Even een sanity check. Hoeveel mantelbuizen voor kabels gebruikt men? 2 voor de pana, 1 voor de 3 wegklep en 1 voor SWW vat element maakt 4 totaal? En overige kabels voor sensoren en dergelijke waar nodig er bij stoppen?
gewoon een 60mm mantelbuis pakken en daar allees doorheen trekken. heb je nog wat ruimte over voor toekomstige dingen.Tinkerer84 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:14:
Even een sanity check. Hoeveel mantelbuizen voor kabels gebruikt men? 2 voor de pana, 1 voor de 3 wegklep en 1 voor SWW vat element maakt 4 totaal? En overige kabels voor sensoren en dergelijke waar nodig er bij stoppen?
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
Ik ben naar aanleiding van mijn eind afrekening nog eens gaan rekenen en denken en kijken naar het benodigde vermogen van de reeds bestelde 9j mono.
toen ik bestelde had ik via een reken-side uitgevogeld dat ik tegen de 7KW nodig had. toen ook nog met het idee om SWW met de WP te maken dus voor een 9kw gekozen.
inmiddels zijn we een (deel van) verbouwing verder waarbij de noordzijde op BG uigebouwd is met betere isolatie, vloer RC5 broodjes, wand en dak 12cm PIR.
gezien de gasprijzen eigenlijk de woonkamer op 19° constant gehouden en CV aanvoer op 35°C ivm nieuwe gesloten verdeler (bestaande open verdeler vervangen+3 extra groepen erin voor de uitbouw), boven was het soms een tikkie koud, maar nog niet veel geisoleerd, waar ik nu wel mee bezig ben (6cm PIR aan binnen zijde, spouw heeft oud schuim er inzitten.....) daarbij komt er fermacell droogbouw VWW op de verdieping.
ik gebruikte de laatste jaren rond de 1200m3 gas inlc SWW. dat is sinds een maand of 3 via een WPB geregeld. maar kom op tegen de 200m3 gas voor SWW afgelopen jaren.
op de eind afrekening vorige maand stond maar 755m3 gas. dat was best een heel stuk lager. moeilijk te zeggen of dat door de uitbouw komt, 1°C lager stoken (19° constant tegen 20°C indien thuis, daarbuiten en snachts omlaag), CV Ta naar 35 of een milde winter. maar ik vond 2 a 300m3 minder gas best veel minder.
als ik nu nog eens met de koevlaas aan de slag ga kom ik ook voor 1000m3 voor verwarming aan de 4,84 KW vermogen. bij 755 is dat 3,7KW
ook een poging gedaan voor de graaddagen berekening met een periode dat ik het meeste gas verbruikte (niet meer dan 40m3/week gezien op de P1 meter. dan kom ik op 3,2 KW uit (wel erg laag, maar wellicht doe ik dat niet goed, methode uit topic start gebruikt.)
nu mijn vraag. ivm levertijden van de 9KW J mono dacht ik dat we wellicht beter een 7 (iets beter leverbaar?) of zelfs een 5KW (soort van voorradig??) tot de mogelijkheden behoorde.
Viel me op dat de 5J ook bij -7 5KW levert en de 7 en 9 dan minder dan 7 en 9 doen:
dit zal wellicht te maken hebben dat de 5-7-9J ongeveer de zelfde machines zijn?
Wat is wijsheid, wachten op de 9 J (die komt wellicht binnen enkele maanden, maar het blijft panasonic
dua kan ook nog ff duren) of met mijn leverancier kijken of er een lichtere beschikbaar komt/is.
voor de volledigheid: 2 onder 1 kap, 1959, beneden 80m2 VWW, boven 40m2 binnenkort VWW, redelijk geïsoleerd, ramen 90%HR++, 10% triple alles <10jaar geleden aangepakt. WTW ventilatie, WP niet nodig voor SWW.
lang verhaal, maar ik hoor graag jullie mening.
dank u!
toen ik bestelde had ik via een reken-side uitgevogeld dat ik tegen de 7KW nodig had. toen ook nog met het idee om SWW met de WP te maken dus voor een 9kw gekozen.
inmiddels zijn we een (deel van) verbouwing verder waarbij de noordzijde op BG uigebouwd is met betere isolatie, vloer RC5 broodjes, wand en dak 12cm PIR.
gezien de gasprijzen eigenlijk de woonkamer op 19° constant gehouden en CV aanvoer op 35°C ivm nieuwe gesloten verdeler (bestaande open verdeler vervangen+3 extra groepen erin voor de uitbouw), boven was het soms een tikkie koud, maar nog niet veel geisoleerd, waar ik nu wel mee bezig ben (6cm PIR aan binnen zijde, spouw heeft oud schuim er inzitten.....) daarbij komt er fermacell droogbouw VWW op de verdieping.
ik gebruikte de laatste jaren rond de 1200m3 gas inlc SWW. dat is sinds een maand of 3 via een WPB geregeld. maar kom op tegen de 200m3 gas voor SWW afgelopen jaren.
op de eind afrekening vorige maand stond maar 755m3 gas. dat was best een heel stuk lager. moeilijk te zeggen of dat door de uitbouw komt, 1°C lager stoken (19° constant tegen 20°C indien thuis, daarbuiten en snachts omlaag), CV Ta naar 35 of een milde winter. maar ik vond 2 a 300m3 minder gas best veel minder.
als ik nu nog eens met de koevlaas aan de slag ga kom ik ook voor 1000m3 voor verwarming aan de 4,84 KW vermogen. bij 755 is dat 3,7KW
ook een poging gedaan voor de graaddagen berekening met een periode dat ik het meeste gas verbruikte (niet meer dan 40m3/week gezien op de P1 meter. dan kom ik op 3,2 KW uit (wel erg laag, maar wellicht doe ik dat niet goed, methode uit topic start gebruikt.)
nu mijn vraag. ivm levertijden van de 9KW J mono dacht ik dat we wellicht beter een 7 (iets beter leverbaar?) of zelfs een 5KW (soort van voorradig??) tot de mogelijkheden behoorde.
Viel me op dat de 5J ook bij -7 5KW levert en de 7 en 9 dan minder dan 7 en 9 doen:
dit zal wellicht te maken hebben dat de 5-7-9J ongeveer de zelfde machines zijn?
Wat is wijsheid, wachten op de 9 J (die komt wellicht binnen enkele maanden, maar het blijft panasonic

voor de volledigheid: 2 onder 1 kap, 1959, beneden 80m2 VWW, boven 40m2 binnenkort VWW, redelijk geïsoleerd, ramen 90%HR++, 10% triple alles <10jaar geleden aangepakt. WTW ventilatie, WP niet nodig voor SWW.
lang verhaal, maar ik hoor graag jullie mening.

Uitgaan van 1000m3; 7kWMaurice1066 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:07:
Ik ben naar aanleiding van mijn eind afrekening nog eens gaan rekenen en denken en kijken naar het benodigde vermogen van de reeds bestelde 9j mono.
[Afbeelding]
Wat is wijsheid, wachten op de 9 J (die komt wellicht binnen enkele maanden, maar het blijft panasonicdua kan ook nog ff duren) of met mijn leverancier kijken of er een lichtere beschikbaar komt/is.
lang verhaal, maar ik hoor graag jullie mening.dank u!
pak gewoon de 5kW en klaar ermee.Maurice1066 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:07:
lang verhaal, maar ik hoor graag jullie mening.dank u!
1000 kuub komt neer op 4.8kW dus 7 is onnodig, helemaal met het aangepaste stookgedrag.
[Voor 36% gewijzigd door flippy op 05-05-2023 21:38]
WP draait zuiniger op 50% dan op 80-90% en met kennelijke vergroting van woonruimte zou ik niet gaan voor een 5kW die ook stevig inkakt bij defrosts zoals iedere 1 fase Panasonic.flippy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:35:
[...]
pak gewoon de 5kW en klaar ermee.
[...]
1000 kuub komt neer op 4.8kW dus 7 is onnodig, helemaal met het aangepaste stookgedrag.
En wie niet steeds net langs de limieten verwarmt om ieder dubbeltje uit te sparen heeft minder last van eventueel pendelen
een 5kW op vol gas is 60% voor een 9kW wat dezelfde unit is dus dat verhaal gaat niet op.Gary199 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:44:
[...]
WP draait zuiniger op 50% dan op 80-90% en met kennelijke vergroting van woonruimte zou ik niet gaan voor een 5kW die ook stevig inkakt bij defrosts zoals iedere 1 fase Panasonic.
En wie niet steeds net langs de limieten verwarmt om ieder dubbeltje uit te sparen heeft minder last van eventueel pendelen
voordat een 5 het niet meer trekt met <1000 kuub per jaar ligt het echt niet aan de machine en is er wat anders mis.
[Voor 10% gewijzigd door flippy op 05-05-2023 22:12]
iets minder slordig: 7kW en 5kW vergelijken is iets anders dan 5kW vergelijken met 9kW omdat het beter bekt.flippy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:11:
[...]
een 5kW op vol gas is 60% voor een 9kW wat dezelfde unit is dus dat verhaal gaat niet op.
voordat een 5 het niet meer trekt met <1000 kuub per jaar ligt het echt niet aan de machine en is er wat anders mis.
het bekt helemaal niet anders want het zijn dezelfde aparaten. de H serie was de 5 ietsjes anders maar de J is volledig indentiek voor zover het dit onderwerp wat uitmaakt.Gary199 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:16:
[...]
iets minder slordig: 7kW en 5kW vergelijken is iets anders dan 5kW vergelijken met 9kW omdat het beter bekt.
@flippy Ik neig ook meer naar een 5 kW wp (van mij uit van Panasonic)
met mijn verbruik voor cv van gemiddeld 800 m³ bij 2800 graaddagen.
Het afgelopen stookseizoen was met 2550 graaddagen wel uitzonderlijk warm,
verbruik was dan ook met ca. 740 m³ voor cv een stuk lager.
met mijn verbruik voor cv van gemiddeld 800 m³ bij 2800 graaddagen.
Het afgelopen stookseizoen was met 2550 graaddagen wel uitzonderlijk warm,
verbruik was dan ook met ca. 740 m³ voor cv een stuk lager.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat het dezelfde apparaten zijn lijkt me een onjuiste constatering . Bij mij zijn 5, 7 en 9kW niet dezelfde apparaten. Jan, Piet en Klaas zijn niet dezelfde personen omdat ze dezelfde achternaam hebben.flippy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:18:
[...]
het bekt helemaal niet anders want het zijn dezelfde aparaten. de H serie was de 5 ietsjes anders maar de J is volledig indentiek voor zover het dit onderwerp wat uitmaakt.
Het is erg moeilijk een discussie een beetje zuiver te houden en bij de kern te blijven zodra getallen en omstandigheden naar de achtergrond geraken terwijl een 1e vereiste is dat een kachel op normale wijze zonder allerlei kunstgrepen en hittestaven een woning warm krijgt ook bij temperaturen tussen +5 en -5 en omgeven door defrosts die het verwarmen frustreren. Mijn 9kW kwam bij 0^C en ieder half uur een defrost niet verder dan 5.8kW, gemeten door professionele apparatuur. Let wel, de Ta was geen moment hoger dan 38*C. Steeds kun je hier lezen, dat een WP op volle toeren eerder en meer last heeft van defrosts dan een rustig verder tokkelende WP.
Alleen door de pompsnelheid op te jagen naar een gemiddelde van 32L/min kwam daar plm. 1.2kW bij en dat was bepaald niet de methode om minder last te krijgen van defrosts.
ga dan eerst maar eens door de technische tekeningen en onderdelenlijst kijken voor je verdere "constateringen" maakt. het is geen geheim dat het dezelfde units zijn, dat is iets wat hier al letterlijk jaren word besproken.Gary199 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:59:
[...]
Dat het dezelfde apparaten zijn lijkt me een onjuiste constatering .
Waarom is de 5j dan 99 kg. en de 7j 104 kg?
Dat duidt op een fysiek verschil, of stoppen ze wat extra lood in de bekasting van de 7 om de meerprijs te verantwoorden?
(7 en 9 overigens wel identiek qua gewicht)
Dat duidt op een fysiek verschil, of stoppen ze wat extra lood in de bekasting van de 7 om de meerprijs te verantwoorden?
[Voor 12% gewijzigd door ASW1 op 05-05-2023 23:13]
de reactor (dik stalen en koperen blok) is kleiner alsmede enkele onderdelen die niet zo lomp hoeven te zijn vanwege het lagere vermogen en vergelijkbare dingen om de kosten wat te drukken. maar onder last presteren ze allemaal hetzelfde op hetzelfde vermogen, de 5kW en 7 stopt gewoon wat eerder dan de 9.ASW1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:11:
de verschillen bij de H waren wat groter maar die waren onder de streep niet de moeite waard voor panasonic dus zijn ze gelijk getrokken. de H had bijvoorbeeld andere verdampers onderling en de 5 kon door die verschillen veel lager dan de J serie moduleren. er zijn een paar mensen die hem tot ~180W verbruik kregen.
[Voor 23% gewijzigd door flippy op 05-05-2023 23:37]
Aangepast stookgedrag is hopelijk allen ivm gasprijzen, wou uiteindelijk wel weer naar 20gr gaan beneden en boven paar graden lager. Met gas zou ik wel weer richting 900-1000m3 gaan misschien. Maar dan nog, het dus kunnen met 5kw. 7kw is dan wat extra reserve.[b]flippy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:35
tnx.
De vergroting was er voor de winter al. Bovenverdieping wordt momenteel 85% van binnenuit voorzien van isolatie. Zal ook weer schelen. De Wtw ventilatie draaide de halve winter ook nog niet, dus zal ook schelen.Gary199 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:44:
[...]
WP draait zuiniger op 50% dan op 80-90% en met kennelijke vergroting van woonruimte zou ik niet gaan voor een 5kW die ook stevig inkakt bij defrosts zoals iedere 1 fase Panasonic.
Allen bedankt voor de inzichten en meningen 🙂
Ik ga er eens over denken, wil voor de winter klaar zijn 😉
Dan kun je net zo goed en veilig een 9kW installeren als ze onder deellast hetzelfde presteren. Heb je dan als het nodig is nog wat vermogen op de plank liggen.flippy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:35:
[...]
de reactor (dik stalen en koperen blok) is kleiner alsmede enkele onderdelen die niet zo lomp hoeven te zijn vanwege het lagere vermogen en vergelijkbare dingen om de kosten wat te drukken. maar onder last presteren ze allemaal hetzelfde op hetzelfde vermogen, de 5kW stopt gewoon wat eerder.
Beweringen zonder data heb je niet zo veel aan.
Afgelopen seizoen heb ik de 9kW en zijn praktijk prestaties goed en dagelijks gevolgd. Mijn waarnemingen komen niet uit de folders.
Ik wens de vragensteller zoals gewoonlijk alle wijsheid en graag een goed en prettig werkend systeem. Daar gaat het tenslotte om.
[Voor 7% gewijzigd door Gary199 op 05-05-2023 23:45]
Circulatiepomp capaciteiten verschillen, dus wordt er minder c.q. meer vermogen verpompt. Software zal ook verschillen en het lijkt er alleszins op dat gewichtsverschillen niet in de belettering zitten.ASW1 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:11:
de 7 en 9 is zeer lastig aan te komen. met vloerverwarming is de noodzaak voor 100% dekking minder belangrijk vanwege de enorme buffer die je hebt. als einde der tijden alsnog komt heb je nog een backup element van 3kW erin zitten voor die 5 minuten per jaar dat die nodig zou kunnen zijn al heb je een buffer van vele uren dus die momenten zullen pracitsch gezien niet voorkomen.Maurice1066 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:41:
[...]
Aangepast stookgedrag is hopelijk allen ivm gasprijzen, wou uiteindelijk wel weer naar 20gr gaan beneden en boven paar graden lager. Met gas zou ik wel weer richting 900-1000m3 gaan misschien. Maar dan nog, het dus kunnen met 5kw. 7kw is dan wat extra reserve.
tnx.
nee, dat kan je niet om veilig te doen. een 9 zal onnodig hard gaan zitten stampen elke keer als die aangaat en kost gewoon onnodig geld en minder rustig gedrag bij opstarten en dus onnodig overlast. er zit gewoon 5 decibel verschil tussen, dat merk je wel.Gary199 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:42:
[...]
Dan kun je net zo goed en veilig een 9kW installeren als ze onder deellast hetzelfde presteren. Heb je dan als het nodig is nog wat vermogen op de plank liggen.
Beweringen zonder data heb je niet zo veel aan.
Afgelopen seizoen heb ik de 9kW en zijn praktijk prestaties goed en dagelijks gevolgd. Mijn waarnemingen komen niet uit de folders.
dit is geen situatie van beweringen of whatever, ik heb je duidelijk gezegd dat je gewoon eens de onderdelenlijsten moet gaan doorlezen als je het niet gelooft of begrijpt wat de verschillen zijn. onder de streep zijn de units gewoon gelijk aan elkaar voor zover het de consument wat aangaat.
we weten dat je hebt moeite om bepaalde zaken te begrijpen maar nu ben je gewoon verwarring aan het zaaien.
het zou heel fijn zijn als je jouw installatie niet probeert te injecteren in andermans situatie die word besproken. start dan gewoon je eigen topic.
en voor de goede orde: de pompen zijn hetzelfde, de kabouter in de 5 laat alleen een lager aantal liters toe voor die in storing gaat.
[Voor 3% gewijzigd door flippy op 06-05-2023 00:01]
Ah dat was ik vergeten te melden, dat heb ik ook. Wel de thermostaat van de controller.padoempats schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 13:32:
[...]
Dan moet je een thermostaat gebruiken. Bij mij is de wp afgelopen week vanzelf heel kort paar uur aangegaan maar afgelopen weken praktisch uit.
Het heeft ook geen zin om de pomp maar te laten lopen en daarbij, met lage aanvoertemp is wel de ervaring dat war-only niet ideaal is, want de retour moet (als ik het goed heb) ander bepaald niveau dalen om weer aan te gaan. Dat werkte bij mij niet, bleef eeuwig rondpompen maar sloeg niet aan. Draai nu op thermostaat en war om eigenlijk alleen de aanvoer van 25 naar 26 te brengen als het onder de 1 graden komt. Met goed geisoleerd huis zakt en stijgt de temperatuur toch heel langzaam, waardoor je met draaien op thermostaat ook maar 1 run per 24u hebt
Met dat het te warm kan worden in het huis, ging ik ervan uit dat als je kortstondig een hete temp door de vloer gooit en de thermostaat kapt hem af wanneer het warm genoeg is, dan gaat je vloer daarna nog meer warmte afgeven en zal je van 22 naar 24 graden schieten bijv. Ook zal de WP korter aan/uit gaan, omdat met een hogere stooklijn, je eerder op de juiste temp zit. Daarom wilde ik de stooklijn zo laag mogelijk, maar ook dan gaat hij pendelen omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.
Het gaat een beetje puzzelen worden in het voor- en najaar, wanneer het zonnetje ook al wat meer doet en de temp soms 20 graden is en de dag erna weer 12. Dat is gewoon lastig.
beste wat je kan doen is een toffe externe thermostaat halen. paar advizen staan elders wel in topic.Krilo_89 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:01:
[...]
Ah dat was ik vergeten te melden, dat heb ik ook. Wel de thermostaat van de controller.
Met dat het te warm kan worden in het huis, ging ik ervan uit dat als je kortstondig een hete temp door de vloer gooit en de thermostaat kapt hem af wanneer het warm genoeg is, dan gaat je vloer daarna nog meer warmte afgeven en zal je van 22 naar 24 graden schieten bijv. Ook zal de WP korter aan/uit gaan, omdat met een hogere stooklijn, je eerder op de juiste temp zit. Daarom wilde ik de stooklijn zo laag mogelijk, maar ook dan gaat hij pendelen omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.
Het gaat een beetje puzzelen worden in het voor- en najaar, wanneer het zonnetje ook al wat meer doet en de temp soms 20 graden is en de dag erna weer 12. Dat is gewoon lastig.
belangrijkste is dat je eerst gaat zoeken wat de ondergrens is van je vloer. dus met welke watertemperatuur kan je wegkomen als minimum op je stooklijn om pendelen te voorkomen. dat staat dus los van je kamertemperatuur. dus dat zal deels een kwestie zijn van het aantal liters opkrikken om je delta omlaag te krijgen.
[Voor 3% gewijzigd door flippy op 06-05-2023 00:04]
Dus een hogere flow forceren met een lagere temperatuur?flippy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:03:
[...]
beste wat je kan doen is een toffe externe thermostaat halen. paar advizen staan elders wel in topic.
belangrijkste is dat je eerst gaat zoeken wat de ondergrens is van je vloer. dus met welke watertemperatuur kan je wegkomen als minimum op je stooklijn om pendelen te voorkomen. dat staat dus los van je kamertemperatuur. dus dat zal deels een kwestie zijn van het aantal liters opkrikken om je delta omlaag te krijgen.
Externe thermostaten had ik gezien ja, ik moet ff kijken waar ik die hang. Vond ze nogal lelijk en de controller is dat niet echt. Plus wel handig om te zien wat de wp doet.
ja, meer liters door de vloer. ik hoop wel dat je een pomploze verdeler hebt?Krilo_89 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:14:
[...]
Dus een hogere flow forceren met een lagere temperatuur?
Externe thermostaten had ik gezien ja, ik moet ff kijken waar ik die hang. Vond ze nogal lelijk en de controller is dat niet echt. Plus wel handig om te zien wat de wp doet.
de controller is veel dingen maar een thermostaat is het niet. daar is het met vloerverwarming zeker veel te lomp voor. je moet echt eentje hebben die met 0.2 a 0.5 graden schakelt.
Ja hij is gelukkig wel pomploos 😉. Hoe forceer ik meer flow? Dat bepaald hij toch zelf?flippy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:15:
[...]
ja, meer liters door de vloer. ik hoop wel dat je een pomploze verdeler hebt?
de controller is veel dingen maar een thermostaat is het niet. daar is het met vloerverwarming zeker veel te lomp voor. je moet echt eentje hebben die met 0.2 a 0.5 graden schakelt.
Ik heb wel heishamon en node-red eraan gekoppeld waar ik wat meer mee kan sturen.
dan kan gewoon via de controller. kan kan hem daardoor ook rustiger laten lopen door de liters vast te zetten ipv op delta te sturen.Krilo_89 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:20:
[...]
Ja hij is gelukkig wel pomploos 😉. Hoe forceer ik meer flow? Dat bepaald hij toch zelf?
Ik heb wel heishamon en node-red eraan gekoppeld waar ik wat meer mee kan sturen.
Yes gevonden. Ik zal eens kijken wat ik met de info van de startpost (daar stond iets over pompsnelheid dacht ik) kan doen om zo zo minimaal mogelijk te draaien.flippy schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:22:
[...]
dan kan gewoon via de controller. kan kan hem daardoor ook rustiger laten lopen door de liters vast te zetten ipv op delta te sturen.
Hogere pompsnelheid betekend ook meer stroom toch? En als de WP nu bij mij kort 1 keer per dag aan gaat, zal dat dan meer stroom verbruiken dan 1 keer wat langer, omdat hij rustiger draait? Of ga ik dat vanzelf merken 😉.
de truc is dat ie zo rustig mogelijk en zo lang mogelijk draait. het is een warmtepomp, geen cv ketel.Krilo_89 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 00:37:
[...]
Yes gevonden. Ik zal eens kijken wat ik met de info van de startpost (daar stond iets over pompsnelheid dacht ik) kan doen om zo zo minimaal mogelijk te draaien.
Hogere pompsnelheid betekend ook meer stroom toch? En als de WP nu bij mij kort 1 keer per dag aan gaat, zal dat dan meer stroom verbruiken dan 1 keer wat langer, omdat hij rustiger draait? Of ga ik dat vanzelf merken 😉.
en met de externe thermostaat loopt de pomp alleen als de unit werkt ipv constant zoals hij nu doet.

elke graad die je van je stooklijn af kan krijgen is 2% minder stroomverbruik dus dat tikt rap aan...
veel mensen met vloerverwarming zitten ergens rond de 25 graden dus begin daar maar eens mee.

[Voor 11% gewijzigd door flippy op 06-05-2023 00:39]
Je hebt bovenstaande nu in totaal 4 x zo gezegd. Laten we het over warmtepompen hebben en hun gedrag onder winterse omstandigheden.flippy schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 23:53:
[...]
[...]
we weten dat je hebt moeite om bepaalde zaken te begrijpen maar nu ben je gewoon verwarring aan het zaaien.
De Koevlaas2 "formule" is goed hanteerbaar i.g.v. vloerverwarming. In een situatie met radiatoren is de uitkomst minder goed hanteerbaar. Dit vindt m.i. zijn oorzaak in gebrekkige afgifte door de radiatoren bij Ta temperaturen < 36*C waardoor in voor- en naseizoen het verbruik hoger is dan in de formule is verwerkt en dat gedurende 4 maanden per seizoen.
Bij gasverbruik kan i.g.v. radiatoren gevoeglijk het getal 8 in de formule gewijzigd worden in 9.
De efficiency van de Hr ketel ligt gemiddeld ook niet op plm. 75% doch eerder op 85% van de bovenwaarde.
Het gewenste vermogen van een WP zou dan gesteld kunnen worden op 2 x het gemiddelde gasverbruik per dag gedurende het stookseizoen van 3450 uur en dat x 9
stookseizoen = 230 dagen x +/- 15 uur = 3450 uur gemiddeld vermogen
benodigd vermogen WP = 2 x gemiddeld seizoen vermogen/dag
Bij een jaarverbruik van 2000m3 gas is dan de uitkomst 10,44kW
Bij gasverbruik kan i.g.v. radiatoren gevoeglijk het getal 8 in de formule gewijzigd worden in 9.
De efficiency van de Hr ketel ligt gemiddeld ook niet op plm. 75% doch eerder op 85% van de bovenwaarde.
Het gewenste vermogen van een WP zou dan gesteld kunnen worden op 2 x het gemiddelde gasverbruik per dag gedurende het stookseizoen van 3450 uur en dat x 9
Ziet er strak uit, ook die opstelling voor de WPHerw76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:34:
[Afbeelding]
Zo nog effe basalt split er overheen en dan wachten tot de Panasonic komt

Heb je aan de linkerkant (op de foto) voldoende ruimte met grind naast de opstelling voor de Bigfoot? ‘t Gaat bij meerdere hier (ook bij mij) wat mis doordat hier eigenlijk net te weinig ruimte is terwijl er daar juist aardig wat defrostwater uitloopt.
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Heb toevallig vanmorgen net mn bandje aan de linkerkant verplaatst. Heb nu ongeveer net zoveel grind-ruimte als ik hier op de foto zie. Mijn inschatting is dat het voldoende is.blb4 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:45:
[...]
Ziet er strak uit, ook die opstelling voor de WP.
Heb je aan de linkerkant (op de foto) voldoende ruimte met grind naast de opstelling voor de Bigfoot? ‘t Gaat bij meerdere hier (ook bij mij) wat mis doordat hier eigenlijk net te weinig ruimte is terwijl er daar juist aardig wat defrostwater uitloopt.
Is de hoogte van de betonnen blokken ook voldoende hoog?blb4 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:45:
[...]
Zie:ewf schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:44:
Ik neem aan dat hij uitblaast naar de boompjes erachter..??
Dat overleven ze waarschijnlijk niet!
CurlyMo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:14:
[...]
Ik denk dat dan binnen no-time een deel van de haag kapot gevroren is.
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
@Herw76 Hier heb ik de betonbanden onderin de bak gelegd. Daar de bigfoots bovenop. Vervolgens steken er vier schroefdraden boven het grind uit waar de warmtepomp op staat. Dan heb je sowieso dit probleem met de positionering van de bigfoots / betonbanden niet.
geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.
Ik reken bij lage retour gewoon met een hoger jaarrendement van de HR-ketel:
Voorbeeld: 2000 m³ x 8,8 kWh/m³ / 1650 h = ca.10,7 kW - kort & simpel
of bij mij: 800 m³ (cv) x 9,3 kWh/m³ / 1650 h = ca. 4,5 kW (retour ca. 30°C) - sww gaat via wpb
Voor jaarrendementen zie o.a.: "RENDEMENT HR-KETEL - Internetconsultatie"
of bij mij: 800 m³ (cv) x 9,3 kWh/m³ / 1650 h = ca. 4,5 kW (retour ca. 30°C) - sww gaat via wpb
[Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 06-05-2023 13:57]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ziet er netjes uit maar ik zou snel de WP er op zetten anders denken bezoekers dat je er een huisdier hebt begravenHerw76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:34:
[Afbeelding]
Zo nog effe basalt split er overheen en dan wachten tot de Panasonic komt

Ik zou naar de tuinkant blazen. Te zien aan de aansluitingen is dat ook je bedoeling.
'k Heb hier al eens geopperd de wasrek er voor te hangen. Weliswaar komt er wat koude lucht uit maar blaast wel lekker

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Volgens de gepubliceerde/aangehaalde rendementstesten is het rendement van gas cv-ketels niet afhankelijk van het type/bouwjaar v.d. woning en dus niet afhankelijk van de warmtevraag/verbruik.dunklefaser schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:48:
Ik reken bij lage retour gewoon met een hoger jaarrendement van de HR-ketel:
0,052 x 2000 = 10,4 (kW)
[Voor 3% gewijzigd door Gary199 op 06-05-2023 14:23]
Ja nog 10 cm .blb4 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:45:
[...]
En hier komen nog Bigfoot op te staan
Uitblaas is richting de tuin .dof schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:54:
[...]
Ziet er netjes uit maar ik zou snel de WP er op zetten anders denken bezoekers dat je er een huisdier hebt begraven![]()
Ik zou naar de tuinkant blazen. Te zien aan de aansluitingen is dat ook je bedoeling.
'k Heb hier al eens geopperd de wasrek er voor te hangen. Weliswaar komt er wat koude lucht uit maar blaast wel lekker
Deze haag is in de winter ook groen dus is hij snel dood op die plek.
En de uitblaas tot de haag te te klein
De beton banden zijn 20 cm breed .blb4 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:45:
[...]
Dus vanaf hart bevestiging ongeveer 20 cm naar links
En ik kan nog iets schuiven naar rechts .
De Panasonic komt toch op Bigfoots te staan .
Tussen de betonbanden heb ik een ton ingegraven van 60 cm diep en deze zit vol met grind .
Laat mij een ketel zien die hangt in een willekeurig rijtjeshuis die dat haalt.Gary199 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 14:10:
[...]
Volgens de gepubliceerde/aangehaalde rendementstesten is het rendement van gas cv-ketels niet afhankelijk van het type/bouwjaar v.d. woning en dus niet afhankelijk van de warmtevraag/verbruik.
0,052 x 2000 = 10,4 (kW)
Hier vandaag de WP buiten geplaatst
Als de uponor koppelingen zijn bevestigd gaat de pomp nog een stuk naar de muur
Omdat we hier klei grond hebben heb ik deze afgegraven tot ca 80 cm en opgevuld met 1000kg ophoog zand voor goede afwatering, tevens de leidingen onder het fundament door gestoken de kruipruimte in

Omdat we hier klei grond hebben heb ik deze afgegraven tot ca 80 cm en opgevuld met 1000kg ophoog zand voor goede afwatering, tevens de leidingen onder het fundament door gestoken de kruipruimte in
[Voor 24% gewijzigd door djpeterl1 op 06-05-2023 18:30]
Mooie plek voor de warmtepomp.djpeterl1 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 18:24:
Hier vandaag de WP buiten geplaatst![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jij hebt de Panasonic ten minste al .
Hoeveel is de afstand aan de linkerkant van de bevestiging tot zijkant warmtepomp?
Mooi 15 cm zo te zien .djpeterl1 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 21:20:
Bedoel je dit?
[Afbeelding]
Heb ook een half jaar gewacht en uiteindelijk bij Rimco een Poolse kocht, daar zijn er blijkbaar genoeg op voorraad
Zit de warmtepomp 5 cm binnen de opsluitbandjes bij mijn .
Ik wacht wel tot mijn warmtepomp in Nederland geleverd wordt .
Garantie moet je wel in Polen proberen te krijgen als je een probleem hebt
Dan zou ik een stuk grotere WP nodig hebben volgens deze berekening, terwijl ik met de bestaande formule voldoende vermogen heb, inclusief Sww bereiding en radiatoren.Gary199 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 11:16:
De Koevlaas2 "formule" is goed hanteerbaar i.g.v. vloerverwarming. In een situatie met radiatoren is de uitkomst minder goed hanteerbaar. Dit vindt m.i. zijn oorzaak in gebrekkige afgifte door de radiatoren bij Ta temperaturen < 36*C waardoor in voor- en naseizoen het verbruik hoger is dan in de formule is verwerkt en dat gedurende 4 maanden per seizoen.
Dus ik zou dit nooit aan iemand adviseren.
19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Gelukkig staat dan ook alleen de koevlaas formule in de startpost 😉Motorfret schreef op zondag 7 mei 2023 @ 01:47:
[...]
Dan zou ik een stuk grotere WP nodig hebben volgens deze berekening, terwijl ik met de bestaande formule voldoende vermogen heb, inclusief Sww bereiding en radiatoren.
Dat is prima, aan de rechterkant heb je een inspectie luikje, daar moet je wel bij kunnen.Herw76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:46:
[...]
Mooi 15 cm zo te zien .
Heb er ook goed overna moeten denken, maar mijn beredeneren was; aanschaf € 4600, subsidie € 3000, besparing per jaar ca € 1800, financieel loop je dus geen risico. Mocht de wp defect gaan koop je gewoon een nieuwe (niet echt goed voor het milieu)
Garantie haal je altijd bij het bedrijf dat hem aan jou verkocht heeft.Herw76 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 23:46:
[...]
Mooi 15 cm zo te zien .
Dus als je een Pools/Duits/Spaans/Swahili apparaat in Nederland koopt, ga je met de Nederlandse leverancier in gesprek.
Maar ik begrijp je zorgen.
Ik had ze eerst ook, maar toch voor een Pools apparaat gekozen dat inmiddels in doos in mijn garage staat.
Meld hier maar je echte gasverbruik t.t.v. je gasketel-periode.Motorfret schreef op zondag 7 mei 2023 @ 01:47:
[...]
Dan zou ik een stuk grotere WP nodig hebben volgens deze berekening, terwijl ik met de bestaande formule voldoende vermogen heb, inclusief Sww bereiding en radiatoren.
Het is van belang rekening te houden met het aantal stookuren in een seizoen.
Een woning warm houden op 19*C betekent een korter stookseizoen dan wanneer iemand de woning stookt op 21*C
Het betekent dat je minder stookt in een milder voor- en najaar.
Het verbruik zal minder zijn maar de sCOP verandert nog meer en verstoort een correcte berekening van de werkelijke behoefte aan kW en kWh.
Koevlaas2 helpt bij het bepalen van de denk richting, welke "afslag" je moet nemen vraagt wat bredere basis aan gegevens.
Bij het bepalen van de keuze in vermogen uitsluitend of nagenoeg alleen rekening houden met pendelgedrag doet geen recht aan de werkelijke behoefte tijdens defrost-temperatuur. Weinig merken maken gebruik van een dynamische injectieregeling om bij lage temperaturen het vermogen constant op max te kunnen houden. ( zie de specs in de folders )
Bij het bepalen van WP vermogen kom je in feite niet om de min en max behoefte heen. Kiezen op basis van het gemiddelde bezorgt je een WP met te weinig vermogen in de winter en tevens pendelgedrag in het milde voor- en naseizoen.
Pendelen kun je beinvloeden, te weinig vermogen alleen door er een jas bij aan te trekken of in bed te duiken.
[Voor 27% gewijzigd door Gary199 op 07-05-2023 10:41]
Waar zou een 9kW J 1fase in het buitenland nog redelijk rap beschikbaar zijn denken jullie?
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
Polen, bij Nawrockipadoempats schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:42:
Waar zou een 9kW J 1fase in het buitenland nog redelijk rap beschikbaar zijn denken jullie?
https://www.ebay.de/itm/3...3D%7Ctkp%3ABk9SR_bblt_-YQ
voor Eur 200,- binnen 36 uur
[Voor 54% gewijzigd door Gary199 op 07-05-2023 13:24]
2700 kuub.Gary199 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:49:
[...]
Meld hier maar je echte gasverbruik t.t.v. je gasketel-periode.
Het is van belang rekening te houden met het aantal stookuren in een seizoen.
Een woning warm houden op 19*C betekent een korter stookseizoen dan wanneer iemand de woning stookt op 21*C
Het betekent dat je minder stookt in een milder voor- en najaar.
Het verbruik zal minder zijn maar de sCOP verandert nog meer en verstoort een correcte berekening van de werkelijke behoefte aan kW en kWh.
Koevlaas2 helpt bij het bepalen van de denk richting, welke "afslag" je moet nemen vraagt wat bredere basis aan gegevens.
Bij het bepalen van de keuze in vermogen uitsluitend of nagenoeg alleen rekening houden met pendelgedrag doet geen recht aan de werkelijke behoefte tijdens defrost-temperatuur. Weinig merken maken gebruik van een dynamische injectieregeling om bij lage temperaturen het vermogen constant op max te kunnen houden. ( zie de specs in de folders )
Bij het bepalen van WP vermogen kom je in feite niet om de min en max behoefte heen. Kiezen op basis van het gemiddelde bezorgt je een WP met te weinig vermogen in de winter en tevens pendelgedrag in het milde voor- en naseizoen.
Pendelen kun je beinvloeden, te weinig vermogen alleen door er een jas bij aan te trekken of in bed te duiken.
Heb aan mijn 12kw WP eerder teveel dan te weinig. (incl sww, defrosts, etc)
Vandaar mijn opmerking dat een factor 9 ipv 8 in de koevlaas formule echt totaal onnodig is.
19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Op basis van Koevlaas2:Motorfret schreef op zondag 7 mei 2023 @ 14:58:
[...]
2700 kuub.
Heb aan mijn 12kw WP eerder teveel dan te weinig. (incl sww, defrosts, etc)
Vandaar mijn opmerking dat een factor 9 ipv 8 in de koevlaas formule echt totaal onnodig is.
2700 x 8 / 1650 = 13kW
2700 x 9 /3500 = 7kW gemiddelde behoefte
Behoefte bij defrosts en -10 is dan te stellen op 2 x 7 = 14kW
( wie stookt met 19*C kamertemperatuur en het gasverbruik omrekent met de Koevlaas formule komt bij =<-6*C eerder vermogen te kort dan wie de kamer gemiddeld 2*C hoger stookt. Daar "zorgt" de Carnot formule voor )
Geen spectaculair verschil en bij gemiddelde behoefte is het 1/2 x (14 - 13) = 1/2kW
Op de grens van net wel en net niet trekt die ene kW de taak beter.
Verwarmen in de winter is een kwestie van "stapelen".
Hier staat momenteel de aan/uit op 23*C
Zonnetje schijnt en het is buiten 16*C. Helemaal zonder verwarming is nog wat kil.
Ik zie een WP J 9kW op 19Hz en 28*C Ta ( 90% radiatoren )
Vanaf plm. 13.00 uur is de WP door de Therm. uitgeschakeld.
Dat duurt vermoedelijk tot 21.00 - 22.00
Geen pendelen, de uit-periode is minimaal 60 minuten zonder kunstgrepen.
En een beetje verwarmen bij een COP van 6 kost Eur 0,25 gedurende een middag.
De grote angst voor pendelen stamt uit de tijd van niet-moduleren en een lage kamertemperatuur. Daar helpt een trui en een aan/uit plus aan de onderkant van de stooklijn een graad extra.
Ik heb al even gezocht naar driewegklep maar ik kon het niet vinden dus ik hoop dat iemand me kan helpen.
Bij mijn ouders heb ik een J 7kW geplaatst met een veerbediende (Caleffi) driewegklep. Voorheen was het keurig dat de klep bij tapwater verwarmen om ging, en daarbuiten stroomloos was. Alleen nu hebben we de kabels even losgehaald en weer terug gedaan om ze netjes weg te werken en de klep staat standaard op de tapwater modus en gaat pas om bij het verwarmen/koelen.
Ik heb N op de printplaat doorverbonden aan de blauwe kabel van de driewegklep, en C doorverbonden aan de bruine. Als ik in het test menu zeg "tapwater", dan wordt N-C op de printplaat 0 V, als ik zeg verwarmen dan staat er 230V op. Dat lijkt me verkeerd om?
De klep zelf lijkt prima te werken, ik heb het idee dat ik in het kabels veranderen wat heb omgewisseld maar ik zie even niet meer wat.
Het zijn lange dagen geweest, ik zal vast iets over het hoofd zien. Functie-technisch werkt het als ik de driewegklep koppel aan NO maar dan staat er dus zo goed als continue stroom op die klep. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Bij mijn ouders heb ik een J 7kW geplaatst met een veerbediende (Caleffi) driewegklep. Voorheen was het keurig dat de klep bij tapwater verwarmen om ging, en daarbuiten stroomloos was. Alleen nu hebben we de kabels even losgehaald en weer terug gedaan om ze netjes weg te werken en de klep staat standaard op de tapwater modus en gaat pas om bij het verwarmen/koelen.
Ik heb N op de printplaat doorverbonden aan de blauwe kabel van de driewegklep, en C doorverbonden aan de bruine. Als ik in het test menu zeg "tapwater", dan wordt N-C op de printplaat 0 V, als ik zeg verwarmen dan staat er 230V op. Dat lijkt me verkeerd om?
De klep zelf lijkt prima te werken, ik heb het idee dat ik in het kabels veranderen wat heb omgewisseld maar ik zie even niet meer wat.
Het zijn lange dagen geweest, ik zal vast iets over het hoofd zien. Functie-technisch werkt het als ik de driewegklep koppel aan NO maar dan staat er dus zo goed als continue stroom op die klep. Dat lijkt me niet de bedoeling.
WP:3.5 kW MHI ZS-W, aroSTOR 270L, 3120WP oost, 1560WP west op SMA SB-3.6
Zo, heb mij vanmiddag even kwaad gemaakt.. 
Heb het opsluitbandje niet verplaatst maar er eentje bijgelegd met daartussen een nieuw grindbakje.
De buurman, die timmerman is, was net terug van een weekeindje met zijn camper en kon mooi weer even zijn grote haakse slijper van 22cm lenen want met mijn kleine slijptol met 12,5cm diamantschijf red ik het niet..
Was ook net op tijd klaar voor de regen..

Heb het opsluitbandje niet verplaatst maar er eentje bijgelegd met daartussen een nieuw grindbakje.
De buurman, die timmerman is, was net terug van een weekeindje met zijn camper en kon mooi weer even zijn grote haakse slijper van 22cm lenen want met mijn kleine slijptol met 12,5cm diamantschijf red ik het niet..
Was ook net op tijd klaar voor de regen..
Het wordt nu zomer, de warmtepomp komt hier stil te staan. Hiermee ook de inwendige pomp en mijn extra pomp voor het CV-water. Moet ik hier nog wat voor doen? Is de ervaring dat de pomp echt vast gaat zitten na een seizoen stilstand?
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Gaat de pomp niet af en toe even draaien om vastzitten te voorkomen? Tenzij je hem hard uitzet, dus stroom eraf.. Het lijkt mij dat zo'n apparaat hier wel een programma voor heeft.Noutie schreef op zondag 7 mei 2023 @ 21:07:
Het wordt nu zomer, de warmtepomp komt hier stil te staan. Hiermee ook de inwendige pomp en mijn extra pomp voor het CV-water. Moet ik hier nog wat voor doen? Is de ervaring dat de pomp echt vast gaat zitten na een seizoen stilstand?
Ik heb het nooit gelezen. Maar er is natuurlijk weinig tegen om in de timer de wp een half uurtje per week aan te zetten.Tranquility schreef op maandag 8 mei 2023 @ 08:47:
[...]
Gaat de pomp niet af en toe even draaien om vastzitten te voorkomen? Tenzij je hem hard uitzet, dus stroom eraf.. Het lijkt mij dat zo'n apparaat hier wel een programma voor heeft.
Als je een SWW vat hebt is het natuurlijk helemaal geen issue.. 

Waarom laat je hem niet gewoon aanstaan op bijv. verwarmen naar 15 graden. Dan blijft sowieso je pomp nog water rondpompen. Of je zet hem op koelen en gebruikt de WP gewoon ook in de zomer (ik ga dat sowieso doen, wil niet meer zonder).FransvWoerkom schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:24:
[...]
Ik heb het nooit gelezen. Maar er is natuurlijk weinig tegen om in de timer de wp een half uurtje per week aan te zetten.
Als je hem uitzet via de controller, weet ik niet of je pomp in de achtergrond nog wat doet.
[Voor 10% gewijzigd door Krilo_89 op 08-05-2023 11:57]
Je wil toch niet 24/7 de pomp in werking hebben de helft van het jaar terwijl er niets valt te verwarmen. Zomaar 30 watt wat je staat te verwerken voor werkelijk nietsKrilo_89 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 11:57:
[...]
Waarom laat je hem niet gewoon aanstaan op bijv. verwarmen naar 15 graden. Dan blijft sowieso je pomp nog water rondpompen. Of je zet hem op koelen en gebruikt de WP gewoon ook in de zomer (ik ga dat sowieso doen, wil niet meer zonder).
Als je hem uitzet via de controller, weet ik niet of je pomp in de achtergrond nog wat doet.
Panasonic 9kW 1fase Monobloc | Atlantic Explorer v4 270L | SMA 5kW - 7120wp + GoodWe 8kW 10560wp = 17680wp
Elke moderne CV ketel pompt even kort elke 24u zolang de stekker erin zit, ook wanneer er geen enkele verwarmingsvraag is.
Je mag toch aannemen dat een WP dat ook doet.
De panasonic niet. Hier hoeft die al weken niet meer te verwarmen en de wattage blijft strak 8.5w en soms gaat die 2 uurtjes naar 11w maar dat kan nooit de pomp zijn. Dus sowieso niet elke 24u dat die de pomp even laat gaan.ASW1 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:14:
Elke moderne CV ketel pompt even kort elke 24u zolang de stekker erin zit, ook wanneer er geen enkele verwarmingsvraag is.
Waarom zou dat de pomp niet kunnen zijn? Ik geloof dat de pomp van de CV hier in de zomer hooguit een minuut draait per dag, misschien is het zelfs nog korter. Ik vraag me af of je dat wel terug gaat zien in je metingen, hangt natuurlijk ook af van je meetresolutie.padoempats schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:18:
[...]
De panasonic niet. Hier hoeft die al weken niet meer te verwarmen en de wattage blijft strak 8.5w en soms gaat die 2 uurtjes naar 11w maar dat kan nooit de pomp zijn.
Toch wel interessant om te weten waar die 11 Watt naar toe gaan.padoempats schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:18:
[...]
De panasonic niet. Hier hoeft die al weken niet meer te verwarmen en de wattage blijft strak 8.5w en soms gaat die 2 uurtjes naar 11w maar dat kan nooit de pomp zijn. Dus sowieso niet elke 24u dat die de pomp even laat gaan.
Wie zich druk maakt om 8,5W wil toch weten welk belangrijk werk er voor 11W gedurende 2 uur wordt verricht. Zal niet voor de lol zijn
Bij mij blijft de WP aan. Kan het ding doen wat ie wil en is ie te benaderen via de Cloud.
Mijn meetresolutie is elke 10s via modbus. 3w extra (dus soms staat die 2 uur op 11w ipv 8w) is te weinig om de pomp te kunnen laten draaien. Minimum heb ik gemeten op 11w bij 7L/min.ASW1 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:22:
[...]
Waarom zou dat de pomp niet kunnen zijn? Ik geloof dat de pomp van de CV hier in de zomer hooguit een minuut draait per dag, misschien is het zelfs nog korter. Ik vraag me af of je dat wel terug gaat zien in je metingen, hangt natuurlijk ook af van je meetresolutie.
Daarbij zou je verwachten dat ook de waarde van liters/min zich zou aanpassen van 0 naar 'iets', maar ook die blijft op 0
Misschien worden de liters slechts getoond indien de WP werkelijk in bedrijf is en even de rotor laten ronddraaien vertaalt zich m.i. ook niet in meetbare liters i.g.v. een cv pomp. Je kunt er vergif op innemen dat die 11 Watt ergens aan wordt besteed.padoempats schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:26:
[...]
Mijn meetresolutie is elke 10s via modbus. 3w extra (dus soms staat die 2 uur op 11w ipv 8w) is te weinig om de pomp te kunnen laten draaien. Minimum heb ik gemeten op 11w bij 7L/min.
Daarbij zou je verwachten dat ook de waarde van liters/min zich zou aanpassen van 0 naar 'iets', maar ook die blijft op 0
Hier een overzicht van de afgelopen 2 dagen:Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:25:
[...]
Toch wel interessant om te weten waar die 11 Watt naar toe gaan.
Wie zich druk maakt om 8,5W wil toch weten welk belangrijk werk er voor 11W gedurende 2 uur wordt verricht. Zal niet voor de lol zijn
Bij mij blijft de WP aan. Kan het ding doen wat ie wil en is ie te benaderen via de Cloud.
Ik gebruik de cloud/wifi module niet, maar heb er een heishamon inzitten. De golvende beweging lijkt sterk afhankelijk te zijn van de buitentemperatuur, maar het golft tussen de 8 - 9 watt. De piek van 2 uur is ook maar iets van 1.5w (dus niet de 3w die ik eerder noemde).
Dit patroon is niet consistent, de ene keer dit gebruik 30u later, soms 2 dagen later
Ik zou willen weten wat er gebeurt maar ik heb niet zo'n Heisa ding.padoempats schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:33:
[...]
Hier een overzicht van de afgelopen 2 dagen:
[Afbeelding]
Ik gebruik de cloud/wifi module niet, maar heb er een heishamon inzitten. De golvende beweging lijkt sterk afhankelijk te zijn van de buitentemperatuur, maar het golft tussen de 8 - 9 watt. De piek van 2 uur is ook maar iets van 1.5w (dus niet de 3w die ik eerder noemde).
Dit patroon is niet consistent, de ene keer dit gebruik 30u later, soms 2 dagen later
Bij mij zijn de Isolatie, VO en Ta waar ik geld en tijd in investeer.
Kamstrup zegt me of dat succes heeft en op de data en de COP laat ik Carnot los.
Maar, zou de data die jij hebt willen kunnen verklaren, dat zeker.
Kan me voorstellen dat het uitlezen van sensoren ook iets neemt en mogelijk doorloopt de elektronica ook enige cheque activiteit.
[Voor 5% gewijzigd door Gary199 op 08-05-2023 12:41]
Wat ik eruit haal is dat de pomp sowieso niet elke 24u (kortstondig) wordt aangeslingerd en ook niet over een periode van 2 weken dat kan herleiden.Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:38:
[...]
Ik zou willen weten wat er gebeurt maar ik heb niet zo'n Heisa ding.
Bij mij zijn de Isolatie, VO en Ta waar ik geld en tijd in investeer.
Kamstrup zegt me of dat succes heeft en op de data en de COP laat ik Carnot los.
Maar, zou de data die jij hebt willen kunnen verklaren, dat zeker.
Hoe groot is het risico uberhaupt dat een pomp 'vastloopt' / defect gaat als deze 5 maanden niet draait?
Afzetting van sludge op de rotor en het lager. Draaien voorkomt het vast raken van die delen.padoempats schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:40:
[...]
Wat ik eruit haal is dat de pomp sowieso niet elke 24u (kortstondig) wordt aangeslingerd en ook niet over een periode van 2 weken dat kan herleiden.
Hoe groot is het risico uberhaupt dat een pomp 'vastloopt' / defect gaat als deze 5 maanden niet draait?
De vraag was meer, hoe groot is het risicoGary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:43:
[...]
Afzetting van sludge op de rotor en het lager. Draaien voorkomt het vast raken van die delen.
Deze "golfbeweging" en het patroon tussen 9 en 14 uurpadoempats schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:33:
[...]
Hier een overzicht van de afgelopen 2 dagen:
[Afbeelding]
zou bij mij met de spanning op mijn huisaansluiting kunnen correleren.
Jij hebt ook nog wat aan pv op het dak liggen - leg beide patronen over elkaar,
misschien is dan wat te zien.
Dat is in elk geval niet zo, bij mij tonen grafieken flow van de WP zelf en mijn Kamstrup exact 't zelfde patroon, ook de afgelopen 2 weken waarin de WP dagen 'uit' stond.Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:32:
[...]
Misschien worden de liters slechts getoond indien de WP werkelijk in bedrijf is en even de rotor laten ronddraaien vertaalt zich m.i. ook niet in meetbare liters i.g.v. een cv pomp. Je kunt er vergif op innemen dat die 11 Watt ergens aan wordt besteed.
Panasonic WH-MDC07J3E5/PAW-TD20C1E5 met Heishamon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh batterijsysteem, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia e-niro MY20
Good catch! In grafana even WP watt, buitentemp en voltage op die fase door elkaar geplot. De correlatie met voltage is sterker dan de temperatuur:dunklefaser schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:00:
[...]
Deze "golfbeweging" en het patroon tussen 9 en 14 uur
Dat zal zo zijn, maar de vraag blijft waarom ze tonen wat ze tonenblb4 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:01:
[...]
Dat is in elk geval niet zo, bij mij tonen grafieken flow van de WP zelf en mijn Kamstrup exact 't zelfde patroon, ook de afgelopen 2 weken waarin de WP dagen 'uit' stond.
dat grafieken een keer hetzelfde beeld tonen zegt weinig.padoempats schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:17:
[...]
Good catch! In grafana even WP watt, buitentemp en voltage op die fase door elkaar geplot. De correlatie met voltage is sterker dan de temperatuur:
[Afbeelding]
Het zegt veel meer als ze ongelijk zijn.
@padoempats Ik zie dezelfde soort correlatie voor alle elektrische apparaten die ik afzonderlijk kan monitoren.
Voorbeeld:
Voorbeeld:
[Voor 63% gewijzigd door dunklefaser op 08-05-2023 13:31]
Definieer 'een keer'? Ik heb heel wat dagen bekeken en overal dezelfde correlatie. Dit is gewoon een screenshot in reactie om het te laten zien dat die voor voltage sterker is dan temperatuur. Bij momenten dat de voltage snel schommelt, schommelt ook de gemeten wattage over de modbus meter. Voor mij alleen maar sterker bewijs dat ze gerelateerd aan elkaar zijn. De temperatuur kan ik wel afschrijven, die laat ook momenten zien dat het patroon tegenovergesteld gaat.Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:21:
[...]
dat grafieken een keer hetzelfde beeld tonen zegt weinig.
Het zegt veel meer als ze ongelijk zijn.
Maar waar gaat het over, verschil tussen 0-1watt. Het ging over de vraag, gaat de panasonic bij lange inactiviteit zelfstandig runs maken met de pomp. Obv verbruik is het antwoord sowieso nee. In ieder geval niet binnen een week interval.
"een keer" = geen keer ( uitgangspunt m.b.t. statistiek; toevalstreffers uitsluiten )padoempats schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:57:
[...]
Definieer 'een keer'? Ik heb heel wat dagen bekeken en overal dezelfde correlatie. Dit is gewoon een screenshot in reactie om het te laten zien dat die voor voltage sterker is dan temperatuur. Bij momenten dat de voltage snel schommelt, schommelt ook de gemeten wattage over de modbus meter. Voor mij alleen maar sterker bewijs dat ze gerelateerd aan elkaar zijn. De temperatuur kan ik wel afschrijven, die laat ook momenten zien dat het patroon tegenovergesteld gaat.
Maar waar gaat het over, verschil tussen 0-1watt. Het ging over de vraag, gaat de panasonic bij lange inactiviteit zelfstandig runs maken met de pomp. Obv verbruik is het antwoord sowieso nee. In ieder geval niet binnen een week interval.
Er zijn meerdere waarnemingen nodig om iets met => 80% zekerheid te kunnen beweren. Rekenmethodes en vaststellen aantal waarnemingen vooraf te bepalen
Maar als er wel een verband is, ga je niet vinden dat er geen verband is. En als je wel een toevalstreffer hebt dat er geen verband lijkt, is dat geen bewijs dat er geen verband is. Ik heb heel wat dagen (keren?) bekeken, en allemaal heel sterk verband. Maar voor jou is het een bewijs dat er wel een verband is, pas als je een keer geen verband ziet?Gary199 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:10:
[...]
"een keer" = geen keer ( uitgangspunt m.b.t. statistiek; toevalstreffers uitsluiten )
Er zijn meerdere waarnemingen nodig om iets met => 80% zekerheid te kunnen beweren. Rekenmethodes en vaststellen aantal waarnemingen vooraf te bepalen

Denk dat we deze discussie maar kunnen laten, heeft geen enkel verband (

[Voor 8% gewijzigd door padoempats op 08-05-2023 14:22]
Nee, alleen maar positieve uitkomsten van tenminste x aantal zijn voldoende.padoempats schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:15:
[...]
Maar als er wel een verband is, ga je niet vinden dat er geen verband is. En als je wel een toevalstreffer hebt dat er geen verband lijkt, is dat geen bewijs dat er geen verband is. Ik heb heel wat dagen (keren?) bekeken, en allemaal heel sterk verband. Maar voor jou is het een bewijs dat er wel een verband is, pas als je een keer geen verband ziet?
Denk dat we deze discussie maar kunnen laten, heeft geen enkel verband () meer met Panasonic WPs
Gaat toch om "vaststellen" wel of niet pompgebruik tijdens nul fases ?
Dit is ook goed verklaarbaar (doelredeneringdunklefaser schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:00:
[...]

Hij staat niet voor 'niets' aan toch, want je pomp draait zodat hij niet vast komt te staan. Dat was de vraag toch?padoempats schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:08:
[...]
Je wil toch niet 24/7 de pomp in werking hebben de helft van het jaar terwijl er niets valt te verwarmen. Zomaar 30 watt wat je staat te verwerken voor werkelijk niets
Maar jij zet de WP dus compleet uit, tenzij je de vloer gaat verwarmen? Je doet er dus ook geen SWW mee begrijp ik? Hoeveel bespaar je hier ongeveer mee ten opzichte van de WP in standby modus laten staan? En schakel je zelf de WP aan/uit wanneer je temp in huis te laag is bijv.? Ben benieuwd hoe je dit doet.
Ja ik doe incidenteel SWW (als booster voor mn warmtepompboiler), dat is gemiddeld 1x in de week. Verder schakel ik puur op thermostaat (zelf thermostaat gemaakt in domoticz, wp aangestuurd door heishamon en zigbee temperatuursensor in de woonkamer). En wil binnenkort gaan koelen (eerste zomerseizoen met de wp, dus zal ervaren hoe dit gaat). De pomp gaat niet volledig uit, maar staat dan gewoon standby (8w verbruik).Krilo_89 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:47:
[...]
Hij staat niet voor 'niets' aan toch, want je pomp draait zodat hij niet vast komt te staan. Dat was de vraag toch?
Maar jij zet de WP dus compleet uit, tenzij je de vloer gaat verwarmen? Je doet er dus ook geen SWW mee begrijp ik? Hoeveel bespaar je hier ongeveer mee ten opzichte van de WP in standby modus laten staan? En schakel je zelf de WP aan/uit wanneer je temp in huis te laag is bijv.? Ben benieuwd hoe je dit doet.
Lijkt mij overdreven om de pomp 24/7 te laten draaien als er 5-6 maanden lang geen enkele warmtevraag zal zijn. Ben ook zeker geen fan van WAR-only, dan krijg je dit.
Of een combinatie van netspanning en temperatuur. Hogere netspanning levert meer verlies in gelijkrichters en hogere temperatuur geeft meer verlies in de thermistors.dunklefaser schreef op maandag 8 mei 2023 @ 13:00:
[...]
Maar als mijn WP 'draait' en het huis op 22 graden houdt en de SWW op 47, dan gaat hij op dagen als vandaag niet aan, tenzij er gedouched is. De gehele dag staat hij dus 'uit', maar zal gerust wat stroom verbruiken als af en toe de pomp op 9 liter per minuut rondpompt. Is dat wat je bedoeld of doe jij echt je WP uitschakelen wanneer je temp in je huis bereikt is en schakel je hem weer aan wanneer de sensoren zeggen dat het te koud wordt?padoempats schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:19:
[...]
Lijkt mij overdreven om de pomp 24/7 te laten draaien als er 5-6 maanden lang geen enkele warmtevraag zal zijn. Ben ook zeker geen fan van WAR-only, dan krijg je dit.
Je hebt denk ik 3 niveaus van 'uit':Krilo_89 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:07:
[...]
Maar als mijn WP 'draait' en het huis op 22 graden houdt en de SWW op 47, dan gaat hij op dagen als vandaag niet aan, tenzij er gedouched is. De gehele dag staat hij dus 'uit', maar zal gerust wat stroom verbruiken als af en toe de pomp op 9 liter per minuut rondpompt. Is dat wat je bedoeld of doe jij echt je WP uitschakelen wanneer je temp in je huis bereikt is en schakel je hem weer aan wanneer de sensoren zeggen dat het te koud wordt?
1. Volledig uit, geen spanning erop (met een externe schakelaar)
2. Uit via controller/CNx (pomp loopt niet, staat standby)
3. Pomp loopt en wacht totdat Tr/Ta onder bepaald niveau komt om de compressor weer aan te slingeren
Wat ik doe is niveau 2, de pomp een Off status geven (via heishamon) als temp > setpoint is. Is temp < setpoint, dan krijgt de wp een 'On' status, en slingert de pomp en compressor aan en blijft verwarmen totdat er weer een 'Off' commando komt, om dan compressor en pomp uit te zetten. In de winter betekent dat voor mij maar 1x aan en uit elke 24u met lange rustige runs (25 Ta) en een woonkamer temp wat schommelt tussen de 20.4 en 20.8 graden, dus erg constant.
Jij draait volgens mij op WAR-only (niveau 3)? Dan zal je stooklijn nu laag genoeg zijn en de Ta/Tr hoog genoeg om de compressor/fan niet op te starten, maar de WP blijft maar pompen om die temperaturen in de gaten te houden. Zal zomaar 20 watt extra zijn, beetje afhankelijk van de weerstand in je leidingwerk, terwijl je weet dat die de aankomende ±5 maanden geen warmtevraag zal krijgen. Zonde van het verbruik (en slijtage) van de pomp toch? Als je SWW doet, gaat je pomp regelmatig genoeg aan om het eerder genoemde 'vastlopen' te voorkomen. Je WP in DHW-only zetten lijkt me deze periode een mooie middenweg ?
[Voor 4% gewijzigd door padoempats op 09-05-2023 11:50]
Vandaag belde de leverancier/installateur die ik vorig jaar opdracht gegeven heb voor een plit unit KIT-WC05J3E5 dat was toen nog type k dacht ik en had begin dit jaar al gesproken met de leverancier dat dit type J ging worden.
Maar hij belde vandaag dat de levering pas volgend jaar minimaal gaat worden en eigenlijk het allemaal nog niet duidelijk is.
Nu krijg ik wat anders aangeboden, maar ik zou liever een monoblock plaatsen.
Twijfel nu of ik andere leverancier/installateur zal zoeken of ander type wp.
Maar hij belde vandaag dat de levering pas volgend jaar minimaal gaat worden en eigenlijk het allemaal nog niet duidelijk is.
Die kit is geen monobloc. Als je liever een monobloc hebt, moet je die bestellen. Ik heb van Carboy begrepen dat de MDC05J geen leveringsproblemen heeft.SpikeHome schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:05:
Vandaag belde de leverancier/installateur die ik vorig jaar opdracht gegeven heb voor een plit unit KIT-WC05J3E5 dat was toen nog type k dacht ik en had begin dit jaar al gesproken met de leverancier dat dit type J ging worden.
klopt maar de installateur die ik na veel moeite gevonden heb doet alleen maar splits en wilde niet naar een mono.FransvWoerkom schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:10:
[...]
Die kit is geen monobloc. Als je liever een monobloc hebt, moet je die bestellen. Ik heb van Carboy begrepen dat de MDC05J geen leveringsproblemen heeft.
Als Carboy er ook een installateur bij heeft

[Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 09-05-2023 12:14]
Wat dacht je van beide ? Monoblock en zelf monteren. Elektrisch (deels) laten doen, heb je gelijk een inst. factuur voor de subsidieSpikeHome schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:05:
Bij een volgende installatie zou ik koperbuis nemen i.p.v. de dure knelkoppelingen.
Ben je ook rond de WP van de roestende staalbuizen af. Niks buigen doch de fraaie k en k bochten monteren.
[Voor 18% gewijzigd door Gary199 op 09-05-2023 12:46]
Tja met een ervaren (betaalde) hulp erbij zou ik er wel aan beginnen.Gary199 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:39:
[...]
Wat dacht je van beide ? Monoblock en zelf monteren. Elektrisch (deels) laten doen, heb je gelijk een inst. factuur voor de subsidie
Bij een volgende installatie zou ik koperbuis nemen i.p.v. de dure knelkoppelingen.
Ben je ook rond de WP van de roestende staalbuizen af. Niks buigen doch de fraaie k en k bochten monteren.
Maar in mijn uppie niet zo gauw.
Een devies zou kunnen zijn: : wat een ander kan moet ik toch ook kunnen leren".SpikeHome schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Tja met een ervaren (betaalde) hulp erbij zou ik er wel aan beginnen.
Maar in mijn uppie niet zo gauw.
Probeer wat broddelwerk, kun je ervaren of je er echt helemaal niets van bakt.
Iedereen is ooit van nul begonnen.
Er zijn goede schema's voldoende voor iedere situatue.
Alleen maar splits, merkwaardige installateur met een vooroordeel die snel even wat F-gassen uren en bij pakt. Zou ik wantrouwen.SpikeHome schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 12:12:
[...]
klopt maar de installateur die ik na veel moeite gevonden heb doet alleen maar splits en wilde niet naar een mono.
Als Carboy er ook een installateur bij heeft
Ah duidelijk, ik wilde dat even zeker wetenpadoempats schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:04:
Je hebt denk ik 3 niveaus van 'uit':
1. Volledig uit, geen spanning erop (met een externe schakelaar)
2. Uit via controller/CNx (pomp loopt niet, staat standby)
3. Pomp loopt en wacht totdat Tr/Ta onder bepaald niveau komt om de compressor weer aan te slingeren
Wat ik doe is niveau 2, de pomp een Off status geven (via heishamon) als temp > setpoint is. Is temp < setpoint, dan krijgt de wp een 'On' status, en slingert de pomp en compressor aan en blijft verwarmen totdat er weer een 'Off' commando komt, om dan compressor en pomp uit te zetten. In de winter betekent dat voor mij maar 1x aan en uit elke 24u met lange rustige runs (25 Ta) en een woonkamer temp wat schommelt tussen de 20.4 en 20.8 graden, dus erg constant.
Jij draait volgens mij op WAR-only (niveau 3)? Dan zal je stooklijn nu laag genoeg zijn en de Ta/Tr hoog genoeg om de compressor/fan niet op te starten, maar de WP blijft maar pompen om die temperaturen in de gaten te houden. Zal zomaar 20 watt extra zijn, beetje afhankelijk van de weerstand in je leidingwerk, terwijl je weet dat die de aankomende ±5 maanden geen warmtevraag zal krijgen. Zonde van het verbruik (en slijtage) van de pomp toch? Als je SWW doet, gaat je pomp regelmatig genoeg aan om het eerder genoemde 'vastlopen' te voorkomen. Je WP in DHW-only zetten lijkt me deze periode een mooie middenweg ?

Ik gebruik nu de controller van de Wp zelf als thermostaat, dus als ik een betere (nauwkeurigere) thermostaat heb, kan ik die aansluiten op de CN4 (dacht ik) van de Wp en op die manier ook de Wp alleen inschakelen als de temp in huis onder het setpoint zakt. Dan is dat zoals jij het hebt en heb ik dus geen sluipverbruik.
Ik had het even in de gaten gehouden, maar op jaarbasis kan dat nog aardig wat kWh besparen inderdaad

Dan een vraagje over je temperatuur controle in huis. Als je een kleinere hysterese hebt, zal je Wp eerder aan gaan, omdat je op 20.9 zit bijv. (als je setpoint 21.0 is) of werkt dat niet zo? Want als dat zo is, is het wel netjes als je pomp in de winter maar 1 keer aan gaat of doet je Wp dan in de winter bijv. uren om van 20.4 naar 20.8 te gaan?