.
Ander scenario, er komt op een of andere manier water in je laadpaal (of je graaft door de kabel heen), werkt je fornuis ook niet meer...
Edit: Om een of andere reden had ik begrepen dat @takket maar één krachtautomaat had, dus daarop is bovenstaande gebaseerd
[ Voor 30% gewijzigd door Paul op 09-10-2023 15:39 ]
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Omdat een ALS meestal maar tot 40A beveiligd, als je dus meer afneemt omdat je tegelijkertijd kookt en laadt werkt je ALS mogelijk niet.klump4u schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:20:
[...]
Vanuit een praktisch punt: een 4P installatieautomaat neemt evenveel ruimte in beslag als een 4P alamat (aardlekautomaat). Dus je bespaart ook nog 4-DIN in ruimte. Aan de andere kant is een 4P alamat meestal wel weer iets duurder.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Tweeledig: één is dat het nog wel eens voor kan komen dat een laadpaal de aardlek aanspreekt (bepaalde combinaties van laadpaal en EV schijnen bij het beëindigen van laadsessies rare lekstromen te produceren), wat vervelend is als je net gelijktijdig je kippetje aan het braden bent in je 3-fase fornuis; twee is dat je met twee aardlekautomaten in totaal 8 modules aan ruimte inneemt, en met één 4P-aardlekschakelaar en twee 4P-installatieautomaten in totaal 12 modules. Het enige voordeel wat ik zie is dat bij de meeste groepenkastcomponentenboeren (Scrabble!) de combinatie losse aardlekschakelaar met installatieautomaten vaak goedkoper is dan het alternatief met aardlekautomaten.klump4u schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:20:
[...]
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.