Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste
Acties:
  • 386.055 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
nst6ldr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:05:
[...]

https://www.yahoo.com/new...ation-full-075150092.html

Op gegeven moment blijven er alleen kindsoldaten en babushka's over?
Op een gegeven moment wel. Maar als je de bevolkingspyramide van RU bekijkt kan ie nog wel wat mannen tussen de 18-40 mobiliseren.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

bloody schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:59:
Ik heb nog even nagekeken wat Girkin precies van de speech van Putin vindt, aangezien hij overal wel een mening over heeft en recht voor z'n raap is :)
[...]
[...]
Kortom: erg negatief/laatdunkend over de speech van z'n eigen opperhoofd.
Het valt mij op dat er wel erg veel thumbs-ups op gegeven worden, blijkbaar (?) raakt hij toch een gevoelige snaar.
De snaar van wie?
Dat is de grote vraag, zijn dit gewoon duimpjes van mensen uit ‘het westen’ ?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:53

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:09:
[...]

De snaar van wie?
Dat is de grote vraag, zijn dit gewoon duimpjes van mensen uit ‘het westen’ ?
Ik volg hem al een tijd, in het algemeen worden duimpjes vooral gegeven op posts die positief zijn voor Rusland en/of de RU positie in de oorlog. Ik ga er van uit dat RU lezers in de forse meerderheid zijn in dat channel. Kijk zelf even op @strelkovii

Toevallig was zonet op het 8-uur journaal dat (even vrij uit mijn geheugen) RU inwoners ook niet zo happy zijn met de speech - ze hadden antwoorden verwacht op vragen als:
- Waarom zijn we de SMO ook alweer gestart?
- Hoe nu verder?
- Hoe zit het nu met de RU slachtoffers?
- etc

[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 21-02-2023 20:18 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:06:
[...]
Op een gegeven moment wel. Maar als je de bevolkingspyramide van RU bekijkt kan ie nog wel wat mannen tussen de 18-40 mobiliseren.
In Rusland heb je natuurlijk heel veel mensen die in een ‘essentiële’ industrie werken O-)
En die dus niet voor een draft in aanmerking komen.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HIMARS o clock:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:13

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Modbreak:Zojuist best wat nucleaire posts verplaatst naar Nucleaire dreiging Rusland en nog een aantal naar [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:10
Alleen het stuk van het NOS journaal gezien. Tja, niet zoveel over te zeggen volgens mij. Het enthousiasme spatte er weer vanaf bij het publiek. Aan de andere kant schijnt in het openbaar te lachen/glimlachen als "nep" te worden gezien, dus misschien geld in Rusland wel: hoe strakker de bek, hoe beter het gesprek. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
nst6ldr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:05:
[...]

https://www.yahoo.com/new...ation-full-075150092.html

Op gegeven moment blijven er alleen kindsoldaten en babushka's over?
Zijn ze ooit gestopt met mensen mobiliseren vraag ik mij af? Volgens mij waren de Russen niet echt blij met Putin zijn move om in september mensen en-masse te mobiliseren (quotas, mensen opjagen, oppakken, etc). Het zou mij niet verbazen als ze het daarna wat "slimmer" zijn gaan aanpakken: mensen nog steeds mobiliseren maar in kleinere aantallen of onder andere redenen, bijv. een miliatire gezondheidscheck ipv mobilisatie (ik noem maar wat).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nu exact 1 jaar geleden, de laatste prelude:

+

>> https://nitter.nl/militaryland2

[ Voor 46% gewijzigd door YakuzA op 21-02-2023 21:24 ]

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Nou, ik moet vaststellen dat ondanks de wat sneue toespraak Poetin toch nog een doel bereikt, we weer zijn braaf onder zijn begeleiding aan het babbelen geweest over nucleaire zaken :|. We beseffen toch wel dat alleen al eraan refereren in een toespraak een manipulatiemechanisme is? Dat we erover gaan posten is dus precies wat deze Russische toespraak wilde bereiken? We moeten misschien niet alles adopteren van de Britten, maar de de Stiff upper lip kunnen we hier wat meer gebruiken: "Poetin, Ahhh whatever, get lost". Wij zijn toch te trots om onszelf te laten manipuleren?

Positief was deze toespraak ook wel, want behalve het bovenstaande bevatte ze weinig substantie. Poetin gaat door als een kapotte plaat. Maar dat wisten we hier allang. Schouders ophalen. Belangrijker: Poetin heeft geen antwoorden en grote vergezichten in de toespraak. Hij volstaat met een "het duurt langer...." Nou, zelfs bij Russen gaat dat niet veel inspiratie opleveren. Deze oorlog is langzaam (te langzaam..) aan het leeglopen.

Hubert Smeets deed op de EenVandaag site de volgende observaties:
De 'speciale militaire operatie' in Rusland moet tot het bittere eind worden gevoerd, zei Poetin. "Daar ging de toespraak ook echt over. Hij zei steeds dat ze niet ophouden met de militaire operatie tot hun doelen zijn bereikt. Welke doelen dat zijn, liet hij in het midden", zegt Smeets.
Zo'n statement schittert van onduidelijkheid. Het duurt langer, maar waarvoor ook al weer precies? Zijn publiek heeft naasten verloren, dat publiek koopt niks voor een verhaal met wat gemeenplaatsingen. Zijn overwicht moet stapje voor stapje meer worden bereikt met repressie. Vooralsnog is de steun er nog wel, diverse artikelen duiden daarop. Smeets ziet wel een afname:
Maar die boodschap komt volgens Smeets steeds minder aan bij de Russen: "Als je kijkt naar de opiniepeilingen - in hoeverre die serieus genomen kunnen worden in deze militaire dictatuur - blijkt dat de meeste Russen zich aan het afwenden zijn van de oorlog. Ze gaan niet in de oppositie, maar kijken wel de andere kant op."
Deze vond ik wel interessant van Smeets:
"Maar dat er geen sprake van kan zijn dat er binnenkort onderhandeld gaat worden, is volstrekt duidelijk", denkt Smeets na de speech van Poetin. "Rusland heeft zichzelf van de onderhandelingstafel 'weggepraat' en Poetin lijkt zich daarbij neer te leggen. Zo hoorde ik in ieder geval de toespraak."
En dan bedoel ik niet zozeer dat Poetin nu voorlopig niet van plan is om te gaan onderhandelen, maar van de opmerking krijg ik de indruk dat Smeets op een zeker moment verwachtte dat Poetin dat van plan is geweest, en dat herken ik niet. Volgens mij is hij het nooit van plan geweest, suggesties daartoe waren in mijn ogen window dressing met voorstellen die Oekraïne wel moest weigeren.

Poetins onsamenhangende wereldbeeld laat ik even liggen. Ruis wat mij betreft.

Wat Smeets opvalt is dat hij nog steeds categorisch weigert het bestaan van Zelenskyy te erkennen:
Hij zegt wel dat de regering van Oekraïne het schoothondje van de Verenigde Staten is, maar verder noemt hij Zelensky niet bij naam. "Dat zijn ze niet waard voor hem", valt de deskundige op.
Een ander aspect dat aan de toespraak opvalt is het slachtofferschap dat hij gebruikte om de situatie te legitimeren. Hieronder enkele fragmenten van RTLNieuws:
De schuld van de oorlog lag volgens ook niet bij de Russen. Poetin beweerde dat het Westen en Oekraïne al voor de inval, deze week een jaar geleden, afspraken hadden gemaakt over de bewapening van Oekraïne. Dat zou volgens hem bewijzen dat zou het Westen zou hebben aangestuurd op de oorlog.
[...]
De oorlog zou vooral bedoeld zijn om de bevolking van westerse landen af te leiden van 'corruptie en andere problemen'. Daarnaast wil het Westen de Russische bevolking laten lijden, zei Poetin. Poetin zei verder dat de meerderheid van de Russen achter de oorlog staat, en dankte het volk voor de vastberadenheid.
Het arme Russische volk wordt onrecht aangedaan door het kwade westen. Het westen als dankbaar alternatief voor de Oekraïners zelf. Die waren als vijand toch wat te ingewikkeld met alle familierelaties tussen Russen en Oekraïners.

Rusland gaat door met de oorlog, maar vermoeid en de geestdrift is inmiddels wel verdwenen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik heb vandaag trouwens verschillende berichten gelezen waarin geclaimd wordt dat zowel Moldovaarse als Oekraïense veiligheidsdiensten er ernstig rekening mee houden dat Rusland het vliegveld van Chisnau wil gaan bezetten. Dit om via die kant troepen aan te kunnen voeren.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:49:
Ik heb vandaag trouwens verschillende berichten gelezen waarin geclaimd wordt dat zowel Moldovaarse als Oekraïense veiligheidsdiensten er ernstig rekening mee houden dat Rusland het vliegveld van Chisnau wil gaan bezetten. Dit om via die kant troepen aan te kunnen voeren.

[Embed]

[Embed]
Klinkt gedeeltelijk als fantasie :)
(Althans dat Rusland daar met een vliegtuig heen komt) :)

Ze kunnen daar nooit met een vliegtuig komen.
Gaan ze dan over Navo Roemenië, Navo Polen of over de luchtafweer in Oekraïne heen vliegen? :+

/edit: de troepen aan de grens staan daar al sinds het begin overigens. Ook zijn er een aantal grensovergangen tussen transnistrie en Oekraïne gesloten.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 21-02-2023 22:01 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-10 00:32
Apache4u schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:49:

[Embed]

[Embed]
Denk dat UA dan wel ingrijpt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
YakuzA schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Bullshit
(Althans dat Rusland daar met een vliegtuig heen komt) :)

Ze kunnen daar nooit met een vliegtuig komen.
Gaan ze dan over Navo Roemenië, Navo Polen of over de luchtafweer in Oekraïne heen vliegen? :+

/edit: de troepen aan de grens staan daar al sinds het begin overigens. Ook zijn er een aantal grensovergangen tussen transnistrie dden Oekraïne gesloten.
Ja, dat vroeg ik mij ook af, kunnen de Russen dit nog wel? Zelf denk ik nog even terug aan de blamage bij het vliegveld bij Kyiv in februari 2022. Toen hadden ze nog een verrassingsfactor. Zo te lezen is die nu er niet.

Als wij hierover lezen hebben de Amerikanen deze situatie al geëvalueerd. De zelfoverschatting is nog niet helemaal verdwenen als ze dit gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik vroeg me dat ook al af, hoe ze dat zouden gaan doen. Ook trouwens hoe ze die paar duizend militairen in Transnistrie uberhaupt bevoorraden op dit moment. Of hoe ze ze daar ooit gekregen hebben.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:22
teacup schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:02:
[...]

Ja, dat vroeg ik mij ook af, kunnen de Russen dit nog wel? Zelf denk ik nog even terug aan de blamage bij het vliegveld bij Kyiv in februari 2022. Toen hadden ze nog een verrassingsfactor. Zo te lezen is die nu er niet.

Als wij hierover lezen hebben de Amerikanen deze situatie al geëvalueerd. De zelfoverschatting is nog niet helemaal verdwenen als ze dit gaan proberen.
Precies. En wat gaan deze troepen daar dan doen? 100 kilometer naar Odessa lopen? Toen ze dit op Kyiv probeerde hadden ze zo goed als zeker een stabiele aanvoer uit Belarus. Heel die 50 km lange kolonne liep vast maar als dit anders had uitgepakt hadden ze best kans van slagen.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:30
Apache4u schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:11:
Ik vroeg me dat ook al af, hoe ze dat zouden gaan doen. Ook trouwens hoe ze die paar duizend militairen in Transnistrie uberhaupt bevoorraden op dit moment. Of hoe ze ze daar ooit gekregen hebben.
YouTube: Transnistria: The Micronation Where the USSR Never Died

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Apache4u schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:11:
Sinds 1992 zitten daar Russische militairen.
Daar komen was tot 2014 of 2022 niet echt een issue.
(Die ca 2000 Russische militairen daar zijn wel relatief slecht bewapend en zonder zwaar materieel)

Voor Moldavië is het wel een issue overigens.
Die hebben een leger van 6500 man, terwijl Transnistria een militie van ca 10k + die 2k Russen heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door YakuzA op 21-02-2023 22:16 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor de liefhebbers een mooie longread van The Economist waarin nog een reden voor de inval van Rusland wordt uitgediept: Ukrainse burgers zijn mondiger geworden en beter georganiseerd en eisen (met succes) dat hun regering moderniseert. Dit proces dreigde over te slaan naar Rusland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-10 14:13
Putin praat zichzelf inmiddels ook tegen. Volgens mij heeft het het woord oorlog in zijn eigen speech gebruikt, waar voorheen het een “speciale operatie“ was. Het is natuurlijk ook super ingewikkeld om al je leugens bij te houden.

Ik hoop echt dat de de normale Rus het zat begint te worden. Tijd voor een interne revolutie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:13:
[...]

Sinds 1992 zitten daar Russische militairen.
Daar komen was tot 2014 of 2022 niet echt een issue.
(Die ca 2000 Russische militairen daar zijn wel relatief slecht bewapend en zonder zwaar materieel)
Maar blijkbaar is daar wel een deftig munitiedepot NET over de grens wat UA goed zou kunnen gebruiken :)
The Cobasna ammunition depot has been referred to as one of the largest if not the largest ammunition depot in Eastern Europe and contains up to 20,000 tons of Soviet-era weapons from the 14th Guards Army of the USSR and also from the former states of Czechoslovakia and East Germany.
Edit, even met een schepje zout wellicht totdat het daadwerkelijk bewezen is, maar UA troepen zouden richting de grens aan het oprukken zijn.
[Twitter: https://twitter.com/War_cube_/status/1628132549783392282]

[ Voor 12% gewijzigd door bloody op 21-02-2023 22:39 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Meer is altijd beter:
US Is Giving Ukraine a Long-Range GPS-Guided Bomb That Can Hit Targets Miles Away
Extended-Range Jdam bomb files 45 miles after aircraft launch
https://www.bloomberg.com...ersion-of-gps-guided-bomb

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Tristan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:32:
Putin praat zichzelf inmiddels ook tegen. Volgens mij heeft het het woord oorlog in zijn eigen speech gebruikt, waar voorheen het een “speciale operatie“ was. Het is natuurlijk ook super ingewikkeld om al je leugens bij te houden.

Ik hoop echt dat de de normale Rus het zat begint te worden. Tijd voor een interne revolutie!
Er zijn 4 revoluties geweest in Rusland sinds ze zich los hebben gemaakt van de Mongolen rond 1500 (1773-1775, 1905, 1917 en 1991). Het zou mooi zijn als het ze lukt maar ik ga er niet van uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

En dan nu de echte HIMARS o clock:

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:17:
En dan nu de echte HIMARS o clock:
[Twitter]
Mariupol ligt buiten het bereik van GMLRS indien UA de marges aanhoudt welke het normaal gesproken aanhoudt. Dit terwijl er 10 tot 15 inslagen gemeld worden. . Dus rara wat zou dat zijn? 👀

[ Voor 17% gewijzigd door Apache4u op 22-02-2023 00:00 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Sorry, maar Rusland kan toch niets met Transnistrië? Dat is hooguit goed om 10.000 militairen van Oekraïne aan te trekken. Dat gebied grenst alleen aan Oekraïne en is dus voor Rusland niet bereikbaar met vliegtuig of boot. Aan het veroveren van zo'n vliegveld hebben ze dus precies helemaal niks.

Dat Moldavië zichzelf druk maakt snap ik wel. Dat land heeft niks, daar is niks ook. Als Rusland het zou lukken om Oekraïne te pakken, dan krijgen ze Moldavië er gratis bij.

Als ik Wikipedia mag quoten was dit de status van dat leger bijna 20 jaar geleden en ik gok niet dat er middelen bij zijn gekomen, eerder minder.
By 2006–7, the Moldovan Ground Forces had been reduced to a strength of 5,710, including three motor rifle brigades, one artillery brigade, and independent Special forces and engineer battalions, plus an independent guard unit. Equipment and weaponry included 44 BMD-1 AIFVs, and 266 APCs, including 91 TAB-71s, as well as 227 artillery pieces.

As of 2006 all the MiG-29 fighters had either been sold or scrapped, and the Moldovan Air Force had only 2 An-2 Colts, 1 An-26 Curl, 2 An-72 Coalers, 8 Mi-8 Hips, and 12 SA-3 'Goa' SAMs in service, manned by 1,040 personnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:58
Xi Jinping gaat Putin bezoeken. Vredesinitiatief, bemiddelende rol of steun voor de Russische zaak? Ideologisch zitten ze op 1 lijn, terug naar de oude tijd (Sovjet era vs Mao).

https://www.reuters.com/w...ith-putin-wsj-2023-02-21/

En

https://www.wsj.com/artic...s-war-in-ukraine-e2d9c762

[ Voor 17% gewijzigd door mv_ak op 22-02-2023 00:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-10 18:32
Apache4u schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:58:
[...]
Mariupol ligt buiten het bereik van GMLRS indien UA de marges aanhoudt welke het normaal gesproken aanhoudt. Dit terwijl er 10 tot 15 inslagen gemeld worden. . Dus rara wat zou dat zijn? 👀
[...]
Dat zou een klapper zijn zeg, letterlijk en figuurlijk.
GLSDB for the win.
Behalve de Krim, is dan geheel bezet Oekraïne binnen 't bereik (150km).
Damn, prachtig, precies wat de Russen daar heel erg niet kunnen gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fmy8z_gXEAAh6AT?format=jpg&name=large

Edit;
Prigozhin gaat er weer stevig in, de munitie tekorten bij zijn Wagner troepen maken ze wat minder effectief, waarmee automatisch ook Prigozhin zelf in postuur wordt terug gebracht. De 'Recruteren in gevangenis'-toestemming is ingetrokken dus nu is het financieel opbieden met/tegen de andere PMC's. Die uiteraard wel munitie ontvangen.
The head of Russia’s Wagner mercenary group has said Moscow’s military chiefs are refusing to supply the group with munitions and are seeking to destroy it, accusing them of “treason”, in an escalation of the war of words between senior Russian officials and the private army boss.
Misschien was het toch niet zo'n heel goed idee om z'n mannen, Gerasimov zo hard belachelijk te laten maken.

Putin ziet het overigens allemaal als nonsense.
“We must get rid of … any interdepartmental contradictions, formalities, grudges, misunderstandings, and other nonsense,” he told the political and military elite.
https://www.theguardian.c...on-ammunition-ukraine-war

[ Voor 47% gewijzigd door Baserk op 22-02-2023 02:20 ]

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-10 02:45
Apache4u schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:58:
[...]

[Embed]
Zag onlangs dit artikel voorbij komen waar Kuleba het volgende zegt: https://en.socportal.info...kuleba-sdelal-zayavlenie/
Kuleba announced "great events" for 24 February.
en
He noted that the aggressor "will remember this day". He said this in an interview with Vadym Karpyak.
Interview hier: https://www.instagram.com/p/CofVNuzvM5X/

Misschien heeft het met elkaar te maken? Zou in ieder geval niet verbaasd zijn als het inderdaad wel GLSDB zijn. Boeing gaf aan dat het nog niet in productie was, maar wellicht was dat misinfo?

[ Voor 3% gewijzigd door Providentia op 22-02-2023 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Py.
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-10 14:02

Py.

mv_ak schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 00:44:
Ideologisch zitten ze op 1 lijn, terug naar de oude tijd (Sovjet era vs Mao).
Die is aardig wat complexer dan deze oneliner. Lees je eens in over de verstandhouding met Khrushchev en Breznhev en besef je dat dat al vanaf '53 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

De munitie gerelateerde klachten van Wagner zijn toch subtiel anders volgens een RU legeronderdeel.
Het lijkt ook (onbedoeld wellicht) een inkijkje te geven in hoe beroerd de algehele ammo voorraad bij de Russen er voor staat.

nope

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:53

Auredium

Informaticus Chaoticus

bloody schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:02:
De munitie gerelateerde klachten van Wagner zijn toch subtiel anders volgens een RU legeronderdeel.
Het lijkt ook (onbedoeld wellicht) een inkijkje te geven in hoe beroerd de algehele ammo voorraad bij de Russen er voor staat.
[Twitter]
Ik ben nu wel benieuwd wat de eigenlijke reden en waarheid is in deze discussie. Ik denk dat Wagner inderdaad wordt afgestraft voor de politieke ambities van hun leider.
Vooralsnog zorgt het er i ieder geval voor dat Wagners rol wordt geminimaliseerd. Als ik kijk naar wat we wel weten:
- Minder munitie
- Geen rekruten meer van gevangenissen

Lijkt het mij vooralsnog duidelijk dat Wagner uit de gratie is.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-10 15:29
Op Reddit werd het mooi omschreven. De acties van Rusland tegen Oekraïne zijn een speciale militaire operatie, de acties van het Westen tegen Rusland zijn een oorlog. Op die manier is het Westen ook daadwerkelijk begonnen.

In de ogen van Rusland natuurlijk, dat moge duidelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:08
Auredium schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:07:
[...]

Ik ben nu wel benieuwd wat de eigenlijke reden en waarheid is in deze discussie. Ik denk dat Wagner inderdaad wordt afgestraft voor de politieke ambities van hun leider.
Vooralsnog zorgt het er i ieder geval voor dat Wagners rol wordt geminimaliseerd. Als ik kijk naar wat we wel weten:
- Minder munitie
- Geen rekruten meer van gevangenissen

Lijkt het mij vooralsnog duidelijk dat Wagner uit de gratie is.
Het is meer Prigozhin die teveel in de voorgrond staat. Hij ging uit het gelid staan en zich profileren met wat Wagner PMC had bereikt. Dat was tegen het zere been dus daar werd wat aan gedaan.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TheBrut3 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 00:07:
Sorry, maar Rusland kan toch niets met Transnistrië? Dat is hooguit goed om 10.000 militairen van Oekraïne aan te trekken. Dat gebied grenst alleen aan Oekraïne en is dus voor Rusland niet bereikbaar met vliegtuig of boot. Aan het veroveren van zo'n vliegveld hebben ze dus precies helemaal niks.
Ze kunnen Transnistrië (of zelfs heel Moldavië) een derde republiek naar het model van DNR/LNR maken. De mannelijke bevolking onder dwang mobiliseren en inzetten tegen Oekraine. Als het plan slaagt hebben ze het voor NATO en Oekraine weer wat ingewikkelder gemaakt. Als het mislukt kost het hun niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:57
downtime schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:13:
[...]

Ze kunnen Transnistrië (of zelfs heel Moldavië) een derde republiek naar het model van DNR/LNR maken. De mannelijke bevolking onder dwang mobiliseren en inzetten tegen Oekraine. Als het plan slaagt hebben ze het voor NATO en Oekraine weer wat ingewikkelder gemaakt. Als het mislukt kost het hun niets.
Niet dat Oekraine handen vrij heeft, maar het zou geen slecht moment zijn voor Chisinau om Oekraine uit te nodigen voor een vredesmissie in Transnistrie.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

1 x eerder

https://dvhn.nl/buitenlan...oord-oorlog-28129896.html

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het is wel grappig/raar om te zien dat uit een complete tirade met leugens en nonsens van meer dan 1,5 uur dit de takeaway is.

Een mini factueel incorrect item wat de eigen propaganda tegenspreekt :P

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
downtime schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:13:
[...]

Hun machtspositie in Transnistrië kan zomaar verdwijnen. En nu zullen ze daar niet echt van wakker liggen, tegelijk maakt dat een uitbreiding van het "Westen" naar het Oosten weer waarschijnlijker.
Brent schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Niet dat Oekraine handen vrij heeft, maar het zou geen slecht moment zijn voor Chisinau om Oekraine uit te nodigen voor een vredesmissie in Transnistrie.
Ik heb het eerder langs zien komen, maar waarom zou:
1. Moldavië enige interesse hebben om een oorlog op hun grondgebied te hebben.
2. Oekraïne enige interesse hebben om een tweede oorlog erbij te beginnen, waarbij je ook nog eens redelijk kan beargumenteren dat zei de agressors zijn.

Moldavië heeft genoeg problemen zonder een gewapend conflict erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Sissors schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:44:
[...]

Hun machtspositie in Transnistrië kan zomaar verdwijnen. En nu zullen ze daar niet echt van wakker liggen, tegelijk maakt dat een uitbreiding van het "Westen" naar het Oosten weer waarschijnlijker.

[...]

2. Oekraïne enige interesse hebben om een tweede oorlog erbij te beginnen, waarbij je ook nog eens redelijk kan beargumenteren dat zei de agressors zijn.

Ik denk dat wij Moldavië even moeten afwachten. Het is zo dat Rusland inderdaad aan het spelen is op Moldavië te krijgen via andere middelen. Het probleem voor Rusland is dat Moldavië de hulp van de EU heeft ingeroepen en dat de EU er waarschijnlijk gezien de omstandigheden weinig moeite mee heeft om Moldavië te steunen.

De vraag is hoe dit vormen gaat aannemen. Inlichtingen over Russische activiteiten in Moldavië zelf geven bijvoorbeeld? Het leger van Moldavië trainen en beter uitrusten? De EU zou een garantie kunnen afgeven om Moldavië bij te staan in een eventueel gewapend conflict zonder verder te verwijzen naar Rusland bijvoorbeeld.

Ik verwacht dat wij in de komende weken/maanden hier meer over te horen krijgen.
Ik denk dat het draaiboek van Rusland is om vooral politiek onrust te stoken en te hopen dat een groep die Russisch gezind of beïnvloedbaar is de regering van Moldavië wilt omver gooien.
Militair kan Rusland daar niets. Het is te geïsoleerd van Rusland en moeilijk te bevoorraden. Die troepen zijn er ook om druk op Oekraïne uit te oefenen en vast te houden. Als ze in actie zijn tegen Moldavië valt dat deels weg.
Ik vermoed dus dat de EU Moldavië financieel en met inlichtingen doet bijstaan. Dit kan onder de mantel van EU lidmaatschap.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:54
[...]
1. Moldavië enige interesse hebben om een oorlog op hun grondgebied te hebben. [...]
Ze hebben er al 1. Transnistrië is internationaal gezien nog steeds Moldavië. Zon ongeveer alleen Rusland erkend dat gebied als een aparte "staat".
2. Oekraïne enige interesse hebben om een tweede oorlog erbij te beginnen, waarbij je ook nog eens redelijk kan beargumenteren dat zei de agressors zijn. [...]
Dus nu kan je als agressor worden gezien als je een bevriende staat help hun eigen grondgebied onder eigen controle te brengen door de invallende partij eruit te wippen. hmm... Interessante zienswijze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Rusland beschouwt de zaken hoe ze zelf willen, voor zelfde geld annexeren ze Nederland zonder er enige voet in te zetten en beschouwen ze het als hun grondgebied dat ze willen verdedigen ...

Don't underestimate the mindset of that lunatic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
YakuzA schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:28:
[...]

Het is wel grappig/raar om te zien dat uit een complete tirade met leugens en nonsens van meer dan 1,5 uur dit de takeaway is.

Een mini factueel incorrect item wat de eigen propaganda tegenspreekt :P
Dat is niet raar. Hij zegt namelijk al een jaar hetzelfde. Inmiddels zijn we wel gewend dat allemaal weg te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:34

Zewatanejo

Fine Thanks!

Auredium schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat wij Moldavië even moeten afwachten. Het is zo dat Rusland inderdaad aan het spelen is op Moldavië te krijgen via andere middelen. Het probleem voor Rusland is dat Moldavië de hulp van de EU heeft ingeroepen en dat de EU er waarschijnlijk gezien de omstandigheden weinig moeite mee heeft om Moldavië te steunen.

De vraag is hoe dit vormen gaat aannemen. Inlichtingen over Russische activiteiten in Moldavië zelf geven bijvoorbeeld? Het leger van Moldavië trainen en beter uitrusten? De EU zou een garantie kunnen afgeven om Moldavië bij te staan in een eventueel gewapend conflict zonder verder te verwijzen naar Rusland bijvoorbeeld.

Ik verwacht dat wij in de komende weken/maanden hier meer over te horen krijgen.
Ik denk dat het draaiboek van Rusland is om vooral politiek onrust te stoken en te hopen dat een groep die Russisch gezind of beïnvloedbaar is de regering van Moldavië wilt omver gooien.
Militair kan Rusland daar niets. Het is te geïsoleerd van Rusland en moeilijk te bevoorraden. Die troepen zijn er ook om druk op Oekraïne uit te oefenen en vast te houden. Als ze in actie zijn tegen Moldavië valt dat deels weg.
Ik vermoed dus dat de EU Moldavië financieel en met inlichtingen doet bijstaan. Dit kan onder de mantel van EU lidmaatschap.
Ik denk dat dit toch ook wel in het kader van de oorlog in Oekraïne gezien moet worden. Het enige overwicht dat Rusland heeft is dat ze meer manschappen hebben. Mocht Rusland de macht in Transnistrië naar zich kunnen toetrekken kunnen ze het "front" met Oekraïne vergroten (de dreiging wordt in elk geval groter, het aantal manschappen hoeft niet eens echt toe te nemen) Daardoor Oekraïne moet manschappen en materiaal verplaatsen naar die grens en daarmee verzwakt het de positie van UA aan de andere fronten.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tristan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:17:
[...]

Dat is niet raar. Hij zegt namelijk al een jaar hetzelfde. Inmiddels zijn we wel gewend dat allemaal weg te filteren.
Het is misdirection.

Hij hangt een hele speech op over dat iedereen in het westen een pedofiel is, dat er een of andere heilige oorlog tegen LHGBTI gevoerd moet worden en waar mensen het over hebben is 'oho, hij noemde het oorlog ipv SMO'.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Zewatanejo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:42:
[...]

Ik denk dat dit toch ook wel in het kader van de oorlog in Oekraïne gezien moet worden. Het enige overwicht dat Rusland heeft is dat ze meer manschappen hebben. Mocht Rusland de macht in Transnistrië naar zich kunnen toetrekken kunnen ze het "front" met Oekraïne vergroten (de dreiging wordt in elk geval groter, het aantal manschappen hoeft niet eens echt toe te nemen) Daardoor Oekraïne moet manschappen en materiaal verplaatsen naar die grens en daarmee verzwakt het de positie van UA aan de andere fronten.
De troepen die Rusland momenteel in Transnistrië heeft zijn niet afdoende voor een offensief. Ze zijn niet voldoende voor een offensief tegen Oekraïne en niet voldoende voor een echt offensief in Transnistrië zelf. Gelijktijdig is het door de oorlog niet echt mogelijk om Transnistrië afdoende te kunnen voorzien van nieuwe Russische troepen en wapens. Het is in dat licht niets meer dan een bezettingsmacht van Transnistrië waarvan de oorspronkelijke bedoeling was om te wachten op een landbrug door Oekraïne. De huidige troepen die wat Oekraïne gestationeerd heeft langs de grens van Transnistrië zullen afdoende zijn om die relatief kleine macht van Rusland op afstand te houden.

Het interne politieke gevaar wat Rusland voor Moldavië vormt vanuit Transnistrië daarentegen is reëel en gevaarlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Auredium schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:49:
[...]

De troepen die Rusland momenteel in Transnistrië heeft zijn niet afdoende voor een offensief. Ze zijn niet voldoende voor een offensief tegen Oekraïne en niet voldoende voor een echt offensief in Transnistrië zelf. Gelijktijdig is het door de oorlog niet echt mogelijk om Transnistrië afdoende te kunnen voorzien van nieuwe Russische troepen en wapens. Het is in dat licht niets meer dan een bezettingsmacht van Transnistrië waarvan de oorspronkelijke bedoeling was om te wachten op een landbrug door Oekraïne. De huidige troepen die wat Oekraïne gestationeerd heeft langs de grens van Transnistrië zullen afdoende zijn om die relatief kleine macht van Rusland op afstand te houden.

Het interne politieke gevaar wat Rusland voor Moldavië vormt vanuit Transnistrië daarentegen is reëel en gevaarlijk.
Wat blijkbaar nog niet aan de orde gekomen is:
[Twitter: https://twitter.com/WarForDemocracy/status/1628133977176555520]
Het is mij onduidelijk wat dit precies betekent in de praktijk / hoe het uit gaat pakken, maar wellicht gaan we iets zien.
Het is iig duidelijk dat er wat broeit daar.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
[...]

Ik weet niet waarom die positie zomaar zou verdwijnen? Ze klampen zich er al ruim 30 jaar aan vast tenslotte. Past ook helemaal binnen het historische bodem verhaal. Bovendien zou er heel wat munitie liggen, dat ze goed kunnen gebruiken. Kunnen ze er eigenlijk nog in of uit? Luchtruim zal van beide kanten wel gesloten zijn, of niet?
[...]

Formeel is die er altijd geweest. Maar wat het nu 'interessant' maakt is die string aan coupplannen die gepoogt worden en tot dusver nog gestopt, maar gezien de geringe capaciteiten, niet voor lang. Lijkt me zeker interessant van de gelegenheid gebruikt te maken.
Als Oekraine op verzoek van Moldavie komt, zie ik niet in hoe je er agressie in moet zien. Je hebt gelijk, en dat zei ik ook, dat het een onwelkome stretch van hun capaciteiten is, aan de andere kant maken ze ermee ook een potentieel mes in de rug mee onschadelijk.
Je zou kunnen zeggen dat de situatie in Transnistrie de wortel van veel van die problemen is, en het eigenlijk wel een aardig moment is hem er eens uit te trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brent schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:59:
[...]

Als Oekraine op verzoek van Moldavie komt, zie ik niet in hoe je er agressie in moet zien. Je hebt gelijk, en dat zei ik ook, dat het een onwelkome stretch van hun capaciteiten is, aan de andere kant maken ze ermee ook een potentieel mes in de rug mee onschadelijk.
Ik denk dat Oekraine zich erbuiten moet houden.

Een verzoek van Moldavie aan Roemenie om te helpen om de subversieve elementen in Transnistrie te arresteren en illegaal aanwezige soldaten van Rusland op transport te zetten lijkt me een veel logischer scenario. En voorkomt ook verdere verspreiding van het oorlogsgebied.

De VN etc zouden hier eigenlijk het instrument voor moeten zijn, maar daar zijn bepaalde landen met veto's ;)

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 22-02-2023 12:08 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:09

Fanta

FordPerformance™️

Brent schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:59:

[...]

[...]
Met als bonus een leuk voorraadje munitie.. Ik zie hier best mogelijkheden.

[ Voor 0% gewijzigd door Fanta op 22-02-2023 12:09 . Reden: opmaak ]

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
YakuzA schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:07:
[...]

Ik denk dat Oekraine zich erbuiten moet houden.

Een verzoek van Moldavie aan Roemenie om te helpen om de subversieve elementen in Transnistrie te arresteren en illegaal aanwezige soldaten van Rusland op transport te zetten lijkt me een veel logischer scenario. En voorkomt ook verdere verspreiding van het oorlogsgebied.

De VN etc zouden hier eigenlijk het instrument voor moeten zijn, maar daar zijn bepaalde landen met veto's ;)
Misschien is aan beide buurlanden vragen het meest logisch.

Het is een feit dat Oekraine aan de juiste kant zit, er zelf direct met meest risico aan loopt, en toch al met Rusland in oorlog is (en de munitie zelf als bonusje kan gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:49
Fanta schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Dit is dus exact mijn idee. Vooral omdat cobasna maar 2km van de grens met Oekraïne af ligt en je zo het broeiende verzet toch een tik uit kunt delen. In april 2022 zijn er al eens drones over gevlogen waaarvan Oekraïne beticht werd de eigenaar van te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006

_Eend_

🌻🇺🇦

Fanta schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Hopelijk hebben ze in dat munitiedepot daar een rookverbod })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Brent schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Misschien is aan beide buurlanden vragen het meest logisch.

Het is een feit dat Oekraine aan de juiste kant zit, er zelf direct met meest risico aan loopt, en toch al met Rusland in oorlog is (en de munitie zelf als bonusje kan gebruiken).
Ik denk dat containment van de oorlog binnen de 2 huidige landen de eerste prio zal blijven.
Als de oorlog verder buiten Oekraine en Rusland uitbreid, lijkt me niet de preferente optie.

Een intercept in Moldavie door een ander land zal (hoogstwaarschijnlijk) niet tot een uitbreiding van de oorlog leiden.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik denk wat betreft Transnistrie het moeilijkste is om de troepen daar weg te krijgen gezien het huidige Russische regime. Ik denk dat dit of gaat worden besproken op het moment dat Oekraïne de overhand krijgt in hun conflict als onderhandelingseis. Maar ik zou niet verbaasd zijn als dat op een gewapende standof aan komt. Moldavië wilt dit niet maar Rusland laat ze mogelijk niet echt de keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Auredium schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:51:
[...]

Het probleem voor Rusland is dat Moldavië de hulp van de EU heeft ingeroepen en dat de EU er waarschijnlijk gezien de omstandigheden weinig moeite mee heeft om Moldavië te steunen.
Ik heb daar nog wel twijfel over. Ben benieuwd of omringende landen het lef hebben om in Moldavië in te grijpen zelfs als Moldavië daar zelf om vraagt. Ik denk dat iedereen dan weer naar elkaar kijkt en dat niemand iets durft te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
YakuzA schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:43:
[...]

Het is misdirection.

Hij hangt een hele speech op over dat iedereen in het westen een pedofiel is, dat er een of andere heilige oorlog tegen LHGBTI gevoerd moet worden en waar mensen het over hebben is 'oho, hij noemde het oorlog ipv SMO'.
Maar dat is wat ik bedoel toch. Hij roept al een jaar dat het alles en iedereen ligt behalve aan Rusland zelf. Dat riedeltje weten we nu wel.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
rusland lijkt weer een T-90M kwijt te zijn.
Janovksy (Oryx) is het er mee eens dat het waarschijnlijk een T-90M was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
downtime schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:49:
[...]

Ik heb daar nog wel twijfel over. Ben benieuwd of omringende landen het lef hebben om in Moldavië in te grijpen zelfs als Moldavië daar zelf om vraagt. Ik denk dat iedereen dan weer naar elkaar kijkt en dat niemand iets durft te doen.
Wat is precies het verlies voor Oekraine als ze bepaalde strategische doelen bezetten voor de Moldaviers (en zichzelf)? Rusland gooit al alles tegen ze aan wat ze hebben. Sure, het moet netjes op uitnodiging en overleg met partners etc yada yada gebeuren, maar reeel verlies? Slechts de manpower die niet aan het oostfront kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Brent schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Wat is precies het verlies voor Oekraine als ze bepaalde strategische doelen bezetten voor de Moldaviers (en zichzelf)? Rusland gooit al alles tegen ze aan wat ze hebben. Sure, het moet netjes op uitnodiging en overleg met partners etc yada yada gebeuren, maar reeel verlies? Slechts de manpower die niet aan het oostfront kan staan.
Er is altijd het risico van reputatieschade. De westerse publieke opinie is letterlijk van levensbelang voor Oekraine en daar zullen ze uiterst voorzichtig mee om willen gaan. Ze zullen daardoor geen dingen willen doen die verkeerd uitgelegd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik zou het zwak vinden als de EU en/of NAVO Moldavië niet veilig houden wanneer ze daar om vragen. Dat ze niet direct ingrijpen in een conflict waar het ene land het andere land binnenvalt, dat kan ik nog begrijpen. Echter als er iets in Moldavië zou gebeuren, dan is dat enkel binnen de landsgrenzen van dat land. En er is geen ander land bij betrokken, zoals dat wel het geval is bij de invasie van Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:05

Spotmatic

Ken sent me

TheBrut3 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:42:
Ik zou het zwak vinden als de EU en/of NAVO Moldavië niet veilig houden wanneer ze daar om vragen. Dat ze niet direct ingrijpen in een conflict waar het ene land het andere land binnenvalt, dat kan ik nog begrijpen. Echter als er iets in Moldavië zou gebeuren, dan is dat enkel binnen de landsgrenzen van dat land. En er is geen ander land bij betrokken, zoals dat wel het geval is bij de invasie van Oekraïne.
Moldavië kan altijd om hulp vragen en die krijgen ze dan ook vast wel (inlichtingen, wapens). Maar vanuit de EU en/of NAVO hoef je *echt* geen fysieke aanwezigheid van militairen (met hun wapens) te verwachten. Precies hetzelfde als we bij Oekraïne ook doen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookelo
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Voor zover ik weet zijn er nog Russiche soldaten in Moldavië gelegerd, als "vredesmacht" in Trans-Nistrië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Moldova heeft geen strategische meerwaarde, niet voor Navo, niet voor Rusland
In tegenstelling tot Moldova zijn de levensomstandigheden in Rusland grand luxe
Waarom zou je een klein enorm arm land proberen in te lijven als je zelf al niet uit de kosten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Dit volg ik niet helemaal. Het zijn Russische troepen op het grondgebied van Moldavie. De Russische troepen zitten daar onder het nom van een "vredesmacht", wat natuurlijk flauwekul is. Zoals ik het zie, is Rusland wel degelijk "binnengevallen" in dat gebied. De regering van Moldavie wil ze daar niet voor niets weg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
downtime schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:20:
[...]

Er is altijd het risico van reputatieschade. De westerse publieke opinie is letterlijk van levensbelang voor Oekraine en daar zullen ze uiterst voorzichtig mee om willen gaan. Ze zullen daardoor geen dingen willen doen die verkeerd uitgelegd kunnen worden.
Zeker, en het zal op uitdrukkelijk verzoek van Moldavie moeten, en in overleg met NAVO partners etc etc. Evt zelfs VN vlag (al zie ik niet in hoe dat moet zonder Russische instemming). Maar dat is allemaal mogelijk. Als Roemenie en Oekraine het luchtruim sluiten (wat ze volgens mij al gedaan hebben), dan kan Rusland er vrij weinig tegen beginnen, als ze die reserves al hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
De EU/NAVO kan (/wil) om dezelfde reden niet direct ingrijpen in Moldavie als in Oekraine: een direct conflict met Rusland vermijden als er geen juridische grondslag is.

Een aanval/inval van Russische troepen in een EU land / NAVO land triggered automatisch artikel 5 (Navo) of het equivalent (EU verdrag, artikel weet ik zo niet), dan is de EU / NAVO gedwongen te reageren.

Reageren in Modavië heeft geen grondslag. Geen EU land, geen NAVO lid. Daarom zullen er geen EU/NAVO troepen daar een directe rol spelen.

Of je het ermee eens bent is denk ik een andere discussie, maar dit is hoe de EU en de NAVO erin staan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Dit filmpje kwam ik net tegen, als de wil er is, is veel mogelijk qua ammo productie!

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Requiem19 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:18:
[...]

Reageren in Modavië heeft geen grondslag. Geen EU land, geen NAVO lid. Daarom zullen er geen EU/NAVO troepen daar een directe rol spelen.
Er is een grondslag zodra Moldavië om bijstand van de EU (of wie dan ook) vraagt. Niemand is dan verplicht om iets te doen maar het mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
downtime schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:57:
[...]

Er is een grondslag zodra Moldavië om bijstand van de EU (of wie dan ook) vraagt. Niemand is dan verplicht om iets te doen maar het mag wel.
In het geval van EU/NAVO lidmaatschap zijn EU/NAVO landen verplicht om een aangevallen land te steunen op basis van het EU/NAVO verdrag.

In het geval Moldavië een verzoek doet, is het geen verplichting om te helpen, maar een vrijwillige en bewuste keuze. Ik ben ook benieuwd hoe dat juridisch uitwerkt (op basis van welk internationaal verdrag een dergelijk verzoek gedaan wordt).

Los daarvan is het simpelweg een heel andere situatie dan een aanval op een EU/NAVO land, gelet op de verplichting om automatisch te reageren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Requiem19 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:00:
[...]

Ik ben ook benieuwd hoe dat juridisch uitwerkt (op basis van welk internationaal verdrag een dergelijk verzoek gedaan wordt).
Daar is geen internationaal verdrag voor nodig. Ieder land is souverein en bepaalt zelf of ze andermans troepen op hun grondgebied toelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Wolfp4ck schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:02:
Waarom zou je een klein enorm arm land proberen in te lijven als je zelf al niet uit de kosten komt.
Waarom zou je het niet inlijven? Het boeit Moskou echt niet hoe arm het land is want ze gaan er toch geen cent in steken om het land op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:28
Het was de moeite waard voor Stalin om het te doen, dus als Poetin denkt het te kunnen... dan doet hij dat.

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:49

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:De discussie over Moldavië kan verder in [ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3

We gaan teveel off-topic.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:34

Zewatanejo

Fine Thanks!

klaw schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:25:
[...]

Het was de moeite waard voor Stalin om het te doen, dus als Poetin denkt het te kunnen... dan doet hij dat.
*knip*
Zie de modbreak :)

[ Voor 36% gewijzigd door tweakduke op 22-02-2023 15:31 ]

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De eerste batch van Spanje wordt 6 Leo2a4's:
Madrid plans to send six Leopard 2 A4 main battle tanks to the Ukrainian Army.
https://www.ukrinform.net...ine-defense-minister.html

PSN

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:41
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1628418014533091328?s=20]

Interessant om te bekijken - ooggetuigen verslag van de gevechten rondom een asfalt fabriek in het oosten. Heroische verhalen, maar ook interessante details over de vechtbereidheid en doorzettingsvermogen.

[Twitter: https://twitter.com/NOELreports/status/1628418039006863365?s=20]

De grenswachten aan UA zijde laten die van Belarus zien wat ze er van vinden. Beetje kinderachtig is het wel, maargoed, het geeft Belarus weer iets om over te klagen.

Wagner heeft hier en daar wat weten te bereiken - tegen forse verliezen. Toch zit er een strategie achter, die in dit draadje wordt uitgelegd.

Dus onderdrukken met artillerie en/of mortieren en ongezien oprukken terwijl de tegenstander dekking neemt. Na wat uitleg de reden dat sommige van deze posities niet super lekker te verdedigen zijn: de positie is top-down op een kaart bedacht en niet ideaal in het veld. Ook zijn niet altijd de wapens voorhanden die de locatie beter verdedigbaar maken.

Waarna we eindigen met:

Interessant - het is dus regelmatig meer dan louter golven ongetrainde recruiten die het veld over lopen, dit is een basale en nuttige strategie vanuit Wagner in dit geval.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:09
Nederlandse F35's hebben weer een vliegtuig onderschept:
Opnieuw hebben onlangs Nederlandse F-35's die zijn gestationeerd in het noorden van Polen een Russisch toestel in het internationale luchtruim boven de Oostzee onderschept. Volgens Defensie ging het om een IL-20M Coot-A. Het verkenningsvliegtuig werd vervolgens door de F-35's door het luchtruim begeleid.
Waarom doen we nog begeleiden en schieten we ze niet gewoon neer? De Russen zijn daar niet voor niets.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TheRicolaa10 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:00:

[...]

Waarom doen we nog begeleiden en schieten we ze niet gewoon neer? De Russen zijn daar niet voor niets.
Omdat de meeste mensen geen WW3 willen? De Russen mogen daar ook gewoon vliegen. En wij mogen naast ze gaan vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
TheRicolaa10 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:00:

[...]

Omdat het sluiten van je luchtruim voor Russische vliegtuigen niet direct betekend dat je ze dan ook gelijk allemaal uit de lucht moet knallen. Dan krijg je gegarandeerd een ww3 (of je moet Turkije heten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Sissors schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:02:
[...]

Omdat de meeste mensen geen WW3 willen? De Russen mogen daar ook gewoon vliegen. En wij mogen ze naast ze gaan vliegen.
Hebben wij niet het luchtruim gesloten voor Russische vliegtuigen?

Eerste hit Google

[ Voor 22% gewijzigd door Tristan op 22-02-2023 17:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tristan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:13:
[...]
Hebben wij niet het luchtruim gesloten voor Russische vliegtuigen?

Eerste hit Google
Ze vliegen boven het internationale luchtruim:
in het internationale luchtruim boven de Oostzee

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-10 00:03
Caelorum schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:55:
[...]

Ze hebben er al 1. Transnistrië is internationaal gezien nog steeds Moldavië. Zon ongeveer alleen Rusland erkend dat gebied als een aparte "staat".

[...]

Dus nu kan je als agressor worden gezien als je een bevriende staat help hun eigen grondgebied onder eigen controle te brengen door de invallende partij eruit te wippen. hmm... Interessante zienswijze.
Nop. Zelfs Rusland heeft dit gebied niet erkend, maar ze gebruiken de situatie wel al zo'n 30 jaar om de boel naar hun hand te zetten.
Als je de Russen vraagt wat die 3 tot 5 brigades daar aan het doen zijn, zal het antwoord "peace keeping" zijn.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ledog
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 10:53
D_Jeff schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:34:
[...]

Nop. Zelfs Rusland heeft dit gebied niet erkend, maar ze gebruiken de situatie wel al zo'n 30 jaar om de boel naar hun hand te zetten.
Als je de Russen vraagt wat die 3 tot 5 brigades daar aan het doen zijn, zal het antwoord "peace keeping" zijn.
https://theconversation.c...to-reach-them-soon-182030

Er zijn ongeveer 1,500 Russian soldaten gestationeerd in Transnistria.
Only 50 to 100 of those soldiers are from Russia. Blijkbaar is het een klein clubje.

De EU kan die soldaten misschien afkopen. Bied ze 10000 euro om de wapens in te leveren en elders in het land te gaan wonen. Dat kost 15 miljoen euro, daar koop je 1 Leopard 2 tank voor. Ik heb geen idee echter hoe je dat praktisch zou moeten invullen.

Nu het land binnen te rollen vanuit de EU of Oekraïne wekt denk ik een heel slechte indruk in de rest van de wereld. Er zal worden gezegd dat 'Het westen' blijkbaar geen haar beter is dan de Russen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Oekrains T90M transport :P

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saikol
Hoppa, nog beter dan uitschakelen. Laa dat de amerikanen wel interesse hadden ‘for research purposes’ om zo’n ding te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

saikol schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:07:
[...]
Hoppa, nog beter dan uitschakelen. Laa dat de amerikanen wel interesse hadden ‘for research purposes’ om zo’n ding te hebben
T90M is niks speciaals. (Voor het westen)
Misschien als ze ergens een verdwaaldeT14 vinden dat er wel interesse is, maar die zijn allemaal verborgen in Siberië.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32
Kort antwoord: De wijn :9B

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

HIMARS:
Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRnBtQXJPaldJQVVneVRNLmpwZw==

PSN

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ca 35 decoy HIMARS/m270 per maand sturen ze vanuit Tsjechië op:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Kort antwoord: Cobasna of wel een van de grootste munitiedepots van oost europa, dus om nou te zeggen geen militair belang is onzin.

Wikipedia: Cobasna ammunition depot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-10 00:03
Ben toch even benieuwd wat de gedachtegang in dit topic is over dat depot:

* Capture & gebruiken
* Kaboem, weg ermee (HIMARS / iemand staan roken / enz)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Ze zijn daar volledig het padje af zeg..

Teksten als: "Kalibr [missiles] are flying as a cure for sick Ukrainians."
Walgelijk :r

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 22:38
bloody schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:49:
Ze zijn daar volledig het padje af zeg..
[Twitter]

Teksten als: "Kalibr [missiles] are flying as a cure for sick Ukrainians."
Walgelijk :r
Sorry ik ben al van het padje af bij de "cultural appropriation" van een Russische "Whigger" die z'n quatsch staat te "rappen" met z'n mannenkoortje in de eerste minuut. Het is het besef van de realiteit er achter te serieus is dat echt voluit lachen ook niet lukt, maar toch, wat een wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
D_Jeff schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:42:

* Capture & gebruiken
Mijn gedachte zou zijn capture en gebruiken. Maar naar aanleiding van de discussie hier en in andere topics over eacalaties naar een ander land en dergelijke lijkt het me onwaarschijnlijk. De 24e werd al eerder aangehaald als ‘er staat iets groots te gebeuren’ verkondigd door Oekraïne en met de Himars strikes van gisteren lijkt het me eerder afleiding. Meerdere afleidingen creëeren en dan ergens verrassends een grote aanval uitvoeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
YakuzA schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:26:
Ca 35 decoy HIMARS/m270 per maand sturen ze vanuit Tsjechië op:
[Embed]
Prachtig, dat verklaart waarom Rusland al zoveel HIMARS systemen vernietigd heeft :p

March of the Eagles

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik weet nog hoe ik als kleine jongen, een jaar of 40 geleden, aan mijn moeder vroeg hoe het toch in godsnaam mogelijk was dat zoveel Duitsers Hitler steunden in de jaren 30/40. Ik snapte daar helemaal niks van. De afgelopen 10 jaar is het me helemaal duidelijk geworden. En dat allemaal direct of indirect mede dankzij Putin.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Update over het Russisch offensief:

Direct link naar het artikel: https://forbes.ua/war-in-...a-budanova-21022023-11881

[ Voor 24% gewijzigd door XWB op 22-02-2023 22:34 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:08
D_Jeff schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:42:

* Capture & gebruiken
Het ligt daar veilig :) . Waarom zeg ik dat? Transnistrië bevat wel Russische troepen maar dat zijn er zo weinig dat Oekraïne invallen vanaf die kant geen optie is. Vanuit Trannistrië naar Odessa is een slordige 60 km en vanaf Odessa naar Kherson Oblast ook maar 100. Ze hadden eenvoudig de complete kustlijn kunnen pakken maar deden het niet.

Reden nummer 2 : het gros van wat er ligt schijnt "over datum" te zijn, wat inzet een beetje tricky maakt.

Reden 3 : iedereen weet waar die opslag is, dus een aanval vanuit Transnistrië maakt de stash ineens een legitiem doelwit. Het ligt zo ongeveer op de grens dus dat wordt wel heel erg makkelijk.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Voorbeeld van een HIMARS en M777 decoy:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FpmfZA8WYAAy_rj?format=jpg&name=medium

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FpmfZA7WYAEzf1e?format=jpg&name=medium

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 17 ... 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid