[F1] Seizoen 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 80 Laatste
Acties:
  • 900.967 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:55:
Alles in zo'n auto is een compromis, ook de verdeling tussen topsnelheid en hoe lang je dat kan volhouden.
"is", tegenwoordig wel, ja. Vroeger was dat niet zo, lijkt me toch? Wat de powerunit betreft was er nooit noodzaak tot 'managen'. Misschien voor mechanische redenen, maar je kon dat vermogen gewoon altijd aanspreken. 19000 rpm, 70 rondjes, en gaan.
Ze moeten nu ook al voortdurend hun batterij managen. Dat je remt en de motor vol door draait om de batterij op te laden klinkt misschien gek maar dat zit vooral bij ons tussen de oren. Daar maak ik me allemaal niet zo veel zorgen over.
Ik zag onlangs een video op het F1 youtube channel waar dat inderdaad werd uitgelegd. Ik had me er, behalve wat oppervlakkige kennis, nooit zo in verdiept. En het gaf me toch een vieze nasmaak. Ik heb hier toen ook een reactie nagelaten in die zin, dat ik F1 niet associeer met 'managen' en 'inhouden'.

Als bijvoorbeeld een Montoya vroeger een wereldprestatie wou neerzetten door 40 qualy rondjes te draaien, dan kon dat gewoon.

En als gemiddelde toeschouwer voel je dat ergens ook wel in het raceverloop van een moderne race, zonder dat je er echt de vinger kan opleggen. Het lijkt vaak dat het middenveld gewoon op een 'eigen' tempo, en op verschillende 'engine modes' hun rondjes aan het managen zijn, en vooral een race tegen zichzelf rijden, en naar 'projecties' toe rijden voor trackpositie over 30 rondjes, ipv zo hard mogelijk te gaan.

Ipv met het snot in de ogen 100% continu voluit te gaan.

Toen werd me gezegd dat er vroeger ook vaak 'gecoast' werd, en gemanaged... Het viel me gewoon vroeger minder en nu meer op. Nogal klinisch.
Waar ik me meer zorgen over maak is hoeveel toekomst F1 nog heeft na 2026 zonder volledig elektrisch te gaan. Dat gaat niet want F-E heeft exclusieve rechten tot 2039. Ik ben nog niet onder de indruk van de synthetische brandstof projecten van F1 (en de rest van de wereld). Ik hoop dat daar een grote doorbraak komt maar ik zie het voorlopig nog niet gebeuren. Dus wat dan? Weer hybride auto's maar dan in 80:20 verhouding? Het voelt nu al bijna ouderwets.
Lol. Hoe meer het elektrisch wordt, hoe meer ik afhaak. Vandaar dat ik eerder al vermelde dat ik de huidige regels nog net trek, maar bij de volgende grote stap toch echt afhaak. Voor mij persoonlijk, n=1, is het dus eerder omgekeerd. Namelijk dat F1 geen toekomst heeft als volledig elektrische raceklasse.

Als ze ooit op het punt komen dat er opgevoerde RC-wagens/stofzuigers rondrijden, dat ze er dan maar mee ophouden. Hoe differentieer je je dan nog tegenover alle andere elektrische race-klassen die er tegen dan al bestaan.

Zelfs in het veld van de particuliere auto's merk je dat er steeds minder onderscheid is, minder karakter, minder unieke eigenschappen en dat alles als dezelfde grote golf cart aanvoelt en rijdt. Dat zal in racing niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:52
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:55:
Alles in zo'n auto is een compromis, ook de verdeling tussen topsnelheid en hoe lang je dat kan volhouden. Ze moeten nu ook al voortdurend hun batterij managen. Dat je remt en de motor vol door draait om de batterij op te laden klinkt misschien gek maar dat zit vooral bij ons tussen de oren. Daar maak ik me allemaal niet zo veel zorgen over.
Waar ik me meer zorgen over maak is hoeveel toekomst F1 nog heeft na 2026 zonder volledig elektrisch te gaan. Dat gaat niet want F-E heeft exclusieve rechten tot 2039. Ik ben nog niet onder de indruk van de synthetische brandstof projecten van F1 (en de rest van de wereld). Ik hoop dat daar een grote doorbraak komt maar ik zie het voorlopig nog niet gebeuren. Dus wat dan? Weer hybride auto's maar dan in 80:20 verhouding? Het voelt nu al bijna ouderwets.
Formule 1 heeft zich als doel gesteld in 2026 100% duurzame bio - of synthetische brandstof te willen ontwikkelen. Niet alleen voor de sport maar ook voor de gewone auto's op straat en dat we minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Daarnaast willen ze geen volledig elektrische raceklasse worden. Formule 1 is emotie en daar horen geen geluiden bij van een volledige elektrisch aangedreven motor of een CVT transmissie bij. Alleen willen niet volledig afstappen van hybride omdat dat niet groen genoeg zou zijn maar vermoedt eerder om autofabrikanten aan boord te blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Amos_x schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:13:
"is", tegenwoordig wel, ja. Vroeger was dat niet zo, lijkt me toch? Wat de powerunit betreft was er nooit noodzaak tot 'managen'. Misschien voor mechanische redenen, maar je kon dat vermogen gewoon altijd aanspreken. 19000 rpm, 70 rondjes, en gaan.
Volgens mij is het niet heel anders hoor, als is het voor mijn tijd. Als ik de verhalen zo hoor vielen er toen voortdurend auto's uit met opgeblazen motoren omdat ze te lang in een te hoge engine mode reden. Er was een tijd dat ze iedere sessie een nieuwe motor gebruikt zodat ze die helemaal op konden rijden. Dan nog zullen ze moeten oppassen dat de motor niet wordt opgeblazen voor het einde van de sessie.
De reden waarom er gemanaged moet worden is anders maar volgens mij is het altijd zo geweest dat ze de auto's in een paar rondjes helemaal op kunnen rijden als ze echt helemaal voluit gaan, of in ieder geval veel tijd verliezen op de totale race.
Als bijvoorbeeld een Montoya vroeger een wereldprestatie wou neerzetten door 40 qualy rondjes te draaien, dan kon dat gewoon.
Dat is van voor mijn tijd dus ik kan het moeilijk beoordelen maar de motor is niet het enige dat gemanaged moet worden. De banden en remmen hebben ook hun limieten. Daarnaast heb je nog die situatie dat je op topsnelheid meer brandstof gebruikt en dus vaker/meer moet tanken. Het kan sneller zijn om wat langzamer te gaan zodat je minder brandstof nodig hebt.
En als gemiddelde toeschouwer voel je dat ergens ook wel in het raceverloop van een moderne race, zonder dat je er echt de vinger kan opleggen. Het lijkt vaak dat het middenveld gewoon op een 'eigen' tempo, en op verschillende 'engine modes' hun rondjes aan het managen zijn, en vooral een race tegen zichzelf rijden, en naar 'projecties' toe rijden voor trackpositie over 30 rondjes, ipv zo hard mogelijk te gaan.
Dat klopt wel maar heeft met meer te maken dan zuinig zijn. Met onze moderne computers en sensoren kunnen we veel beter uitrekenen wat er allemaal mogelijk is en hoe je het optimale resultaat haalt. Dat je over de hele race een paar seconde sneller bent door in ronde 3 even van het gas te gaan.
Lol. Hoe meer het elektrisch wordt, hoe meer ik afhaak. Vandaar dat ik eerder al vermelde dat ik de huidige regels nog net trek, maar bij de volgende grote stap toch echt afhaak. Voor mij persoonlijk, n=1, is het dus eerder omgekeerd.
Ik heb geen principiele problemen met elektrische auto's. Ik zie wel dat die momenteel niet kunnen tippen aan wat een F1 auto kan doen, maar het is voor mij niet minder spannend omdat de auto minder herrie maakt of zo iets. Mijn bezwaren zijn dus heel praktisch van aard zoals dat ik niet wil dat de auto's nog zwaarder worden. Maar als dat soort problemen wordt opgelost maakt het mij weinig uit of rijden op benzine, elektriciteit of eenhoornscheetjes.
Namelijk dat F1 geen toekomst heeft als volledig elektrische raceklasse.

Als ze ooit op het punt komen dat er opgevoerde RC-wagens/stofzuigers rondrijden, dat ze er dan maar mee ophouden. Hoe differentieer je je dan nog tegenover alle andere elektrische race-klassen die er tegen dan al bestaan.
.
Dat zie ik ook wel als probleem. Als F1 volledige elektrisch wil worden moeten ze (op z'n minst) wachten tot 2039 (of een deal sluiten met F-E). Ik ga er van uit dat F-E zich in die tijd flink zal ontwikkelen, zowel technisch als in populariteit (waardoor er weer meer geld is voor verdere ontwikelingen). Het zou zomaar kunnen dat F1 tegen die tijd technisch gezien volledig irrelevant is en een niche sport is voor oude mensen.
Zelfs in het veld van de particuliere auto's merk je dat er steeds minder onderscheid is, minder karakter, minder unieke eigenschappen en dat alles dezelfde grote golf cart aanvoelt en rijdt. Dat zal in racing niet anders zijn.
Hoe beter onze computers en modellen worden hoe meer iedereen kiest voor dezelfde optimale oplossingen. En als de computer het niet weet dan doen ze wel inspiratie op bij de andere teams.
Ik vind het jammer maar weet niet wat we daar tegen kunnen doen. We kunnen de teams moeilijk dwingen om vast te houden aan suboptimale oplossingen alleen maar zodat we wat meer variatie hebben om naar te kijken. Helemaal als je wil vasthouden aan het idee dat F1 om ontwikkeling draait (wat op zich ook best discutabel is).

Ergens hoop ik dat ze budgetcap ruimte geeft om de regels minder voorschrijvend te maken zodat de teams meer ruimte hebben om andere keuzes te maken. Ik ben er echter niet van overtuigd dat ze dat ook echt zouden doen, ook al krijgen ze kans. En als een team wel een keer een radicaal nieuw idee heeft zal de rest van het veld het snel overnemen en zien ze er alsnog allemaal hetzelfde uit.

Meer ruimte in de regels zal waarschijnlijk wel betekenen dat het probleem met vuile lucht en moeilijk inhalen weer helemaal terug komt omdat het makkelijker is om het voor je achterligger te verpesten dan om zelf een snellere auto te bouwen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Chocoball schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:14:
Formule 1 heeft zich als doel gesteld in 2026 100% duurzame bio - of synthetische brandstof te willen ontwikkelen.
Ik ken het plan, maar ik ben nog niet onder de indruk. Voor zover ik weet is het plan om naar 100% ethanol te switchen (met wat additieven). Dat vind ik niet echt vernieuwend. De vraag is dan vooral waar die ethanol vandaan komt en hoe duurzaam die wordt geproduceerd. F1 pruttelt dan een beetje over CO2 afvangen maar dat komt nogal zwak over. Op kleine schaal kan dat allemaal prima en ook duurzaam maar ik zie nog niet hoe we de hele wereld daar op gaan laten rijden.
Niet alleen voor de sport maar ook voor de gewone auto's op straat en dat we minder afhankelijk worden van fossiele brandstoffen.
Dat is het punt waar ik grote twijfels heb. Je kan die 100% duurzame brandstof zo op de markt kopen maar het is duur. F1 kan dat makkelijk betalen maar de rest van de wereld heeft er weinig aan. De biomassa waar ethanol van wordt gemaakt moet ergens vandaan komen en concurreert dus direct met landbouwgrond. Op een milieuvriendelijke manier genoeg ethanol produceren voor de hele wereld lijkt niet haalbaar.

Voor de duidelijkheid, ik ben niet tegen ethanol of biologische brandstof. Maar ik vind het niet vernieuwend en ik zie nog niet hoe F1 een bijdrage levert aan een oplossing voor de rest van de wereld. De problemen die de wereld heeft zijn heel anders dan de problemen die F1 heeft. Ik geloof dat F1 dit soort brandstof kan verbeteren, maar het echte probleem zit in produceren van de benodigde hoeveelheid biomassa.
Ik zie wel een plek voor dit soort brandstof voor bepaalde toepassingen en situaties maar zie het niet als dé oplossing voor het klimaatprobleem en ik geloof dus niet dat er een tweede leven voor verbrandingsmotoren komt gebaseerd op ethanol.

Ik hoop van harte dat ik ongelijk krijg maar van wat ik dusver van de plannen heb gehoord en gelezen vind ik niet heel spannend, opwindend of vernieuwend.
Daarnaast willen ze geen volledig elektrische raceklasse worden. Formule 1 is emotie en daar horen geen geluiden bij van een volledige elektrisch aangedreven motor of een CVT transmissie bij.
Dat zit tussen de oren. Zet dan maar luidsprekers op de auto als de herrie echt zo belangrijk is. De huidige hybride auto's zijn ook al veel stiller dan vorige generaties en de sport is populairder dan ooit tevoren.
Alleen willen niet volledig afstappen van hybride omdat dat niet groen genoeg zou zijn maar vermoedt eerder om autofabrikanten aan boord te blijven houden.
Groen zijn is natuurlijk een belangrijk doel voor hedendaagse autofabrikanten. Op de oude voet verder gaan (met verbrandingsmotoren) lijkt momenteel weinig toekomst te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 13:46
Ik snap het sentiment wel maar begrijpen doe ik het niet. Voor mij is F1 een constructeurs kampioenschap met erg goede coureurs.

Als ze volledig elektrisch gaan dan zal ik de ontwikkelingen nog steeds volgen, het zal nooit een FE worden vanwege wat ik hiervoor typte.

Wat ik zelf meer moeite mee heb is dat het steeds moeilijker wordt om te innoveren omdat er telkens meer aan banden gelegd wordt. Ik idee om het pak dichter bij elkaar te brengen vind ik zeker een goed uitgangspunt, de manier waarop misschien wat minder.

Bij de FE is het ook leuk dat er ruimte is om te innoveren maar totaal niet interessant om te volgen voor mij omdat de winst vooral in de software zit.

Zo heeft iedereen wel wat te zeuren >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:00

Major_ton

Shoot!

Toonaangevend willen zijn voor de rest van de wereld, technologie die schaalbaar is naar de massa. Moeten we dat wel willen als het echte streven entertainment is? Het is iets wat ik mij oprecht afvraag. Ik snap de achterliggende gedachte en de belangen, maar het publiek wilt vermaakt worden. Als het publiek afhaakt, houdt de entertainment op met bestaan en het braafste jongetje van de klas is zelden vermakelijk. En uiteraard mag er op het milieu gelet worden en moet het lukraak smijten met geld aan banden gelegd worden, maar slaan we niet te ver door met de betutteling en het perfecte voorbeeld te willen zijn? Gezond eten is ook belangrijk, maar soms wil je gewoon no-nonsense een zak patat met een klodder mayonaise eten (of vul wat anders in wat je lekker vindt). Formule 1 mag van mij het equivalent van de gladiatoren gevechten worden (minus de letterlijke slachtoffers). Coureurs die er maxinaal voor gaan zonder dat ze terug hoeven te schakelen omdat de batterij leeg is, of brandstof hoeven te sparen is niet iets wat ik wil zien. Slijtage vind ik een ander verhaal. Banden sparen is een keuze en onderdeel van de strategie. Of er vol voor gaan en je banden eerder oprijden, of iets rustiger aan doen en jezelf een pitstop besparen. Misschien geldt hetzelfde wel voor de motor? Alles of niets om die punten binnen te halen. Kom je als 12de kleurloos over de finish, of rijd je jezelf met het risico op een plofmotor naar de 5de plek? Ook dát vind ik entertainment.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Did somebody say track limits.... :)

[YouTube: F1 – "Track limits" in Austria 2003]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Major_ton schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:24:
Toonaangevend willen zijn voor de rest van de wereld, technologie die schaalbaar is naar de massa. Moeten we dat wel willen als het echte streven entertainment is? Het is iets wat ik mij oprecht afvraag. Ik snap de achterliggende gedachte en de belangen, maar het publiek wilt vermaakt worden. Als het publiek afhaakt, houdt de entertainment op met bestaan en het braafste jongetje van de klas is zelden vermakelijk. En uiteraard mag er op het milieu gelet worden en moet het lukraak smijten met geld aan banden gelegd worden, maar slaan we niet te ver door met de betutteling en het perfecte voorbeeld te willen zijn? Gezond eten is ook belangrijk, maar soms wil je gewoon no-nonsense een zak patat met een klodder mayonaise eten (of vul wat anders in wat je lekker vindt). Formule 1 mag van mij het equivalent van de gladiatoren gevechten worden (minus de letterlijke slachtoffers). Coureurs die er maxinaal voor gaan zonder dat ze terug hoeven te schakelen omdat de batterij leeg is, of brandstof hoeven te sparen is niet iets wat ik wil zien. Slijtage vind ik een ander verhaal. Banden sparen is een keuze en onderdeel van de strategie. Of er vol voor gaan en je banden eerder oprijden, of iets rustiger aan doen en jezelf een pitstop besparen. Misschien geldt hetzelfde wel voor de motor? Alles of niets om die punten binnen te halen. Kom je als 12de kleurloos over de finish, of rijd je jezelf met het risico op een plofmotor naar de 5de plek? Ook dát vind ik entertainment.
Dan ben je wel al heel wat jaren te laat, sinds het tanken is afgeschaft denk ik? Want er is ook niet genoeg brandstof om een race lang te pushen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Major_ton schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:24:
Toonaangevend willen zijn voor de rest van de wereld, technologie die schaalbaar is naar de massa. Moeten we dat wel willen als het echte streven entertainment is?
Het begint met de vraag wat F1 is? Gaat het om entertainment? Gaat het om geld verdienen? Gaat het om racen? Gaat het om techniek? Gaat het om PR? Gaat het om de auto's, de teams, de coureurs? Om de banen? De sponsoren?

Daar is natuurlijk geen simpel antwoord op. Iedereen heeft z'n eigen belangen en voorkeuren. In mijn ogen is technologische ontwikkeling deel van F1 en een reden waarom autofabrikanten geinteresseerd zijn in de sport en bereid zijn om er zo veel geld in te steken (naast dat het goede reclame is).

Als het puur om entertainment gaat denk ik eerder aan Indycar, daar wordt mee belang gehecht aan de race interessant maken voor de toeschouwers en zijn de auto's niet zo belangrijk.
En uiteraard mag er op het milieu gelet worden en moet het lukraak smijten met geld aan banden gelegd worden, maar slaan we niet te ver door met de betutteling en het perfecte voorbeeld te willen zijn?
Nee, F1 wil de beste zijn op alle gebieden, dat is deel van de magie.

Het heeft er vast ook wel iets mee te maken dat F1 betaalt wordt met reclame en sponsoren. Die willen graag een ideale wereld laten zien en zichzelf daar mee associeren.

Hoeveel zin de milieumaatregelen hebben is een tweede vraag, af en toe voelt het wel een beetje belachelijk. Daar speelt volgens mij dan weer dat autofabrikanten veel geld in de sport steken en die zien natuurlijk een hoop problemen aankomen omdat we steeds negatiever denken over olie & auto's. Die willen vooral niet dat de auto symbool wordt voor falend milieubeleid en ze zijn bang voor strenge milieumaatregelen die ze veel geld gaan kosten. Onder de vlag van F1 kunnen ze enerzijds aan hun groene imago werken en anderzijds alvast research doen naar mogelijke oplossingen voor de toekomst (deels betaald door de andere sponsoren) en misschien ook nog wel invloed uitoefenen op welke oplossingen we gaan kiezen om onze auto's te vergroenen.

Maar, zoals ik aan het begin van deze post al aangaf, iedereen heeft z'n eigen kijk op de sport en verschillende mensen/groepen hebben heel andere belangen en voorkeuren.

[ Voor 3% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 08-07-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:21
Die totale misser van Red Bull in Brazilie vorig jaar is intussen eigenlijk ook vrij kostbaar. Tot aan Brazilie hadden ze ook al een streak van 9 overwinningen op een rij. Dat hadden er intussen dus 21! kunnen zijn.

En als Verstappen die race op het podium was gefinisht had die op een streak van 15 podiums gezeten (momenteel 11).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RobertMe schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:30:
Die totale misser van Red Bull in Brazilie vorig jaar is intussen eigenlijk ook vrij kostbaar. Tot aan Brazilie hadden ze ook al een streak van 9 overwinningen op een rij. Dat hadden er intussen dus 21! kunnen zijn.

En als Verstappen die race op het podium was gefinisht had die op een streak van 15 podiums gezeten (momenteel 11).
Zo is er altijd wel ergens iets.
Als Ham Ros niet had aangereden in Spanje…

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:11:
[...]

Zo is er altijd wel ergens iets.
Als Ham Ros niet had aangereden in Spanje…
Dan hadden ze ook op 21 gezeten, Japan 2015 tot Maleisië 2016. En als i.p.v. daarvan Hamiltons motor niet * poof * had gedaan in Maleisië was het 16, Monaco t/m Abu Dhabi (2017 eerste race gewonnen door Vettel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 15:59

TrekDr0p

QR niet scannen

Kunnen we nu wel zeggen dat AMR goed kan afkijken, maar niet kan doorbouwen?

Die glijden ook wel weer af richting buiten de top 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TrekDr0p schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:25:
Kunnen we nu wel zeggen dat AMR goed kan afkijken, maar niet kan doorbouwen?

Die glijden ook wel weer af richting buiten de top 10.
Of de concurrentie ontwikkeld sneller of de update is slecht ('member Haas die paar jaar terug de plank mis sloeg en Grosjean de auto van begin van het seizoen eiste?).

@F1TV hadden ze het vandaag nog over circuit niet liggen etc. Maar Alonso heeft intussen toch wel een aantal "missers" gehad. Nu het hele weekend, Oostenrijk ook al. Montreal zat die er weer wel bij (eerste race met nieuwe update), Spanje daarvoor ook weer niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 00:01
RobertMe schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:27:
[...]

Of de concurrentie ontwikkeld sneller of de update is slecht ('member Haas die paar jaar terug de plank mis sloeg en Grosjean de auto van begin van het seizoen eiste?).

@F1TV hadden ze het vandaag nog over circuit niet liggen etc. Maar Alonso heeft intussen toch wel een aantal "missers" gehad. Nu het hele weekend, Oostenrijk ook al. Montreal zat die er weer wel bij (eerste race met nieuwe update), Spanje daarvoor ook weer niet.
Dit is allemaal veel high speed corners. Geld ook voor Oostenrijk waar je 1 bocht hebt waar ze hem praktisch parkeren maar de rest is grotendeels high speed bochtenwerk. Spanje is dat ook wel aardig. In Montreal heb je echt wel een aardig aantal bochten die lagere snelheden vereisen.

Dus die analyse is niet zo vreemd. Ook iets wat Alonso al heeft aangeven meermaals.

Je moet er van houden, maar ik vind hem nu wel weer briljant :+ gaat over de races tot Silverstone, maar is ook toe te passen bij Silverstone blijkt :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amos_x
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:41:

Ik heb geen principiele problemen met elektrische auto's. Ik zie wel dat die momenteel niet kunnen tippen aan wat een F1 auto kan doen, maar het is voor mij niet minder spannend omdat de auto minder herrie maakt of zo iets. Mijn bezwaren zijn dus heel praktisch van aard zoals dat ik niet wil dat de auto's nog zwaarder worden. Maar als dat soort problemen wordt opgelost maakt het mij weinig uit of rijden op benzine, elektriciteit of eenhoornscheetjes.
"herrie", "speel dan wat vroem vroem geluid door je speakers" las ik in een andere reactie. Erg jammer dat soort karikaturale reacties die iemand met een andere insteek belachelijk willen maken. Ook vaak vanuit personen die een jaar geleden zijn ingestapt in F1, dwepen met 'disruptie' en 'vooruitgang' ten koste van alles... Want 'beter'

Aanvaard gewoon dat de sensatie, het 'gevoel', de onderbuik, ("visceral") voor veel mensen bij de sport hoort. Iets wat je normaal gesproken nooit ziet of hoort. EV's zie je overal, zijn kleur- en smaakloos, en roepen nul komma nul emotie op. Een auto die (vroeger dan toch) 20000 rpm deed en 1000+pk uit 1,5 liter haalde, dat is iets bijzonder wat je normaal nooit zag.

Er is geen enkele manier om EV racen dezelfde sensatie te bezorgen als een schreeuwende V8. Geen enkele. Als ik wel EV wou kijken, dan zat ik nu al naar formula E te kijken, en dat doe ik niet, en zal ik ook nooit doen. Op het moment dat F1 = Formula E is het sowieso over voor mij. En hoe dichter we die richting uitgaan, hoe minder het me interesseert.

Weet je hoe je er voor zorgt daar 'auto's niet nog zwaarder worden'? Door het hele EV gedoe eruit te flikkeren. Hoeveel energie zit er in 1 Liter benzine, vergeleken met een batterij van 100kg.
Dat zie ik ook wel als probleem. Als F1 volledige elektrisch wil worden moeten ze (op z'n minst) wachten tot 2039 (of een deal sluiten met F-E). Ik ga er van uit dat F-E zich in die tijd flink zal ontwikkelen, zowel technisch als in populariteit (waardoor er weer meer geld is voor verdere ontwikelingen). Het zou zomaar kunnen dat F1 tegen die tijd technisch gezien volledig irrelevant is en een niche sport is voor oude mensen.
Een niche sport, daar is niets mis mee. ICE kan prima blijven bestaan naast EV voor hobby en sport. Als 99% van de bevolking EV rijdt, is er echt wel wat ruimte om ook nog wat plezier te kunnen beleven. En dan F1 zich net nog meer kunnen differentiëren door terug volledig ICE te gaan.
Helemaal als je wil vasthouden aan het idee dat F1 om ontwikkeling draait (wat op zich ook best discutabel is).
En deze fabel mag ook wel de wereld uit. F1 draagt al 30 jaar niet meer mij tot ontwikkeling voor consumentenwagens. Waar is de ford fiesta (standaard modelletje) met een motor die 15k+ rpm doet, carbon ceramic brakes, en allerhande exotische legeringen in de motor? Motoren met 40% efficiëntie. Nergens.

Al die duizenden ingenieurs bij de autoconstructeurs zullen ook zonder F1 wel hun motoren en techniek geëvolueerd hebben.

En hetzelfde zal gelden voor een F1 die volledig EV is. De technologie is op zichzelf al 90+% efficient, batterij, motor en klaar. EV racen kan niets bijdragen aan consumenten EV's.

Er is dan ook geen reden om dat als argument aan te halen voor de transitie.

Om het terug on-topic te brengen, als wat Max zegt klopt, wordt het wel erg armoedig allemaal. Ik wel echt geen racesport zien waar je de batterij moet 'managen'. Met de handrem op rijden om genoeg elektrische power te hebben om een rondje vol te maken.

Zoiets ultra-technisch krijg je aan het gemiddeld publiek niet uitgelegd. Het zou ook wel weer kloppen dat deze beperkingen voor iedereen gelden, dus iedereen heeft het er maar mee te doen. Maar dit gaat ver weg van de geest van de sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 11:12
Amos_x schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:07:
[...]

En deze fabel mag ook wel de wereld uit. F1 draagt al 30 jaar niet meer mij tot ontwikkeling voor consumentenwagens. Waar is de ford fiesta (standaard modelletje) met een motor die 15k+ rpm doet, carbon ceramic brakes, en allerhande exotische legeringen in de motor? Motoren met 40% efficiëntie. Nergens.
....vergeet je niet het achterlijk hoog aantal pk's in de motorblokken van kleine consumentenauto's die fanbrikanten er uit weten te persen?
Ik meen dat Mercedes iets van 200 (met turbo's) uit een 1.2 blokje haalden voor de b-klasse, maar kn even niet zo snel een linkje vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
murphydrz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:18:
[...]

....vergeet je niet het achterlijk hoog aantal pk's in de motorblokken van kleine consumentenauto's die fanbrikanten er uit weten te persen?
Ik meen dat Mercedes iets van 200 (met turbo's) uit een 1.2 blokje haalden voor de b-klasse, maar kn even niet zo snel een linkje vinden.
Dat is iets van de laatste 5-10 jaar en heeft helemaal niets met F1 te maken. Daar waren ze op helemaal op zichzelf sowieso ook op uitgekomen. Die ingenieur bij merc/ford/toyota/ hebben ook ambitie en zoeken ook naar meer efficiëntie, omdat het bij personenwagens vaak nog meer van belang is dan bij raceklasses.

Je overtuigt me helemaal niet dat (jouw terechte opmerking, wat dat is een feit) ook maar iets met F1 te maken heeft (of racen in het algemeen). Net zoals dat voor EV ook niet zal gelden. Want behalve de batterij tech is de rest ook bijna volledig uitontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:06

_Apache_

For life.

Geen sausage kerbs, want niet echt goed ervaringen mee.

Het is toch geen moeite om dat stukje asfalt nat te houden? Niet genoeg grip om vol te acceleren, wel genoeg grip om niet de vangrail in te klappen.

Of anders een omgekeerde sausage, een kuil dus. Met die vloeren van tegenwoordig leer je dat snel af. :+

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verstappen vind het maar verwarrend, dit seizoen :P
Verstappen: Changing F1 order behind Red Bull "very confusing"
Max Verstappen says it is “very confusing” to see the Formula 1 pecking order behind Red Bull change each race, while team boss Christian Horner reckons this makes life “easier”.
https://www.motorsport.co...-very-confusing/10494175/

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 10-07-2023 10:02 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 19:50
Theoretisch gezien is dit voor RBR juist goed. als verschillende teams continue punten van elkaar afsnoepen, en RBR er veel pakt(vooral Max..) Dan kunnen ze eerder WCC worden

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
Ik vond het anders wel verfrissend dat die voor de Britse podcast ook twee Britten had uitgenodigd als gast in zijn podcast :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/6anjbkwgj3bb1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&v=enabled&s=49a13f63bb5e92d3cea86c2e0b6f2133e1027d80

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:12
Kun je nagaan hoe slecht die start van RB altijd is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://www.motorsport.co...bandon-diva-20-/10494198/
Mercedes poised to switch full focus to 2024 F1 car and abandon “Diva 2.0”
Mercedes thinks it will have no other option than switch full focus on to its 2024 Formula 1 car revamp soon, as its current “Diva 2.0” W14 continues to frustrate.

And as it appears stuck in the chasing pack behind Red Bull, there is a growing acceptance that the team cannot make the changes it wants with the W14 that it feels is essential to close down the deficit to the fron
Niet geheel verrassend, ben benieuwd of ze voor 2024 wel een auto met een groter setup window / sweet spot voor meerdere banen kunnen produceren :)

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 10-07-2023 10:51 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
Amos_x schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:38:
[...]

Dat is iets van de laatste 5-10 jaar en heeft helemaal niets met F1 te maken. Daar waren ze op helemaal op zichzelf sowieso ook op uitgekomen. Die ingenieur bij merc/ford/toyota/ hebben ook ambitie en zoeken ook naar meer efficiëntie, omdat het bij personenwagens vaak nog meer van belang is dan bij raceklasses.

Je overtuigt me helemaal niet dat (jouw terechte opmerking, wat dat is een feit) ook maar iets met F1 te maken heeft (of racen in het algemeen). Net zoals dat voor EV ook niet zal gelden. Want behalve de batterij tech is de rest ook bijna volledig uitontwikkeld.
Dat "downsizen" van motorblokken voor de consumentenmarkt is nog niet zo heel erg lang en als ik mij niet vergis pas sinds 10 jaar.
(dat is dus relatief lang) :)

Het maakt ook niet uit, maar ik ben er van overtuigd dat F1 invloeden doordruppelen in de consumentenmarkt, anders zou deze racerij compleet nutteloos zijn en slechts voor entertainment moeten zorgen.
Maar jij zegt dus dat we F1 net zo goed kunnen opdoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:48

sjaool

Every life should have 9 cats

BasvanS schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:45:
[...]

Kun je nagaan hoe slecht die start van RB altijd is!
Gelukkig win je de race niet in de eerste ronde. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
murphydrz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Dat "downsizen" van motorblokken voor de consumentenmarkt is nog niet zo heel erg lang en als ik mij niet vergis pas sinds 10 jaar.
(dat is dus relatief lang) :)

Het maakt ook niet uit, maar ik ben er van overtuigd dat F1 invloeden doordruppelen in de consumentenmarkt, anders zou deze racerij compleet nutteloos zijn en slechts voor entertainment moeten zorgen.
Maar jij zegt dus dat we F1 net zo goed kunnen opdoeken?
Neen, want entertainment is toch ook belangrijk? Waarom moet iets een doel dienen? De Tour de France is toch ook compleet nutteloos voor consumenten fietsen? Tennis?…Iets mag toch gewoon bestaan met enkel als doel het racen op zich?

Vreemde reactie… :?

Als het volledig EV gaat mag men het wel opdoeken ja, maar dat is enkel mijn mening. Formula E bestaat al, en is op dit moment een veredelde karting klasse die m’n hartslag niet verhoogt, maar misschien zelfs verlaagt.

We zullen het zien…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:44
Amos_x schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:38:
[...]

De aanjager van dit soort motoren ontwikkelen is echt wel de autosport geweest . Net zoals het testen met veilige constructies dat is en was. Maar een EV-rijder is toch niet te overtuigen. er gaat geen hond naar een spelletje E-racen kijken, dat zie je nu al. Evenals mensen nu al een hekel hebben aan het moeten cruisen om niet droog te vallen of de energystore niet leeg te rijden. Racen is racen, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphydrz
Amos_x schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:09:
[...]

Neen, want entertainment is toch ook belangrijk? Waarom moet iets een doel dienen? De Tour de France is toch ook compleet nutteloos voor consumenten fietsen? Tennis?…Iets mag toch gewoon bestaan met enkel als doel het racen op zich?

Vreemde reactie… :?

Als het volledig EV gaat mag men het wel opdoeken ja, maar dat is enkel mijn mening. Formula E bestaat al, en is op dit moment een veredelde karting klasse die m’n hartslag niet verhoogt, maar misschien zelfs verlaagt.

We zullen het zien…
Nee geen vreemde reactie, want innovatie in de sport, de competitiedrang om de tegenstander voor te blijven dus, sijpelt door naar de consumentendivisie!!
Wielrenteams, om maar jouw voorbeeld aan te dragen, hebben in de loop van de tijd steeds lichtere fietsen gemaakt, slimmere versnellingen ontwikkeld en sterkere materialen gebruikt om de concurrentie voor te kunnen blijven.
Denk je nu echt dat de sport gaat wachten op de consumentenfabrikant totdat zij eindelijk eens een fiets hebben ontwikkeld waarmee een tour gereden kan worden?

Denk daar eens over na!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:16
[...]
Heel kort door de bocht, de push in F1 om met kleinere motoren alsnog zoveel pk weet uit te persen heeft zeker impact op de consumentenwagens. De impact is ook niet altijd zo groot dat je met 1.6l V6 formula 1 motor in een fiesta rondrijdt, wat een belachelijke vergelijking. Wel gebruiken fabrikanten toch F1 "geinspireerde" technologie: turbo, hybride, DOHC, variabele valve timing, etc. Soms ook in minder technische dingen, puur om sportieve associaties te creeren (paddle shifter, knoppen op stuur, carbon everywhere)
https://www.racv.com.au/r...opted%20more%20technology.
https://www.formula1.com/...tk3hBxGyUGbNH0q8vDQK.html
(soms wel met korreltje zout nemen want de artikel maakt het wel erg letterlijk)

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
murphydrz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:18:
[...]

De Toyota Yaris GR heeft een 1.6L 3 cylinder turbo met 270pk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
Sowieso is die PK wedloop naar personenauto's helemaal verkeerd gelopen. Waarom moet elk stadsautotje minimaal 100 PK hebben tegenwoordig. Waarom wordt een milieubewuste EV gepositioneeerd als een auto met 0-100 van 4 seconden, dat is een sport-prestatie wat niet past in een Milieubewuste presentatie. Ergo, EV is enkel populair voor zakelijke rijders vanwege de bijtelling en belastingen. Dit veranderd straks wel weer.

Maar terug naar de auto's. Liever minder Electriek en een motor die op bio-brandstoffen loopt. Een band die minder lang meegaat en een goede dropoff heeft en weer meer pitstops. Dat houdt het spel leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
YakuzA schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:50:

[...]

Niet geheel verrassend, ben benieuwd of ze voor 2024 wel een auto met een groter setup window / sweet spot voor meerdere banen kunnen produceren :)
Huh, de focus compleet verplaatsen naar 2024? Maar ze mogen nu toch niet werken aan de 2024 auto? Dat mag toch pas vanaf augustus?!

spoiler:
Aldus Hamilton die voor een gelijk speelveld wil zorgen door de ontwikkeling van de auto voor het volgende seizoen te verbieden tot augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:11
YakuzA schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:50:

[...]

Misschien is het budget ook bijna op, waardoor ze geen grote aanpassingen meer kunnen doen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
RobertMe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:29:
[...]

Huh, de focus compleet verplaatsen naar 2024? Maar ze mogen nu toch niet werken aan de 2024 auto? Dat mag toch pas vanaf augustus?!

spoiler:
Aldus Hamilton die voor een gelijk speelveld wil zorgen door de ontwikkeling van de auto voor het volgende seizoen te verbieden tot augustus.
Voor of na de zomerstop :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

murphydrz schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:14:
[...]

Nee geen vreemde reactie, want innovatie in de sport, de competitiedrang om de tegenstander voor te blijven dus, sijpelt door naar de consumentendivisie!!
Wielrenteams, om maar jouw voorbeeld aan te dragen, hebben in de loop van de tijd steeds lichtere fietsen gemaakt, slimmere versnellingen ontwikkeld en sterkere materialen gebruikt om de concurrentie voor te kunnen blijven.
Denk je nu echt dat de sport gaat wachten op de consumentenfabrikant totdat zij eindelijk eens een fiets hebben ontwikkeld waarmee een tour gereden kan worden?

Denk daar eens over na!
Die technische ontwikkelingen komen, omdat die fabrikanten het budget hebben om met iets nieuws te komen dat je een edge geeft voor die bepaalde sport. En als het product voor die sport enigszins is uitontwikkeld en het maakproces dusdanig onder de knie is, dat men het voor een goede prijs (en marge) kan aanbieden aan de consument, dan zie je dat dat soort technieken ook doorsijpelen in de consumentenmarkt.

Om in de termen van autosport en consumentenauto's te blijven, zie je ook wel dat bepaalde technieken in de consumentenauto's doorgekomen zijn. En misschien niet 1 op 1 zoals het in de autosport gebruikt wordt, maar wel om te zien of bepaalde technieken zich lenen om op consumenten auto's te zetten en ook langdurig goed blijven. Zeker sportieve straatauto's hebben redelijk wat techniek van de raceauto's in zich. Carbon remmen, carbon onderdelen of compleet carbon chassis (Alfa 4c is zo ongeveer de goedkoopste met CF chassis), maar ook aerodynamica, turbomotoren met veel minder lag, steeds hogere efficiency uit motoren halen. Waar je in de jaren 90 toch echt wel de man was met een > 300pk, is dat tegenwoordig niet eens zo heel bijzonder meer. Toen werd het nog uit enorme V6-8-12 motoren gehaald met 5-6 liter inhoud, tegenwoordig zijn er 2 liter 4-cylinder motoren met 420pk (45 AMG motor) of een 1.6 liter 3 cylinder met 261 pk (GR Yaris)

Maar snap @Amos_x ook wel, een sport hoeft natuurlijk niet altijd een meerwaarde te zijn op technisch vlak qua doorsijpelen naar de consumentenmarkt. Entertainment is ook een factor. Voetbal heeft een enorme waarde op het gebied van entertainment, maar zal qua spullen op de consumentenmarkt weinig echte voordelen bieden. ;) Buiten massale verkoop van merchandise en amateurspelers die hopen beter te zijn met voetbalschoenen die hun ster ook draagt.

Maar afijn, dit is meer iets voor randzaken, dan dit seizoentopic. ;)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nog een overig vraagje.

De laatste races zie ik steeds vaker auto's die weer met de rand van de vloer het circuit raken.
Ik had verwacht dat dit na de 15mm verhoging van floor edges rule change van dit jaar niet zo snel meer zou gebeuren.

Komt dit omdat de auto's minder stijf geveerd worden en dan in de bochten weer meer gaan hellen? Of wordt dit weer door andere truukjes veroorzaakt?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

"herrie", "speel dan wat vroem vroem geluid door je speakers" las ik in een andere reactie. Erg jammer dat soort karikaturale reacties die iemand met een andere insteek belachelijk willen maken. Ook vaak vanuit personen die een jaar geleden zijn ingestapt in F1, dwepen met 'disruptie' en 'vooruitgang' ten koste van alles... Want 'beter'
Excuses als het kwetsend overkomt, zo bedoelde ik dat niet. Het gaat me niet om belachelijk maken maar wel om een andere kant te laten zien. Dat woord "herrie" sta ik achter, zo ervaar ik dat. Ik kan op z'n tijd best genieten van wat onderbuikgevoelens (en dat bedoel ik letterlijk, zonder negatieve connotaties) maar echt prettig vind ik zo'n krijsende motor niet.
Aanvaard gewoon dat de sensatie, het 'gevoel', de onderbuik, ("visceral") voor veel mensen bij de sport hoort.
Als jij ook aanvaard dat er ook mensen zijn die er niks mee hebben en het zonde vinden om concessies te doen voor harder geluid. 90% van de kijkers zal het trouwens nooit echt horen want die kijken alleen via hun TV.
Er is geen enkele manier om EV racen dezelfde sensatie te bezorgen als een schreeuwende V8. Geen enkele. Als ik wel EV wou kijken, dan zat ik nu al naar formula E te kijken, en dat doe ik niet, en zal ik ook nooit doen.
Op het moment dat F1 = Formula E is het sowieso over voor mij. En hoe dichter we die richting uitgaan, hoe minder het me interesseert.
Mij gaat het om strategie, precisie, perfecte uitvoering, extreme optimalisatie en nog wat andere aspecten. Dat het veel geluid maakt is niet wat mij trekt in F1 en op TV hoor je het niet eens. De huidige auto's zijn sowieso heel stil in vergelijking met vorige generaties. Maar goed, je hebt gelijk dat mensen verschillen en verschillende redenen hebben waarom ze F1 leuk vinden.
Weet je hoe je er voor zorgt daar 'auto's niet nog zwaarder worden'? Door het hele EV gedoe eruit te flikkeren. Hoeveel energie zit er in 1 Liter benzine, vergeleken met een batterij van 100kg.

Een niche sport, daar is niets mis mee. ICE kan prima blijven bestaan naast EV voor hobby en sport. Als 99% van de bevolking EV rijdt, is er echt wel wat ruimte om ook nog wat plezier te kunnen beleven. En dan F1 zich net nog meer kunnen differentiëren door terug volledig ICE te gaan.
Niks mis met niche sport maar een sport die zo duur is als F1 kan niet in een niche leven. Het bouwen van een F1 motor vereist een hele fabriek vol specialisten met dure apparaten. Het zal steeds moeilijker worden om die kosten op te brengen als F1 het enige doel is.

Er worden ieder jaar historische GP's georganiseerd waarin er wordt gereden met oude auto's en oude motoren. Prima, daar kunnen we genieten van de techniek van toen.

Al die duizenden ingenieurs bij de autoconstructeurs zullen ook zonder F1 wel hun motoren en techniek geëvolueerd hebben.
Ik heb al met opzet het woord "consument" vermeden, maar autofabrikanten doen meer dan alleen consumentenauto's. Ik ben het wel met je eens dat er weinig direct overdracht is hoor, in mijn vorige post uitte ik daar ook al wat twijfels over. Toch lijken de fabrikanten het nog steeds de moeite waard te vinden.
Los van directe overdracht zien we de auto's objectief steeds sneller worden en dat gaat best hard. Ze leren nog steeds.
En hetzelfde zal gelden voor een F1 die volledig EV is. De technologie is op zichzelf al 90+% efficient, batterij, motor en klaar. EV racen kan niets bijdragen aan consumenten EV's.
Het is misschien niet heel spannend maar op het gebied van (snel) opladen is er nog heel veel te bereiken.
Om het terug on-topic te brengen, als wat Max zegt klopt, wordt het wel erg armoedig allemaal. Ik wel echt geen racesport zien waar je de batterij moet 'managen'. Met de handrem op rijden om genoeg elektrische power te hebben om een rondje vol te maken.
Zo werkt het al jaren, net als het managen van de banden en de brandstof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:42:
Niks mis met niche sport maar een sport die zo duur is als F1 kan niet in een niche leven. Het bouwen van een F1 motor vereist een hele fabriek vol specialisten met dure apparaten. Het zal steeds moeilijker worden om die kosten op te brengen als F1 het enige doel is.

Er worden ieder jaar historische GP's georganiseerd waarin er wordt gereden met oude auto's en oude motoren. Prima, daar kunnen we genieten van de techniek van toen.
De "F1 wereld" is toch één en al niche ? Ze leven er altijd al in.
En qua doel: is per team wellicht een beetje anders maar voor elk team is marketing een doel (of hét doel). Neem Red Bull... die doen er dus alles aan om succesvol te zijn in F1 (en andere, vooral extreme, sports) en dat vooral voor de marketing.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:42:
Zo werkt het al jaren, net als het managen van de banden en de brandstof.
Ik ken de details niet, maar gevoelsmatig lijkt managen van banden en brandstof toch minder impact hebben dan bijvoorbeeld "op dit recht stuk kan ik maar max naar versnelling 6 en max op snelheid 280, want anders heb ik niet genoeg accu over voor het volgende rechte stuk".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Plenkske schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:59:
De "F1 wereld" is toch één en al niche ? Ze leven er altijd al in.
En qua doel: is per team wellicht een beetje anders maar voor elk team is marketing een doel (of hét doel). Neem Red Bull... die doen er dus alles aan om succesvol te zijn in F1 (en andere, vooral extreme, sports) en dat vooral voor de marketing.
Wel een niche met honderden miljoenen budget omdat de grootste namen uit de auto- en IT-wereld er veel geld in steken. Marketing is inderdaad een belangrijk doel. Om marketing te laten werken moet F1 wel het "juiste" imago hebben. Nu zit dat allemaal nog prima maar wellicht dat we over een paar jaar naar benzinemotoren kijken zoals we nu naar stoommachines kijken. Mooie techniek maar wel ouderwets en de mooie rookpluim kan niet verbergen dat andere motoren sneller zijn.

Niet alleen de ontwikkeling kost veel geld maar ook het gebruik. Om een pitstop van 2 sec te kunnen doen heb je een goed getrained team nodig met de beste mensen. Dat is alleen te betalen als je enorm veel geld beschibkaar hebt. Dat is lastig voor een niche sport. Nu kun je wel zeggen dat het ook wel wat minder kan en dat klopt ook, maar dan is ook de vraag of het nog F1 is.

Ik denk dat F1 dan een hoop moet opgeven en het al snel meer voelt als FE of Indycar. Ook mooie sporten hoor, maar geen F1.

Hoe dan ook, mijn punt is dat om F1 te laten werken iedereen het moet zien als het hoogtepunt. Iets waar de bedrijven mee geassocieerd willen worden zodat ze er voor willen betalen. Daarvoor moet de sport een groot publiek trekken. Daarom zal F1 mee moeten bewegen met sociale ontwikkelingen. Dat is niet altijd zo geweest maar F1 van nu is ook totaal niet te vergelijken met F1 in de jaren 60. We kunnen terug naar tijd dat F1-coureurs rijke jongens waren die hun eigen auto bouwden en betaalden maar ik denk dat het vies zou tegenvallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

Aanvaard gewoon dat de sensatie, het 'gevoel', de onderbuik, ("visceral") voor veel mensen bij de sport hoort. Iets wat je normaal gesproken nooit ziet of hoort. EV's zie je overal, zijn kleur- en smaakloos, en roepen nul komma nul emotie op. Een auto die (vroeger dan toch) 20000 rpm deed en 1000+pk uit 1,5 liter haalde, dat is iets bijzonder wat je normaal nooit zag.
helemaal mee eens! sport (welke vorm dan ook) is emotie; winst, verlies, overwinning, blessures etc. etc. Het speelt in op je innerlijk. Bij een motosport hoort daar kabaal, gebrul, brandstof lucht en rokende bandjes bij. Weinig dingen spelen zo in op dit gevoel als motorsport; bij aanvang circuit hoor je de rokende motoren. Namate je dichterbij komt, neemt het volume, de dreun van luchtdruk/golven toe. Tegen de tijd dat je bij de tribune bent, 'voel' je dit. Alles wordt geprikkeld; zicht, geur, geluid etc. Dat doet wat met je, ik vind mooi, mierentietjes op je arm. Haartjes in de nek die overeind gaan staan.

maar goed, EV is heilig hier op tweakers - daar kan/mag je niets negatiefs over zeggen, want minnetjes regen (frontpage).

Voor mij is het direct over en uit, zonder dit gedreun en inspelen op alle zintuigen. Formule-Electrisch vind ik echt geen fuck aan. Zou dat eerder als een straf ervaren om daarheen te moeten. Fucking dyson stofzuigers on steroids :(

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Plenkske schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:59:
Ik ken de details niet, maar gevoelsmatig lijkt managen van banden en brandstof toch minder impact hebben dan bijvoorbeeld "op dit recht stuk kan ik maar max naar versnelling 6 en max op snelheid 280, want anders heb ik niet genoeg accu over voor het volgende rechte stuk".
Het managen van banden en brandstof betekent in praktijk vooral het gas ver voor de bocht loslaten en rustig remmen. Hoe ze de versnellingen gebruiken en wat de max snelheid is wordt allemaal in de computer geprogrammeerd. Ze gaan nu ook (vrijwel) nooit helemaal voluit maar rijden met beperkingen zodat ze de motor niet in één race oprijden.

De auto's worden ieder jaar efficienter. Wat nu nog max 280 is zal over 3 jaar een stuk sneller zijn.

Een bijkomende situatie is dat er een (ongeschreven?) maximumsnelheid is ergens rond de 350 KM/h. Als ze harder gaan zouden ze meer veiligheidsmaatregelen nodig hebben zoals langere uitloopstroken. Daar zijn de circuits niet op gebouwd. Als auto's in de buurt van de 330 KM/h komen begint FIA de regels aan te passen om ze langzamer te maken om het veilig te houden. Ik geloof niet dat het een expliciet doel is maar meer een soort "budget" waarbij FIA weet dat ze (bv) 10km/h kunnen opofferen ten opzichte van het huidige seizoen en dat de teams dat verschil wel weer wegpoetsen om netto op ongeveer dezelfde snelheid uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:37
YakuzA schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:39:
Nog een overig vraagje.

De laatste races zie ik steeds vaker auto's die weer met de rand van de vloer het circuit raken.
Ik had verwacht dat dit na de 15mm verhoging van floor edges rule change van dit jaar niet zo snel meer zou gebeuren.

Komt dit omdat de auto's minder stijf geveerd worden en dan in de bochten weer meer gaan hellen? Of wordt dit weer door andere truukjes veroorzaakt?
Je zegt het zelf al, het gaat om de vloerranden, voor de rest proberen ze de auto zo plat mogelijk op de grond te hebben. Laag genoeg dat ze maximaal downforce produceren maar niet zo laag dat de plank teveel slijt of dat ze weer gaan stuiteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amos_x
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:54:
[...]

Het managen van banden en brandstof betekent in praktijk vooral het gas ver voor de bocht loslaten en rustig remmen.
Waar heb jij het over? Ver voor de bocht rustig loslaten… :F Dat werd, en wordt, echt nooit gedaan. Geen enkele volbloed race car driver zou dit accepteren.

Het ging erom dat banden en brandstof managen vroeger toch niet dezelfde (merkbare) impact had dan wat Red Bull verwacht voor 2026, namelijk 500m voor de bocht terugschakelen om de batterijtjes op te laden.

Als je dat verschil niet kan waarderen, dan is er nog weinig meer te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Amos_x schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:03:
Waar heb jij het over? Ver voor de bocht rustig loslaten… :F Dat werd, en wordt, echt nooit gedaan. Geen enkele volbloed race car driver zou dit accepteren.
Ach, "rustig" en "ver" zijn misschien niet helemaal de juiste woorden, maar het is wel waar "lift & coast" op neer komt.

Het is niet de enige manier he, je kan bv ook de motor wat terugschroeven zodat die niet voluit gaat, maar links of rechts om moet alles gemanaged worden.
Het ging erom dat banden en brandstof managen vroeger toch niet dezelfde (merkbare) impact had dan wat Red Bull verwacht voor 2026, namelijk 500m voor de bocht terugschakelen om de batterijtjes op te laden.
Ik verwacht dat je er als kijker weinig van merkt, net zoals we er nu ook weinig van merken. Zelfs als bovenstaande op dit moment waar is (en ik denk dat het flink wordt overdreven) dan zal het over drie jaar ontwikkeling er weer anders voor staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:58

vliegnerd

Nintendo fan.

Amos_x schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:03:
[...]

"Lift and coast" is echt in elke race, bij elke rijder een ding. (Nou ja, misschien in Monaco niet).

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

dat gedoe met de bandjes na de safteycar vond ik trouwens het mooiste stukje F1 van de afgelopen jaren.

"Soft is sneller", klopt [..] maar .... wat als je een hardeband volledig naar de tering kunt rijden in 20rondjes, is die softe band dan nog steeds sneller?

Voor mij gevoel (kan er natuurlijk weer eens volledig langs zitten), hebben we dit weekend een aantal jongens gezien die 'echt' aan het racen waren. Boeiend wat slijtage gaat doen; we gaan her maximaal voor, niets lift en coast, niet brandstof besparen, niet voorzichtig(er) door de bocht om temperatuur te drukken. Nee ... vol gas erop!! super gaaf!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:39:
[...]

Wel een niche met honderden miljoenen budget omdat de grootste namen uit de auto- en IT-wereld er veel geld in steken. Marketing is inderdaad een belangrijk doel. Om marketing te laten werken moet F1 wel het "juiste" imago hebben. Nu zit dat allemaal nog prima maar wellicht dat we over een paar jaar naar benzinemotoren kijken zoals we nu naar stoommachines kijken. Mooie techniek maar wel ouderwets en de mooie rookpluim kan niet verbergen dat andere motoren sneller zijn.

Niet alleen de ontwikkeling kost veel geld maar ook het gebruik. Om een pitstop van 2 sec te kunnen doen heb je een goed getrained team nodig met de beste mensen. Dat is alleen te betalen als je enorm veel geld beschibkaar hebt. Dat is lastig voor een niche sport. Nu kun je wel zeggen dat het ook wel wat minder kan en dat klopt ook, maar dan is ook de vraag of het nog F1 is.

Ik denk dat F1 dan een hoop moet opgeven en het al snel meer voelt als FE of Indycar. Ook mooie sporten hoor, maar geen F1.

Hoe dan ook, mijn punt is dat om F1 te laten werken iedereen het moet zien als het hoogtepunt. Iets waar de bedrijven mee geassocieerd willen worden zodat ze er voor willen betalen. Daarvoor moet de sport een groot publiek trekken. Daarom zal F1 mee moeten bewegen met sociale ontwikkelingen. Dat is niet altijd zo geweest maar F1 van nu is ook totaal niet te vergelijken met F1 in de jaren 60. We kunnen terug naar tijd dat F1-coureurs rijke jongens waren die hun eigen auto bouwden en betaalden maar ik denk dat het vies zou tegenvallen.
Ik reageer vooral op de dikgedrukte zinnen.
Volgens mij is op dit moment F1 populairder dan ooit. Mede hierdoor zijn er heel vaak geruchten over nieuwe teams die interesse hebben. Dat geld is er dus blijkbaar wel. En het publiek is er ook.

2026 is al over 2,5 jaar. Tegen die tijd is F1 nog steeds vrijwel net zo populair als nu, dat wordt niet zo snel minder.
Het is aan de FOM om die populariteit op peil te houden.
En als straks blijkt dat in 2026 de rondetijden veel lager zijn, dan is F1 dus niet meer "het hoogtepunt". Althans, het is dan minder geworden. Het kost tijd om dat te accepteren, maar dat levert denk ik wel een deuk op in populariteit.

(edit)

Coureurs (en teams) zullen daar ook niet blij mee zijn, die willen zoveel mogelijk volle bak rijden en niet maar voor de helft van een recht stuk.
Daarom snap ik altijd wel de commotie rondom nieuwe regelementen. Als ze nu weten dat bepaalde dingen niet gaan werken, kan er nog wat aan veranderd worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Plenkske op 10-07-2023 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:16
himlims_ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:49:
[...]
maar goed, EV is heilig hier op tweakers - daar kan/mag je niets negatiefs over zeggen, want minnetjes regen (frontpage).

Voor mij is het direct over en uit, zonder dit gedreun en inspelen op alle zintuigen. Formule-Electrisch vind ik echt geen fuck aan. Zou dat eerder als een straf ervaren om daarheen te moeten. Fucking dyson stofzuigers on steroids :(
Nee hoor, ik rij zelf een EV maar ik vind ook niet dat Formule 1 over moet stappen naar EV. Maar je kan denk ik wel beter vertellen zonder te schelden, als je op deze manier reageren dan snap ik dat je minnetjes krijgt.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:53
Bvanham schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:23:
Waarom moet elk stadsautotje minimaal 100 PK hebben tegenwoordig.
Omdat die krengen ook steeds zwaarder geworden zijn. Vroeger kon je prima met 60 pk toe maar toen waren kleine auto's ook een stuk lichter.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
vliegnerd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:10:
[...]

"Lift and coast" is echt in elke race, bij elke rijder een ding. (Nou ja, misschien in Monaco niet).
Alleen ging het niet over lift & coast. Bij lift & coast laten ze max 50 meter of zo voor het rempunt het gaspedaal (gedeeltelijk) los.
De situatie die Verstappen voor 2026 aanhaalde is dat ze op Monza op start finish 500 meter (10x zo vroeg dus) al moeten terugschakelen/afremmen.

Die max 50 meter zul je wel zien als je er op let waar iedereen "remt", dat de een bv veel eerder decelereerd dan de ander. Maar die 500 meter zul je zeer waarschijnlijk geen getraind oog voor nodig hebben om dat te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 00:01
Bvanham schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:23:
Sowieso is die PK wedloop naar personenauto's helemaal verkeerd gelopen. Waarom moet elk stadsautotje minimaal 100 PK hebben tegenwoordig. Waarom wordt een milieubewuste EV gepositioneeerd als een auto met 0-100 van 4 seconden, dat is een sport-prestatie wat niet past in een Milieubewuste presentatie. Ergo, EV is enkel populair voor zakelijke rijders vanwege de bijtelling en belastingen. Dit veranderd straks wel weer.

Maar terug naar de auto's. Liever minder Electriek en een motor die op bio-brandstoffen loopt. Een band die minder lang meegaat en een goede dropoff heeft en weer meer pitstops. Dat houdt het spel leuk
De meeste elektrische auto's doen geen 0-100 in 4 seconden, maar zijn gewoon normaal kwa optrekken. Tesla is geen milieubewuste auto, maar een goedkope supercar O-)

En ik heb jaren een Chevrolet Spark gereden met 65PK. Prima ín de stad, maar invoegen op de snelweg met 100km/u red je niet... Niet genoeg power om snel genoeg op 100km/u te komen. En dan hebben we hier gelukkig nog lange invoegstroken, en niet zoals in Duitsland :+

De Dacia Sandero met 90PK rijd een stuk fijner. Ook als is de Chevy een 1.0 motor en de Dacia een 0.9 O-)

Het hele verhaal over de half-electrische auto voor 2026 is vooral berust op de huidige auto en de huidige accu. Maar de nieuwe accu's zijn tot véél meer vermogen in staat. De regeneratie van de huidige auto's is gecapped in de regels, want ze kunnen sneller regenereren maar om het gelijk te houden mag dat niet.

Stop de Formula-E regeneratietechnieken er in en je hebt misschien geen lift en coast meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bvanham
Ik heb ook nog een opel kadett met net 40 pk. Zelfs daarmee kan ik netjes invoegen. Kwestie van kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

-tom-562

Oliesjeik

Bvanham schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:53:
Ik heb ook nog een opel kadett met net 40 pk. Zelfs daarmee kan ik netjes invoegen. Kwestie van kijken
Ja, en toeren maken. Maar een hoop mensen lijken bang te zijn voor alles voorbij de 2500 toeren.. Mijn eerste auto was een Daihatsu Cuore 850cc 3-cilinder met 42 pk ofzo. Ook daarmee kan je gewoon prima invoegen hoor, gewoon jagen met dat hok (je hebt ook voor de rode cijfers op je toerenteller betaald...).

Ik zou overigens graag zien dat het hele hybride gebeuren juist kleiner wordt, zoals je IRL ook hebt. En ze juist zich wat meer gaan focussen op actieve aero, juist omdat je daar op straat ook nog wat aan hebt en dat niet eens zo extreem complex hoeft te zijn (in het geval van een straat auto)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F0rLx1XagAErgpf?format=jpg&name=medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Al zou die als enige andersom rijden, wint ie nog :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JEightyFive
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-09 13:05
Er worden nogal wat statistieken bijgehouden he _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:10
Statistieken bijhouden om statistieken bij te houden dit.. :X

In hetzelfde kader: zijn er statistieken te vinden hoeveel pylonen Max al voorbij is gereden, en hoeveel van die pylonen oranje met witte strapen zijn en hoeveel wit met oranje strepen. :+

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Zijn er ook statistieken met als ranking het aantal gestegen plekken in een race ten opzichte van het eindresultaat van de kwalificatie? Perez zal dan wel bovenaan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
kraanwagen schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:08:
Zijn er ook statistieken met als ranking het aantal gestegen plekken in een race ten opzichte van het eindresultaat van de kwalificatie? Perez zal dan wel bovenaan staan.
zoiets?
basvn in "[F1] Seizoen 2023"

is wel met wat oudere data

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
kraanwagen schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:08:
Je wil eigenlijk dit: https://www.statsf1.com/e...s/pilote/divers/gain.aspx
Maar dan niet per race, maar een totaal som aller tijden ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
-tom-562 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:06:
Ik zou overigens graag zien dat het hele hybride gebeuren juist kleiner wordt, zoals je IRL ook hebt. En ze juist zich wat meer gaan focussen op actieve aero, juist omdat je daar op straat ook nog wat aan hebt en dat niet eens zo extreem complex hoeft te zijn (in het geval van een straat auto)
Ook actieve aero zou in de 2026 regels zitten. Juist om dus ook weer het gebrek aan vermogen te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Plenkske schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:17:

Ik reageer vooral op de dikgedrukte zinnen.
Volgens mij is op dit moment F1 populairder dan ooit. Mede hierdoor zijn er heel vaak geruchten over nieuwe teams die interesse hebben. Dat geld is er dus blijkbaar wel. En het publiek is er ook.

2026 is al over 2,5 jaar. Tegen die tijd is F1 nog steeds vrijwel net zo populair als nu, dat wordt niet zo snel minder.
Het is aan de FOM om die populariteit op peil te houden.
De populariteit op peil houden is IMHO precies wat FOM aan het doen is.
Ik maak me inderdaad niet zo'n zorgen over 2.5 jaar maar wel over de periode daarna, we zullen toch wel weer een jaar of vijf met dat regelement moeten doen. Dan zitten we in/na 2030 en ik verwacht dat de verbrandingsmotor dan sociaal gezien aardig in de ban zit. Een aantal landen is van plan om benzineauto's dan te verbieden. Milieu wordt steeds belangrijker gevonden en als modern bedrijf zul je mee moeten bewegen om relevant te blijven. Wat F1 (en de sponsoren) zeker niet wil is dat F1 een sport voor oude mensen wordt.

Op dit moment is er inderdaad heel veel geld en dat maakt heel veel mogelijk. Maar uiteindelijk willen die fabrikanten wel auto's verkopen en de andere sponsoren doen het ook niet voor de leuk. Als de maatschappij zich tegen benzine keert zou het snel gedaan kunnen zijn met het goede image van F1. Niemand weet wat de toekomst brengt maar het zou dom zijn om er geen rekening mee te houden.

Het gaat dan niet om de hardcore fans en de diehard racers. Die blijven wel en de gevestigde orde is (net als overal) vrij conservatief. Die zijn blij met hoe de sport nu is want anders waren ze niet zo'n groot fan. Maar je hoeft er ook weinig rekening mee te houden want het is maar een vrij kleine groep en de grootste fans blijven toch wel want die hebben hun identiteit verbonden met F1.
In tegenstelling tot de grote massa die af en toe oppervlakkig naar F1 kijkt maar ook zo weer wegloopt naar het volgende glimmertje. Die grote massa heeft wel heel veel geld te besteden. Die moet je te vriend houden als je geld wil verdienen als F1 sponsor.

Nu is er geld, aandacht en een zekere vrijheid om dingen te veranderen. Zolang er veel geld verdient wordt zijn mensen vriendelijk en behulpzaam. Mocht de populariteit van F1 instorten dan zal het veel lastiger worden om nog te vernieuwen.
En als straks blijkt dat in 2026 de rondetijden veel lager zijn, dan is F1 dus niet meer "het hoogtepunt". Althans, het is dan minder geworden. Het kost tijd om dat te accepteren, maar dat levert denk ik wel een deuk op in populariteit.
Het zit natuurlijk heel erg tussen de oren dat F1 de snelste moet zijn, maar goed, dat hoort bij het imago en de show. Vergelijken met voorgaande jaren is niet zo'n probleem, zolang er maar geen andere serie is waar ze structureel harder rijden. Maar uiteindelijk is het een keuze wat we belangrijk vinden voor de sport en wat niet. De snelste zijn vind ik belangrijk als deel van de insteek van de sport maar uiteindelijk kan niemand het verschil niet zien tussen 229km/h en 231 km/h.

Eerlijk gezegd, Indycar is misschien stiekem nu al sneller, afhankelijk van de omstandigheden en hoe/wat je precies meet. Ik heb nog nooit van iemand gehoord die om die reden overstapt.

Maar F1 wil op alle punten de beste zijn dus dan hoort het er ook bij dat je streeft naar de hoogste snelheid. De exacte snelheid doet me niet zo veel, het streven naar de beste zijn wel.
Coureurs (en teams) zullen daar ook niet blij mee zijn, die willen zoveel mogelijk volle bak rijden en niet maar voor de helft van een recht stuk.
Ik verwacht dat de soep niet zo heet gegeten zal worden als die nu wordt opgediend. Teams die verklaren dat de toekomstige regels volkomen onwerkbaar zijn en de sport kapot gaan maken zijn ook van alle tijden.

Voor mij speelt ook nog mee dat ik momenteel redelijk wat vertrouwen heb in de regelementen van FIA. De 2022 auto's zijn een stuk beter in volgen en dicht op elkaar racen. Ze lijken te weten wat ze doen. Waarschijnlijk omdat ze nu zelf een researchafdeling hebben in plaats van puur op de mening van de tames te vertrouwen. Daarom geef ik ze ook voor 2026 het voordeel van de twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

RobertMe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:29:
Alleen ging het niet over lift & coast. Bij lift & coast laten ze max 50 meter of zo voor het rempunt het gaspedaal (gedeeltelijk) los.
De situatie die Verstappen voor 2026 aanhaalde is dat ze op Monza op start finish 500 meter (10x zo vroeg dus) al moeten terugschakelen/afremmen.

Die max 50 meter zul je wel zien als je er op let waar iedereen "remt", dat de een bv veel eerder decelereerd dan de ander. Maar die 500 meter zul je zeer waarschijnlijk geen getraind oog voor nodig hebben om dat te zien.
Je begrijpt vast dat ik hoop dat je volkomen ongelijk hebt (dat hoop je zelf denk ik ook :) ).
Het geeft mij hoop dat we het hier moeten hebben over het bestaan van lift & coast.
Het is subtiel genoeg dat je de meesten het niet eens zien.

Als het echt zo is dat ze 500m voor de bocht terug moeten schakelen dan zou dat inderdaad erg teleurstellend zijn maar ik geloof het gewoon niet. Ik ga er van uit dat alles wat ze er nu over zeggen vooral is om invloed uit te oefenen op de nieuwe regels en dus met een flinke korrel zout genomen moet worden.

Zelfs als het nu 500 meter is dan ga ik er van uit dat het over 2 jaar een stuk minder is. Komt bij dat Monza ook wel een beetje een speciale baan is en heel veel lange rechte stukken heeft en nauwelijks langzame stukken om op te laden. Dat betekent dus wel dat op alle andere banen minder erg zal zijn.

Als het nou echt niet gaat op Monza dan zijn er nog genoeg andere mooie circuits die staan te dringen om een plek op de kalender. Ik zou het jammer vinden want Monza is een echte klassieker maar heel spannend is die baan nu ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RobertMe schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Ook actieve aero zou in de 2026 regels zitten. Juist om dus ook weer het gebrek aan vermogen te compenseren.
Een windmolen bovenop om de batterij op te laden? :+

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TinusXIII
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22:37
YakuzA schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:04:
[...]

Een windmolen bovenop om de batterij op te laden? :+
Afbeeldingslocatie: https://racer.com/wp-content/uploads/sites/85/2021/11/78swe28.jpg

Zoiets naar dan aan de voorzijde? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Ik maak me inderdaad niet zo'n zorgen over 2.5 jaar maar wel over de periode daarna, we zullen toch wel weer een jaar of vijf met dat regelement moeten doen. Dan zitten we in/na 2030 en ik verwacht dat de verbrandingsmotor dan sociaal gezien aardig in de ban zit. Een aantal landen is van plan om benzineauto's dan te verbieden. Milieu wordt steeds belangrijker gevonden en als modern bedrijf zul je mee moeten bewegen om relevant te blijven. Wat F1 (en de sponsoren) zeker niet wil is dat F1 een sport voor oude mensen wordt.

Op dit moment is er inderdaad heel veel geld en dat maakt heel veel mogelijk. Maar uiteindelijk willen die fabrikanten wel auto's verkopen en de andere sponsoren doen het ook niet voor de leuk. Als de maatschappij zich tegen benzine keert zou het snel gedaan kunnen zijn met het goede image van F1. Niemand weet wat de toekomst brengt maar het zou dom zijn om er geen rekening mee te houden.
Niemand weet wat de toekomst brengt inderdaad. Jij verwacht een afkeer tegen benzine tegen 2030. Die afkeer kan er alleen komen als een alternatief betaalbaar wordt voor de maatschappij. Dat moet nog blijken. Nu is dat nog niet in ieder geval.

Al met al is het nog veel speculatie. Ook over de uitwerking van de nieuwe regels. We zullen zien wat het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
TinusXIII schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:20:
[...]

[Afbeelding]

Zoiets naar dan aan de voorzijde? :+
Geneert wel gigantisch veel drag. Dat is immers het hele idee van een (wind)molen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:11
Dan zitten we in/na 2030 en ik verwacht dat de verbrandingsmotor dan sociaal gezien aardig in de ban zit. Een aantal landen is van plan om benzineauto's dan te verbieden. Milieu wordt steeds belangrijker gevonden en als modern bedrijf zul je mee moeten bewegen om relevant te blijven. Wat F1 (en de sponsoren) zeker niet wil is dat F1 een sport voor oude mensen wordt.
De uitstoot van de daadwerkelijke auto's is ook met de huidige motoren nog geen 1% van hetgeen de F1 uitstoot zelf, data is weliswaar van 2019 (kon recenter zo snel niet vinden) maar kan me niet voorstellen dat 2023 veel anders gaat zijn. En hier moet alle uitstoot van 100duizenden toeschouwers dus nog bij komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LibkDpSS1XMqyHosmJ7YZYBYn9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YP0YVIGkYjjcJ3Gz1Kc6x79V.png?f=fotoalbum_large

Ja, het milieu is enorm belangrijk en iedere procent helpt, maar we moeten ons ook niet voor de gek houden dat het type motor waarmee de F1 auto's daadwerkelijk rondrijden in het grote plaatje uitmaakt. Eén race minder per jaar bespaart al veel meer CO2 dan het verschil tussen de huidige motoren en een hypothetisch 100% elektrisch auto >:)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 22:55
!mark schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:43:
[...]
Eén race minder per jaar bespaart al veel meer CO2 dan het verschil tussen de huidige motoren meest vervuilende motoren ooit gefabriceerd en een hypothetisch 100% elektrisch auto >:)
FTFY

Eén van de presentatoren van Viaplay zei het dit weekend heel treffend: leuk al dat gedoe met kostenbesparing en de milieu-impact, maar organiseer dan gewoon niet zoveel races.

Men doet volop aan greenwashing door kruimeltjes als de bandenwarmers af te schaffen, of überhaupt de onbeschoft kostbare huidige motoren met technologie waar je aan de consumentenzijde helemaal niets hebt. De ontwikkeling van al die motoren zal honderden miljoenen, zo niet meer dan een miljard hebben gekost. Met alle navenante milieuschade bij de ontwikkeling van dien. Maar hey, ze verbruiken wel een paar liter minder d:)b.

En ondertussen worden er wel tig extra races georganiseerd op (met veel milieuschade) nieuw aangelegde banen (terwijl oude reeds aanwezige banen meer en meer verlaten worden) waar het hele circus met ik weet niet hoeveel Jumbo's en privévliegtuigen naartoe wordt gesleept.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:15

Marc H

- - Is wakker - -

alexbl69 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:08:
[...]

FTFY

Eén van de presentatoren van Viaplay zei het dit weekend heel treffend: leuk al dat gedoe met kostenbesparing en de milieu-impact, maar organiseer dan gewoon niet zoveel races.

Men doet volop aan greenwashing door kruimeltjes als de bandenwarmers af te schaffen, of überhaupt de onbeschoft kostbare huidige motoren met technologie waar je aan de consumentenzijde helemaal niets hebt. De ontwikkeling van al die motoren zal honderden miljoenen, zo niet meer dan een miljard hebben gekost. Met alle navenante milieuschade bij de ontwikkeling van dien. Maar hey, ze verbruiken wel een paar liter minder d:)b.

En ondertussen worden er wel tig extra races georganiseerd op (met veel milieuschade) nieuw aangelegde banen (terwijl oude reeds aanwezige banen meer en meer verlaten worden) waar het hele circus met ik weet niet hoeveel Jumbo's en privévliegtuigen naartoe wordt gesleept.
Het zou al een hele hoop schelen als ze niet 12 keer naar een ander werelddeel vlogen voor de volgende wedstrijd, maar de regio's verzamelen. Het is bijvoorbeeld grote kolder om van Spanje naar Canada te gaan om daarna weer over dat grote zwembad naar Oostenrijk te vliegen.

Hierboven stond dat 45 procent van de uitstoot door transport kwam. Als je dan toch zo nodig milieu kritisch wil zijn, lijkt mij dat simpel scoren.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:49
Marc H schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:53:
[...]

Het zou al een hele hoop schelen als ze niet 12 keer naar een ander werelddeel vlogen voor de volgende wedstrijd, maar de regio's verzamelen. Het is bijvoorbeeld grote kolder om van Spanje naar Canada te gaan om daarna weer over dat grote zwembad naar Oostenrijk te vliegen.
Het grote probleem is dat Canada & Miami redelijk vast staan qua tijd in het jaar.

In Miami is het buiten de huidige periode te vaak kans op veel regen/onweer/windstoten (ik ben zelf ook een NASCAR fan, en zeker als ze in Florida/North Carolina rijden is het niet echt leuk qua weer ... Daytona Coke 400 in eind juli bijv).
En in Canada is het te koud als het wordt gegroepeerd met de andere Amerika-races.

Dus daar zie ik helaas niet veel mogelijkheden tot verschuivingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:20

SomerenV

It's something!

Ryur schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:25:
[...]
En in Canada is het te koud als het wordt gegroepeerd met de andere Amerika-races.
Spikes eronder. Ik zie potentie voor nóg meer actie in de koningsklasse :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De uitstoot van de daadwerkelijke auto's is ook met de huidige motoren nog geen 1% van hetgeen de F1 uitstoot zelf, data is weliswaar van 2019 (kon recenter zo snel niet vinden) maar kan me niet voorstellen dat 2023 veel anders gaat zijn. En hier moet alle uitstoot van 100duizenden toeschouwers dus nog bij komen.
Dat is een stroman, er is niemand die zegt dat de uitstoot van die 20 F1 auto's het grote probleem is.
Zelfs de totale uitstoot van F1 inclusief alle fans is wereldwijd gezien niet zo heel interessant.
De hele autoindustrie als geheel is echter een ander verhaal, daar is echt een hoop werk te verzetten. F1 is één van de manieren waarop ze dat doen. Of dat nu echte vooruitgang is of alleen show maakt voor de sponsoren weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Plenkske schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:31:

Niemand weet wat de toekomst brengt inderdaad. Jij verwacht een afkeer tegen benzine tegen 2030. Die afkeer kan er alleen komen als een alternatief betaalbaar wordt voor de maatschappij. Dat moet nog blijken. Nu is dat nog niet in ieder geval.
Afkeer/voorkeur is iets anders dan gebruik. De meesten van ons kunnen geen Ferrari of Mercedes AMG betalen, maar we zouden er best een willen. Kleren gemaakt met slavernij willen we allemaal niet, toch dragen de meesten van ons ze.

Benzine heeft bij bepaalde mensen altijd al een slecht imago en ik zie dat niet snel beter worden, eerder slechter.

We willen zo'n Ferrari of Mercedes niet alleen omdat het ding zo hard gaat maar ook vanwege het uiterlijk, een bepaalde luxe, als statussymbool en nog wat andere redenen. Milieuvriendelijkheid is voor dit soort auto's nog niet belangrijk maar aangezien het in de hele maatschappij een steeds groter onderwerp is kun je er maar beter rekening mee houden dat auto's daar ook mee te maken krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voor mij speelt ook nog mee dat ik momenteel redelijk wat vertrouwen heb in de regelementen van FIA. De 2022 auto's zijn een stuk beter in volgen en dicht op elkaar racen. Ze lijken te weten wat ze doen.
Alleen is dat volgen in 2023 juist weer minder geworden omdat de auto's steeds meer downforce krijgen...
Toch erkent ook de Mexicaanse winnaar van de Azerbeidzjaanse GP dat inhalen anno 2023 lastiger is dan vorig jaar, doordat de teams afgelopen winter meer downforce hebben gevonden voor hun auto's. "Het is dit jaar zeker iets lastiger geworden. Deze auto's genereren iets meer downforce en door die extra downforce heeft de auto erachter iets meer moeite om te volgen. Naar mijn mening was het dus geen goed besluit om de DRS-zone in Baku te verkorten, want het is op zichzelf al lastiger om in te halen dan vorig jaar. Dit is dus iets wat we moeten bespreken", vertelde Perez in Baku.

Teamgenoot Verstappen sloot zich aan bij de bevindingen van Perez en deed er zelfs een schepje bovenop door de verwachting uit te spreken dat de situatie in de komende tijd eerder slechter dan beter wordt. "Hoe meer downforce we genereren - en de hoeveelheid neemt ieder jaar toe - hoe lastiger het wordt om in te halen als je niets aan de regels doet", aldus de regerend tweevoudig wereldkampioen.

https://nl.motorsport.com...nog-lastiger-f1/10464659/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

warp schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:24:
Alleen is dat volgen in 2023 juist weer minder geworden omdat de auto's steeds meer downforce krijgen...
Dat klopt, de teams doen er ieder jaar alles aan om zoveel mogelijk om de regels heen te werken. Dat de teams nieuwe manieren bedenken om de regels te ontwijken hoort er bij. Echt voorkomen gaat niet zolang de teams hun eigen auto's mogen ontwerpen. Daarom moet FIA de regels iedere paar jaar aanpassen, dat is al heel lang zo. In mijn ogen hebben ze dat deze ronde heel goed gedaan.

PS. Het probleem is natuurlijk niet echt dat er meer downforce is maar dat de auto's de lucht achter zich verstoren en daar heel gevoelig voor zijn. Het is wel zo dat auto's met meer downforce er typisch meer last van hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 11-07-2023 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amos_x
[...]
Als de maatschappij zich tegen benzine keert
*knip*

Ranten heeft niets meer te maken met een constructieve discussie.

[ Voor 58% gewijzigd door tweakduke op 11-07-2023 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Dat klopt, de teams doen er ieder jaar alles aan om zoveel mogelijk om de regels heen te werken. Dat de teams nieuwe manieren bedenken om de regels te ontwijken hoort er bij. Echt voorkomen gaat niet zolang de teams hun eigen auto's mogen ontwerpen. Daarom moet FIA de regels iedere paar jaar aanpassen, dat is al heel lang zo. In mijn ogen hebben ze dat deze ronde heel goed gedaan.

PS. Het probleem is natuurlijk niet echt dat er meer downforce is maar dat de auto's de lucht achter zich verstoren en daar heel gevoelig voor zijn. Het is wel zo dat auto's met meer downforce er typisch meer last van hebben.
Het slechter kunnen volgen heeft niets te maken met om de regels heen werken. Dit kun je op het conto van de Mercedes lobby schrijven. Oftewel: de verhoogde vloer randen en andere wijzigingen i.v.m. porpoising. De aanpassingen die de FIA vervolgens in de regels heeft doorgevoerd is vele malen schadelijker geweest dan de gewone doorontwikkeling waarbij er hier en daar eens een slot gap in de vloer wordt toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
*knip*
Quote & reactie verwijderd.

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 11-07-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

iemand ergens iets 'officieels' gezien? of is onderstaande een boel rook en gebakken lucht?

daniel vervangt de vries na zomerstop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
himlims_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:30:
iemand ergens iets 'officieels' gezien? of is onderstaande een boel rook en gebakken lucht?

Ralf Schumacher is aan het vertellen dat RIC er klaar voor is.
daar is volgens mij alles op gebaseerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F0vv3ZfWcAQ8p76?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F0vv3ZoWYAAeB95?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F0vv3ZfWcAEMimL?format=jpg&name=large

RIC is klaar voor de bandentest op Silverstone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

*knip*
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 94% gewijzigd door tweakduke op 11-07-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 18:12

AvK

Ready Set Go

himlims_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:30:

Niks officieels kunnen vinden maar het staat inderdaad op elke F1 site / en clickbait forums.

Evenals dat Norris in beeld is bij RB.

Komen spannende tijden aan.... :P

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
AvK schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:03:
Evenals dan Norris in beeld is bij RB.
Een team dat Norris niet in beeld zou hebben neemt zichzelf ook niet serieus IMO. Norris is gewoon een goede coureur. Volgens mij heeft Red Bull zelfs een aantal jaren terug al aangegeven dat ze het "jammer" vonden dat Norris onder McLaren is ingestroomd (en bv Red Bull hem niet had opgepikt als junior / in hun programma voordat McLaren hem in hun programma vastlegde).

En een Mercedes & Ferrari zullen naar mijn idee toch ook wel interesse in Norris "mogen" hebben. Al is het maar om een plan achter de hand te hebben als een rijder ineens vertrekt. En bij de andere teams verwacht ik dat Norris om en nabij net zo goed als niet veel beter is dan de lineup die ze nu hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Norris gaat echt niet weg bij McLaren, hij zo'n beetje getrouwd met Zack Brown. Nu McLaren opeens in de lift zit gaat hij al helemaal niet weg.

De Vries vervangen door Ricciardo vind ik meer waarschijnlijk maar geloof ik ook niet. Dan moeten ze wel heel veel vertrouwen hebben dat hij weer in vorm is. Eerlijk gezegd denk ik dat er van het zelfvertrouwen van Riccirardo niet veel overblijft na een paar rondjes met de AT want die auto lijkt dit jaar nogal zwak. Tsunoda bakt er ook niks van. In vergelijking daarmee doet De Vries het niet heel slecht. De Vries is af en toe sneller dan Tsunoda. Niet heel vaak hoor en Tsunoda heeft twee keer een punt gescored maar je kan ook zeggen dat deze rookie slechts twee punten achter staat op zijn ervaren teamgenoot...

Ik vind het moeilijk om Tsunoda en De Vries met Ricciardo te vergelijken maar ik geloof niet Ricciardo het echt heel veel beter zou doen met deze auto. Hij zal ook weer ingewerkt moeten worden en dat kost ook weer tijd. Van de andere kant heeft AT ook niet veel te verliezen zolang De Vries nog 0 punten heeft. Als er dan toch iemand ingewerkt moet worden dan beter halverwege een verloren seizoen dan aan het begin van het volgende seizoen.
Nog steeds weet ik niet of Ricciardo dan mijn voorkeur zou hebben of een van RB junioren. De kans dat Ricciardo tegenvalt in vergelijking met z'n tijd bij RBR is te groot.

Als ze dapper zijn wisselen ze De Vries met Verstappen. Mooie kans voor beide heren om te laten zien hoe goed ze echt zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:20:
Norris gaat echt niet weg bij McLaren, hij zo'n beetje getrouwd met Zack Brown. Nu McLaren opeens in de lift zit gaat hij al helemaal niet weg.

De Vries vervangen door Ricciardo vind ik meer waarschijnlijk maar geloof ik ook niet. Dan moeten ze wel heel veel vetrouwen hebben dat hij weer in vorm is. Eerlijk gezegd denk ik dat er van dat vertrouwen niet veel overblijft na een paar rondjes met de AT want die auto lijkt dit jaar nogal zwak. Tsunoda bakt er ook niks van en De Vries is af en toe sneller dan Tsunoda. Niet heel vaak hoor en Tsunoda heeft twee keer een punt gescored maar je kan ook zeggen dat deze rookie slechts twee punten achter staat op zijn ervaren teamgenoot...

Ik vind het moeilijk om Tsunoda en De Vries met Ricciardo te vergelijken maar ik geloof niet Ricciardo het echt heel veel beter zou doen met deze auto. Hij zal ook weer ingewerkt moeten worden en dat kost ook weer tijd. Van de andere kant heeft AT ook niet veel te verliezen zolang De Vries nog 0 punten heeft. Als er dan toch iemand ingewerkt moet worden dan beter halverwege een verloren seizoen dan aan het begin van het volgende seizoen.
Nog steeds weet ik niet of Ricciardo dan mijn voorkeur zou hebben of een van RB junioren. De kans dat Ricciardo tegenvalt in vergelijking met z'n tijd bij RBR is te groot.

Als ze dapper zijn wisselen ze De Vries met Verstappen. Mooie kans voor beide heren om te laten zien hoe goed ze echt zijn. ;)
1 Zwaluw maakt nog geen zomer, eerst maar eens zien of McLaren daadwerkelijk de weg naar boven heeft gevonden. Andere teams dachten ook dat ze de weg naar boven gevonden hadden, om een race later net zo hard weer naar beneden te vallen. Norris heeft laten zien gewoon een goede coureur te zijn en als je dan toch iemand naast Max moet neerzetten, is dat denk ik best wel een goede keus. Max en Lando zijn buddies, Lando schat ik als een betere coureur dan Perez in. En we weten dat contracten in de F1 net zoveel waard zijn als het papier waarop ze geschreven zijn. Als Lando wat wil met zijn F1 carriere en je kan instappen bij het team to beat momenteel, dan ben je eigenlijk gek als je niet toehapt. Tenzij je de concurrentie met Max niet aandurft.

De Vries is mij persoonlijk heel erg tegengevallen. Ja, de Alpha Tauri is een draak van een auto, maar dan moet je in ieder geval zorgen dat je je teammaat met regelmaat verslaat en dat doet hij ook niet. Die grote mond die hij had richting Max, toen hij nog over Toto zijn schouder meekeek, is in ieder heel ver weg. Dat je misschien nog een paar races moet wennen ok, maar na 10 races moet je toch echt wel een keer laten zien wat je waard bent en dat ontbreekt aan alle kanten. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De Vries is twee races sneller geweest van Tsunoda. Twee daar van waren vrij recent, er lijkt dus vooruitgang in te zitten. Ik denk dat we de eerste races als leertijd mogen zien. Als je alleen naar de laatste vijf races kijkt dan was De Vries twee keer sneller dan Tsunoda. De Vries heeft ook een paar keer flink pech gehad.

Het is nog steeds niet heel indrukkend ofzo, maar volgens mij is er nog geen reden om De Vries onmiddellijk te vervangen.

Logan Sargeant in z'n Williams bakt er ook niet veel van terwijl Albon het wel echt goed doet. Nou ja, voor zover je 11 punten "goed" wil noemen.

[ Voor 14% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 11-07-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 18:12

AvK

Ready Set Go

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:42:
De Vries is twee races sneller geweest van Tsunoda. Twee daar van waren vrij recent, er lijkt dus vooruitgang in te zitten. Ik denk dat we de eerste races als leertijd mogen zien. Als je alleen naar de laatste vijf races kijkt dan was De Vries twee keer sneller dan Tsunoda. De Vries heeft ook een paar keer flink pech gehad.

Het is nog steeds niet heel indrukkend ofzo, maar volgens mij is er nog geen reden om De Vries onmiddellijk te vervangen.

Logan Sargeant in z'n Williams bakt er ook niet veel van terwijl Albon het wel echt goed doet. Nou ja, voor zover je 11 punten "goed" wil noemen.
En Tsunoda had ook bijna twee jaar nodig om 'op snelheid te komen'.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:41
1 ding is zeker, Colton Herta zal enorm blij zijn geweest dat hij zijn superlicentie niet kreeg.

[ Voor 11% gewijzigd door jan390 op 11-07-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:42:

Is De Vries sneller dan Tsunoda of is De Vries sneller / eerder over de finish gekomen? Als een coureur pech heeft en bv met een extra pitstop voor neuswissel achter zijn teamgenoot finisht betekent dat nog niet dat die ander sneller is.

En De Vries staat maar 2 punten achter Tsunoda. Typisch scorebord journalistiek. Tsunoda is in de eerste races zeer regelmatig 11e geworden, dus 0 punten. Zou je alle 20 coureurs punten geven (dus P1 krijgt er 20 en P20 1) zou dat gat dus waarschijnlijk een stuk groter zijn.
Oftewel: je kunt wel zeggen dat de auto slecht is (en er geen punten mee te behalen zijn), maar dan vervolgens puur naar de punten kijken om te zeggen dat De Vries niet eens (zoveel) slechter is is dan nogal apart. Vergelijk ze dan ook op finish positie of nog beter race pace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

RobertMe schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:11:
[...]

Is De Vries sneller dan Tsunoda of is De Vries sneller / eerder over de finish gekomen? Als een coureur pech heeft en bv met een extra pitstop voor neuswissel achter zijn teamgenoot finisht betekent dat nog niet dat die ander sneller is.

En De Vries staat maar 2 punten achter Tsunoda. Typisch scorebord journalistiek. Tsunoda is in de eerste races zeer regelmatig 11e geworden, dus 0 punten. Zou je alle 20 coureurs punten geven (dus P1 krijgt er 20 en P20 1) zou dat gat dus waarschijnlijk een stuk groter zijn.
Oftewel: je kunt wel zeggen dat de auto slecht is (en er geen punten mee te behalen zijn), maar dan vervolgens puur naar de punten kijken om te zeggen dat De Vries niet eens (zoveel) slechter is is dan nogal apart. Vergelijk ze dan ook op finish positie of nog beter race pace.
Je zou ze dan moeten vergelijken op basis van kwalificatie, finish positie, race pace, maar ook race craft. Je kan iedere race als 8ste kwalificeren, maar als je bij elke start de neus van je auto kapot rijdt en daarmee je hele race in het putje flikkert, dan schiet je daar niets mee op. Ook al heb je dan misschien een betere pace (minder verkeer) , maar dat heeft weinig zin als je 30-40 seconden moet goedmaken voor een extra stop en neus wissel. Juist van een meervoudig FE winnaar zou je verwachten dat die minder bij incidenten betrokken is, omdat je daar veel minder ruimte hebt, maar daar blinkt die ook niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat is precies mijn punt, maar dan in het voordeel van De Vries die veel pech heeft gehad.
En De Vries staat maar 2 punten achter Tsunoda. Typisch scorebord journalistiek.
Bedankt voor het inkoppen.
Tsunoda is in de eerste races zeer regelmatig 11e geworden, dus 0 punten. Zou je alle 20 coureurs punten geven (dus P1 krijgt er 20 en P20 1) zou dat gat dus waarschijnlijk een stuk groter zijn.
Silverstone: 1 seconde verschil
Oostenrijk: De Vries sneller dan Tsunda (2 plekken verschil).
Canada: 4 plekken verschil (tijd heb ik niet bij de hand, in ieder geval minder dan 1 lap)
Spanje: 2 plekken verschil (tijd heb ik niet bij de hand, in ieder geval minder dan 1 lap)
Monaco: De Vries sneller dan Tsundoa (4 plekken verschil)

De eerste races was het verschil groter maar wat verwacht je ook anders van een rookie.
Ik blijf bij mijn standpunt dat het verschil niet heel groot is en dat De Vries beter lijkt te worden (of minder pech heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Als je zo kijkt zou Tsunoda een stuk hoger staan en Nyck boven Logan (sprintraces niet meegeteld).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 15:48

sjaool

Every life should have 9 cats

[...]

[Afbeelding]

Ja, het milieu is enorm belangrijk en iedere procent helpt, maar we moeten ons ook niet voor de gek houden dat het type motor waarmee de F1 auto's daadwerkelijk rondrijden in het grote plaatje uitmaakt. Eén race minder per jaar bespaart al veel meer CO2 dan het verschil tussen de huidige motoren en een hypothetisch 100% elektrisch auto >:)
Volgend jaar zal het wel kelderen met races geconcentreerder ingepland per werelddeel.

Eigenlijk wordt ik alleen maar kriegel van dit soort gezever. Maar dat is mijn ding. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Filmpje van Ricciardo in actie... spinning 'round 'round... ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basvn
warp schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:22:
[Twitter]
Filmpje van Ricciardo in actie... spinning 'round 'round... ;)
voor de mensen zonder twitter

https://streamable.com/l7tu3t

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 14:29
Ricciardo doet het blijkbaar goed ondanks de spin? want dit zijn de laatste berichten, Nyck de Vries is out...:
[@allardkalff] Breaking: Nyck de Vries out of Alpha Tauri as of ….. now.
After a poor series of Formula 1 races, Nyck de Vries has lost his seat at AlphaTauri, as reported by Allard Kalff, who is very close to the De Vries family. Allegedly, Red Bull made the decision following the disappointing British Grand Prix, where De Vries finished behind teammate Yuki Tsunoda for the ninth time in ten races.

Starting from the Hungarian Grand Prix, there will be a new driver alongside Tsunoda. It is possible that this could be Daniel Ricciardo, the former teammate of Max Verstappen at Red Bull. At the time the initial news about De Vries broke, Ricciardo was reportedly conducting a tire test for Pirelli on behalf of Red Bull. Supposedly, this test is also to determine if Ricciardo is still quick.

[ Voor 74% gewijzigd door talkatoo op 11-07-2023 14:46 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 80 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Ook het bedelen naar het delen naar streams wordt niet toegestaan
Verder is dit een meer serieus gericht topic voor inhoudelijke discussie. Handel daar dan ook naar.

Waar Formule 1 te zien op TV of internet: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 4
Bezoek van een GP-weekend: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij bezoeken?
Formule-E: Formule E - Deel 1
Drive to Survive: [F1] Drive to Survive
Andere racecategorieën: Algemeen race topic Deel 3
Randzaken: [F1] Randzaken

Alle racetopics:
Topicreeks: [F1 2023] Racetopics