1 of 2 nullen gebruiken bij aansluiten kookplaat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 09:26
Ik ben ook een nieuwe kookplaat aan het aansluiten en heb net weer een andere situatie. En kan online niet goed terugvinden of het goed gaat. Het gaat om het volgende.

(aarde draad heb ik eruit gelaten die is aan beide zijde aangesloten)
De kookplaat heeft 2 fase perilex. L1, L2 en N1, N2.
Mijn meterkast is 3 fase perilex. L1, L2, L3 en N1.

Nu heb ik in de stekker wat kon aangesloten L1 - L1, L2 - L2 en N1 - N1. De L3 snoer heb ik niet aangesloten. De kookplaat werkt hiermee (heb hem nog niet belast)

Nu vraag ik me alleen af wat ik met de overgebleven N2 van de kookplaat moet doen. Moet ik die ook koppelen met de N1 (Dus N1 + N2 kookplaat naar N1 MK) of kan ik die afdoppen?

Afgesplitst van 1 of 2 nullen gebruiken bij aansluiten fornuis?

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 07-11-2022 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 17:47
Als je zeker weet dat L1, L2 en L3 andere fases zijn kan je N1 met N2 doorverbinden.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-S
Op basis van de meyerkast zijn het 3 verschillende fases.

Klopt het wel dat de kookplaat gewoon lijkt te werken met N2 niet verbonden. Wat is dan de reden om de andere ook aan te sluiten? De stekker heeft dan toch maar 1 N draad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Marcel-S Het is een beetje vreemd om 3-fasen naar je kookplaat toe te leggen en vervolgens 1 fase niet te gebruiken. Raar ook dat die zomaar afgedopt wordt omdat die toch niet gebruikt wordt terwijl je een 3-fasen kookplaat hebt. Die derde fase is niet voor niets... (zet al je zones maar eens op de power-stand)

Wanneer het om 3-fasen gaat zal de nul nooit een grotere stroom hebben dan de grootste fasestroom. Er zal dus maximaal 16A doorheen gaan. Daarom is die absoluut wel nodig. Je kunt niet zomaar stellen dat je 'm niet nodig hebt.

Het overgebleven contact van je perilex verbind je met de derde fase. Zorg er voor dat je de plaatjes van je kookplaat goed hebt zodat je de aansluitingen op het perilex stopcontact ook goed kunt maken.

Je sluit dus 5 draden aan: 3 fasen, nul en een aarding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

Dat geraakt er maar niet in hé... Of er nu 2 of 3 verschillende fases gebruikt worden, de stroom door de nul zal nooit de stroom overschrijden van 1 fase. Die 2de nul is nodig als er vanuit de kast 2 draden naar het kookvuur lopen die op dezelfde fase aangesloten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-09 17:47
Marcel-S schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:35:
Op basis van de meyerkast zijn het 3 verschillende fases.

Klopt het wel dat de kookplaat gewoon lijkt te werken met N2 niet verbonden. Wat is dan de reden om de andere ook aan te sluiten? De stekker heeft dan toch maar 1 N draad.
De kookplaat werkt hiermee (heb hem nog niet belast)
Dat je display werkt betekend niet dat je hele kookplaat werkt. De stuur electronica zit waarschijnlijk op de aangesloten fase / nul. Hiermee werkt je display, knoppen en pitten die op de fase zitten. De overige pitten zitten op de andere fase / nul . De aansturing van deze pitten werkt, maar ze kunnen niet warm worden omdat de 2e groep geen nul heeft.

Lost In Music

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Vaak heb je een 230 en 400V optie, beide 2 fase, brugje er in of niet.
3 fase automaat in de meterkast zijn het 2 verschillende dus 1 nul nodig, kookgroep is dezelfde fase dus 2 nullen nodig (blauw en grijs)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
sypie schreef op maandag 7 november 2022 @ 17:47:
@Marcel-S Het is een beetje vreemd om 3-fasen naar je kookplaat toe te leggen en vervolgens 1 fase niet te gebruiken.
Nee hoor, dat is heel normaal, veel platen hebben maar 2 van de 3 nodig.

Maar voor TS, plaats eens een foto van de groepenkast, want aan die kant zit zeker geen perilex contactdoos. Wat voor installatie-automaat zit daar en hoe is die aangesloten?

En ook het aansluitschema dat bij de kookplaat zit.

Pas wel op, want je weet niet precies wat je doet, en dat kan met mogelijk krachtstroom al snel gevaarlijke situaties en/of een kapotte kookplaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hier ook zo'n 2-fase kookplaat aangesloten op L1 en L2. De N heb ik gebrugd, dus die lopen beide naar de meterkast.
Als het bij jou al werkt heb je kans dat de N intern al is gebrugd.

Overigens is het volgens mij vaak zo simpel dat de ene helft van het fornuis op L1 zit en de andere helft op L2. Heb je alleen L1 (correct) aangesloten dan werkt de helft wel en de andere helft niet.

[ Voor 34% gewijzigd door defusion op 08-11-2022 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:58
defusion schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 06:19:
Overigens is het volgens mij vaak zo simpel dat de ene helft van het fornuis op L1 zit en de andere helft op L2. Heb je alleen L1 (correct) aangesloten dan werkt de helft wel en de andere helft niet.
Dit klopt. Alleen moet je de situatie wel echt weten, want als de nul(len) niet correct zijn aangesloten kun je te maken krijgen met smeltende bedrading, en bij het aansluiten van 400V op een plaat die 230V verwacht is de levensduur meestal meetbaar in (mili)seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-S
Ik heb gisteravond nagegaan en er zit in de kookplaat inderdaad een brug tussen N1 en N2. Dus die gaan beide naar de N1 van de groep.

Van de betreffende groep heb ik een foto toegevoegd.

Ik heb ook de stukken van de oude keramische kookplaat open gemaakt. Daarbij was ook de L3 niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M8iI8ojDzdqHeKr84BVl3rL8iE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iy3N92GNdXRx3qbo1ppSdyfI.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1