L1 - L2 - L3, L3 - L1 - L2 en L2 - L3 - L1 zijn natuurlijk wel hetzelfde draaiveld.
Dat is scherp... en als ik 3 seconden langer had nagedacht ook best wel obvious . Mijn (vrij lichte vorm van) OCD werd vooral getriggerd door de mismatch van labels en kleuren, maar terecht punt qua draaiveld.
Dus dan zou het ook niet uit moeten maken als ik ze alle drie 'eentje naar rechts' doorschuif? Of heb ik dan een mismatch met de fasen zoals ze mijn huis binnenkomen?
Bij die kijk je naar het golfje achter AC. Maar sowieso geeft daarbij de aanduiding AC aan dat deze ALS niet goed met schakelende voedingen om kan gaan. Je hebt type A nodig.
Ik ga ze beide vervangen. Hoe weet ik of de gaten uitgelijnd zijn met de bestaande hoofdschakelaar? Ik wil namelijk een kam gebruiken om door te verbinden. ABB = ABB, of zit er nog verschil in?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Dat is scherp... en als ik 3 seconden langer had nagedacht ook best wel obvious . Mijn (vrij lichte vorm van) OCD werd vooral getriggerd door de mismatch van labels en kleuren, maar terecht punt qua draaiveld.
Dus dan zou het ook niet uit moeten maken als ik ze alle drie 'eentje naar rechts' doorschuif? Of heb ik dan een mismatch met de fasen zoals ze mijn huis binnenkomen?
Bij mij zit het ook L2-L3-L1.
Wat ik er vooral vervelend aan vind, is dat het uitlezen per fase in domotica (home assistant) nu niet lekker kijkt. De linker 4 groepen komen nu niet overeen met mijn eerste metertjes op het dashboard.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's
Omdat we daar binnenkort zonnepanelen willen installeren (op een 1f alamat), heb ik de kast even opengetrokken. Ik zie hier 5 of 6 automaten per ALS. Ik wil een derde ALS plaatsen en het busboard vervangen voor deze een ABB 1spf006939f0356.
Goed plan. Je hebt gelukkig al een nieuw model "basisrek", dus dat busboard gaat passen.
Zoals al gezegd staat de 0903.741 er wel tussen. Deze kast zou ook wel eens uit de betreffende periode kunnen komen (nieuw model basisrek, oud model aardlekschakelaars, oud model flexomaten met schroefcontacten).
Omdat er niet heel veel ruimte is in de groepen- (en ook meter)kast, moet alles in deze kast van 2x 12 units blijven. Voorkeur is dan ook om kammetjes te gebruiken tussen HS, ALS's en de alamat.
Dat werkt natuurlijk alleen als de klemmen op dezelfde plek zitten, volgens mij kun je dan sowieso geen oude aardlekschakelaars mixen met nieuwe aardlekschakelaars en een nieuwe aardlekautomaat.
De contacten op veel ABB hoofdschakelaars zijn volgens mij ook anders.
Ik zou me berpeken tot de (nieuwe) aardlekschakelaars en aardlekautomaat op een kam, maar dit wel met draad aansluiten op de hoofdschakelaar. Dan kan de kam ook gewoon aan de onderkant.
De kam komt dan aan de bovenkant. Zijn de draden van het busboard lang genoeg om naar de onderkant van de ALS te gaan?
Dat volgens mij wel. De draden zijn ook lang genoeg om aan te sluiten in de aftakblokken onderin de kast (bijvoorbeeld voor een kast met comfomaten).
Dank!
Het wordt een klein (tweedehands) setje panelen op de overkapping (Oost/West), maximaal 10A. Aangenomen dat de hoofdzekering 35A is, kom je op 45A. I.v.m. beperkte ruimte, komen er 63A ALS's in. (nóg een reden om de ALS's er uit te halen)
Als je zowel de N als de L wil doorverbinden; hoe werkt dat dan? Zit de ene de andere niet in de weg, want aan de foto's van de automaten te zien, wordt er niet ingesprongen.
De kammetjes springen zelf in, dus kwestie van de L en N omdraaien t.o.v. elkaar.
[Voor 7% gewijzigd door timovd op 24-05-2023 15:53]
Ik ken geen huishoudelijke apparaten waarbij de fasevolgorde interessant is. PV, kookplaat, warmtepomp en EV-lader interesseren die volgorde totaal niet.
Het is enkel van belang voor draaistroommotoren zonder inverter, zoals die bijvoorbeeld op draaibanken en grote luchtcompressoren zitten.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Helder uitgelegd in de link en volkomen logisch. Wat leer ik toch een hoop hier .
De berekening klopt alleen niet, maar de reden waarom netbeheerders hiervoor kiezen is mij voldoende helder. Ik laat het zo zitten.
Mijn huisnummer is 42 zonder toevoeging --> 4+2+0=6
Delen door 3 gaat precies, geen rest --> 6/3=2
Rest = 0 --> Zou dan L3-L1-L2 moeten zijn.
Bij mij is het L2-L3-L1
Ik ken geen huishoudelijke apparaten waarbij de fasevolgorde interessant is. PV, kookplaat, warmtepomp en EV-lader interesseren die volgorde totaal niet.
Het is enkel van belang voor draaistroommotoren zonder inverter, zoals die bijvoorbeeld op draaibanken en grote luchtcompressoren zitten.
Thanks, ik wist dat het bij bepaalde motoren inderdaad van belang is, voor huishoudelijke apparaten wist ik het niet zeker.
[Voor 27% gewijzigd door vanenkelen op 24-05-2023 16:00]
Bij mijn SMA in ieder geval niet. De omvormer kijkt gewoon naar de volgorde van het net en past zich daarop aan.
En van SAJ weet ik dat ook zeker, want in de meterkast bij mijn ouders waren twee fasen verwisseld (waardoor de faseuitlezing via Homewizzard niet klopte). Nadat ik dat gefixt had startte hun SAJ omvormer probleemloos weer op.
[Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 24-05-2023 16:06]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.
Als je zowel de N als de L wil doorverbinden; hoe werkt dat dan? Zit de ene de andere niet in de weg, want aan de foto's van de automaten te zien, wordt er niet ingesprongen.
De kammetjes springen zelf in, dus kwestie van de L en N omdraaien t.o.v. elkaar.
Volgens mij springen die kammen niet genoeg in daarvoor.... Zal vanavond eens kijken, volgens mij heb ik er nog een stel liggen.
De ABB automaten hebben wel dubbele contacten, dus je zou 1 kam in de achterste contacten kunnen aansluiten en 1 kam voor de voorste.
Nog mooier zou zo'n kam zijn:
Die kun je zelf op de juiste lengte maken en aanraakveilig isoleren als je de juiste eindkapjes erbij besteld (de instructies staan er op afgebeeld dus ff inzoomen en je weet het ).
Hier laatst nieuwe elektra hoofdkabel in de straat gekregen. Vrag was of er zonnepanelen waren. Want in dat geval zorgen ze ervoor dat het draaiveld vooraf en achteraf identieak is.
Het springt niet zover in dat de pennetjes precies op één lijn komen.
Je zult het vast aangesloten krijgen, past het niet dan trekt het wel krom, maar volgens mij is het er toch niet voor bedoeld. Ik zou een ABB kam gebruiken.
Er zijn meer gevolgen dan alleen een hoofdschakelaar toevoegen en een alamat + meter voor je laadpaal: je fornuisgroep moet vervangen worden door een 3-fase aardlekautomaat óf er moet een 3-fase aardlek voor. Dat kost ook weer ruimte.
Ik wil nog even inhaken op het aansluiten van de kookplaat. Het blijkt dat mijn huidige kookplaat geen 3F mogelijkheid heeft. Deze is dus niet geschikt voor 400v. Kan ik dan nog wel de kookgroep gebruiken en deze aansluiten op een aardlekautomaat zoals jij hebt getekend? Of krijg ik dan ook 400v (en baaibaai kookplaat)
Kookplaat heeft nu dus echt een L1 L2 N1 en N2 + PE aangesloten... Dit is weer even een domper uiteraard en als bovenstaande niet werkt dan klapt natuurlijk constant 1 van de hoofdzekeringen er uit als ik het echt aansluit op L1 bijvoorbeeld...
Ik wil nog even inhaken op het aansluiten van de kookplaat. Het blijkt dat mijn huidige kookplaat geen 3F mogelijkheid heeft. Deze is dus niet geschikt voor 400v. Kan ik dan nog wel de kookgroep gebruiken en deze aansluiten op een aardlekautomaat zoals jij hebt getekend? Of krijg ik dan ook 400v (en baaibaai kookplaat)
Iedere in Nederland verkrijgbare kookplaat kan worden aangesloten op een 3-fasen groep. Bij veel kookplaten worden er maar 2 van de 3 fasen gebruikt, maar dat maakt niet uit verder.
Welke kookplaat is het precies? Kun je het aansluitschema delen?
Iedere in Nederland verkrijgbare kookplaat kan worden aangesloten op een 3-fasen groep. Bij veel kookplaten worden er maar 2 van de 3 fasen gebruikt, maar dat maakt niet uit verder.
Welke kookplaat is het precies? Kun je het aansluitschema delen?
Bij deze (is een AEG kookplaat waarvan ik op internet geen aansluitschema kan vinden op basis van typenmr):
[Voor 28% gewijzigd door Tribunus op 25-05-2023 13:00]
Dank voor je snelle antwoord. En dan moet ik het dus aansluiten zoals aangegeven op optie 2 van de eerder genoemde afbeelding?
Optie 1 kan ook. Je kunt 1 fase niet aansluiten op de aardlekautomaat. Of je sluit 3 fasen aan tot in de Perilex contactdoos en sluit 1 pen in de stekker niet aan.
Wat voor een leiding (draadkleuren) ligt er nu naar de kookplaat?
Het enige wat je hoeft te doen is een blauwe draad verwijderen en dan 4-5 doorverbinden. Dan gebruik je 2 fases van de 3 op een 3 fase zekering/automaat/ding.
[Voor 3% gewijzigd door jadjong op 24-05-2023 21:30]
Optie 1 kan ook. Je kunt 1 fase niet aansluiten op de aardlekautomaat. Of je sluit 3 fasen aan tot in de Perilex contactdoos en sluit 1 pen in de stekker niet aan.
Wat voor een leiding (draadkleuren) ligt er nu naar de kookplaat?
Ik heb nu een 5 aderige ymvk tussen groepenkast en Perilex. Grijs gebruik ik nu als extra nul.
Het zou handig zijn als ik niet de huidige aansluiting van groepenkast naar de Perilex en verder zou hoeven aanpassen (kan er lastig bij) dus het mooiste zou zijn als ik het kan afhandelen in de groepenkast.
Volgende week komt de uitbreiding van 1 naar 3 fase.
Kan ik niet l1 aansluiten op aardlek 1 en l2 op aardlek 2? Scheelt ook weer een kracht alamat..
Het enige wat je hoeft te doen is een blauwe draad verwijderen en dan 4-5 doorverbinden. Dan gebruik je 2 fases van de 3 op een 3 fase zekering/automaat/ding.
Dat is niet nodig toch? Ik heb 5 aders van groepenkast naar de Perilex.
@Tribunus Je lijkt dus al een voor 3fase gekleurde kabel naar je kookplaat te hebben.
