Is het luchtruim niet gesloten voor Russische toestellen ?Sissors schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:02:
[...]
Omdat de meeste mensen geen WW3 willen? De Russen mogen daar ook gewoon vliegen. En wij mogen naast ze gaan vliegen.
Internationaal luchtruim...Wolfp4ck schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:03:
[...]
Is het luchtruim niet gesloten voor Russische toestellen ?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Jomini of the west heeft weer een wekelijkse update. Voor de niet twitteraars ook de afbeeldingen.

1/ Ukraine TVD, 8-19 FEB 23. The past 2 weeks of February saw the Russian Winter Offensive intensify as major pushes continued in Kreminna, Bakhmut, and Vuhledar. Russian made few gains, Ukrainian defenses continue to hold. #UkraineRussiaWar #RussianArmy #UkraineFrontLines pic.twitter.com/vznyMcqJzg
— Jomini of the West (@JominiW) 22 februari 2023
3/ Luhansk OD. Russian forces press their attack in the Kreminna area. Svatove has been reinforced by the 98th GABD, signaling a Russian intent to push toward Kupyansk soon. UKR forces will continue to defend in depth & transition to the offense when opportunities arise. #Luhansk pic.twitter.com/4aodojWnuD
4/ Kreminna AO. The 144th Guards Motorized Rifle Division supported by the 90th Guards Tank Division, 30th Separate Motorized Rifle Brigade, and BARS Battalions continue their attack south through the Kreminna Forest towards Serebryanka. Attacks westward have stalled. #Kreminna pic.twitter.com/Nbk3R7kDck
5/ Donetsk OD. Donetsk Oblast remains the decisive OD for Russian Ground Forces. If Russian Airborne & Wagner Group units can complete their steady progress in Bakhmut in the coming weeks it increases the likelihood of a 2d Army Corps supported attack towards Siversk. #Donetsk pic.twitter.com/Moes0d1oKd
6/ Bakhmut AO. Bakhmut remains the most critical Objective Point of Maneuver in the Ukrainian TVD. With the fall of Krasna Hora & Paraskovilka & steady advances west from Blahodatne, Russian forces are positioned to force a general withdrawal from Bakhmut. #Bakhmut pic.twitter.com/8C6msG5r5A
7/ Zaporizhzhia OD. The SVRF continues its efforts to capture Orkhiv and Vuhledar at whatever cost is required. Russian forces have found no success in the Vuhledar region. The high loss in troops & equipment have grinded larger scale action to a stand still. #Zaporizhzhia pic.twitter.com/q0tUQ3P28p
8/ Vuhledar AO. The Russian attempt to seize Vuhledar will likely remain a top priority through the spring. High losses have slowed the pace of operations, however newly arrived units from the Melitopol area & VMF replacements are being integrated for new assaults. #Vuhledar pic.twitter.com/b1QMTxF01F
9/ Kherson OD. Russian forces will continue an active defense on the Dnipro River with a focus on gaining control over the Dnipro Delta. UKR forces will continue to probe Russian defenses while missile & artillery strikes target logistic nodes in Kherson and Crimea. #Kherson pic.twitter.com/sgE24cb6Xw
10/ Ukraine OTMO. The Black Seas Fleet remains focused on force protection of vessels, facilities, & personnel rather than offensive operations or active patrolling of sea lanes & the northern Black Sea coast / littoral. #Sevastopol pic.twitter.com/ZXY6nJPc0e
11/ Ukraine SVKO. Russian aerospace forces continue to prioritize targeting Ukrainian critical infrastructure & troop concentrations over suppression of Ukrainian air defenses. Ukrainian HIMARS & UCAVs will continue targeting Russian supply & command nodes. #airdefensefofukraine pic.twitter.com/vDpu88vYcC
https://edition.cnn.com/e...9efe312a7ebd06d6c5ac53555Britain could offer Ukraine more of its main battle tanks on top of the 14 already promised, but that would depend on the country's defense needs, Wallace told the news agency.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Lijkt me een lastig vraagstuk inderdaad.
Enerzijds: De dreiging voor oorlog is erg klein, want rusland is bezig in Oekraïne dus je tanks en materieel zul je niet snel voor eigen verdediging nodig hebben.
Anderzijds: Je zult altijd materieel nodig hebben voor afschrikking van anderen.
Kan me best een constructie voorstellen dat er meer operationele tanks richting Kyiv gaan en de spullen voor eigen gebruik uit storage moet komen en opgelapt, echter moet je dan wel eerst die spullen beoordelen op wat er aan scheelt en hoelang het duurt om ze weer inzetbaar te maken. Misschien is dat ook juist wat landen nu aan het inventariseren zijn en er snel wat meer tanks toegezegd kunnen worden
Enerzijds: De dreiging voor oorlog is erg klein, want rusland is bezig in Oekraïne dus je tanks en materieel zul je niet snel voor eigen verdediging nodig hebben.
Anderzijds: Je zult altijd materieel nodig hebben voor afschrikking van anderen.
Kan me best een constructie voorstellen dat er meer operationele tanks richting Kyiv gaan en de spullen voor eigen gebruik uit storage moet komen en opgelapt, echter moet je dan wel eerst die spullen beoordelen op wat er aan scheelt en hoelang het duurt om ze weer inzetbaar te maken. Misschien is dat ook juist wat landen nu aan het inventariseren zijn en er snel wat meer tanks toegezegd kunnen worden
Prima, dat er maar meer mogen volgen. Hopelijk is de piloot ook gedemilitariseerd.
A Russian Su-25 crashed in Belgorod. #Belgorod #Russia #Ukraine pic.twitter.com/S2pEMrLyIN
— (((Tendar))) (@Tendar) 23 februari 2023
nope
Wat bedoelen ze met +2 special equipment eigenlijk in het overzicht van de losses ?
Hoe komt het dat er altijd iets aan de hand is in Belgorod? Wonen daar veel kettingrokers?bloody schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:45:
Prima, dat er maar meer mogen volgen. Hopelijk is de piloot ook gedemilitariseerd.
[Twitter]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Dat zijn dingen als mijnenvegers, recovery vehicles, bridge layers, electronic warfare, loopgraaf graafmachines etc:Wolfp4ck schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:51:
Wat bedoelen ze met +2 special equipment eigenlijk in het overzicht van de losses ?
Wikipedia: UR-77 Meteorit
Wikipedia: Armoured recovery vehicle
Wikipedia: MT-55
Wikipedia: Krasukha (electronic warfare system)
etc.
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 23-02-2023 09:59 ]
PSN
Denk omdat het pal over de grens is, er een basis is, ruim binnen bereik, en op een belangrijke aanvoersroute.Spotmatic schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:56:
[...]
Hoe komt het dat er altijd iets aan de hand is in Belgorod? Wonen daar veel kettingrokers?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Jup, demilitairized:bloody schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:45:
[Twitter]
The Russian Ministry of Defense of the confirmed the crash and the death of the pilot. They say the plane crashed due to a technical malfunction.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 23 februari 2023
PSN
Als deze oorlog iets duidelijk maakt, is dat (het gebrek aan) onderhoud duidelijk wel een dingetje is in Rusland.
De Russen produceren niet genoeg motoren om de vliegtuigen werkend te houden. Er wordt geschat op 100 tot 120 fighter jets dat werkend gehouden kan worden.
Voor de burgerluchtvaart was er recent een update van Mentour Pilot:rapture schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:12:
[...]
De Russen produceren niet genoeg motoren om de vliegtuigen werkend te houden. Er wordt geschat op 100 tot 120 fighter jets dat werkend gehouden kan worden.
TLDW : De Russische luchtvaart autoriteit staat nu toe om onderdelen toe te staan die eerder door een andere autoriteit zijn geaccordeerd. Ook is het nu mogelijk om onderdelen te gebruiken die op de grijze markt zijn gekocht of zelfs imitatie onderdelen.
Het wachten is op een burgervliegtuig wat uit de lucht komt vallen. Voorlopig heb ik dat soort berichten nog niet gezien.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Iran heeft het in het verleden ook lang vol gehouden.asing schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:17:
[...]
Voor de burgerluchtvaart was er recent een update van Mentour Pilot:
[YouTube: Is Russian Aviation Becoming Dangerous?! One Year Later.]
TLDW : De Russische luchtvaart autoriteit staat nu toe om onderdelen toe te staan die eerder door een andere autoriteit zijn geaccordeerd. Ook is het nu mogelijk om onderdelen te gebruiken die op de grijze markt zijn gekocht of zelfs imitatie onderdelen.
Het wachten is op een burgervliegtuig wat uit de lucht komt vallen. Voorlopig heb ik dat soort berichten nog niet gezien.
Rusland heeft natuurlijk een flinke vloot vliegtuigen onteigend toen de oorlog begon, die hebben nu bergen met spare vliegtuigen en onderdelen.
PSN
Tsja, (de gevolgen van) een aanvaring met een luchtdoelraket kun je ook prima scharen onder "technisch mankement".YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:04:
"They say the plane crashed due to a technical malfunction."
Daar komt nog bij dat ze niet meer vliegen op Europese, Amerikaanse, Canadese en andere bestemmingen wegens de sancties. Dus niet alleen hebben ze zich een grote vloot vliegtuigen toegeeigend, het aantal vluchtkilometers (of nautical miles) is drastisch minder.YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:49:
[...]
Iran heeft het in het verleden ook lang vol gehouden.
Rusland heeft natuurlijk een flinke vloot vliegtuigen onteigend toen de oorlog begon, die hebben nu bergen met spare vliegtuigen en onderdelen.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Als ik dit soort foto's van RU munitie zie, heb ik bijna medelijden met diegene die ze moeten gebruiken.
What could possibly go wrong?
1/ Russia's ammunition shortage in eastern Ukraine is reportedly so severe that its troops there have reportedly been issued with completely unusable munitions, including shells which are so rusty they have simply disintegrated. ⬇️ pic.twitter.com/zT0kwWOTyM
— ChrisO_wiki (@ChrisO_wiki) 22 februari 2023
nope
Ik vermoed dat Rusland op sommige punten aan het eind van hun voorraad aan het komen is. Artillery shells, BMP-1's vermoedelijk materiaal uit de jaren 60.bloody schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:13:
Als ik dit soort foto's van RU munitie zie, heb ik bijna medelijden met diegene die ze moeten gebruiken.
[Twitter]
Als het klopt dat ze verroeste ammunitie krijgen dan zegt dit ook wat over de apathie van de mensen die het inpakken. Rusland doet niet aan pallets en heftrucks die doen die zaken nog handmatig in kisten duwen. Dus ergens in een magazijn heeft iemand vrij koeltjes wat roestige shells in een kist geduwd omdat hij/zij de opdracht had om dat te doen.
Los daarvan, opmerkelijk dat Xi Poetin vroeg voor eenheid te creëren in zijn leger. Advies dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn was het niet zo dat het een autocratie is en die verdeeldheid nodig hebben om aan de macht te blijven.
Los van het conflict (en eigenlijk meer wat voor het China forum) heeft de VS toestemming gekregen voor meerdere militaire basissen op de Filipijnen te planten om te helpen China daar wat onder controle te houden. Cappy heeft op YT daar een video over geplaatst.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Het inpakken van die houten kisten en metalen blikken is waarschijnlijk in de jaren 60 gedaan, toen ie ooit uit de fabriek kwam.Auredium schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:36:
[...]
Ik vermoed dat Rusland op sommige punten aan het eind van hun voorraad aan het komen is. Artillery shells, BMP-1's vermoedelijk materiaal uit de jaren 60.
Als het klopt dat ze verroeste ammunitie krijgen dan zegt dit ook wat over de apathie van de mensen die het inpakken. Rusland doet niet aan pallets en heftrucks die doen die zaken nog handmatig in kisten duwen. Dus ergens in een magazijn heeft iemand vrij koeltjes wat roestige shells in een kist geduwd omdat hij/zij de opdracht had om dat te doen.
Russen laden gewoon die kistjes hup uit de bunker op een trein of vrachtwagen, die gaan niet op dat moment repacken.
Maar dan laden ze idd een roestig blik, of zompige kist in op dat moment.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 23-02-2023 11:41 ]
PSN
Ik zou dit soort vliegtuigen niet boven mijn land willen laten vliegen.asing schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:17:
[...]
Voor de burgerluchtvaart was er recent een update van Mentour Pilot:
[YouTube: Is Russian Aviation Becoming Dangerous?! One Year Later.]
Is hier ook iets voor geregeld in de luchtvaart industrie wat betreft regelgeving?
Ja.Yohost! schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:15:
[...]
Ik zou dit soort vliegtuigen niet boven mijn land willen laten vliegen.
Is hier ook iets voor geregeld in de luchtvaart industrie wat betreft regelgeving?
Vliegtuigen zijn van boven tot onder gecertificeerd en met logboeken van elk onderdeel.
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 23-02-2023 12:19 ]
PSN
Ja, zodra vliegtuigen van een maatschappij regelmatig niet door controles/keuringen komen en bijvoorbeeld geen bruikbare onderhoudsrapportage hebben dan kan de "vergunning" om op een bestemming te vliegen gewoon worden opgeschort totdat ze weer aan de regels voldoen.Yohost! schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:15:
[...]
Er is in zoverre iets geregeld dat ieder onderdeel vanaf de fabriek tot aan montage volledig gevolgd kan worden. Hetzelfde geldt voor de montage en alles eromheen. Je mag letterlijk niet vliegen met een kist als die hele stroom papier niet meer klopt.Yohost! schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:15:
[...]
Dat is tevens de reden dat Rusland zo hun best doet om alles gecertificeerd te krijgen en te houden (door de standaarden te verlagen) en ook de reden dat geen enkele leasemaatschappij hun kisten nu nog terug wil hebben.
En hierom zal het heel moeilijk worden om de Russische vloot weer toe te laten tot EU / US, want dan wordt ook de rekening gepresenteerd van het niet nakomen van lease overeenkomsten en dan zal die 7-10 Miljard schade wel eerst betaald moeten worden...servies schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:20:
[...]
Ja, zodra vliegtuigen van een maatschappij regelmatig niet door controles/keuringen komen en bijvoorbeeld geen bruikbare onderhoudsrapportage hebben dan kan de "vergunning" om op een bestemming te vliegen gewoon worden opgeschort totdat ze weer aan de regels voldoen.
(wat ouder bericht)
https://www.nrc.nl/nieuws...%20naar%20de%20verhuurder.
(en wat recenter)
https://nos.nl/nieuwsuur/...-vliegtuigen-door-rusland
[ Voor 6% gewijzigd door mv_ak op 23-02-2023 12:29 ]
Verwijderd
Ik heb zo het vermoeden dat, als de relaties zo verbeterd zijn dat er weer Russische vliegtuigen toegelaten worden, dat dan de eu een voordelige regeling in het vooruitzicht zal stellen. Iets met ondersteunen van eigen vliegtuigindustrie enzo.mv_ak schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:23:
[...]
En hierom zal het heel moeilijk worden om de Russische vloot weer toe te laten tot EU / US, want dan wordt ook de rekening gepresenteerd van het niet nakomen van lease overeenkomsten en dan zal die 7-10 Miljard schade wel eerst betaald moeten worden...
(wat ouder bericht)
https://www.nrc.nl/nieuws...%20naar%20de%20verhuurder.
(en wat recenter)
https://nos.nl/nieuwsuur/...-vliegtuigen-door-rusland
Dat is overigens wel een bijzonder grote "als" die ik zonder fundamentele verandering in Rusland niet zie gebeuren, en zelfs dan niet waarschijnlijk acht.
De huidige vliegtuigen die in RU bezit zijn (voornamelijk van Aeroflot), zullen waarschijnlijk nooit meer op een EU/US destination mogen vliegen.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:46:
[...]
Ik heb zo het vermoeden dat, als de relaties zo verbeterd zijn dat er weer Russische vliegtuigen toegelaten worden, dat dan de eu een voordelige regeling in het vooruitzicht zal stellen. Iets met ondersteunen van eigen vliegtuigindustrie enzo.
Dat is overigens wel een bijzonder grote "als" die ik zonder fundamentele verandering in Rusland niet zie gebeuren, en zelfs dan niet waarschijnlijk acht.
PSN
Australie doet nog wat drones kado?
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1628723377971073030]
[Twitter: https://twitter.com/JayinKyiv/status/1628723377971073030]
PSN
Dan worden ze meteen in beslag genomen want ze zijn feitelijk gewoon gestolen van de lessor. En vervolgens gaat er een schadeclaim naar Moskou omdat die vliegtuigen door gebrek aan paper trail waardeloos zijn geworden en alleen nog goed voor schroot zijn.YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:47:
[...]
De huidige vliegtuigen die in RU bezit zijn (voornamelijk van Aeroflot), zullen waarschijnlijk nooit meer op een EU/US destination mogen vliegen.
Zelfs als schroot zijn ze nauwelijks meer te gebruiken. Normaal gesproken worden er heel wat componenten uit een gesloopt vliegtuig gehaald die dankzij de paper trail gewoon als reservecomponenten verkocht kunnen worden. Met deze vliegtuigen kan dat zelfs niet meer.
Even een kleine Oryx-update.
• In de afgelopen week zijn er 133 entries bijgekomen. Het blijft een steady pace aan verliezen sinds het offensief is begonnen.
• van dit aantal heeft rusland 40 tanks verloren, helaas is er maar 1 captured. We zien het aantal captured afnemen, volgens mij. Er wordt meer vernietigd. Wel goed nieuws: er zijn maar liefst 4 moderne T-90M vernietigd.
• 2 vliegtuigen en 1 helikopter toegevoegd aan de lijst
• rusland blijft grote hoeveelheden gepantserde infanterievoertuigen verliezen: 49 stuks in de afgelopen week.
• nog 632 entries nodig om op de "mijlpaal" van 10.000 visueel bevestigde verliezen te komen. Waarschijnlijk zitten we daar over een maand al op.
• In de afgelopen week zijn er 133 entries bijgekomen. Het blijft een steady pace aan verliezen sinds het offensief is begonnen.
• van dit aantal heeft rusland 40 tanks verloren, helaas is er maar 1 captured. We zien het aantal captured afnemen, volgens mij. Er wordt meer vernietigd. Wel goed nieuws: er zijn maar liefst 4 moderne T-90M vernietigd.
• rusland blijft grote hoeveelheden gepantserde infanterievoertuigen verliezen: 49 stuks in de afgelopen week.
• nog 632 entries nodig om op de "mijlpaal" van 10.000 visueel bevestigde verliezen te komen. Waarschijnlijk zitten we daar over een maand al op.
[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 23-02-2023 13:05 ]
BMP1 kunnen ze idd een ad-infinitum spell op doenRoD schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:03:
Even een kleine Oryx-update.
1,543 in active service and more than 9,057 in reserve in 2008
PSN
Spider leopards van Finland:
(die voorkant doet me altijd denken aan spinnenpoten)
(die voorkant doet me altijd denken aan spinnenpoten)
🇫🇮⚡In the 13th package of military aid worth €160 million, Finland will transfer 3 #Leopard 2Rs to #Ukraine, — Ministry of Defense of #Finland
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 23 februari 2023
Leopard 2R is a heavy anti-mine vehicle developed for the needs of the Finnish army based on the Leopard 2A4.#UkraineWar pic.twitter.com/Ij1Y9A7SZN

[ Voor 39% gewijzigd door YakuzA op 23-02-2023 13:19 ]
PSN
Waarbij het maar de vraag is of degene in reserve ook echt functioneel zijn. Ook omdat de BMP-1s nogal oud zijn. Er zijn overigens al 300+ van vernietigd.YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:05:
[...]
BMP1 kunnen ze idd een ad-infinitum spell op doen
[...]
Moskou: Oekraïne bereidt false flag-operatie voor in Transnistrië
Die Russen blijven toch echt mooie dingen verzinnen. Op Twitter lees ik ook dat men beweerd dat op deze manier Roemenië en daarmee de NAVO betrokken gaat worden.
Ik blijf er om lachen. Maar ik kan begrijpen dat het voor Moldavië spannende tijden zijn.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-67644007Het Russische ministerie van Defensie beweert dat Oekraïne op korte termijn Transnistrië wil aanvallen. Dat is een pro-Russisch gebied dat van Moldavië is afgescheiden waar Russische militairen zijn gelegerd.
Als excuus voor de aanval zou een zogeheten false flag-operatie worden opgezet: Oekraïne zou doen of Moldavië of Oekraïne vanuit Transnistrië wordt aangevallen. "De saboteurs zullen Russische militaire uniformen aantrekken", aldus het ministerie. Dat zou een rechtvaardiging zijn om een tegenaanval op te zetten.
Die Russen blijven toch echt mooie dingen verzinnen. Op Twitter lees ik ook dat men beweerd dat op deze manier Roemenië en daarmee de NAVO betrokken gaat worden.
Ik blijf er om lachen. Maar ik kan begrijpen dat het voor Moldavië spannende tijden zijn.
Waar het hart vol van is ...Snow_King schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:21:
Weer een mooi gevalletje vranyo: gewoon eigen plannen toeschrijven aan anderen.
Budanov op de radio in de Krim 
[Twitter: https://twitter.com/DevanaUkraine/status/1628730861045616641]
in de 1e comment post iemand het filmpje met ondertitels/vertaling.
[Twitter: https://twitter.com/DevanaUkraine/status/1628730861045616641]
[ Voor 24% gewijzigd door YakuzA op 23-02-2023 13:27 ]
PSN
Rusland zit in zijn maag met Transnistrië. De Russische troepen in dat gebied zitten effectief in een pocket wat nergens naartoe kan. Ze kunnen Moldavië niet in want daarvoor zijn het er niet genoeg en zitten internationale risico's. Ze kunnen Oekraïne niet in want daarvoor zijn het niet genoeg. Ze kunnen niet per vliegtuig worden bevoorraad want er kan geen vliegtuig meer naartoe.Snow_King schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:21:
[...]
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-67644007
Moldavië is hard gaan rennen naar de EU wat gelijktijdig betekend dat Ruslands kansen om het land in handen te krijgen (ook via een coup) steeds kleiner aan het worden zijn.
Letterlijk het enige wat die troepen nog veilig houd is de premier van Transnistrië die niet in een conflict betrokken wilt worden. Rusland weet dat en ze beginnen zich zorgen te maken over hun zwakker wordende positie daar nar een landbrug is uitgesloten en alles rondom Transnistrië plotseling anti-Russisch is geworden
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
'dit is mijn oordeel en daar moet u het mee doen'YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:27:
Budanov op de radio in de Krim
[Twitter]
https://www.nrc.nl/nieuws...ar-niet-begrijpt-a4157769
Interessant stuk met de volgende quote over Rob de Wijk
Voortaan graag in eigen woorden toelichten waarom je denkt dat de informatie voor het topic relevant is.
En kijk uit dat je niet op de man wordt. Met Rob de Wijk is dat een valkuil
Moderatie Comment:Te beginnen met Rob de Wijk, vaste gast bij talkshow Op1 en co-host van Boekestijn & De Wijk, vorig najaar de best beluisterde podcast van Nederland. Anders dan Ankersmit vroeg De Wijk nooit en te nimmer om enige empathie voor Rusland. Hij zat vanaf het begin op de sombere lijn dat het altijd nog erger kan. Tegelijkertijd ging hij er in den beginne van uit dat het Kremlin zich volgens De Wijks handboeken zou gedragen, dat het druk zou opvoeren maar niet zou overgaan tot een frontale aanval. Toen bleek dat Poetin zijn eigen redenering volgde – en niet die van Kissinger c.s. – adviseerde De Wijk de Oekraïense president Volodymyr Zelensky een en andermaal tot realiteitszin. „Het zou een wonder zijn als Oekraïne deze oorlog wint”, schreef hij half april in Trouw. Toen Kyiv het hoofd niet boog, sterker, in de tegenaanval ging, ging De Wijk uit een ander vaatje tappen en maakte hij zijn lezers deelgenoot van zijn meest apocalyptische angstbeeld. Nadat het Oekraïense leger ten oosten van Charkiv in september achtduizend vierkante kilometer bezet gebied op de Russen had bevrijd, schreef De Wijk: „Poetins kortetermijnprobleem brengt de inzet van kernwapens angstaanjagend dichtbij. Omdat hij met de rug tegen de muur staat, moest hij zijn enige en belangrijkste troef, het kernwapen, wel op tafel leggen.”
Voortaan graag in eigen woorden toelichten waarom je denkt dat de informatie voor het topic relevant is.
En kijk uit dat je niet op de man wordt. Met Rob de Wijk is dat een valkuil
[ Voor 6% gewijzigd door teacup op 23-02-2023 19:45 ]
Grappig, ik kwam juist vanmorgen een bericht tegen dat er ongemarkeerde legervoertuigen ergens aan de grens van Rusland staan en de soldaten hadden gepixelde uniformen aan (typisch voor Oekraïense soldaten) en het waren geen Oekraïense soldaten. Met andere woorden het leek op een mogelijke false flag operatie van de Russen.Snow_King schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:21:
[...]
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-67644007
Gezien de Russen altijd de ander beschuldigen van wat ze zelf doen, zou er dus inderdaad wel eens wat berichten voorbij kunnen komen straks dat Oekraïene zogenaamd Rusland binnenvalt.
Helaas kan ik het bericht niet terugvinden
Begin een beetje fan van Smeets te worden.Wackmack schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Precies. Ze hebben ook onderhoud nodig. Motoren hebben verse olie nodig, pakkingen rotten, van alles. Grote kans dat een groot deel niet eens kan rijden.RoD schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:06:
[...]
Waarbij het maar de vraag is of degene in reserve ook echt functioneel zijn. Ook omdat de BMP-1s nogal oud zijn. Er zijn overigens al 300+ van vernietigd.
Rusland lijkt ook hier zijn grip te verliezen evenals dat in Oekraïne aan het gebeuren was en men daarom leek in te willen grijpen. Wat nu totaal aan het falen is..Auredium schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:28:
[...]
Rusland zit in zijn maag met Transnistrië. De Russische troepen in dat gebied zitten effectief in een pocket wat nergens naartoe kan. Ze kunnen Moldavië niet in want daarvoor zijn het er niet genoeg en zitten internationale risico's. Ze kunnen Oekraïne niet in want daarvoor zijn het niet genoeg. Ze kunnen niet per vliegtuig worden bevoorraad want er kan geen vliegtuig meer naartoe.
Moldavië is hard gaan rennen naar de EU wat gelijktijdig betekend dat Ruslands kansen om het land in handen te krijgen (ook via een coup) steeds kleiner aan het worden zijn.
Letterlijk het enige wat die troepen nog veilig houd is de premier van Transnistrië die niet in een conflict betrokken wilt worden. Rusland weet dat en ze beginnen zich zorgen te maken over hun zwakker wordende positie daar nar een landbrug is uitgesloten en alles rondom Transnistrië plotseling anti-Russisch is geworden
Ergens heb ik zoiets van: Laat RU het maar proberen, dan ruimen we dat zooitje bij Moldavie ook gelijk op, is dat ook klaar. Maarja, wie ben ik veilig van achter mijn laptop?
De grote vraag zou dan zijn als dit waar is: Hoe gaan ze die voertuigen en mensen daar in vredesnaam krijgen?Ossi schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:50:
[...]
Grappig, ik kwam juist vanmorgen een bericht tegen dat er ongemarkeerde legervoertuigen ergens aan de grens van Rusland staan en de soldaten hadden gepixelde uniformen aan (typisch voor Oekraïense soldaten) en het waren geen Oekraïense soldaten. Met andere woorden het leek op een mogelijke false flag operatie van de Russen.
Gezien de Russen altijd de ander beschuldigen van wat ze zelf doen, zou er dus inderdaad wel eens wat berichten voorbij kunnen komen straks dat Oekraïene zogenaamd Rusland binnenvalt.
https://www.ukrinform.net...ard-tanks-to-ukraine.html
Sweden's Defense Minister Pal Jonson has said that his country is open to sending some of its Leopard battle tanks to Ukraine.
"We are open to that, and we are in close dialogue with Germany about it," the minister said.
PSN
>> https://www.ukrinform.net...ear-chernihiv-region.htmlOssi schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:50:
[...]
Grappig, ik kwam juist vanmorgen een bericht tegen dat er ongemarkeerde legervoertuigen ergens aan de grens van Rusland staan en de soldaten hadden gepixelde uniformen aan (typisch voor Oekraïense soldaten) en het waren geen Oekraïense soldaten. Met andere woorden het leek op een mogelijke false flag operatie van de Russen.
En voor je categorie 'de ander beschuldigen':"[The Russians] are preparing for possible provocations on the anniversary of their full-scale offensive. It is likely that their goal is to accuse the Ukrainian defenders of violating territorial integrity. That's according to intelligence data, which recorded the movement of columns of military equipment in the area of the border with the Chernihiv region without identification marks and with manpower dressed in pixel uniforms, similar to the uniforms of the Armed Forces of Ukraine," the report reads.
https://www.ukrinform.net...or-captured-russians.html
Fake video: Ukraine to build concentration camps for captured Russians
Russian propaganda faked an episode of the national news telethon
"Ukraine will build concentration camps for Russians", "Verkhovna Rada is preparing a ‘law’ on sending Russian soldiers to labor camps" – the Kremlin media outlets and pro-Russian Telegram channels spread messages with such headlines.
[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 23-02-2023 14:08 ]
PSN
Uitstekend stuk zelfs, over de kolder columns over Oekraïne.Wackmack schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:46:
[...]
"Er komt geen invasie!"
"Oh, komt er wel een invasie? Dan is het in 3 dagen gedaan voor Putin!"
"Putin is een "krijger", Zelensky een "bourgeois" dus maar 1 uitkomst mogelijk".
"Oh, toch wel een invasie? Oh, duurt 't toch veel langer dan 3 dagen want er wordt toch wel stevig terug gevochten? Dan krijgen we dus kernwapens!".
(Ja, ik parafraseer...).
- Maarten van Rossum, check.
- André Gerrits, check.
- Andreas Kinneging, check.
- Rob de Wijk, check.
Zo lang ik geen artikels lees waarin deze heren hun quatsch ruimhartig terug nemen en er niet alleen geleuterd wordt over 'voortschrijdend inzicht', meh.
De aandacht niet veel waard mbt Oekraïne.
Edit:
Indien te off-topic, ajb verplaatsen mods: geen intentie in meta-discussie over media idd, zoals benoemd hieronder.
[ Voor 6% gewijzigd door Baserk op 23-02-2023 15:24 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
De 1 jaar oorlog review en status van de telegraph:
PSN
Wellicht is de rol van de (Nederlandse) media en 'experts' een eigen topic waard? Ik vind het wel een interessante discussie, die imo niet thuis hoort in het dagelijkse nieuws topic.Baserk schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:00:
[...]
Uitstekend stuk zelfs, over de kolder columns over Oekraïne.
"Er komt geen invasie!"
"Oh, komt er wel een invasie? Dan is het in 3 dagen gedaan voor Putin!"
"Putin is een "krijger", Zelensky een "bourgeois" dus maar 1 uitkomst mogelijk".
"Oh, toch wel een invasie? Oh, duurt 't toch veel langer dan 3 dagen want er wordt toch wel stevig terug gevochten? Dan krijgen we dus kernwapens!".
(Ja, ik parafraseer...).
- Maarten van Rossum, check.
- André Gerrits, check.
- Andreas Kinneging, check.
- Rob de Wijk, check.
Zo lang ik geen artikels lees waarin deze heren hun quatsch ruimhartig terug nemen en er niet alleen geleuterd wordt over 'voortschrijdend inzicht', meh.
De aandacht niet veel waard mbt Oekraïne.
Wat ik interessant vind is dat min of meer alle 'experts' vooraf zeiden 'invallen met 150k soldaten is natuurlijk veel te weinig, dus dat gaat nooit gebeuren'. De opmerking dat het onvoldoende soldaten waren bleek te kloppen, alleen de opmerking dat het niet zou gebeuren was dus volkomen fout (los van alle andere fouten die de 'experts' gemaakt hebben en die Smeets noemt).
Dit soort meta discussies over hoe experts de oorlog analyseren levert in ieder geval veel gespreksstof op. Als er vanuit de moderatie/tweakers interesse is kunnen we daar wel een apart topic voor maken - vraagteken?
Uhm, ja.RoD schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:06:
[...]
Waarbij het maar de vraag is of degene in reserve ook echt functioneel zijn. Ook omdat de BMP-1s nogal oud zijn. Er zijn overigens al 300+ van vernietigd.
Er is nu ook een BTR-50 gespot:
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1628730696138166272]
Ja, die 50 staat voor het jaartalBTR-50 were spotted in the occupied territory of #Ukraine.
— Cloooud |🇺🇦 (@GloOouD) 23 februari 2023
BTR-50P is an armored personnel carrier based on the PT-76 light floating tank chassis. It has a high capacity - 20 paratroopers. pic.twitter.com/QRu12lxZuw
It was producing 1954 - 1970.
" They were replaced in front line service by the BMP-1 IFV."
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 23-02-2023 15:24 ]
PSN
Dat vind ik wel een leuk idee, ik schrijf vast wat dingen op.Requiem19 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:10:
[...]
Wellicht is de rol van de (Nederlandse) media en 'experts' een eigen topic waard? Ik vind het wel een interessante discussie, die imo niet thuis hoort in het dagelijkse nieuws topic.
Wat ik interessant vind is dat min of meer alle 'experts' vooraf zeiden 'invallen met 150k soldaten is natuurlijk veel te weinig, dus dat gaat nooit gebeuren'. De opmerking dat het onvoldoende soldaten waren bleek te kloppen, alleen de opmerking dat het niet zou gebeuren was dus volkomen fout (los van alle andere fouten die de 'experts' gemaakt hebben en die Smeets noemt).
Dit soort meta discussies over hoe experts de oorlog analyseren levert in ieder geval veel gespreksstof op. Als er vanuit de moderatie/tweakers interesse is kunnen we daar wel een apart topic voor maken - vraagteken?
Goed punt. Ik las die commentaren vooraf ook en dacht hopelijk weet Putin ook dat 150K te weinig is. De geschiedenis is vol van dictators die zonder voldoende voorbereiding een oorlog starten omdat ze uitgaan van een best case scenario.Requiem19 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:10:
[...]
Putin dacht dat 150K voldoende was omdat Oekrainers zijn leger met bloemen binnen zouden halen. Tegen dat soort optimisme is geen expert opgewassen want die ziet dat 150K te weinig is en neemt aan dat Putin dezelfde memo's leest.
Een interview met gewezen luitenant-generaal Ben Hodges, jarenlang opperbevelhebber van het Amerikaanse leger in Europa, en ook betrokken bij het opleiden van Oekraïense soldaten.
https://vrtnws.be/p.APOPelRQ1
Hij was niet verrast door de inval door de Russen, maar wel over de staat van hun leger.
https://vrtnws.be/p.APOPelRQ1
Hij was niet verrast door de inval door de Russen, maar wel over de staat van hun leger.
Verder geeft hij kritiek op de huidige manier van wapenleveringen door het Westen."Professioneel schaam ik me om te zeggen hoe hard ik hun capaciteiten heb overschat", geeft de gewezen militaire topman toe. "Ik besefte niet hoe diepgeworteld de corruptie was en hoe dat zoveel dingen heeft beïnvloed, maar ook hun compleet gebrek aan professionaliteit
In het beeldfragment heeft hij het trouwens ook over tactische nucleaire wapens, en dat die nu eigenlijk niet te gebruiken zijn. Ze passen in een USSR-strategie vanuit de Koude Oorlog, en nu heeft men niet meer de middelen om deze strategie toe te passen. (Wat niet wil zeggen dat die wapens niet gebruikt zouden kunnen worden.)De wapenleveringen aan Oekraïne gaan volgens Hodges te traag om een groot verschil te maken. "Hoe lang het duurt, hangt voor een groot deel af van de VS, het VK, Duitsland en Frankrijk", zegt Hodges.
"Als we zouden leveren wat nodig is op het vlak van langeafstandswapens, raketten, gevechtsvliegtuigen of drones, dan kan het dit jaar echt al voorbij zijn", claimt hij. "Dan kan de Krim eind deze zomer bevrijd zijn. Als we dat niet doen, dan sleept het zich voort. En als het te lang duurt, is dat uiteindelijk in het voordeel van Rusland."
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Twee stuks op een trailer (zijn die herkenbaar als recent?), zwart wit foto's ook van 50-er jaren kwaliteit. Het zou bijzonder zijn als het waar was. never mind, duidelijke 'V' op de trucksYakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:21:
[...]
Uhm, ja.
Er is nu ook een BTR-50 gespot:
[Twitter][Twitter]Ja, die 50 staat voor het jaartal
[...]

[ Voor 4% gewijzigd door Tens op 23-02-2023 16:09 ]
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Kwou je net wijzen op die "V" toen ik je edit zag.Tens schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:08:
[...]
Twee stuks op een trailer (zijn die herkenbaar als recent?), zwart wit foto's ook van 50-er jaren kwaliteit. Het zou bijzonder zijn als het waar was. never mind, duidelijke 'V' op de trucks
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
@Requiem19 @downtime (en andere geinteresseerden): hier een topic over mediaexperts: Media, experts, beeldvorming: hoe beoordeel je uitspraken?
Op zich klopt de analyse van de experts wel. Putin ging uit van een snelle bezetting - geen oorlog - terwijl de westerse analyses uitgingen van een oorlog. Perspectief.Requiem19 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:10:
[...]
Wellicht is de rol van de (Nederlandse) media en 'experts' een eigen topic waard? Ik vind het wel een interessante discussie, die imo niet thuis hoort in het dagelijkse nieuws topic.
Vanuit Putin's perspectief zou er geen oorlog geweest zijn: om de Oekraïense regering vast te zetten en strategische plekken te bezetten was 150k soldaten genoeg geweest. Het Oekraïens leger zou niet serieus terugvechten en de bevolking zou de Russen met bloemen ontvangen.
De westerse experts gingen ervan uit dat Oekraïne wél zou terugvechten en dat er wél sprake zou zijn van oorlog. Vanuit dit perspectief begin je geen oorlog met slechts 150k soldaten.
Dus hypothetisch: als Putin zoveel weerstand verwacht zou hebben, dan had hij wellicht véél meer troepen verzameld bij de grenzen en dan zou iedereen het eens geweest zijn dat er een invasie zou gebeuren.
Ik denk dat het westen een professioneel leger verwacht had:XWB schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:22:
Dus hypothetisch: als Putin zoveel weerstand verwacht zou hebben, dan had hij wellicht véél meer troepen verzameld bij de grenzen en dan zou iedereen het eens geweest zijn dat er een invasie zou gebeuren.
1) niet een leger waarbij tanks zonder benzine stil staan voordat Kyiv bereikt is
2) niet een leger waarbij de banden van vrachtwagens op grote schaal stuk gaan op dat kleine stukje naar Kyiv
3) niet een leger waarbij, als je problemen hebt om hostomel veilig te stellen, je toch gaat proberen daar te landen
4) Als blijkt dat er toch meer tegenstand is dan verwacht, en je dus eigenlijk te veel verspreid bent, dan ga je niet wachten tot dat je door de tegenstander afgeslacht bent.
Ik denk dat Putin stiekem ook wel een professioneler leger verwacht had.
Ach voor een voertuig in zo'n klasse maakt het niet zoveel uit of ze uit 1950 komen, UA rijdt ook met M113's dd 1960. Voor die taak zijn het nog steeds inzetbare voertuigen en beter dan een jeep..Tens schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:08:
[...]
Twee stuks op een trailer (zijn die herkenbaar als recent?), zwart wit foto's ook van 50-er jaren kwaliteit. Het zou bijzonder zijn als het waar was. never mind, duidelijke 'V' op de trucks
https://fd.nl/politiek/14...t-over-de-oekraine-oorlogWackmack schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Oef, ze worden er beide niet leuker van.
Moderatie comment:
Ook hier, zie comment in Wackmack in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2023-M2"
[ Voor 14% gewijzigd door teacup op 23-02-2023 19:46 ]
Paywall...Wackmack schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 16:54:
[...]
https://fd.nl/politiek/14...t-over-de-oekraine-oorlog
Oef, ze worden er beide niet leuker van.
nu zal RU niet helemaal vleugellam zijn maar 100-120 vind ik best veel aan "parts" als je uitgaat dat na x uren een vliegtuig compleet gereviseerd moet worden ofzo (50+ manuren na 100 vlieguren ofzo)rapture schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:12:
[...]
zeker als je spullen moet hebben die door sancties + corruption kills ingekocht is.
Ook voor ander materieel verbaas ik me dat men het "werkend" kan houden, ook al rek je dat enorm op verwacht (lees ik hoop) dat het toch wel tzt einde oefening is met veel spullen.
Tja vanalles
Wees blij, het stuk is niet goed voor je bloeddruk. De Wijk mag zonder weerwoord melden dat alle kritiek over hem onzin is, en gooit dan ook nog even dit briljante stukje tekst erin over de inzet van kernwapens door de russen:
Lees het vooral niet. Er staan geen zinnige dingen in.'Toen Oekraïne half november de zuidelijke stad Cherson van de Russen bevrijdde, zijn we er redelijk dichtbij geweest', meent De Wijk. 'Er is veel onwetendheid. Het conflict roept natuurlijk ook veel emoties op. Dat begrijp ik. Ik verwijt het ook niemand. Maar ik heb hier een dissertatie over geschreven, dus ik meen te weten hoe het werkt.'
Dat laatste ben ik niet met je eens… Alleen al de quote ‘Er is veel onwetendheid’, is zonder meer waar. Bij wappies, fvd’ers en de Wijk zelf… Echt een voltreffer.RoD schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:31:
[...]
Wees blij, het stuk is niet goed voor je bloeddruk. De Wijk mag zonder weerwoord melden dat alle kritiek over hem onzin is, en gooit dan ook nog even dit briljante stukje tekst erin over de inzet van kernwapens door de russen:
[...]
Lees het vooral niet. Er staan geen zinnige dingen in.
Zijn dissertatie bevat een duidelijk afgebakend tijdvak, aflopend op 1989.RoD schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:31:
[...]
Lees het vooral niet. Er staan geen zinnige dingen in.
Het is heel jammer dat hij niets eens in zijn gezicht gewezen wordt op eenzelfde soort Russische frame dat zodra je wat weet over Moskou, je ook expert bent over Kyiv, Warsawa, Vilnius.
Volgens die redenatie ben ik als deeltjesfysicus expert over alles, immers, Rob de WIjk bestaat uit deeltjes
Iemand die autoriteitsargumenten gebruikt (ik heb een dissertatie hierover geschreven dus is het waar) is af, sorry. Was De Wijk geen verboden naam in deze topicreeks?
Mag ik zeggen dat ik hem gisteren bij op1 best ok uit de hoek vond komen?
Oepsie:
#Ukraine: A Ukrainian Bayraktar TB2 UCAV crashed in #Kharkiv Oblast- going by preliminary information, the drone was shot down in a friendly fire incident. pic.twitter.com/oUlAipbCez
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 23 februari 2023
PSN
Ik ben ook bij vlagen brilliant.MikeyMan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:49:
Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua
Ja 1 dissertatie in het stenen tijdperk. Een kleine update had leuk geweest. Maar aan de andere kant er zaten maar weinig experts goed. We hebben ons helemaal laten leiden door gebrek aan goed kijken en opletten (want goedkope energie) en waren te druk bezig experts op te leiden op actuelere terreinen (terrorisme)Spotmatic schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:49:
Iemand die autoriteitsargumenten gebruikt (ik heb een dissertatie hierover geschreven dus is het waar) is af, sorry. Was De Wijk geen verboden naam in deze topicreeks?
Zoals met alle crises in het verleden, zijn er slechts een handvol echt langer in de materie gaan zitten, en ruim voor die tijd op het juiste idee gekomen, ik noem een kredietcrisis. En die zijn eerst ook jarenlang voor gek verklaard.
Dus op zich is het niet zo raar dat iemand niet voldoende vastbijt als dat toch niet verkoopt. Is dat de juiste instelling als expert / onderzoeker ? Waarschijnlijk niet. Maar de schoorsteen moet roken.
Zodra ik in een posting RdW of Rob de Wijk lees sla ik het hele stuk overRoD schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:31:
[...]
Ik zou dat een goed idee vinden. Misschien willen we hier verder over het onderwerp? Media, experts, beeldvorming: hoe beoordeel je uitspraken?asing schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:34:
[...]
Zodra ik in een posting RdW of Rob de Wijk lees sla ik het hele stuk over. Ik heb al maanden geleden geroepen dat de man in de Topic Warning thuis hoort, maar daar wil men toch niet aan.
Het moest hier verder ook maar niet teveel over Rob gaan, laten we het andere topic als containment gebruiken
Dat heb je heel goed gedaan! Zie dat het topic nu een uur of 3 oud is. Wat mij betreft een prima plek om de ideeën van Rob de Wijk en anderen door te nemen.Brent schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:36:
[...]
Ik zou dat een goed idee vinden. Misschien willen we hier verder over het onderwerp? Media, experts, beeldvorming: hoe beoordeel je uitspraken?
Het moest hier verder ook maar niet teveel over Rob gaan, laten we het andere topic als containment gebruiken
Het zou flauw zijn te stellen dat ook een kapotte klok elke dag 2 keer gelijk loopt: denk dat de Wijk in de basis alles heeft om een begaafd expert te zijn en dat dus best 's kan laten zien, maar dat hij zichzelf vooral in de weg zit na een paar missers die alle experts gemaakt hebben. Dat op zich maakt het geen slechte experts - erin blijven hangen wellicht wat meer. Hij is in de ogen van de massa meer expert dan jij in ik bij elkaarMikeyMan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:49:
Maargoed, tis wederom een RdW thema dus ergens doet hij het enorm goed, qua (negatieve) aandacht. En hij gebruikt het goed door ook bewust met de kritiek te paraderen en criticasters te ridiculiseren. Wellicht heeft hij wel een lichte adoratie voor zijn expertise onderwerp
[Twitter: https://twitter.com/raging545/status/1628812822573469697?s=20]
Het regent, het regent, grote druppels HiMars!
⚡️The USA is discussing the possibility of supplying Ukraine with fifth-generation fighter jets, in particular as part of ensuring Ukraine's long-term needs, – US Deputy Secretary of State Victoria Nuland says.
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 23 februari 2023
Wel/geen/misschien F-16's dag zoveel.
#Poland starts building anti-tank barriers on the border with #Russia and #Belarus, Polish Defense Minister Mariusz Błaszczak said. pic.twitter.com/A9z5DM7pAW
— NEXTA (@nexta_tv) 23 februari 2023
Polen neemt serieuzere maatregelen - waarom weet ik niet helemaal, het lijkt mij voor Rusland en Wit Rusland zeer suicide om nu met 1 voet over de Poolse grens te gaan, maar er is vast een goede reden voor dit.
Due respect to #Ukraine. Today Russia claimed to have fully repaired the #Crimea bridge. Meanwhile in Crimea, hacked Russian state media broadcasts played a speech by the Ukrainian intelligence chief & the Ukrainian national anthem. 😁 https://t.co/QNHPmAhsnw pic.twitter.com/DUcaXbeOJj
— Glasnost Gone (@GlasnostGone) 23 februari 2023
De brug is weer gerepareerd. Zou toch zonde zijn als iemand er per ongeluk iets op zou laten vallen ofzo. De tv zond een bijpassende speech uit nadat de zenders weer 's gehackt waren blijkbaar.
[Twitter: https://twitter.com/raging545/status/1628811089415749635?s=20]
Diverse dieper gelegen doelen zijn in ene binnen bereik van HiMars - ik heb wel de nodige speculaties gezien, maar geen bevestiging van langere afstand raketten?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Brent in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"NiGeLaToR schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:52:
[...]
[Embed]
Polen neemt serieuzere maatregelen - waarom weet ik niet helemaal, het lijkt mij voor Rusland en Wit Rusland zeer suicide om nu met 1 voet over de Poolse grens te gaan, maar er is vast een goede reden voor dit.
Over een paar jaar ligt aan beide kanten van de Suwalki-gap Rusland. Ik zou het er ook benauwd van krijgen.
Nee, dat mag je niet zeggen.MikeyMan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:49:
Maar even serieus, ik heb het ook gekeken en hij stelde het vrij goed mbt wat de doelstellingen moeten zijn, hoe je moet omgaan met onderhandelingen, nadenken over strategie, en het leveren van wapens vs. escalatie. En hij was vrij mild in het doemdenken, dit keer. Zowaar de moeite van het terugkijken waard.
[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 23-02-2023 18:58 ]
Hoort hier nou een smiley achter of loop je echt te trollen?Brent schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:55:
[...]
Brent in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
Over een paar jaar ligt aan beide kanten van de Suwalki-gap Rusland. Ik zou het er ook benauwd van krijgen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
?Fiber schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:01:
[...]
Hoort hier nou een smiley achter of loop je echt te trollen?
In welk universum zou Rusland niet zo'n gat willen dichten?
@NiGeLaToR fifth generation? Dat is F22/F35.
Zeker geen F16.
Maar daar zullen best gesprekken over gaan, voor over een jaar of wat. Voor nu niet lijkt me.
Zeker geen F16.
Maar daar zullen best gesprekken over gaan, voor over een jaar of wat. Voor nu niet lijkt me.
Ik wil ook wel eens wat...Brent schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:09:
[...]
?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Oeps, even abuis. Nee, dat lijkt mij ook niet.MikeyMan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:10:
@NiGeLaToR fifth generation? Dat is F22/F35.
Zeker geen F16.
Die F-16's moet ik ook nog zien - je ziet wat er met het Russische imago gebeurde qua wapens als het even niet zo uitpakt op het slagveld, bijv door slechte training, onderhoud, etc.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
En omdat Rusland dat wil, gaat het gebeuren? Kan je uitleggen op welke manier je dat voor je ziet?Brent schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:09:
[...]
?
@MikeyMan en @NiGeLaToR
Er wordt van alles besproken. 5th gen nu, F16s, Eurofighter Typhoons.... Er schijnt ook al ergens op getraind te worden. Dus je kan denk ik niet zeggen dat er een specifiek vliegtuig wordt overwogen. Meer zoiets van (1) wat heeft Oekraïne nodig, (2) wat is inzetbaar en (3) waar hebben we voldoende van?
Naast het vliegtuig zelf is het natuurlijk ook belangrijk welk wapentuig eraan hangt en wat dat brengt.
Ik denk wel dat je de lijn door kan trekken. Eerst stuurden we alles wat zeg maar voormalig sovjet of derivaat was. Daarna komen de moderne wapens waarbij we eerst proberen van onze eigen oude meuk af te komen. Een goed voorbeeld zijn de Leopards. De 2A6 toezeggingen zijn op al je vingers en tenen te tellen. De 2A4 wat meer en de 1 in tientallen exemplaren.
Dus denk jaren 70-80. De F16 (4500 stuks) valt daarin en de A10 Warthog (700 stuks). Ook de Dassault Mirage en Rafale zitten in dat gebied. Goed genoeg om mee te doen, op voorraad en voor onze begrippen al een beetje obsolete. De tech in dat ding dus ook en als de Russen er eentje in handen krijgen is het niet zo'n vreselijke ramp.
Er wordt van alles besproken. 5th gen nu, F16s, Eurofighter Typhoons.... Er schijnt ook al ergens op getraind te worden. Dus je kan denk ik niet zeggen dat er een specifiek vliegtuig wordt overwogen. Meer zoiets van (1) wat heeft Oekraïne nodig, (2) wat is inzetbaar en (3) waar hebben we voldoende van?
Naast het vliegtuig zelf is het natuurlijk ook belangrijk welk wapentuig eraan hangt en wat dat brengt.
Ik denk wel dat je de lijn door kan trekken. Eerst stuurden we alles wat zeg maar voormalig sovjet of derivaat was. Daarna komen de moderne wapens waarbij we eerst proberen van onze eigen oude meuk af te komen. Een goed voorbeeld zijn de Leopards. De 2A6 toezeggingen zijn op al je vingers en tenen te tellen. De 2A4 wat meer en de 1 in tientallen exemplaren.
Dus denk jaren 70-80. De F16 (4500 stuks) valt daarin en de A10 Warthog (700 stuks). Ook de Dassault Mirage en Rafale zitten in dat gebied. Goed genoeg om mee te doen, op voorraad en voor onze begrippen al een beetje obsolete. De tech in dat ding dus ook en als de Russen er eentje in handen krijgen is het niet zo'n vreselijke ramp.
Euhhhhhhh Wikipedia: Suwałki Gap Ik ging er vanuit dat men hier daar wel van op de hoogte was.Spykie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:20:
[...]
En omdat Rusland dat wil, gaat het gebeuren? Kan je uitleggen op welke manier je dat voor je ziet?
[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 23-02-2023 19:34 ]
Daarom doet RU ook zo vervelend bij de toelating van SE & FI tot de NAVO via 'half-halfje' Turkije.Brent schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:33:
[...]
Euhhhhhhh Wikipedia: Suwałki Gap Ik ging er vanuit dat men hier daar wel van op de hoogte was.
Maar dat is voer voor een ander topic.
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
De opmerking ging meer over ‘willen’ vs ‘kunnen’ vermoed ikBrent schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:33:
[...]
Euhhhhhhh Wikipedia: Suwałki Gap Ik ging er vanuit dat men hier daar wel van op de hoogte was.
PSN
Als ik je post lees begint het met een plan voor 2022, daarna 2025 en dan 2030. Het plan is dus gemaakt pré 2022 en dus voor de inval in Oekraïne. Ik neem aan dat de SMO op dat moment ook al in het hoofd van Putin aan het smeden was. Die SMO zou 3 dagen duren waarna Kyiv onder Russisch bewind zou vallen. Rusland zou er als overwinnaar uit komen.Brent schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:55:
[...]
Brent in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen deel 3"
We zitten nu in 2023 en de 3 daagse SMO die morgen een jaar duurt zou het plan kunnen doen falen. Want waar wil je nu heen als Luka? Rusland komt uit de strijd als een paria. Dan kan je in Team Putin willen zitten maar dan ben je zelf ook een paria. Je kan ook de andere kant kiezen en proberen je meer te richten op bijvoorbeeld Polen. Niet dat die je graag zien komen maar misschien is verwestersen de betere optie.
Uiteraard van op de hoogte. Het gaat mij er om waarom jij denkt dat over een paar jaar aan beide kanten Rusland ligt.Brent schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:33:
[...]
Als Wit-Rusland geannexeerd is...Spykie schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:47:
Uiteraard van op de hoogte. Het gaat mij er om waarom jij denkt dat over een paar jaar aan beide kanten Rusland ligt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Oef. Rusland heeft het theater in Mariupol bijna van de kaart geveegd:
PSN
Daar liggen dus honderden slachtoffers onder, in beton gegotenYakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:48:
[Afbeelding]

Alleen Stalingrad mag een bedevaartsoord zijn... de rest ruimen we gewoon op, ongeacht wat daar gebeurt is.
Niet voor niets is struisvogelpolitiek vrij populair: je kijkt gewoon ergens anders en "het" bestaat niet meer
Niet voor niets is struisvogelpolitiek vrij populair: je kijkt gewoon ergens anders en "het" bestaat niet meer
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Spanje heeft de 6 Leo 2’s al bijgesteld naar 10 stuks.
https://www.ukrinform.net...nks-in-spain-sanchez.html
https://www.ukrinform.net...nks-in-spain-sanchez.html
"Together with the contribution of other allies, these units will contribute to push the capacity of the Ukrainian Armed Forces. On top of this, we are already training Ukrainian soldiers in the correct use of our Leopards. The first batch of these troopers is already in Spain. They are receiving this specific training. We are aiming to synchronize the delivery of the Leopards with the finalization of the training of Ukrainian soldiers," Sanchez said.
PSN
Ik word hier gewoon even heel bedroefd van. Dit doet gewoon pijn...YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:48:
[Afbeelding]

Hopelijk Nee gewoon zeker weten dat ik ooit Mariupol ga bezoeken.
Als deze onzin eens een keer voorbij is. Kan niet anders dan dat dit uitgegraven/ uitgehakt wordt. Kan jaren duren en ervan uitgaande dat dit gewoon weer Ukraine grondgebied is tzt.asing schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:50:
[...]
Daar liggen dus honderden slachtoffers onder, in beton gegoten
Herbegraven, monument, vul in.
Daily driver; MB R171 SLK280
De Polen hebben zo hun ervaring met Westerse veiligheidsgaranties. En zien dat bevestigd in de oorlog tegen Oekraine. Zij weten dat de Russen niet veel nodig hebben het eens te wagen, en dat rauwe militaire kracht, en dus het creëren van nieuwe hindernissen, niet kan ontbreken in een goede voorbereiding.YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:44:
[...]
De opmerking ging meer over ‘willen’ vs ‘kunnen’ vermoed ik
We zouden toch iets geleerd hebben het afgelopen jaar van de Oost Europeanen... Die riepen dit al jaaaaaaaren, en ze kregen gelijk. Over experts gesproken, het is bijna of ze wat hebben geleerd van 500 jaar buurschap.
Nog even en ze hebben minder tanks en ammo dan BelarusBrent schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:40:
[...]
De Polen hebben zo hun ervaring met Westerse veiligheidsgaranties. En zien dat bevestigd in de oorlog tegen Oekraine. Zij weten dat de Russen niet veel nodig hebben het eens te wagen, en dat rauwe militaire kracht, en dus het creëren van nieuwe hindernissen, niet kan ontbreken in een goede voorbereiding.
We zouden toch iets geleerd hebben het afgelopen jaar van de Oost Europeanen... Die riepen dit al jaaaaaaaren, en ze kregen gelijk. Over experts gesproken, het is bijna of ze wat hebben geleerd van 500 jaar buurschap.
PSN
Oekraïne heeft blijkbaar idd iets nieuws gekregen. De minder bedekte termen beginnen naar buiten te komen:
The AFU can strike "either at 100 km, or at 150 km, or a little more," said Danilov.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 23 februari 2023
"Such attacks will take place not only in Mariupol , but also in all cities that are temporarily under occupation. This will continue until the enemy leaves." https://t.co/g2EsgB34Kd
PSN
Dus samen met de surprise blackhawk ook nog wat GLSDB?YakuzA schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:50:
Oekraïne heeft blijkbaar idd iets nieuws gekregen. De minder bedekte termen beginnen naar buiten te komen:
[Embed]
Benieuwd wat er vannacht/morgen gaat gebeuren, UA heeft het wel aangekondigd..
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer
Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.
AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid