Toon posts:

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:03
Krilo_89 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:28:
[...]

Ah duidelijk, ik wilde dat even zeker weten ;).
Ik gebruik nu de controller van de Wp zelf als thermostaat, dus als ik een betere (nauwkeurigere) thermostaat heb, kan ik die aansluiten op de CN4 (dacht ik) van de Wp en op die manier ook de Wp alleen inschakelen als de temp in huis onder het setpoint zakt. Dan is dat zoals jij het hebt en heb ik dus geen sluipverbruik.
Ik had het even in de gaten gehouden, maar op jaarbasis kan dat nog aardig wat kWh besparen inderdaad :o .

Dan een vraagje over je temperatuur controle in huis. Als je een kleinere hysterese hebt, zal je Wp eerder aan gaan, omdat je op 20.9 zit bijv. (als je setpoint 21.0 is) of werkt dat niet zo? Want als dat zo is, is het wel netjes als je pomp in de winter maar 1 keer aan gaat of doet je Wp dan in de winter bijv. uren om van 20.4 naar 20.8 te gaan?
Denk dat kleine hysterese pendelen bevordert

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 15:41
Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Ja precies, dus daarom wel benieuwd hoe de WP maar 1 keer in de winter aan hoeft om het huis warm te houden, zonder een overshoot aan temperatuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Krilo_89 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Ja precies, dus daarom wel benieuwd hoe de WP maar 1 keer in de winter aan hoeft om het huis warm te houden, zonder een overshoot aan temperatuur.
WP regelt, mits een beetje correct ingesteld, zelf het naar behoefte terug moduleren.
Dat vormt geen enkel punt van zorg als de installatie binnen redelijke marges een beetje deugt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:12:
[...]

Alleen maar splits, merkwaardige installateur met een vooroordeel die snel even wat F-gassen uren en bij pakt. Zou ik wantrouwen.
Groot bedrijf hoor Engeltherm en volgens mij gewoon goed, ze doen alleen niks met mono's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
SpikeHome schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:44:
[...]

Groot bedrijf hoor Engeltherm en volgens mij gewoon goed, ze doen alleen niks met mono's
Groot bedrijf dat niets doet met Mono ? Dat begrijp ik niet. Is economisch gezien ook een merkwaardig en opvallend verdienmodel. Met alleen split is bovendien de beschikbaarheid van warmtepomp nog meer beperkt dan de markt beschikbaar heeft
Eenzijdige bedrijfsvoering kennelijk.

[Voor 4% gewijzigd door Gary199 op 09-05-2023 15:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

Ik gebruik nu de controller van de Wp zelf als thermostaat, dus als ik een betere (nauwkeurigere) thermostaat heb, kan ik die aansluiten op de CN4 (dacht ik) van de Wp en op die manier ook de Wp alleen inschakelen als de temp in huis onder het setpoint zakt. Dan is dat zoals jij het hebt en heb ik dus geen sluipverbruik.
Ik had het even in de gaten gehouden, maar op jaarbasis kan dat nog aardig wat kWh besparen inderdaad :o .

Dan een vraagje over je temperatuur controle in huis. Als je een kleinere hysterese hebt, zal je Wp eerder aan gaan, omdat je op 20.9 zit bijv. (als je setpoint 21.0 is) of werkt dat niet zo? Want als dat zo is, is het wel netjes als je pomp in de winter maar 1 keer aan gaat of doet je Wp dan in de winter bijv. uren om van 20.4 naar 20.8 te gaan?
thermostaat sluit je aan op de HCNL blok (CN2) aan de linkerkant, de L en H is de thermostaatingang voor verwarmen. CN4 is daar niet voor. wel thermostaat nemen die 220 kan schakelen.
stroomverbruik is hetzelfde dus gewoon de aansluiting gebruiken die ervoor bedoelt is. dan werkt de afstandabediening ook zoals het hoort zonder rare meldingen. ;)

betaalbare thermostaten worden overal in topic wel genoemd die geschikt zijn.
Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:59:
[...]

Groot bedrijf dat niets doet met Mono ? Dat begrijp ik niet. Is economisch gezien ook een merkwaardig en opvallend verdienmodel. Met alleen split is bovendien de beschikbaarheid van warmtepomp nog meer beperkt dan de markt beschikbaar heeft
Eenzijdige bedrijfsvoering kennelijk.
netto winsten zijn lager en "wat de boer niet kent". wit kassie aan de muur is wat men snapt en iets anders doen ze dus niet.

[Voor 20% gewijzigd door flippy op 09-05-2023 15:12]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 15:09:
[...]

thermostaat sluit je aan op de HCNL blok (CN2) aan de linkerkant, de L en H is de thermostaatingang voor verwarmen. CN4 is daar niet voor. wel thermostaat nemen die 220 kan schakelen.
stroomverbruik is hetzelfde dus gewoon de aansluiting gebruiken die ervoor bedoelt is. dan werkt de afstandabediening ook zoals het hoort zonder rare meldingen. ;)

betaalbare thermostaten worden overal in topic wel genoemd die geschikt zijn.

[...]

netto winsten zijn lager en "wat de boer niet kent". wit kassie aan de muur is wat men snapt en iets anders doen ze dus niet.
Dan is het een "bijproduct" van hun airco activiteiten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:19
[...]

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden

Hier een voorbeeld van 2 dagen in half januari terwijl het buiten die dagen tussen de 0-4 graden is, oftewel, veel defrosts.
Wat je ziet is de temperatuur in de woonkamer rechtsonder, waarbij de WP aangaat als die onder de 20,69 graden komt en afslaat als deze boven de 20,71 is (zie horizontale lijn). Daarmee krijg ik in principe maar 1 run per 24 uur. Een extreem kleine hysterese van 0,01 ! Totaal geen last van pendelen wat Gary suggereert. Met een aanvoer van 25 graden blijft de retour ook rond de 21,75 dus genoeg afgifte, dat is key.
Je ziet aan de temperatuur van de woonkamer dat er gewoon een curve is, hij loopt langzaam onder setpoint, en als de WP aangaat duurt het even voordat de temperatuur weer gaat oplopen. Als de WP afslaat blijft de temperatuur nog eventjes oplopen. Maar alles blijft schommelen tussen de 20,9 en 20,5 graden. Deze vertraging heeft gewoon te maken met een enorme betonnen buffer en overal (incl garage) vloerverwarming.
Nou is dit een voorbeeld van een zware dag voor de WP, want 0-4 graden is 'perfecte' window voor defrosten.

Een marge van 0,4 graden is natuurlijk heel weinig, maar het lijkt mij interessant om dat nog korter op elkaar te krijgen middels domotica. Je zou dus beter kunnen anticiperen door de WP wat eerder aan te zetten (negatieve hysterese? ;) ) en eerder uitzetten om de binnentemperatuur nog strakker op doeltemperatuur te houden. Maar dit is puur tweakers-gedrag, geen nut. Deze precisie is volgens mij niet met een thermostaat te bereiken in de openingstopic, maar ik gebruik sonoff zigbee temperatuur sensor met precisie van 0,01 graden.

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
Krilo_89 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:35:
[...]

Niet 1x in de winter, maar 1x per etmaal

Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• padoempats
Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:30:
[...]

Afhankelijk van veel factoren. Als je vloerverwarming hebt met veel beton, gaat het op- en aflopen van de temperatuur erg traag, waardoor je er niet snel last van hebt. En de tempsensor moet geen klapperende metingen geven

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gary199
padoempats schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:10:
[...]

Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden

[Afbeelding]

Hier een voorbeeld van 2 dagen in half januari terwijl het buiten die dagen tussen de 0-4 graden is, oftewel, veel defrosts.
Wat je ziet is de temperatuur in de woonkamer rechtsonder, waarbij de WP aangaat als die onder de 20,69 graden komt en afslaat als deze boven de 20,71 is (zie horizontale lijn). Daarmee krijg ik in principe maar 1 run per 24 uur. Een extreem kleine hysterese van 0,01 ! Totaal geen last van pendelen wat Gary suggereert. Met een aanvoer van 25 graden blijft de retour ook rond de 21,75 dus genoeg afgifte, dat is key.
Je ziet aan de temperatuur van de woonkamer dat er gewoon een curve is, hij loopt langzaam onder setpoint, en als de WP aangaat duurt het even voordat de temperatuur weer gaat oplopen. Als de WP afslaat blijft de temperatuur nog eventjes oplopen. Maar alles blijft schommelen tussen de 20,9 en 20,5 graden. Deze vertraging heeft gewoon te maken met een enorme betonnen buffer en overal (incl garage) vloerverwarming.
Nou is dit een voorbeeld van een zware dag voor de WP, want 0-4 graden is 'perfecte' window voor defrosten.

Een marge van 0,4 graden is natuurlijk heel weinig, maar het lijkt mij interessant om dat nog korter op elkaar te krijgen middels domotica. Je zou dus beter kunnen anticiperen door de WP wat eerder aan te zetten (negatieve hysterese? ;) ) en eerder uitzetten om de binnentemperatuur nog strakker op doeltemperatuur te houden. Maar dit is puur tweakers-gedrag, geen nut. Deze precisie is volgens mij niet met een thermostaat te bereiken in de openingstopic, maar ik gebruik sonoff zigbee temperatuur sensor met precisie van 0,01 graden.
Mooi strak, proficiat. Duidelijk een resultaat dat zwaar gesteund wordt door als aangegeven de degelijke betonnen vloer etc. en de voldoende trage reactie betr. verwarmen en afkoelen veroorzaakt. Dat lukt alleen met vloerverwarming met voldoende inhoud/opname vermogen.
Dan kun je je inderdaad een geringe hysterese veroorloven en een goede isolatie verlengt iedere vertraging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:36
Ik heb begrepen dat ik bij het aansluiten van de WP op de vloerwarming verdeler (3) de pomp, (2) de temperatuurbegrenzer en (1) dat flowinstelding moet verwijderen?

Dus de aanvoer gaat rechtstreeks op het ene oranje blok (6) en de retour gaat op het andere oranje blok (8 ) daarbij kan ik m op punt (7) dus afdoppen?

Is dat voldoende of kan ik beter de verdeler helemaal vervangen voor een meer WP-geschikte verdeler?

Overigens hebben ze destijds op punt 4 en 5 een kleinere diameter buis gebruikt dan in de rest van het systeem. Vraag me af of dat de flow nogal beperkt heeft de afgelopen 20 jaar.

Overigens wil ik die vier witte kranen vervangen voor thermostaat kranen zodat ik ze individueel met een thermal actuator kan open- of dichtzetten (Domoticz). (Vloerverwarming is 10cm hoh). Die zitten nu ook al op de verdeler van de radiatoren en dat werkt goed. De reden is dat ik dan de temperatuur in de woonkamer, eetkamer en bijkeuken beter kan sturen. Bovendien kan ik dan bepaalde groepen dicht zetten als de WP het niet warm krijgt als het erg vriest. Of praat ik nu onzin?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89
@padoempats, heel vet! Je zit dus precies op de sweetspot met 25 graden wanneer het buiten net boven 0 is. Je huis koelt precies de warmte af die je erin stopt, waardoor je inderdaad maar heel weinig runs nodig hebt. (ja 1 x per etmaal inderdaad ;) )

@flippy , thanks, dat was het inderdaad. Alleen vind ik de genoemde thermostaten echt heel lelijk :+ . Ik heb nog een Nest thermostaat liggen, maar daarvan is de hysterese ook geen 0.1 volgens mij.
Dus ik ga even op zoek naar een minimalistische thermostaat en anders sluit ik een zwave connector aan op de WP, schakel ik draadloos en kan ik een draadloze thermostaat 'verstoppen'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:26

Rzaan

Altijd zoekende

@flippy Ik ga overal in mijn huis schakelaars e.d. van Jung nemen.
Ze hebben ook een thermostaat.
Kan ik die gewoon verbinden aan mijn Panasonic?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:27:

[Afbeelding]
ja die kan je zelfs voeden uit de panasonic via de LN polen van de CN2 stekker als je het netjes wilt doen. WP uit is ook de thermostaten uit. weet je meteen dat er iets niet tof is.

maar waarom wil je "overal" in je huis thermostaten? woon je in zo'n gooise villa dat je meerdere thermostaten en zones nodig hebt?

prijs is ook wel erg stevig voor een thermostaatje, helemaal als je er meerdere wilt plaatsen...
Krilo_89 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:57:
Alleen vind ik de genoemde thermostaten echt heel lelijk
daar kan ik niks aan doen. er zijn ook mensen die met home assistant en wat temperaturvoelers aan de slag gaan en redelijk sucses.

[Voor 20% gewijzigd door flippy op 09-05-2023 17:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krilo_89

[Afbeelding]
Kijk dat is design ;). Maar zoiets moet je dan weer inbouwen.

Ik ga nu kijken of ik mijn Awair element kan gebruiken als basis thermostaat, gezien die ook nauwkeurig meet. Alleen moet ik dan draadloos schakelen naar de panasonic oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:29:
[...]

ja die kan je zelfs voeden uit de panasonic via de LN polen van de CN2 stekker als je het netjes wilt doen. WP uit is ook de thermostaten uit. weet je meteen dat er iets niet tof is.

maar waarom wil je "overal" in je huis thermostaten? woon je in zo'n gooise villa dat je meerdere thermostaten en zones nodig hebt?

prijs is ook wel erg stevig voor een thermostaatje, helemaal als je er meerdere wilt plaatsen...
Misschien heb ik het een beetje onduidelijk omschreven.
Ik ga overal in huis lichtschakelaar, dimmers, e.d. van Jung plaatsen.
Daarom leek het me mooi om de thermostaat in dezelfde look te nemen.
Het wordt er gewoon eentje, in de woonkamer.

Prijs weet ik.
Maar in Duitsland al een stuk goedkoper.
Maar dan nog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als de WAF factor 1> is kan je die gewoon gebruiken. voordeel dat je die kan voeden uit de WP is handige bonus.1 3 a 4 aderige kabel geschikt voor 220 en klaar.

wel opletten dat de heuristiek maar een halve graad is, dat kan met vloerverwarming minder tof uitkomen afhankelijk van hoe traag/snel het hele feest draait.

[Voor 12% gewijzigd door flippy op 09-05-2023 17:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• padoempats
Aziona schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:35:
Ik heb begrepen dat ik bij het aansluiten van de WP op de vloerwarming verdeler (3) de pomp, (2) de temperatuurbegrenzer en (1) dat flowinstelding moet verwijderen?

Dus de aanvoer gaat rechtstreeks op het ene oranje blok (6) en de retour gaat op het andere oranje blok (8 ) daarbij kan ik m op punt (7) dus afdoppen?

Is dat voldoende of kan ik beter de verdeler helemaal vervangen voor een meer WP-geschikte verdeler?[Afbeelding]

Overigens hebben ze destijds op punt 4 en 5 een kleinere diameter buis gebruikt dan in de rest van het systeem. Vraag me af of dat de flow nogal beperkt heeft de afgelopen 20 jaar.

Overigens wil ik die vier witte kranen vervangen voor thermostaat kranen zodat ik ze individueel met een thermal actuator kan open- of dichtzetten (Domoticz). (Vloerverwarming is 10cm hoh). Die zitten nu ook al op de verdeler van de radiatoren en dat werkt goed. De reden is dat ik dan de temperatuur in de woonkamer, eetkamer en bijkeuken beter kan sturen. Bovendien kan ik dan bepaalde groepen dicht zetten als de WP het niet warm krijgt als het erg vriest. Of praat ik nu onzin?
[Afbeelding]
Persoonlijk zou ik heel het blok vervangen met een 4 groeps variotherm gesloten verdeler. Iets van 300 euro, maar je hebt er gelijk debietmeters bij en kun je de boel beter inregelen. En dan dus goed inregelen en even aanzien of je dan de temperatuur in de zones beter kan afstemmen dan met een zoneregeling te starten. In basis is een zoneregeling lastig zonder buffervat omdat je daarmee je afgiftesysteem enorm verkleint zodra je maar 1 zone gaat verwarmen, met pendelen tot gevolg. Wil je soms een ruimte MEER verwarmen dan anderen, omdat je er onregelmatig bent? Zo niet, zou ik lekker alle ruimtes op temperatuur brengen en niet klooien met een zoneregeling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:41:
wel opletten dat de heuristiek maar een halve graad is, dat kan met vloerverwarming minder tof uitkomen afhankelijk van hoe traag/snel het hele feest draait.
Is dat getal te vinden bij Differentiewaarde (0.5 - 0.5 K) ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:14:
[...]

Is dat getal te vinden bij Differentiewaarde (0.5 - 0.5 K) ?
ja.

soms ook heuristiek of zo genoemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:15:
[...]
ja.

soms ook heuristiek of zo genoemd.
Wat zou het nadeel kunnen zijn van die 0.5?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:16:
[...]

Wat zou het nadeel kunnen zijn van die 0.5?
als je 19 instelt gaat ie dus pas aan bij 18.5 en weer uit bij 19.5. dat is heel vervelend bij vloerverwarming die soms meerdere uren nodig heeft om er een graad bij te krijgen als je stooklijn lekker strak staat.

de panasonic afstandsbediening is nog erger want die telt in hele graden, dus als je pech hebt kan die in het meest extreme geval pas bij 18 of zo inschakelen als je 20 in hebt gesteld.

wat betere thermostaten hebben een instelbare mogelijkheid tot 0.2 graden of soms zelfs minder.

[Voor 22% gewijzigd door flippy op 09-05-2023 19:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:18:
[...]

als je 19 instelt gaat ie dus pas aan bij 18.5 en weer uit bij 19.5. dat is heel vervelend bij vloerverwarming die soms meerdere uren nodig heeft om er een graad bij te krijgen als je stooklijn lekker strak staat.

de panasonic afstandsbediening is nog erger want die telt in hele graden, dus als je pech hebt kan die in het meest extreme geval pas bij 18 of zo inschakelen als je 20 in hebt gesteld.

wat betere thermostaten hebben een instelbare mogelijkheid tot 0.2 graden of soms zelfs minder.
Als een vloer of radiatoren wegens te weinig opname-/afgiftevermogen geen rustige frequentie bieden aan de WP kan een iets royalere heuristiek enige uitkomst bieden.
Het is een begrensde extensie van een "nul" moment zonder welke een WP niet kan functioneren anders dan met meerdere schakelmomenten

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:30
SpikeHome schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 14:44:
[...]
Wel bizar. Een mono installeren is makkelijker dan een split. Makkelijker geld verdienen voor zo'n bedrijf lijkt me dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02:31
Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:46:
[...]
Als een vloer of radiatoren wegens te weinig opname-/afgiftevermogen geen rustige frequentie bieden aan de WP kan een iets royalere heuristiek enige uitkomst bieden.
Het is een begrensde extensie van een "nul" moment zonder welke een WP niet kan functioneren anders dan met meerdere schakelmomenten
Misschien moet je iets doen aan de heuristiek (zelflerend vermogen) van je gebruikte GPT. Hier kunnen we geen touw aan vastknopen.

• Gary199
FransvWoerkom schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:23:
[...]

Misschien moet je iets doen aan de heuristiek (zelflerend vermogen) van je gebruikte GPT. Hier kunnen we geen touw aan vastknopen.
Stellig, ik gebruik A/U

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tranquility schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Wel bizar. Een mono installeren is makkelijker dan een split. Makkelijker geld verdienen voor zo'n bedrijf lijkt me dan.
simpel: er zit minder upselling op en minder marge. waarom 10k bij een klant in rekening brengen als je ze ook 15k in rekening kan brengen met groter risico dat je paar jaar later weer terug kan komen om lekkages te fixen....

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Als ik dit zo zie vraag ik mij af hoe dit in hemelsnaam aan de geluidsnorm voldoet op de erfgrens :?
Of is dit allemaal pre 1 april 2021 geplaatst? Dan is het wel wat misleidend IMO. Door alle verhalen op tweakers had ik bijna een monoblock van pana besteld, totdat ik gelukkig op deze norm werd gewezen.

Ik heb het idee dat daar af en toe wat makkelijk over gedacht wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gary199
silverball schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 11:57:
[...]

Als ik dit zo zie vraag ik mij af hoe dit in hemelsnaam aan de geluidsnorm voldoet op de erfgrens :?
Of is dit allemaal pre 1 april 2021 geplaatst? Dan is het wel wat misleidend IMO. Door alle verhalen op tweakers had ik bijna een monoblock van pana besteld, totdat ik gelukkig op deze norm werd gewezen.

Ik heb het idee dat daar af en toe wat makkelijk over gedacht wordt.
Als het koud is zit iedereen binnen. Tokkelende machine maakt nauwelijks geluid.
De grasmaaier van de buurman is in de zomer 10x vervelender.
Geluidsprobleem is ook helemaal over als de buurman ook zo'n soort apparaat heeft

[Voor 6% gewijzigd door Gary199 op 10-05-2023 12:02]

• silverball

silverball

Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Als het koud is zit iedereen binnen. Tokkelende machine maakt nauwelijks geluid.
De grasmaaier van de buurman is in de zomer 10x vervelender
Yes dat klopt, maar dan moet je wel een 100% verstandhouding met de buren hebben. Hier aan de overkant is er een rechtszaak gaande omdat iemand een LG l/l 3.5kw in de voortuin heeft geplaatst om te verwarmen.

• Gary199
silverball schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:02:
[...]

Yes dat klopt, maar dan moet je wel een 100% verstandhouding met de buren hebben. Hier aan de overkant is er een rechtszaak gaande omdat iemand een LG l/l 3.5kw in de voortuin heeft geplaatst om te verwarmen.
grapje: geef de buurman een prima versterker cadeau voor radio en tv

maar, heb gelezen dat een LG wat meer geluid maakt dan een Panasonic.
bijkomend voordeel: de buurman/vrouw zit waarschijnlijk niet haar boeken te lezen naast de voordeeur

• silverball

silverball

Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:05:
[...]

grapje: geef de buurman een prima versterker cadeau voor radio en tv
Ik weet dat je een grapje maakt, maar geloof dat je echt te makkelijk denkt. Je hoeft maar één vervelende buur te hebben en je kan de installatie opdoeken. 65 dB(A) en 40 dB(A) is een pittig verschil, dat gaat 2 meter vrije ruimte niet dempen.

Edit; die LG doet trouwens 53 dB(A), fors minder dan een panasonic 5kW maar nog steeds verboden.

[Voor 9% gewijzigd door silverball op 10-05-2023 12:12]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:33
silverball schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Edit; die LG doet trouwens 53 dB(A), fors minder dan een panasonic 5kW maar nog steeds verboden.
Je moet je wel afvragen of dat 'dezelfde' dB's zijn (dus bepaald op dezelfde manier).

En 53 dB (als het een bronvermogen is) zal op 2 meter afstand waarschijnlijk wel (net) voldoen (afname is ongeveer 14 dB).

[Voor 17% gewijzigd door hansvk op 10-05-2023 12:18]

• silverball

silverball

hansvk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:17:
[...]

Je moet je wel afvragen of dat 'dezelfde' dB's zijn (dus bepaald op dezelfde manier).

En 53 dB (als het een bronvermogen is) zal op 2 meter afstand waarschijnlijk wel (net) voldoen (afname is ongeveer 14 dB).
Ik weet er het fijne niet van, dat dacht ik ook, maar ze moet hem weghalen van de kantonrechter. Het zal om ongeveer 1,5m van de erfgrens zijn.

Het frappante is dat hij nog nooit in gebruik genomen is, er is puur een geluidsmeting gedaan :X

Ik snap dat de meetmethode niet gestandaardiseerd is, maar ik zou het niet aandurven om het gat tussen 65 dB(A) en 40 dB(A) op te koop toe te nemen en over een tijdje een rechtszaak aan mijn broek te hebben o.i.d.

Heeft iemand toevallig geluidsmetingen beschikbaar?

[Voor 6% gewijzigd door silverball op 10-05-2023 12:25]

• Gary199
silverball schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:09:
[...]

Ik weet dat je een grapje maakt, maar geloof dat je echt te makkelijk denkt. Je hoeft maar één vervelende buur te hebben en je kan de installatie opdoeken. 65 dB(A) en 40 dB(A) is een pittig verschil, dat gaat 2 meter vrije ruimte niet dempen.

klopt allemaal, maar afstand bepaalt wat er van geluid kan worden gehoord.
Kan het denk ik weten, want heb een procedure gevoerd tegen de Gemeente wegens te hoge gevelbelasting van woonruimte. ( 63 dB )
De aanpassingen kostten meer dan Eur 100.000,-

Acties:
  • +1Henk 'm!

• silverball

silverball

Gary199 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:30:
[...]

klopt allemaal, maar afstand bepaalt wat er van geluid kan worden gehoord.
Kan het denk ik weten, want heb een procedure gevoerd tegen de Gemeente wegens te hoge gevelbelasting van woonruimte. ( 63 dB )
De aanpassingen kostten meer dan Eur 100.000,-
Het lijkt mij goed om hier in de openingspost aandacht aan te besteden, want je kan je hier best mee in de knoei werken. Dat als je een rijtjeshuis hebt hier extra aandacht aan moet besteden, en anders niet doen.

• silverball

silverball

blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Is er bij die rechtszaak ook een meting verricht?
Als ik haar zie zal ik de details eens vragen, afaik niet overigens. Ik weet wel dat er eens een keer met een parkside geluidsmetertje zelf is gecontroleerd en daar kwam uit dat hij net over de 45 dB(A) (norm overdag) kwam. Daar kan hij wellicht wel naartoe met een hegje of iets maar 's nachts wordt dat 'm sowieso niet.

[Voor 35% gewijzigd door silverball op 10-05-2023 12:36]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:33
Een berekening kan ook voldoende zijn.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:25

[Afbeelding]
Is 't gevaar van zo'n ingebouwde thermostaat niet dat je (nog) meer de temperatuur van de muur meet dan van de kamer? Dat zal, als je de temperatuur in de kamer altijd constant wil hebben en de thermostaat een kleine Hysterese heeft (en vloerverwarming hebt) niet zo'n punt zijn maar in andere gevallen kan dat denk ik vervelend uitpakken.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• blb4
hansvk schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:35:
Een berekening kan ook voldoende zijn.
Ik denk dat als de zaak overduidelijk is (WP op erfgrens) en de specificaties van de WP zijn type straaljager door de geluidsbarrière 't wel met een berekening kan maar ik denk dat 't heel vaak niet zo duidelijk is. Vooral omdat ook duidelijk is dat niet met 't maximale vermogen van de WP rekening gehouden hoeft te worden maar 't maximale geluid in de specifieke situatie (je kan b.v. een WP hebben van 10 kW maar je hebt nooit meer dan 7 kW nodig, in zo'n geval hoeft niet met die 10 kW gerekend te worden.

Verder @silverball hebben veel WP's de mogelijkheid tot een stillere modus tijdens de nacht (die moet dan wel worden gebruikt) en je mag dus overdag tot 45 dB op de erfgrens gaan.

Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20

• Gary199
blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:33:
[...]

Is er bij die rechtszaak ook een meting verricht?
Geluidseisen warmtepompen bouwbesluit

In het bouwbesluit, Afdeling 3.2. Beschermen tegen geluid van installaties, artikel 3.8. Aangrenzend perceel lid 2 (woonfunctie) staat:

“Een installatie voor warmte- of koude opwekking, die is opgesteld buiten de uitwendige scheidingsconstructie van een bouwwerk, veroorzaakt op de perceelgrens met een perceel voor een andere woonfunctie een geluidsniveau van ten hoogste 40 dB,bepaald volgens de handleiding meten en rekenen industrielawaai.”

Bovenstaande gaat over nieuw te bouwen woningen met nieuw te plaatsen warmtepompen en het geluidsniveau op de perceelsgrens.

Aanvullend hierop zijn er voorwaarden die gelden uit het oogpunt van goede ruimtelijke ordening. Deze voorwaarden gelden voor nieuw te plaatse warmtepompen bij nieuwbouwwoningen en bij nieuw te plaatse warmtepompen bij bestaande woningen. De eisen zijn als volgt:

Het maximale toegestane geluidsniveau op de gevel van de buren is:

45 dB(A) tussen 7.00 en 19.00 uur
40 dB(A) tussen 19.00 en 23.00 uur
35 dB(A) tussen 23.00 en 7.00 uur.

Meetmethode is dus gestandaardiseerd.
Warmtepomp zo nodig onder omkapping plaatsen richting de straat ( met wat extra sterk gaas binnen de omkapping ) Paar meter kan voldoende zijn.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Het is ook nooit goed, je vraagt je afentoe af waarom je nog een topic zou maken.

"we vinden die wp's lelijk heb je geen voorbeelden voor een mooiere oplossing"

*plaatst plaatjes*

"voldoed niet aan de geluidsnormen je zet mensen op het verkeerde been, je moet waarschuwen anders krijgen mensen rechtzaken." (met de ondertoon: " en dat is dan jouw schuld!")

Het punt is, je bent allemaal verantwoordelijk voor je eigen beslisingen. en en het uitvoeren van vergunningschecks en voldoen aan het bouwbesluit. (en dus de geluids norm)
opzich is dit onderwerp wel een heet hangijzer en dat snap ik ook wel, maar dit is veel te groot om ook nog eens hier te behandelen. dus als iemand zich geroepen voeld om een topic te openen (ik zou het niet doen) dan verwijs ik daar met liefde naar.

Ik zal er in iedergeval een waarschuwing in de TS plaatsen om altijd zelf de rekentool te gebruiken.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

blb4 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 12:37:
[...]

Is 't gevaar van zo'n ingebouwde thermostaat niet dat je (nog) meer de temperatuur van de muur meet dan van de kamer? Dat zal, als je de temperatuur in de kamer altijd constant wil hebben en de thermostaat een kleine Hysterese heeft (en vloerverwarming hebt) niet zo'n punt zijn maar in andere gevallen kan dat denk ik vervelend uitpakken.
Geen idee, maar ingebouwde thermostaten zijn toch niks nieuws, dacht ik?

Nu is het model dat ik linkte alweer verouderd.
Waar ze mee komen, is voor mij nog een onbegrijpelijk apparaat.
Zal eens kijken of Jung binnenkort weer ergens op een beurs staat.

Wel heb ik altijd zoiets: Of je nou de temperatuur meet van de muur op 1.50 hoogte of op 1 meter, het maakt allemaal weinig verschil. Je kijkt wanneer je je prettig voelt welke temperatuur er wordt aangegeven op de thermostaat en daar zet je hem dan voortaan op.

• silverball

silverball

twain4me schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:57:

"voldoed niet aan de geluidsnormen je zet mensen op het verkeerde been, je moet waarschuwen anders krijgen mensen rechtzaken." (met de ondertoon: " en dat is dan jouw schuld!")
Die ondertoon is vanuit mij uit onbedoeld, het is een hartstikke mooie topicstart.
De plaatjes op de topicstart voldoen naar alle waarschijnlijkheid niet aan de huidige norm 40 dB(A) (wellicht 35 dB(A)) en zijn dus theoretisch in weze illegaal om nu te plaatsen.

Dan is dat alsnog 100% mijn schuld als ik mijn installatie kopieer van wat mensen op het internet en niet de wetgeving zelf nalees, maar een extra waarschuwing is wel sympathiek. Je bent een topper d:)b

Tegelijkertijd baal ik dat een WP voor mij dus geen realistische optie is :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
Rzaan schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 13:58:
[...]

Geen idee, maar ingebouwde thermostaten zijn toch niks nieuws, dacht ik?

Nu is het model dat ik linkte alweer verouderd.
Waar ze mee komen, is voor mij nog een onbegrijpelijk apparaat.
Zal eens kijken of Jung binnenkort weer ergens op een beurs staat.

Wel heb ik altijd zoiets: Of je nou de temperatuur meet van de muur op 1.50 hoogte of op 1 meter, het maakt allemaal weinig verschil. Je kijkt wanneer je je prettig voelt welke temperatuur er wordt aangegeven op de thermostaat en daar zet je hem dan voortaan op.
Zolang de thermostaat de temperatuur in de WK goed volgt maat 't idd niet zo veel uit of die een graadje te veel of te weinig meet.

• twain4me
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:51:
[...]

zo niet, dan zie ik graag een onderbouwing en niet 'wat iemand vindt'
Of hij moet het in het wetboek hebben gevonden :+

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

twain4me schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:53:
[...]

Of hij moet het in het wetboek hebben gevonden :+
Wat denk je zelf?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online
dat ik een flauw grapje maakte op: "wat iemand vindt" O-)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Krilo_89
Ik dacht dat dit topic ging over installatie en optimalisatie?
Het hele decibel verhaal kan prima in een ander topic.

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 01:16:
[...]

Jawel, daar staat iets over in de meetinstructies waar in naar linkte:

"Naast de genoemde omstandigheden in tabel 1 moet bij installaties voor tapwaterproductie en ruimteverwarming die bij het ontdooien geen gebruik maken van de aanwezige warmte in de woning of van een speciaal warmtebuffer, de meting ook worden uitgevoerd bij het ontdooien."
die regel is specifiek voor de WP's di een hot gas bypass gebruiken om te ontdooien, dat is voor grote warmtepompen de defacto standaard methode om te ontdooien. deze word ook gebruikt door de TCAP's bij panasonic als de watertemperaturen te laag zijn. zulke systemen gebruiken niet het noodelement maar trappen de compressor op vol gas om de verdamper te ontdooien zonder warmte aan de waterzijdige kant te halen.

• blb4
flippy schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 01:23:
[...]

die regel is specifiek voor de WP's di een hot gas bypass gebruiken om te ontdooien, dat is voor grote warmtepompen de defacto standaard methode om te ontdooien. deze word ook gebruikt door de TCAP's bij panasonic als de watertemperaturen te laag zijn. zulke systemen gebruiken niet het noodelement maar trappen de compressor op vol gas om de verdamper te ontdooien zonder warmte aan de waterzijdige kant te halen.
Dus dit zou - om zo veel mogelijk toch on-topic te blijven - alleen voor de Panasinic TCAP's van toepassing kunnen zijn maar niet voor de monobloc J 5/7/9 kW modellen. En om die situatie te krijgen moet je dus je systeem uren afkoelen om aan die lage watertemperatuur te komen - aannemende dat ze (de meetbrigade in opdracht van de buren/de rechter/rijdende rechter) een x komen meten terwijl je gewoon in bedrijf bent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blb4 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 01:30:
[...]

Dus dit zou - om zo veel mogelijk toch on-topic te blijven - alleen voor de Panasinic TCAP's van toepassing kunnen zijn maar niet voor de monobloc J 5/7/9 kW modellen. En om die situatie te krijgen moet je dus je systeem uren afkoelen om aan die lage watertemperatuur te komen - aannemende dat ze (de meetbrigade in opdracht van de buren/de rechter/rijdende rechter) een x komen meten terwijl je gewoon in bedrijf bent.
De 9kW 3 fase is een tcap, ook in monoblok verkrijgbaar. Maar die tcaps zijn erg lastig in die ontdooimodus te krijgen omdat het gewoon te warm is in nederland dus ik gun die lui die dat willen testen veel plezier om met een microfoon naast die machine af te niften in de kou te wachten tot ie in defrost 2 gaat... _O-

• Gary199
blb4 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 01:16:
[...]

Jawel, daar staat iets over in de meetinstructies waar in naar linkte:

"Naast de genoemde omstandigheden in tabel 1 moet bij installaties voor tapwaterproductie en ruimteverwarming die bij het ontdooien geen gebruik maken van de aanwezige warmte in de woning of van een speciaal warmtebuffer, de meting ook worden uitgevoerd bij het ontdooien."
Doelde op het geluid, niet op de niet genoemde meting

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11:16
ErikVers schreef op zondag 2 april 2023 @ 14:52:
Kleine update op bovenstaande verhaal; de Alpha 2 direct control 230V was de oorzaak van alle schakelmomenten….

Nu de Emos P5607 besteld en daar maar eens mee testen komende periode icm switch tussen koelen en verwarmen.
Is het nog gelukt om met de Emos P5607 te switchen tussen verwarmen en koelen? Een hoe heb je de Emos precies aangesloten om dit voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:39

ErikVers

Duurzaam

Tinkerer84 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:32:
[...]

Is het nog gelukt om met de Emos P5607 te switchen tussen verwarmen en koelen? Een hoe heb je de Emos precies aangesloten om dit voor elkaar te krijgen?
Ja dat is gelukt, even uit mijn hoofd was het gewoon de L op de thermostaat aansluiten en de twee uitgangen op heat en cool. Bij twijfel kun je ff meten waar bij warmte vraag spanning op komt te staan 👍

Nb hij is wel altijd of aan het verwarmen of aan het koelen. Maar als je instelt in de warmtepomp dat hij tot 18 mag verwarmen en vanaf 22-23 mag koelen dan lijkt me dit geen probleem. Nu bij de klant wel een onderbreking (schakelaar) op koel en heat signaal gemaakt (dus twee schakelaars in meterkast) zodat zelf kan kiezen of beide of één van beide operationeel mag zijn.

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

• Tinkerer84
ErikVers schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:01:
[...]

Ja dat is gelukt, even uit mijn hoofd was het gewoon de L op de thermostaat aansluiten en de twee uitgangen op heat en cool. Bij twijfel kun je ff meten waar bij warmte vraag spanning op komt te staan 👍

Nb hij is wel altijd of aan het verwarmen of aan het koelen. Maar als je instelt in de warmtepomp dat hij tot 18 mag verwarmen en vanaf 22-23 mag koelen dan lijkt me dit geen probleem. Nu bij de klant wel een onderbreking (schakelaar) op koel en heat signaal gemaakt (dus twee schakelaars in meterkast) zodat zelf kan kiezen of beide of één van beide operationeel mag zijn.
Bedankt voor de info. Ik was in de veronderstelling dat je op de controller heat mode of cool mode kan selecteren, dan zou het toch geen probleem moeten zijn dat beide zijn aangesloten en is altijd maar 1 van de twee actief?

• Krilo_89
Tinkerer84 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:41:
[...]

Bedankt voor de info. Ik was in de veronderstelling dat je op de controller heat mode of cool mode kan selecteren, dan zou het toch geen probleem moeten zijn dat beide zijn aangesloten en is altijd maar 1 van de twee actief?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, de controller kan dat zelf toch? En via heishamon kun je ook zelf die modussen instellen of heeft deze persoon geen controller en/of heishamon?

• Tinkerer84
Verder ben ik van plan om een tweeweg zoneklep te installeren. Ik weet dat niet iedereen hier enthousiast over is, maar met veel glas op zuid in de woonkamer en een slecht geïsoleerde dakkapel op noord in de slaapkamer onvermijdelijk wat mij betreft.

In eerste instantie was ik van plan om de zoneklep aan te sturen via de panasonic of eventueel heishamon. Nu neig ik toch meer naar een thermostaat met zoneklep uitgang zoals de computherm Q8 https://www.computherm.shop/nl/product-page/computherm-q8rf

Deze heeft een 230V L+N zoneklep uitgang. Dan is het toch gewoon een kwestie van de L van de thermostaat zoneklepuitgang te verbinden met de stuurdraad van een relais tweewegklep zoals deze? https://tameson.nl/produc...1inch-2-weg-230vac-relais

Iemand ervaring op dit gebied?

• ErikVers

ErikVers

Duurzaam

Tinkerer84 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:41:
[...]

Dat klopt als je de controller weet te bedienen 😋🤣
Deze klant wil er vooral niks vanaf weten vandaar een thermostaat aan de muur en de twee genoemde schakelaars elders. Controller staat een tijdschema voor tapwater in wat betreft vraagt temp zodat in de middag voornamelijk deze zal opwarmen en voor heat en cool staat die op auto. Zo heb je er in principe geen omkijken naar.

Maar inderdaad normaal zou je gewoon je controller of het tijdschema aan kunnen passen op de controller van heat naar cool 👍

WP Panasonic 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 7680wp: 12*310wp en 12*330wp - Home Assistant - VW ID3 First 20” | Op zoek naar een scherpvoorstel voor zonnepanelen en woon je in Overijssel, Gelderland of Flevoland? www.e-duurzaam.nl/aanvraag-zonnepanelen/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

Duurzaam

Krilo_89 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:19:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, de controller kan dat zelf toch? En via heishamon kun je ook zelf die modussen instellen of heeft deze persoon geen controller en/of heishamon?
Zie mijn andere reactie, en persoon heeft vooral er geen interesse in en vandaar hufter proef versie gemaakt. Moet zeggen dat goed bevalt en nul omkijken naar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FransvWoerkom
Tinkerer84 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:54:
Verder ben ik van plan om een tweeweg zoneklep te installeren. Ik weet dat niet iedereen hier enthousiast over is, maar met veel glas op zuid in de woonkamer en een slecht geïsoleerde dakkapel op noord in de slaapkamer onvermijdelijk wat mij betreft.

In eerste instantie was ik van plan om de zoneklep aan te sturen via de panasonic of eventueel heishamon. Nu neig ik toch meer naar een thermostaat met zoneklep uitgang zoals de computherm Q8 https://www.computherm.shop/nl/product-page/computherm-q8rf

Deze heeft een 230V L+N zoneklep uitgang. Dan is het toch gewoon een kwestie van de L van de thermostaat zoneklepuitgang te verbinden met de stuurdraad van een relais tweewegklep zoals deze? https://tameson.nl/produc...1inch-2-weg-230vac-relais

Iemand ervaring op dit gebied?
Dit is het Panasonic Warmtepomp Optimalisatie topic. Als je het wil gaan hebben over regelingen die de Panasonic omzeilen, dan ben je off topic.

Ik zou er trouwens zo niet aan beginnen. Waarmee wil je de pana dan regelen? Een thermostaat op de slaapkamer? Voor dit soort situaties heeft Panasonic een 2-zone regelsysteem. Dat werkt perfect.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tinkerer84
FransvWoerkom schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 01:19:
[...]

Dit is het Panasonic Warmtepomp Optimalisatie topic. Als je het wil gaan hebben over regelingen die de Panasonic omzeilen, dan ben je off topic.

Ik zou er trouwens zo niet aan beginnen. Waarmee wil je de pana dan regelen? Een thermostaat op de slaapkamer? Voor dit soort situaties heeft Panasonic een 2-zone regelsysteem. Dat werkt perfect.
Beste Frans, mijn post gaat over zoneregeling in combinatie met een Panasonic monoblock, hoe is dat off topic? Zeker gezien de onzinnige discussies over geluidsnormen hierboven.

Als iemand goede ervaringen heeft met de zoneregeling via de Panasonic aan te sturen dan hoor ik dat graag. Maar volgens de Aquarea Installation Guide zijn dan de optionele PCB en twee water sensors verplicht, en zou je eigenlijk een buffer tank moeten gebruiken.

Volgens jou zou dat dus beter moeten werken dan twee thermostaten die een zoneklep aansturen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Kan iemand de voordelen van een Panasonic t.o.v. een Mitsubishi met flash injectie benoemen ?
De Panasonic kakt 2kW in bij defrosts en -8, de Mitsubishi behoudt onder die omstandigheden het volle vermogen door extra injectie koudemiddel. Heeft ook veel meer R410 aan boord.

Dat "inkakken" maakt het noodzakelijk meer max vermogen te installeren.

Prijs als 1e, maar verder ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Gary199 zou je niet de vergelijking moeten maken met de T-CAP? Ik gok dat de Mitsubishi dan ook een hoger minimaal vermogen heeft tov de normale Panasonics?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Rimco schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 09:49:
@Gary199 zou je niet de vergelijking moeten maken met de T-CAP? Ik gok dat de Mitsubishi dan ook een hoger minimaal vermogen heeft tov de normale Panasonics?
Lijkt me niet. Uitgaande van benodigd 8kW ben je bij de ene klaar met 8kW en het andere merk verlangt dan 10kW en houdt bij -8 8 kW over.

[Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 13-05-2023 08:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:27

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Kan het verschil puur in het koudemiddel zitten? R410 is veel milieubelastender dan R32. Dat er toch R410 wordt toegepast heeft wellicht met die voordelen te maken?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
bartvl schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:12:
Kan het verschil puur in het koudemiddel zitten? R410 is veel milieubelastender dan R32. Dat er toch R410 wordt toegepast heeft wellicht met die voordelen te maken?
Nee, Panasonic heeft bij vergelijkbaar vermogen slechts 1/3 van het koudemiddel dat de Mitsu aan boord heeft. Daardoor kan de Mitsu gebruik maken van z.g. flash injectie om het vermogen te handhaven/verhogen. Defrost werkt ook anders.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:45
Tinkerer84 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:05:
[...]

Beste Frans, mijn post gaat over zoneregeling in combinatie met een Panasonic monoblock, hoe is dat off topic? Zeker gezien de onzinnige discussies over geluidsnormen hierboven.

Als iemand goede ervaringen heeft met de zoneregeling via de Panasonic aan te sturen dan hoor ik dat graag. Maar volgens de Aquarea Installation Guide zijn dan de optionele PCB en twee water sensors verplicht, en zou je eigenlijk een buffer tank moeten gebruiken.

Volgens jou zou dat dus beter moeten werken dan twee thermostaten die een zoneklep aansturen?
Er zijn meerdere oplossingen, ter inspiratie:

Hier een beschrijving van de simple 2-zone setup die Frans zelf beschrijft:
FransvWoerkom in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Zelf heb ik een ruimtenaregeling met Evohome TRVs, bypass en seriebuffer. Bijna gelijk zoals hier beschreven: blb4 in "Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie" Ik ben er tevreden over.

Als je een thermostaat met aan-uit klep gebruikt, moet je wel voldoende flow overhouden als deze dicht is. Ook kan dan je circuit misschien veel afkoelen. Hang er ook vanaf of deze zone vvw of radiatoren is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• pgeene
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:57
Tinkerer84 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 07:05:
[...]

Voor beide valt wat te zeggen.
Ik heb 2 zones zonder buffervat maar met extra printplaat. Alleen T klep met midstand.
Dat werkt prima. Als je alleen gaat mengen over de 2 zones, dan kan dat ook gewoon zonder de printplaat, maar moet je zelf meer gaan knutselen.
Voordeel van de extra printplaat is dat je 2 water temperaturen/curves kan kiezen. Hij kiest altijd de hoogste van de 2 die vragen. En als er maar een vraagt, dan van die zone die vraagt.
Als je alleen mengt, heb je maar een water-temperatuur keuze en moet je zelf iets verzinnen dat de zones aan/uit zet. Ook voor de vraagsturing geldt dat je zelf iets moet knutselen of je moet compleet WAR (zonder thermostaat) sturen.

Uiteindelijk ligt het dus aan je situatie en je voorkeuren.

Ik heb gekozen voor de meest standaard optie met als enige verschil dat ik dus een t-klep met midstand heb genomen waarmee ik het buffervat heb uitgespaard. Deze klep wordt aangestuurd via de extra printplaat.
Daarmee heb ik 3 opties, 1, 1 en 2, 2 zonder een vervelend buffer dat ik niet kwijt kon.
Dit werkt nu al enkele jaren naar tevredenheid en levert een hogere COP dan met een buffervat (vanwege een hogere temperatuur die naar een buffervat moet).
Voor mij was de extra printplaat bittere noodzaak want ik wilde dat men thuis via de controller zelf de zones aan en uit kon zetten. Ook kan iedereen nu met de controller zelf de gevraagde ruimtetemp veranderen in beide zones (alhoewel dat zelden gebeurt).
Ook zonder domotica (HA) draait het systeem gewoon verder.
Tegelijkertijd werkt door de extra print de standaard HA integratie (HACS) gewoon out of the box aangezien beide zones worden herkend.

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Gary199 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 10:10:
[...]

Lijkt me niet. Uitgaande van benodigd 8kW ben je bij de ene klaar met 8kW en het andere merk verlangd dan 10kW en houdt bij -8 8 kW over.
Ik snap je punt niet helemaal, ook omdat je geen typenummers benoemt. Als ik even de WH-MXC09J3E8 als voorbeeld noem, dan heb je onder alle omstandigheden 9kW, is dat niet goed genoeg?

De T-CAP heeft namelijk ook een variant van de door jou genoemde "flash injectie". Welk Mitsu model kijk jij naar en wat doet die?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 32kW DVM S L/W+L/L + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gary199
Rimco schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:14:
[...]

Ik snap je punt niet helemaal, ook omdat je geen typenummers benoemt. Als ik even de WH-MXC09J3E8 als voorbeeld noem, dan heb je onder alle omstandigheden 9kW, is dat niet goed genoeg?

De T-CAP heeft namelijk ook een variant van de door jou genoemde "flash injectie". Welk Mitsu model kijk jij naar en wat doet die?
De T-caps behouden ook hun vermogen, dus die worden niet bedoeld.
Betreft dus de H en J modellen
Voor de Mitsu bekijk de site van Mitsubishi. Mitsubishi gaat hier buiten het Panasonic bestek.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:de geluidsdiscussie is Pana-overstijgend en is afgesplitst naar blb4 in "Hoeveel geluid mag een warmtepomp maken?"

[Voor 36% gewijzigd door Proton_ op 12-05-2023 14:33]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:00

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Iemand enig idee waar ik de actuator (het oranje ‘kastje’ in het plaatje) los kan kopen t.b.v. de driewegklep uit de topic start? Link werkt niet meer en zoek vervanging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FransvWoerkom
buzzlightyear schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:50:
Iemand enig idee waar ik de actuator (het oranje ‘kastje’ in het plaatje) los kan kopen t.b.v. de driewegklep uit de topic start? Link werkt niet meer en zoek vervanging.

[Afbeelding]
Handiger was een foto van de actuator die je wilt vervangen. Met de belettering op de bovenkant. Je zal buiten China dan toch een klep met actuator moeten kopen en dan hopen dat je de klep niet hoeft te verwisselen. Wat is er gebeurd dat hij stuk is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blb4
buzzlightyear schreef op zondag 14 mei 2023 @ 19:50:

[Afbeelding]
Miafamily Elektrisch ventiel afsluiter omschakeling kogelventiel messing afsluitkraan 3-weg DN25 G1 inch, AC 230 V, voor stroomregeling zoneventiel kogelventiel https://amzn.eu/d/ans1o7I

Acties:
  • 0Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:00

buzzlightyear

To infinity and beyond...

FransvWoerkom schreef op maandag 15 mei 2023 @ 00:11:
[...]

Handiger was een foto van de actuator die je wilt vervangen. Met de belettering op de bovenkant. Je zal buiten China dan toch een klep met actuator moeten kopen en dan hopen dat je de klep niet hoeft te verwisselen. Wat is er gebeurd dat hij stuk is?
Tip staat genoteerd voor (hopelijk geen) volgende keer.
Unit gaf een H62 foutmelding in SWW bedrijf en de oorzaak herleiden naar de driewegklep. Actuator verwijdert en handmatig in de juiste stand gezet en nu werkt het weer pirma. De klep lijkt soepel te bewegen en ga eerst maar eens vergelijken als de nieuwe binnen is om te kijken of het de klep of actuator (of iets anders) is. Vooralsnog staat de verwarming niet meer aan en er kan gedoucht worden dus de druk is even van de ketel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziona
Iedereen lijkt exact te weten waar het M10 schroefdraad uit het beton moet komen en de drainage buis de grond in moet zodat ze de WP (in mijn geval 5Wk J-serie) gelijk op zijn plaats kunnen zetten als ie binnenkomt. Blijkbaar is er ergens een nauwkeurige plattegrond te vinden.
Ik kan dat niet goed vinden in de Service Manual of de Planning and installation manual. Waar kan ik zo'n plattegrond vinden?
  1. Ik heb de indruk dat het M10 schoefdraad in de breedte op 620mm moet komen en in de diepte op 355mm.
  2. De Plan view lijkt te impliceren dat de WP maar met drie bouten vast zit (ik mis in B die linksonder).
  3. Het advies is blijkbaar dat het formaat van de "fundering" tenminste 300x200x460mm (hxbxd) is?
  4. En wat is nu precies de vereiste plek van die drainagepijp?
Als je de onderkant verankerd aan beton en er dus geen beweging in zit, bestaat er dan het risico dat het apparaat zelf in beweging komt omdat ie "zijn trillingen niet kwijt kan"?

[Voor 15% gewijzigd door Aziona op 15-05-2023 09:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tinkerer84
Aziona schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:20:
Iedereen lijkt exact te weten waar het M10 schroefdraad uit het beton moet komen en de drainage buis de grond in moet zodat ze de WP (in mijn geval 5Wk J-serie) gelijk op zijn plaats kunnen zetten als ie binnenkomt. Blijkbaar is er ergens een nauwkeurige plattegrond te vinden.
Ik kan dat niet goed vinden in de Service Manual of de Planning and installation manual. Waar kan ik zo'n plattegrond vinden?
  1. Ik heb de indruk dat het M10 schoefdraad in de breedte op 620mm moet komen en in de diepte op 355mm.
  2. De Plan view lijkt te impliceren dat de WP maar met drie bouten vast zit (ik mis in B die linksonder).
  3. Het advies is blijkbaar dat het formaat van de "fundering" tenminste 300x200x460mm (hxbxd) is?
  4. En wat is nu precies de vereiste plek van die drainagepijp?
Als je de onderkant verankerd aan beton en er dus geen beweging in zit, bestaat er dan het risico dat het apparaat zelf in beweging komt omdat ie "zijn trillingen niet kwijt kan"?
[Afbeelding]
Volgens mij heb je daar de bi-bloc buitenunit afmetingen, de monoblock buitenunit is groter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aziona
Dank je wel, was te vroeg voor mij blijkbaar, Heb het plaatje verwijderd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tinkerer84
pgeene schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 11:50:
[...]

Voor beide valt wat te zeggen.
Ik heb 2 zones zonder buffervat maar met extra printplaat. Alleen T klep met midstand.
Dat werkt prima. Als je alleen gaat mengen over de 2 zones, dan kan dat ook gewoon zonder de printplaat, maar moet je zelf meer gaan knutselen.
Voordeel van de extra printplaat is dat je 2 water temperaturen/curves kan kiezen. Hij kiest altijd de hoogste van de 2 die vragen. En als er maar een vraagt, dan van die zone die vraagt.
Als je alleen mengt, heb je maar een water-temperatuur keuze en moet je zelf iets verzinnen dat de zones aan/uit zet. Ook voor de vraagsturing geldt dat je zelf iets moet knutselen of je moet compleet WAR (zonder thermostaat) sturen.

Uiteindelijk ligt het dus aan je situatie en je voorkeuren.

Ik heb gekozen voor de meest standaard optie met als enige verschil dat ik dus een t-klep met midstand heb genomen waarmee ik het buffervat heb uitgespaard. Deze klep wordt aangestuurd via de extra printplaat.
Daarmee heb ik 3 opties, 1, 1 en 2, 2 zonder een vervelend buffer dat ik niet kwijt kon.
Dit werkt nu al enkele jaren naar tevredenheid en levert een hogere COP dan met een buffervat (vanwege een hogere temperatuur die naar een buffervat moet).
Voor mij was de extra printplaat bittere noodzaak want ik wilde dat men thuis via de controller zelf de zones aan en uit kon zetten. Ook kan iedereen nu met de controller zelf de gevraagde ruimtetemp veranderen in beide zones (alhoewel dat zelden gebeurt).
Ook zonder domotica (HA) draait het systeem gewoon verder.
Tegelijkertijd werkt door de extra print de standaard HA integratie (HACS) gewoon out of the box aangezien beide zones worden herkend.
Bedankt voor de constructieve reacties. Buffervat zie ik niet zitten vanwege de kosten en efficientie verlies. En de optionele PCB is relatief duur om alleen een tweewegklep aan te sturen.

Ik zie wel dat de main PCB op CN1 een tweewegklep uitgang heeft, maar het lijkt er op dat deze standaard ingesteld is om te schakelen bij wisseling tussen heat en koel bedrijf. Dus zonder optionele PCB lijkt het niet mogelijk om via de panasonic en twee zone systeem te regelen.

Ik heb overigens overal radiatoren, en alleen boven verwarmen wordt sowieso een uitdaging met minimum systeem inhoud en afgifte. Ik heb wel de mogelijkheid om de klep te plaatsen op een punt waardoor boven + 2 radiatoren beneden in het circuit zitten. Niet ideaal, maar beter dan alle 9 radiatoren beneden te laten verwarmen als dat niet nodig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:09

CurlyMo

www.pilight.org

Tinkerer84 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:21:
[...]
Dus zonder optionele PCB lijkt het niet mogelijk om via de panasonic en twee zone systeem te regelen.
Je zou het nog kunnen proberen met een Heishamon

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tranquility
buzzlightyear schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:49:
[...]
Tip staat genoteerd voor (hopelijk geen) volgende keer.
Unit gaf een H62 foutmelding in SWW bedrijf en de oorzaak herleiden naar de driewegklep. Actuator verwijdert en handmatig in de juiste stand gezet en nu werkt het weer pirma. De klep lijkt soepel te bewegen en ga eerst maar eens vergelijken als de nieuwe binnen is om te kijken of het de klep of actuator (of iets anders) is. Vooralsnog staat de verwarming niet meer aan en er kan gedoucht worden dus de druk is even van de ketel.
Kun je de actuator niet los testen door spanning op de bruine of blauwe draad te zetten? De geel/groene is als het goed is de nul. Dan zie je snel genoeg of deze opent en sluit of niet..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pgeene
[...]

Bedankt voor de constructieve reacties. Buffervat zie ik niet zitten vanwege de kosten en efficientie verlies. En de optionele PCB is relatief duur om alleen een tweewegklep aan te sturen.

Ik zie wel dat de main PCB op CN1 een tweewegklep uitgang heeft, maar het lijkt er op dat deze standaard ingesteld is om te schakelen bij wisseling tussen heat en koel bedrijf. Dus zonder optionele PCB lijkt het niet mogelijk om via de panasonic en twee zone systeem te regelen.

Ik heb overigens overal radiatoren, en alleen boven verwarmen wordt sowieso een uitdaging met minimum systeem inhoud en afgifte. Ik heb wel de mogelijkheid om de klep te plaatsen op een punt waardoor boven + 2 radiatoren beneden in het circuit zitten. Niet ideaal, maar beter dan alle 9 radiatoren beneden te laten verwarmen als dat niet nodig is.
elk systeem/opstelling is anders, dat maakt dit forum ook zo leuk (ook al kan het voor sommige mensen frustrerend zijn dat er geen standaard antwoord komt als ze hier voor het eerst komen).

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ik op de slaapkamers een warmtevraag had zonder dat ik beneden een warmtevraag had. Maar dat is bij mij.
Alternatief kun je het zo inregelen dat beneden wel dichter gaat, maar niet helemaal dicht. Dus zeg dat als je boven een warmtevraag hebt, en beneden niet, je beneden 50% knijpt. Dan zakt de temp beneden wel, maar langzamer. Dit aangezien je waarschijnlijk een te hoge temp hebt bereikt beneden, maar dat die door de hysterese van de pana gaat zakken. Dan zakt hij langzamer.
Hiermee kan je dan eventueel voldoende volume houden.
Zelfde bereik je met 2 radiatoren beneden bijschakelen met boven. maar hiermee wordt je benedenverdieping ook niet geheel verwarmd als je alleen een warmtevraag beneden hebt.
Lijkt me niet een gewenste oplossing.

Uiteindelijk kun je de driewegklep ook met 2 thermostaten en een relais besturen. In principe hetzelfde als ik nu heb, maar ik heb ze gekoppeld aan de pompaansturing van de beide zones van de pana. Uiteindelijk maakt dat geen verschil.
Moet je alleen ook nog de pana aan/uit laten schakelen via een relais/schakeling.
Ik vond dat zo ingewikkeld worden en daar had ik zoveel voor nodig dat de kosten en het gemak van de extra print beter waren.

Als je alles bij elkaar telt kom je al snel boven de 170 euro (kosten optionele PCB) .
Met nog 3 sensoren 120e extra (3 stuks)
Sensoren kun je ook namaak pakken (staat wel ergens op het forum) als je het goedkoper wil doen

En minder hobbyen...meer foolproof.
Dat was weer beter voor de WAF

Maar zoals CurlyMo aangeeft, met een heisha zou het ook kunnen.
Deze kan de optionele print emuleren. Dan werkt de pana alsof je hem hebt. Moet alleen zelf koppelingen maken via je domotica systeem om e.e.a. aan/uit te zetten.

[Voor 4% gewijzigd door pgeene op 15-05-2023 11:40]

PV: Zuid 3.5kWp | Z-W 1.6kWp | Horizontaal (dunne film buis) 2kWp | totaal 7.15kWp | 5kW Panasonic H icm Heishamon | infrarood vloerverwarming | Label A in huis uit 1939

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pgeene
Zie dat er voor de H serie een magneet filter beschikbaar is gekomen.

PAW-A2W-MGTFilter
https://tweakers.net/i/N-P9TBQFrMO_ob7y9cqaY27vZ30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5lgd4Hvdg09riJnn08bUwreX.jpg?f=user_large

https://www.rjtec-shop.eu/de/PAW-A2W-MGTFilter.html

Nu heb ik al zelf een toevoeging gemaakt, maar voor de mensen die dat niet hebben, maar wel willen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tinkerer84
pgeene schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:31:
[...]

elk systeem/opstelling is anders, dat maakt dit forum ook zo leuk (ook al kan het voor sommige mensen frustrerend zijn dat er geen standaard antwoord komt als ze hier voor het eerst komen).

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat ik op de slaapkamers een warmtevraag had zonder dat ik beneden een warmtevraag had. Maar dat is bij mij.
Alternatief kun je het zo inregelen dat beneden wel dichter gaat, maar niet helemaal dicht. Dus zeg dat als je boven een warmtevraag hebt, en beneden niet, je beneden 50% knijpt. Dan zakt de temp beneden wel, maar langzamer. Dit aangezien je waarschijnlijk een te hoge temp hebt bereikt beneden, maar dat die door de hysterese van de pana gaat zakken. Dan zakt hij langzamer.
Hiermee kan je dan eventueel voldoende volume houden.
Zelfde bereik je met 2 radiatoren beneden bijschakelen met boven. maar hiermee wordt je benedenverdieping ook niet geheel verwarmd als je alleen een warmtevraag beneden hebt.
Lijkt me niet een gewenste oplossing.

Uiteindelijk kun je de driewegklep ook met 2 thermostaten en een relais besturen. In principe hetzelfde als ik nu heb, maar ik heb ze gekoppeld aan de pompaansturing van de beide zones van de pana. Uiteindelijk maakt dat geen verschil.
Moet je alleen ook nog de pana aan/uit laten schakelen via een relais/schakeling.
Ik vond dat zo ingewikkeld worden en daar had ik zoveel voor nodig dat de kosten en het gemak van de extra print beter waren.

Als je alles bij elkaar telt kom je al snel boven de 170 euro (kosten optionele PCB) .
Met nog 3 sensoren 120e extra (3 stuks)
Sensoren kun je ook namaak pakken (staat wel ergens op het forum) als je het goedkoper wil doen

En minder hobbyen...meer foolproof.
Dat was weer beter voor de WAF

Maar zoals CurlyMo aangeeft, met een heisha zou het ook kunnen.
Deze kan de optionele print emuleren. Dan werkt de pana alsof je hem hebt. Moet alleen zelf koppelingen maken via je domotica systeem om e.e.a. aan/uit te zetten.
Ik was op de computherm Q8 uitgekomen juist omdat dit volgens mij de meest eenvoudige oplossing is. Als ik de documentatie goed begrijp dan verbind je controller van de Q8 op de CN2 van de pana, en de zoneklep uitgang van de Q8 controller verbind je met de tweewegklep. De twee thermostaten verbinden draadloos met de Q8 controller en als 1 (of beide) van de thermostaten warmtevraag heeft dan slaat de pana aan. Als de beneden thermostaat warmtevraag heeft dan gaat ook de tweewegklep naar de benedenverdieping open.

Een voordeel van de optionele print zou kunnen zijn dat je voor de bovenverdieping een hogere watertemperatuur kan instelllen om toch het minimum afgifte vermogen te bereiken.

Heishamon heb ik ook overwogen, maar dat voegt wel weer complexiteit toe, en een (forse?) investering van mijn tijd en energie om het te begrijpen en in te stellen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Thorsd
[...]

Begin zo simpel mogelijk. Weet je zeker dat het nodig is? Kun je de afgiftecapaciteit op de slaapkamers verhogen? Misschien werkt het al prima als je alleen op een paar radiatoren beneden thermostaatkranen zet die de flow/afgifte beperken als het er te warm wordt.

Als je er niet aan ontkomt, kan het zijn dat je wel een buffer nodig hebt (denk aan minimale flow en afgifte/draaitijd). Ook bij een defrost over alleen de slaapkamerradiators kan dat best wat lawaai/ruis maken. Als het goed ingeregeld is, is je efficientieverlies beperkt. Een seriebuffer met bypass is dan het simpelst/efficientst, een parallelbuffer is lastiger om goed in te regelen/efficient te krijgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FransvWoerkom
blb4 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 00:33:
[...]

Miafamily Elektrisch ventiel afsluiter omschakeling kogelventiel messing afsluitkraan 3-weg DN25 G1 inch, AC 230 V, voor stroomregeling zoneventiel kogelventiel https://amzn.eu/d/ans1o7I
Voor die afsluiter kun je ook bij Amazon NL terecht. Ik heb er indertijd een besteld. Omdat ik de leidingen zou moeten omleggen én omdat ik de afsluiter met scheve kogel niet vertrouw, ligt hij nog in de kast. Het is duidelijk dat de kogel bij het boren of frezen van T-gat en aandrijfsleuf scheef is ingespannen. Dat geeft onherroepelijk overmatige slijtage van de nylon/teflon voering en het geeft te denken over het vakmanschap van de makers. Waarschijnlijk niet voor niets zijn dergelijke kleppen van Caleffi of ESBE vier keer zo duur.

Acties:
  • +31Henk 'm!

• Tranquility
Zo, eergisteren het Panabeest eindelijk op zijn plek gezet en gisteren en vandaag de boel netjes aangesloten.
En whooot, geen enkele lekkage! :) Mooi spul dat Loctite. O-)
Toen het moment suprême, aanzetten en kijken wat er gebeurt. In eerste instantie hoorde ik wel de pomp lopen, maar ging 'ie daarna weer uit. Toen een H62 error dat er een probleem zou zijn met de flow. Apart..

Ik heb het DHW-vat nog niet aangesloten, dus deze met de remote controller in het menu uitgezet.
Toch even gemeten op de draden van de driewegklep en blijkt er 230 volt te staan op de bruine (close) draad i.p.v. de blauwe (open) van de driewegklep. Nogal wiedes dus dat 'ie in storing ging. Tegen een dichte kogelkraan waarmee de leiding naar het vat is afgesloten omdat die nog niet is geplaatst valt niet op te boksen _O- Wel apart dat de Pana de open positie niet actief zet i.p.v. close. Maar misschien komt dat omdat ik het vat uit heb gezet in het menu en hij daarom de laatste stand (close) blijft houden. Ik kan dat pas zien als ik het vat geplaatst heb en in de Pana heb aangezet.

Voor de zekerheid de aansluiting op de PCB in de Pana ff gecheckt maar die was echt goed aangesloten. Dus dan maar even de bruine draad verwisseld met de blauwe en hoorde de klep weer draaien.
Ja, nu begint hij eindelijk wat te doen. Maar man man, wat een gegorgel. Het was één groot luchtbellenfeest en het leek wel een waterval dat geluid. :) Maar na meerdere keren ontluchten en een half uurtje later nam het snel af en nu hoor ik haast niks meer, dus alles lijkt te werken. Hij begint lekker lauwwarm te worden.

In het menu vind ik een aantal zaken verwarrend dat ik me afvraag wat ze nou bedoelen. De handleiding brengt niet veel duidelijkheid. Wat bedoelen ze bijvoorbeeld met External SW? Externe thermostaat of de Remote Controller? Het zou wellicht een idee zijn om in de startpost de belangrijkste basisinstellingen en de betekenis daarvan neer te zetten voor de Pana met- of zonder DHW vat, zodat beginners niet steeds het wiel opnieuw hoeven uit te vinden. De handleiding laat alleen de verschillende opties zien, maar niet wat ze precies doen. Een hoop begrijp ik natuurlijk, maar een sommige dingen nog niet..

Maar goed, hij draait nu en dat is het belangrijkste voor dit moment.
En dat kan natuurlijk niet zonder foto's ;)

[Voor 14% gewijzigd door Tranquility op 17-05-2023 10:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-06 12:10
Murkmans schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:11:
[...]

Optie 1 is beter, of:
Optie 3. Fornuisgroep/kookgroep (dus zo'n geschakelde groep met brugje).
2N+2L+aarde.
In de meterkast sluit je de fornuisgroep aan op een 3+1 aardlekschakelaar, zodat de fases verdeeld zijn, maar er niet 2x16 over één nul loopt zoals bij een krachtgroep. Het is namelijk géén 3fase apparaat.

Voordeel:
Dan is de gehele wp in 1 handeling uit te schakelen in de meterkast door het brugje.
De compressor zit bijv. Op fase 1, backupheater fase 2.
Je hebt maar 1 kabel/buis nodig.
Je kan ook een 4 polige werkschakelaar gebruiken bij je wp, waarop beide groepen in één handeling zijn uit te schakelen.
Je kunt toch gewoon 2 van de 3 fasen gebruiken met 1 nul? Volgens mij gebeurt dit in kookplaten vaak ook. En dan heb ik het echt over 2 fasen, niet over een 1-fase kookgroep.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:49
sjigo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Je kunt toch gewoon 2 van de 3 fasen gebruiken met 1 nul? Volgens mij gebeurt dit in kookplaten vaak ook. En dan heb ik het echt over 2 fasen, niet over een 1-fase kookgroep.
Kuch...
1 of 2 nullen gebruiken bij aansluiten fornuis?
1 of 2 nullen gebruiken bij aansluiten kookplaat?

[Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 16-05-2023 11:08]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:49
sjigo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:54:
[...]

Dat bedoel ik, dankje.
Maar je hebt dan niet 1 maar 2 nul draden nodig he.
Want het is GEEN 2-fase (het zijn wel 2 fasen, maar geen 2-fase) en dus GEEN stroom over de ene fase heen en over de andere terug, maar allebei de fasen gaan over nul terug.

[Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 16-05-2023 14:33]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thorsd
sjigo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Ja, dat kan, moet je wel een 3-fase netaansluiting hebben. 1 Fase wordt dan gewoon niet gebruikt door de WP. In de meterkast dan ook 3-fase automaat en aardlek. Als je een 1-fase netaansluiting hebt, kan dat niet. (Dit is de technische kant, wellicht dat er bepaalde regelgeving is die net even anders specificeert)

[Voor 10% gewijzigd door Thorsd op 16-05-2023 15:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Thorsd
sjimmie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Want het is GEEN 2-fase (het zijn wel 2 fasen, maar geen 2-fase) en dus GEEN stroom over de ene fase heen en over de andere terug, maar allebei de fasen gaan over nul terug.
1 Nuldraad volstaat, door het 120 graden faseverschil tussen de fases wordt de stroom door de nul nooit groter dan de maximale stroom van de individuele fases. Bijvoorbeeld bij een belasting van 16A op 2 van de 3 fases, heb je door de nul ook 16A.
Formule en uitleg hier: https://electronics.stack...n-unbalanced-3-phase-syst

[Voor 28% gewijzigd door Thorsd op 16-05-2023 18:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:35
FransvWoerkom schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:27:
[...]

Voor die afsluiter kun je ook bij Amazon NL terecht. Ik heb er indertijd een besteld. Omdat ik de leidingen zou moeten omleggen én omdat ik de afsluiter met scheve kogel niet vertrouw, ligt hij nog in de kast. Het is duidelijk dat de kogel bij het boren of frezen van T-gat en aandrijfsleuf scheef is ingespannen. Dat geeft onherroepelijk overmatige slijtage van de nylon/teflon voering en het geeft te denken over het vakmanschap van de makers. Waarschijnlijk niet voor niets zijn dergelijke kleppen van Caleffi of ESBE vier keer zo duur.

[Afbeelding]
Ik heb er 3 hangen hier, werken prima.
Flow is niet minder geworden na de kleppen en qua slijtage, ach, ze zijn zo goedkoop en dure moet je maar hopen dat ze beter zijn.
Als ze hier allemaal de pijp uit gaan ga ik eens kijken of ik over ga op dure maar so far, so good.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blb4
Baapje327 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:54:
[...]

Ik heb er 3 hangen hier, werken prima.
Flow is niet minder geworden na de kleppen en qua slijtage, ach, ze zijn zo goedkoop en dure moet je maar hopen dat ze beter zijn.
Als ze hier allemaal de pijp uit gaan ga ik eens kijken of ik over ga op dure maar so far, so good.
Ik heb er 2 in gebruik, ik heb een reserve exemplaar klaarliggen, ga ‘t wel zien of ik die ooit nodig heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:35
blb4 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:56:
[...]

Ik heb er 2 in gebruik, ik heb een reserve exemplaar klaarliggen, ga ‘t wel zien of ik die ooit nodig heb.
Slim!
Hier niet zo erg als ze uitvallen, ik heb nog een doorstromer hangen voor SWW, en collectoren draaien wel door in beide standen.
En amazon bezorgd vlot 😚

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

• jvaessen
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:41
Ik heb een adviesvraag mbt elektrische kogelkraan / 3 weg klep.

Sinds januari draait bij mij de WP installatie helemaal prima. De vraag is: is het verstandig om vanuit service gedachte een backup 3 weg klep neer te leggen ivm mogelijke toekomstige problemen? (Want 3 weg klep is immers een kritiek onderdeel!)

Ik heb de volgende 3 weg klep:
https://tameson.nl/produc...nt?variant=40548279255094

Tameson gaf aan dat zij al jaren de JP Fluid klep verkopen en hier zelden tot nooit klachten over krijgen of problemen mee hebben. Er zijn geen plannen om deze serie uit het assortiment te halen, en mocht dat zo zijn, dan zullen ze altijd een vervangende serie/product of opvolger hebben.

Daarbij gaf Tameson aan dat een 3 weg klep altijd prima op voorraad gelegd kan worden voor service doeleinden. Zolang dit maar droog gebeurt zou dit geen invloed op slijtage hebben. Iemand van de ervaringsdeskundigen/specialisten hier een nuttig idee over? :)

• sjigo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-06 12:10
sjimmie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:33:
[...]

Wat bedoel je met "(het zijn wel 2 fasen, maar geen 2-fase)"? Als de nul met beide verbruikers verbonden is gaat een deel van de stroom via de andere verbruiker terug door het faseverschil, zo lijkt mij.
Thorsd schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:02:
[...]

Ja, dat kan, moet je wel een 3-fase netaansluiting hebben. 1 Fase wordt dan gewoon niet gebruikt door de WP. In de meterkast dan ook 3-fase automaat en aardlek. Als je een 1-fase netaansluiting hebt, kan dat niet. (Dit is de technische kant, wellicht dat er bepaalde regelgeving is die net even anders specificeert)
Dat is inderdaad situatie voor de warmtepomp die ik bij mijn ouders ga installeren (3-fasen). Bij mij thuis (1-fase) was alles toch wat makkelijker redeneren :+ .
Thorsd schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:09:
[...]

1 Nuldraad volstaat, door het 120 graden faseverschil tussen de fases wordt de stroom door de nul nooit groter dan de maximale stroom van de individuele fases. Bijvoorbeeld bij een belasting van 16A op 2 van de 3 fases, heb je door de nul ook 16A.
Formule en uitleg hier: https://electronics.stack...n-unbalanced-3-phase-syst
En de theoretische onderbouwing. Dankjewel! _/-\o_
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee