De landelijke Nederlandse politiek 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 62 Laatste
Acties:
  • 262.704 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Van de huisarts mag ik de politiek niet al teveel volgen vanwege mijn bloeddruk, maar weet iemand toevallig hoe het nu zit met Omtzigt? Gaat hij door in de politiek, of zit hij een beetje tussen wal en schip?

Heb al ff wat gezocht, ook binnen dit topic, maar wordt er niet veel wijzer van.

Vond hem wel altijd één van de weinige integere personen die landsbelang hoog in het vaandel had staan.

Verder wil ik nog even respect uitspreken voor onze politici, tegenwoordig is de functie er niet makkelijker op geworden met een compleet leger social media trollen en huiskamer leunstoel adviseurs die alles beter weten en iedere uitspraak / poging tot beleid aangrijpen om je zeer persoonlijk compleet belachelijk te maken.

Ik hoop dat er een capabel en weldenkend persoon bereid is om in de schijnwerpers van minister president te stappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:17:
Van de huisarts mag ik de politiek niet al teveel volgen vanwege mijn bloeddruk, maar weet iemand toevallig hoe het nu zit met Omtzigt? Gaat hij door in de politiek, of zit hij een beetje tussen wal en schip?

To be continued. En er zijn geruchten dat een stel CDA'ers overwegen om het moederschip te verlaten en zich willen aansluiten bij Omtzigt. Wie weet dat Mona Keijzer daar wel weer op duikt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

Joosie200 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:20:
[...]

[Twitter]

To be continued. En er zijn geruchten dat een stel CDA'ers overwegen om het moederschip te verlaten en zich willen aansluiten bij Omtzigt. Wie weet dat Mona Keijzer daar wel weer op duikt bijvoorbeeld.
Tnx! Ik ben benieuwd waar dit heengaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:22
ArgantosNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:20:
Dit was toen ook een linkse term, elke beweging voor gelijke rechten en voor een meer gelijke samenleving is een linkse beweging.
Dat mag je vinden, maar het is natuurlijk goed mogelijk om betere rechten te willen voor je eigen groep, terwijl een andere (bijvoorbeeld Transgenders) je niets kan schelen. Het is Links om die groepen met elkaar te willen verbinden, maar we hoeven niet te doen alsof dat een vanzelfsprekendheid is.
Real schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:39:
Het wordt vrijwel zeker Timmermans.

Groen profiel omdat hij het huidige EU klimaatbeleid uitvoert
Sociaal-democraat met roots uit de periode Wim Kok
Ik zit als linkse stemmer nou niet bepaald op Timmermans te wachten. Staat bekend als een moeilijke man om mee samen te werken, en zijn interesse in Milieu lijkt vooral te zijn ontstaan als manier om het merk Timmermans te promoten, en niet andersom.

Zijn beste eigenschap lijkt te zijn dat hij niet zoals de meeste Nederlanders hoeft terug te vallen op klungelig steenkolenengels in het buitenland. Maar steenkolenengels is inmiddels wel de lingua franca van de EU.

Als je een PvdA'er zoekt met "groene" credentials is Diederik Samsom een veel betere keuze, maar die wil vrijwel zeker niet.

En laten we duidelijk zijn: de kans dat PvdA/GL een premier mag leveren na de komende verkiezingen is astronomisch klein. Ik denk dat er al een wonder moet gebeuren als ze uitgenodigd willen worden voor de coalitie-onderhandelingen. Nederland stemt de afgelopen jaren alleen maar rechtser, en ik zie eigenlijk geen reden waarom die trend zou keren.

De gezamenlijke partij heeft een goede oppositieleider nodig, geen partijbons die alleen wil regeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-05 16:22
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:29:
[...]

Dat mag je vinden, maar het is natuurlijk goed mogelijk om betere rechten te willen voor je eigen groep, terwijl een andere (bijvoorbeeld Transgenders) je niets kan schelen. Het is Links om die groepen met elkaar te willen verbinden, maar we hoeven niet te doen alsof dat een vanzelfsprekendheid is.
Dit is geen geval van mening, dit zijn historische feiten. Het komt uit een antiracisme beweging Wikipedia: Woke dat in een linkse beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
Joosie200 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:34:
[...]

Die heeft al afgezegd
Ook Edith Schippers is niet beschikbaar als kandidaat voor het lijsttrekkerschap van de VVD. Dat bevestigde een woordvoerder van de senaatsfractie van de liberalen aan persbureau ANP na een bericht van de NOS. Schippers is populair in de partij en wordt door sommige VVD'ers als ideale opvolger van Mark Rutte gezien

https://www.businessinsid...-worden-andre-bosman-wel/
CU had ook bij hoog en laag Rutte IV afgewezen. We weten allemaal hoe dat gegaan is...

Ik vind Yesilgoz best goed maar of ze gewicht/kunde van Schippers/Dijkhof heeft? Ik denk het niet. Ik zou het als VVD iig niet wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

[...]

[Twitter]

Dit is inderdaad wat er bekend is. Gisteren bij Renze zat een verslaggever, zij had met Omtzigt gebeld. Hij zou of z’n eigen partij ‘maken’ of er volledig mee stoppen. Dit zou hij bekend maken voor augustus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46
We dreigen iets off-topic te gaan, maar ik hoor dit vaak zeggen - dat opkomen voor de rechten van minderheden een links onderwerp is. Hoewel ik erken dat er een grote overlap is tussen linkse partijen en dit gedachtegoed, denk ik niet dat het een links gedachtegoed is.

Het idee dat minderheden (welke dan ook) dezelfde rechten hebben, of horen te hebben, is in essentie een liberaal gedachtegoed. Egalité, Liberté, Fraternité. Geen van die elementen zonder de anderen. Om op voorhand vrij te zijn moet iedereen gelijk (of in ieder geval gelijkwaardig) zijn, en om dat te beschermen moet er broederschap bestaan.

Partijen die deze grondbeginselen verwerpen bevinden zich op de flanken, maar vooral aan de rechter kant. Vanaf die flank is het inderdaad makkelijk roepen dat de mensen die dit centrale gedachtegoed wél aanhangen links zijn. Tegelijk is de invloed van het Amerikaanse politieke landschap voelbaar. Maar vergeet niet: Dat is een land, een paar uitzonderingen daargelaten, met een politiek spectrum dat loopt van gematigd rechts naar extreem rechts. In dat spectrum is een beginsel als klassiek liberalisme inderdaad relatief links, en daarmee wordt dat perspectief ook overgenomen in het Nederlandse discours.

Maar, vergeet niet dat in beginsel VVD óók een liberale partij is, en die grondbeginselen niet per se verwerpt (hoewel het er af en toe wel mee worstelt). Maar de partijen die we op dit moment het meest associëren met het klassiek-liberale gedachtegoed zijn D66 (een partij die oscileert rond het politieke centrum) en GroenLinks (de minst linkse linkse partij).

Toch wil ik graag concluderen dat, in het Nederlandse landschap, Woke - als je het zo wilt noemen - wegzetten als links vooral een rechtse framing is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-05 12:46

HollovVpo1nt

I like gadgets

Zou VVD zich grandioos verkeken hebben op Hermans, dat ze nu een leiderschapscrisis hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Anoniem: 1032405 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:17:

Heb al ff wat gezocht, ook binnen dit topic, maar wordt er niet veel wijzer van.

Vond hem wel altijd één van de weinige integere personen die landsbelang hoog in het vaandel had staan.

Verder wil ik nog even respect uitspreken voor onze politici, tegenwoordig is de functie er niet makkelijker op geworden met een compleet leger social media trollen en huiskamer leunstoel adviseurs die alles beter weten en iedere uitspraak / poging tot beleid aangrijpen om je zeer persoonlijk compleet belachelijk te maken.

Ik hoop dat er een capabel en weldenkend persoon bereid is om in de schijnwerpers van minister president te stappen.
Ik denk dat Omtzigt beter tot zijn recht komt in een controlerende rol. Ik zou het eerder zo willen zijn dat Omtzigt een partij om zich heen bouwt met mensen die zijn visie delen en ook in het kabinet komt en Omtzigt Kamerlid blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:59
HollovVpo1nt schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:01:
Zou VVD zich grandioos verkeken hebben op Hermans, dat ze nu een leiderschapscrisis hebben?
Ik kan me niet aan het gevoel onttrekken dat maar weinig toeval is of onvoorzien is in dat opzicht. Gewoon een zwak figuur als eerste alternatief naar voren schuiven zodat de zittende leider beter lijkt. Maar goed, dat is natuurlijk 101% speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

eric.1 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Ik kan me niet aan het gevoel onttrekken dat maar weinig toeval is in dat opzicht. Gewoon een zwak figuur als eerste alternatief naar voren schuiven zodat de zittende leider beter lijkt. Maar goed, dat is natuurlijk 101% speculeren.
Met welk doel?

Daarover een vraag, want dat zie ik ook nog wel gebeuren:
Zou Rutte zijn vertrek uit de politiek aangekondigd hebben om een motie van wantrouwen te ontlopen? Zou hij over een paar maanden/ vlak voor de verkiezingen kunnen zeggen "grapje ik blijf toch"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Heb ik wat gemist? Los van het feit dat uiteraard dit al lang intern besproken is, en het echt niet als complete verrassing kwam voor de top dat Rutte stopt (overigens hun geheimhouding is wel op orde geweest), maar waarop is het idee gebaseerd dat ze er blind vanuit zouden zijn gegaan dat Hermans de opvolger moest worden? Lijkt mij wel duidelijk dat Yesilgöz die persoon wordt. (Dat gaat overigens nog even duren voor ik haar naam niet hoef te copy pasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:05:
[...]

Met welk doel?

Zou Rutte zijn vertrek uit de politiek aangekondigd hebben om een motie van wantrouwen te ontlopen? Zou hij over een paar maanden/ vlak voor de verkiezingen kunnen zeggen "grapje ik blijf toch"?
Dan kan hij ook doen met motie van wantrouwen, maar wat zou VVD erbij te winnen hebben door vlak voor de verkiezingen ineens zulke gigantische veranderingen te doen? Als het niet direct resulteert in chaos omdat een gedeelte van de partijleden het er niet mee eens is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06
HollovVpo1nt schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:02:
[...]

Ik denk dat Omtzigt beter tot zijn recht komt in een controlerende rol. Ik zou het eerder zo willen zijn dat Omtzigt een partij om zich heen bouwt met mensen die zijn visie delen en ook in het kabinet komt en Omtzigt Kamerlid blijft.
Ik denk ook dat dit voor hem het beste is, hij lijkt me te fragiel om MP te zijn en kan inderdaad beter in zijn controlerende rol blijven. Als hij niet overspannen zou zijn geweest had ik hem meer kans gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Met welk doel?

Iemand moet de schuld gaan krijgen van de wellicht onvermijdelijke VVD nederlaag bij de komende verkiezingen. Wikipedia: Glass cliff

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:55:
[...]

We dreigen iets off-topic te gaan, maar ik hoor dit vaak zeggen - dat opkomen voor de rechten van minderheden een links onderwerp is. Hoewel ik erken dat er een grote overlap is tussen linkse partijen en dit gedachtegoed, denk ik niet dat het een links gedachtegoed is.
Hij schreef alleen toch echter dat die verschillende groepen verbinden links is, niet dat ervoor opkomen. Eg je kan (bijvoorbeeld) als homo best vinden dat ook transgender rechten belangrijk zijn, maar dat je het wel als een losstaand probleem ziet, en niet dat het allemaal op de LGBTQI+ groep gegooid moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 11:45
ArgantosNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:37:
[...]

Dit is geen geval van mening, dit zijn historische feiten. Het komt uit een antiracisme beweging Wikipedia: Woke dat in een linkse beweging.
Alleen is het gebruik van 'woke' in de spreektaal meer een scheldwoord geworden voor mensen die alles er maar aan de haren bij slepen om zich beledigd te voelen en bewust de slachtofferrol aannemen. Waardoor je een tegen-beweging krijgt en er steeds meer gepolariseerd wordt: Denk aan het hele onzin-verhaal rond 'transgenderisme' (als een levensovertuiging, niet als genderidentiteit) waar natuurlijk niets van waar is, maar wat wel gebruikt wordt voor (liberale) beeldvorming.

Verder is activisme natuurlijk altijd al polariserend, want een activist zal zeggen dat je de 'vijand' bent wanneer je niet aan zijn standpunt deelneemt. Maar dat is iets anders dan 'woke' roepen op alle denkbeelden die jou niet bevallen. De trans-vrouw die naast jou woont is niet 'woke', ze wil gewoon d'r eigen leven hebben zonder gezeur.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:10
[...]

Met welk doel?

Hier heb ik dus een tijdje over zitten denken.
Zelf zie ik binnen de VVD en andere partijen weinig kandidaten die de kennis/kunde en het gewicht hebben die Rutte momenteel heeft. Je mag van alles van hem vinden, maar poeh, deze man is ijzersterk, om nog maar even niet te spreken over zijn humeur (die volgens mij nooit slecht is geweest?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:56
[...]

[Twitter]

Mona Keijzer is bij mij vrij negatief komen te staan door haar gedrag tijdens de covid pandemie.
Tegen het wappie achtige aanschurken. Die vertrouw ik sindsdien niet meer. Zat ook wel een stukje gebrek aan handigheid qua communicatie vanuit haar bij, maar de Haga adepten gingen er wel direct mee aan de haal.

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 12-07-2023 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20
Yesilgoz had achter schermen een leidende rol afgelopen jaar inzake de asielcrisis. Rutte kwam pas een week of wat geleden in beeld met de sloophamer. Toeval? Geen idee.

Hermans hebben ze een kans gegeven tijdens de provinciale Staten verkiezingen. Dat is niet echt aangeslagen bij de achterban. Waarom Schippers de handschoen niet oppakt geen idee.

Terugkijkend heeft de VVD dus meerdere kandidaten in stelling gebracht afgelopen jaren voor mogelijk opvolging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Compuchip87 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:51:
[...]

Volgens mij is dit allemaal één groot toneelstukje.

De VVD had haar al lang in gedachten. Nadat (of vlak voordat) hij zijn vertrek bekend gemaakt heeft, is er een rondje gebeld naar de prominenten met het verzoek zich dinsdag of woensdag niet beschikbaar te verklaren. Bosman heeft de memo schijnbaar niet gehad, maar daar wordt vast nog een goed gesprek mee gevoerd waarna hij tot het inzicht komt dat het toch teveel van zijn privéleven vraagt en hij zich terugtrekt. Vervolgens denkt Yesilgöz er een paar dagen goed over na, stelt zich kandidaat; en op vrijdag heeft de VVD een lijsttrekker waarmee ze de verkiezingscampagne kunnen aftrappen terwijl de meeste andere partijen nog intern aan het worstelen zijn wie de kar gaat trekken.

Ik bedoel, dit is speculatie maar na 12 jaar Rutte denk ik dat ik zijn managementstijl wel een beetje ken. En deze val is gewoon door Rutte geregisseerd een gezamenlijke beslissing in goed overleg, dus het zou dom zijn nu niet het momentum te pakken.
Wel lachen als de VVD nu een lijsttrekker naar voren schuift, die hier is, juist vanwege een regel waar de VVD nu zelf het hardst vanaf wil...

Iets met waard en gasten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Ik zit als linkse stemmer nou niet bepaald op Timmermans te wachten. Staat bekend als een moeilijke man om mee samen te werken, en zijn interesse in Milieu lijkt vooral te zijn ontstaan als manier om het merk Timmermans te promoten, en niet andersom.

Zijn beste eigenschap lijkt te zijn dat hij niet zoals de meeste Nederlanders hoeft terug te vallen op klungelig steenkolenengels in het buitenland. Maar steenkolenengels is inmiddels wel de lingua franca van de EU.

Als je een PvdA'er zoekt met "groene" credentials is Diederik Samsom een veel betere keuze, maar die wil vrijwel zeker niet.

En laten we duidelijk zijn: de kans dat PvdA/GL een premier mag leveren na de komende verkiezingen is astronomisch klein. Ik denk dat er al een wonder moet gebeuren als ze uitgenodigd willen worden voor de coalitie-onderhandelingen. Nederland stemt de afgelopen jaren alleen maar rechtser, en ik zie eigenlijk geen reden waarom die trend zou keren.

De gezamenlijke partij heeft een goede oppositieleider nodig, geen partijbons die alleen wil regeren.
Diederik Samsom stond aan de basis van het verval van de PVDA, dat ze toen hun ziel aan de VVD hebben verkocht hebben veel PVDA stemmers ze niet in dank afgenomen en die zijn dus verder gaan kijken. Denk niet dat het geloofwaardig is als je met hem aan komt zetten. Ook al wil hij zelf vrijwel zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
LZ86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:12:
[...]

Mona Keijzer is bij mij vrij negatief komen te staan door haar gedrag tijdens de covid pandemie.
Tegen het wappie achtige aanschurken. Die vertrouw ik sindsdien niet meer.
Mee eens. Maargoed er zijn genoeg opportunistische Kamerleden over. Die zijn realistisch genoeg om in te zien dat het CDA het aflegt tegen een BBB qua boeren achterban. En dus komt de vraag op: is mijn herverkiezing veilig gelet op de plek op de kieslijst bij het CDA?

Het mag voor D66 dan vooral opgaan: regeren is halveren. Maar het lijkt mij dat het CDA nu het PvdA effect gaat ervaren. En dus de laatste der mohikanen de partij nog zullen overeind houden met een zetel of 8/9. Maar de gloriedagen van 30+ zetels ligt ook voor het CDA in het verleden.

Das het nadeel bovendien van een vergrijzende achterban. Mijn oma was een CDA stemmer continu. Tot ze overleed 4 jaar terug. Ik zie ze niet zo snel een jonge groep kiezers aantrekken als je voor de boeren de BBB hebt en de CU / SGP afhankelijk van hoe zwaar je in de leer zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Sissors schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:09:
[...]

Hij schreef alleen toch echter dat die verschillende groepen verbinden links is, niet dat ervoor opkomen. Eg je kan (bijvoorbeeld) als homo best vinden dat ook transgender rechten belangrijk zijn, maar dat je het wel als een losstaand probleem ziet, en niet dat het allemaal op de LGBTQI+ groep gegooid moet worden.
offtopic:
Er valt veel te zeggen over interpretatie hier. De mijne was dat, door zaken te verbinden, een universeel recht word erkent. En, het erkennen van het universele recht op zowel vrijheid als gelijkheid, en de broederschap daaromheen, een liberaal uitgangspunt is.

Wellicht bestaat er de indruk dat men oneigenlijke zaken met elkaar probeert te verbinden, en dat die neiging als links wordt bestempeld. Toch vermoed ik dat dan zelf weer dat dat niet een algemeen uitgangspunt is van de mensen die dat doen, of lijken te doen, liberaal is - maar de indruk die het geeft een andere uitwerking heeft.

Maar goed. Off topic

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:35
Jeroenneman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:14:
[...]

Wel lachen als de VVD nu een lijsttrekker naar voren schuift, die hier is, juist vanwege een regel waar de VVD nu zelf het hardst vanaf wil...

Is natuurlijk koren op de molen van met name de huidige coalitiepartijen. En ik lach daar hartelijk om, maar of het nou stemmers van de VVD gaat overhalen naar de CU betwijfel ik :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArgantosNL
Helixes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:55:
[...]

Het idee dat minderheden (welke dan ook) dezelfde rechten hebben, of horen te hebben, is in essentie een liberaal gedachtegoed. Egalité, Liberté, Fraternité. Geen van die elementen zonder de anderen. Om op voorhand vrij te zijn moet iedereen gelijk (of in ieder geval gelijkwaardig) zijn, en om dat te beschermen moet er broederschap bestaan.
Bij het liberalisme is de focus op enkel vrijheid en voorruitgang. Gelijkheid en Broederschap lijken eerder gedumpt te zijn. Het idee dat de VVD voor gelijkheid is is absurd zeker in economische context.

Uit de wiki Wikipedia: Liberalisme
Het parool van de Franse Revolutie in haar eerste tijd van jubelende geestdrift, 'Vrijheid, gelijkheid en broederschap', kan als de eerste definitie worden beschouwd van het liberalisme als ideologisch programma. Er was ook enige tijd een cultus rond de in 1778 overleden filosoof Rousseau, die met zijn geschriften werd beschouwd als een soort voorbode van de revolutie van 1789.[2] Het was de bourgeoisie die aan het liberalisme zijn definitieve vorm zou geven. Het liberalisme baseerde zich op de begrippen vrijheid en vooruitgang. Het vrijheidsbegrip had zijn klassieke uitdrukking gekregen in de Franse Revolutie, terwijl de industriële revolutie de materiële grondslag schiep voor een sociale vooruitgang als nooit tevoren was aanschouwd.
Partijen die deze grondbeginselen verwerpen bevinden zich op de flanken, maar vooral aan de rechter kant. Vanaf die flank is het inderdaad makkelijk roepen dat de mensen die dit centrale gedachtegoed wél aanhangen links zijn. Tegelijk is de invloed van het Amerikaanse politieke landschap voelbaar. Maar vergeet niet: Dat is een land, een paar uitzonderingen daargelaten, met een politiek spectrum dat loopt van gematigd rechts naar extreem rechts. In dat spectrum is een beginsel als klassiek liberalisme inderdaad relatief links, en daarmee wordt dat perspectief ook overgenomen in het Nederlandse discours.

Maar, vergeet niet dat in beginsel VVD óók een liberale partij is, en die grondbeginselen niet per se verwerpt (hoewel het er af en toe wel mee worstelt). Maar de partijen die we op dit moment het meest associëren met het klassiek-liberale gedachtegoed zijn D66 (een partij die oscileert rond het politieke centrum) en GroenLinks (de minst linkse linkse partij).

Toch wil ik graag concluderen dat, in het Nederlandse landschap, Woke - als je het zo wilt noemen - wegzetten als links vooral een rechtse framing is.
Woke in nederland wordt het meest door rechts gebruik om te laten belijken dat ze ergens niet mee eens zijn. Woke is nu een niets betekend woord, voor een rechts persoon is het een synoniem voor slecht en dat is de context waarin ze het gebruiken. Op een zelfde manier als wie idioot en dom gebruiken om iemand te beschrijven die Woke op deze manier gebruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
Jeroenneman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:14:

Was Yücel Yeşilgöz geen politieke vluchteling, die in het voorgestelde stelsel dus een A-status zou hebben gekregen, waardoor gezinshereniging wellicht geen, of een minder groot probleem zou zijn geweest?

Ik vind het zelf ironischer dat haar vader moest vluchten omdat hij een vakbondsleider was. O, en een Koerd. Moeten we nog uitkijken dat we niet door Erdoğan uit de NAVO worden geknikkerd, met een premier met Koerdische roots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:52
[...]

. Wie weet dat Mona Keijzer daar wel weer op duikt bijvoorbeeld.
Nou daar zitten we op te wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Thalaron schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:26:
[...]

TLDR;
‘Overigens zijn Dilan, moeder en zusje naar Nederland doorgereisd, nadat zij eerst waren geland op Kos in het veilige Griekenland. Volgens de regels van Dublin is dit de plaats waar zij asiel horen aan te vragen.’

Met de huidige regels zou ze dus al niet in NL behoren te zijn maar in Griekenland.
Dublin is in 1997 ingegaan, 3 jaar nadat de familie Yeşilgöz naar Nederland kwam.

Maar OK, als zij terug moet dan ook elke andere asielzoeker plus familie sinds 1994 naar Griekelnand of ander EU grensland sturen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20
LZ86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:15:
[...]

Diederik Samsom stond aan de basis van het verval van de PVDA, dat ze toen hun ziel aan de VVD hebben verkocht hebben veel PVDA stemmers ze niet in dank afgenomen en die zijn dus verder gaan kijken. Denk niet dat het geloofwaardig is als je met hem aan komt zetten. Ook al wil hij zelf vrijwel zeker niet.
Volgens mij is de PVDA vooral ten ondergegaan aan de primary tussen Cohen en Samsom. Die nipt verloren werd door Samson. Maar het zag er meer uit als een mes in de rug van Samson. Niet zo fraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
bie100 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:23:
[...]
Nou daar zitten we op te wachten
Ik niet, maar genoeg ratten die een zinkend schip willen verlaten voor het zover is. ;)

Het lijkt mij dat Omtzigt allang voor zich ziet met wie hij het beste over weg kan. En tijdens zijn tijd in het CDA waren ze nou niet de beste vrienden naar mijn idee. Keijzer met PVV corvee matcht niet echt met Omtzigt en zijn meer principiële kijk op hoe de overheid staatsrechtelijk de burger kan dienen met meer rechtszekerheid voor de burger, vertrouwen terugwinnen etc. Die twee praten op een ander niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
ArgantosNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:19:
Bij het liberalisme is de focus op enkel vrijheid en voorruitgang. Gelijkheid en Broederschap lijken eerder gedumpt te zijn. Het idee dat de VVD voor gelijkheid is is absurd zeker in economische context.
Ik waardeer je bijdrage over Rousseau, maar ik heb er even geen direct commentaar op in deze setting :Y)

Op zich maak je een goed punt, maar zelf denk ik dat de gelijkheid- en broederschapsbeginselen uit het klassieke liberalisme aan een herwaardering bezig zijn. Het perspectief dat ik daar het meest zie aangewend worden is gek genoeg de meritocratie. Nu is dat een veel gebruikte, misbruikte - en wellicht zelfs verkrachte - term. Maar, in wezen betekent meritocratie dat iedereen dezelfde kansen geniet om succes te kunnen behalen. En, wanneer dat in de huidige Nederlandse context wordt onderzocht, moet je concluderen dat Nederland vooral een meritocratie pretendeert te zijn, en dreigt steeds meer af te drijven in de richting van die pretentie, en dus weg van een ware meritocratie. Ik hoef hier niet uit te leggen dat kansengelijkheid niet absoluut is in de Nederlandse context.

En ja, ik heb gezien dat die ogenschijnlijke interne tegenstrijdigheid tussen het liberalisme en diens eigen ideaal de meritocratie gewrongen heeft. In de Nederlandse samenleving, en ook binnen bepaalde Nederlandse politieke partijen. En dat heeft in ieder geval bij bepaalde politieke partijen geleidt tot een heroverweging van hun interpertatie van liberalisme, om die weer in lijn te kunnen brengen met de meritocratie.
Woke in nederland wordt het meest door rechts gebruik om te laten belijken dat ze ergens niet mee eens zijn. Woke is nu een niets betekend woord, voor een rechts persoon is het een synoniem voor slecht en dat is de context waarin ze het gebruiken. Op een zelfde manier als wie idioot en dom gebruiken om iemand te beschrijven die Woke op deze manier gebruikt.
Ik ben met je eens dat Woke een lege huls is die gevuld wordt door de mensen die het woord gebruiken. Hoe dan ook wordt die lege huls helaas te vaak gevuld met gif....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
Stoney3K schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:10:
[...]

Alleen is het gebruik van 'woke' in de spreektaal meer een scheldwoord geworden voor mensen die alles er maar aan de haren bij slepen om zich beledigd te voelen en bewust de slachtofferrol aannemen. Waardoor je een tegen-beweging krijgt en er steeds meer gepolariseerd wordt: Denk aan het hele onzin-verhaal rond 'transgenderisme' (als een levensovertuiging, niet als genderidentiteit) waar natuurlijk niets van waar is, maar wat wel gebruikt wordt voor (liberale) beeldvorming.
Ik had het hier alleen over het ontstaan van de term bijna 90 jaar terug. Wat is levensovertuiging van transgenderisme. Is dat die onzin van niet matt walsh maar die andere klooitviool van dat zelfde clubje die de "eradicate transgenderism" speech had gedaan.
Verder is activisme natuurlijk altijd al polariserend, want een activist zal zeggen dat je de 'vijand' bent wanneer je niet aan zijn standpunt deelneemt. Maar dat is iets anders dan 'woke' roepen op alle denkbeelden die jou niet bevallen. De trans-vrouw die naast jou woont is niet 'woke', ze wil gewoon d'r eigen leven hebben zonder gezeur.
Er is natuurlijk een verschil tussen geen bezwaar hebben en abstructie zijn voor de activist. Op het moment dat iemand een obstructie vormt dat zo iemand dan herkent wordt als vijand is niet vreemd. Waar de VS-rechts is op het moment zouden ze die trans-vrouw woke noemen puur vanwege trans zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 03-05 11:45
ArgantosNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:40:
Er is natuurlijk een verschil tussen geen bezwaar hebben en abstructie zijn voor de activist. Op het moment dat iemand een obstructie vormt dat zo iemand dan herkent wordt als vijand is niet vreemd. Waar de VS-rechts is op het moment zouden ze die trans-vrouw woke noemen puur vanwege trans zijn.
Er zijn dus genoeg activisten die vinden dat 'geen bezwaar hebben' betekent dat je een obstructie bent omdat je niet actief met ze meedoet. Je staat erbij te kijken en grijpt niet met ons mee, dus dan ben je onderdeel van het probleem, want je laat het probleem bestaan. Ook als je aangeeft je helemaal geen mening kan vormen over de kwesties waar het ze om gaat, of je je er niet mee wil bemoeien.

Op het moment dat je iemand gaat dwingen om kant te kiezen ben je nodeloos polariserend en dan hoor je niet in de politiek thuis.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArgantosNL
Helixes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:39:
[...]

Ik waardeer je bijdrage over Rousseau, maar ik heb er even geen direct commentaar op in deze setting :Y)

Op zich maak je een goed punt, maar zelf denk ik dat de gelijkheid- en broederschapsbeginselen uit het klassieke liberalisme aan een herwaardering bezig zijn. Het perspectief dat ik daar het meest zie aangewend worden is gek genoeg de meritocratie. Nu is dat een veel gebruikte, misbruikte - en wellicht zelfs verkrachte - term. Maar, in wezen betekent meritocratie dat iedereen dezelfde kansen geniet om succes te kunnen behalen. En, wanneer dat in de huidige Nederlandse context wordt onderzocht, moet je concluderen dat Nederland vooral een meritocratie pretendeert te zijn, en dreigt steeds meer af te drijven in de richting van die pretentie, en dus weg van een ware meritocratie. Ik hoef hier niet uit te leggen dat kansengelijkheid niet absoluut is in de Nederlandse context.

En ja, ik heb gezien dat die ogenschijnlijke interne tegenstrijdigheid tussen het liberalisme en diens eigen ideaal de meritocratie gewrongen heeft. In de Nederlandse samenleving, en ook binnen bepaalde Nederlandse politieke partijen. En dat heeft in ieder geval bij bepaalde politieke partijen geleidt tot een heroverweging van hun interpertatie van liberalisme, om die weer in lijn te kunnen brengen met de meritocratie.
De meritocratie is een leuk idee als je rijk opgroeid om je zelf goed te voelen over wat je bereikt hebt. Omdat dit niet kijkt naar hoe je het bereikt hebt, die hoge positie die je van je papie hebt gekregen is zeker jou verdienst dus daar kun je trots op zijn. En waarom zou je iets doen voor mensen die het niet goed hebben, die werken gewoon niet hard genoeg.

Meritocratie is een idee waarmee je ongelijkheid goed kan praten en dat je er niets aan hoeft te doen want alles is terecht en hum eigen verdiensten. De mensen die dit aanhangen zijn vaak rijk geboren of ongelofelijk veel mazel gehad hebben en uit lagere omstandigheden zijn gekomen door puur kans.
[...]

Ik ben met je eens dat Woke een lege huls is die gevuld wordt door de mensen die het woord gebruiken. Hoe dan ook wordt die lege huls helaas te vaak gevuld met gif....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00
Rene44 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:44:
[...]

gewicht/kunde van Schippers/Dijkhof heeft?
Schippers kundig? Als je anno 2023 nu nog op de Thatcher trom roffelt dan heb je er weinig van begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Aha, blijkbaar wilde Yeşilgöz het nieuws in de Telegraaf brengen en zei ze daarom gisteren dat ze over het lijsttrekkerschap nog aan het nadenken was.

Helemaal onderaan het artikel staat overigens een interessante video opgenomen in De Balie waarin een Volkskrant columnist de opkomst van Yeşilgöz duidt, maar vooral dat het nieuws over Yeşilgöz vrijwel alleen maar ging over haarzelf, zoals haar vluchtverhaal en haar bruiloft. Nergens werd duidelijk wat nu eigenlijk het standpunt van Yeşilgöz was.

Het is even een zit van 15 minuten, maar absoluut de moeite waard. Vooral omdat het zo'n rare situatie is om als politicus zoveel persoonlijke details te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
D-e-n schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:20:
[...]

Schippers kundig? Als je anno 2023 nu nog op de Thatcher trom roffelt dan heb je er weinig van begrepen.
kunde/ervaring. Ze is niet mijn kopje thee maar haar palmares als politica staan denk ik een stuk meer in aanzien dan die van Yesilgoz. Ik twijfel in ieder geval geen seconde of ze MP zou kunnen zijn. Bij Yesilgoz weet ik dat nog zo net niet, al heeft ze wel de schijn. Vind ik dan. Maar ik ben geen VVD stemmer of kenner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:39
Al die terugblikken op Rutte... hij is nog niet weg. Ik ben wel eens van baan veranderd maar door omstandigheden was mijn afscheidsetentje 2 weken voordat ik definitief de deur achter me dichtsloeg. Heel vreemd om een soort afscheid te hebben en dan nog 2 weken door te werken en bijna alle collega's gewoon weer te zien. Hoe moet Rutte zich hieronder voelen.

Even rekenen: Verkiezingen op 15 november. 300 dagen formatie. Dan kom je op prinsjesdag 2024 uit, 10 september. Dan mag 'ie nog de begroting 2025 in elkaar klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-05 16:20
[...]

Met welk doel?

Denk eerder alle partijen die hem buitengesloten hebben. PVDA/GL dienden de motie in, PVV zag hem ook liever gaan, BBB sluit hem uit als volgende premier en D66 had ook gebeld dat ze hem wel liever direct zagen vertrekken. Als je de peilingen optelt kom je denk ik al snel op een kamermeerderheid die hem niet als nieuwe premier willen.

Maar goed technisch kunnen ze hem natuurlijk altijd wel weer opbellen voor de positie van premier na de verkiezingen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Rene44 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:00:
[...]

kunde/ervaring. Ze is niet mijn kopje thee maar haar palmares als politica staan denk ik een stuk meer in aanzien dan die van Yesilgoz. Ik twijfel in ieder geval geen seconde of ze MP zou kunnen zijn. Bij Yesilgoz weet ik dat nog zo net niet, al heeft ze wel de schijn. Vind ik dan. Maar ik ben geen VVD stemmer of kenner.
Ze hebben beide hun tegenstrijdigheden.

Een Turkse mevrouw die straks de VVD moet leiden, binnengekomen als nagereisde asielzoeker die juist dat moet gaan aanpakken. Als minister van justitie vind ik haar niet slecht bezig, ze heeft vooral de pech dat ze de rotzooi van haar voorganger meesleept en nog niet lang genoeg aan de slag is om zich echt te bewijzen.

Edith Schippers... voor de rooklobby, rookt zelf als een ketter en dat was dan minister van volksgezondheid. Minister van tabak werd ze ook wel genoemd. Heeft een nieuw zorgstelsel geïntroduceerd met als doel kostenbesparing, waarbij haar echtgenoot een aanvullend systeem had ontwikkeld om zoveel mogelijk geld binnen te harken op kosten van de samenleving. Ik heb dat mens nooit geloofwaardig gevonden. Misschien hoort ze daarom wel op de stoel van Rutte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
ArgantosNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:55:
[...]
De meritocratie is een leuk idee als je rijk opgroeid om je zelf goed te voelen over wat je bereikt hebt. Omdat dit niet kijkt naar hoe je het bereikt hebt, die hoge positie die je van je papie hebt gekregen is zeker jou verdienst dus daar kun je trots op zijn. En waarom zou je iets doen voor mensen die het niet goed hebben, die werken gewoon niet hard genoeg.

Meritocratie is een idee waarmee je ongelijkheid goed kan praten en dat je er niets aan hoeft te doen want alles is terecht en hum eigen verdiensten. De mensen die dit aanhangen zijn vaak rijk geboren of ongelofelijk veel mazel gehad hebben en uit lagere omstandigheden zijn gekomen door puur kans.
Ik ben het volledig eens met deze opmerking, het is een sentiment dat maar gretig aftrek vindt. Meritocratie ís een excuus voor succes, en verwijt aan die mensen die (vanuit het oogpunt van succes) succes ontberen.

Maar dat wil niet zeggen dat iedereen er zo over denkt. Er ís een groep mensen die gelooft dat de Nederlandse meritocratie aan onderhoud toe is. En, dat wanneer er geen onderhoud aan wordt gepleegd, merticoratie altijd aan verval onderhevig zal zijn. Dat is een ideeënstrijd die op dit moment gaande is, maar gek genoeg niet op die manier wordt geframet.

Tot die tijd dat die discussie wel zo wordt gevoerd, ben ik bang dat de meritocratie verward wordt voor een vies woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
_JGC_ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:14:
[...]

Ze hebben beide hun tegenstrijdigheden.

Een Turkse mevrouw die straks de VVD moet leiden, binnengekomen als nagereisde asielzoeker die juist dat moet gaan aanpakken. Als minister van justitie vind ik haar niet slecht bezig, ze heeft vooral de pech dat ze de rotzooi van haar voorganger meesleept en nog niet lang genoeg aan de slag is om zich echt te bewijzen.
Dat Turkse (Turks/Nederlands beter gezegd) spreekt wat mij betreft juist voor haar. Intelligente en hardwerkende mensen, voor zover ik de gemeenschap in NL ken. Ook zijn ze in Turkije veel verder met integratie van vrouwen op hoge posities dan NL en kunnen we alleen maar baat hebben bij haar inzichten. En inderdaad doet ze het juist als niet-jurist eigenlijk prima op justitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Rene44 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:00:
[...]

Schippers heeft een best CV maar in de debatten eerder dit jaar kwam ze zeer slecht over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
Homeland schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Schippers heeft een best CV maar in de debatten eerder dit jaar kwam ze zeer slecht over.
Maar dat weet ik dus ok niet van Yesilgoz. En Omtzigt was ok niet sterk in debat maar is m.i. een enorm sterk dossiertijger die weet wat hij doet en waar hij mee bezig is.

Rutte was fantastisch als debatter, misschien wel de beste van NL die ik ooit gezien heb maar als MP vond ik hem slecht tot zeer slecht. Moet je dan debatskills boven politiek bestuurskunde laten gaan? Het is een vraag waar ik zelf ook nog niet uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Rene44 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Maar dat weet ik dus ok niet van Yesilgoz. En Omtzigt was ok niet sterk in debat maar is m.i. een enorm sterk dossiertijger die weet wat hij doet en waar hij mee bezig is.
Probleem bij Omtzigt als partij is de grote vraag waar hij uberhaupt voor staat op veel toekomstige vraagstukken. Dat hij veel goeds heeft gedaan als inderdaad dossiertijger staat denk ik buiten kijf. Maar als partij Omtzigt komt er veel meer bij kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Sissors schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:37:
[...]

Probleem bij Omtzigt als partij is de grote vraag waar hij uberhaupt voor staat op veel toekomstige vraagstukken. Dat hij veel goeds heeft gedaan als inderdaad dossiertijger staat denk ik buiten kijf. Maar als partij Omtzigt komt er veel meer bij kijken.
En hij is mentaal kwetsbaar gebleken. Niet echt een goede eigenschap voor een mogelijke partijleider.

Hij zou er goed aan doen zich bij een bestaande partij aan te sluiten als dossiertijger. Verder heb ik niet veel vertrouwen in de capaciteiten van hem als bestuurder/ PM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
LZ86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:40:
[...]

En hij is mentaal kwetsbaar gebleken. Niet echt een goede eigenschap voor een mogelijke partijleider.

Hij zou er goed aan doen zich bij een bestaande partij aan te sluiten als dossiertijger. Verder heb ik niet veel vertrouwen in de capaciteiten van hem als bestuurder/ PM
.. maar dat vind ik juist een pre. Betrokken, zonder teflonsmile Mark. Hij heeft enorm veel geïnvesteerd en nu juiste balans gevonden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
LZ86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:15:
Ik zou Samsom ook zeker niet willen terughalen; hij heeft een heel mooie kans gehad als PvdA-leider, maar daar bepaald geen blijvend verkiezingsoverwicht uit gesleept. Maar ik wilde maar aangeven dat als je Timmermans binnenhaalt om zijn "groene credentials" je een hoop PvdA'ers passeert met échte groene credentials. Om niet te spreken van GroenLinksers natuurlijk.

Verder is het natuurlijk zo dat mensen "groen" nu associëren met pesterijtjes (statiegeldblikjes, plastictax) en de EV-elite. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend meer voor een linkse volkspartij om op de groene boodschap in te zetten.
Helixes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:22:
Ik vind het zelf ironischer dat haar vader moest vluchten omdat hij een vakbondsleider was. O, en een Koerd. Moeten we nog uitkijken dat we niet door Erdoğan uit de NAVO worden geknikkerd, met een premier met Koerdische roots.
Sinds we in 1999 Abdullah Öcalan toegang tot het internationaal gerechtshof hebben ontzegd moet voor Ankara duidelijk zijn dat Nederland wat de Koerdische kwestie betreft graag allebei de oogjes dichtknijpt.

Maar mocht zij premier worden, dan is dit is het soort identiteitspolitiek dat ik wel zie zitten. De mensen die zich boos zullen maken over de roots van Yeşilgöz zijn precies de mensen die ik graag boos zie. Daar horen de witte Nederlanders bij die vinden dat "buitenlanders zich aan moeten passen.", maar ook de extremere Turks-Nationalisten in binnen- en buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:54:
[...]
Maar ik wilde maar aangeven dat als je Timmermans binnenhaalt om zijn "groene credentials" je een hoop PvdA'ers passeert met échte groene credentials. Om niet te spreken van GroenLinksers natuurlijk.
Timmermans heeft vandaag de EU natuurherstel verordening door het EP gekregen. Wat hebben de mensen met échte groene credentials of GL in de oppositie voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:54:
[...]
De mensen die zich boos zullen maken over de roots van Yeşilgöz zijn precies de mensen die ik graag boos zie. Daar horen de witte Nederlanders bij die vinden dat "buitenlanders zich aan moeten passen."
Heeft Yeşilgöz zich dan niet aangepast aan de Nederlandse samenleving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:57

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Real schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:03:
[...]

Timmermans heeft vandaag de EU natuurherstel verordening door het EP gekregen. Wat hebben de mensen met échte groene credentials of GL in de oppositie voor elkaar gekregen?
in alle eerlijkheid is het wel een tandeloze tijger geworden: inspanningsverplichting.
De Christen-democraten in het EP hebben hard hun best gedaan om die verordening zo symbolisch mogelijk te maken, hoogstwaarschijnlijk aangezet door hoe stikstof zoveel roet gooide in het gewenste beleid van oa. het CDA hier.

Voor de rest natuurlijk geen eerlijke vergelijking: GL heeft ook in het EP meegestemt voor die wet :)

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
ArgantosNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:55:
[...]

[...]
Mensen die dus zeer pro meritocratie zijn zouden dus per definitie af moeten zien van een erfenis. Als er ergens iets is waar je geen moeite voor hebt hoeven doen….

Maar m’n onderbuik zegt dat diezelfde mensen alleen maar meritocraten zijn als het ze goed uitkomt

[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 12-07-2023 14:09 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Yesilgoz is een logische keuze. De enige die de schoenen van Rutte ook maar een klein beetje kan vullen en het ook wil, gok ik. Een minister met een Turkse afkomst die zelf lekker rechts en anti-immigratie is, is natuurlijk prachtig voor velen. Doet mij een beetje denken aan Serena Waterford uit Handmaid's Tale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
polthemol schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:07:
[...]
in alle eerlijkheid is het wel een tandeloze tijger geworden: inspanningsverplichting.
Uit de Habitat-richtlijn volgt ook geen rechtstreeks stikstof-doel, maar het heeft toch de nodige impact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
DevWouter schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:32:
[...]
Oh dat zou fantastisch zijn. Mastodon (of eigenlijk de hele fediverse) is een pracht oplossing.
De Belastingdienst en Forum Standaardisatie zijn online op Mastodon.

https://social.overheid.nl/public/local

cc: @arnoudwokke

[ Voor 6% gewijzigd door Real op 12-07-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:57

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Real schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:12:
[...]

Uit de Habitat-richtlijn volgt ook geen rechtstreeks stikstof-doel, maar het heeft toch de nodige impact.
De clou daar is het verslechteringsverbod, iets wat men uit alle macht uit deze wet heeft gehouden vanuit de oppositie. Juridisch heeft het geen waarde en komt de regering bij deze wet ermee weg met wat ze nu al doen: 'nou ja, we hebben wat dingen geprobeerd en zo *mompel**mompel*'.

Maar het is in ieder geval (helaas mag ik wel zeggen) niet het grote wapen geworden voor een beter milieu/natuur in ons land, wat het had kunnen zijn.

Dat gezegt zijnde hebben Milieudefensie voldoende aan de habitat-richtlijn (eigenlijk zelfs meer, daarmee kunnen ze ook bv. watervervuiling aanvechten of luchtvervuiling). De grote vraag gaat echter zijn of de schade al niet is toegebracht in de vorige kabinetten, waarbij men het wel ok leek te vinden de uitspraken van rechters simpelweg te negeren. Dat is een gevaarlijk precedent wat ermee werd geschapen en als dat door gaat zetten in een volgende regering, hebben we een beste bestuurscrisis/staatsrechtelijke crisis te pakken (bovenop alle andere crisisdossiers).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:52
Helixes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:23:
[...]
Maar je noemt een goed punt: Veel mensen benaderen hun actieve kiesrecht niet geblindoekt als vrouwe justitia. Yeşilgöz is een vrouw, en heeft Turks-Koerdische achtergrond. De lelijke vraag of er nog een smaldeel binnen de VVD-stemmers is die daar voldoende problemen mee heeft om zijn heil elders te zoeken doet zich voor. En, als dat zo is, hoe groot die groep die groep is.
LZ86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:37:
[...]
Maar goed. Ik denk dat genoeg vrij rechtse VVD stemmers die niets van "buitenlanders" moeten hebben, maar de PVV te links vinden en de FVD te wappie toch wel wegtrekken met Yesilgoz als kandidaat. Waar belanden die? Ja21?/BBB?
Ik denk dat die groep VVD stemmers allang weg zijn. Eerst PVV, daarna FvD en nu ergens zweven. De meeste van de VVD stemmers zitten daar voor de economische gedachtes. Misschien dat een enkeling naar D66 zal gaan, maar dat zal niet merkbaar zijn.

Wie wel een keuze voor Yeşilgöz zullen vrezen; Denk.
Die krijgen nu de voorkeur van Turkse en Marrokaanse (komaf) stemmers, waar dan een deel mogelijk op haar zal gaan stemmen. Zeker het vrouwelijke deel zal haar als voorbeeld gaan zien en voor haar gaan.
HollovVpo1nt schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:02:
[...]
LZ86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Hij zou er goed aan doen zich bij een bestaande partij aan te sluiten als dossiertijger.
Daar ben ik het mee eens.
Joosie200 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:16:
[...]
Die zijn realistisch genoeg om in te zien dat het CDA het aflegt tegen een BBB qua boeren achterban. En dus komt de vraag op: is mijn herverkiezing veilig gelet op de plek op de kieslijst bij het CDA?
Omzigt was goed voor 5 zetels. Die zijn ze nu dus kwijt. Dat is 40%, dus sta je op plek 10 of lager dan had je al weinig kans. Tenzij er een ommekeer plaatsvind. Maar met een BBB erbij, zullen ze vrees ik nog eens halveren naar 5 zetels.

Of Omtzigt een eigen partij gaat beginnen, hangt af wie er gaan aansluiten. Als hij voldoende mensen met zich meekrijgt, die ook politieke ervaring hebben en hem kunnen helpen bij het opzetten van een partij, dan denk ik dat het nog wil lukken. (Mits hij niet te laat begint.) Je wilt niet hebben dat er maar 2 personen op zijn lijst staan, hij 5 zetels krijgt en dat 3 verloren gaan omdat hij die niet kan vullen.

Maar zijn beste optie zou zijn om bij een bestaande partij aan te sluiten, zodat hij zich daar niet mee bezig hoeft te houden. Ik zie de BBB hem wel met open armen ontvangen. Dan hebben ze ook gelijk een sterke politicus om mee te schermen dat ze geen "one-issue" partij zijn. Maar dat zou ook vrijwel zijn enige optie zijn.
Misschien de CU, als hij de meer christelijke insteek geen probleem vindt. Maar een D66, PVV, VVD, FVD of JA21 lijken mij geen match.

let the past be the past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Sissors schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:05:
Aangepast is ze zeker en ze heeft ook het politieke werk- en denkniveau. Wat dat betreft prima, wel zie ik een potentieel probleem met haar dubbele nationaliteit. Een minister met dubbele nationaliteit vind ik al zeer twijfelachtig (hangt af van welk ministerie), maar voor een minister president of minister van buitenlandse zaken is het echt ongewenst. In die rollen moet zij onbezwaard Erdogan/Turkije de les kunnen lezen en geen ruimte laten voor zelfs maar de schijn van loyaliteit aan haar Turkse wortels. Wilders zal er helemaal op los gaan als zij in zo'n positie komt, en niet geheel onterecht.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
ari3 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:31:
[...]
Aangepast is ze zeker en ze heeft ook het politieke werk- en denkniveau. Wat dat betreft prima, wel zie ik een potentieel probleem met haar dubbele nationaliteit. Een minister met dubbele nationaliteit vind ik al zeer twijfelachtig (hangt af van welk ministerie), maar voor een minister president of minister van buitenlandse zaken is het echt ongewenst. In die rollen moet zij onbezwaard Erdogan/Turkije de les kunnen lezen en geen ruimte laten voor zelfs maar de schijn van loyaliteit aan haar Turkse wortels. Wilders zal er helemaal op los gaan als zij in zo'n positie komt, en niet geheel onterecht.
Heeft ze uberhaupt een dubbel paspoort? Niet alle Turken hebben die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

LZ86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Heeft ze uberhaupt een dubbel paspoort? Niet alle Turken hebben die.
Ja, dat heeft ze. Zelf zei ze daarover (in de context van Arib die kamervoorzitter werd):
'Ik vind het totaal niet relevant. Als iemand het heeft over mijn dubbele paspoort, zeg ik: ik heb er akte van genomen. Maar het mag, het kan. Ik voel beslist geen dubbele loyaliteit omdat ik ook een Turks paspoort heb. Hoe meer nationaliteiten, hoe beter. Ik zou ook graag zo'n Amerikaanse green card willen hebben, het biedt zoveel meer mogelijkheden.'
Bron

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
SPee schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:24:
[...]

[...]

Ik denk dat die groep VVD stemmers allang weg zijn. Eerst PVV, daarna FvD en nu ergens zweven. De meeste van de VVD stemmers zitten daar voor de economische gedachtes. Misschien dat een enkeling naar D66 zal gaan, maar dat zal niet merkbaar zijn.

Die krijgen nu de voorkeur van Turkse en Marrokaanse (komaf) stemmers, waar dan een deel mogelijk op haar zal gaan stemmen. Zeker het vrouwelijke deel zal haar als voorbeeld gaan zien en voor haar gaan.

[...]

[...]

Daar ben ik het mee eens.

[...]

Omzigt was goed voor 5 zetels. Die zijn ze nu dus kwijt. Dat is 40%, dus sta je op plek 10 of lager dan had je al weinig kans. Tenzij er een ommekeer plaatsvind. Maar met een BBB erbij, zullen ze vrees ik nog eens halveren naar 5 zetels.

Of Omtzigt een eigen partij gaat beginnen, hangt af wie er gaan aansluiten. Als hij voldoende mensen met zich meekrijgt, die ook politieke ervaring hebben en hem kunnen helpen bij het opzetten van een partij, dan denk ik dat het nog wil lukken. (Mits hij niet te laat begint.) Je wilt niet hebben dat er maar 2 personen op zijn lijst staan, hij 5 zetels krijgt en dat 3 verloren gaan omdat hij die niet kan vullen.

Maar zijn beste optie zou zijn om bij een bestaande partij aan te sluiten, zodat hij zich daar niet mee bezig hoeft te houden. Ik zie de BBB hem wel met open armen ontvangen. Dan hebben ze ook gelijk een sterke politicus om mee te schermen dat ze geen "one-issue" partij zijn. Maar dat zou ook vrijwel zijn enige optie zijn.
Misschien de CU, als hij de meer christelijke insteek geen probleem vindt. Maar een D66, PVV, VVD, FVD of JA21 lijken mij geen match.
Voor wat betreft CU denk ik dat Omtzigt te rechts is - met name zijn standpunten over immigratie en vluchtelingen.

Ik ben heel benieuwd wat hij gaat doen. Een partij bouwen zie ik 'm niet zo snel doen. Aan de andere kant wilde hij in 2020 natuurlijk wel lijsttrekker worden. Ik hoop in elk geval dat hij in een controlerende rol beschikbaar blijft, want daar is hij knettergoed in.

Gerelateerde vraag, hypothetisch: wat gebeurd er eigenlijk als een partij 5 zetels aan stemmen krijgt, en er maar 2 kan of wil vullen? Kan je drie zetels leeg laten? Worden het restzetels? Of is een partij verplicht invulling te regelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Uit de ambtelijke stukken die zijn vrijgegeven n.a.v. de val van het kabinet blijkt dat Ouwehand van de PvdD volstrekt gelijk had: het kabinet is gevallen over een maatregel die maar 1 à 2 procent van totale immigratie betrof.

https://sargasso.nl/wvdd/...nt-van-totale-immigratie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

unifi schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:49:
[...]

Gerelateerde vraag, hypothetisch: wat gebeurd er eigenlijk als een partij 5 zetels aan stemmen krijgt, en er maar 2 kan of wil vullen? Kan je drie zetels leeg laten? Worden het restzetels? Of is een partij verplicht invulling te regelen?
Dat worden restzetels:
Heeft een partij niet voldoende kandidaten beschikbaar om de haar toegewezen zetels te bezetten, dan gaan deze 'overtollige' zetels over op andere partijen. Zie Kieswet art. P 10 en Kieswet art. P 13.
Kiesraad: Zetelverdeling over partijen

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Homeland schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:31:
[...]

Schippers heeft belangenverstrengelingen van hier tot Tokyo en de verkiezingen in gaan zou daar een spotlight op werpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:59
[...]

Naar de BBB lijkt hij in ieder geval ook niet te gaan.
https://nos.nl/artikel/24...esluit-over-zijn-toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Laatst online: 03-05 14:57

[...]
Niet voor niets noemde DENK haar consequent Zegerius om te benadrukken dat ze met een Joodse man is getrouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
eric.1 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:06:
[...]
Naar de BBB lijkt hij in ieder geval ook niet te gaan.
Ik denk voor Omtzigt een verstandige keuze om daar niet mee in zee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 10:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Real @eric.1 https://nos.nl/l/2482533

Omzigt niet naar BBB.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Real schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:49:
Uit de ambtelijke stukken die zijn vrijgegeven n.a.v. de val van het kabinet blijkt dat Ouwehand van de PvdD volstrekt gelijk had: het kabinet is gevallen over een maatregel die maar 1 à 2 procent van totale immigratie betrof.

Wellicht een goed idee om de bron te delen, zonder duiding van een willekeurige derde?

Inderdaad 1 a 2 procent van het totaal. Ook 50% van het totaal aan nareizigers. De conclusie dat het een fictief probleem betreft, wordt niet ondersteund. Voor Ouwehand of anderen wellicht geen groot issue, voor Rutte en anderen klaarblijkelijk wel.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat er een principiele overtuiging aan ten grondslag ligt. Net als bij de Christen Unie. Daar kun je wat van vinden natuurlijk. Maar artificieel, terwijl de kaders al maandenlang helder waren? En er bijzonder weinig regie op het vervolg ligt? Dat verwacht ik niet. Het vindt ook geen basis in de feiten naar mijn idee.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sissors schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:05:
Ik zette de zin met reden tussen aanhalingstekens. Meestal is het code voor "ik behoud me als echte Nederlander het recht voor om 'buitenlanders' over allerlei willekeurige dingen de maat te nemen."

Zoals je in dit topic ziet met de dubbele paspoorten. Deze mevrouw is bepaald geen kaderlid van de Grijze Wolven; ze komt uit een etnische groep die in Turkije (en de buurlanden) stelselmatig met geweld wordt onderdrukt. Maar alsnog vragen mensen zich af of ze stiekem toch geen vriendjes is met Erdogan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 20:18

Herman

FP ProMod
Bijzonder, inderdaad. Omtzigt had naar mijn inschatting zóveel stemmen met zich meegenomen dat de BBB het niet meer kon ontlopen om de grootste partij te worden. Ik denk dat het nu nog erom zal spannen :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Ik zette de zin met reden tussen aanhalingstekens. Meestal is het code voor "ik behoud me als echte Nederlander het recht voor om 'buitenlanders' over allerlei willekeurige dingen de maat te nemen."
Of mensen vinden dat het logisch is dat je je aanpast aan het land waar je naartoe gaat? En dan bedoel ik niet dat je per se erwtensoep moet eten, en bij de verjaardag kaasblokjes hebben. Maar algemeen je aanpassen aan waar je naartoe gaat lijkt mij niet vreemd.
Zoals je in dit topic ziet met de dubbele paspoorten. Deze mevrouw is bepaald geen kaderlid van de Grijze Wolven; ze komt uit een etnische groep die in Turkije (en de buurlanden) stelselmatig met geweld wordt onderdrukt. Maar alsnog vragen mensen zich af of ze stiekem toch geen vriendjes is met Erdogan.
Ik vraag me niet af of ze dat is, maar ik vind het ook wel apart om een dubbele nationaliteit te hebben als minister of straks potentieel premier.

@Herman maar dat BBB dat zou willen snap ik, sowieso elke partij, je hebt een hoop 'gratis' zetels erbij met hem. Maar waarom zou hij bij de BBB willen? Wat hebben ze gemeen?

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 12-07-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-05 10:15

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Herman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Bijzonder, inderdaad. Omtzigt had naar mijn inschatting zóveel stemmen met zich meegenomen dat de BBB het niet meer kon ontlopen om de grootste partij te worden. Ik denk dat het nu nog erom zal spannen :)
Ik vermoed dat Omzigt zijn doelen met eigen partij meer in de toekomst liggen (klein beginnen) en eerst in zijn controlerende rol wil blijven.

Het is natuurlijk nog aftasten wat een partij als BBB en CDA nu eigenlijk gaan doen.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Herman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Ik denk dat er heel veel overlap tussen BBB- en Omtzigt-stemmers zit. Of dat nu netto zo veel extra had opgeleverd, ik betwijfel het. Ik denk dat het BBB wellicht wel een kritisch zetje had gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06
Mocht Yesilgoz minister president worden dan voorzie ik zeker pittige staatsbezoeken tussen Nederland en Turkije. Laat staan haar verhouding richting de Turkse gemeenschap hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Falcon schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:32:
[...]
Ik vermoed dat Omzigt zijn doelen met eigen partij meer in de toekomst liggen (klein beginnen) en eerst in zijn controlerende rol wil blijven.
Omtzigt ziet de potentiële problemen bij de BBB (weinig ervaring en dus ook weinig ervaren Kamerleden met geruzie tot gevolg) en ziet de implosie van BBB al kilometers vooraf aankomen.

Daarnaast verwacht ik dat hij meer kan bereiken met een eigen partij zonder alle stikstof-ontkenningen, maar dat hangt er dus vanaf of hij voldoende mensen bereid kan vinden om op die lijst te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 09:02
Real schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:03:
[...]

Nee, wet is niet door de EP nog heen zie https://www.europarl.euro...en-stellen-standpunt-vast Nu pas beginnen de onderhandelingen met o.a. de lidstaten en wordt het definitieve ontwerp vastgesteld. Daarna is pas de def stemming. De link is uitleg van het EP waar nu over is gestemd en wat de stappen nu zijn. Is teveel om hier samen te vatten dus verwijs voor het gemak naar de link. Anders vat ik misschien verkeerd samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vlassie1980 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:34:
Mocht Yesilgoz minister president worden dan voorzie ik zeker pittige staatsbezoeken tussen Nederland en Turkije. Laat staan haar verhouding richting de Turkse gemeenschap hier in NL.
Dan wil ik haar eerst de debatten met Wilders zien overleven. Ze zal dan wel geen Cohen zijn maar tja…. Turkse vrouw.

Ik vind dat niks, maar de kiezers die zij willen trekken vinden dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Real schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:41:
[...]
Daarnaast verwacht ik dat hij meer kan bereiken met een eigen partij zonder alle stikstof-ontkenningen, maar dat hangt er dus vanaf of hij voldoende mensen bereid kan vinden om op die lijst te staan.
Dan moet hij wel iemand vinden die goed is in een partij leiden. Dat is een eigenschap die hij zelf niet heeft. Hij is meer een dossiervreter. Misschien dat zijn vrouw dan een rol gaat spelen. Afwachten maar hoe en wat het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Delerium schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:43:
[...]

Dan wil ik haar eerst de debatten met Wilders zien overleven. Ze zal dan wel geen Cohen zijn maar tja…. Turkse vrouw.

Ik vind dat niks, maar de kiezers die zij willen trekken vinden dat wel.
Ik denk dat Wilders niet even van haar gaat winnen. Als het moet, kan ze erg fel reageren. Die laat zich niet even onder een steen kletsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

martwoutnl schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Ik denk dat Wilders niet even van haar gaat winnen. Als het moet, kan ze erg fel reageren. Die laat zich niet even onder een steen kletsen.
Als zij ook maar iets te fel reageert is ze een emotionele vrouw en dus toast. Wilders kreeg zelfs Hermans aan het janken en dat was gelijk exit kansen.

Leer mij politiek kennen, haar enige saving grace is dat de VVD momenteel een natuurlijke grote achterban heeft, maar de finish is voor vrouwen minstens twee keer zover, kijk maar hoe Kaag is afgebrand. De Derksen en de Wilders gaan hier echt wel invloed op hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Delerium op 12-07-2023 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marrtijn
  • Laatst online: 03-05 14:57
Delerium schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:51:
, maar de finish is voor vrouwen minstens twee keer zover, kijk maar hoe Kaag is afgebrand.
Kaag werd afgebrand omdat ze Kaag is. Mensen gebruikten misogyn taalgebruik om haar te bekritiseren, maar ze werd niet bekritiseert omdat ze een vrouw was.

Anders zou je dezelfde haat zien op bijvoorbeeld een Marijnissen, en dat is niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Marrtijn schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:00:
[...]. Mensen gebruikten misogyn taalgebruik om haar te bekritiseren, maar ze werd niet bekritiseert omdat ze een vrouw was.

Anders zou je dezelfde haat zien op bijvoorbeeld een Marijnissen, en dat is niet het geval.
maar dat heeft exact hetzelfde effect. En het gaat natuurlijk om sterke vrouwen die de macht kunnen krijgen, niet om marginale mensen zoals de dames van de pvda, cu, sp en pvdd. De Hillarys en de Kaags van deze tijd.

Iets wat typisch Nederlands is, veel andere westerse landen hebben allang vrouwelijke premiers gehad, Nederland nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:01
Delerium schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:08:
[...]
maar dat heeft exact hetzelfde effect. En het gaat natuurlijk om sterke vrouwen die de macht kunnen krijgen, niet om marginale mensen zoals de dames van de pvda, cu, sp en pvdd. De Hillarys en de Kaags van deze tijd.

Iets wat typisch Nederlands is, veel andere westerse landen hebben allang vrouwelijke premiers gehad, Nederland nog niet.
Hoe duid je dan het electorale succes van BBB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
[...]

Als zij ook maar iets te fel reageert is ze een emotionele vrouw en dus toast. Wilders kreeg zelfs Hermans aan het janken en dat was gelijk exit kansen.
Dan heb je haar reactie tijdens een debat niet gezien. Ze laat zich niet in een hoek drukken. Wilders krijgt gewoon een harde tik terug. Verre van emotioneel. Wilders gaat echt niet even van haar winnen tijdens een debat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sissors schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:31:
Of mensen vinden dat het logisch is dat je je aanpast aan het land waar je naartoe gaat? En dan bedoel ik niet dat je per se erwtensoep moet eten, en bij de verjaardag kaasblokjes hebben. Maar algemeen je aanpassen aan waar je naartoe gaat lijkt mij niet vreemd.
We hebben in Nederland gedragsregels waar we ons allemaal aan moeten houden. Dat noemen we de wet. Praat met de mensen die vinden dat men zich "gewoon" moet aanpassen, en er komt een heel pakket aan eisen bovenop. Geen rare muziek draaien. Geen kookluchtjes anders dan van spruitjes. "Gewoon" handen schudden met vrouwen. Geen hoofddoekje op. Geen djellaba aan. Gewoon supporter zijn van Ajax ipv. Galatasaray(*) Enzovoorts. "Gewoon" is niet zo gewoon, maar een pakket aan wensen dat zij naar believen kunnen uitbreiden.
Ik vraag me niet af of ze dat is, maar ik vind het ook wel apart om een dubbele nationaliteit te hebben als minister of straks potentieel premier.
En toch is het iets dat al vaker voorkomt, en nog vaker voor gaat komen.
@Herman maar dat BBB dat zou willen snap ik, sowieso elke partij, je hebt een hoop 'gratis' zetels erbij met hem. Maar waarom zou hij bij de BBB willen? Wat hebben ze gemeen?
Bovendien, kan de BBB hem gebruiken? Dat is immers een partij met een missie, namelijk de milieuwetgeving permanent parkeren, of er een ongelooflijk riant compensatiepakket voor boeren uitslepen. Dan moet je niet net een Pieter Omtzigt hebben die gaat klagen over ongedekte uitgaven.

(*) Jawel, die heb ik een keer gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Wilders kreeg zelfs Hermans aan het janken en dat was gelijk exit kansen.
Nou ja, zelfs Hermans... Ik denk dat dat de eenvoudigste is van alle Kamerleden zo ongeveer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

martwoutnl schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:25:
[...]

Dan heb je haar reactie tijdens een debat niet gezien. Ze laat zich niet in een hoek drukken. Wilders krijgt gewoon een harde tik terug. Verre van emotioneel. Wilders gaat echt niet even van haar winnen tijdens een debat.
Wat ik er van gezien heb (meerdere malen) is dat niet bepaald overtuigend. Veel praten maar uiteindelijk niets zeggen. Goed, hebben meer politici last van maar zij valt echt bovenmatig op.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Real schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:49:

Tja, ik zou voorzichtig zijn met dat argument. Want discussies gaan wel vaker om 1 of 2 procent (of zelfs minder)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-05 21:23
arj1o1 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:17:
[...]

Ze is het toonbeeld van iemand die door hard werken de top heeft bereikt. Dat past precies bij het idee van de VVD. Rutte heeft ook al eerder gezegd dat immigranten zich moeten invechten.
Ik heb diep respect voor haar, ze heeft een duidelijke lijn, zegt waar het op staat. Mijn stem zou ze kunnen krijgen (ware het niet dat VVD momenteel niet direct mijn eerste keuze is). Ik bedoel vooral te zeggen dat haar Turkse achtergrond haar ( en VVD) kan tegenwerken bij het trekken van stemmen op rechts en haar partij (VVD) bij trekken van stemmen uit de hoek links van VVD. Waar ‘paars 1’ ontstond uit de diepe wens vooral het CDA te passeren, verwacht ik nu een ‘reactie’ richting VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:50:
[...]
Tja, ik zou voorzichtig zijn met dat argument. Want discussies gaan wel vaker om 1 of 2 procent (of zelfs minder)..
Discussies zijn er in allerlei soorten en maten inderdaad, maar ze gaan zelden zover dat het tot de val van het kabinet leiden als het dit soort aantallen betreft.

Daarnaast zijn er dus allerlei toezeggingen gedaan, maar moest dit ook per se van Rutte. Desnoods via een stemming in de ministerraad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brothermaynard
Fuujii schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:15:
[...]

Kunnen we alsjeblieft stoppen met deze onzin verspreiden? Dit bedoel ik niet als persoonlijke aanval op jou.

Er bestaat er helemaal geen "cancel culture": wie is er nou echt "gecancelled"? Johan Derksen, die gewoon weer volledig terug is op TV? Jordan Peterson, die nog steeds de best verkopende hoogleraar is?

Vanuit een deel van de maatschappij wordt het simpelweg niet meer gepikt dat ze worden gedscrimineerd of ridiculiseert. Je bent nog steeds 100% vrij te zeggen wat je wilt, alleen lacht niet meer iedereen oprecht om je grapjes. En ja, er is een groep die overal over zeurt (zoals een deel van de achterban van BIJ1), maar dat is echt een minuscuul deel van de linkse flank.

Cancel culture is een term verzonnen door rechtse figuren die een vrijbrief willen om alles te roepen en om de aandacht af te leiden van de echte problemen.
Als je "woke" echt als een gevaar ziet (really? :o ), kijk dan alsjeblieft goed om je heen naar de échte problemen in het land.
*knip* je poneert in de post alleen maar stellingen, die vervolgens niet onderbouwd worden. Je zult op z'n minst moeten onderbouwen dat die stellingen kloppen. Zie ook ons beleid:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#onderbouwing

[ Voor 31% gewijzigd door defiant op 13-07-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-05 15:16
Als je het maar goed genoeg hebt, ga je je inderdaad druk maken om dit soort onzin als het je niet boeit hoe het met je medemens gaat.

[ Voor 67% gewijzigd door defiant op 13-07-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36
[...]
Leer mij politiek kennen, haar enige saving grace is dat de VVD momenteel een natuurlijke grote achterban heeft, maar de finish is voor vrouwen minstens twee keer zover, kijk maar hoe Kaag is afgebrand. De Derksen en de Wilders gaan hier echt wel invloed op hebben.
Totaal niet mee eens. Zie dit label wel vaker voorbij komen, maar dat maakt nog niet dat het klopt.

Ook hier op het forum. Als er kritisch gesproken wordt over Van der Plas is het allemaal prima, zodra de pijlen echter op Kaag worden gericht duurt het niet lang voordat iemand beweert dat het enkel is omdat ze vrouw is.

Derksen en Wilders pakken iedereen op dezelfde manier aan. Het is maar net wat je wilt horen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36
[...]
Dat was niet omdat ze vrouw is, dat is omdat ze een lichtgewicht is en niet op die plek thuis hoort.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Delerium schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:08:
[...]

Als ik een aantal vrouwelijke lijsttrekkers / kopstukken met elkaar vergelijk dan is er wel een groot verschil in de uitstraling en de reacties die ze uitlokken.
Kaag is ontzettend onderkoeld en D66, die wordt daarom door een bepaald deel van het electoraat echt gezien als de anti-Christ. Ze is gewoon geen natuurlijk autoritair persoon in de manier die wij Nederlanders in algemene zin schijnbaar graag zien als politiek leider (in zekere zin heel erg vergelijkbaar met Halsema, wordt ook als hautain gezien door veel mensen met als Kaag, niet iemand van het volk)
Ploumen, Kuiken, Marijnissen, Bikker, Ouwehand, Tiemen, heel verschillende mensen maar hebben allemaal gemeen; te onbelangrijk en niet in een machtspositie dus worden ze ook niet op die manier beoordeeld. Komen allemaal wel oprecht over, hoewel Kuiken wel de minste kaarten heeft van dit gezelschap qua geloofwaardig overkomen.
Van der Plas; wel aards/volks en je voelt nooit dat ze niet zichzelf is of een masker op heeft. Probeert niet mannelijker dan de mannen te zijn.
Hermans; komt nooit echt oprecht over, lijkt altijd uit te stralen dat ze zelf ook niet helemaal gelooft dat ze echt thuishoort waar ze staat.
Yesilgoz; typische bedrijfsleven topvrouw oude stijl; denkt dat het nodig is om de tough guy te spelen en een steviger uitstraling te hebben dan de mensen om haar heen; beeldvorming is alles.

Van deze mensen hebben alleen Van der Plas en Yesilgoz premiers kansen, persoonlijk vind ik de gedachte aan 1 van beide als premier echt een gruwel :/ maar dat gaat meer over de politieke inhoud dan de personen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:34:
[...]

We hebben in Nederland gedragsregels waar we ons allemaal aan moeten houden. Dat noemen we de wet. Praat met de mensen die vinden dat men zich "gewoon" moet aanpassen, en er komt een heel pakket aan eisen bovenop. Geen rare muziek draaien. Geen kookluchtjes anders dan van spruitjes. "Gewoon" handen schudden met vrouwen. Geen hoofddoekje op. Geen djellaba aan. Gewoon supporter zijn van Ajax ipv. Galatasaray(*) Enzovoorts. "Gewoon" is niet zo gewoon, maar een pakket aan wensen dat zij naar believen kunnen uitbreiden.
De voorbeelden die je noemt zijn vooral gestoeld op iemands persoonlijk voorkeur. Dat doet natuurlijk geen recht aan de reële maatschappelijke problemen die ontstaan zijn bij het grootschalig importeren van vreemde culturen. De voorbeelden die ik zou aandragen zijn: de regels van de Islam staan niet boven de Nederlandse wet, vermink de genitaliën van je kinderen niet, zorg dat je kinderen in avond en nacht niet op straat rondhangen, vrouwen bepalen zelf met wie zij (seksuele) relaties aangaan, genderidentiteit en homoseksualiteit mag gewoon op school besproken worden, kritiek op religie (waaronder cartoons en boekverbrandingen) moet je tolereren, je eet wat de pot schaft in het asielcentrum of je eet niet, enz.

Cultuurverarming moet bestreden worden, Nederland moet juist meer seculier worden in plaats van minder en kinderen moeten (meer dan nu) beschermd worden tegen fysieke en mentale mishandeling op basis van culturele gewoontes.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Tuttel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:12:
[...]

Als je het maar goed genoeg hebt, ga je je inderdaad druk maken om dit soort onzin als het je niet boeit hoe het met je medemens gaat.
Waar lees je dat ik me niet druk maak om anderen en dat ik ‘genoeg’ heb? Ik zie enorme uitdagingen op alle beleidsterreinen. Maar dat staat er volgens mij ook.
In mijn werkterrein (zorg) zijn bijv grote problemen de komende jaren. Enorme tekorten aan personeel, hoge kosten die dreigen een veelvoud van nu te worden, medicijn tekorten, etc. Zo is al duidelijk dat de verpleeghuis zorg in de komende 10 jaar ongeveer 140-150k plaatsen te weinig gaat hebben bij ongewijzigd beleid en gierend ‘te duur’ wordt als je die plekken wel creëert.
Zonder ‘slimme’ ideeen om dit soort scenario’s op te lossen loopt de zorg in ieder geval compleet vast. Daar kun je over treuren en somber over zijn, maar je kunt ook meedenken over hoe het op te lossen.
Ander voorbeeld: kosten en inkomsten van de onderkant van de samenleving ( inmiddels denk ik wel tot +/-1,5x modaal!) lopen volledig uit de pas. Door het woud aan toeslagen, tegemoetkomingen etc is het bijna ondoenlijk om via de weg van werk en inkomen daar wat aan te doen, toch gaat langer uitstellen het niet makkelijker maken
Pagina: 1 ... 61 62 Laatste

Dit topic is gesloten.