Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Betekent dat niet dat het hele beginsel van hun partijprogramma onconstitutioneel is? Want dat staat volkomen haaks op Artikel 1 van de grondwet.roffeltjes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:56:
[...]
Hun beginselen programma:
"De man het hoofd van de vrouw is"
Het zou hetzelfde zijn als de PVV die in zijn partijprogramma zou zetten dat immigranten minderwaardig zijn over Nederlanders. Maar omdat de SGP al jaren lang bestaat komen ze ermee weg.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Is dat bij jou thuis dan niet zo?roffeltjes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:56:
[...]
Hun beginselen programma:
"De man het hoofd van de vrouw is"
Stel jij heb een WA verzekering afgesloten, je vrouw molt een dure vaas in de antiekwinkel
Moet zij dan dokken , of wordt jij aangesproken om te betalen?
[/quote]
Jou interpretatie[b]
Kom je in een politieke impasse "WOEF" .
Misschien een weekje gaan logeren bij een gezin in de biblebelt?
De spin-doctors van de VVD PR-machine hebben al los gelaten dat 'Rutte graag meer voor de klas zou staan'.
Waaaw, dat is maatschappelijk betrokken en sociaal zeg van die Mark!
Ik heb een sterk vermoeden dat hij namelijk actief voorsorteert op een mooie functie elders (ik denk consultancy bij McKinsey of een politieke functie hoog in EU) en daar meer zin in had dan doorgaan als premier. Ik denk dat dit al geregeld is en dat hij daarom bewust de regering heeft laten klappen, t.b.v. zijn eigen carrière en ten koste van heel Nederland.
Dus: als Mark echt voor de klas komt, dan is mijn cynisme ongefundeerd. Als hij op een zeer lucratieve positie terecht komt waar hij hard kan cashen op zijn netwerkkennis (bij Goldman Sachs ofzo) dan is het weer heel helder waar de VVD voor staat.
Het hoofd betekent de eerst verantwoordelijke in het gezinStoney3K schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:03:
[...]
Betekent dat niet dat het hele beginsel van hun partijprogramma onconstitutioneel is? Want dat staat volkomen haaks op Artikel 1 van de grondwet.
Het zou hetzelfde zijn als de PVV die in zijn partijprogramma zou zetten dat immigranten minderwaardig zijn over Nederlanders. Maar omdat de SGP al jaren lang bestaat komen ze ermee weg.
Niet de Baas !
Exact, want iedereen is toch een gelukszoeker? Toen ik in 2001 naar Frankrijk verhuisde was ik ook een gelukszoeker. Toen ik in 2008 weer naar Nederland terug verhuisde... Was ik ook een gelukszoeker. En een immigrant.Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:58:
[...]
Je reageert zelf niet op een vraag naar bronnen over 99% gelukzoekers. Daarmee verspeel je je kans om anderen te vragen om bronnen natuurlijk.
Of wou men soms zeggen dat men zelf geen geluk zoekt?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Hoewel ik er uit de losse pols een stuk of tien kan noemen zijn de linkjes van @Charly wel aardig.
https://www.adformatie.nl...clametypetje-naar-premier
https://www.adformatie.nl...clametypetje-naar-premier
En dat is het vakblad van adverteerders, niet follow the money:
https://www.ftm.nl/artike...utm_content=ap_k0d0nqgwai
Wat dat in de praktijk betekent:
https://www.destentor.nl/...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Waarom we hier echt een "surprised Pikachu" gevoel bij moeten hebben:
https://decorrespondent.n...b9-0381-1717-4f9c87a97edd
Wat.... ga je me nu echt met droge ogen vertellen dat de premier van Nederland in de broekzak zat bij Shell? Maar dat zou betekenen dat de NAM een directe lijn had met onze premier... ongelofelijk /SDat deed Rutte al met Shell Unilever enz
[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 11-07-2023 10:26 ]
Hoewel het niet mag, toch maar een oneliner: Nee.
Hoezo interpretatie?
De letterlijke worden van de lijsttrekker, wat niet helemaal verassend in lijn is met zowel de beginselen van de SGP als de Bijbel.
Dit is een eend die eruit ziet als een eend, loopt als eend, klinkt als een eend en die heel hard roept dat ze een eend is.
Die willen me niet hebben, ik ben doopsgezind opgevoed, veel te vrijzinnigMisschien een weekje gaan logeren bij een gezin in de biblebelt?
[ Voor 57% gewijzigd door roffeltjes op 11-07-2023 10:35 ]
Ik mag dan toch hopen dat mijn vrouw zelf een WA verzekering heeft afgesloten op persoonlijke titel.Zatervan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:04:
[...]
Is dat bij jou thuis dan niet zo?
Stel jij heb een WA verzekering afgesloten, je vrouw molt een dure vaas in de antiekwinkel
En wanneer we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd dan ben ik net zo aansprakelijk als zij.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Bijzonder, ik dacht dat je zo’n verzekering voor je hele gezin afsluitStoney3K schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:11:
[...]
Ik mag dan toch hopen dat mijn vrouw zelf een WA verzekering heeft afgesloten op persoonlijke titel.
En wanneer we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd dan ben ik net zo aansprakelijk als zij.
Want ik heb daar geen kijk op omdat ik een dergelijke verzekering niet heb
Weer wat geleerd
NopesZatervan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:04:
Ik zou vrij pissig worden als ik erop wordt aangesproken. Mijn vrouw draagt haar eigen verantwoordelijkheid.Stel jij heb een WA verzekering afgesloten, je vrouw molt een dure vaas in de antiekwinkel
Maar goed, ik denk eigenlijk niet dat de interpretatie van de beweegredenen van een partij die nog steeds de christelijke versie van de sharia nastreeft echt on-topic is (zeker zolang ze, godzijdank (
Weet niet in welke tijdvortex jij vastzit, maar zo'n bij ieder gezin/koppel dat ik ken onder de 50 (en nog genoeg boven) is er gewoon eigen verantwoordelijkheid en autonomie.Zatervan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:04:
[...]
Beetje zwak voorbeeld ook, aangezien je maar 1 iemand met WA nodig hebt voor het gezin.
sorry we gaan zwaar offtopic hier
[ Voor 10% gewijzigd door dakka op 11-07-2023 10:30 ]
Vind ik ook
Sorry, maar probeer met een voorbeeld iets uit te leggen
Sorry
[ Voor 15% gewijzigd door Zatervan op 11-07-2023 10:24 ]
Als we bijv. naar stikstof kijken, de bouw, transport, en industrie hebben enorm veel last van dit probleem. Dat zal nu eerst een jaar stil liggen. Als er daarna een VVD/BBB cabinet komt, dan komt dat dossier toch eigenlijk wel permanent stil te liggen. De komende jaren was er met CDA/D66/CU nog een kans om er iets aan te doen.
Het kan natuurlijk zijn dat de VVD leden persoonlijk meer last hebben van het voorgenomen spreidingsbeleid dan van enig ander probleem.
Ook zij niet, de spoeling dunt verder uit
Het gaat niet om de VVD leden, want die zijn al lid.phicoh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:26:
Wat ik me nu afvraag, waarom is dit alles nu goed voor de VVD leden?
De VVD ziet de opkomst van de BBB en wil op een ander thema dan stikstof een verkiezingsstrijd voeren op een moment waarop het de VVD uitkomt. En dat is nu.
Omdat er kiezers zijn bij de PVV, JA21, FvD en de BBB die ook VVD kunnen stemmen, probeert het partijbestuur een onzin-probleem over nareizigers de wereld in te slingeren en heeft Rutte bewust aangestuurd op nieuwe verkiezingen.
Het is dus PVV-corvee. Stemmen trekken uit die hoek en hopen dat je groter wordt dan de BBB.
Maar er is ook nog Omtzigt, GL/PvdA met wellicht Timmermans en blijkbaar was iedereen nu wel klaar met Rutte. De VVD heeft gegokt en verloren.
Dit heeft niets met trollen te maken, sterker nog laat maar komen de feiten en gedegen analyses. In een podcast staan geen feiten zwart op wit dus daarvoor kijk ik liever even verder.Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:55:
[...]
Je kunt in deze korte tijd nooit (of misschien net) het interview hebben beluisterd. Als je de feiten gewoon niet onder ogen (of oren) wil zien, dan ben je gewoon bezig met trollen. In dit forum hoor je je stellingen met bronnen te onderbouwen en dat doe je niet.
[...]
Luister nu toch naar het interview. Het zit meteen in het begin van de uitzending, duurt zo'n 10 minuten en daarin legt de hoorleraar uit dat je migratie niet zo eenvoudig kunt voorspellen.
Maar vooral voor nu: er is geen andere situatie. 20.000 aanvragen na 6 maanden is volstrekt normaal.
En daarom is het beeld dar de VVD schetst onjuist. Nog erger: Henk Kamp gaat strooien met het getal 400.000 migranten (Nieuwsuur, vrijdag). Dat is pure misleiding, want iedereen begrijpt dat je daarmee kijkers op het verkeerde been zet.
IND
https://ind.nl/nl/over-on...n-publicaties/asieltrends
2018 2019 ca 30000
2023 verwachting 65000 -75000
De link naar het NOS artikel: https://nos.nl/artikel/24...tal-asielzoekers-verwacht
Heb ik liever Cora, kipcorns met de Mmmmm van MoraCharly schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:33:
[...]
En Caroline mag je zien als een soort Cora van mora.
.... Wellicht de volgende premier van Nederland?
En ja bij Caroline en de BBB is de link wat duidelijker te leggen. Maar vergeet ook niet dat Rutte ooit werkzaam voor Unilever het eea deed om Unilever / Shell en co gunstig te stemmen. Of die Cora van nieuwenhuizen die daags na het verlaten van de politiek besloot om bij een lobbyclubje te beginnen juist door haar inside info over politiek Den Haag.
Dat de politiek open staat voor lobby is een beproefd recept. De ene partij weet het alleen beter te verbergen dan de ander.
Wat een vreemd argument is dat dan weer? Alsof een letters meer waarde hebben.mv_ak schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:33:
[...]
een podcast staan geen feiten zwart op wit dus daarvoor kijk ik liever even verder.
Het gaat niet over 2018/19, maar over wat het nu is. Daarop is het kabinet gevallen.2018 2019 ca 30000
Edit: overigens bewijst dit dus wel dat het getal van 400.000 migranten waar Henk Kamp mee aan kwam zetten misleidend is.
En de hoogleraar legt dus uit dat dit soort prognoses niet te maken zijn van jaar tot jaar. Je kunt het niet voorspellen. Wat wel duidelijk is te concluderen, is dat de VVD voor onvoldoende capaciteit wat betreft opvang heeft gezorgd.2023 verwachting 65000 -75000
[ Voor 8% gewijzigd door Real op 11-07-2023 10:39 ]
Waarom is het logisch om het nu te doen? Geen van de coalitiepartners had een reden om de huidige coalitie te laten vallen. Van het CDA blijft niet veel over. CU zal zeker niet zomaar een coalitie laten vallen en D66 had zeker nog kansen om zich te profileren.Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:31:
Het gaat niet om de VVD leden, want die zijn al lid.
De VVD ziet de opkomst van de BBB en wil op een ander thema dan stikstof een verkiezingsstrijd voeren op een moment waarop het de VVD uitkomt. En dat is nu.
Omdat er kiezers zijn bij de PVV, JA21, FvD en de BBB die ook VVD kunnen stemmen, probeert het partijbestuur een onzin-probleem over nareizigers de wereld in te slingeren en heeft Rutte bewust aangestuurd op nieuwe verkiezingen.
Het is dus PVV-corvee. Stemmen trekken uit die hoek en hopen dat je groter wordt dan de BBB.
Maar er is ook nog Omtzigt, GL/PvdA met wellicht Timmermans en blijkbaar was iedereen nu wel klaar met Rutte. De VVD heeft gegokt en verloren.
Dus nu zou juist de tijd zijn om dingen te regelen die goed zijn voor de VVD leden. En niemand weet welke crisis we zouden hebben bij de reguliere tweedekamer verkiezingen. Misschien dat BBB dan nauwelijks een rol speelt.
Dus waar zit de winst van nu verkiezingen forceren? Ik zie het niet.
Daar geeft alleen het VVD bestuur een antwoord op, maar argumenten zouden kunnen zijn (ik weet het dus ook niet zeker uiteraard):
- Timmermans zit nog vast in Brussel
- Omtzigt is (nog) bezig met lijst en die willen ze voor zijn
- BBB gaat brokken maken in provincies
Die wilden dus ook geen val van het kabinet.Geen van de coalitiepartners had een reden om de huidige coalitie te laten vallen. Van het CDA blijft niet veel over. CU zal zeker niet zomaar een coalitie laten vallen en D66 had zeker nog kansen om zich te profileren.
Zie boven voor mogelijke optiesDus waar zit de winst van nu verkiezingen forceren? Ik zie het niet.
Het is hier al vaker voorbijgekomen, maar Rutte en daarmee de gehele VVD, is de zetbaas van ABDUP (Akzo, Shell, DSM, Unilever, Philips)Joosie200 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:37:
[...]
Heb ik liever Cora, kipcorns met de Mmmmm van Mora
En ja bij Caroline en de BBB is de link wat duidelijker te leggen. Maar vergeet ook niet dat Rutte ooit werkzaam voor Unilever het eea deed om Unilever / Shell en co gunstig te stemmen. Of die Cora van nieuwenhuizen die daags na het verlaten van de politiek besloot om bij een lobbyclubje te beginnen juist door haar inside info over politiek Den Haag.
Dat de politiek open staat voor lobby is een beproefd recept. De ene partij weet het alleen beter te verbergen dan de ander.
https://www.rijksoverheid...illende-evaluatiecriteria
Aanvullend:Van de 73 regelingen waar evaluatierapporten voor beschikbaar zijn, blijkt dat het van 41 regelingen onzeker is of deze doeltreffend en doelmatig zijn. Van 21 regelingen blijkt dat deze niet doeltreffend en doelmatig zijn. Naast doeltreffendheid en doelmatigheid is ook gekeken naar de reden waarom een regeling in het leven geroepen is. Bij 17 regelingen bleek er geen onderbouwing voor overheidsingrijpen (meer) te zijn en bij 33 regelingen is dit onzeker. Onderzoekers hebben ook gekeken naar de uitvoerbaarheid van de regelingen. Hieruit bleek dat 24 regelingen uitvoeringstechnisch zeer ingewikkeld zijn voor de Belastingdienst en dat 11 regelingen een groot beroep doen op het doenvermogen van belastingplichtigen. Dit betekent dat het voor mensen (te) veel moeite kost om in actie te komen om voordeel van de regeling te hebben, zelfs wanneer ze goed geïnformeerd zijn.
https://www.rtlnieuws.nl/...hypotheekrenteaftrek-duur
Weg met al die regelingen en uitzonderingen. Zsm!Dat is om meerdere redenen problematisch. Iedere fiscale regeling maakt het stelsel namelijk complexer, maar er is ook een hoop geld mee gemoeid. De 21 regelingen die negatief beoordeeld zijn kosten namelijk 30 miljard euro. De 41 regelingen waarvan onduidelijk is of het geld goed wordt besteed, kosten samen nog eens 17 miljard euro.
Ik denk dat het stikstof dossier een veel groter probleem is dan de spreidingswet enzphicoh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Waarom is het logisch om het nu te doen? Geen van de coalitiepartners had een reden
Dus waar zit de winst van nu verkiezingen forceren? Ik zie het niet.
Cda durfde de stekker er niet uit te trekken
Nu kwam het vreemdelingenbeleid als een oplossing om alsnog de boel op te blazen
We gaan het zien waarom het draait zodra de campagne op gang komt
[Speculatie-modus aan]Dooxed schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:04:
Ik heb een sterk vermoeden dat hij namelijk actief voorsorteert op een mooie functie elders (ik denk consultancy bij McKinsey of een politieke functie hoog in EU) en daar meer zin in had dan doorgaan als premier. Ik denk dat dit al geregeld is en dat hij daarom bewust de regering heeft laten klappen, t.b.v. zijn eigen carrière en ten koste van heel Nederland.
Mark wordt secretaris-generaal van de NAVO.
Telt u maar even mee: Stoltenberg gaat nog een jaartje door. Maar Rutte moet nog ff demissionair blijven. In ieder geval tot november en reken daarna gerust op een formatie van 1/2 jaar --> Mooi moment om daarna te beginnen met een sjieke overdracht.
(Wie organiseerde een paar weken terug spontaan een "NAVO-mini-top" in Den Haag?)
[Specultait-modus uit]
www.steamloco.info
Die 174.000 is wat de partij heeft gekregen, niet de enige geldstroom vanuit de lobby. Het was ook gewoon wel een interessant tafereel; een fraai staaltje van de ijzeren vuist (Hooligans op tractors) en de redelijk stem (vd Plas). Of dit georkestreerd is zullen de meningen sterk over verschillen, maar laat ik voorzichtig stellen dat dit niet de eerste keer zou zijn dat een politieke partij profiteert van gewelddadige groeperingen uit hun milieu. Het kwam in ieder geval bijzonder mooi uit.IJzerlijm schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:38:
[...]
Wauw, 174 duizend Euro om de verkiezingen te kopen, raar dat geen enkele andere partij zoveel geld heeft. Want dat is de enige reden voor de populariteit van BBB?
Die brede sympathie was in ieder geval niet zo breed geweest als de (terechte) vraag over haar persoonlijke belangenverstrengeling elke keer was gesteld bij haar optredenOf is er daadwerkelijk brede sympathie voor ze zonder dat die door geslepen marketeers uit het niets wordt gefabriceerd?
Flat taxMikeyMan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:43:
Enigszins ondergesneeuwd in alle beschouwingen, maar dit lijkt mee ook wel iets voor dit topic:
https://www.rijksoverheid...illende-evaluatiecriteria
[...]
Aanvullend:
https://www.rtlnieuws.nl/...hypotheekrenteaftrek-duur
[...]
Weg met al die regelingen en uitzonderingen. Zsm!
Dat weet ik. Des te meer reden voor mij om niet op de VVD te stemmen. Al slaan ze graag de tam tam: de VVD is de volkspartij voor de hardwerkende Nederlander™ dus kom erbij! Die boodschap staat haaks op hun stemgedrag in de kamer.-Bonalds schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:43:
[...]
Het is hier al vaker voorbijgekomen, maar Rutte en daarmee de gehele VVD, is de zetbaas van ABDUP (Akzo, Shell, DSM, Unilever, Philips)
Ja eens... met belastingvrije voet.
Maar ik denk dat dat weer 20 jaar werk oplevert voor de BD. En dat gaat natuurlijk nooit in 1x goed

Want we hebben nog niet genoeg ongelijkheid in Nederland
Op welke manier denk je dat dit een oplossing is? Dat we teveel regels hebben is duidelijk, maar de noodzaak om dan maar te besluiten alles boven modaal nog eens lekker te verwennen ontgaat me?
Hoe moet dat dan beter worden na de verkiezingen?Zatervan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:43:
Ik denk dat het stikstof dossier een veel groter probleem is dan de spreidingswet enz
Stikstof is vooral vervelend omdat rechters zich baseren op europese regels (en het gerommel van de regering wel zat zijn). Dus als de stikstofuitstoot niet drastisch omlaag gaat, dan blijft het land op slot. De agrarische sector gaat wat ze nu hebben natuurlijk niet zomaar opgeven.
Lagere inkomens hebben op die manier een grotere belastingvrije voetroffeltjes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:47:
[...]
Want we hebben nog niet genoeg ongelijkheid in Nederland![]()
Op welke manier denk je dat dit een oplossing is? Dat we teveel regels hebben is duidelijk, maar de noodzaak om dan maar te besluiten alles boven modaal nog eens lekker te verwennen ontgaat me?
- Voor D66 geldt regeren is halverenReal schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:42:
[...]
Daar geeft alleen het VVD bestuur een antwoord op, maar argumenten zouden kunnen zijn (ik weet het dus ook niet zeker uiteraard):
- Timmermans zit nog vast in Brussel
- Omtzigt is (nog) bezig met lijst en die willen ze voor zijn
- BBB gaat brokken maken in provincies
- CDA implodeert door BBB en natuurlijk verloop (vergrijzende achterban)
Dus wat een beter moment nadat Rutte de achievement heeft unlocked van langstzittende premier van NL om in alle rust het stokje door te geven. De zwijgende meerderheid helpt VVD aan de overwinning (is de inschatting) en je hebt je opvolger goed in het zadel geholpen.
20 jr? Hooguit 2MikeyMan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:47:
[...]
Maar ik denk dat dat weer 20 jaar werk oplevert voor de BD. En dat gaat natuurlijk nooit in 1x goed
Op de Antillen hebben ze het al
Compleet met belastingvrije voet
Ja, inderdaadJoosie200 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:46:
[...]
Dat weet ik. Des te meer reden voor mij om niet op de VVD te stemmen. Al slaan ze graag de tam tam: de VVD is de volkspartij voor de hardwerkende Nederlander™ dus kom erbij! Die boodschap staat haaks op hun stemgedrag in de kamer.
Stemgedrag? Resultaat van acties? kijk naar wat men doet ipv wat men zegt? wat zeg je hier toch voor rare dingen?
Dat schaalt niet (huidige systeem ook niet, dus tsja). Het probleem van een vlattaks is dat de belastingdruk aan het einde (laten we uitgaan van een flattaks van 40%) niet hoog genoeg is. We zitten nu met een belasting druk van 38%, die moet je wel gaan halen, of je moet weer keihard gaan snoeien (waarbij je dus weer de onderkant keihard raakt).Zatervan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:49:
[...]
Lagere inkomens hebben op die manier een grotere belastingvrije voet
Dat is niet zomaar een moreel oordeel over ongelijkheid, de effecten zijn helaas bekend/evident. Je moet boven een bepaalde grens heel hard gaan niveleren, anders verzamelt kapitaal zich in een paar handen.
