"is", tegenwoordig wel, ja. Vroeger was dat niet zo, lijkt me toch? Wat de powerunit betreft was er nooit noodzaak tot 'managen'. Misschien voor mechanische redenen, maar je kon dat vermogen gewoon altijd aanspreken. 19000 rpm, 70 rondjes, en gaan.CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 15:55:
Alles in zo'n auto is een compromis, ook de verdeling tussen topsnelheid en hoe lang je dat kan volhouden.
Ik zag onlangs een video op het F1 youtube channel waar dat inderdaad werd uitgelegd. Ik had me er, behalve wat oppervlakkige kennis, nooit zo in verdiept. En het gaf me toch een vieze nasmaak. Ik heb hier toen ook een reactie nagelaten in die zin, dat ik F1 niet associeer met 'managen' en 'inhouden'.Ze moeten nu ook al voortdurend hun batterij managen. Dat je remt en de motor vol door draait om de batterij op te laden klinkt misschien gek maar dat zit vooral bij ons tussen de oren. Daar maak ik me allemaal niet zo veel zorgen over.
Als bijvoorbeeld een Montoya vroeger een wereldprestatie wou neerzetten door 40 qualy rondjes te draaien, dan kon dat gewoon.
En als gemiddelde toeschouwer voel je dat ergens ook wel in het raceverloop van een moderne race, zonder dat je er echt de vinger kan opleggen. Het lijkt vaak dat het middenveld gewoon op een 'eigen' tempo, en op verschillende 'engine modes' hun rondjes aan het managen zijn, en vooral een race tegen zichzelf rijden, en naar 'projecties' toe rijden voor trackpositie over 30 rondjes, ipv zo hard mogelijk te gaan.
Ipv met het snot in de ogen 100% continu voluit te gaan.
Toen werd me gezegd dat er vroeger ook vaak 'gecoast' werd, en gemanaged... Het viel me gewoon vroeger minder en nu meer op. Nogal klinisch.
Lol. Hoe meer het elektrisch wordt, hoe meer ik afhaak. Vandaar dat ik eerder al vermelde dat ik de huidige regels nog net trek, maar bij de volgende grote stap toch echt afhaak. Voor mij persoonlijk, n=1, is het dus eerder omgekeerd. Namelijk dat F1 geen toekomst heeft als volledig elektrische raceklasse.Waar ik me meer zorgen over maak is hoeveel toekomst F1 nog heeft na 2026 zonder volledig elektrisch te gaan. Dat gaat niet want F-E heeft exclusieve rechten tot 2039. Ik ben nog niet onder de indruk van de synthetische brandstof projecten van F1 (en de rest van de wereld). Ik hoop dat daar een grote doorbraak komt maar ik zie het voorlopig nog niet gebeuren. Dus wat dan? Weer hybride auto's maar dan in 80:20 verhouding? Het voelt nu al bijna ouderwets.
Als ze ooit op het punt komen dat er opgevoerde RC-wagens/stofzuigers rondrijden, dat ze er dan maar mee ophouden. Hoe differentieer je je dan nog tegenover alle andere elektrische race-klassen die er tegen dan al bestaan.
Zelfs in het veld van de particuliere auto's merk je dat er steeds minder onderscheid is, minder karakter, minder unieke eigenschappen en dat alles als dezelfde grote golf cart aanvoelt en rijdt. Dat zal in racing niet anders zijn.