Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste
Acties:
  • 645.371 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:00

Ethirty

Who...me?

Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:20:
[...]

Weet je ook waar dat precies beschreven staat? Ik kan het niet vinden.

En dan gaat het met name over hoe het precies omschreven is WAT je niet aan een ander mag leveren. Je mag geen eigen netwerk exploiteren en leveren aan anderen, maar gaat dat alleen over wisselstroom zoals het bestaande 230/400V net? Mag ik dan wel een gelijkstroomnet aanleggen en die stroom aan anderen leveren?
Wil je nou leveren of alleen een kabel door iemands grond leggen?

Het eerste mag niet, het tweede zal je met name met je buren goede (schriftelijke) afspraken over moeten maken.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Caelorum schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:56:
Ik wil ergens dit jaar uiterlijk begin volgend jaar de hele bekabeling intern + meterkast vernieuwen (en voor een deel laten doen). Ik wil daarbij ook van 1x32 naar 3x25 overstappen in verband met zonnepanelen en een aantal airco's die gaan komen te hangen volgend jaar.
Nu zit ik alleen met mijn inmiddels nogal verouderde meterkast. Als ik het goed begrijp moet deze voorbereid zijn om 3x25 voordat de netbeheerder langskomt. Of in ieder geval moeten zij een plek hebben om de nodige draadjes heen te laten lopen. De kast eerder laten vernieuwen en dan op 1f laten staan lijkt me dan handig qua planning? Maar ik heb lopen zoeken in mijn meterkast naar een schakelaar om het spanningsloos te maken, maar niets gevonden. Heb ik het goed dat deze nooit is ingeregeld?
[Afbeelding]
Ik was overigens niet van plan het zelf te doen, al ben ik best handig, dit wil ik wel goed laten doen. Het is meer voor de planning met de netbeheerder enz.
Het lijkt dat je inderdaad geen hoofdschakelaar hebt, dat is nog niet zo heel lang verplicht.
Als je het wilt laten doen door een elektricien met zegelrecht haalt die de zegels los en maakt het spanningsloos dan monteert hij een nieuwe kast (zoals jij die wilt) met een 3F hoofdschakelaar helemaal voor 3 fase voorbereidt. Daarna (dagen, weken of maanden) komt je netbeheerder die 1F omzet naar 3F en moet de elektricien nog eenmaal kort terugkomen om de 'brug' tussen de fases te verwijderen en echt op 3 fases over te gaan.

Let op dat er een tekort is aan 3F slimme meters, hiernaast staan planningen onder druk. Het verzoek bij je netbeheerder kan dus ergens tussen enkele weken en enkele maanden liggen voordat ze langs kunnen komen.

p.s. ga of hier of met een elektricien om tafel voor een advies en vraag dan nog even hier of het advies goed past bij je situatie. Het zou jammer zijn als je een elektricien treft die een fornuisgroep installeert voor je inductiekookplaat en een budget-merk in je groepenkast monteert terwijl je wel verwacht dat je groepenkast weer 30 jaar mee zal gaan.

edit: @ds23man je quote de verkeerde ;)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

True schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:30:
[...]

Het lijkt dat je inderdaad geen hoofdschakelaar hebt, dat is nog niet zo heel lang verplicht.
Als je het wilt laten doen door een elektricien met zegelrecht haalt die de zegels los en maakt het spanningsloos dan monteert hij een nieuwe kast (zoals jij die wilt) met een 3F hoofdschakelaar helemaal voor 3 fase voorbereidt. Daarna (dagen, weken of maanden) komt je netbeheerder die 1F omzet naar 3F en moet de elektricien nog eenmaal kort terugkomen om de 'brug' tussen de fases te verwijderen en echt op 3 fases over te gaan.

Let op dat er een tekort is aan 3F slimme meters, hiernaast staan planningen onder druk. Het verzoek bij je netbeheerder kan dus ergens tussen enkele weken en enkele maanden liggen totdat ze langs kunnen komen.

p.s. ga of hier of met een elektricien om tafel voor een advies en vraag dan nog even hier of het advies goed past bij je situatie. Het zou jammer zijn als je een elektricien treft die een fornuisgroep installeert voor je inductiekookplaat en een budget-merk in je groepenkast monteert terwijl je wel verwacht dat je groepenkast weer 30 jaar mee zal gaan.
Ik zou heeeeeel snel er een elektricien bij halen, je hebt niet eens een aardlek!

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:45
ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Ik zou heeeeeel snel er een elektricien bij halen, je hebt niet eens een aardlek!
Het staat zeker op de planning hier ;) Ik had eerst wat andere dingen staan die gedaan moesten worden met (ja, je gelooft het niet) echt meer prioriteit. Dit is wel de eerstvolgende stap. Er is overigens wel veel meer mis in dit huis qua elektra wat echt niet kan volgens mij. Deze meterkast is nog origineel uit 1970, dus inmiddels wel afgeschreven met alle apparatuur die er nu is aangesloten.

Overigens knalt de stroom er wel af bij kortsluiting of teveel apparatuur op de groep, dus wat dat betreft "ok".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
[...]
p.s. ga of hier of met een elektricien om tafel voor een advies en vraag dan nog even hier of het advies goed past bij je situatie. Het zou jammer zijn als je een elektricien treft die een fornuisgroep installeert voor je inductiekookplaat en een budget-merk in je groepenkast monteert terwijl je wel verwacht dat je groepenkast weer 30 jaar mee zal gaan.[...]
Zal ik zeker doen. Dank je voor het antwoorden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:54
ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:33:
[...]
Nou, nou, geen paniek. Zo te zien gaat dit al een jaar of 40 goed, met een paar weken meer gaan er echt geen doden of gewonden vallen.

--

Ik kan zo niet zien wat voor een electriciteitsmeter dit is. Maar soms kun je met een digitale meter de boel spanningsloos maken door de knop lang ingedrukt houden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
T-MOB schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:56:
[...]
Ik kan zo niet zien wat voor een electriciteitsmeter dit is. Maar soms kun je met een digitale meter de boel spanningsloos maken door de knop lang ingedrukt houden.
Het gaat om een ISKRA AM550 ed1.01. Als ik het zo lees heeft die geen mogelijkheid tot spanningsloos maken. Is ook niet erg, want dat laat ik dan wel door een elektricien regelen. Vind het absoluut niet erg om te moeten klussen en dingen uit te zoeken, maar sommige dingen moet je gewoon als toeschouwer bij zijn. Ik was overigens van plan de groepenkast bij elektramat samen te stellen, hier te toetsen en dan een elektricien dat te laten aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:36
en moet de elektricien nog eenmaal kort terugkomen om de 'brug' tussen de fases te verwijderen en echt op 3 fases over te gaan.
Als de 4 polige hoofdschakelaar aan de kant van de hoofdaansluiting bruggen heeft zitten zal de monteur van de netbeheerder ze gewoon netjes weghalen omdat hij op die plek de drie fasedraden zal aansluiten en ben je gelijk op 3 fasen. Alleen als je 'echte' 3 fase componenten wil gebruiken ipv alleen over 3 fasen verdeelde 1 fase componenten dan kan het nodig zijn dat de electricien terugkomt. Bv voor een krachtgroep ipv kookgroep voor inductie, of een autolader of iets dergelijks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:36

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Caelorum schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:56:
Ik wil ergens dit jaar uiterlijk begin volgend jaar de hele bekabeling intern + meterkast vernieuwen […]
Even voor de duidelijkheid: je bedoelt hier dat je je groepenkast wil gaan vernieuwen. Dat is dat ding dat boven de meter zit en waarin je elektragroepen ondergebracht zijn.
Je meterkast is de behuizing om je groepenkast, E-meter, gasmeter en nog wat dingen en met een deur ervoor. De kast waarin de meters zitten dus.

We snappen wat je bedoelt, maar nu weet je ook hoe die dingen heten. 🤪

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Ethirty schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:00:
[...]

Wil je nou leveren of alleen een kabel door iemands grond leggen?

Het eerste mag niet, het tweede zal je met name met je buren goede (schriftelijke) afspraken over moeten maken.
Je hebt gelijk, ik was niet duidelijk. Mijn vraag was eigenlijk een aanloop naar meer. Als je met een aantal mensen samen op eigen terrein PV-panelen legt, die aansluit op een accu en vervolgens alle deelnemers ieder een eigen omvormer daarop laat aansluiten (niets over openbaar terrein), dan ben je (1) bezig met gelijkstroomdistributie en, afhankelijk van waar die omvormers precies hangen ook (2) met het leiden van een aansluiting over andermans grond/perceel/eigendom.
De vraag waar ik naartoe wilde is in hoeverre 1 en 2 zijn toegestaan.

Aangezien de elektriciteitswet geen onderscheid maakt tussen gelijk- en wisselstroom lijkt (1) distributie niet toegestaan. Punt (2) is me nog steeds niet duidelijk.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:38:
[...] Je hebt gelijk, ik was niet duidelijk. Mijn vraag was eigenlijk een aanloop naar meer. Als je met een aantal mensen samen op eigen terrein PV-panelen legt, die aansluit op een accu en vervolgens alle deelnemers ieder een eigen omvormer daarop laat aansluiten (niets over openbaar terrein), dan ben je (1) bezig met gelijkstroomdistributie en, afhankelijk van waar die omvormers precies hangen ook (2) met het leiden van een aansluiting over andermans grond/perceel/eigendom.

Aangezien de elektriciteitswet geen onderscheid maakt tussen gelijk- en wisselstroom lijkt (1) distributie niet toegestaan. Punt (2) is me nog steeds niet duidelijk.
Klein groepje buren met gezamenlijk eigendom? Geen slapende honden wakker maken, gewoon doen.
edit: zonder AC-koppeling achter de meter bedoel ik.

Wat groter project? Vergunning aanvragen?

Ik weet niet meer hoe het heet, maar er was zoiets als een verdeler van de opbrengst, op het dak, voor flats.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

onetime schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:44:
[...]

Klein groepje buren met gezamenlijk eigendom? Geen slapende honden wakker maken, gewoon doen.
edit: zonder AC-koppeling achter de meter bedoel ik.
Ik ‘begeleid’ (niet officieel, niet verantwoordelijk) een groepje dat dit wil gaan doen. Je wil niet dat er dan een paar jaar later juridische of aansprakelijkheidsproblemen komen.
Wat groter project? Vergunning aanvragen?
Bij wie, waar?
Ik weet niet meer hoe het heet, maar er was zoiets als een verdeler van de opbrengst, op het dak, voor flats.
Bedoel je het bedrijf Voor de VVE? Die doet dit soort dingen. Mij is door een ander project ook gevraagd mee te denken en daar denken ze erover om gebruik te maken van dat bedrijf. Ook voor dat project wil ik graag zekerheid. Daarom speel ik hier graag advocaat van de duivel en ben niet zeker dat het nu (en straks) mag, zolang ik niet de juiste wetgeving (of andere regels) erop nageslagen heb.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29

timovd

Voorsprong door techniek

@Caelorum met zoiets: https://www.elektramat.nl...r-3-voudig-grijs-85220002 kun je de fasen doorverbinden, zodat je al wel een 3-f HS kunt installeren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Hippe Lip Dit was het: https://www.ecosia.org/search?q=herman+stroom+verdeler

Nu, bij het naderen van het einde van salderen, wil je dat de opbrengst zodanig verdeeld wordt dat de meter nergens oploopt, voor zover mogelijk. Omvormers die de belasting van de netaansluiting op -nul- proberen te houden. Alles bemeterd, en dan verrekenen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:56:
[...]

Ik ‘begeleid’ (niet officieel, niet verantwoordelijk) een groepje dat dit wil gaan doen. Je wil niet dat er dan een paar jaar later juridische of aansprakelijkheidsproblemen komen.

[...]

Bij wie, waar?

[...]

Bedoel je het bedrijf Voor de VVE? Die doet dit soort dingen. Mij is door een ander project ook gevraagd mee te denken en daar denken ze erover om gebruik te maken van dat bedrijf. Ook voor dat project wil ik graag zekerheid. Daarom speel ik hier graag advocaat van de duivel en ben niet zeker dat het nu (en straks) mag, zolang ik niet de juiste wetgeving (of andere regels) erop nageslagen heb.
Dit soort constructies bevinden zich juridisch op zeer glad ijs.

Voorbeeld:

Een wooncomplex waar de VVE gezamenlijk op kosten van de woningeigenaar panelen plaatst. Is geen probleem mits de individuele installaties rechtstreeks bij de bewoner invoeden en losstaande installaties zijn. De PV is dan BTW vrij en komt in aanmerking voor de salderingsregeling. Het wordt een ander verhaal als de panelen via een eigen netaansluiting leveren. Probleem? Geen BTW vrijstelling en saldering en je kan als VVE slechts de kale stroomprijs uitbetalen aan de eigenaren. Hier hebben ze oa de postcoderoos regeling ( en de opvolger) voor in het leven geroepen. Een subsidie per opgewekte kWh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
Caelorum schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 13:24:
[...]

Het gaat om een ISKRA AM550 ed1.01. Als ik het zo lees heeft die geen mogelijkheid tot spanningsloos maken. Is ook niet erg, want dat laat ik dan wel door een elektricien regelen. Vind het absoluut niet erg om te moeten klussen en dingen uit te zoeken, maar sommige dingen moet je gewoon als toeschouwer bij zijn. Ik was overigens van plan de groepenkast bij elektramat samen te stellen, hier te toetsen en dan een elektricien dat te laten aansluiten.
Elektramat heeft de gelikte ontwerptool, maar bij de buren, Sander Vunderink krijg je meestal voor vergelijkbaar geld spul van ABB (Zie hoekje SN lijn) - en dat doen ze ook op maat - als dat je bij Elektramat Emat b-spul krijgt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:32:
[...]
Even voor de duidelijkheid: je bedoelt hier dat je je groepenkast wil gaan vernieuwen. Dat is dat ding dat boven de meter zit en waarin je elektragroepen ondergebracht zijn.
Je meterkast is de behuizing om je groepenkast, E-meter, gasmeter en nog wat dingen en met een deur ervoor. De kast waarin de meters zitten dus.

We snappen wat je bedoelt, maar nu weet je ook hoe die dingen heten. 🤪
Nouja, de gasaansluiting mag er uiteindelijk ook uit, maar inderdaad :) Overigens ook de bekabeling in de meterkast, de waterhoofdkraan (die lekt iets), de deur (gaat niet meer op slot en klemt), enz. Maar voor hier is alleen de groepenkast relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

@Hippe Lip Je zou eens in de recreatieve hoek kunnen kijken. Een vakantie park of camping heeft ook 1 netaansluiting die verdeeld wordt over de huurders.

Ik zou persoonlijk geen DC gaan verdelen, dat is veel lastiger (dikke kabels) en gevaarlijker (hoge stromen) voor de leek dan AC.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ethirty DC heeft juist geen dikke kabels en hoge stromen, want hogere spanning.
Maar het is gevaarlijker, in ieder geval voor de leek.

Ik zou verdelen naar aanleiding van vraag, om de meters zoveel mogelijk stil te laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

onetime schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:42:
@Ethirty DC heeft juist geen dikke kabels en hoge stromen, want hogere spanning.
Maar het is gevaarlijker, in ieder geval voor de leek.

Ik zou verdelen naar aanleiding van vraag, om de meters zoveel mogelijk stil te laten staan.
Gedetailleerder was inderdaad hoge stromen óf hoge spanningen geweest. Ik zou als leek niet graag te maken krijgen met een vlamboog van 600V DC. Net zo min als een paar 100A op 48V ;)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ethirty schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:44:
[...]
Net zo min als een paar 100A op 48V ;)
Behalve als je met dikke sleepelektrode's aan het lassen bent dan. ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

onetime schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:11:
@Hippe Lip Dit was het: https://www.ecosia.org/search?q=herman+stroom+verdeler

Nu, bij het naderen van het einde van salderen, wil je dat de opbrengst zodanig verdeeld wordt dat de meter nergens oploopt, voor zover mogelijk. Omvormers die de belasting van de netaansluiting op -nul- proberen te houden. Alles bemeterd, en dan verrekenen.
Bij de opzet van nieuwe projecten, groot of klein, reken ik helemaal niet meer met saldering. Als de huidige plannen doorgaan heb je daar niet zoveel meer aan, ten opzichte van de loop- (lees: gebruiks-) tijd van de nieuwe installatie.

Dank voor die ‘Herman de stroomverdeler’. Die kende ik nog niet. Wel ‘Voor de VVE’, een bedrijf dat hetzelfde doet maar nog zo oud (15 jaar?) is als Herman.

Er is nog een ander aspect waarmee je rekening moet houden als je het rendement (de terugverdientijd) van het project probeert in kaart te brengen. Veel huishoudens hebben nu een vast of variabel/flexibel energiecontract. Maar de dynamische contracten komen steeds meer in zwang en je zult er rekening mee moeten houden dat dit straks, in een paar jaar, zelfs gewoon regel wordt voor iedereen. Dat lijkt me helemaal niet onlogisch. Het systeem van dag- en nachttarief is immers volledig achterhaald.
Als alle gebruikers van een Hermansysteem of het vergelijkbare Voor-de-VVE een dynamisch contract hebben, dan wil iedereen tegelijk energie uit de centrale batterij trekken als de tarieven het hoogst zijn. Daar moet het systeem wel tegen kunnen.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:30
Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:38:
[...]

