Voor zover ik weet niet bij Daikin. Ik heb een overigens Perfera.Hieperdepiep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:02:
[...]
Er gaat geen lampje knipperen of iets? (Bij Panasonic namelijk wel)
Bij LG brand er een klein sneeuwvlokje met een druppeltje op de binnen unit.Hieperdepiep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:02:
[...]
Er gaat geen lampje knipperen of iets? (Bij Panasonic namelijk wel)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Je kan eens in de handleiding van de Daikin kijken. Daar staat normaal gezien vermeld onder welke omstandigheden die een defrost gaat doen. Gaat het trouwens over een single of multi split?Hieperdepiep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 10:55:
Hoe kan je bij een Daikin stylish zien dat hij aan het defrosten is? De binnenuit stopt namelijk met warmte blazen. Ik hoor duidelijk borrelen/sissen. Maar ik zie ook dat de binnenunit de setpoint heeft bereikt. Dus ik twijfel tussen:
-defrost (maar niet nodig zit helemaal geen ijs op de buitenunit 0.00%)
-heb ooit wel eens van oil return gehoord/gelezen.
-set temperatuur bereikt (maar waarom gaat hij dan borrelen/sissen binnenunit)
De unit verbruikt maar ook 140w. Dus werkt heel laag, ik zou verwachten dat hij dan niet elke 1 uur 1.5 uur zou defrosten (als dat het zou zijn)
De unit heeft in ieder geval geen indicator voor het defrosten.
[ Voor 3% gewijzigd door GORby op 15-02-2026 11:32 ]
Dat is bij Daikin vrij simpel. Wanneer noodzakelijk. Oftewel bij een volledig dichtgevroren buitenunit. Niet tijdsgerelateerd zoals ik wel eens bij andere merken lees. @Hieperdepiep Schat in dat bij jou er geen defrost is maar gewoon behalen setpoint. Hij hangt toch ook in een vrij kleine ruimte? En dan nog. Als een defrost nodig is, is het nodig. Hoort er nu eenmaal bij. Als je het zeker wil weten hang je er een Homewizard tussen en zie je in de grafieken de spikes.GORby schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:25:
[...]
Je kan eens in de handleiding van de Daikin kijken. Daar staat normaal gezien vermeld onder welke omstandigheden die een defrost gaat doen. Gaat het trouwens over een single of multi split?
Ik heb in de handleiding al gekeken die ik bij de unit heb bij gekregen. Maar daar staat niets over in. Het gaat om een single splitGORby schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:25:
[...]
Je kan eens in de handleiding van de Daikin kijken. Daar staat normaal gezien vermeld onder welke omstandigheden die een defrost gaat doen. Gaat het trouwens over een single of multi split?
Als ik me niet vergis heb je een handleiding van de binnenunit en een aparte van de buitenunit. Ik zou verwachten dat je dit in die van de buitenunit terug kan vinden.Hieperdepiep schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:33:
[...]
Ik heb in de handleiding al gekeken die ik bij de unit heb bij gekregen. Maar daar staat niets over in. Het gaat om een single split
Bij Daikin wordt het ontdooien niet aangegeven door lichtflitsen of iets dergelijks. Je moet het herkennen aan de geluiden die het maakt en aan het feit dat er geen luchtcirculatie is.
Zelfde bij MHI, je hoort een duidelijke zucht aan het begin en het afsluiten van de defrost, de druk moet immers andersom opgebouwd worden. Tevens stopt de ventilator binnen maar blijven de klepjes wel een beetje open staan. Tot slot zie ik in HA dat ie met een defrost bezig is.Magiaconatus schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:03:
Bij Daikin wordt het ontdooien niet aangegeven door lichtflitsen of iets dergelijks. Je moet het herkennen aan de geluiden die het maakt en aan het feit dat er geen luchtcirculatie is.
Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic