Mijn schoonvader van 95 heeft recent vlam in de pan gehad in de keuken. Daarbij is de afzuigkap zwaar beschadigd en elektrische bedrading,wat erbij in de buurt zat, deels verschroeid.Van 1 groep is de zekering doorgebrand.
We hebben de lokale installateur na dit incident gevraagd e.e.a. te herstellen. Door drukte heeft men eerst een noodverband gelegd maar verlichting keuken werkt nog niet. Dat moet later.
De meterkast is sinds 1968 niet aangepast behalve een slimme meter geplaatst door Enexis. Zie foto.
Voor de verzekering diverse offertes gevraagd. O.a. installateur voor herstel keukenbedrading. Naast de begroting voor het herstel staat op de offerte dat
"
groepenkast is afgekeurd, daar deze niet is voorzien van een aardlek en/of hoofdschakelaar conform huidige NEN normen en is vernieuwen een dringend advies.
Vervolgens:
Optioneel: Groepenkast vernieuwen: Eaton meterkast incl. montage. 6 groepen, 2x aardlek, 1 hoofdschakelaar -> 630 euro.
Optioneel betekent in dit verband dat dit voor de verzekering niet van belang is.
Deze woning is gebouwd in 1968 en er zijn na de bouw geen structurele verbouwingen of uitbreidingen uitgevoerd. In de inleiding van dit topic lees ik dat de normen van die tijd dan van belang zijn.
NB. Gezien zijn leeftijd gaat hij niet meer beginnen aan zonnepanelen, warmtepomp of iets dergelijks.
Natuurlijk willen we een deugdelijke en up to date elektrische huisinstallatie wat voldoet aan de norm, maar het advies van de installateur triggert toch een paar vragen:
- Als ik het goed lees in de inleiding van dit forumtopic voldoet de meterkast aan de norm van destijds. (1968). De installateur keurt de meterkast af maar geeft vervolgens een advies. Is het dan terecht dat de installateur deze afkeurt?
- Is het bedrag voor vervanging met de genoemde componenten redelijk?
Andere adviezen in dit kader zijn natuurlijk ook van harte welkom.