• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-02 19:35

siggy

Wait.... what?

hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:34:
[...]

De beschikbaarheid van geld is voor veel mensen niet het grootste probleem: de meeste tussenwoningen zijn qua ruimte voor een 200+ litervat en/of afstand tot de erfgrens niet geschikt voor een (hybride) warmtepomp, om over appartementen nog maar te zwijgen. Daar kunnen niet eens zonnepanelen (voor individueel gebruik) op.
Ik denk eerderde gebrekkige isolatie(waarde) van de huizen en het complete gebrek aan basiskennis over isolatie en deze technieken de boosdoener is. 10cm piepschuim of glaswol en men denkt men is klaar. Als ik zie hoe weinig isolatie in daken zit is het eigenlijk om te huilen. Er is wel een oplossing voor kleinere huizen mbt het buffervat, een 'zak' in de kruipruimte. Best komisch dat juist dat concept in NL niet is doorgebroken.
Los daarvan: mensen die wel pro-actief een warmtepomp of zonnepanelen hebben aangeschaft krijgen met het afschaffen van de salderingsregeling en de invulling van het prijsplafond de middelvinger. Dan kan je beter van je geld op vakantie gaan, die gaskraan gaat over een paar jaar echt niet dicht.
Dat is typisch de NL overheid. Van alles willen, de ene dag stimuleren en de andere dag weer niet. Zeflde met de salderingsregeling. Hoe vaak is het afschaffen daarvan nou uitgesteld en veranderd? Geen peil op te trekken. Linksom of rechtsom, investeren in duurzaamheid loont altijd.

Wat is nou uit dat salderingsdebat gekomen van gisteren? Ik zie nergens nieuwsberichten van toch een belangrijk debat??

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-02 16:15
De haastige stap naar isolatie zorgt ook voor een ander probleem: cowboys op de markt die huizen vernagelen door gebrek aan kennis. Nu kun je zeggen; had je maar eerder moeten beginnen. Dat klopt, maar achteraf kijk je een koe in de kont. Dat energieprijzen zo extreem over de kop zouden gaan dat hele bedrijven er door omvallen kon je niet zien aankomen zonder glazen bol.

Een greep uit de probleemgevallen:
Een cliënt van Drinkenburg had zijn spouwmuren laten isoleren. Maar het huis bleek hier helemaal niet geschikt voor. De oude spouwankers in de muur gingen na de werkzaamheden sneller roesten en verloren hun werking. Met als gevolg dat de muur begon uit te zetten en bol te staan.
Wie daar over mee kunnen praten zijn Marjo en Loek. Zij lieten hun spouwmuren in november 2021 isoleren met EPS-parels. Nog geen twee maanden later ontstonden er enorme vochtplekken op de buitenmuren. Dit ging gepaard met een vreemde, vieze chemische lucht in huis. "Wij kregen hoofdpijn, keelpijn en sliepen niet meer." en onafhankelijk bureau concludeerde dat het huis van Marjo en Loek helemaal niet geschikt was voor deze vorm van isolatie. Uiteindelijk kwam het bedrijf over de brug en heeft het de isolatie weer uit de muur gehaald. De kosten daarvoor waren 15.000 euro.
https://www.rtlnieuws.nl/...solatiemateriaal-stijging

Het punt wat ik wil maken is dat bij veel huizen isolatie niet zo makkelijk is als de muren volspuiten. Zeker als je nagaat hoeveel woningen in Nederland van voor de Tweede Wereldoorlog zijn. Dat gepaard met enorme wachttijden en hoge kosten zorgt er voor dat ik de energietransitie niet zo snel zie vlotten. Het zou wel moeten, ja, maar in de praktijk zie ik veel drempels die te makkelijk worden weggewuifd.

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:26
tja,de chantage van: ik blijf bij jou als je de belastingregels veranderd in mijn voordeel is leuk en aardig, maar dan moeten we altijd kijken naar en de baten, en de lasten voor de samenleving.

in het geval van de dividend-belasting. de reden waarom shell zijn hoofdkantoor heeft verwijderd, was glas-helder dat dat baten naar buitenlandse aandeelhouders zou gaan, en niet de nederlandse aandeelhouders. maar dat begrotingsgat dat wel moest worden opgevuld door de nederlandse-bevolking.

typisch zo'n ding waar Nederland dus geen baten van krijgt, maar alleen maar lasten, onder de noemer "vestigingsklimaat" - Het argument maar dan willen nieuwe mensen minder snel investeren in nederland is een raar argument, als de grootste aandragers van de verandering al in nederland hebben geinvesteerd, en er al zitten.

Ik denk dat je echt wel mag kijken naar het vestigingsklimaat in Nederland, wat zijn de daadwerkelijke baten voor de belastingsconstructies? wat verdiend de belastingdienst aan dit klimaat, en wat zijn de subsidies die daar tegenover staan, en is het wel in verhouding?

Ik snap ook wel, liever iets dan niets. ook als het alternatief dat een ander land veel meer zou krijgen. Maar we zitten nu letterlijk met multinationals die shoppen voor nieuwe regels met een wortel van werkgelegenheid. en het dit is zo'n prisoners dillema. waar het mij gewoon beter lijkt als we met europa besluiten om niet mee te spelen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:55
hoevenpe schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:34:
[...]

Los daarvan: mensen die wel pro-actief een warmtepomp, EV of zonnepanelen hebben aangeschaft krijgen met het afschaffen van de salderingsregeling en de invulling van het prijsplafond de middelvinger. Dan kan je beter van je geld op vakantie gaan, die gaskraan gaat over een paar jaar echt niet dicht.
Dat is onzin, als jij een pomp hebt die een sCOP van 4+ realiseert, kost verwarming je minder dan met gas. Ook zonder panelen die salderen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:50
JeroenNietDoen schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:18:
@Omega Supreme heeft wel een punt daarin, de politiek zal moeten inzien dat de balans momenteel ver te zoeken is als het gaat om haalbaarheid voor de burger. Het gevolg daarvan kan zijn dat populistische partijen garen spinnen. Nou zullen een FvD, PVV en BBB ook een transitie niet kunnen tegenhouden, er is gewoon veel vastgelegd. Wat ze wel kunnen doen is traineren.

Maar daar komen we terug wat @n3othebest en ik ook al stelden, op andere vlakken moet gezorgd worden dat lage- en middeninkomens ontlast worden zodat ze die transitie kunnen maken.
Ik heb vooral al een tijdje het gevoel van angstige politiek, waar met enige regelmaat het slechtste van meerdere visies wordt gecombineerd. Niet samen vooruitkomen en af en toe eens wat inschikken voor jouw primaire doelgroep. Maar meer, zolang de ander maar niet krijgt wat tie wil, zijn wij ook al blij. Dat is een erg lage lat en gaat derhalve niet uit van innovatie en gedeelde vooruitgang die goed is voor ons allen.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:28

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

gekkie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:48:
[...]

Ik heb vooral al een tijdje het gevoel van angstige politiek, waar met enige regelmaat het slechtste van meerdere visies wordt gecombineerd. Niet samen vooruitkomen en af en toe eens wat inschikken voor jouw primaire doelgroep. Maar meer, zolang de ander maar niet krijgt wat tie wil, zijn wij ook al blij. Dat is een erg lage lat en gaat derhalve niet uit van innovatie en gedeelde vooruitgang die goed is voor ons allen.
Sja, is dat niet de heden ten daagse politiek? Het gaat allang niet meer om met zijn allen het beste voor het land te willen maar als uitgangspunt eigen belang en de EU.

"Oooh Jeroen!"

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Het wordt moeilijker om nieuwe woningbouwprojecten jarenlang te vertragen met bezwaarprocedures. Dat blijkt uit plannen van minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) om de woningbouw in Nederland aan te jagen.

Het kabinet wil wet- en regelgeving aanpassen, zodat bezwaarprocedures tegen woningbouwprojecten minder lang duren. Nu gaat er gemiddeld tien jaar overheen voordat een woningbouwproject is afgerond. Het bouwrijp maken van grond en het bouwen van woningen duren maar zo’n twee tot drie jaar. De rest van de tijd gaat vooral op aan het maken van plannen en allerlei procedures.

Volgens minister De Jonge zijn daar ‘101’ redenen voor. Een daarvan is volgens hem dat er bij het ontwikkelen van woningbouwprojecten te veel rekening wordt gehouden met omwonenden die bezwaar maken, en te weinig met woningzoekenden die er juist belang bij hebben dat een project snel van de grond komt. Volgens hem is ‘de balans zoek’.

,,Bij elk plan om ergens te bouwen klimmen mensen in de pen. Iedereen wil meer huizen. Maar als niemand het in zijn of haar buurt wil, wordt er dus nergens gebouwd. Dat moet worden doorbroken door in procedures ook het belang van woningzoekenden mee te laten wegen.’’
Bron, en meer info: Bezwaar maken tegen nieuwbouw aan banden gelegd: ‘Bij elk plan klimmen mensen in de pen’

Op zich een goed plan denk ik. Bezwaar maken tegen een plan, en beroep instellen mag gewoon, maar na één keer hoger beroep is het afgelopen. Beter dan het bina eindeloze hoger beroep dat nu mogelijk is.

En het hypocriete van veel bezwaarmakers is vaak dat ze wél gaan klagen als ze zelf willen verhuizen en er is geen woning beschikbaar voor ze. Tsja. Wel woningen willen laten bouwen, maar niet als IK er last van heb. NIMBY in optima forma. Mooi dat daar nu grenzen aan gesteld gaan worden.

Virussen? Scan ze hier!

• siggy

siggy

Wait.... what?

gekkie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:48:
[...]

Angstig? Het is eerder machtsbehoud-gedreven én volledig reactief. Over de schutting gooien naar Provincies, gemeentes en 'de markt' en de overheid is klaar. :+ (Eigenlijk niet om te lachen...)

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:46

Baseman77

We move

Jos_V schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:52:
waar het mij gewoon beter lijkt als we met europa besluiten om niet mee te spelen.
Dat heeft Europa al besloten, maar met name Nederland ligt dwars.
Je verwacht het niet :F

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:26
Baseman77 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:14:
[...]

Dat heeft Europa al besloten, maar met name Nederland ligt dwars.
Je verwacht het niet :F
Ik wel :), belastingparadijs nederland die niet tegen zijn eigen paradijs gaat werken? Wie had dat kunnen zien aankomen!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
wildhagen schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Op zich een goed plan denk ik. Bezwaar maken tegen een plan, en beroep instellen mag gewoon, maar na één keer hoger beroep is het afgelopen. Beter dan het bina eindeloze hoger beroep dat nu mogelijk is.
Deels conflicterend, de ministeries zouden dan ook zelf moeten beginnen met die route niet te bewandelen terwijl ze dat wel doen. Laat ze eerst het goede voorbeeld nemen alvorens ze zichzelf in de slachtofferrol plaatsen.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 14:53
Gisteren lid geworden van Groen Links. Verbazingwekkend goedkoop- je mag zelf een bedrag kiezen. Gaat de partijen meer om de subsidie van de overheid denk ik.

Kan dit land niet overlaten aan *knip* de VVD *knip*.

Liever niet dat soort kwalificaties. :)

[Voor 27% gewijzigd door NMH op 19-01-2023 15:38]

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:08

Roozzz

Plus ultra

Jos_V schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:41:
[...]

Ik wel :), belastingparadijs nederland die niet tegen zijn eigen paradijs gaat werken? Wie had dat kunnen zien aankomen!
Ja hé. Het is natuurlijk niet de bedoeling zulke zaken openlijk te bespreken. Het is veel makkelijker A te zeggen en B te doen. Waarbij het vooral van belang is om te klagen dat A onmogelijk gemaakt wordt door andere partij X. Waardoor enige verandering aan B godsonmogelijk is. Dat ligt absoluut niet aan de eigen ideologische overtuiging die B voorschrijft.

Optie C, D, E & F, bestaan überhaupt niet. Indien toch in publiciteit, zie boven.

[Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 19-01-2023 14:23]

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
YangWenli schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 14:14:
Gisteren lid geworden van Groen Links. Verbazingwekkend goedkoop- je mag zelf een bedrag kiezen. Gaat de partijen meer om de subsidie van de overheid denk ik.

Kan dit land niet overlaten aan *knip* de VVD *knip*.
Ik ben alweer een heel aantal jaren lid van Partij voor de Dieren, volgens mij kon je toen ook zelf een bedrag kiezen, met een minimum van €20 p/j.

Ben je ook voornemens je actief in te zetten voor GL? :)

[Voor 10% gewijzigd door NMH op 19-01-2023 15:39]

• gekkie
  • Laatst online: 00:50
siggy schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:05:
[...]
Angstig? Het is eerder machtsbehoud-gedreven én volledig reactief. Over de schutting gooien naar Provincies, gemeentes en 'de markt' en de overheid is klaar. :+ (Eigenlijk niet om te lachen...)
Overdreven machtsbehoud zou ook voort kunnen komen uit de angst voor het laten gaan van die macht, waarbij je je kunt afvragen wanneer je die weer terug ziet (als de ander het niet veel minder doet dan jij het deed voor een grote schare mensen).

We teren nu bijvb. nog steeds op een beeld dat wat het label "Links" heeft, een volstrekt onverantwoord beleid zou voeren qua financiën etc. Zou aardig vervelend kunnen zijn voor huidige machtshebbers als dat niet zo blijkt te zijn als ze eens aan de macht zouden komen. En of het reële angst van politici / partijen is of geprojecteerde angst voor de kiezers dat kan nog weer een ander verhaal zijn.

Maar je mag andere dus weinig succes gunnen daar lijkt het op en dat gevoel heb ik ook binnen de coalitie al, gun geen van de partijen een echt succes onder het principe van verdeel en heers (door te binden, want breken vindt iedereen helemaal kostbaar).

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-02 15:21
En dat slaat nergens op. Alleen op illegaal geproduceerde goederen zou de regering moeten/mogen ingrijpen. Aangezien vlees geen illegaal product is, hoort de regering zich er niet mee te bemoeien. *knip*, geen rants svp. De mensheid is echter van nature een omnivoor

[Voor 14% gewijzigd door NMH op 20-01-2023 13:30]

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 15:53

Lordy79

Fundamentalist

brothermaynard schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:57:
[...]

En dat slaat nergens op. Alleen op illegaal geproduceerde goederen zou de regering moeten/mogen ingrijpen. Aangezien vlees geen illegaal product is, hoort de regering zich er niet mee te bemoeien.
Het lijkt me geen gek idee (zeker niet in theorie) om ongezonde dingen die an sich legaal zijn onevenredig zwaar te belasten. Dat wordt al gedaan door bijv rookwaar en alcoholhoudende dranken zwaar te belasten.
De gemiddelde Nederlander schijnt meer vlees te eten dan goed voor hem is dus laten we dan consequent zijn.

Dan het milieu aspect: m.i. zou je business class vliegtickets die -zeg- 3x meer uitstoot geven ook fors zwaarder moeten belasten dan economy tickets. Vlees belast het milieu ook zwaarder dan bijv. aardappelen dus belast dat ook maar wat extras.

Dit zijn twee argumenten die ik je wil aanreiken zonder een ideologie (gewoon streven naar een vegetarische levensstijl, omdat het bijv zielig is voor de dieren) n te brengen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:32
[...]

En dat slaat nergens op. Alleen op illegaal geproduceerde goederen zou de regering moeten/mogen ingrijpen. Aangezien vlees geen illegaal product is, hoort de regering zich er niet mee te bemoeien.*knip* De mensheid is echter van nature een omnivoor
Geen idee waarom je over linkse elite begint. De meeste elite is rechts.

Maar buiten dat:
De regering gaat over industrie die schadelijke stoffen uitstoot. Of dat nu co2, stikstof, fijnstof of kankerverwekkende stoffen zijn.
Dat heeft niets te maken met bepalen wat jij wel of niet mag eten. Vlees gaat ook helemaal niet verboden worden. Slechts de productie van vlees kan verboden worden als de daarbij vrijkomende stoffen schadelijk zijn.

[Voor 6% gewijzigd door NMH op 20-01-2023 13:29]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

[...]
En dat slaat nergens op. Alleen op illegaal geproduceerde goederen zou de regering moeten/mogen ingrijpen. Aangezien vlees geen illegaal product is, hoort de regering zich er niet mee te bemoeien. *knip* De mensheid is echter van nature een omnivoor
En vanaf wanneer is afval dumpen legaal?

[Voor 12% gewijzigd door NMH op 20-01-2023 13:30]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:02

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

En dat slaat nergens op. Alleen op illegaal geproduceerde goederen zou de regering moeten/mogen ingrijpen. Aangezien vlees geen illegaal product is, hoort de regering zich er niet mee te bemoeien. *knip* De mensheid is echter van nature een omnivoor
offtopic:
Ik weet niet waarom je dergelijke terminologie bezigt, maar als je hier een serieuze reactie wilt plaatsen kan je het doorgaans beter weglaten.

Overigens is de mens inderdaad een omnivoor. Een omnivoor of alleseter is een dier dat zowel plantaardig als dierlijk voedsel kan eten om te overleven.
Het is daarmee in totale zin geen vereiste om plantaardig of dierlijk voedsel te eten.
Er zijn wel (veel) mensen bij gebaat zijn om met enige regelmaat vlees te eten, maar dat is een ander argument.

Maar om op de inhoud in te gaan:
Op deze manier kan beredeneerd worden dat de overheid verantwoordelijkheid draagt in een aantal gevallen:
En dan met name het laatste punt, hoewel je wellicht ook nog het een-na-laatste punt zou kunnen hanteren voor de consument. :P
• bij bemoeigoederen (merit goods), dat wil zeggen wanneer de overheid constateert dat de consumenten uit zichzelf de verkeerde keuzes maken. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen merit goods en demerit goods;

• wanneer de consumptie of productie van een goed of dienst voor- of nadelen met zich meebrengt voor anderen dan de producenten en directe gebruikers. Het gaat hier om externe effecten, dat wil zeggen uitstralingseffecten naar de rest van de maatschappij. Er wordt onderscheid gemaakt tussen positieve externe effecten en negatieve externe effecten. De aanwezigheid van positieve externe effecten kan voor de overheid aanleiding zijn om productie en consumptie te bevorderen (bijvoorbeeld: onderwijs aan individuele personen is gunstig voor de economische ontwikkeling in het algemeen). Negatieve externe kunnen ook aanleiding zijn voor overheidsingrijpen, maar dat hoeft niet per se.
Bron: https://www.parlement.com...lijkheden_van_de_regering

[Voor 2% gewijzigd door NMH op 20-01-2023 13:30]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Loopt niet echt storm voor les over de uil van Minerva:
De Renaissanceschool die door Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet is voorgesteld, is wel én geen succes. Hoewel de school een voldoende kreeg van de onderwijsinspectie, zitten er slechts drie leerlingen op de school. Zij krijgen les van twee leerkrachten.

De hoeveelheid leerlingen op de school valt Tweede Kamerlid Ralf Dekker van Forum vies tegen. Hij laat weten onaangenaam verrast te zijn hoeveel moeite het kost om de school op poten te zetten. Enthousiast lijkende ouders blijken toch niet heel erg bereid om hun kind naar de nieuwe school te sturen. Daardoor moet de stichting, gelieerd aan de partij, veel geld bijleggen om de school draaiende te houden.
Met als bonus quote: :+
Hoe de traditionele groep 8-musical vormgegeven gaat worden met de tot nu toe slechts drie leerlingen, is niet bekend.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:02

drooger

Falen is ook een kunst.

hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:14:

[...]

[...]
Twee leraren voor maar drie kinderen, terwijl verderop klassen van 30+ leerlingen het met een leraar (en misschien nog een onderwijsassistent) moeten doen...

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• n3othebest
drooger schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:26:
[...]

Twee leraren voor maar drie kinderen, terwijl verderop klassen van 30+ leerlingen het met een leraar (en misschien nog een onderwijsassistent) moeten doen...
Nou zou ik persoonlijk niet willen dat mijn kinderen les zouden krijgen van een can de leraren die nu hier voor de klas staat. Duidelijk niet in staat om persoonlijke politieke overtuigingen buiten de klas te laten en ook niet erg sterk in kritisch denken.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:14:

[...]

[...]
De docenten moeten meezingen verwacht ik :+

Daarnaast 3 is al meer dan ik had verwacht. Niet geheel verrassend imho.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-02 16:15
Als er van mij iets is wat echt gelijkgetrokken mag worden dan is het wel basisonderwijs. Weg met de FvD school, weg met islamitische basisscholen en weg met christelijke basisscholen. Geef ieder kind in de basis hetzelfde onderwijs en zorg voor gemengde klassen. Parallelle samenlevingen creeër je juist door men van kinds af aan al anders op te voeden.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:32
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:00:
Als er van mij iets is wat echt gelijkgetrokken mag worden dan is het wel basisonderwijs. Weg met de FvD school, weg met islamitische basisscholen en weg met christelijke basisscholen. Geef ieder kind in de basis hetzelfde onderwijs en zorg voor gemengde klassen. Parallelle samenlevingen creeër je juist door men van kinds af aan al anders op te voeden.
Amen (geen pun intended).

• ijdod
  • Laatst online: 03-02 17:44
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:39:
Het punt wat ik wil maken is dat bij veel huizen isolatie niet zo makkelijk is als de muren volspuiten. Zeker als je nagaat hoeveel woningen in Nederland van voor de Tweede Wereldoorlog zijn. Dat gepaard met enorme wachttijden en hoge kosten zorgt er voor dat ik de energietransitie niet zo snel zie vlotten. Het zou wel moeten, ja, maar in de praktijk zie ik veel drempels die te makkelijk worden weggewuifd.
De realiteit is dat we eigenlijk een heleboel woningen hebben die eigenlijk gewoon compleet herbouwd zouden moeten worden. Om diverse redenen doen we dat niet. En nieuwbouw is ook al iets wat pas vrij recent echt goed geisoleerd is. In bv Duitsland is men daar in de jaren 80 al mee begonnen. Dat begin je al op achterstand.

Dat staat verder nog los van de discussie waar je de bouwvakkers e.d. vandaan haalt.

@Piet_Piraat7 Tsja. De schoolstrijd. Altijd grappig dat sommige partijen er opeens achter komen dat het aanpakken van islamitische scholen ook de deur open zet hetzelfde te doen met het overige bijzonder onderwijs. :D

[Voor 10% gewijzigd door ijdod op 20-01-2023 13:10]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:11
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 12:00:
+1.

En als je wat meer over een geloof wilt leren doe je dat buiten schooltijd. Net zoals je piano leert spelen, of een sport leert na schooltijd doet.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Frame164 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:26:
[...]

+1.

En als je wat meer over een geloof wilt leren doe je dat buiten schooltijd. Net zoals je piano leert spelen, of een sport leert na schooltijd doet.
Een religie is onvergelijkbaar met een sport of het beoefenen van een muziekinstrument. Hopelijk begrijp je dit anders is het lastig discussiëren.

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02 09:21
Lordy79 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:33:
[...]

Een religie is onvergelijkbaar met een sport of het beoefenen van een muziekinstrument. Hopelijk begrijp je dit anders is het lastig discussiëren.
Afhankelijk van hoe religeus een school is kan dit impact hebben op hoe biologie bijvoorbeeld gegeven wordt. In de VS heb je scholen die naar evolutie theory de creatie mythe given als legitieme verklaring voor de diversiteit. Het bijkomende probleem is dat kritisch denken vaak vermeden wordt op religueze scholen wat men weer vatbaar maakt voor andere mensen die onzin verkopen zoals FOX "News".

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:25

Marc H

- Mr. Burstmode -

[...]

Waarom is dat anders? Ik vind dat iedere vorm van religie op school verboden moet worden. Als je als ouders wil dat je kind iets van religie meekrijgt is daar voldoende tijd voor buiten schooltijd.

Juist beide kanten van religie vs atheïsme horen lijkt mij goed voor de ontwikkeling van een kind. Niet alleen de sprookjes en waanideeën van religieuze leiders in die hoofdjes stampen, maar kinderen een solide, wetenschappelijke, basis geven en voor zichzelf leren denken en keuzes maken. Leer ze hoe ze wantrouwig moeten zijn van uitspraken en dat zelf onderzoek moeten doen naar de waarheid.

Religie heeft wat mij betreft nooit een gunstig effect gehad. Het christendom heeft eeuwenlang de wetenschap tegengewerkt. Vele oorlogen zijn gevochten vanwege religies en of aangemoedigd omdat "God het wil." (lees hier voor god iedere godheid, die van christendom, islam of zonnegod een als Aton of een van de vele andere godheden)

Het met elkaar leren omgaan ondanks verschillende meningen is iets wat je ook op school zou moeten leren. Als je echter hoort wat imams kinderen leren over bijvoorbeeld homoseksualiteit en transgenders is niet bepaald bevorderlijk voor een samenleving waar mensen moeten samenwerken.

• ArgantosNL
Marc H schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Het met elkaar leren omgaan ondanks verschillende meningen is iets wat je ook op school zou moeten leren. Als je echter hoort wat imams kinderen leren over bijvoorbeeld homoseksualiteit en transgenders is niet bepaald bevorderlijk voor een samenleving waar mensen moeten samenwerken.
Sinds Transgender de prime culture ware topic is is dit niet exclusief religie die dat doet. De fascie/Nazie types doen net zo hard mee op dit onderwerp. En die types doen ons meer schade aan dan een aantal van die shitty imams.

• hoevenpe
  • Nu online
Als het goed is mag een kind in grote lijnen zelf bepalen welke sport en/of muziekinstrumenten hij/zij beoefend. Religie wordt vanaf de geboorte opgedrongen, heel bot gesteld indoctrinatie met misinformatie.

• siggy

siggy

Wait.... what?

hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:21:
[...]

Als het goed is mag een kind in grote lijnen zelf bepalen welke sport en/of muziekinstrumenten hij/zij beoefend. Religie wordt vanaf de geboorte opgedrongen, heel bot gesteld indoctrinatie met misinformatie.
Inderdaad, pure indoctrinatie. Grote kans dat het grote deel van de tweakers de communie en misschien nog het heilig vormsel heeft moeten doen, maar gegarandeerd dat het grootste deel eerder agnost of atheist is.

*knip* argumenteer je betoog s.v.p. met onderbouwing, op deze manier hier niet meer dan een rant. Let tevens op ons beleid w.b.t. brongebruik en video:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#bronvermelding
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#linkdrops

[Voor 55% gewijzigd door defiant op 21-01-2023 00:41]

• dawg
  • Niet online
@siggy vervang het concept gender(dysforie) eens door het concept homoseksualiteit.

Het is wederom het afwijzen van een identiteit welke orthodoxe gelovigen, maar ook extremisten niet aanstaan.

[Voor 36% gewijzigd door dawg op 20-01-2023 18:36]

• siggy

siggy

Wait.... what?

dawg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:33:
@siggy vervang het concept gender(dysforie) eens door het concept homoseksualiteit.

Het is wederom het afwijzen van een identiteit welke orthodoxe gelovigen, maar ook extremisten niet aanstaan.
*knip* we zijn een gemodereerd forum, als je vind dat iemands post niet voldoet aan onze forum regels dan zien we graag alleen een topic report.

[Voor 19% gewijzigd door defiant op 21-01-2023 00:44]

• dawg
  • Niet online
Beiden gaan over seksuele identiteit welke afgewezen wordt.

Who cares of dat een stroman is. Je doet hetzelfde hiermee als de orthodoxe gelovigen en/of extremisten.

[Voor 12% gewijzigd door defiant op 21-01-2023 00:45]

• siggy

siggy

Wait.... what?

*knip* een betoog insteken als een rant zonder onderbouwing heeft geen discussiewaarde.

[Voor 102% gewijzigd door defiant op 21-01-2023 00:47]

• n3othebest
@siggy puur wetenschappelijk gezien is die hele gender be zoals jij het noemt juist wel bewezen een feit.
Dat jij het er niet mee eens bent maakt nog niet dat het onzin is.
Dus het in biologie behandelen is helemaal niet gek objectief gezien. (Al kan je je afvragen vanaf welke leeftijd dit natuurlijk een onderwerp is)

Overigens zou ik geen FvD filmpje bekijken als je een eerlijke weergave wil van een discussie. Er is meestal in geknipt om een punt te maken.

Zoek eens op wat er daadwerkelijk gebeurt en niet wat FvD zegt dat er gebeurt

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
n3othebest schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:54:
[...]
Natuurlijk is er wel een foute keuze als het persoonlijk plezier anderen (de wereld en dus iedereen daarop) schade toebrengt.
Dat is helemaal geen unieke situatie, er zijn heel veel pleziertjes die niet zomaar mogen...
Dat is geen foute keuze, dat vind jij een foute keuze. Andere mensen vinden dat juist een goede keuze. Iedereen heeft daarin zijn-haar eigen morele normen.
Omega Supreme schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:44:
De meeste mensen met lage inkomens die ik ken kunnen een paar jaar niet op vakantie als ze 25k uitmoeten geven aan een verwarming. En dan snap ik best dat die zeggen 'ik heb al een verwarming, als het zonodig duurzaam moet komt de overheid maar een nieuwe neerzetten....
Sterker nog, het braafste jongetje in de klas willen zijn kost je altijd geld en moeite. Even zwaar aangezet, als je spaart en de lange termijn in de gaten houdt komt er een moment dat je daarvoor gestraft gaat worden: meer belasting betalen, et cetera. Als je niets hebt valt er ook niets bij je te halen en krijg je hulp. Dat zie je ook in het 'middeninkomen' draadje. En dan is het nog de vraag of het allemaal helpt. Waarom vele duizenden euro's uitgeven waarbij je niet weet hoe de wereld er over een aantal jaar uit ziet. Misschien heb je die euro's dan wel letterlijk en figuurlijk broodnodig.

Er is een langetermijnvisie nodig die gedragen wordt door het grootste deel van de wereld. En dan nog moeten de sterren gunstig staan, denk bijvoorbeeld aan oorlog en dergelijke. Anders is het dweilen met de kraan open. Als de Chinezen en Indiërs massaal ons 'leven' gaan leven, dan gaan we er simpelweg aan. Dan snap ik wel dat je liever in de jaren die je nog hebt op vakantie gaat en lol maakt.

• siggy

siggy

Wait.... what?

n3othebest schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:01:
@siggy puur wetenschappelijk gezien is die hele gender be zoals jij het noemt juist wel bewezen een feit.
Bron dan graag, want zover ik weet is er een X en een Y chromosoon die bepaald of je man of vrouw bent.
Dat jij het er niet mee eens bent maakt nog niet dat het onzin is.
Dus het in biologie behandelen is helemaal niet gek objectief gezien. (Al kan je je afvragen vanaf welke leeftijd dit natuurlijk een onderwerp is)

Overigens zou ik geen FvD filmpje bekijken als je een eerlijke weergave wil van een discussie. Er is meestal in geknipt om een punt te maken.

Zoek eens op wat er daadwerkelijk gebeurt en niet wat FvD zegt dat er gebeurt
Ik heb het dan ook specifiek niet over de FvD en ik heb aangegeven dat ik de FvD niet vertrouw en hardop afvraag of het klopt wat hij zegt, maar de reactie van o.a. die juf die als een klein kind wegloopt. Al zou er in geknipt zijn, als je zo zwak bent een discussie weg gaan omdat je het er niet mee eens bent, dan hoor je niet eens voor de klas te staan. Die zal namelijk op basis van feiten nooit haar standpunt veranderen.

• n3othebest
Roenie schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:03:
[...]
Dat is geen foute keuze, dat vind jij een foute keuze. Andere mensen vinden dat juist een goede keuze. Iedereen heeft daarin zijn-haar eigen morele normen.
Fout als in de zin dat je anderen hun rechten afneemt.

@siggy Gender is niet hetzelfde als sekse. (En buiten dat zijn er ook intersekse mensen)
Dat onderscheid moet je dus eerst maken.

Weglopen van een discussie is juist heel volwassen als de tegenstander op bad faith aan het argumenteren is.
Dan kan een discussie namelijk nooit zinvol zijn en gaat alles toch alleen tegen je gebruikt worden.

• Roenie
  • Niet online
n3othebest schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Fout als in de zin dat je anderen hun rechten afneemt.

@siggy Gender is niet hetzelfde als sekse. (En buiten dat zijn er ook intersekse mensen)
Dat onderscheid moet je dus eerst maken.

Weglopen van een discussie is juist heel volwassen als de tegenstander op bad faith aan het argumenteren is.
Dan kan een discussie namelijk nooit zinvol zijn en gaat alles toch alleen tegen je gebruikt worden.
Welk recht?
[...]

Klopt. Sport lijkt mij belangrijker voor een gezond leven om gesubsidieerd aan kinderen aan te bieden dan religie. Dus geloof er uit en sport er in...stop de tijd :-) Over muziek twijfel ik nog :)

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:34
siggy schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:06:
[...]

Bron dan graag, want zover ik weet is er een X en een Y chromosoon die bepaald of je man of vrouw bent.
Zo simpel is het niet, ook al heeft onze generatie (ik ben 47) dat nog wel geleerd bij biologie.

Wikipedia: Intersekse

• hoevenpe
  • Nu online
Volgens mij is het punt van @siggy dat je een 5 jarige alles kunt wijsmaken, niet dat een adolescent niet zelfstandig zijn/haar eigen identiteit en sexuele oriëntatie mag bepalen.

• n3othebest
Bijvoorbeeld om niet in hun gezondheid aangetast te worden. Onbeperkt schadelijke stoffen uitstoten is nooit een recht geweest omdat je daarmee altijd anderen tot last bent.

• n3othebest
hoevenpe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:25:
Volgens mij is het punt van @siggy dat je een 5 jarige alles kunt wijsmaken, niet dat een adolescent niet zelfstandig zijn/haar eigen identiteit en sexuele oriëntatie mag bepalen.
Maar dan moet hij met degelijk onderbouwde voorbeelden komen waarin dit gebeurt en aan 5 jarige opgelegd wordt.
Niet proberen het hele gender verhaal als onzin te bestempelen of helemaal buiten scholen te houden.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:27
n3othebest schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Maar dan moet hij met degelijk onderbouwde voorbeelden komen waarin dit gebeurt en aan 5 jarige opgelegd wordt.
Die zijn niet moeilijk te vinden. Doen alsof dit niet gebeurt is even raar als het gender verhaal als onzin bestempelen.
Niet proberen het hele gender verhaal als onzin te bestempelen of helemaal buiten scholen te houden.
Het eerste, eens. Al blijft het op fora een erg lastig onderwerp om te bespreken. Het tweede, dat mag een ieder's mening zijn. Het is niet aan ons om hier een besluit over te nemen of te zeggen dat iemand dit niet mag uitspreken of vinden.

• n3othebest
eric.1 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:37:
[...]

Die zijn niet moeilijk te vinden. Doen alsof dit niet gebeurt is even raar als het gender verhaal als onzin bestempelen.
Als die zo makkelijk te vinden zijn zou hij ze prima bij kunnen voegen als onderbouwing.
[...]

Het eerste, eens. Al blijft het op fora een erg lastig onderwerp om te bespreken. Het tweede, dat mag een ieder's mening zijn. Het is niet aan ons om hier een besluit over te nemen of te zeggen dat iemand dit niet mag uitspreken of vinden.
Als je begint over wat wel of niet wetenschappelijk correct is is het slim om wel eerst je feiten op orde te hebben.
Zo niet dan zullen mensen je er op wijzen.
Wetenschappelijk gezien is er gewoon zoiets als gender dat niet past bij je sekse. Dat er transgenders bestaan is daarmee gewoon een feit.

Meningen mogen mensen hebben, maar discussiëren over wat de feiten zijn gebaseerd op wat men wil dat de feiten zijn is niet zinvol.

• Roenie
  • Niet online
n3othebest schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:25:
[...]
Bijvoorbeeld om niet in hun gezondheid aangetast te worden. Onbeperkt schadelijke stoffen uitstoten is nooit een recht geweest omdat je daarmee altijd anderen tot last bent.
In ons leven zijn geen ultieme 'rechten' die ook zo door anderen gezien en gerespecteerd worden en altijd afgedwongen kunnen worden. Tegen iemand met verkeerde plannen hebben die rechten bijvoorbeeld niet zoveel nut. Om nog maar te zwijgen over schade die mensen 'onbewust' aan andere toebrengen.

En dat geldt ook in ons dagelijkse leven. Onze telefoon is ook schadelijk voor anderen. Voor bepaalde kinderen in China bijvoorbeeld. En toch vind ik het fijn dat de telefoon bestaat. En met mij vinden vele anderen dat, jij wellicht ook. Maar als ik die telefoon gebruik denk ik niet aan dat Chinese kind en als ik in het vliegtuig stap ook niet aan de uitstoot. Mijn egoïsme wint het van het gezonder houden van iemand aan de andere kant van de wereld die ik niet ken. Ook al weet ik, diep van binnen, wat er achter die telefoon schuil gaat. Nou ja, ik doe tegenwoordig wel langer met mijn telefoon om die reden. Al is de prijs daar ook wel een belangrijke factor in, zo gierig ben ik dan ook weer wel. Leven zonder iemand te belasten of beschadigen, is vrijwel niet mogelijk in de huidige tijd.

Wij zijn als mens/dier onderdeel van de natuur, alleen wij hebben het 'geluk' dat wij in de combinatie van onze eigenschappen en de gang der zaken superieur zijn geworden aan (andere) dieren en planten. Anders was een ander dier wel de 'baas' geweest en hadden wij nu misschien uitgebuit geworden. Laten we wel zijn, de mens staat boven dieren en dieren staan weer boven planten. het is bizar dat de mens al zo veel bereikt heeft als je dat vergelijkt met dieren. Van de bever die op ingenieuze wijze een dam bouwt zeggen wij dat die slim is. Maar de mens 'bouwt' de hele wereld, zet organisaties op, communiceert met elkaar, vliegt naar de maan, et cetera. Dat is pas echt knap.

En zoom je op alleen de mens in, dan staat de ene mens ook nog eens boven de andere mens. Niet alleen doordat dit afgesproken kan zijn middels wetten, maar ook doordat niet ieder persoon dezelfde hoeveelheid geld, spieren, hersens, grondstoffen, creativiteit, en niet te vergeten dezelfde soort van 'ethiek' heeft. Het gaat er niet om de top te bereiken, maar om niet te ver naar beneden te glijden. De concurrentie om een plekje hoger op de ladder is immers vele malen groter dan mensen die zich (vrijwillig) naar beneden laten zakken om anderen ook iets te gunnen. Misschien (deels) ingegeven door eigenbelang, genaamd ego, wie zal het zeggen.

Als je in Nederland geboren wordt sta je flink hoog in die piramide. Een baby van een boer in Noord-Korea staat zo een beetje onderaan. Dat verschil is in honderden, duizenden jaren gegroeid. Vind de groep personen die op dit moment bovenaan staan en overtuig die. In je bijdragen lees ik idealisme. De vraag is of idealisme het wint van realisme. In het klein wellicht, maar wereldwijd denk ik niet. Het is een mooi idee om die gelijkbenige piramide meer op een ontaarde driehoek te laten lijken en ik bewonder je energie. De vraag is of dat, opgeteld bij diezelfde energie van anderen, genoeg is.

Als kind kreeg ik mijn pap met een rode lepel naar binnen geschoven. Mijn werkervaring varieert van de publieke sector tot verschillende multinationals. En dat alles leert je gaandeweg steeds meer over de wereld en de mens. Soms met correcte conclusies en soms met foute. Maar het is wel de realiteit voor veel mensen en vaak geldt: hoe ouder je wordt, hoe minder erg je het vindt wat mensen van je denken. En andersom, dat het je ook niet veel meer uit maakt wat je zelf van iemand anders vindt. Je hebt het te druk met de leuke dingen des levens, al dan niet schade aan anderen toebrengend.

• n3othebest
@Roenie Ik ben nog steeds van mening dat een klein onrecht laten bestaan omdat je niet in staat bent groter onrecht elders ter wereld op te lossen een slecht principe.

• dawg
  • Niet online
Het is niet realistisch om stil te staan bij co2 uitstoot van vliegen, echter is het ook niet realistisch om onbeperkt door te vliegen. Heeft niks met idealisme te maken.

Verder maakt het niet uit wat iemand van iemand anders vindt en andersom. Het maakt wél uit of je iemand behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden. Ook dat heeft niks met idealisme te maken.

• Roenie
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:16:
Het is niet realistisch om stil te staan bij co2 uitstoot van vliegen, echter is het ook niet realistisch om onbeperkt door te vliegen. Heeft niks met idealisme te maken.

Verder maakt het niet uit wat iemand van iemand anders vindt en andersom. Het maakt wél uit of je iemand behandelt zoals je zelf behandeld wilt worden. Ook dat heeft niks met idealisme te maken.
Ja, dat maakt uit. En dan? Je kunt het niet afdwingen. Uiteindelijk behandelen veel mensen de ander minder dan zijzelf behandeld willen worden, zeker als het gaat om 'overleven' of een stapje hoger.

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:21

hneel

denkt er het zijne van

hoevenpe schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:37:
[...]

De meeste mensen willen best wat doen: dagje minder vlees, zonnepanelen, ebike waar dat kan, etc. Echt radikaal luxe en verworvenheden inleveren, geen vliegvakantie, wintersport, auto of vlees meer?

Mensen geven in enquêtes wenselijke antwoorden, zolang het maar geen echte consequenties heeft... ;)
Je gooit hier naar mijn idee een aantal zaken ten onrechte op 1 hoop.
Vliegvakantie, elke dag vlees, wintersport? Dat is inderdaad luxe.
Maar een auto hoort in dat rijtje niet thuis. Die is gewoon voor veel mensen broodnodig om je geld te kunnen verdienen. Een alternatief is er vaak niet.
Ja, mijn opa's konden vroeger wel zonder auto leven. Maar die hadden werk in de buurt. Dat is er tegenwoordig niet meer.

• siggy

siggy

Wait.... what?

migchiell schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:21:
[...]

Zo simpel is het niet, ook al heeft onze generatie (ik ben 47) dat nog wel geleerd bij biologie.

Wikipedia: Intersekse
Dit heeft dus niks met het 'gevoel' te maken dat je vindt dat je in een verkeerd lichaam geboren bent.

Ik houd er maar over op.

@hoevenpe is blijkbaar de enige die het belangrijke punt heeft gelezen. Het kabinet heeft niet bepaald een gweldig track record mbt kinderen (toeslagenschandaal, jeugdzorg, etc.). Het onderwijs wordt kwalitatief er niet beter op. Men zou veel meer globale wetenschap en feiten moeten leren ipv super nice zaken.

Nog afgezien van de wegrennende juf in de 2e kamer. Typerend voor de huidige staat van de politiek.

[Voor 8% gewijzigd door siggy op 21-01-2023 06:30]

• siggy

siggy

Wait.... what?

n3othebest schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:26:
[...]

Iemand uit de 2e kamer (niet FvD'er) had het er zelf over als reactie op de FvD spreker. Ik draai het om, waarom zou dit op basisscholen geleerd moeten worden? Gaan we kinderen ook leren over andere, vele malen relevantere, mentale issues zoals zelfmoord en depressie?

[Voor 13% gewijzigd door siggy op 21-01-2023 06:35]

• n3othebest
siggy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 06:29:
[...]

Dit heeft dus niks met het 'gevoel' te maken dat je vindt dat je in een verkeerd lichaam geboren bent.

Ik houd er maar over op.

@hoevenpe is blijkbaar de enige die het belangrijke punt heeft gelezen. Het kabinet heeft niet bepaald een gweldig track record mbt kinderen (toeslagenschandaal, jeugdzorg, etc.). Het onderwijs wordt kwalitatief er niet beter op. Men zou veel meer globale wetenschap en feiten moeten leren ipv super nice zaken.

Nog afgezien van de wegrennende juf in de 2e kamer. Typerend voor de huidige staat van de politiek.
Maar dat gevoel van verkeerde lichaam is ook een wetenschappelijk bewezen feit.
siggy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 06:32:
[...]

Iemand uit de 2e kamer (niet FvD'er) had het er zelf over als reactie op de FvD spreker. Ik draai het om, waarom zou dit op basisscholen geleerd moeten worden? Gaan we kinderen ook leren over andere, vele malen relevantere, mentale issues zoals zelfmoord en depressie?
Geef mij eens een bron day dit actief als stof gepushed wordt op basisscholen.

• siggy

siggy

Wait.... what?

n3othebest schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:17:
[...]

Maar dat gevoel van verkeerde lichaam is ook een wetenschappelijk bewezen feit.
Het is ook een feit dat pedofielen een andere 'brain wiring' dan niet-pedofielen (bron) hebben. Is een logischer antwoord dat we het moeten gaan normaliseren of dat we ze moeten helpen én het actief beschermen van kinderen? Net als mensen die psychotisch zijn, stemmen en waanbeelden horen en zien. Die gaan we ook niet helpen door de illusies te affirmeren en te legitimiseren.

Een wetenschappelijk feit kan nog altijd met bizarre ideologie tot de verkeerde conclusie leiden. Kinderen zijn enorm kwetsbaar, ook voor de informatie die je ze voedt.

• n3othebest
siggy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Het is ook een feit dat pedofielen een andere 'brain wiring' dan niet-pedofielen (bron) hebben. Is een logischer antwoord dat we het moeten gaan normaliseren of dat we ze moeten helpen én het actief beschermen van kinderen? Net als mensen die psychotisch zijn, stemmen en waanbeelden horen en zien. Die gaan we ook niet helpen door de illusies te affirmeren en te legitimiseren.
Als je transgender wat niemand tot last is gelijk gaat stellen aan iets waar anderen last van hebben is dat een valse vergelijking.
De reden dan we pedofilie niet normaliseren is omdat het schade aan anderen (kinderen) toebrengt. Niet omdat we het op zich een probleem vinden dat mensen zich daartoe aangetrokken voelen.

Homofilie heeft vast ook een andere brainwiring. Moeten we die ook gaan "helpen" of mogen we dat wel normaliseren?
Tijd om maar weer verplichte conversie therapie te doen? Want het is slechts een ziekte waar men vanaf geholpen moet worden?
En autisten?

Zo lang mensen anderen geen schade toebrengen moeten we normaliseren dat hun manier van anders zijn geaccepteerd is. Dat.het niet een ziekte is waar men vanaf geholpen moet worden maar gewoon een andere manier van denken en leven, niet beter en niet slechter dan anderen.

Psychoses zijn daadwerkelijk iets wat wetenschappelijk gezien te behandelen is.

Dus volg gerust de wetenschap en je komt vanzelf tot de conclusie dat je verschillende dingen aan het vergelijken bent.
Een wetenschappelijk feit kan nog altijd met bizarre ideologie tot de verkeerde conclusie leiden. Kinderen zijn enorm kwetsbaar, ook voor de informatie die je ze voedt.
Laten we dan eens beginnen met speciaal onderwijs, met name religieus onderwijs afschaffen.
Religies hebben een nog veel slechtere track record met kinderen dan de overheid.

Maar welke bizarre ideologie heb je het nu over? Want ik heb je nog letterlijk nooit over iets ideologisch horen praten.

[Voor 21% gewijzigd door n3othebest op 21-01-2023 10:07]

• ijdod
  • Laatst online: 03-02 17:44
hneel schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Je gooit hier naar mijn idee een aantal zaken ten onrechte op 1 hoop.
Vliegvakantie, elke dag vlees, wintersport? Dat is inderdaad luxe.
Maar een auto hoort in dat rijtje niet thuis. Die is gewoon voor veel mensen broodnodig om je geld te kunnen verdienen. Een alternatief is er vaak niet.
Ja, mijn opa's konden vroeger wel zonder auto leven. Maar die hadden werk in de buurt. Dat is er tegenwoordig niet meer.
Met de huidge arbeidsmarkt is daar wel degelijk iets op af te dingen. Ik ben het met je eens dat het niet zwart/wit is, maar dat werkt beide kanten op. De auto is niet voor iedereen een luxe, maar tegelijk is dat voor velen ook wel het geval. Daarbij heb je ook nog de afweging tussen bezit en gebruik.

[Voor 3% gewijzigd door ijdod op 21-01-2023 11:32]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• migchiell
siggy schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 06:29:
[...]

Ik houd er maar over op.
Ja, jíj begon over X en Y :) en dat ligt dus niet zo simpel als jij het voorstelde.

Maar goed, ook dat "gevoel" is echt, en mensen, ook hele jonge mensen, kunnen flink lijden onder dat gevoel. Het lijkt me een prima idee om kinderen, naast taal en rekenen, ook iets van maatschappijleer/burgerschap mee te geven, over hoe je met elkaar omgaat maar ook hoe je met jezelf omgaat. Dat het niet raar of afkeurenswaardig is als iemand "anders" is dan anderen. Dat het normaal is om een jongetje of een meisje te zijn, maar dat het even normaal is als je je niet per se thuis voelt bij een van die labels.

Zoals de FvD het voorstelt worden onschuldige kinderen geïndoctrineerd door de vuige linkse globalistische geschubde elite dat ze niet "gewoon" hetero/cis mogen zijn. Dat is nogal een beschuldiging, die geen enkele grond in de realiteit heeft, maar imho blijk geeft van een zeer ziek mens-/wereldbeeld bij de FvD en aanhang.

En uiteraard vertel je kinderen van 5 dingen op een andere manier dan kinderen van 10 of van 15.

• hoevenpe
  • Nu online
Links lullen, rechts vullen. Je kunt er niet jong genoeg mee beginnen... O-)
Jongerenclub PvdA bijna failliet door wanbeheer van oud-penningmeesters

In november heeft moedervereniging PvdA de Jonge Socialisten onder curatele gesteld. Sindsdien moet elke uitgave die de jongerenafdeling wil doen, worden goedgekeurd door de PvdA. Dat bevestigt het partijbestuur, dat ook een commissie heeft aangewezen die het nieuwe JS-bestuur adviseert. Bovendien zijn alle schulden, met een totale waarde van 60.000 euro, overgenomen door de PvdA.

De penningmeester die in functie was van september 2020 tot juni 2022 deed uitgaven van 67.000 euro waar onduidelijkheid over bestaat. Bij zijn in juli vorig jaar aangetreden opvolger gaat het om 35.000 euro.

Een bedrijfsrecherchebureau dat is ingeschakeld door het bestuur van de JS concludeerde in november dat deze twee voormalige penningmeesters meerdere verdachte betalingen hebben gedaan. Ook verdenkt het bureau de oud-bestuurders ervan dat ze verenigingsgeld hebben gebruikt om zichzelf te verrijken.

• n3othebest
hoevenpe schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:05:
Links lullen, rechts vullen. Je kunt er niet jong genoeg mee beginnen... O-)

[...]
Nogal een generalisatie als er een keer 1 iemand aan de linkse kant zoiets doet.
Algemeen gezien scoreninkse partijen veel beter bij de onderzoeken naar betrouwbaarheid en incidenten.

• migchiell
n3othebest schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:24:
[...]

Nogal een generalisatie als er een keer 1 iemand aan de linkse kant zoiets doet.
Algemeen gezien scoreninkse partijen veel beter bij de onderzoeken naar betrouwbaarheid en incidenten.
2x :)

• hoevenpe
  • Nu online
n3othebest schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:24:
Detail: het waren twee penningmeesters, de opvolger deed hetzelfde.

Creatief boekhouden en zelfverrijking is voor rechtse mensen geen schande, de randen opzoeken eerder kwalificatie dan probleem. Daarom wordt er ook minder scherp op gereageerd, vrijwel iedereen doet het als hij/zij de kans krijgt.

• n3othebest
hoevenpe schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Detail: het waren twee penningmeesters, ook de opvolger deed hetzelfde.

Creatief boekhouden en zelfverrijking is voor rechtse mensen geen schande, de randen opzoeken eerder kwalificatie dan probleem. Daarom wordt er ook minder scherp op gereageerd, iedereen doet het als hij/zij de kans krijgt.
Maar het is nog steeds geen patroon aan de linker kant. Iets wat je wel lijkt te suggereren met het jong beginnen. Alsof het standaard is dat het links gebeurt

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:11

crisp

Devver

Pixelated

Misschien waren het wel JOVD-infiltranten :p

Intentionally left blank

• YakuzA
  • Laatst online: 12:13

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Creatief boekhouden en zelfverrijking is voor rechtse mensen geen schande, de randen opzoeken eerder kwalificatie dan probleem. Daarom wordt er ook minder scherp op gereageerd, vrijwel iedereen doet het als hij/zij de kans krijgt.
In het communisme is dat nog een stuk meer.
Zelfverrijking en corruptie is de enige manier om rijker te worden dan je buurman. :+

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• hoevenpe
  • Nu online
n3othebest schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 13:31:
Alsof het standaard is dat het links gebeurt
De PvdA heeft anders best een reputatie, heb de term 'links lullen rechts vullen' niet zelf verzonnen. Iets met exhibitionistische zelfverrijking en daarna commissaris bij ING worden...

• n3othebest
hoevenpe schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:19:
[...]

De PvdA heeft anders best een reputatie, heb de term 'links lullen rechts vullen' niet zelf verzonnen. Iets met exhibitionistische zelfverrijking en daarna commissaris bij ING worden...
Toch is de term bedacht om een bepaalde beeldvorming op te roepen.
Zo van natuurlijk doen rechtse mensen dit maar links doet het ook hoor.
Terwijl er links zeker wel probleemgevallen zijn is het nog veel minder voorkomend dan bij rechts.
Die term is bedacht ter normalisatie van rechts gedrag en om te doen alsof politieke tegenstanders geen haar beter zijn.

• dawg
  • Niet online
[...]

Inderdaad, zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Alleen “jammer” dat door deze houding tienduizenden slachtoffers gemaakt zijn (Groningen & toeslagenschandaal).

Ook dat bleek echter geen schande voor dat volk. Dat vind ik best wel erg voor die mensen.

[Voor 6% gewijzigd door dawg op 21-01-2023 15:11]

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Ik heb wat reacties gehad op mijn post. Prima. Maar het voert (veel te ver) offtopic om te praten over het nut of de nutteloosheid van religieuze scholen. Hier kan men als men wil een apart topic over openen.

Ik reageerde slechts dat het volgen van een religie niet te vergelijken is met het beoefenen van een sport dus dat ik dát niet zon sterk argument vind om religieuze scholen af te schaffen. Ik kan namelijk óók best wat argumenten verzinnen om religieuze scholen af te schaffen. Immers, ik kan kritisch denken en me inleven in de gedachtengang van anderen...

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:11
Parlement EU wil politieke advertenties in 2 maanden voor verkiezingen aan banden leggen zie https://www.ad.nl/politie...n-banden-gelegd~abd825a1/ Het gaat om gerichte advertenties op bepaalde groepen.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

martwoutnl schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:50:
Parlement EU wil politieke advertenties in 2 maanden voor verkiezingen aan banden leggen zie https://www.ad.nl/politie...n-banden-gelegd~abd825a1/ Het gaat om gerichte advertenties op bepaalde groepen.
Haha, dan krijg je weer situaties dat de SP reclames gaat maken voor tomaten en de PvdA voor rozen. (En de VVD zou misschien reclame kunnen gaan maken voor vaasjes...)

• n3othebest
Lordy79 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:06:
[...]

Haha, dan krijg je weer situaties dat de SP reclames gaat maken voor tomaten en de PvdA voor rozen. (En de VVD zou misschien reclame kunnen gaan maken voor vaasjes...)
Toch is het in de basis een goed idee.
Door niet meer voor verschillende groepen verschillende reclames te kunnen je reclames niet meer elkaar tegenspreken zonder dat het opvalt.
Het dwingt dus een bepaalde vorm van oprechtheid en transparantie af.

• hoevenpe
  • Nu online
n3othebest schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:12:
Door niet meer voor verschillende groepen verschillende reclames te kunnen je reclames niet meer elkaar tegenspreken zonder dat het opvalt.
In een tijd dat online vrijwel alles gepersonaliseerd is lijkt me zoiets vrijwel onmogelijk, je bereikt vooral dat 'derde partijen' doelgroep gerichte reclame gaan maken zoals bijv. de PAC's in de VS doen.

• n3othebest
hoevenpe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:26:
[...]

In een tijd dat online vrijwel alles gepersonaliseerd is lijkt me zoiets vrijwel onmogelijk, je bereikt vooral dat 'derde partijen' doelgroep gerichte reclame gaan maken zoals bijv. de PAC's in de VS doen.
Dat kan je op zich prima ook aan banden leggen.
Gewoon geen targeted reclame toestaan bij verkiezingen ongeacht de bron.

Gewoon iedereen hetzelfde verhaal vertellen over je plannen is het meest eerlijk.

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-02 17:14
Ik had eigenlijk verwacht dat iemand deze wel zou hebben geplaatst: https://nos.nl/artikel/24...e-stapelen-in-de-politiek.

Ik vind het een goed idee. Simpelweg de schijn van belangenverstrengeling voorkomen en ook onrealistische tijdsbestedingen uitbannen. Ik weet nog niet zo goed wat ik verder met Volt als partij aan moet, maar dit vind ik een goed idee.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• eric.1
Ik snap alleen die 2 maanden niet zo goed. Microtargetting is toch in alle gevallen onwenselijk wanneer het om politiek gaat?

• ArgantosNL
eric.1 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:43:
Ik snap alleen die 2 maanden niet zo goed. Microtargetting is toch in alle gevallen onwenselijk wanneer het om politiek gaat?
Dat microtargeting mogelijk is is al een gevaar, en zou verboden moeten worden ASAP. Er kan te veel fuckery mee gedaan worden. Je kunt het gebruiken op emotioneel kwetsbare mensen zo naar toxic figuren lijden en zitten ze zo in een bubble waar de aarde plat is en homo's en transmensen groomers zijn.

• Roenie
  • Niet online
ArgantosNL schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:34:
[...]

Dat microtargeting mogelijk is is al een gevaar, en zou verboden moeten worden ASAP. Er kan te veel fuckery mee gedaan worden. Je kunt het gebruiken op emotioneel kwetsbare mensen zo naar toxic figuren lijden en zitten ze zo in een bubble waar de aarde plat is en homo's en transmensen groomers zijn.
Of het goed of slecht is hangt niet af van wie het doet ;)

• ArgantosNL
Roenie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:42:
[...]
Of het goed of slecht is hangt niet af van wie het doet ;)
Buiten dat ik dat punt niet eens gemaakt heb, wordt het vrijwel exlusief gebruik door bad actors met hele slechte intenties.

Als je met mircotargeting crminaliteit zou kunnen tegen gaan en voorkomen dat men dat pad in slaat dan zou je het prima kunnen verdedigen, helaas leven we niet in een sprookjes wereld en wordt het eerder voor het tegenovergestelde gebruikt.

• Roenie
  • Niet online
ArgantosNL schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:02:
[...]

Buiten dat ik dat punt niet eens gemaakt heb, wordt het vrijwel exlusief gebruik door bad actors met hele slechte intenties.

Als je met mircotargeting crminaliteit zou kunnen tegen gaan en voorkomen dat men dat pad in slaat dan zou je het prima kunnen verdedigen, helaas leven we niet in een sprookjes wereld en wordt het eerder voor het tegenovergestelde gebruikt.
We hebben het hier over politieke reclame, niet over een inhoudelijk thema. Een partij al dan niet gebruik laten maken van microtargeting is een aparte discussie. De uitkomst hiervan, positief of negatief, is niet gebonden aan een politieke kleur. Daarnaast heeft iedere stemgerechtigde in Nederland een stem die bij een verkiezing evenveel waard is. Mensen kunnen een waardeoordeel hebben over de specifieke mening van die groep, maar daarmee is het wel een mening die meetelt in een democratie.

• ArgantosNL
Roenie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:29:
[...]
We hebben het hier over politieke reclame, niet over een inhoudelijk thema. Een partij al dan niet gebruik laten maken van microtargeting is een aparte discussie. De uitkomst hiervan, positief of negatief, is niet gebonden aan een politieke kleur.
Was het niet duidelijk vanuit mijn reactie op @eric.1 dat ik het al een probleem vind buiten politieke reclame.
Daarnaast heeft iedere stemgerechtigde in Nederland een stem die bij een verkiezing evenveel waard is. Mensen kunnen een waardeoordeel hebben over de specifieke mening van die groep, maar daarmee is het wel een mening die meetelt in een democratie.
Iedereen heeft maar 1 stem, maar als je een hoop geld hebt en connecties kun je microtargeting grote groepen mensen manipuleren met het pushen van reclame of "nieuws" artikels met afwijkende perspectieven. FvD's groei is waarschijnlijk te danken aan microtargeting, eenzame witte mannen met klein inkomen. Dat is vrijwel de standaard groep waar nazies in vissen voor groeps uitbreiding.

En voordat men gaat klagen over mijn voorbeeld alleen over rechter zijde gaan, er zijn geen linkse voorbeelden van dit fenomeen. Er is geen grote geldschieter die linkse berichten via microtargeting verstuurd of shit als gamergate alleen dan met linkse slag. Groot geld steund vrijwel alleen rechtse uitingen en content creators.

• Roenie
  • Niet online
ArgantosNL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:52:
[...]
Was het niet duidelijk vanuit mijn reactie op @eric.1 dat ik het al een probleem vind buiten politieke reclame.

[...]

Iedereen heeft maar 1 stem, maar als je een hoop geld hebt en connecties kun je microtargeting grote groepen mensen manipuleren met het pushen van reclame of "nieuws" artikels met afwijkende perspectieven. FvD's groei is waarschijnlijk te danken aan microtargeting, eenzame witte mannen met klein inkomen. Dat is vrijwel de standaard groep waar nazies in vissen voor groeps uitbreiding.

En voordat men gaat klagen over mijn voorbeeld alleen over rechter zijde gaan, er zijn geen linkse voorbeelden van dit fenomeen. Er is geen grote geldschieter die linkse berichten via microtargeting verstuurd of shit als gamergate alleen dan met linkse slag. Groot geld steund vrijwel alleen rechtse uitingen en content creators.
Als dat het geval is dan mijn opmerking dat dit voor beiden zijden van het publieke spectrum geldt dus geen probleem ;)

Tegenwoordig zit iedereen in zijn-haar eigen bubbel door social media. Laat een ieder zich bevrijden van die bubbel :)

• ArgantosNL
Roenie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:25:
[...]
Als dat het geval is dan mijn opmerking dat dit voor beiden zijden van het publieke spectrum geldt dus geen probleem ;)
wat bedoel je in vredesnaam? Is dit een neutrality bias take "maakt niet uit wie het doet het is altijd fout". Die geheel negeert dat dit een tool is die door slechts 1 zijde gebruikt wordt.
Tegenwoordig zit iedereen in zijn-haar eigen bubbel door social media. Laat een ieder zich bevrijden van die bubbel :)
Algoritme bubbles en microtargeting zijn niet hetzelfde, of wil je zeggen dat mijn conclusie is niet correct want ik zit in een bubble? Sterker argument zou 1 voorbeeld zijn.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 14:53
Roenie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:25:
[...]

De helft van de kiezers komt tegenwoordig niet meer opdagen dus ik denk dat veel mensen zich al hebben "bevrijdt" van het juk van de democratie.

• Roenie
  • Niet online
YangWenli schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:48:
[...]

De helft van de kiezers komt tegenwoordig niet meer opdagen dus ik denk dat veel mensen zich al hebben "bevrijdt" van het juk van de democratie.
Aan de ene kant een pijnlijke constatering. Aan de andere kant begrijpelijk.

De vraag is of het uit maakt of je door de kat of de hond gebeten wordt. En partijen waarvan je wist wat je er aan had in het verleden zijn in de laatste tientallen jaren verworden tot imitaties van andere partijen of hebben hun kroonjuwelen overboord gegooid. Er zijn wat verschillen, maar die zijn niet altijd even duidelijk en na de verkiezingen lijken de standpunten van rubber te zijn.

Het vertrouwen in de politiek is laag en juist in deze tijd van uitdagingen is een sterke en betrouwbare politiek essentieel om het volk te weg te wijzen.

• dawg
  • Niet online
Speciaal voor @hoevenpe. :+

Artikel van De Correspondent. Een kleine greep.
En dan nu het goede nieuws: het gaat steeds beter met Nederland
Het aantal registraties van inbraak en diefstal? Gedaald met 57 procent. Geweldsmisdrijven? 35 procent. Vernielingen aan auto’s? 57 procent. Of wat te denken van muntmisdrijven (valse bankbiljetten e.d.)? Goed nieuws: gehalveerd. Schennis der eerbaarheid (lees: potloodventen)? Fors afgenomen. En wist je dat er inmiddels nog maar vijf flessentrekkers in heel Nederland rondlopen?
Nederland is zijn status als belastingparadijs in rap tempo aan het verliezen. Zo kent Nederland sinds 2020 zogeheten bronheffingen op royalty’s en rente. Een Nederlands bedrijf dat betalingen doet aan een bedrijf in een ‘laagbelastend land’ moet sindsdien 25,8 procent belasting betalen over die geldstromen. De geldstromen vanuit Nederland naar belastingparadijzen zijn sindsdien in elkaar gedonderd. Deze regelgeving – die nu nog alleen voor rente en royalty’s geldt – zal vanaf 2024 ook voor dividendstromen gaan gelden.
Maar op 29 mei 2017 stemde de Europese Raad in met een richtlijn om deze vorm van belastingontwijking te verbieden. Per 1 januari 2020 is deze richtlijn in Nederlandse wetgeving geïmplementeerd, en dit jaar kwam er nog een aanscherping overheen. Vrijwel alle Amerikaanse bedrijven hebben inmiddels hun cv-structuren ontmanteld.

En al eerder sneuvelde ook de zogenoemde ‘hybride lening’: een gekunstelde lening om over dezelfde geldstroom in twee landen tegelijk belastingaftrek te claimen.

In juni 2014 kwam er een akkoord in de Europese Raad om dit soort hybride leningen tussen lidstaten in de EU te verbieden. In mei 2017 volgde een akkoord om ook de hybride mismatches met landen buiten Europa op te heffen. Beide zijn inmiddels ook geïmplementeerd in Nederlandse wetgeving.
Nog een klassieke belastingmijdende strategie die stervende is: bedrijven volpompen met leningen verstrekt door bedrijven uit fiscaal vriendelijke oorden. Zo betaal je nauwelijks belasting, omdat hoe meer rente je betaalt, hoe minder winst er overblijft. Vanaf 1 januari 2019 geldt echter de ‘earningsstrippingsmaatregel’: een bedrijf mag niet meer dan 30 procent van zijn winst aftrekken als rente, begin dit jaar werd deze maatregel nog eens aangescherpt tot 20 procent.

In december 2022 ging de Europese Raad ook nog eens akkoord met een vennootschapsbelasting op wereldwijde inkomsten van minimaal 15 procent. Alle EU-lidstaten moeten dus ten minste 15 procent winstbelasting heffen. En mochten bedrijven van buiten Europa in eigen land geen 15 procent belasting betalen, dan mogen Europese landen bijheffen.
‘Het multiculturele drama dat zich voltrekt is de grootste bedreiging voor de maatschappelijke vrede’, schreef Paul Scheffer in 1997 in een toonzettend essay.

‘Wie alle beschikbare gegevens overziet, komt tot een ontnuchterende conclusie’, zo stelde hij. ‘Werkloosheid, armoede, schooluitval en criminaliteit hopen zich op bij de etnische minderheden.’ Om eraan toe te voegen: ‘De vooruitzichten zijn over de gehele linie niet gunstig.’

De vooruitzichten mochten niet gunstig zijn, de ontwikkelingen zijn dat gelukkig wel. Op alle indicatoren die Scheffer indertijd in zijn essay noemde, is vooruitgang geboekt. Nee, de achterstanden zijn niet geheel verdwenen, maar ze lopen rap terug.

Neem die schooluitval. In 2003 had maar liefst 45,5 procent van de 25- tot 35-jarige Nederlanders met een niet-westerse migratieachtergrond niet minstens een havo-, vwo-, of mbo-2-diploma (een zogeheten ‘startkwalificatie’), inmiddels is dat nog maar 16,3 procent.
offtopic:
Nog meer goed nieuws in het artikel. Geen link aangezien ik de account deel.

• Roenie
  • Niet online
Reactie op verwijderde post verwijderd.

@dawg, bij registraties van misdrijven vraag ik mij altijd af wat dit zegt over de werkelijke criminaliteit. Want een x aangiftes wil niet zeggen dat er x misdrijven gepleegd zijn.

[Voor 60% gewijzigd door NMH op 25-01-2023 19:52]

• hoevenpe
  • Nu online
Lijkt me niet verkeerd, wellicht mis ik de sarcastische ondertoon van het artikel... ;)

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:24

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Ik heb zojuist een offtopic discussie over discussietechnieken verwijderd. Gaarne niet te ver van het onderwerp af dwalen; bij voorbaat dank. :)

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

De bio-industrie blijkt al jarenlang onhoudbaar. Was je tien jaar terug geleidelijk aan begonnen met saneren en het invoeren van een vleestaks dan hadden we nu een stuk minder vlees gegeten. *knip* De boeren moeten weg helaas maar je moet je kapot schamen hoe dat is gegaan. Ondertussen kost vlees nog steeds helemaal niks.

En met wat voor maatregel komt men nu aanzetten… jawel.. het afschaffen van hertenkampen.

*knip*

De rants mogen achterwege blijven.

[Voor 45% gewijzigd door NMH op 27-01-2023 11:33]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:01
Meten met twee maten:

https://nos.nl/artikel/24...estatie-klimaatactivisten
Een deel van de Tweede Kamer is kritisch over de arrestatie van leden van Extinction Rebellion. Gisteren hield de politie zes klimaatactivisten van die beweging aan op verdenking van opruiing. De zes hadden opgeroepen om morgen naar een klimaatbetoging te gaan en mee te doen aan een blokkade van de Utrechtsebaan in Den Haag.
VVD krijgt de kriebels van kritiek
Andere partijen steunen juist de aanpak van OM en politie. Kamerlid Michon van regeringspartij VVD zei op de radio dat ze iedereen een demonstratie gunt. Maar ze benadrukte dat de oproep van de klimaatactivisten zich richtte op het bezetten van de openbare weg. "Er is sprake van opruiing en dat is een strafbaar feit. Ik vind het heel goed dat het OM daartegen optreedt."

Van kritiek dat het OM anders zou optreden tegen klimaatactivisten dan tegen boeren krijgt ze "helemaal de kriebels". Michon: "Iedereen die de wet overtreedt, komt de politie en het Openbaar Ministerie tegen. Dat heeft er niets mee te maken of je als boer demonstreert of voor het klimaat."
Hier krijg ik weer kriebels van. FDF-voorman Mark van den Oever had, als Michon gelijk had, al meerdere malen gearresteerd moeten zijn.

[Voor 14% gewijzigd door Joris748 op 27-01-2023 10:58]

• eric.1
Joris748 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:57:
Meten met twee maten:

[...]

[...]

Hier krijg ik weer kriebels van. FDF-voorman Mark van den Oever had, als Michon gelijk had, al meerdere malen gearresteerd moeten zijn.
Mwa, gewoon een zwakke whataboutism.

Ook de kreten zijn maar zwak;
"We leven in een democratisch land waar je overal mag demonstreren, zelfs onaangekondigd, dus ze hebben wat mij betreft niks fout gedaan"
Hier klopt namelijk helemaal niets van.

• siggy

siggy

Wait.... what?

Meten met twee maten:

[...]

[...]

Tsja, elke Piet en Jan ziet dat het overduidelijk twee maten zijn, behalve de belanghebbende.

Maar wat ik niet snap is dat ER & Co niet gewoon ook trekkers gaat gebruiken. Dan kunnen we écht kijken of er twee maten zijn bij gelijkwaardige protesten. Het ene is gewoon laaghangend fruit en voor het andere moet er daadwerkelijk gewerkt worden. Nog maar te zwijgen dat de boeren een 'air' om zich heen hebben dat ze bij voorbaat boven de wet zijn. En de politiek en politie heeft daar flink bij geholpen.

• hneel
  • Laatst online: 13:21

hneel

denkt er het zijne van

siggy schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:13:
[...]

Tsja, elke Piet en Jan ziet dat het overduidelijk twee maten zijn, behalve de belanghebbende.

Maar wat ik niet snap is dat ER & Co niet gewoon ook trekkers gaat gebruiken.
Trekker zijn niet echt goedkoop. Dat kan 'Jan met de Pet' niet betalen. Daarvoor moet je een kapitaalkrachtige ondernemer zijn. Een boer bv.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:50
Roenie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:55:
[...].
De vraag is of het uit maakt of je door de kat of de hond gebeten wordt.
Dit fabeltje wordt telkens maar weer de wereld ingeslingerd om te voorkomen dat er wat verandert.

Er zijn heus andere keuzes mogelijk, anders dan de zittende macht en anders dan de rechtsextremisten. Maar dan moeten kiezers het wel echt willen. Mijn gevoel is dat een te grote groep het te goed heeft en die groep vindt het dus feitelijk prima zo. Tottdat men zelf gaat behoren bij de groep die wel last heeft van slecht beleid maar dan is het kalf al verdronken.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:31
Ach, ik gun het de VVD wel. Inzake de stikstofcrisis moeten ze natuurlijk op kousevoetjes lopen, de belangengroepen die ze vertegenwoordigen zijn niet onverdeeld positief over het strenge stikstofbeleid, en de achterban vindt het allemaal maar onzin. Ze houden vast aan hun koers, en dat kost ze behoorlijk wat stemmen op rechts.

Extinction Rebellion is niet hun achterban, dat zijn gewoon ouderwetse geitewollensokkentypes, en dan kun je ineens weer de partij van Law en Order zijn.

Politiek is deze stellingname heel goed te begrijpen.

Verder zijn XR en de boeren natuurlijk geen 'gelijkwaardige' partijen. Als XR met trekkers gaat demonstreren, komen er waarschijnlijk schampere opmerking dat ze zoveel diesel verspillen.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:50
n3othebest schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:12:
[...]

Toch is het in de basis een goed idee.
De vraag is wel of men dan niet gaat proberen de boel te flessen. Dat gebeurt nu al. Er zijn radioreclames voor een kieswijzer die gaat over de betaalbaarheid van ons voedsel maar als je ziet wie de initiatiefnemers zijn en wat het uitgangspunt van de site is dan weet je dat het gewoon de bekende BBB misleiding is
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste

Let op:
Voor de a.s. verkiezingen voor provinciale staten en waterschappen zie: Provinciale Staten- & Waterschapsverkiezingen 2023

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee