Paar dagen geleden voor het eerst sinds half maart weer twee defrosts gehad toen de buitentemperatuur net 4 graden aantikte (en het waarschijnlijk vochtig was).
Om er even achter te komen wat het nou doet met de Ta en huiskamer T heb ik via Heishamon wat pana sensor grafiekjes in plaatje gezet. Vindt het zelf wel interessant daarom deel ik het maar even.
Ter uitleg (voor zover ik het correct heb):
Eerste grafiek is van een losse (Xiaomi) buiten temperatuur meter (aan andere kant van het huis). Daar zie je dat ongeveer kwart voor zes de temperatuur zakte naar bijna 4 graden.
Tweede grafiek is de Eva(porator) outlet temperature, dat bij defrosts de "kanarie" is die vaak zo aangeeft dat er een defrost aan komt want je ziet die sensor om bijna 7 uur ineens omlaag zakken (normaal vrij stabiel). Het is dan al bijna een uurtje 4 graden maar is blijkbaar het aanvriezen begonnen (stond niet naast de WP

).
De "defrost routine" schakelaars met tijden er even bij gezet, die aangeven dat de defrost routine start op het punt dat het Eva Outlet op laagste punt zit. Bij tweede defrost hetzelfde.
De derde geeft de compressor aan die dan even stopt (voor het omkeer gebeuren) en daarna flink gaat blazen om het ijs met warme temperatuur weg te krijgen (als je erbij staat komt er een hele wolk damp van af).
De vijfde geeft de pomp flow aan die natuurlijk op dat moment ook flink aan het werk is om het warme water uit het systeem er doorheen te duwen. De vierde grafiek van de discharge temp laat zien dat die ook even flink omhoog schiet.
De zesde "Outlet Temp" is natuurlijk interessant om te laten zien wat het met de watertemperatuur doet. Zoals te zien is de Ta weer snel op temperatuur. Uiteraard is dit de sensor in het monobloc, maar met de hoge pompsnelheid van dat moment is het water in het systeem ook snel weer op temperatuur.
De zevende geeft even de temperatuur van de woonkamer (vloerverwarming) aan (externe Xiaomi temp sensor), en die heeft er uiteraard helemaal niks van gemerkt (de beton massa om VVW reageert zeer traag uiteraard).
De achtste geeft dan het verbruik aan dat van de continue 0,4 / 0,6 kW even kortstondig naar 4 kW en 5 kW omhoog schiet (voor het defrost proces) maar er ook vrij snel mee klaar is en gaat dan weer naar z'n gebruikelijke 0,4 kW als zo'n beetje laagste verbruik. De normale runs duren meerdere dagen aaneen met 0,4 kW verbruik met saaie grafieken (vandaar deze interessante

)
Ik gebruik geen thermostaat maar alleen de remote ingesteld op Td van 5 C en Ta van 30. Dus de kamertemperatuur is ongeveer halve graad gezakt onder invloed van buitentemp van 7 C (van 24:00) naar 4 C (tot 07:00).
En uiteraard aan de Pana Monobloc 9J geen buffer en overigens ook geen SWW (gaat via WPB).
De defrost cycli van minder dan 10 minuten herinner ik me (van eerste helft maart), evenals de interval van ongeveer anderhalf uur. En bij mij ook steeds tussen 0 en 4 graden. Daarboven niet en daaronder ook niet.
Kortom, heb je weinig defrosts ofwel met flinke intervallen dan is er m.i. weinig aan de hand. Het word m.i. efficiënt door Pana aangepakt. Of het dakje over m'n Pana nog heeft meegeholpen de defrost te temperen, durf ik niet te beweren

.