Lasklemmen in nieuwe meterkast, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:49
Hallo allemaal,

Juli 2019 heb ik de meterkast van mijn woning laten vervangen vanwege de aanleg van een laadpaal. Dit heb ik laten doen door een erkend bedrijf. Helaas was ik zelf niet bij de installatie aanwezig, enkel bij de oplevering. Tijdens de oplevering is niet gesproken over te korte kabels en tevens is de “kap” niet van de kast geweest, waardoor ik (stom genoeg) niet op de hoogte was van de situatie in de kast.

Nu, ruim een jaar verder wil ik de kast uitbreiden met een kookgroep en beltrafo. De electricien die ik daarvoor in de arm genomen heb merkte op dat er lasklemmen zijn gebruikt voor in totaal 4 groepen omdat de kabels uit de bestaande buizen te kort waren. Hij gaf aan dat dit niet mag en dit zorgt nu dus ook voor problemen/meer werk bij het plaatsen van de nieuwe groep en trafo.

De situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xmJKiVxGQvxifM76VIxpD9yXMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FK3U2MibGp9GrgnJICdl8Jaj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JruZbjWkeNVUuFkyi5LWeQjMkFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLmKZhHhHTKjVoibimzf5EQZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn vraag is: mag dit inderdaad niet en zo nee: kan ik het bedrijf nog aansprakelijk stellen ruim een jaar na installatie?

Alvast bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door Ad4NL op 04-11-2020 22:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:53

lytjepole

Schier?

Voor zover ik weet is dat inderdaad niet toegestaan. Je kan altijd proberen om de installateur er op aan te spreken. Toch denk ik in dit geval dat ik de oplossing door je nieuwe installateur zou laten uitvoeren

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:10
Mag zo officieel niet nee. Druk je ze in een beugeltje op de din rail mag het weer wel.

Het is niet onveilig ofzo dus zou me er niet zo druk om maken.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
vraag is er nog ruimte voor een oplossing ? kan je boven de meterkast een paar opbouw lasdozen plaatsten en daar de lasklemmen indoen ? zo ja geen moeite doen en laten aanpassen. het is de moeite niet waardt er achteraan te gaan. ps waar ik me eerder aan stoor is dat er geen logica inzit. die 4 groepen lopen via de andere meterkast. de grootste fout voor een ander is niet kloppende logica. je bent altijd weer lang aan het puzzelen om het werkendt te krijgen als er een storing is. nu er een kloppende bak van maken scheelt later weer. en ik zie gekleurde draden buiten je meterkast dat is wel fout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Kookgroep? Gewoon 3-fase automaat. Kan mooi nog in die rechter kast; daar is ook al een 4P aardlekschakelaar aanwezig.

Loszwevende klemmen mag niet inderdaad. Er zijn voor die klemmen (Wago 2273) houders voor zodat je ze vast kunt zetten op de DINrail, dan mag het wel (maar past een 3-fase automaat niet meer op die plek :P .

Alternatief buizen herschikken of tot de centraaldoos de draden ververvangen of boven de kast in mini lasdoos lassen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Makrolon schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:29:
Mag zo officieel niet nee. Druk je ze in een beugeltje op de din rail mag het weer wel.

Het is niet onveilig ofzo dus zou me er niet zo druk om maken.
Die regels zijn er natuurlijk niet voor niets.

In dit geval kun je dus de stroom van een volledige groep door 1 lasklemmetje trekken. Nu moet dat wel kunnen, maar als je eens een slechte las te pakken hebt ooit, dan is dit hoe je smeltende onderdelen in je groepenkast krijgt.

De kans daarop is niet enorm, nee dat klopt. Maar hij is ook niet nul.

Ook is de groepenkast net zo'n plek waar als er iets los kan schieten ooit (bv als er eens wat getrokken of geduwd wordt) je potentieel sluitingen maakt met plekken die alleen nog door de hoofdzekering gezekerd zijn. Loopt vast ook 99/100 keer goed af. Maar is het dus wel prima? Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 20:36
Waarom mag een losse lasklem niet en een lasklem op rail wel?
Ik heb namelijk ook een lasklem in mijn meterkast gebruikt, omdat de blauwe draad net niet bij de nieuwe kw meter voor de zonnepanelen kwam. Bruin was wel lang genoeg. En ik had geen zin omdit buiten de meterkast op te lossen met een verdeeldoos en lasklemmen of een nieuwe kabel te trekken. Was zou er nu kunnen gebeuren met 1 zo’n lasklem?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rimave schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:07:
Omdat hij dan niet meer los zit :P
Ik heb namelijk ook een lasklem in mijn meterkast gebruikt, omdat de blauwe draad net niet bij de nieuwe kw meter voor de zonnepanelen kwam. Bruin was wel lang genoeg. En ik had geen zin omdit buiten de meterkast op te lossen met een verdeeldoos en lasklemmen of een nieuwe kabel te trekken. Was zou er nu kunnen gebeuren met 1 zo’n lasklem?
Aan de wandel gaan bij werkzaamheden.
Wilke schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:51:
[...]

In dit geval kun je dus de stroom van een volledige groep door 1 lasklemmetje trekken.
Ja, dat is een beetje het idee van lasklemmen 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-11-2020 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
miciel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:41:
ps waar ik me eerder aan stoor is dat er geen logica inzit. die 4 groepen lopen via de andere meterkast. de grootste fout voor een ander is niet kloppende logica.
Er is natuurlijk geen norm die zegt dat bedrading de kortste route naar buiten moet volgen... Dit mag op zich wel gewoon (als het niet was opgelengd met lasklemmen los in de kast).

Maar... waarom? 8)7 Als je een nieuwe kast installeert, en de bedrading van 5 van de 7 (?) 1-fasen eindgroepen komt in de rechter behuizing binnen, waarom zou je dan de bijbehorende automaten niet gewoon in de rechter behuizing plaatsen?

De nieuwe automaat voor de laadpaal had prima links gekund. Die laadpaal werd tegelijkertijd met de verdeelkast geïnstalleerd, dan moet het toch niet zo ingewikkeld zijn om die kabel gewoon lang genoeg te houden om nog overal in de kast uit te kunnen komen.

Alhoewel... Als je ziet hoe die kabel nu ingevoerd is, langs de zijkant van de behuizing, met de bedrading voor de DIN-rail langs... Lijkt wel een gevalletje van "oeps de rol kabel is op" ofzo. 8)7 Als ik zoiets moest installeren dan ging ik in een hoek van de meterkast omhoog en met een mooie ruime bocht aan de bovenkant de verdeelkast in...
Omdat de NEN-EN-IEC 61439 dat zegt. :+
Tja, bij jou is het één lasklem. Ik ben ook kasten tegen gekomen waar er tientallen in rondzwierven en dan is de overzichtelijkheid toch wel heel erg ver te zoeken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:18

dragonhaertt

@_'.'

Je huidige elektricien zou toch wel moeten kunnen vertellen welke norm er overtreden wordt.
Daarnaast zou ik überhaupt niet tevreden zijn met de kwaliteit en lengte van het strippen van de isolatie. Ik zie zo al 1 klem waarbij de isolatie te ver gestript is, waardoor hij niet meer zichtbaar is in het kijkvenster.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
dragonhaertt schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:28:
Je huidige elektricien zou toch wel moeten kunnen vertellen welke norm er overtreden wordt.
Daarnaast zou ik überhaupt niet tevreden zijn met de kwaliteit en lengte van het strippen van de isolatie. Ik zie zo al 1 klem waarbij de isolatie te ver gestript is, waardoor hij niet meer zichtbaar is in het kijkvenster.
Ja. Schijnbaar is voor sommige figuren een automatische striptang te duur ofzo. Ik snap dat niet zo. Als je dat voor je werk doet gebruik je gewoon zo'n automatische met lengte instelling of je hebt ervaring genoeg dat je nauwkeurig genoeg die millimeters kunt inschatten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Xander schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:18:
[...]

Maar... waarom? 8)7 Als je een nieuwe kast installeert, en de bedrading van 5 van de 7 (?) 1-fasen eindgroepen komt in de rechter behuizing binnen, waarom zou je dan de bijbehorende automaten niet gewoon in de rechter behuizing plaatsen?

De nieuwe automaat voor de laadpaal had prima links gekund. Die laadpaal werd tegelijkertijd met de verdeelkast geïnstalleerd, dan moet het toch niet zo ingewikkeld zijn om die kabel gewoon lang genoeg te houden om nog overal in de kast uit te kunnen komen.

Alhoewel... Als je ziet hoe die kabel nu ingevoerd is, langs de zijkant van de behuizing, met de bedrading voor de DIN-rail langs... Lijkt wel een gevalletje van "oeps de rol kabel is op" ofzo. 8)7 Als ik zoiets moest installeren dan ging ik in een hoek van de meterkast omhoog en met een mooie ruime bocht aan de bovenkant de verdeelkast in...
Ja, zeer onlogisch allemaal inderdaad. Invoer van die kabels is ook echt lelijk en overbodig plaatsvretend in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
kabeltjekabel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 23:10:
Ja, dat is een beetje het idee van lasklemmen 8)7
Ja, ik zei het wat krom, maar je wilt wel zo min mogelijk lassen, en dat is wat NEN1010 voor vaste installaties probeert (zoveel mogelijk) af te dwingen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En... lassen van 2 draden laat alleen maar zien dat je een fout gemaakt hebt, je draad te kort is en/of dat je te lui bent om een passende oplossing te zoeken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:05

Theo

moederbord

Dat 'erkende bedrijf', was dat ook erkend voor het plaatsen van meterkasten, of enkel voor het ophalen van oude kranten?

Al je automaten zijn van het merk Emat. Dat is wat Sweex is op de pc markt, en de Action op de hoe het zelf markt. Het werk wel, maar niet voor lang...
Er is een reden dat een Emat automaat 5 euro kost, en elk A-merk minimaal het drievoudige.

Een electricien die weet wat hij doet die zal én geen Emat plaatsen én geen lasklemmen gebruiken. Net zoals dat een goede pc boer geen Sweex gebruikt en Windows7 voor je installeert, of een goede koffiebar je oploskoffie serveert. :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:03
De reden waarom je geen lasklemmen mag gebruiken is vanwege de warmteontwikkeling.
Je kunt heel veel losse klemmen kwijt in een kast als dit. En een kast als dit heeft gewoon een begrensde capaciteit om warmte kwijt te kunnen alvorens problemen te krijgen.

Als de eist is dat ze op rail moeten is het aantal begrensd. Of je krijg hele andere typen die meer connecties per cm2 kwijt kunnen zonder de warmteproblemen.

@Theo Merk is irrelevant hier, die automaten zijn door de initiele installateur gewoon gekeurd met zijn tester.
Ik verwacht zelfs dat de rcbo die nieuw geplaatst is juist de eaton is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:27
Het lijkt ook dat het koper van de blauwe draad aan de onderzijde van de kWh meter een beetje ingekerfd is.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 15:49

Yucon

*broem*

Dit kun je toch vrij makkelijk oplossen door buiten de kast een lasdoosje te maken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:04
Een paar stuks Wago 2273-500 ergens op de DIN rail monteren en het is weer compliant.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• macnerd
  • Laatst online: 10-09 23:09

macnerd

No Apples please :-)

Geen verstand van meterkasten enzo, maar ik zou sowieso een melding doen bij het bedrijf dat de groepenkast heeft geplaatst. Al was het maar dat men ziet dat het afgeleverde werk ondermaats is, en de werknemer erop aangesproken kan worden. En wellicht een opfriscursus krijgt. Zo'n werknemer is slecht voor het imago van het bedrijf.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Die laadpalen hype heeft veel nieuwe mensen de sector ingetrokken met beperkte ervaring en kennis. Afgelopen jaar mijn laadpaal op 3 fasen laten aansluiten ipv 1 fase. De medewerker van het ingeschakelde installatiebureau (TBI via New Motion) is 8 uur bezig geweest, m'n aardlekautomaat gesloopt en niet werkend weggegaan. Echt een 100% prutser. Daarna via een ander bedrijf keurig laten oplossen.

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 21:47
MicroVAX3400 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:57:
Een paar stuks Wago 2273-500 ergens op de DIN rail monteren en het is weer compliant.
Het bedrijf die dit heeft geleverd moet dat doen / oplossen. Ik zou het niet overlaten aan iemand die geen verstand heeft hoe een las klem werkt.

Maar dit (Wago 2273-500) zou wel de juiste oplossing zijn. Want een losse lasklem in de kast mag nou eenmaal niet.

Toch zou ik als topicstarter ervoor kiezen het gewoon zo te laten. Naar wat ik kan zien is het niet onveilig alleen niet volgens de geldende regels. Een terugkoppeling naar het bedrijf is nooit mis, kunnen ze van leren.

[ Voor 20% gewijzigd door mouse86 op 05-11-2020 18:24 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksvSVxkkCEjxtNe3BXYKaEfgeno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OzyGBplTa1nCuoXCLMWAqxI1.png?f=fotoalbum_large

Nu ben ik echt een leek, maar dergelijke blootliggende stukken koper lijken mij ook niet fris. of er nu wel of niet een kap overheen komt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
nachtnet schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:07:
[Afbeelding]

Nu ben ik echt een leek, maar dergelijke blootliggende stukken koper lijken mij ook niet fris. of er nu wel of niet een kap overheen komt..
Niets mis mee. Beter iets uitsteken dan per ongeluk te weinig waardoor je klemt tegen de isolatie.....
Had misschien een mm korter gekunt, maarja, dat is muggen ziften.

[ Voor 5% gewijzigd door mouse86 op 05-11-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie_is_het
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10-09 15:17
Ik zou deze proberenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fx8I7V9XMIp9hbswjjgThbkrTEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9mQzzhnaHhUBfoRFEIpXr0N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/od84dtT_3YAdt6sg7PktEkUFjQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPx0SvIcXERK7YT3om5yYf5D.jpg?f=fotoalbum_large

Zo kan je gemakkelijk ook intern in de kast tussen 2 van deze klemmen doorlussen.

[ Voor 5% gewijzigd door wie_is_het op 05-11-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somers1234
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:58
Is er iemand die wellicht de relevant norm zou kunnen citeren? Ik ben opzich wel benieuwd op welke wijze dit omschreven is en waarom het niet mag. Puur uit interesse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:17
Ik dacht dat dit In België tenminste gewoon mocht.
Ik hoorde een elektricien zelfs zeggen dat ze het aanraden vanaf er meer dan 2 dragen op 1 klem moeten (voor verlichting bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
larsg schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 00:28:
Ik dacht dat dit In België tenminste gewoon mocht.
Ik hoorde een elektricien zelfs zeggen dat ze het aanraden vanaf er meer dan 2 dragen op 1 klem moeten (voor verlichting bijvoorbeeld)
Zo los rondslingerend? Lijkt me niet; die normen zijn ondertussen allemaal EU-wide. Al hebben de Belgen zichzelf wellicht een uitzondering gegeven, net zoals wij een uitzondering hebben voor de metalen schroefdraad in inbouwdozen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
somers1234 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 00:20:
Is er iemand die wellicht de relevant norm zou kunnen citeren? Ik ben opzich wel benieuwd op welke wijze dit omschreven is en waarom het niet mag. Puur uit interesse :)
(NEN-EN-)IEC 61439 zou hier volgens mij iets over moeten schrijven maar deze norm heb ik zelf niet in bezit.

Maar we hebben natuurlijk nog wel NEN1010...
526.5 Aansluitingen van leidingen (niet alleen de eindaansluitingen, maar ook tussenverbindingen) mogen alleen worden gemaakt in daarvoor geschikte omhullingen, bijvoorbeeld verbindingsdozen, aansluitdozen, of in materieel, indien de fabrikant hiervoor ruimte heeft voorzien. In dit geval moet materieel worden gebruikt waar vaste aansluitvoorzieningen aanwezig zijn, of waar voorzieningen zijn getroffen voor het installeren van verbindingsmaterieel.
Verwacht niet dat normen ooit toelichten "waarom". :+

En anders heb je nog:
134.1.1 De elektrische installatie moet worden aangelegd volgens goed vakmanschap, geleverd door vakkundig personeel, en met het gebruik van de juiste materialen. Elektrisch materieel moet worden geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant van het materieel.
En Wago zegt dit:
In installatieverdelers moeten de verbindingen bovendien in positie worden bevestigd, bijv. met bevestigingsadapters, die de losse verbindingsklemmen zichtbaar op de steunrail positioneren.

[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 06-11-2020 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
wie_is_het schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:15:
Ik zou deze proberen[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo kan je gemakkelijk ook intern in de kast tussen 2 van deze klemmen doorlussen.
Dat wat op jouw afbeelding staat kan ook in de helft van de ruimte: https://www.wago.com/nl/r...aads-rijgklem/p/2002-1301
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ky1bHscxpKvIT6fxj5FjgcRha3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmTsHU21IIndS4UpL4KGIWfg.jpg?f=fotoalbum_large
3 aansluitingen per klem. ;)

Als je in het geval van TS met railklemmen wilt werken, zou je ook nog een etageklem kunnen toepassen waarmee je fase en nul op dezelfde klem kunt aansluiten. Dan heb je nog maar één klem per groep nodig. Bijvoorbeeld: https://www.wago.com/nl/rijgklemmen/2-etageklem/p/870-502
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv-rSPIHG2wxVz11vffYjmwTT28=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KNJ80Y55po4TJ2wFc9zH3vzX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouse86
wie_is_het schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:15:
Ik zou deze proberen[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aangezien we niet weten hoe goed de topic starter is met elektra, zou ik dit helemaal niet adviseren. Want hoewel de materialen die je laat zien heel goed zijn, kunnen ze door een leek ook zeer fout / brandgevaarlijk worden aangesloten.

Dus niets aan doen en zo laten. Wil je het toch verhelpen, bel een elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:19
Ad4NL schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:03:
Dit heb ik laten doen door een erkend bedrijf.
Erkend door wie en voor wat? Ik erken bij deze de Hema voor het goed kunnen installeren van meterkasten.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbouwman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-07 15:01
Zoals hierboven al genoemd gewoon een paar doorgangsklemmen voor DIN rails kopen. Die wago's die boven al genoemd zijn, of een paar klemmen uit de selectie van Phoenix Contact.

De PTTB of PTTBS etageklemmen zijn ideaal, of de UTI serie als je perse wilt schroeven. Conrad voert het hele assortiment: https://www.conrad.nl/o/a...n-phoenix-contact-6130125

Vergeet niet ook een eindklem/eindhouder en een afdekkapje mee te bestellen. Vind je ook bij Conrad in de Phoenix Contact aansluitklemmen accessoires categorie.

Overigens vind ik het over het algemeen netter als er gewoon een trekdoos of lasdoosje buiten de verdeler geplaatst wordt in dit soort gevallen. Want klemmen in een verdeler betekent ook dat het al snel complex wordt en dan moet je eigenlijk gaan documenteren. Dat doet de gemiddelde elektracowboy dan weer niet. Dan is de situatie met een lasdoosje per groep buiten de kast sneller te overzien als er in de toekomst aan de installatie gewerkt moet worden.
Pagina: 1