Je hebt gelijk, ik was niet duidelijk. Mijn vraag was eigenlijk een aanloop naar meer. Als je met een aantal mensen samen op eigen terrein PV-panelen legt, die aansluit op een accu en vervolgens alle deelnemers ieder een eigen omvormer daarop laat aansluiten (niets over openbaar terrein), dan ben je (1) bezig met gelijkstroomdistributie en, afhankelijk van waar die omvormers precies hangen ook (2) met het leiden van een aansluiting over andermans grond/perceel/eigendom.

Zoiets als dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nhh5zINuValyfxixzxfcFk5OaeQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5P1wkEXguK6opWjpIcXpaXco.png?f=user_large

Panelen gaan door een grote omvormer die er 48V van maakt (of een ander voltage) en dit gaat in een gezamenlijke 48V batterij. Vervolgens haalt iedere buur met een eigen 48VDC <> 230VAC omvormer hun eigen stroom uit de accu en het restant wordt verdeeld over alle buren het net op gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En ik was weer afgeleid en vergat te vermelden dat de individuele stroom sensoren hun data ook naar een "remote" omvormer kunnen sturen, zodat er AC verdeeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:28:
Dit soort constructies bevinden zich juridisch op zeer glad ijs.
Dat valt gelukkig wel mee.
Een wooncomplex waar de VVE gezamenlijk op kosten van de woningeigenaar panelen plaatst. Is geen probleem mits de individuele installaties rechtstreeks bij de bewoner invoeden en losstaande installaties zijn. De PV is dan BTW vrij en komt in aanmerking voor de salderingsregeling. Het wordt een ander verhaal als de panelen via een eigen netaansluiting leveren. Probleem? Geen BTW vrijstelling en saldering en je kan als VVE slechts de kale stroomprijs uitbetalen aan de eigenaren. Hier hebben ze oa de postcoderoos regeling ( en de opvolger) voor in het leven geroepen. Een subsidie per opgewekte kWh.
bedrijven als Herman de stroomverdeler en Voor de VVE maken hier juist hun werk van. Ik probeer nu uit te zoeken in hoeverre dit werkelijk toegestaan is en dat de projecten die al gerealiseerd zijn niet ‘afgeschoten’ zijn omdat er (nog) niet gehandhaafd is.
Ik speel dus even advocaat van de duivel en probeer de regels te achterhalen om zelf te kunnen lezen waarom het wel/niet mag.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hippe Lip Je zou de individuele omvormers via contract prijzen, momentane individuele vraag, en beschikbare opbrengst moeten aansturen voor maximale gezamenlijke opbrengst.
Daar zijn nog verschillende vormen voor te vinden die met "ieders aandeel" rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

onetime schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:29:
@Hippe Lip Je zou de individuele omvormers via contract prijzen, momentane individuele vraag, en beschikbare opbrengst moeten aansturen voor maximale gezamenlijke opbrengst.
Daar zijn nog verschillende vormen voor te vinden die met "ieders aandeel" rekening houden.
Al met al een behoorlijk complexe aangelegenheid voordat je alles goed uitgezocht hebt en op elkaar laat reageren op de manier zoals je het graag ziet. En dan ook nog regelbaar, aanstuurbaar maakt per aangeslotene apart volgens diens wensen.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

jadjong schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:25:
[...]

Zoiets als dit?

[Afbeelding]

Panelen gaan door een grote omvormer die er 48V van maakt (of een ander voltage) en dit gaat in een gezamenlijke 48V batterij. Vervolgens haalt iedere buur met een eigen 48VDC <> 230VAC omvormer hun eigen stroom uit de accu en het restant wordt verdeeld over alle buren het net op gestuurd.
Ja, zoiets, los van welke accuspanning je wilt gebruiken. Ik kan me voorstellen dat je die heel wat hoger dan 48V wilt hebben vanwege de anders wel erg grote stromen en daarvoor benodigde dikke kabels.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

Het lijkt erop dat dit niet zomaar toegestaan is. Ook het aanleggen van een gelijkstroomnetwerk en de distributie van gelijkstroom valt onder de energiewet. Je kunt voor die distributie wel een vergunning aanvragen, maar het is zeer zware kost, zwaar gereguleerd. “Niet echt een feestje om je daarin te begeven”, zei iemand me in een ander gremium waar ik dit onderwerp ook aankaartte.

Ik wil ervoor waken om een installatie die erg leuk lijkt aan te (laten) leggen om er dan een aantal jaren later achter te komen dat er gehandhaafd wordt en dat het niet meer mag. Dat zou een flinke zeperd zijn…

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

jadjong schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:25:
[...]

Zoiets als dit?

[Afbeelding]

En dit is dus wat niet mag! Volgens de E wet niet en al helemaal niet van de NEN. Je maakt diverse gekoppelde installaties die onafhankelijk dienen te zijn. Dat is nou het probleem met invoeren van een buurtbatterij, dat moet op wijkniveau via de bestaande netaansluiting maar de netbeheerder mag dat niet omdat deze geen leverancier mag zijn en een privaat net met diverse afnemers mag ook weer niet. Wet en regelgeving staan dit soort ontwikkelingen in de weg. Ik mag mijn overschot aan stroom niet eens aan de buren verkopen via het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ds23man Voor een afspraak met de buren gooi je gewoon een verlengsnoer over de schutting... b.w.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onetime schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:55:
@ds23man Voor een afspraak met de buren gooi je gewoon een verlengsnoer over de schutting... b.w.v.
Alles kan, maar dat wil nog niet zeggen dat het mag.... En dat was de vraag volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-04 22:44
Mogen twee 1 fase zonnepaneelinstallaties aangesloten worden op twee normale groepen en die twee normale groepen vervolgens op 1x 3 fase aardlekschakelaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

+ + + NL + + +

ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 20:49:
En dit is dus wat niet mag! Volgens de E wet niet en al helemaal niet van de NEN.
Niet volgens de NEN1010? Op welk artikel baseer je dat? Wat is er mis wanneer elk huishouden een eigen omvormer heeft en die, net als wanneer je eigen panelen hebt, achter de meter aansluit? Ik zie daar het probleem niet, waar het de NEN1010 betreft.
Je maakt diverse gekoppelde installaties die onafhankelijk dienen te zijn. Dat is nou het probleem met invoeren van een buurtbatterij, dat moet op wijkniveau via de bestaande netaansluiting maar de netbeheerder mag dat niet omdat deze geen leverancier mag zijn en een privaat net met diverse afnemers mag ook weer niet. Wet en regelgeving staan dit soort ontwikkelingen in de weg. Ik mag mijn overschot aan stroom niet eens aan de buren verkopen via het net.
Niet via het net, omdat het net eigendom is van de netbeheerder. Maar wat anderen doen is koppelen via een gelijkstroomnet, aangesloten op een gezamenlijke batterij en waarvan de verbindingen uitsluitend lopen via eigen terrein van de deelnemers.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:05:
[...] Alles kan, maar dat wil nog niet zeggen dat het mag.... En dat was de vraag volgens mij.
Denk jij dat iemand zo een simpele situatie zelfs maar opmerkt?
Daar maakt niemand zich toch druk om?

De vraag ging over een meer industriële opzet. En één met meerdere buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frozensun744 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:06:
Mogen twee 1 fase zonnepaneelinstallaties aangesloten worden op twee normale groepen en die twee normale groepen vervolgens op 1x 3 fase aardlekschakelaar?
Tegenwoordig wel weer, maar het is niet aan te raden om 3fase aardleks te gebruiken voor 1fase groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:10:
[...]

Niet volgens de NEN1010? Op welk artikel baseer je dat? Wat is er mis wanneer elk huishouden een eigen omvormer heeft en die, net als wanneer je eigen panelen hebt, achter de meter aansluit? Ik zie daar het probleem niet, waar het de NEN1010 betreft.

[...]

Niet via het net, omdat het net eigendom is van de netbeheerder. Maar wat anderen doen is koppelen via een gelijkstroomnet, aangesloten op een gezamenlijke batterij en waarvan de verbindingen uitsluitend lopen via eigen terrein van de deelnemers.
Omdat de regel is dat als je eigen opwek hebt met PV deze moet afschakelen indien het net wegvalt. Staat ook in de Europese regelgeving voor omvormers trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleekie
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:27
onetime schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:11:
[...]

Zorg er ook voor dat beide airco's op een andere fase komen. Iets met beste verdeling over de fases. [/]
Ze worden inderdaad op de manier zoals jij aangaf geïnstalleerd. En ook op andere fases.
Bedankt voor de input!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbvStk1Cs5NQeZeYvxyBQPUgkqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29wNALsXGcDlF9fvJl5onfTl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:17:
[...] Omdat de regel is dat als je eigen opwek hebt met PV deze moet afschakelen indien het net wegvalt. Staat ook in de Europese regelgeving voor omvormers trouwens.
En? waar is de tegenspraak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:41
Over ongeveer twee maanden komt er een nieuwe keuken met twee nieuwe grootverbruikers: inductieplaat en kokendwaterkraan. Ik heb de groepenkast bekeken en wil graag mijn bevindingen toetsen.

Huidige situatie:
Aansluiting: 3x25A
Hoofdschakeler: 40A, 4p
Aardlekschakelaars: 2x 40A 30mA, 4p
Installatieautomaten: 7x 16A, waarvan twee richting de keuken.
Beltrafo :+
En dan nu het interessante deel: Zonnepanelen aangesloten op onderverdeler op zolder. De onderverdeler bevat een aardlekschakelaar 40A 300mA, 4p en 8 installatieautomaten. De omvormer (3600W) is op de eerste groep aangesloten. Ik had zelf nog wat klein grut (plafondlamp, mechanische ventilatie) op vrije groepen aangesloten. De (Duitse) zonneboer heeft tot mijn stomme verbazing een 3f-verbinding naar zolder aangelegd. De onderverdeler is rechtstreeks op de hoofdschakelaar aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzErGVJB571Hxk9c4zgAA_I202A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TDu11CPX0TUyja0suDxCyY3.jpg?f=fotoalbum_large

Gewenste situatie:
8 installatieautomaten, 1 krachtgroep, onderverdeler correct aangesloten, ruimte voor WP

Vragen/vermoedens:
1. Hoort er niet nog een automaat in de groepenkast die de onderverdeler beveiligd?
2. Kan de WP in de toekomst op de bestaande onderverdeler op zolder aagesloten worden?
3. De krachtgroep voor de inductiekookplaat: alamat of automaat?
4. Nieuwe groepenkast of een uitbreiding van de groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mar-10
1- ja
2- ja
3- liefst alamat, maar automaat mag volgens mij ook. (kookplaat dubbel geïsoleerd)
4- identieke kast er naast.

edit: neem 1 fase aardleks en hergebruik 1 3fase aardlek voor de kookplaat-krachtgroep.
edit: heb je nog een aardlek over voor de toekomstige laadpaal-krachtgroep.

[ Voor 38% gewijzigd door onetime op 04-05-2023 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

onetime schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:44:
@mar-10
1- ja
2- ja
3- liefst alamat, maar automaat mag volgens mij ook. (kookplaat dubbel geïsoleerd)

edit: neem 1 fase aardleks en hergebruik 1 3fase aardlek voor de kookplaat-krachtgroep.
Qua punt 1 heb ik nog niet heel lang geleden in een nieuwbouw villa hetzelfde gezien. Gewoon zonder beveiliging door de grond onder de vloer vh huis naar de garage.

Mág het niet, of is het niet verstandig?

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:41
onetime schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:44:
@mar-10
1- ja
2- ja

Merci.
Ethirty schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:04:
[...]
Qua punt 1 heb ik nog niet heel lang geleden in een nieuwbouw villa hetzelfde gezien. Gewoon zonder beveiliging door de grond onder de vloer vh huis naar de garage.

Mág het niet, of is het niet verstandig?
Dat vind ik een theoretische vraag. Als je iets met de verbinding groepenkast-onderverdeler wilt, moet je nu het hele huis afschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Ik snap de redenen ook wel om het wél te doen, ga het zelf ook doen.

Maar handig/verstandig en verplicht zijn 2 verschillende dingen :)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-04 22:44
onetime schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:12:
[...]

Tegenwoordig wel weer, maar het is niet aan te raden om 3fase aardleks te gebruiken voor 1fase groepen.
@onetime
Bedankt. Ik krijg een nieuwe meterkast waarbij 2x een 1 fase groep komt voor de zonnepanelen. De installateur wilt hier twee groepen van 25A pakken en deze twee op 1x een 3-fase aardlekschakelaar van 40A, 300mA zetten.
Kan dat?
Of is het beter 2x alamats te pakken van 25A, 300mA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-05 11:44
frozensun744 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 00:01:
[...]

@onetime
Bedankt. Ik krijg een nieuwe meterkast waarbij 2x een 1 fase groep komt voor de zonnepanelen. De installateur wilt hier twee groepen van 25A pakken en deze twee op 1x een 3-fase aardlekschakelaar van 40A, 300mA zetten.
Kan dat?
Of is het beter 2x alamats te pakken van 25A, 300mA?
Is een 3-fase omvormer niet een betere optie?
Enfin, als het toch 2x 1-fase wordt, dan zou ik alamats nemen. Waarom 25A en niet 16? Hoe groot zijn je hoofdzekeringen? Voor 25A groepen zou je 40A hoofdzekering moeten hebben om selectief te blijven.

Bij 2x 25A zou ik nog eerder naar een 3-fase oplossing kijken, 3x16A is ook (bijna) 50A.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@frozensun744 Met @ArPi75 , he said it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mar-10 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:13:
[...] Merci.

[...] Dat vind ik een theoretische vraag. Als je iets met de verbinding groepenkast-onderverdeler wilt, moet je nu het hele huis afschakelen.
Niet alleen dat, als er iets mis gaat met die kabel zit ook je hele huis zonder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Ik ben bezig met het plannen van een uitbreiding van de groepenkast.
De reden is het 'futureproof' maken door een verzwaring van 1x40 naar 3x25 te realiseren zodat er ruimte ontstaat voor een laadpaal en inductiekookplaat.

Het is waarschijnlijk niet al te ingewikkeld, maar wil dit klusje ook niet onderschatten. Zeker niet wanneer het om dergelijke installaties gaat. Afhankelijk van jullie advies overweeg ik dit zelf uit te voeren óf uit te besteden aan de vakman. Het zou dan helpen dat ik een duidelijk verhaal heb én ik ben als tweaker natuurlijk naar de ins en outs geïnteresseerd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWaVcCAR-EQvHXGWXy2Nn3eyF9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V9GPAzTTtveaVpPJ1yIUbv2t.png?f=fotoalbum_large
De MSpaint :+ toont de situatie voordat Enexis de verzwaring heeft gedaan.

Voorbereiding verzwaring Enexis

Voordat Enexis aan de slag kan zal er in de huidige groepkast (uit 2005) een 4P hoofdschakelaar geplaatst moeten worden.
Ik las dat de 'officiële' plek rechts onderin de kast moet zitten? Hierdoor moet de rechter aardlek een aantal posities naar links.

De hoofdzekering is een automaat, ik kan dus veilig de installatie stroomloos maken zonder zegels te verbreken.

Het stappenplan dat ik hiervoor voor ogen heb:
1. Verplaatsen rechter aardlek met 2 posities naar links
2. Inklikken hoofdschakelaar
3. De huidige Null aanvoer lijkt voldoende overlengte te hebben > deze op de N van de hoofdschakelaar invoer zetten
4. De huidige Fase aanvoer laten zitten en deze met 3x 6mm2 draden aansluiten op de L1,L2,L3 van de hoofdschakelaar invoer zetten
5. De L1 uitvoer van de hoofdschakelaar aansluiten op het linker lege koppelblokje onderin de kast en hierop de linker aardlek zetten
5. De L2 uitvoer van de hoofdschakelaar aansluiten op het 1 na linker lege koppelblokje en hierop de rechter aardlek zetten
6. De L3 uitvoer van de hoofschakelaar aansluiten op de PV distributiegroep

Nu kan Enexis de verzwaring uitvoeren en de tijdelijke 3x 6mm2 op het koppelblokje verwijderen en de fasen rechtstreeks op de hoofdschakelaar schroeven.

Uitbreiding

Aan de rechter (of linkerkant) van de huidige groepenkast komt een uitbreidingskast. Met daarin een aardlekschakelaar en 2x een krachtgroep. Mijn oog viel op: https://www.sandervunderi...ast-3-fase-220x330mm.html

1. Montage uitbreidingskast
2. Koppelen aarde tussen de 2 kasten
3. PV Distributie groep hangt nu direct op hoofdschakelaar, de L verplaatsen naar koppelblokje (waar deze nu ook op zit in de foto) én de hoofdschakelaar L3 op koppelblokje zetten (3e van links). Dit is nodig om met 3f naar de linker uitbreidingskast te gaan.
3. Aansluiten van de L1, L2, L3 en N op de koppelbokjes in de huidige groepenkast.
4. Laadpaal leverancier kan de krachtgroep in gebruik nemen tijdens de installatie daarvan. Dit voert overigens een installatie bedrijf uit, ingehuurd door de leasemaatschappij.

Wat heb ik precies nodig?

Als eerste vraag ik mij of de kast uit 2005 nog aan alle hedendaagse vereisten voldoet? Zijn hier nog zaken die anno 2023 anders moeten volgens de NEN?
Ik las de discussie over de kleuren draadbruggen, voor nu ga ik er van uit dan 6mm2 ZWART met adereindhulsen de manier zijn om alles te bekabelen. Verder is het wellicht mooier om kambruggetjes te gebruiken tussen beide aardleks en in de tijdelijke situatie waarbij de 1f aansluiting op de 4p hoofschakelaar zit? Dit scheelt weer wat kabels. Ik ben nog even zoekende welke ik precies moet hebben?
De uitbreidingskast wordt bekabeld door SanderVunderink geleverd, alleen deze dient gekoppeld te worden op de aarde en fases, null. Dus daar hoeft weinig aan te gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:40
Ethirty schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:47:
[...]

In principe wel ja, alleen moet je PV groepen parallel aan de 3x40 groep houden

code:
1
2
3
4
5
Hoofdschakelaar
|           |
3x40A       PV
|||||
Groepen
Waarom moer je die parellel houden? Je krijgt in je groepenkast dan je huis verbruik (afgetopt op 3x40) en daar bovenop een invoeding van je solar van potentieel nog eens rond de 40A (10.000 watt piek) verspreid op een 3 fase alamat.
onetime schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:28:
[...]

Ik krijg de indruk dat @Kapotto op zoek is naar informatie over de combinatie van netvoeding en solar, om dat onder de 40A grens te houden. Dat gaat per fase op dezelfde manier als in een 1fase kast.

Dwz, na de hoofdschakelaar eerst de solar-invoeding er bij, dan een 40A automaat, en verder de standaard 40A aardlekschakelaars. Tenzij je alleen alamats gebruikt, of 63A aardleks. Als je netaansluiting + solar boven de 40A kan komen tenminste.
Ja klopt, ik probeer te begrijpen waar ik moet letten bij de offerteaanvraag voor een nieuwe 3 fase groepenkast die ook geschikt is voor een toekomstige solar installatie van rond de 8000-10000watt piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kapotto schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:54:
[...]

Waarom moer je die parellel houden? Je krijgt in je groepenkast dan je huis verbruik (afgetopt op 3x40) en daar bovenop een invoeding van je solar
Omdat die 40A automaat er juist zit om componenten geschikt voor maximaal 40A te beschermen, dus daar bovenop wil je juist geen invoeding hebben. Als je ook de PV-installatie achter diezelfde 40A automaat aansluit heeft die automaat geen enkele waarde.
van potentieel nog eens rond de 40A (10.000 watt piek) verspreid op een 3 fase alamat.
10kWp is 14,5A op 3 fasen, geen 40A.

Met een groepenkast geschikt voor 40A, een aansluiting vam 3x25A en 10kWp aan zonnepanelen hoef je waarschijnlijk niets extra te beveiligen, want 25A + 14,5A < 40A.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58
@Kapotto Omdat de stroom van je PV bovenop die van het net komt. Dus als dat over de 40A gaat zal je de aardlekschakelaars moeten voorbeveiligen indien deze de standaard 40A max hebben.

Maar goed, 8-10kW is < 3x16A dus blijf je onder de 40A :)

spuit 11 :+

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 05-05-2023 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Thijs82 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:49:
De reden is het 'futureproof' maken door een verzwaring van 1x40 naar 3x25 te realiseren zodat er ruimte ontstaat voor een laadpaal en inductiekookplaat.
Weet je zeker dat je hiervoor een verzwaring nodig hebt? Er lopen hier genoeg tweakers rond met een laadpaal, inductiekookplaat, warmtepomp etc. op 1x 35A.

edit: let er trouwens op dat je aardlekschakelaars (0903-741) van een serie zijn met fouten, waardoor het kan dat ze niet naar behoren werken. Zie Terughaalactie aardlekschakelaars ABB. Helaas werkt de bijbehorende site om te checken of die van jou gevaarlijk zijn (abbcheck.nl) niet meer.

Aangezien je aangeeft dat je kast uit 2005 is en de gevaarlijke aardlekschakelaars geproduceerd zijn van 2003 t/m 2005 belooft het niet veel goeds.

[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 05-05-2023 13:37 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Gizz schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:22:
[...]

Weet je zeker dat je hiervoor een verzwaring nodig hebt? Er lopen hier genoeg tweakers rond met een laadpaal, inductiekookplaat, warmtepomp etc. op 1x 35A.

edit: let er trouwens op dat je aardlekschakelaars (0903-741) van een serie zijn met fouten, waardoor het kan dat ze niet naar behoren werken. Zie Terughaalactie aardlekschakelaars ABB. Helaas werkt de bijbehorende site om te checken of die van jou gevaarlijk zijn (abbcheck.nl) niet meer.

Aangezien je aangeeft dat je kast uit 2005 is en de gevaarlijke aardlekschakelaars geproduceerd zijn van 2003 t/m 2005 belooft het niet veel goeds.
Bedankt voor de tip van de aardleks!
Wellicht deze uit voorzorg vervangen indien abbcheck.nl uit de lucht blijft....

De verzwaring staat al gepland en geeft net wat meer flexibiliteit dan de huidige setup. Bovendien zijn de maandlasten hetzelfde en vallen de eenmalige kosten reuze mee :)

Verder nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:25
Thijs82 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:47:
[...]

Bedankt voor de tip van de aardleks!
Wellicht deze uit voorzorg vervangen indien abbcheck.nl uit de lucht blijft....

De verzwaring staat al gepland en geeft net wat meer flexibiliteit dan de huidige setup. Bovendien zijn de maandlasten hetzelfde en vallen de eenmalige kosten reuze mee :)

Verder nog suggesties?
Plaats een 3e 2 polige aardlekschakelaar en verdeel de 230 groepen netjes over de fase.

Waarschijnlijk moet je dan een ander busboard plaatsen.

[ Voor 11% gewijzigd door DeHollander op 05-05-2023 15:28 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Ik weet niet of ik hier goed zit, zo niet dan hoor ik het wel.
Op mijn adres blijken voor elektra 2 EAN nummers te zijn.
De ene is normaal, dat is het nummer dat ik altijd gebruik en op rekeningen en zo staat.
Alleen blijkt er nu volgens het eancodeboek nog een aansluiting te zijn ( of beter gezegd, een tweede nummer ).
Daar staat:

Productsoort: Elektriciteit
Bijzonder object: Ja

Iemand enig idee wat dit is?
Er zit zover ik kan nagaan maar een meter, en er loopt ook maar 1 kabel naar die meter.
Dus geen SAP of zo, voor zover ik het weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kapotto schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:54:
[...]

Waarom moer je die parellel houden? Je krijgt in je groepenkast dan je huis verbruik (afgetopt op 3x40) en daar bovenop een invoeding van je solar van potentieel nog eens rond de 40A (10.000 watt piek) verspreid op een 3 fase alamat.
Ja, precies. Je wil juist voorkomen dat je netaansluiting + PV samen meer dan 40A leveren aan je afnemers in huis. Daarom zit die extra groep ertussen. Als je dan je PV aansluit ná die groep dan beveilig je helemaal niks.

In de situatie die je nu schetst kan je, met de PV op de verkeerde plek in je kast, 40+25A (of nauwkeuriger gezegd: 4x16A=64A) door je aardlekschakelaars jagen, daar zijn ze niet op gemaakt.

Edit, spuit 12 had niet door dat er nog een pagina was :+

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 05-05-2023 17:00 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

annespruit1980 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:07:
De ene is normaal, dat is het nummer dat ik altijd gebruik en op rekeningen en zo staat.
Alleen blijkt er nu volgens het eancodeboek nog een aansluiting te zijn ( of beter gezegd, een tweede nummer ).
Daar staat:

Er zit zover ik kan nagaan maar een meter, en er loopt ook maar 1 kabel naar die meter.
Dat blijft hier natuurlijk ook maar gissen. Denk dat je je het beste kan richten tot je netbeheerder. Wellicht is het niet meer dan een administratieve fout waarbij een oude aansluiting nooit verwijderd is uit het systeem.

Een tweede meter in een "bijzonder object" was je wel opgevallen gok ik.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ethirty schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:04:
[...]

Dat blijft hier natuurlijk ook maar gissen. Denk dat je je het beste kan richten tot je netbeheerder. Wellicht is het niet meer dan een administratieve fout waarbij een oude aansluiting nooit verwijderd is uit het systeem.

Een tweede meter in een "bijzonder object" was je wel opgevallen gok ik.
Iedere aansluiting die ooit is aangemeld voor teruglevering met PV heeft twee EAN nummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ds23man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:10:
[...]

Iedere aansluiting die ooit is aangemeld voor teruglevering met PV heeft twee EAN nummers.
Oh echt, weer wat geleerd. :)

Wordt aan het einde van het jaar nog wat als we de eindafrekening ontvangen met een lijstje aan nummers van oude en nieuwe aansluitingen :D

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ethirty schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:25:
[...]

Oh echt, weer wat geleerd. :)

Wordt aan het einde van het jaar nog wat als we de eindafrekening ontvangen met een lijstje aan nummers van oude en nieuwe aansluitingen :D
Een meter geschikt voor teruglevering heeft een EAN voor het telwerk qua levering en een andere EAN voor het telwerk voor teruglevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:37
ds23man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 17:46:
[...]

Een meter geschikt voor teruglevering heeft een EAN voor het telwerk qua levering en een andere EAN voor het telwerk voor teruglevering.
Die van mij is wel aangemeld. Toch heb ik slechts 1 EAN voor het PAP.

Verder zie ik ook de EAN niet voor mijn BPM. Zou deze behalve bij CertiQ ook in het codeboek te zien moeten zijn?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
annespruit1980 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 16:07:
Daar staat:

Toevallig hoekhuis ofzo? Huisje van de gemeente of netbeheerder naar de deur? Die staan vaak ook op het adres van het gebouw ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:24
@annespruit1980 Heb je toevallig een Ziggo kast, pompkastje of zoiets voor je huis staan? In mijn vorige huis had ik ook 2 waarvan dus 1 van Ziggo was. Stond tegen mijn zijgevel aan.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

John245 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:15:
[...]

Die van mij is wel aangemeld. Toch heb ik slechts 1 EAN voor het PAP.

Verder zie ik ook de EAN niet voor mijn BPM. Zou deze behalve bij CertiQ ook in het codeboek te zien moeten zijn?
Je moet twee dingen uit elkaar houden: het EAN wat op je meter staat en de EAN codes die aan je aansluiting toegekend zijn. Een wisseling van je meter verandert niet de EAN van je aansluiting, dat regelt de netbeheerder intern. Dit is een puur administratief verhaal. Je kan op 1 aansluiting drie EAN's hebben als je bijvoorbeeld een SAP hebt. Als je de zonnepanelen aanmeldt krijg je een brief dat er een extra EAN aan je aansluiting is toegekend. Dat wil niet zeggen dat je enige leverancier deze specifiek op je factuur vermeldt. Een ander verhaal wordt het als je bijvoorbeeld gescheiden leveranciers hebt voor levering en teruglevering. Je zal dan op de verschillende facturen de bijbehorende EAN codes zien. Dit kan theoretisch ook met een PAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ds23man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:45:
[...]

Je moet twee dingen uit elkaar houden: het EAN wat op je meter staat en de EAN codes die aan je aansluiting toegekend zijn. Een wisseling van je meter verandert niet de EAN van je aansluiting, dat regelt de netbeheerder intern. Dit is een puur administratief verhaal. Je kan op 1 aansluiting drie EAN's hebben als je bijvoorbeeld een SAP hebt. Als je de zonnepanelen aanmeldt krijg je een brief dat er een extra EAN aan je aansluiting is toegekend. Dat wil niet zeggen dat je enige leverancier deze specifiek op je factuur vermeldt. Een ander verhaal wordt het als je bijvoorbeeld gescheiden leveranciers hebt voor levering en teruglevering. Je zal dan op de verschillende facturen de bijbehorende EAN codes zien. Dit kan theoretisch ook met een PAP.
Zou wel handig zijn als al die EAN's op een centrale plaats bekend zijn.

Hier de PV installatie aangemelld lang geleden maar nooit een brief ontvvangen.

Dus weet nu 3 EAN's. PAP , SAP en BPM.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:39
Hallo,

Binnenkort betrekken we onze nieuwe huis. Er zit op dit moment een 3x50A aansluiting. Dit ivm sauna en jacuzzi.

Wanneer wij er wonen zijn de volgende grote installaties aanwezig:
- warmtepomp 15kw
- laadpaal 11kw (16A) met loadbalancing
- warmtepomp zwembad 7kw
- inductieplaat 9,6 kw
- combi-oven
- stoomoven
- zonnepanelen (40 stuks)

Hiervoor lijkt me een 3x50A aansluiting erg zwaar. Ga ik het redden met 3x25A of heb ik 3x35A nodig (of nog zwaarder)

Dank voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

John245 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 18:56:
[...]

Zou wel handig zijn als al die EAN's op een centrale plaats bekend zijn.

Hier de PV installatie aangemelld lang geleden maar nooit een brief ontvvangen.

Dus weet nu 3 EAN's. PAP , SAP en BPM.
Liever niet eigenlijk, als iemand mijn administratieve EAN zou kennen zou die daarop een contract kunnen afsluiten....

Daarom worden bij verhuizing nieuwe EAN's toegekend op een aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:36
Ik heb buiten een losse YMVK-as kabel liggen, welke ik wil aansluiten aan een stopcontact.
Door een misverstand heb ik zojuist kortsluiting veroorzaakt.. Wilde controleren of de spanning er echt af was met een meter, maar de stop en aardlekschakelaar klapte eruit. Er stond dus nog stroom op.. en maakte ik per ongeluk verbinding tussen de draden.

Nu de oorzaak van de kortsluiting weg is (geen verbinding meer via meter) zijn de groep en aardlek weer ingeschakeld.

Is mijn kabel nu verpest en moet deze worden vervangen? Of kan ik gewoon verder met aansluiten (dit keer met de hoofdgroep uit)?

[ Voor 12% gewijzigd door FastForwardNL op 05-05-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ds23man schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Liever niet eigenlijk, als iemand mijn administratieve EAN zou kennen zou die daarop een contract kunnen afsluiten....

Daarom worden bij verhuizing nieuwe EAN's toegekend op een aansluiting.
Jou EAN staat toch net als die van mij gewoon in het EAN codeboek.

Alleen mijn BPM staat daar niet in. En ook de EAN voor aanmelding PV (maar die weet ik zelf ook niet)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@FastForwardNL Nee hoor, niets aan de hand. De automaten hebben netjes hun werk gedaan :) (= kabel beschermd)

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 05-05-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annespruit1980
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-05 12:31
Nee, ik heb geen speciale kast ergens staan.
Maar nu ik er over nadenk, er ligt op de grond hiernaast waar ooit een gebouw heeft gestaan een soort bouwkast ( of hoe zo'n ding heet ). Maar die ligt er al zolang ik hier woon ( > 5 jaar ).
En er was ook een keer toen ik hier net woonde een kerel van netbeheer of energieleverancier die iets wilde afsluiten.
Maar dat ging niet, want er was niets.
Dus misschien dat hij hetzelfde zocht.
Het is wel een officieel ander adres, met een ander huisnummer ( niet dat er de laatste 10 jaar of zo een huis heeft gestaan ).

De meter hier was v.w.b. het terugleveren 0 toen ik hier kwam, dus terugleveren heeft de vorige eigenaar nooit gedaan ( via deze meter bedoel ik ).

Als ik het goed begrijp, moet ik dus de netbeheerder vragen hoe het zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:59
remc1979 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:03:
Hallo,

Binnenkort betrekken we onze nieuwe huis. Er zit op dit moment een 3x50A aansluiting. Dit ivm sauna en jacuzzi.

- warmtepomp 15kw
- warmtepomp zwembad 7kw
- inductieplaat 9,6 kw
- combi-oven
- stoomoven

Hiervoor lijkt me een 3x50A aansluiting erg zwaar. Ga ik het redden met 3x25A of heb ik 3x35A nodig (of nog zwaarder)

Dank voor de reactie!
Dat zwembad, is dat ook gedurende stookseizoen in bedrijf?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
blb4 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:48:
[...]

Dat zwembad, is dat ook gedurende stookseizoen in bedrijf?
Zwembad zal tussen april en oktober in gebruik zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
remc1979 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:19:
[...]

Zwembad zal tussen april en oktober in gebruik zijn
Dan zullen WP voor verwarmen en Zwembad WP elkaar dus zo'n beetje afwisselen en niet gelijktijdig maximaal draaien.

Vermogen Laadpaal kan je - als het niet problematisch is dat hij niet altijd volle vermogen kan laden - door de loadbalancer buiten beschouwing laten.

In dat geval zou het met 3 x 25A moeten kunnen lukken als je de boel goed verdeeld over de fasen.

Hier lukt 't (met 3 x 25A) met 7 kW WP (Elektrisch max ~ 3 kW), 11 kW laadpunt (ook met loadbalancer), 11 kW inductie, Combioven, Quooker, naast alle gebruikelijke apparatuur als vaatwasser, wasmachine, droger (geen WP droger).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
- warmtepomp 15kw
[...]
Dat is waarschijnlijk thermisch, dan is de warmtepomp dus iets van ~3kW elektrisch. Scheelt nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
onetime schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:02:
[...]

Dat is waarschijnlijk thermisch, dan is de warmtepomp dus iets van ~3kW elektrisch. Scheelt nogal.
Bij een hoofdaansluiting van 3x50 vind ik dat een gevaarlijke aanname. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@jadjong Dat is dus iets voor hem om te controleren, denk je niet? Want meestal is het zoals ik aangeef, dat mensen dit onderscheid missen. En dat installateurs gewoon alles optellen, zonder nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

onetime schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:14:
@jadjong Dat is dus iets voor hem om te controleren, denk je niet? Want meestal is het zoals ik aangeef, dat mensen dit onderscheid missen. En dat installateurs gewoon alles optellen, zonder nadenken.
Of er zit een 11 kW E bijverwarming in, dan gaat het hard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
jadjong schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:05:
[...]
Bij een hoofdaansluiting van 3x50 vind ik dat een gevaarlijke aanname. ;)
15kW is serieus vermogen (cop 4 => 60kW warmte). Dat is grote CV ketel territorium. Als je dat vermogen nodig hebt om je huis te verwarmen heb je of een joekel van een huis (en is die zo duur dat die paar honder euro je ook wel kan lijden) of een huis zo lek als een mandje, en dan mag je een schadeclaim gaan indienen bij de bouwer en architect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remc1979
blb4 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:56:
[...]
Dan zullen WP voor verwarmen en Zwembad WP elkaar dus zo'n beetje afwisselen en niet gelijktijdig maximaal draaien.

Vermogen Laadpaal kan je - als het niet problematisch is dat hij niet altijd volle vermogen kan laden - door de loadbalancer buiten beschouwing laten.

In dat geval zou het met 3 x 25A moeten kunnen lukken als je de boel goed verdeeld over de fasen.

Hier lukt 't (met 3 x 25A) met 7 kW WP (Elektrisch max ~ 3 kW), 11 kW laadpunt (ook met loadbalancer), 11 kW inductie, Combioven, Quooker, naast alle gebruikelijke apparatuur als vaatwasser, wasmachine, droger (geen WP droger).
Bedankt voor alle reacties. Hier kan ik wel wat mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:02:
[...]

Ja maar vegeet niet dat die 15 kW ook de aanlsuitwaarde kan zijn. Hier gaat de WP over op elektrisch indien de WP defect is.

Misschien handig om ff in de handleidingen te kijken (en natuurlijk niet alleen van de WP). Mijn warmtepomp geeft als aanbevolen zekeringscapaciteit 25A aan.

Voor een risicoanalyse uit. Hoe ernstig is iets. Hoe groot is de kans dat het optreed, hoe groot is de kans op detectie. En definieer dan de mitigerende acties.

[ Voor 32% gewijzigd door John245 op 06-05-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
onetime schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:14:
3x50 vind je doorgaans niet in een rijtjeshuis van 100m2, of er zit een grote schuur achter met (voormalig) bedrijfsruimte.
@remc1979 welke villa in Zonnedael heb je gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Hallo,

- warmtepomp 15kw
- warmtepomp zwembad 7kw
- inductieplaat 9,6 kw
- combi-oven
- stoomoven

Dank voor de reactie!
Koken jullie graag. Inductie + stoomoven + combi-oven + evt. frituurpan + evt grilplaat...

Ik neem aan dat de warmtepomp aan load balancing doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

John245 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:27:
[...]

Ik neem aan dat de warmtepomp aan load balancing doet.
Hoeveel Warmtepompen kunnen dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ds23man schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:39:
[...]

Hoeveel Warmtepompen kunnen dat?
Ik denk dat je daar zelf wat voor moet regelen. Als je fervente kok bent en 2 à 3 uur per dag de keukenapparaten volop gebruikt dan kan je de WP bv - automatisch door simpele timer of door wat logica - uitschakelen. Is waarschijnlijk ook niet erg, al het vermogen van keukenapparaten is warmte (in je open? Keuken).

Als je hier allemaal niet mee bezig wil gaan of over na wil denken: betalen (zwaardere aansluiting).

Wat ook scheelt: zijn je hoofdzekeringen automaten of nog stoppen? Oftewel kan je ze zelf weer omzetten of heb je de netbeheerder nodig?

PS: ik heb nog stoppen als hoofdzekeringen, ‘t gaat (nog steeds - knock on wood - goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Een 15kW thermische wp zal al snel 4-5kW elektrisch zijn. Maar wel grote kans dan dat het netjes een 3 fasen variant is. Het elektrische element erbij zal ook aangepast zijn naar het benodigde vermogen.

Zonder verdere details kan 3x25A waarschijnlijk wel, maar 3x35A sowieso. 3x50A is sowieso te veel.

Je zwembad warmtepomp zal zijn energie voor een groot deel uit de zonnepanelen kunnen halen. Scheelt ook weer in je net aansluiting.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

blb4 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:54:
[...]

Ik denk dat je daar zelf wat voor moet regelen. Als je fervente kok bent en 2 à 3 uur per dag de keukenapparaten volop gebruikt dan kan je de WP bv - automatisch door simpele timer of door wat logica - uitschakelen. Is waarschijnlijk ook niet erg, al het vermogen van keukenapparaten is warmte (in je open? Keuken).

Als je hier allemaal niet mee bezig wil gaan of over na wil denken: betalen (zwaardere aansluiting).

Wat ook scheelt: zijn je hoofdzekeringen automaten of nog stoppen? Oftewel kan je ze zelf weer omzetten of heb je de netbeheerder nodig?

PS: ik heb nog stoppen als hoofdzekeringen, ‘t gaat (nog steeds - knock on wood - goed.
Je mag momenteel al blij zijn dat een warmtepomp aangestuurd wordt aan de hand van dynamische prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
ds23man schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:03:
[...]

Je mag momenteel al blij zijn dat een warmtepomp aangestuurd wordt aan de hand van dynamische prijzen.
Ieder z’n eigen problemen 8) . Mijn 5 jarig vaste contract loopt nog tot juli 2026.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Mocht je 1x per dag de piek van 3x50A bereiken kan je er ook een batterij tussen knopen die de piek opvangt. Verschil in prijs tussen 3x25A en 3x50A is dermate groot dat je in een paar jaar de batterij terug verdient hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remc1979
jadjong schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 10:23:
[...]

3x50 vind je doorgaans niet in een rijtjeshuis van 100m2, of er zit een grote schuur achter met (voormalig) bedrijfsruimte.
@remc1979 welke villa in Zonnedael heb je gekocht?
Vind het ook erg overdreven. Is volgens mij totaal niet aan gerekend door de huidige eigenaar.

Daarom ben ik ook blij met jullie reactie.

Ps. Het is een redelijk groot huis (250m2), maar zeker geen villa (al stond in de advertentie op funda wel het volgende: vrijstaand geschakelde villa 😉)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:53
pickboy schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:06:
[...]

In principe kun je bij je omvormer prima een verdeler maken en daarvanuit je laadpaal en je zonnepanelen bedienen.

Als je wat foto's / tekeningen wilt delen kunnen we ook met je meedenken of er nog andere oplossingen zijn.

Misschien is het wel vrij makkelijk een nieuwe kabel te maken naar je laadpaal vanuit je huidige kast.
Is de kruipruimte toegankelijk bijvoorbeeld, dat is vaak een hele makkelijke manier om op een willekeurige plek bij je buitengevel uit te komen.
helaas geen (toegankelijke) kruipruimte. Hier wat foto's van de meterkast en de omvormer in de schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqGSlQjfBYOiQcvuP5aYC7VaniI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nm4ZrgJjkH3XEcPf2H9ndioi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s77k3oXEcm2UpwEgomegZYQtNwo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVfEHoDTyXpWw8MdileSPrIU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgIi6HWzw1uieSchUKvscjxHV0s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MI8o0bVmcGvzDamfmyxJFtYS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@remc1979 Hoeveel groepenkasten zijn er in die woning? Misschien is de zware aansluiting wel gekozen in een poging een en ander selectief te beveiligen.

Ik ben wel eens eerder 3x50A tegengekomen in een woonhuis, maar daar hing ook nog eens voor 22kW aan elektrische terrasverwarmers in de tuin. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Caelorum schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 08:35:
[...]

15kW is serieus vermogen (cop 4 => 60kW warmte). Dat is grote CV ketel territorium. Als je dat vermogen nodig hebt om je huis te verwarmen heb je of een joekel van een huis (en is die zo duur dat die paar honder euro je ook wel kan lijden) of een huis zo lek als een mandje, en dan mag je een schadeclaim gaan indienen bij de bouwer en architect.
Zo lang dit soort architecturale wonderden worden gebouwd heb je die 60KW warmte wel nodig. :X
Afbeeldingslocatie: https://www.engelarchitecten.nl/app/uploads/fly-images/736/moderne-villa-engel-architecten-1-1024x576-c.jpg

Zeker als ze 20 jaar of ouder zijn is isolatie RC2 op zijn best, met een voordeur waar genoeg kieren omheen zitten om zonder sleutel binnen te komen.

Afbeeldingslocatie: https://www.glasindustrierotterdam.nl/wp-content/uploads/2017/05/Glazen-binnendeur-blank-glas.png
Zoiets als buitendeur. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
remc1979 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:32:
[...]

Vind het ook erg overdreven. Is volgens mij totaal niet aan gerekend door de huidige eigenaar.

Daarom ben ik ook blij met jullie reactie.

Ps. Het is een redelijk groot huis (250m2), maar zeker geen villa (al stond in de advertentie op funda wel het volgende: vrijstaand geschakelde villa 😉)
Klinkt als een groot uitgevallen hoekhuis. :P Gooi er wat intelligentie tegenaan en je kan terug naar 3x25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55
Even m'n licht hier opschijnen en wat feedback vragen.

Ik heb onlangs een jaren 30 woning gekocht met krapuul groepenkast. Dat moet om meerdere redenen onder handen genomen worden. Nu heb ik met wat feedback uit het DIY topic en een elektricien het volgende uitgedacht.

Situatie:

- Er komen zonnepanelen op het dak, 6 stuks.
- Er komt een 4KWh warmtepomp.
- Er komt een nieuwe keuken met een 120cm breed fornuis (weliswaar gas maar de ovens trekken bij elkaar max 8000watt en die kan dus ook 3 fase aangesloten worden)
- Momenteel (gecheckt bij Stedin) ligt er een 3x 25A 3 fase aansluiting actief

Hierbij foto's van de huidige situatie en wat ik uitgedokterd heb via Elektramat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETYZ_ZcdYDHcz4yF427RfAxbioY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7PLzdMcZOTKhed1pRB1rcSu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkua7-5ftnF6q10Q3lusIbmVwzw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xQGObavZinMpTzf3c2oVxwRb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5P5T56EUJ2oKUwLYbvM4-tHvdx8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCVPeEL7bzAf2kvK1a7aLmCS.jpg?f=fotoalbum_tile

Het is natuurlijk aantrekkelijk om die oude zut te houden vanwege de 4A extra die de dode muis toevoegt maar dit moet natuurlijk anders. Rationale van m'n opzet:

- 2 Fornuisgroepen. 1 daarvan voor de warmtepomp (Remeha Elga Ace 4kw) en de andere voor de Wasmachine/Droger
- 6 standaard groepen, lijkt me afdoende voor een woning van 116m2 en begane + eerste verdiep
- Beltrafo want aanbellen
- 3 aardlekschakelaars want nodig
- 1 krachtgroep voor de 3-fase aansluiting van het fornuis (en handig als ik in de toekomst volledig Elektrisch ga koken, huidig fornuis kan weliswaar op 230v of 3-fase maar liever dan gelijk maar 3-fase)
- 1 aardlekschakelaar voor de krachtgroep
- 1 PV Groep want zonnepanelen
- 63A hoofdschakelaar

Input en comments zijn welkom :)

Ik ben voor Eaton gegaan, leek me een prima keuze, ik las hier allerlei posts over EMAT spul en dat ik daar beter weg kan blijven dus doe ik dat :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:24
@1nsane Wasmachine/droger horen niet op een fornuisgroep. Een fornuisgroep gebruik je beter ook niet in een 3x25 installatie.

Als ik de eerste de beste aanslting van de 4kw wp neemt deze 1 fase max 8A op.

[ Voor 24% gewijzigd door habbekrats op 06-05-2023 14:26 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1nsane schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:05:
Even m'n licht hier opschijnen en wat feedback vragen.

Ik heb onlangs een jaren 30 woning gekocht met krapuul groepenkast. Dat moet om meerdere redenen onder handen genomen worden. Nu heb ik met wat feedback uit het DIY topic en een elektricien het volgende uitgedacht.

Situatie:

- Er komen zonnepanelen op het dak, 6 stuks. passen er niet meer? beter...
- Er komt een 4KWh warmtepomp.
- Er komt een nieuwe keuken met een 120cm breed fornuis (weliswaar gas maar de ovens trekken bij elkaar max 8000watt en die kan dus ook 3 fase aangesloten worden)
- Momenteel (gecheckt bij Stedin) ligt er een 3x 25A 3 fase aansluiting actief

Hierbij foto's van de huidige situatie en wat ik uitgedokterd heb via Elektramat.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Het is natuurlijk aantrekkelijk om die oude zut te houden vanwege de 4A extra die de dode muis toevoegt maar dit moet natuurlijk anders. Rationale van m'n opzet:

- 2 Fornuisgroepen. 1 daarvan voor de warmtepomp (Remeha Elga Ace 4kw) en de andere voor de Wasmachine/Droger
- 6 standaard groepen, lijkt me afdoende voor een woning van 116m2 en begane + eerste verdiep
- Beltrafo want aanbellen
- 3 aardlekschakelaars want nodig
- 1 krachtgroep voor de 3-fase aansluiting van het fornuis (en handig als ik in de toekomst volledig Elektrisch ga koken, huidig fornuis kan weliswaar op 230v of 3-fase maar liever dan gelijk maar 3-fase)
- 1 aardlekschakelaar voor de krachtgroep
- 1 PV Groep want zonnepanelen
- 63A hoofdschakelaar

Input en comments zijn welkom :)

Ik ben voor Eaton gegaan, leek me een prima keuze, ik las hier allerlei posts over EMAT spul en dat ik daar beter weg kan blijven dus doe ik dat :)
De warmtepomp of op een 3 fase groep, of twee losse groepen.
Als je maar één pijp hebt naar de wasmachine/droger, kan je daar ook een 3fase groep naar een onderverdeler doen, Zonder aardlek, en dan 2 alamats in de onderverdeler op verschillende fases. Eventueel ook een solar groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Zojuist als test een 3 fase ABB aardlekschakelaar met een los snoer en stekker op een wcd aangesloten, hierbij zijn alleen fase 1 en de nul aangesloten.
Hierbij werkt de testknop niet.

Pak ik een 1 fase aardlekschakelaar en sluit ik die met het snoer aan op de wcd dan doet die het wel.

Klopt mijn bevinding?

Ik had verwacht dat de 3 fase aardlekschakelaar wel zou uitschakelen met de testknop indien maar 1 fase aangesloten.

Theoretisch gezien kunnen er 2 fasen uitvallen, dan zou je ook geen aardlekbeveiliging meer hebben.

Of is dit een gevalletje doa?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
henkNL schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 17:13:
Zojuist als test een 3 fase ABB aardlekschakelaar met een los snoer en stekker op een wcd aangesloten, hierbij zijn alleen fase 1 en de nul aangesloten.
Hierbij werkt de testknop niet.
Welke aardlekschakelaar en welke fase sluit je aan?

Er staat normaliter een schema op waar je uit kunt afleiden op welke contacten de testknop is aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRIZAdKUT7aU41dr-IEdXB2RHxs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RqT3pAYtIgYLCp1fsDllqAOe.jpg?f=fotoalbum_large
Bij dit exemplaar dus contact 6/5 en 7/8/N. Oftewel je moet L3 aansluiten anders werkt de testknop niet.
Theoretisch gezien kunnen er 2 fasen uitvallen, dan zou je ook geen aardlekbeveiliging meer hebben.
Die conclusie klopt sowieso niet, dat de testknop niet werkt als je het foutief aansluit wil niet zeggen dat de aardlekbeveiliging niet werkt.

Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.