Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-05 08:03
The-Source schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:30:
Nou de woonkamer is op temperatuur ja, maar werkkamer die er ook mee verwarmt wordt heeft wel warmte nodig dus uitschakelen is wel een optie maar ik was meer op zoek naar instellingen dat het meer automatisch gebeurd (uit en natuurlijk ook weer aan)
Vandaar de vraag.
Thermostaatfunctie. 3 opties, de thermostaat van de controller (niet zo best). Een losse thermostaat met strakke hysterese, of obv heishamon icm script in domotica de panasonic aan/uit zetten (zo doe ik het).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:18
The-Source schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:30:
Nou de woonkamer is op temperatuur ja, maar werkkamer die er ook mee verwarmt wordt heeft wel warmte nodig dus uitschakelen is wel een optie maar ik was meer op zoek naar instellingen dat het meer automatisch gebeurd (uit en natuurlijk ook weer aan)
Vandaar de vraag.
Dit is waarom ik toch nog (halsstarrig) vast houd aan mijn evohome zoneregeling. Alleen WAR met b.v. geheel waterzijdig inrichten van je afgifte, kan, zelfs als deze perfect is afgeregeld, niet omgaan met alle omstandigheden anders dan 't standaard warmteverlies van je woning op basis van de buitentemperatuur. Alle overige zaken zoals nu zoninstraling in sommige vertrekken, veel meer mensen dan gebruikelijk in een kamer, houtkachel of veel kaarsen aan, raampje open etc kan zo'n systeem niet mee omgaan.

Vandaar dat er dus denk ik bijna altijd met een thermostaat gewerkt wordt maar met 1 (woonkamer)thermostaat kom je weer bij 't aloude probleem dat dan alleen de woonkamer nageregeld wordt en de rest er een beetje bij bungelt. En met vloerverwarming is je afgiftesysteem ook nog eens traag waardoor de regeling oncomfortabel kan worden (veel te hoge temperatuur meestal) bij snelle wijzigingen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:53
Nou mijn VW verdelers moet ik nog gaan vervangen, zou wel een elektronische klep voor de VW beneden kunnen toepassen. Dan blijft hij boven toch aan en warmt het beneden niet te veel op.
Die sturing zou ik dan wel in mijn domotica kunnen toepassen.
Of anders stuur ik hem in het geheel uit en via Airco plugin stuur in de L/L verwarming voor de werkkamer aan.

[ Voor 18% gewijzigd door The-Source op 27-03-2023 15:09 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Update over mijn ervaringen met DHW productie, ik heb dit ook bijgewerkt in mijn eigen topic

Update 20230327: Het viel mij op dat de opwarming van mijn boiler altijd erg rustig (35 Hz) verloopt terwijl toch iedereen altijd meld dat DHW met maximaal vermogen wordt geproduceerd. Ik ben er nu achter gekomen dat dit komt opdat ik de pompsnelheid op max. 12 l/min heb staan. Door deze vooraf op een hogere snelheid te zetten (tijdens de DHW run reageert de WP niet op) gaat deze wel met een veel hoger (maximum) vermogen en 75 Hz warmte produceren. Ik ga hier nog eens over nadenken wat ik hiermee wil/kan.

Dit houd dus ook in dat iedereen die juist graag zou willen dat DHW productie met minder vermogen zou plaatsvinden dit voor elkaar kunnen krijgen door de maximale pompsnelheid te verlagen.

Zeker buiten 't stookseizoen, als je de WP alleen gebruikt voor DHW, kan je m.i. dus eenvoudig zorgen dat DHW altijd rustig verloopt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
blb4 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 15:43:
Update over mijn ervaringen met DHW productie, ik heb dit ook bijgewerkt in mijn eigen topic

Update 20230327: Het viel mij op dat de opwarming van mijn boiler altijd erg rustig (35 Hz) verloopt terwijl toch iedereen altijd meld dat DHW met maximaal vermogen wordt geproduceerd. Ik ben er nu achter gekomen dat dit komt opdat ik de pompsnelheid op max. 12 l/min heb staan. Door deze vooraf op een hogere snelheid te zetten (tijdens de DHW run reageert de WP niet op) gaat deze wel met een veel hoger (maximum) vermogen en 75 Hz warmte produceren. Ik ga hier nog eens over nadenken wat ik hiermee wil/kan.

Dit houd dus ook in dat iedereen die juist graag zou willen dat DHW productie met minder vermogen zou plaatsvinden dit voor elkaar kunnen krijgen door de maximale pompsnelheid te verlagen.

Zeker buiten 't stookseizoen, als je de WP alleen gebruikt voor DHW, kan je m.i. dus eenvoudig zorgen dat DHW altijd rustig verloopt.
Interessant. Ik draai op vaste flow en pas de flow niet aan als ik een DHW run start, maar dat de flow ruimschoots boven de ingestelde max flow komt met een DHW run. Misschien ligt dit aan 'Force DHW' die ik start? Hij gaat dan gelijk maximaal stampen en soms over de 9kW heen. Heb zelfs 11,5kW thermisch gemeten bij 3,9kW opgenomen vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:10
The-Source schreef op maandag 27 maart 2023 @ 14:24:
Wellicht dat iemand hier een goede tip heeft.
Ik draai de WP op basis van WAR/ Stooklijn en die heb ik best goed gefinetuned bij huidige / lagere temperaturen. MAAR toen was het zonnetje nog niet zo sterk zoals die nu is.
Het gevolg dat de wamtepomp draait terwijl het in de woonkamer zo is dat je eigenlijk ook wel in een t-shirt kan lopen ;)
Overigens is mijn werkkamer op temperatuur van t-shirt + vest er overheen.
De WP draait nu moet een COP van 6 dus het is ook weer niet dat ik mij heel erg druk maak om de KWh's maar elk beetje besparing is meegenomen natuurlijk.

Semi-lang verhaal kort: is er een goede manier om zonnekracht ook goed mee te nemen zonder continu stooklijn aan te passen?
Stooklijn aanpassen kan gewoon op de controller. Je kunt ook met domotica autoshiften realiseren. Ik heb zelf een WiFi relais op de CN4 staan wat de Wp uitzet boven een bepaalde kamertemperatuur en het relais weer aan laat zetten onder een bepaalde kamertemperatuur. Het stand-by verbruik zakt dan van 30W naar 9W. Op weg naar die uitschakel temperatuur shift ik de stooklijn dan nog naar eerst -1 en dan nog -2. Omgekeerde shift ik 0, 1 en +1 bij dalende kamertemperatuur. Uitzetten kan natuurlijk ook gewoon via een thermostaat bij voorkeur een externe op de CN2, dan blijft ook eventuele SWW werken i.t.t. CN4 en daalt het stand-by verbruik ook i.t.t. de schakeling met de interne thermostaat in de controller.
Die COP van 6, is dat echt gemeten of zegt de pana dat?
(WiFi relais kan overigens ook op de CN2)

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
padoempats schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Interessant. Ik draai op vaste flow en pas de flow niet aan als ik een DHW run start, maar dat de flow ruimschoots boven de ingestelde max flow komt met een DHW run. Misschien ligt dit aan 'Force DHW' die ik start? Hij gaat dan gelijk maximaal stampen en soms over de 9kW heen. Heb zelfs 11,5kW thermisch gemeten bij 3,9kW opgenomen vermogen
Da's idd net wat anders dan ik ervaar. Dat max vermogen werd hier ook overschreden, ik zag 8600W thermisch (Kamstrup) uit mijn 7kW WP komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:53
t.oswald schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:53:
[...]

Die COP van 6, is dat echt gemeten of zegt de pana dat?
(WiFi relais kan overigens ook op de CN2)
Is op basis wat Panasonic zegt. Watts opwekking / Watts verbruik, deze data push is naar influxdb en laat daar op basis van 15min gemiddeld een data punt van maken. En dan zit ik met die gemiddelde waarden ruim boven de 6. (boven de 6.5 en zelf toen het iets warmer was tot 8.5)
Heb mijn water temperatuur behoorlijk laag staan (+15c = 25c -15= 37 >> nu 7c = 27.4 )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
The-Source schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Is op basis wat Panasonic zegt. Watts opwekking / Watts verbruik, deze data push is naar influxdb en laat daar op basis van 15min gemiddeld een data punt van maken. En dan zit ik met die gemiddelde waarden ruim boven de 6. (boven de 6.5 en zelf toen het iets warmer was tot 8.5)
Heb mijn water temperatuur behoorlijk laag staan (+15c = 25c -15= 37 >> nu 7c = 27.4 )
Die COP van panasonic kan je niet vertrouwen, hoofdzakelijk omdat zijn eigen opgenomen vermogen veel te positief wordt bepaald.

Zie hier een grafiek bij mij van vandaag obv berekende COP (input= modbus kwh meter in meterkast, 2 temp sensoren aan leidingen en flow van pana zelf) vs Panasonic COP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrp8EkUDm5UdjYo-8klmS5q3lM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8NoRnBDiktc76zX4B3WQNIK.jpg?f=fotoalbum_large

Gemiddeld 6.62 volgens Panasonic en gemiddeld 4.68 obv eigen berekening, bij gemiddelde buiten temp van 4.0 graden en 25.0 aanvoer zelfs incl 1 defrost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
blb4 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Da's idd net wat anders dan ik ervaar. Dat max vermogen werd hier ook overschreden, ik zag 8600W thermisch (Kamstrup) uit mijn 7kW WP komen.
@padoempats ook.
Ik verwarm af en toe de hottub hier met de wp via het force DHW in t standaard menu. Ik zie daarmee chronisch meer vermogen uit de wp komen dan de max die ie zou moeten doen dan. TBuiten speelt hier erg bij natuurlijk.
9 kw heb ik over de 13kw zien gaan bij Tbuiten van 12 oid
12kw tcap heb ik met een graad of 15 de 17,5kw zien aantikken.
Als 't een graad of 19 is oid, dan komt er denk ik nog meer uit.
Force dwh doet volgens mij gewoon max aantal hz van de compressor, en afhankelijk van Tbuiten is dat meer vermogen dan de max van de wp.
Beestige apparaten zijn 't hoor, zeker die tcap, kon je feitelijk als doorstroomverwarmer gebruiken 🤣

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oli2000
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-03 16:03
FransvWoerkom schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:46:
[...]

New house under construction means cold floors so low return temperature. It is important to heat the floor fields one by one. As Baapje explains, otherwise the heatpump won't reach the setpoint temperature without backup heater.
Thanks it is the reason. I started to warm up circuit by circuit but just to go to 25 °C even 20°C, it is difficult. I just increased the delay to the max for starting the back up heater when target not reached.

Many thanks for your help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-05 22:08

Heb je ook ak geprobeerd de instelling te veranderen, weet niet meer hoe die heet, maar je kan kiezen tussen variabel en standard meen ik. Variabel kijkt naar optimale efficiëntie en standard is zo snel mogelijk dhw maken

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Joris 407 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:03:
[...]

Heb je ook ak geprobeerd de instelling te veranderen, weet niet meer hoe die heet, maar je kan kiezen tussen variabel en standard meen ik. Variabel kijkt naar optimale efficiëntie en standard is zo snel mogelijk dhw maken
Dit (variabel / standaard) heb ik wel geprobeerd met die beperkte pompsnelheid, toen merkte ik geen verschil. Dat zal ik nog eens proberen zonder beperkte pompsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
blb4 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 23:45:
[...]

Dit (variabel / standaard) heb ik wel geprobeerd met die beperkte pompsnelheid, toen merkte ik geen verschil. Dat zal ik nog eens proberen zonder beperkte pompsnelheid.
En andersom wil ik het wel eens proberen zonder Force DHW maar door delta strak te stellen en dan van Heat -> DHW mode te schakelen. Ben benieuwd of die dan rustiger DHW gaat aanmaken, want als die nu DHW gaat maken zet die gelijk alle zeilen bij, naar 85 Hz en flink pompvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-05 10:41
Baapje327 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:44:
[...]

@padoempats ook.
Ik verwarm af en toe de hottub hier met de wp via het force DHW in t standaard menu. Ik zie daarmee chronisch meer vermogen uit de wp komen dan de max die ie zou moeten doen dan. TBuiten speelt hier erg bij natuurlijk.
Ben ik toch wel benieuwd hoe dit dan is aangesloten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:13
ik was blij dat ik mijn thermostaatknop van mijn vloerverwarmingsverdeler had verwijderd echter veranderd dit enorm het gedrag van mijn systeem. Qua binnen temperatuur heb ik niets te klagen maar de WP zou niet zo moeten pendelen met de huidige temperatuur als je het mij vraagt.

gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nncgN-pWL8880e4GfK4qklhb1H8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Td3x9HP07OTlOSO5pu55Vg2t.jpg?f=fotoalbum_large

en de instellingen (pompsnelheid staat dus vast):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wy2dbp1xXFQpU-OB3jIjnJ-DVck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuQcsFxLUH46aO5G5p0Aa6gD.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik zo de meningen bekijk dan moet ik vooral een ruimere temperatuur range toe laten? Dus deltaT aan naar 8 en deltra uit naar 4? Maar is dat genoeg? Voor mijn gevoel werkt de hogere flow ook deels averechts.
Vanaf 40Hz is het geluid van de WP echt verwaarloosbaar. Dus dat is stiekem mijn doel. Die hoge pieken zijn eigenlijk onnodig.

Andere optie die ik hier wel eens voorbij heb zien komen is om juist de temperatuur te verhogen. Daardoor is de afgifte hoger en zou je dus ook normale runs moeten krijgen in plaats van al die losse pieken.

Mijn achterliggende uitdaging is mijn afgifte systeem. 40m2 vloerverwarming en de nodige radiatoren zorgen maar voor +-82 liter aan volume. Speedcomfort ventilatoren zijn besteld dus dat is alvast de eerste stap in het vergroten van mijn afgifte.

aanvulling: vannacht was het gedrag een stuk beter maar dit beeld wil ik dus continue hebben. Om 8:30 heb ik shift -1 gedaan dat verklaard naast de stijgende buitentemperatuur ook een deel van de verandering qua gedrag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7Kde7qwkP2nXVRIa34BJTpuC9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SyD2VyMh8M4fAskpweN4Pfzs.jpg?f=fotoalbum_large

edit: de schaal is niet ideaal maar Ta(groen) en Tr(rood) schommelen rond de 25 a 30 graden waarbij Ta meestal hoger is:). Compressor frequentie staat ook in het groen maar die is makkelijk te herkennen omdat die wel af en toe naar 50Hz piekt. De andere rode lijn is de stroom van de Wp maar die zit eigenlijk altijd onder de 5A

[ Voor 18% gewijzigd door bazzzzzz op 28-03-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
@bazzzzzz door je schaalverdeling is niet te zien wat je Ta en Tr zijn.
Maar ik denk dat de dT te klein wordt waardoor de WP stopt.

Je hebt in de cloud alles in NL en dat is echt heel verwarrend.
Want "verwarming" is dan op een aantal plekken de backup-heater en op andere plekken de WP.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
@sjimmie ik heb wat uitleg hierboven toegevoegd. Van taal switchen lijkt de service cloud niet echt te willen helaas.

De wijziging van settings geeft nu een ook een creatief effect. Ik zal even een nachtje wachten voordat ik conclusies trek maar dit gedrag had ik ook weer niet verwacht. Echt logisch voelt het nog niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PQ1ZCUuHw-Hizw_11qNN33tHWfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5U4WV3OiuGmkVbxCzRieEsJx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Kn6Y7sOxWCgzB0DXXwkMlAJ5ng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FcyHdNi5dvurh6A3OfZ8cJzP.jpg?f=fotoalbum_large
Ta en Tr staan nu op de rechter y-as

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46
wervisser schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 09:03:
[...]

Ben ik toch wel benieuwd hoe dit dan is aangesloten O-)
Ik doe een poging om 't uit te leggen. Maar je kan ook komen kijken in nieuwegein 😅

1000l buffervat met hygiene spiraal. Zonnecollectoren verwarmen met prioriteit regeling de 2 spiralen in 't vat.
Retour vvw komt onderin het vat terug.
Wp kan op 3 plekken water pakken, 35%, 50%, 60% (ongeveer) vanaf onder.(kan ik kiezen met kogelkranen) Wp levert direct aan de vvw. Retourverhoging met collectoren dus.

Met een 3 weg klep maakt de wp SWW op de bovenste aansluiting op 't vat, aanvoer werkt ook met een 3 weg klep, ook bovenin. Pakt en levert dus bovenin. Vat is daar groot genoeg voor.

Ik kan handmatig met kogelkranen de SWW leiding naar 't vat dichtzetten, en met een andere kogelkraan via een platenwisselaar laten lopen. Als ik' force dwh' aanzet met de kogelkranen via de platenwisselaar, heeft ie dus een heel kort circuit, Ta loopt dan ook erg vlot op want hij heeft geen afgifte, tenzij de hottub z'n water ook door de platenwisselaar pompt natuurlijk 😏

Werkt ook de andere kant op, dus kan de tub verwarmen naar 39/40 graden, en weer terug naar 24 graden ongeveer de warmte er weer uit trekken.
Ik kan namelijk ook de retour vvw, via het vat, door de platenwisselaar laten lopen en dan verwarmd de tub dus weer de retour van de wp.

Werkt wel mooi. Al zeg ik 't zelf. Zeker als de collectoren wat helpen. D'r zit ook nog een mengautomaat tussen waarmee ik de retour temp van de wp kan beperken, maar die knijpt ook de flow een beetje, dus ben ik nog beetje mee aan het stoeien hoe die goed in te zetten. Ik heb al nachten volledig verwarmd met de warmte van de collectoren dit jaar, dus de opzet is wel goed opzich. Heb ook een bypass er omheen met kogelkraan, die heb ik in de wintermaanden open staan, dan doen de collectoren toch te weinig.

[ Voor 25% gewijzigd door Baapje327 op 28-03-2023 20:23 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:16

ErikVers

e-Duurzaam

bazzzzzz schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 11:27:
ik was blij dat ik mijn thermostaatknop van mijn vloerverwarmingsverdeler had verwijderd echter veranderd dit enorm het gedrag van mijn systeem. Qua binnen temperatuur heb ik niets te klagen maar de WP zou niet zo moeten pendelen met de huidige temperatuur als je het mij vraagt.

gedrag:
[Afbeelding]

en de instellingen (pompsnelheid staat dus vast):
[Afbeelding]

Als ik zo de meningen bekijk dan moet ik vooral een ruimere temperatuur range toe laten? Dus deltaT aan naar 8 en deltra uit naar 4? Maar is dat genoeg? Voor mijn gevoel werkt de hogere flow ook deels averechts.
Vanaf 40Hz is het geluid van de WP echt verwaarloosbaar. Dus dat is stiekem mijn doel. Die hoge pieken zijn eigenlijk onnodig.

Andere optie die ik hier wel eens voorbij heb zien komen is om juist de temperatuur te verhogen. Daardoor is de afgifte hoger en zou je dus ook normale runs moeten krijgen in plaats van al die losse pieken.

Mijn achterliggende uitdaging is mijn afgifte systeem. 40m2 vloerverwarming en de nodige radiatoren zorgen maar voor +-82 liter aan volume. Speedcomfort ventilatoren zijn besteld dus dat is alvast de eerste stap in het vergroten van mijn afgifte.

aanvulling: vannacht was het gedrag een stuk beter maar dit beeld wil ik dus continue hebben. Om 8:30 heb ik shift -1 gedaan dat verklaard naast de stijgende buitentemperatuur ook een deel van de verandering qua gedrag.
[Afbeelding]

edit: de schaal is niet ideaal maar Ta(groen) en Tr(rood) schommelen rond de 25 a 30 graden waarbij Ta meestal hoger is:). Compressor frequentie staat ook in het groen maar die is makkelijk te herkennen omdat die wel af en toe naar 50Hz piekt. De andere rode lijn is de stroom van de Wp maar die zit eigenlijk altijd onder de 5A
Neem aan dat je nu niet op de interne thermostaat maar wel gewoon op war only draait?

Je zal de ta low (die je op 25 had staan) 1 of 2 graden moeten verhogen en de tijd waarin hij mag draaien beter kunnen gaan beperken. Door een klokprogramma 23:00 uit en om 10:00 aan bijvoorbeeld of door een thermostaatschakeling extern en die op dezelfde tijden 2 graden nachtverlaging te geven.

Probeer het maar eens juist in de aankome de periode. Hier in een zeer goed geïsoleerde woning gewoon non stop run elke dag en dan uiteraard enkel in de uren dat hij van mij mag draaien 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
bazzzzzz schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:43:
@sjimmie ik heb wat uitleg hierboven toegevoegd. Van taal switchen lijkt de service cloud niet echt te willen helaas.

De wijziging van settings geeft nu een ook een creatief effect. Ik zal even een nachtje wachten voordat ik conclusies trek maar dit gedrag had ik ook weer niet verwacht. Echt logisch voelt het nog niet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die settings in het smalle plaatje horen bij een bivalente aansluiting volgens mij. Heb je die wel?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Een vraagje: ik heb m'n 7J relatief kort draaien en sinds de start wordt de sterilisatie run afgemaakt met het element in de warmtepomp, maar ik heb er ook 1 in de boiler. Die wil ik gaan gebruiken in plaats van die in de warmtepomp. De eerste keer dat ik dit had ingesteld kreeg ik de melding H91

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoHv2fSKzzgDsgd6zfkl9ZzRRsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Amjln1pgfQo7iUwcZPctgL5W.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat dit komt omdat ik de 2 klemmen voor overbelasting op de printplaat nog niet had doorgelusd. Dit heb ik afgelopen weekend gedaan, maar het element in de boiler wil nog niet aan.

Kan het zijn dat die melding nog ergens 'hangt' en dat deze gereset moet worden en zo ja waar doe ik dat dan? Ik weet niet meer of ik ten tijde van de melding op 'dicht' of 'reset' heb gedrukt, maar ik denk 'dicht' en dit schermpje kan ik niet vinden, wel het foutenlog, maar daar kun je niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
ErikVers schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 23:38:
[...]
Neem aan dat je nu niet op de interne thermostaat maar wel gewoon op war only draait?

Je zal de ta low (die je op 25 had staan) 1 of 2 graden moeten verhogen en de tijd waarin hij mag draaien beter kunnen gaan beperken. Door een klokprogramma 23:00 uit en om 10:00 aan bijvoorbeeld of door een thermostaatschakeling extern en die op dezelfde tijden 2 graden nachtverlaging te geven.

Probeer het maar eens juist in de aankome de periode. Hier in een zeer goed geïsoleerde woning gewoon non stop run elke dag en dan uiteraard enkel in de uren dat hij van mij mag draaien 👍
Ja WAR only, kamersensor: water temperatuur. De "afstandsbediening" hangt ook in de meterkast ipv in de woonkamer.

Temperatuur iets omhoog gooien ga ik mee experimenteren. Ik heb het al eerder gezien dat juist met een shift+1 of +2 de Wp veel fijner draait dan op de bedachte stooklijn. Flow omlaag geeft soms ook goed resultaat. Maar afgelopen nacht heb ik ook bewezen dat de stooklijn nogal gevoelig kan zijn. Tot 22:00 had ik runs van grofweg een uur wat al voor mij een goede score is. Echter na 22:00 kreeg ik weer een pendelfeest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQCXjf4qSeEsEs-N4moSA9Qerp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igYyTXiLTHDOGXfKJgi6KdOF.jpg?f=fotoalbum_large
Joris 407 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:26:
[...]
Die settings in het smalle plaatje horen bij een bivalente aansluiting volgens mij. Heb je die wel?
Bivalent staat op nee dus ik snap niet waarom dit er raar uitziet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1XZPp4R6t3Bc8riGeAwPOqlfXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oynsMVnSteWJDPufy8ripbOJ.jpg?f=fotoalbum_large

Stap voor stap begin ik het systeem weer iets beter te snappen maar in combinatie met 40m2 vloerverwarming en 5 verwarmingen in een "goed" geïsoleerd jaren 30 huis is het lastig om het pendelen eruit te krijgen. Warm is het gelukkig wel gewoon :)

edit: "goed" geisoleerd want ook al isoleer je het dak met 15cm PIR echt luchtdicht krijg je een jaren 30 huis niet. De 4 kleine glas in lood raampjes geven ook een groter verlies dan het HR++ glas dus die compromissen blijf je houden.

[ Voor 4% gewijzigd door bazzzzzz op 29-03-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:39
bazzzzzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:40:
[...]

Ja WAR only, kamersensor: water temperatuur. De "afstandsbediening" hangt ook in de meterkast ipv in de woonkamer.

Temperatuur iets omhoog gooien ga ik mee experimenteren. Ik heb het al eerder gezien dat juist met een shift+1 of +2 de Wp veel fijner draait dan op de bedachte stooklijn. Flow omlaag geeft soms ook goed resultaat. Maar afgelopen nacht heb ik ook bewezen dat de stooklijn nogal gevoelig kan zijn. Tot 22:00 had ik runs van grofweg een uur wat al voor mij een goede score is. Echter na 22:00 kreeg ik weer een pendelfeest:
[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

Stap voor stap begin ik het systeem weer iets beter te snappen maar in combinatie met 40m2 vloerverwarming en 5 verwarmingen in een "goed" geïsoleerd jaren 30 huis is het lastig om het pendelen eruit te krijgen. Warm is het gelukkig wel gewoon :)

edit: "goed" geisoleerd want ook al isoleer je het dak met 15cm PIR echt luchtdicht krijg je een jaren 30 huis niet. De 4 kleine glas in lood raampjes geven ook een groter verlies dan het HR++ glas dus die compromissen blijf je houden.
Met de huidige hoge buitentemperaturen kun je Quiet Mode op 3 zetten. Of alleen 's nachts met de timer. Dan schiet de Ta niet meteen bij de start steil omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:09
@bazzzzzz Heb je al in beeld wat nu precies de afgifte is van je radiatoren en vloerverwarming bij bepaalde Ta's? Voor de radiatoren kan je dat sowieso vrij makkelijk uitrekenen. Ik denk namelijk dat je Ta nog steeds veel te laag is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
bazzzzzz schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De instellingen in het bovenste smalle plaatje zijn volgens mij alleen beschikbaar als je bivalent op 'aan' hebt. Dus die zijn dan toch niet relevant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-05 11:16
[...]
Hou er ook rekening mee dat bij een hoge buitentemperatuur en lage aanvoertemperatuur het minimale vermogen omhoog schiet. De minimale compressorfrequentie blijft hetzelfde, maar de COP gaat wel omhoog.

Hier nu: Ta=29, Tb=10, Pin=471W elektrisch, Pout=3200W thermisch (COP 6.8). Lager gaat dus niet.

Volgensmij moet je Ta inderdaad omhoog om het snelle pendelen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
bedankt voor de goede tips allemaal! Helaas lijkt de service cloud eruit te liggen sinds 11:30 dus ik kan even niet verder. Meer mensen hier last van? Ik ga zo de bedrading checken maar dat zou wel enorm toeval zijn als die nu net stopt.
CurlyMo schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 10:37:
@bazzzzzz Heb je al in beeld wat nu precies de afgifte is van je radiatoren en vloerverwarming bij bepaalde Ta's? Voor de radiatoren kan je dat sowieso vrij makkelijk uitrekenen. Ik denk namelijk dat je Ta nog steeds veel te laag is.
Bij 35/30 20 heb ik 1202W aan radiator capaciteit en de vloerverwarming zit dan op 2658 als ik reken met de tabelwaarde van 64W/m2.

Wat ik nu als tussenstap even heb gedaan is mijn waterzijdige inregeling bijstellen. Vanwege de knop die ik verwijderd heb lijkt mijn systeem niet meer in balans. Als ik alleen de radiatoren aansluit dan krijgt de WP pomp er 9,4l/min doorheen. Sluit ik ook de vvw aan dan vlieg ik met dezelfde instellingen naar 14,45l/min.

Gedurende het bijstellen heb ik de Wp vast op 40C laten draaien. Het eerste half uur bleef hij lekker draaien op 21hz, meer data heb ik helaas niet omdat de service cloud niet meer laat zien...

edit: de service cloud heb ik nu via wifi verbonden en de status tab update zich nu weer. Statistieken krijg ik niet te zien om de een of andere reden...

Edit 2: en met 5 minuten geduld gelukkig ook weer data:)

Edit 3: helaas nu een nog mooier probleem. De compressor frequentie is wel bij het status te zien maar de statistieken laten alleen de temperuren zien. Geen stroom of compressor frequentie...opnieuw opstarten heeft hier geholpen maar eigenlijk vind ik dit maar vaag aangezien alle data digitaal is dus eigenlijk zou je hier een foutmelding willen krijgen

[ Voor 17% gewijzigd door bazzzzzz op 29-03-2023 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
bazzzzzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 12:37:
bedankt voor de goede tips allemaal! Helaas lijkt de service cloud eruit te liggen sinds 11:30 dus ik kan even niet verder. Meer mensen hier last van? Ik ga zo de bedrading checken maar dat zou wel enorm toeval zijn als die nu net stopt.

[...]

Bij 35/30 20 heb ik 1202W aan radiator capaciteit en de vloerverwarming zit dan op 2658 als ik reken met de tabelwaarde van 64W/m2.

Wat ik nu als tussenstap even heb gedaan is mijn waterzijdige inregeling bijstellen. Vanwege de knop die ik verwijderd heb lijkt mijn systeem niet meer in balans. Als ik alleen de radiatoren aansluit dan krijgt de WP pomp er 9,4l/min doorheen. Sluit ik ook de vvw aan dan vlieg ik met dezelfde instellingen naar 14,45l/min.

Gedurende het bijstellen heb ik de Wp vast op 40C laten draaien. Het eerste half uur bleef hij lekker draaien op 21hz, meer data heb ik helaas niet omdat de service cloud niet meer laat zien...
Bij mij doet de servicecloud het gewoon

[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 29-03-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebruiker 2
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-12-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuWURqoJxq2o5OrMNbJbaHUelHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nMbh0n957wH1Qnz4GMvVhOul.png?f=fotoalbum_large

Weer even een vraagje. Na opnieuw opstarten draait de 9j eerst met hoge frequentie. Ik heb nu de maximale pompsnelheid ingesteld op ca. 28l/min. Dit stond in het boekje bij de nominale pompsnelheid. Kan ik die pieken nu voorkomen door de max snelheid naar beneden te zetten? Meestal draait hij tussen de 12 en 13 l/min.

En maakt de delta T echt iets uit? Staat nu op 7 maar de kabouters maken er vaak tussen de 3 en 5 van.

Service cloud doet het hier ook gewoon, trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Gebruiker 2 op 29-03-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

Wat ik zeg; tijd beperken en ta low verhogen 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:54
Gebruiker 2 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:01:
[Afbeelding]

Weer even een vraagje. Na opnieuw opstarten draait de 9j eerst met hoge frequentie. Ik heb nu de maximale pompsnelheid ingesteld op ca. 28l/min. Dit stond in het boekje bij de nominale pompsnelheid. Kan ik die pieken nu voorkomen door de max snelheid naar beneden te zetten? Meestal draait hij tussen de 12 en 13 l/min.

En maakt de delta T echt iets uit? Staat nu op 7 maar de kabouters maken er vaak tussen de 3 en 5 van.

Service cloud doet het hier ook gewoon, trouwens.
Pieken voorkom je door de quiet mode/stille modus te gebruiken.
Hoe hoger, hoe kleiner.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
ErikVers schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 15:33:
[...]
Wat ik zeg; tijd beperken en ta low verhogen 👍
De praktijk is toch wat grilliger ben ik achter aan het komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjyFXZMygslCn-WcME8JyZBJjBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbhvJs9M72D6G8eH739WgRUp.jpg?f=fotoalbum_large

het resultaat valt tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ebrcxui9YN3AGAHHJllhS-5LWI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sABL4Evz7uNfgg50SbY7Dfp.jpg?f=fotoalbum_large

De temperatuur in huis begint ook beneden boven de 20.3 uit te komen dus eigenlijk wil ik ook minder hard stoken. Quite mode staat op 3.
Kom ik terug weer bij het vorige trucje: flow maar omlaag gooien?

Morgen komen de radiator ventilatoren binnen dus deels hoop ik dat dat ook nog weer wat scheelt.

Als alles stabiel werkt dan wil ik mijn tado icm iftt gebruiken om te gaan shiften. Maar eerst is het doel om alles stabiel te krijgen voordat ik nog meer algoritmes erbij aan ga knopen

[ Voor 9% gewijzigd door bazzzzzz op 29-03-2023 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
bazzzzzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De temperatuur in huis begint ook beneden boven de 20.3 uit te komen dus eigenlijk wil ik ook minder hard stoken. Quite mode staat op 3.
Het is lastig (bijna onmogelijk?) om alleen op WAR de binnentemperatuur heel stabiel te hebben. De meesten hebben wel een soort van regeling hiervoor. Makkelijkste is een thermostaat (zoals in TS) icm WAR die de WP uitschakelt als het te warm wordt. De Pana heeft ook ondersteuning voor een ruimtethermistor (geen idee of dat goed werkt). Zelf heb ik een lichte ruimtenaregeling (WAR, evohome ventielen, seriebuffer/bypass).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

bazzzzzz schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 16:52:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Morgen komen de radiator ventilatoren binnen dus deels hoop ik dat dat ook nog weer wat scheelt.

Als alles stabiel werkt dan wil ik mijn tado icm iftt gebruiken om te gaan shiften. Maar eerst is het doel om alles stabiel te krijgen voordat ik nog meer algoritmes erbij aan ga knopen
Neem aan dat je dan ook 10 tot 12 uur per 24uur je hem wel via het klokprogramma uit laat staan?
Dan zou dit niet moeten kunnen gebeuren??

Wat betreft aftoppen geef ik @Thorsd helemaal gelijk. Ik gebruik de alpha2 direct control 230V om hem een halt toe te roepen in voor en na seizoen.

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 29-03-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Joris 407 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 08:35:
Een vraagje: ik heb m'n 7J relatief kort draaien en sinds de start wordt de sterilisatie run afgemaakt met het element in de warmtepomp, maar ik heb er ook 1 in de boiler. Die wil ik gaan gebruiken in plaats van die in de warmtepomp. De eerste keer dat ik dit had ingesteld kreeg ik de melding H91

[Afbeelding]

Ik vermoed dat dit komt omdat ik de 2 klemmen voor overbelasting op de printplaat nog niet had doorgelusd. Dit heb ik afgelopen weekend gedaan, maar het element in de boiler wil nog niet aan.

Kan het zijn dat die melding nog ergens 'hangt' en dat deze gereset moet worden en zo ja waar doe ik dat dan? Ik weet niet meer of ik ten tijde van de melding op 'dicht' of 'reset' heb gedrukt, maar ik denk 'dicht' en dit schermpje kan ik niet vinden, wel het foutenlog, maar daar kun je niets.
Weet iemand of en waar je foutmeldingen kan terugvinden en resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:10
Joris 407 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:14:
[...]

Weet iemand of en waar je foutmeldingen kan terugvinden en resetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5DoMKwFOGATGtm6IZ4lW4aWctyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PipdFw4mnFlhQ3RARpQvGU9C.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Dankje, ik ga het proberen. Ik vraag me wel af of dit errors daadwerkelijk reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
ErikVers schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:26:
[...]
Neem aan dat je dan ook 10 tot 12 uur per 24uur je hem wel via het klokprogramma uit laat staan?
Dan zou dit niet moeten kunnen gebeuren??

Wat betreft aftoppen geef ik @Thorsd helemaal gelijk. Ik gebruik de alpha2 direct control 230V om hem een halt toe te roepen in voor en na seizoen.
Dus om pendelen te voorkomen is het voor jou een goede optie om de WP grofweg de hele nacht uit te laten staan?

Ik heb afgelopen nacht gelijk even een testje gedaan via IFTT om de heatmode op off te zeten als ik boven de 20.2 kwam en vanaf 19.9 weer op on. Dat is nog lang niet zo drastisch als jij voorstelt maar ik had de koppeling nog nooit getest dus ik wou niet een te drastische stap doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBazDVOLDsVWoWcuf5pH1p9OWWY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o92r5WdMGs1EW6ElMKL51Q1O.jpg?f=fotoalbum_large

Zowel rond 2:00 als rond 4:00 zie je het gedrag waar ik volgens mij naar toe wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
bazzzzzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:05:
[...]

Dus om pendelen te voorkomen is het voor jou een goede optie om de WP grofweg de hele nacht uit te laten staan?

Ik heb afgelopen nacht gelijk even een testje gedaan via IFTT om de heatmode op off te zeten als ik boven de 20.2 kwam en vanaf 19.9 weer op on. Dat is nog lang niet zo drastisch als jij voorstelt maar ik had de koppeling nog nooit getest dus ik wou niet een te drastische stap doen.
[Afbeelding]

Zowel rond 2:00 als rond 4:00 zie je het gedrag waar ik volgens mij naar toe wil.
Je kunt ook nog naar de verdeling van flow over VVW en radiatoren kijken. Je zegt dat de flow over de VVW 5 lpm is en over de radiatoren is deze 9 lpm, terwijl je VVW afgifte meer dan 2x zo groot is.

Volgensmij is de flow over je radiatoren te groot, en met name bij lage watertemperaturen hebben die juist minder afgifte. Mogelijk vliegt hierdoor nu gelijk de Tr van de WP omhoog, waardoor deze heel snel weer afslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:34
Thorsd schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:01:
[...]

Je kunt ook nog naar de verdeling van flow over VVW en radiatoren kijken. Je zegt dat de flow over de VVW 5 lpm is en over de radiatoren is deze 9 lpm, terwijl je VVW afgifte meer dan 2x zo groot is.

Volgensmij is de flow over je radiatoren te groot, en met name bij lage watertemperaturen hebben die juist minder afgifte. Mogelijk vliegt hierdoor nu gelijk de Tr van de WP omhoog, waardoor deze heel snel weer afslaat.
@bazzzzzz Probeer eens om alle radiatoren helemaal dicht te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
Goed nieuws alle stappen lijken te helpen! Bedankt voor alle tips!
Boven heb ik nu 3 speedcomfort setjes op de radiator in het kantoor. De T21 h50 w180 radiator krijgt nu het kantoor naar 19,6 grader terwijl ik zonder radiator ventilatoren op 18 graden bleef hangen. Het extra afgifte vermogen zal ook vast meehelpen.

Daarnaast op aanraden van @Joris 407 en @Thorsd heb ik de vloerverwarming meer flow gegeven(rond 10:45). De vloerverwarmingspomp staat nu op 3 dus dit kan nog naar zowel boven als beneden gefinetuned worden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Umc6wobxiOgGqI5m4sy1k70Rb1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JF5KPq72u1U5pbcldIObp9sX.jpg?f=fotoalbum_large

Om grove uitschieters te voorkomen heb ik deze 2 IFTT scriptjes lopen. Doel is nu eerst alles stabiel te krijgen en daarna ga ik ook shiften. Je ziet dat IFTT rond 12:40 ingegrepen heeft en de WP uitgezet heeft.
Nu staat sowieso de zon vol op de woonkamer dus de komende uren zal er geen data bijkomen. Al met al een paar mooie stappen in de goede richting! _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uGp5qj2id6nWmVCmanFoLJ--CM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d9XuIh80TYnf89Tb1E5aGu8M.jpg?f=user_large

Edit: Voor iedereen die mijn grafiek in detail aan het bestuderen is. De 9l/min die je blijft zien komt door mijn vloerverwarmingspomp. De pana zelf gebruikt 11 watt als ik hem via IFTT uit zet. Ik wil eerst minsten een dag met deze instellingen draaien daarna ga ik kijken of beide pompen misschien nog iets omlaag kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door bazzzzzz op 30-03-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-05 22:27

Daarom heb ik vraagsturing actief. Dit beperkt het opgenomen vermogen, in #1 van dit forum wel eens beschreven.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
padoempats schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 07:06:
[...]

Naar Heat+DHW, waarom niet? Dan kan die daarna vanzelf verder met Heat ipv dat ik het eerst terug zet (wat ik ook doe), misschien maakt het niets uit maar dat voelt praktischer.
Heb je met Heat+DHW niet het risico dat hij ook weer op een zelf gekozen moment DHW gaat maken? Ik wil zelf bepalen wanneer hij dat doet namelijk. Vandaar dat ik schakel tussen DHW only en Heat only.

PV: 7.910 WP O-Z-W | Enphase Envoy S Metered | IQ7+ | Panasonic 12KW T-Cap J-Gen | 300L SWW | 200L Buffer | Fibaro HC2 | Gasloos sinds 4-10-22

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
Tiesert schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:57:
[...]

Heb je met Heat+DHW niet het risico dat hij ook weer op een zelf gekozen moment DHW gaat maken? Ik wil zelf bepalen wanneer hij dat doet namelijk. Vandaar dat ik schakel tussen DHW only en Heat only.
Ik schakel nadat DHW run klaar is terug naar Heat only. Om DHW te maken ga ik naar Heat+DHW puur als failover dat Heat altijd mogelijk is, mocht er wat mis gaan met de commando's oid.

Trouwens, gisteren had ik een run geinitieerd zonder Force DHW in te zetten, maar door DHW mode aan te zetten en de delta klein te hebben. Hij ging veel rustiger DHW maken, op 35 Hz ipv gelijk maximaal 85 Hz. Ik zie ook dat de max pump duty automatisch naar 120 gaat, maar de werkelijke pump duty op 89 gezet wordt, wat resulteert in 13.5L/min en 5000w thermisch. Wel leuk dus om mee te wisselen, Force DHW kan ik dan inzetten om zo snel mogelijk te verwarmen en alleen mode naar DHW zetten om rustiger op te warmen. Ik kon alleen niet heel duidelijk een verbetering in de COP zien tussen 85 Hz of 35 Hz verwarmen, dus kun je je het nut van rustig opwarmen afvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
padoempats schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Ik schakel nadat DHW run klaar is terug naar Heat only. Om DHW te maken ga ik naar Heat+DHW puur als failover dat Heat altijd mogelijk is, mocht er wat mis gaan met de commando's oid.

Trouwens, gisteren had ik een run geinitieerd zonder Force DHW in te zetten, maar door DHW mode aan te zetten en de delta klein te hebben. Hij ging veel rustiger DHW maken, op 35 Hz ipv gelijk maximaal 85 Hz. Ik zie ook dat de max pump duty automatisch naar 120 gaat, maar de werkelijke pump duty op 89 gezet wordt, wat resulteert in 13.5L/min en 5000w thermisch. Wel leuk dus om mee te wisselen, Force DHW kan ik dan inzetten om zo snel mogelijk te verwarmen en alleen mode naar DHW zetten om rustiger op te warmen. Ik kon alleen niet heel duidelijk een verbetering in de COP zien tussen 85 Hz of 35 Hz verwarmen, dus kun je je het nut van rustig opwarmen afvragen.
Ik zie ook zoiets, ook verschil tussen force DHW of niet. Alleen nog niet genoeg samenhang in ontdekt, wat doe nu precies wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

bazzzzzz schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:05:
[...]

[Afbeelding]

Inderdaad stel ik dat voor en heb ik ook geen enkele twijfel bij vloerverwarming (en soms ook met radiatoren) of dat gaat helpen; je zit gewoon met je minimale afgifte die je warmtepomp heeft. Zie het als een auto die in een te hoge versnelling blijft rijden. Dat gaat ook niet werken en als je dus in een kortere tijd die zelfde afstand mag afleggen dan voorheen dan zorgt dat er voor dat je wel op juiste snelheid (zonder bokken) kan rijden 😋👍

Oftewel gas erop, o nee: stroom ✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:25:
[...]
Het is lastig (bijna onmogelijk?) om alleen op WAR de binnentemperatuur heel stabiel te hebben. De meesten hebben wel een soort van regeling hiervoor. Makkelijkste is een thermostaat (zoals in TS) icm WAR die de WP uitschakelt als het te warm wordt. De Pana heeft ook ondersteuning voor een ruimtethermistor (geen idee of dat goed werkt). Zelf heb ik een lichte ruimtenaregeling (WAR, evohome ventielen, seriebuffer/bypass).
Die ruimtethermistor werkt als de thermistor in de remote. Bijvoorbeeld als je de remote ergens buiten bereik van ondeskundige vingers wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
ErikVers schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 18:52:
[...]

Inderdaad stel ik dat voor en heb ik ook geen enkele twijfel bij vloerverwarming (en soms ook met radiatoren) of dat gaat helpen; je zit gewoon met je minimale afgifte die je warmtepomp heeft. Zie het als een auto die in een te hoge versnelling blijft rijden. Dat gaat ook niet werken en als je dus in een kortere tijd die zelfde afstand mag afleggen dan voorheen dan zorgt dat er voor dat je wel op juiste snelheid (zonder bokken) kan rijden 😋👍

Oftewel gas erop, o nee: stroom ✅
Het is inderdaad duidelijk dat het minimale vermogen te hoog is om het huis op temperatuur te houden. Verhogen van de Ta om de afgifte van vloer en radiatoren te verhogen, helpt misschien om de wp aan de gang te houden. Maar dan wordt het veel te warm in huis. Beter de Ta verlagen en genoegen nemen met van tijd tot tijd uitschakelen.

De vergelijking met de auto is een goede. Als je gas geeft, rijd je ergens tegenaan of krijg je een bon. Als je stroom geeft, krijg je het heet en een hogere elektriciteitsrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Wat is het minimale vermogen (afgifte) van een J bij graad of 10 buiten en aan afgifte zijde 26?

Weet dat gemiddeld iets van 2500W moet hanteren maar zoek iets specifiekere data in huidige weer omstandigheden icm met Ta 26

[ Voor 41% gewijzigd door ErikVers op 01-04-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ErikVers schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 17:52:
Wat is het minimale vermogen (afgifte) van een J bij graad of 10 buiten en aan afgifte zijde 26?

Weet dat gemiddeld iets van 2500W moet hanteren maar zoek iets specifiekere data in huidige weer omstandigheden icm met Ta 26
Dat dus, 2500W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Hmm ok, ik dacht dat hij soms nog wel verder omhoog liep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
ErikVers schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 19:56:
[...]

Hmm ok, ik dacht dat hij soms nog wel verder omhoog liep
Volgensmij loopt dat inderdaad op. De minimale compressor frequentie blijft gelijk, maar de COP loopt op als het buiten warmer wordt.
Een paar berichten terug heb ik het toevallig nog genoemd:

Hier nu: Ta=29, Tb=10, Pin=471W elektrisch, Pout=3200W thermisch (COP 6.8).

Gemeten met externe meters bij een 9J. Bij een lagere Ta zal het nog een beetje hoger zijn.
De exacte compressorfrequentie op dat moment weet ik niet, maar ik heb hem nooit minder zien opnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:34
Thorsd schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 22:01:
[...]

Hier nu: Ta=29, Tb=10, Pin=471W elektrisch, Pout=3200W thermisch (COP 6.8).

Gemeten met externe meters bij een 9J. Bij een lagere Ta zal het nog een beetje hoger zijn.
De exacte compressorfrequentie op dat moment weet ik niet, maar ik heb hem nooit minder zien opnemen.
Vandaag bij mijn 9J en Ta=26,5; Tb=11; Pin=475W elektrisch, Pout=3300 thermisch. Soms iets meer/minder, gemeten met externe meters. Compressor draait dan 19-20 Hz, lager gaat die tot nu toe niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dlrozendaal schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 23:20:
[...]

Vandaag bij mijn 9J en Ta=26,5; Tb=11; Pin=475W elektrisch, Pout=3300 thermisch. Soms iets meer/minder, gemeten met externe meters. Compressor draait dan 19-20 Hz, lager gaat die tot nu toe niet.
@Thorsd @CurlyMo ok nog stukje hoger dus dan de 2500W 👍

Ik heb de pompsnelheid en de ta ff wat verhoogt bij klant draait nu stuk mooier ✅

Mijn privé 5H gaat tot thermisch iets van 1500w ook met dit soort dagen en ta van 26 dus dat is even anders afregelen.

Moet eerlijk zeggen dat pompsnelheid ook liter of 5 (15 ipv 20 L/min voor een 7J) te laag stond dat helpt uiteraard ook niet om een overshoot te voorkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door ErikVers op 02-04-2023 00:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Kleine update op bovenstaande verhaal; de Alpha 2 direct control 230V was de oorzaak van alle schakelmomenten….

Nu de Emos P5607 besteld en daar maar eens mee testen komende periode icm switch tussen koelen en verwarmen.

[ Voor 72% gewijzigd door ErikVers op 02-04-2023 15:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
gister van het mooie weer gebruik gemaakt om het cz-ug30 geluidsdemping setje in mijn 9J te zettenn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSNamJF5gD5oAEpRYF6WoC5lowU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3m2hp4WO3MEsv5EV4ZYPxmzT.jpg?f=fotoalbum_large

Nu had mijn 9J al het een en ander aan demping erin zitten dus dat was een beetje een anti climax(de grote mat heb ik nu dus over). De maten kloppen eigenlijk ook voor geen meter.
Links de "compressor deksel" die origineel al in de 9J zat, rechts die van de set.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVsziHusA0PplUSnfHnEj0ef-_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoC5Nc8bqVZl35bP46Lsy9ZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit onderdeel paste zelfs helemaal niet. Het idee is dat de compressor 2 deksels krijgt. Ik heb dus mooi de bestaande behouden en die uit de set paste er behoorlijk mooi bovenop
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6b3tq38S8OpDM6y0ZQqLMlXF46E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5H9SdTfAQ09DgSgDEMw28grJ.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is dan het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rfw6ApxzfLs0bW0rSsiOA7HjYMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wqs9kXYLBDRPzBxgNqnj2q5Q.jpg?f=fotoalbum_large

beoordelen of het helpt is erg lastig. Omdat de wp er hopenlijk een jaar of 15 staat vond ik €200 eigenlijk veel maar aan de andere kant is het ook gewoon erg prettig als je de wp nog weer minder hoort. Dan kan je beter nu gelijk geld uit geven dan wachten tot ooit een van de buren zich bedenkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:19
Dag allen,
mijn warmtepomp is recent binnengekomen, en ga ik deze zomer het dak opzetten.
1e plan was om deze aan de muur te bevestigen met beugels (met trillingsdempende pluggen, op veren en met nog matjes tussen muur en beugel).

De andere optie is op plat dak garage (gekoppeld met buren) wat een dak is met houten balken 60cm hoh en 14cm PIR erboven. Dat zou dan op tegeldragers, grote 80x80 betontegels, dan bigfoots kunnen met veren.

Ik weet dat de meningen wat verdeeld zijn hier, maar waar doe ik nu goed aan? De pomp is te zwaar om ''even'' te verplaatsen. Gaat mij m.n. om geluidsproductie in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel h
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-05 22:36
ErgoStijn schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:31:
Dag allen,
mijn warmtepomp is recent binnengekomen, en ga ik deze zomer het dak opzetten.
1e plan was om deze aan de muur te bevestigen met beugels (met trillingsdempende pluggen, op veren en met nog matjes tussen muur en beugel).

De andere optie is op plat dak garage (gekoppeld met buren) wat een dak is met houten balken 60cm hoh en 14cm PIR erboven. Dat zou dan op tegeldragers, grote 80x80 betontegels, dan bigfoots kunnen met veren.

Ik weet dat de meningen wat verdeeld zijn hier, maar waar doe ik nu goed aan? De pomp is te zwaar om ''even'' te verplaatsen. Gaat mij m.n. om geluidsproductie in huis.
Ik heb een aantal maanden geleden mijn warmtepomp (5kw versie) rechtstreeks aan de muur vastgemaakt met beugels. Er zaten wel wat standaard rubberen dempers bij de beugel, die uiteraard wel gebruikt. Maar zonder trillingsdempende pluggen. Aan de andere kant van de muur slapen we en nog niks gehoord binnen (ik kan binnen echt niet horen of die nu aan of uit staat). Bij mij is het alternatief ook op het dak van de garage, wat een houten constructie is. Die is ook nog eens rechtstreeks verbonden met de garage van de buren.
Dus mijn gedachte was, op deze manier hoor ik zelf als allereerste als het trillingen doorgeeft aan het huis. En dan kan ik dat daarna oplossen. Wat ik begrijp is het nogal afhankelijk van de constructie van het huis of trillingen wel of niet doorgegeven worden. Dus wellicht heb ik geluk gehad?

[ Voor 3% gewijzigd door marcel h op 03-04-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:38
bazzzzzz schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:19:
gister van het mooie weer gebruik gemaakt om het cz-ug30 geluidsdemping setje in mijn 9J te zettenn:
[Afbeelding]
Interessant! Wat moest je met de verschillende onderdelen doen? Ben vooral benieuwd naar wat je met het grote stuk (onderste op je foto) precies gedaan hebt. Ging die om de compressor heen? Ik heb nog een hoop Metisse liggen maar weet/durf nog niet zo goed te bepalen waar ik dat precies veilig kan plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Joris 407 schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:51:
Ik wilde even terugmelden ter info en naslag voor anderen hoe ik nu uiteindelijk het evohome systeem aan m'n Panasonic 7J monobloc heb gekoppeld via een tijdrelais. Niemand hier kon me de precies juiste wijze van aansluiten vertellen, maar ik ben er uitgekomen; hierbij voor ter info voor anderen die zoiets willen doen het schema
[Afbeelding]

Evohome heeft uit zichzelf een voor warmtepompen ongeschikt gedrag. Veel korte aan-uit commando's. Inmiddels heeft Honeywell daar wel het BDR91T ketelrelais voor op de markt; daarmee kun je het aantal schakelingen per uur naar 1 terugbrengen.
Ik heb nu gebruik gemaakt van de BDR91 in combinatie met een tijdrelais van 15euro.
Gedrag vòòr toepassen tijdrelais:
[Afbeelding]

Gedrag na toepassen tijdrelais:
[Afbeelding]

Dit is dan met radiatoren en relatief hoge buitentemperatuur dus langere runs worden het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Kan je toelichten hoe je de tijdschakelaars hebt ingesteld met daarbij een stukje gedachtegang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
CurlyMo schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:59:
[...]

Kan je toelichten hoe je de tijdschakelaars hebt ingesteld met daarbij een stukje gedachtegang?
Dat had ik wel mogen doen inderdaad..hij is ingesteld op vertraagd afvallend. Schema E

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlbRpQeNpN_HinI9TtGZCEy2W78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4sSSowVDKeGNafFPgWn2wWlp.jpg?f=fotoalbum_large

Deze kun je naar keuze instellen tussen 0,1 seconde en 3 uur. Ik heb hem nu op een klein uur staan. Het gaat mij erom dat ik het korte aan-uit commando, wat ik vaak zag na een run van normale lengte, eruit wil filteren. Met een vertragingstijd van meer dan ca. 20 -30 minuten lukt dat. Ik heb hem nog wat langer gezet, gewoon om wat te proberen.
Beantwoordt dit je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Joris 407 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:06:
[...]
Ik vind het vooral lastig de schema's te lezen dus ik was benieuwd welke gedachten je had tot het eureka moment: "Ik heb deze timer nodig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:19
Net met groene-energiewinkel aan de lijn gehangen vanwege mijn 12kW T-CAP bestelling. Ik had deze eigenlijk willen annuleren en toch een 9J gekocht, maar annuleren was niet mogelijk. En om teveel gezeur te voorkomen laat ik nu toch maar de 12kW komen (ik denk dat mijn huis groot genoeg is hiervoor, 9J was mogelijk iets mooier geweest, maar 12kW krijg ik het iig zekerwete niet koud mee)

De reden dat ik het hier post is niet 9J vs T-CAP, maar de discussie die ik met hem had over het buffervat: Ik legde hem uit waarom ik eigenlijk liever de 9J had gehad (het minimum vermogen), en hij zei dus "maar je neemt toch wel een buffervat". Met al mijn tweaker-kennis uit dit topic uitgelegd dat ik 200m2 vloerverwarming heb, en een buffervat dus niet nodig is. Maar ik moest echt moeite doen hem te overtuigen, want dit ging wel tegen panasonics advies in, en ik groot risico had op pendelen, en dat er niet genoeg warmte in het systeem zou zitten voor defrosts, etc.

Zo zie je toch maar dat buffervaten echt DE standaard zijn bij installateurs en adviseurs. Toch grappig dat men in dit topic zo afwijkt van die algemeen aangenomen standaard implementatie, en je echt moeite moet doen om uit te leggen dat systemen ook zonder buffervaten kunnen werken.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Joris 407 schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:06:
[...]

Dat had ik wel mogen doen inderdaad..hij is ingesteld op vertraagd afvallend. Schema E

[Afbeelding]

Deze kun je naar keuze instellen tussen 0,1 seconde en 3 uur. Ik heb hem nu op een klein uur staan. Het gaat mij erom dat ik het korte aan-uit commando, wat ik vaak zag na een run van normale lengte, eruit wil filteren. Met een vertragingstijd van meer dan ca. 20 -30 minuten lukt dat. Ik heb hem nog wat langer gezet, gewoon om wat te proberen.
Eenzelfde oplossing heb ik met een evohome (ketel)relais/BDR91 geprobeerd. Werkt op zich prima. Ik vond alleen dat de BDR91 zelf te laat inkomt, als de boel al best ver afgekoeld is. Je hoort de HR92 ventielen vaak al flink eerder opengaan dan dat de BDR91 inkomt. Hierdoor moet je WP op dat moment wat harder draaien. Opzich geen probleem als je voldoende vermogen hebt en de systeeminhoud niet heel groot is. Ik draai nu overigens weer gewoon WAR, dat werkte hier toch beter.

Ander aandachtspunt met evohome is om de HR92 ventielen op maximale slag te zetten voor een betere flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Thorsd schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:06:
[...]

Ander aandachtspunt met evohome is om de HR92 ventielen op maximale slag te zetten voor een betere flow.
Hoe doe je dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Laatst online: 12-05 20:21
ConQuestador schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:43:
Maar ik moest echt moeite doen hem te overtuigen, want dit ging wel tegen panasonics advies in, en ik groot risico had op pendelen, en dat er niet genoeg warmte in het systeem zou zitten voor defrosts, etc.

Zo zie je toch maar dat buffervaten echt DE standaard zijn bij installateurs en adviseurs. Toch grappig dat men in dit topic zo afwijkt van die algemeen aangenomen standaard implementatie, en je echt moeite moet doen om uit te leggen dat systemen ook zonder buffervaten kunnen werken.
Ik had hem een maandje geleden aan de lijn over een zonnepaneelomvormer, toen ik terloops nog eens informeerde naar de levertijdenvan de Pana's. Enthousiaste man wel, meteen een heel gesprek over warmtepompen. Toen ik in dat gesprek vertelde dat ik geen buffervat ging gebruiken merkte ie meteen op dat ik dan vast een Tweaker was ;) .

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
In de HR92 handleiding, parameter 6:
Parameter 6 – Kraanslag
De radiatorthermostaat werkt af fabriek met de optimale slag voor de radiatorkraan.Wanneer de volledige slag moet worden benut of de kraan niet volledig opent, kan de volledige slag worden geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiesert
[Afbeelding]

Nu had mijn 9J al het een en ander aan demping erin zitten dus dat was een beetje een anti climax(de grote mat heb ik nu dus over). De maten kloppen eigenlijk ook voor geen meter.
Links de "compressor deksel" die origineel al in de 9J zat, rechts die van de set.
[Afbeelding]

Dit onderdeel paste zelfs helemaal niet. Het idee is dat de compressor 2 deksels krijgt. Ik heb dus mooi de bestaande behouden en die uit de set paste er behoorlijk mooi bovenop
[Afbeelding]

[Afbeelding]

beoordelen of het helpt is erg lastig. Omdat de wp er hopenlijk een jaar of 15 staat vond ik €200 eigenlijk veel maar aan de andere kant is het ook gewoon erg prettig als je de wp nog weer minder hoort. Dan kan je beter nu gelijk geld uit geven dan wachten tot ooit een van de buren zich bedenkt
Heb het ook geprobeerd op de 12J maar heb het opgegeven. Wilde ook eventueel geklaag voor zijn, maar het is niet goed aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb een aantal maanden geleden gewoon zelf een stuk matisse gekocht en om de compressor gefabriceerd. Volgens mij een stuk goedkoper (minder dan 2 tientjes en nog een deel over) en dikker, en dus prima passend omdat ik het zelf heb geknipt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ranjo
Een particulier die zelf een warmtepomp installeert, is dat een goed idee? oei oei.. wat zijn we allemaal onverstandig bezig :o . Mij valt nog te bezien wie nu écht in staat is zijn installatie goed in te regelen.

[ Voor 12% gewijzigd door ranjo op 04-04-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Laatst online: 19:34
sjimmie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 07:16:
[...]

Ik heb een aantal maanden geleden gewoon zelf een stuk matisse gekocht en om de compressor gefabriceerd. Volgens mij een stuk goedkoper (minder dan 2 tientjes en nog een deel over) en dikker, en dus prima passend omdat ik het zelf heb geknipt.
En helpt het ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
ranjo schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:37:
Een particulier die zelf een warmtepomp installeert, is dat een goed idee? oei oei.. wat zijn we allemaal onverstandig bezig :o . Mij valt nog te bezien wie nu écht in staat is zijn installatie goed in te regelen.
Een wel erg theoretisch verhaal gebaseerd op 100% vakmanschap van de installateur en diens personeel.
Een goede DHZ'elver behoeft kwalitatief niet minder te werken dan strikt vereist en zal m.i. voorzichtig zijn en montage-kennis ergens vandaan halen. Niemand wil een onveilige situatie. Gechargeerd verhaal. Vanwege voorschriften en voorkomen verzekeringsproblemen kom ik zelf niet aan de meterkast en ik zal niet de enige zijn.
Kwestie van "goed geregeld".
En dat inregelen door de ingehuurde monteur ?
Tijdens inregelen worden geen dure delen gemonteerd waarop marge te verdienen is.
Gaat men dus niet doen. Buffertje met pomp levert meer op.

[ Voor 47% gewijzigd door Gary199 op 04-04-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Omdat ik meer matisse heb gebruikt dan wat in de dure kit zit, helpt het meer dan die dure kit.
Daar waar mogelijk heb ik het 2 lagen dik gedaan, en daar waar de kit niet voorziet en waar ik het wel nuttig vind zit het ook.
Maar dat is feitelijk geen antwoord op jouw vraag.

Mijn beleving is dat het compressorgeluid is gedempt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzzzzz
sjimmie schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:57:
[...]
Omdat ik meer matisse heb gebruikt dan wat in de dure kit zit, helpt het meer dan die dure kit.
Daar waar mogelijk heb ik het 2 lagen dik gedaan, en daar waar de kit niet voorziet en waar ik het wel nuttig vind zit het ook.
Maar dat is feitelijk geen antwoord op jouw vraag.

Mijn beleving is dat het compressorgeluid is gedempt.
Meer materiaal is niet altijd beter. In de kit zit meerdere materialen en sommige zijn gecombineerd. De demping van de compressor heeft zowel een +-1cm dikke "stof" laag als een rubber buitenlaag. Het plaatje onder de compressor is weer van rubber. Onder de warmtepomp plak je nog wat anti dreun spul wat richting bitumen gaat.

Kortom ik heb wel het idee dat iemand erg goed doorgerekend heeft dat je met het combineren van verschillende materiaaleigenschappen het beste resultaat haalt.

Qua value for money zal je waarschijnlijk met enkel matisse wel behoorlijk hoog scoren ;)

Ik zal de handleiding nog even inscannen voor iedereen die benieuwd is welk onderdeel nu exact waar zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Ik durf de stelling wel aan dat 't hoogste % tevreden gebruikers, de hoogste COP en de laagste kosten bij de DHZ installaties te vinden zijn. Natuurlijk komt dat omdat er veel meer uren in gestopt kunnen worden, zeker ook in het inregelen van de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
bazzzzzz schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:59:
[...]

Meer materiaal is niet altijd beter. In de kit zit meerdere materialen en sommige zijn gecombineerd. De demping van de compressor heeft zowel een +-1cm dikke "stof" laag als een rubber buitenlaag. Het plaatje onder de compressor is weer van rubber. Onder de warmtepomp plak je nog wat anti dreun spul wat richting bitumen gaat.

Kortom ik heb wel het idee dat iemand erg goed doorgerekend heeft dat je met het combineren van verschillende materiaaleigenschappen het beste resultaat haalt.

Qua value for money zal je waarschijnlijk met enkel matisse wel behoorlijk hoog scoren ;)

Ik zal de handleiding nog even inscannen voor iedereen die benieuwd is welk onderdeel nu exact waar zit.
Destijds een hele discussie hier geweest met zoveel meningen als mensen. Ik ben tevreden over de matisse.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Slap reclame artikel. Worden toevallig even paar merken genoemd en een partij die inbedrijfstelling van alleen door hun zelf geleverde pompen aanbied.

Ik ga nu slapen want moet er morgen weer vroeg uit om een aantal in bedrijf te stellen 😋🙈
Ik houd jullie op de hoogte of er nog wat mooi prutswerk of juist hoogwaardige tweakwerk tussen zit 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
De ervaringen zijn hier wat betreft zelf-installatie van een panasonic monobloc duidelijk anders. Hoe vaak komt een installateur langs om de metingen van aanvoer/retour, temp ontwikkeling in de woonkamer, kWh verbruik gedetailleerd doornemen om vervolgens de afstellen weer bij te stellen om het optimaler te maken? Praktisch nooit. 1x afstellen obv veilige settings. Aanvoer zo laag mogelijk krijgen/proberen zullen ze nooit doen, te risicovol. Liever buffervat erbij, nog minder risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
En precies daarom zitten we hier. Hoe meer kennis publiek toegankelijk is, hoe beter. Scientia potentia est :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naliya
  • Laatst online: 04-05 09:19
Wordt het doorgaans aangeraden om een ontluchter aan het hoogste punt van de spiraal van de boilervat te hebben? Dus net waar de WP aanvoer de boiler ingaat?

Ik heb meerdere voorbeelden van installaties bekeken en meestal zie ik dat het niet is geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
Naliya schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:48:
Wordt het doorgaans aangeraden om een ontluchter aan het hoogste punt van de spiraal van de boilervat te hebben? Dus net waar de WP aanvoer de boiler ingaat?
Ik vroeg me dat ook af en heb het uiteindelijk niet gedaan. Heb in het begin wel flink zitten vloeken (of ja de warmtepomp) omdat er toch erg veel lucht in het systeem komt. Door lekkende aansluiten (eigen fout) heb ik meerdere keren het boilervat opnieuw moeten aansluiten.

Wat wel helpt is richting het boilervat twee kranen te plaatsen en een mogelijkheid om los te koppelen. Bij het vullen hield ik één kraan dicht en draaide ik voorzichtig de koppeling wat los, zodat de meeste lucht al kon ontsnappen. Toen ik daarna liet rondpompen was er een stuk minder lucht. En als ik om andere redenen druk van het systeem af heel draai ik de kranen van het boilervat dicht, zodat die niet per ongeluk leeg loopt (hoewel de 3wegklep dat ook al wel een beetje voorkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Naliya schreef op woensdag 5 april 2023 @ 18:48:

Ik heb meerdere voorbeelden van installaties bekeken en meestal zie ik dat het niet is geplaatst.
Ik heb er wel 1 geplaatst, bij mij is dit 't allerhoogste punt in de installatie dus leek mij wel nodig/handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-05 10:19
Bij mij zit ie daar ook, op een T-stuk. Is hoogste punt installatie bij mij, dus good practice om ontluchting te doen. Flow technisch niet ideaal omdat het water dus bijna door een haakse bocht moet daar, maar whatever. Is hand ontluchter bij mij, geen automatische. Wat zal ik zeggen, ontluchten is gewoon een noodzakelijk kwaad, maar als het eenmaal klaar is, is het klaar :P ik heb niet de ilusie dat het 100,% noodzakelijk is ontluchting daar, maar hoe meer plekken om te ontluchten hoe makkelijker je het jezelf maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-05 21:46
FransvWoerkom schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 00:39:
[...]

Zowel vast als war volgens par. 12.4.1. [H-serie]

[Afbeelding]

De basic target temp (A) wordt voor compensation en direct gegeven. Daar wordt de shift temp bij opgeteld volgens de tabel er onder voor Interne Thermostaat en Room Sensor.

Wat ik nooit begrepen heb is hoe je handmatig de compensation curve kunt shiften als je de interne thermostaat gebruikt. Ik zie daar de kamertemperatuur, niet de watertemperatuur. Met de pijltjes (en in de weektimer) verzet je de kamertemperatuur. Om de watertemperatuur te zien moet ik in de system check zijn.
Dit fenomeen uit deel 1 van dit topic heeft bij mij even een tijdje stil gelegen, maar heb me er weer even in verdiept en zag dit gedrag afgelopen vrijdag weer duidelijk naar voren komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNOkv4F_4hAmKmxVrUAZdnmoekA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g94D3xvX4CW28Pl5ExNqLDCb.jpg?f=fotoalbum_large

Stooklijn staat op -2/35 8/29, thermostaat staat op 22 graden en Tb 10 graden.
Kortom zou A (Base Temperature) volgens de Service Manual 29 graden moeten zijn.
Dan zou B (shift temperature) worden bepaald volgens "Heating Room Temperature PI control logic", dat betekent dat die kabouters dus bepalen dat Ta sterk onder de stooklijn shift, op een temperatuur waar mijn afgifte systeem niets mee kan.

In het voorbeeld 4 gevallen waar de compressor stopt, daarbij lijkt het inde eerste 3 niet door de situatie van een overshoot; de compressor stopt gelijk wanneer Ta naar 20 graden shift. Welke triggers hebben we meer die dit kunnen veroorzaken?
In het laatste geval is het wel door overshoot, compressor stop circa 2 min nadat Ta naar 24 graden gaat, maar ook al zou je een extreem goed afgifte systeem hebben; Ta van 24 graden met een gewenste ruimte temperatuur van 22 graden is toch nonsens?

Wie kent deze "Heating Room Temperature PI control logic" beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

ipoffice schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:29:
[...]

Dit fenomeen uit deel 1 van dit topic heeft bij mij even een tijdje stil gelegen, maar heb me er weer even in verdiept en zag dit gedrag afgelopen vrijdag weer duidelijk naar voren komen.

[Afbeelding]

Stooklijn staat op -2/35 8/29, thermostaat staat op 22 graden en Tb 10 graden.
Kortom zou A (Base Temperature) volgens de Service Manual 29 graden moeten zijn.
Dan zou B (shift temperature) worden bepaald volgens "Heating Room Temperature PI control logic", dat betekent dat die kabouters dus bepalen dat Ta sterk onder de stooklijn shift, op een temperatuur waar mijn afgifte systeem niets mee kan.

In het voorbeeld 4 gevallen waar de compressor stopt, daarbij lijkt het inde eerste 3 niet door de situatie van een overshoot; de compressor stopt gelijk wanneer Ta naar 20 graden shift. Welke triggers hebben we meer die dit kunnen veroorzaken?
In het laatste geval is het wel door overshoot, compressor stop circa 2 min nadat Ta naar 24 graden gaat, maar ook al zou je een extreem goed afgifte systeem hebben; Ta van 24 graden met een gewenste ruimte temperatuur van 22 graden is toch nonsens?

Wie kent deze "Heating Room Temperature PI control logic" beter?
@ipoffice ik dacht doe gelijk even met je mee, heb zelfde uitdaging. Hij shift zo grof dat gelijk uit gaat. Nu is dat niet perse erg maar soms zie dat ook de compressor net wel voor paar minuten mee gaat lopen. Dat wil ik absoluut voorkomen. Ik kijk het eens een paar dagen aan.

De algemene opvatting hier is toch echt een externe thermostaat. Daarvoor heb ik goede ervaringen met de Emos P5607 👍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CYcaFTxKvlfRt5bpxO7p82KCRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Of89EEw2cAPmCZ3kWbgZj3k0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Ik zie soms een run van een paar minuten (2 a 3 min) voorbij komen. De Ta gaat dan aardig omhoog, terwijl de flow nog niet echt op gang komt.

De meeste runs met dit weer duren hier een paar uur. De korte run is zo kort dat de Ta geen 3 minuten boven de stooklijn Ta komt. Ook is de Tr nog geen 3 graden onder het vorige afslagmoment gezakt als de korte run gestart wordt.

De sturing is volledig WAR, dus geen interne of externe thermostaat.

Iemand enig idee hoe dit te verklaren is of wat er aan te doen is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ub2MRFZan9U-FJnDGH_lHg63fl8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LbuH5hOLFpilCDHN2q4JVV95.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
ErikVers schreef op woensdag 5 april 2023 @ 00:05:
[...]

Slap reclame artikel. Worden toevallig even paar merken genoemd en een partij die inbedrijfstelling van alleen door hun zelf geleverde pompen aanbied.

Ik ga nu slapen want moet er morgen weer vroeg uit om een aantal in bedrijf te stellen 😋🙈
Ik houd jullie op de hoogte of er nog wat mooi prutswerk of juist hoogwaardige tweakwerk tussen zit 👍
Helemaal mee eens Erik. Exact de reden waarom ik ook DHZ-ers help.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-05 10:43
Om de SWW run wat efficiënter te maken vraag ik me de volgende dingen af:

Kan je instellen dat de SWW ook langer dan een uur mag duren? Het menu laat maar een max. DHW time van 1 uur toe dacht ik.
Wat mij betreft hoeft dat niet, want vind het ook prima als ie er 2 uur over zou doen als dat nodig is.

Bijkomend gevolg is dat ie soms ook de externe heater in het vat bijschakelt als het volgens de kabouters niet snel genoeg gaat om het binnen een uur te doen.
Hoe komen de kabouters tot dit besluit?

Gaat niet om al te veel kWh, maar zou het fijn vinden als ie het gewoon op de compressor doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFOrx-xrQn4zEAA-uqtOTGiliqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4sajh61FIknyIeoLY8LoYOn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Diedo70 op 06-04-2023 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Diedo70 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:16:

Kan je instellen dat de SWW ook langer dan een uur mag duren? Het menu laat maar een max. DHW time van 1 uur toe dacht ik.
Wat mij betreft hoeft dat niet, want vind het ook prima als ie er 2 uur over zou doen als dat nodig is.

Bijkomend gevolg is dat ie soms ook de backupheater in het vat bijschakelt als het volgens de kabouters niet snel genoeg gaat om het binnen een uur te doen.
Hoe komen de kabouters tot dit besluit?

Gaat niet om al te veel kWh, maar zou het fijn vinden als ie het gewoon op de compressor doet.
[Afbeelding]
Klopt je opgenomen verbruiksmeting / query wel? Ik zou 3000w voor de backupheater verwachten ipv 1500.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
padoempats schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:11:
[...]

Klopt je opgenomen verbruiksmeting / query wel? Ik zou 3000w voor de backupheater verwachten ipv 1500.
Ja die klopt. Gaat hier om de externe heater in het vat. Die is 1.5kW. Hierboven aangepast voor de duidelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Diedo70 op 06-04-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
Diedo70 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 21:12:
[...]

Ja die klopt. Gaat hier om de externe heater in het vat. Die is 1.5kW. Hierboven aangepast voor de duidelijkheid.
Je kunt de tank heater disablen in je controller. Dan gaat dhw door tot max 53 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Dat kan, maar dan loopt de legionella run niet meer.
Misschien dat dat met een rule in de heishamon kan, maar daar ben ik niet zo in thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
Diedo70 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 20:16:

Dat is in te stellen, max 4 uur, zie eerste plaatje.

Ik herken het patroon van de heater in je grafiek niet, maar ik heb alleen de interne heater. Die neemt het over als de tank 53C is en nog warmer moet worden.
Als je een externe heater hebt, kun je misschien naar de instelling "Tank heater ON time set" kijken (tweede plaatje). Als ik het goed lees gaat dan bij een SWW run de externe heater na die vertraging aan. Dat lijkt precies de 20min vertraging die je ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXBKIxqGSNgkJIzzLOib-EyH-Z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6aT3b7ZxUiRxtyEmyzCQW6A4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQKyCht2d7sbL_9jbfOGIfILbBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZHNXK9qXM1qyOTQtddqivYxZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:15
Ik heb een vraag over het gebruik van bigfoots en dempingveren. Ik meen ergens in 1 van de pana topics gelezen te hebben dat je in plaats van 2 voeten, ook 3 kan gebruiken. Ik kan die post echter niet terugvinden. Ik ben dat ook van plan, maar zijn er hier mensen met ervaring met 3 voeten? Kan ik in dat geval 6 veren met dezelfde gewichtsklasse nemen, omdat aan de 'zware' kant een extra voet zit? En / of zijn er redenen dat 2 bigfoots beter is dan 3 (afgezien van de kosten). Het gaat om een 9j, en zal bovenop een betonnen dak komen te staan met 100 cm bigfoots is de bedoeling. Ik denk ook nog na om wellicht 2 spankabels te monteren, tegen omwaaigevaar bij extreme stormen, maar dat is wellicht wat overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-05 22:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP3pV4cSOEwIJT1dOl8bKCly_lg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kg8ikcClTIKUUXezsramCwxW.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een Panasonic 7 kw in bestelling staan en ben bezig met de voorbereidingen.
We hebben vorige week deze haag vervangen voor een nieuwe haag van Portugese laurier.
Zoals je op de foto ziet heb ik de plaats van de warmtepomp ingetekend waar hij mag komen .
Nu lees ik in de documentatie dat de afstand achter de warmtepomp 3 cm moet zijn .
Is dit ook het geval als hij voor een haag komt te staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Laatst online: 15:57
@Herw76 Ik zou die 30 cm wel pakken. Persoonlijk zou ik zelfs eerder 50 cm pakken. Je wilt de haag ook weg kunnen snoeien achter de warmtepomp.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
@Herw76
Ik denk dat je 30cm bedoelt? Lijkt me wel handig als je er nog bij wil komen..
Maar is achterin de tuin niet een veel te grote afstand? Je hebt dan behoorlijk wat warmteverlies lijkt me. Het zijn geen airco-koelleidingen, maar CV leidingen waar warm water doorheen stroomt die zelfs met isolatie op een dergelijke afstand volgens mij toch behoorlijk snel afkoelen. Ik zie rechts op de foto een muurtje, is daar geen plek naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herw76
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-05 22:48
Tranquility schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:12:
@Herw76
Ik denk dat je 30cm bedoelt? Lijkt me wel handig als je er nog bij wil komen..
Maar is achterin de tuin niet een veel te grote afstand? Je hebt dan behoorlijk wat warmteverlies lijkt me. Het zijn geen airco-koelleidingen, maar CV leidingen waar warm water doorheen stroomt die zelfs met isolatie op een dergelijke afstand volgens mij toch behoorlijk snel afkoelen. Ik zie rechts op de foto een muurtje, is daar geen plek naast?
o ja 30 cm bedoel ik.
hij komt aan de voorkant te staan.
ik heb al voorgeisoleerde leidingen staan .
het is 4 meter van het huis vandaan /
en het muurtje is de hoek van ons huis
Pagina: 1 2 ... 88 Laatste