Herman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:51:
[...]
Men heeft een kortetermijngeheugen, maar hoe wij (onder zijn leiding) door de kredietcrisis (grootste financiële crisis sinds jaren '30 vorige eeuw) zijn gekomen, was zeker mede op zijn conto te schrijven. Ook het daadkrachtig optreden bij de coronacrisis was zeker niet verkeerd te noemen. Hij is het type leider dat over zijn eigen schaduw heen kan stappen en politieke meerderheden kan vinden om zo besluiten te maken.
Over 5, 10 of 20 jaar kijken we met veel meer respect naar Rutte dan het sentiment in dit topic nu doet vermoeden.
Nou, nou, er zijn toch veel meer kwalijke zaken op te noemen waarbij het niet goed is gegaan.
De kwesties als Groningen en alleen al de toeslagenaffaire zijn naar mijn mening zo kwalijk dat het beetje goed wat men heeft gedaan toch echt teniet is gedaan. Daarbij stond de VVD hier niet alleen in, ook andere partijen die in het Kabinet zaten zijn hier mede verantwoordelijk voor. Het probleem echter is, is dat de andere partijen en ook bepaalde ministers wel voor de leeuwen zijn gegooid en hun verantwoordelijkheid namen, maar op de een of andere manier pist de VVD en vooral Rutte al die jaren overal tussendoor.
In beide bovenstaande kwesties heeft de overheid geld en eigen belangen boven het welzijn van burgers gesteld en dat is in mijn ogen een van de kwalijkste zaken die er zijn in de politiek. Wat mij betreft moet de politiek kijken om ook politici en andere bestuurders persoonlijk verantwoordelijk te kunnen stellen als het om zulke kwalijke kwesties gaat.
Ook over de zaken die wel goed zijn gegaan is Rutte en de VVD niet alleen verantwoordelijk. Wel knap dat zulke dingen dat wel direct aan Rutte of de VVD wordt toegeschreven, maar als er verantwoordelijkheid genomen moet worden over kwesties die niet goed gaan dan is het niet erg als de VVD of Rutte hun verantwoordelijkheid niet neemt.
Het grote probleem is, is dat Rutte en de VVD partijen die dezelfde kernwaarden hebben blijft uitsluiten van het kabinet en liever met partijen samenwerkt die recht tegenover elkaar staan over veel kwesties. Heel vreemd dat er altijd zulke halfgebakken maatregelen worden getroffen en dat iedereen telkens meer en meer water bij de wijn moet doen.