timovd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:50:
Een vriend van mij heeft deze ABB kast met busboard:
[Afbeelding]
Omdat we daar binnenkort zonnepanelen willen installeren (op een 1f alamat), heb ik de kast even opengetrokken. Ik zie hier 5 of 6 automaten per ALS. Ik wil een derde ALS plaatsen en het busboard vervangen voor deze een ABB 1spf006939f0356.
Goed plan.

Je hebt gelukkig al een nieuw model "basisrek", dus dat busboard gaat passen.
:strip_exif()/f/image/85uIXvKG1WylWa1Hs5A0nHPq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals al gezegd staat de 0903.741 er wel tussen. Deze kast zou ook wel eens uit de betreffende periode kunnen komen (nieuw model basisrek, oud model aardlekschakelaars, oud model flexomaten met schroefcontacten).
Omdat er niet heel veel ruimte is in de groepen- (en ook meter)kast, moet alles in deze kast van 2x 12 units blijven. Voorkeur is dan ook om kammetjes te gebruiken tussen HS, ALS's en de alamat.
Dat werkt natuurlijk alleen als de klemmen op dezelfde plek zitten, volgens mij kun je dan sowieso geen oude aardlekschakelaars mixen met nieuwe aardlekschakelaars en een nieuwe aardlekautomaat.
De contacten op veel ABB hoofdschakelaars zijn volgens mij ook anders.
Ik zou me berpeken tot de (nieuwe) aardlekschakelaars en aardlekautomaat op een kam, maar dit wel met draad aansluiten op de hoofdschakelaar. Dan kan de kam ook gewoon aan de onderkant.
De kam komt dan aan de bovenkant. Zijn de draden van het busboard lang genoeg om naar de onderkant van de ALS te gaan?
Dat volgens mij wel. De draden zijn ook lang genoeg om aan te sluiten in de aftakblokken onderin de kast (bijvoorbeeld voor een kast met comfomaten).
Graag (ongevraagd) advies.
Hou je hier rekening mee:
https://search.abb.com/li...1280B3101&DocumentPartId= ?