#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Maar vind dit nergens terug?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Heb nog niets op het oog, maar wil wel de installatie een beetje toekomstbestendig aanleggen. Als dat per ding verschit, dan moet ik van een dubbele aanleg uit gaan.Andrehj schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:06:
[...]
Dat staat vast in de (installatie)handleiding van het fornuis wat jij op het oog hebt. Ik kan me namelijk voorstellen dat dat tussen de verschillende fabricaten en types nog wel zal verschillen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
ff doormeten.Jcrs7 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:34:
Wie kan me vertellen wat bij welke kleur hoort bij deze grondkabel?![]()
[Afbeelding]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
De kabel is niet meer aangesloten, ik wil deze aan een stekker zetten en andere kant komt een stekker voor laadstation van de robotmaaier.
Dit is geen grondkabel, maar een afgeschermde signaalkabel.Jcrs7 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 19:34:
Wie kan me vertellen wat bij welke kleur hoort bij deze grondkabel?![]()
[Afbeelding]
De kabel was aangesloten met een schakelaar op een aantal lampen in de tuin, maar dat is eigenlijk niet juist?Voederbietel schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:05:
[...]
Dit is geen grondkabel, maar een afgeschermde signaalkabel.
Tja als hij geschikt is voor 240 en je het aardscherm aansluit op de aarde kun je hem ervoor gemisbruiken mits de mantel bestand is tegen vocht.Jcrs7 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:19:
[...]
De kabel was aangesloten met een schakelaar op een aantal lampen in de tuin, maar dat is eigenlijk niet juist?
Maar liever bestel je een stukje ymvkas kabel.
[ Voor 4% gewijzigd door Ronald.42 op 28-05-2023 20:23 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ja, dat zeker!onetime schreef op zondag 28 mei 2023 @ 17:52:
@Zwartoog Bij een 3fase installatie echt een 3fase krachtgroep doen ! en met die ideeën heb je ook 3fase nodig.
Hoe weet ik zeker dat deze geschikt is?Ronald.42 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 20:22:
[...]
Tja als hij geschikt is voor 240 en je het aardscherm aansluit op de aarde kun je hem ervoor gemisbruiken mits de mantel bestand is tegen vocht.
Maar liever bestel je een stukje ymvkas kabel.
Mijn bedoeling is om de kabel te gebruiken om door de tuin te laten lopen zodat ik hierop de stekker aansluiting kan maken van het laadstation van de robormaaier.
De lader van de robitmaaier is ac input 100-240vac en output dc +27v. De output kabel (2x0,75) is 8m lang met de stekker van het laadstation van de robotmaaier. Die kabel wil ik verlengen met de bovenstaande gevlochten kabel van 20m lang, zodat ik die door de grond kan leggen naar het laadstation.
Wat staat er op de buitenkant van de kabel?Jcrs7 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 07:02:
[...]
Hoe weet ik zeker dat deze geschikt is?
Mijn bedoeling is om de kabel te gebruiken om door de tuin te laten lopen zodat ik hierop de stekker aansluiting kan maken van het laadstation van de robormaaier.
De lader van de robitmaaier is ac input 100-240vac en output dc +27v. De output kabel (2x0,75) is 8m lang met de stekker van het laadstation van de robotmaaier. Die kabel wil ik verlengen met de bovenstaande gevlochten kabel van 20m lang, zodat ik die door de grond kan leggen naar het laadstation.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Hier vind ik niks meer terug, niks te zien op de kabel.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Deze stuurstroomkabels zijn in principe niet geschikt voor zomaar in de grond zonder aanvullende bescherming. Daarnaast zijn de draadkleuren verre van overeenkomst met de gebruikelijke kleuren tegenwoordig.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Daar heeft de constructeur gelijk in, een doorvoer meer of.minder in een kelderwand maakt constructief niet zov3el uit. Maar ik zou je adviseren om eerst te zoeken naar een andere optie. Achteraf zo'n geboord gat weer 100% (druk)waterdicht krijgen is mogelijk, maar niet eenvoudig. Je kunt er wel een EPDM pakkingrin inzetten (Hauff oid) maar dan kan er nog water door het beton langs die pakking gaan trekken. Dus dan moet je eigenlijk dat geboorde gat aan de binnenkant goed dichtsmeren. Let op: altijd een standaard pakkingmaat boren. bv 100mm of 150mm.Hier een kelderwand van 37 cm dik, en volgens de constructeur maakt het niet zo heel veel uit als ik er een gaatje bij laat boren (dat doe ik namelijk liever niet zelf want alle doorvoeren moeten ook weer waterdicht worden).
Jammer dat er bij de bouw van die kelder niet wat extra doorvoeren ingestort zijn. Kleine.moeite op dat moment, en scheelt een hoop gedoe als er later iets bij moet.
Hier SIPSIL pluggen die er speciaal voor gemaakt zijn om waterdicht af te dichten. Nog nooit lekkage gehad. Ieder gat is een risico op lekkage. En vooraf weet je toch niet welke diameters er nodig zijn. Tijdens de bouw zijn natuurlijk wel alle doorvoeren netjes in het beton gestort.roelbouwman schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:47:
[...]
Daar heeft de constructeur gelijk in, een doorvoer meer of.minder in een kelderwand maakt constructief niet zov3el uit. Maar ik zou je adviseren om eerst te zoeken naar een andere optie. Achteraf zo'n geboord gat weer 100% (druk)waterdicht krijgen is mogelijk, maar niet eenvoudig. Je kunt er wel een EPDM pakkingrin inzetten (Hauff oid) maar dan kan er nog water door het beton langs die pakking gaan trekken. Dus dan moet je eigenlijk dat geboorde gat aan de binnenkant goed dichtsmeren. Let op: altijd een standaard pakkingmaat boren. bv 100mm of 150mm.
Jammer dat er bij de bouw van die kelder niet wat extra doorvoeren ingestort zijn. Kleine.moeite op dat moment, en scheelt een hoop gedoe als er later iets bij moet.
[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:33 ]
Ik heb nogmaals gekeken, maar ik vind er niks op terug.onetime schreef op maandag 29 mei 2023 @ 09:35:
@Jcrs7 Over een lengte van meer dan een meter echt geen opdruk of relief in de mantel te zien? Ongewoon.
Maar deze stuurstroomkabel zou ik wel kunnen gebruiken voor mn aansluiting? Dan gebruik ik een buis of andere bescherming voor in de grond.habbekrats schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:20:
@jcrs7 Ik denk dat het een oud type Lapp kabel is 110Cy met kleuren volgens de oude din norm Wikipedia: DIN 47100 De afscherming is een vertind koper , dus geen armering van staal.
Deze stuurstroomkabels zijn in principe niet geschikt voor zomaar in de grond zonder aanvullende bescherming. Daarnaast zijn de draadkleuren verre van overeenkomst met de gebruikelijke kleuren tegenwoordig.
Kleurcodering dient te geschieden volgens de norm en het type materiaal ook, tenminste dat is mijn visie.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Wat is het? Waar wordt/werd het voor gebruikt en hoe kan ik zien of dat ding nog nut heeft?
:strip_exif()/f/image/QhDiBWUSZZLzQLaHE0RSB5i6.jpg?f=fotoalbum_large)
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik zet m'n geld in op zo'n boiler hoog/laag tarief TF-signaal: https://www.enexis.nl/ove...ignaal-landelijk-uitgezet .JackBol schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:05:
Ik ga bij mijn moeder de stoppenkast ombouwen naar een groepenkast omdat er 3F gaat komen. Het liefst haal ik zoveel mogelijk oude troep eruit. Maar ik heb geen flauw idee wat dit voor een ding is.
Wat is het? Waar wordt/werd het voor gebruikt en hoe kan ik zien of dat ding nog nut heeft?
[Afbeelding]
Heb je de tekst die erop staat al een keer gegoogled? Waar gaat die buis heen? Waar komen de draden vandaan? dat laatste mag je niet doen gezien de verzegelingen.
[ Voor 3% gewijzigd door True op 29-05-2023 16:09 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Hij heeft het over een overgang naar 3 fasen, dan komen ze wel langshabbekrats schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:33:
Ik weet niet of netbeheerders TF ontvangers komen weghalen., er zit al een slimme meter daar. De meeste gaan toch in de kliko. Een installateur met zegelrecht kan hem ook weghalen. Maar eerst een telefoontje naar je netbeheerder kan nooit kwaad natuurlijk.
Maar niet voordat de voorbereiding van TS gereed is. Gezien de tekst stoppenkast doet mij vermoeden dat dit uitbesteed gaat worden.True schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:35:
[...]
Hij heeft het over een overgang naar 3 fasen, dan komen ze wel langs
Een YMVK 3g4mm² kabel loopt vanaf een alamat in de groepenkast naar een werkschakelaar 15 meter verderop in een berging.
Hier heb ik al diverse micro-omvormers op aangesloten dmv een aps trunk-kabel (H07RN-F).
Ivm uitbreiding micro-omvormers op een ander dakvlak wil ik een extra kabel aansluiten op de uitgaande kant van de werkschakelaar.
Om het aantal lasklemmen/lasdozen in serie te verminderen (na de uitbreiding wordt de 16A continu aangetikt) dacht ik eraan om vanuit de werkschakelaar met 2x H07RN-F (soepel draad neopreen) te vertrekken dmv twin adereindhulzen.
De tweede kabel zal een stuk kabel van 6 meter zijn (bovengronds in buis) waar daarna weer een nieuwe APS trunk-kabel op aangesloten wordt in een lasdoos.
Mag dit of moet er voor het tussenstuk perse YMVK kabel gebruikt worden?
7560 Wp op ZZO + 1790 Wp op WZW - Midden Nederland
Ik ga zelf die stoppenkast vervangen met een groepenkast. Er zit nog wat meer nutteloze zooi die ik ga weghalen. Maar die TF meter laat ik dan zitten, en vraag ik de Enexis monteur wel om weg te halen.habbekrats schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:37:
[...]
Maar niet voordat de voorbereiding van TS gereed is. Gezien de tekst stoppenkast doet mij vermoeden dat dit uitbesteed gaat worden.
Niets ten nadele van jou. Maar stelt hier terechte vragen, maar zover ik de foto en informatie kan interpreteren ga je werken aan een aansluiting die met een smeltzekering die is afgezekerd op 25, 35 of zelfs 40 A. Je weet dat dit stroomsterktes zijn waar je dood van kunt gaan hè? Behalve als er boven de slimme meter nog een hoofdschakelaar zit, maar die kans vind ik niet bijster groot als je het hebt over een stoppenkastJackBol schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:49:
[...]
Ik ga zelf die stoppenkast vervangen met een groepenkast. Er zit nog wat meer nutteloze zooi die ik ga weghalen. Maar die TF meter laat ik dan zitten, en vraag ik de Enexis monteur wel om weg te halen.
Dat bedoelde ik inderdaad, als ze er toch zijn willen die jongens dat in ruil voor een bak koffie wel even meepakken. Als je vooraf iemand met zegelrecht over de vloer hebt mag die het ook doen natuurlijk.True schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:35:
[...]
Hij heeft het over een overgang naar 3 fasen, dan komen ze wel langs
Die zekering maakt geen bal uit. Het menselijk lichaam heeft een weerstand in de orde van tientallen kOhm's als de huid droog is. De stroom die gaat lopen zal in miliamperes uitgedrukt worden. Dat is potentieel nog steeds dodelijk, daar niet van - daarom gebruiken we ook aardlekschakelaars. Maar als je met geisoleerd gereedschap werkt kom je met je vingers niet in de buurt van de aders waar spanning op staat.True schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:03:
[...]
Niets ten nadele van jou. Maar stelt hier terechte vragen, maar zover ik de foto en informatie kan interpreteren ga je werken aan een aansluiting die met een smeltzekering is afgezekerd op 25, 35 of zelfs 40 A. Je weet dat dit stroomsterktes zijn waar je dood van kunt gaan hè? Behalve als er boven de slimme meter nog een hoofdschakelaar zit, maar die kans vind ik niet bijster groot als je het hebt over een stoppenkast.
Regeren is vooruitschuiven
Ik zou het zo doen:JackBol schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:49:
[...]
Ik ga zelf die stoppenkast vervangen met een groepenkast. Er zit nog wat meer nutteloze zooi die ik ga weghalen. Maar die TF meter laat ik dan zitten, en vraag ik de Enexis monteur wel om weg te halen.
- nieuwe groepenkast bestellen, mét 4P hoofdschakelaar
- Enexis informeren over die TF meter - die is volgens mij sowieso van hen
- Bij verzwaring sluiten ze aan op je nieuwe hoofdschakelaar/groepenkast
- Daarna kun jij veilig aan je installatie verder werken
Zorg wel dat het restant van de oude groepenkast met minimale inspanning weggehaald kan worden, maw dat het minimaal "extra" werk is. Dat is doorgaans geen enkel probleem - zeker als je een gasmeter hebt wordt die ook vervangen namelijk, kun je er zelf ff bij. Wellicht ontkoppelen ze de TF-kast alleen maar, en mag je hem zelf verder weghalen.
Pas nou op met dit soort adviezen... Iemand anders gaat googlen en komt in dit topic terecht en denkt dat hij met een schroevendraaier en een oude tang met plastic handvat best wel onder spanning kan werken.T-MOB schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:05:
[...]
-- quote verwijderd om te voorkomen dat gevaarlijke adviezen twee keer worden geïndexeerd door zoekrobots --
Als je echt weet wat je doet, dan kan het, maar dan heb je geen advies nodig uit dit topic.
Zoek je wel advies over werken onder spanning?
NIET DOEN!
[ Voor 27% gewijzigd door dreamscape op 29-05-2023 20:37 ]
Punctuality is the politeness of kings
Ik zou ook nog ff handschoenen aandoen.dreamscape schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:22:
[...]
Pas nou op met dit soort adviezen... Iemand anders gaat googlen en komt in dit topic terecht en denkt dat hij met een schroevendraaier en een oude tang met plastic handvat best wel onder spanning kan werken.
Als je echt weet wat je doet, dan kan het, maar dan heb je geen advies nodig uit dit topic.
NIET DOEN!
<knip>T-MOB schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:05:
[...]
Die zekering maakt geen bal uit. Het menselijk lichaam heeft een weerstand in de orde van tientallen kOhm's als de huid droog is. De stroom die gaat lopen zal in miliamperes uitgedrukt worden. Dat is potentieel nog steeds dodelijk, daar niet van - daarom gebruiken we ook aardlekschakelaars. Maar als je met geisoleerd gereedschap werkt kom je met je vingers niet in de buurt van de aders waar spanning op staat.
Er wordt niet onder spanning gewerkt nooit. Als ik dat op mijn werk zie, dan mag je je geïsoleerde gereedschap inleveren.
Houden we de vriendelijkheid in het oog?
[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 30-05-2023 12:49 ]
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Misschien beter als ik van deze kabel een stuk van koop en deze met elkaar ga verbinden? Gezien deze er nu ook al aanzit
Houd er dan wel rekening mee dat het spanningsverlies hoger wordt. Dit kun je uitrekenen als je de laadstroom weet. In het gunstige geval gaat het laden wat langzamer bij teveel verlies kan de accu slecht vol laden.Jcrs7 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:12:
@habbekrats @onetime @John245 @Ronald.42 de kabel welke ik wil verlengen om aan de benodigde lengte te komen is een H05RN-F 2x0,75 mm kabel. Deze kabel gaat vanaf de lader (dc +27V) naar het laadstation.
Misschien beter als ik van deze kabel een stuk van koop en deze met elkaar ga verbinden? Gezien deze er nu ook al aanzit
Wat @habbekrats ook zei. Verder voorzie ik geen problemen aangezien het een dedicated doel is.Jcrs7 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:12:
@habbekrats @onetime @John245 @Ronald.42 de kabel welke ik wil verlengen om aan de benodigde lengte te komen is een H05RN-F 2x0,75 mm kabel. Deze kabel gaat vanaf de lader (dc +27V) naar het laadstation.
Het huidige stuk kabel wat eraan zit is ca. 9m ik wil er graag nog 9m aanzetten. Kan deze dan ook 2x1mm of 1,5mm worden? Of blijf ik dan evengoed spanningsverlies houden omdat de eerste 9m 0,75mm is?habbekrats schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:14:
[...]
Houd er dan wel rekening mee dat het spanningsverlies hoger wordt. Dit kun je uitrekenen als je de laadstroom weet. In het gunstige geval gaat het laden wat langzamer bij teveel verlies kan de accu slecht vol laden.
Hoe werkt dat eigenlijk in bijv. mijn meterkast waar geen hoofdschakelaar aanwezig is en de slimme meter ook niets heeft om het te onderbreken? Ga je dan de hele straat maar even van het stroom halen?martijn v o schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:09:
[...]
Ben jij helemaal ok?
Er wordt niet onder spanning gewerkt nooit. Als ik dat op mijn werk zie, dan mag je je geïsoleerde gereedschap inleveren.
Dan laat je een elektricien met zegelrecht langskomen en laat je hem een hoofdschakelaar toevoegenCaelorum schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:40:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk in bijv. mijn meterkast waar geen hoofdschakelaar aanwezig is en de slimme meter ook niets heeft om het te onderbreken? Ga je dan de hele straat maar even van het stroom halen?
Die mag de hoofdzekeringen (van de netbeheerder) er tijdelijk uit halen, zodat dit veilig kan.
Alleen om de hoofdzekering(en) uit te draaien.Caelorum schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:48:
@Treenaks ja OK, maar die zal toch onder spanning moeten werken lijkt me.
En je mag het alleen als je een gedegen opleiding/certificering hebt.
Wel moet je met smeltzekeringen beter opletten, want eenmaal verwijderd zit daar zo'n mooi gat waar prima een vinger in past

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Met als noemenswaardig verschil dat dit aanraakveilig is:Paul schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:55:
"Zekeringen eruit draaien" is technisch gezien "onder spanning werken", maar ik zou dat bijna gelijk willen stellen aan een schakelaar omzetten "onder spanning werken" noemen.
Wel moet je met smeltzekeringen beter opletten, want eenmaal verwijderd zit daar zo'n mooi gat waar prima een vinger in past(en soms is het glaasje stuk waardoor je er ook met je tengels aan kunt zitten als de zekering er nog in zit) maar ik ga niet upstream een schakelaar zoeken om er een smeltzekering uit te draaien
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e03SgaoazSCmenwrq12xbqTl.jpg?f=user_large)
Je kunt alleen aan het porselein pakken.
Maar dit absoluut niet:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mKABii8kGx99fPnWC85t8hRv.jpg?f=user_large)
Je kunt met hetzelfde gemak aan de schroefdraad, aan de houder of aan een ongeisoleerde klem pakken.
Het vervangen van een hoofdzekering zou ik toch in de verte niet gelijk willen stellen aan "een schakelaar omzetten".
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Een monteur van (of namens) een netbeheerder mag dit doen na een opleiding. En moet dit uitvoeren met persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals isolerende handschoenen, brandvertragende kleding en een helm met gelaatsscherm. Dit laatste omdat er in sommige situaties een sluiting met vlamboog zou kunnen ontstaan bij het openmaken van de huisaansluitkast. De kabel naar de straat toe is doorgaans beveiligd met 125 tot 200 ampère.Caelorum schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:48:
@Treenaks ja OK, maar die zal toch onder spanning moeten werken lijkt me.
Ik weet eigenlijk niet of een installateur met zegelrecht ook precies dezelfde voorzorgmaatregelen moet nemen?
[ Voor 8% gewijzigd door m_rick op 29-05-2023 22:09 ]
Uhm, als de stop eruit geschroefd is, staat er op dat schroefdraad toch geen spanning, alleen op die lip erinXander schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:03:
[...]
Maar dit absoluut niet:
[Afbeelding]
Je kunt met hetzelfde gemak aan de schroefdraad, aan de houder of aan een ongeisoleerde klem pakken.
Het vervangen van een hoofdzekering zou ik toch in de verte niet gelijk willen stellen aan "een schakelaar omzetten".
Andere vraag: waarom heeft deze kabel 2 nuldraden? Extra beveiliging voor als de kabel ergens beschadigd raakt en de nul niet zomaar gaat zweven?
Maar je zult de schroefkop toch echt moeten vastpakken voordat deze eruit is geschroefd, dan staat er dus wel spanning op.Zwartoog schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:23:
[...]
Uhm, als de stop eruit geschroefd is, staat er op dat schroefdraad toch geen spanning, alleen op die lip erin
Geen idee, het is een random plaatje van Google, volgens mij is dit niet heel gangbaar eigenlijk.Andere vraag: waarom heeft deze kabel 2 nuldraden? Extra beveiliging voor als de kabel ergens beschadigd raakt en de nul niet zomaar gaat zweven?
Wat je wel vaker ziet is een (PE)N-geleider en daarnaast nog het aardscherm, of nog een aparte dunnere (PE)N-geleider voor stuurstroom (zoals dag/nacht tarief).
Hier toevallig beide situaties op dezelfde foto:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IBJi1XEfs6OXnpPC2S7nkcSL.jpg?f=user_large)
Bij die tweede mist de deksel / afdekplaat, geen wonder dat je dan bij meer dingen kunt... Nu heb ik alleen echt ervaring met de bovenste optie, maar daarvoor hoeft de kap er niet vanaf. De keer dat bij ons de hoofd-smelt-zekering werd vervangen meen ik me een afdekplaat te herinneren, maar dat is zeker 20 jaar geleden dus ik kan het mis hebben.Xander schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:03:
[...]
Met als noemenswaardig verschil dat dit aanraakveilig is:
[Afbeelding]
Je kunt alleen aan het porselein pakken.
Maar dit absoluut niet:
[Afbeelding]
Wat bedoel je met "de schroefkop"? Want het deel dat je vast pakt is van porselein (of whatever, in ieder geval niet geleidend...) De schroefdraad hoef je iig niet aan te komen (en als de boel netjes in elkaar zit lukt dat ook niet tenzij de zekering eruit is geschroefd.Xander schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:29:
Maar je zult de schroefkop toch echt moeten vastpakken voordat deze eruit is geschroefd, dan staat er dus wel spanning op
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Deksel moet er af om bij de zekering te komen en er zit verder geen afscherming meer. Dat is dus het verschil waar ik op doel.Paul schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:42:
[...]
Bij die tweede mist de deksel / afdekplaat, geen wonder dat je dan bij meer dingen kunt... Nu heb ik alleen echt ervaring met de bovenste optie, maar daarvoor hoeft de kap er niet vanaf. De keer dat bij ons de hoofd-smelt-zekering werd vervangen meen ik me een afdekplaat te herinneren, maar dat is zeker 20 jaar geleden dus ik kan het mis hebben.
In de post waar deze discussie mee is begonnen zie je dat trouwens heel mooi door het transparante deksel: JackBol in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Je hoeft er natuurlijk niet aan te komen, maar je zit met je vingers wel op een centimeter van die schroefdraad, en ja het lukt wel degelijk om daar aan te komen als je genoeg demonteert om de zekering te kunnen verwijderen (enkel het deksel dus).Wat bedoel je met "de schroefkop"? Want het deel dat je vast pakt is van porselein (of whatever, in ieder geval niet geleidend...) De schroefdraad hoef je iig niet aan te komen (en als de boel netjes in elkaar zit lukt dat ook niet tenzij de zekering eruit is geschroefd.
En dat je met je vingers dichtbij aanraakbare onder spanning staande delen komt, maakt het volgens de normen dus "onder spanning werken". Met het bedienen van een schakelaar of het verwijderen van een smeltzekering uit een stoppenkast die bedoeld is voor gebruik door leken, is dat dus niet zo.
[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 30-05-2023 00:47 ]
Je heb helemaal gelijk met "NIET DOEN"dreamscape schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:22:
[...]
Pas nou op met dit soort adviezen... Iemand anders gaat googlen en komt in dit topic terecht en denkt dat hij met een schroevendraaier en een oude tang met plastic handvat best wel onder spanning kan werken.
NIET DOEN!
Zie (o.a. de conclusie):
https://www.arbeidsveilig...eid/onder-spanning-werken
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Het meterbord gaat naar een aardlek uit het jaar kruik, die slaat waarschijnlijk niet meer af door overspanning maar kan nog wel de groepenkast spanning vrij maken. Ik ga daarboven de 3F kast plaatsen en als de netbeheerder er is kunnen we bij het overgaan naar 3 fase de aardlek weghalen en direct in de 3F kast invoeren.
Dat heeft 'ie als het goed is nog nooit gedaan.JackBol schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 00:11:
Het meterbord gaat naar een aardlek uit het jaar kruik, die slaat waarschijnlijk niet meer af door overspanning [...]
Haha je hebt helemaal gelijk. Ik moet ook niet meer zo laat reageren.Xander schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 00:46:
[...]
Dat heeft 'ie als het goed is nog nooit gedaan.
Wel eerst even meten of die ook echt de boel spanningsloos heeft gemaakt, blijft een niet zichtbare scheiding dus nooit zomaar vertrouwenJackBol schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 00:11:
@True en alle anderen die zich hier zorgen maken dat ik mezelf flambeer, hierbij wat geruststellende woorden.
Het meterbord gaat naar een aardlek uit het jaar kruik, die slaat waarschijnlijk niet meer af door overspanning maar kan nog wel de groepenkast spanning vrij maken. Ik ga daarboven de 3F kast plaatsen en als de netbeheerder er is kunnen we bij het overgaan naar 3 fase de aardlek weghalen en direct in de 3F kast invoeren.
Iedereen dient voldoende maatregelen te nemen om veilig te kunnen werken. Of dat nu een monteur van Essent bij jou thuis is, of een installateur bij de buren of een monteur op de fabriek. Daarnaast trek je graag niet slechts een brandvertragend hesje aan maar pak je liever een speciaal vest van een dikke plak leer, dan schieten de bolletjes gesmolten koper er ook niet doorheen bij een kortsluiting. Bij ons was werken onder spanning iets wat gezien de enorme kosten van het stopzetten van de fabriek helaas af en toe voorkwam (Zowel Stopzetten als opstarten duurde meerdere dagen) Wij hadden speciale vesten van 4mm dik leer, dan voel je je ook een stuk veiliger.m_rick schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:09:
[...]
Ik weet eigenlijk niet of een installateur met zegelrecht ook precies dezelfde voorzorgmaatregelen moet nemen?
- Plan maken
- Plan in de groep gooien en bespreken met installatieverantwoordelijke
- Alles voorbereiden en klaar leggen en laten controleren door collega
- 2e man op veilige afstand maar met open zicht op de monteur paraat om in te grijpen
- Gaan met die banaan
(Ging ook om heel wat hogere vermogens, maar de werkwijze is ongeveer gelijk)
Eigenlijk dus:Groningerkoek schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:09:
[...]
Wel eerst even meten of die ook echt de boel spanningsloos heeft gemaakt, blijft een niet zichtbare scheiding dus nooit zomaar vertrouwen
- Scheiden (lock-out)
- Beveiligen tegen opnieuw inschakelen (Tag-out)
- Controleren of de elektrische installatie spanningsloos is (Try-out)
- Aarden en kortsluiten
- Actieve delen afschermen.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Je weet ook nooit wat er in de decennia vooraf met de installatie is gebeurd, ik ben ooit bij een volledige renovatie achterover geslagen omdat 2 straalkachels op de bovenverdieping met krokodillenbekjes op een opengepelde inkomende voedingskabel in de kruipruimte waren aangesloten. (Onterecht veilig gewaand terwijl de hele groepenkast verwijderd was...)ArPi75 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Eigenlijk dus:En niet alleen maar 1 en 3, maar inderdaad is puntje 3 wel heel belangrijk. Vaak gehoord dat mensen "de stroom uitgezet" hadden en toch een optater kregen.
- Scheiden (lock-out)
- Beveiligen tegen opnieuw inschakelen (Tag-out)
- Controleren of de elektrische installatie spanningsloos is (Try-out)
- Aarden en kortsluiten
- Actieve delen afschermen.
Bij grotere klussen aan de groepenkast en meerdere mensen in het gebouw mag ik graag de draden boven de hoofdschakelaar eruit halen dan kan iedereen briefjes negeren en schakelaars overhalen wat ze willen.
Tot, zoals bij ons het geval was, men een afsplitsing had gemaakt naar een onderverdeler via de onderkant van de hoofdschakelaarGroningerkoek schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:46:
[...]
Je weet ook nooit wat er in de decennia vooraf met de installatie is gebeurd, ik ben ooit bij een volledige renovatie achterover geslagen omdat 2 straalkachels op de bovenverdieping met krokodillenbekjes op een opengepelde inkomende voedingskabel in de kruipruimte waren aangesloten. (Onterecht veilig gewaand terwijl de hele groepenkast verwijderd was...)
Bij grotere klussen aan de groepenkast en meerdere mensen in het gebouw mag ik graag de draden boven de hoofdschakelaar eruit halen dan kan iedereen briefjes negeren en schakelaars overhalen wat ze willen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Die schakelaar kan niet overgehaald worden want die zit op slot en alleen jij ben in het bezit van de sleutel.Groningerkoek schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:46:
[...]
Je weet ook nooit wat er in de decennia vooraf met de installatie is gebeurd, ik ben ooit bij een volledige renovatie achterover geslagen omdat 2 straalkachels op de bovenverdieping met krokodillenbekjes op een opengepelde inkomende voedingskabel in de kruipruimte waren aangesloten. (Onterecht veilig gewaand terwijl de hele groepenkast verwijderd was...)
Lang niet elke schakelaar kan van een slot worden voorzien, zeker bij huisinstallaties lang niet altijd het geval.John245 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:25:
[...]
Die schakelaar kan niet overgehaald worden want die zit op slot en alleen jij ben in het bezit van de sleutel.
Jawel met speciale slotenGroningerkoek schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:10:
[...]
Lang niet elke schakelaar kan van een slot worden voorzien, zeker bij huisinstallaties lang niet altijd het geval.
https://www.elektroshop.n...n-vergrendeling-rood.html
Dat was vast een wiet projectje van iemand, die stroom wilden ze niet zelf betalen...Groningerkoek schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:46:
[...] Je weet ook nooit wat er in de decennia vooraf met de installatie is gebeurd, ik ben ooit bij een volledige renovatie achterover geslagen omdat 2 straalkachels op de bovenverdieping met krokodillenbekjes op een opengepelde inkomende voedingskabel in de kruipruimte waren aangesloten. (Onterecht veilig gewaand terwijl de hele groepenkast verwijderd was...)
Neuh, Voormalige sociale huur en de kacheltjes hingen nogal de muur (en daar ging het dus ook fout..)onetime schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:22:
[...]
Dat was vast een wiet projectje van iemand, die stroom wilden ze niet zelf betalen...
Oh leuk, om eerlijk te zijn kende ik deze nog niet.IplugNplay schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:34:
[...]
Jawel met speciale sloten
https://www.elektroshop.n...n-vergrendeling-rood.html
Gelukkig vaak (of bij mij iig) een deur met een slot op de meterkastGroningerkoek schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:10:
[...]
Lang niet elke schakelaar kan van een slot worden voorzien, zeker bij huisinstallaties lang niet altijd het geval.
Zo scherp als een voetbal!
Lees dat eens terug? Wat wilde je zeggen? Ik snap het niet.Groningerkoek schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:04:
[...] Neuh, Voormalige sociale huur en de kacheltjes hingen nogal de muur (en daar ging het dus ook fout..)
Ik zei dat het om kacheltjes ging, jij zegt dan dat het om wiet ging dus bevestig ik nogmaals dat het om 2 kacheltjes ging. Ging om 2 slaapkamers en verder geen verwarming op de bovenverdieping.onetime schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 23:24:
[...]
Lees dat eens terug? Wat wilde je zeggen? Ik snap het niet.
Deze heeft een bruine en een blauwe draad. Ik wil er graag, bij wijze van test, een simpele lamp (led) mee schakelen. Zodat ik kan zien dat de sensor schakelt ja/nee.
Heeft iemand van jullie een idee hoe precies? Ik wil namelijk voorkomen dat ik e.e.a. verniel/laat ontploffen.
Ik heb zelf het idee dat ik de bruine of blauwe draad aan 230v moet hangen (met bruine draad uit centraaldoos verbinden). En dat blauw dan een geschakelde fase wordt?
Zou dat logisch zijn? Of zeggen de schemas e.d. wat anders dan wat ik er uit haal?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
in jouw linkje:Tanuki schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:26:
Ik heb de volgende sensor liggen: https://www.123-3d.nl/123...-8-Z-BY-i1621-t19122.html
Deze heeft een bruine en een blauwe draad. Ik wil er graag, bij wijze van test, een simpele lamp (led) mee schakelen. Zodat ik kan zien dat de sensor schakelt ja/nee.
Heeft iemand van jullie een idee hoe precies? Ik wil namelijk voorkomen dat ik e.e.a. verniel/laat ontploffen.
Ik heb zelf het idee dat ik de bruine of blauwe draad aan 230v moet hangen (met bruine draad uit centraaldoos verbinden). En dat blauw dan een geschakelde fase wordt?
Zou dat logisch zijn? Of zeggen de schemas e.d. wat anders dan wat ik er uit haal?
"De sensor werkt op 6-36 V DC"
Wat maakt dan dat je denkt hier 230V AC op te mogen zetten? of ben je aan het trollen?
Hoe het dan wel moet weet ik ook niet precies maar ik vermoed dat je met de zwarte draad een relais kunt schakelen of een ledje als je alleen wilt weten of het werkt. Maar je kunt hier dus GEEN 230volt op aansluiten.
Vaak zie je bij 440 mm breed dat er 1 kast van 220 recht boven de meter van de netbeheerder zit en de andere kast van 220 rechts of links daarvan.
Dat redt ik niet met mijn smalle meterkast.
Kunnen de beide 220’s ook naast elkaar symmetrisch boven de meter van de netbeheerder, of mag dat niet?
Lees je eigen tekst eens terug:Groningerkoek schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:19:
[...]
Ik zei dat het om kacheltjes ging, jij zegt dan dat het om wiet ging dus bevestig ik nogmaals dat het om 2 kacheltjes ging. Ging om 2 slaapkamers en verder geen verwarming op de bovenverdieping.
Ik vermoed dat het moet zijn: “Neuh, Voormalige sociale huur en de kacheltjes hingen nog aan de muur (en daar ging het dus ook fout..)”Groningerkoek schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:04:
[...]
Neuh, Voormalige sociale huur en de kacheltjes hingen nogal de muur (en daar ging het dus ook fout..)
Ik snap de verwarring wel.
Edit:
Dit kan helaas niet, er zit in de hoeken geen kabelinvoer gaten maar schroeven om hoe kast op te hangen. Dat is de reden dat je het nooit ziet. Wat je wel kunt doen is een brede kast nemen (wel goed opletten dat het gat dan in het midden zit). Bv https://hager.com/nl/cata...srekzdip30-iso800x650x161 (let op: ik heb niet gekeken in de documentatie waar het invoergat zit)m.eddy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:41:
Vraag over plaatsing groepenkast ten opzicht van de meter van de netbeheerder.
Vaak zie je bij 440 mm breed dat er 1 kast van 220 recht boven de meter van de netbeheerder zit en de andere kast van 220 rechts of links daarvan.
Kunnen de beide 220’s ook naast elkaar symmetrisch boven de meter van de netbeheerder, of mag dat niet?
[ Voor 37% gewijzigd door DutchKel op 31-05-2023 05:47 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Ehm, nee, niet aan het trollen uiteraard. Ik was op zoek naar fatsoenlijke plaatjes die ook daadwerkelijk op mijn sensor leken. Uiteindelijk gevonden, maar blijkbaar wel de DC variant.wlmpie schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:40:
[...]
in jouw linkje:
"De sensor werkt op 6-36 V DC"
Wat maakt dan dat je denkt hier 230V AC op te mogen zetten? of ben je aan het trollen?
Hoe het dan wel moet weet ik ook niet precies maar ik vermoed dat je met de zwarte draad een relais kunt schakelen of een ledje als je alleen wilt weten of het werkt. Maar je kunt hier dus GEEN 230volt op aansluiten.
Deze komt qua specificaties overeen met de mijne: https://www.amazon.com/ux...r-PR30-15AO/dp/B07CWSDK7G Die van mij is M20 en NC.
Maar het gaat me vooral om het "wiring diagram" dat op de sensor staat. Ik kan er niet echt iets van maken.
Toevallig staat hier in foto 3 ook wat ik zocht (bij mij staat het op een sticker op de sensor). Allerlei diagrammetjes waarin, naar mijn mening, niet super duidelijk staat hoe je e.e.a. nu aansluit.
Voor mij was het uitgangspunt dat ik de sensor kan gebruiken om metaal te detecteren en (door NC) enkel stroom doorlaat als het metaal niet wordt gedetecteerd. Hiermee wilde ik dan een Shelly Plus I4 triggeren (door de draad in een van de inputs aan te sluiten).
Maar nu zie ik dus iets, voor mij vaags, staan over een load die ertussen moet. Kan in mijn geval die load de Shelly Plus I4 zijn? En zoja, zou ik dan het volgende moeten doen:
1. Bruin uit centraaldoos op sensor's bruine draad
2. Bruin uit centraaldoos op Shelly Plus i4 L
3. Neutraal uit centraaldoos op Shelly Plus i4 N
4. Blauwe draad van sensor op een van de Shelly Plus I4 inputs (hier heb ik veel andere plekken gewoon netjes een schakeldraad zitten vanaf een schakelaar)
De sensor die ik zie met 3 draadjes zou ik wel makkelijk zonder vragen / twijfels kunnen aansluiten. Het is puur het gebrek aan die zwarte draad dat het nu wat onduidelijker maakt voor mij.
Ik heb zojuist deze video gevonden: YouTube: How to: Wire a 2-Wire AC Sensor (toevallig een capacitive sensor en geen inductive sensor, maar in principe hetzelfde). Hier lijkt het er dus op dat ze iets doen met een glaszekering en een relay, iets dat ik dus niet van plan was origineel. Zou de Shelly Plus I4 die relay kunnen zijn?
In deze video wordt ook verteld dat iets als een lamp o.i.d. niet de bedoeling is om aan te sluiten.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Juist bedankt, die 440 is al krap in mijn meterkast dus we zullen wat anders moeten verzinnen. De hoogte in dan maar.DutchKel schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 05:35:
[...]
Lees je eigen tekst eens terug:
[...]
Ik vermoed dat het moet zijn: “Neuh, Voormalige sociale huur en de kacheltjes hingen nog aan de muur (en daar ging het dus ook fout..)”
Ik snap de verwarring wel.
Edit:
[...]
Dit kan helaas niet, er zit in de hoeken geen kabelinvoer gaten maar schroeven om hoe kast op te hangen. Dat is de reden dat je het nooit ziet. Wat je wel kunt doen is een brede kast nemen (wel goed opletten dat het gat dan in het midden zit). Bv https://hager.com/nl/cata...srekzdip30-iso800x650x161 (let op: ik heb niet gekeken in de documentatie waar het invoergat zit)
Geen enkel probleem. Zorg wel dat het deel van de kast wat naast het meterbord uitsteekt aan de onderkant is afgesloten, afhankelijk van het merk heb je daar nog inzetplaten o.i.d. voor nodig.m.eddy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:41:
Er zijn trouwens ook bredere kasten, bijvoorbeeld 440mm (Eaton Medusa) of 330mm (Hager Vega of Attema Clickmate NXT).
Nou en? Je hoeft toch niet in de hoeken in te voeren? Beide kasten overlappen 11cm met het meterbord, dat is meer dan genoeg ruimte om 2 of 4 draden doorheen te voeren.DutchKel schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 05:35:
Dit kan helaas niet, er zit in de hoeken geen kabelinvoer gaten maar schroeven om hoe kast op te hangen. Dat is de reden dat je het nooit ziet. Wat je wel kunt doen is een brede kast nemen (wel goed opletten dat het gat dan in het midden zit). Bv https://hager.com/nl/cata...srekzdip30-iso800x650x161 (let op: ik heb niet gekeken in de documentatie waar het invoergat zit)
Met een oud meterbord wat geheel open is aan de bovenkant is dat sowieso geen probleem, met een modern meterbord waar de draden door een smal gaatje zijn gevoerd is het even iets meer werk...
Meterbord moest ik even opzoeken maar als ik het goed begrijp zit daar de kWh meter van de netbeheerder.Xander schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:19:
[...]
Geen enkel probleem. Zorg wel dat het deel van de kast wat naast het meterbord uitsteekt aan de onderkant is afgesloten, afhankelijk van het merk heb je daar nog inzetplaten o.i.d. voor nodig.
Er zijn trouwens ook bredere kasten, bijvoorbeeld 440mm (Eaton Medusa) of 330mm (Hager Vega of Attema Clickmate NXT).
[...]
Nou en? Je hoeft toch niet in de hoeken in te voeren? Beide kasten overlappen 11cm met het meterbord, dat is meer dan genoeg ruimte om 2 of 4 draden doorheen te voeren.
Met een oud meterbord wat geheel open is aan de bovenkant is dat sowieso geen probleem, met een modern meterbord waar de draden door een smal gaatje zijn gevoerd is het even iets meer werk...
Pand is van 1996, we gaan het zien want ze komen binnenkort de aansluiting verzwaren. Ik was voornemens om de monteur van de netbeheerder te vragen de totale aansluiting 11 cm naar links of rechts te verplaatsen zodat ik ruimte had voor 2x220. Maar als ik dit zo lees is dat helemaal niet nodig. Geen idee of ze dat willen doen ook, en of het mogelijk is.
Bedankt!
Je hebt helemaal gelijk, bij de meeste kasten kun je inderdaad voldoende ruimte open maken aan de onderkant om het te laten overlappen. Er hoeven immers maar maximaal 5 kabels doorheen.Xander schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 07:19:
Nou en? Je hoeft toch niet in de hoeken in te voeren? Beide kasten overlappen 11cm met het meterbord, dat is meer dan genoeg ruimte om 2 of 4 draden doorheen te voeren.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Nu is het maar een tweedraads en voor AC, dus enige dat belangrijk is dat het in serie met iets komt. Ofwel, gewoon exact hetzelfde gebruiken als een schakelaar. Alleen dus op letten dat hij max 500mA (en dat zal resistief zijn) mag schakelen. Dus zal de bruin lekker aan de L hangen en de blauwe naar de SW op een Shelly.
Schema's erop zijn op zich ook wel duidelijk maar daar laten ze altijd de N schakelen, dat is in een huissituatie natuurlijk niet meest logische.
Enige dat kan zijn is dat als er wel echt actieve elektronica in zit dat deze een minimale load nodig heeft. Zou de boel daarom eerst eens testen door hem (net als de Shelly) in serie te zetten met een klein lampje. Reageert hij dan op metaal? Of alleen op een magneet?
Daarna zou ik hem op de Shelly aansluiten. Werkt het dan niet dan is de SW input van de Shelly waarschijnlijk een te lichte load. Dan zou je parallel een lampje (of X2 condensator) kunnen proberen.
Als je de draden gewoon kunt invoeren en er geen openingen naast het meterbord open blijven zou ik het doen. Als je al een enkele kast hebt om te dubbelen. Maar een dubbel brede kast is mooier.m.eddy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:41:
Is een 3x 18 eenheden kast voldoende? Sandervunderink heeft die.m.eddy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 06:56:
[...] Juist bedankt, die 440 is al krap in mijn meterkast dus we zullen wat anders moeten verzinnen. De hoogte in dan maar.
Ik ben op zoek naar die 3x 18 eenheden maar nog niet gevonden. Heb je misschien een link? Sandervunderink werkt met merken. Kom met zoeken naar 18 eenheden niet snel verder.onetime schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:57:
[...]
Als je de draden gewoon kunt invoeren en er geen openingen naast het meterbord open blijven zou ik het doen. Als je al een enkele kast hebt om te dubbelen. Maar een dubbel brede kast is mooier.
Bedankt!
Hager VEGAm.eddy schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:23:
[...]
Ik ben op zoek naar die 3x 18 eenheden maar nog niet gevonden. Heb je misschien een link? Sandervunderink werkt met merken. Kom met zoeken naar 18 eenheden niet snel verder.
Bedankt!
ook in IP65. Hager Vega niet bij Sander. @m.eddy
Nieuwe verdeelkast met
1 x 1 fase hoofdschakelaar
1 x 1 fase aardlekschakelaar 40 Amp 30 mA
1 x 2x1fase fornuisgroep B16
6 x aardlekautomaten B16 30 mA
1 x aardlekautomaat B16 300 mA
1 x beltrafo
ter vervanging van: zie plaatje hieronder, Alles inclusief montage etc.
Wat mag zoiets ongeveer kosten als je uitgaat van A-kwaliteit componenten? Zullen hier vast wel mensen zijn die dit ook bij de hand hebben gehad.
:strip_exif()/f/image/EdN35RnxCABbMVRW84gb9VO1.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast heb ik ook meerdere vragen/opmerkingen na het lijstje materiaal:
- Bewust voor aardlekautomaten gegaan?
- Weet dat je GEEN extra groep meer achter die aardlekschakelaar (voor de kookgroep) mag plaatsen ivm >40A
- Zie ik goed dat je huidige PV automaat 20A is? Wat is het vermogen van je omvormer?
- En is deze nu ook al 300mA?
- Welke kast(en)? Aka, hoeveel ruimte voor de toekomst blijft er over?
- En ook voor de toekomst zou je hem al uit kunnen laten rusten met een 4P hoofdschakelaar (en eventueel een 3P+N of 4P alamat voor de kookplaat), dan is over op 3-fase in de toekomst makkelijker
- Bewust voor aardlekautomaten gegaan? ==> JASeptillion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:25:
@THDV Grootste hamvraag voor het bedrag is, welk merk?
Daarnaast heb ik ook meerdere vragen/opmerkingen na het lijstje materiaal:
- Bewust voor aardlekautomaten gegaan?
- Weet dat je GEEN extra groep meer achter die aardlekschakelaar (voor de kookgroep) mag plaatsen ivm >40A
- Zie ik goed dat je huidige PV automaat 20A is? Wat is het vermogen van je omvormer?
- En is deze nu ook al 300mA?
- Welke kast(en)? Aka, hoeveel ruimte voor de toekomst blijft er over?
- En ook voor de toekomst zou je hem al uit kunnen laten rusten met een 4P hoofdschakelaar (en eventueel een 3P+N of 4P alamat voor de kookplaat), dan is over op 3-fase in de toekomst makkelijker
- Weet dat je GEEN extra groep meer achter die aardlekschakelaar (voor de kookgroep) mag plaatsen ivm >40A => bekend
- Zie ik goed dat je huidige PV automaat 20A is? Wat is het vermogen van je omvormer? ==> wordt 40 A / 300mA aardlekautomaat
- Welke kast(en)? Aka, hoeveel ruimte voor de toekomst blijft er over? ==> nog 1 x 2U over
Merk: Eaton
40A!? Huh, wat voor omvormer wil je gaan aansluiten?THDV schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:32:
- Zie ik goed dat je huidige PV automaat 20A is? Wat is het vermogen van je omvormer? ==> wordt 40 A / 300mA aardlekautomaat
Dat zou ik wel erg weinig vinden...- Welke kast(en)? Aka, hoeveel ruimte voor de toekomst blijft er over? ==> nog 1 x 2U over
Daarmee zit je wel goedMerk: Eaton
Mag er van uitgaan dat de installateur (gerenommeerde firma) weet wat ze doen.
Neem als het kan een grotere kast. 3x 18 / 2x 18. Heb je tenminste meer ruimte, voor een eventuele overstap naar 3fase e/o meters om dingen te loggen / controleren.
edit: en alvast een 3fase hoofdschakelaar. De beltrafo zou over kunnen naar de nieuwe kast. Nog OSB?
[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 31-05-2023 16:05 ]
Ik heb laatst een groepenkast besteld van ABB (non bus), 1x HS, 3xALS, 10xB16, 1x2xB16 kookgroep. Bedraad en al was ik nog geen 400 euro kwijt daaraan. Zelf geplaatst.THDV schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:11:
Zoals eerder in dit forum opgemerkt wil ik mijn meterkast laten "renoveren". Heb offerte aangevraagd, maar ik vraag me af of het een beetje een redelijke prijs is die ik aangeboden heb gekregen. Heb er geen ervaring mee...
Nieuwe verdeelkast met
1 x 1 fase hoofdschakelaar
1 x 1 fase aardlekschakelaar 40 Amp 30 mA
1 x 2x1fase fornuisgroep B16
6 x aardlekautomaten B16 30 mA
1 x aardlekautomaat B16 300 mA
1 x beltrafo
ter vervanging van: zie plaatje hieronder, Alles inclusief montage etc.
Wat mag zoiets ongeveer kosten als je uitgaat van A-kwaliteit componenten? Zullen hier vast wel mensen zijn die dit ook bij de hand hebben gehad.
[Afbeelding]
Overigens ook zonder HS, dus deels onder spanning gedaan. Niet handig, maar die twee draden op de blokken simpelweg overgezet, handschoenen aan, VDE gereedschap. De blokken waren hetzelfde, dus daarna was het de groepkast in de blok schroeven. Niet wat je wilt, maar toch.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Als je voor aardlekautomaten gaat?1 x 1 fase aardlekschakelaar 40 Amp 30 mA
Je gaat voor de aardlekautomaten omdat je dan geen remautomaat nodig hebt i.v.m. >40A
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Alles Eaton? Of net zoals een zekere prijsstunter een Eaton kast met Emat componenten?
Voor Eaton spul vind ik het geen rare prijs, maar het kan goedkoper. Bij een goedkope webshop zit je aan zo'n €500 aan materiaal, kijk je naar de adviesprijs bij een groothandel dan is het €1800.
Zelf ook niet enorm fan van want het is inderdaad o zo aanlokkelijk er dan een groep bij te drukken.Septillion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:25:
Alles Eaton, en installateur is gedegen bedrijf met ervaren monteurs, op een steenworp afstand van mijn huis. Maar omdat ik er geen echte sjoege van heb van gangbare prijzen wilde ik hier 'effe tsjekke'. En voor wat betreft de juiste componenten, daar vertrouw ik op hun vakkennis.Xander schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:51:
[...]
Alles Eaton? Of net zoals een zekere prijsstunter een Eaton kast met Emat componenten?
Voor Eaton spul vind ik het geen rare prijs [ ....] er tussenin is geen rare verkoopprijs voor een installateur en voor installatie ben je ook zo €400 verder.
Als het goed en gedegen wordt uitgevoerd heb ik er de komende jaren geen omkijken meer naar.
Ga de opdracht geven....
Nail and the head dit.Septillion schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:10:
@Tanuki Eerste link is echt wel wat anders dan de tweedeWeet je zeker dat het een inductie sensor is en niet een reed switch in een M20 behuizing? Dat is namelijk wat het papiertje op foto 6 namelijk volgens mij "magnetic type" noemt.
Nu is het maar een tweedraads en voor AC, dus enige dat belangrijk is dat het in serie met iets komt. Ofwel, gewoon exact hetzelfde gebruiken als een schakelaar. Alleen dus op letten dat hij max 500mA (en dat zal resistief zijn) mag schakelen. Dus zal de bruin lekker aan de L hangen en de blauwe naar de SW op een Shelly.
Schema's erop zijn op zich ook wel duidelijk maar daar laten ze altijd de N schakelen, dat is in een huissituatie natuurlijk niet meest logische.
Enige dat kan zijn is dat als er wel echt actieve elektronica in zit dat deze een minimale load nodig heeft. Zou de boel daarom eerst eens testen door hem (net als de Shelly) in serie te zetten met een klein lampje. Reageert hij dan op metaal? Of alleen op een magneet?
Daarna zou ik hem op de Shelly aansluiten. Werkt het dan niet dan is de SW input van de Shelly waarschijnlijk een te lichte load. Dan zou je parallel een lampje (of X2 condensator) kunnen proberen.
Maar, als ik de Shelly Plus i4 eraan hang, via SW1 bijvoorbeeld, dan gebeurt er niets in de Shelly. Hij trekt in principe geen stroom lijkt het, o.i.d.
Dus waar voorheen het lampje aan was, is het nu niet zo dat de Shelly "ziet" dat de sensor "aan" of "uit" is.
Het is een inductieve sensor, dus elk geleidend materiaal laat hem werken.
Maar als ik dus met het materiaal test met ee Shelly, waarbij dat materiaal met de lamp wel werkte, zegt de Shelly niet dat 1 van zijn inputs "on" of "off" switcht.
De vraag is nu een beetje hoe ik dat dan wel kan realiseren. 🤔 Ik kan moeilijk de Shelly stroom laten trekken of zoiets, lijkt me.
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.