• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:49
Andrehj schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:33:
[...]

Dat zou ik dus nooit doen en lijkt me ook volkomen onnodig.
Elektrische auto's doen aan load balancing, dus die hoef je niet mee te tellen.
Thuisaccu's zorgen juist voor een capaciteitsverlaging.
Solar meer dan 3x25A? Dan heb je al meer dan 18 kW aan omvormers (en waarschijnlijk 25 kWp aan panelen?) Lijkt me een erg grote uitzondering.

Dan blijven alleen kookplaat en warmtepomp over. In de WP topics is al lang aangetoond dat een full-electric huis met WP prima op 3x25A kan.

Hier hou ik sinds januari het totaalverbruik bij, en dat is nog nooit boven de 8 kW geweest. Als we geen 3-fasen nodig hadden gehad voor WP en PV had onze grote full-electric woning dus prima op een 1x40A aansluiting gekund.

Nog een argument om een woning niet voor te bereiden op 63A is dat de trend er juist naar toe gaat om grote aansluitingen extra te belasten, wat mijns inziens ook terecht is, want waarom zou Mien die op haar flatje 3-hoog achter woont hetzelfde vastrecht moeten betalen als iemand die in een grote vrijstaande keet woont en ook nog zijn elektrische auto wil gaan laden?
Vandaar dat er bij staat, grote woningen.

En je praat letterlijk over misschien 100 euro verschil voor de kast (het zijn tenslotte enkel de aardlekken, en wat bekabeling), ik zou het er niet om laten. Prijsverschil tussen 40A en 63A componenten is klein.

Bij de meeste modern kasten zitten er vaak aardlekautomaten in, dan is het probleem weer kleiner.

Zwaardere aansluitingen worden overigens al zwaarder belast. (vastrecht)

Thuisaccu als verlaging kun je zo zien, maar ook als verhoging want je kunt er ook alsnog mee uit het net trekken EN uit de accu tegelijk. (EN je solar er nog eens bij >:) )

[Voor 4% gewijzigd door Navi op 10-05-2023 15:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:34
Navi schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:46:
Zwaardere aansluitingen worden overigens al zwaarder belast. (vastrecht)
Dat geldt pas voor 3x35 (40) A. Veel flats hangen achter 1x25A (veel gewone jaren 50 en 60 woningen ook trouwens) en toch betalen de bewoners daar evenveel vastrecht als iemand met een dikke 3x25A aansluiting.
Thuisaccu als verlaging kun je zo zien, maar ook als verhoging want je kunt er ook alsnog mee uit het net trekken EN uit de accu tegelijk. (EN je solar er nog eens bij >:) )
Dat laatste begrijp ik niet.
En ik zie ook geen enkele usecase om meer dan 17 kW uit het net te trekken om thuisaccu's op te laden. Je moet al een enorme batterij hebben om dat vermogen überhaupt in een accu kwijt te raken. Dit als argument voor een 63A kast gebruiken lijkt me aardig overtrokken.

Je vergeet ook even de nadelen van het gebruik van 10 mm²:
  • In veel koppelblokjes (zoals Hager die bijvoorbeeld gebruikt) past maar 6 mm².
  • Dubbele adereindhulzen voor 10 mm² passen in bijna geen enkele krimptang.
  • Het kost veel meer dan de door jou genoemde 100 euro. Bij Hager ben ik alleen al per aardlekschakelaar minimaal 30 euro meer kwijt. En een grote woning heeft daarvan al zeker een stuk of zes.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent. Stuur DM voor €50 Raisin bonus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 17:44
Andrehj schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:33:
[...]

Dat zou ik dus nooit doen en lijkt me ook volkomen onnodig.
Elektrische auto's doen aan load balancing, dus die hoef je niet mee te tellen.
Thuisaccu's zorgen juist voor een capaciteitsverlaging.
Solar meer dan 3x25A? Dan heb je al meer dan 18 kW aan omvormers (en waarschijnlijk 25 kWp aan panelen?) Lijkt me een erg grote uitzondering.

Dan blijven alleen kookplaat en warmtepomp over. In de WP topics is al lang aangetoond dat een full-electric huis met WP prima op 3x25A kan.

Hier hou ik sinds januari het totaalverbruik bij, en dat is nog nooit boven de 8 kW geweest. Als we geen 3-fasen nodig hadden gehad voor WP en PV had onze grote full-electric woning dus prima op een 1x40A aansluiting gekund.

Nog een argument om een woning niet voor te bereiden op 63A is dat de trend er juist naar toe gaat om grote aansluitingen extra te belasten, wat mijns inziens ook terecht is, want waarom zou Mien die op haar flatje 3-hoog achter woont hetzelfde vastrecht moeten betalen als iemand die in een grote vrijstaande keet woont en ook nog zijn elektrische auto wil gaan laden?
Eens, een normaal formaat all-electric huis inclusief EV met loadbalancer moet gewoon met 3 x 25A uit kunnen. Je moet echt wat bijzondere wensen/hobby's hebben voor een hogere capaciteit.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:29

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Andrehj schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:55:
[...]

Dat laatste begrijp ik niet.
En ik zie ook geen enkele usecase om meer dan 17 kW uit het net te trekken om thuisaccu's op te laden. Je moet al een enorme batterij hebben om dat vermogen überhaupt in een accu kwijt te raken. Dit als argument voor een 63A kast gebruiken lijkt me aardig overtrokken.
Wij hebben hier exact deze situatie: Aansluiting is 3x25A, maar 3x38A PV en ook 3x35A aan thuisaccu vermogen. We kunnen dus veel verbruikers tegelijk gebruiken in theorie, zelfs op een 3x25A aansluiting. Het gaat niet om het laden van de accu met hoog vermogen, maar dat deze extra vermogen kan leveren aan verbruikers.

Met PAP loopt PV zelfs via een andere meter en komt dat ook nog eens door de hoofdschakelaar. Alles is dus uitgevoerd in minimaal 63A en 10mm2, waarbij ik ook nog een extra 3x63A automaat gebruik om te zorgen dat het niet nog meer wordt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Als je weet wat je doet en goed oplet kan je zelfs met 1x 10A toe. Extra goedkoop. Maar dat vond ik toch teveel moeite, zeker met de ombouw kosten. Kleine een pits inductie kan nog net. Maar meer betalen dan voor 1x 25A ga ik niet doen. Als 3x 25A duurder gaat worden dan 1x 25 / 35 / 40A mogen ze 2 fases los koppelen.
(verwacht nu op termijn wel naar 3x 25A te gaan wegens gratis extra mogelijkheden)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-06 19:39
Xander schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:12:
@cville Heb je de mogelijkheid om 2 aardlekschakelaars onderling te verwisselen?

Als bij de volgende onweersbui dezelfde aardlekschakelaar (die nu andere groepen beveiligt) uitschakelt dan ben je toe aan een nieuwe aardlekschakelaar.
Vandaag omgewisseld; was toch nog 35m zonder spanning. Nu wachten op het onweer.

PVOutput - East/West: 26 x QCELLS Q-peak G5 Duo 325Wp, SMA STP6.0-3AV-40, inclination 13°, az 101/281°; South: 14 x Yingly Panda YL260C-30b, SMA SB 3000-TL21, inclination: 23°; az: 101°

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 08:57
frozensun744 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:53:
[...]

De aardlekschakelaars zijn 40A, verder is de hoofdzekering van de netbeheerder 3x25A.
In dat geval zou ik verwachten dat de pv en hoofdaansluiting op 1 kant van een 40A automaat zitten en de aardleks op de andere kant daarvan.

Anders zou er en 10mm² moeten zitten EN 63A aardleks.

[Voor 7% gewijzigd door IplugNplay op 10-05-2023 18:00]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:27
@Andrehj Een 63A kast is in mijn ogen ook geen particulier/hobby project meer.

Mijn 2e hands hager 96 moduul kast met 80A bezit 16mm2hoofdbedrading. De aanpassing heb ik zelf gedaan aangezien ik over adereindhulstangen tot 70 mm2 bezit.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-06 16:23
Nog ideeen over Hager Vision of Vega?
Of kan ik het beste voor de goedkoopste kiezen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

habbekrats schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:02:
@Andrehj Een 63A kast is in mijn ogen ook geen particulier/hobby project meer.

Mijn 2e hands hager 96 moduul kast met 80A bezit 16mm2hoofdbedrading. De aanpassing heb ik zelf gedaan aangezien ik over adereindhulstangen tot 70 mm2 bezit.
Met een diameter van 9,4mm, pff is dat een pneumatische tang? :+

Twente | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• habbekrats
True schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Met een diameter van 9,4mm, pff is dat een pneumatische tang? :+
https://www.hkelectric.nl...tang-a-10---50-qmm-k-28-t maar gelukkig gebruik dat ding bijna nooit, is ook een afdelings gereedschap en geen persoonlijk gereedschap.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-06 21:55
frozensun744 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:44:
[...]
g
Ik snap nog één ding niet. Het net levert toch niet continu 25A? Dus dan doet de situatie zich enkel voor als ik van het net 25A zou vragen én mijn PV maximaal opwek heeft?
Ja en dan moet je het ook nog voor elkaar krijgen om met de 4 groepen die achter dezelfde aardlekschakelaar zitten meer dan 40A (9200W) te trekken.

Met de moderne apparatuur wordt dat steeds lastiger zelfs met een kookplaat aangesloten op 1 fase >:)

Maar het moet veilig zij! Dus max 40A voeding of je belasting achter de aardlekschakelaar omlaag brengen bv max 2 groepen van 16A of 4 automaten B10. Je kan natuurlijk ook 63A aardlekschakelaar plaatsen.

Goedkoopste oplossing is een 40A Automaat als voorbeveiliging. Scheelt ook met je bedrading die is dan als je het goed aansluit dik genoeg (6mm2)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:43

timovd

Voorsprong door techniek

icecreamfarmer schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:14:
Nog ideeen over Hager Vision of Vega?
Of kan ik het beste voor de goedkoopste kiezen?
Wat is je behoefte? Vision werkt heel fijn en er zijn veel componenten voor. Zelf heb ik een Vega hangen omdat ik graag 3x18 wilde.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:41
sham27 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:36:
Vanmorgen is hier een nieuwe slimme meter geplaatst ivm verzwaring van 1 naar 3 fasen. Nu zie ik dat de meter het huidige verbruik registreert als "laag tarief". Terwijl het momenteel uiteraard hoog tarief is.
Bovenstaande is reeds beantwoord hier. Dit kan dus een aantal dagen duren.

Vandaag checkte ik even mijn P1 meter, maar mijn gasverbruik wordt niet geregistreerd. Als ik de waarde op mijn slimme meter check is deze ook 0000000. Hoort dit? Of moet ik Liander hier even over contacten.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:07
Inmiddels heb de hoofdschakelaar geplaatst en (rotte terugroep-serie ABB aardleks) vervangen en uitgebreid plus 1. Enexis kan nu de verzwaring naar 3x25A uitvoeren en heb 3 aardleks verdeelt over de aansluitblokjes onderin. Hierdoor is meteen na de verzwaring de faseverdeling geregeld, elke aardlek heeft dan een eigen fase. Nu zit er een brug in de hoofdschakelaar invoer, welke de monteur straks zal verwijderen.

Hiervan is onderstaande foto het resultaat :)

Om de eindgroepen netjes te verdelen heb ik een split3 busboard besteld. Is dat kwestie van de automaten losklikken van het board en de palletjes naar beneden bewegen *zonder deze af te laten knappen :+ ?
En reverse volgorde vervolgens weer de automaten vastklikken?

edit plaatje voor de duidelijkheid toegevoegd:

[Voor 34% gewijzigd door Thijs82 op 11-05-2023 08:24]

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online

ds23man

Eenum

sham27 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:44:
[...]

Bovenstaande is reeds beantwoord hier. Dit kan dus een aantal dagen duren.

Vandaag checkte ik even mijn P1 meter, maar mijn gasverbruik wordt niet geregistreerd. Als ik de waarde op mijn slimme meter check is deze ook 0000000. Hoort dit? Of moet ik Liander hier even over contacten.
Dan is je gasmeter niet goed gekoppeld, even Liander bellen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• sham27
ds23man schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:31:
[...]
Dan is je gasmeter niet goed gekoppeld, even Liander bellen.
Thanks.
Even gebeld. Volgens Liander kan dit tot 10 dagen duren. Dus ik kijk het even aan en bel volgende week nogmaals als het niet werkt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online

ds23man

Eenum

sham27 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Thanks.
Even gebeld. Volgens Liander kan dit tot 10 dagen duren. Dus ik kijk het even aan en bel volgende week nogmaals als het niet werkt.
De gasmeter wordt bij de installatie gekoppeld met de E meter, daarom zou je de waardes direct via de P1 poort moeten kunnen uitlezen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• sham27
ds23man schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:10:
[...]
De gasmeter wordt bij de installatie gekoppeld met de E meter, daarom zou je de waardes direct via de P1 poort moeten kunnen uitlezen.
Was ook mijn gedachte, maar had geen zin in een welles / nietes discussie. Dus dan maar weekje wachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IplugNplay
Thijs82 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:13:

Om de eindgroepen netjes te verdelen heb ik een split3 busboard besteld. Is dat kwestie van de automaten losklikken van het board en de palletjes naar beneden bewegen *zonder deze af te laten knappen :+ ?
En reverse volgorde vervolgens weer de automaten vastklikken?

edit plaatje voor de duidelijkheid toegevoegd:

[Afbeelding]
Ja inderdaad, die palletjes zijn erg gevoelig. Maar verder klopt je verhaal

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

sham27 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Was ook mijn gedachte, maar had geen zin in een welles / nietes discussie. Dus dan maar weekje wachten.
https://www.stedin.net/kl...limme-elektriciteitsmeter ? Weliswaar Stedin, maar misschien dat het werkt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• icecreamfarmer
timovd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 19:39:
[...]

Wat is je behoefte? Vision werkt heel fijn en er zijn veel componenten voor. Zelf heb ik een Vega hangen omdat ik graag 3x18 wilde.
Goede vraag. het is maar toekomstmuziek maar ik kom op een behoorlijk aantal componenten als ik snel tel
19 normale groepen en 3 kracht groepen (PV, Auto en kookplaat). Plus ik zou er graag overspanningsbeveiliging en een beltrafo bij willen.
Kom ik al snel op 19+5x2+3x4+2+2+4= 49 modules.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@icecreamfarmer Ík zou dan gaan voor een Hager Vega of Eaton Medusa. Je wil er ook Hager componenten in, neem ik aan? Op de bovenste rij van mijn Vega, heb ik 3x ALS met elk 4 groepen op de bekende kam (kb4fn). Daar heb jij - zoals ik het hoor - niet genoeg aan. Op de rij er onder, kun je dan (bijvoorbeeld) het zelfde doen met 3x ALS verdeeld over de fasen, maar dan met een KB3FN en de ongebruikte pinnetjes afdoppen in het geval dat je later nog wat wil bijprikken. De beltrafo kan daar nog naast.
Je hebt het over 5x2. Dat gaat over de 2 units brede ALS voor de 1f groepen? Als je de last goed verdeelt over de fasen, kan dat ook.
De OSB is 2 units breed?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:32
timovd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:23:
@icecreamfarmer Ík zou dan gaan voor een Hager Vega of Eaton Medusa. Je wil er ook Hager componenten in, neem ik aan? Op de bovenste rij van mijn Vega, heb ik 3x ALS met elk 4 groepen op de bekende kam (kb4fn). Daar heb jij - zoals ik het hoor - niet genoeg aan. Op de rij er onder, kun je dan (bijvoorbeeld) het zelfde doen met 3x ALS verdeeld over de fasen, maar dan met een KB3FN en de ongebruikte pinnetjes afdoppen in het geval dat je later nog wat wil bijprikken. De beltrafo kan daar nog naast.
Je hebt het over 5x2. Dat gaat over de 2 units brede ALS voor de 1f groepen? Als je de last goed verdeelt over de fasen, kan dat ook.
De OSB is 2 units breed?
Ik vermoed dat de OSB 4 units is. Mijn Hager OSB is zelfs 8 units.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@John245 dat denk ik ook, maar dan klopt de formule niet of ik snap de formule niet.

• icecreamfarmer
timovd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:23:
De OSB is 2 units breed?
De formule is 19 normale groepen, 5 aardlek, 3 krachtautomaten, OSB (was 2 bij elektramat maar waarschijnlijk ander merk dan), beltrafo, hoofdschakelaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 12:44
sham27 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:06:
[...]

Thanks.
Bij mij is afgelopen zomer de meter vervangen. Het duurde inderdaad iets van een week totdat juiste tarief en gasmeterstand goed op de meter stonden. Ik kan me vergissen, maar het leek wel alsof op een maandag een nieuwe configuratie actief werd gezet ofzo. Het was in elk geval een maandag dat dit ging werken.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 12:44
sham27 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 09:21:
[...]

Het klopt dus dat het even duurt. Een discussie is (nog) niet nodig.

[Voor 6% gewijzigd door fmb op 13-05-2023 10:16]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robin!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 13:32
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag met betrekking tot automaten. Mijn huidige meterkast is voorzien van 10 ABB S261 B16 automaten. Dit zijn nog oudere automaten van 1,5 module breed. Nu ga ik wijzigingen aan mijn meterkast doorvoeren en vraag ik mij af of ik er verstandig aan doe om de automaten te vervangen voor nieuwe.

Ik heb de ruimte om deze automaten te hergebruiken en ik heb er nu ook nooit problemen mee. Is er iemand die hier een onderbouwde reactie op heeft? Ik snap dat de kosten beperkt zijn en ik snap dat ze minder ruimte in nemen maar is er ook een technische reden om ze te vervangen?

[Voor 23% gewijzigd door Robin! op 13-05-2023 16:41]

@Robin! Voor nieuwe automaten kun je fatsoenlijke aanraakveilige kamrails krijgen, voor deze niet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Robin!
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-06 13:32
Ja van dat voordeel was ik me bewust. Maar als ik gewoon kabel gebruik + twinhulzen is het ook aanraakveilig natuurlijk. Wel iets rommeliger en iets meer werk. Maar niet persee slechter volgens mij.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:54

Ethirty

Who...me?

Ik wil graag een aantal verbruikers meten met een KNX component. Deze is in staat meerdere individuele groepen over verschillende fasen te meten (spanning, stroom, verbruik, etc). Lijkt me ideaal ipv een kast vol losse Eastron tellers.

Alleen de aansluiting vereist wel een nul. Dit is bij de oosterburen geen probleem, die beveiligen 1-polig, maar kan ik dat hier ook gebruiken?

Ik zou denk ik de nul aftappen tussen hoofdschakelaar en groepen en de groepen zelf incl nul naar de verbruikers?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Heb je aardlekautomaten?

• onetime
  • Niet online
@Ethirty Is die nul niet alleen als referentie? Geen probleem dan toch?

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ja, primair voor wat ik wil meten wel. Misschien ook nog wat groepen achter gewone aardleks in de nabije toekomst.
onetime schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 23:52:
@Ethirty Is die nul niet alleen als referentie? Geen probleem dan toch?
Dat is de vraag :P

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ethirty Als je het aansluit en de aardlek slaat niet af dan is het alleen referentie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-06 21:36
Wat is het verschil in toepassing tussen een flexibele buis met draad en een YMVK kabel?

Ik gebruik nu de YMVK-kabel in de (droge) kruipruimte en de flexibele buis met draad van de meterkast naar de 1e centraaldoos van groep. Is dat logisch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Pieter2 "Losliggend" gebruik je kabel. Ergens in weg gewerkt pijp. Liefst glad en geen flex, dat geeft achteraf geregeld problemen als er iets aan de bedrading veranderd moet worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

onetime schreef op zondag 14 mei 2023 @ 00:20:
@Ethirty Als je het aansluit en de aardlek slaat niet af dan is het alleen referentie.
Tja, voor €180 is het dan wel een gok he :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Ethirty Als ze je dat niet kunnen vertellen voor je het koopt, probeer je het, en als het niet werkt stuur je het terug? Heb je 14 dagen voor. Wet Koop Op Afstand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 10:46
Ik heb momenteel een dergelijk, half opbouw, 2-voudige wcd, van de Peha Badora serie.

Probleem is echter dat ik daar geen 2x een Shelly Plug S smartplug in krijg aangezien de afstand tussen beide stopcontacten net te klein is.
En wat ook niet help is dat de smartplug niet een rechte cilindervorm heeft maar iets breder uitloopt:

Ik ben dus op zoek naar een 2-voudige half opbouw wcd waarbij de stopcontacten wat verder uit elkaar zitten.
Ik vermoed dat dat niet echt mogelijk gaat zijn vanwege de beperkte ruimte die er in de achterliggende enkele inbouwdoos beschikbaar is.
Maar wat wel zou kunnen is dat ze schuin ten opzichte van elkaar geplaatst zijn zoals ook wordt gedaan bij een 3-voudige halfopbouw wcd:

Mijn vraag; bestaat er een 2-voudige half opbouw wcd waarbij de stopcontacten schuin tov elkaar geplaatst zijn zodat beide smart plugs wel passen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:21

TGEN

Hmmmx_

Vliegvlug schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:34:
Ik heb momenteel een dergelijk, half opbouw, 2-voudige wcd, van de Peha Badora serie.
[Afbeelding: Peha Badora 2-voudige wandcontactdoos met randaarde, kinderveilig voor ronde doos (half opbouw) leve]

Probleem is echter dat ik daar geen 2x een Shelly Plug S smartplug in krijg aangezien de afstand tussen beide stopcontacten net te klein is.

...

Mijn vraag; bestaat er een 2-voudige half opbouw wcd waarbij de stopcontacten schuin tov elkaar geplaatst zijn zodat beide smart plugs wel passen?
Kan je niet een Shelly Plus 2PM in de inbouwdoos kwijt?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vliegvlug
TGEN schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:07:
[...]

Kan je niet een Shelly Plus 2PM in de inbouwdoos kwijt?
Die Shelly Plus 2PM is zeker een interessant ding en met 10A per poort en 16A gecombineerd (en 18A piek) ook geschikt voor de wasmachine en droger. Zou een mooie optie kunnen zijn.
Maar zelfs al past deze Shelly in de inbouwdoos dan kom je alsnog weer bij de uitdaging een geschikte wcd te vinden! ;)

Dan gaat het er niet meer om om een wcd met schuin geplaatste stopcontacten maar om een wcd te vinden waarbij beide stopcontacten niet gekoppeld zijn zodat je ieder stopcontact op een apart kanaal van de Shelly kan aansluiten.
Weet jij een tweevoudige half opbouw wcd waarvan de stopcontacten niet gekoppeld zijn?

Als die bestaat zou het wel een hele mooie oplossing zijn er vanuitgaande dat er nog voldoende plek is voor de Shelly in de inbouwdoos.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:28
Vliegvlug schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:04:
[...]
Weet jij een tweevoudige half opbouw wcd waarvan de stopcontacten niet gekoppeld zijn?
Heb je er problemen mee als het volledig opbouw wordt? Anders kan je een opbouwbak overwegen met 2 losse wcd’s erin.

Ik ben bang dat je een halfopbouw wcd niet gescheiden gaat vinden… zal dan al een modificatie worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vliegvlug
Wolf87 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:14:
[...]

Heb je er problemen mee als het volledig opbouw wordt? Anders kan je een opbouwbak overwegen met 2 losse wcd’s erin.
Vind het er echt niet uitzien want het wordt dan nog een slag groter dan normale opbouw en moet ik bovendien gaten in de tegels gaan boren dus kan je ook niet meer terug naar een half opbouw wcd zonder zichtbare gaten.
Ik ben bang dat je een halfopbouw wcd niet gescheiden gaat vinden… zal dan al een modificatie worden.
Daar ben ik ook bang voor inderdaad.
Als een modificatie enkel het verbreken van de verbinding tussen beide stopcontacten zou zijn is het nog wel te overzien maar dan moet het wel een wcd zijn met aansluitmogelijkheden aan beide kanten. Vraag me af of die bestaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Vliegvlug schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:04:
[...]

...

Dan gaat het er niet meer om een wcd met schuin geplaatste stopcontacten maar om een wcd te vinden waarbij beide stopcontacten niet gekoppeld zijn zodat je ieder stopcontacten op een apart kanaal van de Shelly kan aansluiten.

Als die bestaat zou het wel een hele mooie oplossing zijn er vanuitgaande dat er nog voldoende plek is voor de Shelly in de inbouwdoos.
Ah daar heb je gelijk in, ik ken inderdaad ook geen dubbele halfopbouw-wcd waarbij er geen elektrische verbinding is tussen de twee contacten.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 23:05
@Vliegvlug Waarom niet gewoon die 3 gats plaatsen uit je plaatje dan?
En voor lage vermogens check deze eens: Doorvoerstekker - 3 contacten Art.nr: OKS-77393
of
KOPPEL STOPC. 3-VOUD WIT RANDAARDE (SCHUKO)
Artikelnummer 326710535

[Voor 59% gewijzigd door Jim423 op 17-05-2023 08:59]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:31
@Vliegvlug Misschien weer een enkel inbouwstopcontact en dan zo'n slimme stekkerdoos?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05
Vliegvlug schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:18:
Vind het er echt niet uitzien want het wordt dan nog een slag groter dan normale opbouw en moet ik bovendien gaten in de tegels gaan boren dus kan je ook niet meer terug naar een half opbouw wcd zonder zichtbare gaten.
Een volledige opbouw WCD zit op een basisplaat die je gewoon op die inbouwdoos schroeft, dus gaten boren is niet nodig.
Het ziet er inderdaad niet echt uit, maar dat is mening en smaak... ik vind zo'n halfopbouw ding er ook niet echt uitzien. ;)

Even out of the box denkend: vroeger werden wasmachines nog wel eens aangesloten door de stekker eraf te halen en de draden vast te zetten in een doos met schakelaar. Ik weet niet wat je nu wilt aansluiten, maar als het een meer permanente opstelling wordt: hoe erg ben je gehecht aan de stekkers van die apparaten?

Punctuality is the politeness of kings

• Vliegvlug
Jim423 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:54:
@Vliegvlug Waarom niet gewoon die 3 gats plaatsen uit je plaatje dan?
Dat is inderdaad de backup oplossing waar ik ook al aan gedacht had maar mocht iemand toch een tweevoudige variant hier kennen dan heeft dat wel mijn voorkeur, maar ik vrees dat die niet bestaat.
Het gaat me daarbij overigens niet alleen om het uiterlijk maar ook dat zo’n extra vrij stopcontact toch uitnodigt om er dingen in te prikken wat niet handig is als er al 3400W aan wasmachine en droger vermogen op zit.
Wil in dat geval dat 3e stopcontact wel gaan afdekken.
En voor lage vermogens check deze eens: Doorvoerstekker - 3 contacten Art.nr: OKS-77393
of
KOPPEL STOPC. 3-VOUD WIT RANDAARDE (SCHUKO)
Artikelnummer 326710535
Ik mis de randaarde en een extra overgang is ook niet echt wenselijk voor wasmachine en droger maar voor lichte vermogens zoals jij zegt eventueel wel een praktische oplossing. Als je 2 telefoonladers en een bureaulamp wilt aansluiten bijv. lijkt me dit een prima oplossing

• Vliegvlug
big bang schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:40:
@Vliegvlug Misschien weer een enkel inbouwstopcontact en dan zo'n slimme stekkerdoos?
Welke slimme stekkerdoos bedoel je? Bij Shelly kan ik niets vinden.

• big bang
Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Welke slimme stekkerdoos bedoel je? Bij Shelly kan ik niets vinden.
Lidl bijvoorbeeld*

*bevriende mede tweaker heeft er ooit een met storing gehad die niet netjes in elkaar zat. Kan echter ook maandagochtendmodel zijn.

Alternatief: Shelly 2 in een keraf blok. De stekkers daarbinnen zijn afzonderlijk te bedraden.

[Voor 22% gewijzigd door big bang op 18-05-2023 14:43]

• Vliegvlug
dreamscape schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:01:
[...]

Een volledige opbouw WCD zit op een basisplaat die je gewoon op die inbouwdoos schroeft, dus gaten boren is niet nodig.
Het ziet er inderdaad niet echt uit, maar dat is mening en smaak... ik vind zo'n halfopbouw ding er ook niet echt uitzien. ;)
De suggestie was niet een reguliere dubbele opbouw wcd, die je inderdaad op de inbouwdoos schroeft en waarbij je alsnog twee gekoppelde stopcontacten hebt, maar juist een opbouwdoos waarin je twee normale inbouw stopcontacten kwijt kan om tot twee gescheiden stopcontacten te komen. Een dergelijke opbouwdoos voor inbouwmateriaal moet wel met schroeven in de muur worden vastgezet.
Even out of the box denkend: vroeger werden wasmachines nog wel eens aangesloten door de stekker eraf te halen en de draden vast te zetten in een doos met schakelaar. Ik weet niet wat je nu wilt aansluiten, maar als het een meer permanente opstelling wordt: hoe erg ben je gehecht aan de stekkers van die apparaten?
Dan zou ook nog een optie kunnen zijn inderdaad, een Shelly Plus 2PM en daar direct de aders van wasmachine en droger op, dan moet ik wel een afdekplaat voor de inbouwdoos vinden waar je netjes twee kabels in kan voeren met trekontlasting of wartels. Zijn die er wel?

Ander ding wat ik me afvraag is hoe het dan met de garantie op je apparatuur zit. De huidige apparaten zitten al ruim buiten garantie dus daar maak ik me geen zorgen om maar mocht er morgen een nieuwe nodig zijn waar ik vervolgens de stekker af knip en die gaat binnen de garantie stuk dan verwacht ik toch discussie met de leverancier waar ik hem gekocht heb als ik aanspraak wil maken op de garantie.

• Vliegvlug
big bang schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:08:
[...]

Lidl bijvoorbeeld*

*bevriende mede tweaker heeft er ooit een met storing gehad die niet netjes in elkaar zat. Kan echter ook maandagochtendmodel zijn.
Bedank voor de suggestie maar ondanks dat er 3840W max in de specs staan zou ik het toch niet aandurven om daar mijn wasmachine en droger op aan te sluiten.

• big bang
Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:13:
[...]

Bedank voor de suggestie maar ondanks dat er 3800W max in de specs staan zou ik het toch niet aandurven om daar mijn wasmachine en droger op aan te sluiten.
Ik had net een alternatief toegevoegd aan mijn post. Die karaf blokken zijn goed met 16a continu te belasten, mits je er een 3g2,5 aansluitsnoer aan zet. Normaal zijn ze ook al met 2,5mm2 bedraad.

• Vliegvlug
@big bang Zo’n Karaf stekkerblok ziet er inderdaad een stuk robuuster uit wat meer vertrouwen geeft.
Merk wel dat ik me afvraag of een losse stekkerdoos wel zo handig is, dat ding moet toch weer ergens liggen en het is in essentie toch een natte ruimte. Iets direct op de muur heeft dan toch mijn voorkeur.

• big bang
Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:38:
@big bang Merk wel dat ik me afvraag of een losse stekkerdoos wel zo handig is, dat ding moet toch weer ergens liggen en het is in essentie toch een natte ruimte. Iets direct op de muur heeft dan toch mijn voorkeur.
Met IP44 voor die blokken zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken. Ik gebruik ze veel in veeleisende omstandigheden, en ze geven nooit* problemen. Ander voordeel van een stekkerblok, is dat hij er bij een storing zo tussenuit getrokken is.
*bij veelvoudig misbruik kan de kabel beschadigd raken aan de wartel, dat is echter het blok zelf niet aan te rekenen en bij jouw toepassing al helemaal geen issue

[Voor 6% gewijzigd door big bang op 17-05-2023 11:43]

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:41
Voordeel van die Keraf blokken is dat ze eenvoudig kunt vastschroeven. Daar zijn ze ook voor gemaakt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
pickboy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:45:
Voordeel van die Keraf blokken is dat ze eenvoudig kunt vastschroeven. Daar zijn ze ook voor gemaakt.
Nadeel is dat @Vliegvlug juist niets wilde vastschroeven. :+ Anders kan hij net zo goed de opbouwbehuizing kiezen.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:05
Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:09:
Dan zou ook nog een optie kunnen zijn inderdaad, een Shelly Plus 2PM en daar direct de aders van wasmachine en droger op, dan moet ik wel een afdekplaat voor de inbouwdoos vinden waar je netjes twee kabels in kan voeren met trekontlasting of wartels. Zijn die er wel?

Ander ding wat ik me afvraag is hoe het dan met de garantie op je apparatuur zit. De huidige apparaten zitten al ruim buiten garantie dus daar maak ik me geen zorgen om maar mocht er morgen een nieuwe nodig zijn waar ik vervolgens de stekker af knip en die gaat binnen de garantie stuk dan verwacht ik toch discussie met de leverancier waar ik hem gekocht heb als ik aanspraak wil maken op de garantie.
Even verder denkend in deze richting: vanwege garantie niet de stekker afknippen, maar vanuit de doos twee maal een korte verlengkabel met contrastekker eraan? Of een dubbele opbouwdoos ergens uit het zicht...

De bedrading of snoeren kunnen dan samen in een K25-gootje zodat alles uit het zicht is, met de aansluitingen achter de wasmachine en/of droger.

En voor dat K25 systeem zijn kleine afdekplaten te koop die je op die inbouwdoos kunt monteren:

Misschien nog niet de perfecte oplossing, maar uiteindelijk komen we wel ergens. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2Henk 'm!
Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:09:
Die Duitse fornuisaansluitdozen zijn wel bruikbaar daarvoor.

Past op de inbouwdoos en trekontlasting voor 2 snoeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug
Xander schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:06:
[...]

Die Duitse fornuisaansluitdozen zijn wel bruikbaar daarvoor.

[Afbeelding]
Past op de inbouwdoos en trekontlasting voor 2 snoeren.
Duh, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! :F :+
Heb notabene in het vorige deeltje van dit topic deze post met deze foto gepost:

Zit ik nog wel met het afknippen van de stekkers..

• big bang
Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:34:
[...]
Optie 1: bij een nieuw apparaat het aansluitsnoer verwijderen en opbergen. Bij een garantie claim zet je hem terug. Gebruiken doe je met een ander stuk draad. Kan alleen als de aansluiting aan de apparaat kant een beetje fatsoenlijk te doen is met kabelschoenen/adereindhulzen.

Optie 2: monteer 2x kabel met contrastekker zoals hierboven al geopperd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vliegvlug
Alles overwegend zie ik deze twee opties het meest zitten:
  1. Drievoudige half opbouw wcd met 2x Shelly Plus S erin geprikt
  2. Zo’n drievoudige Karaf stekkerdoos van @big bang met daarin een Shelly Plus 2PM van @TGEN en deze dan met 3M dubbelzijdig tape tegen de muur plakken.
Het eerste is wel het goedkoopste want dan hoef ik enkel de drievoudige wcd te kopen, de Shelly pluggen heb ik al.

Tweede is een stuk duurder maar aan de andere kant kan ik die Shelly pluggen nog op genoeg andere plekken inzetten dus dan kan ik de aanschaf van de 2PM al wegstrepen ;)

Vind een netjes ophangen stekkerdoos ook wel wat netter ogen dan een 3-voudige wcd met pluggen erin, bovendien kan ik in die stekkerdoos het derde stopcontact simpelweg niet aansluiten zodat ik me ook geen zorgen hoef te maken dat deze onverhoopt toch gebruikt wordt.

Keuzes, keuzes…

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:52:
Alles overwegend zie ik deze twee opties het meest zitten:
  1. Drievoudige half opbouw wcd met 2x Shelly Plus S erin geprikt
  2. Zo’n drievoudige Karaf stekkerdoos van @big bang met daarin een Shelly Plus 2PM van @TGEN en deze dan met 3M dubbelzijdig tape tegen de muur plakken.
Het eerste is wel het goedkoopste want dan hoef ik enkel de drievoudige wcd te kopen, de Shelly pluggen heb ik al.

Tweede is een stuk duurder maar aan de andere kant kan ik die Shelly pluggen nog op genoeg andere plekken inzetten dus dan kan ik de aanschaf van de 2PM al wegstrepen ;)

Vind een netjes ophangen stekkerdoos ook wel wat netter ogen dan een 3-voudige wcd met pluggen erin, bovendien kan ik in die stekkerdoos het derde stopcontact simpelweg niet aansluiten zodat ik me ook geen zorgen hoef te maken dat deze onverhoopt toch gebruikt wordt.

Keuzes, keuzes…
Ik zou voor optie 2 kiezen, maar goed, ik beheer jouw portemonnee niet ;).

Pixilated NetphreaX
DragonFly

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

*knip* over smaak valt niet te twisten en is niet constructief :)

[Voor 92% gewijzigd door Proton_ op 19-05-2023 12:37]

#team_UTC+1

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 22:18:
[...]

Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:52:
Vind een netjes ophangen stekkerdoos ook wel wat netter ogen dan een 3-voudige wcd met pluggen erin
Ik heb het gelezen en jezelf even gequote zodat je ook ziet wat ik lees ;)

Ik zou tussen de 2 áltijd kiezen voor een dubbele opbouw. Kan je nog kiezen wat voor Shelly ook :)

#team_UTC+1

• Vliegvlug
Ethirty schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:05:
[...]

[...]

Ik heb het gelezen en jezelf even gequote zodat je ook ziet wat ik lees ;)
Dan heb je niet ver genoeg terug gelezen.
Die eerste reactie die je quote was op de suggestie om een opbouwdoos te plaatsen waar reguliere inbouw wcd’s in kunnen en dat is 1 veel groter dan normale opbouw en 2 moeten er daarvoor gaten in de tegels.
Dan is een stekkerdoos tenminste iets waar geen gaten voor geboord hoeven te worden en omdat het een los element is staat dat beter naar mijn mening.

De tweede reactie die je quote is de vergelijking tussen een drievoudige half opbouw wcd met twee Shelly pluggen erin vs een stekkerdoos en dan oogt een stekkerdoos ook wat beter.

Zijn dus twee quotes die over verschillende dingen gaan en heeft geen zin die met elkaar in verband te brengen.

Grote voordeel van een losse stekkerdoos is ook nog dat er een snoer aan zit zodat je deze uit het zicht kan plaatsen achter de apparaat en dat het enige wat je dan nog ziet een stekker met snoer is in een normaal inbouw stopcontact. Dat ziet er sowieso beter uit dan enige opbouw oplossing.
Ik zou tussen de 2 áltijd kiezen voor een dubbele opbouw. Kan je nog kiezen wat voor Shelly ook :)
Wat bedoel je met precies een dubbele opbouw?

[Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 17-05-2023 23:57]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53
En gewoon 2x 10 cm verlengsnoer maken waarin je de shelly's steekt?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 23:27:
[...]

Wat bedoel je met precies een dubbele opbouw?

Misschien een slecht voorbeeld want voor buiten, maar er zijn er ook voor binnen, zowel horizontaal als verticaal.

#team_UTC+1

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Situatie: bestaande woning, 1 fase 35A aansluiting. Om op inductie te koken dient er dus een kookgroep geplaatst te worden. Maar ik zie dat op veel kookplaten de nul door middel van een brug doorgelust wordt. Bestaan er ook kookplaten waarbij dat wél netjes gaat met een gescheiden nul?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@TereZz heb je een voorbeeld?
Als de nul is doorgelust op de kookplaat, kun je de brug er toch uithalen?
Dan is het L1, N1, L2 en N2 aansluiten.

• jadjong
  • Nu online
TereZz schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:11:
Situatie: bestaande woning, 1 fase 35A aansluiting. Om op inductie te koken dient er dus een kookgroep geplaatst te worden. Maar ik zie dat op veel kookplaten de nul door middel van een brug doorgelust wordt. Bestaan er ook kookplaten waarbij dat wél netjes gaat met een gescheiden nul?
Brug verwijderen. :?

• IplugNplay
Meestal kan dat inderdaad, soms zit de verbinding intern.

Maar ik vraag mij af wat er niet netjes is aan een gekoppelde nul.

[Voor 14% gewijzigd door IplugNplay op 18-05-2023 23:02]

• IplugNplay
Vliegvlug schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:34:
[...]

Duh, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! :F :+
Heb notabene in het vorige deeltje van dit topic deze post met deze foto gepost:
[Afbeelding]

Wat is eigenlijk het doel van de hele contructie met die 2 pluggen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vliegvlug
IplugNplay schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 23:05:
[...]

Wat is eigenlijk het doel van de hele contructie met die 2 pluggen?
Meten van het electriciteitsverbruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:53
Tegenwoordig steeds meer stopcontacten in de meter kast zelf nodig. Heeft iemand een mooie opbouw mogelijkheid voor bv 8-voudig stopcontact opbouw of kom je dan op 2x 4 stopcontacten. Een verlengsnoer vastschroeven lijkt me niks.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online

@MeTooPV Dit soort spul wordt geregeld in 19" kasten gebruikt.
edit: kan je vast ook "vast" aansluiten, en daarmee weer ontopic.

[Voor 22% gewijzigd door onetime op 19-05-2023 10:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:23
Zijn er hier nog mensen met tips. Mijn elektra die door de betonnen vloer loopt zit compleet vast. Er zaten kabels in, maar door e.e.a. verleggen moest ik nieuwe kabels trekken. Echter, met het sjorren aan de draden lijkt er iets los geschoten te zijn. Alles wat ik erin stop lijkt op iets hards te stuiten (soort beton). Ook met een stofzuiger en draad komt er niets meer doorheen :( er zit nu geen draad meer maar ook een trekveer of wat dan ook wil er niet meer doorheen..

Er lijkt iets los geschoten te zijn (het is een betonnen dekvloer). Kan ik hier nog iets mee of moet ik het opgeven?

[Voor 8% gewijzigd door ID-College op 19-05-2023 18:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ID-College Zat er wel aan beide kanten ruim beweging in of heb je de draden in een lasdoos uit de lasklemmen losgetrokken? Dan lasdoos opsporen en die vrij maken en van daaruit verder werken.

Desnoods met een leiding volger de pijp volgen tot waar hij geblokkeerd is en daar de vloer open maken.
Als je dan naar 2 kanten de boel vrij hebt met een koppelstuk aan elkaar maken, er weer draden in en daarna de vloer aanhelen. Heb zelf een stuk dekvloer verwijderd om multiplex voor kracht verdeling te leggen. Simpel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Ik heb de consensus uit dit topic wbt kookgroep-krachtgroep bij de kookgroep in de topicstart verwerkt en een stel plaatjes die het niet meer deden vervangen. Later weer verder.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:14

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Nadat ik mijn groepenkast afgelopen week heb voorbereid op de Stedin monteur die volgende week onze aansluiting van 1x35A naar 3x25A komt aanpassen, begint er toch iets in mijn hoofd te knagen. Hoop dat jullie even mee willen kijken en willen aangeven of mijn uitvoering 'veilig' is. Ik zag hierboven al een vergelijkbare foto van @Thijs82 in zijn post, dus dat gaf al een beetje antwoord, maar toch nog even breder checken.

Wat heb ik gedaan:
  1. Ik heb de 2-polige hoofdschakelaar vervangen door een 4-polige van ABB voorzien van tijdelijke brug.
  2. Vervolgens heb ik de uitgangen van de hoofdschakelaar gekoppeld aan de aansluitblokjes onderin de ABB HAF kast.
  3. Daarna ben ik vanuit die aansluitblokjes naar de verschillende aardlekschakelaars gegaan (1 per fase).
  4. Ook ben ik van de aansluitblokjes van de linker ABB HAF kast naar de aansluitblokjes in de rechter ABB HAF kast gegaan, waar nu nog alleen de aansluiting voor de EV zit.
  5. Vanuit die aansluitblokjes ben ik dan naar de ALS van de EV gegaan.
Alle verbindingen zijn in 6mm2 flexibele draad met adereindhulzen uitgevoerd.

Mijn vraag waar ik nu over begin te twijfelen: mogen die aansluitblokjes op deze manier gebruikt worden? Je ziet namelijk ook heel vaak dat er via de invoerzijde van de ALS'en doorgelust wordt. Zo was het ook toen mijn groepenkast nog 1-fase was. Alle doorverbindingen verliepen via de ingangskant van de ALS'en.

Hieronder wat foto's:

Overzicht groepenkast:

Nieuwe hoofdschakelaar geplaatst en aangesloten op de aansluitblokjes:

Verbinding naar de rechter groepenkast voor EV:

Oh ja, dit zijn die aansluitblokjes:

Ben benieuwd naar jullie reactie (en bedankt alvast _/-\o_ )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@vanenkelen Ziet er goed uit. Er zijn alleen mede typers die die Chint uit de toon vinden vallen.
("slecht" Chinees spul, ABB degelijk A-merk.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

onetime schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:10:
@vanenkelen Ziet er goed uit. Er zijn alleen mede typers die die Chint uit de toon vinden vallen.
("slecht" Chinees spul, ABB degelijk A-merk.)
Thanks voor je comment. De Chint, daar ben ik me bewust van (dat mensen hem uit de toon vinden vallen). Heb voor mijzelf destijds de voor- en nadelen afgewogen en hem toch genomen.

Mijn grootste vraagteken was nu of ik de aansluitblokjes wel op deze manier mocht gebruiken, dus als verdelers tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SaturN
  • Laatst online: 05-06 07:48
Oke, op welke automaat sluit ik de nul aan in een 3 fase opstelling? Ze waren al doorgelusd maar nu twijfel ik welke automaat ik moet pakken of maakt dit niets uit?

Acties:
  • +1Henk 'm!
vanenkelen schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:13:
[...]

Thanks voor je comment. De Chint, daar ben ik me bewust van (dat mensen hem uit de toon vinden vallen). Heb voor mijzelf destijds de voor- en nadelen afgewogen en hem toch genomen.

Mijn grootste vraagteken was nu of ik de aansluitblokjes wel op deze manier mocht gebruiken, dus als verdelers tussen de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars.
Ja, daar zijn die blokjes voor bedoeld. ;)

Waarom heb je er voor gekozen om op de blokjes L2 - L3 - N - L1 aan te sluiten in plaats van L1 - L2 - L3 - N zoals iedereen? :+ Volgens mij staat er zelfs een codering in het plastic gedrukt net onder die blokjes, niet dat je daar nog iets van ziet met de kapjes erop geplaatst...

Acties:
  • +1Henk 'm!
SaturN schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:21:
Oke, op welke automaat sluit ik de nul aan in een 3 fase opstelling? Ze waren al doorgelusd maar nu twijfel ik welke automaat ik moet pakken of maakt dit niets uit?

[Afbeelding]
De linker of rechter van de 3, dat maakt niet uit (de middelste wordt lastig).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
vanenkelen schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:13:
Daar zijn die dingen voor. Vind alleen je kleurenvolgorde raar. Uit je hoofdschakelaar gaat het goed, maar bij de blokjes zitten de kleuren door elkaar. Maakt voor de werking niet uit, alleen de OCD-politie wordt er niet vrolijk van. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• habbekrats
@SaturN ik vermoed net links van de grijze draad, daar is nog 1 blauwe klem over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ID-College
onetime schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 19:45:
@ID-College Zat er wel aan beide kanten ruim beweging in of heb je de draden in een lasdoos uit de lasklemmen losgetrokken? Dan lasdoos opsporen en die vrij maken en van daaruit verder werken.

Desnoods met een leiding volger de pijp volgen tot waar hij geblokkeerd is en daar de vloer open maken.
Als je dan naar 2 kanten de boel vrij hebt met een koppelstuk aan elkaar maken, er weer draden in en daarna de vloer aanhelen. Heb zelf een stuk dekvloer verwijderd om multiplex voor kracht verdeling te leggen. Simpel.
Ook in een betonnen vloer? Ben bang dat ik aan alle kanten moet slijpen en het zit vrij diep (15cm). Geen idee of dat überhaupt een goed idee is.. wel echt karig dit, want het betrof ook een hotelschakeling, dus even vanaf de meterkast nieuwe draden aanleggen wordt wel lastig :(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• big bang
@ID-College weet je zeker dat de buis niet naar een centraaldoos een verdieping lager gaat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Xander schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:23:
[...]

Ja, daar zijn die blokjes voor bedoeld. ;)

Waarom heb je er voor gekozen om op de blokjes L2 - L3 - N - L1 aan te sluiten in plaats van L1 - L2 - L3 - N zoals iedereen? :+ Volgens mij staat er zelfs een codering in het plastic gedrukt net onder die blokjes, niet dat je daar nog iets van ziet met de kapjes erop geplaatst...
jadjong schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:27:
[...]

Daar zijn die dingen voor. Vind alleen je kleurenvolgorde raar. Uit je hoofdschakelaar gaat het goed, maar bij de blokjes zitten de kleuren door elkaar. Maakt voor de werking niet uit, alleen de OCD-politie wordt er niet vrolijk van. :P
Dank beiden voor de bevestiging dat die blokjes daar inderdaad voor zijn.

Mbt de volgorde L1, L2, L3…. Ik zou zweren dat ik dat ergens gelezen/gezien heb, maar kan het zo snel niet terugvinden 🙃. Ik ga er nog eens induiken, over het algemeen ben ik daar redelijk grondig in en conformeer ik met met dit soort techniek graag maximaal aan de standaard en/of voorgeschreven methode.

Edit:
Heb iets gevonden. Heb de materialen bij SanderVunderink gekocht en daar staat het volgende bij die blokjes:

De twee 5-voudige blokjes zijn voor L1 en N. En de 5-voudige blokjes passen alleen op de 3e en 4e plek in de kast. Er vanuit gaande dat de instructie op de website klopt kan de volgorde dus sowieso niet L1-L2-L3-N-PE zijn, maar moeten L1 en N op plek 3 en 4 zitten.

[Voor 31% gewijzigd door vanenkelen op 20-05-2023 00:07]

Acties:
  • +3Henk 'm!
vanenkelen schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:48:
De twee 5-voudige blokjes zijn voor L1 en N. En de 5-voudige blokjes passen alleen op de 3e en 4e plek in de kast. Er vanuit gaande dat de instructie op de website klopt kan de volgorde dus sowieso niet L1-L2-L3-N-PE zijn, maar moeten L1 en N op plek 3 en 4 zitten.
Die tekst van sandervunderink.nl klopt niet.

Als je goed kijkt in zo'n ABB kast, voordat je de kapjes ervoor klikt, staat er gewoon tekst ingedrukt.

Goed zoeken, ik krijg het amper op de foto, maar het staat er wel. :+

Gewoon L1 - L2 - L3 - N - PE dus...

• ID-College
big bang schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 23:24:
@ID-College weet je zeker dat de buis niet naar een centraaldoos een verdieping lager gaat?
Zeker dar gaat ie.. hij gaat de betonnen vloer in op zolder en dan naar de centraaldoos in de badkamer. Na 60cm stuit ik op iets hards. Als ik een buigveer erin stop dan kom ik tegen iets heel hards aan, alsof ik tegen een betonnen stuk bots. Dat is echt heel gek, want er kwamen draden uit. Er lijkt iets in de betonnen vloer te zijn los geschoten waardoor ik met geen mogelijkheid meer kom naar mijn centraaldoos een verdieping beneden...

Is het überhaupt slim op ergens op zolder een stuk van 15cm compleet uit te vrezen/hameren? Leiding ligt vrij diep en ben nog bang dat ik straks ergens in de badkamer door t plafond kom :P en natuurlijk maakt het de vloer niet sterker..

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Xander schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 00:57:
[...]

Als je goed kijkt in zo'n ABB kast, voordat je de kapjes ervoor klikt, staat er gewoon tekst ingedrukt.

Ik zag die tekst ook nog bij andere leveranciers, dat is dan toch gek/slecht?

Maar goed, je foto’s spreken voor zich. Bedankt, ik ga met extra licht en mijn leesbril (helaas begint die steeds vaker nodig te worden) weer terug de groepenkast in 😉.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@ID-College Heb je een endoscoop? Met wat je er nu bij verteld denk ik aan een tijdens de bouw beschadigde pijp waar beton in is gelopen toen de draden er al in zaten ...

• IplugNplay
ID-College schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 05:32:
[...]

Zeker dar gaat ie.. hij gaat de betonnen vloer in op zolder en dan naar de centraaldoos in de badkamer. Na 60cm stuit ik op iets hards. Als ik een buigveer erin stop dan kom ik tegen iets heel hards aan, alsof ik tegen een betonnen stuk bots. Dat is echt heel gek, want er kwamen draden uit. Er lijkt iets in de betonnen vloer te zijn los geschoten waardoor ik met geen mogelijkheid meer kom naar mijn centraaldoos een verdieping beneden...

Is het überhaupt slim op ergens op zolder een stuk van 15cm compleet uit te vrezen/hameren? Leiding ligt vrij diep en ben nog bang dat ik straks ergens in de badkamer door t plafond kom :P en natuurlijk maakt het de vloer niet sterker..
Traject is dus wand> vloer>centraaldoos ?
Of zit er een verdieping tussen, dan misschien flex losgeschoten in een koof?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
Mono warmtepomp (itho Amber) vraagt conform installatie manual 2 fase kookgroep (C kar.) in meterkast (voor warmtepomp + 3kw elektrisch element). En dan een 2 fase werkschakelaar bij de pomp. Dus 2xn fase en twee N kabel plus aarde. Is een 3 fase automaat/alamat niet logischer in een 3 fase meterkast. Met een 3 fase werkschakelaar waarbij dan L3 bijvoorbeeld niet gebruikt wordt, en N gedeelt. In anologie met het hele kookgroeptopic. Of zijn 2 fase kookgroepen gewoon toegestaan/beter voor warmtepompen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Xander schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 00:57:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

De OCD politie is er snel bij :)
Maar ik ben zelf net zo erg, die Chint kan ik niet aanzien :X

• onetime
  • Niet online
@Thimmah Inderdaad analoog aan de kookgroep. Dus 3fase aanleggen. Bij mijn weten is er ook geen 2fase kabel of hij moet zeldzaam zijn. (2P2NPE)

Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee