Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 646.663 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1nsane schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:05:
Even m'n licht hier opschijnen en wat feedback vragen.
Buiten de kritiek die je al op de kookgroepen hebt gekregen...

In de bestaande kast zit al een 3-fasen groep, waar dient deze voor? Kookplaat ook al?

Die kast van 55cm hoog kun je toch nooit kwijt daar? :?

Je houdt voor een nieuwe kast wel meteen weinig uitbreidingsruimte over. Een extra 3-fasen groep voor toekomstige uitbreidingen past al niet meer.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Welke aardlekschakelaar en welke fase sluit je aan?

Er staat normaliter een schema op waar je uit kunt afleiden op welke contacten de testknop is aangesloten.

[Afbeelding]
Bij dit exemplaar dus contact 6/5 en 7/8/N. Oftewel je moet L3 aansluiten anders werkt de testknop niet.

[...]

Die conclusie klopt sowieso niet, dat de testknop niet werkt als je het foutief aansluit wil niet zeggen dat de aardlekbeveiliging niet werkt.
Bedankt voor je snelle reactie!

Het plaatje wat er bij mij op staat is precies hetzelfde.
Weer wat geleerd dus.
De testknop zit tussen L3 en N.
Straks nog even testen.

Oja die testknop is wat anders dan het meetcircuit. 8)7

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

Ik wil 4x 550Wp panelen met microomvormers op het dak van de garage gaan plaatsen en heb vanochtend de meterkast eens bekeken en tref het volgende aan:
  1. Het is allemaal ABB ergens rond 2000;
  2. Er is geen hoofdschakelaar;
  3. Er is maar 1 aardlek die 4 groepen in huis dekt;
  4. Er zijn 4 groepen die niet achter de aardlek zitten. Dat betreft 2 groepen naar de garage en 2 naar de vaatwasser en oven.
Het idee is om 1 groep die naar de garage gaat te gebruiken voor de PV panelen. Daar zit nu 1 koel/vriescombi op en bij feestjes komt er dan een tweede koelkast op. Dat is alles wat daar op aangesloten wordt. NU kan ik natuurlijk zo'n kant en klaar PV verdelerkastje kopen en daar de stopcontacten en PV op aansluiten en klaar is Kees.

Nu wil het zo zijn dat ik de oude ABB meterkast van mijn broertje heb. Daar zitten nog voldoende automaten op maar ook een tweetal 3fase aardlekken. Nu is de vraag kan ik dit hergebruiken om zelf zo'n kast te maken? En is het verstandig om zowel de zonnepanelen als de wcd achter de aardlek te plaatsen?
En doe ik er nog verstandig aan om ook een overspanningsbeveiliging er tussen te plaatsen.

Normaliter zou ik nieuw kopen maar ik vindt het nu zonde om zo'n kast aan te schaffen wetende dat ik volgend jaar mijn hele elektra installatie ga vernieuwen en dat ding in de kliko kan gooien.

Als het niet anders kan koop ik nieuw maar dan ben ik benieuwd welk merk het handigste is om te kopen. Ook met het oog op de vervanging en verzwaring van mijn meterkast.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
ds23man schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Hoeveel Warmtepompen kunnen dat?
Geen idee. Ik heb een brine/water warmtepomp die dat kan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
ds23man schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:03:
[...]

Je mag momenteel al blij zijn dat een warmtepomp aangestuurd wordt aan de hand van dynamische prijzen.
Hoezo? Hier WP met Modbus en volledig geintegreerd. Warmtepompen zijn bedoeld om in een BMS/GBS opgenomen te worden.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

John245 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:25:
[...]

Hoezo? Hier WP met Modbus en volledig geintegreerd. Warmtepompen zijn bedoeld om in een BMS/GBS opgenomen te worden.
Ga maar eens spitten bij de grote jongens zoals Nibe, Nefit of Vaillant.....

Je mag al blij zijn als er een integratie is qua besturing met een cv ketel in een hybride opstelling.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@icecreamfarmer Als je toch alles gaat vervangen, gebruik voorlopig wat je hebt. Is genoeg.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38

Ethirty

Who...me?

ds23man schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:32:
[...]

Je mag al blij zijn als er een integratie is qua besturing met een cv ketel in een hybride opstelling.
Nefit of Vaillant zijn dan ook ketelboeren en geen warmtepomp boeren :P
Mitsubishi, Panasonic, Daikin, etc allemaal niet?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

onetime schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:33:
@icecreamfarmer Als je toch alles gaat vervangen, gebruik voorlopig wat je hebt. Is genoeg.
Oke top. En hoe bedraad ik de 3fase aardlek dan zodat hij 2 groepen van 16a beveiligd?
Bij een 1 fase is dat makkelijk en kan niet fout gaan maar hoe bij 3 fase?

[ Voor 11% gewijzigd door icecreamfarmer op 06-05-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
remc1979 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:32:
[...]

Vind het ook erg overdreven. Is volgens mij totaal niet aan gerekend door de huidige eigenaar.

Daarom ben ik ook blij met jullie reactie.

Ps. Het is een redelijk groot huis (250m2), maar zeker geen villa (al stond in de advertentie op funda wel het volgende: vrijstaand geschakelde villa 😉)
Met sauna en jacuzzi erbij zaten ze misschien wel boven 35a. Wellicht hadden ze toen nog geen panelen, of verkozen ze zekerheid boven de vaste lasten.

En vastrecht voor 50a is behoorlijk gestegen laatste tijd, dus was niet verschrikkelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icecreamfarmer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:46:
[...] Oke top. En hoe bedraad ik de 3fase aardlek dan zodat hij 2 groepen van 16a beveiligd?
Bij een 1 fase is dat makkelijk en kan niet fout gaan maar hoe bij 3 fase?
Gebruik 1 fase aansluiting en laat de rest onbedraad. (je hebt toch 1fase hoofdaansluiting?)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

onetime schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:02:
[...]

Gebruik 1 fase aansluiting en laat de rest onbedraad. (je hebt toch 1fase hoofdaansluiting?)
Yep. Ah er hoeft niet doorgelust te worden of andere rare streken plaats te vinden?

[ Voor 7% gewijzigd door icecreamfarmer op 06-05-2023 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
ds23man schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:32:
[...]

Dat is niet zo moeilijk spitten hoor: https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/accessoires/modbus-40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:47

epic_gram

undercover moderator

icecreamfarmer schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:08:
[...]

Yep. Ah er hoeft niet doorgelust te worden of andere rare streken plaats te vinden?
Nee hoeft niet. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Laatst online: 27-05 08:49
Xander schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:19:
[...]

Je bedoelt de contactdoos neem ik aan (maar de stekker sluit je natuurlijk ook hetzelfde aan).

[...]

Inderdaad, de nulcontacten zitten rechts bij deze automaten.

(Zelf stelde je 1 en 2 voor trouwens)
Contactdoos aangepast. De groep ook toegevoegd in de kast. Helaas geen 4 poot verbindingsstuk meer over. Neem aan dat 3 + 2 ook kan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1aommOBEcWa31YCBNvdF_1KTiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rW6N09tLrUHRtzGug4bZYLRw.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3XBR4LwOglu8q8kzPU9xyHIe_mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1MkCsu2v18sJhDv3mVuG7jm.jpg?f=fotoalbum_large

Woensdag komt de nieuwe keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jirure1984 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Contactdoos aangepast. De groep ook toegevoegd in de kast. Helaas geen 4 poot verbindingsstuk meer over. Neem aan dat 3 + 2 ook kan? [Afbeelding]
Ik ben daar geen fan van. Je weet niet wat het doet. Misschien vervormt die achterste kamrail wat, misschien zit het scheef... Met een beetje pech heb je dan alleen contact op de 2 hoekpunten in plaats van op de hele breedte van de pen.

Even gechargeerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ja0ImFISqcWRldJn6-5JumgK_AA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yPPRys6O4Mev7Sk9mHXu1XWY.png?f=fotoalbum_large

Ik zou persoonlijk gewoon de spullen pakken die er voor bedoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:20

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:17:
[...]

Omdat de regel is dat als je eigen opwek hebt met PV deze moet afschakelen indien het net wegvalt. Staat ook in de Europese regelgeving voor omvormers trouwens.
Dat gebeurt toch ook gewoon? Alle mij bekende omvormers schakelen onmiddellijk uit wanneer er geen netspanning meer is.

Ik zie daarom nog steeds niet waarom het van den NEN1010 niet zou mogen.
@ds23man Zie ik iets over het hoofd?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-05 13:55
We zijn de elektra aan het aanleggen en moeten naar de meterkast soms een behoorlijke lange route afleggen. Nu valt mij op dat een voorbedrade 16mm buis helemaal niet zo duur is en vooral veel veel tijdwinst kan opleveren.

https://www.elektramat.nl...m-16mm-per-rol-100-meter/
Als ik 100 meter vd 2,5 in 3 kleuren koop ben ik ook al 110,- kwijt + 40 euro aan buizen. Dan is voorbedraad maar 10 euro duurder?

Ik ben geneigd om wat rollen voorbedraad te kopen, of zitten hier nog nadelen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Pieter2 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:54:
We zijn de elektra aan het aanleggen en moeten naar de meterkast soms een behoorlijke lange route afleggen. Nu valt mij op dat een voorbedrade 16mm buis helemaal niet zo duur is en vooral veel veel tijdwinst kan opleveren.

https://www.elektramat.nl...m-16mm-per-rol-100-meter/
Als ik 100 meter vd 2,5 in 3 kleuren koop ben ik ook al 110,- kwijt + 40 euro aan buizen. Dan is voorbedraad maar 10 euro duurder?

Ik ben geneigd om wat rollen voorbedraad te kopen, of zitten hier nog nadelen aan?
Enige lastige is wanneer je opnieuw draden moet trekken. Dat is bijna onmogelijk met die voorbedraade buis.
Voor de rest geen zover ik weet. Bij mijn broertje op aangeven van de elektricien dat ook overal gebruikt tenzij we verwachten dat er een keer iets moet wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
icecreamfarmer schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:58:
[...]

Enige lastige is wanneer je opnieuw draden moet trekken. Dat is bijna onmogelijk met die voorbedraade buis.
Voor de rest geen zover ik weet. Bij mijn broertje op aangeven van de elektricien dat ook overal gebruikt tenzij we verwachten dat er een keer iets moet wijzigen.
Dank! ja, ik overweg wat loze leidingen te leggen en nu grote afstanden te overbruggen met voorbedraad.

Hier kom ik nog een mooi aanbieding tegen: https://www.elektrototaal...ciJmHRgEbY18aAiF9EALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Gizz schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:22:
[...]
edit: let er trouwens op dat je aardlekschakelaars (0903-741) van een serie zijn met fouten, waardoor het kan dat ze niet naar behoren werken. Zie Terughaalactie aardlekschakelaars ABB. Helaas werkt de bijbehorende site om te checken of die van jou gevaarlijk zijn (abbcheck.nl) niet meer.

Aangezien je aangeeft dat je kast uit 2005 is en de gevaarlijke aardlekschakelaars geproduceerd zijn van 2003 t/m 2005 belooft het niet veel goeds.
Ik ga ze preventief (laten) vervangen. Vandaag de dag is het wat lastig(er) om er achter te komen of mijn type een mankement hebben of niet.

Ik zie op bijv. Sandervunderink 2 types: ABB Aardlekschakelaar 2-P FH 202 A 40/0,03 en de ABB aardlekschakelaar mistral-lijn 2-Polig 40A 30mA F202 A-40/0,03. Even los van het tientje prijsverschil en de blauwe hendel kan ik geen verschillen ondekken, maar zijn die er wel?
Gizz schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Weet je zeker dat je hiervoor een verzwaring nodig hebt? Er lopen hier genoeg tweakers rond met een laadpaal, inductiekookplaat, warmtepomp etc. op 1x 35A.
Ik ben nog eens aan het researchen geweest...

In het geval van 1 fase:
Ik zie dat zo'n beetje elke 3 fase laadpaal ook met op 1 fase max 32A kan laden (mits de auto dat ondersteund).
Is een dedicated alamat van 32A (of volgens het installatie voorschrift van bijv. een Alfen laadpaal zelfs een 40A) in een thuis situatie wel toegestaan wanneer de hoofdzekering van de netbeheerder 40A is?

Als dat zo is dan zou een 3x25A upgrade niet perse nodig zijn...

Ook heb ik een bescheiden PV installatie van max 2,2 kWp. Als ik alle stromen optel kom ik boven nét de 40A uit (EV 32A max + 9,5A= 41A). Plus nog eventueel andere verbruikers. Moet ik daarom 63A varianten plaatsen van bijv. de hoofdschakelaar en overige componenten?

Verder vroeg ik mij af; bij een laadpaal met loadbalancing en P1 aansluiting op mijn versie slimme meter zal het maximaal 15 seconden (of zelfs 30 seconden?) duren voordat de loadbalancer doorheeft dat het laden van de EV minder moet, hoe groot is de kans dat in tussentijd alsnog de hoofdzekering van de netbeheerder overbelast wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:17
@Pieter2 Als je nog buis moet leggen zou ik echt buis nemen en geen flex.

Buis haal je lokaal bij bv warmteservice https://www.warmteservice...5-8-%2816mm%29/p/82159306 of hb https://www.hornbach.nl/p...ction-creme-4-m/10054779/
Bij hb hebben ze tegenwoordig ook nexans installatiedraad.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:37
Binnenkort wil ik de voorbereidingen gaan treffen voor buiten WiFi, een aparte groep van de schuur/tuinverlichting, een wallbox en 2 pv-panelen op onze schuur.
Aangezien de tuin van onze nieuwbouwwoning nu nog open ligt en ik zo’n 7 meter onder het huis zonder kruipruimte door moet wil ik een rond 110 rioolbuis als kabelgoten gaan gebruiken. De afstand van meterkast tot aan schuur zal zo’n 25 meter bedragen.

Voor de laadpaal denk ik om een 4x4mm ymvk-as en 2 grond utp kabels te trekken.

Zijn twee extra 4x4 ymvk-as voor de 2 pv-panelen en voor de elektra van de schuur overkill of niet? En mogen 3 4x4 ymvk-as kabels en 3 cat6 kabels in één rioolbuis van rond 110?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:17
@El-Vder Ja dat mag als alle kabels geschikt zijn. Maar kun je niet beter een 4x6 vanuit huis naar een onderverdeler ? Voor 2 panelen is 1x3x 2,5 mm2 al genoeg denk ik.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:58

timovd

Voorsprong door techniek

@Thijs82, je hebt twee energiebronnen; een 9,5A en een 35A vanuit het net als ik je goed begrijp. Dat is niet nét boven de 40A.
Je moet er in dat geval voor zorgen dat er geen >40A naar je eindgroepen (met verbruikers) gaat. Dat kan door een C40 automaat tussen de hoofdschakelaar en de eindgroepen te zetten en de automaat voor de PV-installatie direct naar de hoofdschakelaar.
Een DSMR 5.0 meter stuurt iedere seconde een telegram uit de P1-poort. Welke laadsnelheid ondersteunt jouw EV?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
habbekrats schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:43:
@Pieter2 Als je nog buis moet leggen zou ik echt buis nemen en geen flex.
+1
Buis haal je lokaal bij bv warmteservice of hb
Ik zou 19mm / 3/4" doen. Op het geheel merk je die meerprijs niet, en het werkt zo veel makkelijker met draden trekken. Niet alleen nu, maar ook als je over een paar jaar een aanpassing wil doen (schakeldraad erbij, verplaatsen schakelaar, you name it).

