1 of 2 nullen gebruiken bij aansluiten fornuis?

Pagina: 1
Acties:
  • 15.288 views

Vraag

Anoniem: 1156752

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een 2 fase fornuis gekocht en deze wil ik graag aansluiten. Nu staat er op de achterkant dat de N wordt doorverbonden met de andere N. Maar ik heb een 2 fase aansluiting met 2 nullen. Moet ik dan ook beide nullen gewoon aansluiten of moet ik maar 1 nul gebruiken zoals er wordt aangegeven?

Alle reacties

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Waar komt die 2de nul dan vandaan? Dat is toch volkomen nutteloos?
Naja, als hij er ligt, kan je 'm evengoed aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Als jij een fornuis hebt met maar 1 nulklem moet je hem op 2 van 3 fasen aansluiten. Enkelfasig aansluiten resulteerd dan in 32A door de enkele nul.

Welk fornuis heb je?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus je krijgt 2*16A binnen via de fase en je stuurt 1*32A terug door één nuldraad? Doe eens niet.

Perilex, wat hier doorgaans voor gebruikt wordt, heeft niet voor niks 5 contactpennen:2 fase, 2 nul 1 aarde.
Anoniem: 1156752 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:16:
Ik heb een 2 fase fornuis gekocht en deze wil ik graag aansluiten.
2 fasen of 2 groepen? Heb je een kookgroep of heb je écht 2 fases waarvan de sinussen 120graden onderling verschillen?

[ Voor 41% gewijzigd door sypie op 14-02-2019 18:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:09
Op de Perilex-stekker kunnen 2 soorten stroom aangesloten zijn:

1) Een kookgroep, wat eigenlijk gewoon 2 aan elkaar gekoppelde 'normale' groepen zijn
2) Een krachtstroomgroep: Er komen 3 fases uit.

Bij het eerste heb je 2 nullen nodig, bij het tweede niet. Ik neem ook aan dat de doorverbinding in geval 1 weg moet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:34

Theo

moederbord

Altijd beide nuldraden aansluiten; anders gaat er max 32 ampéres door een enkele 2.5mm2 nuldraad heen, en dat is te veel.

7400 Wp op het dak

• kabeltjekabel
Theo schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:36:
Altijd beide nuldraden aansluiten; anders gaat er max 32 ampéres door een enkele 2.5mm2 nuldraad heen, en dat is te veel.
Kan niet als de nul intern vast is doorverbonden op het fornuis.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:38
Anoniem: 1156752 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 17:16:
Nu staat er op de achterkant dat de N wordt doorverbonden met de andere N.
Geef eens een typenummer door, en/of plaats een een foto van de aansluitingen op de kookplaat?

Hoe staat het er dat de ene wordt doorverbonden? Dat je dat extern moet doen? Of dat dat intern zo is aangesloten?
Mogelijk kun je die doorverbinding (als die via een brug/strip of zo uitgevoerd is) weghalen.
Als dat kan, moet je die zeker weghalen.
Vervolgens beide nul-draden aansluiten, zoals @Theo zegt.

Als je beide draden aansluit, en de nullen zouden intern in de kookplaat op elkaar aangesloten / doorgelust zijn, dan krijg je een zeer onwenselijke situatie.
Dan moet de stroom zich willekeurig zelf gaan verdelen tussen de twee nuldraden op basis van wie de laagste weerstand geeft, en daarnaast is het dan onmogelijk om te detecteren of er wellicht één van de twee nullen is losgeraakt. Als er eentje los zou raken met op de kookplaat doorgeluste nullen, kan er alsnog 32A door een enkele nul gaan lopen... is absoluut onwenselijk.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:42
kabeltjekabel schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:39:
[...]

Kan niet als de nul intern vast is doorverbonden op het fornuis.
Dan moet het fornuis worden aangesloten op een 3-fasen groep. Wanneer de voeding van verschillende fasen komt, wordt de belasting van de nuldraad immers nooit groter dan de maximale belasting op één fase.

Dankzij de faseverschuiving van de sinus wordt bij belasting op twee of 3 verschillende fasen de stroom die door de gezamenlijke nuldraad gaat juist kleiner.
Wanneer 3 fasen precies gelijk belast worden, dan gaat er in theorie zelfs helemaal geen stroom door de nuldraad.

[ Voor 44% gewijzigd door Ivow85 op 14-02-2019 18:47 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ivow85 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 18:45:
[...]

Dan moet het fornuis worden aangesloten op een 3-fasen groep. Wanneer de voeding van verschillende fasen komt, wordt de belasting van de nuldraad immers nooit groter dan de maximale belasting op één fase.

Dankzij de faseverschuiving van de sinus wordt bij belasting op twee of 3 verschillende fasen de stroom die door de gezamenlijke nuldraad gaat juist kleiner.
Wanneer 3 fasen precies gelijk belast worden, dan gaat er in theorie zelfs helemaal geen stroom door de nuldraad.
Ja, daarom ook dat ik postte 'aansluiten op 2 van 3 fasen'

Dit gedoe met die kookgroepen blijft telkens maar terugkeren. Ze moeten die hele kookgroep als 2* P+N er eens uitgooien. Op zn minst 2* 2P zodat het gedoe met 32/35A (35A bij 8 kW plaat) door een enkele nul voorkomen wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-02-2019 18:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Er gaat toch helemaal geen 32A door de nul; door de faseverschuiving gaat er op elk gegeven moment slechts 16A door...

edit:
Wat @Ivow85 zei dus

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 15-02-2019 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Slonzo schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 11:11:
Er gaat toch helemaal geen 32A door de nul; door de faseverschuiving gaat er op elk gegeven moment slechts 16A door...

edit:
Wat @Ivow85 zei dus
Perilex 2L2N is (meestal..) éénfasig. Dus bij gebruik van 1 nul wel degelijk 32A door de nul bij 7,4 kW. Nul wordt niet bewaakt in de 1P+N groepen van de kookgroep.

Ook 35A kan bij bijv. een 8 kW fornuis, want B16 slaat niet af op die 17,5A

Is allemaal makkelijk uit te sluiten. Meet de Perilex door... Heb je overal 0V of 230V tussen de pennen is het éénfasig.

Je kunt ook naar de kWh meter kijken. Is die 1*230 weet je ook al genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-02-2019 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Anoniem: 1156752 Heb je met je vingers aan de draden gezeten terwijl er nog spanning op stond? Zo ja, het is je vergeven. Zo nee, laat even weten hoe je het een en ander hebt opgelost. Wel zo netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louie
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-04-2022
Dag allen, ik weet dat het topic al wat oud is, maar ik heb dezelfde vraag. Zie hieronder de afbeelding van het aansluitschema van de oven. Ik heb geen 3 fase aansluiting. Wil hem met een kookgroep aansluiten (400V2N~), maar zie dat er maar 1 nul aangesloten wordt. Vanuit de kookgroep heb ik er twee. Hoe zit dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h97dErYq0HgHkQ0Nzgel-pYyh8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkBezA6OxEzbYdq0fB61E8sJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Louie schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 14:26:
Dag allen, ik weet dat het topic al wat oud is, maar ik heb dezelfde vraag. Zie hieronder de afbeelding van het aansluitschema van de oven. Ik heb geen 3 fase aansluiting. Wil hem met een kookgroep aansluiten (400V2N~), maar zie dat er maar 1 nul aangesloten wordt. Vanuit de kookgroep heb ik er twee. Hoe zit dit?

[Afbeelding]
Hoe dit zit is simpel: geen 3-fase aansluiting is geen 400V 2ph + N aanwezig.

Deze oven is niet geschikt voor een kookgroep op een éénfase aansluiting.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:05

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Jouw kookgroep is 240V, dus geen 400V. Dus 400 V2N is niet het correcte schema voor jouw kookgroep...

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louie
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-04-2022
Bedankt voor jullie snelle reactie.

Het fornuis heeft een vermogen van 4,8Kw dus te zwaar voor een 16A groep. Kan hij dan überhaupt wel aangesloten worden zonder een 3 fase aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
4,8kW = 20,8A.

Er is ook een aansluitschema voor éénfase. De oven kan dus worden aangesloten op een éénfase groep van 25A (met de juiste dikkere bedrading die niet standaard in huis aanwezig is en een geschikte contactdoos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:54

BCC

Er staat geen kookgroep aansluit mogelijkheid op het schema , maar dat kun je misschien wel aansluiten (eigen risico 😇) Netter is om de perilex in de meterkast om te zetten naar 3 fases ipv een kookgroep. Nieuwe automaat en gaan!

Off-topic - misschien moet er een sticky post komen :)

[ Voor 21% gewijzigd door BCC op 02-04-2022 14:52 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topics blijven hergebruiken is niet de bedoeling. Afgesplitst in een nieuw topic in DEI

1 of 2 nullen gebruiken bij aansluiten kookplaat?

[ Voor 28% gewijzigd door tweakduke op 07-11-2022 20:22 ]

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.