Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.458 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
takket schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:36:
Hoi Tweakers,

Wij gaan over een tijdje onze woning renoveren, en hiermee zal ook de elektrische installatie van de woning moeten worden vernieuwd conform de geldende NEN1010 norm.
Dit is inclusief alle bedrading en leidingen; Dus alles.
Als je toch zo lekker bezig gaat, neem dan gecombineerde aardlekautomaten en 10mm2 bekabeling in de kast. Kan je later naar hartelust los gaan met PV, auto's die straks laden/ontladen en accu's die het nachtelijk verbruik opvangen.
Met de aardlekautomaten heb je zo min mogelijk vertakkingen binnen de kast en kan je letterlijk en figuurlijk alle kanten op, door de dikkere bekabeling hoef je ook geen zorgen te maken over PV die gelijk met netvoeding en auto stroom leveren.
25A netvoeding + 16A PV + 16A auto + 16A accu = 73A voor een hele grote frituurpan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

klump4u schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Uit belangstelling, waarom? Bij mij zit het namelijk wel zo.
Ik bedenk mij dat wij (@Paul @TGEN en ik) wat duiding nodig hebben van je: gebaseerd op post, wat heb jij precies? Je post is namelijk op meerdere manieren te interpreteren.
  1. Laadpaal en inductie op dezelfde 4P-alamat
  2. Laadpaal en inductie op ieder een eigen 4P-installatieautomaat maar beide op dezelfde 40A aardlekschakelaar
  3. Laadpaal en inductie op ieder een eigen 4P-installatieautomaat maar beide op dezelfde 63A aardlekschakelaar
Die 63A aardlekschakelaar is niet geheel onrealistisch gezien de 14400Wp in de handtekening.

[ Voor 7% gewijzigd door True op 09-10-2023 15:31 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:40
SiErRa schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:05:
[...]

Ik zal in dezelfde situatie, en had de nieuwe kast al besteld. Het past wel naast elkaar, maar niet zo dat je die plasticjes kan gebruiken om de kasten aan elkaar te maken. Niet goed voor de OCD, maar functioneel niets mis mee ;)
Als de afdekkap aan de voorkant erop zit, zie je het toch niet meer!?
timovd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:08:
Of @loyske gaat op zoek naar een (tweedehands) oud type Vision kast.
Nog naar gekeken, maar niet gevonden. Nieuwe kast hangt inmiddels en ben bijna klaar met alles om te hangen.... wat een werk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

timovd

Voorsprong door techniek

@loyske fotootje? Het is inderdaad altijd een stuk meer werk dan je denkt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:57
Simpel vraagje. Kroonsteen en stugge kabel, kan/mag dat? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat kroonsteentjes eerder bij flexibel horen. Gaat om het aansluiten van een (buiten)lamp waar een kroonsteentje in zit.

Gevoelsmatig zou ik zelf eerder gaan voor een Wago 221 (uit mijn hoofd, die transparante met klemmen die zowel voor solid ala stranded is), maar de lamp zit al een kroomsteentje in dus kwestie van "toevoer" er in doen en vast draaien. Lijkt mij dan niet logisch om dan eerst nog een Wago ertussen te zetten met 2cm flex kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

True schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:30:
[...]

Ik bedenk mij dat wij (@Paul @TGEN en ik) wat duiding nodig hebben van je: gebaseerd op post, wat heb jij precies? Je post is namelijk op meerdere manieren te interpreteren.
  1. Laadpaal en inductie op dezelfde 4P-alamat
  2. Laadpaal en inductie op ieder een eigen 4P-installatieautomaat maar beide op dezelfde 40A aardlekschakelaar
  3. Laadpaal en inductie op ieder een eigen 4P-installatieautomaat maar beide op dezelfde 63A aardlekschakelaar
Die 63A aardlekschakelaar is niet geheel onrealistisch gezien de 14400Wp in de handtekening.
Beiden op een eigen 4P-installatieautomaat 16b op dezelfde 40A aardlekschakelaar.
Lader mag max 10A laden en inductiekookplaat zit op 2 fases.
Twee 3 fase omvormers van 7kW beiden op een eigen alamat.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26

timovd

Voorsprong door techniek

@RobertMe kroonsteentje en flexibel (zonder hulsjes op de kabel) is sowieso een no-go!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:47:
Simpel vraagje. Kroonsteen en stugge kabel, kan/mag dat? Gevoelsmatig zou ik zeggen dat kroonsteentjes eerder bij flexibel horen. Gaat om het aansluiten van een (buiten)lamp waar een kroonsteentje in zit.

Gevoelsmatig zou ik zelf eerder gaan voor een Wago 221 (uit mijn hoofd, die transparante met klemmen die zowel voor solid ala stranded is), maar de lamp zit al een kroomsteentje in dus kwestie van "toevoer" er in doen en vast draaien. Lijkt mij dan niet logisch om dan eerst nog een Wago ertussen te zetten met 2cm flex kabel.
Gewoon aan draaien. Flexibel is juist niet voor kroonsteentjes zonder hulpmiddelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:57
Thanks @timovd & @jadjong. Ik heb denk ik in mijn leven alleen maar flex met kroonsteentjes gezien :X Weet ik ook meteen dat ik alleen maar fout hobby bob gebruik heb gezien. Categorie: kabel over? Kroonsteentje ertussen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:17
Heel veel mensen doen het, want het is lekker simpel. Maar het hoort niet. Het probleem is dat flexibele kabel flexibel is, en de aders dus onder de schroef vandaan kunnen werken. En als je het "lekker strak" draait om dit te voorkomen dan breekt de boel makkelijk.

Adereindhulsjes zijn erg goedkoop (paar cent per stuk) maar de meeste mensen weten niet eens dat je ze moet gebruiken. Fabrikanten gelukkig wel, dus als het goed is zit er eentje om de ader die in de andere kant van de kroonsteen zit :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coureur007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-08 20:54
Ik heb een vraagje over de aansluiting van rolluiken. Momenteel zitten wij in de fase waarbij we alle elektrabuizen in de muur aan het leggen zijn en de voorbereidingen treffen voor elektrische rolluiken. Gezien er gebruik gemaakt word van domotica is er een buis gelegd rechtstreeks vanuit de meterkast. Echter werd mij verteld dat er niet zomaar in de rolluik zelf gelast mag worden volgens de NEN1010 keuring. Nou zit ik ook niet te wachten om binnen een blind afdekplaatje te hebben (muren moeten zo strak mogelijk zijn. Zijn er oplossingen waarbij de kabel vanuit de meterkast rechtstreeks op de rolluikmotor gemaakt kan worden of de meegeleverde kabel op een juiste manier kan worden verlengd/aangekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Stel dat je het rolluik bestelt met 100 meter draad er aan vast, dan kan je die rechtstreeks naar de verdeler trekken en aansluiten. Wat is het verschil met een rolluik zonder draad bestellen en die aansluiten op de draad welke reeds in de buis ligt? Er van uitgaande dat je het rolluik eenvoudig kan open en de draad met schroefklemmen vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
coureur007 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:50:
Ik heb een vraagje over de aansluiting van rolluiken. Momenteel zitten wij in de fase waarbij we alle elektrabuizen in de muur aan het leggen zijn en de voorbereidingen treffen voor elektrische rolluiken. Gezien er gebruik gemaakt word van domotica is er een buis gelegd rechtstreeks vanuit de meterkast. Echter werd mij verteld dat er niet zomaar in de rolluik zelf gelast mag worden volgens de NEN1010 keuring. Nou zit ik ook niet te wachten om binnen een blind afdekplaatje te hebben (muren moeten zo strak mogelijk zijn. Zijn er oplossingen waarbij de kabel vanuit de meterkast rechtstreeks op de rolluikmotor gemaakt kan worden of de meegeleverde kabel op een juiste manier kan worden verlengd/aangekoppeld?
Hier hadden we dat issue met Markiezen. Maar ze konden netjes de rolbuismotor voor de Markiezen met andere draadlengtes leveren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier zijn bij vriendin van de zomer rolluiken geplaatst. Gaatje door de muur voor een lang snoer. Gaat te zijner tijd naar een stopcontact, voorlopig met een verlengsnoer. Erg blij met de luiken, had ik niet verwacht.

In het geval van @coureur007 zou ik eerst bij de leverancier navragen, maar hier zat de kabel aan het rolluik en werd door de lamel geleiders naar beneden geleid en achter die geleider door de muur geboord. Dat zal ook direct achter de kast van het rolluik kunnen. Anders moet je buitenom naar een geschikte doorvoer plaats. In een kabelgoot of pijp.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 19:44

Illusion

(the art of)

Optie 1: heb je gordijnen? Zo ja, dan de lasdoos zo plaatsen dat deze achter de gordijnen valt

Optie 2: ben je van plan (ook) lokaal te bedienen met een schakelaar? Meestal zet je die knop vlak bij het raam, dus kan je daar ook je motor aansluiten

Optie 3 rolluiken zijn toch al ongenadig lelijk van buiten gezien, dus kan er ook nog wel een lasdoos bij aan de buitenkant

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Illusion De rolluiken hier zijn niet lelijk. Maar wel qua kleur aangepast aan de kleur van de kozijnen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
klump4u schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Uit belangstelling, waarom? Bij mij zit het namelijk wel zo.
Misschien ook omdat hij zich aan NEN1010 wilt houden? Een laadpaal moet volgens NEN1010 achter een eigen 30mA aardlekschakelaar, dus niet gedeeld met andere eindgroepen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als er ruimte is in de behuizing kun je ook een stekkerverbinding gebruiken. Gewoon een lang snoer naar buiten leggen (zou wel VMVL of RMRL ofzo pakken, geen installatiekabel als XMVK of YMVK, zeker geen installatiedraad) en met een stekkerverbinding doorverbinden met het snoer van de motor.

Dit soort stekkers zijn gangbaar in de rolluikwereld: https://www.rolluikonderd...n-st-serie-connector.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coureur007
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 29-08 20:54
Dank voor ieder zijn snelle reactie.
Onze ingreep is namelijk dermate groot dat de gehele elektra opnieuw gedaan wordt.
Lokale bediening hoeft niet aangezien de schakeling via KNX zal gaan.
Binnen wil ik gewoon niks kunnen zien. Gordijnen willen we waarschijnlijk niet. Daarom wordt verbergen hierachter moeilijk. :)
Xander schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Als er ruimte is in de behuizing kun je ook een stekkerverbinding gebruiken. Gewoon een lang snoer naar buiten leggen (zou wel VMVL of RMRL ofzo pakken, geen installatiekabel als XMVK of YMVK, zeker geen installatiedraad) en met een stekkerverbinding doorverbinden met het snoer van de motor.

Dit soort stekkers zijn gangbaar in de rolluikwereld: https://www.rolluikonderd...n-st-serie-connector.html
Dit lijkt dan de meest geschikte oplossing.
Alleen even zorgen met de bak uitkiezen dat er genoeg ruimte is.
Wordt de "las" in de bak maken op deze manier goedgekeurd?
Gaat dit ook goed met Somfy motoren (niet-RTS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Somfy motoren hebben 0,0 ruimte intern.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loyske
timovd schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:25:
@loyske fotootje? Het is inderdaad altijd een stuk meer werk dan je denkt.
Bij deze, is nog niet helemaal klaar. Labels nog aanpassen en de beltrafo zet ik ook weer terug in de kast.
Buizen aan onderkant komen nog in hager klikbeugel als de gasmeter die in de weg hangt weg is.

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knmaBjqZTnsgmKMv36cRy6uc2Ug=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aJRDFrVWz4syHTKxPNzFXTPH.jpg?f=user_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKolIIg8QAnQrKheDhxi1hG0_WQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcGrWkCRIzuSe4mchbWzaxPY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:25
Ik zou ter hoogte van die opbouwstopcontacten nog een 8-voudige buisklem plaatsen, dan zitten de buizen mooi netjes. Not sure of die uit m'n link het goede type is, maar je snapt het idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
ThinkPad schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:39:
Ik zou ter hoogte van die opbouwstopcontacten nog een 8-voudige buisklem plaatsen, dan zitten de buizen mooi netjes. Not sure of die uit m'n link het goede type is, maar je snapt het idee ;)
Dat bedoelde ik met de hager klikbeugel, heb ze hier liggen. Maar een beugel van de gasmeter zit een beetje in de weg, dus die moet eerst weg. Maar eens aanvragen binnenkort want gebruik al sinds mei 2022 geen gas meer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
coureur007 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:01:
Dank voor ieder zijn snelle reactie.
Onze ingreep is namelijk dermate groot dat de gehele elektra opnieuw gedaan wordt.
Lokale bediening hoeft niet aangezien de schakeling via KNX zal gaan.
Binnen wil ik gewoon niks kunnen zien. Gordijnen willen we waarschijnlijk niet. Daarom wordt verbergen hierachter moeilijk. :)

[...]

Dit lijkt dan de meest geschikte oplossing.
Alleen even zorgen met de bak uitkiezen dat er genoeg ruimte is.
Wordt de "las" in de bak maken op deze manier goedgekeurd?
Gaat dit ook goed met Somfy motoren (niet-RTS)?
Die kabels van somfy kunnen volgens mij wel los hoor en dan een langere kabel er aan. Ik zal zo eens kijen voor je.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taatort
  • Laatst online: 11:08
Mijn schoonvader van 95 heeft recent vlam in de pan gehad in de keuken. Daarbij is de afzuigkap zwaar beschadigd en elektrische bedrading,wat erbij in de buurt zat, deels verschroeid.Van 1 groep is de zekering doorgebrand.
We hebben de lokale installateur na dit incident gevraagd e.e.a. te herstellen. Door drukte heeft men eerst een noodverband gelegd maar verlichting keuken werkt nog niet. Dat moet later.

De meterkast is sinds 1968 niet aangepast behalve een slimme meter geplaatst door Enexis. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axa_ZO8SAIeRVoi1MFJpgoO1EUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAOx9q1GFu7Y45zo9nIgjztu.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de verzekering diverse offertes gevraagd. O.a. installateur voor herstel keukenbedrading. Naast de begroting voor het herstel staat op de offerte dat
"groepenkast is afgekeurd, daar deze niet is voorzien van een aardlek en/of hoofdschakelaar conform huidige NEN normen en is vernieuwen een dringend advies.

Vervolgens: Optioneel: Groepenkast vernieuwen: Eaton meterkast incl. montage. 6 groepen, 2x aardlek, 1 hoofdschakelaar -> 630 euro.
Optioneel betekent in dit verband dat dit voor de verzekering niet van belang is.

Deze woning is gebouwd in 1968 en er zijn na de bouw geen structurele verbouwingen of uitbreidingen uitgevoerd. In de inleiding van dit topic lees ik dat de normen van die tijd dan van belang zijn.

NB. Gezien zijn leeftijd gaat hij niet meer beginnen aan zonnepanelen, warmtepomp of iets dergelijks.

Natuurlijk willen we een deugdelijke en up to date elektrische huisinstallatie wat voldoet aan de norm, maar het advies van de installateur triggert toch een paar vragen:

- Als ik het goed lees in de inleiding van dit forumtopic voldoet de meterkast aan de norm van destijds. (1968). De installateur keurt de meterkast af maar geeft vervolgens een advies. Is het dan terecht dat de installateur deze afkeurt?
- Is het bedrag voor vervanging met de genoemde componenten redelijk?

Andere adviezen in dit kader zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 20:49
Wat is er precies beschadigd qua bedrading?
Het lijkt me sterk dat de 2,5mm² draden die de muur in gaan zijn verschroeid in de buis.
Dit is misschien zelfs nog rood/groen? Ik snap wel dat de installateur de kast wilt vervangen, het probleem voor hem is dat hij de installatie goed achter moet laten, er zit immers ook garantie op zijn werk. Vooral de schakelaars boven de smeltzekeringen geven vaak problemen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:57
Taatort schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:27:

- Als ik het goed lees in de inleiding van dit forumtopic voldoet de meterkast aan de norm van destijds. (1968). De installateur keurt de meterkast af maar geeft vervolgens een advies. Is het dan terecht dat de installateur deze afkeurt?

Formeel zal het misschien nog wel mogen. Maar zonder hoofdschakelaar kun je niet veilig werken in de kast. Aardlekbeveiliging heb je zelf ook wat aan: het berschermt tegen persoonlijk letsel (mogelijk dood) als je per ongeluk jezelf onder spanning zet en het beschermt tegen brand bij een eventuele sluiting naar aarde. Het dringende advies van de installateur vind ik dus zo gek nog niet.

Qua kast en componenten. Ik tel nu vier groepen, ik zou even navragen waarom dat er zes worden. Als ik deze kast zelf zou vervangen zou ik een hoofdschakelaar en vier aardlekautomaten toepassen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Alle standaardkasten hebben tegenwoordig 6 automaten, die twee op reserve maken ook niet de kosten.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:45
@Taatort Ook al voldoet het aan de norm van 55 jaar geleden, het spul is dus wel 55 jaar oud. Dat alles heeft niet het eeuwige leven. Het is niet een of ander schakelpaneel, het is de (in dit geval vrij beperkte en rudimentaire) beveiliging van je elektrische installatie.

Als er al die jaren niets is veranderd in huis, dan zit er waarschijnlijk ook schakelmateriaal in uit 1968. Met stopcontacten en schakelaars die hun beste tijd gehad hebben. De kans op problemen in je elektrische installatie is best aanwezig. Als daar ergens een stopcontact begint door te fikken terwijl zo'n oude smeltzekering rustig de tijd neemt om een keer door te fikken, dan kun je heel snel weer de brandweer bellen. Alleen al daarom is het verstandig om een beveiliging te hebben waar je echt op kunt vertrouwen.

De vorige groepenkast is 55 jaar meegegaan (of eigenlijk ongeveer 40, want de laatste 15 jaar kon hij eigenlijk ook al niet meer mee). Dan valt die paar honderd euro toch wel mee? In die 55 jaar is er vast een veelvoud van dat geld uitgegeven aan schilderwerk of ander onderhoud aan het huis...

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 11-10-2023 09:42 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

In sociale huurwoningen zal je dit allang niet meer aantreffen, op zijn minst is er een aardlek geplaatst. Verhuurder hebben een zorgplicht en aansprakelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
Jim423 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:34:
Wat is er precies beschadigd qua bedrading?
Het lijkt me sterk dat de 2,5mm² draden die de muur in gaan zijn verschroeid in de buis.
Dit is misschien zelfs nog rood/groen? Ik snap wel dat de installateur de kast wilt vervangen, het probleem voor hem is dat hij de installatie goed achter moet laten, er zit immers ook garantie op zijn werk. Vooral de schakelaars boven de smeltzekeringen geven vaak problemen.
Het blijkt dat de keukenboer destijds de afzuigkap en keukenverlichting heeft aangesloten met losse kabel achter de keukenkastjes naar boven, naar een aansluitdoos in de muur. Die losse kabels zijn verbrand en gaven kortsluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
dreamscape schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:37:
@Taatort Ook al voldoet het aan de norm van 55 jaar geleden, het spul is dus wel 55 jaar oud. Dat alles heeft niet het eeuwige leven. Het is niet een of ander schakelpaneel, het is de (in dit geval vrij beperkte en rudimentaire) beveiliging van je elektrische installatie.

Als er al die jaren niets is veranderd in huis, dan zit er waarschijnlijk ook schakelmateriaal in uit 1968. Met stopcontacten en schakelaars die hun beste tijd gehad hebben. De kans op problemen in je elektrische installatie is best aanwezig. Als daar ergens een stopcontact begint door te fikken terwijl zo'n oude smeltzekering rustig de tijd neemt om een keer door te fikken, dan kun je heel snel weer de brandweer bellen. Alleen al daarom is het verstandig om een beveiliging te hebben waar je echt op kunt vertrouwen.

De vorige groepenkast is 55 jaar meegegaan (of eigenlijk ongeveer 40, want de laatste 15 jaar kon hij eigenlijk ook al niet meer mee). Dan valt die paar honderd euro toch wel mee? In die 55 jaar is er vast een veelvoud van dat geld uitgegeven aan schilderwerk of ander onderhoud aan het huis...
Natuurlijk begrijpen we nut en noodzaak van een veilige elektrische huisinstallatie en zullen e.e.a. in gang zetten.
Het ging er meer om of de installateur formeel de bevoegdheid heeft om iets af te keuren en wat daar dan de gevolgen van zijn. Omdat men later spreekt van een 'advies'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:45
Taatort schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:42:
Natuurlijk begrijpen we nut en noodzaak van een veilige elektrische huisinstallatie en zullen e.e.a. in gang zetten.
Het ging er meer om of de installateur formeel de bevoegdheid heeft om iets af te keuren en wat daar dan de gevolgen van zijn. Omdat men later spreekt van een 'advies'
Er is niet echt sprake van een keuring, dus ook niet van officieel afkeuren. De installateur bedoelt waarschijnlijk 'Deze kast is echt verouderd en is daarom eigenlijk ook niet meer veilig'.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 23:34
Taatort schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:27:

Natuurlijk willen we een deugdelijke en up to date elektrische huisinstallatie wat voldoet aan de norm, maar het advies van de installateur triggert toch een paar vragen:

Moet je niet ook een aardpen laten aanleggen als die er niet is, of komt er aarde van de beheerder?

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dreamscape schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:37:
@Taatort Aardlekbeveiliging is al sinds 1975 verplicht in woningen. Het heeft welgeteld 7 jaar voldaan aan de actuele stand der techniek, ondertussen zit je met iets wat al 48 jaar onveilig wordt geacht...
Jim423 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:34:
Ik snap wel dat de installateur de kast wilt vervangen, het probleem voor hem is dat hij de installatie goed achter moet laten, er zit immers ook garantie op zijn werk. Vooral de schakelaars boven de smeltzekeringen geven vaak problemen.
Ook dit. De installateur moet toch op z'n minst de groep uitschakelen voor zijn werkzaamheden en daarna weer inschakelen. Zul je zien dat de schakelaar het daarbij net begeeft, is hij de gebeten hond...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:27
@Taatort Formeel kan de kast gewoon blijven hangen, er is niets wat een installateur formeel kan afkeuren aan die kast. Of 't verstandig is is een heel andere vraag, ik denk dat de bovenstaande antwoorden allemaal tot dezelfde conclusie leiden: nee, dat is niet verstandig.
Verder kan ik me - ook om wat bovengenoemde redenen - voorstellen dat een installateur er gewoon niet aan wil beginnen, de kans dat er iets mis of kapot gaat als je er aan zit is niet denkbeeldig en dan moet je wel vervangen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 19:10
Taatort schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Nee de installateur heeft geen enkel recht een installatie af te keuren. WEL heeft hij het recht een opdracht niet aan te nemen als zijn adviezen niet volledig worden opgevolgd.
Als je even rond belt zul je vast iemand vinden die dit voor je “fixt”. Heb je er in ieder geval tot de volgende kortsluiting of lekstroom, totaal geen omkijken meer naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:02
@Taatort
Uiteindelijk heeft natuurlijk iedereen het recht om gevraagd/ongevraagd iets goed dan wel af te keuren.
De vraag is vooral naar welke maatstaven dat gebeurd en of je er iets mee wilt/moet doen.

Er is momenteel niemand die je verplicht je hele installatie naar de huidige norm te brengen bijvoorbeeld. Dus de afkeur (met als maatstaf een moderne norm naar ik aanneem) heeft geen gevolgen. Je hoeft er niets mee te doen.

Maar het zou wel een stuk veiliger zijn als je er wel iets mee doet.
Dus het is wel verstandig om er iets mee te doen.

Bovendien is genoemde prijs heel schappelijk voor een nieuwe meterkast, dus wat dat betreft word je ook niet opgelicht.
Al is dat laatste ook afhankelijk van wat ie precies oplevert natuurlijk, maar tot nu toe zie ik geen gekke dingen.

Persoonlijk zou ik bij het tegenkomen van zo'n kast ook liever niets aan de installatie willen doen zonder ook een nieuwe kast te plaatsen. Zaken als garantie/aansprakelijkheid zijn ook geen lichtzinnige onderwerpen. Hoewel je altijd eea kunt uitsluiten in je offerte zou ik me daar niet goed bij voelen en dus niet willen uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
Dank voor jullie snelle reacties. Helder dat we hier met de installateur mee aan de slag moeten.
Gaan we in gang zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Taatort
T-MOB schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:58:
[...] Het dringende advies van de installateur vind ik dus zo gek nog niet.

Qua kast en componenten. Ik tel nu vier groepen, ik zou even navragen waarom dat er zes worden.
Als ik deze kast zelf zou vervangen zou ik een hoofdschakelaar en vier aardlekautomaten toepassen.
Centauriprime schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:23:
[...] Moet je niet ook een aardpen laten aanleggen als die er niet is, of komt er aarde van de beheerder?
pickboy schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:27:
@Taatort
[...] Bovendien is genoemde prijs heel schappelijk voor een nieuwe meterkast, dus wat dat betreft word je ook niet opgelicht.
Al is dat laatste ook afhankelijk van wat ie precies oplevert natuurlijk, maar tot nu toe zie ik geen gekke dingen.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:13
Volgens mij is onderstaande prima, maar er ontstond hier een heftige discussie over VD-draad in een kabelgootje met o.a. @SpongeRob dus ik denk, ik check het toch maar even.

Situatie: voor het het aanleggen van een nieuwe WTW ventilatie systeem zijn gaten in het betonnen plafond geboord. Daarbij is door een PVC buis met elektra geboord. Ik heb het installatiedraad vanuit de centraaldoos eruit gehaald zodat er geen risico meer bestaat voor (nieuwe) kortsluiting. Ik kan nieuw vd-draad trekken maar ter plekke van de gaten die geboord zijn zit dan geen PVC buis en dat mag niet volgens mij, bovendien lijkt het me ook niet verstandig met de metalen spirobuis die daar komt. Een XMvK kabel krijg ik denk ik niet door de PVC buis in het plafond getrokken, daarnaast heb ik daar ook geen ruimte genoeg om die in een bochtje om de spirobuis in het gat in de plafond te krijgen.

Ik heb dit als alternatief. Vraag is mag dit? en/of zijn er andere suggesties?
In de centraaldoos in het plafond, waar het originele installatiedraad ook op was aangesloten, een XMvK kabel 3X2,5 aansluiten die vervolgens (verborgen door een verlaagd plafond) door het grote gat rechts in de betonnen plafond naar boven op de zolder gaat.
In het grote gat komt ook een spirobuis t.b.v. ventilatie, maar een kabel met een buitendiameter van 10 mm kan ik hier met wat moeite wel net tussen het gat en de buis plaatsen.
Op zolder kan ik de kabel dan weer in een centraaldoos aansluiten op gewone VD draad in PVC buizen met de nodige stopcontacten (allemaal nog aan te leggen). Dat ik de huidige 2 stopcontacten op zolder niet meer kan gebruiken is geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nO51w5MoFv3vH-vd5fNqphLy_z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uOzHHizWbaIohQvc8EoDJI1u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:24
@rube Met de XMVK zie ik zo geen probleem. Wel moet die lasdoos ondanks het verlaagde plafond wel bereikbaar blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Septillion Top, bedankt!
En ja, het verlaagde plafond is redelijk eenvoudig weg te halen (aluminium systeem platen die klikken).
Ik heb zojuist zelfs nog een aantal meter 3 x 2.5 XMvKas gevonden, wel beetje dikker dus even kijken of het past. Anders even nieuwe kabel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@rube Klinkt nog steeds niet als iets dat je wilt doen als je een storing hebt...

Met as kabel zou ik niet aan stoeien daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Septillion schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:52:
@rube Klinkt nog steeds niet als iets dat je wilt doen als je een storing hebt...
Bedoel je het verlaagde plafond? Het kostte mij even tijd om uit te vinden hoe het systeem werkte aangezien het er al zat toen we hier kwamen wonen. Maar nu ik het weet, kan ik de plaat onder de centraaldoos er zonder gereedschap zo uitklikken. Dan is het toch ok?
Met as kabel zou ik niet aan stoeien daar.
Waarom niet? Te dik/lastig? Want het is toch geen probleem voor de veiligheid? Of ben je toch bang dat de as (aardscherm) juist minder veilig is hier?
Als het niet mag zoek ik even verder, misschien heb ik ook nog wel een stuk zonder as liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door rube op 12-10-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@rube Okay, dat klinkt nog wel als snel en zonder schade. :) Dan is dat prima.

En inderdaad, -as is dikker, stugger en moet je de as terug gaan knippen (of als het een 2x2.5 -as is, de litze afmonteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Septillion duidelijk. Nog even verder gezocht en ik heb ook nog een paar meter van een vorige klus zonder as. Dat is sowieso wat makkelijker plaatsen (dunner) dus gebruik ik die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@rube Ten overvloede, wel zorgen voor nette uitvoer uit de lasdoos. Ondanks dat deze niet zichtbaar is hoort deze wel gewoon een deksel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@Septillion ja, die koekenbakkers (volgens mij een "proffesioneel" badkamerbedrijf) hebben in het verleden niet eens een dekseltje gebruikt. Het zit ook wel aardig vol, maar met wat beleid moet het wel lukken dus dat ga ik ook doen (nette uitvoer).

[ Voor 11% gewijzigd door rube op 12-10-2023 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
rube schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:19:
@Septillion ja, die koekenbakkers (volgens mij een "proffesioneel" badkamerbedrijf) hebben in het verleden niet eens een dekseltje gebruikt. Het zit ook wel aardig vol, maar met wat beleid moet het wel lukken dus dat ga ik ook doen (nette uitvoer).
Je kan zoiets gebruiken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
Even een algemene vraag.
De lasverbrindingen die we in elektrische installaties maken, zijn uiteraard geschikt voor de maximale stroom die er kan lopen.

Echter, vroeger was de tijdsduur van die maximale stroom meestal vrij beperkt. In de meeste gevallen hooguit een paar uur.

Sinds de warmtepomp en misschien meer nog, de laadpaal hun intrede deden, werden die lasverbindingen (daar waar van toepassing) langdurig met een hoge stroom belast.

Ik heb op het youtube kanaal van Sandy Munro zelfs een keer gezien, dat dat in Amerikaanse installaties (die aan alle regels voldeden) toch problemen gaf met warmte-ontwikkeling, gesmolten componenten etc.
Natuurlijk zijn de regels en de installaties daar heel anders dan bij ons, maar dat bracht me wel aan het denken.

Zijn onze installaties echt wel gebouwd, om bijvoorbeeld 10 uur achter elkaar 16 Ampere te transporteren als de betreffende kring daar officieel geschikt voor is?

Waar ik me vooral "zorgen" over maak zijn de lasverbindingen.

Ik heb gevoelsmatig wat meer vertrouwen in de ouderwetse lasdop ("opschroef-type") in vergelijking met de huidige WAGO-klemmen (zowel de simpele "insteek-types" als de types met een handeltje).

Uiteraard verklaard WAGO dat hun types daar uitstekend geschikt voor zijn. En misschien is dat ook wel zo, maar ik zie graag cijfertjes.

Heeft iemand van jullie een idee van de overgangsweerstanden van de genoemde WAGO-types en de ouderwetse "opschroef-lasdop"?

Of zijn er ergens officiële cijfers van een onafhankelijk onderzoek?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 09:35
Ik heb zelden gelezen dat schroefdoppen een probleem waren, misschien omdat de aders dicht op elkaar zitten ipv via een klemmetje in een Wago.

Ik heb bij het klussen al zo vaak een Wago gezien waar het draad al was beschadigd of te kort/lang gestript.

Deze heb ik overigens gevonden achter de koelkast..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pE79T6dkDUsrLyGIMUGcB4exWQ8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nUwHftKhxaPTa0lZUvyGNNLO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:53
Zwerius schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:41:
Even een algemene vraag.
De lasverbrindingen die we in elektrische installaties maken, zijn uiteraard geschikt voor de maximale stroom die er kan lopen.

Echter, vroeger was de tijdsduur van die maximale stroom meestal vrij beperkt. In de meeste gevallen hooguit een paar uur.

Sinds de warmtepomp en misschien meer nog, de laadpaal hun intrede deden, werden die lasverbindingen (daar waar van toepassing) langdurig met een hoge stroom belast.

Ik heb op het youtube kanaal van Sandy Munro zelfs een keer gezien, dat dat in Amerikaanse installaties (die aan alle regels voldeden) toch problemen gaf met warmte-ontwikkeling, gesmolten componenten etc.
Natuurlijk zijn de regels en de installaties daar heel anders dan bij ons, maar dat bracht me wel aan het denken.

Zijn onze installaties echt wel gebouwd, om bijvoorbeeld 10 uur achter elkaar 16 Ampere te transporteren als de betreffende kring daar officieel geschikt voor is?

Ik heb gevoelsmatig wat meer vertrouwen in de ouderwetse lasdop ("opschroef-type") in vergelijking met de huidige WAGO-klemmen (zowel de simpele "insteek-types" als de types met een handeltje).

Uiteraard verklaard WAGO dat hun types daar uitstekend geschikt voor zijn. En misschien is dat ook wel zo, maar ik zie graag cijfertjes.

Heeft iemand van jullie een idee van de overgangsweerstanden van de genoemde WAGO-types en de ouderwetse "opschroef-lasdop"?

Ik heb mijn twee laadpalen dus ook sinds een tijdje op max 13A staan. De aardlekautomaten worden mij gewoon te warm als ze uren op 16A worden gebruikt. Dus goede vraag.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Laatst online: 09-09 17:48
@Zwerius hoeveel lassen wou je maken in de aansluiting van je laadpaal? Doorgaans zit die met een eigen kabel rechtstreeks in de automaat. Zelfde geldt voor andere zware apparatuur, vanaf 2kW geloof ik adviseert NEN1010 een aparte groep aan te leggen. Wat je overhoudt zijn de centraaldozen naar algemene stopcontacten die doorgaans hooguit korte tijd belast worden (waterkoker e.d.).

Toen ik bij een kennis zonnepanelen installeerde op de bestaande ongebruikte groep voor een wasdroger, heb ik daar overigens wel bewust lasdoppen ipv klemmen gebruikt, omdat ik dat zelfde gevoel heb.

Maar de verkeerde kleuren bij elkaar stoppen kan met doppen of klemmen net zo goed natuurlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
Mijn N=1 ervaring.

Laadpaal op 20A door 2,5 mm2 draad, met daarin een las verbinding (klem). Totale kabellengte ca 8 m
Laad vaak 10 uur aaneengesloten
Het draait nu meer dan een jaar in deze configuratie
Vorige maand alle verbindingen nagelopen. Geen bijzonderheden.

Kort antwoord op de standaard vragen;
Waarom geen dikkere kabel? --> deze lag er
Waarom geen lager vermogen? --> 4,6 kW is 46 kWh in 10 uur. Bij 16 A zit je op 37 kWh, behoorlijk verschil
Kan dat wel? --> Ja, je kan een kabel berekening maken en dan voldoet dit.
Verlies je niet veel stroom aan warmte? --> ongetwijfeld iets, maar weegt niet op tegen moeite en investering andere grondkabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 19:42
@Himalaya @BiLLY_daKid Bij de oude kleurcodering is:
Groen = fase
Rood = nul

Je moet dus groen met bruin verbinden en rood met blauw.

[ Voor 8% gewijzigd door Roeloffzen op 13-10-2023 15:40 ]

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:01

Theuno

Da Devil Crew

Voor domotica en rolluiken hebben ze ook speciale stekkers. Je kan ze dan altijd loskoppelen, en het is dus geen las, en loopt de kabel dus gewoon naar je meterkast.

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Roeloffzen Je bedoeld @BiLLY_daKid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 16-09 22:18

Ethirty

Who...me?

Zwerius schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:41:
Even een algemene vraag.

Niks officieels, maar mijn PV hangt (noodgedwongen) achter 2 lassen met Wago 221 en ik heb vooralsnog niks gemerkt. Zou het ook bijzonder vinden als deze klemmen hun rating niet aan kunnen. Gezien het aantal dat gebruikt wordt zou je dan over veel meer incidenten horen.

Heb er persoonlijk een beter gevoel bij dan het schroef-type, met name omdat het schroeven in mijn hoofd makkelijker verkeerd uitgevoerd kan worden dan een steek of klem (niet op feiten gebaseerd).

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik had ooit een filmpje gezien waarin ze testen bij welke stroom verschillende verbindingen het begeven.
Die heb ik nog niet kunnen vinden, maar wel deze: YouTube: What Wire Connector is the Best? Wire Nut VS Wago TESTED hier blijkt dat een wago221 het ook bij 60A uithoudt, weliswaar in de vrije lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Goedemorgen, gisteravond kwamen we thuis en lag de aardlek van de eerste vier groepen eruit. Probleem zat bij de oven groep. Vanochtend weer dezelfde aardlek eruit, probleem zat bij de groep waar de rest van de keuken, berging, mijn werkkamer en de badkamer op zaten.

De installateur gaf aan dat de kroonsteentjes van de buitenlicht punten waar standaard stroom op staat wellicht het probleem zijn. Die zien er nu zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eSIlbO0bGQ0XP4BUNR7TrOxxwhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kvPKktGJtOAZhlvIqfqlSRA.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is: als we die dingen straks droog maken (met stroom eraf), hoe kunnen we ze dan het best afdekken? Duct tape? Duct tape in combinatie met iets anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:02
MRL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:38:
Goedemorgen, gisteravond kwamen we thuis en lag de aardlek van de eerste vier groepen eruit. Probleem zat bij de oven groep. Vanochtend weer dezelfde aardlek eruit, probleem zat bij de groep waar de rest van de keuken, berging, mijn werkkamer en de badkamer op zaten.

De installateur gaf aan dat de kroonsteentjes van de buitenlicht punten waar standaard stroom op staat wellicht het probleem zijn. Die zien er nu zo uit:

[Afbeelding]

Mijn vraag is: als we die dingen straks droog maken (met stroom eraf), hoe kunnen we ze dan het best afdekken? Duct tape? Duct tape in combinatie met iets anders?
Er blijft nu blijkbaar wat water in de kroonsteen staan die idd best de aardlek zou kunnen laten aanspreken.

Ik zou er een klein zakje overheen doen, die aftapen en het uiteinde omhoogvouwen zodat er geen vocht in kan lopen, maar eventueel condensvocht er nog wel uit zou kunnen lopen.

Of als je toevallig iets als wago klemmen hebt dan kun je die er op zetten ipv het kroonsteentje. Dan heb je ook geen zakje nodig. Ze zitten dan niet strak tegen elkaar aan zodat het vocht ook geen contact kan creeëren.

Edit:
Nu ik dit zo teruglees kun je ook het kroonsteentje in 3 losse stukken knippen natuurlijk en zo zorgen dat de uiteinden niet vlak bij elkaar zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door pickboy op 13-10-2023 09:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 09:35
Komen die draden niet uit een doosje? Ik snap wel dat de zekering ploft met dit weer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:16

ericplan

5180 Wp PV

@MRL Stroom eraf, kroonsteentje eraf, DRIE lasklemmen op de drie draden. Per draad een boterhamzakje erom. De drie zakjes in een ander zakje stoppen en aftapen. Draden zo buigen dat de opening van de zakjes naar beneden wijst.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 12:20
MRL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:38:

[Afbeelding]

Kan je niet gewoon de hele buitenverlichting groep uit laten?
tenminste, ik heb mijn buitenverlichting op een aparte groep (geleerd uit ervaring hoor.. omdat juist vaak de tuinverlichting als 1 van de eerste dingen water pakt (kleine lekkage in je buitenlamp) en dus kortsluit)

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:56
Hi allemaal, ik wil 2 stopcontacten in mijn (nog te plaatsen) keukenwerkblad plaatsen waar altijd een koffiezetapparaatje en een waterkokertje op aangesloten zal zijn. Ik heb zelf op een andere plek (andere keuken) al een inbouw 'twist' stopcontract. Die staat altijd open en er zit altijd wat op aangesloten.

In die zin heeft een klepje op het stopcontact niet zoveel zin. Ik ben dus van plan zoiets te plaatsen;
Afbeeldingslocatie: https://ls.codetech.nl/shops/15340/files/215273375/900x900x2/image.jpg

Maar dan stel ik de vraag; waarom dan niet gewoon een hollewanddoos met standaard schakelmateriaal monteren? Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRL

MRL

DonJunior schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

Kan je niet gewoon de hele buitenverlichting groep uit laten?
tenminste, ik heb mijn buitenverlichting op een aparte groep (geleerd uit ervaring hoor.. omdat juist vaak de tuinverlichting als 1 van de eerste dingen water pakt (kleine lekkage in je buitenlamp) en dus kortsluit)
Helaas niet, er zit namelijk ook een deel van de keuken (exclusief inductie/bora) op, de berging, en mijn werkkamer en de badkamer (vond ik persoonlijk best veel voor één groep). In alle eerlijkheid ontbreekt het me aan de kennis om dit anders te maken en nu het gaat om een nieuwbouwwoning die in juli is opgeleverd was ik ook niet van plan zelf te klooien met het risico dat de aannemer stelt dat de garantie is verlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL

MRL

pickboy schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Er blijft nu blijkbaar wat water in de kroonsteen staan die idd best de aardlek zou kunnen laten aanspreken.

Ik zou er een klein zakje overheen doen, die aftapen en het uiteinde omhoogvouwen zodat er geen vocht in kan lopen, maar eventueel condensvocht er nog wel uit zou kunnen lopen.

Of als je toevallig iets als wago klemmen hebt dan kun je die er op zetten ipv het kroonsteentje. Dan heb je ook geen zakje nodig. Ze zitten dan niet strak tegen elkaar aan zodat het vocht ook geen contact kan creeëren.

Edit:
Nu ik dit zo teruglees kun je ook het kroonsteentje in 3 losse stukken knippen natuurlijk en zo zorgen dat de uiteinden niet vlak bij elkaar zitten.
Super veel dank voor je heldere antwoord! Hier kan ik als leek wat mee :) Wago klemmen heb ik niet, maar ik zal eerst dat kleine zakje eens proberen. Schrok me een ongeluk vanochtend, maar de installateur verzekerde me al dat het allemaal wel mee zou vallen.

Venijn is overigens wel dat de aansluitingen boven niet bereikbaar zijn voor ons (te hoog/geen ladder). Gelukkig duurt het nog een week of twee voordat ze de screens komen plaatsen, dan zijn de meeste van die stroompunten gelukkig maar afgedicht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:17
MWDKing schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:15:
Hi allemaal, ik wil 2 stopcontacten in mijn (nog te plaatsen) keukenwerkblad plaatsen waar altijd een koffiezetapparaatje en een waterkokertje op aangesloten zal zijn. Ik heb zelf op een andere plek (andere keuken) al een inbouw 'twist' stopcontract. Die staat altijd open en er zit altijd wat op aangesloten.

In die zin heeft een klepje op het stopcontact niet zoveel zin. Ik ben dus van plan zoiets te plaatsen;
[Afbeelding]

Maar dan stel ik de vraag; waarom dan niet gewoon een hollewanddoos met standaard schakelmateriaal monteren? Wat denken jullie?
Is het wel een goed idee om zo'n stopcontact in een keukenwerkblad te plaatsen? Ik bedoel, het wordt nog wel eens makkelijk nat, en dan is dit een mooi verzamelgootje. Zeker als je wel eens gasten in de keuken krijgt die niet supervoorzichtig water over het aanrecht gieten.

Dit is meer voor een droogruimte, zoals een bureau.

Als je zoiets doet, dan zou ik het zeker op een verhoogde rand van 1-2 cm plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Zwartoog schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Is het wel een goed idee om zo'n stopcontact in een keukenwerkblad te plaatsen? Ik bedoel, het wordt nog wel eens makkelijk nat, en dan is dit een mooi verzamelgootje. Zeker als je wel eens gasten in de keuken krijgt die niet supervoorzichtig water over het aanrecht gieten.

Als je zoiets doet, dan zou ik het zeker op een verhoogde rand van 1-2 cm plaatsen.
En volgens mij mag het niet eens volgens de NEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Laatst online: 12:20
MRL schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:40:
[...]

Helaas niet, er zit namelijk ook een deel van de keuken (exclusief inductie/bora) op, de berging, en mijn werkkamer en de badkamer (vond ik persoonlijk best veel voor één groep). In alle eerlijkheid ontbreekt het me aan de kennis om dit anders te maken en nu het gaat om een nieuwbouwwoning die in juli is opgeleverd was ik ook niet van plan zelf te klooien met het risico dat de aannemer stelt dat de garantie is verlopen :)
Dat is inderdaad nogal veel voor 1 enkele groep.
Sowieso begrijp ik niet zo goed dat nieuwbouw woningen niet gewoon met een separate groep voor de tuin/schuur worden opgeleverd.
Nu voelt het een beetje als "Pak maar wat draden bij elkaar en gooi het maar op één groep, boeit niet zoveel"

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-09 20:33
DonJunior schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

Dat is inderdaad nogal veel voor 1 enkele groep.
Sowieso begrijp ik niet zo goed dat nieuwbouw woningen niet gewoon met een separate groep voor de tuin/schuur worden opgeleverd.
Nu voelt het een beetje als "Pak maar wat draden bij elkaar en gooi het maar op één groep, boeit niet zoveel"
Elke euro die de bouwer niet hoeft uit te geven houden ze graag op zak. Zeker met projectbouw. Naderhand aanpassen is vaak lastig.

Persoonlijk zou ik berging, buitenverlichting e.d. op een eigen alamat doen. Maarja dat moet je maar net bedenken vooraf.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:07

j4y

Erwin_83 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:31:
[...]

Persoonlijk zou ik berging, buitenverlichting e.d. op een eigen alamat doen. Maarja dat moet je maar net bedenken vooraf.
Heb hier een vraag over. Ik wil 3 kabels gebruiken (voortuin, achtertuin en toekomstige berging). Qua stroom zou dat op 1 automaat moeten kunnen lijkt me (beetje verlichting en stopcontact voor een grasmaaier oid).

Ik wil zoveel mogelijk zelf voorbereiden. Moet ik die 3 kabels in de meterkast eerst samenvoegen tot 1 kabel in een lasdoosje naast de groepenkast? Of kan de elektricien dat op 1 of andere manier allemaal in de groepenkast op 1 automaat aansluiten?

Andere noob vraag:
Ik heb 4 opbouw lasdoosjes in de garage hoog tegen het plafond. Nu willen we daar voorzetwanden plaatsen met PIR+gips platen en alle stopcontacten inbouwen. Maar de lasdozen moeten bereikbaar blijven. Ontkom ik er denk ik niet aan om ze van de muur te halen en in de plaat te zagen gok ik? Maar hoe werk je dat af? Van die klepjes die je normaal op het plafond hebt ziet er ook een beetje raar uit wellicht. :?
Het is een nieuwbouwhuis dus zou het zonde vinden als alle bedrading vervangen moet worden en alles richting een nieuwe centraaldoos in het plafond ofzo moet trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meIZ4TIaMqeiDWpVoF3x0mUY9zo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6XdwMDn2tqITkDQMJKfoY1UM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
j4y schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:26:
[...] Heb hier een vraag over. Ik wil 3 kabels gebruiken (voortuin, achtertuin en toekomstige berging). Qua stroom zou dat op 1 automaat moeten kunnen lijkt me (beetje verlichting en stopcontact voor een grasmaaier oid).

Ik wil zoveel mogelijk zelf voorbereiden. Moet ik die 3 kabels in de meterkast eerst samenvoegen tot 1 kabel in een lasdoosje naast de groepenkast? Of kan de elektricien dat op 1 of andere manier allemaal in de groepenkast op 1 automaat aansluiten? [...]
Beste lijkt mij waar die bedrading bij elkaar komt een lasdoos, en dan één pijpje de groepenkast in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 20:53
Het heeft de voorkeur die drie kabel eerste samen te voegen in een lasdoos. Er zijn ook oplossing om dat in de verdeelkast te doen, maar zeker bij drie kabels zou ik dat niet doen.

Wat betreft het afwerken van die lasdozen. Kun je het gat dat in de muur achterblijft niet afwerken met een houten plaatje óf een stukje gipsplaat met een 'lijstje' er omheen. Mocht je in de lasdoos moeten zijn, verwijder je eerste het zelf gefabriceerde afdekplaatje en daarna kun je bij de deksel van de lasdoos.
Alternatief is het heel duidelijk markeren óf meten van de positie van de lasdoos en 'm achter de gipsplaat verstoppen. Mocht je er onverhoopt bij moeten zijn, weet je hem terug te vinden en maak je dan alsnog de hierboven genoemd oplossing. Kans is klein trouwens dat je erin moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
Zwartoog schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:02:
[...]

Tja misschien niet inderdaad. Wel opvallend dat inbouw in het blad op heel veel plekken gewoon wordt verkocht.
Ik denk dat ik dat ik gewoon een 'hoek contactdoos' ga plaatsen;
Afbeeldingslocatie: https://cdn-reichelt.de/bilder/web/xxl_ws/D700/MCP_534-269_01.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MWDKing Ik zou die in de hoek onder de kastjes plaatsen. Blad zo leeg en glad mogelijk. Muur liefst ook.
Geen mogelijkheid dat er vloeistof in loopt, makkelijkst schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
onetime schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:10:
@MWDKing Ik zou die in de hoek onder de kastjes plaatsen. Blad zo leeg en glad mogelijk. Muur liefst ook.
Geen mogelijkheid dat er vloeistof in loopt, makkelijkst schoonmaken.
Wat bedoel je precies met 'onder de kastjes'? Op het werkblad komt een waterkoker en koffiezetapparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MWDKing Je hebt bijna altijd kastjes boven je werkblad, daar onder dus. Boven in de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
onetime schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:18:
@MWDKing Je hebt bijna altijd kastjes boven je werkblad, daar onder dus. Boven in de hoek.
Heb je wel snoeren naar beneden hangen, ik vermoed dat dat nou juist iets is dat @MWDKing wil voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
onetime schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:18:
Ik heb geen bovenkastjes. Vrouwlief is tegenstander :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
blb4 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:35:
[...]

Heb je wel snoeren naar beneden hangen, ik vermoed dat dat nou juist iets is dat @MWDKing wil voorkomen.
Inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
MWDKing schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:44:
[...]
Ik heb geen bovenkastjes. Vrouwlief is tegenstander :P
Ik ook, daarom geen bovenkastjes. @onetime keukenkastjes boven zijn "uit" :P.

Ik heb extra stopcontacten een cm of 10 boven het werkblad in de muur geplaatst. Sleufje naar beneden gemaakt tot onder het werkblad zodat ik daar flexibele pvc buis in kwijt kon en daar verder kon aansluiten onder/achter de onderkasten. Ik zou ook geen stopcontacten in mijn blad willen, gaat geheid regelmatig mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
rube schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:53:
[...]

Ik ook, daarom geen bovenkastjes. @onetime keukenkastjes boven zijn "uit" :P.

Ik heb extra stopcontacten een cm of 10 boven het werkblad in de muur geplaatst. Sleufje naar beneden gemaakt tot onder het werkblad zodat ik daar flexibele pvc buis in kwijt kon en daar verder kon aansluiten onder/achter de onderkasten. Ik zou ook geen stopcontacten in mijn blad willen, gaat geheid regelmatig mis.
Haha. Herkenbaar.

Sleufje frezen heb ik heul veel gedaan de laatste maanden. Maar net gestuced, geverfd en al ingericht. Geen zin in stofbende. Ik ga even verder puzzelen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:17
Stofbende is zeker een issue, maar ik denk dat in de muur frezen wel de mooiste en meest waterdichte oplossing is. Met afdekfolie en plakband kom je een heel eind zeg ik altijd, maar het blijft rotzooi geven...

Als je met beleid boort hoef je helemaal niet zo veel te repareren rondom de inbouwdozen, en de sleuf weer dichtmaken is ook zo gedaan; het voordeel is dat je bekend bent met het werk en dat de verf nieuw is, dus geen kleurverschil :P

Dat gezegd kan ik me voorstellen dat je er geen zin in hebt; Afhankelijk van wat er onder zit is zoiets misschien een optie? https://www.hornbach.nl/p/kabeldoorvoer-80-mm-zwart/5074024/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDVjDqiX_ndinHBz5gJms_YP3-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZEq1kfwPq6mNogOaoCYsgykp.png?f=user_large

Ik zou wel de rand van het gat in het blad behandelen tegen vocht, en er een kitrandje onder plaatsen; de doorvoer zelf heeft al een hoogteverschil dus er zal niet snel water in lopen, maar je kunt er een plastic bakje onder monteren om zeker te weten dat er behoorlijk wat water (meer dan een half glas) doorheen moet voordat het voor problemen zorgt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 16-09 22:18

Ethirty

Who...me?

Koop gewoon een officieel in-blad stopcontact voor keukens :?
Die zijn er speciaal voor gemaakt. ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
MWDKing schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:15:

[Afbeelding]

Als het vaste apparaten zijn waarom geen wcd in een kastje en in het blad een kabel doorvoer?
Dan ben je gelijk overtollig snoer kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rube schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:53:
[...]Ik ook, daarom geen bovenkastjes. @onetime keukenkastjes boven zijn "uit" :P.
[...]
Waar laat je dan al je spullen??? Als je meer hebt dan één pan, één bord en één set bestek... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
onetime schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Waar laat je dan al je spullen??? Als je meer hebt dan één pan, één bord en één set bestek... :+
Ik gok dat we wel een beetje ver off-topic raken maar ik denk dat zo'n trend wel aantoont dat we iets te veel ruimte in beslag nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
[...]
Vrij grote U-keuken met lekker veel lades én stopcontacten rondom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
IplugNplay schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:00:
[...]

Als het vaste apparaten zijn waarom geen wcd in een kastje en in het blad een kabel doorvoer?
Dan ben je gelijk overtollig snoer kwijt.
Goed idee! Ik heb zelfs nog nette doorvoeren liggen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
[...]

Minder spullen opslaan die je nooit gebruikt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb de volgende 2 groepenkasten naast elkaar hangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDeJlm2O6EfTLBXStECKYuCHmo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ey7MAluPCXmlMpfk3p8rSUF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0jcSQ6wS2dK4ZAB1FZ_cPna71w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leap3Sg5ZI2jAkYQF85obPkG.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar vragen hierover:
1. Klopt het dat fase 3 helemaal niet beschikbaar is in de rechterkast? Er zijn maar 2 aardlekautomaten en in principe mist de aardlek voor fase 3?

2. Zouden de 2 aardlekautomaten (de grote) die naast de hoofdschakelaar zitten, vervangen kunnen worden door de kleinere varianten die ook in de andere kast zitten? Zodat ik meer ruimte heb? Of wordt er dan functioneel gezien ook nog wat veranderd?

3. Is het nuttig om alle fases beschikbaar te hebben in alle kasten?

4. Op dit moment lijkt er niets aangesloten te zitten op fase 3 (de kWh meter toont altijd 0,0A op die fase). Maar, de 3 fase kookgroep zou deze toch wel moeten bevatten. Ik kan niet goed zien of deze nu wel of niet aangesloten zit. Kan iemand de fout spotten?

5. In de kleinere aardlekautomaten lijkt maar 1 nul aangesloten te zijn, ipv allemaal. Klopt dat? Of mis ik iets?

[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 14-10-2023 21:25 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Tanuki schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:24:
1. Klopt het dat fase 3 helemaal niet beschikbaar is in de rechterkast? Er zijn maar 2 aardlekautomaten en in principe mist de aardlek voor fase 3?
Hoeveel draden gaan er in elk van die twee units? Dat beantwoord je vraag.
2. Zouden de 2 aardlekautomaten (de grote) die naast de hoofdschakelaar zitten, vervangen kunnen worden door de kleinere varianten die ook in de andere kast zitten? Zodat ik meer ruimte heb? Of wordt er dan functioneel gezien ook nog wat veranderd?
Zie hier boven
Alleen als je die ook gebruikt
4. Op dit moment lijkt er niets aangesloten te zitten op fase 3 (de kWh meter toont altijd 0,0A op die fase). Maar, de 3 fase kookgroep zou deze toch wel moeten bevatten. Ik kan niet goed zien of deze nu wel of niet aangesloten zit. Kan iemand de fout spotten?
Er is nergens enig bewijs te zien van een 3 fase kookgroep op de foto's.
5. In de kleinere aardlekautomaten lijkt maar 1 nul aangesloten te zijn, ipv allemaal. Klopt dat? Of mis ik iets?
Dat balkje is een doorverbinder. Stukje koper die je precies in de gaten van de automaten steekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Die is wel beschikbaar. Je hebt 3-fasen aardlekschakelaars, waarschijnlijk wordt fase 3 gebruikt voor de 3-fasen kookgroep, groep 4 en groep 7 (de markeringen met pen). Op deze groepen zit alleen toevallig niets aangesloten.
Nee, want die kleinere aardlekschakelaars zijn 1-fase modellen, in plaats van 3-fasen modellen. Daar achter kun je niet de 3-fasen kookgroep plaatsen.
Als je er iets mee doet wel. :Y
Veel kookplaten aangesloten op 3 fasen gebruiken stiekem maar 2 fasen (de meeste kookplaten zijn max ~7,4kW).
Je mist de kamrail.
jadjong schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 21:46:
Er is nergens enig bewijs te zien van een 3 fase kookgroep op de foto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LgIvzixhgi9IdmhZaykNC1G8po=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aBi0l3MqhZ1Di1BooOX4UHs4.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 10:25
Ik heb de volgende 2 groepenkasten naast elkaar hangen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de derde fase is nu alleen de 3-fase kookgroep aangesloten. Zoals eerder gezegd kan het zijn dat deze er maar 2 gebruikt. Voor de verdeling zouden er wat groepen op fase 3 aangesloten kunnen worden.

Er zijn wel te veel groepen op 1 aardlek aangesloten. Dit mogen er maximaal 4 zijn.

De linker kast is verdeeld zoals het plaatje hier onder:
Afbeeldingslocatie: https://123groepenkast.nl//Files/10/222000/222295/ProductPhotos/Source/1651443494.jpg

De rechter kast:
Afbeeldingslocatie: https://123groepenkast.nl//Files/10/222000/222295/ProductPhotos/Source/1651447729.jpg

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:06:
[...]

Zal eerder naar bed gaan. :X
Ook ik :D Op een paar van de vragen zie ik nu het antwoord en dan denk ik; Ja, dit wist ik gewoon. 8)7

Maar hartstikke bedankt voor de antwoorden heren! Dat stukje over die verdeling zat er bij mij niet zo helder in. :) Top, bedankt voor de uitklaring. :)

Het zou dus veel nut hebben om in de linkerkast bijvoorbeeld de airco buiten unit (een die blijkbaar volgens de specs afgezekerd moet worden op 32A, deze gaat enkel (langdurig) over de 16A als alle binnen units vol staan te verwarmen)) op fase 3 te zetten omdat deze nog helemaal vrij is, op de kookgroep na. :9

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:29
Tanuki schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 07:12:
[...]

Ook ik :D Op een paar van de vragen zie ik nu het antwoord en dan denk ik; Ja, dit wist ik gewoon. 8)7

Maar hartstikke bedankt voor de antwoorden heren! Dat stukje over die verdeling zat er bij mij niet zo helder in. :) Top, bedankt voor de uitklaring. :)

Het zou dus veel nut hebben om in de linkerkast bijvoorbeeld de airco buiten unit (een die blijkbaar volgens de specs afgezekerd moet worden op 32A, deze gaat enkel (langdurig) over de 16A als alle binnen units vol staan te verwarmen)) op fase 3 te zetten omdat deze nog helemaal vrij is, op de kookgroep na. :9
Heb je een hele zware net aansluiting? Anders kun je niet afzekeren op 32A.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Pagina: 1 ... 36 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.