Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste
Acties:
  • 645.641 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Xander schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:00:
[...]

Waarmee? De definitie komt letterlijk uit NEN1010.

[...]

Kun je jouw waarheid dan misschien ook bij Hager kenbaar maken? Sommige kasten drukken ze het zelfs gewoon op:
[Afbeelding]
Een eis vanuit dubbel geïsoleerd met keurmerk is dat spanningvoerende draden intern gefixeerd moeten zijn, geen groepenkast die daar aan voldoet....

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-05 16:04
Xander schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:05:
[...]

Meestal sluit men de 2 nuldraden (blauw en grijs) juist aan op de bovenste contacten.

Wat je nu aanhoudt lijkt (inclusief de manier waarop je het beschrijft) op 3 fasen.

Oftewel als je hetzelfde wilt doen wat 90% doet dan grijs en bruin nog verwisselen.

[...]

Nee, 1 = bruin, 2 = blauw, 3 = zwart, 4 = grijs.
De stekker ga in aanpassen naar blauw linksboven en grijs rechtsboven. Bruin linksonder en zwart rechtsonder. Dus boven nul en onder fase.

En de kookgroep 2 en 4 voorzien van nuldraden ipv 1 en 3 baseer je op de N dat vermeld staat onder 2 en 4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jirure1984 schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:17:
[...]

De stekker ga in aanpassen naar blauw linksboven en grijs rechtsboven. Bruin linksonder en zwart rechtsonder. Dus boven nul en onder fase.
Je bedoelt de contactdoos neem ik aan (maar de stekker sluit je natuurlijk ook hetzelfde aan).
En de kookgroep 2 en 4 voorzien van nuldraden ipv 1 en 3 baseer je op de N dat vermeld staat onder 2 en 4?
Inderdaad, de nulcontacten zitten rechts bij deze automaten.

(Zelf stelde je 1 en 2 voor trouwens)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik heb nog vraag van een hele andere orde.
Hoe maken jullie de kabeldoos netjes ?
Is het een kwestie van vooral langere draden en ze per kleur vouwen ? Iemand nog praktische tips ?

Ik zie soms hele nette dozen voorbij komen, maar op de een of andere manier lukt mij dat nog niet goed 😊 .

Zelf gebruik ik de AK1 en 2 van Attema. de poortjes breek ik open door er met een schroevendraaier een tik op te geven, maar dat is waarschijnlijk te lomp. Heb nu al 2 gehad dat de behuizing breekt. Over prutsers gesproken :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvzUh2pSv7KWRvWnVUMBZWtDK0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMrBDxoiGjDGky0zmcqiPjui.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

TGEN

Hmmmx_

Waypoint schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:00:
Zelf gebruik ik de AK1 en 2 van Attema. de poortjes breek ik open door er met een schroevendraaier een tik op te geven, maar dat is waarschijnlijk te lomp. Heb nu al 2 gehad dat de behuizing breekt. Over prutsers gesproken :+ [Afbeelding]
Ik tik eerst voorzichtig met een schroevendraaier rondom de uitbreekring waar ik wil dat ie breekt (dan zie je aan de binnenkant het plastic licht bollen), voordat ik de schroevendraaier in t midden zet en een beheerste tik geef. Dan breekt het gat uit zoals ik wil :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Waypoint Wbt de draden geef je zelf al het antwoord, wbt die doos; die schroevendraaier eens in de dunne rand zetten en dan die tik geven, op het zwakke punt. Niet in het midden om de kracht te verdelen...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:02

Ethirty

Who...me?

Is het een kwestie van vooral langere draden en ze per kleur vouwen ? Iemand nog praktische tips ?

Ik zie soms hele nette dozen voorbij komen, maar op de een of andere manier lukt mij dat nog niet goed 😊 .

Zelf gebruik ik de AK1 en 2 van Attema. de poortjes breek ik open door er met een schroevendraaier een tik op te geven, maar dat is waarschijnlijk te lomp. Heb nu al 2 gehad dat de behuizing breekt. Over prutsers gesproken :+ [Afbeelding]
Deksel erop laten(!) en je schroevendraaier in de rand ipv het midden zetten. Dan een beschaafde tik.

Voor het invouwen heb ik een paar filmpjes gekeken die ik een beetje afkijk. Per kleur je draden opzij vouwen, vouw ze een beetje dat de uiteinden op 1 lijn zitten voor je klem, afknippen, strippen, koppelen en invouwen. Dan door met de volgende kleur.

Afbeeldingslocatie: https://der-elektriker.org/wp-content/uploads/2016/07/Abzweigdose-installiert-1024x536.jpg
Afbeeldingslocatie: https://elektricks.com/Abzweigdose_verdrahten_0020.jpg
(zo netjes lukt mij overigens ook niet)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:31
Ik heb een vraagje dat me nog niet helemaal duidelijk is, dit gaat over de maximaal stroom beveiliging (heb dat document van ABB al paar keer gelezen). Voor een 1-fase meterkast snap ik het wel.

Ik wil graag mijn meterkast updaten en klaar maken voor toekomstige gebruik (dubbele kast, 3-fase met 3x25A, zonnepanelen, evt. laadpaal). Nu loop ik dus vast op de maximaal stroom beveiliging en hoe dit wordt toegepast op een 3-fase kast. Als ik het goed begrijp kan er mogelijks 75A (3x25) worden afgenomen maar het binnenwerk van die ABB kasten is maar voorzien tot 63A.

Welke maatregel moet je (of is dit overbodig) op 3-fase meterkast genomen om te zorgen dat je meterkast niet te veel belast wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:41
Als je een 3 fase ABB kast hebt mag je 3x63A verstoken voordat de kast nog zwarter wordt dan het al is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 23:37

Die wartel er voorzichting in draaien, die drukt in veel dozen de opening gewoon eruit. Maar er zijn veel soorten dozen, elke werkt een beetje anders. Sommigen kunnen veel hebben, anderen scheuren makkelijk in, weer anderen zijn hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kapotto schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:24:
Ik heb een vraagje dat me nog niet helemaal duidelijk is, dit gaat over de maximaal stroom beveiliging (heb dat document van ABB al paar keer gelezen). Voor een 1-fase meterkast snap ik het wel.

Ik wil graag mijn meterkast updaten en klaar maken voor toekomstige gebruik (dubbele kast, 3-fase met 3x25A, zonnepanelen, evt. laadpaal). Nu loop ik dus vast op de maximaal stroom beveiliging en hoe dit wordt toegepast op een 3-fase kast. Als ik het goed begrijp kan er mogelijks 75A (3x25) worden afgenomen maar het binnenwerk van die ABB kasten is maar voorzien tot 63A.

Welke maatregel moet je (of is dit overbodig) op 3-fase meterkast genomen om te zorgen dat je meterkast niet te veel belast wordt?
Je moet kijken naar per fase, dus 3x40A. Aangezien je per fase vaak 1 of meerdere 40A aardleks heb zitten.
Dus als je er een 3x40A groep tussen zet heb je hetzelfde effect als bij een 1 fase kast.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:31
Ethirty schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Je moet kijken naar per fase, dus 3x40A. Aangezien je per fase vaak 1 of meerdere 40A aardleks heb zitten.
Dus als je er een 3x40A groep tussen zet heb je hetzelfde effect als bij een 1 fase kast.
Dus je hebt dan volgende opstelling (heel simplistisch schema)?
3 fase meter
|
Hoofdschakelaar
|
3x40 groep
|||||
Groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-05 16:34
Kapotto schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:53:
[...]

3 fase meter
|
Hoofdschakelaar
|
3x40 groep
|||||
Groepen
Yes, bij 3x25A zou een 3-fase 40A hoofdschakelaar voldoen en alle achterliggende aardlekschakelaars of aardlekautomaten ook 40A.

Het kan wel zo zijn dat je op termijn bij een full-electric huis aan 3x25 niet meer genoeg hebt; je kan dan naar 3x35 gaan waarbij je met hoofdautomaat bijna altijd "gratis" 3x40A krijgt toebedeeld. Dan zit je ook nog net op het randje, maar er zijn inmiddels al woonhuizen (de wat grotere wel te verstaan) waarbij 3x50A binnenkomt en dan is het dus nodig om 63A materiaal te gebruiken.

En vergeet ook de aderdikte waar nodig niet aan te (laten) passen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Kapotto schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:53:
[...]

3 fase meter
|
Hoofdschakelaar
|
3x40 groep
|||||
Groepen
In principe wel ja, alleen moet je PV groepen parallel aan de 3x40 groep houden

code:
1
2
3
4
5
Hoofdschakelaar
|           |
3x40A       PV
|||||
Groepen

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:26:
[...]

Dat ligt een beetje aan de invoer, maar als het spul wartels heeft zou ik er niet te hard op rekenen dat er condens langs naar buiten loopt.

Ik gebruik buiten meestal spul van Niko en daar zitten echt breekpoortjes in voor de condensafvoer.

[Afbeelding]
Die Kopp die ik heb heeft die ook wel, eigenlijk wel zo klaar als een klontje. Stukje RTFPDISFIGOTPI aan mijn kant >:).

Kwam er overigens achter dat de door de vorige bewoner gebruikte kabel voor de WCD buiten 3x0,75mm2 is. Een 1800W verticuteermachine is eigenlijk dus een no-go. Dit is niet de eerste keer dat ik twijfelachtige bob-de-bouwer (electra)constructies tegenkom, eigenlijk moet ik alles eerst opentrekken en controleren voordat ik hier iets in gebruik neem :'(
Zoals de tuinverlichting die samen met vier buiten WCDs netjes aangesloten zit op een buitenkabel, welke overigens nog een uiteinde los (incl. fase) in een willekeurige plant had liggen ...

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArPi75 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:02:
[...] Yes, bij 3x25A zou een 3-fase 40A hoofdschakelaar voldoen en alle achterliggende aardlekschakelaars of aardlekautomaten ook 40A.

Het kan wel zo zijn dat je op termijn bij een full-electric huis aan 3x25 niet meer genoeg hebt; je kan dan naar 3x35 gaan waarbij je met hoofdautomaat bijna altijd "gratis" 3x40A krijgt toebedeeld. Dan zit je ook nog net op het randje, maar er zijn inmiddels al woonhuizen (de wat grotere wel te verstaan) waarbij 3x50A binnenkomt en dan is het dus nodig om 63A materiaal te gebruiken.

En vergeet ook de aderdikte waar nodig niet aan te (laten) passen.
Ik krijg de indruk dat @Kapotto op zoek is naar informatie over de combinatie van netvoeding en solar, om dat onder de 40A grens te houden. Dat gaat per fase op dezelfde manier als in een 1fase kast.

Dwz, na de hoofdschakelaar eerst de solar-invoeding er bij, dan een 40A automaat, en verder de standaard 40A aardlekschakelaars. Tenzij je alleen alamats gebruikt, of 63A aardleks. Als je netaansluiting + solar boven de 40A kan komen tenminste.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
Mijn initiele OSB's door een prof laten doen. Door een andere post over het aanleggen van een separate aardkabel door de grond getriggerd om is naar de aarding te kijken en de OSB.

Volgens Hager zou de SPN 801 als volgt aangesloten moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su3KB4fCxI9EfR6_SwbKm1-audE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RLvCLDk3KBV7VIfLWT5vn4rD.png?f=fotoalbum_large

Echter bij mij zit het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHwktpXNkvXHcUigO-6b4U7HXlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zisoYtkousgNBHuRuEm1umw7.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij zijn de onderstaande modificatatie nodig en zou het uiteindelijk volgens onderstaande afbeelding moeten worden:
  1. Aarddraad (16 mm2) tussen aansluiting aarde en aardpen, ik neem aan dat dit niet op de aardrail kan.
  2. L1, L2, L3 en N vervangen door 10 mm2
  3. Aarddraad tussen aardrail Hager verdeler en aardpen vervangen door 16 mm2
Is bovenstaande voldoende of is er meer nodig? Of kan het anders?

Kan de PE naar aardrail gewoon 6 mm2 blijven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PY4w5YkWxxvT8lwdp_7d3WwXs4E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WPlDavjaQSswXdiCpRbTUAz8.png?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 14:55
Volgens mij wel.
Het lijkt erop dat deze draad extra is, volgens mij zijn beide aansluitingen gewoon parallel in de OSB.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-05 23:37
John245 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:25:
...

Volgens mij zijn de onderstaande modificatatie nodig en zou het uiteindelijk volgens onderstaande afbeelding moeten worden:
  1. Aarddraad (16 mm2) tussen aansluiting aarde en aardpen, ik neem aan dat dit niet op de aardrail kan.
  2. L1, L2, L3 en N vervangen door 10 mm2
  3. Aarddraad tussen aardrail Hager verdeler en aardpen vervangen door 16 mm2
Is bovenstaande voldoende of is er meer nodig? Of kan het anders?

Kan de PE naar aardrail gewoon 6 mm2 blijven?

[Afbeelding]
Hmm, qua veiligheid misschien wel, maar je creëert zo wel een aardlus. Ofwel lekstromen kunnen gaan rondbrommen.

Enfin, ik ben geen pro, maar is iets dat ik via een andere hobby heb opgepikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozensun744
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-04 22:44
Mijn nieuwe meterkast wordt een ABB. Nu heb ik de keuze om krachtgroepen en pv groepen op een alamat te zetten van het merk Chint of ABB. Prijsverschil zal 200 euro zijn. Wat raden jullie aan? Is Chint net zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

frozensun744 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:36:
Mijn nieuwe meterkast wordt een ABB. Nu heb ik de keuze om krachtgroepen en pv groepen op een alamat te zetten van het merk Chint of ABB. Prijsverschil zal 200 euro zijn. Wat raden jullie aan? Is Chint net zo goed?
Niemand kan in je portemonnee kijken, maar denk dat de consensus hier ABB is.
Chint is goedkoop Chinees spul.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:18
Weet iemand wat de reden kan zijn dat een HAK met automaten geluid maakt bij 70-110% van de capaciteit?

HAK is de hoofd aansluitkast, het kastje onder de slimme meter op het meterbord,
daarin zitten alleen een 6mm2 huisaansluitkabel strip met drie ABB S201M C25 automaten.

Het geluid lijkt een beetje op een vonk-brug, maar mist de karakterstieke hoge tonen en is vanaf ca 3-4 meter al hoorbaar (rustige omgeving)
In de HAK zijn ook geen sporen van slecht contact te zien (geopend door monteur netwerkbeheerder en weer verzegeld), ook kan ik met IR geen hotspot meten, maar geluid komt over duidelijk van de HAK en niet van de slimme meter.

Deze HAK is oktober afgelopen jaar geplaatst ipv oude smeltzekeringen,

Zijn die ABB S201M C25 automaten echt zo vreselijk luidruchtig in gebruik of is dat een symptoom van iets?

Want ik ben nog geen automaten tegengekomen die op afstand duidelijk hoorbaar geluid maken (alleen ervaring met eigen huisinstallatie en mijn passief gekoelde PV-omvormers als SMA-SB's op mijn MI-ingang van de Deye stiller als deze tegen max aanzitten)

Met PV waarvan opwek toeneemt richting zomer en de negatieve day ahead tarief-uren is dat ik nu pas boven de gebruikelijk 12-14kW kom met soms 1 tot 2 uurtjes met 17-18kW 3x25A grid interactie.
Achter de meter kan ik max 24kW /max 3x35A in een UPS setup met thuisaccu verwerken
(Als je niet bekend bent met Deye hybride omvormers met alle verbruikers op LOAD, is dat het beste te vergelijken met 24/7 in eiland mode met een neergelaten ophaalbrug waar alleen wat overheen gaat van en naar hybride omvormer)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-05 23:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SL1ovcdbTc99aPaZVT-hQj4-xQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHjImM5BMmh7G8xJEC4krDlM.jpg?f=fotoalbum_large

Zo gisteren maar eens eindelijk afgewerkt onze eerste verdieping van stroom. Bovenste verdieping is gelijk aan deze.

Hopelijk is het netjes voor de meeste.
- rolluiken+ verlichting op 1 zekering elke kamer.
- stopcontacten eigen zekering
- Fi (aardlekschakelaar) voor keuken en bad.
- hoofdschakelaar.

Bekabeling:
- Rolluiken en verlichting op 3*1.5m2
- Normale stopcontacten op 3*1.5m2
- Keuken stopcontacten op 3*2.5m2

Ik werk alleen met het merk Hager.

[ Voor 4% gewijzigd door theduke1989 op 02-05-2023 05:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
frozensun744 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 22:36:
Kan je daarbij niet helpen. Persoonlijk zou ik alleen hager spul nemen. Is duurder maar vaak betere kwaliteit.

Onze zekeringskasten zijn van hager.
Helaas de meterkast niet is van ABB maar dat is omdat de leverancier ons helaas gelogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989

Kwestie van kijken van waar welke kabel komt en dan samen klemmen. Maar opzicht hoeven dat soort doosjes niet netjes toch. Zolang het maar goed geklemmt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@theduke1989 3x 1,5mm2? Weet je dat zeker? Dat moet toch 2,5mm2 zijn? Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 12:25
@onetime Gezien alle 1P automaten lijkt me dit België (of Duitsland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
onetime schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 05:48:
@theduke1989 3x 1,5mm2? Weet je dat zeker? Dat moet toch 2,5mm2 zijn? Nederland?
Alleen de keuken stopcontacten hebben we op 3*2
5m2 gedaan en in de overige plaatsen 3*1.5m2

Is ook wel voldoende tegenwoordig wordt alles zuiniger.

En op 3*1.5 bijvoorbeeld kan je tot 1500-2900 watt via een 16A zekering gaan wat veel is.

Op 3*2.5m2 bijvoorbeeld kan je 3500-3900 watt via een b16 zekering.

Is hier in Duitsland, zit er een groot verschil in Nederland en Duitsland?

Daarnaast is het niet makkelijk om je hele huis te.voorzien van 2.5m2 kabel. Misschien ja als alles los is. Hier in Duitsland is het direct geïsoleerd. En hoef je geen flexibele buis te nemen, kan direct in de muur.

[ Voor 15% gewijzigd door theduke1989 op 02-05-2023 06:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@theduke1989 In Nederland alle gewone draden minimaal / standaard 2,5mm2, behalve fase draden na een lichtschakelaar, die zijn wel standaard 1,5mm2. En automaten schakelen ook de nul, al denk ik eigenlijk dat dat een archaïsch restant is van de tijd dat er nog 2x 110V in tegenfase voorkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie weet wat het probleem zou zijn dat dubbelpolige automaten zouden moeten oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@theduke1989 Waarom dan niet 1,5mm2 met 10A zekeren? 2,3kW max.

edit: direct in de muur zonder pijp? Ik moet er niet aan denken, komt zo vaak voor dat er even een kleine wijziging nodig is... Mag wel in een pijp hoop ik? En dan een gladde, rottige flex troep...

[ Voor 60% gewijzigd door onetime op 02-05-2023 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
onetime schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 06:08:
@theduke1989 In Nederland alle gewone draden minimaal / standaard 2,5mm2, behalve fase draden na een lichtschakelaar, die zijn wel standaard 1,5mm2. En automaten schakelen ook de nul, al denk ik eigenlijk dat dat een archaïsch restant is van de tijd dat er nog 2x 110V in tegenfase voorkwam.
Klopt, maar als ik de Hager met 0 schakelaar erbij zou halen. Had ik een grotere kast nodig. En qua prijs ook veel duurder. De normale B16 van hager zit hier op een prijs van €2,75 terwijl de B16 met nul schakelaar op 12-16€ zit per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
onetime schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 06:10:

edit: direct in de muur zonder pijp? Ik moet er niet aan denken, komt zo vaak voor dat er even een kleine wijziging nodig is... Mag wel in een pijp hoop ik? En dan een gladde, rottige flex troep...
Je mag het wel in de pijp doen. Alleen heeft het geen zin om kabels die geïsoleerd zijn in een pijp te doen. In Nederland doen ze het zonder isolatie dan kan het wel.

Probeer maar eens een 2.5m2 door een smalle flexibele buis te trekken. Dat gaat nooit werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-B4RUELA1aW7_2zO0HI6ep1d2I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ABUEsrZWdsgknCSLNRguDjku.png?f=fotoalbum_large

Dit is toevallig 3*1.5m2 maar je begrijpt me punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@theduke1989 Wij gebruiken dan ook voornamelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GylUcF7EpduJo_MvBub2i6hiluc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b1Jkun2ReIccoO3VlHvBq4nj.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
Ja daarom, dan kan je makkelijk in een flexibele buis alles, kabels zijn niet geïsoleerd. Al heb je dan weer meer plaats nodig voor alles. Bij ons direct in de muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FUkEBvaUPSDmwyY2-xE1z08qjY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZSMjnozzikRJhTMGtxGZoQBw.png?f=fotoalbum_large

In Nederland gebruiken jullie ook volgens mij niet de Unterputzdose zoals we die hier noemen. Maar andere ?

[ Voor 5% gewijzigd door theduke1989 op 02-05-2023 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:11
Yep VD draad, ik zie wel eens filmpjes van elektrische huis installaties in de VS. Dat is toch wel schrikken hoor, enkelfasig en dan alles in een breaker box met minimale beveiliging. Doet bij mij altijd heel erg amateuristisch overkomen. Zag ook laatst een foto uit Uganda, niets beveiligd gewoon L + N en dan open en bloot in elkaar gedraaid met een thuislader voor een elektrische auto.

Hierin lopen we het in het westen wel voorop denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23

copykat

Good copy isn't bad

Eergister door twee flex buizen een extra aarde getrokken met zo'n plastic trek"veer".
Wel even de metalen nokjes afgeplakt om de hoekjes gladder te maken.
Voordeel je hoeft fase nul niet terug te trekken maar ik was wel even bang dat de plastic veer vast kwam te zitten. Veel voor en achteruit halen bij invoeren, schudden aan de draden , van twee kanten proberen, bloedende vingers van de betonrand om de doos door het door drukken vd veer en draad..
Maar t is gelukt *O*
Twee wcd's van aarde voorzien.

De waterkoker mag gebruikt worden.

@theduke1989 Vmvk los in de (holle of gisp) muur zie ik als snelbouw optie voor schuren en zolders.
Je hebt geen aanpassings mogelijkheden zonder slopen en herstellen vd muur.
Flex pijp is ook alleen als buigveer te lastig/teveel werk is niet uit luiheid.
Glade pijp is het fijnst, je kan simpel herbedraden indien nodig.
Huizen staan flink wat tijd dus kans op herbedrading is 99%
Ik ben niet egoïstisch in als t werkt in mijn tijd dat ik hier woon is het goed. Ik probeer het te maken zoals ik het hoop aan te treffen bij een ander. :)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
copykat schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:00:

@theduke1989 Vmvk los in de (holle of gisp) muur zie ik als snelbouw optie voor schuren en zolders.
Je hebt geen aanpassings mogelijkheden zonder slopen en herstellen vd muur.
Flex pijp is ook alleen als buigveer te lastig/teveel werk is niet uit luiheid.
Glade pijp is het fijnst, je kan simpel herbedraden indien nodig.
Huizen staan flink wat tijd dus kans op herbedrading is 99%
Ik ben niet egoïstisch in als t werkt in mijn tijd dat ik hier woon is het goed. Ik probeer het te maken zoals ik het hoop aan te treffen bij een ander. :)
Maar als je een extra kabel moet trekken wat niet door dezelfde buis gaat moet je alsnog dus gaan frezen neem ik aan, dan ben je in principe het zelfe aan het doen. En als je bijvoorbeeld kabel geraakt heb moet je in beide gevallen ook een stuk open maken, en elkaar zetten.

Simpel is het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 17:13
Extra kabel mag sowieso zelden in dezelfde buis, alleen als het dezelfde groep is, en de enige dingen die ik daarbij kan verzinnen is het erbij trekken van de aardedraad of een schakeldraad (of een nul, als je een schakelaar omzet naar een WCD).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Beide klopt.
Stel je wilt een wcd naast je schakelaar.
Doos boor gebruiken naast je bestaande schakeldoos.
Doos in de muur. Tussenschotje verwijderen
Nul en aarde toevoegen.
Fase doorlussen.
Klaar.

Ik geef toe als je een nieuw huis hebt waar je inkomt is de kans klein dat je gaat reviseren binnen 10 jaar en indien je dat wel doet is je muren schilderen vast ook één van de wensen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
onetime schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 06:08:
Wie weet wat het probleem zou zijn dat dubbelpolige automaten zouden moeten oplossen?
Volgens mij wordt in Duitsland de nul en de aarde met elkaar verbonden waardoor er geen potentiaal verschil tussen nul en aarde kan zijn en daardoor is daar een 1-polige automaat ok.

In NL wordt de nul geleverd door de netbeheerder en zou er een potentiaalverschil met de aarde in jouw meterkast kunnen zijn. Daarom dus in NL 2-polige automaten.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:54
copykat schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 09:00:
Eergister door twee flex buizen een extra aarde getrokken met zo'n plastic trek"veer".
Wel even de metalen nokjes afgeplakt om de hoekjes gladder te maken.
Voordeel je hoeft fase nul niet terug te trekken maar ik was wel even bang dat de plastic veer vast kwam te zitten. Veel voor en achteruit halen bij invoeren, schudden aan de draden , van twee kanten proberen, bloedende vingers van de betonrand om de doos door het door drukken vd veer en draad..
Maar t is gelukt *O*
Dit moet je dus nóóit doen, je weet nu namelijk niet of je met die trekveer de isolatie van de bestaande draden beschadigd hebt.

Bestaande draden terugtrekken, mantel controleren (indien nodig vervangen) en samen met de aarddraad weer intrekken is de way to go.
ArPi75 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:09:
[...]

Volgens mij wordt in Duitsland de nul en de aarde met elkaar verbonden waardoor er geen potentiaal verschil tussen nul en aarde kan zijn en daardoor is daar een 1-polige automaat ok.

In NL wordt de nul geleverd door de netbeheerder en zou er een potentiaalverschil met de aarde in jouw meterkast kunnen zijn. Daarom dus in NL 2-polige automaten.
Dat gebeurt altijd overal. Soms in de meterkast, soms in het transformatorstation. Er zou eigenlijk nooit potentiaalverschil moeten zijn tussen nul en aarde.

[ Voor 26% gewijzigd door mcDavid op 02-05-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

mcDavid schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:09:
[...]

Dit moet je dus nóóit doen, je weet nu namelijk niet of je met die trekveer de isolatie van de bestaande draden beschadigd hebt.

Bestaande draden terugtrekken, mantel controleren (indien nodig vervangen) en samen met de aarddraad weer intrekken is de way to go.
Dat is ook mijn normale actie. Meestal doe ik alles nieuw , gladder en minder kronkels.
Met een stalen trekveer moet je dat zéker zo doen.
Ik heb deze gebruikt en het was max 10m
Nu was t langzaam om geen wrijvingshitte te maken en wat lubemiddel toen de treknylon door getrokken kon worden, 1 kant trek oog dus door trekken.
En langzaam invoeren( invoeren moet de snelheid maken) en rustig trekken dat moet kunnen met vd draad. Wel op letten met ingang en uitgang datvdaar de boel vrij is. Enige punt van risico is plafond muur overgang.
Zal de waterkoker er op zetten om te zien of de groep er uit klapt als test. :P

Ohw en wat betreft schade aan pijpen.
Ik heb liever 1/2 metertje open maken en herstellen met duims pijp en wat pvc lijm en dan nieuwe draad trekken dan de gehele 15m open hakken en herstellen.
Muren frezen is iets wat ik probeer te voorkomen. Stof en altijd veel herstel werk om t onzichtbaar te maken waar je gefreesd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
mcDavid schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:09:
Dat gebeurt altijd overal. Soms in de meterkast, soms in het transformatorstation. Er zou eigenlijk nooit potentiaalverschil moeten zijn tussen nul en aarde.
Als de netbeheerder het in het transformatorstation doet ipv in de meterkast dan kan er zeker potentiaalverschil zijn, "de aarde" is geen laag-ohmige verbinding tussen je meterkast en het transformatorstation?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ArPi75 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:09:
[...] Volgens mij wordt in Duitsland de nul en de aarde met elkaar verbonden waardoor er geen potentiaal verschil tussen nul en aarde kan zijn en daardoor is daar een 1-polige automaat ok.

Maar dat potentiaal verschil kan nooit meer dan een paar volt worden, en dat alleen als er ergens een heel scheve belasting van het 3fase net is. Lijkt mij dus niet voldoende reden om dubbel te gaan schakelen.

Iemand nog een andere reden dan de archaïsche situatie met 2x 110V in tegen-fase?

Voordat iemand zwevende-nul-door-kabelbreuk als argument noemt, daar zou je heel anders tegen moeten beveiligen; bij een te grote spanning op de nul tov aarde de boel afschakelen. (of met aarde doorverbinden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Veiligheid bij werken aan een groep?

Ik heb ooit in een trappenhuis een tik gehad(edit: Van het niveau als je statisch geladen bent en iets metaals aanraakt dus geen serieuze stroom.) van de nul terwijl de groep zelf uit stond.
(edit, was in een ziekenhuis waar je niet even de hele vleugel stroomloos kan zetten omdat je noodverlichting moet vervangen in de gangen en trappenhuizen.)
Als de nul een soort gemeenschappelijke nul is loop je t risico op retour stroom tegen te komen van een andere groep(en) die wel belast worden.
Schakelen van nul en fase voorkomt dat.
Je kan dan makkelijker werken aan een uitschakelde groep.

[ Voor 25% gewijzigd door copykat op 02-05-2023 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Paul schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:24:
[...]
Als de netbeheerder het in het transformatorstation doet ipv in de meterkast dan kan er zeker potentiaalverschil zijn, "de aarde" is geen laag-ohmige verbinding tussen je meterkast en het transformatorstation?
Is nu juist niet de bedoeling veiligheids technisch dat Aarde lokaal is geaard zodat opbouwende potentiaal door halve sluiting fase nul ergens anders niet bij jou een probleem kan veroorzaken?
Los van het feit dat er als t goed is nooit stroom door je aarde loopt behalve als er sluiting is veroorzaakt tussen fasen, nul en aarddraad. Bij de nul als nul potentieel te gebruiken loopt er altijd stroom door de draad tot het aardpunt. Dus kan je aarde niet gebruiken als metal surface protectie.
Althans dat is wat ik kan gedenken als reden waarom je nul en aarde niet als het zelfs moet beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
copykat schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:57:
Is nu juist niet de bedoeling veiligheids technisch dat Aarde lokaal is geaard zodat opbouwende potentiaal door halve sluiting fase nul ergens anders niet bij jou een probleem kan veroorzaken?
Zoiets was het volgens mij inderdaad maar ik ben geen expert. Maar dat staat los van dat er een verschil kan bestaan tussen de nul en de aarde, hoe verder van elkaar deze twee met elkaar verbonden zijn en hoe hoger de weerstand van die connectie hoe groter dat verschil kan zijn.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Paul schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:24:
[...]
Als het goed is is die weerstand laag genoeg dat er geen significant potentiaalverschil is, behalve als er net op dat moment een bliksem inslaat misschien?

Verder kom ik idd ook niet verder dan aanraakveiligheid bij werken aan een groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
Omdat de nul in een TT systeem als een actieve geleider beschouwd wordt MOET deze ook meegeschakeld worden en dus 2-polige automaten.

In een TN-C stelsel of in het TN-C deel van een TN-C-S stelsel mag de PEN niet worden gescheiden en dus 1-polige automaten.
Nou ben ik niet thuis in de netten in Duitsland, maar ik vermoed dat daar dus overwegend TN-C gebruikt worden en in Nederland wordt overwegend TT stelsel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
mcDavid schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:18:
Als het goed is is die weerstand laag genoeg dat er geen significant potentiaalverschil is
Van aardingspen naar de aarde lees ik online max 30 Ω (liefst nul), maar er zit een redelijke afstand tussen mijn aardingspen en het transformatorhuis, en zand geleid niet; natte grond al beter maar nog steeds verre van ideaal. Zo meet ik zojuist hier thuis (er gaat geen aarde het meterbord in of uit) 2.7 MΩ tussen de nul en de aarde.

Dat gezegd, ik meet ook maar 0,3V DC en niks wat boven de ruis van mijn test leads uitkomt aan AC.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

theduke1989 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:20:
[...]

Ja daarom, dan kan je makkelijk in een flexibele buis alles, kabels zijn niet geïsoleerd. Al heb je dan weer meer plaats nodig voor alles. Bij ons direct in de muur.
[Afbeelding]

In Nederland gebruiken jullie ook volgens mij niet de Unterputzdose zoals we die hier noemen. Maar andere ?
Brrr, door een 19mm vaste buis kan je prima zo'n kabel trekken. Dan kan je deze tenminste vervangen als het moet. Flexibel gebruiken ze bij ons nauwelijks.

Maar er zitten best flinke verschillen in de werkwijze en materialen tussen NL en DE. Van hoofdschakelaar zonder 0, 3 fase aardleks met 1P automaten, tot gebruikte bekabeling en montage, etc.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
copykat schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 10:36:
Veiligheid bij werken aan een groep?

Ik heb ooit in een trappenhuis een tik gehad(edit: Van het niveau als je statisch geladen bent en iets metaals aanraakt dus geen serieuze stroom.) van de nul terwijl de groep zelf uit stond.
(edit, was in een ziekenhuis waar je niet even de hele vleugel stroomloos kan zetten omdat je noodverlichting moet vervangen in de gangen en trappenhuizen.)
Als de nul een soort gemeenschappelijke nul is loop je t risico op retour stroom tegen te komen van een andere groep(en) die wel belast worden.

Schakelen van nul en fase voorkomt dat.
Je kan dan makkelijker werken aan een uitschakelde groep.
Voor je edit had ik zoiets van: wat is daar nog meer fout dat dat kan gebeuren.
(groepen moeten volledig gescheiden zijn, dus geen "retour-stroom" van een andere groep)

Blijft over dat een niet-geschakelde nul altijd nul is. En dus juist geen problemen kan geven...
(of ik begrijp iets niet, in dat geval eerst verder via DM?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50

TGEN

Hmmmx_

onetime schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:41:
[...]

Voor je edit had ik zoiets van: wat is daar nog meer fout dat dat kan gebeuren.
(groepen moeten volledig gescheiden zijn, dus geen "retour-stroom" van een andere groep)

Blijft over dat een niet-geschakelde nul altijd nul is. En dus juist geen problemen kan geven...
(of ik begrijp iets niet, in dat geval eerst verder via DM?)
In een driefasen+nul-systeem kan de nul toch ten opzichte van aarde een spanning hebben, afhankelijk van afname/invoer op andere fasen?

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TGEN kort: Als het goed is niet noemenswaardig. Een zwevende nul heb ik al benoemd.
later misschien uitgebreider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
onetime schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 17:45:
@TGEN kort: Als het goed is niet noemenswaardig. Een zwevende nul heb ik al benoemd.
later misschien uitgebreider.
Het is inderdaad niet noemenswaardig, maar toch wel degelijk een potentiaalverschil tussen nul en aarde....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgoJfKmDf3Kz8No4ckpPRDfy8-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUvqzqs4h5olnDz4y5by3QyC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Korte vraag, bestaan er geen 16A 2-polige (opbouw) schakelaars?
Ik wil in de garage de buiten WCD kunnen uitschakelen, zonder dat ik de WCD (zonder dat het duidelijk is) limiteer op 10A dmv een schakelaar. Dat ga ik na enkele jaren sowieso vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ArPi75
0,9V, dat zal gewoon de spanningsval zijn als gevolg van de stroom in het netwerk door de nul-draad.
Dat ga je niet voelen. En is geen reden om de nul ook te moeten schakelen.

@True Is een 16A automaat in zo een klein opbouw kastje een idee?
edit: https://www.sandervunderi...penkast-2-10-modules.html

[ Voor 14% gewijzigd door onetime op 02-05-2023 19:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:00
Dat, of zo'n ouderwetse wasmachine-trekschakelaar.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
True schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:57:
Ik wil in de garage de buiten WCD kunnen uitschakelen, zonder dat ik de WCD (zonder dat het duidelijk is) limiteer op 10A dmv een schakelaar. Dat ga ik na enkele jaren sowieso vergeten.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/E/W/EWS-225ZW-jpg.jpg

25A 2P + N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
onetime schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:03:
@ArPi75
0,9V, dat zal gewoon de spanningsval zijn als gevolg van de stroom in het netwerk door de nul-draad.
Dat ga je niet voelen. En is geen reden om de nul ook te moeten schakelen.
Ik snap dat 0,9V niet iets is om bang voor te zijn. Maar feit is dat mijn aarde en de aarde in de transformator van de netbeheerder die daar aan nul gekoppeld is niet per se hetzelfde potentiaal hebben.
Daarbij wordt specifiek voor dit geval (TT-systeem) aangegeven dat het verplicht is omdat de nulleider ook als een actieve leider gezien wordt en daarom geschakeld moet worden. Volgens mij geldt die verplichting voor alles dat mogelijk een groter verschil dan 12V geeft. Het grootste risico is een (te) grote aardweerstand wanneer er ergens kortsluiting optreedt. Zo ook dat volgens mij alles boven 63 of 80A (weet even niet exact de limiet) niet meer op TT systeem zit maar op TN systeem. Ook dat heeft met de aardweerstand te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:03:
@True Is een 16A automaat in zo een klein opbouw kastje een idee?
edit: https://www.sandervunderi...penkast-2-10-modules.html
Dat is ook precies waar ik aan dacht naast een full-blown werkschakelaar toen ik in de bouwmarkt stond. Maar wellicht een beetje overkill. Tevens is die pas op voorraad v.a. 6DIN breed, wat wel weer jammer is.
T-MOB schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:12:
Dat, of zo'n ouderwetse wasmachine-trekschakelaar.
Dat is ook nog wel een prima idee.

@jadjong Goeie!

Met jullie ideeën in het achterhoofd zou het nu:ofof

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@True De trekschakelaar dus? Want goedkoopste? Tenzij je zelf een voorkeur hebt.
(ik zelf nog ergens zo een 2 unit breed "kastje")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

timovd

Voorsprong door techniek

@True https://www.sandervunderi...ok-groepenkast-vz415.html
Ik zou eerder voor zoiets gaan, dan een (transparant) deurtje. Het deurtje kan aanvullend.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Laatst online: 23-05 08:22
Sinds een maandje heb ik thuis een laadpaal die aangesloten is op een alamat B16 4P+N. Hoofdzekering is 3x25 ampere. Ik kan dus maximaal met 11kW laden.

Nu lees ik op internet overal dat wanneer ik mijn hoofdaansluiting laat verzwaren naar 3x35 ampere, dat ik dan kan laden met 22 kW (het maximale wat de laadpaal aan kan)

Nu kan ik dat niet helemaal volgen, want dan klopt de selectiviteit toch niet?
Mis ik iets in mijn (theoretische) berekening?
35 / 1,6 = 21,875.
21,875 * 230 (volt) = ~ 5.031 W
5031 * 3 (fasen) = 15.093 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-05 12:25
@Archiebald Ja, lijkt me ook een grote stap.

Maar goed, in Nederland niet snel waard omdat je dan al €800,- per jaar extra mag betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:44

timovd

Voorsprong door techniek

@Archiebald hoeveel kan de on-board lader aan? Als dat 3x16A (11kW) is, schiet je er niets mee op.
Zoals hier boven is opgemerkt gaat je vastrecht enorm omhoog, dat is het niet waard. Heb je een load balancer? Dan kun je 'm zelf afzekeren op 25A.

PS. het is 3P+N en niet 4P+N voor je alamat.

[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 02-05-2023 22:17 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:47:
@True De trekschakelaar dus? Want goedkoopste? Tenzij je zelf een voorkeur hebt.
(ik zelf nog ergens zo een 2 unit breed "kastje")
Voor die 2€ verschil denk ik dat ik dan eerder voor de ABB werkschakelaar ga.
timovd schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:17:
@True https://www.sandervunderi...ok-groepenkast-vz415.html
Ik zou eerder voor zoiets gaan, dan een (transparant) deurtje. Het deurtje kan aanvullend.
Zoiets is natuurlijk ook prima, ik wist niet dat dat voor de mini kast ook een optie is.

Als ik mijn huidige 3P EMAT hoofdschakelaar ( ;( ) zou kannibaliseren wanneer ik die vervang voor een ABB/Eaton zou ik dan met 13€ klaar zijn. Ik denk dat dat ook nog wel een valide optie zou zijn en de kosten ook drukt.

Maar aan de andere kant is zo'n ABB werkschakelaar wel gewoon erg netjes. En kan die hoofdschakelaar t.z.t. op MP voor de gelukkige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

True schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:28:
[...]
Even goed dubbelchecken, ik heb een versie met alleen blinddoppen. Heb je dus niks aan tenzij je de verkeerde opening maak :X

[ Voor 40% gewijzigd door Ethirty op 02-05-2023 23:10 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ethirty schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:09:
[...]

Even goed dubbelchecken, ik heb een versie met alleen blinddoppen. Heb je dus niks aan tenzij je de verkeerde opening maak :X
Hmm, de productpagina is voor mij ook niet helemaal duidelijk: https://new.abb.com/products/nl/2CMA142400R1000/bw225dp die doppen op de 2e afbeelding zijn blinddoppen of m25 invoerdoppen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:47
True schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 18:57:
Schneider MUR35033

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Laatst online: 23-05 08:22
Septillion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:53:
@Archiebald Ja, lijkt me ook een grote stap.

Maar goed, in Nederland niet snel waard omdat je dan al €800,- per jaar extra mag betalen...
ja die meerprijs maakt het niet waard idd.
timovd schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 21:58:
@Archiebald hoeveel kan de on-board lader aan? Als dat 3x16A (11kW) is, schiet je er niets mee op.
Zoals hier boven is opgemerkt gaat je vastrecht enorm omhoog, dat is het niet waard. Heb je een load balancer? Dan kun je 'm zelf afzekeren op 25A.

PS. het is 3P+N en niet 4P+N voor je alamat.
Oeps, je hebt gelijk. Rookie mistake!
Ik weet eigenlijk niet eens of de auto wel 22 kW aan kan, volgens mij niet. Ik heb zelf ook meer dan genoeg aan 11 kW. En ik een load balancer.

Waar het mij vooral om gaat, is de logica wat ik niet snap. Zo heb ik een site gevonden waar dit letterlijk staat:
- 3-fase (3 x 25 Ampère) aansluiting = maximaal met 11 kW vermogen laden
- 3-fase (3 x 35 Ampère) aansluiting = maximaal met 22 kW vermogen laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

True schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:42:
[...]

Hmm, de productpagina is voor mij ook niet helemaal duidelijk: https://new.abb.com/products/nl/2CMA142400R1000/bw225dp die doppen op de 2e afbeelding zijn blinddoppen of m25 invoerdoppen?
Dat zijn alleen doppen, je hebt nog 2 wartels nodig

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:42:
[...]

Ethirty schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:15:
[...]

Dat zijn alleen doppen, je hebt nog 2 wartels nodig
Het zijn rubberen tules, daar kun je een kabel doorheen steken. Het zou dan IP54 moeten zijn, voor IP65 moet je wartels gebruiken.

Wartels zouden wel mijn voorkeur hebben in plaats van dit soort tules, het werkt ook gewoon fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
ArPi75 schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 11:36:
Omdat de nul in een TT systeem als een actieve geleider beschouwd wordt MOET deze ook meegeschakeld worden en dus 2-polige automaten.

In een TN-C stelsel of in het TN-C deel van een TN-C-S stelsel mag de PEN niet worden gescheiden en dus 1-polige automaten.
Nou ben ik niet thuis in de netten in Duitsland, maar ik vermoed dat daar dus overwegend TN-C gebruikt worden en in Nederland wordt overwegend TT stelsel gebruikt.
Maar zijn de huizen in Nederland geaard?
Want bij ons komt de stroom bijvoorbeeld vanaf het dak. En hebben in de kelder geaard(0)

En daarop heb ik dus ook bijvoorbeeld de aansluiting voor zonnepanelen, de netwerkkast en de meterkast/ en luchtwarmtepomp op aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 16:21
Archiebald schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 07:59:
[...]
ja die meerprijs maakt het niet waard idd.
[...]

Oeps, je hebt gelijk. Rookie mistake!
Ik weet eigenlijk niet eens of de auto wel 22 kW aan kan, volgens mij niet. Ik heb zelf ook meer dan genoeg aan 11 kW. En ik een load balancer.

Waar het mij vooral om gaat, is de logica wat ik niet snap. Zo heb ik een site gevonden waar dit letterlijk staat:

[...]
De logica hierin is dat de afzekering van de laadpaal technisch niet selectief is tov van de hoofdzekering. Dan voeden ze de laadpaal met een 3x32A aardlekautomaat achter een 3x35A hoofdzekering.

Vele mensen hebben inmiddels automaten als hoofdzekering, dus bij eventuele problemen kunnen ze deze zelf resetten. Dat maakt het een minder problematisch risico.

Ik zou altijd kiezen voor een laadpaal met loadbalancer/peakshaving om overbelasting te voorkomen.
Heb je echt een sluiting in die groep dan zal hoor de hoofdzekering/automaat ook uitschakelen, maar dat is dan op te lossen door de automaat te resetten (of de netbeheerder te bellen), maar een sluiting in je laadpaal is niet een vaak voorkomend iets natuurlijk.

Ergo, het is een gecalculeerd risico nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
[...]

- 3-fase (3 x 25 Ampère) aansluiting = maximaal met 11 kW vermogen laden
- 3-fase (3 x 35 Ampère) aansluiting = maximaal met 22 kW vermogen laden
[...]
Technisch gezien klopt het, maar er zijn maar weinig (geen?) auto's die volledig met 22kW AC kunnen laden.

Het hangt dus af van de laadpaal én de onboard lader van de auto wat de maximale snelheid is.

Mijn auto heeft maar een 1 fase onboard lader (ouder model), maar die kan op die ene fase wel met 32A laden (32x230=7360w).
Ik ben dan wel blij als ik ergens een 22kW lader tegenkom, dan laad ik dus met 1 fase van die 22kW.
Al is dit de afgelopen 4 jaar maar een enkele keer voorgekomen.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Waar het mij vooral om gaat, is de logica wat ik niet snap. Zo heb ik een site gevonden waar dit letterlijk staat: [...]
Je moet niet alle sites geloven; zelf nadenken blijft nodig. Wil je dat je laadpaal selectief is? (volgens de smeltzekering regels?, of echt selectief volgens de karakteristieken van de automaten?) Of wil je alleen overbelasting voorkomen? Dan kom je op allemaal verschillende uitkomsten uit.

edit: een load balancing lader lijkt mij het best. Zeker als je zonnepanelen hebt.

En al die sites vermelden hun aannames niet, of wel?

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 03-05-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theduke1989 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:29:
[...] Maar zijn de huizen in Nederland geaard?
Want bij ons komt de stroom bijvoorbeeld vanaf het dak. En hebben in de kelder geaard(0)

En daarop heb ik dus ook bijvoorbeeld de aansluiting voor zonnepanelen, de netwerkkast en de meterkast/ en luchtwarmtepomp op aangesloten.
Als de netbeheerder geen aarde aanlevert moeten huizen hun eigen aardpen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
theduke1989 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:29:
[...]

Maar zijn de huizen in Nederland geaard?

Uiteraard zijn de huizen in NL geaard. In een TT systeem dat bij verreweg de meeste woonhuizen gebruikt wordt komt het erop neer dat er een aardpen in de grond geslagen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:22:
[...]

[...]

Het zijn rubberen tules, daar kun je een kabel doorheen steken. Het zou dan IP54 moeten zijn, voor IP65 moet je wartels gebruiken.

Wartels zouden wel mijn voorkeur hebben in plaats van dit soort tules, het werkt ook gewoon fijner.
Zal nog eens checken maar volgens mij waren het hard plastic doppen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Xander schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:22:
[...]

[...]

Ethirty schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Dan rest mij de vraag of ik ook deze: https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartelmoer-grijs.html moet mee bestellen voor deze: https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-grijs.html
Ik kan het gelukkig ophalen, maar het is zo zonde als ik er thuis achter kom dat ik nog weer wat mis O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:25:
[...]

[...]

Dan rest mij de vraag of ik ook deze: https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartelmoer-grijs.html moet mee bestellen voor deze: https://www.sandervunderink.nl/jacob-wartel-grijs.html
Ik kan het gelukkig ophalen, maar het is zo zonde als ik er thuis achter kom dat ik nog weer wat mis O-)
Nee, er zit draad in de behuizing van de werkschakelaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:40
Xander schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Nee, er zit draad in de behuizing van de werkschakelaar. ;)
Voor een buiten klus ( speeltuin) had ik wartels met lang draad, en ondanks dat de behuizing ook draad had heb ik toch de wartelmoer er bij op gedraaid. Voelde wat steviger aan.
In de oude situatie was dat niet zo; de schoonmaak ploeg zetten precies een ladder deel daar tegen de doos of/en kabel. dus ja. Voor zover ik weet zit het nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:38:
[...]

Als de netbeheerder geen aarde aanlevert moeten huizen hun eigen aardpen hebben.
En deze ook regelmatig controleren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 11:38:
[...] En deze ook regelmatig controleren.
Wat niemand ooit doet. (Want ze weten het niet eens.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
onetime schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Hier bijna 10 jaar geleden gemeten. Dus weer aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

onetime schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:10:
[...]

Kun je dat als leek/consument überhaupt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:00
Ik zit te overwegen een elektrische auto aan te schaffen in de nabije toekomst. Daarbij komt dan ook dat het handiger is om een laadpaal te laten installeren, aangezien mijn buitenstopcontact bij de oprit op dezelfde groep zit als de woonkamer + verdiepingen. Met continue last van 2000-2300 W op zo'n buitenstopcontact + potentieel tijdelijk grote verbruiker ergens in de woonkamer/verdieping kan ik dan over de 16A gaan op die groep.

Nu heb ik in de garage een omvormer hangen (3-fase, 5kW) welke natuurlijk op een eigen groep is aangesloten in de meterkast. Een nieuwe kabel laten trekken naar de meterkast vanuit de oprit lijkt me prijzig en niet mooi (zal wel ergens door de gevel heen moeten dan). Ik denk verder niet dat er een andere manier is om een kabel richting de meterkast te krijgen. Maar, een kabel richting de garage met een krachtstroom verdeelkast (CEE verdeler?) is misschien wel een optie

Dus vandaar even mijn korte vraag: mag dit? Dus verdeelkast ophangen in de schuur, zonnepanelen daarop samen met een laadpaal? En die dan richting de meterkast. Dan weet ik dat alvast voordat ik in gesprek ga voor offertes etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 16:21
Yaldair schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:55:
Ik zit te overwegen een elektrische auto aan te schaffen in de nabije toekomst. Daarbij komt dan ook dat het handiger is om een laadpaal te laten installeren, aangezien mijn buitenstopcontact bij de oprit op dezelfde groep zit als de woonkamer + verdiepingen. Met continue last van 2000-2300 W op zo'n buitenstopcontact + potentieel tijdelijk grote verbruiker ergens in de woonkamer/verdieping kan ik dan over de 16A gaan op die groep.

Nu heb ik in de garage een omvormer hangen (3-fase, 5kW) welke natuurlijk op een eigen groep is aangesloten in de meterkast. Een nieuwe kabel laten trekken naar de meterkast vanuit de oprit lijkt me prijzig en niet mooi (zal wel ergens door de gevel heen moeten dan). Ik denk verder niet dat er een andere manier is om een kabel richting de meterkast te krijgen. Maar, een kabel richting de garage met een krachtstroom verdeelkast (CEE verdeler?) is misschien wel een optie

Dus vandaar even mijn korte vraag: mag dit? Dus verdeelkast ophangen in de schuur, zonnepanelen daarop samen met een laadpaal? En die dan richting de meterkast. Dan weet ik dat alvast voordat ik in gesprek ga voor offertes etc.
In principe kun je bij je omvormer prima een verdeler maken en daarvanuit je laadpaal en je zonnepanelen bedienen.

Als je wat foto's / tekeningen wilt delen kunnen we ook met je meedenken of er nog andere oplossingen zijn.

Misschien is het wel vrij makkelijk een nieuwe kabel te maken naar je laadpaal vanuit je huidige kast.
Is de kruipruimte toegankelijk bijvoorbeeld, dat is vaak een hele makkelijke manier om op een willekeurige plek bij je buitengevel uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 12:39
Ethirty schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:12:
[...]

Mijn ABB werkschakelaar was inderdaad voorzien van 2 hard plastic afdekdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:08

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Als ik een schuur heb waar ik een stroomkabel (230/400V en achter de meter uiteraard) naartoe wil leggen, mag dat niet via de grond van de buurman lopen (bijvoorbeeld omdat dat de kortste weg is). Dat zou volgens de regeltjes een privaat netwerk vormen en dat is niet toegestaan.

Nu het lastige deel van de vraag: hoe zit dat als die kabel niet op het lichtnet is aangesloten maar als daar alleen gelijkstroom doorheen gaat. Is het dan ook niet toegestaan?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hippe Lip Ik zou (beide) gewoon doen als de buurman schriftelijk toestemming wil geven.
En het moet natuurlijk wel echt véél makkelijker zijn, liefst natuurlijk alles over eigen grond.

"Netwerk" vind ik een wel heel overdreven term voor een kabel die de kortste weg neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:49:
@Hippe Lip Ik zou (beide) gewoon doen als de buurman schriftelijk toestemming wil geven.
En het moet natuurlijk wel echt véél makkelijker zijn, liefst natuurlijk alles over eigen grond.

"Netwerk" vind ik een wel heel overdreven term voor een kabel die de kortste weg neemt.
In de praktijk kom je die beperking ook tegen als iemand in een appartement zijn eigen laadpaal, aangesloten op zijn eigen groepenkast, tegen de buitengevel (grenzend aan particuliere grond behorend bij het appartementsgebouw) wil maken, maar zijn appartement niet grenst aan die buitengevel. Dan moet de verbinding via een perceel (appartement of anderszins) van een ander. Dat mag ook niet.
Waar staat dat beschreven?

Het gaat me dus niet om een enkele praktijksituatie maar om wetgeving.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 04-05-2023 09:13 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:12:
[...]

In de praktijk kom je die beperking ook tegen als iemand in een appartement zijn eigen laadpaal, aangesloten op zijn eigen groepenkast, tegen de buitengevel (grenzend aan particuliere grond behorend bij het appartementsgebouw) wil maken, maar zijn appartement niet grenst aan die buitengevel. Dan moet de verbinding via een perceel (appartement of anderszins) van een ander. Dat mag ook niet.
Waar staat dat beschreven?

Het gaat me dus niet om een enkele praktijksituatie maar om wetgeving.
De wetgeving is daar gewoon duidelijk in: je mag zonder vergunning/ontheffing niet via een privaat netwerk stroom leveren aan een ANDERE partij. Dan wordt je opeens netbeheerder en leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:17:
[...]

De wetgeving is daar gewoon duidelijk in: je mag zonder vergunning/ontheffing niet via een privaat netwerk stroom leveren aan een ANDERE partij. Dan wordt je opeens netbeheerder en leverancier.
Zolang je de stroom zelf afneemt/gebruik, lever je toch ook ook niet aan een andere partij?

Een kabel door gemeentegrond leggen is niet toegestaan weet ik, maar ik zie eigenlijk niet in waarom dat door particuliere grond (van een ander) niet zou mogen. Zolang het maar uitsluitend voor eigengebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

mcDavid schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:00:
[...]

Zolang je de stroom zelf afneemt/gebruik, lever je toch ook ook niet aan een andere partij?

Een kabel door gemeentegrond leggen is niet toegestaan weet ik, maar ik zie eigenlijk niet in waarom dat door particuliere grond (van een ander) niet zou mogen. Zolang het maar uitsluitend voor eigengebruik is.
Klopt, het mag gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ds23man schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Weet je ook waar dat precies beschreven staat? Ik kan het niet vinden.

En dan gaat het met name over hoe het precies omschreven is WAT je niet aan een ander mag leveren. Je mag geen eigen netwerk exploiteren en leveren aan anderen, maar gaat dat alleen over wisselstroom zoals het bestaande 230/400V net? Mag ik dan wel een gelijkstroomnet aanleggen en die stroom aan anderen leveren?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Hippe Lip schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:20:
[...]

Weet je ook waar dat precies beschreven staat? Ik kan het niet vinden.

En dan gaat het met name over hoe het precies omschreven is WAT je niet aan een ander mag leveren. Je mag geen eigen netwerk exploiteren en leveren aan anderen, maar gaat dat alleen over wisselstroom zoals het bestaande 230/400V net? Mag ik dan wel een gelijkstroomnet aanleggen en die stroom aan anderen leveren?
Dat staat in de elektriciteitswet. Daar valt een DC leiding ook onder dus daar mag je ook niet mee leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:22
Ik wil ergens dit jaar uiterlijk begin volgend jaar de hele bekabeling intern + meterkast vernieuwen (en voor een deel laten doen). Ik wil daarbij ook van 1x32 naar 3x25 overstappen in verband met zonnepanelen en een aantal airco's die gaan komen te hangen volgend jaar.
Nu zit ik alleen met mijn inmiddels nogal verouderde meterkast. Als ik het goed begrijp moet deze voorbereid zijn om 3x25 voordat de netbeheerder langskomt. Of in ieder geval moeten zij een plek hebben om de nodige draadjes heen te laten lopen. De kast eerder laten vernieuwen en dan op 1f laten staan lijkt me dan handig qua planning? Maar ik heb lopen zoeken in mijn meterkast naar een schakelaar om het spanningsloos te maken, maar niets gevonden. Heb ik het goed dat deze nooit is ingeregeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJVjDd7PdxMXeMBtqouuX_ChF1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xR9mCC4LX1jrLJUASSYmpte6.jpg?f=fotoalbum_large
Ik was overigens niet van plan het zelf te doen, al ben ik best handig, dit wil ik wel goed laten doen. Het is meer voor de planning met de netbeheerder enz.
Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.