Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste
Acties:
  • 647.796 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58

TGEN

Hmmmx_

Thijs82 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:32:
Laatste vraag;
Op welke fase zouden jullie de PV zetten? Ik neem aan op de fase waar de grootste en meeste gebruikers zitten? Dus de EV of airco groep die ik heb?
De EV lijkt 3-fase te gaan laden als ik je plaatje zo bekijk, dus daarvoor maakt t niet zo uit. Ik zou 'm inderdaad op de fase plakken waar je airco('s?) zit(ten), of je wasmachine/wasdroger oid. Financieel maakt het niet heel veel uit, want je slimme meter zal intern toch salderen over de telwerken (dus 1 kW opwek op fase 1 en 1 kW afname op fase 2 is 0 kW op de meter).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:34

Ethirty

Who...me?

TwingyTwingy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:27:
[...]

Dat is zeker een goede. Dan laat ik hem dat direct doen.
Er komt ook een PV-alamat (enkelfastige omvormer). Die kan hij gewoon op één van de fases kwijt.

Als ik jou goed begrijp en de elektricien vrijdag de 3 aardleks laat verdelen, dan hoeft alleen de netbeheerder nog iets te doen?
Die sluit de netaansluiting aan op je 3-fase schakelaar en verwijderd de brug. De rest is dan al helemaal voorbereid op 3 fase.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:11:
[...] En zelfs dat had ik niet nodig, had ik geen tijd voor om te bestellen. Maar was helemaal geen issue, L2 en L3 kabeltjes zijn afgedopt in de kast gelegd
Dan heb je geluk gehad, er zijn hier andere verhalen bekend. (geen ombouw totdat 4P hoofdschakelaar er is)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Thijs82 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:32:
Ik heb in de rechterkast gekozen voor een losse 4P aardlek en automaten omdat deze voordeliger zijn in één koop dan losse componenten met aardlek automaten samenstellen.
Het voldoet zo alleen niet aan NEN1010. Een EV lader moet zijn aangesloten achter een eigen 30mA aardlekschakelaar (dus niet gedeeld met de kookplaat).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Thijs82 PV op de fase met de laagste spanning als het zonnig is.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Xander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Het voldoet zo alleen niet aan NEN1010. Een EV lader moet zijn aangesloten achter een eigen 30mA aardlekschakelaar (dus niet gedeeld met de kookplaat).
Dat wist ik niet, dan wordt het in eerste instantie toch een aardlekautomaat ipv een losse schakelaar en automaten. ;) De exacte specificaties krijg ik overigens nog door van de laadpaal installateur. Als ik dat heb geregeld is alles NEN1010 compliant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:11:
[...]

En zelfs dat had ik niet nodig, had ik geen tijd voor om te bestellen. Maar was helemaal geen issue, L2 en L3 kabeltjes zijn afgedopt in de kast gelegd
Hier heb je echt geen garantie op, liggend aan de medewerker van de netbeheerder kan die ook zo rechtsomkeer maken en kun je weer twee maanden wachten tot het volgende gaatje in de planning.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:43:
[...]

Maar die treklippen is only one-time vast is vast toch?
Los gaat alleen maar met de hamer en dan is t kapot of niet...
Ja ik heb wel reserve lipjes, en je kan met wat gereedschap de metalen veer wegduwen zodat het loskomt (soort ty wrap verbinding) maar bij mij gaat dat metaal dan ook vaak stuk en pak ik toch een nieuwe doos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:10:
[...] Zijn zeker een optie, is wel een stukje duurder, op de kop af (via SanderVunderink):
  • € 282,16 ABB alamats
  • € 152,50 ABB installatieautomaten + aardlekschakelaars
  • € 378,40 Eaton alamats
  • € 209,38 Eaton installatieautomaten + aardlekschakelaars
Maar als ik de huidige 8 groepen ga uitbreiden met een groep voor de airco komt de prijs tussen alamats en inst.auto+ALS een stukje dichterbij elkaar.
  • € 317,43 ABB alamats
  • € 202,08 ABB installatieautomaten + aardlekschakelaars
  • € 425,70 Eaton alamats
  • € 275,94 Eaton installatieautomaten + aardlekschakelaars
Maar om de opties open te houden, blijf ik wel benieuwd:
Wat zijn de nadelen voor het kiezen van 63A i.p.v. 40A aardlekschakelaars anders dan de prijs?
Het grote voordeel van alamats is dat iedere groep ook qua aardlek helemaal onafhankelijk is.
En je niets hoeft voor te beveiligen. Geen grens van 4 groepen per aardlek. De groepen gewoon te verdelen over de fases bij 3fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

icecreamfarmer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:59:
[...]

Heb nu dit in elkaar gezet.
[Afbeelding]

In principe alles wat ik niet nodig heb verwijderd en de groepen weer aangesloten.
Dit klopt zo toch?

Moet ik de aardlek nog op een specifieke fase aansluiten om te kunnen testen of hij werkt?
Geen opmerkingen?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 09:59:
[...] Heb nu dit in elkaar gezet.
[Afbeelding]

In principe alles wat ik niet nodig heb verwijderd en de groepen weer aangesloten.
Dit klopt zo toch?

Moet ik de aardlek nog op een specifieke fase aansluiten om te kunnen testen of hij werkt?
??? Bedoel je of de testknop werkt? Dat staat op de aardlek zelf. sorry was ondergesneeuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:12:
[...]

Het grote voordeel van alamats is dat iedere groep ook qua aardlek helemaal onafhankelijk is.
En je niets hoeft voor te beveiligen. Geen grens van 4 groepen per aardlek. De groepen gewoon te verdelen over de fases bij 3fase.
Ik zie zeker het voordeel, maar een nadeel anders dan de prijs is dat ze 2DIN in beslag nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

onetime schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:33:
[...]

??? Bedoel je of de testknop werkt? Dat staat op de aardlek zelf. sorry was ondergesneeuwd
Meer in het algemeen. Zag idd dat ik de fase moest veranderen voor de test knop. Net met stekker en gloeilamp geprobeerd en het werkt.

Nog tips om die stugge 6mm kabel te kunnen buigen zonder de mantel te beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:16

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Xander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Hoe zit het trouwens met de gevallen waarin de EV lader zelf zowel ac als dc lekstroom beveiligt? Kan je de gedeelde aardlek dan aanmerken als voorbeveiliging van de kabel en dat de lader dan alsnog de vereiste individuele aardlek heeft?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rimco schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:45:
[...]

Hoe zit het trouwens met de gevallen waarin de EV lader zelf zowel ac als dc lekstroom beveiligt? Kan je de gedeelde aardlek dan aanmerken als voorbeveiliging van de kabel en dat de lader dan alsnog de vereiste individuele aardlek heeft?
Goede vraag, dat schrijft men niet in de norm. Alleen dus letterlijk:
722.531.2.6 Met uitzondering van stroomketens die gebruik maken van elektrische scheiding als beschermingsmaatregel, moet elk aansluitpunt worden beschermd door zijn eigen toestel voor aardlekbeveiliging van ten minste type A, met een aanspreekstroom van ten hoogste 30 mA.
Een lader met ingebouwde 30mA aardlekbeveiliging voldoet aan dat laatste, maar het lijkt me niet de bedoeling om het ding dan alsnog voor te beveiligen met een 30mA aardlekschakelaar welke ook andere toestellen beveiligt.

Ik kan ook alleen maar gissen waarom deze bepaling in NEN1010 staat (ik heb het niet zelf geschreven :+ en heb er eigenlijk nooit een goede uitleg bij gevonden).
- Is het omdat de lader wellicht beveiligt tegen DC lekstromen >6mA, maar dat er nog steeds DC lekstromen >6mA door de aardlekschakelaar kunnen lopen wanneer je er méér op aansluit dan de lader? (Maar waarom is er dan geen soortgelijke bepaling in hoofdstuk 712 over PV-installaties?)
- Is het om ongewenst uitschakelen te voorkomen? (Kan het me niet zo goed voorstellen)
- ???

Ik kan in ieder geval geen reden voor deze bepaling verzinnen, die wat jij voorstelt logisch doet klinken, dus ik gok dat dat niet de bedoeling is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dit nog een type AC aardlekschakelaar? Of is het net modern genoeg om al type A te zijn?

Type AC moet je sowieso niet gebruiken voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:55
onetime schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:44:
@mar-10
1- ja
2- ja
3- liefst alamat, maar automaat mag volgens mij ook. (kookplaat dubbel geïsoleerd)
4- identieke kast er naast.

edit: neem 1 fase aardleks en hergebruik 1 3fase aardlek voor de kookplaat-krachtgroep.
edit: heb je nog een aardlek over voor de toekomstige laadpaal-krachtgroep.
Nog een vraag: hoe zwaar moet de automaat worden die voor de onderverdeler op zolder komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Xander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:57:
[...]

Goede vraag, dat schrijft men niet in de norm. Alleen dus letterlijk:

[...]

Een lader met ingebouwde 30mA aardlekbeveiliging voldoet aan dat laatste, maar het lijkt me niet de bedoeling om het ding dan alsnog voor te beveiligen met een 30mA aardlekschakelaar welke ook andere toestellen beveiligt.
Is het eigenlijk überhaupt noodzakelijkverplicht om elke uitgaande kabel beveiligd te hebben dmv aardlekschakelaar indien het aan het einde van de kabel wel is beveiligd? Gevallen zoals dus EV lader met lekstroomdetectie, WP met aardlekschakelaar ingebouwd (Panasonic) of algemene onderverdelers met aardlekschakelaars?

Dit alles natuurlijk onder de aanname dat we de aardverspreidingsweerstand niet weten en kortsluiting fase-aarde wellicht niet hoog genoeg is voor de zekering.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Even een vraag, in de tuin komt een tuinhuis met plek voor 15 zonnepanelen. (Oost/West) Hier komt een SE6K omvormer op, 6000Wp dus. Dit is een 3 fase omvormer en gaat ook balanceren over de 3 fases.

Nu was mijn plan om vanuit de "hoofd" meterkast een 5x6 grondkabel te leggen naar het tuinhuis. In het tuinhuis een kleine groepenkast te plaatsen voor de omvormer en stroom in het tuinhuis. Nu ben ik benieuwd hoe jullie de opbouw hiervan zouden adviseren. Zelf dacht ik het volgende:

Vanaf de meter naar:
3 fase hoofdschakelaar in de hoofdmeterkast. Hierop de 5x6 grondkabel. (Die naar het tuinhuis loopt)

In het tuinhuis:
3 fase alamat tbv de PV omvormer (B kar 30ma)
2 of 3 16a L+N alamats voor het tuinhuis.

En optioneel nog een hoofdschakelaar, weet niet of dit een vereiste is omdat die in de meterkast in huis ook al zit?

Of zouden jullie anders adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Xander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Is dit nog een type AC aardlekschakelaar? Of is het net modern genoeg om al type A te zijn?

Type AC moet je sowieso niet gebruiken voor zonnepanelen.
Daar vraag je mij wat. Volgens mij redelijk nieuw (zeg max 10 jaar maar eerder 5).

Staan 2 tekens op. Een sinusoide en een soort haaienvin.

Die eerste zou ac betekenen maar die tweede krijg ik niet gevonden. AC mag al decennia niet meer dus dat lijkt mij sterk.

[ Voor 20% gewijzigd door icecreamfarmer op 08-05-2023 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

g00gle schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:52:
Even een vraag, in de tuin komt een tuinhuis met plek voor 15 zonnepanelen. (Oost/West) Hier komt een SE6K omvormer op, 6000Wp dus. Dit is een 3 fase omvormer en gaat ook balanceren over de 3 fases.

Nu was mijn plan om vanuit de "hoofd" meterkast een 5x6 grondkabel te leggen naar het tuinhuis. In het tuinhuis een kleine groepenkast te plaatsen voor de omvormer en stroom in het tuinhuis. Nu ben ik benieuwd hoe jullie de opbouw hiervan zouden adviseren. Zelf dacht ik het volgende:

Vanaf de meter naar:
3 fase hoofdschakelaar in de hoofdmeterkast. Hierop de 5x6 grondkabel. (Die naar het tuinhuis loopt)

In het tuinhuis:
3 fase alamat tbv de PV omvormer (B kar 30ma)
2 of 3 16a L+N alamats voor het tuinhuis.

En optioneel nog een hoofdschakelaar, weet niet of dit een vereiste is omdat die in de meterkast in huis ook al zit?

Of zouden jullie anders adviseren?
Ik zou sowieso de kabel beveiligen in je groepenkast (dat ding in je meterkast). Nu zet je een spade in de grond en pak je 3x25A (of hoger) mee, ik zou het afraden.
Tevens zou ik 4x6mm2 kabel verwachten een ymvk-as waarbij de aardlitze (mantel om de aders) ook als aarde functioneert (mits correct aangesloten(!)). Dan pak je met die spade altijd eerst aarde dan een fase en dus gaat je aardlekschakelaar (of automaat) er door. Overigens nu ik dit typ bedenk ik mij dat sommige PV-installaties een relatief dikke aarde vereisen, dan zou een 5x6mm2 ymvk-as wel voldoen indien de litze niet zou voldoen voor die dikte.

Over de opbouw in je tuinhuisje kunnen anderen meer zinnigs zeggen dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Nu online
@True Tuurlijk je heb helemaal gelijk, het wordt 4x6 + litze. Het gaat idd om een grond kabel. En inderdaad verstandig om al in de meterkast een aardlek toe te passen. Maar dan denk ik zo:

Huidige hoofdschakelaar meterkast.
Nieuwe 3 fase ALS, (maar wat, gewoon 40a?)
Kabel richting tuinhuis en daar dan gewoon automaten toepassen?

Hoofdaansluiting is overigens 3x25a

Ik wil het tuinhuis los van de rest van het huis hebben. Zowel kwa aardlek als automaten. Zodat een storing daar het ligt in de rest van de woning niet uit gaat doen.

Alleen twijfel ik over de juiste opbouw van het geheel. Dus hoop dat iemand mij daar in kan adviseren.

[ Voor 32% gewijzigd door g00gle op 08-05-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rimco schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:15:
Is het eigenlijk überhaupt noodzakelijkverplicht om elke uitgaande kabel beveiligd te hebben dmv aardlekschakelaar indien het aan het einde van de kabel wel is beveiligd? Gevallen zoals dus EV lader met lekstroomdetectie, WP met aardlekschakelaar ingebouwd (Panasonic) of algemene onderverdelers met aardlekschakelaars?
Nee, niet altijd.
Dit alles natuurlijk onder de aanname dat we de aardverspreidingsweerstand niet weten en kortsluiting fase-aarde wellicht niet hoog genoeg is voor de zekering.
Wanneer je wel weet dat de aardverspreidingsweerstand voldoende laag is wordt het verhaal wel een stuk eenvoudiger natuurlijk, dan heb je voor de foutbescherming geen aardlekbeveiliging nodig. Natuurlijk voor een laadpaal wel nog steeds aanvullende 30mA aardlekbeveiliging zoals voorgeschreven in 722.531.2 (en voor diverse zaken zoals wandcontactdozen bestemd voor algemeen gebruik door leken, aansluitpunten voor verlichting in ruimten met een woonfunctie of installaties in ruimten met bad of douche).

Heb je toegang tot NEN1010?

Wanneer je (in een gedeelte van de installatie) niet kunt voldoen aan
- automatische uitschakeling van de voeding (rubriek 411);
zul je (voor dat gedeelte van de installatie) een andere beschermingsmaatregel moeten toepassen, te kiezen uit:
- dubbele of versterkte isolatie (rubriek 412);
- elektrische scheiding van de voeding voor één elektrisch toestel (rubriek 413);
- extra lage spanning: SELV en PELV (rubriek 414).
Die laatste twee moet je in deze context maar snel vergeten, maar dubbele of versterkte isolatie is mogelijk wel een optie. Denk aan een dubbel geïsoleerde leiding (of gelijkwaardig) naar een dubbel geïsoleerde verdeelinrichting (of gelijkwaardig). De leiding naar een kunststof PV-verdeler op zolder hoeft dus doorgaans niet door een aardlekschakelaar beveiligd te zijn. Ik kreeg laatst in dit topic op m'n kop door te beweren dat "dubbel geïsoleerd" op meer zaken dan op elektrisch handgereedschap kan slaan, maar zolang NEN1010 en literatuur van aardingsbedrijven de term ook gebruikt trek ik me daar niet te veel van aan. :+

Of dat ook toepasbaar is op een omvormer, warmtepomp of laadpaal ligt aan het toestel. Deze zullen doorgaans niet voldoen aan klasse II. De contactdoos in een autolader is misschien beveiligd door een aardlekschakelaar, maar de autolader zelf heeft wellicht ook gewoon een metalen omhulsel waardoor sluiting naar aarde nog vóór deze aardlekbeveiliging niet is uitgesloten. In dat geval zul je toch een aardlekschakelaar moeten toepassen, in de hoofdverdeler of in een kunststof verdeelkast net voor de autolader.

De hamvraag is dus eigenlijk: Kan er ergens kortsluiting naar aarde optreden bij een enkele fout (zoals een beschadigde draad alleen voorzien van fundamentele isolatie)? Zo ja dan moet je daar tegen beveiligen.

Let op dat ook kabel met een metalen mantel (lees: grondkabel) niet voldoet aan rubriek 412 (zie 412.2.4.1). Een grondkabel naar een autolader zul je dus sowieso aan het begin van de kabel met een aardlekschakelaar moeten beveiligen, tenzij je weet dat de aardverspreidingsweerstand voldoende laag is om automatische uitschakeling van de voeding volgens rubriek 411 te realiseren met een installatieautomaat of smeltpatroon.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 08-05-2023 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:54:
[...]

Daar vraag je mij wat. Volgens mij redelijk nieuw (zeg max 10 jaar maar eerder 5).
Eerder 25 jaar... :? Schupa bestaat volgens mij niet meer sinds eind jaren '90 (is overgenomen door GEWISS).
Staan 2 tekens op. Een sinusoide en een soort haaienvin.

Die eerste zou ac betekenen maar die tweede krijg ik niet gevonden. AC mag al decennia niet meer dus dat lijkt mij sterk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ORTVr07FEzL_BeVlM1Vnf2XOxkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNEtREoyz49KswsQHfKLlX4R.jpg?f=fotoalbum_large
Zie voor type A de 2e regel, je moet dus het symbool met 2 halve sinussen hebben.

Als dat er niet op staat mag de aardlekschakelaar sinds 1997 in Nederland niet meer voor nieuwe installaties worden gebruikt. Ik zou het zeker niet toepassen voor mijn PV-installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
g00gle schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:18:
Nieuwe 3 fase ALS, (maar wat, gewoon 40a?)
Ik zou een alamat doen van 16A, als extra bescherming van de kabel en om te zorgen dat je hoofdzekering niet meteen klapt als je echt los gaat op die kabel :) De kans is aanwezig dat je hoofdzekering dan ook gaat, maar het kan net genoeg zijn om het tuinhuis in het donker te zetten maar het woonhuis niet.

Aan de andere kant, die keer dat je de kabel raakt het woonhuis in het donker kan een acceptabel risico zijn; je hebt altijd nog de hoofdzekering. Zeker als dat automaten zijn waar je zelf bij kunt.

Als je voor een ALS gaat dan is 40A genoeg. Los van dat het gezien de plek in de keten geen 40A te verwerken krijgt doet je 6 kW omvormer iets meer dan 8A, en 8+25 < 40.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Xander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:31:
[...]
Denk aan een dubbel geïsoleerde leiding (of gelijkwaardig) naar een dubbel geïsoleerde verdeelinrichting (of gelijkwaardig). De leiding naar een kunststof PV-verdeler op zolder hoeft dus doorgaans niet door een aardlekschakelaar beveiligd te zijn.
Zelf geen toegang, vandaar ook mijn vragen :) In het kort komt het er dus op neer dat het zonder aardlek kan zolang het traject tot aan de uiteindelijke aardlek (of verbruiker) klasse 2 is. Klopt het dat een standaard kabel (x/ymvk) en VD draad in buis daar al aan voldoet? Bij VD zou ik nog twijfelen of beschadigde aders (nul+aarde) nog wordt gezien als mogelijk risico.

Een willekeurig klasse 2 apparaat heeft uiteindelijk ook gewoon een kabel er aan zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Nu online
@Paul Dus als ik het goed begrijp:

Meterkast in huis gezien vanaf de meter:
- hoofdschakelaar
- alamat 3P+N 16a b 30ma (of beter ALS van 40a?)

--- grondkabel 4x6 + aardlinz ---

Tuinhuis:
- 3 fase krachtgroep 16a b-kar (tbv PV omvormer)
- 2 of 3 losse groepen voor stopcontacten en verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rimco schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:53:
[...]

Zelf geen toegang, vandaar ook mijn vragen :) In het kort komt het er dus op neer dat het zonder aardlek kan zolang het traject tot aan de uiteindelijke aardlek (of verbruiker) klasse 2 is.
Of als foutbescherming volgens 411 ook zonder aardlekschakelaar gewaardeerd is natuurlijk, bij een lage aardingsweerstand.
Klopt het dat een standaard kabel (x/ymvk) en VD draad in buis daar al aan voldoet? Bij VD zou ik nog twijfelen of beschadigde aders (nul+aarde) nog wordt gezien als mogelijk risico.
Ja dat klopt.
412.2.4.1 Leidingsystemen die zijn aangelegd in overeenstemming met hoofdstuk 52, worden geacht te voldoen aan de eisen van 412.2 indien:
— de toegekende spanning van het leidingsysteem niet minder bedraagt dan de nominale spanning van het stelsel en ten minste 300/500 V bedraagt en
— een voldoende mechanische bescherming van de fundamentele isolatie tot stand is gebracht door een of meer van het volgende:
a) de niet-metalen mantel van de kabel of
b) niet-metalen kabelgoten of kabelkanalen overeenkomstig de NEN-EN-IEC 61084-reeks of niet metalen buis overeenkomstig de NEN-EN-IEC 61386-reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Xander schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:01:
[...]

Of als foutbescherming volgens 411 ook zonder aardlekschakelaar gewaardeerd is natuurlijk, bij een lage aardingsweerstand.

[...]

Ja dat klopt.

[...]
Lage aardingsweerstand blijft altijd een heikel punt (tenzij aangeboden door netbeheerder), vandaar laat ik die gewoon even buiten beschouwing.

Ik zie net dat mijn zinsopbouw wat ambigu was, dus ter controle: De tekst lijkt aan te geven dat er kabelgoten of kabelkanalen nodig zijn, ook voor x/ymvk, correct?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Paul schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:44:
[...]
Ik zou een alamat doen van 16A, als extra bescherming van de kabel en om te zorgen dat je hoofdzekering niet meteen klapt als je echt los gaat op die kabel :)
@g00gle Ik zou ook gewoon een B16 aardlekautomaat kiezen. Je levert toch niet meer dan 8A terug en wilt niet meer dan 1x16A of 2x16A afnemen, dus 16A is genoeg.

Selectiviteit is een utopie met een onderverdeler in een 3x25A installatie, maar ik zou (zo goed als mogelijk) selectiviteit ten opzichte van de hoofdzekeringen belangrijker vinden dan selectiviteit tussen deze voorbeveiliging en de eindgroepen in het tuinhuis. Dus dan maar overal B16 toepassen. ;)
g00gle schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:55:
@Paul Dus als ik het goed begrijp:

Meterkast in huis gezien vanaf de meter:
- hoofdschakelaar
- alamat 3P+N 16a b 30ma (of beter ALS van 40a?)

--- grondkabel 4x6 + aardlinz ---

Tuinhuis:
- 3 fase krachtgroep 16a b-kar (tbv PV omvormer)
- 2 of 3 losse groepen voor stopcontacten en verlichting.
Voor iets meer bedrijfszekerheid zou je in de woning een 300mA aardlekautomaat kunnen toepassen en in de onderverdeler voor de stopcontacten en verlichting 30mA aardlekautomaten. Bekijk vooral ook even wat de installatiehandleiding van de omvormer voorschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rimco schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:09:
[...]

Ik zie net dat mijn zinsopbouw wat ambigu was, dus ter controle: De tekst lijkt aan te geven dat er kabelgoten of kabelkanalen nodig zijn, ook voor x/ymvk, correct?
Nee, niet nodig, want x/ymvk heeft:
a) de niet-metalen mantel van de kabel
waarmee:
een voldoende mechanische bescherming van de fundamentele isolatie tot stand is gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Xander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:37:
[...]

Eerder 25 jaar... :? Schupa bestaat volgens mij niet meer sinds eind jaren '90 (is overgenomen door GEWISS).
Dat zou op zich raar zijn want de meterkast is later uitgebreid met een 3 fase stopcontact.
[...]

[Afbeelding]
Zie voor type A de 2e regel, je moet dus het symbool met 2 halve sinussen hebben.

Als dat er niet op staat mag de aardlekschakelaar sinds 1997 in Nederland niet meer voor nieuwe installaties worden gebruikt. Ik zou het zeker niet toepassen voor mijn PV-installatie...
Het is dit teken wat er op staat en dan een enkele.

https://dbled.nl/wp-conte...se-afsnijding-300x115.jpg

Maar ik kan denk ik beter een nieuwe kopen dan moet ik een type B kopen als ik het goed heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 11:48
Kleine vraag, ik heb nu een 4P hoofdschakelaar los in zijn eigen kastje op een DIN-rail zitten. Ik wil de kast erboven vervangen en voorbereiden op 3 fase (ik heb al meerdere PV-omvormers die direct op de hoofdschakelaar invoeden). Ik wil geen extra hoofdschakelaar in de nieuwe kast.

Hoe zou ik het beste de tijdelijke brug kunnen maken? De 1-fase die ik nu heb van de hoofdschakelaar met een kamrail onderin mijn 3 alamat's verdelen, of de 1-fase eerst naar een verdeelblok (als deze: https://www.sandervunderi...eelblok-4-polig-100a.html), daarin de doorverbindingen maken als voorbereiding, en dan richting de alamat's?

Die laatste is wel makkelijker met de invoeding (van vier omvormers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

icecreamfarmer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Dat zou op zich raar zijn want de meterkast is later uitgebreid met een 3 fase stopcontact.
Wat heeft dat te maken met deze ALS, die heeft men toch gewoon kunnen laten hangen als ergens anders een WCD wordt aangelegd? :)
Maar ik kan denk ik beter een nieuwe kopen dan moet ik een type B kopen als ik het goed heb?
Nee, type A. Zie ook deze post Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

[ Voor 10% gewijzigd door Gizz op 09-05-2023 09:38 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:43

dragonhaertt

@_'.'

Polyphemus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:32:
Kleine vraag, ik heb nu een 4P hoofdschakelaar los in zijn eigen kastje op een DIN-rail zitten. Ik wil de kast erboven vervangen en voorbereiden op 3 fase (ik heb al meerdere PV-omvormers die direct op de hoofdschakelaar invoeden). Ik wil geen extra hoofdschakelaar in de nieuwe kast.

Hoe zou ik het beste de tijdelijke brug kunnen maken? De 1-fase die ik nu heb van de hoofdschakelaar met een kamrail onderin mijn 3 alamat's verdelen, of de 1-fase eerst naar een verdeelblok (als deze: https://www.sandervunderi...eelblok-4-polig-100a.html), daarin de doorverbindingen maken als voorbereiding, en dan richting de alamat's?

Die laatste is wel makkelijker met de invoeding (van vier omvormers).
Waarom niet de 1-fase aan 3 polen van de hoofdschakelaar aansluiten? Volgens mij wordt er meestal gewoon een 3p kam onderin de hoofdschakelaar gestoken. Dan kan je de hele kast en alles ná de hoofdschakelaar correct bedraden.

Zodra de installateur 3fase komt aanleggen moet hij de ingaande kant van de hoofdschakelaar toch opnieuw aansluiten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik was trouwens vergeten hier de laatste update te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhY5QkWo4mUot5yWKaOJ3oMeOHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3F4L2IpnECDpgnQONOyL8qP.jpg?f=fotoalbum_large

Hier op de foto mist nog de N draad van hoofschakelaar naar de meest rechter aardlek.
Ik twijfel nog over het doorlussen van de N op de aardlekschakelaars. Het zier er wel netjes uit en is makkelijk aan te sluiten, maar geeft wel onnodig vaak overgangsweerstand.
Misschien dat ik een verdeelblokje aanschaf voor de N draden van alle aardlekschakelaars.

Ook de 300mA + C16 groep van de PV missen nog, en de beltrafo die aan groep 1 zit. Deze gaan uit de oude kast komen.

(als aanvulling op de bovenstaande post voor @Polyphemus , ik heb hier voorbereid op 3fase door een kam onderin mijn hoofdschakelaar te plaatsen.)

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 09-05-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 11:48
dragonhaertt schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:41:
[...]

Waarom niet de 1-fase aan 3 polen van de hoofdschakelaar aansluiten? Volgens mij wordt er meestal gewoon een 3p kam onderin de hoofdschakelaar gestoken. Dan kan je de hele kast en alles ná de hoofdschakelaar correct bedraden.

Zodra de installateur 3fase komt aanleggen moet hij de ingaande kant van de hoofdschakelaar toch opnieuw aansluiten.
Dank voor de tip, ik zal straks eens kijken of de hoofdschakelaar onderin een kam heeft zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:36:
[...]

Dat kan prima, maar de aardlekachakelaar zat er al langer of ze hebben oud spul uit de bus gehaald...
Het is dit teken wat er op staat en dan een enkele.

https://dbled.nl/wp-conte...se-afsnijding-300x115.jpg
Die halve vin staat voor "kortvertraagd" volgens mij. Het is in ieder geval geen type A.
Dat ligt aan de omvormer. Bij veel omvormers geeft de fabrikant een verklaring af dat de omvormer geen DC lekstroom groter dan 6mA kan veroorzaken, dan mag het gewoon achter type A (de "standaard" aardlekschakelaar anno nu). Als zo'n verklaring er niet is, dan moet het inderdaad type B zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dragonhaertt schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:46:
[Afbeelding]

Hier op de foto mist nog de N draad van hoofschakelaar naar de meest rechter aardlek.
Ik twijfel nog over het doorlussen van de N op de aardlekschakelaars. Het zier er wel netjes uit en is makkelijk aan te sluiten, maar geeft wel onnodig vaak overgangsweerstand.
Misschien dat ik een verdeelblokje aanschaf voor de N draden van alle aardlekschakelaars.
Waarom plaats je niet een kamrail onder die 3x 2P aardlekschakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
Xander schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:06:
Voor de N? Want zo te zien zitten ze alle drie op een andere fase.

Mag je bij ABB twee adereindhulzen onder 1 schroef doen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Gizz schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 09:37:
[...]

Wat heeft dat te maken met deze ALS, die heeft men toch gewoon kunnen laten hangen als ergens anders een WCD wordt aangelegd? :)

[...]

Nee, type A. Zie ook deze post Xander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
Omdat de hele kast later verzwaard is aan het begin van de verbouwing.
Maar misschien oud spul gebruikt toen. Ik koop gewoon nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mar-10 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:08:
[...] Nog een vraag: hoe zwaar moet de automaat worden die voor de onderverdeler op zolder komt?
Bij 5x 2,5mm2 gewoon 3x 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:24:
[...]
Voor de N ja, daar had @dragonhaertt het toch ook specifiek over. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1yUUihSJ7VB5BtziZ3ZNplUZi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BPE9wJtAD5yWoe3Z3Za3Adt.jpg?f=fotoalbum_large
Deze ABB componenten hebben 2 klemmen per contact / schroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:44
Aardlekschakelaar valt uit bij nabije blikseminslag.

Ik zit met het volgende probleem: eergisteren is voor de derde keer een van mijn aardlekschakelaars geactiveerd tijdens onweer en blikseminslag in de buurt. In het verleden is dit 2 keer onder gelijke omstandigheden gebeurd. Omdat ik de PV groep verdacht - daar is immers de meeste kans op inductie - heb ik die toen op een aparte alamat gezet. Dat heeft voor de PV groep geholpen en die is er zondag dan ook niet uitgegaan. De groep die er wel uit is gegaan is meteen ook de meest vervelende: berging (met server, diepvriezer, MV en CV) en de meterkast (met server).

Hoe kan ik het beste er achter komen waar het probleem zit en/of een verbetering aanbrengen?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@cville Heb je de mogelijkheid om 2 aardlekschakelaars onderling te verwisselen?

Als bij de volgende onweersbui dezelfde aardlekschakelaar (die nu andere groepen beveiligt) uitschakelt dan ben je toe aan een nieuwe aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Xander schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:12:
@cville Heb je de mogelijkheid om 2 aardlekschakelaars onderling te verwisselen?

Als bij de volgende onweersbui dezelfde aardlekschakelaar (die nu andere groepen beveiligt) uitschakelt dan ben je toe aan een nieuwe aardlekschakelaar.
Dat zou ik kunnen doen en is zeker een interessante optie. Het probleem is echter dat ik uitval wil voorkomen zodat als we een keer weg zijn, ik niet terug kom in een huis waar o.a. de diepvriezer is uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Xander schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:06:
[...]

Dat is ook een goede optie, ik was die kammen niet tegengekomen. De hoogte van de schroefgaten zit niet afwisselend voor de L en de N, dus ik vraag me af of ik dat dan netjes kan bedraden. Dan zou ik voor de fases alléén de bovenste schroefverbinding moeten gebruiken, en dus twin-hulsen moeten gebruiken.

Eens kijken of ik een blauwe kam kan vinden bij elektramat of andere webshop die een grote offset heeft.
@Xander, waar had jij die foto vandaan? Ik weet de juiste zoektermen voor een dergelijke kamrails niet O-)
Paul schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:24:
[...]

Deze aardlekschakelaars hebben twee klemmen per contact, ze zitten dus boven elkaar, niet in hetzelfde gat.

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/4/0/401012875-5-jpg.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 09-05-2023 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Dat zou ik kunnen doen en is zeker een interessante optie. Het probleem is echter dat ik uitval wil voorkomen zodat als we een keer weg zijn, ik niet terug kom in een huis waar o.a. de diepvriezer is uitgevallen.
Tja, zekerheid krijg je toch pas bij de volgende onweersbui. ;)

Je zou niet de eerste zijn met een aardlekschakelaar die gewoon erg vlot tript bij onweer in de buurt. Ik ben er niet van overtuigd dat het aan de achterliggende installatie ligt. Daar kom je toch echt het makkelijkste achter door dingen te proberen.

In plaats van dingen omwisselen zou je natuurlijk ook de betreffende aardlekschakelaar preventief kunnen vervangen. Het probleem zou daarmee opgelost kunnen zijn. Geen garanties. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Ik ga hem zeker omwisselen met een set minder belangrijke groepen. Hopelijk komt er nog iemand met een idee dat nog meer preventief is. Bedankt voor je hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dragonhaertt schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:32:

Eens kijken of ik een blauwe kam kan vinden bij elektramat of andere webshop die een grote offset heeft.
@Xander, waar had jij die foto vandaan? Ik weet de juiste zoektermen voor een dergelijke kamrails niet O-)
De afbeelding komt van https://www.sandervunderi...kam-pen-steek-35-6mm.html.

Je moet er inderdaad wel rekening mee houden dat je de achterste fasecontacten dan niet meer krijgt aangesloten (nouja, alleen op de linker automaat :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
cville schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:39:
Ik ga hem zeker omwisselen met een set minder belangrijke groepen. Hopelijk komt er nog iemand met een idee dat nog meer preventief is. Bedankt voor je hulp.
Wanneer was je aardingsweerstand gemeten? En wat was de waarde?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
John245 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:30:
[...]

Wanneer was je aardingsweerstand gemeten? En wat was de waarde?
Nog nooit voor zover ik weet; woning uit 2014. Kan ik dat zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
cville schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:05:
[...]

Nog nooit voor zover ik weet; woning uit 2014. Kan ik dat zelf?
Dat kun je niet zelf. Maar ze hebben dat getest in 2014 toen ze de aardpen sloegen. Advies is om dit 10 jaarlijks te testen. Maar gezien de jonge leeftijd kun e dit als oorzaak wel uitsluiten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aardweerstand meten: liefst met 3 meters, anders moet je steeds wisselen.

1e: Meet de spanning tussen:
Nul en Fase
Nul en Aarde
Aarde en fase

Belast Fase - Net met een grote, bekende belasting.
(iets tussen minstens 1kW, richting 3kW, liefst 2.3kW ~10A)

2e: Meet weer alle drie de spanningen.

Belast Fase -Aarde met dezelfde belasting. (natuurlijk niet achter een aardlek)

3e: Meet weer alle drie de spanningen.

Doordat je van die bekende belasting weet hoeveel stroom er loopt, kan je door de spannings verschillen ook uitrekenen wat de verschillende weerstanden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
onetime schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:42:

Nul en Fase
Nul en Aarde
Aarde en fase

Doordat je van die bekende belasting weet hoeveel stroom er loopt, kan je door de spannings verschillen ook uitrekenen wat de verschillende weerstanden zijn.
Of ... https://www.euro-index.nl...hoden-en-toepassingen.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Waypoint schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb eind vorig jaar in ons klushuis alle elektra laten vervangen incl een compleet nieuwe meterkast. Was er erg blij mee en het zag er netjes uit. Een maand geleden heb ik een buitenkabel getrokken voor de garage en die heeft de elektricien aangesloten, nu ik de de meterkast echter open zie ik ineens :

- 2 las klemmen (een voor een buiten kabel aardlitze naar aarde, de ander kan ik niet plaatsen). Volgens mij mag dit niet toch ?

- wat mij ook opvalt is dat de nieuwe buitenkabel voor de garage de fase in de ene groep en de nul draad volgens mij in een andere groep is verbonden. Ik heb er niet veel verstand van maar dat hoort toch niet ? Zie de foto. Ik heb er nu een enkele wcd op en die doet het wel.

Ps. Ik weet - inmiddels te laat- dat ik zelf de verkeerde buitenkabel heb gekocht en dat de grijze niet de nuldraad mocht zijn. Dacht dat ik het goed had uitgezocht maar inmiddels ligt er 100m in de tuin. Vanaf de garage heb ik hem omgekleurd.
Ik heb vandaag de elektricien gesproken. Altijd lastig als je het niet eens bent. Hij zag geen probleem in de lasklem. Stelde voor om dan https://www.robbshop.nl/w...er-voor-lasklemmen-1-pack deze toe te passen. Wat ik hier lees Lasklemmen in nieuwe meterkast, mag dat? mag het dan wel.

Ik begrijp dat het niet chique is , maar als het wel mag dan is het voor nu even klaar en weet ik dat ik hem niet weer hoef te bellen. Ik laat hem dan gelijk kijken naar die andere punten.

Volgende keer maar weer een ander bellen. Toch balen en jammer als je dit soort werk tegenkomt.

[ Voor 3% gewijzigd door Waypoint op 09-05-2023 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-06 20:24
We gaan loze en elektraleidingen via de droge en ruime kruipruimte trekken. Klopt het dat omdat het droog is dat ik dit met gewone buizen kan doen die ik op het zand leg? Of moet dit een YMVK kabel zijn en moet ik loze 19mm buizen via een mantelbuis trekken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
@Waypoint Met een klem mag het wel ja :) Maar zou ik wel even kijken waar de tweede lasklem voor is.

En natuurlijk de andere kleine puntjes: aan zelfde automaat maken, kapjes op de kamrail, vastklikken ALS, kabeldoorvoeren plaatsen, te lang koper bijpunten. Had ik het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xStoryTeller
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Bij onze verbouwing vorig jaar is er een 3fase kabel naar de zolder gelegd voor eventuele zonnepanelen. Nu is het eindelijk zo ver en zie ik helaas dat er een beschadiging is ontstaan tijdens het uitzagen van de kabel. Volgens mij is er een klein stukje uit 2 van de kabels. Aangezien hier 25 panelen op aangesloten worden moet dit natuurlijk goed worden opgelost. Ik dacht zelf aan een lasdoos, daarin de kabel en dan verlengen met wago 221-2411 ( https://www.wago.com/nl/i...tor-met-hendel/p/221-2411 ) aangezien hier 32a doorheen mag lijkt mij dit voldoende om het zo op te lossen. Is hier een probleem mee? Helaas zit het niet in buis maar is hier (geloof ik) buiten kabel gebruikt dus trek ik niet 1-2-3 een nieuwe, alles zit natuurlijk al dicht gestuukt...

Mega veel speling heb ik niet op de kabel dus wil het in 1x goed doen O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZQNumRLwRsV0r4-EENM6ss3teQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jy4AMAP2rSvCyCAZv3wQ2WlV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door xStoryTeller op 09-05-2023 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

xStoryTeller schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:01:
Bij onze verbouwing vorig jaar is er een 3fase kabel naar de zolder gelegd voor eventuele zonnepanelen. Nu is het eindelijk zo ver en zie ik helaas dat er een beschadiging is ontstaan tijdens het uitzagen van de kabel. Volgens mij is er een klein stukje uit 2 van de kabels. Aangezien hier 25 panelen op aangesloten worden moet dit natuurlijk goed worden opgelost. Ik dacht zelf aan een lasdoos, daarin de kabel en dan verlengen met wago 221-2411 ( https://www.wago.com/nl/i...tor-met-hendel/p/221-2411 ) aangezien hier 32a doorheen mag lijkt mij dit voldoende om het zo op te lossen. Is hier een probleem mee? Helaas zit het niet in buis maar is hier (geloof ik) buiten kabel gebruikt dus trek ik niet 1-2-3 een nieuwe, alles zit natuurlijk al dicht gestuukt...

Mega veel speling heb ik niet op de kabel dus wil het in 1x goed doen O-)

[Afbeelding]
Hoe dik zijn je aders want die wago mag tot 4mm2.
Als dit in de buurt van je omvormer is zou je ook hierop je werkschakelaar kunnen aansluiten, geen man overboord dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xStoryTeller
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
True schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:25:
[...]

Hoe dik zijn je aders want die wago mag tot 4mm2.
Als dit in de buurt van je omvormer is zou je ook hierop je werkschakelaar kunnen aansluiten, geen man overboord dan.
Het is idd 4mm2. Ook komt er een werk schakelaar, daar had ik idd nog niet aan gedacht om die dan daar te plaatsen, goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:58
Ik zit nog steeds wat te stoeien met m'n groepenkast indeling. Ik ben nu hierop uitgekomen.

Ik heb naar andere merken dan Eaton gekeken maar schijnbaar zijn er weinig andere merken die ook 300mA Alamats bieden in het zelfde merk voor de PV panelen die op het dak gaan komen.

Ik heb een 3-fase aansluiting in huis.

Ik heb het nu als volgt dus:

- 63A hoofdschakelaar, wellicht iets overkill voor nu maar ik weet niet zeker of 40A genoeg gaat zijn.
- 3x 3 standaardgroepen met hun eigen aardlek, dat is ook makkelijk verdelen met de 3 fases die beschikbaar zijn
- 3 fase Alamat voor de keuken (fornuis)
- PV groep voor de panelen

Ik zit alleen even te twijfelen op welke fase ik de panelen ga hangen. Het idee is dat die panelen natuurlijk op de fase en bijbehorende groepen komen die het meeste verbruiken. Dat zal mijn inziens de warmtepomp en was/droog combinatie zijn, wellicht in de toekomst kan daar elektrische vvw bijkomen voor de badkamer.

Verder is dit overigens qua aantal groepen redelijk toekomstbestendig gezien de huidige setup (5 groepen en 1 3-fase groep).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CxdUk66H0QZd5GyjgGCdTnOOk8g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ctd4ZhYeEOwuImqTMZpbq5dG.png?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
xStoryTeller schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:37:
[...]

Het is idd 4mm2. Ook komt er een werk schakelaar, daar had ik idd nog niet aan gedacht om die dan daar te plaatsen, goeie!
Werkschakelaar/lasdoos lekker laag monteren en dan de beschadigde aders repareren met wat krimpkous zodat je intern nog wel 10-15cm draad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@1nsane Mja, fase met de wasmachine of vaatwasser is dan wel te doen. En dan ook even kijken waar je de kookplaat hangt, als het een 7kW model is laat deze een fase onbelast. Dan zou ik zorgen dat de kookplaat iig de groep van de PV wel gebruikt.

Overigens is 40A meer dan genoeg, je hoofdzekeringen zijn maar 3x25A. Of heeeel misschien 3x35A (of 40A automaten) maar dan betaal je echt te veel. Maar zelfs dan voldoet dus een 40A hoofdschakelaar.

En zei je andere merken? Nu is 300mA bijna altijd wel goed maar veel omvormers kunnen ook op 100mA of zelfs gewoon 30mA :)

Ennuhh, elektrische vloerverwarming, are you sure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:07

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Septillion schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:58:
@1nsane Mja, fase met de wasmachine of vaatwasser is dan wel te doen. En dan ook even kijken waar je de kookplaat hangt, als het een 7kW model is laat deze een fase onbelast. Dan zou ik zorgen dat de kookplaat iig de groep van de PV wel gebruikt.

Overigens is 40A meer dan genoeg, je hoofdzekeringen zijn maar 3x25A. Of heeeel misschien 3x35A (of 40A automaten) maar dan betaal je echt te veel. Maar zelfs dan voldoet dus een 40A hoofdschakelaar.

En zei je andere merken? Nu is 300mA bijna altijd wel goed maar veel omvormers kunnen ook op 100mA of zelfs gewoon 30mA :)

Ennuhh, elektrische vloerverwarming, are you sure?
E-vvw wellicht voor de badkamer zoals gezegd ;) ik ga dat uiteraard niet in heel het huis leggen. Het is juist iets voor een ruimte die je niet zo vaak gebruikt zoals een badkamer if you ask me.

Enfin, Eaton lijkt me redelijk goed spul en biedt recht toe recht aan, in elk geval zoals ik het uitgedacht heb, wat ik zoek. Zodoende :)

Overigens is een 63A hoofdschakelaar maar 2 euro duurder. Geen harm done om die te nemen dan denk ik.

Een inductie kookplaat, heb ik niet. Ik heb een fornuis wat over een maandje komt, een 120cm gigantisch gas model (krijg ik gratis met de rest van de keuken erbij) maar het totale vermogen van de ovens is 8000watt (een SMEG 120cm unit). Je kunt hem zelfs op 230v enkelfase aansluiten maar dan maar gelijk 3-fase want dat kan ook en als ik dan ooit naar een inductieplaat ga ooit, heb ik die aansluiting al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
1nsane schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:05:
[...]

E-vvw wellicht voor de badkamer zoals gezegd ;) ik ga dat uiteraard niet in heel het huis leggen. Het is juist iets voor een ruimte die je niet zo vaak gebruikt zoals een badkamer if you ask me.
Probleem is, het is vloerverwarming dus traag. Dan maakt het dus niets uit of je de ruimte vaak gebruikt of niet.
Enfin, Eaton lijkt me redelijk goed spul en biedt recht toe recht aan, in elk geval zoals ik het uitgedacht heb, wat ik zoek. Zodoende :)
Eaton is zeker ook prima :)
Overigens is een 63A hoofdschakelaar maar 2 euro duurder. Geen harm done om die te nemen dan denk ik.
:+
Een inductie kookplaat, heb ik niet. Ik heb een fornuis wat over een maandje komt, een 120cm gigantisch gas model (krijg ik gratis met de rest van de keuken erbij) maar het totale vermogen van de ovens is 8000watt (een SMEG 120cm unit). Je kunt hem zelfs op 230v enkelfase aansluiten maar dan maar gelijk 3-fase want dat kan ook en als ik dan ooit naar een inductieplaat ga ooit, heb ik die aansluiting al.
Ah, ovens, dat zie je niet zo vaak zo heftig. Maar goed, lees even goed de handleiding. 8kW klinkt nog steeds als maar 2-fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:38
Is dit een groepenkast zonder hoofdschakelaar? Ik kan 'm niet ontdekken.
Deze moet een uitbreiding krijgen voor zonnepanelen.
Die in het midden is een aardlekschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXqvxSGcYJyBArzKmvdPFRZ7XdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFgvjutn5z7QrbmiK40wqH50.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:42:

Nul en Fase
Nul en Aarde
Aarde en fase

Beetje kort door de bocht. In het bericht van onetime wordt niet verteld welke weerstand je daarmee verkrijgt, de aardovergangs weerstand of de circuit weerstand, op deze manier is dat duidelijk de circuitweerstand, overigens is de methode nogal omstreden vanwege de hoge onnauwkeurigheid, want eigenlijk dien je hiervoor een officiële aardingsweerstandmeter te gebruiken. Ook wordt er niet gezegd wat die weerstand maximaal mag zijn. Daar gaat het bericht van John245 wat dieper op in. Alleen is daar ook enige kritiek op z'n plaats. Want daar wordt 5,0 ohm als maximum waarde genoemd en dat bij afwezigheid van een aardlekschakelaar veel te hoog. Er wordt namelijk verwezen naar telecomsituaties en die zijn duidelijk anders dan bij 230/400V omdat daar gekeken wordt naar snelle afschakeling waar dat bij een telecomverbinding niet van toepassing is, evenmin als het al of niet aanwezig zijn van een aardlekschakelaar. Dat levert bij gewone groepen van 16A 26/16 = 1,6 Ohm op voor de maximum aardingsovergangsweerstand en voor de ciruitweerstand het dubbele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Rob Z schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:32:

[Afbeelding]
Dit is een 1 fase groepenkast zonder hoofdschakelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane

[Afbeelding]
Je zal hier vast panelen aan kunnen hangen maar wil je dat echt?

Ik zit momenteel in een zelfde situatie met vergelijkbare setup (weliswaar met hoofdschakelaar die ik inderdaad niet zie zitten bij jou maar dat schijnt ook niet altijd het geval te zijn) maar een nieuwe groepenkast met alles netjes erin is denk ik geen slecht idee.

[ Voor 3% gewijzigd door 1nsane op 09-05-2023 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Septillion schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:12:
[...]

Probleem is, het is vloerverwarming dus traag. Dan maakt het dus niets uit of je de ruimte vaak gebruikt of niet.

[...]

Eaton is zeker ook prima :)

[...]

:+

[...]

Ah, ovens, dat zie je niet zo vaak zo heftig. Maar goed, lees even goed de handleiding. 8kW klinkt nog steeds als maar 2-fases.
Volgens de handleiding van het apparaat, kan hij op verschillende manieren aangesloten worden. 3 polig (1 fase), 4 polig of 5 polig. De laatste optie lijkt me, volgens het geleverde schema, gewoon toch echt wel 3-fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
1nsane schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:37:
[...]

Volgens de handleiding van het apparaat, kan hij op verschillende manieren aangesloten worden. 3 polig (1 fase), 4 polig of 5 polig. De laatste optie lijkt me, volgens het geleverde schema, gewoon toch echt wel 3-fase.
Dan even kijken wat dan de belasting per fase is. Zou me alsnog niet verbazen als dat niet gelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@Rob Z Deze mag na 50 jaar arbeid wel met pensioen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-05 10:48
Onlangs heb ik een nieuwe groepenkast gekregen. Ik zie dat hierin 6mm² kabel voor interne bedrading is gebruikt. Is dat correct? Of zou het 10mm² moeten zijn?
De groepenkast heeft een 63A hoofdschakelaar. Verder zijn er PV groepen die 20A per fase kunnen leveren.
Ik hoor het graag van jullie. Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
Deze moet een uitbreiding vervanging krijgen voor zonnepanelen.
Fixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@frozensun744 Hoofdschakelaar is nooit van belang daarvoor. Maar je hebt denk ik een 3x25A aansluiting van het net? En dan 20A PV per fase? Dan zit ik op 45A, dan zou 6qmm prima moeten voldoen.

Standaard 40A aardlekschakelaars dan weer niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
Septillion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:14:
@frozensun744 Hoofdschakelaar is nooit van belang daarvoor. Maar je hebt denk ik een 3x25A aansluiting van het net? En dan 20A PV per fase? Dan zit ik op 45A, dan zou 6qmm prima moeten voldoen.

Standaard 40A aardlekschakelaars dan weer niet :+
@Septillion Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad een 3x25A netaansluiting. Fijn dat 6mm² bekabeling voldoet in mijn situatie. Ik werd al onrustig dat evt. een te lichte bekabeling zou zijn toegepast. :X

Verder heb ik even je document doorgenomen maar ik denk dat ik niet technisch genoeg ben om het helemaal goed te begrijpen. Bedoelen ze in het document dat standaard 40A aardlekschakelaars niet toegepast kunnen worden bij PV installaties? Toevallig zitten mijn PV groepen op een 40A 300mA aardlekschakelaar..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:06
frozensun744 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 00:37:
[...]

@Septillion Dank voor je reactie. Ik heb inderdaad een 3x25A netaansluiting. Fijn dat 6mm² bekabeling voldoet in mijn situatie. Ik werd al onrustig dat evt. een te lichte bekabeling zou zijn toegepast. :X

Verder heb ik even je document doorgenomen maar ik denk dat ik niet technisch genoeg ben om het helemaal goed te begrijpen. Bedoelen ze in het document dat standaard 40A aardlekschakelaars niet toegepast kunnen worden bij PV installaties? Toevallig zitten mijn PV groepen op een 40A 300mA aardlekschakelaar..
Het komt erop neer dat wanneer er maximale stroom gaat lopen (25A uit het net en 20A uit je PV systeem) dat er dus meer dan 40A door een aardlekschakelaar heen kan gaan lopen. Dat is het probleem.
Je zou dan eventueel de aardleks kunnen voorbeveiligen met een 40A automaat, de aardleks vervangen door 63A of de aardleks weglaten en gebruik gaan maken van alamats om dat te tackelen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Dank aan @habbekrats en @True voor de tips inzake de oude groepenkast.

Mochten ze 'm willen houden dan verwacht ik dat er een hoofdschakelaar bij in moet waar de aardlekautomaat (?) van de PV omvormer op komt (parallel aan de bestaande aardlek).
En dat is dan een klus voor een installateur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Rob Z Mijn betoog, wel geld uitgeven aan PV maar niet je eigen veiligheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Septillion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:17:
@Rob Z Mijn betoog, wel geld uitgeven aan PV maar niet je eigen veiligheid?
Het moet absoluut veilig en volgens de regels.
Ik probeer te achterhalen of deze groepenkast een PV uitbreiding kan krijgen, en zo ja hoe.

(Ik zie een trend dat men bij een PV installatie 'standaard' de groepenkast vervangt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Rob Z schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Ik probeer te achterhalen of deze groepenkast een PV uitbreiding kan krijgen, en zo ja hoe.

(Ik zie een trend dat men bij een PV installatie 'standaard' de groepenkast vervangt)
Een degelijke groepenkast schrijf je af over iets van 30 jaar. Die van jou is die leeftijd wel gepasseerd (gok ik zo). Dit is een ideaal moment om de groepenkast te vervangen zodat je de komende 30 jaar weer veilig thuis elektra kunt gebruiken.
Sterker nog ik verwacht dat een PV-boer hier niet eens iets op wilt aansluiten omdat die het niet spanningsloos kan maken.
My 2 cts, laat een elektricien je groepenkast vervangen met A-merk componenten en laat dit niet over aan de PV-boer die dit eventueel in een offerte mee wilt/kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Eens, deze oude troep moet je niet meer aan willen (laten) klussen. Gewoon vervangen, kan mooi in 1 klus gedaan worden als ze toch de panelen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Rob Z schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Als je de huidige installatie uitbreid met PV dient de bestaande kast ook zodanig uitgevoerd te zijn dat deze de extra stroom kan verwerken. Die oude holec kastjes zijn vaak doorgelust met 2,5mm2 blank koperdraad.

De huidige aardlek die er zit kan in de kliko. Het kastje waar deze inzit en de kast die er boven zit vervangen door een 220x380

bv zoiets
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gsqTRaXoeCupBgEXFCvVHpYmYE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjKsunxO7FY7jAfEnq5k8VVI.jpg?f=fotoalbum_large

zit je ~ 350 inc btw zonder montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
OK, helder. Die gaat er uit.
@Septillion , @True , @Drawer, @habbekrats Dank voor alle hulp en uitleg! :)

[ Voor 29% gewijzigd door Rob Z op 10-05-2023 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

habbekrats schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:58:
[...]

Als je de huidige installatie uitbreid met PV dient de bestaande kast ook zodanig uitgevoerd te zijn dat deze de extra stroom kan verwerken. Die oude holec kastjes zijn vaak doorgelust met 2,5mm2 blank koperdraad.

De huidige aardlek die er zit kan in de kliko. Het kastje waar deze inzit en de kast die er boven zit vervangen door een 220x380

bv zoiets
[Afbeelding]

zit je ~ 350 inc btw zonder montage.
Of 212€ voor 1-fase incl fornuisgroep (acceptabel met 1-fase): https://www.sandervunderi...ot-12-groepen-1-fase.html
Of 233€ voor 3-fase incl fornuisgroep (bij 3-fase combineren met een inductiekookplaat wordt in dit topic het advies gegeven te kiezen voor krachtaardlekautomaat i.p.v. een fornuisgroep): https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html in het geval van een krachtaardlekautomaat ben je met € 215,10 + € 103,25 (https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html) nog steeds goedkoper dan de Eaton kast. Ik zou het persoonlijk wel weten :)
@Rob Z check even of je ook 3-fase wilt gaan gebruiken of niet, dit is het moment om die overweging en aanpassing te doen. Bij grotere PV-installaties (10+ panelen) wordt dat wel wat regelmatiger toegepast. Als je 10+ panelen over één fase wilt gaan doen moet waarschijnlijk je ook 63A aardlekschakelaars hebben i.p.v. 40A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
ArPi75 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 08:10:
[...]

Het komt erop neer dat wanneer er maximale stroom gaat lopen (25A uit het net en 20A uit je PV systeem) dat er dus meer dan 40A door een aardlekschakelaar heen kan gaan lopen. Dat is het probleem.
Je zou dan eventueel de aardleks kunnen voorbeveiligen met een 40A automaat, de aardleks vervangen door 63A of de aardleks weglaten en gebruik gaan maken van alamats om dat te tackelen.
Dank voor je bericht @ArPi75 . Is het zo dat het net altijd 25A per fase ook daadwerkelijk aanlevert? Of kan je tot 25A trekken als je apparaten daarom vragen?
Want als dat laatste het geval is dan zou het verhaal puur theoretisch zijn toch? Dan zou ik ook meer dan 40A per fase moeten gebruiken?
En is het niet zo dat de stroom die ik opwek door het eigen gebruik omlaag wordt gehaald zodat je altijd onder de 40A blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
True schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:46:
[...]

Of 212€ voor 1-fase incl fornuisgroep (acceptabel met 1-fase): https://www.sandervunderi...ot-12-groepen-1-fase.html
Of 233€ voor 3-fase incl fornuisgroep (bij 3-fase combineren met een inductiekookplaat wordt in dit topic het advies gegeven te kiezen voor krachtaardlekautomaat i.p.v. een fornuisgroep): https://www.sandervunderi...ekschakelaars-3-fase.html in het geval van een krachtaardlekautomaat ben je met € 215,10 + € 103,25 (https://www.sandervunderi...ekautomaat-3p-n-30ma.html) nog steeds goedkoper dan de Eaton kast. Ik zou het persoonlijk wel weten :)
@Rob Z check even of je ook 3-fase wilt gaan gebruiken of niet, dit is het moment om die overweging en aanpassing te doen. Bij grotere PV-installaties (10+ panelen) wordt dat wel wat regelmatiger toegepast. Als je 10+ panelen over één fase wilt gaan doen moet waarschijnlijk je ook 63A aardlekschakelaars hebben i.p.v. 40A.
Bedankt weer!
Het gaat maar om 6 panelen dus niks spannends.
Bij Vunderink kom ik vaak voor de afhaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:06
frozensun744 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Dank voor je bericht @ArPi75 . Is het zo dat het net altijd 25A per fase ook daadwerkelijk aanlevert? Of kan je tot 25A trekken als je apparaten daarom vragen?
Want als dat laatste het geval is dan zou het verhaal puur theoretisch zijn toch? Dan zou ik ook meer dan 40A per fase moeten gebruiken?
En is het niet zo dat de stroom die ik opwek door het eigen gebruik omlaag wordt gehaald zodat je altijd onder de 40A blijft?
De hoofdzekeringen in het net ligt een beetje aan je aansluiting. Gebruikelijk is 1x35A of 3x25A afhankelijk of je 1 of 3-fase hebt.
Meer kan ook, maar dan gaat je vastrecht nogal serieus omhoog dus de meeste mensen hebben dat niet als ze het ook niet echt nodig hebben.

Achter de meeste aardleks hangen als het goed is maximaal 4 eindgroepen van 16A, dus die eindgroepen kunnen al 4x16 = 64A trekken, waarbij (zonder PV) de hoofdzekering van 25/35A de boel beschermd.
Komt er ook nog invoeding van zonnepanelen bij, dan kan er dus 25/35A uit het net getrokken worden aangevuld met de maximale stroom die de PV-installatie bij ideale omstandigheden kan leveren. Ja dat mag dan wel theoretisch zijn en tot heden nog nooit voorgekomen, maar mijn vader heeft ook nog nooit een ongeluk meegemaakt in 50+ jaar auto rijden en doet toch elke keer weer zijn gordel om. Het gaat hierbij dus om het voorkomen van problemen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
frozensun744 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:07:
Onlangs heb ik een nieuwe groepenkast gekregen. Ik zie dat hierin 6mm² kabel voor interne bedrading is gebruikt. Is dat correct? Of zou het 10mm² moeten zijn?
De groepenkast heeft een 63A hoofdschakelaar. Verder zijn er PV groepen die 20A per fase kunnen leveren.
Zijn je aardleks ook 63A?
Om het met zekerheid te kunnen zeggen is er iets meer info nodig (totaalplaatje kast, hoofdzekering waarde)
Maar ik vermoed wel dat er 10mm² in had gemoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@frozensun744 Tuurlijk is het theoretisch, maar dat is je hele beveiliging. Laatste keer dat er een groep uit is gegaan door overbelasting (harde sluiting door een oepsje daargelaten) kan ik me ook niet heugen maar toch ben ik blij dat het er zit. En dus niet mijn draden eraan gaan als het ongemerkt toch gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
frozensun744 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:07:
Dat ligt er aan wat voor type bedrading is gebruikt, 10 mm2 was misschien verstandiger geweest.
Afbeeldingslocatie: https://media-01.imu.nl/storage/installo.nl/5016/maximale-belastbaarheid-kabel-en-draad-in-groepenkasten-en-verdeelinrichtingen-1170x776.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door habbekrats op 10-05-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
IplugNplay schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:02:
[...]

Zijn je aardleks ook 63A?
Om het met zekerheid te kunnen zeggen is er iets meer info nodig (totaalplaatje kast, hoofdzekering waarde)
Maar ik vermoed wel dat er 10mm² in had gemoeten.
De aardlekschakelaars zijn 40A, verder is de hoofdzekering van de netbeheerder 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
ArPi75 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:45:
[...]

De hoofdzekeringen in het net ligt een beetje aan je aansluiting. Gebruikelijk is 1x35A of 3x25A afhankelijk of je 1 of 3-fase hebt.
Meer kan ook, maar dan gaat je vastrecht nogal serieus omhoog dus de meeste mensen hebben dat niet als ze het ook niet echt nodig hebben.

Achter de meeste aardleks hangen als het goed is maximaal 4 eindgroepen van 16A, dus die eindgroepen kunnen al 4x16 = 64A trekken, waarbij (zonder PV) de hoofdzekering van 25/35A de boel beschermd.
Komt er ook nog invoeding van zonnepanelen bij, dan kan er dus 25/35A uit het net getrokken worden aangevuld met de maximale stroom die de PV-installatie bij ideale omstandigheden kan leveren. Ja dat mag dan wel theoretisch zijn en tot heden nog nooit voorgekomen, maar mijn vader heeft ook nog nooit een ongeluk meegemaakt in 50+ jaar auto rijden en doet toch elke keer weer zijn gordel om. Het gaat hierbij dus om het voorkomen van problemen.
en
Septillion schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:11:
@frozensun744 Tuurlijk is het theoretisch, maar dat is je hele beveiliging. Laatste keer dat er een groep uit is gegaan door overbelasting (harde sluiting door een oepsje daargelaten) kan ik me ook niet heugen maar toch ben ik blij dat het er zit. En dus niet mijn draden eraan gaan als het ongemerkt toch gebeurd.
Bedankt @Septillion en @ArPi75. Het moet inderdaad goed zijn, ook al zal het niet veel voorkomen. Wat zou ik concreet moeten laten veranderen in mijn kast?
De ALS die achter de PV zit vervangen door een 63A exemplaar? Of de combi laten vervangen door een Alamat? Of ergens een voorbeveiliging plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frozensun744 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:01:
[...] en
[...] Bedankt @Septillion en @ArPi75. Het moet inderdaad goed zijn, ook al zal het niet veel voorkomen. Wat zou ik concreet moeten laten veranderen in mijn kast?
De ALS die achter de PV zit vervangen door een 63A exemplaar? Of de combi laten vervangen door een Alamat? Of ergens een voorbeveiliging plaatsen?
Een alamat begrenst zelf tot de max. wat hij kan.
Een aardlek die zowel stroom van je solar als het net kan krijgen moet de optelsom van deze twee aankunnen.
Dus je aardlek(s) moeten dan 63A types zijn, tenzij je je groepen door alamats vervangt. (16A 30mA)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frozensun744
onetime schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:08:
[...]

Een alamat begrenst zelf tot de max. wat hij kan.
Een aardlek die zowel stroom van je solar als het net kan krijgen moet de optelsom van deze twee aankunnen.
Dus je aardlek(s) moeten dan 63A types zijn, tenzij je je groepen door alamats vervangt. (16A 30mA)
Ik snap nog één ding niet. Het net levert toch niet continu 25A? Dus dan doet de situatie zich enkel voor als ik van het net 25A zou vragen én mijn PV maximaal opwek heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
frozensun744 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Ik snap nog één ding niet. Het net levert toch niet continu 25A? Dus dan doet de situatie zich enkel voor als ik van het net 25A zou vragen én mijn PV maximaal opwek heeft?
40A kast is 6mm2, 63A kast hoort met 10mm2.

Klopt, het komt alleen voor als je veel stroom trekt. 25A uit het net en meer dan 15A extra vanuit je solar, dus dat is bij meer dan 9200W op een fase.

Gebeurd als je bv je auto oplaad op vol vermogen, warmtepomp staat aan en je zet er nog een oven bij aan, dat soort situaties. Gebeurd in de praktijk niet veel.

Bij meterkasten kijk je eigenlijk naar wat er theoretisch zou kunnen, stel je hebt een aardlek met erachter 4x16A groepen, dan zouden die in theorie samen 64A kunnen trekken. Je aardlek is standaard 40A, maar dat is geen probleem omdat je net max 25A levert. Er kan dus nooit meer lopen.

Nu kan jouw 'net' ineens 25A+20A via solar leveren, max 45A dus in theorie, dus aardlek upgraden naar 63A en bekabeling (naar de aardlek, naar de individuele groepen hoeft niet) naar 10mm2.

Persoonlijk zou ik elke kast voor een modern (groot)huis als 63A aanleggen, de kans is groot dat de aansluiting in de toekomst naar 3x35 gaat, wat solar erbij, elektrische auto's, thuisaccu's, 3 fase kookplaten, warmtepompen, etc.
En het prijsverschil bij een nieuwe kast is helemaal niet zo groot tussen 40A of 63A.

[ Voor 64% gewijzigd door Navi op 10-05-2023 15:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:37
Navi schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:52:
Persoonlijk zou ik elke kast voor een modern (groot)huis als 63A aanleggen, de kans is groot dat de aansluiting in de toekomst naar 3x35 gaat, wat solar erbij, elektrische auto's, thuisaccu's, 3 fase kookplaten, warmtepompen, etc.
En het prijsverschil bij een nieuwe kast is helemaal niet zo groot tussen 40A of 63A.
Dat zou ik dus nooit doen en lijkt me ook volkomen onnodig.
Elektrische auto's doen aan load balancing, dus die hoef je niet mee te tellen.
Thuisaccu's zorgen juist voor een capaciteitsverlaging.
Solar meer dan 3x25A? Dan heb je al meer dan 18 kW aan omvormers (en waarschijnlijk 25 kWp aan panelen?) Lijkt me een erg grote uitzondering.

Dan blijven alleen kookplaat en warmtepomp over. In de WP topics is al lang aangetoond dat een full-electric huis met WP prima op 3x25A kan.

Hier hou ik sinds januari het totaalverbruik bij, en dat is nog nooit boven de 8 kW geweest. Als we geen 3-fasen nodig hadden gehad voor WP en PV had onze grote full-electric woning dus prima op een 1x40A aansluiting gekund.

Nog een argument om een woning niet voor te bereiden op 63A is dat de trend er juist naar toe gaat om grote aansluitingen extra te belasten, wat mijns inziens ook terecht is, want waarom zou Mien die op haar flatje 3-hoog achter woont hetzelfde vastrecht moeten betalen als iemand die in een grote vrijstaande keet woont en ook nog zijn elektrische auto wil gaan laden?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Septillion schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:46:
[...]

Dan even kijken wat dan de belasting per fase is. Zou me alsnog niet verbazen als dat niet gelijk is.
Dat maakt uiteindelijk weinig uit mijn inziens. Het is voor nu wellicht overkill om het op 5 polig te doen maar wel handig om het te hebben liggen voor als er een inductiegebeuren komt in de toekomst.

Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.