Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-07 22:56
ErikVers schreef op maandag 24 april 2023 @ 21:48:
[...]
f

Hier draait hij eigenlijk best stabiel. Ik heb hem in afgelopen 14 dagen 1x een run direct zien afbreken voor de rest doet hij het nu perfect. Had pompsnelheid iets verhoogd en de ta target op 28 gezet en kamertemp 21.

Op zonnige dagen bleef hij uit of ging na uur of twee drie uit. Maar vanwege koude weer draait hij nog best veel.

Ben benieuwd hoe het volgende week gaat als hopelijk wat warmer gaat worden.
Ik was er even klaar mee en heb hem afgelopen vrijdag omgezet naar een vaste Ta van 30 i.c.m. de interne thermostaat van de remote.

Dit gaat over het algemeen goed met mooie runs, maar toch nog af en toe onverklaarbare shifts van de doel Ta zoals in onderstaande voorbeeld waardoor hij na een run nogmaals twee keer kort een run wil starten maar direct weer afbreekt door een 'klapperende' doel Ta.

@FransvWoerkom, @padoempats , na eerder bruikbare tips van jullie te hebben ontvangen; zouden jullie eens een blik willen werpen op dit issue?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mllNiO3PTT-4uZGtqb0BAcj5MOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIocdxCELvyi290lOWuDzIPY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-07 23:54

ErikVers

e-Duurzaam

ipoffice schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:58:
[...]

Ik was er even klaar mee en heb hem afgelopen vrijdag omgezet naar een vaste Ta van 30 i.c.m. de interne thermostaat van de remote.

Dit gaat over het algemeen goed met mooie runs, maar toch nog af en toe onverklaarbare shifts van de doel Ta zoals in onderstaande voorbeeld waardoor hij na een run nogmaals twee keer kort een run wil starten maar direct weer afbreekt door een 'klapperende' doel Ta.

@FransvWoerkom, @padoempats , na eerder bruikbare tips van jullie te hebben ontvangen; zouden jullie eens een blik willen werpen op dit issue?

[Afbeelding]
Die "klapperende" TA target komt doordat hij dicht bij de ingestelde ruimte temperatuur zit.
Zoals ik het kan overzien ontkom je hier niet aan. Of je moet op WAR only overgaan met of zonder een externe thermostaat. Dit laatste (icm externe thermostaat zoals bijvoorbeeld de EMOS P5607) is de meest gemakkelijke oplossing.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 09:25
psycho-realm schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:35:
Heren, in de beginpost van dit topic spreken ze over de 1" 3-weg kleppen van het merk tameson. In de beschrijving staat: ". De nominale diameter is 18 mm, de Kv-waarde is 16m3/h (266,7 l/min bij dP=1 bar, water). ". Is dit geen bottleneck als je hebt geïnvesteerd in 28mm/32mm leidingen?

De Ebay link wat @koevlaas2 gebruikt is niet meer werkend @FransvWoerkom @Ep Woody. Wellicht aanpassen als jullie tijd hebben.
Ik vond de 18mm van de Tameson ook maar krapjes en heb deze bij ome Ali besteld.
Dit betreft de 1-1/4" uitvoering die een grotere kogel heeft en een doorlaat van 24mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0VQsUkv9u5jMbe03u3RX5zykaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BW5WMXjW6RanHiIxmUPNDr2X.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYJKllOgfyatAr7yzvWFheyxqFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rsFFhFgzFQiHbzOhHKsd5RsB.jpg?f=user_large

Als je dikke leidingen hebt is deze zeker aan te raden.
De links in de openingpost zijn idd niet echt actueel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:11

dof

ipoffice schreef op woensdag 26 april 2023 @ 11:58:
[...]

[Afbeelding]
Is het niet zo dat de "Outlet Target" naar beneden wordt gedrukt door de interne thermostaat? En dat ie dan onder het mogelijke minimum komt en dus gaat pendelen?

Zou je kunnen controleren door de Ta op 30 te zetten en GEEN thermostaat te gebruiken. Dan blijft je Outlet Target ook op 30 staan. Ik ken je andere instellingen niet dus verder moeilijk te zeggen.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-07 05:53
We overwegen om ons buitenzwembad (2x3m) aan te gaan sluiten op de warmtepomp / zonneboiler combinatie en hiervoor heb ik hetvolgende schema bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3p3zSe8KNO-nsK5bQL5mfy5FbvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X9p38Kd0Cl1FCqCektjWI5oo.png?f=fotoalbum_large

het gedeelte in stippellijnen zou nieuw worden inclusief de 2 3-weg kleppen en de pomp.

wat ik wil:
  • SWW verwarming door de wp moet mogelijk blijven
  • Zwembad verwarming via het SWW spiraal (door middel van de pomp)
  • Zwembad verwarming via de warmtepomp
ik twijfel een beetje omdat het schema en de aansturing er complexer op wordt. daarnaast lijkt het me handig om het zwembad gedeelte af te sluiten in de winter.

zijn er tips om bovenstaande slimmer te doen of minder complex te maken?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-07 12:17
LinuZZ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 06:27:
We overwegen om ons buitenzwembad (2x3m) aan te gaan sluiten op de warmtepomp / zonneboiler combinatie en hiervoor heb ik hetvolgende schema bedacht:
[Afbeelding]

het gedeelte in stippellijnen zou nieuw worden inclusief de 2 3-weg kleppen en de pomp.

wat ik wil:
ik twijfel een beetje omdat het schema en de aansturing er complexer op wordt. daarnaast lijkt het me handig om het zwembad gedeelte af te sluiten in de winter.

toon volledige bericht
Slimmer is in feite gewoon een aparte zwembad warmtepomp te nemen. Die zijn daarvoor gemaakt, hebben titanium warmtewisselaar ingebouwd, aansluitingen voor dikke leidingen, sturen de externe pomp aan zoals het moet, en je kent hem dichtbij het zwembad plaatsen. Voor 1100 heb je een zeer goede van 9kW.
Ik had ook overwogen de panasonic WP met allerlei trucs de jacuzzi te verwarmen, maar uiteindelijk was een aparte WP veel praktischer. Geen gedoe met driewegkleppen, in te graven leidingen etc en ook dat ding kan hem moeiteloos naar 40 graden brengen.
Lang verhaal kort, overweg een zwembadwarmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-07 21:41
Heeft iemand nog praktische tips voor de lamellen? Dit is nu mijn test stukje maar ik twijfel over de hoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J1tJVdkkzHmM5Eiz9Ue87TuL70c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9KH0TYz72EUeI3PFRSFH6ezc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
bazzzzzz schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:58:
Heeft iemand nog praktische tips voor de lamellen? Dit is nu mijn test stukje maar ik twijfel over de hoek.

[Afbeelding]
Ik twijfel over de dikte. Zou denk ik stuk luxaflex aanschaffen en de lamellen in het frame lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-07 21:41
Gary199 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:51:
[...]

Ik twijfel over de dikte. Zou denk ik stuk luxaflex aanschaffen en de lamellen in het frame lijmen.
Ik zal even een schets toevoegen daar wordt het duidelijker van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmGIunEefw4HBFUeQ5OnePqzvy0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2y6ozvTLQwQIJ49SrZBUJyG.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb de lamellen dus onder een hoek van 30mm staan maar ze zijn inderdaad wel 18mm dik. Tussen de lamellen zit 45mm afstand waardoor je dus iedere keer een spleet hebt van 5mm zonder luchtweerstand. Voor de rest raakt de luchtstrook dan de lamellen

@dekokkens @klump4u @hnq heb jullie inmiddels al praktische ervaringen? Qua maten lijk ik nu het dichtst bij dekokkens in de buurt te zitten.

Lamellen dunner dan 18mm zou inderdaad een optie zijn maar dit is wel lekker stevig en kan sowieso een voetbal of iets dergelijks tegenhouden. Ik neig nu meer naar iets meer afstand tussen de lamellen

[ Voor 15% gewijzigd door bazzzzzz op 28-04-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:01

Rzaan

Altijd zoekende

jurjen_g schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:28:
Hij staat en doet het. Morgen nog even het leidingwerk afwerken met armaflex en draadgoot voor de snoeren, en ik doe er nog spanbanden omheen voor de zekerheid, maar voor nu tevreden dat het werkt. Pruttelt rustig op Ta 30 nu, kan wel iets lager maar voor het testen of ie het doet wel zo prettig.
Heb je hem zelf geïnstalleerd?

Wat voor blokken staat hij op? Met welke maat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
bazzzzzz schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:18:
[...]

[Afbeelding]

ik heb de lamellen dus onder een hoek van 30mm staan maar ze zijn inderdaad wel 18mm dik. Tussen de lamellen zit 45mm afstand waardoor je dus iedere keer een spleet hebt van 5mm zonder luchtweerstand. Voor de rest raakt de luchtstrook dan de lamellen
18mm dikte en slechts 5mm spleet zorgt voor turbulentie en flow beperking.
Die lamellen kunnen ook van hout best aanzienlijk dunner. Ook de hoek naar beneden zorgt voor weerstand, maar schuin moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07 09:59
Rzaan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:22:
[...]

Heb je hem zelf geïnstalleerd?

Wat voor blokken staat hij op? Met welke maat?
Samen met een installateur (gevonden via hier, @busscherski ). Hij het meeste werk, ik de hulphandjes. Ik heb wel het meeste materiaal zelf ingekocht, ook de warmtepomp en wpboiler.

Hij staat op te kleine 60.cm voeten, maar inmiddels heb ik er ook 2 aluminium profielen van 1.80 meter onder vastgezet, die weer vastzitten aan de hele zonnepanelen installatie, plus nog wat extra tegengewicht. Het gewicht van de wp (en dempen van de trillingen) wordt nu voornamelijk gedragen door de 2 kleine Bigfoots, het rechtop houden /voorkomen van kantelen door de alu profielen, geassisteerd door een spanband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:01

Rzaan

Altijd zoekende

jurjen_g schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:39:
[...]

Samen met een installateur (gevonden via hier, @busscherski ). Hij het meeste werk, ik de hulphandjes. Ik heb wel het meeste materiaal zelf ingekocht, ook de warmtepomp en wpboiler.

Hij staat op te kleine 60.cm voeten, maar inmiddels heb ik er ook 2 aluminium profielen van 1.80 meter onder vastgezet, die weer vastzitten aan de hele zonnepanelen installatie, plus nog wat extra tegengewicht. Het gewicht van de wp (en dempen van de trillingen) wordt nu voornamelijk gedragen door de 2 kleine Bigfoots, het rechtop houden /voorkomen van kantelen door de alu profielen, geassisteerd door een spanband.
Mijn WP komt op de grond, naast mijn huis.
Ik hoopte eigenlijk aan BigFoots van 60 cm voldoende te hebben.
De volgende maat (die ik kan vinden) is 100 cm.
Dan wordt de grindbak eronder ook meteen een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

LinuZZ schreef op donderdag 27 april 2023 @ 06:27:
[Afbeelding]

wat ik wil:

toon volledige bericht
pak gewoon een losse 5kW panasonic monoblok voor je zwembad met een losse titanium warmtewisselaar.

de unit kan het wel maar de efficientie onder de streep is ver te zoeken omdat je moet schakelen tussen de verschillende zones en dus met veel hogere aanvoertemperaturen moet gaan draaien. dat kost je comfort en harde knaken op de energierekening. nog afgzien van de herrie die de machine moet maken...

je hebt trouwens alleen de extra printplaat nodig om de zwembad en pompaansluitingen te krijgen. als je dat echt wilt hebt ik er nog wel eentje...

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 28-04-2023 12:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
Rzaan schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:40:
[...]
Mijn WP komt op de grond, naast mijn huis.
Ik hoopte eigenlijk aan BigFoots van 60 cm voldoende te hebben.
De volgende maat (die ik kan vinden) is 100 cm.
Dan wordt de grindbak eronder ook meteen een stuk groter.
Mijn WP komt ook naast de gevel van mijn huis op de oprit te staan (in een grindbak) en het moet wel een hele beste orkaan zijn wil die dat loeizware gevaarte omverblazen, zeker met 60cm Bigfoots, die er bij mij ook onder komen. Denk niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
flippy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:46:
[...]

pak gewoon een losse 5kW panasonic monoblok voor je zwembad met een losse titanium warmtewisselaar.

de unit kan het wel maar de efficientie onder de streep is ver te zoeken omdat je moet schakelen tussen de verschillende zones en dus met veel hogere aanvoertemperaturen moet gaan draaien. dat kost je comfort en harde knaken op de energierekening. nog afgzien van de herrie die de machine moet maken...

je hebt trouwens alleen de extra printplaat nodig om de zwembad en pompaansluitingen te krijgen. als je dat echt wilt hebt ik er nog wel eentje...
Bedankt voor de reactie, ook @padoempats de voornaamste rede dat ik het wil toevoegen aan het bestaande circuit is de zonneboiler waar ik regelmatig warmte over heb op zolder. Een losse zwembad wp zou een fijnere oplossing zijn maar dat vind ik zonde van zowel de productie als het stroomverbruik.

De unit zal weinig switchen tussen de verschillende zones aangezien hij in de zomer misschien wel helemaal uit staat en ik alles op de zonneboiler doe...

Een losse 5kw pana ga ik zeker niet doen, duurder ten opzichte van een 5kw zwembad wp, en die units moeten naar plekken waar ze beter in te zetten zijn (zoals huizen)

[ Voor 6% gewijzigd door LinuZZ op 28-04-2023 13:18 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
LinuZZ schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:17:
[...]

Bedankt voor de reactie, ook @padoempats de voornaamste rede dat ik het wil toevoegen aan het bestaande circuit is de zonneboiler waar ik regelmatig warmte over heb op zolder. Een losse zwembad wp zou een fijnere oplossing zijn maar dat vind ik zonde van zowel de productie als het stroomverbruik.

De unit zal weinig switchen tussen de verschillende zones aangezien hij in de zomer misschien wel helemaal uit staat en ik alles op de zonneboiler doe...

Een losse 5kw pana ga ik zeker niet doen, duurder ten opzichte van een 5kw zwembad wp, en die units moeten naar plekken waar ze beter in te zetten zijn (zoals huizen)
Een Pana 5kw zou ik zeker niet doen, tov bijv een poolex 9kw. De poolex heeft dan veel meer vermogen (5kw is wel to weinig voor een zwembad), maar nogmaals, ze zijn er ook voor gemaakt. Je kan de typische zwembadleidingen zo door die WP halen en een titanium wisselaar zit er al ingebouwd. Los zou dat heel duur zijn. Ik heb zelf de poolex 9kw en ben er zeer tevreden over, met domotica script laat ik hem alleen overdag lopen als de zon ruim voldoende opbrengt.
Lekker die zonneboilers vervangen met zonnepanelen, de stroom kun je altijd wel gebruiken en anders terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-07 22:32
[...]

[Afbeelding]

@dekokkens @klump4u @hnq heb jullie inmiddels al praktische ervaringen? Qua maten lijk ik nu het dichtst bij dekokkens in de buurt te zitten.

Lamellen dunner dan 18mm zou inderdaad een optie zijn maar dit is wel lekker stevig en kan sowieso een voetbal of iets dergelijks tegenhouden. Ik neig nu meer naar iets meer afstand tussen de lamellen
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75021156
Dit is met plankdikte 16mm, tussenafstand 100mm en hoek 45 graden.
Beter lijkt te zijn (minder luchtkortsluiting) als je een kleinere hoek gebruikt. Dan heb je echter meer inkijk. Dus zoek je eigen balans

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

padoempats schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 13:40:
[...]

Een Pana 5kw zou ik zeker niet doen, tov bijv een poolex 9kw. De poolex heeft dan veel meer vermogen (5kw is wel to weinig voor een zwembad), maar nogmaals, ze zijn er ook voor gemaakt. Je kan de typische zwembadleidingen zo door die WP halen en een titanium wisselaar zit er al ingebouwd. Los zou dat heel duur zijn. Ik heb zelf de poolex 9kw en ben er zeer tevreden over, met domotica script laat ik hem alleen overdag lopen als de zon ruim voldoende opbrengt.
Lekker die zonneboilers vervangen met zonnepanelen, de stroom kun je altijd wel gebruiken en anders terugleveren.
tenzij je een openlucht buurtzwembad hebt is 5kW al snel teveel, 9 is hillarisch teveel.

voordeel van "echte" warmtepompen zoals de panasonic is dat de COP hoger is en minder geluid maken.

als je alleen een zomerbad hebt en in de winter er niks mee doet kan je inderdaad beter de bestaande warmtpeomp gebruiken omdat die anders toch niks staat te doen. in de winter bad erbij houden kan dan wel een issue worden als je WP niet overbemeten is.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Tranquility schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:53:
[...]

Mijn WP komt ook naast de gevel van mijn huis op de oprit te staan (in een grindbak) en het moet wel een hele beste orkaan zijn wil die dat loeizware gevaarte omverblazen, zeker met 60cm Bigfoots, die er bij mij ook onder komen. Denk niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken.
Naast de gevel zou ik me persoonlijk ook geen zorgen maken, maar orkaankracht levert al wel ruim 1000 kilo aan druk per vierkante meter, dus helemaal gerust zijn dat het apparaat zwaar genoeg is doe ik in elk geval niet. Daarom dus als extra spanbanden die 4000 kg aankunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

De afgelopen weken heb ik heel veel vragen gekregen over de leveringen van de Panasonic warmtepompen en de J serie in het bijzonder. Ik heb daarom een aparte topic gemaakt over deze problematiek. Ik zal regelmatig deze topic voorzien van de laatste ontwikkelingen. Ook heb ik Panasonic gevraagd hun bijdrage te leveren :

Panasonic problemen met leveringen in Europa

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 28-04-2023 19:42 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Na de eerste dag ff flink te hebben opgestookt is de warmtepomp inmiddels alweer 2 dagen 'uit', althans zonder warmtevraag en ik zie dat de compressor ook niet meer is gestart na woensdagochtend. Qua regeling heb ik hem nu op WAR plus interne thermostaat van de afstandsbediening (denk ik). Op termijn wil ik met een Shelly of ander soort relais via cn4 gaan werken met WAR plus externe controler.

Wel een vraag over de huidige instelling: de pomp blijft nu draaien, ook bij langere tijd geen warmtevraag, tenzij ik de wp.uitzet. Gevolg is dat de TA/TR inmiddels naar zo'n 15 a 16 graden is gezakt, oftwel een koude vloer. Kamertemperatuur is nog altijd boven 20 (22) dus stoken hoeft niet. De koude vloer geeft wat comfortklachten van gewaardeerde huisgenoten...

Is de enige remedie de wp handmatig uitzetten met de afstandsbediening? Of kan je ook ergens instellen dat ie met interne thermostaat helemaal stopt? Dit topic gelezen hebbend denk ik dat dit alleen mogelijk is met external control, maar wellicht zie ik nog mogelijkheden over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:58

hnq

[...]

Mijn lamellen heb ik geschaafd tot 8mm (Douglas). Dat is echt wel voldoende sterk. Lamellen zijn 65mm breed. Hoek is 35 graden. De 'vrije' horizontale ruimte is ong. 20mm.
Overigens heb ik het frame voor de ventilator deze winter ervoor weggehaald. Zit er nu al weer een tijdje voor. Dit trouwens meer 'op gevoel'. Uit de service-cloud grafieken kon ik nl geen negatief effect van de lamellen opmaken. En 's winters hebben toch we geen last van het zicht op dat deel.

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jurjen_g schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:41:
Na de eerste dag ff flink te hebben opgestookt is de warmtepomp inmiddels alweer 2 dagen 'uit', althans zonder warmtevraag en ik zie dat de compressor ook niet meer is gestart na woensdagochtend. Qua regeling heb ik hem nu op WAR plus interne thermostaat van de afstandsbediening (denk ik). Op termijn wil ik met een Shelly of ander soort relais via cn4 gaan werken met WAR plus externe controler.

Wel een vraag over de huidige instelling: de pomp blijft nu draaien, ook bij langere tijd geen warmtevraag, tenzij ik de wp.uitzet. Gevolg is dat de TA/TR inmiddels naar zo'n 15 a 16 graden is gezakt, oftwel een koude vloer. Kamertemperatuur is nog altijd boven 20 (22) dus stoken hoeft niet. De koude vloer geeft wat comfortklachten van gewaardeerde huisgenoten...

Is de enige remedie de wp handmatig uitzetten met de afstandsbediening? Of kan je ook ergens instellen dat ie met interne thermostaat helemaal stopt? Dit topic gelezen hebbend denk ik dat dit alleen mogelijk is met external control, maar wellicht zie ik nog mogelijkheden over het hoofd?
CN4 is niet bedoeld voor dat doel, gewoon de HCNL gebruiken aan de linkerkant (dus externe thermostaat). dan zal je ook merken dat de pomp stopt als je geen vraag meer hebt.

als je tr zo ver gezakt is is je vloer dus ook niet verzadigd. dus je stooklijn is dan te hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 28-04-2023 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
flippy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:48:
[...]

CN4 is niet bedoeld voor dat doel, gewoon de HCNL gebruiken aan de linkerkant (dus externe thermostaat). dan zal je ook merken dat de pomp stopt als je geen vraag meer hebt.

als je tr zo ver gezakt is is je vloer dus ook niet verzadigd. dus je stooklijn is dan te hoog.
Ja stooklijn stond veel te hoog de eerste avond, dat was de dag erna wel duidelijk :o

Maar volgens jou zou ik dus juist cn2 (external thermostaat) beter gaan gebruiken? Ik meende uit de cn2 / cn4 discussie uit 2021 te begrijpen dat met cn2 juist de pomp blijft draaien en dat cn4 hem wel geheel uit zet (wel met behoud van antivorst beveiligingen). Ik heb sww via een wpboiler, dus van mij mag de wp helemaal uit bij geen warmtevraag en geen nachtvorst, dan is cn4 toch logischer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

jurjen_g schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 20:58:
[...]

Ja stooklijn stond veel te hoog de eerste avond, dat was de dag erna wel duidelijk :o

Maar volgens jou zou ik dus juist cn2 (external thermostaat) beter gaan gebruiken? Ik meende uit de cn2 / cn4 discussie uit 2021 te begrijpen dat met cn2 juist de pomp blijft draaien en dat cn4 hem wel geheel uit zet (wel met behoud van antivorst beveiligingen). Ik heb sww via een wpboiler, dus van mij mag de wp helemaal uit bij geen warmtevraag en geen nachtvorst, dan is cn4 toch logischer?
CN4 is voor gebouwbeheersystemen, niet voor thermostaatregelingen.

de CN4 gebruik je als je een laadpaal of een dikke boiler bijvoorbeeld gebruikt en je netaansluiting te klein is. je zal dan ook zien op de afstandsbediening dat de machine gewoon uit-uit is ipv gewoon normaal bedrijf zonder vraag. wil je voor wat voor reden de interne thermostaat weer gebruiken of zo zal de machine gewoon niet aangaan als de CN4 dicht zit.

zodra je de HCNL gebruikt zal de machine gewoon gaan gedragen zoals je wilt. met externe thermostaat zal de pomp gewoon uitgaan als er geen vraag is. met interne thermostaat+war zal de pomp wel doorlopen zoals je nu merkt.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 28-04-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
flippy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:01:
[...]

de CN4 gebruik je als je een laadpaal of een dikke boiler bijvoorbeeld gebruikt en je netaansluiting te klein is. je zal dan ook zien op de afstandsbediening dat de machine gewoon uit-uit is ipv gewoon normaal bedrijf zonder vraag. wil je voor wat voor reden de interne thermostaat weer gebruiken of zo zal de machine gewoon niet aangaan als de CN4 dicht zit.

zodra je de HCNL gebruikt zal de machine gewoon gaan gedragen zoals je wilt. met externe thermostaat zal de pomp gewoon uitgaan als er geen vraag is. met interne thermostaat+war zal de pomp wel doorlopen zoals je nu merkt.
Ok, dan trek ik van het weekend nog een kabel bij naar externe thermostaat, ben ik op alles voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-07 08:12
jurjen_g schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:12:
[...]

Ok, dan trek ik van het weekend nog een kabel bij naar externe thermostaat, ben ik op alles voorbereid.
Ik heb nu exact wat jij hebt. Hij hoeft op een dag maar heel even aan en de de rest van de dag + nacht staat hij uit en pompt uiteindelijk 19 graden water door de vloer (koude voeten).
Wat voor externe thermostaat ga je eraan hangen?
Als ik het goed begrijp blijft de controller dus hangen (die nu als thermostaat wordt gebruikt). En hang je een twee thermostaat aan de panasonic waarmee je gaat regelen. Eentje met een kleinere hysterese zoals in de startpost staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb de regeling als volgt:
Ik stook nu op WAR.
Ik heb een zigbee temp opnemer in de woonkamer en een tablet hangen in de woonkamer met homeassistant met een thermostaat er op

Zodra de temp bereikt is dan schakel ik de wp uit op cn4. Dat mag niet als het buiten onder de 15 graden is.

Verder zit er een buffervat met transport pomp. Deze wil ik gebruiken en aanzetten voor defrost signaal of extern uit.

Deze kabel heb ik naar de meterkast getrokken en op een fibaro smart inplant.
Op het digitaal contact lees ik dan het extern defrost signaal uit en het relais contact het extern aan en uit voor de wp.

Hij draaid nu pas een week dus het is nog uitvinden of dit goed werkt

En verder shift ik de stooklijn als we gaan slapen of niet thuis zijn met -1. Gaat automatisch via HA.

[ Voor 10% gewijzigd door nike op 29-04-2023 08:10 ]

-edit-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

[Afbeelding]

Lamellen zijn bij mij even breed (70) en dik (18), hoek heb ik 45 graden en 90mm uit elkaar, dus grotere opening van voren. Vastgemaakt met ijzeren hoekjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugMZxGhA1vL4yKIjTwiEzVQXJwk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qVFKi5TxDoyFjL7vGzyM3GP.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
klump4u schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 08:38:
[...]

Lamellen zijn bij mij even breed (70) en dik (18), hoek heb ik 45 graden en 90mm uit elkaar, dus grotere opening van voren. Vastgemaakt met ijzeren hoekjes.
[Afbeelding]
Voor lamellen kan prima 9mm betonplex worden gebruikt. Gleufjes van 9mm zagen in de staande stijlen en de lamellen daar in schuiven. Vastzetten met kleine RVS spijkers.
9mm x 60mm is meer dan stevig genoeg. ( komt alleen muggenpoep op :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Gary199 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:03:
[...]

Voor lamellen kan prima 9mm betonplex worden gebruikt. Gleufjes van 9mm zagen in de staande stijlen en de lamellen daar in schuiven. Vastzetten met kleine RVS spijkers.
9mm x 60mm is meer dan stevig genoeg. ( komt alleen muggenpoep op :*) )
Yep kan ook maar ieder zijn eigen manier, hout had ik nog en betonplex moet ook maar erbij passen.
Hoekjes €1,99 bij de Action voor 10 stuks, daar ga ik niet voor pielen met sleufjes zagen.

[ Voor 9% gewijzigd door klump4u op 29-04-2023 09:09 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
klump4u schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:08:
[...]

Yep kan ook maar ieder zijn eigen manier, hout had ik nog en betonplex moet ook maar erbij passen.
Hoekjes €1,99 bij de Action voor 10 stuks, daar ga ik niet voor pielen met sleufjes zagen.
eigen kleur voor de lamellen geeft wat fleur/model aan een egale houten bak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Krilo_89 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 00:58:
[...]

Ik heb nu exact wat jij hebt. Hij hoeft op een dag maar heel even aan en de de rest van de dag + nacht staat hij uit en pompt uiteindelijk 19 graden water door de vloer (koude voeten).
Wat voor externe thermostaat ga je eraan hangen?
Als ik het goed begrijp blijft de controller dus hangen (die nu als thermostaat wordt gebruikt). En hang je een twee thermostaat aan de panasonic waarmee je gaat regelen. Eentje met een kleinere hysterese zoals in de startpost staat?
Het idee is een temperatuur sensor in de woonkamer, en een smart relais aan cn4 of dus cn2. Dus geen echte thermostaat, maar met bijvoorbeeld home assistant rules maken zoals meerderen hebben gedaan. Maar dat doe ik pas wat later, als ik het gevoel heb de pana helemaal een klein beetje te begrijpen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
jurjen_g schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 09:55:
[...]

Het idee is een temperatuur sensor in de woonkamer, en een smart relais aan cn4 of dus cn2. Dus geen echte thermostaat, maar met bijvoorbeeld home assistant rules maken zoals meerderen hebben gedaan. Maar dat doe ik pas wat later, als ik het gevoel heb de oana helemaal te begrijpen ;)
Succes, ik geloof niet dat iemand is die de pana kabouters helemaal begrijpt :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

Het idee is een temperatuur sensor in de woonkamer, en een smart relais aan cn4 of dus cn2. Dus geen echte thermostaat, maar met bijvoorbeeld home assistant rules maken zoals meerderen hebben gedaan. Maar dat doe ik pas wat later, als ik het gevoel heb de oana helemaal te begrijpen ;)
de pana kan het niks schelen wat je aan HCNL hangt, het is alleen een aan-uit signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:00:
[...]

Succes, ik geloof niet dat iemand is die de pana kabouters helemaal begrijpt :)
Je kunt aanrommelen met een Pana wat je wilt, maar het ding moet leveren als er gevraagd wordt. Afgifte en Isoleren zou de aandacht moeten krijgen. Met wat extra metertjes die fijn zijn af te lezen en de boel opleuken rijdt een auto echt niet sneller.
Veronderstel dat 80% van af te lezen waarden bevestigen. Metertjes produceren ook niet meteen experts.
WAR en Aan/Uit regelen hier de boel en de kamerthermostaat staat al weken op 21,5*C en de Carnot berekening rond de 45%, alleen bij veel defrostst iets van 40%
Na de laatste tour isolatie en vervanging van 1 radiator gaat dat ding terug via 21*C naar 20,5*C omdat de warmteverdeling dan redelijk optimaal is m.b.t. koude hoeken o.i.d., maar laat vooral iedereen zijn eigen gang gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
Gary199 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:18:
[...]

Je kunt aanrommelen met een Pana wat je wilt, maar het ding moet leveren als er gevraagd wordt. Afgifte en Isoleren zou de aandacht moeten krijgen. Met wat extra metertjes die fijn zijn af te lezen en de boel opleuken rijdt een auto echt niet sneller.
Veronderstel dat 80% van af te lezen waarden bevestigen. Metertjes produceren ook niet meteen experts.
WAR en Aan/Uit regelen hier de boel en de kamerthermostaat staat al weken op 21,5*C en de Carnot berekening rond de 45%, alleen bij veel defrostst iets van 40%
Na de laatste tour isolatie en vervanging van 1 radiator gaat dat ding terug via 21*C naar 20,5*C omdat de warmteverdeling dan redelijk optimaal is m.b.t. koude hoeken o.i.d., maar laat vooral iedereen zijn eigen gang gaan.
Maar we zitten niet voor niets op Tweakers toch? Afgifte en isolatie is hier al.vrij optimaal, en warmte leveren doet ie prima. Dus nu wil mijn Tweakers hart meer 'aanrommelen'. Doel daarvan moet wel zijn dat het nuttig is; ofwel meer comfort, ofwel minder verbruik. In dit geval wil ik de pomp dus uit bij geen warmtevraag, dat zou beide doelen steunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
jurjen_g schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 10:24:
[...]

Maar we zitten niet voor niets op Tweakers toch? Afgifte en isolatie is hier al.vrij optimaal, en warmte leveren doet ie prima. Dus nu wil mijn Tweakers hart meer 'aanrommelen'. Doel daarvan moet wel zijn dat het nuttig is; ofwel meer comfort, ofwel minder verbruik. In dit geval wil ik de pomp dus uit bij geen warmtevraag, dat zou beide doelen steunen.
Het zou denk ik helpen als van de Pana etc de waarden bekend zouden zijn bij welke "geschakeld" wordt en waar individuele beinvloeding mogelijk en tevens nuttig is. Echter, ik veronderstel dat de ingebakken software niet op alle slakken zout legt en een voordelige mediaan kiest. Kleine wisselingen kosten vaak meer dan ze opbrengen

Na een paar maanden levenloos en ook onberoerd aan de Pana te hebben gehangen is een paar weken geleden opeens de Pana cloud hier spontaan actief geworden.
Net als met de levertijden: "als je maar geduld hebt". Uiteindelijk komt er voor ieder probleem een oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door Gary199 op 29-04-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
psycho-realm schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:35:
Heren, in de beginpost van dit topic spreken ze over de 1" 3-weg kleppen van het merk tameson. In de beschrijving staat: ". De nominale diameter is 18 mm, de Kv-waarde is 16m3/h (266,7 l/min bij dP=1 bar, water). ". Is dit geen bottleneck als je hebt geïnvesteerd in 28mm/32mm leidingen?

De Ebay link wat @koevlaas2 gebruikt is niet meer werkend @FransvWoerkom @Ep Woody. Wellicht aanpassen als jullie tijd hebben.
Koevlaas zijn kleppen zijn tegenwoordig grijs.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Paar dagen geleden voor het eerst sinds half maart weer twee defrosts gehad toen de buitentemperatuur net 4 graden aantikte (en het waarschijnlijk vochtig was).

Om er even achter te komen wat het nou doet met de Ta en huiskamer T heb ik via Heishamon wat pana sensor grafiekjes in plaatje gezet. Vindt het zelf wel interessant daarom deel ik het maar even.

Ter uitleg (voor zover ik het correct heb):

Eerste grafiek is van een losse (Xiaomi) buiten temperatuur meter (aan andere kant van het huis). Daar zie je dat ongeveer kwart voor zes de temperatuur zakte naar bijna 4 graden.

Tweede grafiek is de Eva(porator) outlet temperature, dat bij defrosts de "kanarie" is die vaak zo aangeeft dat er een defrost aan komt want je ziet die sensor om bijna 7 uur ineens omlaag zakken (normaal vrij stabiel). Het is dan al bijna een uurtje 4 graden maar is blijkbaar het aanvriezen begonnen (stond niet naast de WP :) ).
De "defrost routine" schakelaars met tijden er even bij gezet, die aangeven dat de defrost routine start op het punt dat het Eva Outlet op laagste punt zit. Bij tweede defrost hetzelfde.

De derde geeft de compressor aan die dan even stopt (voor het omkeer gebeuren) en daarna flink gaat blazen om het ijs met warme temperatuur weg te krijgen (als je erbij staat komt er een hele wolk damp van af).

De vijfde geeft de pomp flow aan die natuurlijk op dat moment ook flink aan het werk is om het warme water uit het systeem er doorheen te duwen. De vierde grafiek van de discharge temp laat zien dat die ook even flink omhoog schiet.

De zesde "Outlet Temp" is natuurlijk interessant om te laten zien wat het met de watertemperatuur doet. Zoals te zien is de Ta weer snel op temperatuur. Uiteraard is dit de sensor in het monobloc, maar met de hoge pompsnelheid van dat moment is het water in het systeem ook snel weer op temperatuur.

De zevende geeft even de temperatuur van de woonkamer (vloerverwarming) aan (externe Xiaomi temp sensor), en die heeft er uiteraard helemaal niks van gemerkt (de beton massa om VVW reageert zeer traag uiteraard).

De achtste geeft dan het verbruik aan dat van de continue 0,4 / 0,6 kW even kortstondig naar 4 kW en 5 kW omhoog schiet (voor het defrost proces) maar er ook vrij snel mee klaar is en gaat dan weer naar z'n gebruikelijke 0,4 kW als zo'n beetje laagste verbruik. De normale runs duren meerdere dagen aaneen met 0,4 kW verbruik met saaie grafieken (vandaar deze interessante :))

Ik gebruik geen thermostaat maar alleen de remote ingesteld op Td van 5 C en Ta van 30. Dus de kamertemperatuur is ongeveer halve graad gezakt onder invloed van buitentemp van 7 C (van 24:00) naar 4 C (tot 07:00).

En uiteraard aan de Pana Monobloc 9J geen buffer en overigens ook geen SWW (gaat via WPB).

De defrost cycli van minder dan 10 minuten herinner ik me (van eerste helft maart), evenals de interval van ongeveer anderhalf uur. En bij mij ook steeds tussen 0 en 4 graden. Daarboven niet en daaronder ook niet.

Kortom, heb je weinig defrosts ofwel met flinke intervallen dan is er m.i. weinig aan de hand. Het word m.i. efficiënt door Pana aangepakt. Of het dakje over m'n Pana nog heeft meegeholpen de defrost te temperen, durf ik niet te beweren :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B19eqHQ0prbPhg8OogzKGzsZ85U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YU71q3VyapW0pF8fIZDQXhoa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:12:
Koevlaas zijn kleppen zijn tegenwoordig grijs.
Zoals deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0VQsUkv9u5jMbe03u3RX5zykaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BW5WMXjW6RanHiIxmUPNDr2X.png?f=user_large

Tijd op de openingspost aan te passen dus. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
dof schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 23:22:
Paar dagen geleden voor het eerst sinds half maart weer twee defrosts gehad toen de buitentemperatuur net 4 graden aantikte (en het waarschijnlijk vochtig was).

Om er even achter te komen wat het nou doet met de Ta en huiskamer T heb ik via Heishamon wat pana sensor grafiekjes in plaatje gezet. Vindt het zelf wel interessant daarom deel ik het maar even.

Ter uitleg (voor zover ik het correct heb):

Eerste grafiek is van een losse (Xiaomi) buiten temperatuur meter (aan andere kant van het huis). Daar zie je dat ongeveer kwart voor zes de temperatuur zakte naar bijna 4 graden.

Tweede grafiek is de Eva(porator) outlet temperature, dat bij defrosts de "kanarie" is die vaak zo aangeeft dat er een defrost aan komt want je ziet die sensor om bijna 7 uur ineens omlaag zakken (normaal vrij stabiel). Het is dan al bijna een uurtje 4 graden maar is blijkbaar het aanvriezen begonnen (stond er niet bij :) ).
De "defrost routine" schakelaars met tijden er even bij gezet, die aangeven dat de defrost routine start op het punt dat het Eva Outlet op laagste punt zit. Bij tweede defrost hetzelfde.

De derde geeft de compressor aan die dan even stopt (voor het omkeer gebeuren) en daarna flink gaat blazen om het ijs met warme temperatuur weg te krijgen (als je erbij staat komt er een hele wolk damp van af).

De Vijfde geeft de pomp flow aan die natuurlijk op dat moment ook flink aan het werk is om het warme water uit het systeem er doorheen te duwen. De vierde grafiek van de discharge temp laat zien dat die ook even flink omhoog schiet.

De zesde "Outlet Temp" is natuurlijk interessant om te laten zien wat het met de watertemperatuur doet. Zoals te zien is de Ta weer snel op temperatuur. Uiteraard is dit de sensor in het monobloc, maar met de hoge pompsnelheid van dat moment is het water in het systeem ook snel weer op temperatuur.

De zevende geeft even de temperatuur van de woonkamer (vloerverwarming) aan (externe Xiaomi temp sensor), en die heeft er uiteraard helemaal niks van gemerkt (de beton massa om VVW reageert zeer traag uiteraard).

De achtste geeft dan het verbruik aan dat van de continue 0,4 / 0,6 kW even kortstondig naar 4 kW en 5 kW omhoog schiet (voor het defrost proces) maar er ook vrij snel mee klaar is en gaat dan weer naar z'n gebruikelijke 0,4 kW als zo'n beetje laagste verbruik. De normale runs duren meerdere dagen aaneen met 0,4 kW verbruik met saaie grafieken (vandaar deze interessante :))

Ik gebruik geen thermostaat maar alleen de remote ingesteld op Td van 5 C en Ta van 30. Dus de kamertemperatuur is ongeveer halve graad gezakt onder invloed van buitentemp van 7 C (van 24:00) naar 4 C (tot 07:00).

En uiteraard aan de Pana Monobloc 9J geen buffer en overigens ook geen SWW (gaat via WPB).

De defrost cycli van minder dan 10 minuten herinner ik me (van eerste helft maart), evenals de interval van ongeveer anderhalf uur. En bij mij ook steeds tussen 0 en 4 graden. Daarboven niet en daaronder ook niet.

Kortom, heb je weinig defrosts ofwel met flinke intervallen dan is er m.i. weinig aan de hand. Het word m.i. efficiënt door Pana aangepakt. Of het dakje over m'n Pana nog heeft meegeholpen de defrost te temperen, durf ik niet te beweren :).

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik vind het interessant om het commentaar c.q. de conclusie van de exploitant van deze WP te lezen omdat die als geen ander de constellatie van het gehele systeem kent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 26-06 15:57
flippy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 21:01:
[...]

@jurjen_g Is toch nog een opmerking bij te plaatsen.
1. De machine is niet helemaal uit, alle beveiligingen blijven werken, het display geeft alleen aan:
“uitgezet met externe schakelaar”.
2. Als je ook sww wilt maken moet je wat trucjes uithalen, anders geen probleem.
3. Je kunt de shift op de stooklijn blijven gebruiken, bij CN2 wordt deze uitgeschakeld.
4. CN4 is spanningsloos, je schakelt geen 230V.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tranquility
Na eerder het leidingwerk voltooid te hebben, heb ik vandaag de grindbak tegen de gevel klaar gekregen. Afgelopen week het gat in het straatwerk van de oprit geslepen, de betonklinkers er uit gehaald, opsluitbandjes gelegd en vier betonnen stapelblokken geplaatst waar de bigfoots op komen en tenslotte het gat er tussen in met 60 kilo basalt grind gevuld.

De daadwerkelijke plaatsing van de WP komt nu echt dichterbij. :) Hopelijk volgende week bij goed weer het panabeest op zijn plek zetten en aansluiten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vRdaZdIAFDaHzUoIVYBk9yypQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2Fmsxvu3ijtZXU1IjOgYzls.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZLecHk9aXuYVcXK_6pHYm93ZyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMHiRbD6cFsTdk2uhu8DMPAg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYrkdPilHWSHiQgCYa1YsxTp-fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLe2wUQL4xE91Cb1botIEaHl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq

hnq

Tranquility schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:13:
Na eerder het leidingwerk voltooid te hebben, heb ik vandaag de grindbak tegen de gevel klaar gekregen. Afgelopen week het gat in het straatwerk van de oprit geslepen, de betonklinkers er uit gehaald, opsluitbandjes gelegd en vier betonnen stapelblokken geplaatst waar de bigfoots op komen en tenslotte het gat er tussen in met 60 kilo basalt grind gevuld.

De daadwerkelijke plaatsing van de WP komt nu echt dichterbij. :) Hopelijk volgende week bij goed weer het panabeest op zijn plek zetten en aansluiten :)

[Afbeelding]
Met stapelblokken op deze manier krijg je wel last van het water van de defrosts. Met name aan de linkerkant waar de verdamper zit. Waarom dubbele blokken?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
hnq schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:41:
[...]
Met stapelblokken op deze manier krijg je wel last van het water van de defrosts. Met name aan de linkerkant waar de verdamper zit. Waarom dubbele blokken?
Waarom zou ik last krijgen van de defrosts? Het condenswater loopt als het goed is de grindbak in toch?
De dubbele blokken is voor extra stabiliteit. Een enkel blok was net te smal voor een bigfoot. Nu staat ze er riant op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq

hnq

Tranquility schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:48:
[...]

Waarom zou ik last krijgen van de defrosts? Het condenswater loopt als het goed is de grindbak in toch?
De dubbele blokken is voor extra stabiliteit. Een enkel blok was net te smal voor een bigfoot. Nu staat ze er riant op :)
Omdat het condenswater van de hele verdamper komt. Nu kan een deel dus niet weglopen in het grind. Ik spreek uit ervaring omdat ik mn grindbak net iets te krap heb gemaakt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

timovd

Voorsprong door techniek

@Tranquility klopt wat @hnq zegt. Aan de linkerkant ga je toch echt water krijgen naast je grindbak.
Verder heel erg netjes!

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
Tranquility schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:58:
[...]

Zoals deze?

[Afbeelding]

Tijd op de openingspost aan te passen dus. O-)
Zoiets idd...

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Tranquility schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:48:
[...]

Zoals al aangegeven loopt er vanaf de uiterst linkerkant water onderuit tijdens een defrost, dat water loopt uit alle gaten in de base pan. En de meest linkse gaten zitten links van de linker bigfoot. Dat loopt dus over je tegels daar ipv het grind in. Je kan wel smokkelen (als je tegen commentaar van anderen hier kunt :) ): Je kan aan de linkerkant de gaten in de onderplaat dichten met die meegeleverde rubberdoppen. Dat hoort eigenlijk alleen als je een base pan heater hebt en een (1) afvoer vanaf de base pan open. Er is dan dus wel een risico dat bij bepaalde omstandigheden je ijsvorming krijgt in de base pan.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 30-04-2023 22:19 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
[...]

Het idee is een temperatuur sensor in de woonkamer, en een smart relais aan cn4 of dus cn2. Dus geen echte thermostaat, maar met bijvoorbeeld home assistant rules maken zoals meerderen hebben gedaan. Maar dat doe ik pas wat later, als ik het gevoel heb de pana helemaal een klein beetje te begrijpen ;)
Maar hiermee zet je dus alles uit en ook je controller?
Er is dus geen andere optie om de pomp stop te zetten van de vloer, als er niets verwarmt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
timovd schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:08:
@Tranquility klopt wat @hnq zegt. Aan de linkerkant ga je toch echt water krijgen naast je grindbak.
Verder heel erg netjes!
spleetje maken tussen de 2 blokken 0,5 - 1 cm is voldoende.
Blijft echt geen cm'ers op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Gary199 daar gaat het niet om

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
hnq schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:54:
[...]
Omdat het condenswater van de hele verdamper komt. Nu kan een deel dus niet weglopen in het grind. Ik spreek uit ervaring omdat ik mn grindbak net iets te krap heb gemaakt ;)
Damn, dus ik had hem net ff breder moeten maken... 8)7
Maar het "gewone" condenswater loopt wel in de grindbak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
Krilo_89 schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:25:
[...]

Maar hiermee zet je dus alles uit en ook je controller?
Er is dus geen andere optie om de pomp stop te zetten van de vloer, als er niets verwarmt wordt?
Op cn2 blijft de warmtepomp wel aan en gaat de pomp wel uit, maar dan draait ie op 'thermostaat' dus kun je dan niet handmatig stooklijn shiften. Overigens ook op interne thermostaat stopt de pomp wel eens, of loopt heeeel.laag, maar ik heb nog niet door onder welke condities dat is. Dat doen de beroemde kabouters dan voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Oeps.

[ Voor 97% gewijzigd door jurjen_g op 01-05-2023 08:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

Tranquility schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:17:
[...]

Het ziet er bij jou inderdaad strak uit, maar iets te krap. Maar je hebt nu nog de mogelijkheid het wat groter te maken, en eenmaal de Pana er op en leidingen aangesloten, is het lastiger.

Bij mij loopt het water ook aan beide kanten van de bigfoots...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8QWYbpPrg3u8KqIy_GPbQdiy_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DP27A6c06Mlfq9uGP4FuLJGC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
dof schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:28:
Het ziet er bij jou inderdaad strak uit, maar iets te krap. Maar je hebt nu nog de mogelijkheid het wat groter te maken, en eenmaal de Pana er op en leidingen aangesloten, is het lastiger.

Bij mij loopt het water ook aan beide kanten van de bigfoots...
Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat het resultaat nog zo netjes zou worden. Ik heb nooit straatwerk o.i.d. gedaan dus dacht dat het een lelijk zootje zou worden en dat ik uiteindelijk wel een stratenmaker zou moeten inschakelen.. Maar dat viel dus mee.
Hoewel je natuurlijk gelijk hebt ga ik het nu niet meer aanpassen. Dan zou ik alles er weer uit moeten halen, dus neem ik het lekken aan de linkerzijde van de bigfoots maar voor lief en wellicht kan ik het water binnen de pana wel wat meer naar het midden leiden met extra gaten o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
jurjen_g schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:30:
[...]

Op cn2 blijft de warmtepomp wel aan en gaat de pomp wel uit, maar dan draait ie op 'thermostaat' dus kun je dan niet handmatig stooklijn shiften. Overigens ook op interne thermostaat stopt de pomp wel eens, of loopt heeeel.laag, maar ik heb nog niet door onder welke condities dat is. Dat doen de beroemde kabouters dan voor je.
Ah okey, dankje. Ik ga even kijken wat ik kan doen om de 'slechte' thermostaat in de controller zelf uit te zetten en wat ik erop aan kan sluiten zonder dat de controller uit gaat.

Betekend een kleinere hysterese trouwens ook dat een WP vaker aan/uit gaat en dat hij korter draait? Omdat de thermostaat in de controller wat 'grover' te werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Tranquility schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:51:
[...]

Om eerlijk te zijn had ik niet verwacht dat het resultaat nog zo netjes zou worden. Ik heb nooit straatwerk o.i.d. gedaan dus dacht dat het een lelijk zootje zou worden en dat ik uiteindelijk wel een stratenmaker zou moeten inschakelen.. Maar dat viel dus mee.
Hoewel je natuurlijk gelijk hebt ga ik het nu niet meer aanpassen. Dan zou ik alles er weer uit moeten halen, dus neem ik het lekken aan de linkerzijde van de bigfoots maar voor lief en wellicht kan ik het water binnen de pana wel wat meer naar het midden leiden met extra gaten o.i.d..
Unit paar mm uit het lood naar rechts opstellen. Ziet niemand en paar mm over volle breedte voelt techniek ook niet. Het leven is toch al een en al compensatie. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Gary199 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:59:
[...]

Unit paar mm uit het lood naar rechts opstellen. Ziet niemand en paar mm over volle breedte voelt techniek ook niet. Het leven is toch al een en al compensatie. :*)
Het water gaat dan alsnog uit de gaten aan de linkerkant lopen, er komt tijdens een defrost teveel uit om netjes naar rechts te lopen. Zelfs als je de gaten dicht maakt met de bijgeleverde rubbers loopt er met name aan de linkerkant en boven de ballast zelf nog een flinke hoeveelheid water uit de kleinere gaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Ik had het ook, de 2 gaten helemaal links gewoon 2 rubberen dopjes in gezet en het water valt nu hoofd zakelijk wel in de grindbak. Had gekeken maar blijft niets in de base pan liggen, loopt gewoon via de andere gaatjes weg. Die hele base pan zit vol gaten, 2 dicht lijkt mij geen issue toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

padoempats schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:09:
Ik had het ook, de 2 gaten helemaal links gewoon 2 rubberen dopjes in gezet en het water valt nu hoofd zakelijk wel in de grindbak. Had gekeken maar blijft niets in de base pan liggen, loopt gewoon via de andere gaatjes weg. Die hele base pan zit vol gaten, 2 dicht lijkt mij geen issue toch?
gaten dichtmaken mag je alleen doen als je warmtelint in de pan hebt geplaatst. anders loop je risio dat het (vooral als er troep in komt) weer bevriest in de unit en dan vriest ie helemaal dicht en slaat de fan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq

hnq

Tranquility schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:17:
[...]

Je krijgt wat ijsvorming op de klinkers. Zo erg is dat allemaal niet, zeker niet als het niet in het looppad is. Maar als je een grindbak maakt wil je dat het water daarin terechtkomt😀. Daarom ga ik mn opsluitbandje een klein beetje verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
hnq schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:57:
Je krijgt wat ijsvorming op de klinkers. Zo erg is dat allemaal niet, zeker niet als het niet in het looppad is. Maar als je een grindbak maakt wil je dat het water daarin terechtkomt😀. Daarom ga ik mn opsluitbandje een klein beetje verplaatsen.
Stel dat ik ook m'n opsluitbandje naar links verplaats of liever er eentje bij leg (heb ze nog liggen), zo'n 10 centimer naast de bestaande opsluitband en dat gat vervolgens vul met grind, komt er dan niet gewoon ijsvorming in of op het grind? Zo veel grind zal dat immers niet worden in het gat naast het blok van de linker bigfoot.
De pana iets uit het lood zetten zoals Gary199 suggereert lijkt me ook best wel een goed idee om het water te dwingen naar rechts te lopen. Eventueel tijdens vriesdagen de boel een beetje in de gaten houden en eventueel ingrijpen indien nodig. Vind het zo zonde om de grindbak weer te slopen nu het er net zo strak bij ligt.. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Tranquility Je kunt het komende winter aankijken, maar dan moet je na het stookseizoen (over een jaar waarschijnlijk) eventueel nog de boel verplaatsen en dan is het een stuk lastiger. Als je de hele klinker er uit haalt en de geslepen klinkers een rij opschuift en wat grind stort in het gat dat je creëert, ben je er al. Links hangt niet ver over de linker voet, maar er komt bij een defrost flink wat water uit. Misschien dat het de voegen in trekt, maar misschien dat het water direct bevriest en je straks een opstapeling krijgt met een ijsbaan als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
flippy schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:21:
[...]

gaten dichtmaken mag je alleen doen als je warmtelint in de pan hebt geplaatst. anders loop je risio dat het (vooral als er troep in komt) weer bevriest in de unit en dan vriest ie helemaal dicht en slaat de fan stuk.
Ik had ff snel gekeken, het buitenste gat had ik een afsluitingsrubbertje op gezet, maar een 2e heb ik een slangetje op gezet om zo uiteindelijk te lekken op het grind. Oftewel, er is er maar 1 dicht op de hoek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

Tranquility schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:24:
[...]

Stel dat ik ook m'n opsluitbandje naar links verplaats of liever er eentje bij leg (heb ze nog liggen), zo'n 10 centimer naast de bestaande opsluitband en dat gat vervolgens vul met grind, komt er dan niet gewoon ijsvorming in of op het grind? Zo veel grind zal dat immers niet worden in het gat naast het blok van de linker bigfoot.
De pana iets uit het lood zetten zoals Gary199 suggereert lijkt me ook best wel een goed idee om het water te dwingen naar rechts te lopen. Eventueel tijdens vriesdagen de boel een beetje in de gaten houden en eventueel ingrijpen indien nodig. Vind het zo zonde om de grindbak weer te slopen nu het er net zo strak bij ligt.. ;(
In het grind zakt het met < 0 graden toch weg.
Maar je hebt het netjes gemaakt, en dus geleerd hoe het moet. En met zoveel adviezen het iets ruimer te maken gaat dat je straks vast tussen de oren zitten :o .
Dus dan moet het toch een prikkelende uitdaging zijn nu nog een keer even op de knieën te gaan en het stratenmakers werk even perfect af te maken :*).

Ps. Uit het lood zetten? Panasonic manuals bevatten veel waarschuwingen om de unit zo goed mogelijk waterpas te zetten. Lijkt me ook wel verstandig met de fan (en andere bewegende onderdelen) waarvan je wenst dat die het > 10 jaar volhouden.

[ Voor 9% gewijzigd door dof op 02-05-2023 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
Als de WP uit het lood staat dan gaat die net zo'n lawaai maken als je koelkast of wasmachine die uit het lood staat. Zeg ik uit ervaring.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
CurlyMo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:31:
Als de WP uit het lood staat dan gaat die net zo'n lawaai maken als je koelkast of wasmachine die uit het lood staat. Zeg ik uit ervaring.
90% van dhz waterpassen deugt niet, dus dat percentage staat al uit het lood.
Weinig mensen testen hun nw waterpas liks>rechts t.o.rechts>links en stellen het ding daarnaar af, zo dat al kan.
Maar ok, misschien niet zo'n goed idee ook al zal 2mm over 1 meter weinig doen qua onbalans.

Bandje verplaatsen kost ook geen hele middag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

padoempats schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Ik had ff snel gekeken, het buitenste gat had ik een afsluitingsrubbertje op gezet, maar een 2e heb ik een slangetje op gezet om zo uiteindelijk te lekken op het grind. Oftewel, er is er maar 1 dicht op de hoek.
afvoertje mag je alleen plaatsen op specifieke gaten, check de handleiding daar even voor of je in een "toegestaan" gat zit.

wees er wel van bewust dat risico op dichtvriezen van de bodem een probleem op kan leveren voor je.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tranquility
Ok dank voor alle adviezen, jullie hebben me overtuigd :D
Ben bang dat ik spijt ga krijgen als ik het niet doe.
Als het panabeest er eenmaal staat schuif je die niet zomaar even aan de kant..
Dus toch maar even opnieuw aan de bak en het opsluitbandje verplaatsen. Het zou goed weer worden komende week en droog dus dan moet dat maar even.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jurjen_g
Misschien nuttig voor anderen ter inspiratie van kosten; mijn uiteindelijke kostenplaatje. Dit is circa 2000 euro meer als wat ik vorig jaar maart inschatte. Maar uiteindelijk incl subsidie onder de 7k, voor helemaal van het gas af.

Voornaamste post die hoger uitviel was het creeeren van een veilige daktoegang (naast algemene prijsstijgingen). Als je gewoon op de grond / makkelijk bereikbaar plaatst, kun je al gauw 1500 - 2000 euro minder kwijt zijn. Dit alles wel met een installateur met kennis van zaken en die het meeste werk deed, maar wel zelf meehelpen en de laatste eindjes afronden.

Vergis je niet in al het klein grut wat je aanschaft, vooral het goed kunnen vastmaken van de WP op het dak heeft me redelijk wat ritjes naar Hornbach gebracht. Ook de uiteindelijke koppelingen en leidingen werd anders dan ik vooraf had ingeschat, daardoor wat extra koppelingen aanschaffen en anderen retour.

PS warmtepomp en boiler zijn inmiddels al weer best wat in prijs gestegen, dus paar honderd meer als je nu begint kan zomaar zo zijn.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door jurjen_g op 02-05-2023 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
padoempats schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 07:09:
Zo kijk ik er ook naar, ik heb er ook 2 dicht gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:06
Carboy54 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:52:
Vandaag op mijn kantoor gesproken met sales afdeling van Panasonic Nederland. Mede door druk van ondergetekende en distributeurs wordt de productie van de J serie voorlopig gecontinueerd en deels geassembleerd in de fabriek in Tjechie. Ook zal de productie worden opgevoerd. Klein lichtpuntje dus voor de leveringen. Levertijd nog onbekend. Problemen deels veroorzaakt door gebrek aan onderdelen. Voor de oudste backorders wordt naar een oplossing gezocht.

Aquarea J-generatie Mono-bloc blijft beschikbaar in 2023/24:

https://www.campaign-inde...&C=f7DCLw4LuhLA1Bm1roYisQ
Inmiddels al wat meer duidelijkheid over de levering van de J serie? Heb je sindsdien al 9J's kunnen leveren?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

hansvk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:17:
[...]

Inmiddels al wat meer duidelijkheid over de levering van de J serie? Heb je sindsdien al 9J's kunnen leveren?
Als er nieuws is vermeld ik het in het speciaal hiervoor door mij gemaakte topic. Vandaag vergadert Panasonic NL over de tweakers situatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 03-05-2023 14:40 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:06
Carboy54 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:26:
[...]

Als er nieuws is vermeld ik het in het speciaal hiervoor door mij gemaakte topic. Vandaag vergadert Panasonic NL over de tweakers situatie.
Ah, dat topic had ik gemist. Heb het nu gebookmarkt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

hansvk schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 15:35:
[...]

Ah, dat topic had ik gemist. Heb het nu gebookmarkt.
Ik krijg uiteraard vele vragen en deze optie biedt de mogelijkheid om up to date te informeren wat ik ook ga doen. Daarnaast ga ik ervan uit dat Panasonic de honderden kopers en wellicht duizenden gebruikers ook serieus gaat nemen. Wij staan in ieder geval op de kaart en liggen op het bureau van de directie 8)7 van Panasonic. Daar kunnen ze niet meer om heen. Wordt vervolgd.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15
De 5j draait bijna 2 jaar en we kunnen de balans opmaken:

Totaal verbruik over 2021/2022:
1904 KWh

Totaal verbruik 2022/2023:
1669 KWh

Het eerste jaar heeft hij continu gedraaid waarbij ik afgelopen jaar nachtverlaging heb toegepast.

De backupheater zit hierin niet verwerkt. Dit was voor dit stookseizoen (oktober - mei) 170 kWh.

Al met al zeer tevreden! Totaal draaiuren 6200 uur en 1702 start/stops.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-07 19:31
Possible schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:19:
De 5j draait bijna 1 jaar en we kunnen de balans opmaken:

Totaal verbruik over 2021/2022:
1904 KWh

Totaal verbruik 2022/2023:
1669 KWh

Het eerste jaar heeft hij continu gedraaid waarbij ik afgelopen jaar nachtverlaging heb toegepast.

De backupheater zit hierin niet verwerkt. Dit was voor dit stookseizoen (oktober - mei) 170 kWh.

Al met al zeer tevreden! Totaal draaiuren 6200 uur en 1702 start/stops.
Dat zijn nette waardes, van welk gasverbruik ben je gekomen? Maak je ook SWW met de Pana?

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
Wouter2403 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 23:34:
[...]

Dat zijn nette waardes, van welk gasverbruik ben je gekomen? Maak je ook SWW met de Pana?
Ik kom van zo'n 1100 - 1200 kuub gas per jaar. Ik maak geen SWW aan met de pana maar met een WPB.

Vandaar ook de keuze voor een 5Kw versie. Heb 9 groepen laten aanleggen in de woonkamer.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Als je de Panasonic gebruikt voor i.c.m een SWW Boiler, krijg je dan niet veel belachelijk veel start stops (bijv als iemand een 5-10 liter water in de keuken gebruikt)? Valt de twijfel voor een buffervat nagenoeg weg als er een SWW boiler ingezet wordt? Of moet ik het los van elkaar zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40
psycho-realm schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:55:
Als je de Panasonic gebruikt voor i.c.m een SWW Boiler, krijg je dan niet veel belachelijk veel start stops (bijv als iemand een 5-10 liter water in de keuken gebruikt)? Valt de twijfel voor een buffervat nagenoeg weg als er een SWW boiler ingezet wordt? Of moet ik het los van elkaar zien.
Kan je die gedachten nog wat verder toelichten, want ik vind het nog lastig om er antwoord op te geven zoals je het nu verwoord.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:47

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Voor jouw eerste vraag: de warmtepomp gaat niet elke keer direct de boiler weer aanvullen. Bij een klein keukenboilertje gaat dat inderdaad wel zo.
Deze grote boiler moet tot een bepaald punt afkoelen voordat deze weer bijgewarmd wordt. En dat is niet al na 10 liter.
Daarnaast wordt ie geloof ik ook dagelijks (of volgens een gepland schema) weer op temperatuur gebracht, ook als nog niet die minimum temperatuur gehaald is.
Ofwel, de AP krijgt niet bijzonder veel meer start/stops te verwerken door de boiler.
Ik zou zeggen, maar ik heb er nog geen ervaring mee, 1 start/stop per dag extra bij redelijk SWA verbruik?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@psycho-realm boiler en buffer staan los van elkaar. Ik snap niet goed wat je daar bedoelt.
SWW wordt normaal gesproken alleen volgens schema verwarmd en alleen als een bepaalde (negatieve) afwijking van het setpoint wordt behaald.
Stel dat je setpoint 45C is en je delta 6, wordt SWW pas weer opgewarmd als je vat <=39C is binnen de tijd die je hebt opgeven in het schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Possible schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:50:
[...]
Ik kom van zo'n 1100 - 1200 kuub gas per jaar. Ik maak geen SWW aan met de pana maar met een WPB.

Vandaar ook de keuze voor een 5Kw versie. Heb 9 groepen laten aanleggen in de woonkamer.
Ik ben wel benieuwd naar hoe je dan draait en wat voor 'slimmigheden' je hebt geimplementeerd. Want qua KwH kom ik onder de 1200 uit en doe daar ook nog een 400L SWW vat bij. Maar qua start/stops gaat het de andere kant op ;).

Die lijken het laatste jaar bijna 1 op 1 te lopen. Dus hoe krijg jij het voor elkaar dat hij zo rustig draait en waarschijnlijk met hele lange runs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:38
Dat hang er vanaf. Als je de temperatuursensor helemaal onderin het vat plaatst, en de Pana zo instelt dat hij altijd aangaat als de temperatuur onder de setpoint komt, dan ja.

Zelf heb ik met de timer een SWW run rond het middaguur ingesteld (SWW voor 3 uur aan). De sensor zit ook onderin het vat. Dus in de praktijk draait hij eens per dag voor SWW, of minder. Buiten de ingestelde tijd wordt het vat niet verwarmd.

Maar je kan het instellen zoals je wilt, het is heel flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Nu online
Er zijn al veel antwoorden gegeven, mogelijk toch nog een aanvulling: Je kan de WP in verschillende modi zetten, de meest simpele is Heat + DHW. Je kan voor DHW een delta T instellen, die is standaard 8 graden. Dat houd dan in dat de WP DHW gaat draaien als de temperatuur in de boiler 8 graden onder 't setpoint komt. Dus stel, je hebt DHW setpoint op 50 graden dan gaat de WP DHW run doen als de temperatuur in de boiler tot 42 graden is gezakt en die DHW run stopt zodra 't water 50 graden is.

Dit is een eenvoudige setup waar je dan niet veel omkijken naar hebt. Nadeel is dat DHW elk willekeurig moment op de dag kan gaan draaien, iets dat meestal niet gewenst is. Vandaar dat volgens mij heel veen mensen standaard op HEAT (only) draaien en dan op een vast tijdstip omschakelen naar Heat + DHW of alleen DHW en dan na een tijdje weer terugschakelen naar HEAT.

Een nadeel van zo'n schema kan zijn dat de WP na zo'n omschakeling niet meer naar die 8 graden dT kijkt maar gewoon altijd de boiler naar DHW setpoint wil verwarmen.

Ik heb daarom wat logica opgezet die op een vast tijdstip kijkt of DHW temperatuur lager is dan DHW setpoint - DHW deltaT en alleen omschakelt als dat 't geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Krilo_89 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:30:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar hoe je dan draait en wat voor 'slimmigheden' je hebt geimplementeerd. Want qua KwH kom ik onder de 1200 uit en doe daar ook nog een 400L SWW vat bij. Maar qua start/stops gaat het de andere kant op ;).

Die lijken het laatste jaar bijna 1 op 1 te lopen. Dus hoe krijg jij het voor elkaar dat hij zo rustig draait en waarschijnlijk met hele lange runs?
Eigenlijk niet zo heel veel.

Huis uit 2003 2/1 kap
27 ta (Direct) ingesteld
Ik voer nachtverlaging in van 21:00 - 08:00

Hierdoor heb ik altijd lange runs omdat de vloer natuurlijk wel afkoelt in die periode.

1200 kWh vind ik dan wel erg weinig. Op hoeveel start/stops zit je nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Possible schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:00:
[...]

Eigenlijk niet zo heel veel.

Huis uit 2003 2/1 kap
27 ta (Direct) ingesteld
Ik voer nachtverlaging in van 21:00 - 08:00

Hierdoor heb ik altijd lange runs omdat de vloer natuurlijk wel afkoelt in die periode.

1200 kWh vind ik dan wel erg weinig. Op hoeveel start/stops zit je nu ?
Je doet dus niets met roomcorrection of war of extern regelen bijv.? Gewoon 1 vaste Ta en via de scheduler in de nacht uit of lager?

Ik draai sinds eind september 2021, dus laten we zeggen 1,5 jaar en heb 2736 uur gedraaid en 2217 start/stops. Ook 72 uur backup heater.
Wel haal ik die waarden uit de controller van de Pana, ik heb nog niet heel lang de heisha en logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Krilo_89 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:12:
[...]

Je doet dus niets met roomcorrection of war of extern regelen bijv.? Gewoon 1 vaste Ta en via de scheduler in de nacht uit of lager?

Ik draai sinds eind september 2021, dus laten we zeggen 1,5 jaar en heb 2736 uur gedraaid en 2217 start/stops. Ook 72 uur backup heater.
Wel haal ik die waarden uit de controller van de Pana, ik heb nog niet heel lang de heisha en logging.
Ik gebruik de heishamon idd. Als je zoveel start stops hebt dan is je wp wellicht te groot voor wat er gevraagd wordt? Goed geïsoleerd huis? Of is een temp van 19 bijvoorbeeld voldoende? Wat voor ta heb je ? Etc

Hier in huis is het gemiddeld zo’n 21 in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Possible schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:21:
[...]

Ik gebruik de heishamon idd. Als je zoveel start stops hebt dan is je wp wellicht te groot voor wat er gevraagd wordt? Goed geïsoleerd huis? Of is een temp van 19 bijvoorbeeld voldoende? Wat voor ta heb je ? Etc

Hier in huis is het gemiddeld zo’n 21 in huis.
Ja erg goed geisoleerd inderdaad, maar kleiner dan 5kW en panasonic was er niet ;).

Ik heb eerst een tijd gedraaid met puur alleen de thermostaat en de panasonic die alles vanzelf regelde. Dat zorgde er eigenlijk voor dat het altijd 22 graden was (of iets warmer in de winter), maar in de zomer probeerde hij dan te koelen met water van 13 graden, wat een beetje te koud was. Ik had eigenlijk altijd een overshoot (omhoog of omlaag).
Omdat ik overal las dat stooklijnen 'the way to go' zijn en hij hierdoor rustiger gaat draaien, heb ik dat ook ingesteld en sindsdien heb ik het idee dat mijn start/stops exponentieel gegroeid zijn. Daar kwam ik wel wat laat achter, dus sinds een maand terug heb ik de stooklijn iets hoger gezet naar: -15/30 15/22. Hij stond hiervoor (dacht ik) op -15/30 en 13/21, wat dus voor veel meer start/stops zorgde.

Een te lage stooklijn zorgt dus voor meer pendelen, dus ik ben een beetje zoekende in hoe ik mooie lange runs kan maken. Qua verbruik gaat het dus wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Krilo_89 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:41:
[...]

Ja erg goed geisoleerd inderdaad, maar kleiner dan 5kW en panasonic was er niet ;).

Ik heb eerst een tijd gedraaid met puur alleen de thermostaat en de panasonic die alles vanzelf regelde. Dat zorgde er eigenlijk voor dat het altijd 22 graden was (of iets warmer in de winter), maar in de zomer probeerde hij dan te koelen met water van 13 graden, wat een beetje te koud was. Ik had eigenlijk altijd een overshoot (omhoog of omlaag).
Omdat ik overal las dat stooklijnen 'the way to go' zijn en hij hierdoor rustiger gaat draaien, heb ik dat ook ingesteld en sindsdien heb ik het idee dat mijn start/stops exponentieel gegroeid zijn. Daar kwam ik wel wat laat achter, dus sinds een maand terug heb ik de stooklijn iets hoger gezet naar: -15/30 15/22. Hij stond hiervoor (dacht ik) op -15/30 en 13/21, wat dus voor veel meer start/stops zorgde.

Een te lage stooklijn zorgt dus voor meer pendelen, dus ik ben een beetje zoekende in hoe ik mooie lange runs kan maken. Qua verbruik gaat het dus wel goed.
Hmmm ja dan zal je woning wellicht TE goed zijn geisoleerd :P :o

Maar goed.. Wellicht kan je ook nachtverlaging toepassen zodat de vloer wat kan afkoelen en dus overdag weer langere runs kan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
blb4 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:17:
[...]

Er zijn al veel antwoorden gegeven, mogelijk toch nog een aanvulling: Je kan de WP in verschillende modi zetten, de meest simpele is Heat + DHW. Je kan voor DHW een delta T instellen, die is standaard 8 graden. Dat houd dan in dat de WP DHW gaat draaien als de temperatuur in de boiler 8 graden onder 't setpoint komt. Dus stel, je hebt DHW setpoint op 50 graden dan gaat de WP DHW run doen als de temperatuur in de boiler tot 42 graden is gezakt en die DHW run stopt zodra 't water 50 graden is.

Dit is een eenvoudige setup waar je dan niet veel omkijken naar hebt. Nadeel is dat DHW elk willekeurig moment op de dag kan gaan draaien, iets dat meestal niet gewenst is. Vandaar dat volgens mij heel veen mensen standaard op HEAT (only) draaien en dan op een vast tijdstip omschakelen naar Heat + DHW of alleen DHW en dan na een tijdje weer terugschakelen naar HEAT.

Een nadeel van zo'n schema kan zijn dat de WP na zo'n omschakeling niet meer naar die 8 graden dT kijkt maar gewoon altijd de boiler naar DHW setpoint wil verwarmen.

Ik heb daarom wat logica opgezet die op een vast tijdstip kijkt of DHW temperatuur lager is dan DHW setpoint - DHW deltaT en alleen omschakelt als dat 't geval is.
toon volledige bericht
CurlyMo schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:58:
[...]

Kan je die gedachten nog wat verder toelichten, want ik vind het nog lastig om er antwoord op te geven zoals je het nu verwoord.
bartvl schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:46:
[...]

Voor jouw eerste vraag: de warmtepomp gaat niet elke keer direct de boiler weer aanvullen. Bij een klein keukenboilertje gaat dat inderdaad wel zo.
Deze grote boiler moet tot een bepaald punt afkoelen voordat deze weer bijgewarmd wordt. En dat is niet al na 10 liter.
Daarnaast wordt ie geloof ik ook dagelijks (of volgens een gepland schema) weer op temperatuur gebracht, ook als nog niet die minimum temperatuur gehaald is.
Ofwel, de AP krijgt niet bijzonder veel meer start/stops te verwerken door de boiler.
Ik zou zeggen, maar ik heb er nog geen ervaring mee, 1 start/stop per dag extra bij redelijk SWA verbruik?
Dankjewel heel helder uitgelegd! :) Ik heb antwoord op al mijn vragen en zal gaan terug lezen in het forum over bovengenoemde modi.

[ Voor 28% gewijzigd door psycho-realm op 05-05-2023 08:43 . Reden: quotes geïntegreerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Krilo_89 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:41:
[...]

13/21, dus 21 graden aanvoer? Geen wonder dat je pendelt als een gek, die aanvoer is veel te laag. Even ervan uitgaande dat je overal vloerverwarming hebt, probeer 25 graden Ta vast, en houdt de retour temp in de gaten. Mogelijk dat die niet altijd rond de 21,5 - 22,5 blijft, dan zou die niet hoeven te pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:38
Krilo_89 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:12:
[...]
Dat lijkt mij best netjes voor twee seizoenen. Oktober t/m maart is ongeveer 4300 uur. Ter vergelijk hier sinds september 2022 3200 draaiuren en 2400 start/stops. Ik heb het idee dat vooral door de defrosts het aantal start/stops oploopt.
Het systeem pendelt niet, maar ik zie nu wel 1 of 2x per dag een mini-run van een paar minuten waar ik nog niet echt een verklaring voor heb. Ik draai volledig WAR, zonder interne of externe thermostaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Thorsd op 05-05-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
Possible schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 08:14:
[...]

Hmmm ja dan zal je woning wellicht TE goed zijn geisoleerd :P :o

Maar goed.. Wellicht kan je ook nachtverlaging toepassen zodat de vloer wat kan afkoelen en dus overdag weer langere runs kan maken.
Ja ik voer nachtverlaging toe door hem 's nachts uit te zetten, van 00:00 tot 07:00 en dat heb ik ook afgelopen winter gedaan.
padoempats schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:25:
[...]

13/21, dus 21 graden aanvoer? Geen wonder dat je pendelt als een gek, die aanvoer is veel te laag. Even ervan uitgaande dat je overal vloerverwarming hebt, probeer 25 graden Ta vast, en houdt de retour temp in de gaten. Mogelijk dat die niet altijd rond de 21,5 - 22,5 blijft, dan zou die niet hoeven te pendelen.
Ja ik had de oude stooklijn al wat aangepast, dus iets omhoog. Maar als ik hem bijv. naar 25 graden zet, ben ik bang dat het te warm wordt in huis. Van de winter kan dat prima, maar nu met de zon er af en toe bij, is het einde dag al 23 graden. En dan heeft hij alleen in de ochtend even aangestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Krilo_89 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:43:
[...]

Ja ik voer nachtverlaging toe door hem 's nachts uit te zetten, van 00:00 tot 07:00 en dat heb ik ook afgelopen winter gedaan.

[...]

Ja ik had de oude stooklijn al wat aangepast, dus iets omhoog. Maar als ik hem bijv. naar 25 graden zet, ben ik bang dat het te warm wordt in huis. Van de winter kan dat prima, maar nu met de zon er af en toe bij, is het einde dag al 23 graden. En dan heeft hij alleen in de ochtend even aangestaan.
Dan moet je een thermostaat gebruiken. Bij mij is de wp afgelopen week vanzelf heel kort paar uur aangegaan maar afgelopen weken praktisch uit.
Het heeft ook geen zin om de pomp maar te laten lopen en daarbij, met lage aanvoertemp is wel de ervaring dat war-only niet ideaal is, want de retour moet (als ik het goed heb) ander bepaald niveau dalen om weer aan te gaan. Dat werkte bij mij niet, bleef eeuwig rondpompen maar sloeg niet aan. Draai nu op thermostaat en war om eigenlijk alleen de aanvoer van 25 naar 26 te brengen als het onder de 1 graden komt. Met goed geisoleerd huis zakt en stijgt de temperatuur toch heel langzaam, waardoor je met draaien op thermostaat ook maar 1 run per 24u hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:19
Binnenkort kan in aan de slag om mijn Tcap te temmen met de externe sensor en een weerstand.

Zojuist de sensor opgehaald bij rjTec. Hij was wel verbaast dat ik voor slechts 2 sensoren langs kwam uit Nederland :)

Waar hij in de webshop eigenlijk vooral Panasonic heeft staan zag ik in de zaak ook best wat Samsung dozen staan en een forse zwarte Samsung buitenunit.
Pagina: 1 ... 4 ... 89 Laatste