Er is een reden dat Vlattaks een rechts ding is en links met de net andere invalshoek "basisinkomen" op de proppen komt. Het zijn systemen die dingen vergen van de overheidsfinanciën die we niet zomaar kunnen, tenzij we enerzijds gaan hakken, of anderzijds op MMT achtige wijze de overheidsfinanciën gaan aanvliegen.
[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 11-07-2023 11:01 ]
Dan voeg je voor bedragen boven X nog een tweede schijf toe. In combinatie met hogere belasting op VRH.roffeltjes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:56:
[...]
Dat schaalt niet (huidige systeem ook niet, dus tsja). Het probleem van een vlattaks is dat de belastingdruk aan het einde (laten we uitgaan van een flattaks van 40%) niet hoog genoeg is.
Dat is niet zomaar een moreel oordeel over ongelijkheid, de effecten zijn helaas bekend/evident. Je moet boven een bepaalde grens heel hard gaan niveleren, anders verzamelt kapitaal zich in een paar handen.
Het is (voor mij) inderdaad aannemelijk dat ze dit vooraf hebben besproken in het bestuur. Maar, zou het vertrek van Rutte daar ook zijn besproken? Lijkt zo onwaarschijnlijk dat dat ná het vallen als poepen is opgekomen bij Rutte dat het voor hem ineens klaar is. Maar, als ook dat besproken is dan zou je verwachten dat een straight-shooter-with-MP-written-all-over-him/her als een konijn uit de VVD hoed gaat worden getrokken, ergens de komende dagen / weken.Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:31:
Joosie200 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:37:
Heb ik liever Cora, kipcorns met de Mmmmm van Mora
Yak, kipcorns dat is toch met dode dieren erin? Hoewel, als het goedkoper kan met sojaboonvelletjes en smaakvervangers dan zal Unilever het niet laten, nog wel met 1% vermalen kippensnavel erin anders mogen ze het geen 'kip'corn noemen.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Van wiki:roffeltjes schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:56:
[...]
Dat schaalt niet (huidige systeem ook niet, dus tsja). Het probleem van een vlattaks is dat de belastingdruk aan het einde (laten we uitgaan van een flattaks van 40%) niet hoog genoeg is. We zitten nu met een belasting druk van 38%, die moet je wel gaan halen, of je moet weer keihard gaan snoeien (waarbij je dus weer de onderkant keihard raakt).
Er is een reden dat Vlattaks een rechts ding is en links met de net andere invalshoek "basisinkomen" op de proppen komt. Het zijn systemen die dingen vergen van de overheidsfinanciën die we niet zomaar kunnen, tenzij we enerzijds gaan hakken, of anderzijds op MMT achtige wijze de overheidsfinanciën gaan aanvliegen.
Benthamse progressie
Bewerken
De belastingvrije schijf geeft aan de vlaktaks een progressief karakter. Zo kunnen sociale correcties uitgevoerd worden door de belastingvrije schijf aan te passen. De belasting die een individu moet betalen wordt dan als volgt berekend:
inkomstenbelasting = vlaktakstarief X (inkomsten – belastingvrije schijf)
Een voorbeeld werkt als volgt. Een vlaktaks kent een belastingvrije schijf van 20.000 en een tarief van 40%. Individu A verdient 20.000, individu B verdient 40.000, individu C verdient 50.000, individu D verdient 60.000, individu E verdient 100.000, en individu F verdient 150.000 euro. De afgeronde belastingdruk bedraagt dan:
inkomen onbelast heffing betaalde
belasting druk
A 20.000 20.000 40 % 0 0 %
B 40.000 20.000 40 % 8.000 20 %
C 50.000 20.000 40 % 12.000 24 %
D 60.000 20.000 40 % 16.000 27 %
E 100.000 20.000 40 % 32.000 32 %
F 150.000 20.000 40 % 52.000 35 %
Er is hierdoor dus voor de individuen B en verder een milde progressie ontstaan, die ook wel bekendstaat als de Benthamse progressie
Ik ben niet mordicus tegen, versimpeling is echt wel noodzakelijk. Ik zie echter in zowel de Flat-tax als basisinkomen wel enorme beren op de weg: Overheidsfinancien. Je wil op ongeveer hetzelfde uitkomen, tenzij snoeien je doel is.MikeyMan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Dan voeg je voor bedragen boven X nog een tweede schijf toe. In combinatie met hogere belasting op VRH.
Overigen is die belastingkorting op nalatenschap wel twee kanten op een moreel issue. Enerzijds is het nalatenschap van jou naar je kinderen, anderzijds ondersteun je financiele stratificatie die over generaties heen doorwerkt. Ik zie dat om me heen waarbij mijn vrouw en ik niet uit een gouden, maar zeker uit een verguld nest komen. Ik ga straks gewoon een paar ton erven (huis van mijn moeder+huis van mijn schoonmoeder+spaargelden). Herverdeling is niet fijn, maar misschien wel beter.
Laat ik het zo zeggen; ik heb er nogal een dubbel gevoel over (en dat geldt voor een heleboel financiële zaken waarbij ik aan de goede zijde van de wip zit).
Ik ken deze heel goed en dat is juist waarom ik een probleem zie. De belastingdruk is nu +/- 40%. Omdat gemiddelde te halen zal je dus een vlattax moeten kiezen die aanzienlijk hoger is dan die 40%. Dat zie ik niet terug in de voorstellen...Zatervan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:03:
[...]
inkomen onbelast heffing betaalde
belasting druk
A 20.000 20.000 40 % 0 0 %
B 40.000 20.000 40 % 8.000 20 %
C 50.000 20.000 40 % 12.000 24 %
D 60.000 20.000 40 % 16.000 27 %
E 100.000 20.000 40 % 32.000 32 %
F 150.000 20.000 40 % 52.000 35 %
Er is hierdoor dus voor de individuen B en verder een milde progressie ontstaan, die ook wel bekendstaat als de Benthamse progressie
[ Voor 66% gewijzigd door roffeltjes op 11-07-2023 11:11 ]
Kan ik in meekomenMikeyMan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Dan voeg je voor bedragen boven X nog een tweede schijf toe. In combinatie met hogere belasting op VRH.
Aan de ene kant zijn er aanwijzingen dat Rutte zijn vertrek niet had besproken, maar aan de andere kant staat er wel 'toevallig' een nieuwe lijsttrekker klaar.mekkieboek schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Het is (voor mij) inderdaad aannemelijk dat ze dit vooraf hebben besproken in het bestuur. Maar, zou het vertrek van Rutte daar ook zijn besproken?
Let ook op dat het verhaal van Rutte dat hij op zondagochtend besloot om op te stappen compleet gelogen kan zijn. Van Rutte weten we ondertussen dat hij een leugen niet schuwt. Ook het verhaal dat hij niet naar de NAVO wil kan complete onzin zijn.
Ik heb liever een eerlijk getrapt belastingstelsel zonder uitzonderingen dan een flat tax met tig fiscale regelingen die de boel nodeloos ingewikkeld maken.
Die roep om een flat tax is alleen bedoeld om de belastingdruk voor ver-boven-twee-keer-modaal te verminderen (tenzij je het flat-taxtarief gelijk maakt aan het huidige tarief van de hoogste belastingschijf). Je kunt dezelfde eenvoud bereiken met een geschaald tarief, waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen (naar redelijkheid natuurlijk)
Edit: ik zie dat de discussie al verder is gegaan. Verandert mijn mening verder niet
[ Voor 6% gewijzigd door Coffeemonster op 11-07-2023 11:12 ]
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
*knip*, reactie op geknipte reactie.
Dat is ook een romantische manier om te zeggen: "Zoekt u het zelf maar uit."Zatervan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:11:
Vooruitblikkend op de verkiezingen pleit BBB-voorvrouw Caroline van der Plas voor een „overheid als een betrokken buur waar je op kunt rekenen, maar die ook gepaste afstand bewaart tot het persoonlijke erf.” Zij poneert daarbij de term „noaberstaat”, verwijzend naar het woord voor buren in onder meer het Twents en Achterhoeks.
Mooi toch?
Hoewel ik geen bbb stem kan ik hier helemaal achter staan
Even voor de context, ik beschik over een 'buiten' in een rurale hoek van het rurale Drenthe, wat tijdens de zomermaanden dienst doet als tweede thuiskantoor. En ik heb hier ook vrienden die ik regelmatig boven een borrel spreek. Allen zijn inderdaad lyrisch over het noaberschap, onder hun warme noaberschap zijn verdwenen:
- De bibliotheek. (correctie, er is er nog een, maar deze is enkel op woensdag en donderdag open van 14:00 - 17:00)
- De supermarkt. De dichtsbijzijnde supermarkt is een dorp verderop, á 7km.
- De huisarts. Een vriend van mij, die hier twee straten (hemelsbreed 4km) verderop woont, vertelt mij dat hij op doordeweekse dagen slechts 20 minuten hoeft te rijden en zijn dochter mee moet nemen 'want die spreekt goed Engels'.
- De bakker.
- De groenteboer. (nu "Alles voor uw koi" tevens PostNL afhaalpunt)
- Politiebureau.
- Middelbare School. In een straal van 15km zijn er wel middelbare scholen, maar als uw kind naar het Gymnasium wil heeft het pech gehad.
Waar mijn vrienden óók lyrisch over zijn, zijn alle vrijwilligerstaken die men doet, wat vroeger bezoldigde taken vanuit de (lokale) overheid waren.
Een politieke partij die te koop loopt met de wens om meer overheidstaken af te serveren aan (goedbedoelende) onbezoldigde/vrijwillige burgers, is er meestal niet op uit om die goedbedoelende burgers verder te helpen.
Wel eens stilgestaan bij het gevaar van vluchten? Ik denk niet dat u graag uw vrouw of dochter een grootverpakking condooms mee geeft om de gevaarlijke tocht aan te vangen. De kans op seksueel misbruik/geweld is ook voor Oekraïeners die 'slechts' het veilige Oost-Europa naar het 'veilige' West-Europa hoeven te doorkruisen, buitengewoon hoog. Er zijn wat misselijkmakende cijfers bekend die langs zijn gekomen in een van de Oekraïne-topics.Zatervan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:28:
En kijk eens naar Oekraïne, oorlogsvluchtelingen zijn vrouwen , kinderen en ouder mensen
Uit het M.O. Komen jongen mannen in de kracht van hun leven, zij zouden juist daar het verschil kunnen maken door hun energie te gebruiken om hun land weer op te bouwen
En dan hoeven die niet eens de Middellandse Zee over. De waarschijnlijkheid op seksueel geweld benaderd dan de 1.
Er zijn al wat interviews van enige tijd geleden dat ze zei dat ze geen premier wilde worden. Maar dit is een standaard script van BBB:Soldaatje schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:45:
Nou weet ik niet wat andere partijen uitgeven aan de campagne maar Van der Plas is niet heel duidelijk over het premierschap, ze wil wel maar alleen voor Nederland en niet daarbuiten Nederland vertegenwoordigen, dat mag dan de minister van Buitenlandse Zaken doen, dit terwijl ze ook nog op zoek zijn naar een andere kandidaat waarvan er één nog geen ja gezegd zou hebben.
- Ontkennen te willen regeren / premier te zijn..
- ...maar als de kans zich voordoet, deze voorwaarden.
- ...maar als het moet.. voor het landsbelang..
- ...maar als het niet lukt, schuldvraag/frame.
A propos, de BBB had alles ingezet voor de Provinciale Staten verkiezingen. De voorbereidingen voor PS begonnen al vlak na de oprichting. Dat is an sich logisch, aangezien beleidstechnisch de PS belangrijker zijn voor 'boeren & buitenlui' dan de TK. Maar de vraag is nu of men nu snel kan schakelen en wéér alles op alles kan zetten voor verkiezingen die men eigenlijk nog lang niet verwachtte.
Otto von Bismarck zei ooit: "Van wetten zowel als worsten wilt u eigenlijk niet weten hoe ze gemaakt worden."mekkieboek schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:00:
offtopic:
Yak, kipcorns dat is toch met dode dieren erin? Hoewel, als het goedkoper kan met sojaboonvelletjes en smaakvervangers dan zal Unilever het niet laten, nog wel met 1% vermalen kippensnavel erin anders mogen ze het geen 'kip'corn noemen.
[ Voor 2% gewijzigd door NMH op 11-07-2023 16:51 ]
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Dit is wel heel speculatief, zeker als je naar het tijdspad kijkt. Ik heb er ernstige twijfels bij of dit hypothetisch scenario klopt, als ik kijk naar de verwachtingen rondom de toekomst van Rutte zelf. De algemene tendens was eerst, Rutte verschaft zichzelf ruimte voor een nieuwe ronde als premier en gaat als lijsttrekker nieuwe verkiezingen met het asieldossier voorop. Kortom: primaire reden dat hij bewust het kabinet op de klippen laat lopen is zijn eigen belang.Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:31:
[...]
Dan blijkt dat hij het stokje doorgeeft. Hij heeft er geen persoonlijk belang meer bij, en brengt daarmee naar mijn idee de VVD in zeer onzeker vaarwater. Je kunt veel van Rutte zeggen, maar gebrek aan regie of toekomstblik bij weloverwogen, bewuste keuzes niet. Ik zie de upside niet. Voor hem niet, en de VVD niet.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Hij valt nu op een zelfgekozen moment op een zelfgekozen dossier. Hij is niet gedwongen om af te treden. Volgens mij heeft hij geprobeerd om het gezichtsverlies te beperken.FirePuma142 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:10:
[...]
Dit is wel heel speculatief, zeker als je naar het tijdspad kijkt. Ik heb er ernstige twijfels bij of dit hypothetisch scenario klopt, als ik kijk naar de verwachtingen rondom de toekomst van Rutte zelf. De algemene tendens was eerst, Rutte verschaft zichzelf ruimte voor een nieuwe ronde als premier en gaat als lijsttrekker nieuwe verkiezingen met het asieldossier voorop. Kortom: primaire reden dat hij bewust het kabinet op de klippen laat lopen is zijn eigen belang.
Dan blijkt dat hij het stokje doorgeeft. Hij heeft er geen persoonlijk belang meer bij, en brengt daarmee naar mijn idee de VVD in zeer onzeker vaarwater. Je kunt veel van Rutte zeggen, maar gebrek aan regie of toekomstblik bij weloverwogen, bewuste keuzes niet. Ik zie de upside niet. Voor hem niet, en de VVD niet.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ja, dat schrijf ik toch ook? Hier zijn we het dus over eens. Rutte heeft bewust het kabinet laten vallen.FirePuma142 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:10:
[...]
De algemene tendens was eerst, Rutte verschaft zichzelf ruimte voor een nieuwe ronde als premier en gaat als lijsttrekker nieuwe verkiezingen met het asieldossier voorop. Kortom: primaire reden dat hij bewust het kabinet op de klippen laat lopen is zijn eigen belang.
Omdat hij naar de NAVO wil bijvoorbeeld en een aantal maanden uitrollen met demissionaire status geen grote problemen gaat veroorzaken die de kandidaatstelling in gevaar kan brengen.Dan blijkt dat hij het stokje doorgeeft. Hij heeft er geen persoonlijk belang meer bij, en brengt daarmee naar mijn idee de VVD in zeer onzeker vaarwater. Je kunt veel van Rutte zeggen, maar gebrek aan regie of toekomstblik bij weloverwogen, bewuste keuzes niet. Ik zie de upside niet. Voor hem niet, en de VVD niet.
Rutte kiest voor zichzelf, niet voor de VVD. Ook de VVD gaat in de prullenbak als het nodig is, maar daar komen nu als laatste de VVDers zelf ook achter. Behalve natuurlijk de VVDers die al eerder in de prullenbak zijn gekieperd door Rutte. Die willen ook niet terug naar Den Haag om begrijpelijke redenen.
Daar zijn we het helemaal niet over eens. Algemene tendens heeft niet zo veel met mijn persoonlijke mening te maken.Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:20:
[...]
Ja, dat schrijf ik toch ook? Hier zijn we het dus over eens. Rutte heeft bewust het kabinet laten vallen.
Ook al weer ernstig speculatief.Omdat hij naar de NAVO wil bijvoorbeeld en een aantal maanden uitrollen met demissionaire status geen grote problemen gaat veroorzaken die de kandidaatstelling in gevaar kan brengen.
*knip* als het moment komt dat je dit vind, maak dan een TR aan en laat het aan moderatie, nu ontspoort het topic. We verlangen een inhoudelijk reactie.Rutte kiest voor zichzelf, niet voor de VVD. Ook de VVD gaat in de prullenbak als het nodig is, maar daar komen nu als laatste de VVDers zelf ook achter. Behalve natuurlijk de VVDers die al eerder in de prullenbak zijn gekieperd door Rutte. Die willen ook niet terug naar Den Haag om begrijpelijke redenen.
[ Voor 8% gewijzigd door defiant op 11-07-2023 22:42 ]
Nouja, dat een reclamebureau een boodschap kan verzinnen die op "brede sympathie" kan rekenen mag ik verdomme hopen. Dat is hun business.IJzerlijm schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:38:
[...]
Of is er daadwerkelijk brede sympathie voor ze zonder dat die door geslepen marketeers uit het niets wordt gefabriceerd?
Maar weet dat leveren wat dat verhaal beloofd -ongeacht of dat een schone vaat of een capabele regering is- over het algemeen geen onderdeel uitmaakt van de offerte.
Doe daar verder mee wat je wil.
Versimpelen is trouwens een minder groot probleem dan nieuwe dingen ernaast zetten voor de IT-infra van de belastingdienst. je kan namelijk veel core zaken wel behouden, je gaat ze alleen anders invullen. Maar goed dat is dus nooit gebeurt. De belastingdienst heeft een spaghetti-infrastructuur. Veel zaken zijn niet eens met service bussen aan elkaar geknoopt, maar handmatig via koppelvlakken en interfaces....MikeyMan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:47:
[...]
Het BTW-systeem is antiek, bestaat uit meerdere componenten die aan elkaar geknoopt zijn. Low cohesion, high coupling. Tada!
(even vanuit mijn perspectief als gepromoveerd Enterprise Architect, kennis van zaken over de infra van de belastingdienst).
[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 11-07-2023 11:42 ]
Met een eis komen waarvan je weet dat tenminste een, maar waarschijnlijk twee coalitiepartners het sowieso niet eens zijn en voorstellen om te gaan stemmen in de ministerraad is niet bewust het kabinet laten vallen?FirePuma142 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:25:
[...]
Daar zijn we het helemaal niet over eens.
Kom op zeg. Iedereen weet dat Rutte niet op de bank gaat zitten duimendraaien als hij stopt als MP. Wat is dan wel goed? Een notariële akte met een verklaring van Rutte?Ook al weer ernstig speculatief.
Na alle schandalen en het liegen is dat uiteraard niet ongefundeerd. Iedereen weet dat Rutte schandalen aan z'n broek heeft kleven waarvan het toeslagenschandaal en SMS-gate/Rutte doctrine twee voorbeelden zijn. Maar ook dat andere politici de aftocht mogen blazen zodat hij kon blijven zitten. De man was alleen maar bezig om langstzittende MP te worden, maar gaat de geschiedenisboeken in als een sloper van de democratie uit eigen belang.*knip*
Deze Duitse correspondent heeft het al veel langer door dan Nederlandse journalisten, maar ga nu niet lopen doen alsof Rutte iets op heeft met het landsbelang.
[ Voor 1% gewijzigd door defiant op 11-07-2023 22:44 ]
Das in ieder geval niet mijn persoonlijke insteek. Er mag best belasting geheven worden over hoge verdiensten. Het gaat mij vooral om het versimpelen van de brei aan regelingen en het inkrimpen van de belastingdienst. Gevoelsmatig heb ik wel moeite met tarieven boven de 50% overigens.Coffeemonster schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:06:
[...]
Die roep om een flat tax is alleen bedoeld om de belastingdruk voor ver-boven-twee-keer-modaal te verminderen (tenzij je het flat-taxtarief gelijk maakt aan het huidige tarief van de hoogste belastingschijf). Je kunt dezelfde eenvoud bereiken met een geschaald tarief, waarbij de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen (naar redelijkheid natuurlijk)
Verder eens met @roffeltjes dat het met gesloten beurs zou moeten kunnen. Daar valt vast iets moois op te verzinnen, waarbij hogere inkomens ook hun deel voor rekening nemen.
De upside: de VVD wou echt het "asielzoekersprobleem" aanpakken en links werkt tegen!!FirePuma142 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:10:
[...]
Dit is wel heel speculatief, zeker als je naar het tijdspad kijkt. Ik heb er ernstige twijfels bij of dit hypothetisch scenario klopt, als ik kijk naar de verwachtingen rondom de toekomst van Rutte zelf. De algemene tendens was eerst, Rutte verschaft zichzelf ruimte voor een nieuwe ronde als premier en gaat als lijsttrekker nieuwe verkiezingen met het asieldossier voorop. Kortom: primaire reden dat hij bewust het kabinet op de klippen laat lopen is zijn eigen belang.
De VVD heeft zelf last minute de boel opgeblazen (en zijn zelf verantwoordelijk voor het opvang probleem). Dit is natuurlijk niet uit incompetetie.
Het lijkt toch goed te werken als ik oa het nieuws en reacties hier zie.
Dat Rutte op zou stappen zag ik niet aankomen, maar gezien hoe een groot deel van NL naar hem kijkt was zn positie ook niet echt houdbaar meer en zal dit zelf ook beseft hebben, ofzo.
Dat klopt, dat is het niet. Heb je de achtergronden überhaupt mee gekregen?Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:45:
[...]
Met een eis komen waarvan je weet dat tenminste een, maar waarschijnlijk twee coalitiepartners het sowieso niet eens zijn en voorstellen om te gaan stemmen in de ministerraad is niet bewust het kabinet laten vallen?
Ik zeg nergens dat hij gaat zitten duimen draaien. Het NAVO-voorbeeld is ernstig speculatief. Iets meer ratio is een goed idee denk ik.Kom op zeg. Iedereen weet dat Rutte niet op de bank gaat zitten duimendraaien als hij stopt als MP. Wat is dan wel goed? Een notariële akte met een verklaring van Rutte?
*knip* maak s.v.p. alleen een TR aan, maar met alleen diskwalificatie ontspoort het topic.Na alle schandalen en het liegen is dat uiteraard niet ongefundeerd. Iedereen weet dat Rutte schandalen aan z'n broek heeft kleven waarvan het toeslagenschandaal en SMS-gate/Rutte doctrine twee voorbeelden zijn. Maar ook dat andere politici de aftocht mogen blazen zodat hij kon blijven zitten. De man was alleen maar bezig om langstzittende MP te worden, maar gaat de geschiedenisboeken in als een sloper van de democratie uit eigen belang.
Deze Duitse correspondent heeft het al veel langer door dan Nederlandse journalisten, maar ga nu niet lopen doen alsof Rutte iets op heeft met het landsbelang.
[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 11-07-2023 22:45 ]
met name versimpelen zodat je minder maatwerk hebt, met problemen die daar weer mee van komen.MikeyMan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:46:
[...]
Das in ieder geval niet mijn persoonlijke insteek. Er mag best belasting geheven worden over hoge verdiensten. Het gaat mij vooral om het versimpelen van de brei aan regelingen en het inkrimpen van de belastingdienst.
Ik ook, maar je zal wel moeten als je ongelijkheid wil gaan bestrijden, juist doordat kapitaal steeds meer geconcentreerd raakt in een paar handen.Gevoelsmatig heb ik wel moeite met tarieven boven de 50% overigens.
Het gaat niet om de dokter om de hoek.
*knip* Er is een toeslagenschandaal, deze Duitse correspondent beschrijft gewoon de situatie in 2021 en Rutte heeft SMSjes lopen wissen met een kolderieke smoes over te weinig opslagruimte. Dat kun je toch niet ontkennen?FirePuma142 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:50:
[...]
Het zit je hoog, maar laten we het feitelijk houden. Dit lijkt nergens op.
*knip*
Maak s.v.p. alleen een TR aan als je deze kwalificaties vind en geeft en laat het aan moderatie, nu ontspoort het topic.
[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 11-07-2023 22:46 ]
Er is geen ad hominem te zien. Noch betitel ik je ergens als ook maar iets dat lijkt op een gekke Henkie. Je verbindt vergaande conclusies over de persoonlijke beweegredenen van Rutte aan de voorvallen die je opnoemt. Voor die conclusies heb je geen enkele fundering behalve je eigen interpretatie. Dat is wat ik ongefundeerd bashen noem.Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:55:
[...]
*knip* Er is een toeslagenschandaal, deze Duitse correspondent beschrijft gewoon de situatie in 2021 en Rutte heeft SMSjes lopen wissen met een kolderieke smoes over een te weinig opslagruimte. Dat kun je toch niet ontkennen?
*knip*
Je poogt je nu te verschuilen achter een opsomming van gebeurtenissen, terwijl dat de kern van je betoog niet is. De kern betreft de persoonlijke beweegredenen van Rutte, die je niet kent maar wel pretendeert te kennen. En dat gaat ook gepaard met enkele kwalificaties van de persoon in kwestie. Sloper van de democratie bijvoorbeeld.
Mijn repliek is: hou het feitelijk. Met niet feitelijke, persoonlijk gekleurde interpretaties komen we niet ver met zijn allen. Ik ga niet in discussie over je naar mijn idee niet rationele interpretaties, omdat dat geen enkele zin heeft. Dat heeft niets met slechts nietes roepen te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 11-07-2023 22:47 ]
Was dat die vrouw (Ze droeg een bril + groene blouse. ) die aan Eerdmans uitleg gaf 'met cijfers' omdat Eerdmans daar van houd? (Haar woorden/hij beaamde) Maar toen het over 'arbeidsmigranten' ging waren het er 'ook heel veel' of 'heel veel' als ik het goed heb onthouden.mv_ak schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:37:
[...]
CU gaf aan, het kabinet is gevallen om een vermindering van 5000 nareizigers waaronder kinderen /jaar. Maar CU geeft niet aan om welk getal het gaat als we het niet hebben over nareizende kinderen wat het CU compromis was. 100?
(Groene Blouse zal w.s. CDA zijn denk ik.)
★ What does that mean? ★
Oh nee? Iedereen kan gewoon teruglezen wat je schreef:FirePuma142 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:04:
[...]
Er is geen ad hominem te zien. Noch betitel ik je ergens als ook maar iets dat lijkt op een gekke Henkie.
*knip* we zijn een gemodereerd forum, als je dit vind maak dan alleen een TR aan.FirePuma142 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:50:
[...]
Heb je de achtergronden überhaupt mee gekregen?
(...) Het zit je hoog, maar laten we het feitelijk houden. Dit lijkt nergens op.
Ja, omdat het nogal duidelijk is. Werkelijk iedereen weet dat het wissen van SMSjes niks te maken heeft met landsbelang en alles met eigenbelang.Je poogt je nu te verschuilen achter een opsomming van gebeurtenissen, terwijl dat de kern van je betoog niet is. De kern betreft de persoonlijke beweegredenen van Rutte, die je niet kent maar wel pretendeert te kennen. En dat gaat ook gepaard met enkele kwalificaties van de persoon in kwestie. Sloper van de democratie bijvoorbeeld.
*knip* maak het s.v.p. niet persoonlijk.Mijn repliek is: hou het feitelijk. Met niet feitelijke, persoonlijk gekleurde interpretaties komen we niet ver met zijn allen. Ik ga niet in discussie over je naar mijn idee niet rationele interpretaties, omdat dat geen enkele zin heeft. Dat heeft niets met slechts nietes roepen te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door defiant op 11-07-2023 22:55 ]
*knip*, daarvoor is de topic report functie.[b]Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:09:[
OK, dan discussiëren we wel verder zonder jou. Lijkt me prima.
[ Voor 16% gewijzigd door NMH op 11-07-2023 16:56 ]
Ik vraag naar de achtergronden, omdat die naar mijn idee je standpunt niet ondersteunen. Het zou me verbazen als je die wel had meegekregen, maar dat alsnog zo zou opschrijven. Wat betreft de ratio, ik probeer daar het gesprek naar feiten terug te brengen. Jammer dat je dat zo interpreteert, zo is het in ieder geval niet bedoeld.
Dit bedoel ik met je persoonlijke interpretatie, die je als vaststaande feiten neer zet. Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Je was er eerder nog vrij fel op, op onderbouwing. Als ik je er op wijs dat het er bij jou aan schort in dit geval, wordt het in mijn ervaring onvriendelijk.Ja, omdat het nogal duidelijk is. Werkelijk iedereen weet dat het wissen van SMSjes niks te maken heeft met landsbelang en alles met eigenbelang.
[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 11-07-2023 22:56 ]
Welk probleem los je op met een flattax en in hoeverre wijkt dat sterk af van de huidige situatie? Dat we nu effectief zo'n 7 schijvenstelsel hebben is een feit. Een flattax, afhankelijk van het percentage kan juist nadelig werken voor de lagere inkomstengroepen en voordelig voor de hogere inkomsten.
Veel schijven hoeft niet complext te zijn, het zijn van de losse toeslagen/aftrekposten waar je vanaf zou moeten willen.
Ik zou me toch ernstig afvragen waarom mijn vrouw met haar auto in een antiekwinkel is beland.Zatervan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:04:
[...]
Voor de rest is eenieder toch verantwoordelijk voor zijn handelen, wat niet inhoudt dat eenieder alle lasten daarvoor dient te dragen.
Als je het hebt over framing.Mx. Alba schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 00:51:
En frames zoals "gelukszoekers" en "veiligelanders" lossen ook niets op. Het is gewoon heel simpel: het VN mensenrechtenverdrag dat Nederland ook heeft ondertekent geeft aan elk mens het recht om in elk land naar keuze asiel aan te vragen. Aan het ontvangende land te taak om mensen die om asiel vragen humaan op te vangen en hun aanvraag snel en rechtvaardig te behandelen. Nederland faalt gewoon op al die drie verplichtingen en dat is een politieke keuze. En proberen om "de instroom van asielzoekers te beperken" is simpelweg een mensenrechtenschending.
Nederland heeft het VN verdrag ondertekend maar de context van toen is niet die van nu, de bijbel tegen hedendaagse activiteiten uitzetten levert ook "fouten" op. "Veiligelanders" of "oorlogsvluchtelingen/LHBIQ??vluchtelingen" zijn twee geheel verschillende prioriteiten en ik vind het normaal dat je dit onderscheid maakt. De keuze tussen meer welvaart of vervolgingen met de mogelijke dood tot gevolg zijn belangrijke criteria om onderscheid te maken voor toelating. Dit staat los van het feit of ik het die persoon wel of niet gun, het gaat om het belang van de asielzoeker (en de resources die je tot je beschikking hebt).
Ons land doet vrij snel een eerste uitspraak en daarna zijn er verschillende procedures mogelijk om deze uitspraak aan te vechten; dit laat je voor het gemak even weg maar is de rechtvaardigheid die wij in dit land hebben: een zorgvuldige rechtstaat. Het nadeel van deze democratie is dat ze lang kunnen duren - tegen het onmenselijke aan. Door deze (on)menselijke procedures is Nederland een van de landen die het hoogste percentage asielzoekers toekennen; ook dat laat je even voor het gemak weg.
Het VN verdrag is een belangrijke richtlijn maar die houdt geen rekening met omstandigheden. Ik zeg daarmee niet dat verdragen opgeschort mogen worden maar je kunt ook niet in elke achtertuin een prefab woning plaatsen. Het VN verdrag zegt niets over de keerzijde. Een land als Griekenland dat overstroomt en Polen dat de grenzen dicht houdt, is voor de VN een pot nat en daarom krijgt Griekenland nu jaarlijks een zeer slechte beoordeling omdat de vluchtelingen niet goed (kunnen) worden opgevangen en we het hebben over onmenselijke omstandigheden en Polen krijgt alleen een kleine berisping. Ideologie en praktijk zijn niet op elkaar afgestemd.
Zolang we de discussie over praktische oplossingen met gestelde grenzen platslaan onder het mom (=framing) van babymoordenaars of onmenselijk persoon/partij en ons alleen maar laten sturen door een ideologisch VN verdrag, zal er geen structurele oplossing en inburgering komen van die groep asielzoekers die ik persoonlijk met open armen zou willen ontvangen. Een ideologie betekent in de praktijk niet dat alles onbeperkt is, als de achterkant de voorkant niet bij kan houden ga je draagvlak verliezen en creëer je juist je eigen gevreesde toekomst en wordt buigen - barsten.
... gecensureerd ...
Zie het artikel dat ik eerder vandaag postte. Het gaat verder dan dat.Napo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:33:
[...]
Welk probleem los je op met een flattax en in hoeverre wijkt dat sterk af van de huidige situatie? Dat we nu effectief zo'n 7 schijvenstelsel hebben is een feit. Een flattax, afhankelijk van het percentage kan juist nadelig werken voor de lagere inkomstengroepen en voordelig voor de hogere inkomsten.
Veel schijven hoeft niet complext te zijn, het zijn van de losse toeslagen/aftrekposten waar je vanaf zou moeten willen.
[...]
Vlaktaks is misschien niet de beste of de enige oplossing. Maar wat mij betreft wel een mooi uitgangspunt voor verregaande versimpeling.
#doeslief, je blijft in deze discussie telkens verwijzen naar een ander terwijl het voor een buitenstaander lijkt alsof je jouw eigen straatje schoon probeert te vegen. Daarbij werd jou als eerst gevraagd om bronnen. Als je oprecht uit deze discussie wilt komen en het over de feiten wilt hebben dan stop je met dat gedrag.FirePuma142 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:29:
[...]
Ik vraag naar de achtergronden, omdat die naar mijn idee je standpunt niet ondersteunen. Het zou me verbazen als je die wel had meegekregen, maar dat alsnog zo zou opschrijven. Wat betreft de ratio, ik probeer daar het gesprek naar feiten terug te brengen. Jammer dat je dat zo interpreteert, zo is het in ieder geval niet bedoeld.
Enfin, om jullie te helpen, hier de bronnen.
Bron:
- nieuws: Wat klopt er van het verhaal over sms'jes op de oude Nokia van premie...
Bij het opvragen van WOB stukken bleek men geen SMSjes van Rutte te kunnen verkrijgen, alleen de SMSjes die anderen van hem ontvangen hadden zaten in WOB stukken. Verder is hij verplicht om zakelijke SMSjes te bewaren en dat was duidelijk niet het geval. Dus daarmee was het landsbelang in elk geval niet mee geholpen. En als de reden snelheid van zijn telefoon was dan gaat het toch echt om eigen belang.[...]
Dit bedoel ik met je persoonlijke interpretatie, die je als vaststaande feiten neer zet. Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Je was er eerder nog vrij fel op, op onderbouwing. Als ik je er op wijs dat het er bij jou aan schort in dit geval, wordt het in mijn ervaring onvriendelijk.
Bron:
- https://nos.nl/artikel/24...sms-jes-van-zijn-telefoon
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Vlaktaks resulteert in dat ongelijke situaties als gelijke worden behandeld. De belastingdruk van de rijken gaat dan alleen omhoog als de belastingdruk van de armen omhoog gaat. En beide partijen willen een lage belastingdruk. Waarom zijn het ongelijke situaties? Omdat de rijken meer geld overhouden ondanks dat ze relatief hetzelfde uitgeven en dat geld kunnen ze investeren in het verder uitbreiden van hun vermogen.MikeyMan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:41:
[...]
Zie het artikel dat ik eerder vandaag postte. Het gaat verder dan dat.
Vlaktaks is misschien niet de beste of de enige oplossing. Maar wat mij betreft wel een mooi uitgangspunt voor verregaande versimpeling.
Bij een progressive belasting zorg je ervoor dat de rijke de zwaarste lasten hebben en op die manier ontlast je de armen.
Een vlaktaks kan werken als het extreem hoog is (denk 70~80%) en men vooral de rijkdom herverdeeld, maar dat is eerder een omgekeerde progressieve belasting.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
[ Voor 95% gewijzigd door polthemol op 11-07-2023 13:10 ]
Niet eens, de oplossing is je te verzetten, niet om te vluchten. Vluchten lost het probleem namelijk niet op. Wat mij betreft helpen we de Syriërs bij het verzet door ze (in plaats van asiel) een militaire training te geven en te bewapenen zodat Assad verdreven kan worden.JanW schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 08:49:
[...]
Dan ken je de situatie duidelijk niet goed in die landen. In Syrië is een dictator aan de macht die met harde hand regeert. Aansluiten bij rebellen/ anti-Assad groeperingen is geen succes. Die zitten met veel minder wapens en slagkracht dan dat het leger van Assad zelf. Er zijn jongens van begin 18 die zijn opgeroepen voor dienstplicht om te vechten onder Assad, wat ze absoluut niet zien zitten. Als ze blijven moeten ze zich gaan melden, als ze dat niet gaan doen belanden ze in de gevangenis. Enige optie die er dan is, is vluchten.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
En dan krijg je de mensen die er alles aan doen om net onder de belastingvrije voet te blijven, want als ze een euro meer verdienen houden ze er maar 20 cent van overDevWouter schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:58:
Een vlaktaks kan werken als het extreem hoog is (denk 70~80%) en men vooral de rijkdom herverdeeld, maar dat is eerder een omgekeerde progressieve belasting.

<sarcasm>Goh, klinkt alsof je naar een bepaald probleem in onze samenleving verwijst</sarcasm>Dido schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:15:
[...]
En dan krijg je de mensen die er alles aan doen om net onder de belastingvrije voet te blijven, want als ze een euro meer verdienen houden ze er maar 20 cent van over
Daarom is een belastingstaffel ook zo mooi, alleen het bedrag binnen de staffel wordt anders belast.
Inderdaad, wat dat betreft is het hele systeem met toeslagen inderdaad een ramp.
Terwijl het veel belangrijker is wat we willen bereiken in dit land en dan kijken hoe we met zaken als belastingen om moeten gaan om dat te bereiken.
Nu is belastingen verlagen een doel, om maar aan te kunnen tonen dat we geen belastinggeld over de balk smijten. Om vervolgens ook maar weer geen beleid te hoeven maken dat ook daadwerkelijk door de overheid uitgevoerd gaat worden. Om maar niet te spreken van de uitholling van de overheid op het gebied van kennis in de uitvoering. En learning by doing. Om zo langdurige projecten ten behoeve van de samenleving te kunnen draaien.
Alles maar dan ook alles wordt tegenwoordig uitbesteedt aan consultancy en aanverwanten. Maar dan zit ik eigenlijk alweer te micro. Maar toch we gaan er toch nog even op door omdat de praktijk er toe doet dat zou de enige maatstaf moeten zijn.
Heel veel basisvoorzieningen zijn er alleen nog maar op plekken waar de bewoners de kennis, tijd, in zekere zin macht en middelen hebben om zich te verenigen. En de weg weten in het woud van subsidies. Men raadt het al in de rijkere stadsdelen. Daar zijn de door het stadsbestuur zo gewilde fietszones, buurtactiviteiten en urban groen wel te vinden. En makkelijk we richten ook gelijk een coop oppassen op. En ook makkelijk we worden een officieel distributiepunt voor de bio pakketten van de streekboer. Ideaal.
De mensen die dat niet hebben, die organisatie capaciteit, krijgen het verkeer door hun straat, verliezen het buurthuis omdat ze niet tijdig subsidie weten aan te vragen. Dat buurthuis deed tevens dienst als uitgiftepunt van de voedselbank, daarvoor moeten ze nu naar een industrieterrein omdat er geen ruimte is in de buurt.
Vervolgens verdwijnen de taallessen, de buitenschoolse opvang en het aanspreekpunt allemaal uit de wijk. want die zaten in het buurthuis. De sociale cohesie ligt in puin.
Vroeger regelde een paar mensen van de gemeente de basis, en soms met moeite vonden vrijwilligers in de buurt, of een betaalde kracht via het UWV om het te beheren. De voelsprieten van de buurt.
Maar de participatie maatschappij is een daverend succes want de eerste groep komt uitgebreid aan bod in persmomenten.
Dagelijkse praktische dingen daarbij hebben veel mensen gewoon hulp nodig. En het meeste is wegbezuinigd op een boekhouders manier. Niet kijken naar de gevolgen en de kosten van de gevolgen van de besluitvorming en idelogie.
Dus alvorens we belasting weer als discussie punt gaan bezien op percentages , wat eerlijk is, moeten we eerst eens kijken wat we willen doen met dat geld. Bouwen aan de fundering van de maatschappi zodat zoveel mogelijk mensen zo stabiel mogelijk in hun bestaan kunnen voorzien. Of blijven we douceurtjes uitdelen aan de goedingevoerde burger met tijd omhanden om zijn eigen omgeving in te richten ?
Onder het mom dat dat goedkoper is voor de maatschappij als geheel ? j
Klinkt heel nobel, vanaf de salontafel.ari3 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:13:
Niet eens, de oplossing is je te verzetten, niet om te vluchten.
Even afwegen... verzet = een vrijwel zekere dood, vluchten = een redelijke kans op overleven.Vluchten lost het probleem namelijk niet op.
Hoe lost dit voor de meeste mensen geen probleem op?
Natuurlijk, laten we nog een proxy-oorlog tegen Rusland beginnen, eentje is niet genoeg?Wat mij betreft helpen we de Syriërs bij het verzet door ze (in plaats van asiel) een militaire training te geven en te bewapenen zodat Assad verdreven kan worden.
Los van het feit dat er misschien wel redenen zijn dat de VS nogal fel bekritiseert werd toen ze de door jou geschetste politiek veelvuldig in de praktijk brachten? Zoek anders even op hoe succesvol bijvoorbeeld het steunen van Noriega was in Panama
Of hoe populair het gevonden werd dat de VS het regime van Pinochet fysiek steunde, hoewel nooit hard bewezen is dat ze de coup van Pinochet (waar ze van op de hooget waren) ook hebben geholpen.
Maar goed, dit is buitenlandse politiek, heeft weinig met Nederland an sich te maken.
De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) veroordeelt het gedrag van VVD-voorlichter en adviseert de journalist in kwestie om aangifte te doen. De NVJ heeft zelf een melding gedaan bij PersVeilig een initiatief van de NVJ, het Nederlands Genootschap van Hoofdredacteuren, de politie en het Openbaar Ministerie.Op beelden die op Twitter rondgaan is te zien dat de verslaggever VVD-fractievoorzitter Sophie Hermans vragen stelt als zij maandag het gebouw van de Tweede Kamer verlaat. Zij geeft herhaaldelijk aan geen antwoord te willen geven. Als de journalist blijft aandringen, trekt de aanwezige voorlichter van de VVD de microfoon uit zijn handen en gooit die weg.
De voorlichter heeft ondertussen (via Twitter) excuses aangeboden.
Aangezien hij al vaker heeft aangegeven dat hij niet meer op hoog niveau politiek wilt doen als hij zou stoppen, en dat hij al 13 jaar voor de klas staat, ga ik er toch eerder van uit dat hij op die voet verder gaat.Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 11:45:
Kom op zeg. Iedereen weet dat Rutte niet op de bank gaat zitten duimendraaien als hij stopt als MP. Wat is dan wel goed? Een notariële akte met een verklaring van Rutte?
Ik hoop het! Zeker als leraar geschiedenis. Hij heeft door zijn ervaringen mooie verhalen te vertellen en sowieso lijkt meneer Rutte me iemand die het vak geschiedenis op een interessante manier kan doceren.dakka schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:39:
[...]
Aangezien hij al vaker heeft aangegeven dat hij niet meer op hoog niveau politiek wilt doen als hij zou stoppen, en dat hij al 13 jaar voor de klas staat, ga ik er toch eerder van uit dat hij op die voet verder gaat.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
*knip* hou de discussie s.v.p. serieus.dakka schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:39:
[...]
ga ik er toch eerder van uit dat hij op die voet verder gaat.
[ Voor 44% gewijzigd door defiant op 11-07-2023 22:59 ]
Eerst beloning obv uren, inzet, nut voor de maatschappij gelijker trekken, ipv alleen kijken naar kunstmatig gecreërde "waarde", daarna is de vlaktax interessant niet eerder. Bijv een huisarts hoeft echt niet hetzelfde te verdienen als een groen-onderhoud-medewerker, een factor +-3 is best redelijk. Maar aan de andere kant iemand 20.000 betalen terwijl een ander 2.000.000 bijgeschreven krijgt slaat helemaal nergens op.
Ik zie rutte nog wel voor rutte5 gaan.

Maar leraar + wat commissariaten, een boek en wat lezingen lijkt mij verstandiger.
erutangiS
De regelingen maken het inderdaad complex, de schijven binnen enkel het IB-stuk zijn niet bijzonder complex op zichzelf. Idealiter zou je kunnen spelen met meer schijven (bij voorkeur progressief) zodat je een set van de toeslagen/aftrekposten kwijt zou kunnen raken waardoor het inkomstenbelastingstelsel al een stuk simpeler wordt en je alsnog het concept "de sterkste schouders dragen de hoogste lasten" kan behouden.MikeyMan schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:41:
[...]
Zie het artikel dat ik eerder vandaag postte. Het gaat verder dan dat.
Het minimumloon is bijna 26.000 (vakantiegeld meegerekend) dus die 20.000 euro is stemmingmakerij.MrOleo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:47:
Maar aan de andere kant iemand 20.000 betalen terwijl een ander 2.000.000 bijgeschreven krijgt slaat helemaal nergens op.
Verder: hoeveel mensen ken jij die 2 miljoen bijgeschreven (Dus netto) ontvangen? Zelfs de topman van ING verdient dit niet:
als je 2.6 miljoen bruto verdient (incl. de bonus dus) dan hou je 50,9% over (aldus berekenhet.nl) dus 1.323.400De chief executive officer van ING Groep is S.J.A. (Steven) van Rijswijk, geboren in 1970. Het salaris van Rijswijk is € 1.776.000 exclusief een bonus van € 797.000. Het pensioen van de CEO is € 24.000
Dat is (als je toeslagen voor de minimumloner meetelt) denk ik zo'n 40x zoveel als de minimumloner.
Wel fors, maar de CEO van ING draagt enorme verantwoordlijkheden en werkt ongetwijfeld meer dan 38 uur per week.
Bovendien heeft de CEO van ING ook ongetwijfeld jaren moeten studeren (net als de huisarts trouwens!) om de functie te krijgen. Jaren waarin hij niets kon verdienen en de minimumloner wel.
Als je dat allemaal meetelt vind ik het nog wel meevallen.
Het is geen ramp, dit zijn politieke keuzes en representeert vaak een onderdeel van een partijprogramma dat met een pleister als toeslag is ingevuld. Vele van die toeslagen zijn geen reparaties maar pure add-ons vanuit specifieke politieke wensen (al dan niet onder druk van een bijzonder geval in de media). Men heeft "vergeten" de andere kant van de medaille goed te bekijken en soms eerder geplakte pleisters te verwijderen en dan kom je in een traject van ongewenste stapelingen. Dit is de bron van de toeslagenaffaire in combinatie met de Bulgaren-fraude. Als er vijf pleisters zijn en je trekt er eentje tussenuit ... is het maar hopen dat de rest blijft plakken; dit zijn de complexe gevallen van de toeslagenaffaire.DevWouter schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:18:
[...]
<sarcasm>Goh, klinkt alsof je naar een bepaald probleem in onze samenleving verwijst</sarcasm>
Daarom is een belastingstaffel ook zo mooi, alleen het bedrag binnen de staffel wordt anders belast.
Inderdaad, wat dat betreft is het hele systeem met toeslagen inderdaad een ramp.
De MinPres wordt gezien als kop van jut en hij heeft inderdaad te laat en te laks gereageerd maar alle partijen zijn verantwoordelijk voor de bron, het systeem van pleisters en de oproep om de Bulgaren-fraude niet meer mogelijk te maken. Nu is er over links een hallelujah stemming dat hij weg is, het werd ook tijd voor nieuw elan, en alle problemen verdwijnen nu als sneeuw voor de zon als die partijen aan de macht komen. Onzin, de problemen zijn er nog net zo hard en gaan door een nieuw kabinet ook niet gemakkelijk opgelost worden; de enige manier is namelijk het belastingsysteem radiaal opschonen. Dit gaat niet gebeuren met een conservatief blok wat zich nu ontwikkelt.
Een flat taks en een groep van bijzonder-ambtenaren die beslissingen mogen nemen om de uitzonderingen gewoon met een bijzondere toewijzing te mogen afhandelen, is eenvoudiger, makkelijker en leidt to interne jurisprudentie waardoor ook specifieke groepen snel gecompenseerd kunnen worden. De menselijke maat terug in plaats van detail wet- en regelgeving. Dit betekent vertrouwen en deze ambtenaren niet slachtofferen als er een keer een fout wordt gemaakt ... dit betekent politiek lef ... en dat komt er niet want de media is te machtig.
... gecensureerd ...
Zitten hier ook de bonus regelingen en opties pakketten bij ? Het is niet relevant hoeveel 1 persoon verdiend maar hoe het systeem werkt. Zoals we nu omgaan met inkomen en vermogen, hoopt vermogen op bij een steeds kleiner deel van de bevolking. Dat gaat exponentieel sneller dat in voorgaande decennia (Zie onder andere Piketty, maar ook andere economen)Lordy79 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:56:
[...]
Het minimumloon is bijna 26.000 (vakantiegeld meegerekend) dus die 20.000 euro is stemmingmakerij.
Verder: hoeveel mensen ken jij die 2 miljoen bijgeschreven (Dus netto) ontvangen? Zelfs de topman van ING verdient dit niet:
[...]
als je 2.6 miljoen bruto verdient (incl. de bonus dus) dan hou je 50,9% over (aldus berekenhet.nl) dus 1.323.400
Dat is (als je toeslagen voor de minimumloner meetelt) denk ik zo'n 40x zoveel als de minimumloner.
Wel fors, maar de CEO van ING draagt enorme verantwoordlijkheden en werkt ongetwijfeld meer dan 38 uur per week.
Bovendien heeft de CEO van ING ook ongetwijfeld jaren moeten studeren (net als de huisarts trouwens!) om de functie te krijgen. Jaren waarin hij niets kon verdienen en de minimumloner wel.
Dat geld gaat niet naar maatschappij brede innovaties, niet naar het onderwijs niet naar de zorg. Maar hoopt zich op. En omdat we toch zo gek zijn op de economie en cijfers dat is in economische termen dood geld.
Het hoopt zich op in assets die weer meer uitkeren aan dat kleine deel van de bevolking. Omdat we tijden van loonmatiging en andere maatregelen (Austerity) hebben gehad nemen deze mensen een groot deel van de toegevoegde waarde in ontvangst van alle werkenden in de samenleving. Om vervolgens niets te doen voor die samenleving. Immers het hoopt op.
Dan gaan sommige miljardairs een leuke stichting beginnen omdat ze denken te weten hoe ze de wereld problemen op kunnen lossen. En kiezen daar hun favoriete onderwerpen uit. En ook hier weer wordt er geen brede basis gebouwd voor de gehele maatschappij.
Ja er gaat veel mis in trajecten bij de overheid, maar dat hoort bij de lange termijn waar de overheid namens de burgers voor moet waken. Vandaar ook dat grote projecten alleen door de overheid gedaan worden in samenwerking met alle relevante partijen. Geen bouwer had het risico kunnen lopen voor de delta werken.
Geen tech bedrijf had het risico kunnen lopen voor Arpanet. Daarvoor zijn grote doelen en diepe zakken nodig. Veel dieper dan een private partij ook maar bij elkaar kan krijgen.
De verhoudingen van inkomen doen er dus enorm toe. Zoals een miljardair in bedden ooit in een documentaire zei, ik kan maar een beperkt aantal bedden kopen zelfs in een groot huis. Op het moment dat mijn medewerkers niet genoeg betaald krijgen om mijn bedden te kopen, weet ik dus dat ik een probleem heb.
Het gaat dus om het systeem, en het denken over wat stabiliteit voor de samenleving als geheel inhoudt. We kunnen niet verzanden in een renteniers maatschappij, dat veroorzaakt gigantische stilstand en ongelijkheid.
Zeer slecht voor alles en iedereen, ook de welgestelden.
Dit is meer voor het (on)bestaan van het middeninkomen topic dus ik ga er in dit topic niet verder op in.CornermanNL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:07:
[...]
Zoals we nu omgaan met inkomen en vermogen, hoopt vermogen op bij een steeds kleiner deel van de bevolking.
Overigens los je het probleem niet op met een 'vlakinkomen' maar met hogere belastingen op passief inkomen.
Och gut, ik had het bedrag van vorig jaar in mijn hoofd, 1725 x12 =20700. Nou is mijn hele verhaal niet meer kloppend... Oh nee. Je begrijpt ook wel dat die 20.000 indicatief is, er zijn ook nog genoeg mensen voor wie 40 uur geen optie is, maar ja, neuzelen op de details, zoals altijd op dit forum... Overigens:Lordy79 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:56:
[...]
Het minimumloon is bijna 26.000 (vakantiegeld meegerekend) dus die 20.000 euro is stemmingmakerij.
[...]
als je 2.6 miljoen bruto verdient (incl. de bonus dus) dan hou je 50,9% over (aldus berekenhet.nl) dus 1.323.400
Minimumloon:
Leeftijd Per maand
21 jaar en ouder € 1.934,40
20 jaar € 1.547,50
19 jaar € 1.160,65
18 jaar € 967,20
Leuk voorbeeld hoor random ING.
Aan de andere kant:
Daarom verdient De Jong vanaf het seizoen 2022/23 een vast salaris van achttien miljoen euro in Spanje.
erutangiS
Klopt , maar mijn eindpunt is dat je moet bedenken wat voor samenleving je wil zijn en hoe je economisch denken en boekhouders mentaliteit geen beleid kan laten bepalen. En het begint daarmee.Lordy79 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:14:
[...]
Dit is meer voor het (on)bestaan van het middeninkomen topic dus ik ga er in dit topic niet verder op in.
Overigens los je het probleem niet op met een 'vlakinkomen' maar met hogere belastingen op passief inkomen.
Je lost niets op met belastingen danwel subsidies als het uitgangspunt volkomen onjuist is , namelijk het marktdenken.
Alles wat je daarna doet, is gedoemd te mislukken. Overigens ben ik niet tegen markten wel tegen het huidige politieke denken rondom markten als een fenomeen met alles oplossend vermogen.
Goed omschreven. Draagvlak houden en een gulden middenweg zoeken.hamsteg schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:38:
[...]
Als je het hebt over framing.
Nederland heeft het VN verdrag ondertekend maar de context van toen is niet die van nu, de bijbel tegen hedendaagse activiteiten uitzetten levert ook "fouten" op. "Veiligelanders" of "oorlogsvluchtelingen/LHBIQ??vluchtelingen" zijn twee geheel verschillende prioriteiten en ik vind het normaal dat je dit onderscheid maakt. De keuze tussen meer welvaart of vervolgingen met de mogelijke dood tot gevolg zijn belangrijke criteria om onderscheid te maken voor toelating. Dit staat los van het feit of ik het die persoon wel of niet gun, het gaat om het belang van de asielzoeker (en de resources die je tot je beschikking hebt).
Ons land doet vrij snel een eerste uitspraak en daarna zijn er verschillende procedures mogelijk om deze uitspraak aan te vechten; dit laat je voor het gemak even weg maar is de rechtvaardigheid die wij in dit land hebben: een zorgvuldige rechtstaat. Het nadeel van deze democratie is dat ze lang kunnen duren - tegen het onmenselijke aan. Door deze (on)menselijke procedures is Nederland een van de landen die het hoogste percentage asielzoekers toekennen; ook dat laat je even voor het gemak weg.
Het VN verdrag is een belangrijke richtlijn maar die houdt geen rekening met omstandigheden. Ik zeg daarmee niet dat verdragen opgeschort mogen worden maar je kunt ook niet in elke achtertuin een prefab woning plaatsen. Het VN verdrag zegt niets over de keerzijde. Een land als Griekenland dat overstroomt en Polen dat de grenzen dicht houdt, is voor de VN een pot nat en daarom krijgt Griekenland nu jaarlijks een zeer slechte beoordeling omdat de vluchtelingen niet goed (kunnen) worden opgevangen en we het hebben over onmenselijke omstandigheden en Polen krijgt alleen een kleine berisping. Ideologie en praktijk zijn niet op elkaar afgestemd.
Zolang we de discussie over praktische oplossingen met gestelde grenzen platslaan onder het mom (=framing) van babymoordenaars of onmenselijk persoon/partij en ons alleen maar laten sturen door een ideologisch VN verdrag, zal er geen structurele oplossing en inburgering komen van die groep asielzoekers die ik persoonlijk met open armen zou willen ontvangen. Een ideologie betekent in de praktijk niet dat alles onbeperkt is, als de achterkant de voorkant niet bij kan houden ga je draagvlak verliezen en creëer je juist je eigen gevreesde toekomst en wordt buigen - barsten.
Hoe minister Yeşilgöz – zelf ooit statushouder – onbeschaamd stemming maakt tegen asielgerechtigden
Verder geloof ik ook heel weinig van het verhaal dat vluchtelingen aangeven gescheiden en vervolgens niet alleen de ex, maar ook de nieuwe partner moet nareizen.
Het is gewoon te treurig voor woorden. Keer op keer komt de VVD met een frame hoe verschrikkelijk de migratie wel niet is, terwijl er dus niks raars aan de hand is op dit moment.
Even wat feitelijke constateringen:MrOleo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:26:
[...]
Minimumloon:
Leeftijd Per maand
21 jaar en ouder € 1.934,40
20 jaar € 1.547,50
19 jaar € 1.160,65
18 jaar € 967,20
https://www.rijksoverheid...bedragen-minimumloon-2023
1995 dus. Geen 1934. En ook geen 1544 die je net aangaf (20.000 / 1.08 / 12).
Verder: Meneer de Jong (ik neem aan dat je de voetballer bedoelt) woont niet in Nederland dus dat is irrelevant.
En betreft het kloppend zijn van je verhaal: nee, als je er ca 30 procent naast zit aan de onderkant en ook 30 procent aan de bovenkant dan klopt je verhaal niet. Dat is meer dan een afrondingsverschil.
Had ik al ironisch genoemd toen haar naam viel als mogelijke opvolger van Rutte. Ze reisde haar vader achterna.Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:44:
Wacht even. De minister van V&J is dus zelf een vluchteling?
Nu ging het niet om een oorlogsvluchteling, maar als zij lijsttrekker wordt voor de VVD zijn er vast spindoctors die hierop in gaan spelen. Onder de gordel, maar mogelijk effectief.
Nou ja, voor mij is en was ze welkom, maar het is wel erg vreemd om vervolgens zo hoog van de toren te gaan lopen blazen over een probleem wat geen probleem is.Dido schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:52:
[...]
Had ik al ironisch genoemd toen haar naam viel als mogelijke opvolger van Rutte. Ze reisde haar vader achterna.
Nu ging het niet om een oorlogsvluchteling, maar als zij lijsttrekker wordt voor de VVD zijn er vast spindoctors die hierop in gaan spelen. Onder de gordel, maar mogelijk effectief.
Niets menselijks blijkt haar vreemd.Real schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:57:
Nou ja, voor mij is en was ze welkom, maar het is wel erg vreemd om vervolgens zo hoog van de toren te gaan lopen blazen over een probleem wat geen probleem is.
Ik noemde eerder al Priti Patel en Suella Braverman, Britse politici met een migratieachtergrond maar tegelijkertijd uitgesproken voorstanders van een anti-immigratiebeleid waar Hans Janmaat alleen maar van had durven dromen.
Beetje het idee van "ik ben binnen, dus de deur moet op slot!"
En zo iemand zou je moeten vertrouwen met het besturen van het land. Iemand die van voordelen geniet en zonder blikken of blozen bereid is die bij andere te ontnemen. Om binnen te komen bij de VVD moet je je moreel compas lozen voordat je welkom bent.Dido schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:08:
[...]
Niets menselijks blijkt haar vreemd.
Ik noemde eerder al Priti Patel en Suella Braverman, Britse politici met een migratieachtergrond maar tegelijkertijd uitgesproken voorstanders van een anti-immigratiebeleid waar Hans Janmaat alleen maar van had durven dromen.
Geen fijn idee. Dan heb je al blijk gegeven dat je een moreel kompas hebt met de stabiliteit van een windroos in een orkaan.Dido schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:08:
[...]
Niets menselijks blijkt haar vreemd.
Nog even los van of je voor of tegen migratie/vluchteling beperkende maatregelen ben. Iets van een moreel kompas lijkt me wel wenselijk, ook al zie je dat allang veel te weinig.
Ik heb nergens gezegd dat ik haar steun, of dat ze te vertrouwen is. Sterker nog, als haar achtergrond haar parten gaat spelen ten koste van VVD-zetels zal ik daar geen traan om laten (hoewel dat wel het risico op een PVV of BBB als grootste partij vergrootArgantosNL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:12:
En zo iemand zou je moeten vertrouwen met het besturen van het land. Iemand die van voordelen geniet en zonder blikken of blozen bereid is die bij andere te ontnemen. Om binnen te komen bij de VVD moet je je moreel compas lozen voordat je welkom bent.

Zo'n moreel kompas lijkt mij ook wel fijn, maar als ik naar de verkiezingsuitslagen van de afgelopen jaren kijk, dan vinden veel kiezers dat minder belangrijk.Indoubt schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:16:
Nog even los van of je voor of tegen migratie/vluchteling beperkende maatregelen ben. Iets van een moreel kompas lijkt me wel wenselijk, ook al zie je dat allang veel te weinig.
Laten we wel wezen, je kunt de anti-immigratieretoriek van Yeşilgöz hypocriet vinden (en daar ga ik een heel end in mee), maar als ze de nieuwe VVD-lijsttrekker wordt vervangt ze iemand die ook niet enorm uitblonk in morele betrouwbaarheid.
De manier waarop Rutte, als het hem zo uitkwam, met de waarheid omsprong zou buiten de politiek gewoon "liegen en bedriegen" worden genoemd. Dat hij het 13 jaar heeft uitgehouden zegt meer over zijn capaciteiten om schandalen van zich af te laten glijden van over zijn morele kompas.
Als de implicatie is gewekt dat ik denk dat jij dit steunt was dit niet de intentie. Ik vrees dat we een BBB als grootste waarschijnlijk kunnen verwachten, Ik hoop dat de klap groot is van de VVD en dan de stemmers iets leren. Maar eerst zien dan gelovenDido schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:23:
[...]
Ik heb nergens gezegd dat ik haar steun, of dat ze te vertrouwen is. Sterker nog, als haar achtergrond haar parten gaat spelen ten koste van VVD-zetels zal ik daar geen traan om laten (hoewel dat wel het risico op een PVV of BBB als grootste partij vergroot)
Geen probleem, maak je geen zorgenArgantosNL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:29:
Als de implicatie is gewekt dat ik denk dat jij dit steunt was dit niet de intentie.
Ik vrees medeIk vrees dat we een BBB als grootste waarschijnlijk kunnen verwachten,
Idem dito.Ik hoop dat de klap groot is van de VVD
Ik hoop het ook, maar ik ben bang dat dat ijdele hoop is.en dan de stemmers iets leren.
Tsja, Thomas werd die instelling verweten, maar ik sta me er graag op voorMaar eerst zien dan geloven
Misschien een wat lompe vraag, maar waarvan zouden de stemmers iets moeten hebben geleerd de afgelopen twee a drie jaar? De schandalen waren toen ook al bezig, het was zelfs de reden van de verkiezingen. Er is eigenlijk maar weinig veranderd buiten wat boze boeren die we rijker zijn geworden.ArgantosNL schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:29:
[...]
Als de implicatie is gewekt dat ik denk dat jij dit steunt was dit niet de intentie. Ik vrees dat we een BBB als grootste waarschijnlijk kunnen verwachten, Ik hoop dat de klap groot is van de VVD en dan de stemmers iets leren. Maar eerst zien dan geloven
Ik hoop dat rechtse stemmers een kijken naar de gevolgen van hun stemgedrag en waar dat ons gebracht heeft. Een breuk in de trend zeg maar, want kritisch kijken naar de mensen die ze kiezen is nou niet iets dat vaak gebeurt aan de rechterkant. Linkerkant is altijd kritischer naar hun leiders, maar ik kan verrast worden.eric.1 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:41:
[...]
Misschien een wat lompe vraag, maar waarvan zouden de stemmers iets moeten hebben geleerd de afgelopen twee a drie jaar? De schandalen waren toen ook al bezig, het was zelfs de reden van de verkiezingen. Er is eigenlijk maar weinig veranderd buiten wat boze boeren die we rijker zijn geworden.
Dit zijn generieke trends die ik zie, geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Dit topic is gesloten.