Theoretisch kan je over de aardleks verdelen, maar vergeet niet de bijbehorende nul ook op dezelfde aardlek te doen. Maar beter maak je de perilex 3fase zoals het hoort in een 3fase huis.
Wat jadjong bedoeld is bij kookplaat, niet naar de groepenkast. Voor als je de perilex netjes 3fase hebt gemaakt.
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
Ik heb nu een 5 aderige ymvk tussen groepenkast en Perilex. Grijs gebruik ik nu als extra nul.
Het zou handig zijn als ik niet de huidige aansluiting van groepenkast naar de Perilex en verder zou hoeven aanpassen (kan er lastig bij) dus het mooiste zou zijn als ik het kan afhandelen in de groepenkast.
Volgende week komt de uitbreiding van 1 naar 3 fase.
Kan ik niet l1 aansluiten op aardlek 1 en l2 op aardlek 2? Scheelt ook weer een kracht alamat..
Het kan maar mag niet, je hebt dan twee losse groepen door 1 buis.
En ik heb ook al vaker meegemaakt dat de nul intern in de kookplaat is doorverbonden, en dan werkt het dus juist weer niet.
Het makkelijkste is denk ik een krachtgroep toepassen en de blauw en grijs met een aftakblokje beide op de nul.
Dan bruin en zwart op aparte fases.
[Voor 7% gewijzigd door IplugNplay op 25-05-2023 10:01]
Ik zit even alles te lezen over de rem-automaat maar zit met een vraag daardoor:
Situatie:
nieuwe groepenkast geplaatst, 63a HS, daarachter 3 40a ALS en daarachter 16A automaten.
Nu komt daar een PV installatie van 15a bij. De PV installateur gaf aan, geen probleem we plaatsen een Alamat en dan is het klaar. Daarop is ook de nieuwe groepenkast gebaseerd.
Er is echter geen 25a inkomend, maar 35a. Hoe zit het dan met die rem-automaat? Volgens de PV installateur hoeft die niet (wensen van die installateur voor de groepenkast aangehouden). Maar hier en bij ABB vinden we van wel. Als je echter 35a + 16a optelt, dan kom ik op 51 uit, dan is een rem-automaat van 40a toch verre weg te weinig?
Is het nu nog een remautomaat bijplaatsen en welke, or die ALS-en vervangen voor 63a exemplaren?
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH! RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Nu is een Perilex bij uitstek een stekker waar je nooit uit mag gaan van een bepaalde verdeling, maar als je een 3F alamat in de meterkast hebt zou ik nooit twee keer nul aanleggen. Gewoon netjes L1, L2 en L3 naar die Perilex, en maar één keer nul.
En dan in de kookplaat beide N-aansluitingen bruggen. Vaak wordt de benodigde kram meegeleverd.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl Rhàshan - Aditu Sunlock
zwahiel schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:10:
Er is echter geen 25a inkomend, maar 35a. Hoe zit het dan met die rem-automaat? Volgens de PV installateur hoeft die niet (wensen van die installateur voor de groepenkast aangehouden). Maar hier en bij ABB vinden we van wel. Als je echter 35a + 16a optelt, dan kom ik op 51 uit, dan is een rem-automaat van 40a toch verre weg te weinig?
De rem-automaat zorgt er voor dat je nooit meer dan 40A af kan nemen uit de combi van netvoeding+PV. Voor 99.99% van de woonhuizen meer dan genoeg, wil je dit wel dan zal je de kast er op aan moeten passen met interne bedrading+componenten die meer dan 51A aankunnen.
De rem-automaat zorgt er voor dat je nooit meer dan 40A af kan nemen uit de combi van netvoeding+PV. Voor 99.99% van de woonhuizen meer dan genoeg, wil je dit wel dan zal je de kast er op aan moeten passen met interne bedrading+componenten die meer dan 51A aankunnen.
Oorspronkelijk zat alles op 40a (2x ALS van 40a en daarop groepen van 16 (5 per ALS ).
Nu is alles in principe op 63a, de bedrading e.d. ook intern van de kast. Behalve de ALS die op 40a zitten.
Dus eigenlijk toch die rem-automaat na de hoofdschakelaar. Input van de rem-automaat is dan HS én alamat van de PV, uitgang is dan de ALS-en.
Ik vraag 't me n beetje af omdat er een reden is dat er 35a inkomend is.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH! RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Nu is een Perilex bij uitstek een stekker waar je nooit uit mag gaan van een bepaalde verdeling, maar als je een 3F alamat in de meterkast hebt zou ik nooit twee keer nul aanleggen. Gewoon netjes L1, L2 en L3 naar die Perilex, en maar één keer nul.
En dan in de kookplaat beide N-aansluitingen bruggen. Vaak wordt de benodigde kram meegeleverd.
Ja natuurlijk, maar als de perilex niet bereikbaar is. Wat ik dus begreep in deze.
Dan is dit de oplossing.
Of hij moet de alamat goed aansluiten en in de kookplaat de grijze draad aansluiten op blokje 3.
Trouwens van de week een fabriek perilex snoer waar L3 bruin was.
Zou er niet van uit gaan in de belasting dat meer dan 40A praktisch bruikbaar is. Dat red je alleen op een zonnige dag rond 12.00
En dan zou je dus ook de maximale 35a moeten belasten van de inkomende feed qua gebruikers én dan nog eens die 16a die vol binnenkomt moeten verbruiken. Dat zie ik niet echt gebeuren namelijk.
zwahiel schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:23:
[...] En dan zou je dus ook de maximale 35a moeten belasten van de inkomende feed qua gebruikers én dan nog eens die 16a die vol binnenkomt moeten verbruiken. Dat zie ik niet echt gebeuren namelijk.
35 + 5 is al 40. Wat is de reden voor die 35A (3x?)? Want 41A is inderdaad een nagenoeg verwaarloosbare reden voor een REM-automaat, maar bij 51A denk ik daar toch anders over. Onthou dat beveiliging voor extreme situaties is...
2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.
En dan zou je dus ook de maximale 35a moeten belasten van de inkomende feed qua gebruikers én dan nog eens die 16a die vol binnenkomt moeten verbruiken. Dat zie ik niet echt gebeuren namelijk.
Dan kan je prima een tussenliggende 40A automaat plaatsen.
35 + 5 is al 40. Wat is de reden voor die 35A (3x?)? Want 41A is inderdaad een nagenoeg verwaarloosbare reden voor een REM-automaat, maar bij 51A denk ik daar toch anders over. Onthou dat beveiliging voor extreme situaties is...
Het is maar 1x35a. En die wordt nu eigenlijk ook amper gebruikt, ergo het gaat nooit boven de 35a uit. Maar ja er komt straks nog een airco die het e.e.a. gaat doen.
Anderzijds, als ik een rem-automaat er tussen zet, en die klapt straks te vaak eruit, dan weet ik dat die ALS-en op 63a moeten zijn ipv 40a.
@zwahiel Het is misschien iets duurder, maar de aardleks vervangen kan in dezelfde ruimte zonder draden te hoeven veranderen. Ik weet niet hoeveel ruimte je nog hebt en of je het zelf doet. Bij laten doen is het arbeidsloon voor de bedrading ook weer een factor. Ik zou voor de 63A aardlek gaan in jouw geval.
Al ben ik over het algemeen een voorstander van alamats, alles onafhankelijk, nooit rem-automaat nodig.
Wanneer die automaat regelmatig overbelast raakt wordt het tijd voor een grotere netaansluiting of een paar batterijen die tijdelijk een boost kunnen geven. Panelen zijn niet betrouwbaar genoeg om continue stroom te leveren.
onetime schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:56:
@zwahiel Het is misschien iets duurder, maar de aardleks vervangen kan in dezelfde ruimte zonder draden te hoeven veranderen. Ik weet niet hoeveel ruimte je nog hebt en of je het zelf doet. Bij laten doen is het arbeidsloon voor de bedrading ook weer een factor. Ik zou voor de 63A aardlek gaan in jouw geval.
Al ben ik over het algemeen een voorstander van alamats, alles onafhankelijk, nooit rem-automaat nodig.
Ik heb nog 4 units ruimte, dus op zich past dat wel met de alamat die PV installateur gaat plaatsen. Die 40a vervangen voor 63a was mijn oorspronkelijke idee ook. Alleen brengt dat weer 220 euro aan extra kosten met zich mee, omdat die geleverde 40a's niet geruild kunnen worden (prefab groepenkast). Dus als ik een iets goedkopere oplossing kan toepassen ben ik daar ook content mee.
Ik begrijp ook werkelijk niet dat er een 35a aansluiting is, behalve dat het komt omdat er een kookgroep is en de vaatwasser / wasmachine ook tegelijkertijd zou moeten kunnen draaien. Maar dat kon in de oude situatie met 2x alamat 40a zonder HS ook gewoon. Maar goed, nu komt er dus 16a PV bij, en dat veranderd de zaak n beetje.
zwahiel schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:13:
[...] Ik heb nog 4 units ruimte, dus op zich past dat wel met de alamat die PV installateur gaat plaatsen. Die 40a vervangen voor 63a was mijn oorspronkelijke idee ook. Alleen brengt dat weer 220 euro aan extra kosten met zich mee, omdat die geleverde 40a's niet geruild kunnen worden (prefab groepenkast). Dus als ik een iets goedkopere oplossing kan toepassen ben ik daar ook content mee.
Ik begrijp ook werkelijk niet dat er een 35a aansluiting is, behalve dat het komt omdat er een kookgroep is en de vaatwasser / wasmachine ook tegelijkertijd zou moeten kunnen draaien. Maar dat kon in de oude situatie met 2x alamat 40a zonder HS ook gewoon. Maar goed, nu komt er dus 16a PV bij, en dat veranderd de zaak n beetje.
Bestaande 25A hoofd zekeringen worden wel vervangen door 35A, omdat 25A tegenwoordig op sommige momenten in veel huizen te weinig is. Inductie alleen kan al teveel zijn voor 25A. Denk maar aan de kookgroep discussie. Waaom geen 3x 25A? Omdat dat een veel grotere belasting van het net mogelijk maakt. Van 25 naar 35 is 40% meer. Geen 200% meer.
Bij Liander is het vervangen van een gesprongen 25A hoofdzekering gratis, een 35A niet.
Gezien selectiviteit bij korsluiting toch niet te voorkomen is met bijvoorbeeld een B20 voor een B16, zat ik te denken aan het volgende, waarbij ik zo min mogelijk hoef aan te passen:
HOOFSCHAKELAAR --- B16 ALAMAT NAAR PV VERDELER ---- HS IN PV VERDELER ---- 2 x B16 ALAMAT in PV verdeler (1x PV, 1x verbuikers)
Hierbij is eea waarschijnlijk niet selectief, maar is alles wel beveiligd tegen aardlek.
Al mijn lichtgroepen zijn al uitgevoerd met alamats.
Gaat dit in principe gewoon werken? Of vervang ik best de bestaande B16 alamat die de PV-verdeler zou voeden voor een B20 automaat oid?
Alleen geen fan van delen van aardlekschakelaar tussen PV en gebruikers. Bij PV levering vertrouw je dan de aardlek van de omvormer, zou je theoretisch meer lek kunnen hebben (lek van net + lek PV) en als je PV wat lek heeft (is immers wat in de buitenlucht) trek je ook de gebruikers offline.
Om dat te voorkomen een 300mA Alamat in de meterkast en een 30mA Alamat voor de gebruikers in de verdeler. Goed, geeft nog steeds geen garantie bij een harde aardfout dat hij in de meterkast niet ook uit gaat maar wel kleinere kans + verbruikers volledig achter 30mA aardlek.
dit deel van het forum doorgesnuffeld, maar vind geen antwoord op mijn vraag.
Heb een 1 fase 35A hoofd-aansluiting. Recentelijk is in de meterkast een omvormer voor zonnepanelen aangesloten op een eigen groep met een 20A aardlek-automaat. Maar de omvormer wordt omgewisseld door eentje met meer vermogen (3680 Watt --> 5000 Watt AC vermogen). De laatste kan volgens specificaties maximaal 23A leveren. Op de (eigen) groep zal dan een 25A aardlek-automaat moeten komen lijkt me.
Toch? En mag dat?
Bij al mijn snuffelwerk op 'the Internetz' nog geen eenduidig antwoord kunnen vinden...
Wordt door een installateur uitgevoerd, dus niet door mezelf.
@THDV Er zijn ergens regels die iets zeggen over selectiviteit. Maar die zijn met automaten toch niet haalbaar. (en eigenlijk niet voor woonhuizen) Zorg wel dat je 63A aardleks gebruikt of een rem-automaat, of alamats. En de juiste bedrading.
En 5kW is het maximum wat netbeheerders op een 1fase aansluiting ingevoed willen hebben.
[Voor 5% gewijzigd door onetime op 25-05-2023 23:05]
Ik ben momenteel in huis aan het klussen, alle draden en de gehele meterkast is vervangen. Alles vanaf de netbeheerder meter is vervangen.
Il wilde in een groep een stopcontact aansluiten dus heb een bruine draad uit de lasklem gehaald. Tijdens het aansluiten raakte ik de blauwe (nul) en de aarde draad aan en kreeg toen een schok, geen laat de spullen uit de handen schokaar vergelijkbaar met een schrikdraad.
Met de digitale multimeter meet ik 239v tussen blauw en aarde, 0v tussen de aarde en bruin (fase) en 239v tussen blauw en bruin.
Kloppen deze waardes of is het tijd om de professionals erbij te halen?
Il wilde in een groep een stopcontact aansluiten dus heb een bruine draad uit de lasklem gehaald. Tijdens het aansluiten raakte ik de blauwe (nul) en de aarde draad aan en kreeg toen een schok, geen laat de spullen uit de handen schokaar vergelijkbaar met een schrikdraad.
Met de digitale multimeter meet ik 239v tussen blauw en aarde, 0v tussen de aarde en bruin (fase) en 239v tussen blauw en bruin.
Kloppen deze waardes of is het tijd om de professionals erbij te halen?
Je nul en fase zijn verwisseld, vaak is dat al bij t automaat. Het kan ook zijn dat de oude kleuren vanaf de meter kwamen(zwart/rood) en deze verkeerd zijn aangesloten.
onetime schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:04:
@THDV Er zijn ergens regels die iets zeggen over selectiviteit. Maar die zijn met automaten toch niet haalbaar. (en eigenlijk niet voor woonhuizen) Zorg wel dat je 63A aardleks gebruikt of een rem-automaat, of alamats. En de juiste bedrading.
En 5kW is het maximum wat netbeheerders op een 1fase aansluiting ingevoed willen hebben.
Dank voor de vlotte reactie. Zie plaatje hieronder. Links de aardlekautomaat (SEP RCE1 B20), rechts de aardlekschakelaar 40A. De aardlekautomaat zal dus een 25A versie moeten worden. Een 40A aardlek ipv 63 is ook OK.. toch?
Bedrading laat ik zeker controleren, en dat van die 5 kW was me reeds bekend.
Dus het zal een aansluiting als onderstaand moeten worden? Ik zal eea van tevoren goed met het installatiebedrijf doorspreken. De elektricien die de huidige installatie heeft gedaan sprak geen woord Nederlands, was moeilijk communiceren....
@THDV Wat je weergeeft is één van de opties. Zeker als je maar 3 groepen hebt zou ik overstappen op alamats, ben je ook klaar. Geeft anders ook een foto van je hele groepenkast.
onetime schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:04:
Geeft anders ook een foto van je hele groepenkast.
[...]
Fotos zie hier onder.
OneTime, bedoel je met overstappen op alamats om alle groepschakelaars te (laten) vervangen door aardlekautomaten, zoals die S.E.B. in het tweede plaatje?
1- de 1 x 35A net aansluiting met slimme meter (en HomeWizard P1 dongle)
Ik heb een offerte aangevraagd om de aansluiting te voorzien van een aardlekautomaat van 40A, Werd teruggebeld, ze hadden net die dag besloten om dat niet meer aan te bieden...
@THDV volgens mij heb ik jouw plaatje eerder (ergens anders) gezien, of was dat iemand anders?
Je meter is 1 fase (zoals je zelf al aangeeft, heb je een hoofdaansluiting van 1x35A).
De ALS's zijn voor 3 fasen. Kan wel, wordt niet aangeraden, maar neemt vooral te veel ruimte in beslag. De bovenste rij mag een lekstroom hebben van 0,5A. Voor huishoudelijke apparaten moet je 0,03A hebben. Voor PV-installaties wordt soms 0,1 of 0,3 gebruikt, maar dat zijn apparaten zonder stekker.
Persoonlijk zou ik alle componenten in de kast vervangen.
Hoe heeft de PV-installateur de ALAMAT aangesloten? Onder spanning direct na de meter?
Je nul en fase zijn verwisseld, vaak is dat al bij t automaat. Het kan ook zijn dat de oude kleuren vanaf de meter kwamen(zwart/rood) en deze verkeerd zijn aangesloten.
Dit was het inderdaad het geval een zwarte en een bruine draad kwamen uit de energie meter en die zaten verkeerd om nu klopt het allemaal!
Als dat al zou gebeuren, dan over een paar maanden als de opbrengst van de zonnepanelen laag is. Maar voordien wil ik advies inwinnen van een echte, onafhankelijke en ter zake kundige installateur. Ik heb weinig vertrouwen meer in de PV-installateur helaas....
Dit was het inderdaad het geval een zwarte en een bruine draad kwamen uit de energie meter en die zaten verkeerd om nu klopt het allemaal!
Maar had je de betreffende groep wel uitgeschakeld dan? Voor zover ik weet schakelt een 1P+N normaal ook de nul mee. Dan zou er op de betreffende groep dus geen spanning moet r staan, zelfs als de fase en nul waren omgewisseld.
Dit illustreert trouwens ook waarom je eigenlijk even de spanning moet meten na het schakelen.
Maar had je de betreffende groep wel uitgeschakeld dan? Voor zover ik weet schakelt een 1P+N normaal ook de nul mee. Dan zou er op de betreffende groep dus geen spanning moet r staan, zelfs als de fase en nul waren omgewisseld.
Dit illustreert trouwens ook waarom je eigenlijk even de spanning moet meten na het schakelen.
Nee ik had nog een verdeeldoos open en heb daar de bruine uit de lasklem gehaald.
Uit de energiemeter kwam een zwarte en een bruine draad, die heeft de electricien verwisseld, hij heeft gehele meterkast voor de verbouwing aangesloten, ik had zelf alle buizen, inbouwdozen en draden vervangen.
Ik zit n beetje te twijfelen om nu die ALS-en te vervangen voor 63a, of om de installateur het lekker zelf uit te laten zoeken en kijken wat die willen doen.
Als ik het zelf vervang is het wel meteen future proof. De ALS-en zitten met krammen, dus dat is op zich zo geregeld. Een rem-automaat er tussen is op zich ook zo gedaan. Bestellen erin zetten, juiste bekabeling eraan die je er gewoon bij besteld en je bent ook klaar. Voor beiden is iets te zeggen.
OneTime, bedoel je met overstappen op alamats om alle groepschakelaars te (laten) vervangen door aardlekautomaten, zoals die S.E.B. in het tweede plaatje?
Dat bedoel ik inderdaad, geen gedoe met een rem-automaat, alle groepen volledig onafhankelijk. Al heb je er meer dan 3.
1- de 1 x 35A net aansluiting met slimme meter (en HomeWizard P1 dongle)
Ik heb een offerte aangevraagd om de aansluiting te voorzien van een aardlekautomaat van 40A, Werd teruggebeld, ze hadden net die dag besloten om dat niet meer aan te bieden... [Afbeelding]
Ik neem aan dat je een hoofd-automaat bedoeld, geen aardlek. Jammer dat ze geen automaten meer willen plaatsen.
2- De 1e groepenkast (groepen 1 t/m 8 ) [Afbeelding]
3- de 2e groepenkast (groepen 9 en 10 ) [Afbeelding]
4- overzicht van aansluiting op de groepen [Afbeelding]
Niet om vervelend te doen, maar je 3fase aardleks, is al benoemd, horen eigenlijk niet in een 1fase kast.
En de rest heeft al een zekere leeftijd. Voor alle gecombineerde redenen, ik prefereer alamats, zou ik de inhoud van de witte kast vervangen door alamats. Past alles erin. Kijk bij de in de topicstart genoemde webshops voor ook in de TS genoemde A-merken. Hoofdschakelaar, losse alamats, kamrails en draden.
Ik heb een vraag met betrekking tot automaten. Mijn huidige meterkast is voorzien van 10 ABB S261 B16 automaten. Dit zijn nog oudere automaten van 1,5 module breed. Nu ga ik wijzigingen aan mijn meterkast doorvoeren en vraag ik mij af of ik er verstandig aan doe om de automaten te vervangen voor nieuwe.
Ik heb de ruimte om deze automaten te hergebruiken en ik heb er nu ook nooit problemen mee. Is er iemand die hier een onderbouwde reactie op heeft? Ik snap dat de kosten beperkt zijn en ik snap dat ze minder ruimte in nemen maar is er ook een technische reden om ze te vervangen?[Afbeelding]
Mocht iemand anders ook met deze vraag zitten in de toekomst: ik heb ze gewoon hergebruikt en volgens de installateur was dit ook geen probleem. Klein puntje van aandacht is dat de diepte van de aansluitklemmen heel iets ondieper is. Daardoor steekt een standaard 6mm2 of twinhuls 6mm2 heel iets uit. De nieuwe hebben net iets meer ruimte.
onetime schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:52:
[...]
En de rest heeft al een zekere leeftijd. Voor alle gecombineerde redenen, ik prefereer alamats, zou ik de inhoud van de witte kast vervangen door alamats. Past alles erin. Kijk bij de in de topicstart genoemde webshops voor ook in de TS genoemde A-merken. Hoofdschakelaar, losse alamats, kamrails en draden.
Contact gehad met locale, erkende installateur. Gaat me offerte doen voor vervangen van alles vanaf hoofdaansluiting met nieuwe spulletjes (merk: Eaton). Groepenkast, alamats etc. etc. Denk dat het tijd wordt om alles een goed te kalefaten.
Ik laat eerst de zonnepanelenfirma hun werk doen (vervangen omvormer) in bestaande installatie. En direct daarna de installateur. Kost wat centjes, maar veiligheid boven alles!
Even een sanity check:
Ik heb een 3.6kW omvormer aan een té lange 2.5mm2 kabel hangen maar vervangen is op dit moment geen optie. Tussen het einde van de kabel en de omvormer zit een onderverdeler met een groep voor de schuur en een groep voor de omvormer.
Nu slaat deze op piekmomenten af omdat de 253V aangetikt wordt, dat had ik verwacht. Alleen gebeurt het iets vaker dan ik op had gerekend. Verval op de kabel is 3-5V.
Als ik nu in de omvormer de afsla spanning iets ophoog, zeg 255V, blijf ik netjes binnen de grenzen van het net.
Maar de vraag: wat is het effect van die hogere spanning op apparatuur die ik in de schuur aansluit? Die krijgt dan 255V voor zijn kiezen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ethirty schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 19:38:
Even een sanity check:
Ik heb een 3.6kW omvormer aan een té lange 2.5mm2 kabel hangen maar vervangen is op dit moment geen optie. Tussen het einde van de kabel en de omvormer zit een onderverdeler met een groep voor de schuur en een groep voor de omvormer.
Nu slaat deze op piekmomenten af omdat de 253V aangetikt wordt, dat had ik verwacht. Alleen gebeurt het iets vaker dan ik op had gerekend. Verval op de kabel is 3-5V.
Als ik nu in de omvormer de afsla spanning iets ophoog, zeg 255V, blijf ik netjes binnen de grenzen van het net.
Maar de vraag: wat is het effect van die hogere spanning op apparatuur die ik in de schuur aansluit? Die krijgt dan 255V voor zijn kiezen.
Kijk typeplaatjes na en kijk of ze 260V aankunnen. Of wat zit er op en is dat duur als het stuk gaat of in de brand.
Kijk typeplaatjes na en kijk of ze 260V aankunnen. Of wat zit er op en is dat duur als het stuk gaat of in de brand.
Nu vooral oude TL-balken, wat sporadisch gereedschap of accu laders. Maar goed idee om even de typeplaatjes te checken. En anders slaat dat ding maar af, hoef ook weer niet de boel te slopen voor een beetje extra stroom.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Hoeveel groepen kunnen er maximaal nog extra bij? Zonder extra kast. 5 stuks?
Links onder zie je drie aardlekbeveiligingen. Per aardlek mag je vier eindgroepen aansluiten. Links boven zie je de eindgroepen die met de kleurtjes behoren tot de drie aardlek er onder. Setje 1 heeft nog een plekje vrij, setje 2&3 hebben hebben ieder nog twee plekjes vrij. Totaal vijf vrije plekken.
Mooi georganiseerde kast, als je er nog twee groepen bij wilt zou ik die verdelen over setje 2&3.
Attema gecombineerde aardlekautomaten zijn twee posities breed, na het toevoegen van vijf normale automaten heb je nog twee posities vrij onderin voor een enkele aardlekkautomaat.
Attema gecombineerde aardlekautomaten zijn twee posities breed, na het toevoegen van vijf normale automaten heb je nog twee posities vrij onderin voor een enkele aardlekkautomaat.
Die smalle Siemens aardlekautomaten passen toch ook prachtig bij het Attema gerebrande Siemens spul? Ik zou haast zeggen dat ze qua uiterlijk beter matchen met de hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en automaten dan Attema's eigen 2-module brede aardlekautomaat.
Maar ik zou idd beginnen met 5 van zulke te plaatsen. Met een beetje mazzel zit er al een kamrail onder de automaten waar je ze zo op bij kunt plaatsen. Tenzij je een groep bijplaatst waarvoor aparte aardlekbeveiliging echt gewenst is.
[Voor 8% gewijzigd door Xander op 27-05-2023 10:45]
Die smalle Siemens aardlekautomaten passen toch ook prachtig bij het Attema gerebrande Siemens spul? Ik zou haast zeggen dat ze qua uiterlijk beter matchen met de hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en automaten dan Attema's eigen 2-module brede aardlekautomaat.
Maar ik zou idd beginnen met 5 van zulke te plaatsen. Met een beetje mazzel zit er al een kamrail onder de automaten waar je ze zo op bij kunt plaatsen. Tenzij je een groep bijplaatst waarvoor aparte aardlekbeveiliging echt gewenst is.
Dank, dat Attema gerebrand Siemens spul is wist ik niet!
Ook goed om te weten dat de Siemens alamat slechts 1 plek in neemt in tegenstelling tot de 2 plekken van de Attema alamat. Eventueel zou ik dus nog de al geplaatste Attema alamat (nr. 13) door eentje van Siemens kunnen vervangen voor nog 1 extra plek boven.
Voor de Quooker in de keuken heb ik nog een installatie automaat nodig (beter dan het Quooker verlengsnoer i.c.m. het stopcontact van de vaatwasser). Daarnaast voor de verlichting in de tuin heb ik een alamat nodig. Verder heb ik nog ruimte nodig voor nog een kookgroep (3x16a) voor de laadpaal.
Eventueel:
De bestaande Attema alamat is als het goed is voor de 4 standaard zonnepanelen vanuit de bouw, we willen aan de voorzijde van het dak ook nog zonnepanelen laten leggen maar ik weet niet of die op de al bestaande Attema alamat aangesloten kunnen worden.
Nu vooral oude TL-balken, wat sporadisch gereedschap of accu laders. Maar goed idee om even de typeplaatjes te checken. En anders slaat dat ding maar af, hoef ook weer niet de boel te slopen voor een beetje extra stroom.
Ik denk niet dat het op de type-plaatjes staat, daar staat hooguit de nominale spanning op (230 V of iets van 110-240V).
Van de ene kant is de kans klein dat die 2 V het verschil gaat maken, van de andere kant neemt de belasting van sommige componenten in de voeding nog verder toe. Dus de levensduur zal er niet beter op worden.
Of dat risico de extra opbrengst waard is kun je alleen maar zelf bepalen.
Ik was vandaag bij een vriend enkele loze leidingen in de kruipruimte aan het maken, voordat de Tonzon vloerisolatie aangelegd gaat worden.
Tijdens de afsluitende barbecue vloog de aardlek automaat eruit tijdens het bereiden van enkele aardappels uit de oven. (De middelste van de 3)
Ik ging toen voor de grap eens zijn elektrische installatie bekijken nadat ik zijn teleurstellende verhaal had aangehoord over de partij welke hier zijn pv installatie had aangesloten. Veel niet nagekomen afspraken, andere panelen dan volgens de offerte (lager wattage), kosten berekenen voor een dakdoorvoer maar de kabels gingen buiten langs, etc, etc.
Kan iemand mij wat meer vertellen over de kwaliteit van de PV-installatie? Is deze volgens de juiste regelgeving aangesloten? Grijze flex komt van de omvormer af en zit aangesloten op de automaat met blauwe 'hendel'
De PV installatie automaat heb ik inmiddels vastgeklikt, deze hing los, alle schroeven nagelopen, enkele zaten los.
Die SEP is ongeveer van dezelfde kwaliteit als de rest van de kast, dus daar kan je ze niet op pakken. Dat het ding los zat is slordig en ook de uitgaande kant had iets netter gekund zonder zichtbaar koper. Verder vind ik het een nette installatie.
- Adereindhuljes in de groepenkast
- Werkschakelaar bij de omvormer
- Aarding van de panelen niet via de omvormer
- Losse buizen naar boven voor plus en min
- Buizen netjes gebeugeld
- Geen wifi maar gewoon een UTP kabel
Het dak-gedeelte zie je niet, maar een groot gedeelte van de PV cowboys kan van het zichtbare gedeelte wel wat leren.
@Totaalgeflipt ziet er niet uit dat er 6mm² VD-soepel is gebruikt, maar een stuk kleiner.
Geen idee hoe het zit, maar volgens mij zitten er verschillende diameters in de dubbele hulzen boven de hoofdschakelaar.
@Totaalgeflipt De volgende keer als je iets controleert, NOOIT de kabels vastpakken waar stroom op staat.
Stel je voor dat een van de kabels niet goed vast zit en los schiet, dan sta jij onder stroom. Liever de automaat zelf vastpakken, als de kabel dan losschiet dan gaat die (hopelijk) een andere kant op dan je hand. Mocht die je dan toch even aanraken dan knijpt je hand niet dicht in de kabel waardoor je de kabel van je af kunt halen.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Stel je voor dat een van de kabels niet goed vast zit en los schiet, dan sta jij onder stroom. Liever de automaat zelf vastpakken, als de kabel dan losschiet dan gaat die (hopelijk) een andere kant op dan je hand. Mocht die je dan toch even aanraken dan knijpt je hand niet dicht in de kabel waardoor je de kabel van je af kunt halen.
Ik weet hoe ik veilig moet werken, geen zorgen. Alleen van PV geen kennis.
Heb de hoofdschakelaar uitgezet voor ik wat ging doen.
Ik weet hoe ik veilig moet werken, geen zorgen. Alleen van PV geen kennis.
Heb de hoofdschakelaar uitgezet voor ik wat ging doen.
Je hebt de kabels beet van de loshangende automaat met de hoofdschakelaar aan
#team_UTC+1
Ow ja nu je het zegt
Was wel nadat ik alle bekabeling had aangedraaid gelukkig
Maar inderdaad had veiliger gekunt
Als er een draadje van de soepele draad niet goed in de huls had gezeten maar omgevouwen was door de pv monteurs waar je toch al geen vertrouwen in had dan zat ie tegen je vinger op de foto...
Dimbare 12V LED-voedingen zijn volgens mij niet echt gangbaar toch? Ik heb er wel eens één gebruikt en dat werkte op zich prima, maar daar moet je wel even bewust naar zoeken.
Had je al specifieke producten in gedachten?
Bedankt voor het meedenken! Ja zover heb ik me er nog niet in verdiept. Ik kan ook een 230V dimbare ledstrip pakken natuurlijk, als ie maar ver terug gedimd kan worden. Dit ga ik van te voren ook testen, maar wellicht heeft iemand hier ervaring mee.
Ik wil graag vasthouden aan mn 230V GIRA dimmer, omdat al mn schakelmateriaal GIRA is.
Van deze foto word ik wel verdrietig. En dan gaat het me niet om het niet beugelen, maar op zo'n manier door betonbalken heen boren is gewoon niet goed. In de bovenste en onderste 7 cm van zo'n balk zit langwapening. Daar moet je niet doorheen boren. Zo te zien was de boor uberhaupt niet in staat om door wapening heen te komen, maar je moet daar gewoon geen gat maken.
Van deze foto word ik wel verdrietig. En dan gaat het me niet om het niet beugelen, maar op zo'n manier door betonbalken heen boren is gewoon niet goed. In de bovenste en onderste 7 cm van zo'n balk zit langwapening. Daar moet je niet doorheen boren. Zo te zien was de boor uberhaupt niet in staat om door wapening heen te komen, maar je moet daar gewoon geen gat maken.
Ik neem aan dat de PV installateur een constructieberekening heeft laten doen en deze heeft overhandigd aan de opdrachtgever. Hier een kelderwand van 37 cm dik, en volgens de constructeur maakt het niet zo heel veel uit als ik er een gaatje bij laat boren (dat doe ik namelijk liever niet zelf want alle doorvoeren moeten ook weer waterdicht worden).
Dat staat vast in de (installatie)handleiding van het fornuis wat jij op het oog hebt. Ik kan me namelijk voorstellen dat dat tussen de verschillende fabricaten en types nog wel zal verschillen.
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details