Zelfde reden waarom ik voorbedraade flex niet zou doen :P Oh, en als je kunt de bochten zelf buigen; de trekveer blijft makkelijk hangen op de overgang prefab-bocht naar buis.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-06 22:34
John245 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:07:
[...]

Ja die stond op dezefde pagina. Geen garantie dat het werkt.

In het begin had ik ook een goedkope omvormer van het signaal die deed het bij 5 van de 6 systemen. Echter bij 1 systeem resulteerde het in het regelmatig vastlopen.
Vandaag terug in Holland aangekomen en met de vrouw in Belgie kon ik mooi de avond vullen met hobbyen... Het lijkt goed te werken, de boel is inmiddels ingebouwd en de communicatie tussen mijn applicatie, de gateway en de Wago 879-3000 loopt. Nu nog iets zinnigs doen met de data, maar dat kan ik remote. Dank nogmaals! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timovd schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:10:
@Thijs82, je hebt twee energiebronnen; een 9,5A en een 35A vanuit het net als ik je goed begrijp. Dat is niet nét boven de 40A.
Je moet er in dat geval voor zorgen dat er geen >40A naar je eindgroepen (met verbruikers) gaat. Dat kan door een C40 automaat tussen de hoofdschakelaar en de eindgroepen te zetten en de automaat voor de PV-installatie direct naar de hoofdschakelaar.
Een DSMR 5.0 meter stuurt iedere seconde een telegram uit de P1-poort. Welke laadsnelheid ondersteunt jouw EV?
Nou nee, het gaat alleen maar om de op 40A gespecificeerde aardlekschakelaars...
De rest schakelt vanzelf wel af als het teveel wordt.
Mijn voorkeur zou zijn overal alamats, maar dat hangt onder andere af van hoeveel ruimte je hebt.
(alamat meestal 2 breed, ipv 1, maar geen aardlek(s) meer en geen 40A rem-automaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:58

timovd

Voorsprong door techniek

@onetime het neemt dan toch veel minder ruimte in beslag en is voordeliger om een C40 te zetten voor de ALS naar de eindgroepen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@timovd Dat hangt van de situatie af... soms neemt het juist minder ruimte in om alamats te gebruiken.
Maar het heeft ook invloed op het financiële plaatje, maar: Dat hangt van de situatie af...

edit: Het neemt de minste ruimte in om de aardleks te vervangen door 63A exemplaren,
maar soms nog minder als de aardleks er uit gaan en alamats gebruikt worden.

[ Voor 29% gewijzigd door onetime op 08-05-2023 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Paul schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:33:
[...]
+1
[...]
Ik zou 19mm / 3/4" doen. Op het geheel merk je die meerprijs niet, en het werkt zo veel makkelijker met draden trekken. Niet alleen nu, maar ook als je over een paar jaar een aanpassing wil doen (schakeldraad erbij, verplaatsen schakelaar, you name it).

Zelfde reden waarom ik voorbedraade flex niet zou doen :P Oh, en als je kunt de bochten zelf buigen; de trekveer blijft makkelijk hangen op de overgang prefab-bocht naar buis.
@habbekrats @Paul Dank voor de tips, we gaan zeker veel zelf draden trekken, d tps van 19mm neem ik mee. Ik heb nu een aantal 16 mm centraaldozen en inbouwbouwdozen, Hornabch lijkt dit niet te hebben voor 19mm. Of doe je dan een verloopstukje van 19 naar 16mm vlakvoor de doos?
https://www.hornbach.nl/p...ksel-16-mm-grijs/4117043/
https://www.hornbach.nl/p...-u50-16-mm-grijs/5215845/

Die voorbedrade inzetten willen we vooral inzetten om vanaf de meterkast naar de 1e centraaldoos snel meters te kunnen maken; ook omdat de weg ernaartoe soms wat lang is. Daarnaast trekken we loze leidingen voor flexibiliteit in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
De meeste leidingen die ik getrokken heb gingen niet naar een centraaldoos (veel netwerk), maar voor inbouwdozen hebben ze spruitstukken: https://www.hornbach.nl/p...m-grijs-3-stuks/10598365/

Webshops zoals Elektramat hebben wel centraaldozen met 19mm aansluiting: bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...traaldoos-16-19-mm-ch60r/

Ik moet zeggen dat ik voor de elektra geen moeite heb gehad met 16mm buizen, voor de netwerkkabels was ik erg blij met 19mm; 6A is een stuk dikker dan 5E

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hippe Lip schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:40:
[...]

Dat gebeurt toch ook gewoon? Alle mij bekende omvormers schakelen onmiddellijk uit wanneer er geen netspanning meer is.

Even de Netcode doorgespit:

Artikel 2.22

Tussen de elektrische installatie achter een aansluiting en de elektrische installatie achter een andere aansluiting bestaat geen verbinding, tenzij de netbeheerder anders bepaalt.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2023-04-01

Het mag gewoon niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50
@Thijs82 Beide aardlekschakelaars zijn prima, alleen andere serie.

Met 32A achter een 40A-hoofd ben je in ieder geval niet selectief. Maar bedenk ook, hoe snel geladen kan worden is volledig afhankelijk van je auto, niet de laadpaal. Laatste kan alleen de beperking aangeven.

Voor de huisinstallatie doet het Wp er niet toe, alleen wat je omvormer kan leveren. Is dat een 2kW type?

Daarnaast maak je een nutteloze optelsom, dat je EV en PV boven de 40A uit komen maakt niet uit. Immers loopt PV en EV juist andere kant op. Het gaat om de totale stroom die je tot je beschikking hebt. Dat is hier dus 40A (net) en 9A (PV) = 49A*. Dat is zoals altijd op 1-fase al te veel en dien je hier tegen te beveiligen. Makkelijkste optie is dan een C40 automaat plaatsen.

En zoals gezegd is DSMR 5.0 iedere seconde. Maar dan nog kan een automaat als hoofdzekering makkelijk 10 seconden de dubbele stroom aan. Een kwart meer zelfs makkelijk >10 mintuen. Smeltpatronen zijn nog veel vergevingsgezinder :) Maar ze slijten er wel van.

* Reken je met 35A uit het net kom je op 44A, naar mijn idee ben je dan de marge ook al wel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 16:32
onetime schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 16:16:
[...]

De warmtepomp of op een 3 fase groep, of twee losse groepen.
Als je maar één pijp hebt naar de wasmachine/droger, kan je daar ook een 3fase groep naar een onderverdeler doen, Zonder aardlek, en dan 2 alamats in de onderverdeler op verschillende fases. Eventueel ook een solar groep.
Even een kleine update, ik heb me even verdiept in die Remeha Elga Ace 4Kw en die kan volgens mij en volgens dit artikel: https://www.cvtotaal.nl/b...or-een-hybride-warmtepomp gewoon op een normaal randaarde stopcontact. Sterker nog, het is gewoon een 230v apparaat.

Er passen wel meer dan 6 zonnepanelen op het dak maar dan ligt een deel ervan op delen van de dag in minder gunstige maanden in de schaduw.

Ik heb nu het volgende gedaan:

- 8 groepen standaard, per 4 groepen een AL
- Solar/PV groep, mooi vrij zoals dat eigenlijk hoort
- Beltrafo
- 1 Alamat voor de warmtepomp
- 1 krachtgroep voor de keuken (fornuis)

Rationale is dat ik dan 1 fase per 4 groepen kan gebruiken en 1 fase apart voor de warmtepomp.

Ik kom dan ongeveer hier op uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZgqL3Fvw9dzi8_6ZtDbDYIm9bU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QXNgV3B3qCnXSOV7fyz5A6rJ.png?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

onetime schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:02:
[...]

Heb nu dit in elkaar gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XquqSgPqtKxi9qx_aauFizAv5mo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kW4fhueot9P4MqFXI5IlXSym.jpg?f=fotoalbum_medium

In principe alles wat ik niet nodig heb verwijderd en de groepen weer aangesloten.
Dit klopt zo toch?

Moet ik de aardlek nog op een specifieke fase aansluiten om te kunnen testen of hij werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
In het kader van maximale stromen i.c.m. PV invoer kwam ik dit artikel van ABB tegen: https://t.ly/UYhy Erg informatief!

Wel bijzonder dat de PV-boer jaren geleden tijdens het installeren niet een dergelijke beveilging middels bijv. een rem-automaat heeft geïnstalleerd. Zal weer weel 'makkelijkheid' zijn geweest....

Ik zit dus sowieso met de volgende items die hoe dan ook geadresseerd moeten worden in de huidige, los van andere aanpassingen en uitbreidingen:
- Maximaalstroom beveiliging op orde brengen (nu kan theoretisch er 40A+9A door een aardlek lopen naar de afgaande groepen)
- Aardleks vervangen door nieuwe varianten ivm recall
- Plaatsen hoofdschakelaar

Bovenstaande gecombineerd met het verzwaren van 1x40A naar 3x25A ivm EV laden (op 3x16A = Tesla model 3/Y) en in de toekomst inductie koken. Het verzwaren is al aangevraagd en zoals gezegd geeft dit mij meer flexibiliteit dan 1x40A.

Oplossing:
Ik neig naar 3xB40A ALAMATs voor de afgaande 1 fase groepen (tvv huidige brakke aardleks en hierdoor meteen een betere verdeling te maken en natuurlijk de maximaalstroom beveiliging op orde te krijgen) en vervolgens 2xKRACHT ALAMATs tbv EV en inductie te plaatsen.

Shoppinglistje:

- ABB hoofdschakelaar mistral-lijn 4-P 40A SD204/40
- Busboard 3 split ABB Busboard, 1/3 fase 3 aardlekschakelaars 2-Polig 120313
- 3x ABB 2CSR255180R1405 (ik meen ook iets gelezen te hebben omtrent spanningsafhankelijk); maw zijn dit de juiste ALAMATs?

- 1xABB 2CSR256140R1165 tbv EV laden/laadpaal
- 1x ABB lege kast

Wat draadbruggetjes en kammetje uiteraard alles op 6mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:40:
[...] Dat gebeurt toch ook gewoon? Alle mij bekende omvormers schakelen onmiddellijk uit wanneer er geen netspanning meer is.

Voor zover ik het begrijp moet je, als je het ook als back-up van het net wilt kunnen gebruiken, duidelijk maken in je groepenkast dat je een alternatieve voeding hebt, dan mag dat ook, als je maar van het net loskoppelt.

Net op tv (of was het nu gisteren avond) een metaalverwerkingsbedrijf met iets van 3 gebouwen naast elkaar, met ieder een eigen net aansluiting, die niet de gewenste aansluitingen kan krijgen, de komende jaren, en dus maar het tekort in het ene pand oplost door reserve uit het andere pand te gebruiken. (dmv kabel)
Met een alle aansluitingen omvattend contract had dit gewoon moeten kunnen. (beperkt tot huidig max)

En een bedrijventerrein waar het ene bedrijf zijn stroom niet kwijt kan, en het andere geen voldoende grote verbruiksaansluiting kan krijgen, de komende jaren. (wat voor reken methode gebruiken die netbeheerders??)
Met onderlinge afstemming, opgelegd via onderling contract, ook met de netbeheeerder, moet dit gewoon kunnen.

Ook werd er een komende wijziging in de elektra- / energiewet benoemd die dit makkelijker moet maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:58:
[...] Even de Netcode doorgespit:

Artikel 2.22

Tussen de elektrische installatie achter een aansluiting en de elektrische installatie achter een andere aansluiting bestaat geen verbinding, tenzij de netbeheerder anders bepaalt.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2023-04-01

Het mag gewoon niet!
En waar staat beschreven / is gedefinieerd wat een verbinding is?
Geen directe 230V / 400V verbinding, ja logisch. Je mag ook geen verschillende groepen verbinden.
Maar als er alleen een onafhankelijke geregelde verbinding is, die geen ongewenste invloed kan hebben???
En wat als je het oplost door alleen een draaiende as de erfgrens over te laten steken?
Of een hoge drukleiding? Waar ligt de grens? (pun intended)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@1nsane 4kW WP is bij een COP van 4 maar 1kW elektrisch. Dus ja, snap dat het op een enkele groep kan, dat is maar 1kW elektrisch ofwel <5A. Daar losse fase voor te gebruiken lijkt me zonde. Dus ik zou ook een derde 1-fase aardlek plaatsen.

Daarnaast zou ik zeker wat ruimte houden dan. Als er al een lege kast naast past zou ik dat doen.

En waarom geen alamat voor de kookplaat?

En qua PV, je zegt 6 panelen, waarom dan een 20A alamat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onetime schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:24:
[...]

En waar staat beschreven / is gedefinieerd wat een verbinding is?
Geen directe 230V / 400V verbinding, ja logisch. Je mag ook geen verschillende groepen verbinden.
Maar als er alleen een onafhankelijke geregelde verbinding is, die geen ongewenste invloed kan hebben???
En wat als je het oplost door alleen een draaiende as de erfgrens over te laten steken?
Of een hoge drukleiding? Waar ligt de grens? (pun intended)
Aangezien dit over elektriciteit gaat hebben we het over verbindingen die elektronen transporteren. In welke vorm dan ook. Dit hele verhaal ging over een gedeelde accu met de buren en de juridische complicaties die dat kan opleveren. Het mag niet tenzij je toestemming krijgt van de Netbeheerder. Dat is dan de puur technische kant, je zal ook nog even langs de ACM moeten omdat je op het gebied gaat begeven van Leveranciers, dat is dan de economische kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
Vanmorgen is hier een nieuwe slimme meter geplaatst ivm verzwaring van 1 naar 3 fasen. Nu zie ik dat de meter het huidige verbruik registreert als "laag tarief". Terwijl het momenteel uiteraard hoog tarief is.

Moet ik hier iets mee?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Thijs82 Zelfde als bij keukenboeren (en ook genoeg installateurs :X ) ze hebben ooit een trucje geleerd waarmee het apparaat werkt :/

Maar lijstje lijkt me netjes. Weet je alleen zeker dat er nu geen 3x 1-fase busboard in zit?

2-breed 2P aardlekschakelaars zijn (nagenoeg?) allemaal niet spanningsafhankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

VidaR-9 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:36:
Vanmorgen is hier een nieuwe slimme meter geplaatst ivm verzwaring van 1 naar 3 fasen. Nu zie ik dat de meter het huidige verbruik registreert als "laag tarief". Terwijl het momenteel uiteraard hoog tarief is.

Moet ik hier iets mee?
Denk dat ie eerst nog synchroniseren qua tijd en datum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@VidaR-9 Als het goed is heb je dan van je monteur ook een "quick start" gekregen waarop staat dat het een tijdje (/paar dagen) kan duren voor die registratie goed gaat :) Kijk over paar dagen nog eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
Septillion schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:38:
@VidaR-9 Als het goed is heb je dan van je monteur ook een "quick start" gekregen waarop staat dat het een tijdje (/paar dagen) kan duren voor die registratie goed gaat :) Kijk over paar dagen nog eens :)
+@ds23man
Thanks.
Ik had niet zo’n spraakzame monteur (maakt verder ook niet uit, als hij zijn werk maar goed doet). Maar je hebt gelijk. Er lag een korte handleiding waarin dit staat d:)b

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
Septillion schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:37:
@Thijs82 Zelfde als bij keukenboeren (en ook genoeg installateurs :X ) ze hebben ooit een trucje geleerd waarmee het apparaat werkt :/

Maar lijstje lijkt me netjes. Weet je alleen zeker dat er nu geen 3x 1-fase busboard in zit?

2-breed 2P aardlekschakelaars zijn (nagenoeg?) allemaal niet spanningsafhankelijk.
check. Moeten dit trouwens wel 40A's zijn? gezien bij een 3 fase aansluiting er straks 3x25A beschikbaar is?

Vwb het busboard; er komen slechts 2x2 kabels uit het busboard. Dit is toch kwestie van even automaten los klikken en het nieuwe busboard er in en voila?

edit: ik vraag mij trouwens of hoeveel installaties er zoals de mijne zijn zonder fatsoenlijke maximaalstroom beveiliging zijn in het land? :o

[ Voor 8% gewijzigd door Thijs82 op 08-05-2023 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

VidaR-9 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:41:
[...]

+@ds23man
Thanks.
Ik had niet zo’n spraakzame monteur (maakt verder ook niet uit, als hij zijn werk maar goed doet). Maar je hebt gelijk. Er lag een korte handleiding waarin dit staat d:)b
Het nieuwe meternummer moet eerst verwerkt worden in de computersystemen voor deze contact kan maken. Daarom staat ie op laag tarief om de klant niet te benadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Thijs82 Waarop doel je? De sterkte van de alamats als aardlekschakelaar + voorbeveiliging? Op zich staat het je vrij ze te kiezen zolang de bekabeling klopt. Immers beschermen alamats al tegen overstroom. Zou ik wel kijken of je C40/30mA kunt krijgen maar dat zal al wat schaarser zijn.

Maar goed, als je naar 3-fase gaat zijn de alamats niet nodig, dan blijf je wel onder de 40A :) Dan kan je dus ook gewoon aardlekschakelaars toepassen :)

Qua busboard, mja, dan heb je nu inderdaad maar een 2x 1-fase :/ Of je zou kan vervangen durf ik even niet te zeggen, staat me iets bij van nieuwe/oude versies...

edit op je edit: Veel te veel. Denk dat van de PV boeren minder dan 5% het goed doet. Zelfde voor keukenboeren en de kookgroep...

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 08-05-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onetime schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:16:
[...]

Voor zover ik het begrijp moet je, als je het ook als back-up van het net wilt kunnen gebruiken, duidelijk maken in je groepenkast dat je een alternatieve voeding hebt, dan mag dat ook, als je maar van het net loskoppelt.

Net op tv (of was het nu gisteren avond) een metaalverwerkingsbedrijf met iets van 3 gebouwen naast elkaar, met ieder een eigen net aansluiting, die niet de gewenste aansluitingen kan krijgen, de komende jaren, en dus maar het tekort in het ene pand oplost door reserve uit het andere pand te gebruiken. (dmv kabel)
Met een alle aansluitingen omvattend contract had dit gewoon moeten kunnen. (beperkt tot huidig max)

En een bedrijventerrein waar het ene bedrijf zijn stroom niet kwijt kan, en het andere geen voldoende grote verbruiksaansluiting kan krijgen, de komende jaren. (wat voor reken methode gebruiken die netbeheerders??)
Met onderlinge afstemming, opgelegd via onderling contract, ook met de netbeheeerder, moet dit gewoon kunnen.

Ook werd er een komende wijziging in de elektra- / energiewet benoemd die dit makkelijker moet maken...
De nieuwe Energiewet vervangt niet de Netcode!!! Er komt wel meer ruimte voor energiecorporaties en Peer to Peer handel, maar dit moet toch echt via het distributienet lopen tenzij het van de netbeheerder anders mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Septillion schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:51:
Maar goed, als je naar 3-fase gaat zijn de alamats niet nodig, dan blijf je wel onder de 40A :) Dan kan je dus ook gewoon aardlekschakelaars toepassen :)
Maar even for the record, hoe reken je dat netjes uit voor een 3-fase PV installatie?
PV-installatie Wattpiek / 3 / 225 = PV-stroomsterkte per fase
Netbeheerder aansluiting bijv. 3x25A dus 25+PV-stroomsterkte per fase = totaal
Zolang totaal < 40A zijn 40A aardlekschakelaars afdoende, correct?
In mijn geval: 5925 Wp dus: 5925/3/225= 8,8A+25A = 33,8A
33,8A < 40A dus gedekt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-06 17:20
Vraagje over hollewand inbouwdoosjes.

Mijn nieuwe opbouw, houtskelet bouw, krijgt een binnenwand afwerking van 18mm underlaymentplaat + 12,5mm gipsplaat. Dat geeft 30.5mm dikte.

Ik lees bij al die inbouw dozen voor holle wand: 27,5mm wanddikte...

-> gaat het toch passen of zijn er andere opties? (buiten dunnere underlaymentplaat te pakken natuurlijk, maar dit was weer voorgeschreven bij de constructeur...)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@True Eerst de Wp dumpen en W van je omvormer opzoeken :)

Dan klopt het inderdaad. Strikt genomen moet je eigenlijk naar de afzekering kijken. Dus als ze achter een 3x10A hangen zit je op 35A zeker goed. Met een 3x16A zit je dan op 41A. Strikt genomen te veel maar zeker als je PV nog echt minder is zie ik dat als in de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:17:
Welke heb je dan? Bij Attema UHW50 zie ik zo geen wanddikte staan maar het lijkt me sterk dat het metalen palletje aan het uiteinde van de schroeven 22mm lang is.

Bij UHW40 zou het inderdaad wel kunnen dat de muur niet dikker mag zijn dan 27.5, die zijn 10mm minder dik.

Edit: oh, op de plaatjes staat het wel, in de lijst met specs niet 8)7 https://www.attema.com/en...-junction-box-oe-16/19-mm

29mm dus, met name vanwege de buisinvoer. Als je die niet vast klikt, of wat aan de underlayment veilt / schaaft moet 30.5 ook wel kunnen.

[ Voor 29% gewijzigd door Paul op 08-05-2023 11:33 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Paul schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:30:
[...]
Welke heb je dan? Bij Attema UHW50 zie ik zo geen wanddikte staan maar het lijkt me sterk dat het metalen palletje aan het uiteinde van de schroeven 22mm lang is.

Bij UHW40 zou het inderdaad wel kunnen dat de muur niet dikker mag zijn dan 27.5, die zijn 10mm minder dik.

Edit: oh, op de plaatjes staat het wel, in de lijst met specs niet 8)7 https://www.attema.com/en...-junction-box-oe-16/19-mm

29mm dus, met name vanwege de buisinvoer. Als je die niet vast klikt, of wat aan de underlayment veilt / schaaft moet 30.5 ook wel kunnen.
De DUO doos is dieper en kan wel met dikkere wanden overweg.

https://www.attema.com/nl...nd-inbouwdoos-oe-16/19-mm

[ Voor 7% gewijzigd door ds23man op 08-05-2023 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 16:32
Septillion schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:30:
@1nsane 4kW WP is bij een COP van 4 maar 1kW elektrisch. Dus ja, snap dat het op een enkele groep kan, dat is maar 1kW elektrisch ofwel <5A. Daar losse fase voor te gebruiken lijkt me zonde. Dus ik zou ook een derde 1-fase aardlek plaatsen.

Daarnaast zou ik zeker wat ruimte houden dan. Als er al een lege kast naast past zou ik dat doen.

En waarom geen alamat voor de kookplaat?

En qua PV, je zegt 6 panelen, waarom dan een 20A alamat?
Woeps, die had ik verkeerd geselecteerd idd, nu een 16A alamat PV groep, geen idee waarom ik die inderdaad op 20A had staan (verkeerd geklikt denk ik)

Goed punt over die Alamat voor de 3-fase fornuis aansluiting. Scheelt ook weer ruimte.

Een extra kast, is weinig ruimte voor, ten minste, het zou wel kunnen maar handig is het niet.

Tevens nog een vraagje, ik besefte me dat ik per 4 groepen een 63A Aardlek gepakt had. Natuurlijk is de hoofdschakelaar 63A maar de losse aardlekschakelaars kunnen ook gewoon 40A toch? Scheelt sowieso een euro of 110,-

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
ds23man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:40:
Die is net zo diep (50mm) en op het plaatje staat ook 29mm :) Maar in de video gebruiken ze de buisinvoer niet en dan kan het inderdaad dieper (ook met de enkele variant).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:17:
Vraagje over hollewand inbouwdoosjes.

Mijn nieuwe opbouw, houtskelet bouw, krijgt een binnenwand afwerking van 18mm underlaymentplaat + 12,5mm gipsplaat. Dat geeft 30.5mm dikte.

-> gaat het toch passen of zijn er andere opties? (buiten dunnere underlaymentplaat te pakken natuurlijk, maar dit was weer voorgeschreven bij de constructeur...)
Underlayment zetten, HW dozen daarin monteren en voorlangs gipsen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Paul schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:48:
[...]
Die is net zo diep (50mm) en op het plaatje staat ook 29mm :) Maar in de video gebruiken ze de buisinvoer niet en dan kan het inderdaad dieper (ook met de enkele variant).
Volgens Attema 43mm wanddikte:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Nu online
1nsane schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:46:
Tevens nog een vraagje, ik besefte me dat ik per 4 groepen een 63A Aardlek gepakt had. Natuurlijk is de hoofdschakelaar 63A maar de losse aardlekschakelaars kunnen ook gewoon 40A toch? Scheelt sowieso een euro of 110,-
Met 3x25A in en maar 6 panelen moet een ALS die 40A kan verdragen prima kunnen inderdaad.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
1nsane schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:46:
Woeps, die had ik verkeerd geselecteerd idd, nu een 16A alamat PV groep, geen idee waarom ik die inderdaad op 20A had staan (verkeerd geklikt denk ik)
:+
Een extra kast, is weinig ruimte voor, ten minste, het zou wel kunnen maar handig is het niet.
Mja, ik weet niet wat de toekomstplannen zijn natuurlijk, maar als je nu al alles vervangt is het waarschijnlijk nu makkelijker dan in de toekomst. Nu is het al los en kan je eventueel al zaken direct aan de onderkant invoeren.
Voor de hoofdschakelaar is zeker geen 63A nodig, daar hebben de meesten toch gewoon een 40A zitten. Aantal huizen met 3x35A is al klein, laat staan maar. Dus voor je 3x25A voldoet een 40A hoofdschakelaar.

Voor je aardlekschakelaars geldt hetzelfde als hierboven. Dat is dus volledig afhankelijk van je PV. Als deze dus bij maximaal 16A per fase blijft dan zou ik ook voor 40A aardlekschakelaars gaan. Kom je daarboven dan 63A aardlekschakelaars of voorbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Septillion schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:18:
@True Eerst de Wp dumpen en W van je omvormer opzoeken :)

Dan klopt het inderdaad. Strikt genomen moet je eigenlijk naar de afzekering kijken. Dus als ze achter een 3x10A hangen zit je op 35A zeker goed. Met een 3x16A zit je dan op 41A. Strikt genomen te veel maar zeker als je PV nog echt minder is zie ik dat als in de marge.
Helder dus dan zit ik met een GoodWe GW5K-DT als omvormer op:

3-fase omvormer vermogen / 3 / 225 = PV-stroomsterkte per fase
Netbeheerder aansluiting bijv. 3x25A dus 25+PV-omvormer vermogen per fase = totaal
Zolang totaal < 40A zijn 40A aardlekschakelaars afdoende, correct?
In mijn geval: 5000 omvormer dus: 5000/3/225= 7,4A+25A = 32,4A
32,4A < 40A dus gedekt.

Dus netjes zou zijn om dit met een 10A automaat af te zekeren, maar ik vind er zo snel niet eentje van 10A 3P+N.

Overigens overweeg ik nog een Oost-West opstelling op de garage en bijkeuken (naast de Zuid PV-opstelling op het zolderdak). Als ik dan onder de 40A wil blijven zou ik dan 40-32,4 = 7,6 * 225 = 1710W omvormer voor één fase of 1710*3 = 5130 dus een 5kW omvormer op 3 fases zou nog passen (al helemaal met inachtneming van het feit dat bij veel vermogen het Voltage waarschijnlijk wat hoger ligt dan 225V en er dus meer marge is op de 40A én er nooit vol vermogen op O/W zal zijn óf op O&Z of W&Z).

Ik vraag mij dan nog wel af als ik binnenkort mijn EMAT meuk onderdelen vervang voor Eaton/ABB ik er goed aan zou doen voor de aardlekschakelaars te kiezen voor 63A i.p.v. 40A. Wat zijn de nadelen voor het kiezen van 63A i.p.v. 40A aardlekschakelaars anders dan de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
hesselbeertje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:48:
[...]

Underlayment zetten, HW dozen daarin monteren en voorlangs gipsen.
Mwa, dat vind ik persoonlijk t laatste redmiddel denk ik. Elektra doe ik zelf, bouw de aannemer. Wil het liefste niet daar een (te)lange tijd de boel daar onderbreken.

Maar, wel plausible oplossing :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:12:
[...]

Mwa, dat vind ik persoonlijk t laatste redmiddel denk ik. Elektra doe ik zelf, bouw de aannemer. Wil het liefste niet daar een (te)lange tijd de boel daar onderbreken.

Maar, wel plausible oplossing :)
Dat is sowieso een linke combinatie, als de aannemer eerst alle wanden dicht bouwt moet je maar hopen dat je de flexen terug kunt vinden. Zeker als de wanden vol isolatie komen (en voor geluid wil je dat, ook binnenwanden!)

Ik plaats de dozen ALTIJD tijdens het dicht zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door hesselbeertje op 08-05-2023 12:15 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
ds23man schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:40:
[...]

Oh, dat is wel een plan. Denk toch nergens enkele nodig, behalve mss op de badkamer. 3e doos erna kan dan ook nog wel lijkt me.

Als die buisinvoer wat naar achter te buigen is vane en normale doos zou die 2-3 mm toch wel goedkomen verwacht je. Zal ook eens mijn aannemer vragen, moet toch eerder met deze situatie hebben gehakt :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@True Als je toch alles gaat vervangen, zijn alamats dan een optie, zodat je geen losse aardleks meer hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@1nsane Probeer te bepalen welke fases het zwaarst worden belast en zet daar je solar ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:57

Reptile209

- gers -

hesselbeertje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Dat is sowieso een linke combinatie, als de aannemer eerst alle wanden dicht bouwt moet je maar hopen dat je de flexen terug kunt vinden. Zeker als de wanden vol isolatie komen (en voor geluid wil je dat, ook binnenwanden!)

Ik plaats de dozen ALTIJD tijdens het dicht zetten.
En dan met een afdekplaatje er op voor het stucen. Ik zet er dan bovendien met potlood naast wat de afstand van het midden van de doos tot de vloer en de dichtsbijzijnde hoek is en maak daar een foto van. Erg handig als je ze daarna in de droge stuc terug wil vinden om ze open te bikken. 8)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Oh, dat is wel een plan. Denk toch nergens enkele nodig, behalve mss op de badkamer. 3e doos erna kan dan ook nog wel lijkt me.

Als die buisinvoer wat naar achter te buigen is vane en normale doos zou die 2-3 mm toch wel goedkomen verwacht je. Zal ook eens mijn aannemer vragen, moet toch eerder met deze situatie hebben gehakt :9
Je hebt ook nog deze:

https://www.attema.com/nl...ewand-inbouwdoos-oe-19-mm

Die zou je tussen de muurlagen kunnen plaatsen, maar dat is een takkewerk. Liever de variant met 43mm wanddikte.
https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
hesselbeertje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Dat is sowieso een linke combinatie, als de aannemer eerst alle wanden dicht bouwt moet je maar hopen dat je de flexen terug kunt vinden. Ik plaats de dozen ALTIJD tijdens het dicht zetten.
Wsl gaat t samen ja, was wel van plan alles met vast buisjes te maken trouwens. Moet nog een elektra plan maken, in paint kwam ik op dit;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slfu7iSuk3PCwn8QrQAg6jtj_lI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CBrejGtj4zr4VckZVGRlbodr.jpg?f=user_large

Sub MK in tech ruimte linksmidden, vanaf daar naar elke kamer in een centraaldoos. Loze leidingen of met UTP gaat via de vloeren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
jadjong schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:23:
[...]

Je hebt ook nog deze:

https://www.attema.com/nl...ewand-inbouwdoos-oe-19-mm

Die zou je tussen de muurlagen kunnen plaatsen, maar dat is een takkewerk. Liever de variant met 43mm wanddikte.
https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl
Ik wil geen trek-lipjes maar schroefjes, dat kan ook nog een keer los. Of ben ik nou aan t zeuren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
habbekrats schreef op zondag 7 mei 2023 @ 22:01:
@El-Vder Ja dat mag als alle kabels geschikt zijn. Maar kun je niet beter een 4x6 vanuit huis naar een onderverdeler ? Voor 2 panelen is 1x3x 2,5 mm2 al genoeg denk ik.
Bedankt voor je reactie. Die onderverdeler is een extra groepenkast in de schuur toch? Daar had ik niet eens aan gedacht. Scheelt dan in kosten en moeite van kabel trekken, maar 1 ipv 3. En ook de kabelgoot kan dan kleiner uitgevoerd worden natuurlijk.

Edit
En is dit dan ook de way to go als die zonnepanelen er nog niet komen. Dus om de stroom vanaf de meterkast in de schuur te verdelen over meerdere groepen?

[ Voor 12% gewijzigd door El-Vder op 08-05-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Wsl gaat t samen ja, was wel van plan alles met vast buisjes te maken trouwens. Moet nog een elektra plan maken, in paint kwam ik op dit;

[Afbeelding]

Sub MK in tech ruimte linksmidden, vanaf daar naar elke kamer in een centraaldoos. Loze leidingen of met UTP gaat via de vloeren denk ik.
Als jij even bedenkt hoe je met vaste buis kunt werken icm hollewanddozen? Ik leer graag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Laatst online: 16-04 13:43
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:27:
[...]

Ik wil geen trek-lipjes maar schroefjes, dat kan ook nog een keer los. Of ben ik nou aan t zeuren 8)
Heb ze wel vaak los proberen te halen, maar te vaak gehad dat t metalen lipje er uit valt achter de wand. Kost mij te veel tijd, dus ik gebruik de lekker ruime abb dozen met treklippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:14:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6XhVEcwtnjCpby4KCLoruDVnCM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXvHTVsl0p13H3FJPPJtdwxa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
IplugNplay schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:38:
[...]

Heb ze wel vaak los proberen te halen, maar te vaak gehad dat t metalen lipje er uit valt achter de wand. Kost mij te veel tijd, dus ik gebruik de lekker ruime abb dozen met treklippen.
Maar die treklippen is only one-time vast is vast toch?
Los gaat alleen maar met de hamer en dan is t kapot of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Ik zag m ja :) Volgens mij hebben ze op dat plaatje wel een extra/aparte kabel invoer stukje

[ Voor 10% gewijzigd door PCJR op 08-05-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
hesselbeertje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:36:
[...]

Als jij even bedenkt hoe je met vaste buis kunt werken icm hollewanddozen? Ik leer graag ;)
T stukje dat je in de doos moet frotten kan wsl geen vast buis zijn ja, hm, als t moet dan het laatste stuk flex buis ofzo. Godver,. really...? 8)7

Hoe dan met loze leidingen naar een hole wand inbouwdoos, dat wil je liever niet flex, kun je niet goed een trekveer etc doorheen krijgen...

[ Voor 16% gewijzigd door PCJR op 08-05-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:45:
[...]

T stukje dat je in de doos moet frotten kan wsl geen vast buis zijn ja, hm, als t moet dan het laatste stuk flex buis ofzo. Godver,. really...? 8)7

Hoe dan met loze leidingen naar een hole wand inbouwdoos, dat wil je liever niet flex, kun je niet goed een trekveer etc doorheen krijgen...
Vandaar het dringende advies om het te doen tijdens het dicht zetten. Been there, done that. Zeker als de aannemer niet zélf de dozen erin hoeft te zetten is de ervaring dat er dan bij het dichtzetten ook niet nagedacht wordt hoe dat dan zou moeten. En zit jij er dus mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:45:
[...]

Vaste buis kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
@hesselbeertje wil ook weten hoe :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Haha, scherp. Als je de dozen erin maakt tijdens het dichtzetten gaat dat met wat creativiteit wel, maar is tijdrovend. Let wel op dat het spanningsvrij erin komt, anders breken de invoeren alsnog af (zeker die van Attema willen er wel af). Flex werkt veel vlotter.

Hoe ik het meestal doe:

Eerst centraaldozen etc erin, en 16mm voormonteren op het houtskelet tot 50cm van de plaats delict. Tijdens beplaten dozen in de platen zetten met daaraan 40cm flex en een stuk 19mm vast (die gebruik je als sok). Dan het geheel in elkaar schuiven, plaat vastzetten. Direct trekveer erdoor en draden (of tenminste een trekdraad) erin. Eventueel kun je de draad ook al vooraf trekken met flink overlengte, dan kun je sneller door met platen.

[ Voor 38% gewijzigd door hesselbeertje op 08-05-2023 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Gewoon erin steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
PCJR schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:43:
[...]

Maar die treklippen is only one-time vast is vast toch?
Los gaat alleen maar met de hamer en dan is t kapot of niet...
Geen ervaring hoe je die lipjes er weer uit krijgt, maar je kan ze vervangen door nieuwe als je de doos los hebt gekregen en later weer terug wilt plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:15:
@True Als je toch alles gaat vervangen, zijn alamats dan een optie, zodat je geen losse aardleks meer hebt?
Zijn zeker een optie, is wel een stukje duurder, op de kop af (via SanderVunderink):
  • € 282,16 ABB alamats
  • € 152,50 ABB installatieautomaten + aardlekschakelaars
  • € 378,40 Eaton alamats
  • € 209,38 Eaton installatieautomaten + aardlekschakelaars
Maar als ik de huidige 8 groepen ga uitbreiden met een groep voor de airco komt de prijs tussen alamats en inst.auto+ALS een stukje dichterbij elkaar.
  • € 317,43 ABB alamats
  • € 202,08 ABB installatieautomaten + aardlekschakelaars
  • € 425,70 Eaton alamats
  • € 275,94 Eaton installatieautomaten + aardlekschakelaars
Maar om de opties open te houden, blijf ik wel benieuwd:
Wat zijn de nadelen voor het kiezen van 63A i.p.v. 40A aardlekschakelaars anders dan de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 19:55

Wish

ingwell

Goed, hopende dat ik als elektra nitwit en in het goede topic zit en niet meteen word weggelachen, maar ik heb de volgende 2 vragen:
  1. Ik heb een hotelschakelaar (bij de voordeur en op de eerste verdieping) voor de lamp in de hal. Maar "men" vergeet wel eens bij het sluiten van de deur de lamp uit te zetten. Bestaan er oplossingen/schakelingen om de lamp op een timer te zetten (zeg max. 10 minuten)? Beetje hetzelfde effect als je wel eens ziet in een trappenhuis. Nu weet ik wel dat er trappenhuisschakelaars bestaan, maar gaat dit werken in combinatie met de hotelschakeling? Oh- en het liefst 1 inbouw en 1 opbouw :)
  2. Op mijn wc schakelt via een normale lichtknop het licht en de (Itho) ventilator in. Het liefst zou ik van die schakelaar vervangen door een bewegingssensor. Kan dit ongestraft?

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:10:
Wat zijn de nadelen voor het kiezen van 63A i.p.v. 40A aardlekschakelaars anders dan de prijs?
Die zijn er niet.

Al monteer je een 630A hoofdschakelaar* en 80A aardlekschakelaars. Het zegt alleen iets over de maximaal toelaatbare stroom, hoger is beter.

* Nou vooruit, misschien is het formaat in dát geval een nadeel. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
Xander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:47:
[...]

Die zijn er niet.

Al monteer je een 630A hoofdschakelaar* en 80A aardlekschakelaars. Het zegt alleen iets over de maximaal toelaatbare stroom, hoger is beter.

* Nou vooruit, misschien is het formaat in dát geval een nadeel. :+
Je moet dan wel alle interne bedrading geschikt maken, dus 10mm2. Dat kan toch een nadeel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:10:
[...] Zijn zeker een optie, is wel een stukje duurder, op de kop af (via SanderVunderink):
  • € 282,16 ABB alamats
  • € 152,50 ABB installatieautomaten + aardlekschakelaars
  • € 378,40 Eaton alamats
  • € 209,38 Eaton installatieautomaten + aardlekschakelaars
Maar als ik de huidige 8 groepen ga uitbreiden met een groep voor de airco komt de prijs tussen alamats en inst.auto+ALS een stukje dichterbij elkaar.
  • € 317,43 ABB alamats
  • € 202,08 ABB installatieautomaten + aardlekschakelaars
  • € 425,70 Eaton alamats
  • € 275,94 Eaton installatieautomaten + aardlekschakelaars
Misschien iets duurder, maar "nodig" als je PV invoeding hebt en aardlekschakelaars gebruikt.
Omdat je waarschijnlijk boven de 40A kan komen met PV + net. Bij alamats dus niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:22
Vorig jaar is hier een nieuwe 1-fase meterkast geplaatst. Met het oog op de nieuwe zonnepanelen en warmtepomp willen we deze om gaan zetten naar 3-fase. De netbeheerder vervangt in de wijk hier alle kabels inclusief die naar onze meterkast. We kunnen daarom gratis kiezen voor 3-fase.

Vrijdag komt de elektricien voor een aantal dingen, dan wil ik de voorbereiding ook vast laten doen. Is het enige wat ik nodig heb een 4-polige hoofdschakelaar, voordat de netbeheerder langs komt? Of moet ik meer zaken laten doen of aanschaffen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D5NQbOO0I1SE8IkxaryuKaMHyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bi7iIhIqFX0ezYdLbTBc6EPl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:15:
[...]

Je moet dan wel alle interne bedrading geschikt maken, dus 10mm2. Dat kan toch een nadeel zijn.
Waar staat dat?

Componenten en bedrading moeten geschikt zijn voor de hoogst mogelijke stroom, die wordt in dit geval begrensd door de hoofdzekeringen (en PV).

Een component met een hogere rating toepassen maakt toch niet meteen dat alles daarvoor geschikt moet zijn? Als ik achter een 16A automaat een relais geschikt voor 40A wil toepassen mag dat naar mijn idee ook mooi met 2,5mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Xander schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:18:
[...]

Waar staat dat?

Componenten en bedrading moeten geschikt zijn voor de hoogst mogelijke stroom, die wordt in dit geval begrensd door de hoofdzekeringen (en PV).

Een component met een hogere rating toepassen maakt toch niet meteen dat alles daarvoor geschikt moet zijn? Als ik achter een 16A automaat een relais geschikt voor 40A wil toepassen mag dat naar mijn idee ook mooi met 2,5mm².
Dat bedoel ik ook, bedrading aanpassen naar hoofdzekering+PV stroom. Als je een remautomaat plaatst hoef je dus de bedrading niet aan te passen.

[ Voor 10% gewijzigd door hesselbeertje op 08-05-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hesselbeertje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:19:
[...]

Dat bedoel ik ook, bedrading aanpassen naar hoofdzekering+PV stroom. Als je een remautomaat plaatst hoef je dus de bedrading niet aan te passen.
Ah, ik dacht dat je bedoelde alle bedrading aanpassen naar de nominaalstroom van de toegepaste aardlekschakelaar.

Hoofdzekering+PV blijft in het geval van @True onder de 40A, dus dan is 6mm² sowieso goed (en 63A aardlekschakelaars zijn niet nodig).

Die 6mm² blijft goed, ook al zou je een 63A of 80A aardlekschakelaar toepassen omdat je die toevallig op de plak vindt ofzo... Ik dacht dat jij daar een ander standpunt over had. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 08-05-2023 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@TwingyTwingy Als je een 4P hoofdschakelaar hebt kan de rest later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
onetime schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:27:
Top! Dan ga ik die vast aanschaffen zodat die er vrijdag in kan. Dankjewel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Reptile209 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:21:
[...]

En dan met een afdekplaatje er op voor het stucen. Ik zet er dan bovendien met potlood naast wat de afstand van het midden van de doos tot de vloer en de dichtsbijzijnde hoek is en maak daar een foto van. Erg handig als je ze daarna in de droge stuc terug wil vinden om ze open te bikken. 8)
Je ziet wel kleurverschil tijdens het drogen dus je vind ze zo terug. En de personen die stucen zullen je wel adves geven ze de volgende dag te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
onetime schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:27:
En zelfs dat had ik niet nodig, had ik geen tijd voor om te bestellen. Maar was helemaal geen issue, L2 en L3 kabeltjes zijn afgedopt in de kast gelegd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:38

Ethirty

Who...me?

TwingyTwingy schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:16:
Vorig jaar is hier een nieuwe 1-fase meterkast geplaatst. Met het oog op de nieuwe zonnepanelen en warmtepomp willen we deze om gaan zetten naar 3-fase. De netbeheerder vervangt in de wijk hier alle kabels inclusief die naar onze meterkast. We kunnen daarom gratis kiezen voor 3-fase.

Vrijdag komt de elektricien voor een aantal dingen, dan wil ik de voorbereiding ook vast laten doen. Is het enige wat ik nodig heb een 4-polige hoofdschakelaar, voordat de netbeheerder langs komt? Of moet ik meer zaken laten doen of aanschaffen?

[Afbeelding]
Laat hem de 3 aardleks gelijk verdelen en de fasen van de hoofdschakelaar aan de onderzijde bruggen.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Ethirty schreef op maandag 8 mei 2023 @ 16:26:
[...]

Laat hem de 3 aardleks gelijk verdelen en de fasen van de hoofdschakelaar aan de onderzijde bruggen.
Dat is zeker een goede. Dan laat ik hem dat direct doen.
Er komt ook een PV-alamat (enkelfastige omvormer). Die kan hij gewoon op één van de fases kwijt.

Als ik jou goed begrijp en de elektricien vrijdag de 3 aardleks laat verdelen, dan hoeft alleen de netbeheerder nog iets te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jBFDm9GvUkBaQEJLAEKP8S9N3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hKZ6QwKKIItX8uh3khQHjzhY.png?f=fotoalbum_large

Even los van een toekomstige PV upgrade lijkt bovenstaande samenstelling na het lezen van jullie adviezen een goede mogelijkheid. Ik blijf met PV invoer van max 8,7A + 25A stroomnet onder de 40A.

Ook is er zelfs ruimte om mijn 1 fase omvormer van 2000watt uit te breiden naar een variant die maximaal 40A-25A=15A invoert (zeg maar een 3600watt omvormer. Nog mooier is een 3 fasen omvormer met dat is bekabelingtracé technisch wat moeilijker te realiseren. Maar dit is allemaal toekomst.

Ik heb in de rechterkast gekozen voor een losse 4P aardlek en automaten omdat deze voordeliger zijn in één koop dan losse componenten met aardlek automaten samenstellen.

Laatste vraag;
Op welke fase zouden jullie de PV zetten? Ik neem aan op de fase waar de grootste en meeste gebruikers zitten? Dus de EV of airco groep die ik heb?
Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.