De landelijke Nederlandse politiek 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 62 Laatste
Acties:
  • 264.146 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Ik zie rechtse stemmers niet ineens massaal achter de oren krabben en links een kans geven. Voor velen is het een keuze tussen:

Rechtse partij die in het partijprogramma jouw mening vertolkt, maar het niet uitvoert.

Linkse partij die niet jouw mening vertolkt.

Natuurlijk heel simplistisch neergezet, maar je snapt hopelijk mijn punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:04
ArgantosNL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:53:
[...]

Ik hoop dat rechtse stemmers een kijken naar de gevolgen van hun stemgedrag en waar dat ons gebracht heeft. Een breuk in de trend zeg maar, want kritisch kijken naar de mensen die ze kiezen is nou niet iets dat vaak gebeurt aan de rechterkant. Linkerkant is altijd kritischer naar hun leiders, maar ik kan verrast worden.

Dit zijn generieke trends die ik zie, geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Nouja, het punt is eerder dat het een significant deel van de stemmers, in een directe vorm, weinig merkt van hun eigen stemgedrag. Als je niet op het bestaansminimum leeft, niet in Groningen woont en niet betrokken bent geweest bij de toeslagen-affaire...dan moet je dus naar de lange termijn gaan kijken of terug vallen op principes. Ik verwacht in dat opzicht weinig verandering; we hebben het in dat opzicht, over het algemeen genomen, gewoon nog veel te goed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:18
MrOleo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:47:
Vlattax mogen ze invoeren, vlak na het vlak-inkomen.
Eerst beloning obv uren, inzet, nut voor de maatschappij gelijker trekken, ipv alleen kijken naar kunstmatig gecreërde "waarde", daarna is de vlaktax interessant niet eerder. Bijv een huisarts hoeft echt niet hetzelfde te verdienen als een groen-onderhoud-medewerker, een factor +-3 is best redelijk. Maar aan de andere kant iemand 20.000 betalen terwijl een ander 2.000.000 bijgeschreven krijgt slaat helemaal nergens op.
Sorry, maar dit is echt populistische kletspraat. Het is algemeen bekend dat Nederland één van de meest genivelleerde inkomensverdelingen ter wereld heeft.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:17
Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:44:
Wacht even. De minister van V&J is dus zelf een vluchteling? En zou onder de huidige regels niet in Nederland een verblijfsstatus krijgen?

Hoe minister Yeşilgöz – zelf ooit statushouder – onbeschaamd stemming maakt tegen asielgerechtigden

Verder geloof ik ook heel weinig van het verhaal dat vluchtelingen aangeven gescheiden en vervolgens niet alleen de ex, maar ook de nieuwe partner moet nareizen.

Het is gewoon te treurig voor woorden. Keer op keer komt de VVD met een frame hoe verschrikkelijk de migratie wel niet is, terwijl er dus niks raars aan de hand is op dit moment.
Ach in het VK, het voorland voor neoliberale politiek voor ons land hadden we Priti Patel die zeer strikte immigratie regels verzon en zelfs een deal probeerde te sluiten met Rwanda om mensen naar toe te kunnen sturen. Dus heel uniek is het niet, om met roots in andere landen dat soort beleid vorm te geven.

Het past in het beeld dat de succesvollen bepalen voor de rest wat je wel en niet moet doen of zijn om kansen in het leven te krijgen. Het is simpelweg het 'beschermen' van verworven positie.

En in het geval van onze minister van Justitie gewoon politiek opportunisme. Een kans, niet meer niet minder. Het wordt wellicht een thema voor de verkiezingen, beter dit dan het klimaat. Maar kan bij de formatie zomaar weer onder in de la belanden.

Of je jezelf in de spiegel kan aankijken, dat jij wel mocht komen en je nu anderen dezelfde kansen botweg ontzegt, dat is allemaal bijzaak blijkbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
eric.1 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:08:
[...]

Nouja, het punt is eerder dat het een significant deel van de stemmers, in een directe vorm, weinig merkt van hun eigen stemgedrag. Als je niet op het bestaansminimum leeft, niet in Groningen woont en niet betrokken bent geweest bij de toeslagen-affaire...dan moet je dus naar de lange termijn gaan kijken of terug vallen op principes. Ik verwacht in dat opzicht weinig verandering; we hebben het in dat opzicht, over het algemeen genomen, gewoon nog veel te goed.
Het missen van empathy voor andere is een van de oorzaken voor dit stem gedrag. Ookal heb je zelf geen last van het gepruts van de VVD dan is er toch iets mis met je als je gewoon doorgaat met op deze partijen te stemmen.

Het probleem voor 99% van de stemmers is dat het een kwestie van tijd is tot zij er last van krijgen. Ik twijfel alleen dat ze zullen herkennen wie de oorzaak is en dat ze zo veel propaganda happen geslikt dat communisme de oorzaak is zoals we in de VS kunnen zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:30
MrOleo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Och gut, ik had het bedrag van vorig jaar in mijn hoofd, 1725 x12 =20700. Nou is mijn hele verhaal niet meer kloppend... Oh nee. Je begrijpt ook wel dat die 20.000 indicatief is, er zijn ook nog genoeg mensen voor wie 40 uur geen optie is, maar ja, neuzelen op de details, zoals altijd op dit forum... Overigens:

Minimumloon:
Leeftijd Per maand
21 jaar en ouder € 1.934,40
20 jaar € 1.547,50
19 jaar € 1.160,65
18 jaar € 967,20

Leuk voorbeeld hoor random ING.
Aan de andere kant:

[...]
Maar 30% is best wel fors. En per 1 januari volgend jaar ga je, op basis van 40 uur, incl. vakantiegeld, op bijna 30.000 uit komen (even afhankelijk van de inflatie).

Maar even op basis van de huidige getallen. Als je nu op minimumloon zit, fulltime werkt, krijg je netto per jaar, incl. vakantiegeld, 23.887 netto en daarnaast, als je alleenstaand bent, 1.740 zorgtoeslag.

Dus bij minimumloon & fulltime werken houd je 26k over
Bij 4x minimumloon, dus 103k, houd je netto 62k over. Dus 4x zo veel bruto, maar 2,4x zoveel netto;

En in beide gevallen na je pensioen met deze getallen alleen AOW.

En ja, er zullen uitschieters zijn die veel meer dan 4x minimumloon verdienen, maar dat zijn er echt niet veel. Maar deze getallen gelden alleen als je in loondienst bent. Niet als je ZZP-er bent, DGA, je inkomen uit vermogen haalt, etc. Of als je heel rijk bent en belasting kan ontwijken.

We hebben teveel regelingen in Nederland, waardoor het een enorme brij is geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

[...]

Ik hoop dat rechtse stemmers een kijken naar de gevolgen van hun stemgedrag en waar dat ons gebracht heeft. Een breuk in de trend zeg maar, want kritisch kijken naar de mensen die ze kiezen is nou niet iets dat vaak gebeurt aan de rechterkant. Linkerkant is altijd kritischer naar hun leiders, maar ik kan verrast worden.

Dit zijn generieke trends die ik zie, geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Sorry dat ik moet lachen maar wat is er zo slecht dan aan ons land? Als rechtgeschapen perfectionisten vergroten wij elke oneffenheid uit en die is standaard niet goed. De zwijgende meerderheid die gewoon happy is wordt weggezet als onbelangrijk. Het feit dat wij ons druk kunnen maken over de perfect te creëren wereld zegt al genoeg over onze hoge levensstandaard. Er gaan inderdaad dingen niet goed, klopt. Er zijn een paar "crisissen" die absoluut liever gisteren dan vandaag opgelost moeten worden. Gezinnen met onzekerheid of schulden door de overheid zou niet moeten in een land als Nederland. Maar in perspectief: hoe denk je dat Oekraïne hier naar kijkt? Italië, Marokko, Somalië? Weet je wat, USA?

Het simplificeren dat "rechts" de oorzaak van alle problemen is, terwijl we over het algemeen een centrum(rechts) kabinet hebben gehad waar ook "links" actief aan deelnam, is pretenderen dat jij alles beter weet ... een messiah complex of "eigen bubble" heet dat geloof ik. Dit gedrag zorgt voor mooie tegenstellingen en social media aandacht maar zorgt niet voor oplossingen. Het wijzen met vingertje, waar wij als NL heel goed in zijn om de eigen verantwoording te ontlopen, heeft geen zin, is polariserend en contraproductief. Wat wij links en rechts noemen is in eerder genoemde landen gewoon het midden dus laten we ophouden met afgeven - doen alsof de ander 100% fout is - het zelf altijd beter weten - en laten we leren van wat er minder ging. Want er is zeker heel wat te leren :).

Laten we weer een Samenleving worden met respect voor elkaars meningen en opzoek gaan naar gezamenlijk betere levensstandaard. Graag ophouden met hakke-takke-tilk-tok-click-bites gedrag.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:54

DevWouter

Creator of Todo2d.com

alexbl69 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:14:
[...]

Sorry, maar dit is echt populistische kletspraat. Het is algemeen bekend dat Nederland één van de meest genivelleerde inkomensverdelingen ter wereld heeft.
Jouw bron is van 2015 en de meeste recent bron die ik kan vinden praat over 2020. Ook kan men onderscheid maken in inkomsten en vermogen.

Bron:
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1689086793700

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

hamsteg schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:48:
Het feit dat wij ons druk kunnen maken over de perfect te creëren wereld zegt al genoeg over onze hoge levensstandaard.
Niet perfect maken, maar leefbaar houden. En het is fijn dat we er zorgen over kunnen maken.
Maar in perspectief: hoe denk je dat Oekraïne hier naar kijkt? Italië, Marokko, Somalië? Weet je wat, USA?
Whataboutisme.
Het simplificeren dat "rechts" de oorzaak van alle problemen is, terwijl we over het algemeen een centrum(rechts) kabinet hebben gehad waar ook "links" actief aan deelnam, is pretenderen dat jij alles beter weet
Nope, dat is onevenredig verdelen van schuld. Verder is het geen geheim dat de problemen typisch eigenschappen hebben die men met een liberaal (aka rechts) beleid associeert.

Verder "centrum kabinet"? Het zijn gewoon rechtse kabinetten. Wel is het Overton venster telkens aan het opschuiven. Maar als men kijkt puur naar de besluiten (dus zonder terugroeping door andere onderdelen van de overheid) dan is dit een rechtskabinet.
Het wijzen met vingertje, waar wij als NL heel goed in zijn om de eigen verantwoording te ontlopen, heeft geen zin, is polariserend en contraproductief.
Desondanks zijn de partijen die dan verantwoordingen krijgen, en dat zijn voornamelijk rechtse partijen, niet instaat om het op te lossen terwijl ze wel de middelen hebben.
Wat wij links en rechts noemen is in eerder genoemde landen gewoon het midden dus laten we ophouden met afgeven - doen alsof de ander 100% fout is - het zelf altijd beter weten - en laten we leren van wat er minder ging. Want er is zeker heel wat te leren :).
Weer een whataboutisme. Verder gaat het er niet om wie, wat of hoe ernstig de fout is, maar dat het opgelost wordt.
Laten we weer een Samenleving worden met respect voor elkaars meningen en opzoek gaan naar gezamenlijk betere levensstandaard. Graag ophouden met hakke-takke-tilk-tok-click-bites gedrag.
offtopic:
Juist... Eerst oproepen tot respect en dan een waarde oordeel zonder observatie. :+

We moeten juist minder respect hebben voor de mening van de ander tenzij die het kan onderbouwen. En dat laatste zien we steeds minder en minder.

[ Voor 1% gewijzigd door DevWouter op 11-07-2023 19:19 . Reden: Incomplete zin verwijderd ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Persoonlijk vind ik niet al te grote inkomensverschillen veel belangrijker dan vermogensgelijkheid. Want inkomen kan je uitgeven. Dan moet natuurlijk wel al het inkomen mee worden genomen, niet alleen inkomen uit arbeid. (Gezien dit al eerder fout is gegaan, niemand hoeft te vertellen dat rijken inkomen uit hun vermogen halen, dat is mijn punt, dat moet ook bij het inkomen meegerekend worden).

Dat Yeşilgöz zelf een nareiziger was, is natuurlijk een beetje apart om dan ertegen te zijn. Tegelijk was het niet dezelfde situatie, en sowieso in decennia veranderen situaties natuurlijk wel. We veranderen wel meer dingen in decennia.

Als ik docent zou zijn zou ik zeggen dat iedereen hier wat positiefs moet opschrijven over partijen waar ze het mee oneens zijn (en dus niet dan: "Goed als je te lui bent om te werken" of "de partij voor mensen zonder moreel compas", maar echt iets wat ze als positief zien). Want uiteraard zullen er natuurlijk zat punten op zijn waarom je nog steeds niks met die partij hebt, maar als het er weer op neerkomt dat mensen denken dat andere alleen op een partij stemmen omdat ze niet kritisch nadenken of door een gebrek aan empathie, dan polariseert het lekker. En misschien puur voor het forum relevanter, dan hoeven we ook geen serieuze discussies te verwachten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ArgantosNL
hamsteg schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:48:
[...]

Sorry dat ik moet lachen maar wat is er zo slecht dan aan ons land? Als rechtgeschapen perfectionisten vergroten wij elke oneffenheid uit en die is standaard niet goed. De zwijgende meerderheid die gewoon happy is wordt weggezet als onbelangrijk. Het feit dat wij ons druk kunnen maken over de perfect te creëren wereld zegt al genoeg over onze hoge levensstandaard. Er gaan inderdaad dingen niet goed, klopt. Er zijn een paar "crisissen" die absoluut liever gisteren dan vandaag opgelost moeten worden. Gezinnen met onzekerheid of schulden door de overheid zou niet moeten in een land als Nederland. Maar in perspectief: hoe denk je dat Oekraïne hier naar kijkt? Italië, Marokko, Somalië? Weet je wat, USA?

Het simplificeren dat "rechts" de oorzaak van alle problemen is, terwijl we over het algemeen een centrum(rechts) kabinet hebben gehad waar ook "links" actief aan deelnam, is pretenderen dat jij alles beter weet ... een messiah complex of "eigen bubble" heet dat geloof ik. Dit gedrag zorgt voor mooie tegenstellingen en social media aandacht maar zorgt niet voor oplossingen. Het wijzen met vingertje, waar wij als NL heel goed in zijn om de eigen verantwoording te ontlopen, heeft geen zin, is polariserend en contraproductief. Wat wij links en rechts noemen is in eerder genoemde landen gewoon het midden dus laten we ophouden met afgeven - doen alsof de ander 100% fout is - het zelf altijd beter weten - en laten we leren van wat er minder ging. Want er is zeker heel wat te leren :).

Rechtse politica en spreek poppen geven constant links de schuld van alles maar owee owee dat een links iemand rechts de schuld geeft van rechts beleid dan is het polariserend. We hebben voornamelijk rechts van het midden kabinetten gehad waar rechts het grootste was. Laatste kabinet was een recht kabinet en alle linkse partijen die altijd de schuld krijgen waarom niet opgelost wordt zaten niet in de mix en nogsteeds klapt de zooi en wordt er geen probleem opgelost.

Is het negeren van de werkelijkheid niet contraproductief? Hoe wil je ooit een probleem oplossen als je het niet eens wil erkennen? Respect voor meningen houdt op waar consquenties van die meningen beginnen. Je mening blond of bruin haar, prima. Parket of stenen vloer, prima. Of klimaat verandering gaande is, dit is een feit jou mening is niets waard. Dat trans mensen bestaan en dat transitie de beste medicische oplossing is voor degene die dat wensen ook een feit, ben je van mening dat trans mensen zichzelf foppen. dan is jou mening niets waard.

Als je hier Rutte en de VVD loopt te verdedigen moet je woord verantwoording heel hard omzijlen net als dat de VVD dat doet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:57:
Ik zie rechtse stemmers niet ineens massaal achter de oren krabben en links een kans geven. Voor velen is het een keuze tussen:

Rechtse partij die in het partijprogramma jouw mening vertolkt, maar het niet uitvoert.

Natuurlijk heel simplistisch neergezet, maar je snapt hopelijk mijn punt.
Het is eerder:

Linkse partij waarvan de rechtse partij zegt dat hij jouw mening niet vertolkt.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
FunkyTrip schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:08:
[...]

Het is eerder:

Linkse partij waarvan de rechtse partij zegt dat hij jouw mening niet vertolkt.
En het verkiezingsprogramma. En de stemwijzer. En de wat hebben ze gestemd wijzer.

Hoewel er ook zeker dingen zijn waar ik het oneens ben aan de rechterkant, zijn er ook een hoop dingen waarmee ik het eens ben. En daar kan best gediscussieerd over worden (en eerlijk is eerlijk, net als een ieder ander zal ik niet zomaar al mijn ideeën weggooien), maar als het uitgangspunt bijvoorbeeld is dat ik dus een gebrek aan empathie heb, tja.

[ Voor 31% gewijzigd door Sissors op 11-07-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Indoubt schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:16:
Geen fijn idee. Dan heb je al blijk gegeven dat je een moreel kompas hebt met de stabiliteit van een windroos in een orkaan.
Mw Yeşilgöz heeft wel meer problemen met haar kompaskoers. Ze heeft ook voor de SP, PvdA en GL dingen gedaan. Nu mag dat, maar dat is wel opmerkelijk.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
[...]

Ik hoop dat rechtse stemmers een kijken naar de gevolgen van hun stemgedrag en waar dat ons gebracht heeft.
Op basis van de geluiden die ik hoor, vooral 'nog rechtser'.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:48
ijdod schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:29:
[...]

Op basis van de geluiden die ik hoor, vooral 'nog rechtser'.
ja, dat is ook de trend, als sinds Lubbers is de ruk naar rechts ingezet.

Wel frappant dat we dus zo'n 40 jaar zien gebeuren dat 'rechts' niet werkt en dan de oplossing zoeken in nog meer rechts... mensen en keuzegedrag, het blijft bijzonder.

Met 'rechts' bedoel ik voornamelijk neoliberaal trouwens.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:43

unclero

MB EQA ftw \o/

Dido schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:08:
Ik noemde eerder al Priti Patel en Suella Braverman, Britse politici met een migratieachtergrond maar tegelijkertijd uitgesproken voorstanders van een anti-immigratiebeleid waar Hans Janmaat alleen maar van had durven dromen.

Beetje het idee van "ik ben binnen, dus de deur moet op slot!"
U ziet het verkeerd. Zíj zijn hoogopgeleiden met een bovenmodaal inkomen, en zij maken beleid tégen een bepaalde groep laagopgeleiden met een submodaal inkomen. Dat we datzelfde beleid ook in kunnen zetten tegen andere groepen laagopgeleide submodalen, zeggen we er lekker niet bij. Daar komen ze in de nabije toekomst vanzelf achter, want of we dergelijk beleid, eenmaal gemaakt voor de ene groep niet breder gaan trekken om ook andere groepen erbij te nemen, is geen "wellicht" maar eerder een "wanneer".

Saillant detail: kleur en afkomst tellen minder mee als andere zaken. Legt u een Priti Patel of een Rishi Sunak maar even langs Luyendijk's Vinkjes. Dan ziet u al dat ze meer gemeen hebben met de Duke of Norfolk dan met een taxichauffeur uit Manchester. Maar die taxichauffeur uit Manchester staat wel te klappen als er frames langskomen dat zij beleid gaan maken tegen 'die andere' laagopgeleide submodalen, terwijl het uiteindelijk de Duke of Norfolk is die het meest zal profiteren, en de rekening bij de taxichauffeur neergelegd gaat worden.
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:57:

Op een bijeenkomst enige tijd geleden, waar ook veel BBB-vertegenwoordigers aanwezig waren, legde ik in een discussie met een paar eigenaren van een loonwerkersbedrijf het volgende op tafel: "Als u niet wilt dat de boeren blootgesteld worden aan rechts-neoliberaal beleid, moet u niet rechts stemmen". Zeer simplistisch, maar degenen met wie ik in discussie was, zeiden: "Ja, ik wil liever niet dat boeren blootgesteld worden aan zulk/dit beleid, maar ik wil wél rechtse politiek, want die anderen..." en daarmee bedoelde deze vooral de vluchtelingen in Ter Apel (waarvan een groot deel nota bene uit de veehouderij en akkerbouw afkomstig zijn). Nee, heel veel willen we niet. Maar het geloofsgedrag (de kracht van herhaling van frames met makkelijke prikkels) doet ons dat heel snel vergeten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
unclero schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:42:

[...]

Op een bijeenkomst enige tijd geleden, waar ook veel BBB-vertegenwoordigers aanwezig waren, legde ik in een discussie met een paar eigenaren van een loonwerkersbedrijf het volgende op tafel: "Als u niet wilt dat de boeren blootgesteld worden aan rechts-neoliberaal beleid, moet u niet rechts stemmen".
Nofi, maar wil je echt zeggen dat de boer die miljonair is en minder beperkt wil worden, meer stikstof wil uitstoten, een grotere veestapel wil hebben, etc, beter af is bij bijvoorbeeld Groenlinks? Want dat is toch de kern van de groep ontevreden boeren, het is niet dat de kleine bio boer de primaire doelgroep van BBB is.

(En oké, eerlijk is eerlijk, dat hij miljonair is, zit vooral vast in zijn bedrijf, maar alsnog is het relevant voor dingen als VRH en erfbelasting).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

ArgantosNL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:08:
Als je hier Rutte en de VVD loopt te verdedigen moet je woord verantwoording heel hard omzijlen net als dat de VVD dat doet.
Ik stem echt anders maar ben niet blind. Fijn dat je mij in deze hoek drukt en daarmee als dom stemvee betitelt. Als problemen werkelijk eenvoudig waren op te lossen, hadden we ze niet. Elke politicus wil scoren en niet negatief in het nieuws staan. Het uitgangspunt dat men bewust kwaad doet is zo cynisch dat met jou en @DevWouter geen reële discussies mogelijk zijn en dit topic verwordt tot bashing wat niet past in jullie denkbeelden. Precies de landelijke afspiegeling.

Succes, ik stap uit.

... gecensureerd ...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -Bonalds
Sissors schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:49:
[...]

Nofi, maar wil je echt zeggen dat de boer die miljonair is en minder beperkt wil worden, meer stikstof wil uitstoten, een grotere veestapel wil hebben, etc, beter af is bij bijvoorbeeld Groenlinks? Want dat is toch de kern van de groep ontevreden boeren, het is niet dat de kleine bio boer de primaire doelgroep van BBB is.

(En oké, eerlijk is eerlijk, dat hij miljonair is, zit vooral vast in zijn bedrijf, maar alsnog is het relevant voor dingen als VRH en erfbelasting).
Het keuterboertje is inderdaad beter af bij een GL, daar kan die gewoon blijven bestaan, een switch maken en iets met waygu gaan doen oid en zelfs succesvol worden ;)

Met de BBB mag hij plaatsmaken voor een of ander chinees megaproject.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:36
-Bonalds schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:36:

Wel frappant dat we dus zo'n 40 jaar zien gebeuren dat 'rechts' niet werkt en dan de oplossing zoeken in nog meer rechts... mensen en keuzegedrag, het blijft bijzonder.

Je noemt hier wel de kern van de zaak.

Ik denk dat je goed moet kijken naar wat er is overgewaaid uit de Angelsaksische wereld sinds de jaren '80. Er is een populaire stroming ontstaan die vooropstelt dat mensen zélf verantwoordelijk zijn voor hun geluk, kansen en success. Dit implicerende dat andere mensen dat ook zijn, trouwens. En, verder, dat mensen die het geluk, de kansen en/of het succes ontberen daar dan zelf wel aan te verwijten zijn. Hoewel dat in de jaren '80 al in de VS en het VK opkwam, denk ik dat we die transitie in Nederland in de jaren '90 hebben gemaakt. En, of dat de exacte definitie van neoliberalisme is weet ik niet - maar houdt er wel nauw verband mee.

Door die individualisering is de populatie inderdaad opgeschoven van het collectivistische gedachte van links (oa sociaal vangnet) naar een individualistischer rechts. Ik wil niet zeggen dat dat volledig of onvoorwaardelijk is gebeurd, maar de individualistische notie bestaat, en die lijkt een sterke invloed te hebben op het stemgedrag.

En - laten we eerlijk zijn. Ontzetten veel mensen is het ook ontzettend goed gegaan in de periode sinds 1990. Dat heeft met heel veel factoren te maken, veel daarvan trouwens niet per se gerelateerd aan de individu. Maar goed. Bij succes wijzen we vooral naar onszelf, voor tegenspoed wijzen we liever externaliteiten aan. Enfin.

De situatie rond de toeslagenaffaire is daar denk ik wel de sterkste casus voor. Want, laten we wel wezen, overheden hebben daar op een schrikbarende manier gefaald, en mensenlevens geruïneerd (of, althans, daar een hele goede poging toe gedaan). We waren er allemaal bij. Maar ja. Heel erg allemaal, maar ik ben geen toeslagenouder(/kind), met mij gaat het prima. Mijn individu is anders prima beschermd door de overheid, dus ik heb geen reden nu ineens voor een ander te gaan stemmen.

En zo kan het dus komen dat door deze vorm van individualisme die de maatschappij zich eigen heeft gemaakt géén (of niet voldoende) bijsturing kan geven op het moment dat het er toe doet: Bij de verkiezingen.

Dat veel mensen ook tegen de keerzijde van het individualisme aanlopen is inmiddels evident. Maar, wat opvalt is dat we daarmee niet per se meer teruggrijpen op het tegendeel: Collectivisme. Waar rechts andere individuen aanwijst om het gebrek aan succes uit te leggen, kiest links er voor de formule die we gebruiken voor individueel succes te verbeteren. Immers, wanneer geluk en kansen niet eerlijk zijn verdeeld, zal het succes dat óók niet zijn - een veronderstelde bijl aan de wortels van het individualisme dat ons toch best wel veel heeft gebracht.

Toch ben ik er bang voor. Individualisme is nu eenmaal een gezonde voedingsbodem voor de notie dat de formule van succes te zwaar beïnvloedt wordt door externaliteiten. Externaliteiten zoals vluchtelingen...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
DevWouter schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:50:
[...]

Jouw bron is van 2015 en de meeste recent bron die ik kan vinden praat over 2020. Ook kan men onderscheid maken in inkomsten en vermogen.

Bron:
https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1689086793700
De discussie ging over de vermeende inkomensongelijkheid. Daar antwoorde ik ook op (staat ook expliciet vermeld in mijn antwoord).

Een bron uit 2015 is geen belemmering, want de inkomensverdeling is al zo'n 30 jaar stabiel:

CBS: Inkomensongelijkheid sinds 1990 vrijwel stabiel

Edit: overigens (is een paar maanden geleden op dit forum ook al aan bod geweest) is de vermogensongelijkheid een stuk kleiner als de pensioenen worden meegeteld.

CBS: Vermogensverschil tussen huishoudens kleiner bij meetellen pensioenopbouw

Daarnaast daalt deze ongelijkheid...
CBS: Vermogensongelijkheid opnieuw gedaald

[ Voor 26% gewijzigd door alexbl69 op 11-07-2023 18:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
-Bonalds schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:36:
[...]

Nederland op 5de plaats van gelukkigste landen

Natuurlijk, alles kan altijd beter en er zijn altijd (groepen) mensen die niet volledig mee kunnen doen. Maar je kunt op grond van deze cijfers niet stellen dat het systeem in Nederland 'niet werkt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:49
Sissors schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:19:
Maar zou je daarom niet verwachten dat zonder actieve significante oorlogen in het Midden Oosten we nu heel weinig vluchtelingen zouden moeten krijgen.
Ongeveer 2 miljoen mensen in vluchtelingenkampen binnen Syrië zelf, een geschatte 60% van de bevolking heeft een tekort aan voedsel, en vergeet ook niet de aardbevingen van begin dit jaar (volgens schattingen van AZG heeft dat nog eens zo'n 180.000 daklozen opgeleverd).

Het is daar al twaalf jaar lang ruk, en het wordt niet beter. Ik snap wel dat de mensen die een kans hebben het land te verlaten dat proberen. En ja, dat zijn technisch "gelukszoekers", want ze ervaren immers geen persoonlijke dreiging, alleen honger, armoede, dakloosheid, een dictatoriaal regime, en een continue oorlogsdreiging, want het land is nog steeds verdeeld tussen zo'n 7 verschillende facties, waaronder de Islamisten.

Ik vind niet gek dat, als het veiliger wordt om te reizen, en als duidelijk wordt dat de oorlogssituatie niet iets tijdelijks is, maar decennia kan duren, het aantal vluchtelingen toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Ook in de De Oranjezomer wordt het debat met Rutte besproken en wat blijkt: Rita Verdonk zat blijkbaar op de publieke tribune.

Volgens Rutger Castricum is het allemaal doorgestoken kaart. De opvolger van Rutte is volgens hem allang bekend en er wordt een toneelstukje opgevoerd voor de bühne (VVD leden).

https://www.metronieuws.n...k-rutte-rutger-castricum/

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@hamsteg

Ik snap niet hoe het persoonlijk is geworden, maar dit is wel het AWM-forum. Zonder gedegen onderbouwing overleeft een uitspraak het niet lang.

Het was bij de laatste verkiezingen juist opvallend dat rechtse partijen naar links trokken, en na wat analyse hier in dit topic was de conclusie dat het extreem rechts dusdanig veel ruimte opneemt dat de normale rechtse partijen daar geen kiezers kunnen vinden.

De opmerking over meningen niet langer respecteren is gewoon omdat er al genoeg mensen zijn die van alles een mening hebben die niet overeenkomt met de werkelijkheid. De aarde is niet plat en de ”great reset” is niet bedacht door hagedissen mensen. Leuk dat men die overtuiging wilt verkopen onder de “het is maar een mening” maar als de feiten en men toch volhard in hun mening dan zijn het leugens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
En voor iedereen die nu zegt: ja zeg, Rutger Castricum. Hij heeft natuurlijk jarenlang op het binnenhof rondgelopen en maakt ook met de Hofbar politieke televisie. Behoorlijk goed ingevoerd dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
DevWouter schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:34:
De opmerking over meningen niet langer respecteren is gewoon omdat er al genoeg mensen zijn die van alles een mening hebben die niet overeenkomt met de werkelijkheid. De aarde is niet plat en de ”great reset” is niet bedacht door hagedissen mensen. Leuk dat men die overtuiging wilt verkopen onder de “het is maar een mening” maar als de feiten en men toch volhard in hun mening dan zijn het leugens.
Voila, maar is dus ook het probleem dat ik heb met de asiel-discussie door de manier waarop de VVD steeds 'feiten' presenteert. Henk Kamp komt met opzet met een getal van 400.000 migranten aanzetten bij Nieuwsuur; op zich is dat waar, maar het is pure misleiding omdat veel mensen zullen denken dat het om 400.000 asielzoekers gaat (en dat klopt helemaal niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:29
Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:33:
Ook in de De Oranjezomer wordt het debat met Rutte besproken en wat blijkt: Rita Verdonk zat blijkbaar op de publieke tribune.

Volgens Rutger Castricum is het allemaal doorgestoken kaart. De opvolger van Rutte is volgens hem allang bekend en er wordt een toneelstukje opgevoerd voor de bühne (VVD leden).

Laat me raden: De opvolger is zeker één of andere marionet van het WEF? :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:44:
[...]
Laat me raden: De opvolger is zeker één of andere marionet van het WEF? :+
Dat uiteraard niet, maar het lijkt mij vrij evident dat het Yesilgöz gaat worden.

Dijkhof, Schippers en Hennis hebben allemaal nee gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:48:
[...]

Dat uiteraard niet, maar het lijkt mij vrij evident dat het Yesilgöz gaat worden.

Dijkhof, Schippers en Hennis hebben allemaal nee gezegd.
Ik ben erg benieuwd. De vvd zit in dezelfde poel als fvd, pvv, bvnl, ja enzovoort. En was Rutte de wat neutralere kracht, de VVD is toch echt naar rechts opgeschoven dus …. Het is druk zeg maar in die hoek met dezelfde types rechtse partij.
Volgens mij is die poel bijzonder vrouwonvriendelijk en ook niet echt migrant vriendelijk, dus deze mevrouw gaat nog wat meemaken. De hardcore VVD is Oldboy’s network…. Ook al vrouwonvriendelijk.

Indien zij de baas wordt voorspel ik een buitengewoon korte carrière. Van haar Schoo-lezing heb ik meegekregen dat het maar beter ook zo kort mogelijk kan blijven als ‘woke’ het grootste probleem van dit moment is. (Aardbevingen in Groningen zijn niet woke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:35:
En voor iedereen die nu zegt: ja zeg, Rutger Castricum. Hij heeft natuurlijk jarenlang op het binnenhof rondgelopen en maakt ook met de Hofbar politieke televisie. Behoorlijk goed ingevoerd dus.
Ik heb meer moeite met het lijntje PowNews -> GeenStijl -> GeenPijl -> FVD. En daardoor vind ik het lastig om hem op waarde te schatten als bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Ik ook
[b]
Indien zij de baas wordt voorspel ik een buitengewoon korte carrière. Van haar Schoo-lezing heb ik meegekregen dat het maar beter ook zo kort mogelijk kan blijven als ‘woke’ het grootste probleem van dit moment is. (Aardbevingen in Groningen zijn niet woke)
Ik denk dat ze bedoelde dat de overdreven gedwongen aandacht voor woke
Door letterbaktypes het grote probleem is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

alexbl69 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:06:
[...]

De discussie ging over de vermeende inkomensongelijkheid. Daar antwoorde ik ook op (staat ook expliciet vermeld in mijn antwoord).

Een bron uit 2015 is geen belemmering, want de inkomensverdeling is al zo'n 30 jaar stabiel:
Excuus, ik was te kort van stof. Mijn kritiek op 2015 was dat het mogelijk niet representatief was, maar mijn bron bevestigt een beetje wat jij al aangaf: Stabiel.

Wel heb ik wat twijfel over de afgelopen jaren omdat het nogal wat extreme omstandigheden zijn geweest, maar dat heb ik met opzet niet verwoord omdat ik geen afbreuk aan jouw betoog wilde doen. Helaas is dat laatste niet helemaal gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:33:

Leuke hersenspinsel, meer ook niet. Gewoon het complotdenken van iemand die anders hier niet serieus genomen wordt (eveneens met het programma waarin dit werd gezegd). Laat dit gewoon achterwege...heeft niets van inhoud van doen.
Er zat ook iemand bij die nu dagelijks op het binnenhof rondhobbelt, en die zag er niets in. Dus ja, gewoon waardeloze (ongefundeerde) drek..maakt het niet mooier dan het is.

[ Voor 25% gewijzigd door eric.1 op 11-07-2023 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:46
Vraag het mij af. Het buitenbeentje van de politieke journalistiek is een beetje zijn handelsmerk. Vraag me af hoeveel off record hij te horen krijgt. Voor alle politieke journalisten is het gissen wat de echte intenties van de VVD en Rutte waren. Wordt vast later een boek over geschreven.

Er hing al een motie van wantrouwen in de lucht dus het had ook zomaar zonder zijn eigen aftreden zijn laatste dag kunnen zijn. Kan me voorstellen dat dat ook al reden was voor Rita Verdonk om aan te schuiven.

Edit sluit ook niet uit dat Verdonk gewoon loert op een baantje bij de BBB, Ja21 of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door HEY_DUDE op 11-07-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:17

Lordy79

Vastberaden

HEY_DUDE schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:37:
[...]

Edit sluit ook niet uit dat Verdonk gewoon loert op een baantje bij de BBB, Ja21 of iets dergelijks.
Mevrouw Verdonk is bijna 68 en volgens mij met pensioen. Ze is nog wel gemeenteraadslid in Den Haag.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hij heeft zijn woorden wel zorgvuldig gekozen verwacht ik. Hij denkt dat dit het geval is. Er wordt niet gerefereerd aan enige inside information, of welke andere bron dan ook. Als dit gebaseerd was op enige ingevoerdheid, dan had ik verwacht dat Castricum daar ook wel op had geleund om deze bewering kracht bij te zetten. Hij schroomt grote uitspraken normaliter niet. Aangezien dat niet gebeurd is, die onderbouwing, zijn een paar korreltjes zout wel noodzakelijk.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
DevWouter schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:12:
[...]

Ik heb meer moeite met het lijntje PowNews -> GeenStijl -> GeenPijl -> FVD. En daardoor vind ik het lastig om hem op waarde te schatten als bron.
Het is ook een - op punten - dubieus lijstje. Maar heb wel de indruk dat hij er nu iets anders in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
alexbl69 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:14:
[...]

je kunt op grond van deze cijfers niet stellen dat het systeem in Nederland 'niet werkt'.
Je komt met een lijstje over een vermeende perceptie van geluk; dus, welke cijfers heb je het over? ;)

De situatie bijv. in de (jeugd)zorg, politie & justitie, toeslagen affaire, asiel, klimaat, en er zijn er vast nog meer, zijn betere indicatoren dat het niet werkt. En mijn vermoede is dat jij dat ook wel weet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Sissors schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:49:

Even heel kort, want hierover hebben we in het Stikstof-topic al vaak genoeg over uitgeweid: de boer die op papier miljonair is, met 200+ stuks melkvee, een moderne melkrobot en een contract bij een grote zuivelaar is slechter af dan de kleinschalige boer met max 30 stuks melkvee die zijn eigen melk verkaast/karnt en in eigen winkel verkoopt. Immers:
  • Voor de grotere boer is méér marktwerking en méér up-or-out een zwaard van Damocles.
  • De komende vijf jaar zitten we (ongeacht stikstof) te kijken naar een halvering van de boerenstand, waarbij de grootsten (en dat is meestal de boer die in een appartement in A'dam/Dubai/Brasschaat woont) en de kleinsten ontzien worden. Zonder een daling van agrarische productie.
  • Puur naar de knikkers kijkend is de agrarische sector het Griekenland van Nederland.
Willen we de huidige boerenstand behouden (en het liefst uitbreiden), hebben we eigenlijk twee zaken nodig:
  1. Toekomstvisie en de mogelijkheid om visie te formuleren.
  2. Een verschuiving waarbij de grens tussen ondernemersrisico en maatschappelijk risico opgeschoven moet worden richting die laatste, ten gunste van het agrarische familiebedrijf.
En wat ik bij de verschillende borrels en gesprekken en debatten in aanloop naar PS heb gehoord, was wat mijn eerdere observaties in het Stikstof-topic staafden: SP, CU en in mindere mate GL hebben hierin de betere papieren.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:34
Delerium schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:54:
[...]

Ik ben erg benieuwd. De vvd zit in dezelfde poel als fvd, pvv, bvnl, ja enzovoort. En was Rutte de wat neutralere kracht, de VVD is toch echt naar rechts opgeschoven dus …. Het is druk zeg maar in die hoek met dezelfde types rechtse partij.
Volgens mij is die poel bijzonder vrouwonvriendelijk en ook niet echt migrant vriendelijk, dus deze mevrouw gaat nog wat meemaken. De hardcore VVD is Oldboy’s network…. Ook al vrouwonvriendelijk.

Je hebt een erg slecht beeld van de vvd-kiezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
unclero schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:46:
[...]

Even heel kort, want hierover hebben we in het Stikstof-topic al vaak genoeg over uitgeweid: de boer die op papier miljonair is, met 200+ stuks melkvee, een moderne melkrobot en een contract bij een grote zuivelaar is slechter af dan de kleinschalige boer met max 30 stuks melkvee die zijn eigen melk verkaast/karnt en in eigen winkel verkoopt. Immers:
  • Voor de grotere boer is méér marktwerking en méér up-or-out een zwaard van Damocles.
  • De komende vijf jaar zitten we (ongeacht stikstof) te kijken naar een halvering van de boerenstand, waarbij de grootsten (en dat is meestal de boer die in een appartement in A'dam/Dubai/Brasschaat woont) en de kleinsten ontzien worden. Zonder een daling van agrarische productie.
  • Puur naar de knikkers kijkend is de agrarische sector het Griekenland van Nederland.
Willen we de huidige boerenstand behouden (en het liefst uitbreiden), hebben we eigenlijk twee zaken nodig:
  1. Toekomstvisie en de mogelijkheid om visie te formuleren.
  2. Een verschuiving waarbij de grens tussen ondernemersrisico en maatschappelijk risico opgeschoven moet worden richting die laatste, ten gunste van het agrarische familiebedrijf.
En wat ik bij de verschillende borrels en gesprekken en debatten in aanloop naar PS heb gehoord, was wat mijn eerdere observaties in het Stikstof-topic staafden: SP, CU en in mindere mate GL hebben hierin de betere papieren.
Of dat al dan niet klopt laat ik aan het stikstof topic over. Maar dan ga jij er dus vanuit dat de boeren liever op GL stemmen dan op BBB, maar stemmen ze op de BBB niet vanwege stikstofbeleid, of vanwege andere regels en beperkingen die die willen opheffen, maar ze stemmen op de BBB omdat ze minder vluchtelingen willen, ook al zijn ze het qua landbouw beleid eens met GL? Ja dat gaat er bij mij niet in.

En natuurlijk zijn de protesterende boeren maar een subset van alle boeren, maar we hebben toch verrekte weinig boeren zien protesteren voor strengere stikstofwetgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
-Bonalds schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:30:
[...]

Je komt met een lijstje over een vermeende perceptie van geluk; dus, welke cijfers heb je het over? ;)

De situatie bijv. in de (jeugd)zorg, politie & justitie, toeslagen affaire, asiel, klimaat, en er zijn er vast nog meer, zijn betere indicatoren dat het niet werkt. En mijn vermoede is dat jij dat ook wel weet ;)
Waarom zijn dat betere indicatoren en niet cherry picked? Natuurlijk kan je stellen dat hij alleen een vergelijking maakt met die cijfers, immers ze zeggen niks erover of het misschien in letterlijk elk land wereldwijd niet werkt, maar het is toch een redelijke indicatie dat tov de meeste andere landen, het in Nederland beter werkt.

En natuurlijk niemand zal ontkennen dat we ook onze lijst problemen hebben. Maar andere landen zijn ook niet probleemvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

https://nos.nl/artikel/24...trekker-van-de-vvd-worden

Mevrouw Hermans wil geen lijsttrekker worden van de VVD. Heel verstandig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:38
Lordy79 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:01:

als niemand lijsttrekker wil worden dan is de nummer 2 op de lijst dan toch automatisch lijsttrekker?

:+

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

arj1o1 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:46:
[...]
Je hebt een erg slecht beeld van de vvd-kiezer.
Voel je niet gehinderd het tegendeel neer te zetten.

Ik zag iig dat de VVD kiezer de partij liet opgaan in de grote Rutteshow welke eindigde nadat die vervelende asielkinderen maar bleven komen. Niet de beste voorstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
-Bonalds schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:30:
[...]

In elk land is wel wat. Wellicht dat je net als ik ook wel eens contact hebt met inwoners van andere landen, en bijna al die mensen hebben één overeenkomst: klagen over het eigen land :).

Wil je een feel-good avond? Kijk dan eens wat YT filmpjes van Amerikanen over hun ervaringen hier in Nederland. Het ongeloof over het feit dat de zorg hier 'gewoon' betaalbaar is, dat je 's-avonds veilig over straat kunt, dat het OV toch blijkbaar wel vrij goed geregeld is (filmpjes spelen zich grotendeels af in de Randstad :) ), en dat de politie redelijk relaxed optreedt.

Als je wat vaker in het buitenland komt (ook ontwikkelde Europese landen) kom je er achter dat het in ons land nog niet zo beroerd gaat.

Zoals gezegd; natuurlijk gaat er genoeg mis. Heb Rutte en z'n trawanten (ook hier) regelmatig verguisd om wat hij allemaal uit heeft gespookt. En hoewel Nederland op veel gebieden allesbehalve een gaaf land is, zou ik geen land kunnen bedenken waar ik liever zou wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:12

Amphiebietje

In de blubber

alexbl69 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:14:
[...]

Is er ook een bron die niet bij de Rabobank vandaan komt ?

(je weet wel, die bank achter die leenconstructie aan boeren en andere bedrijven, waarin oneindige groei als realistische optie wordt voorgesteld...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

alexbl69 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:18:
[...]

In elk land is wel wat. Wellicht dat je net als ik ook wel eens contact hebt met inwoners van andere landen, en bijna al die mensen hebben één overeenkomst: klagen over het eigen land :).

Wil je een feel-good avond? Kijk dan eens wat YT filmpjes van Amerikanen over hun ervaringen hier in Nederland. Het ongeloof over het feit dat de zorg hier 'gewoon' betaalbaar is, dat je 's-avonds veilig over straat kunt, dat het OV toch blijkbaar wel vrij goed geregeld is (filmpjes spelen zich grotendeels af in de Randstad :) ), en dat de politie redelijk relaxed optreedt.

Als je wat vaker in het buitenland komt (ook ontwikkelde Europese landen) kom je er achter dat het in ons land nog niet zo beroerd gaat.

Zoals gezegd; natuurlijk gaat er genoeg mis. Heb Rutte en z'n trawanten (ook hier) regelmatig verguisd om wat hij allemaal uit heeft gespookt. En hoewel Nederland op veel gebieden allesbehalve een gaaf land is, zou ik geen land kunnen bedenken waar ik liever zou wonen.
Het probleem is een beetje dat heel veel dingen in NL op relatief korte termijn als een pudding in elkaar gaan zakken, mede als gevolg van het non-beleid van de afgelopen 15-20 jaar. Er komt dus een kruispunt-moment waar die zaken die in NL nu nog beter zijn dan elders dat niet meer zullen zijn, en aangezien NL nogal achterloopt op een aantal zaken die elders beter zijn (arbeidswetten, milieuwetgeving, voorbereiding op klimaatverandering, anticorruptiewetgeving, functioneren diverse instanties, kwaliteit onderwijs, etc.) zal het hier dan een redelijke shithole worden.

Overigens denk ik dat het buiten de Randstad al zover is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
Amphiebietje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:29:
[...]

(je weet wel, die bank achter die leenconstructie aan boeren en andere bedrijven, waarin oneindige groei als realistische optie wordt voorgesteld...)
Pak de volgende reactie van de persoon in kwestie erbij, zou ik zeggen; alexbl69 in "De landelijke Nederlandse politiek 2023"

Tevens is dit een beetje aparte manier van discussiëren. Jij stelt de cijfers/bron in twijfel, maar iemand anders moet dit bevestigen of ontkrachten....zo werkt dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:06
[...]

Ik moest even googlen zeggen ze dan altijd tegen mij:

https://www.cbs.nl/nl-nl/...elijkheid-opnieuw-gedaald

Ik heb de headlines gepakt, mogelijk ligt het genuanceerder:

Over vermogensongelijkheid:

De vermogensverschillen tussen huishoudens zijn na 2015 jaarlijks afgenomen. Dat hangt samen met het aantrekken van de woningmarkt na de vorige economische crisis. In de periode 2011-2013 steeg de vermogensongelijkheid, waarna er twee jaar nauwelijks verandering optrad. Blijft de eigen woning buiten beschouwing in het vermogen, dan zijn de verschillen tussen huishoudens vrijwel stabiel gebleven in de periode 2011-2020. Wel is de vermogensongelijkheid exclusief eigen woning groter dan als de eigen woning meetelt. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.

Over inkomensongelijkheid:

Ongelijkheid in inkomen weinig veranderd
De ongelijkheid van het inkomen was in de jaren 2014, 2017 en 2019 wat groter. Dat had te maken met gunstige fiscale maatregelen voor directeur-grootaandeelhouders in die jaren. Afgezien van die pieken is door het verstrekken van sociale uitkeringen en het innen van belastingen en premies de inkomensongelijkheid in de periode 2011–2020 vrijwel niet veranderd. Ook daarvoor, tussen 1990 en 2010, bleef de ongelijkheid vrij stabiel. Eind jaren tachtig was wel sprake van een toename. Het meest steeg de ongelijkheid van 1989 op 1990, toen een belastingherziening (operatie Oort) plaatsvond waarvan vooral werkenden profijt hadden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Ik heb veel in het buitenland gezeten, langere periodes en dan zie je dat in NL best veel goed geregeld is, niet optimaal, maar het kan heel veel slechter. Is Nederland gaaf? Inderdaad niet, maar het was altijd wel stabiel en redelijk sociaal, dat is de afgelopen jaren echt heel hard achteruit gegaan.

Helaas zie ik de huidige politiek niks doen om dit zo te houden en zie ik ook bij de komende verkiezingen geen enkele partij dit oplossen, dan kan ook niet want het beleid van de afgelopen decennia corrigeer je niet in een periode van 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Voorkomt een groter zetelverlies dus vanuit dat oogpunt verstandig ja. Tegelijkertijd zag ik Yesilgoz op het journaal zeer diplomatiek de vraag of zij kandidaat is ontwijken maar haar gezicht sprak boekdelen. Gevalletje 'ik word genoemd'

[YouTube: Prof. Dr. Ir. Akkermans wordt genoemd]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Sissors schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:58:
Of dat al dan niet klopt laat ik aan het stikstof topic over. Maar dan ga jij er dus vanuit dat de boeren liever op GL stemmen dan op BBB, maar stemmen ze op de BBB niet vanwege stikstofbeleid, of vanwege andere regels en beperkingen die die willen opheffen, maar ze stemmen op de BBB omdat ze minder vluchtelingen willen, ook al zijn ze het qua landbouw beleid eens met GL? Ja dat gaat er bij mij niet in.

En natuurlijk zijn de protesterende boeren maar een subset van alle boeren, maar we hebben toch verrekte weinig boeren zien protesteren voor strengere stikstofwetgeving.
Oh nee, u begrijpt me verkeerd. Natuurlijk stemmen ze niet op GL of voor strengere stikstofwetgeving. Ik poneer enkel dat ze met keuzes voor rechts en voor BBB waarschijnlijk contrair hun belangen stemmen.
En dat is gewoon een kwestie van marketing op focus groups, makkelijke prikkels, en de kracht van herhaling.

Boeren zijn hierin verworden tot goedkoop gereedschap: altijd actor voor gebruik, nooit factor van gewicht. De toegang en mogelijkheden voor behartiging of ook maar participatie zijn alleen nog maar verder weg komen te staan.
En daarmee ook hun toekomstperspectief.

En dat moet alarmerend klinken in meerdere oren. Want boeren zijn niet de enige groep die gericht weg worden gehouden van politieke participatie (hierover heeft Tjeenk Willink al meerdere malen aan de alarmbel getrokken).

Verder verkennend leesvoer: Between conflict and consensus: The Dutch depoliticized paradigm shift of the 1980s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 18:57
Jammer van Dijkhof, maar here's to Omtzigt I. Die natuurlijk ook alle hoop in diggelen breekt als hij MP wordt, maar het is een leuk circus zo. Rutte weg plus 1. Kaag geen interim MP plus 2. In my humble opinion.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Rene44 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:14:
Jammer van Dijkhof, maar here's to Omtzigt I. Die natuurlijk ook alle hoop in diggelen breekt als hij MP wordt, maar het is een leuk circus zo. Rutte weg plus 1. Kaag geen interim MP plus 2. In my humble opinion.
Tijd voor de VVD troefkaart, Johan Remkes :P

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Als je even verder had gelezen had je kunnen zien dat het onderwerp daarna wat verder uitgediept wordt, zoals @eric.1 terecht opmerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Amphiebietje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:45:
[...]

Het probleem is een beetje dat heel veel dingen in NL op relatief korte termijn als een pudding in elkaar gaan zakken, mede als gevolg van het non-beleid van de afgelopen 15-20 jaar. Er komt dus een kruispunt-moment waar die zaken die in NL nu nog beter zijn dan elders dat niet meer zullen zijn, en aangezien NL nogal achterloopt op een aantal zaken die elders beter zijn (arbeidswetten, milieuwetgeving, voorbereiding op klimaatverandering, anticorruptiewetgeving, functioneren diverse instanties, kwaliteit onderwijs, etc.) zal het hier dan een redelijke shithole worden.

Overigens denk ik dat het buiten de Randstad al zover is.
Wederom allemaal stellingen die niet door cijfers gestaafd worden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIG-q8CVYkzhtMQMZpTNjT136p0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ljYlZD2sMS3QHfwcFCJal28w.png?f=user_large

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...079%20naar%2085%20procent.

Als je echt denkt dat het hier zo'n shithole wordt, waar zou je dan naartoe willen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Bonalds
[...]

Daar heb je gelijk in, klagen over de overheid is universeel :)

Maar stel dat toevallig je kind een langdurig jeugdzorg traject in moet, je belastingaangifte moet doen met een achternaam met een hoop klinkers, of je bent keuterboer... in Groningen.. Dan kunnen die klachten best weleens terecht zijn ;) komt voort uit een niet werkend systeem en het is ook niet ingericht op het bieden van oplossingen en dus, het werkt niet. En tegen die mensen ga je ook niet zeggen, een kleinigheidje hou je toch en hier is een lijstje waarin staat dat we gelukkig zijn, dus stel je niet aan.

En ik denk dat we ons vooral moeten bezighouden met NL en wat we daar kunnen verbeteren en die verbetering komt niet vanaf de rechterkant, die zijn erbij gebaat om datgene wat krom is, krom te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

https://nos.nl/collectie/...e-opvolgen-als-vvd-leider

En mevrouw Yesilgoz wil het wél doen. Dus die zal het wel worden ipv die oud F16 piloot, meneer Bosman.

Edit toevoeging:
Yeşilgöz weet nog niet of ze Rutte wil opvolgen als VVD-leider, zegt ze dinsdag 11 juli desgevraagd tegen de NOS: ‘Daar heb ik nog helemaal geen antwoord op. Het zijn grote stappen, dus dat moet je goed wegen.’
Interessant... Ze weet het op dinsdag 11 juli nog niet maar:
Demissionair minister Dilan Yeşilgöz-Zegerius van Justitie en Veiligheid wil Mark Rutte opvolgen als leider van de VVD, zegt ze woensdag in een interview met de Telegraaf.
Deze quote is twee uur oud en het is nu 6 uur in Nederland. Dus dat interview is gisteren afgenomen.

Mijn conclusie: mevrouw liegt dat ze barst op dinsdag 11 juli want ze heeft daar wél een antwoord op en heeft dat wél reeds goed gewogen.

Voor mij is ze dus al 'af'

Mocht je nog niet overtuigd zijn: de partijtop van de VVD heeft gisteren bekend gemaakt dat ze haar kandidaat deze week bekend wil maken. Die top wist het dus ook al en mevrouw zelf dus ook.

[ Voor 52% gewijzigd door Lordy79 op 12-07-2023 05:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Lordy79 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 05:11:
Deze quote is twee uur oud en het is nu 6 uur in Nederland. Dus dat interview is gisteren afgenomen.

Mijn conclusie: mevrouw liegt dat ze barst op dinsdag 11 juli want ze heeft daar wél een antwoord op en heeft dat wél reeds goed gewogen.
En ze wil de Telegraaf (van oudsher het partijblad van de VVD) de "scoop" geven, Op het moment van schrijven staat ze paginabreed en flatteus gefotografeerd op de voorpagina van de website, en ik neem aan dat het in de papieren versie niet anders is.

Dat is een stuk beter voor haar dan itempje #3 zijn van het "kort nieuws" van het acht uur-journaal, of een kort linkje op nu.nl

En verder is de relatie tussen politici en journalisten natuurlijk een van geven en nemen.

Je moet het politici een beetje gunnen het politieke spel te spelen, zeker in verkiezingstijd. (ik ben overigens bepaald geen VVD-stemmer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

alexbl69 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 22:31:
[...]

Wederom allemaal stellingen die niet door cijfers gestaafd worden...

[Afbeelding]

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...079%20naar%2085%20procent.

Als je echt denkt dat het hier zo'n shithole wordt, waar zou je dan naartoe willen?
Daar ben ik nog niet uit, want de landen die voordelen hebben t.o.v. NL hebben op de vlakken waar NL nog goed in is behoorlijke nadelen. Overigens reken ik hier als voordelen zaken als "meer aandacht voor cultuur", "zelfreflectie", "minder ultraliberaal gedachtengoed", dus wellicht dat mijn criteria wat anders zijn dan die van jou.

Verder is "geluk" niet de enige graadmeter, en dat grafiekje is eigenlijk wat vreemd in het licht van de stijgende percentages omtrent psychische problemen zoals depressie en burnout van de laatste paar jaren. Je zou denken dat het geluk namelijk proportioneel zou moeten dalen, gezien dat psychische problemen de levensstandaard negatief beinvloeden en dat direct aan "geluk" rakende zaken zoals verminderde levensvreugd en interesse in dingen vaak ook diagnostische criteria zijn...wellicht is geluk dus een slechte graadmeter (daar zal wel wat over zijn geschreven...).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 06:42:
[...]
En ze wil de Telegraaf (van oudsher het partijblad van de VVD) de "scoop" geven,

[...]

Je moet het politici een beetje gunnen het politieke spel te spelen, zeker in verkiezingstijd. (ik ben overigens bepaald geen VVD-stemmer)
Ik snap dat de Telegraaf de scoop wil geven. Prima.

Maar liegen... Nee daar hou ik niet van. En als eerste daad van kandidaatstelling voor het lijsttrekkerschap van de grootste partij van Nederland en dus van het MP-schap omkleed is met een leugen, dan heb je niets geleerd van Rutte. (Pun intended)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Laatst online: 12:30
[...]

https://nos.nl/collectie/...e-opvolgen-als-vvd-leider

En mevrouw Yesilgoz wil het wél doen. Dus die zal het wel worden ipv die oud F16 piloot, meneer Bosman.

Edit toevoeging:

[...]

Interessant... Ze weet het op dinsdag 11 juli nog niet maar:

[...]

Mocht je nog niet overtuigd zijn: de partijtop van de VVD heeft gisteren bekend gemaakt dat ze haar kandidaat deze week bekend wil maken. Die top wist het dus ook al en mevrouw zelf dus ook.
Mijn vrouw ziet heel graag een vrouw aan als kanshebber voor het premierschap, echter niet indien het deze mevrouw zou zijn.

Liegen en hypocriet waren de termen die ze aan haar koppelde.

Daarbij, als ik mij tenminste niet vergis, heeft ze zelf profijt gehad van het ding waar (mede) dankzij de VVD nu het kabinet op is gevallen?..

https://www.bnnvara.nl/jo...t-tegen-asielgerechtigden

TLDR;
‘Overigens zijn Dilan, moeder en zusje naar Nederland doorgereisd, nadat zij eerst waren geland op Kos in het veilige Griekenland. Volgens de regels van Dublin is dit de plaats waar zij asiel horen aan te vragen.’

Met de huidige regels zou ze dus al niet in NL behoren te zijn maar in Griekenland.

Tsja… we zullen het wel gaan zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Thalaron op 12-07-2023 07:35 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• alexbl69
Thalaron schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:26:
[...]
Mijn vrouw ziet heel graag een vrouw aan als kanshebber voor het premierschap, echter niet indien het deze mevrouw zou zijn.
Vind dat altijd zo'n bijzondere redenatie... graag een vrouw als premier, maar het moet wel de 'juiste' vrouw zijn.

Het lijkt me belangrijker dat we de 'juiste' premier krijgen, of dat een vrouw of een man is doet niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Lordy79 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:20:
[...]

Maar liegen... Nee daar hou ik niet van. En als eerste daad van kandidaatstelling voor het lijsttrekkerschap van de grootste partij van Nederland en dus van het MP-schap omkleed is met een leugen, dan heb je niets geleerd van Rutte. (Pun intended)
Valse start inderdaad. Benieuwd of de andere partijen hem vandaag inkoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
Amphiebietje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:06:
[...]
Daar ben ik nog niet uit, want de landen die voordelen hebben t.o.v. NL hebben op de vlakken waar NL nog goed in is behoorlijke nadelen. Overigens reken ik hier als voordelen zaken als "meer aandacht voor cultuur", "zelfreflectie", "minder ultraliberaal gedachtengoed", dus wellicht dat mijn criteria wat anders zijn dan die van jou.
Dat is ook het punt. Of het in een land prettig wonen is wordt niet bepaald door 1 criterium, het gaat om een hele set aan criteria. En hoewel er op onderdelen zeker verbeteringen mogelijk zijn doen we het op basis van die hele set blijkbaar nog niet zo slecht.
Verder is "geluk" niet de enige graadmeter, en dat grafiekje is eigenlijk wat vreemd in het licht van de stijgende percentages omtrent psychische problemen zoals depressie en burnout van de laatste paar jaren. Je zou denken dat het geluk namelijk proportioneel zou moeten dalen, gezien dat psychische problemen de levensstandaard negatief beinvloeden en dat direct aan "geluk" rakende zaken zoals verminderde levensvreugd en interesse in dingen vaak ook diagnostische criteria zijn...wellicht is geluk dus een slechte graadmeter (daar zal wel wat over zijn geschreven...).
Weet niet met welke graadmeter ik moet komen om te bewijzen dat het hier in vergelijking met andere landen niet slecht gaat. Zou de lijstjes met de uitstekende economische cijfers of dat we voorop lopen op digitaal gebied kunnen pakken, maar vermoed dat dat alleen maar averechts werkt. Daarom maar een CBS bevolkingsonderzoek waaruit blijkt dat we tot de gelukkigste mensen op aarde behoren.

Tegen het feit dat jij jouw persoonlijke opvattingen blijkbaar zwaarder laat wegen en - blijkens de cijfers onterecht - op het hele land projecteert valt niet tegenop te redeneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22
Oude gezegde in Den Haag, als je naam te vroeg valt wordt je het niet. Edith Schippers komt straks heel rustig als de storm is gaan liggen in beeld, let maar op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09:31
alexbl69 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:01:
[...]

Dat is ook het punt. Of het in een land prettig wonen is wordt niet bepaald door 1 criterium, het gaat om een hele set aan criteria. En hoewel er op onderdelen zeker verbeteringen mogelijk zijn doen we het op basis van die hele set blijkbaar nog niet zo slecht.

[...]

Weet niet met welke graadmeter ik moet komen om te bewijzen dat het hier in vergelijking met andere landen niet slecht gaat. Zou de lijstjes met de uitstekende economische cijfers of dat we voorop lopen op digitaal gebied kunnen pakken, maar vermoed dat dat alleen maar averechts werkt. Daarom maar een CBS bevolkingsonderzoek waaruit blijkt dat we tot de gelukkigste mensen op aarde behoren.

Tegen het feit dat jij jou persoonlijke opvattingen blijkbaar zwaarder laat wegen en - blijkens de cijfers onterecht - op het hele land projecteert valt niet tegenop te redeneren.
We behoren misschien wel tot het gelukkigste volk op aarde, maar uit de cijfers wat je naar linkt blijkt ook wel dat er ruimte voor verbetering is aangezien niet 100% gelukkig is en het percentage onder 55- in de jaren ook gedaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:01:
Oude gezegde in Den Haag, als je naam te vroeg valt wordt je het niet. Edith Schippers komt straks heel rustig als de storm is gaan liggen in beeld, let maar op :)
Die heeft al afgezegd
Ook Edith Schippers is niet beschikbaar als kandidaat voor het lijsttrekkerschap van de VVD. Dat bevestigde een woordvoerder van de senaatsfractie van de liberalen aan persbureau ANP na een bericht van de NOS. Schippers is populair in de partij en wordt door sommige VVD'ers als ideale opvolger van Mark Rutte gezien

https://www.businessinsid...-worden-andre-bosman-wel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Transportman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:17:
[...]

We behoren misschien wel tot het gelukkigste volk op aarde, maar uit de cijfers wat je naar linkt blijkt ook wel dat er ruimte voor verbetering is aangezien niet 100% gelukkig is en het percentage onder 55- in de jaren ook gedaald is.
Gelukkigste en meest welvarende (18e economie van de wereld). Er zijn weinig landen op de wereld waar het beter wonen is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Transportman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:17:
[...]

Nu ben ik als wat rechts van het midden stemmer natuurlijk ook gebiased hoor, maar vanuit mijn perspectief:
- Het gaat best goed met Nederland, maar ik vind het onacceptabel wat er gebeurd is met bepaalde groepen (bijvoorbeeld toeslagen ouders), dus ik stem links: Prima.
- Het gaat best goed met Nederland, maar ik denk dat het nog beter was gegaan met linksere politiek: Prima.
- Het gaat best goed met Nederland, maar ik vind het beter als inkomensverschillen kleiner zijn: Prima.
- Het gaat best goed met Nederland, maar ik vind dat er te weinig gedaan wordt tegen klimaatveranderingen / voor de natuur: Prima

En ik zie zelf ook redenen om linkser te stemmen, dus als een ander die afweging anders maakt, tja, kunnen we het over hebben. Ik hoef het er niet mee eens te zijn, maar kan iig de redenatie volgen.

Mijn probleem komt wanneer het argument begint met: We hebben 60 jaar rechtse politiek gehad, en kijk eens hoe slecht het gaat. En natuurlijk is hoe slecht het gaat een subjectieve standaard, maar als er gedaan wordt alsof we in de afgrond zitten als land door de rechtse politiek, tja, dat gaat er bij mij niet in.

Met als volgende dingetje, wanneer iedereen die rechts van GL stemt wordt neergezet als iemand die niet kritisch kan denken en empathie mist, tja, dan hoeven we weinig te bediscussiëren hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Thalaron schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:26:
[...]

Nou mogelijk genoeg vrouwen om uit te kiezen:

Yesilgoz
Van der Plas
Kuiken
Kaag
Marijnisse

Maar nog niet allemaal bevestigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Volgens mij zijn er een hoop mannen en vrouwen in de VVD-fractie die zich zouden kunnen kandideren.

Het feit dat alleen die straaljagerpiloot dat heeft gedaan (en het feit dat Yeşilgöz de Schoo-lezing mocht geven) suggereert dat zij de keuze van het fractiebestuur is. Die straaljagerpiloot is er alleen om het idee te geven dat er een keuze is, of men is simpelweg vergeten hem de memo te sturen.

Politieke opvolging is in Nederland altijd een beetje doorgestoken kaart. Zo was de enige concurrent van Sigrid Kaag binnen D66 een verder onbekend gemeenteraadslid uit Tilburg.

Als Yeşilgöz de VVD heelhuids door de verkiezingen loodst zit ze gebakken. Mocht dat niet zo zijn, zul je zien dat ze inderdaad snel weg is. Mogelijk zien we dan ook échte lijsttrekkersverkiezingen.

Statistisch gezien is het zeer onwaarschijnlijk dat de "meest capabele" premierskandidaat in de afgelopen 200 jaar altijd een man is geweest ;)

Maar ik denk dat het hoe dan ook een goede zaak is voor het zelfbeeld van Nederlanders dat een partij die toch een hoop conservatievere stemmers vertegenwoordigt een lijsttrekker krijgt van buitenlandse komaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Ik denk dat het je zal verbazen hoeveel mensen er dan 'af' zijn, die zich voor de media tot een opportuun moment ontkennend antwoorden. Ik ben er dan ook niet verbaasd over. Klaver en Kuiken waren ook altijd vaag over de samenwerking terwijl het plan al lang en breed op de plank lag bijvoorbeeld. Of de aansluiting van Van Haga bij de FvD toentertijd. Ook in andere sectoren heel gebruikelijk. Van jaarcijfers tot directieaanstellingen tot burgemeestersbenoemingen.
Het lijkt me logisch dat de partijtop eerst op de hoogte is van een kandidaatlijsttrekkerschap dan de media. Ook is het niet meer dan logisch dat je altijd bezig bent met opvolging en altijd een short list bij houdt. Juist omdat je dan snel kunt schakelen in het geval van onverwachte keuzes. Ook is het niet raar dat je je eigen mediastrategie volgt en dus zelf het moment en het medium kiest. Het is gewoon reclame natuurlijk.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 20:10
ArgantosNL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:29:
[...]

Als de implicatie is gewekt dat ik denk dat jij dit steunt was dit niet de intentie. Ik vrees dat we een BBB als grootste waarschijnlijk kunnen verwachten, Ik hoop dat de klap groot is van de VVD en dan de stemmers iets leren. Maar eerst zien dan geloven
Stemmers en ‘ iets leren’ voelt taaltechnisch als ‘zuidpool en tropisch’ of ‘st tropez en goedkoop’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:38
Hoe kan je als oorlogsvluchteling/nareiziger bij de VVD belanden? Zij zijn voor een beleid waar ze zich mogelijk geweigerd was(?). Dat snap ik oprecht niet. :/

Verder kan ik er inhoudelijk weinig over kwijt op dit moment, behalve dat het me beter lijkt dan Edith Schippers (hoi Nederlandse Thatcher). Enige positieve is dat ik liever een keer een vrouwelijke dan mannelijke premier zie, mocht het weer de VVD worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Fuujii op 12-07-2023 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sissors schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:41:
Mijn probleem komt wanneer het argument begint met: We hebben 60 jaar rechtse politiek gehad, en kijk eens hoe slecht het gaat. En natuurlijk is hoe slecht het gaat een subjectieve standaard, maar als er gedaan wordt alsof we in de afgrond zitten als land door de rechtse politiek, tja, dat gaat er bij mij niet in.
Een goedlopende economie is natuurlijk een soort smeermiddel voor maatschappelijke problemen. Een slecht functionerende bureaucratie is niet zo'n probleem als je in de afgelopen tien jaar niet bij het UWV bent geweest. Dat stijgende eigen risico vang je wat makkelijker op. Ondanks de aardbevingsscheuren in je gevel heb je je huis goed kunnen verkopen, etc.

En laten we niet vergeten, de overheid geeft de afgelopen gul ons geld uit om haar eigen tekortkomingen goed te maken. Miljarden voor Corona, landbouw, de toeslagenouders ...

De economie loopt goed, maar we zien ook geen torenhoge groeicijfers ten opzichte van "links" beleid uit het verleden.

Een ding waarvoor economische groei niet kan compenseren is milieuschade. En wat dat betreft rijden we inderdaad vol gas op de afgrond af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 20:10
Delerium schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 18:54:
[...]

Ik ben erg benieuwd. De vvd zit in dezelfde poel als fvd, pvv, bvnl, ja enzovoort. En was Rutte de wat neutralere kracht, de VVD is toch echt naar rechts opgeschoven dus ….
Bijkomend ‘probleem’ voor haar is dat haar migratie achtergrond wel eens als nadeel kan werken ‘op rechts’ . Linkse kiezers die graag een vrouw als premier willen gaat ze vanuit haar partij (VVD), niet trekken, dus het kan wel eens een slachtvee binnen de VVD opleveren.
Overigens ben ik wel van mening dat Woke een onderschat probleem is. Het cancellen van alles wat enigszins buiten de lijntjes van deze gedachtenstroming is mijne inziens de betonrot aan de samenleving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:06
Wanneer komt Arjen Lubach eigenlijk terug van lentereces O-) ...? Ik hoop stiekem dat-ie er vol ingaat wat betreft laten zien wat de gevolgen van het rechtse beleid van de afgelopen tijd zijn geweest...

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
brothermaynard schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:58:
Overigens ben ik wel van mening dat Woke een onderschat probleem is. Het cancellen van alles wat enigszins buiten de lijntjes van deze gedachtenstroming is mijne inziens de betonrot aan de samenleving
"Woke" was oorspronkelijk een bepaald niet Linkse term van zwarte Amerikanen, over het bewustzijn van hun achtergestelde positie in de samenleving, die in de media vaak niet uit de verf kwam (die toonde liever Benneton-reklames en de Cosby-show als integratiefantasietjes).

Vervolgens is Links ermee aan de haal gegaan, en werd het een term voor sociaal bewustzijn en intersectionaliteit in het algemeen.

En vervolgens hebben rechtse Amerikanen het gebruikt voor alles wat ze niet leuk vonden aan links.

Het levert eigenlijk weinig inzichten op als Nederlandse politici nu weer een nieuwe betekenis geven aan het woord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:06
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:44:
[...]

Maar ik denk dat het hoe dan ook een goede zaak is voor het zelfbeeld van Nederlanders dat een partij die toch een hoop conservatievere stemmers vertegenwoordigt een lijsttrekker krijgt van buitenlandse komaf.
Ik ben benieuwd welk voor een hoop conservatieve stemmers unieke zelfbeeld gaat veranderen en hoe. En op basis van welk onderzoek dit zelfbeeld blijkt en ook dat een premier van buitenlandse komaf dit gaat veranderen.

Kortom, speculatief. Doe ik ook wel eens, dat geef ik toe.

Dat verhaal over buitenlandse afkomst vind ik vermoeiend. Alsof het er toe doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
Lordy79 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:20:
[...]

Hoezo, ze heeft perfect geleerd van Rutte dat je constant kunt liegen zolang de juiste media lijntjes beschikbaar hebt. Je kunt er minimaal 12 jaar mee wegkomen en je kiezers zijn niet eens pissed op jou en de partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Fuujii schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:52:
Hoe kan je als oorlogsvluchteling/nareiziger bij de VVD belanden? Zij zijn voor een beleid waar ze zich mogelijk geweigerd was(?). Dat snap ik oprecht niet. :/
Haar vader was ook geen oorlogsvluchteling maar een politiek vluchteling? Tevens zijn principes natuurlijk een interessant fenomeen, en redelijk vloeibaar - zeker wanneer het iemand opeens een stuk beter af gaat.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:38
[...]

Bijkomend ‘probleem’ voor haar is dat haar migratie achtergrond wel eens als nadeel kan werken ‘op rechts’ . Linkse kiezers die graag een vrouw als premier willen gaat ze vanuit haar partij (VVD), niet trekken, dus het kan wel eens een slachtvee binnen de VVD opleveren.
Kunnen we alsjeblieft stoppen met deze onzin verspreiden? Dit bedoel ik niet als persoonlijke aanval op jou.

Er bestaat er helemaal geen "cancel culture": wie is er nou echt "gecancelled"? Johan Derksen, die gewoon weer volledig terug is op TV? Jordan Peterson, die nog steeds de best verkopende hoogleraar is?

Vanuit een deel van de maatschappij wordt het simpelweg niet meer gepikt dat ze worden gedscrimineerd of ridiculiseert. Je bent nog steeds 100% vrij te zeggen wat je wilt, alleen lacht niet meer iedereen oprecht om je grapjes. En ja, er is een groep die overal over zeurt (zoals een deel van de achterban van BIJ1), maar dat is echt een minuscuul deel van de linkse flank.

Cancel culture is een term verzonnen door rechtse figuren die een vrijbrief willen om alles te roepen en om de aandacht af te leiden van de echte problemen.
Als je "woke" echt als een gevaar ziet (really? :o ), kijk dan alsjeblieft goed om je heen naar de échte problemen in het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:34
[...]

Bijkomend ‘probleem’ voor haar is dat haar migratie achtergrond wel eens als nadeel kan werken ‘op rechts’ .
Ze is het toonbeeld van iemand die door hard werken de top heeft bereikt. Dat past precies bij het idee van de VVD. Rutte heeft ook al eerder gezegd dat immigranten zich moeten invechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:03:
[...]

"Woke" was oorspronkelijk een bepaald niet Linkse term van zwarte Amerikanen, over het bewustzijn van hun achtergestelde positie in de samenleving, die in de media vaak niet uit de verf kwam (die toonde liever Benneton-reklames en de Cosby-show als integratiefantasietjes).
Dit was toen ook een linkse term, elke beweging voor gelijke rechten en voor een meer gelijke samenleving is een linkse beweging. Dat groot geldt en macht centra aan de haal gaan met termen en gelijkheid bewegingen om ze dood te maken is iets van alle tijden.
Vervolgens is Links ermee aan de haal gegaan, en werd het een term voor sociaal bewustzijn en intersectionaliteit in het algemeen.
Dit is een relatief logische evolutie van gebruik van de term.
En vervolgens hebben rechtse Amerikanen het gebruikt voor alles wat ze niet leuk vonden aan links.

Het levert eigenlijk weinig inzichten op als Nederlandse politici nu weer een nieuwe betekenis geven aan het woord.
En nu betekent Woke vaak niets meer dan ding dat ik niet leuk vind. En de term betekent niets meer en is voor links ook onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:36
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:44:
Als Yeşilgöz de VVD heelhuids door de verkiezingen loodst zit ze gebakken. Mocht dat niet zo zijn, zul je zien dat ze inderdaad snel weg is. Mogelijk zien we dan ook échte lijsttrekkersverkiezingen.

Statistisch gezien is het zeer onwaarschijnlijk dat de "meest capabele" premierskandidaat in de afgelopen 200 jaar altijd een man is geweest ;)

Ik ben er niet direct van overtuigd dat Yeşilgöz de electorale populariteit van Mark Rutte erft. De premiersbonus was ruimschoots aanwezig bij deze man, en Dilan heeft nog lang niet de statuur van een leider. Het gaat blijken in welke mate het electoraat inderdaad het gedachtegoed van de VVD heeft geïnternaliseerd, en daarmee bereid is voorbij Rutte te kijken.

Maar je noemt een goed punt: Veel mensen benaderen hun actieve kiesrecht niet geblindoekt als vrouwe justitia. Yeşilgöz is een vrouw, en heeft Turks-Koerdische achtergrond. De lelijke vraag of er nog een smaldeel binnen de VVD-stemmers is die daar voldoende problemen mee heeft om zijn heil elders te zoeken doet zich voor. En, als dat zo is, hoe groot die groep die groep is.

En daarenboven, ik ben ook best bang dat er concurrenten zijn op rechts die afkomst teveel op de man gaan spelen. Nu heb ik weinig medelijden met de VVD, en het klimaat dat ze zelf hebben helpen schapen, maar ik kan me niet voorstellen dat het een goede ontwikkeling is voor het Nederlandse politieke landschap...

A propos. Heeft iemand Ahmed Aboutaleb al horen noemen dat hij het niet wil doen? Misschien vind ik hem namelijk wel de meest capabele kandidaat van de PvdA-GL combinatie. En, ik moet stiekem wel gniffelen bij de gedachte van een premiersduel tussen twee Mediteraanse nieuwe Nederlanders 8)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:27
Fuujii schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:52:

Verder kan ik er inhoudelijk weinig over kwijt op dit moment, behalve dat het me beter lijkt dan Edith Schippers (hoi Nederlandse Thatcher). Enige positieve is dat ik liever een keer een vrouwelijke dan mannelijke premier zie, mocht het weer de VVD worden.
Dat hele dwangmatige "ik zie liever een vrouw dan een man" ben ik ook een beetje klaar mee.

Als Nederlands burger wil ik gewoon de meest geschikte kandidaat voor de functie. En dan kan het me totaal niet schelen of het een man of vrouw is.

Ik ben het wel totaal met je eens dat het ook in mijn ogen zeer vreemd is dat een nareiziger/statushouder bij de VVD terecht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Met Yeşilgöz maakt de VVD een ruk naar nog meer conservatisme.

Ze vindt het overduidelijk geen probleem om op televisie te liegen over de situatie rondom vluchtelingen en nareizen alsof er gestapeld wordt en komt ook met kletskoek over de kandidaatstelling waar ze zogenaamd een dag eerder niet uit zou zijn terwijl het waarschijnlijk al weken bekend is.

Hiermee kiest de VVD ook voor een mogelijke conservatief-rechtse regering met bijvoorbeeld JA21, SGP en de PVV. Zonder PVV is elke regering over rechts compleet onmogelijk, maar ik zie op geen enkele manier hoe de VVD met de PVV kan regeren. Hermans heeft recent de PVV ook uitgesloten bij Op1. De PVV is namelijk op allerlei maatschappelijke thema's ontzettend links (hoefijzer). Blijkbaar denkt het VVD bestuur daar anders over.

Dit wordt een kaalslag onder de VVD. Goed nieuws voor de BBB en GL/PvdA dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Helixes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:23:
[...]
A propos. Heeft iemand Ahmed Aboutaleb al horen noemen dat hij het niet wil doen? Misschien vind ik hem namelijk wel de meest capabele kandidaat van de PvdA-GL combinatie. En, ik moet stiekem wel gniffelen bij de gedachte van een premiersduel tussen twee Mediteraanse nieuwe Nederlanders 8)
Als centrum stemmer met een neiging naar gematigd links zie ik persoonlijk Aboutaleb wel helemaal zitten.
De beste man is ervaren, doet het als burgemeester van Rotterdam ook goed, is verbindend en warm.

Kwaliteiten die bij de VVD kandidaat ontbreken.

Ik denk alleen niet dat hij het gaat doen.

Maar goed. Ik denk dat genoeg vrij rechtse VVD stemmers die niets van "buitenlanders" moeten hebben, maar de PVV te links vinden en de FVD te wappie toch wel wegtrekken met Yesilgoz als kandidaat. Waar belanden die? Ja21?/BBB?

De VVD gaat echt wel inboeten zonder hun charismatische stemmentrekker Rutte. De versplintering van het electoraat zal toenemen, deze keer dan op rechts. Wordt het nóg moeilijker om een kabinet te formeren

[ Voor 23% gewijzigd door LZ86 op 12-07-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
LZ86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:37:
[...]
Als centrum stemmer met een neiging naar gematigd links zie ik persoonlijk Aboutaleb wel helemaal zitten.
De beste man is ervaren, doet het als burgemeester van Rotterdam ook goed, is verbindend en warm.

Kwaliteiten die bij de VVD kandidaat ontbreken.

Ik denk alleen niet dat hij het gaat doen.
Het wordt vrijwel zeker Timmermans.

Groen profiel omdat hij het huidige EU klimaatbeleid uitvoert
Sociaal-democraat met roots uit de periode Wim Kok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Real schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Het wordt vrijwel zeker Timmermans.

Groen profiel omdat hij het huidige EU klimaatbeleid uitvoert
Sociaal-democraat met roots uit de periode Wim Kok
Goede kanshebber, slimme vent, goed debater.

Maar ik vraag het me af. De beste man wordt al 63, lang in het buitenland geweest. Heeft ie hier nog zin in?

Edit: ik lees nu her en der artikelen dat ie terugkeer naar NL niet uitsluit, dus het zal dan inderdaad wel. We gaan het zien

[ Voor 13% gewijzigd door LZ86 op 12-07-2023 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
LZ86 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:41:
[...]
Maar ik vraag het me af. De beste man wordt al 63, lang in het buitenland geweest. Heeft ie hier nog zin in?
Juist vanwege die 63 jaar. Als hij vier jaar volmaakt kan hij met pensioen en ook zonder die vier jaar rolt hij uit met wachtgeld.

Niks te verliezen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Het grootste gevaar voor GL/PvdA komt nu van hun achterban, want bij beide partijen heb je vrij radicale types (meestal op leeftijd) die niks willen weten van een fusie maar liever alleen verdergaan in de hoop dat Nederland ineens massaal kiest voor GL of PvdA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:05
Volgens mij is dit allemaal één groot toneelstukje.

De VVD had haar al lang in gedachten. Nadat (of vlak voordat) hij zijn vertrek bekend gemaakt heeft, is er een rondje gebeld naar de prominenten met het verzoek zich dinsdag of woensdag niet beschikbaar te verklaren. Bosman heeft de memo schijnbaar niet gehad, maar daar wordt vast nog een goed gesprek mee gevoerd waarna hij tot het inzicht komt dat het toch teveel van zijn privéleven vraagt en hij zich terugtrekt. Vervolgens denkt Yesilgöz er een paar dagen goed over na, stelt zich kandidaat; en op vrijdag heeft de VVD een lijsttrekker waarmee ze de verkiezingscampagne kunnen aftrappen terwijl de meeste andere partijen nog intern aan het worstelen zijn wie de kar gaat trekken.

Ik bedoel, dit is speculatie maar na 12 jaar Rutte denk ik dat ik zijn managementstijl wel een beetje ken. En deze val is gewoon door Rutte geregisseerd een gezamenlijke beslissing in goed overleg, dus het zou dom zijn nu niet het momentum te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzy
  • Laatst online: 16-09 22:25

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

mv_ak schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:42:
[...]

Yesilgoz
Van der Plas
Kuiken
Kaag
Marijnisse

Ook bevestigd:
Ouwehand
Simons

En Bikkers ook dacht ik.

omnia mutantur, nihil interit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Helixes schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:23:
[...]

Ik ben er niet direct van overtuigd dat Yeşilgöz de electorale populariteit van Mark Rutte erft. De premiersbonus was ruimschoots aanwezig bij deze man, en Dilan heeft nog lang niet de statuur van een leider. Het gaat blijken in welke mate het electoraat inderdaad het gedachtegoed van de VVD heeft geïnternaliseerd, en daarmee bereid is voorbij Rutte te kijken.
En vergeet niet dat het lastig is om vervolg te geven aan een succesvolle periode. Na 12jr Lubbers wist Eelco Brinkmann die premierbonus evenmin te verzilveren. Men was toe aan iets nieuws. Enter Paars, CDA stond aan de zijlijn.

Maargoed het gaan interessante verkiezingen worden zonder meer.
Ozzy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Ook bevestigd:
Ouwehand
Simons

En Bikkers ook dacht ik.
Nog even en het is een kleine kans dat Nederland geen vrouwelijke premier krijgt en meer vrouwen in het kabinet als minister.

Timmermans moet vandaag zijn groene plannen door het Europees parlement heen te zien krijgen terwijl het 50/50 is. Natuurlijk zegt ie dan in Nieuwsuur het is niet aan mij om daar nu over te beslissen. Maandag kijken we verder. Iemand van zijn statuur is mi een betere stemmentrekker dan Kuiken of Klaver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
mv_ak schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:42:
[...]

Yesilgoz
Van der Plas
Kuiken
Kaag
Marijnisse

Wel jammer dat Keijzer niet mee wil doen ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1 ... 60 ... 62 Laatste

Dit topic is gesloten.