• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23
onetime schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:25:
@ID-College Heb je een endoscoop? Met wat je er nu bij verteld denk ik aan een tijdens de bouw beschadigde pijp waar beton in is gelopen toen de draden er al in zaten ...
Ja die heb ik net besteld, komt straks dus dan kan ik kijken. Deze theorie had ik eerst ook, maar dan zouden de draden er toch meteen amper uit moeten gaan? Het ging namelijk wel soepel maar op gegeven moment steeds stroever en toen zat het vast.. ik heb nog 1x een draadje er met de stofzuiger doorheen gekregen maar uiteindelijk brak deze ook af na draden bevestigd te hebben Als ik er nu een stofzuiger op zet dan voel ik ook geen lucht meer aanzuigen aan de andere kant, waardoor ik helemaal bang ben dat het compleet anders ligt nu :|
IplugNplay schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:29:
[...]

Traject is dus wand> vloer>centraaldoos ?
Of zit er een verdieping tussen, dan misschien flex losgeschoten in een koof?
Het is: centraaldoos in de badkamer (plafond) en dan komt ie uit de vloer op zolder. Ik vermoed dat ie van de badkamer naar rechts loopt en dan omhoog, waar ie uit de zoldervloer komt. Er zit dus alleen een vloer tussen van gewapend beton. Dat is toch nooit hol? Jaren 80 woning. Die buis moet toch vast zitten in beton? Het lijkt compleet los geschoten te zijn maar ik zou niet weten hoe dat kan. Ook kwam er eerst nog wel een draadje doorheen met de stofzuiger en nu niet meer.. snap er niks van 7(8)7

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:54

Ethirty

Who...me?

ID-College schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:07:
[...]

Ook in een betonnen vloer? Ben bang dat ik aan alle kanten moet slijpen en het zit vrij diep (15cm). Geen idee of dat überhaupt een goed idee is.. wel echt karig dit, want het betrof ook een hotelschakeling, dus even vanaf de meterkast nieuwe draden aanleggen wordt wel lastig :(
15cm is niet meer in een dekvloer, volgens mij zit je dan vol tussen de bewapening van een breedplaat, dus ik zou zeker niet zomaar gaan slepen of breken zonder dat je weet waar je aan begint.

Het komt helaas vaker voor dat leidingen slecht getrokken worden en tijdens het storten los laten. Je krijgt wat er in zit dan soms nog wel uit, maar nooit meer erin. :-(

Als het nieuwbouw is zou je het met de aannemer kunnen opnemen. Anders zou ik ook niet direct weten welke opties je nog meer hebt.
Edit: oh, lees net jaren 80 -O-

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 08:57
ID-College schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:53:
[...]

Ja die heb ik net besteld, komt straks dus dan kan ik kijken. Deze theorie had ik eerst ook, maar dan zouden de draden er toch meteen amper uit moeten gaan? Het ging namelijk wel soepel maar op gegeven moment steeds stroever en toen zat het vast.. ik heb nog 1x een draadje er met de stofzuiger doorheen gekregen maar uiteindelijk brak deze ook af na draden bevestigd te hebben Als ik er nu een stofzuiger op zet dan voel ik ook geen lucht meer aanzuigen aan de andere kant, waardoor ik helemaal bang ben dat het compleet anders ligt nu :|

[...]

Het is: centraaldoos in de badkamer (plafond) en dan komt ie uit de vloer op zolder. Ik vermoed dat ie van de badkamer naar rechts loopt en dan omhoog, waar ie uit de zoldervloer komt. Er zit dus alleen een vloer tussen van gewapend beton. Dat is toch nooit hol? Jaren 80 woning. Die buis moet toch vast zitten in beton? Het lijkt compleet los geschoten te zijn maar ik zou niet weten hoe dat kan. Ook kwam er eerst nog wel een draadje doorheen met de stofzuiger en nu niet meer.. snap er niks van 7(8)7
Als je een draadje met de stofzuiger erdoor hebt dan doe je daar je trekveer aan, niet gelijk de bedrading.

Nee in de vloer zou het niet zomaar los kunnen schieten.
Meestal ligt de buis gewoon recht vanuit de centraaldoos naar de muur waar die in uitkomt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:59
Zoals eerder gezegd met een endoscoop kijken wat je tegenkomt. Mogelijk dat je een eventuele blokkade nog wel kan oplossen met een flexibele boorkabel. Ik zie ze op YouTube dat nog wel eens doen voor een blokkade in een rioolbuis als de hogedrukspuit te lang duurt. Maar dan moet de blokkade wel binnen een meter liggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
jeronimo schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:35:
[...]

De OCD politie is er snel bij :)
Tja die coderingen staan er toch niet voor de grap. :+

Het werkt er zo niet minder om natuurlijk. Maar what's next? De hoofdschakelaar ook L2 - L3 - N - L1 aansluiten? Daar staan niet eens coderingen op dus dat is gewoon "goed". 8)7 En dan hopen dat ze netbeheerder de nuldraad op de goede plek schroeft. :+

Er valt wat voor te zeggen om je gewoon te conformeren aan de rest van de wereld. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:23
Ik wil mijn robotmaaier verplaatsen naar een locatie waar ik nu geen stroom heb :+
(goed over nagedacht :') )

Nu is mijn plan een doorvoer te maken achter een inbouwdoos in de woonkamer naar buiten toe, en daar de stroom op te pakken. Alleen heb ik dan buiten en binnen op eenzelfde groep, en iets in me zegt: dat is niet netjes.

Is het niet netjes? En zo niet: is er iets wat ik buiten kan monteren waardoor ik het buitensignaal in geval van sluiting isoleer van binnen?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@paQ Hoeveel vermogen heb je buiten nodig? Is een scheidingstransformator een optie?
Of alleen de laagspanning naar buiten brengen?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• paQ
onetime schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:29:
@paQ Hoeveel vermogen heb je buiten nodig? Is een scheidingstransformator een optie?
Of alleen de laagspanning naar buiten brengen?
Sec voor de maaier zal het 24 V zijn uit een IP67 trafo. Maar mw. paQ kennende wil ze dan ook daar wel eens wat anders op kunnen aansluiten. Moet ook zeggen dat "als ik dan toch bezig ben" een werkend 230V stopcontact wil.

Of moet ik er simpelweg een ALA voorzetten op een DIN railtje in een kastje aan de muur?
(of is dat echt weer overkill)
https://www.domoticahouse...et-din-rail-8712259090184

[Voor 17% gewijzigd door paQ op 20-05-2023 09:36]

• onetime
  • Niet online
@ID-College Heb je misschien holle vloeren? Met lege "pijpen" in de breedte van je huis, de lengte van de plaat?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:21
onetime schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:41:
@Thimmah Inderdaad analoog aan de kookgroep. Dus 3fase aanleggen. Bij mijn weten is er ook geen 2fase kabel of hij moet zeldzaam zijn. (2P2NPE)
Zal ook wel 2losse kabels zijn bij nader inzicht dus 2x P N PE en dan naar de werkschakelaar maar dank voor het antwoord

Acties:
  • +1Henk 'm!
paQ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:26:

Nu is mijn plan een doorvoer te maken achter een inbouwdoos in de woonkamer naar buiten toe, en daar de stroom op te pakken. Alleen heb ik dan buiten en binnen op eenzelfde groep, en iets in me zegt: dat is niet netjes.

Is het niet netjes? En zo niet: is er iets wat ik buiten kan monteren waardoor ik het buitensignaal in geval van sluiting isoleer van binnen?
Hele nieuwbouwwijken worden opgeleverd met binnen- en buiteninstallaties op dezelfde groep. Bij jou zit er misschien ook al wel een verlichtingsarmatuur tegen de gevel op die groep die je nu wilt gaan gebruiken?

Apart is natuurlijk prettiger bij storingen. Maar niemand die zegt dat het moet.

Mocht je woning van voor 1997 zijn, je takt toch hopelijk wel af van een contactdoos met randaarde?

Wist je btw dat er ook spatwaterdicht inbouwmateriaal bestaat? Mocht je zin hebben om een diamantboor in je gevel te zetten. ;)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

@paQ Er is voor zover mij bekend geen regel die zegt dat het niet mag. Er is alleen buiten met vocht wat meer kans op een aardlek die afslaat.

Dus als je pech hebt en het slaat af, dan is het handig dat je weet waar je binnen zonder stroom komt te zitten.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• paQ
Xander schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Hele nieuwbouwwijken worden opgeleverd met binnen- en buiteninstallaties op dezelfde groep. Bij jou zit er misschien ook al wel een verlichtingsarmatuur tegen de gevel op die groep die je nu wilt gaan gebruiken?

Apart is natuurlijk prettiger bij storingen. Maar niemand die zegt dat het moet.

Mocht je woning van voor 1997 zijn, je takt toch hopelijk wel af van een contactdoos met randaarde?

Wist je btw dat er ook spatwaterdicht inbouwmateriaal bestaat? Mocht je zij hebben om een diamantboor in je gevel te zetten. ;)
Ah ok, nou dan gaat ie er gewoon direct op :+
Is het niet onwijs kloten met aderlengte bij inbouw? Ivm met een precies passende doorvoer enz.

Heb wel buitenverlichting, maar dat is inbouw in een na-geisoleerde gevel. Als ik ergens NIET aan ga boren, zagen enz, dan is het daar wel.
Ethirty schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:40:
@paQ Er is voor zover mij bekend geen regel die zegt dat het niet mag. Er is alleen buiten met vocht wat meer kans op een aardlek die afslaat.

Dus als je pech hebt en het slaat af, dan is het handig dat je weet waar je binnen zonder stroom komt te zitten.
Vandaar dat ik eigenlijk hoopte dat er zoiets zou bestaan met geintegreerd een IP67 stopcontact bijv. Gewoon samen in 1 kastje. Hoe mooi zou dat zijn!
https://www.elektramat.nl...t/?q=waterdicht+4+modules

edit:
https://awn-watersports.c...-unit-with-socket-lae-211
HA!

193 euro.... gawd

Schneider kastje is 3 tientjes.
Eens kijken welk stopcontact dat is.

Alamat heb ik nog wel liggen (300mA)

[Voor 47% gewijzigd door paQ op 20-05-2023 09:48]

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Xander schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:24:
[...]

Tja die coderingen staan er toch niet voor de grap. :+

Het werkt er zo niet minder om natuurlijk. Maar what's next? De hoofdschakelaar ook L2 - L3 - N - L1 aansluiten? Daar staan niet eens coderingen op dus dat is gewoon "goed". 8)7 En dan hopen dat ze netbeheerder de nuldraad op de goede plek schroeft. :+

Er valt wat voor te zeggen om je gewoon te conformeren aan de rest van de wereld. :P
Ik ben op zich niet van de OCD… maar wel van het conformeren aan standaarden en uniformiteit in dit soort potentieel risicovolle installaties. Ik heb ooit zelf een keer een behoorlijke optater gehad omdat een of andere hobbybob (vorige eigenaar huis) een zwarte draad als L1 had gebruikt en ook nog eens over een verlaagd plafond heen naar een centraaldoos had gebracht die onder een andere groep hing.

Ja ik had die groep spanningsloos gemaakt en ja dat had ik misschien nog beter moeten controleren. Maar staande op een ladder was dat geen fijne ervaring.
paQ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:42:
[...]

Ah ok, nou dan gaat ie er gewoon direct op :+
Is het niet onwijs kloten met aderlengte bij inbouw? Ivm met ene precies passende doorvoer enz.
Geen last van, gewoon op de juiste lengte inkorten en aanstrippen? Hoe is dit anders dan inbouwmateriaal binnen?
Heb wel buitenverlichting, maar dat is inbouw in een na-geisoleerde gevel. Als ik ergens NIET aan ga boren, zagen enz, dan is het daar wel.
Ik bedoel meer: Je hebt nu dus ook al installaties buiten (de verlichting) op dezelfde groep als binnen. Dat storingsgevoelige is er nu dus al, er kan maandag ook regen in je verlichtingsarmatuur buiten lopen waarna de halve woning in het donker zit.
Vandaar dat ik eigenlijk hoopte dat er zoiets zou bestaand met geintegreerd een IP67 stopcontact bijv. Gewoon samen in 1 kastje. Hoe mooi zou dat zijn!
https://www.elektramat.nl...t/?q=waterdicht+4+modules
En wat wil je dan in dat kastje plaatsen? Een aardlekschakelaar die zorgt voor selectieve aardlekbeveiliging achter een standaard 30mA aardlekschakelaar die er nu al voor binnen zit? Zoiets bestaat niet.

• paQ
Xander schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:48:
[...]

En wat wil je dat in dat kastje plaatsen? Een aardlekschakelaar die zorgt voor selectieve aardlekbeveiliging achter een standaard 30mA aardlekschakelaar die er nu al voor binnen zit? Zoiets bestaat niet.
zie edit hierboven.

Kan/werkt dat niet zo als bedacht dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!
paQ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:49:
[...]

zie edit hierboven.

Nee. Wie zegt dat die 30mA aardlekschakelaar buiten eerder tript dan de 30mA aardlekschakelaar die er binnen zal zitten?

Zo'n kastje is leuk als je de voedingskabel dan niet met een aardlekschakelaar beveiligt, of met 300mA selectief ofzo. Dat is natuurlijk een prima optie voor een groep in je jachthaven waar 10 van die walaansluitingen op zitten. Maar thuis kun je dat niet toepassen want de rest van de contactdozen en lichtpunten op dezelfde groep hoort ook gewoon met 30mA beveiligd te zijn.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

paQ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:49:
[...]

zie edit hierboven.

300mA achter 30mA, welke slaat eerder af denk je?

Weet niet of er 10mA versies zijn, anders heeft deze route niet zo heel veel zin.

Wat wel kan is dat je de groepenkast aanpast dat de groep die je wil gebruiken een eigen alamat heeft. Dan slaan er tenminste niet 4 groepen af als je buiten een issue hebt.

[Voor 22% gewijzigd door Ethirty op 20-05-2023 09:56]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ethirty schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:54:
Weet niet of er 10mA versies zijn, anders heeft deze route niet zo heel veel zin.
Die bestaan, maar dat garandeert nog geen selectiviteit.

Als er "ineens" een lekstroom van 50mA opdoet is het nog niet gezegd dat een 10mA aardlekschakelaar sneller reageert dan het 30mA exemplaar binnen.

• paQ
Aha.... kijk zo leer je altijd bij :)

thanks, ik houd het bij een IP67 opbouw van 19 euro ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:07

ericplan

5180 Wp PV

@paQ Nike new hydro is mooi spul om in te bouwen. En wil je zonder nieuwe leidingen toch op safe spelen, zet dan binnen een inbouwdoos naast diegene waarvan je aftakt en plaats daar een dubbelpolige schakelaar voor de buitenboel.

A'dam ZonPHP PVOutput

paQ schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:56:
Aha.... kijk zo leer je altijd bij :)
Ik ga er nu wel gemakshalve vanuit dat de groep binnen al achter een 30mA aardlekschakelaar zit, zoals dat sinds 1975 verplicht is voor de meeste eindgroepen in een woning. En dat de contactdoos binnen ook voorzien is van randaarde (dat hoeft pas sinds 1997). ;)

Als dit niet zo is dan verandert het verhaal natuurlijk wel. (Lees: Dan is het geen goed plan om er een WCD voor buiten af te takken.)

[Voor 8% gewijzigd door Xander op 20-05-2023 10:01]

• paQ
Xander schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Ik ga er nu wel gemakshalve vanuit dat de groep binnen al achter een 30mA aardlekschakelaar zit, zoals dat sinds 1975 verplicht is voor de meeste eindgroepen in een woning.

Als dit niet zo is dan verandert het verhaal natuurlijk wel. (Lees: Dan is het geen goed plan om er een WCD voor buiten af te takken.)
binnen is alles up to date :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-06 08:43
Thimmah schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:35:
Mono warmtepomp (itho Amber) vraagt conform installatie manual 2 fase kookgroep (C kar.) in meterkast (voor warmtepomp + 3kw elektrisch element). En dan een 2 fase werkschakelaar bij de pomp. Dus 2xn fase en twee N kabel plus aarde. Is een 3 fase automaat/alamat niet logischer in een 3 fase meterkast. Met een 3 fase werkschakelaar waarbij dan L3 bijvoorbeeld niet gebruikt wordt, en N gedeelt. In anologie met het hele kookgroeptopic. Of zijn 2 fase kookgroepen gewoon toegestaan/beter voor warmtepompen?
Ik zou ‘t precies zo doen als je voorstelt. Kans dat je op dezelfde plek in de toekomst wel iets met 3F wilt doen is niet ondenkbaar, dus dan heb je ‘t maar alvast liggen en hoeft je meterkast ook niet meer aangepast te worden (y).

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:27
@paq die foto van https://awn-watersports.c...-unit-with-socket-lae-211 is IP x4 . Is normaal al voldoende tenzij je er met een hd reiniger op los gaat.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:56
Wat is de IP-waarde als er een stekker in zit?

• ID-College
IplugNplay schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:09:
[...]

Als je een draadje met de stofzuiger erdoor hebt dan doe je daar je trekveer aan, niet gelijk de bedrading.

Nee in de vloer zou het niet zomaar los kunnen schieten.
Meestal ligt de buis gewoon recht vanuit de centraaldoos naar de muur waar die in uitkomt.
Dat heb ik eerst gedaan maar dat lukte ook niet.. toen was mijn logica: wellicht is de knobbel op de trekveer te groot en daarom ben ik gewisseld naar een draadje.. die zijn wat dunner in de hoop dat dit wel ging.. dit ging helaas ook niet, want ook toen was de trekkracht te groot..
Ethirty schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:05:
[...]

15cm is niet meer in een dekvloer, volgens mij zit je dan vol tussen de bewapening van een breedplaat, dus ik zou zeker niet zomaar gaan slepen of breken zonder dat je weet waar je aan begint.

Het komt helaas vaker voor dat leidingen slecht getrokken worden en tijdens het storten los laten. Je krijgt wat er in zit dan soms nog wel uit, maar nooit meer erin. :-(

Als het nieuwbouw is zou je het met de aannemer kunnen opnemen. Anders zou ik ook niet direct weten welke opties je nog meer hebt.
Edit: oh, lees net jaren 80 -O-
Klopt, het is echt de betonnen verdiepingsvloer..
Caelorum schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 09:21:
Zoals eerder gezegd met een endoscoop kijken wat je tegenkomt. Mogelijk dat je een eventuele blokkade nog wel kan oplossen met een flexibele boorkabel. Ik zie ze op YouTube dat nog wel eens doen voor een blokkade in een rioolbuis als de hogedrukspuit te lang duurt. Maar dan moet de blokkade wel binnen een meter liggen.
Ik heb gekeken, maar kan er weinig mee.. zie het draadje zitten maar kan er niet achter kijken.. het draad zit natuurlijk vast en zie aan beide kanten het draad zitten maar daar kan ik niet voorbij. Wat erachter zit kan ik niet zien.. er zit een oogje bij de endoscoop maar het lukt moeilijk om het draad te pakken.. ben ook bang dat het oogje achterblijft.. ben bang dat ik het moet opgeven :(

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:32
ID-College schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:24:
[...]

Dat heb ik eerst gedaan maar dat lukte ook niet.. toen was mijn logica: wellicht is de knobbel op de trekveer te groot en daarom ben ik gewisseld naar een draadje.. die zijn wat dunner in de hoop dat dit wel ging.. dit ging helaas ook niet, want ook toen was de trekkracht te groot..

[...]

Klopt, het is echt de betonnen verdiepingsvloer..

[...]

Ik heb gekeken, maar kan er weinig mee.. zie het draadje zitten maar kan er niet achter kijken.. het draad zit natuurlijk vast en zie aan beide kanten het draad zitten maar daar kan ik niet voorbij. Wat erachter zit kan ik niet zien.. er zit een oogje bij de endoscoop maar het lukt moeilijk om het draad te pakken.. ben ook bang dat het oogje achterblijft.. ben bang dat ik het moet opgeven :(
Goede reden om een nieuw huis te bouwen :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• vanenkelen
  • Nu online

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Dank voor de hulp! Inderdaad onder de afdek kapjes kon ik met heel veel moeite (en een beetje strijklicht) de juiste indicaties voor L1 etc wel zien.

Alle draadjes even omgeprikt naar de juiste volgorde en klaar.

• Blurk62
  • Laatst online: 22:04
ID-College schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:24:
Wat is de lengte van de leiding? Klinkt als heel kort als je er van beide kanten in kan kijken met een endoscoop. Misschien kan je een buigveer in de buis duwen om de verstopping op te heffen.
Ik heb een keer een probleem gehad met een stalen trekveer die muurvast kwam te zitten. Ik heb het toen opgegeven tot ik weken later een tip kreeg om deze rond te draaien in de buis. Na een aantal rotaties stond er zoveel spanning op dat ie losschoot. Ik las in een ander topic dat iemand zijn trekveer had vastgezet in z'n boormachine. Misschien ook een idee.

Acties:
  • +17Henk 'm!

• ID-College
Blurk62 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:02:
[...]

Wat is de lengte van de leiding? Klinkt als heel kort als je er van beide kanten in kan kijken met een endoscoop. Misschien kan je een buigveer in de buis duwen om de verstopping op te heffen.
Ik heb een keer een probleem gehad met een stalen trekveer die muurvast kwam te zitten. Ik heb het toen opgegeven tot ik weken later een tip kreeg om deze rond te draaien in de buis. Na een aantal rotaties stond er zoveel spanning op dat ie losschoot. Ik las in een ander topic dat iemand zijn trekveer had vastgezet in z'n boormachine. Misschien ook een idee.
Er is een wonder gebeurd, het is vrij _/-\o_
Uiteindelijk zag ik vooral draad zitten. Ik heb met de endoscoop gekeken en Uiteindelijk een trekveer erin geduwd met soort weerhaakjes van paperclips. Met de endoscoop kon ik zien wat ik deed en zo heb ik uiteindelijk een stukje draad te pakken gekregen. Vriendinlief de stofzuiger erbij voor extra "trekkracht" en zo heb ik met de stofzuiger en de paperclips het draad terug kunnen trekken :D
Er bleek een complete bos draad vast te zitten. Vraag mij niet hoe dat gekomen is maar ik zag wat lichte beschadigingen in de buis. Ik vermoed dat daar ergens iets is misgegaan (wellicht zat t draad daarom vast?) en uiteindelijk zat de hele buis verstopt. Het voelde als beton, maar volgens mij zit er een buis in een buis. Het "beton" wat ik voelde was volgens mij het uiteinde van een andere buis waartegen ik aanstootte, en daar ontstonden de problemen.

Bottomline: de endoscoop heeft mij gered hier, want de draden zitten er inmiddels doorheen :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 04:59
Goedemorgen,

Ik heb de hele bovenverdieping gestript en wil de elektra nieuw aanleggen.
Onderstaande plaatje is hoe ik het in gedachten heb.

• De rode lijn is een nieuwe groep/bedrading die ik naar boven wil hebben om de elektra van de bovenverdieping te scheiden van beneden, zit nu namelijk nog op de zelfde groep. Tevens krijgen we elek. vloerverwarming in de badkamer.
  • Blauwe rondjes zijn centraal dozen (CD) in het plafond en worden teven de punten voor plafond verlichting.
  • Bruine lijnen zijn de draden die ik doorlus naar de CD in de andere ruimtes
  • Oranje zijn stopcontacten en groen de draden er naartoe vanuit de CD
  • Paars zijn de lichtschakelaars en geel zijn de draden naar de CD
  • In de master bedroom wil ik hotelschakeling aanleggen, dus op 3 punten de plafondlamp in en uitschakelen.
Voor de aanleg wil ik installatiedraad (blauw/bruin/geel-groen) 2.5 aanschaffen en voor de schakeldraad 1.5.
Voor de buizen twijfel ik tussen installatie of flexibele buis, die laatste eventueel kant en klaar met bedrading.

Ik zit alleen nog even te twijfelen om de plafondverlichting misschien smart te maken met iets als Zigbee modules.
De dikte van bepaalde muren waar de lichtschakelaars zouden moeten komen is te dun voor het infrezen en inboren van inbouwdozen dus dan kom je alweer met opbouw wat ik niet mooi vind.

Is het zoals ik in gedachten heb goed uitgedacht?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruudstertje Blijf zoveel mogelijk weg bij flex, veel lastiger om draden door te trekken of iets te wijzigen.
Kijk eens naar die ondiepe inbouw dozen, en probeer of daar je gewenste schakelaars en wcd in passen.

Verder simpel plan, m.u.v. het traplicht, dat wil je op twee etages kunnen bedienen met een wisselschakelaar;
De rode lijn rechtdoor laten lopen en de slaapkamer via de badkamer daarop aansluiten?
Dan kan de trap op ? bestaande ? schakelaar beneden blijven via centraaldoos en schakelaar?

Doe jezelf een plezier een maak meer WCD's. Die kan je eventueel horizontaal met een andere verbinden,
Net als de WCD en schakelaars bij het bed. Scheelt buizen en draad. Ook minder draden in centraaldoos. Geen licht met schakelaar in badkamer? Ik kijk uit naar versie 2.

edit: @Ruudstertje de draden voor de schakelaar en de wcd toch wel door de zelfde pijp? en doe meteen bij iedere schakelaar een wcd.

[Voor 8% gewijzigd door onetime op 21-05-2023 10:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 08-06 08:57
Te dun? Zijn de wanden minder dan 7cm dik?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 16:55
Ruudstertje schreef op zondag 21 mei 2023 @ 08:29:
Goedemorgen,

[Afbeelding]
  • De rode lijn is een nieuwe groep/bedrading die ik naar boven wil hebben om de elektra van de bovenverdieping te scheiden van beneden, zit nu namelijk nog op de zelfde groep. Tevens krijgen we elek. vloerverwarming in de badkamer.
  • Blauwe rondjes zijn centraal dozen (CD) in het plafond en worden teven de punten voor plafond verlichting.
  • In de master bedroom wil ik hotelschakeling aanleggen, dus op 3 punten de plafondlamp in en uitschakelen.
Voor de aanleg wil ik installatiedraad (blauw/bruin/geel-groen) 2.5 aanschaffen en voor de schakeldraad 1.5.
Voor de buizen twijfel ik tussen installatie of flexibele buis, die laatste eventueel kant en klaar met bedrading.

Ik zit alleen nog even te twijfelen om de plafondverlichting misschien smart te maken met iets als Zigbee modules.
De dikte van bepaalde muren waar de lichtschakelaars zouden moeten komen is te dun voor het infrezen en inboren van inbouwdozen dus dan kom je alweer met opbouw wat ik niet mooi vind.

Dat wordt dus een kruis-schakeling in de masterbedroom, en zou je daar ook een dimmer willen hebben?
bepaal dan wáár die dimmer moet komen; de zwarte lampen-draad moet namelijk op de dimmer worden aangesloten (maar geef mij maar een remote gestuurd armatuur)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

Goedemorgen,

[Afbeelding]

Zit er nou een schakelaar aan de scharnierzijde achter de deur? Dat lijkt niet erg goed uitgedacht...

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
evilution schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Zit er nou een schakelaar aan de scharnierzijde achter de deur? Dat lijkt niet erg goed uitgedacht...
En dan zou ik niet de schakelaar verplaatsen, maar de deur andersom laten draaien.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• habbekrats
@Ruudstertje Bovenste slaapkamer maar 1 wcd?
Onderdte kamer, wcd links doorlussen naar de buurman wcd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 21:55
Goedemorgen,

[Afbeelding]

Kijk ook even of je de lamp boven aan de trap op een wisselschakelaar wil.
Dan is het handig als je de oude schakelaar van beneden kan gebruiken of wil je alles opnieuw inkappen.
Waarschijnlijk is het dan handiger om voor die lamp de oude groep te gebruiken.
Twee groepen door elkaar mag namelijk niet.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:24

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Mannen even een vraagje,
Een kameraad van mij heeft zonnepanelen bij laten plaatsen. Hij had al 9x390wp liggen en er zijn er 9x410wp bijgekomen. Beide op een eigen 1fase omvormer. 1 omvormer hangt aan een 16amp en de andere achter een 20amp. Zie foto. Dit kan in mijn beleving niet goed zijn maar ik kan het mis hebben.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 08:30
Speedyace schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:19:
Mannen even een vraagje,
Een kameraad van mij heeft zonnepanelen bij laten plaatsen. Hij had al 9x390wp liggen en er zijn er 9x410wp bijgekomen. Beide op een eigen 1fase omvormer. 1 omvormer hangt aan een 16amp en de andere achter een 20amp. Zie foto. Dit kan in mijn beleving niet goed zijn maar ik kan het mis hebben.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zolang ze maar niet op dezelfde fase hangen zou ik zeggen. Al zou zelfs dat me bij sommige cowboys niets verbazen... :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22:24

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

dennistd schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:33:
[...]

Zolang ze maar niet op dezelfde fase hangen zou ik zeggen. Al zou zelfs dat me bij sommige cowboys niets verbazen... :X
Zo te zien op een eigen fase.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

20A is strict genomen niet selectief tov de 25A hoofdzekering. Maar met smelt en er vanuitgaande dat hij op dezelfde fase ook nog wat afneemt zou het moeten kunnen, maar netjes is anders.

Aan de andere kant, mijn bestelde warmtepomp schrijft ook een 20A zekering voor, daar ga ik echt geen verzwaring voor aanvragen.

Het was beter geweest als die 20A netjes een 3-fase omvormer was geweest. Misschien hadden zelfs alle panelen wel op 1 3-fase omvormer gepast.

[Voor 18% gewijzigd door Ethirty op 21-05-2023 21:40]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ruudstertje Omdat je nog niet gereageerd hebt hier een schets;

[Voor 18% gewijzigd door onetime op 22-05-2023 07:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruudstertje
onetime schreef op zondag 21 mei 2023 @ 09:57:
@Ruudstertje Blijf zoveel mogelijk weg bij flex, veel lastiger om draden door te trekken of iets te wijzigen.
Kijk eens naar die ondiepe inbouw dozen, en probeer of daar je gewenste schakelaars en wcd in passen.

Verder simpel plan, m.u.v. het traplicht, dat wil je op twee etages kunnen bedienen met een wisselschakelaar;
De rode lijn rechtdoor laten lopen en de slaapkamer via de badkamer daarop aansluiten?
Dan kan de trap op ? bestaande ? schakelaar beneden blijven via centraaldoos en schakelaar?

Doe jezelf een plezier een maak meer WCD's. Die kan je eventueel horizontaal met een andere verbinden,
Net als de WCD en schakelaars bij het bed. Scheelt buizen en draad. Ook minder draden in centraaldoos. Geen licht met schakelaar in badkamer? Ik kijk uit naar versie 2.

edit: @Ruudstertje de draden voor de schakelaar en de wcd toch wel door de zelfde pijp? en doe meteen bij iedere schakelaar een wcd.
Ja flex zou meer uit gemak zijn.... Maar dan ga ik voor installatiebuis ipv flex.
De muur is 6,8cm dik met aan beide kanten een laagje stuc, ik ben bang dat als ik met een dozenboor ga boren ik er doorheen ga...

Ja traplicht laat ik in mijn plan helemaal vervallen, althans qua opnieuw aanleggen. Dit laat ik bestaan met de oude bedrading/situatie omdat dat toch werkend is en maar 1 lichtpunt betreft die dan nog op de groep van beneden zit.

Genoeg WCD's zoals gepland. Voorste kamer is een kleedkamer en stopcontact is voor een make up tafel.
Bij bed komt sowieso een voorzetwand dus dan kan ik idd wel doortrekken.

En ja, ik zit niet de hele dag bij mn computer dus was nu pas in staat even te reageren.... Maar bedankt voor je schets.
Ga zelf ook nog even schetsen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruudstertje
natural colour schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:05:
[...]

Dat wordt dus een kruis-schakeling in de masterbedroom, en zou je daar ook een dimmer willen hebben?
bepaal dan wáár die dimmer moet komen; de zwarte lampen-draad moet namelijk op de dimmer worden aangesloten (maar geef mij maar een remote gestuurd armatuur)
Geen dimmer. Ja remote lijkt mij handig. Ook qua domotica die ik al gebruik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruudstertje
evilution schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:14:
[...]

Deur is niet ingetekend hoe hij gaat worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruudstertje
Aiolos schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:47:
[...]

En dan zou ik niet de schakelaar verplaatsen, maar de deur andersom laten draaien.
Zie reactie hierboven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruudstertje
habbekrats schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:01:
@Ruudstertje Bovenste slaapkamer maar 1 wcd?
Onderdte kamer, wcd links doorlussen naar de buurman wcd.
Bovenste slaapkamer is kleedkamer/walk in.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:22
Denk ook aan een makkelijk te bereiken (leeg) stopcontact voor de stofzuiger.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John245
Ruudstertje schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:11:
[...]

Geen dimmer. Ja remote lijkt mij handig. Ook qua domotica die ik al gebruik.
Dan stel ik voor alle schakelaars weg te laten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:50
John245 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:03:
[...]

Dan stel ik voor alle schakelaars weg te laten.
Alle schakelaars weghalen zou ik niet zomaar doen. Misschien minder schakelaars en waarmee je een scène kan aansturen.
Als we een keer iemand hebben die 's avonds op onze kinderen past wil ik wel dat die zelf het licht aan of uit kan zetten ipv diegene autoriseren voor een app.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John245
m_rick schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:32:
[...]

Alle schakelaars weghalen zou ik niet zomaar doen. Misschien minder schakelaars en waarmee je een scène kan aansturen.
Als we een keer iemand hebben die 's avonds op onze kinderen past wil ik wel dat die zelf het licht aan of uit kan zetten ipv diegene autoriseren voor een app.
Ok, ik zie je punt. Hier geen schakelaars (althans niet in wat na 2010 verbouwd en of gebouwd is) en ook geen app.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mortadelo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 18:57
de planning was om over te gaan naar een 3 fase aansluiting, maar helaas kreeg ik een mail van Liander dat het (nog) niet mogelijk is.

Beste ,
U heeft een zwaardere stroomaansluiting aangevraagd. Helaas is de meter die hiervoor nodig is op dit moment niet beschikbaar. Hierdoor kunnen wij de werkzaamheden niet inplannen en uitvoeren. Wij begrijpen dat dit vervelend voor u is. Onze excuses voor het ongemak.
Uw meter is niet op voorraad
Onze belangrijkste leveranciers kunnen de meter die wij nodig hebben niet leveren. Dat komt door het wereldwijde tekort aan materiaal om de meters te maken. Denk bijvoorbeeld aan chips en andere onderdelen. Onze leveranciers kunnen ons hierdoor ook niet garanderen dat de leveringen die gepland staan wel op tijd zullen zijn. Jammer genoeg hebben wij geen oplossing voor dit probleem.
U ontvangt een e-mail zodra uw meter beschikbaar is
Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen. U hoeft dus geen nieuwe aanvraag te doen. Zodra uw meter bij ons binnenkomt, ontvangt u een e-mail. Daarmee kunt u online een afspraak inplannen om de werkzaamheden uit te laten voeren en kunt u direct betalen.
Wilt u meer weten? Ga dan naar www.liander.nl/metertekort.

intussen ben ik aan het praktiseren of het mogelijk is om mijn auto op te laden met een 1 fase aansluiting icm 32ampere. Echter heb ik nog een vraag of het mag wat ik heb uitgevoerd. opstelling wat ik paar jaar geleden geinstalleerd heb is, 3 aardlekschakelaars met daarop 12 flexomaten (per aardlekschakelaar 4 flexomaten) Meest rechtse is ook een aardlekschakelaar die ik heb geïnstalleerd voor m'n zonnepanelen. Mijn recent uitgevoerde actie is, dat ik 1 flexomaat van 16a te vervangen voor een sn201m 32 automaat, maar om deze truc aan te sluiten, heb ik een aparte L en N draad (6mm) gebruikt vanuit de eerst aardlekautomaat naar de sn201M 32a automaat (waar al een L en en N gebruikt wordt voor de 4 eerste flexomaten). De aardlekschakelaar heeft 2 aansluitingen voor L en 2 aansluitingen voor N, maar mag ik dat zo installeren? het blijft overigens 4 automaten op 1 aardschakelaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@mortadelo Heb je een modulerende lader? Zoals een Zappi? Die zorgt dat je net aansluiting niet over belast raakt? Anders zou ik een 16A 1fase grannycharger nemen als je niet met je standaard 10A lader toe kunt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@mortadelo de 32A groep is geen flexomaat, maar een reguliere groep die ook in een normale groepenkast kan.
De rechter unit op de onderste rij is geen ALS, maar een aardlekautomaat. Dat is overigens prima voor de PV-installatie.
Waarom heb je twee groepen met C-kar? Heb je ouderwetse motoren in een werkplaats o.i.d? Moderne airco's hebben bijvoorbeeld voldoende aan een B-kar.
De kookgroep hoort niet thuis in een 3-fase kast. Hoe ga je die straks aansluiten?
Wat voor meter heb je nu? Als die DSMR 5 is, kun je ook met een load balancer je auto laden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mortadelo
timovd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:36:
@mortadelo de 32A groep is geen flexomaat, maar een reguliere groep die ook in een normale groepenkast kan.
De rechter unit op de onderste rij is geen ALS, maar een aardlekautomaat. Dat is overigens prima voor de PV-installatie.
Waarom heb je twee groepen met C-kar? Heb je ouderwetse motoren in een werkplaats o.i.d? Moderne airco's hebben bijvoorbeeld voldoende aan een B-kar.
De kookgroep hoort niet thuis in een 3-fase kast. Hoe ga je die straks aansluiten?
Wat voor meter heb je nu? Als die DSMR 5 is, kun je ook met een load balancer je auto laden.
2x c-kar was mij niet eens opgevallen, geen rede hiervoor, is het handig om deze te vervangen voor B. in toekomst wil ik nog wel een airco aansluiten die ik al heb staan (1 buiten unit en 3 binnen-units) op automaat die uit staat (5de van rechts). terugkomend op de vraag over de kookgroep. ik zou het eigenlijk niet weten, misschien toch maar zo laten en niet over gaan naar 3 fase?. zojuist meter gecontroleerd betreft een SMR 5.0 (zonder D, ik weet niet of die D juist voor load balancing is). Mijn vraag is eigenlijk mag ik op deze manier de SN 32ampere automaat aansluiten op een ALS die al voorzien is van een L en N?. Zo ja, dan ben ik al erg geholpen en wil ik het volgende gaan installeren; Vanuit de B32a automaat 6mm kabel naar CEE 32a wandcontactdoos, en daar vandaan de thuislader aansluiten om 2x zo snel te kunnen opladen (huidige situatie is stekker in buiten stopcontact en app geeft max 13ampere aan).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
mortadelo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:03:
[...]
zojuist meter gecontroleerd betreft een SMR 5.0 (zonder D, ik weet niet of die D juist voor load balancing is)

Mijn vraag is eigenlijk mag ik op deze manier de SN 32ampere automaat aansluiten op een ALS die al voorzien is van een L en N?.
Load balancing zit niet in de meter, dit moet in de laadpaal zitten. De kabel die je laat zien zal zonder beperking de maximale stroom willen gebruiken. Dus met de 32A stekker zal hij 32A willen gaan trekken (tenzij je de laadstroom in de auto kan beperken).

Met zulke vermogens is de kans groot dat je je eigen aansluiting een keer gaat overbelasten (ik heb het even gemist, heb je een 35A of 40A zekering in je aansluiting), dat zal enige tijd goed gaan, maar de kans is groot dat je in de problemen komt als er nog andere apparaten tegelijk aan

Bovendien zal de smalle 32A automaat ook flink warm worden als er langdurig geladen word.

Ik zou zeer sterk een laadpaal adviseren die zijn laadvermogen kan aanpassen aan de hand van je actuele verbruik. Loadbalancing en/of peakshaving zijn termen die hier vaak voor gebruikt worden.
Dan heb je niet het risico dat je je eigen aansluiting gaat overbelasten.

Echter zit je wel met wat ruimte beperking in je kast. Je moet dan wel ergens meetspoelen gaat plaatsen.

Gezien ook de verwachte warmteontwikkeling en de meetspoelen zou ik kijken of de de kast kunt uitbreiden. En of het dan een 2e kast is (veel ruimte voor uitbreiding met evt ook 3 fase groepen voor als de upgrade wel kan) of een halve kast als een hele niet past dan moet je dan maar even bekijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@mortadelo hoeveel stroom kan je auto trekken op één fase? Om welke auto gaat het?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mortadelo
timovd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:49:
@mortadelo hoeveel stroom kan je auto trekken op één fase? Om welke auto gaat het?
32ampere (zie foto van adapter staat max 32a), betreft een tesla y. ik kan ook via de app regelen dat oplaadsnelheid max 25a of 6a, reactie erboven dat het te heet wordt is misschien wel een goeie om h'm op 26a te zetten, dat is alsnog 2x sneller dan huidige situatie van 13a. ik moet ook niet te snel laden ivm de zon die op een gegeven moment onder gaat. huidige situatie, zodra zon opkomt gaan laden, wanneer zon onder gaat, druk ik op laden pauzeren via de app, en ga ik de volgende dag weer verder laden. overigens terugkomend op de vraag wat de aansluiting is, betreft een kleine huisaansluiting met 1x35a en het zou kunnen dat de hoofdzekering eruit klapt, maar dat verwacht ik alleen wanneer de auto aan het laden is met 32a icm inductie volle power, een oven die aanstaat, vaatwasser en wasmaschine staat te draaien en klap op de vuurpijl 2 airfryers de frikandellen aan het opwarmen zijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@mortadelo Een lader met load balancer ga je sowieso nodig hebben als ik je zo hoor. Waarom niet meteen goed uitvoeren? Heb je al een lader op het oog?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 16:48

MrScratch

I am rubber, you are glue

mortadelo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:31:
[...]

32ampere (zie foto van adapter staat max 32a), betreft een tesla y.
Tesla model Y doet maximaal 16A per fase. Dus wat er op de lader zelf staat is niet maatgevend. De getoonde druppellader (granny-charger) gaat dus maximaal 16A op 1 fase vragen.

Overigens kun je in de model Y (en model 3) instellen in de auto zelf hoeveel ampere deze moet vragen. Dat kan al vanaf 5A.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mortadelo
timovd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:37:
@mortadelo Een lader met load balancer ga je sowieso nodig hebben als ik je zo hoor. Waarom niet meteen goed uitvoeren? Heb je al een lader op het oog?
niet in verdiept, en ben dus blij met dit forum met name jouw reacties. ik zie zo gauw dat tesla wall connectors (gen1, 2 en 3) geen load balancer laders zijn(?). Raadt jij een bepaalde lader aan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-06 11:17
mortadelo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:31:
[...]

32ampere (zie foto van adapter staat max 32a), betreft een tesla y. ik kan ook via de app regelen dat oplaadsnelheid max 25a of 6a, reactie erboven dat het te heet wordt is misschien wel een goeie om h'm op 26a te zetten, dat is alsnog 2x sneller dan huidige situatie van 13a. ik moet ook niet te snel laden ivm de zon die op een gegeven moment onder gaat. huidige situatie, zodra zon opkomt gaan laden, wanneer zon onder gaat, druk ik op laden pauzeren via de app, en ga ik de volgende dag weer verder laden. overigens terugkomend op de vraag wat de aansluiting is, betreft een kleine huisaansluiting met 1x35a en het zou kunnen dat de hoofdzekering eruit klapt, maar dat verwacht ik alleen wanneer de auto aan het laden is met 32a icm inductie volle power, een oven die aanstaat, vaatwasser en wasmaschine staat te draaien en klap op de vuurpijl 2 airfryers de frikandellen aan het opwarmen zijn
Als je auto 32A zou trekken heb je nog 3A over voor alle andere apparaten in je huis (als er geen zon is, want je geeft aan dat er ook zonnepanelen invoeden op je installatie). 3A x 230V = 690W maximaal. Een koffiezetapparaat gaat hier waarschijnlijk al overheen....
mortadelo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:00:
[...]

niet in verdiept, en ben dus blij met dit forum met name jouw reacties. ik zie zo gauw dat tesla wall connectors (gen1, 2 en 3) geen load balancer laders zijn(?). Raadt jij een bepaalde lader aan?
Je Tesla houd per locatie bij op welke snelheid hij mag laden. Ik heb zelf een Model 3 en een Tesla wall-charger. Thuis laadt de Tesla op maximaal 8A op terwijl hij op mijn werk wel de volle 16 pakt.
De wall-chargers zijn behoorlijk gunstig in prijs dus zouden zeker goede optie kunnen zijn. Je kunt dan je auto altijd standaard hoger instellen wanneer de 3-fase aansluiting wel beschikbaar komt.

[Voor 21% gewijzigd door ArPi75 op 23-05-2023 14:03]

Tesla Model 3, 10.600 Wp PV, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@ArPi75 dat is hem wel duidelijk gezien zijn verhaal.
@mortadelo Tweakers, het platform voor al het ongevraagde advies :)
Ik zou de duurste nemen. Maar even serieus, kijk (en vraag) hier even: Thuisladen van je EV deel 2
Is de Wife Acceptance Factor (WAF) belangrijk? Denk ook aan beveiliging van DC-lekstroom.

En toch nog wat nieuws te zeuren over je groepenkast. Je kunt 35A uit het net trekken en 16A (?) uit de PV-installatie. Je ALS's zijn geschikt voor <=40A. Daar kom je nu boven. Met 3x25 kom je op 41A op één van de fases en dat zou ik door de vingers zien. Ik hoop dat je de risico's ziet.
Voorbeeld: Je kookplaat gaat op vol vermogen (2x16A). Op de rechter groep (achter de zelfde ALS) trekt er ook een apparaat 16A. Uit het net trek je 35A en uit de PV trek je 13A. Zonder PV, zou je hoofdzekering er uit springen. Met PV gebeurt dat niet en gaat er >40A door de ALS heen. Daar is 'ie niet voor gemaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mortadelo
timovd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:09:
@ArPi75 dat is hem wel duidelijk gezien zijn verhaal.
@mortadelo Tweakers, het platform voor al het ongevraagde advies :)
Ik zou de duurste nemen. Maar even serieus, kijk (en vraag) hier even: Thuisladen van je EV deel 2
Is de Wife Acceptance Factor (WAF) belangrijk? Denk ook aan beveiliging van DC-lekstroom.

En toch nog wat nieuws te zeuren over je groepenkast. Je kunt 35A uit het net trekken en 16A (?) uit de PV-installatie. Je ALS's zijn geschikt voor <=40A. Daar kom je nu boven. Met 3x25 kom je op 41A op één van de fases en dat zou ik door de vingers zien. Ik hoop dat je de risico's ziet.
Voorbeeld: Je kookplaat gaat op vol vermogen (2x16A). Op de rechter groep (achter de zelfde ALS) trekt er ook een apparaat 16A. Uit het net trek je 35A en uit de PV trek je 13A. Zonder PV, zou je hoofdzekering er uit springen. Met PV gebeurt dat niet en gaat er >40A door de ALS heen. Daar is 'ie niet voor gemaakt.
Duidelijk verhaal mannen. ik ga nog wat onderzoek doen en wat zaken binnenkort (laten) aanpassen. ik snap nu waarom meeste op brandstof blijven rijden. dure kosten voor een wallbox / wallconnector, met aanpassingen in de meterkast (kosten elektricien, en eventuele uitbreidingen). indien je openbaar laadpaal afhankelijk ben, meestal bezet (ook door non-ev auto's). snelladers stuk aan de snelweg of wachten (tenzij fastnet, daar heb je meestal geen wachttijden, en tesla superchargers uitgesloten, dat is wel heel goed geregeld) en vrijstelling wegenbelasting tot 2025 (tot nu toe)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Goed mogelijk ook dat de max 32A slaat op een spanning van 110V aangezien ik lees dat Tesla zelf max 16A kan laden op 1 fase.

110Vx32A = 220Vx16A

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ethirty schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:04:
Goed mogelijk ook dat de max 32A slaat op een spanning van 110V aangezien ik lees dat Tesla zelf max 16A kan laden op 1 fase.

110Vx32A = 220Vx16A
maar ik lees dan weer overal dat zijn model (tesla y) wel 1fase 32A kan laden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 16:48

MrScratch

I am rubber, you are glue

pickboy schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:47:
[...]

maar ik lees dan weer overal dat zijn model (tesla y) wel 1fase 32A kan laden
Dat lees ik nu ook, dus kennelijk is mijn informatie achterhaald. Ik heb ooit op een 22kW paal gestaan (3 fase 32Ampere), maar toen laadde mijn Tesla ook maar op 16A (3 fase). Maar misschien werkt dat bij 1 fase of nieuwere Teslas anders.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Als ik het goed begrepen heb kan mijn Enyaq met 1x 32A of met 3x 16A laden, hoe dat precies zit weet ik niet. Zou bij Tesla net zo kunnen zijn natuurlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:22
mortadelo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 14:50:
[...]

Duidelijk verhaal mannen. ik ga nog wat onderzoek doen en wat zaken binnenkort (laten) aanpassen. ik snap nu waarom meeste op brandstof blijven rijden. dure kosten voor een wallbox / wallconnector, met aanpassingen in de meterkast (kosten elektricien, en eventuele uitbreidingen). indien je openbaar laadpaal afhankelijk ben, meestal bezet (ook door non-ev auto's). snelladers stuk aan de snelweg of wachten (tenzij fastnet, daar heb je meestal geen wachttijden, en tesla superchargers uitgesloten, dat is wel heel goed geregeld) en vrijstelling wegenbelasting tot 2025 (tot nu toe)
Kwa lader aanschaf kan je van budget tot duur, afhankelijk van je wensen kwa uiterlijk, load balancing, verekening.

Tesla chargers kan je als niet Tesla rijder tegenwoordig ook terecht (in Nederland)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:19
Publieke laadpaal is soms ook aan te vragen. Als meer mensen dat deden zaten er nu niet 12 auto's op 'mijn' publieke laadpaal ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:04

Cool_Mod_E

1120 Wp

Vraagje: aan de elektro deskundigen hier: ik heb aan de achterzijde van mijn woning 2 setjes zonnepanelen liggen welke op een separate groep zijn afgemonteerd.
Deze groep is afgemonteerd op een 16a aardlek automaat. (Met daarachter een 25a hoofdzekering).

Bijgevoegde grafiek is de terug geleverde stroom.
In mijn optiek had de aardlek automaat er al lang uit moeten klappen ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• John245
Ik heb in mijn Hager Vision kast Ct klemmen die met behulp van lasklemmen met de kabel van de warmtepomp verbonden zijn. Ik neem aan dat deze lasklemmen ook niet los in de kast mogen liggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:11
Cool_Mod_E schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:39:
Vraagje: aan de elektro deskundigen hier: ik heb aan de achterzijde van mijn woning 2 setjes zonnepanelen liggen welke op een separate groep zijn afgemonteerd.
Deze groep is afgemonteerd op een 16a aardlek automaat. (Met daarachter een 25a hoofdzekering).

Bijgevoegde grafiek is de terug geleverde stroom.
In mijn optiek had de aardlek automaat er al lang uit moeten klappen ?[Afbeelding]
Een automaat schakelt op stroom, niet op vermogen. Heb je niet een grafiek die de stroom laat zien?
Maar waarom zit deze installatie niet gewoon op een passende automaat van bijvoorbeeld 20 of 25A?
Wat is het vermogen van de omvormer?

Afhankelijk van de temperatuur van je automaat kan die wel 20% meer stroom langdurig aan. En stel nou dat de spanning 250V was. Dan kom je al aan 16 x 1.2 x 250 = 4800 W.
Of je dat moet willen is iets anders...

[Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 23-05-2023 21:16]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
MrScratch schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 13:57:
[...]

Tesla model Y doet maximaal 16A per fase. Dus wat er op de lader zelf staat is niet maatgevend. De getoonde druppellader (granny-charger) gaat dus maximaal 16A op 1 fase vragen.

Overigens kun je in de model Y (en model 3) instellen in de auto zelf hoeveel ampere deze moet vragen. Dat kan al vanaf 5A.
onetime schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:54:
Als ik het goed begrepen heb kan mijn Enyaq met 1x 32A of met 3x 16A laden, hoe dat precies zit weet ik niet. Zou bij Tesla net zo kunnen zijn natuurlijk.
Dat klopt, de model Y en model 3 kunnen beide 3x16 of 1x32 laden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

MrScratch schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 15:50:
[...]

Dat lees ik nu ook, dus kennelijk is mijn informatie achterhaald. Ik heb ooit op een 22kW paal gestaan (3 fase 32Ampere), maar toen laadde mijn Tesla ook maar op 16A (3 fase). Maar misschien werkt dat bij 1 fase of nieuwere Teslas anders.
Dat de on-board charger het kan, wil niet zeggen dat je ook met die "32A" charger kunt laden met 32A.
Gaat 2x110V over twee pinnen (L1 + L2)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
code:
1
2
3
4
5
6
Charging Point          Max. Power      Power   Time    Rate
Wall Plug (2.3 kW)      230V / 1x10A    2.3 kW  38h30m  11 km/h
1-phase 16A (3.7 kW)    230V / 1x16A    3.7 kW  24 hours    17 km/h
1-phase 32A (7.4 kW)    230V / 1x32A    7.4 kW  12 hours    35 km/h
3-phase 16A (11 kW)     400V / 3x16A    11 kW   8h15m   50 km/h
3-phase 32A (22 kW)     400V / 3x16A    11 kW †     8h15m   50 km/h

De boordlader kan max 16A op 3fase en max 32A op 1 fase.

Je merkt het in Nederland alleen heel weinig, want alles is hier zowat 3 fase.De zeldzame enkelfase lader die op 32A staat ingesteld zal wel die 7.4kW leveren.

[Voor 30% gewijzigd door Caelorum op 23-05-2023 21:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Caelorum precies wat ik zeg over de on-board charger. En de lader uit deze post dan?

[Voor 40% gewijzigd door timovd op 23-05-2023 21:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
timovd schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:50:
@Caelorum precies wat ik zeg over de on-board charger. En de Granny dan?
AFAIK doet de mobile connector altijd maar 1 fase en dan tot een max van 32. Uit een standaard stopcontact ga je dan iets van 3kW trekken, maar zo'n blauw stopcontact kan je dus de volle 32A trekken als die goed is aangesloten en de aansluiting het kan trekken. (industriele stekker adapter dus)

[Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 23-05-2023 21:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
Caelorum schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:55:
[...]

AFAIK doet de mobile connector altijd maar 1 fase en dan tot een max van 32. Uit een standaard stopcontact ga je dan iets van 3kW trekken, maar zo'n blauw stopcontact kan je dus de volle 32A trekken als die goed is aangesloten en de aansluiting het kan trekken. (industriele stekker adapter dus)
Dat klopt niet. Uit een normaal (schuco) stopcontact mag je maar 10A continu trekken en uit zo'n blauwe (camping)stekker maar 16A. Voor 32A moet je naar de grote versie van de rode CEE stekker. (De kleine is voor 3 fasen 16A).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:15:
[...]

Dat klopt niet. Uit een normaal (schuco) stopcontact mag je maar 10A continu trekken en uit zo'n blauwe (camping)stekker maar 16A. Voor 32A moet je naar de grote versie van de rode CEE stekker. (De kleine is voor 3 fasen 16A).
Rode CEE contactdozen zijn 4- of 5-polig / voor 3 fasen, blauwe CEE contactdozen zijn 3-polig / voor 1 fase. *

De kleur en het aantal polen zegt niets over de maximale stroom. Ook van de blauwe 3-polige contactdozen bestaat gewoon een 32A variant: https://www.mennekes.nl/p...oos-met-twincontact-1346/

* Jaja ik weet dat er ook 4-polige blauwe CEE stekkers bestaan voor 3 fasen in een 220/127V net en nog wat andere gare varianten, maar die zijn in Nederland niet bepaald gangbaar. :+

[Voor 12% gewijzigd door Xander op 23-05-2023 22:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andrehj
Xander schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:21:
[...]

Rode CEE contactdozen zijn 5-polig / voor 3 fasen, blauwe CEE contactdozen zijn 3-polig / voor 1 fase.

De kleur en het aantal polen zegt niets over de maximale stroom. Ook van de blauwe 3-polige contactdozen bestaat gewoon een 32A variant: https://www.mennekes.nl/p...oos-met-twincontact-1346/
Dank, dat er ook een 32A blauwe bestaat wist ik niet. Ben je die in de praktijk ooit wel eens tegengekomen?

Acties:
  • +3Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Dank, dat er ook een 32A blauwe bestaat wist ik niet. Ben je die in de praktijk ooit wel eens tegengekomen?
Ja, ik kwam die zeer recent nog tegen in de post van mortadelo in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" :+

Maar ook in het wild heb ik ze wel eens gezien. Bijvoorbeeld in dataracks voor dit soort spul:

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Rimco
  • Laatst online: 00:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic. :+ _O-

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:56
Andrehj schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 22:23:
[...]

Dat rood vijf pennen heeft en blauw slechts drie is iets te kort door de bocht. ;(
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c1/CEE_3P%2BN%2BPE_230V.jpg

Wikipedia: IEC 60309

In theorie heb je in heel Europa 1F 230V uit blauw en 3F 400V uit rood, maar steek alsjeblieft niet zomaar je caravan in een stekker op de boot naar Malta. ;w

• habbekrats
jadjong schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 06:25:
[...]

Dat rood vijf pennen heeft en blauw slechts drie is iets te kort door de bocht. ;(
[Afbeelding]

Wikipedia: IEC 60309

In theorie heb je in heel Europa 1F 230V uit blauw en 3F 400V uit rood, maar steek alsjeblieft niet zomaar je caravan in een stekker op de boot naar Malta. ;w
Die daar waarschijnlijk niet in past aangezien de blauwe van het plaatje klokgetal 9 heeft en een rode cee voor 3xf+n+pe klokgetal 6 heeft.

Rimco schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:11:
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic. :+ _O-
Gelukkig hadden we het over de contactdoos.

• starbeach
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 19:32
Even vraagje. Ik wil op mijn toilet boven de verlicht automatiseren met een sensor van GIRA. Gekoppeld met het basiselement om te dimmen kan ik deze instellen dat deze snachts het licht gedimd aanzet. Ideaal :-)

Nu werkt GIRA met een 230V dimmer. Als ik hier nou een trafo opzet van bijvoorbeeld een 12V Ledstrip, werkt dit dan feilloos? Ik wil namelijk wel tot maar een paar % kunnen dimmen. Iemand hier ervaring mee?
Of moet ik juist overgaan op een 230V Ledstrip?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-06 13:43
In het blaadje van mijn opstalverzekering las ik gisteren het volgende:

Zou dat kloppen? Het lijkt me dat je bij ouderwetse smeltzekeringen toch ook veel meer kans hebt om ze er niet helemaal recht in te draaien..

starbeach schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:34:
Nu werkt GIRA met een 230V dimmer. Als ik hier nou een trafo opzet van bijvoorbeeld een 12V Ledstrip, werkt dit dan feilloos? Ik wil namelijk wel tot maar een paar % kunnen dimmen. Iemand hier ervaring mee?
Of moet ik juist overgaan op een 230V Ledstrip?
Dimbare 12V LED-voedingen zijn volgens mij niet echt gangbaar toch? Ik heb er wel eens één gebruikt en dat werkte op zich prima, maar daar moet je wel even bewust naar zoeken.

Had je al specifieke producten in gedachten?

Acties:
  • +2Henk 'm!
dj1981 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:10:

Zou dat kloppen? Het lijkt me dat je bij ouderwetse smeltzekeringen toch ook veel meer kans hebt om ze er niet helemaal recht in te draaien..

[Afbeelding]
Zouden ze niet dit soort gedrochten bedoelen?

Dan hebben ze wel een fijn plaatje uitgezocht. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:11
dj1981 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:10:

[Afbeelding]
Ik denk inderdaad dat de afdeling marketing er het verkeerde plaatje bij heeft gezocht :-)

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Een vriend van mij heeft deze ABB kast met busboard:

Ik heb totaal geen ervaring met busboard, dus graag jullie advies.

Omdat we daar binnenkort zonnepanelen willen installeren (op een 1f alamat), heb ik de kast even opengetrokken. Ik zie hier 5 of 6 automaten per ALS. Ik wil een derde ALS plaatsen en het busboard vervangen voor deze een ABB 1spf006939f0356.

De F372 ALS's komen niet voor op https://www.productwaarsc...e-aardlekschakelaars-abb/ Zijn deze wel veilig?

Omdat er niet heel veel ruimte is in de groepen- (en ook meter)kast, moet alles in deze kast van 2x 12 units blijven. Voorkeur is dan ook om kammetjes te gebruiken tussen HS, ALS's en de alamat. De kam komt dan aan de bovenkant. Zijn de draden van het busboard lang genoeg om naar de onderkant van de ALS te gaan?

Graag (ongevraagd) advies.

Ik zie nu pas dat de testknop van de linker ALS weg is. Dan lijkt het mij sowieso handig om die te vervangen.

[Voor 7% gewijzigd door timovd op 24-05-2023 13:53]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zie geen logo voor een schakelende voeding op deze ALS'en, dus lijkt me niet veilig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Gizz Wat bedoel je precies?
Kijk je naar het schema linksonderin?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik lees hier: Ronald in "Installatiedraad dikte meterkast" van @Ronald dat VDS-draad toepassing in een groepenkast gebruikelijk is, maar is dat eigenlijk ook een eis?

De PV-boer heeft namelijk VD-draad gebruikt tussen de NOARK aardlekschakelaar en de klemrails/klemblokken. Ze komen nog terug om dit stuk plastic te vervangen voor een ander merk. En als het niet verplicht is, maar wel geadviseerd wordt, kan ik het zelf wel vervangen.

Twente | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

timovd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:58:
@Gizz Wat bedoel je precies?
Kijk je naar het schema linksonderin?
[Afbeelding]
Bij die kijk je naar het golfje achter AC. Maar sowieso geeft daarbij de aanduiding AC aan dat deze ALS niet goed met schakelende voedingen om kan gaan. Je hebt type A nodig.

Overigens geef je aan dat deze ALS'en niet op die productpagina staan, maar dit typenummer (0903-741) wordt daar juist expliciet wel genoemd. In deze post kwamen precies dezelfde ALS'en langs: Thijs82 in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

[Voor 31% gewijzigd door Gizz op 24-05-2023 14:09]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• vanenkelen
  • Nu online

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Toch even met jullie delen nav mijn eerdere posts over voorbereiding groepenkast op 3 fase en ik door de OCD-politie ;) aangesproken werd op de volgorde van L1, L2 en L3 in mijn groepenkast. Waar ik overigens geen enkel probleem mee had hoor, fijn dat er even scherp meegekeken werd.

Zoals later gemeld heb ik de aanpassingen doorgevoerd en zat alles achter mijn hoofdschakelaar nu netjes op kleur en op volgorde aangesloten.

Komt net de Stedin monteur en die laat de situatie als volgt achter... je zou er toch spontaan OCD van krijgen :+

Let vooral op de labeltjes van de nieuw aangesloten draden die de hoofdschakelaar in gaan. Dat matcht dus niet meer met de kleuren achter de hoofdschakelaar, hahaha...

Los van dat ik (nu) niet weet of het labeltje daadwerkelijk klopt met de fase, neem ik ook aan dat ik dit niet zomaar om kan wisselen zodat de labeltjes op volgorde hangen? Ivm in juiste volgorde houden van de fasen voor grote verbruikers die van alle 3 de fasen gebruik maken?

Acties:
  • +3Henk 'm!
vanenkelen schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:20:
Los van dat ik (nu) niet weet of het labeltje daadwerkelijk klopt met de fase, neem ik ook aan dat ik dit niet zomaar om kan wisselen zodat de labeltjes op volgorde hangen? Ivm in juiste volgorde houden van de fasen voor grote verbruikers die van alle 3 de fasen gebruik maken?
L1 - L2 - L3, L3 - L1 - L2 en L2 - L3 - L1 zijn natuurlijk wel hetzelfde draaiveld. ;)

Pagina: 1 ... 18 ... 22 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee