CVTTPD2DQ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:34:
[...]
Als je op partijen wil stemmen die vooraf compromissen maken, zijn er genoeg om uit te kiezen. Dankzij dat soort partijen is Nederland beschermd tegen het gevaar van plastic rietjes, en gebeurt er verder eigenlijk niets.
Dat is nogal overgesimplicficeerd. Het heeft niets met vooraf te maken, dat vertelde ik je net ook al, maar met bereidheid. Als die bereidheid er niet is, je geen opening biedt, dan blijf je waar je bent.
Maar je denkfout is denken dat je moet meeregeren om invloed te hebben.. Juist door voet bij stuk te houden aan de flanken, geef je meer onderhandelingsruimte aan de "gematigde" partijen.
Die denkfout maak ik helemaal niet, dat vul je zelf in. Het is natuurlijk wel een feit dat je als je mee regeert heel veel meer invloed kunt uitoefenen. Dat is de kracht van een coalitie.
Dankzij de Partij voor de Dieren kan Rob Jetten met een brede grijns over het milieu onderhandelen met de VVD. Want hij weet dat de linksere partijen nog onaantrekkelijker onderhandelingspartners zijn.
Ik denk dat je D66 hier tekort doet, net als GroenLinks. Merk wel op dat we het hier over onderhandelen hebben. Zonder kom je nergens. Of je gaat richting absolute meerderheid en die regeren.
Hetzelfde geldt trouwens voor de partijen op rechts. Dankzij PVV en FvD heeft de VVD een enorm sterke onderhandelingspositie tegenover "links".
Dat is vooral omdat de VVD heel veel meer stemmen krijgt. BBB zal komende verkiezingen een heel ander verhaal zijn.
Ik noemde die 130km omdat het zo duidelijk als onderhandelingspunt is gebruikt door de VVD. Leuk geintje voor de mensen die graag Hard willen Rijden, maar het is verder natuurlijk volstrekt onbelangrijk. En je ziet dat het ook onmiddelijk gesneuveld is toen er andere afwegingen werden gemaakt.
En daar is ook weinig reuring over. Simpel wisselgeld.
De VVD zien we nu als typische "redelijke" regeringspartij, maar ze gebruiken vaak dezelfde trucs als de "extreme" partijen. En dat komt omdat ze dondersgoed snappen hoe het spel gespeeld wordt.
Laten we nu niet doen alsof compromissen sluiten, onderhandelen geen waardevol onderdeel is van elk democratisch politiek systeem.
Ik vind dat een heel mooi voorbeeld van iets waar je juist wel vaart mee kunt maken. Als de invoering van het rookverbod iets duidelijk heeft gemaakt is dat mensen enorm snel "wennen" aan de nieuwe situatie. Want overal werd gerookt. Op het werk achter de bureaus werd wat afgepaft. In kantines, restaurants, cafés. In het openbaar vervoer. In de sigarettenrook zitten (of je dat nou lekker vond of niet) was gewoon iets waar je dagelijks mee te maken had.
En dat verbod begon met overheidsgebouwen in 1990. En de rookvrije werkplek in 2004. De horeca in 2008. De kleine horeca in 2013. Het loopt over van de compromissen.
En dan nog is morgen, een kleine 35 jaar na het stoppen met de verkoop geen optie. Laat staan houdbaar.