Heb ook een 9j en ik heb toch bouten + moeren door de bigfoots gedaan (en door de onderliggende betonnen voeten) om de 9 j te zekeren tegen het geval dat ie omgaat om wat voor reden dan ook. Dan natuurlijk niet de bouten strak aangedraaid want dan is het effect van de rubber demping weg. Zie ook plaatje.jurjen_g schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 09:23:
Ik heb een vraag over het gebruik van bigfoots en dempingveren. Ik meen ergens in 1 van de pana topics gelezen te hebben dat je in plaats van 2 voeten, ook 3 kan gebruiken. Ik kan die post echter niet terugvinden. Ik ben dat ook van plan, maar zijn er hier mensen met ervaring met 3 voeten? Kan ik in dat geval 6 veren met dezelfde gewichtsklasse nemen, omdat aan de 'zware' kant een extra voet zit? En / of zijn er redenen dat 2 bigfoots beter is dan 3 (afgezien van de kosten). Het gaat om een 9j, en zal bovenop een betonnen dak komen te staan met 100 cm bigfoots is de bedoeling. Ik denk ook nog na om wellicht 2 spankabels te monteren, tegen omwaaigevaar bij extreme stormen, maar dat is wellicht wat overkill.
Achteraf denk ik dat ik de bigfoots ook wel achterwege had kunnen laten, want de Pana is zo stil (99% van de tijd). Maar goed, nog niet langdurig -10 C meegemaakt.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp