Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:05

dof

jurjen_g schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:23:
Ik heb een vraag over het gebruik van bigfoots en dempingveren. Ik meen ergens in 1 van de pana topics gelezen te hebben dat je in plaats van 2 voeten, ook 3 kan gebruiken. Ik kan die post echter niet terugvinden. Ik ben dat ook van plan, maar zijn er hier mensen met ervaring met 3 voeten? Kan ik in dat geval 6 veren met dezelfde gewichtsklasse nemen, omdat aan de 'zware' kant een extra voet zit? En / of zijn er redenen dat 2 bigfoots beter is dan 3 (afgezien van de kosten). Het gaat om een 9j, en zal bovenop een betonnen dak komen te staan met 100 cm bigfoots is de bedoeling. Ik denk ook nog na om wellicht 2 spankabels te monteren, tegen omwaaigevaar bij extreme stormen, maar dat is wellicht wat overkill.
Heb ook een 9j en ik heb toch bouten + moeren door de bigfoots gedaan (en door de onderliggende betonnen voeten) om de 9 j te zekeren tegen het geval dat ie omgaat om wat voor reden dan ook. Dan natuurlijk niet de bouten strak aangedraaid want dan is het effect van de rubber demping weg. Zie ook plaatje.

Achteraf denk ik dat ik de bigfoots ook wel achterwege had kunnen laten, want de Pana is zo stil (99% van de tijd). Maar goed, nog niet langdurig -10 C meegemaakt.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Herw76 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:49:
[Afbeelding]
Ik heb een Panasonic 7 kw in bestelling staan en ben bezig met de voorbereidingen.
We hebben vorige week deze haag vervangen voor een nieuwe haag van Portugese laurier.
Zoals je op de foto ziet heb ik de plaats van de warmtepomp ingetekend waar hij mag komen .
Nu lees ik in de documentatie dat de afstand achter de warmtepomp 3 cm moet zijn .
Is dit ook het geval als hij voor een haag komt te staan ?
Ik zou ook iets meer dan die 30cm nemen want hij gaat aan achterzijde (en linkerzijde) aanzuigen (zie m'n opstelling), en je planten gaan daar misschien wat last van krijgen als de WP daar te dicht op staat. Verder wil je toch wat ruimte om wat werk te kunnen doen. B.v. wil je een keer per jaar de lamellen schoonspuiten e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-04 12:18
dof schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:36:
[...]

Ik zou ook iets meer dan die 30cm nemen want hij gaat aan achterzijde (en linkerzijde) aanzuigen (zie m'n opstelling), en je planten gaan daar misschien wat last van krijgen als de WP daar te dicht op staat. Verder wil je toch wat ruimte om wat werk te kunnen doen. B.v. wil je een keer per jaar de lamellen schoonspuiten e.d.
dan zet ik hem 30 cm van de haag af .
ik kan de haag op de plaats van de warmtepomp ook terug snoeien of kort houden .
We konden de warmtepomp ook naast /tegen het huis aan zetten maar dan wordt het zo sta in de weg ding .
Vandaar in dit hoekje .
Ik heb 15 meter voorgeisoleerde leiding van Weijers Waalwijk klaar liggen om in te graven.
Dus 2 x 7.5 meter en dan onder de vloer met 32mm leiding verder die het ook 15 mm isolatie

[ Voor 5% gewijzigd door Herw76 op 07-04-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:35
Nu lees ik in de documentatie dat de afstand achter de warmtepomp 3 cm moet zijn .
Wat voor een haag is het? Als de haag in de winter zonder blad zit dan kan het prima. Als je er in de zomer ook mee wil koelen dan zou ik meer ruimte nemen. Ik zou alleen wel oppassen voor de aanzuigende werking op de bladeren. Je wilt in de herfst niet je verdamper vol met blad hebben zitten en bij defrosts bladpulp.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
CurlyMo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:53:
[...]

Wat voor een haag is het? Als de haag in de winter zonder blad zit dan kan het prima. Als je er in de zomer ook mee wil koelen dan zou ik meer ruimte nemen. Ik zou alleen wel oppassen voor de aanzuigende werking op de bladeren. Je wilt in de herfst niet je verdamper vol met blad hebben zitten en bij defrosts bladpulp.
De haag blijft de gehele winter zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

CurlyMo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:53:
[...]

Ja, ook dat (rommel aanzuigen) is een punt van aandacht. Ik ben regelmatig even pluisjes en insecten aan het wegpeuteren van de lamellen. En -een beetje dom- aan het zagen geweest voor het dakje, tijdens werking van de WP, en nu zit er al een paar weken van dat kleine zaagsel tussen de lamellen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
dof schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:00:
[...]

Ja, ook dat (rommel aanzuigen) is een punt van aandacht. Ik ben regelmatig even pluisjes en insecten aan het wegpeuteren van de lamellen. En -een beetje dom- aan het zagen geweest voor het dakje, tijdens werking van de WP, en nu zit er al een paar weken van dat kleine zaagsel tussen de lamellen. :-(
Je kan het zaagsel met lucht er vanuit de binnenkant zo uitspuiten
Het is geen beuken haag waar al het blad verdroogd en uitvalt.
De foto is hoe de haag in de winter ook is .
Mijn airco maak ik ook elk jaar schoon 🧽.
Dus heb daar wel ervaring in

[ Voor 5% gewijzigd door Herw76 op 07-04-2023 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Herw76 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:08:
[...]

Je kan het zaagsel met lucht er vanuit de binnenkant zo uitspuiten
Het is geen beuken haag waar al het blad verdroogd en uitvalt.
De foto is hoe de haag in de winter ook is .
Mijn airco maak ik ook elk jaar schoon 🧽.
Dus heb daar wel ervaring in
Ja, m'n bladblazer staat al gereed :) . Moet alleen even de omkasting weghalen.

Succes met aanleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:15
Herw76 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:24:
[...]

o ja 30 cm bedoel ik.
hij komt aan de voorkant te staan.
ik heb al voorgeisoleerde leidingen staan .
het is 4 meter van het huis vandaan /
en het muurtje is de hoek van ons huis
WP Omdraaien en gaas hekje achter de WP? Achter je huis toch de straat?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
blb4 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:57:
[...]

WP Omdraaien en gaas hekje achter de WP? Achter je huis toch de straat?
Ik denk dat dan binnen no-time een deel van de haag kapot gevroren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:03
[Afbeelding]
Ik heb een Panasonic 7 kw in bestelling staan en ben bezig met de voorbereidingen.
We hebben vorige week deze haag vervangen voor een nieuwe haag van Portugese laurier.
Zoals je op de foto ziet heb ik de plaats van de warmtepomp ingetekend waar hij mag komen .
Levering van een <J> type is bijna geluk hebben de laatste tijd, waar heb je de J besteld?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
CurlyMo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:14:
[...]

Ja geen goed idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
natural colour schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:35:
[...]

Levering van een <J> type is bijna geluk hebben de laatste tijd, waar heb je de J besteld?
Bij het bedrijf ie voor ons de airco onderhoud en installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:37
CurlyMo schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 12:14:
[...]

Hier afgelopen winter zo gedraaid, iets meer afstand, maar dat is geen issue. Haag kan tegen bevriezen, anders is'ie niet winter hard. Hij bezwijkt ook niet onder het ijs, want er wordt alleen maar lucht met lage luchtvochtigheid tegen geblazen al het vocht zit al aan je verdamper vast gevroren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
llevering schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:03:
[...]

Hier afgelopen winter zo gedraaid, iets meer afstand, maar dat is geen issue. Haag kan tegen bevriezen, anders is'ie niet winter hard. Hij bezwijkt ook niet onder het ijs, want er wordt alleen maar lucht met lage luchtvochtigheid tegen geblazen al het vocht zit al aan je verdamper vast gevroren. :)
Dit is aan de voorkant van ons huis.
Als ik hem omdraai kan ik er ook geen haag meer neerzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
llevering schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:03:
[...]

Heb je een foto hoe jij hem hebt geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:47
Thorsd schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:27:
[...]

Dat is in te stellen, max 4 uur, zie eerste plaatje.

Ik herken het patroon van de heater in je grafiek niet, maar ik heb alleen de interne heater. Die neemt het over als de tank 53C is en nog warmer moet worden.
Als je een externe heater hebt, kun je misschien naar de instelling "Tank heater ON time set" kijken (tweede plaatje). Als ik het goed lees gaat dan bij een SWW run de externe heater na die vertraging aan. Dat lijkt precies de 20min vertraging die je ziet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu even gecheckt in het menu;
Tank heat up time (max.) staat op 4 uur (niets aan veranderd), maar hij lijkt het dus in een uur te willen proppen...
De externe heater komt inderdaad in na de delay van 20minuten. Die heb ik eerder wel eens langer uitgesteld, maar kom dan soms in de knel met de legionella run als de tank al flink op temperatuur is; dan komt het element niet in actie en wordt de tank niet doorverwarmd boven de 53 graden.

In de weekly timer schakelt ie dagelijks van HeatingOnly naar Heating+DHW, gedurende 2 uur. Dat zou eigenlijk de limiterende factor moeten zijn.

De grote vraag is dus waarom hij het in een uur wil proppen, en waarom ie denkt dat ie de externe heater nodig heeft.
Ik zal ook eens proberen om in de weekly timer Heating+DHW een uurtje langer te maken, wie weet zit daar ook nog iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:37
Herw76 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:34:
[...]

Heb je een foto hoe jij hem hebt geplaatst?
Bij deze (was voor subsidie aanvraag, dus niet gericht op de afstand met de heg, maar geeft een idee):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEGERu9LRu3PyIQt7yV4TjHPK9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LzmR0zrvZAdYbNjdK6tjLWxg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:12
Diedo70 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:52:
[...]

Nu even gecheckt in het menu;
Tank heat up time (max.) staat op 4 uur (niets aan veranderd), maar hij lijkt het dus in een uur te willen proppen...
De externe heater komt inderdaad in na de delay van 20minuten. Die heb ik eerder wel eens langer uitgesteld, maar kom dan soms in de knel met de legionella run als de tank al flink op temperatuur is; dan komt het element niet in actie en wordt de tank niet doorverwarmd boven de 53 graden.

In de weekly timer schakelt ie dagelijks van HeatingOnly naar Heating+DHW, gedurende 2 uur. Dat zou eigenlijk de limiterende factor moeten zijn.

De grote vraag is dus waarom hij het in een uur wil proppen, en waarom ie denkt dat ie de externe heater nodig heeft.
Ik zal ook eens proberen om in de weekly timer Heating+DHW een uurtje langer te maken, wie weet zit daar ook nog iets...
Hmm, ik denk niet dat die regeling zo slim is dat hij op eigen initiatief gaat zitten proppen :). Met de externe heater heb ik weinig ervaring, misschien dat iemand anders weet wat de beste instellingen zijn icm sterilisatie runs.

Ik vond deze nog wel in de service manual, het lijkt daarbij dat het alleen om de sterilisatie run gaat, maar op basis van wat jij ziet is het dus bij iedere SWW run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBd1FS1Y_SA-pcd3Zc4dQlatPxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bj46OFzuRlqMipvvwkdbJuue.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:47
Thorsd schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 14:14:
[...]

Hmm, ik denk niet dat die regeling zo slim is dat hij op eigen initiatief gaat zitten proppen :). Met de externe heater heb ik weinig ervaring, misschien dat iemand anders weet wat de beste instellingen zijn icm sterilisatie runs.

Ik vond deze nog wel in de service manual, het lijkt daarbij dat het alleen om de sterilisatie run gaat, maar op basis van wat jij ziet is het dus bij iedere SWW run.
[Afbeelding]
Voor de duidelijkheid; De tankheater gaat zeker niet altijd aan bij gewone SWW run! Meestal niet zelfs. Alleen als de tank temperatuur wat lager is lijkt ie de externe heater vaak bij te schakelen.

Hier een run die prima verloopt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbIoGkre9BgbZWWGNYiN0QcAdCI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1mJp1Hu2MoYERtEkVJt8yNIh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie nooit een SWW run die langer dan een uur duurt, terwijl dit van mij mag, en voor zover ik kan nagaan ook zo is ingesteld.

De sterilisatierun loopt zoals in het plaatje uit de design manual; Na verstrijken van de heater on time (20 min, bij mij) komt de heater erbij.
Het is een beetje jammer dat die delay op basis van tijd is, en niet op basis van temperatuur; (hoor graag als ik het mis heb :) )
Als ik de delay langer uitstel en de WP haalt de 53graden al voordat de delay tijd voorbij is, dan schakelt ie het externe element dus niet in en maakt ie de sterilisatierun dus niet af.
Je moet dus een beetje op safe spelen met de delay lijkt het;
Lang genoeg dat ie niet zo veel meedraait bij gewone SWW, maar kort genoeg dat ie de 53 graden nog niet haalt als je een Sterilisatierun doet.

Ik zal eens met de delay gaan spelen (en in de gaten houden of de sterilisatierun nog goed draait)

[ Voor 12% gewijzigd door Diedo70 op 07-04-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
llevering schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 13:55:
[...]

Bij deze (was voor subsidie aanvraag, dus niet gericht op de afstand met de heg, maar geeft een idee):
[Afbeelding]
Ziet er mooi uit .
Maar ik durf het niet aan om hem tegen de haag aan te laten blazen .
Beukenhaag is meer open dan een laurier.
Ik wil de haag zichtdicht krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:03
Thorsd schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:54:
[...]
Ik zou me zelf niet te druk maken over 1 haakse klep, het effect op de gehele installatie is marginaal.

Hier een Afriso AZV-643, en bevalt tot nu toe prima. Zelfde principe als een kogelklep, alleen dan met een cilinder die steeds 120 graden draait (doorstroming ook altijd haaks). RjTec heeft een blog post over de aansluiting op de Pana.
Heb ondertussen een Chinese driewegkogelklep besteld bij Ali en inmiddels ontvangen. Heb hem "droog" aan de tand gevoeld en werkt soepeltjes en voelt en ziet er stevig uit.

Wat mij opvalt bij vrijwel iedere driewegklep met kogel is dat de kogel erg klein is waardoor de doorlaat evenredig nauw wordt. Zeker vergeleken met een 'gewone" kogelkraan die vaak een "volle" doorlaat heeft. Ook bij het duurdere merk uit de TS (Tameson) heeft de 1" klep maar een kleine doorlaat van 18mm. Bij de klep van Ali heb je zelfs keuze uit een model met 1/14" aansluitingen en die heeft een doorlaat van 24mm wat me al heel wat beter lijkt voor montage in de standleiding. Die heb ik dus besteld en met drie verlopen naar 3/4 naar 22mm koper heb ik hem aangesloten. En de kogel is dus echt groot en de doorlaat van 24mm klopt echt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYJKllOgfyatAr7yzvWFheyxqFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rsFFhFgzFQiHbzOhHKsd5RsB.jpg?f=user_large

Omdat ik de leiding naar het boilervat naar boven toe nog moet aansluiten (ligt er al) was ik van plan dit met RTM koppelingen van Uponor te doen vanwege het gemak en ontbreken van een perstang.

Toen ik twee 20mm RTM koppelingen binnenkreeg schrok ik nogal van de zeer nauwe doorlaat. Met de schuifmaat lijkt het aan het begin mee te vallen met 11mm, maar wanneer je dieper de koppeling in gaat wordt de vernauwing nog smaller en meet ik uiteindelijk nog maar 8.5mm! Het is dus gewoon meer dan twee keer zo smal als de buismaat..

Ik heb wat foto's genomen ter vergelijking met een 20mm Multifit koppeling die ik hier nog had liggen en die is al een stuk ruimer met 10.5mm maar het houdt natuurlijk ook nog niet echt over in vergelijking met een perskoppeling die blijkbaar dunnere wanden heeft en daardoor een ruimere doorlaat. Ook de verbinding van de vloerverwarmingverdeler naar de warmtepomp moet ik nog aansluiten en dat is 25mm Uponor, maar dat ga ik maar met perskoppelingen doen en ergens een perstang lenen/huren. Jammer dat die krengen zo duur zijn..
Kortom, RTM lijkt echt mooi, en moet eerlijk zeggen, het werkt echt goed en makkelijk en geen lekkages gezien van eerdere klussen ermee, maar de doorlaat is echt om te huilen.. Voor mij dus geen RTM meer.

Links een 20mm Multifit koppeling en rechts de 20mm RTM.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNyHbZ0sWkd3L1NNLXNVqPMb0VE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/spScVHBuOMmZXTE1oR2uvOZ9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sC_qQBVlPgf5kVys-Ssm6hIFHc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bqdEyoQfyZ0BtdjKujCOymi1.jpg?f=user_large

Verschil valt zo op het eerste gezicht nog wel mee toch? maar zie de volgende foto..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFQ1QkfD_WL1wtStzuWYr8R2y-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bJleZ9t4CdA3BFP0TRXRZoXX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttL_2K1v6C07kVbGz0TVT6P3hgA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dNw7YyZhZG2M3LxuobPjBVhl.jpg?f=user_large

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Bij aanleg van een systeem is het enige juiste te gaan voor doorlaat/flow en niet voor gemak/prijs.
Flow bepaalt de kwaliteit/comfort/efficiency van het systeem en dat moet bepalend zijn. Andere overwegingen ontberen legitimiteit.
Leidingenstructuur vooraf uittekenen heeft sterke voorkeur tbv het voorkomen van onnodige koppelingen, flessenhalzen etc.
Bepaald geen dooddoener: "een ruime jas is nooit te klein"
En een 10mm doorlaat in verder een 20mm leiding ? Absurd.

In dit licht bezien zijn meerdere hier getoonde foto's van door professionals aangelegde systemen zeker interessant te noemen, om geen ander woord te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tranquility
Zojuist twee RTM-koppelingen voor de 20mm Uponor leiding naar boven vervangen voor twee Eurokoppelingen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRfi7jz1cvJ2XK2LB4Ov1dwJVZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fW7RuOGcTTgL0BFmOBpwlUPn.jpg?f=user_large

Zoek de verschillen, het is immers bijna Pasen toch? _O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0TUkj-Bpe8xCPyvEYPEuDW47PU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AAmaxTc0o6qQ86GRZWTb2YyA.jpg?f=user_large

De Eurokoppeling is gewoon twee keer zo ruim.. :X

Zonde van het geld van die dure RTM-koppelingen. Ik had me dit gewoon eerder moeten bedenken.. 7(8)7
Maarja, hopelijk kan ik hiermee een verkeerde keuze en dus kosten voor anderen besparen.
RTM: groot gemak, met een huge drawback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Tranquility schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:12:
Zojuist twee RTM-koppelingen voor de 20mm Uponor leiding naar boven vervangen voor twee Eurokoppelingen..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zonde van het geld van die dure RTM-koppelingen. Ik had me dit gewoon eerder moeten bedenken.. 7(8)7
Maarja, hopelijk kan ik hiermee een verkeerde keuze en dus kosten voor anderen besparen.
Verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Tranquility schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 17:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie dat er aanzienlijke prijsverschillen zijn tussen diverse aanbieders van bijv. RTM 25x25mm, zag prijzen van plm. 12 Eur en ruim 20 Eur
CV-koopjes rekent plm. 12 Eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-04 21:38
Ik heb de oude pana topic doorgezocht maar lees toch tegenstrijdige berichten.

Als je via de geheime menu de ingebouwde 3kw backup heater uitzet maar tegelijk een externe heater (die in de boilertank zit) heb aangesloten op de print, wordt die externe heater dan wel gebruikt voor legionella run (natuurlijk heb je dan wel externe heater gekozen in de instellingen)?

Of gaat de pana dan geen enkele electrische heater meer aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Gary199 schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:17:
[...]
Zie dat er aanzienlijke prijsverschillen zijn tussen diverse aanbieders van bijv. RTM 25x25mm, zag prijzen van plm. 12 Eur en ruim 20 Eur
CV-koopjes rekent plm. 12 Eur
Dat geldt niet alleen voor RTM koppelingen, maar in feite voor alle soorten (messing) koppelingen en verlopen. Ik heb de laatste tijd veel materialen besteld bij veel verschillende shops en de verschillen zijn echt enorm. Dus goed kijken en vergelijken loont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Naliya schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:18:

Als je via de geheime menu de ingebouwde 3kw backup heater uitzet maar tegelijk een externe heater (die in de boilertank zit) heb aangesloten op de print, wordt die externe heater dan wel gebruikt voor legionella run (natuurlijk heb je dan wel externe heater gekozen in de instellingen)?

Ik ga alleen de interne backup heater van de Pana gebruiken en sluit het element in het boilervat helemaal niet aan. Ik denk dat het ook afhangt hoe ver het boilervat van de warmtepomp afstaat. In mijn geval is het totaal een metertje of vijf aan leidingwerk wat de interne heater met gemak aan moet kunnen. Ben echter wel benieuwd hoe anderen met een boilervat dit hebben gedaan, dus interessante vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-04 11:00
Naliya schreef op maandag 10 april 2023 @ 15:18:

Dat is grappig, ik ben met hetzelfde bezig momenteel.
Mijn conclusie voorlopig is dat als de backup heater niet ingesteld is, hij in mijn geval dan ook niet het aangesloten boiler element gebruikt voor een legionella run.
Vanavond eens de backup heater dan ook maar aanzetten en nog eens proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-03 16:03
Hi,

I got installed a split All in on serie J 9kw with 100 l buffer according to this hydraulic schema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p41JgsM-J-x-4KUrRRSmeAHtO84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cS8rNZOgcdWPXnn3hnEa3hg7.jpg?f=fotoalbum_large

I'm struggling with the regulation and settings. I'm afraid I did a big mistake, especially because the installer discouraged me to do it. If somebody has the same setup, can you share you settings, experience, advice. It would be nice. The main problem I'm facing is to control the outlet temperature which become much higher than the tagert zone 1 temperature. Also regulate the pomp flow seems problematic

I'm also facing a lot of noise due water flow in floor heating. The indual flow of every circuit is quite low less than 1l/min in average. Could it be to the interaction to the 2 pumps resuting in a turbulent flow?

Thanks for you help.

Een antwoord in het nederlands is goed.

[ Voor 13% gewijzigd door oli2000 op 11-04-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
oli2000 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:27:
Hi,

I got installed a split All in on serie J 9kw with 100 l buffer according to this hydraulic schema.

[Afbeelding]

I'm struggling with the regulation and settings. I'm afraid I did a big mistake, especially because the installer discouraged me to do it. If somebody has the same setup, can you share you settings, experience, advice. It would be nice. The main problem I'm facing is to control the outlet temperature which become much higher than the tagert zone 1 temperature. Also regulate the pomp flow seems problematic

I'm also facing a lot of noise due water flow in floor heating. The indual flow of every circuit is quite low less than 1l/min in average. Could it be to the interaction to the 2 pumps resuting in a turbulent flow?

Thanks for you help.

In this setup I would recommend to disable the buffer (sensor) in the menu (as if no buffer was present) and make sure the primary flow (over HP) is almost always higher than the secondary flow. See also this post: Thorsd in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Alternatively, try without the buffer. If you can somehow block the flow over the buffer, you can first leave the secondary (electrically disconnected) pump in place, the flow will go through it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
Thorsd schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:54:
[...]

In this setup I would recommend to disable the buffer (sensor) in the menu (as if no buffer was present) and make sure the primary flow (over HP) is almost always higher than the secondary flow. See also this post: Thorsd in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Alternatively, try without the buffer. If you can somehow block the flow over the buffer, you can first leave the secondary (electrically disconnected) pump in place, the flow will go through it.
Thanks, I tried to disable the buffervat sensor but in that case, the secundary pomp is not activated. So I need to place it elsewher on the board so that the pump is activated when the wp is ON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:05
oli2000 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:15:
[...]

Thanks, I tried to disable the buffervat sensor but in that case, the secundary pomp is not activated. So I need to place it elsewher on the board so that the pump is activated when the wp is ON.
You can also put the secondairy pump in a normal 230v socket, if one is nearby. Best is to use a pump controller or an extra e.g. zigbee plug.
Works as a charm here with some rules in domoticz:
If compressor is on, set secondairy pump ( zigbee-plug) on.
If compressor is off, turn zigbee plug off.
Etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
Murkmans schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:38:
[...]

You can also put the secondairy pump in a normal 230v socket, if one is nearby. Best is to use a pump controller or an extra e.g. zigbee plug.
Works as a charm here with some rules in domoticz:
If compressor is on, set secondairy pump ( zigbee-plug) on.
If compressor is off, turn zigbee plug off.
Etc
Sure it can be done with some domotics when I'll do the electrical cabinet.

Do you have the same hydraulic setup as me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-04 12:50
Hi,

[Afbeelding]

Thanks for you help.

Do you know how much flow your are trying to squeeze through the floor ? If you turn of this secundary pump, is the noise gone ?
How many floor heating groups you have ?
What are the pipe diameters diameters connecting to the floor heating headers, how many bends / restrictions are there, maybe you have some photos. If you are trying to squeeze a lot of water through a small diameter you can get alot of flow noise due to the high velocity of the water inside the pipes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
oli2000 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:35:
[...]

Do you have the same hydraulic setup as me?
No 2 zones (floor heating and fancoils) with buffer tank and 2 separate pumps.

You could try cn3 "extra pump". This option is used when the internal pump is insufficient, but might work out for you as well.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UKmJ5yfWJiMDCh45zDqDYR-KTB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUPvX2dDsq9Vi4m1ZVv5Odyp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Hi,

[Afbeelding]

Thanks for you help.

Heb hier exact dezelfde WP en had 6 maanden exact dezelfde configuratie.
Wat zijn precies de settings en de Ta en Tr ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
Lollercopter schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:48:
[...]

Do you know how much flow your are trying to squeeze through the floor ? If you turn of this secundary pump, is the noise gone ?
How many floor heating groups you have ?
What are the pipe diameters diameters connecting to the floor heating headers, how many bends / restrictions are there, maybe you have some photos. If you are trying to squeeze a lot of water through a small diameter you can get alot of flow noise due to the high velocity of the water inside the pipes.
About 26l/min . Normally according to the study it should be more 36l/min. I reduced the flow to help the wp .
I've 3 manifolds with 10 10 6 circuits. Alpex 16mm. 10 cm spacing. For the grounfloor I've the impression that 10 circuit is too much for the manifold. It makes a lot of noise. We'll not able to libve there if we cannot reduce the noise significantly.

I was not able to try to disengage one pump yet, I don't luve there yet, still under construction

Buffer and wp arec connected in 40mm, than after the pump T 32mm to the manifold

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PLRavjBMx7sD4Z8-lLpz-JGlMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWRtgwbAwlc4maihzhWFfUxj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6Z-0Kk-fMZOzRnmYHPBldC1iME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rCcVdzu4wgCEBGREBaYd3CIK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
Gary199 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 00:07:
[...]

Heb hier exact dezelfde WP en had 6 maanden exact dezelfde configuratie.
Wat zijn precies de settings en de Ta en Tr ?
Here is an example, I'm trying to stay low in temp because the ground has still to dy gently but the outlet temperature never stop to increase. Soon I'll be obliged to stop it manually.

Target :21°C
Actual: 29°C (target completely exceeded)

Tinlet:24°C
T outlet: 28°C

Still at 63 Hz.

I see with the buffer temp that it under an because the secundary was draining slightly more.

Normally it is about the same flow when secundary pump in auto adapt.

May be I should play with delta T of the buffervat. both delta T at 5°c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8YwGElqtN_RIao8fFvkV4gC3ZO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnmxzwPzH9hkhtatq3kCm6GX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
oli2000 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 06:45:
[...]

About 26l/min . Normally according to the study it should be more 36l/min. I reduced the flow to help the wp .
I've 3 manifolds with 10 10 6 circuits. Alpex 16mm. 10 cm spacing. For the grounfloor I've the impression that 10 circuit is too much for the manifold. It makes a lot of noise. We'll not able to libve there if we cannot reduce the noise significantly.

I was not able to try to disengage one pump yet, I don't luve there yet, still under construction

Buffer and wp arec connected in 40mm, than after the pump T 32mm to the manifold

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb sterk de indruk, dat veel water de 40mm naar de Buffer accepteert als een fijne Bypass en het merendeel van de aanvoer de route door de Buffer kiest en heerlijk warm terugkeert naar de WP. Die route wordt gekozen met "behulp" van de nauwere 32mm leiding na de 2e pomp.
Als mogelijk dan ook nog de aangemelde Buffer met een hogere temperatuur is aangemeld dan zijn de rapen helemaal gaar. De WP stuurt dan de pompen verschillend aan waardoor een nog groter deel van het water naar de Buffer wordt gepompt. Mocht op zeker moment de WP uitschakelen, dan start deze pas weer op nadat de temperatuur in de Buffer is gezakt onder de temp in de rest van het systeem.
Ik heb niet kunnen ontdekken hoe dat erg lange wachten te kunnen voorkomen op basis van de instellingen. Was het zoeken zat en heb de Buffer afgemeld bij het systeem waardoor deze alleen nog de hoeveelheid water verhoogt, helpt bij defrosts en tempert het op en af enigszins.
Thans is de Buffer serieel aangesloten en "steelt" niet langer een deel van het direkte vermogen. De opgepotte warmte wordt later gebruikt. Dit werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
oli2000 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:35:
[...]

Don't worry about switching it off, just plug it in a socket and let it run. When things work as intended you can think about that and make things more complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
oli2000 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 06:57:
[...]

Here is an example, I'm trying to stay low in temp because the ground has still to dy gently but the outlet temperature never stop to increase. Soon I'll be obliged to stop it manually.

Target :21°C
Actual: 29°C (target completely exceeded)

Tinlet:24°C
T outlet: 28°C

Still at 63 Hz.

I see with the buffer temp that it under an because the secundary was draining slightly more.

Normally it is about the same flow when secundary pump in auto adapt.

May be I should play with delta T of the buffervat. both delta T at 5°c.
On the high outlet temp, the buffer dT might work different from what you expect. The HP target outlet temp is calculated as: max(Ta zone 1, Ta zone 2) + buffer dT + 2. If you disable the buffer, the target outlet temp will be max(Ta zone 1, Ta zone 2).

[ Voor 3% gewijzigd door Thorsd op 12-04-2023 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Thorsd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:10:
[...]

On the high outlet temp, the buffer dT might work different from what you expect. The HP target outlet temp is calculated as: max(Ta zone 1, Ta zone 2) + buffer dT + 2. If you disable the buffer, the target outlet temp will be max(Ta zone 1, Ta zone 2).
De WP kan redelijk onafhankelijk het systeem verwarmen op basis van puur Zone-1 en Zone-2 en de Buffer apart op Zone-1+Zone2 / 2 plus Dt=5 alleen voor de Buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 13:09
@oli2000
Do you have the extra circuit board?
i have the same setup, but without the extra circuit board.

also: temperatures below 27 degrees shoud be avoided. the Panasonic heat pumps have a hard time dealing with temperatures below that water temperature.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-04 16:17
oli2000 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 06:45:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je weet wel dat de kranen dicht staan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
KaDoos schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:28:
[...]

Je weet wel dat de kranen dicht staan???
Toch hebben de zones T28; misschien oude foto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
Gary199 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 12:52:
[...]

Toch hebben de zones T28; misschien oude foto ?
Ja het is een oude photo. Ik leef nog niet daar.

Het was alleen om te illustreren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
Motorfret schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:56:
@oli2000
Do you have the extra circuit board?
i have the same setup, but without the extra circuit board.

also: temperatures below 27 degrees shoud be avoided. the Panasonic heat pumps have a hard time dealing with temperatures below that water temperature.
Yes I have the extra circuit.

Ah ok, I didn't know, I noticed indeed that the initial heating was very difficult with the electric heater triggering unexpectedly.

is 27°C really the treshold? Seems already high for a heat pump. Is there official documentation directive that I can read somewhere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oli2000
Thorsd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 09:10:
[...]

Thanks very interesting to know. Is there a way to get the temperature of the buffervat even if we disable it in the settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
oli2000 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:35:
[...]

Thanks very interesting to know. Is there a way to get the temperature of the buffervat even if we disable it in the settings?
No; buy small temp meter with cable ( bought 5 of them for testing/control )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
oli2000 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:35:
[...]

I don't think so, at least not from the controller. But that's no problem as the buffer temp is not interesting anyway.
What you care about is supply temp of the HP and the supply temp of the underfloor heating. The latter should not be lower for extended periods, or you'll sacrifice efficiency. Hence suggestion on the higher primary flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Thorsd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 13:54:
[...]

I don't think so, at least not from the controller. But that's no problem as the buffer temp is not interesting anyway.
What you care about is supply temp of the HP and the supply temp of the underfloor heating. The latter should not be lower for extended periods, or you'll sacrifice efficiency. Hence suggestion on the higher primary flow.
external pump ensures sufficient primary flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Gary199 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:15:
[...]

external pump ensures sufficient primary flow
Well, depends on the definition :)

To be clear, I meant: Primary circuit is the heat pump and the primary pump is its internal pump. Secondary circuit is the underfloor heating and the secondary pump is the external pump.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Thorsd schreef op woensdag 12 april 2023 @ 14:50:
[...]

Well, depends on the definition :)

To be clear, I meant: Primary circuit is the heat pump and the primary pump is its internal pump. Secondary circuit is the underfloor heating and the secondary pump is the external pump.
ok,
and without the external pump just behind the buffer inlet, almost all primary flow would take the shortcut through the buffer. ( 40mm pipe )
Knowing exactly how much L/min flows through the buffer would be an advantage.
A mounted valve in the buffer inlet could control the amount of L/min throughput.

[ Voor 18% gewijzigd door Gary199 op 13-04-2023 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingAttack-NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-02-2024
Is er al wat bekend over de minimale vermogen-afgiftes van de L generatie monobloc? Net zoals bij de J gelijk voor 5/7/9 kW?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:22

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vandaag op mijn kantoor gesproken met sales afdeling van Panasonic Nederland. Mede door druk van ondergetekende en distributeurs wordt de productie van de J serie voorlopig gecontinueerd en deels geassembleerd in de fabriek in Tjechie. Ook zal de productie worden opgevoerd. Klein lichtpuntje dus voor de leveringen. Levertijd nog onbekend. Problemen deels veroorzaakt door gebrek aan onderdelen. Voor de oudste backorders wordt naar een oplossing gezocht.

Aquarea J-generatie Mono-bloc blijft beschikbaar in 2023/24:

https://www.campaign-inde...&C=f7DCLw4LuhLA1Bm1roYisQ

[ Voor 69% gewijzigd door Carboy54 op 13-04-2023 20:54 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:40

Ethirty

Who...me?

Is dat omdat de J-serie voordelen heeft tov de K-serie? Ik zou het niet vervelend vinden als ik qua looks een upgrade krijg naar de antraciete buitenunit 8)

Of gaan ze die sowieso voorlopig niet uitleveren vanwege de enorme achterstanden?

Zie trouwens ook dat ze de nieuwe modellen weer een stuk duurder maken :/

[ Voor 13% gewijzigd door Ethirty op 13-04-2023 21:21 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ethirty schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:00:
Is dat omdat de J-serie voordelen heeft tov de K-serie? Ik zou het niet vervelend vinden als ik qua looks een upgrade krijg naar de antraciete buitenunit 8)

Of gaan ze die sowieso voorlopig niet uitleveren vanwege de enorme achterstanden?
Ik ben al blij dat ze blijven produceren in welke kleur dan ook 8)7

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:40

Ethirty

Who...me?

Carboy54 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:21:
[...]

Ik ben al blij dat ze blijven produceren in welke kleur dan ook 8)7
Jij verkoopt ze, dat snap ik ook wel.

Ik als consument heb 2 belangen. Warmte en uiterlijk - in die volgorde uiteraard ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Ethirty schreef op donderdag 13 april 2023 @ 21:00:
Ik zou het niet vervelend vinden als ik qua looks een upgrade krijg naar de antraciete buitenunit 8)
Dat kan je zelf oplossen met 3 tientjes Hammerite. Niet zo lang geleden posste iemand daarover een succesverhaal.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Hier vanochtend om 8 uur een defrost van in totaal 6 minuten. Buitentemp. 4*C, relatieve vochtigheid rond de 70% Buitenunit aan de achterkant volledig wit/geel door ijs. Toch een kleine verrassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Laatst online: 13-04 21:38
Freez schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:04:
[...]

Dat is grappig, ik ben met hetzelfde bezig momenteel.
Mijn conclusie voorlopig is dat als de backup heater niet ingesteld is, hij in mijn geval dan ook niet het aangesloten boiler element gebruikt voor een legionella run.
Vanavond eens de backup heater dan ook maar aanzetten en nog eens proberen...
Hoi Freez,

Had je dit toevallig al kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freez
  • Laatst online: 25-04 11:00
Naliya schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:35:
[...]

Hoi Freez,

Had je dit toevallig al kunnen testen?
Na alle instellingen nog een keer te hebben nagelopen is het toch gelukt (vage Nederlandse vertalingen bij Panasonic):
Ik heb op de warmtepomp de OLP brug verbonden.
In het aangepast menu de backupverwarmer aangezet.
In het functiemenu de tankverwarming aangezet.
In het functiemenu de sterilisatie aangezet.
In het systeemmenu de tankverwarming op extern gezet.

In mijn geval was het niet werken van de sterilisatie een combinatie van factoren (denk ik).

Nu kan ik de tank verwarmen volgens schema met de warmtepomp en de sterilisatie doen met de verwarmer in de tank (3kW).

Ik weet niet of het uitmaakt, maar ik heb een 9kW T-CAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Laatst online: 20:03
FlyingAttack-NL schreef op donderdag 13 april 2023 @ 12:02:
Is er al wat bekend over de minimale vermogen-afgiftes van de L generatie monobloc? Net zoals bij de J gelijk voor 5/7/9 kW?
Denk zo dat ze dát nog nader bepalen, je wil niet hebben dat als het minimum vermogen (bij een bepaalde buiten temperatuur) te laag is, dat in bijzondere gevallen kan leiden tot storing of schade.
Bij de nieuwe productie faciliteit zijn tevreden als er minimaal warmte uit de wp komt :9

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-04 13:48
Hi,

[Afbeelding]

Thanks for you help.

Ik heb deze opstelling ook, maar met een 12KW T-CAP en 200L buffervat. Geen last van geluid. De pomp van de Panasonic zou harder moeten draaien dan de tweede pomp na het buffervat, zodat de tweede pomp het vat niet kan leegpompen. Verder heb ik een nieuwe verdeler zonder pomp of thermostaatkraan. Na verloop van tijd loopt de Ta wel zover boven het setpoint dat hij uitgaat, en dan laat ik hem bewust een tijdje uit. Dit hang natuurlijk af van de buitentemperatuur. De Tcap is wat zwaar boven de 5C. Verder Heishamon en domotica. Laat maar weten als je vragen hebt over instellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tiesert op 16-04-2023 20:20 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Artikel over leveringsproblemen van een van mijn Panasonic distributeurs:

https://www.dhps.nl/blogs...verkopen-liever-geen-nee/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45
Maandag begint de installatie van de warmtepomp, dit weekend wil ik de elektra aansluiting voorbereiden. Nu was ik eerst van plan om backup heater groep en warmtepomp groep op verschillende fases aan te sluiten, maar mag deze ook op dezelfde fase (25A)? M.a.w. zijn backupheater en warmtepomp gelijktijdig langdurig maximaal aan? Dat zou namelijk een leiding en gedoe schelen (pv verdeler met 2 groepen ipv extra leiding trekken door 4 verdiepingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:19

timovd

Voorsprong door techniek

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Excuus, de 9j monoblock, die heeft in elk geval 2 losse groepen nodig, maar vraag is dus of gelijktijdigheid op 25 A een probleem kan zijn. In de groepenkast zelf zet ik dan een 20 A voor de pv verdeler.

[ Voor 8% gewijzigd door jurjen_g op 20-04-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@jurjen_g De 9kW moet toch makkelijk achter een B16 kunnen? 25A zou ik echt niet doen!
Over het doorlussen; zie voorgaande link.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
timovd schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:02:
@jurjen_g De 9kW moet toch makkelijk achter een B16 kunnen? 25A zou ik echt niet doen!
Over het doorlussen; zie voorgaande link.
Ik ben iets te summier;

ik overweeg

OF:
2 losse groepen in de meterkast, elk op een andere fase, met een B16. Hiervoor moet ik 1 extra leiding trekken maar is dan wel mooi verdeeld

OF (als gelijktijdigheid backupheater en wp geen probleem is)
Boven een PV verdeler met 2 B16 groepen, beneden afgezekerd met een B20 op 1 fase, via de bestaande leiding.

Maar als ik dit zo typ denk ik wel zeker te gaan voor optie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@jurjen_g
Of je installeert een 3-f alamat en trekt één kabel met 5 aders (of 4 aders met aardlitze). Je hebt namelijk maar één aarde en één N nodig. Dan kun je één fase afdoppen.
Voordeel is dat je met één handeling de hele WP uit kunt schakelen en alleen de N hoeft door te lussen.
...op verschillende fases aan te sluiten...
Hieruit maak ik op dat je een 3-f hoofdaansluiting hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 20-04-2023 11:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
jurjen_g schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:59:
[...]

Excuus, de 9j monoblock, die heeft in elk geval 2 losse groepen nodig, maar vraag is dus of gelijktijdigheid op 25 A een probleem kan zijn. In de groepenkast zelf zet ik dan een 20 A voor de pv verdeler.
Zou ik niet doen, gewoon degelijk aansluiten. De 9J kan tot 17A trekken. Zodra het onder de -4 is komt er bv extra compressorvermogen vrij en heb ik regelmatig > 14A voorbij zien komen.

Als dan de BH bijkomt (13A) is het gelijk gedaan (mogelijk ook met je hoofdzekering). Afhankelijk van de lengte zou je ook een grotere aderdiameter nodig kunnen hebben (bij >16A afzekeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

jurjen_g schreef op donderdag 20 april 2023 @ 10:59:
[...]

Gedaan met m'n 9kW Pana; gewoon degelijk aansluiten in de meterkast op twee groepen zoals Pana ook voorschrijft. In meterkast meteen een paar kWh meters erbij.

Misschien kun je op de randjes lopen met combineren o.i.d. maar je wilt juist geen gedonder op het moment dat backup heater echt moet werken. Het is dan flink koud en juist op zo'n moment wil je geen gedoe met uitval, want daar maak je op dat moment geen vrienden mee.

[ Voor 4% gewijzigd door dof op 20-04-2023 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
dof schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:29:
[...]

Gedaan met m'n 9kW Pana; gewoon degelijk aansluiten in de meterkast op twee groepen zoals Pana ook voorschrijft. In meterkast meteen een paar kWh meters erbij.
Zijn vraag was niet twee groepen combineren op één, maar of het verdeeld moet worden over twee fases of dat alles op één fase kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
dof schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:29:
[...]

Misschien kun je op de randjes lopen met combineren o.i.d. maar je wilt juist geen gedonder op het moment dat backup heater echt moet werken. Het is dan flink koud en juist op zo'n moment wil je geen gedoe met uitval, want daar maak je op dat moment geen vrienden mee.
Het is inderdaad absurd om vanwege wat Euro's te lopen knoeien met dit soort aansluitingen. Overigens zijn de afd. isolatie en koppelingen ook vaak onderhevig aan verkeerde vormen van bezuinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:09
ErikVers schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:53:
[...]

@ipoffice ik dacht doe gelijk even met je mee, heb zelfde uitdaging. Hij shift zo grof dat gelijk uit gaat. Nu is dat niet perse erg maar soms zie dat ook de compressor net wel voor paar minuten mee gaat lopen. Dat wil ik absoluut voorkomen. Ik kijk het eens een paar dagen aan.

De algemene opvatting hier is toch echt een externe thermostaat. Daarvoor heb ik goede ervaringen met de Emos P5607 👍

[Afbeelding]
Helaas geen reacties meer gehad op deze twee voorvallen, maar het blijft bij mij af en toe met horten en stoten totdat hij weer eens een fatsoenlijke run maakt. Zo gisteren ook weer zie onderstaande voorbeelden.

Zoals eerder aangegeven staat hij op stooklijn i.c.m. interne thermostaat van de remote.
Het gaat soms dagen goed dat door warmtevraag hij een run start en blijft draaien tot de gewenste temp weer is bereikt , maar af en toe een dag dat hij wel 3 starts nodig heeft voordat hij blijft draaien en dat puur doordat er op een of andere manier wordt geshift naar een belachelijk lage Ta 8)7

Gedurende deze periode zou ik wel op een vaste Ta kunnen draaien, maar zodra het weer kouder is wil je toch o.b.v. een stooklijk draaien.
Hopelijk kan hier nog iemand uitsluitsel geven, anders zal ik een beroep moeten gaan doen op het serviceproces van Panasonic...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbI-pSJZSBkFtZRjZidvsm-yKHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQqv3u7qAbpUAquVsG3VS4wM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdmUwkCwjzDR_cOJx5dF0ifmByY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZ2Sl30aNzGhmSbWpiZPlnzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dof

dof

Gary199 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:45:
[...]

Overigens zijn de afd. isolatie en koppelingen ook vaak onderhevig aan verkeerde vormen van bezuinigen.
Qua koppelingen heb ik 1 antwoord (die ik wel vaker geef :) ) : gebruik koper (-buis 28mm en -koppelingen).

Voordelen te over:
- roest niet aan buitenkant in b.v. vochtige ruimtes als kruipruimtes. Staal vaak wel na aantal jaren,
- roest niet intern, dus minder op te ruimen met magnetisch filter,
- te knellen, persen en solderen, dus heel flexibel,
- koppelingen kosten echt weinig bij b.v. solderen (1 a 2 €) met die mooie ruime 90 graden bochtjes,
- buigijzer is goed te doen, geen grote spierkracht voor nodig zoals bij staal 28mm,
- als je de boel na 20 jaar opruimt (weet ik veel, misschien dan waterstof verwarming ;) ) kun je het goed recyclen (met winst :*) )
- en -subjectief- ziet er nog chique en mooi uit ook :), en je kunt het nog poetsen ook :*)

Nadelen:
- kost wat meer tijd misschien (wordt vaak genoemd maar vindt het wel meevallen),
- koperbuis is duur (nou ja, ~2x zoveel dan Uponor 32mm, maar kijk wat dan de koppelingen kosten, dan ben je wellicht totaal met koper weer goedkoper uit),
- solderen is lastig (valt wel mee, huidige soldeer spullen zijn erg goed, altijd in 1 x een volledig dichte verbinding). En dingen die weer los moeten om e.o.a. reden doe je dan met knel.

Maar goed, ik weet ook wel dat installateurs het liefst werken met zo goedkoop mogelijk materiaal en/of met materiaal waar je zo snel mogelijk mee kunt werken. Dat snap ik wel maar daarom kun je bij zelf doen wel andere keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:40
Het valt me op dat hij sinds de wat warmere dagen in april, 'lijkt' te koelen. Apart, want hij staat in verwarmen en cv modus, dus niet in koelen. De WP draait niet en gebruikt geen stroom, maar de pomp draait wel. Die pompt rond de 3 a 4 liter per minuut ongeveer 15 graden water rond. Vanmiddag was dat 16 graden.
Is dit puur omdat de vloerverwarming gewoon niet meer is aangegaan en de vloer is afgekoeld tot 16 graden?

Kan ik dat aanpassen door de stooklijn aan te passen of is hier een andere oplossing voor? Van mij mag er nu nog wel 20 graden door de vloer heen, dan zal het in ieder geval niet veel warmer worden in huis dan dat het al is. Als het straks wat langer koud blijft, dan moet de vloer weer opgewarmd worden zodat hij weer als buffer kan dienen.

Ook heb ik sinds de afgelopen zomer een stooklijn ingesteld en heb ik eigenlijk de gehele herfst en winter er niet naar om hoeven kijken, het was altijd behaaglijk warm en dus helemaal top. (Stooklijn staat op -15/30 15/22).
Wat me wel opviel was dat daarmee het aantal 'starts' van de compressor gigantisch omhoog is gegaan. Met 2690 uur gedraaid en 2186 start/stops op dit moment lijkt het wel alsof de start/stops de hoeveelheid uren gaan inhalen. Dat was altijd heel anders. Toen ik nog puur op de thermostaat draaide leek er per 3 uur gedraaid ongeveer 1 start te zijn.

Klopt het dat een stooklijn minder zuinig met starts omgaat? En hebben jullie bij de stooklijn ook nog een tijdschema ingesteld? Dat kan de hoeveelheid starts ook nog benadelen natuurlijk. Of moet ik nog wat gaan puzzelen met de stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Krilo_89 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 21:39:
Het valt me op dat hij sinds de wat warmere dagen in april, 'lijkt' te koelen. Apart, want hij staat in verwarmen en cv modus, dus niet in koelen. De WP draait niet en gebruikt geen stroom, maar de pomp draait wel. Die pompt rond de 3 a 4 liter per minuut ongeveer 15 graden water rond. Vanmiddag was dat 16 graden.
Is dit puur omdat de vloerverwarming gewoon niet meer is aangegaan en de vloer is afgekoeld tot 16 graden?

Kan ik dat aanpassen door de stooklijn aan te passen of is hier een andere oplossing voor? Van mij mag er nu nog wel 20 graden door de vloer heen, dan zal het in ieder geval niet veel warmer worden in huis dan dat het al is. Als het straks wat langer koud blijft, dan moet de vloer weer opgewarmd worden zodat hij weer als buffer kan dienen.

Ook heb ik sinds de afgelopen zomer een stooklijn ingesteld en heb ik eigenlijk de gehele herfst en winter er niet naar om hoeven kijken, het was altijd behaaglijk warm en dus helemaal top. (Stooklijn staat op -15/30 15/22).
Wat me wel opviel was dat daarmee het aantal 'starts' van de compressor gigantisch omhoog is gegaan. Met 2690 uur gedraaid en 2186 start/stops op dit moment lijkt het wel alsof de start/stops de hoeveelheid uren gaan inhalen. Dat was altijd heel anders. Toen ik nog puur op de thermostaat draaide leek er per 3 uur gedraaid ongeveer 1 start te zijn.

Klopt het dat een stooklijn minder zuinig met starts omgaat? En hebben jullie bij de stooklijn ook nog een tijdschema ingesteld? Dat kan de hoeveelheid starts ook nog benadelen natuurlijk. Of moet ik nog wat gaan puzzelen met de stooklijn?
Dit kan aan (de hoogte van) de stooklijn liggen. Als de temperatuur te laag is ingesteld kan de WP zijn gaan pendelen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
jurjen_g schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:08:
[...]

Ik ben iets te summier;

ik overweeg

OF:
2 losse groepen in de meterkast, elk op een andere fase, met een B16. Hiervoor moet ik 1 extra leiding trekken maar is dan wel mooi verdeeld

OF (als gelijktijdigheid backupheater en wp geen probleem is)
Boven een PV verdeler met 2 B16 groepen, beneden afgezekerd met een B20 op 1 fase, via de bestaande leiding.

Maar als ik dit zo typ denk ik wel zeker te gaan voor optie 1.
Optie 1 is beter, of:
Optie 3. Fornuisgroep/kookgroep (dus zo'n geschakelde groep met brugje).
2N+2L+aarde.
In de meterkast sluit je de fornuisgroep aan op een 3+1 aardlekschakelaar, zodat de fases verdeeld zijn, maar er niet 2x16 over één nul loopt zoals bij een krachtgroep. Het is namelijk géén 3fase apparaat.

Voordeel:
Dan is de gehele wp in 1 handeling uit te schakelen in de meterkast door het brugje.
De compressor zit bijv. Op fase 1, backupheater fase 2.
Je hebt maar 1 kabel/buis nodig.
Je kan ook een 4 polige werkschakelaar gebruiken bij je wp, waarop beide groepen in één handeling zijn uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Murkmans schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 08:11:
[...]

Optie 1 is beter, of:
Optie 3. Fornuisgroep/kookgroep (dus zo'n geschakelde groep met brugje).
2N+2L+aarde.
In de meterkast sluit je de fornuisgroep aan op een 3+1 aardlekschakelaar, zodat de fases verdeeld zijn, maar er niet 2x16 over één nul loopt zoals bij een krachtgroep. Het is namelijk géén 3fase apparaat.

Voordeel:
Dan is de gehele wp in 1 handeling uit te schakelen in de meterkast door het brugje.
De compressor zit bijv. Op fase 1, backupheater fase 2.
Je hebt maar 1 kabel/buis nodig.
Je kan ook een 4 polige werkschakelaar gebruiken bij je wp, waarop beide groepen in één handeling zijn uit te schakelen.
Dat zou ook nog een optie zijn, maar heb ik in de meterkast niet voldoende ruimte voor op dit moment. Ik ben inmiddels gegaan voor optie 1, ga 1 accesspoint verplaatsen zodat ik een tweede loze buis over heb naar de opstelruimte. Bedankt voor de adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM-pI1mEoExt7eJLvDjmYa3o9gA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SPLBOvGP6FFIVXEgnYBWFvb.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil graag een buffervat plaatsen kan ik het zo aansluiten ?
Of moet er nog een bijpass in voor tijdens het ontdooien .

[ Voor 14% gewijzigd door Herw76 op 23-04-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Laatst online: 20:09
Herw76 schreef op zondag 23 april 2023 @ 12:57:
[Afbeelding]

Ik wil graag een buffervat plaatsen kan ik het zo aansluiten ?
Of moet er nog een bijpass in voor tijdens het ontdooien .
Denk dat je de pump2 en mix valve eruit moet gooien, ziet eruit als een open verdeler, Indien voldoende oppervlakte vvw, kan ook het buffervat achterwege gelaten worden.

Tenzij je de radiator warmer wilt, maar dat kost je dan een hoop efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
Maurice1066 schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:42:
[...]

Denk dat je de pump2 en mix valve eruit moet gooien, ziet eruit als een open verdeler, Indien voldoende oppervlakte vvw, kan ook het buffervat achterwege gelaten worden.

Tenzij je de radiator warmer wilt, maar dat kost je dan een hoop efficiëntie.
Ik wil de vloer beneden op hele lage temperatuur stoken .
En de radiatoren boven en 3 beneden helemaal apart laten draaien op 30 á35 graden .
Op de radiatoren zitten Tado knoppen om op bepaalde tijden te verwarmen.
Nieuwe verdeler heb ik al liggen is zonder pomp.
Inhoud water in vloer zal rond de 54 liter zijn .
In mijn vloer ligt ongeveer 480 meter slang is 50 m2

[ Voor 11% gewijzigd door Herw76 op 23-04-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
blb4 schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 22:22:
[...]

Dit kan aan (de hoogte van) de stooklijn liggen. Als de temperatuur te laag is ingesteld kan de WP zijn gaan pendelen.
Hmm. Dan zou de die temperatuur omhoog moeten gaan om pendelen te voorkomen bedoel je? Maar dan wordt het te warm in huis. Deze maanden zijn sowieso wat lastig om te regelen.

Ook zag ik dat bij iemand de weektimer een setting had voor shiften. Dat heb ik nu niet. Draai ik dan wel via een stooklijn of denk ik dat alleen maar?

Dan de laatste vraag over het inzien en aansturen. Gebruiken de meest servicecloud? Ik heb heishamon en homeassistant waar ik dingen kan uitlezen, maar niet echt instellen. Doet iedereen dat gewoon nog via de controller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Krilo_89 schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:13:
[...]

Hmm. Dan zou de die temperatuur omhoog moeten gaan om pendelen te voorkomen bedoel je? Maar dan wordt het te warm in huis. Deze maanden zijn sowieso wat lastig om te regelen.

Ook zag ik dat bij iemand de weektimer een setting had voor shiften. Dat heb ik nu niet. Draai ik dan wel via een stooklijn of denk ik dat alleen maar?

Dan de laatste vraag over het inzien en aansturen. Gebruiken de meest servicecloud? Ik heb heishamon en homeassistant waar ik dingen kan uitlezen, maar niet echt instellen. Doet iedereen dat gewoon nog via de controller?
Bij hogere Ta zal de afgifte hoger zijn en voorkom je pendelen. Maar je WP moet wel uit als er genoeg verwarmd is, dat doe je dan met een thermostaat. Of je accepteert de huidige situatie.

Aansluiten kan uitstekend via Heishamon, ik gebruik ‘t NodeRed dashboard, zie dat topic. Via Home Assistant kan vast ook maar heb ik geen ervaring mee.

Er zijn volgens mij een aantal (basale) setting die je alleen via de controller kan doen, heel veel, zeker alles wat je dagelijks nodig hebt, kan via Heishamon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
blb4 schreef op zondag 23 april 2023 @ 23:22:
[...]

Bij hogere Ta zal de afgifte hoger zijn en voorkom je pendelen. Maar je WP moet wel uit als er genoeg verwarmd is, dat doe je dan met een thermostaat. Of je accepteert de huidige situatie.

Aansluiten kan uitstekend via Heishamon, ik gebruik ‘t NodeRed dashboard, zie dat topic. Via Home Assistant kan vast ook maar heb ik geen ervaring mee.

Er zijn volgens mij een aantal (basale) setting die je alleen via de controller kan doen, heel veel, zeker alles wat je dagelijks nodig hebt, kan via Heishamon.
Thanks. Het dashboard had ik gezien. Node-red draait al bij me op proxmox, dus ik ga daar wel even verder naar kijken. Sowieso moet ik wat grafieken in elkaar gaan klikken, dan kan ik wat beter gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Al 4 dagen pendel mania door de Pana 9kw J
Aan/uit slaat af bij 22,5*C. gedurende 44 uren exact 44 starts. Gedurende plm de helft van de tijd wordt geen warmte geproduceerd. COP gemiddeld 5.2
Onderkant stookcurve nu 1*C verhoogd.
Mogelijk zou een 0-10V regeling kunnen bijdragen om hoge toeren te voorkomen en zo af te vlakken. Iemand ervaring hiermee ?

[ Voor 9% gewijzigd door Gary199 op 24-04-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Goedemiddag,
Toch nog een paar vragen die ik niet kan terugvinden:

Wat heb ik:

Een pana 5j al vanaf vrijdag in bedrijf. voornamelijk 35m2 vloerverwarming en 3 kachels maar dat is niet zo belangrijk. Tevens een buffervat van 200l.
Een Heishamon ingebouwd.
Ik heb geen dhw.
Hoekhuis uit 1988 met spouw en kelder na geisoleerd.

Tot mijn beschikking:
Homeassistant, Aqara temperature, humidity and pressure sensor (WSDCGQ11LM) voor in de woonkamer.
En verder een mix van zwave en zigbee, en een multisensor buiten.

Wat wil ik:
Ik heb de Heishamon via hacs in homeassistant gezet, en dat werkt.
Ik wil graag op war stoken, maar ik vind het installeren van node red nog lastig.
Ik heb de zone 1 op 27 graden gezet. en delta T op 4 graden.
Dat houd in dat de woonkamer nu 21.9 graden is. de vloer aanvoer temp is rond de 22.5 graden.
Ik heb nu al 21 starts totaal vanaf vrijdag.

De vragen:
- moet ik als ik op war wil stoken dan zelf zelf flows maken in homeassistant om op war te regelen, of zijn die er al?. En moet ik in de controller van de pana nog een setting wijzigen hiervoor.
ik wil graag de combinatie woonkamer thermostaat en buiten temperatuur en in de nacht wellicht 1 of 2 graden zakken.
- Op de pana zit een contact voor defrost, heet die van heishamon Defrosting_State?
-de pomp settings heb ik niks aangepast en nu op standby loopt hij 9,8l/m en varieert.... niks aan doen verder?
Valt me op dat in standby mode en de pomp draaid hij toch 47w verbruikt.

Wat er denk ik nu gebeurt is dat zone 1 op 27graden staat en ik zie de inlet nu op 22 graden.
Dat houd denk ik in zoals het nu gaat, dat de pana zo weer aan springt en naar 27 graden gaat met de inlet, en daarna na een paar minuten weer uit als de delta t van 4 graden is gehaalt?

[ Voor 8% gewijzigd door nike op 24-04-2023 15:51 ]

-edit-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
nike schreef op maandag 24 april 2023 @ 15:47:
Goedemiddag,
Toch nog een paar vragen die ik niet kan terugvinden:
Kan je niet beter eerst alles instellen in de WP zelf voordat je aan de slag gaat met domotica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
CurlyMo schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:17:
[...]

Kan je niet beter eerst alles instellen in de WP zelf voordat je aan de slag gaat met domotica?
Zo ben ik mijn leercurve idd gestart, via de controller en daarnaast uitlezen via Heishamon (met NodeRed Dashboard) en gegevens naar influx/grafana. Daarna zoetjes aan steeds meer via externe besturing ipv de controler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Laatst online: 22:15

ErikVers

e-Duurzaam

ipoffice schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 12:39:
[...]

Helaas geen reacties meer gehad op deze twee voorvallen, maar het blijft bij mij af en toe met horten en stoten totdat hij weer eens een fatsoenlijke run maakt. Zo gisteren ook weer zie onderstaande voorbeelden.

Zoals eerder aangegeven staat hij op stooklijn i.c.m. interne thermostaat van de remote.
Het gaat soms dagen goed dat door warmtevraag hij een run start en blijft draaien tot de gewenste temp weer is bereikt , maar af en toe een dag dat hij wel 3 starts nodig heeft voordat hij blijft draaien en dat puur doordat er op een of andere manier wordt geshift naar een belachelijk lage Ta 8)7

Gedurende deze periode zou ik wel op een vaste Ta kunnen draaien, maar zodra het weer kouder is wil je toch o.b.v. een stooklijk draaien.
Hopelijk kan hier nog iemand uitsluitsel geven, anders zal ik een beroep moeten gaan doen op het serviceproces van Panasonic...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
f

Hier draait hij eigenlijk best stabiel. Ik heb hem in afgelopen 14 dagen 1x een run direct zien afbreken voor de rest doet hij het nu perfect. Had pompsnelheid iets verhoogd en de ta target op 28 gezet en kamertemp 21.

Op zonnige dagen bleef hij uit of ging na uur of twee drie uit. Maar vanwege koude weer draait hij nog best veel.

Ben benieuwd hoe het volgende week gaat als hopelijk wat warmer gaat worden.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 27-04 13:48
Gary199 schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:22:
Al 4 dagen pendel mania door de Pana 9kw J
Aan/uit slaat af bij 22,5*C. gedurende 44 uren exact 44 starts. Gedurende plm de helft van de tijd wordt geen warmte geproduceerd. COP gemiddeld 5.2
Onderkant stookcurve nu 1*C verhoogd.
Mogelijk zou een 0-10V regeling kunnen bijdragen om hoge toeren te voorkomen en zo af te vlakken. Iemand ervaring hiermee ?
Ja, ik heb het beschreven in: Tiesert in "HeishaMon - Panasonic Aquarea monitoring" Ik gebruik de aansturing wel, maar in combinatie met andere optimalisatie via scripting

[ Voor 8% gewijzigd door Tiesert op 25-04-2023 20:55 ]

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
Hij staat en doet het. Morgen nog even het leidingwerk afwerken met armaflex en draadgoot voor de snoeren, en ik doe er nog spanbanden omheen voor de zekerheid, maar voor nu tevreden dat het werkt. Pruttelt rustig op Ta 30 nu, kan wel iets lager maar voor het testen of ie het doet wel zo prettig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZqaOgJwheXW4ZAQysiIGu77Ums=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7xVeDZ0OYeB0VgOz43ORk2j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPulmN0kiftAx-epra1AcWoBf5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCOJ1FUnF9eGHJWgrfqOmm35.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
jurjen_g schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:28:
Hij staat en doet het. Morgen nog even het leidingwerk afwerken met armaflex en draadgoot voor de snoeren, en ik doe er nog spanbanden omheen voor de zekerheid, maar voor nu tevreden dat het werkt. Pruttelt rustig op Ta 30 nu, kan wel iets lager maar voor het testen of ie het doet wel zo prettig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die dwarsliggers zijn wel erg kort. Zou dit zelfs op de begane grond anders doen. De windbelasting is te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Gary199 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:51:
[...]

Die dwarsliggers zijn wel erg kort. Zou dit zelfs op de begane grond anders doen. De windbelasting is te berekenen.
Klopt, ik ga ik hem nog verankeren aan het dak en daarnaast een spanband erover, conform installatie handleiding voor hogere installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-02 18:23
Heren, in de beginpost van dit topic spreken ze over de 1" 3-weg kleppen van het merk tameson. In de beschrijving staat: ". De nominale diameter is 18 mm, de Kv-waarde is 16m3/h (266,7 l/min bij dP=1 bar, water). ". Is dit geen bottleneck als je hebt geïnvesteerd in 28mm/32mm leidingen?

De Ebay link wat @koevlaas2 gebruikt is niet meer werkend @FransvWoerkom @Ep Woody. Wellicht aanpassen als jullie tijd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
psycho-realm schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:35:
Heren, in de beginpost van dit topic spreken ze over de 1" 3-weg kleppen van het merk tameson. In de beschrijving staat: ". De nominale diameter is 18 mm, de Kv-waarde is 16m3/h (266,7 l/min bij dP=1 bar, water). ". Is dit geen bottleneck als je hebt geïnvesteerd in 28mm/32mm leidingen?

De Ebay link wat @koevlaas2 gebruikt is niet meer werkend @FransvWoerkom @Ep Woody. Wellicht aanpassen als jullie tijd hebben.
Bij een veronderstelde behoefte van 40L/min lijkt beschikbare 266L/min geen bottleneck
Pagina: 1 ... 3 ... 87 Laatste