Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 163 164 Laatste
Acties:

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:47
STIMPPYYY schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:30:
[...]

Worden alle kamers gebruikt boven en allemaal tegelijk? Wellicht beperken tot nu gebruikte ruimtes of middels slimme plaatsing (gang) andere kamers mee laten verwarmen. Evt icm cop1 spul.

Er ligt verder nul leiddingwerk boven voor LW? Zijn ook ltv radiatoren te koop.

Verbruik voor 70m2 vvw is stevig voor een LW. Gebruik je stooklijn?

Onderhoudskosten in je berekening eveens stevig. Cop 3 is ook zeer laag te noemen. Tevens zit een deel van het geld in plaatsing, die heb je een tweede keer niet.
Nee, niet echt. We zijn met zn 4e, waarvan we drie kamers gebruiken voor slapen (2 kids van 3 en 6). Een kamer wordt waarschijnlijk een hobby kamer en de zolder is voornamelijk nu logeer kamer en staan de wasmachine en droger. Op termijn zullen de kinderen wat meer en meer boven zitten.

Ik ben beetje bang op de gang dat je de kamers onvoldoende warm krijgt door de enorme open ruimte in de gang en de muur die ervoor zit. Hieronder even wat oude funda fotos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxEeltQZgqXX__xFSv3QUVtGIW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AeL8WPJ1YE8fEoo7VWXDiMjE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9B6NEc_WFlwI6jy3krRnoFyXrI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IscNBV2IKSPraMrNrr2xYULv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFqzB0r1dC912vBAut-E1glrSbE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ez7cW5bvX64iqutmE6hxWoSu.jpg?f=fotoalbum_tile
Warmtepomp zelf draait best zuinig, cop 4 tot 6 in de winterdagen. Warm water is alleen niet efficiënt. Makkelijk 2kwh per cyclus. Die zit ook in die cijfers. Stooklijn is nu aanvoer 35 graden. We hebben van 24 oktober tot 24 januari 1126 kWh verbruikt. Vind je dat veel?

Onderhoud van vijf units liep uit van 350 tot 525 tussen deze twee firmas. Vond het ook erg fors.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:19
J_star schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:05:
[...]

Nee, niet echt. We zijn met zn 4e, waarvan we drie kamers gebruiken voor slapen (2 kids van 3 en 6). Een kamer wordt waarschijnlijk een hobby kamer en de zolder is voornamelijk nu logeer kamer en staan de wasmachine en droger. Op termijn zullen de kinderen wat meer en meer boven zitten.

Ik ben beetje bang op de gang dat je de kamers onvoldoende warm krijgt door de enorme open ruimte in de gang en de muur die ervoor zit. Hieronder even wat oude funda fotos:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Warmtepomp zelf draait best zuinig, cop 4 tot 6 in de winterdagen. Warm water is alleen niet efficiënt. Makkelijk 2kwh per cyclus. Die zit ook in die cijfers. Stooklijn is nu aanvoer 35 graden.

Onderhoud van vijf units liep uit van 350 tot 525 tussen deze twee firmas. Vond het ook erg fors.
1 unit op de gang / overloop moet het makkelijk redden. Doe wel een Daikin RXM-A of Mitsubishi heavy, 3.5 kW. Stel het in op 20 graden en alles wordt makkelijk 16+. Wil je 20 in de kamers, 24 op de gang.

Zoals je al merkte kost stroom niet zoveel dus 1 unit en hoger opstoken is veel goedkoper dan 5 hebben. Enige is koelen op zolder, koude lucht gaat daar niet komen en moet je daar een losse binnenunit hebben daarvoor.

Ik doe 3x 50 m² met een triple split geplaasts boven elkaar. Beneden woonkamer, 1e en 2e op een slaapkamer. Met deuren open trekt de warmte overal heen, geen probleem. En koeling gaat zo ook prima.

[ Voor 4% gewijzigd door w00key op 26-01-2026 22:15 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
J_star schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:05:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Warmtepomp zelf draait best zuinig, cop 4 tot 6 in de winterdagen. Warm water is alleen niet efficiënt. Makkelijk 2kwh per cyclus. Die zit ook in die cijfers. Stooklijn is nu aanvoer 35 graden. We hebben van 24 oktober tot 24 januari 1126 kWh verbruikt. Vind je dat veel?

Nee niet veel, maar je gaf aan 600kWh per maand. Vandaar.

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:02
w00key schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:13:
[...]
Doe wel een Daikin RXM-A of Mitsubishi heavy, 3.5 kW. Stel het in op 20 graden en alles wordt makkelijk 16+. Wil je 20 in de kamers, 24 op de gang.
Als ik mijn MHI aanstuur op 4 graden hoger dan ik wil, of hij kan komen. Dan blijft de buitenunit brullen om het te kunnen halen. Volgens mij wil je dit niet.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:19
Rsport40 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:37:
[...]

Als ik mijn MHI aanstuur op 4 graden hoger dan ik wil, of hij kan komen. Dan blijft de buitenunit brullen om het te kunnen halen. Volgens mij wil je dit niet.
Je zet het dan op 24 continu, niet af laten koelen tot 18 en dan POWER!

Een goede match tussen vermogen nodig en afmeting buitenunit helpt ook. De MHI ZSX en Daikin RXM-A kunnen dat, laatste is 4.4 kW nominaal heating, 5.5 kW piek. Voordeel Daikin is dat je de thermostaat op 30°C kan instellen en demand control op 40-70%, dan geeft ie continu gas op je % zonder overmatige geluidsproductie.

De LG hier doet het ook redelijk. 5.3 kW multi, kan makkelijk 1.5 kW stroom x~4 warmte naar 1 unit sturen. Dat is dan sauna in 15 minuten (setpoint 30°C / MAX fan). Geluid valt mee als je niet zo gek bent om meer dan 1 tegelijk zo hard opstookt.
Pagina: 1 ... 163 164 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic