Het is ook gewoon gezond als er na zoveel jaar nieuw bloed komt. De aanwezigheid van Rutte heeft op den duur toch debat over inhoud belemmert. Nu Rutte weg is kunnen we gelijk een maximum termijn in gaan stellen?
En wie stond het toe? Alle coalitie-partijen en de gehele VVD.segil schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:55:
[...]
Rutte was eindverantwoordelijk voor alles wat zijn 4 kabinetten veroorzaakt hebben. En geen 1 keer heeft 'ie daarvoor verantwoording afgelegd. Zijn eigen beleid was zo lang mogelijk blijven zitten, kost wat kost.
Dat naar Rutte wijzen helpt nu alleen de VVD, want die kunnen het eventueel ook zo draaien dat ze nu af zijn van die nare Rutte. Schiet jezelf niet in je voet.
Typisch weer iets dat veelvuldig gebeurde onder Rutte: een of andere crisis - > debat met minister over de crisis - > minister stapt op voordat het debat is begonnen. Alleen dit keer is het Rutte zelf.
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
D-e-n schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:55:
Het is ook gewoon gezond als er na zoveel jaar nieuw bloed komt. De aanwezigheid van Rutte heeft op den duur toch debat over inhoud belemmert. Nu Rutte weg is kunnen we gelijk een maximum termijn in gaan stellen?
offtopic:
Dat ziet Rutte wel zitten, dan is zijn record als langstzittende premier voorlopig veilig. Heeft ie toch geschiedenis geschreven
Dat ziet Rutte wel zitten, dan is zijn record als langstzittende premier voorlopig veilig. Heeft ie toch geschiedenis geschreven
Rutte is wel echt een politicus avant la lettre. Inhoudelijk een puinhoop, maar een fantastisch voorkomen. Volgens mij is het in de Nederlandse politieke geschiedenis nog nooit voorgekomen dat een partij twee verschillende premiers achtereenvolgens aflevert en de VVD krijgt hiermee in beide opzichten dus wel een flinke tik denk ik.
Hopelijk krijgen we nu weer een paars kabinet olv pvda/gl en blijft ons een Caroline als premier bespaard.
Ik denk wel dat met dit nieuws het blok van pvda/gl even opnieuw om de tafel moet, want dit is een kans die ze niet kunnen laten schieten. Alles moet nu uit de kast worden getrokken om hier het maximale uit te halen. Als hun gezamelijke strijdplan mislukt zakt het vertrouwen enorm en ik kan me dan ook zo voorstellen dat ze uiteindelijk toch individueel mee gaan doen aan de verkiezingen en samenwerking alleen officieus plaatsvindt.
Voor mij zal dit overigens ook mn stemgedrag veranderen. Ik zou normaal gesproken denk ik geneigd zijn om voor een kleine partij als volt of pvdd te stemmen, maar onder deze omstandigheden kan ik misschien beter op een wat grotere partij stemmen.
Hopelijk krijgen we nu weer een paars kabinet olv pvda/gl en blijft ons een Caroline als premier bespaard.
Ik denk wel dat met dit nieuws het blok van pvda/gl even opnieuw om de tafel moet, want dit is een kans die ze niet kunnen laten schieten. Alles moet nu uit de kast worden getrokken om hier het maximale uit te halen. Als hun gezamelijke strijdplan mislukt zakt het vertrouwen enorm en ik kan me dan ook zo voorstellen dat ze uiteindelijk toch individueel mee gaan doen aan de verkiezingen en samenwerking alleen officieus plaatsvindt.
Voor mij zal dit overigens ook mn stemgedrag veranderen. Ik zou normaal gesproken denk ik geneigd zijn om voor een kleine partij als volt of pvdd te stemmen, maar onder deze omstandigheden kan ik misschien beter op een wat grotere partij stemmen.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
De kiezer heeft ook nimmer met hem afgerekend als je het zo bekijktsegil schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:55:
[...]
Rutte was eindverantwoordelijk voor alles wat zijn 4 kabinetten veroorzaakt hebben. En geen 1 keer heeft 'ie daarvoor verantwoording afgelegd. Zijn eigen beleid was zo lang mogelijk blijven zitten, kost wat kost.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Denk dat we jaren vanaf nu hopend terugkijken op Rutte. We gaan zien wat het allemaal nu brengt
Dat beweer ik ook niet. Alleen zorgde Rutte's gedrag wel voor een laag vertrouwen in de politiek. Als je een "leider" hebt die steeds maar problemen voor zich uit schuift, en als het niet erger kan, dan een nep "mea culpa" geeft, met "geen actieve herinneringen" en "we hebben een compleet ander bestuurlijk klimaat nodig", en vervolgens totaal niets verandert, dan ben je totaal ongeschikt als leider. Hij had al veel vaker moeten opstappen, i.p.v. nep excuses maken en doorgaan alsof niets aan de hand was.FirePuma142 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:54:
[...]
Met de persoon Rutte weg, verandert er niets aan het systeem. De illusie dat een opvolger het per definitie beter doet, ongeacht de partij, als het systeem niet verandert vind ik een bijzondere.
Niet helemaal, politieke verantwoordelijkheid genomen voor het toeslagenschandaal door af te treden, de kiezer kiest dan weer vrijwel hetzelfde. De problemen zijn overigens zeker niet opgelost maar dat doet niet af aan het nemen van de "politieke verantwoordelijkheid".segil schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:55:
[...]
Uiteindelijk kregen we daar wat de kiezers wilde, nog een periode VVD en dezelfde coalitiepartijen (met wat andere zetelverhoudingen). Het is nog maar te zien of in de komende verkiezing het aantal zetels voor de VVD significant zal afwijken.
Wel fijn dat het TINA argument hiermee van tafel is. Wie het ook wordt, het wordt een relatief onervaren iemand. Lijkt me winst.
Knowledge reigns supreme over nearly anything
Ik denk dat je de invloed van Rutte schromelijk overschat, en de invloed van andere factoren ernstig onderschat. Maar dat gaat wellicht wat offtopic hier.segil schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:58:
[...]
Dat beweer ik ook niet. Alleen zorgde Rutte's gedrag wel voor een laag vertrouwen in de politiek. Als je een "leider" hebt die steeds maar problemen voor zich uit schuift, en als het niet erger kan, dan een nep "mea culpa" geeft, met "geen actieve herinneringen" en "we hebben een compleet ander bestuurlijk klimaat nodig", en vervolgens totaal niets verandert, dan ben je totaal ongeschikt als leider. Hij had al veel vaker moeten opstappen, i.p.v. nep excuses maken en doorgaan alsof niets aan de hand was.
Ze moet natuurlijk wel bij haar TikTok achterban kunnen scoren. Eerst even monteren dat ze dat zegt, vervolgens een clipje dat Rutte aangeeft dat hij stopt en bingo. Zoals we ook van Baudet weten scoren populisten nou eenmaal makkelijk bij hun achterban met dit soort acties.Cheezborger schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:52:
Vreselijk Sylvana Simons (live op NPO kort interview), nog even paar trappen na. Rutte moet per direct de politiek uit.
Mwah, denk ik niet, als je ziet hoe laag het vertrouwen in Rutte is. Ik denk eerder dan op de VVD gestemd wordt, vanwege het gebrek aan iets beters (en mensen stemmen nu eenmaal sneller op iemand waarvan ze weten waar ze aan toe zijn), en om rechts buiten de deur te houden (PVV/FVD). Niet zozeer vanwege de fantastische resultaten.FirePuma142 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:58:
[...]
De kiezer heeft ook nimmer met hem afgerekend als je het zo bekijktJe zou zelfs kunnen zeggen dat de verantwoording drie keer heeft plaatsgevonden, en daar drie keer prima uit is gekomen. Je bekijkt het door een ietwat gekleurde bril heb ik het idee
Maar credit voor Rutte: hij wist altijd de problemen naar anderen af te schuiven, zodat die de schuld op zich namen en Rutte buiten schot bleef.
Reactie Klaas Dijkhoff:
Mark, je was een toppremier.
— Klaas Dijkhoff (@dijkhoff) 10 juli 2023
En bovenal een geweldige vent.
Ik koester de jaren die we samen in Den Haag optrokken.
Je bent en blijft een eindbaas.
Tot snel.
[ Voor 3% gewijzigd door Herman op 10-07-2023 11:02 ]
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
DirtyBird schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:57:
Rutte is wel echt een politicus avant la lettre.
offtopic:
Ik vermoed dat je niet bedoelt wat je schrijft
"Avant la lettre" wordt gebezigd om iemand aan te duiden die iets doet of is, voordat het fenomeen erkend was of bestond. Zoals "Sappho was een feminist avant la lettre".
Politici waren er al millenia voor Rutte, hoor
"Avant la lettre" wordt gebezigd om iemand aan te duiden die iets doet of is, voordat het fenomeen erkend was of bestond. Zoals "Sappho was een feminist avant la lettre".
Dat laatste hoop ik ook, maar ik zie PvdA/GL niet de grootste partij worden.Hopelijk krijgen we nu weer een paars kabinet olv pvda/gl en blijft ons een Caroline als premier bespaard.
Dat wordt een race tussen BBB, PVV en - als ze de schade kunnen beperken - misschien de VVD.
Ik weet niet of je de Formule 1 volgt, maar ik vermoed helaas dat PvdA en GL het risico lopen de tactici van Ferrari achterna te lopenIk denk wel dat met dit nieuws het blok van pvda/gl even opnieuw om de tafel moet, want dit is een kans die ze niet kunnen laten schieten.

Ik hoop het niet, maar eerst zien, en dan geloven
[ Voor 0% gewijzigd door polthemol op 10-07-2023 11:04 . Reden: quotetagfixservice ;) ]
Je neemt verantwoordelijkheid als je persoonlijk opstapt. Niet door het kabinet te laten vallen, vervolgens na nieuwe verkiezingen lekker langzaam te gaan formeren en vervolgens weer op dezelfde vrolijke weg door te gaan.Napo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:59:
[...]
Niet helemaal, politieke verantwoordelijkheid genomen voor het toeslagenschandaal door af te treden, de kiezer kiest dan weer vrijwel hetzelfde. De problemen zijn overigens zeker niet opgelost maar dat doet niet af aan het nemen van de "politieke verantwoordelijkheid".
Uiteindelijk kregen we daar wat de kiezers wilde, nog een periode VVD en dezelfde coalitiepartijen (met wat andere zetelverhoudingen). Het is nog maar te zien of in de komende verkiezing het aantal zetels voor de VVD significant zal afwijken.
Het vertrouwen in de premier was bovengemiddeld (t.o.v. de landelijke politiek en het kabinet). Dus dit is een beetje apart om te zeggen.segil schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:01:
[...]
Mwah, denk ik niet, als je ziet hoe laag het vertrouwen in Rutte is.
Hoera, Rutte eindelijk weg.
Oh oh, wie gaat m vervangen bij de VVD, want de man was wel een charismatische stemmentrekker, en die hebben ze verder niet in die partij.
Zou zomaar BBB als grootste ten gevolge kunnen hebben, dit......
Moet er niet aan denken
Oh oh, wie gaat m vervangen bij de VVD, want de man was wel een charismatische stemmentrekker, en die hebben ze verder niet in die partij.
Moet er niet aan denken
Wat een puinhoop. Ik ben wel erg blij dat Rutte de stekker er eindelijk uit trekt - met de nadruk op EIN-DE-LIJK. De fouten die in de periode dat hij premier was zijn natuurlijk niet allemaal aan hem toe te kennen maar ook aan de keuzes van andere politici en regelmatige onkunde op ministeries.
Ben alleen bang dat de BBB de grootste gaat worden nu. Achja.
Ben alleen bang dat de BBB de grootste gaat worden nu. Achja.
Ligt Hermans niet voor de hand? Dijkhof heeft volgens mij de politiek verlaten.LZ86 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:04:
Oh oh, wie gaat m vervangen bij de VVD
Hoe dan ook, Rutte krijgt een functie elders
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Wij Nederlanders willen gewoon bier & BBQ volgens Caroline , dus als ze dat kan behouden zitten we snor.LZ86 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:04:
Hoera, Rutte eindelijk weg.
Moet er niet aan denken
Hermans is nou niet bepaald het paradepaardje van de VVD. Ik denk dat er een tijd is geweest dat ze haar wel als nieuwe lijsttrekker zagen, nu niet meer. Ik zet in op Yesilgoz.anandus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:06:
[...]
Ligt Hermans niet voor de hand? Dijkhof heeft volgens mij de politiek verlaten.
Hoe dan ook, Rutte krijgt een functie eldersexcuses als iemand dit al heeft geschreven
ik kon het niet laten
Absoluut geen Rutte fan maar naar mijn mening was zijn positie onhoudbaar geworden doordat de discussie telkens maar weer gaat over zijn positie. Ook nu weer bij het debat van vanmiddag waar het moet gaan over Rutte zijn positie in plaats van hoe het land te regeren in de komende maanden. Daarnaast alle partijen die vooraf al een samenwerking met Rutte als premier uitsluiten mocht hij herkozen worden, hoe democratisch.
Er liggen zoveel complexe problemen op tafel en in plaats van wat politieke partijen doen waarvoor ze zijn gekozen zijn ze bezig met imago (marketing), en alle grote complexe problemen reduceren tot een kinderlijk simplistisch uit te leggen oorzaak: het is Rutte zijn schuld. In plaats van meewerken aan een oplossing.
En nu Rutte eindelijk is opgestapt wint straks de partij die zich bezig houdt met één onderwerp door kiezers die zich ook met één onderwerp bezig houden (zichzelf) en het hards schreeuwen.
Ben ik cynisch als ik zeg dat dit het einde van ons klassieke democratisch systeem is? Ook hier is het Trump tijdperk aangebroken.
Er liggen zoveel complexe problemen op tafel en in plaats van wat politieke partijen doen waarvoor ze zijn gekozen zijn ze bezig met imago (marketing), en alle grote complexe problemen reduceren tot een kinderlijk simplistisch uit te leggen oorzaak: het is Rutte zijn schuld. In plaats van meewerken aan een oplossing.
En nu Rutte eindelijk is opgestapt wint straks de partij die zich bezig houdt met één onderwerp door kiezers die zich ook met één onderwerp bezig houden (zichzelf) en het hards schreeuwen.
Ben ik cynisch als ik zeg dat dit het einde van ons klassieke democratisch systeem is? Ook hier is het Trump tijdperk aangebroken.
Ja, precies. Kijk hier bijvoorbeeld de reactie van Wilders. Veel netter, wel kritisch op de inhoud maar nu niet meer hard op de man spelen.TheBrut3 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Ze moet natuurlijk wel bij haar TikTok achterban kunnen scoren. Eerst even monteren dat ze dat zegt, vervolgens een clipje dat Rutte aangeeft dat hij stopt en bingo. Zoals we ook van Baudet weten scoren populisten nou eenmaal makkelijk bij hun achterban met dit soort acties.
Tja, verhalen...spijkerhoofd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:42:
[...]
Mijn tante had een analyse gemaakt, toen zij begon in de jaren 80 besteedde dik 90% van de tijd aan de zorg voor patienten, toen ze 5 jaar geleden met pensioen ging was het hooguit 40 % van de tijd, de rest was administratieve rompslomp, werkgroepjes om de zorg beter te maken omdat een idiote manager dat vond,het aantal managers is in de laatste jaren enorm gegroeid enz. dit soort verhalen hoor ik keer op keer, dus zeg niet dat de bureaucratie niet fors is toegenomen en praat eens met de mensen ipv vanuit de ivoren toren te roeptoeren.
Mijn vriendin werkt in de zorg en herkent dit niet. Ja; er zijn natuurlijk wel collega's die met 1 vinger typen die er daardoor wat langer over doen, bij wijze van spreken. Ja, de bureaucratie zal ongetwijfeld toegenomen zijn. Maar naar 60% is gigantisch overdreven en daar zit zéér waarschijnlijk een versterkend effect in omdat als 'meer' voelt en men dat persoonlijk vervelend vind.
Er is ook een categorie medewerkers (en dan zal ik maar eventjes heel kort door de bocht gaan: de oudere medewerker die boos was dat HBO'ers meer kunnen verdienen dan hunzelf met ervaring, dus is er een cursus ingevoerd die zij hebben gevolgd, zodat zij nu in hetzelfde functieprofiel mag hangen als de HBO'er, maar eigenlijk niet de overkoepelende visie heeft die bij een HBO-verpleegkundige hoort) die zich niet kan verzetten om het nut tot werkgroepen in te zien die hij/zij nu wel moet bijwonen in het desbetreffende functieprofiel
Dat betekent niet dat een werkoverlegje in zo'n groep niet zou kunnen leiden tot betere en/of efficiëntere zorg. Juist deze professionals zien veel beter op de werkvloer wat beter kan, dan de 'ivoren toren' die vooral heeft gehoord dat het allemaal aan 'bureaucratie' ligt.
Uiteindelijk willen we allemaal gewoon hetzelfde.
Hier vooral de reden dat ik reageer, want precies de onderbelasting bij de GGZ is imho de reden dat de zorg zo overloopt. Nu snap ik het verhaal over autisme wel, maar het gebrek aan fatsoenlijke psychische zorg in Nederland zorgt uiteindelijk voor een hele hoop 'wanhoopspogingen' van patiënten die telkens weer terugkomen op de spoedafdelingen. Dat gaat soms heel ver, maar uiteindelijk worden ze na 1-2 dagen weer ontslagen, waarna ze geen hulp krijgen en dus een week later weer terugkomen. Ik vind dat echt gigantisch triest.Nog een mooi voorbeeld is de GGZ, ipv dat mensen met bijvoorbeeld autisme goede langdurige zorg krijgen gaan we autisme behandelen alsof het een gebroken been is en hangen we een aantal behandelingen aan vast en na die behandelingen moet een patient een half jaar wachten, echter het autisme is niet over en de patient heeft er nu nog steeds last van heeft nog steeds hulp nodig, valt daardoor keer op keer uit, werkgevers kunnen er weinig mee, maar wel klagen dat iemand met een wajong niet werkt.
Want dat is uiteindelijk het verhaal wat ik hoor (al zal dit per afdeling verschillen): 1/3e van de tijd gaat verloren aan mensen die door psychische problemen telkens terugkeren. Als daar fatsoenlijke hulp voor was geweest, zou de zorg meer tijd over hebben voor meer 'gebruikelijke' patiënten.
Verder; er is nou eenmaal vergrijzing. We kunnen ook meer, en we willen ook meer. Zorg gaat exponentieel duurder worden. Daar moet gewoon een medisch-etische discussie over komen, ondanks dat het een impopulair onderwerp is.
[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 10-07-2023 11:26 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Huh? Volgens mij had nog geen enkele partij een harde streep door Rutte gehaald. Omgekeerd is overigens wel meermaals voorgekomen (PVV, FvD), daar ben ik het niet mee oneens maar kun je ook ondemocratisch noemen. Ik denk dat het goed is om als partij kleur te bekennen, dan weten mensen waar ze op stemmen. Dat is w.m.b. democratie.talkatoo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:09:
Absoluut geen Rutte fan maar naar mijn mening was zijn positie onhoudbaar geworden doordat de discussie telkens maar weer gaat over zijn positie. Ook nu weer bij het debat van vanmiddag waar het moet gaan over Rutte zijn positie in plaats van hoe het land te regeren in de komende maanden. Daarnaast alle partijen die vooraf al een samenwerking met Rutte als premier uitsluiten mocht hij herkozen worden, hoe democratisch.
...
Hermans was de kroonprinses, maar heeft het niet waar gemaakt. Ik hoop Yesilgoz, lijkt me een uitstekende keus.
Haha - ik vind haar erg charismatisch maar ben het inhoudelijk enorm met haar oneens. Ik denk dus een uitstekende keuze voor de VVD maar gaan keuze waar ik blij mee ben.FirePuma142 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Hermans was de kroonprinses, maar heeft het niet waar gemaakt. Ik hoop Yesilgoz, lijkt me een uitstekende keus.
Uit mijn hoofd: SP, BBB en PvdA hebben aangegeven iig niet met Rutte (als premier) in een coalitie te willen.Thomas schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:11:
[...]
Huh? Volgens mij had nog geen enkele partij een harde streep door Rutte gehaald. Omgekeerd is overigens wel meermaals voorgekomen (PVV, FvD), daar ben ik het niet mee oneens maar kun je ook ondemocratisch noemen. Ik denk dat het goed is om als partij kleur te bekennen, dan weten mensen waar ze op stemmen. Dat is w.m.b. democratie.
Caroline van der Plas wilde niet in een kabinet samen met Rutte. Ze heeft geen partijen uitgesloten maar alleen Rutte dus.Thomas schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:11:
[...]
Huh? Volgens mij had nog geen enkele partij een harde streep door Rutte gehaald. Omgekeerd is overigens wel meermaals voorgekomen (PVV, FvD), daar ben ik het niet mee oneens maar kun je ook ondemocratisch noemen. Ik denk dat het goed is om als partij kleur te bekennen, dan weten mensen waar ze op stemmen. Dat is w.m.b. democratie.
"When you grow up your heart dies"
Duidelijk, @Sissors de PvdA had de deur nog wel op een kiertje staan!sjaool schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:14:
[...]
Caroline van der Plas wilde niet in een kabinet samen met Rutte. Ze heeft geen partijen uitgesloten maar alleen Rutte dus.
Ja, dat kan natuurlijk. Ik ben het inhoudelijk meestal met haar eens, ook niet altijd. Ik heb wel op haar gestemd met de afgelopen verkiezingen.Thomas schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:13:
[...]
Haha - ik vind haar erg charismatisch maar ben het inhoudelijk enorm met haar oneens. Ik denk dus een uitstekende keuze voor de VVD maar gaan keuze waar ik blij mee ben.
Overigens, wat een verademing. Het oneens zijn zonder jij-bakken in dit topic
GL ook.Sissors schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:14:
[...]
Uit mijn hoofd: SP, BBB en PvdA hebben aangegeven iig niet met Rutte (als premier) in een coalitie te willen.
Zonder links of BBB was het natuurlijk ook onmogelijk om een kabinet te vormen.
twijfelachtig: PvdA had samen met GL een motie klaar staan dat Rutte per direct moest vertrekken als premier. Dan maak je een hernieuwde samenwerking bij een volgende verkiezing eigenlijk onmogelijk.Thomas schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:14:
[...]
Duidelijk, @Sissors de PvdA had de deur nog wel op een kiertje staan!
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Kan de politiek nog iets van lerenFirePuma142 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:15:
[...]
Ja, dat kan natuurlijk. Ik ben het inhoudelijk meestal met haar eens, ook niet altijd. Ik heb wel op haar gestemd met de afgelopen verkiezingen.
Overigens, wat een verademing. Het oneens zijn zonder jij-bakken in dit topic
Zie NOS:Richh schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:16:
[...]
GL ook.
Zonder links of BBB was het natuurlijk ook onmogelijk om een kabinet te vormen.
GroenLinks en PvdA, twee partijen die in een coalitie over links passen, verwezen vandaag vooral naar afgelopen donderdag. Op de herhaalde vraag "sluit u hem uit?" aan PvdA-leider Lilianne Ploumen, antwoordde die: "We hebben de motie van wantrouwen gesteund". Geen ondubbelzinnig uitsluiten dus, wat er in Den Haag op duidt dat er enige ruimte is.
Jesse Klaver laat ook ruimte. Hij ziet nu geen heil in een kabinet-Rutte. "Een nieuwe bestuurscultuur met Rutte als premier, dat zien we niet voor ons." Maar ook: "We gaan nu een proces in om te kijken wat er allemaal kan." Op als-dan-vragen wilde de GroenLinks-leider verder niet ingaan. Een klein kiertje dus.
Nu bij NPO Politiek interviews van Albert Bos met fractieleider oppositie.
Waarschijnlijk geen motie van wantrouwen meer gezien aankondiging vertrek Rutte.
Waarschijnlijk geen motie van wantrouwen meer gezien aankondiging vertrek Rutte.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Precies dan scheiden de wegen!polthemol schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:17:
[...]
twijfelachtig: PvdA had samen met GL een motie klaar staan dat Rutte per direct moest vertrekken als premier. Dan maak je een hernieuwde samenwerking bij een volgende verkiezing eigenlijk onmogelijk.
Volgens mij gaf ze aan het geen probleem zou vinden om met hem in een kabinet te komen maar niet met hem als premier.. (paar dagen geleden in een interview, geen idee of ze daar nu anders over denkt).sjaool schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:14:
[...]
Caroline van der Plas wilde niet in een kabinet samen met Rutte. Ze heeft geen partijen uitgesloten maar alleen Rutte dus.
Maar we hadden ook dit: https://www.nrc.nl/nieuws...e-in-een-kabinet-a4169322Thomas schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:17:
[...]
Kan de politiek nog iets van leren.
[...]
Zie NOS:
GroenLinks en PvdA, twee partijen die in een coalitie over links passen, verwezen vandaag vooral naar afgelopen donderdag. Op de herhaalde vraag "sluit u hem uit?" aan PvdA-leider Lilianne Ploumen, antwoordde die: "We hebben de motie van wantrouwen gesteund". Geen ondubbelzinnig uitsluiten dus, wat er in Den Haag op duidt dat er enige ruimte is.
Jesse Klaver laat ook ruimte. Hij ziet nu geen heil in een kabinet-Rutte. "Een nieuwe bestuurscultuur met Rutte als premier, dat zien we niet voor ons." Maar ook: "We gaan nu een proces in om te kijken wat er allemaal kan." Op als-dan-vragen wilde de GroenLinks-leider verder niet ingaan. Een klein kiertje dus.
Overigens sloot CU ook samenwerking uit, en we weten hoe dat geeindigd is. En sowieso natuurlijk maakt het voor nu heel weinig uit. Voor mij persoonlijk dan weer wel, ik sloot Rutte wel uit, dus een optie erbij gekomen
Pure ellende hoor loop al meer dan twee jaar van loket naar loket met mijn zoon van 23Richh schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:10:
[...]
Hier vooral de reden dat ik reageer, want precies de onderbelasting bij de GGZ is imho de reden dat de zorg zo overloopt. Nu snap ik het verhaal over autisme wel, maar het gebrek aan fatsoenlijke psychische zorg in Nederland zorgt uiteindelijk voor een hele hoop 'wanhoopspogingen' van patiënten die telkens weer terugkomen op de spoedafdelingen. Dat gaat soms heel ver, maar uiteindelijk worden ze na 1-2 dagen weer ontslagen, waarna ze geen hulp krijgen en dus een week later weer terugkomen. Ik vind dat echt gigantisch triest.
Ja, dat regeren van een nieuwe partij die net uit de grond is gestampt maakt echt alles veel makkelijkerstylezzz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:56:
[...]
Eensch. Rutte zal gokken op een coalitie van vvd en bbb.... meteen ook stukken makkelijker om iets door de 1ste kamer te loodsen.

We zijn geen ezels, we gaan ons gewoon voor de zoveelste keer aan dezelfde steen stoten.
[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 10-07-2023 11:24 ]
Oppositie zit dus ook lekker te draaikonten. Ik herinner me de CU ook nog wel, wat een ongelofelijke keuze was het om toen toch nog met Rutte in zee te gaan. Al ben ik (als niet-christen) wel groot fan van Schouten!Sissors schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:22:
[...]
Maar we hadden ook dit: https://www.nrc.nl/nieuws...e-in-een-kabinet-a4169322
Overigens sloot CU ook samenwerking uit, en we weten hoe dat geeindigd is. En sowieso natuurlijk maakt het voor nu heel weinig uit. Voor mij persoonlijk dan weer wel, ik sloot Rutte wel uit, dus een optie erbij gekomen.
Wat ik me dan afvraag is dat, gezien het plotselinge vertrek en de timing, Rutte blijkbaar een vermoeden had dat de motie weleens zou kunnen slagen. Had dan wel willen zien welke partijen er allemaal voor hadden gestemd ..Real schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:19:
Beter zo dat er middels polderen nog een compromis uit kan komen, dan dat er nog voordat er gestemd is de hakken in het zand worden gezet. Laat eerste de kiezer maar bepalen welke opdrachten Den Haag in grote lijnen uit mag gaan voeren. Dan kunnen ze kijken wat ze met wie in concrete plannen uit kunnen werken.Thomas schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:17:
[...]
Kan de politiek nog iets van leren.
[...]
Zie NOS:
Van een VVD onder Mark Rutte weet je sowieso dat hij geen tweede viool gaat spelen, dus in dat perspectief kan ik de uitspraak begrijpen. De VVD dient nu eerst met z'n eigen concrete plannen te komen.
Dit was te verwachten.
Ik zie Rutte over een jaar Stoltenberg opvolgen. Die is net (met gezonde tegenzin) herkozen en zal na een nieuwe periode van een jaar het stokje willen overdragen.
Ik zie Rutte over een jaar Stoltenberg opvolgen. Die is net (met gezonde tegenzin) herkozen en zal na een nieuwe periode van een jaar het stokje willen overdragen.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Ik denk dat hij zelf nattigheid heeft gevoeld en gewoon het initiatief heeft genomen, mogelijk heeft z'n partij het hem ingefluisterd dat dit strategisch de beste keuze is. De waarheid zullen we mogelijk nooit achter komen, actieve herinneringen enzo.anandus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:26:
[...]
Wat ik me dan afvraag is dat, gezien het plotselinge vertrek en de timing, Rutte blijkbaar een vermoeden had dat de motie weleens zou kunnen slagen. Had dan wel willen zien welke partijen er allemaal voor hadden gestemd ..
Precies dit mag wat mij betreft een belangrijk thema worden tijdens de volgende verkiezingen. Ik ben zelf gezond, en mijn omgeving ook, maar ik heb ook wel eens in de knel gezeten en behoefte gehad aan wat meer dan een POH-GGZ kan bieden. Ga er maar aan staan, dat is belachelijk lastig om klaar te spelen. Maar nee, we hebben het over fucking nareizigers waar gewoon (Europese én landelijke) grondwetten voor zijn.bie100 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:22:
[...]
Pure ellende hoor loop al meer dan twee jaar van loket naar loket met mijn zoon van 23
Tja de een zegt het een de ander het ander. Ik ben zelf niet bekend met de zorg dus geen idee.Richh schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:10:
[...]
Tja, verhalen...
Mijn vriendin werkt in de zorg en herkent dit niet. Ja; er zijn natuurlijk wel collega's die met 1 vinger typen die er daardoor wat langer over doen, bij wijze van spreken. Ja, de bureaucratie zal ongetwijfeld toegenomen zijn. Maar naar 60% is gigantisch overdreven en daar zit zéér waarschijnlijk een versterkend effect in omdat als 'meer' voelt en men dat persoonlijk vervelend vind.
Tja wie wilt er nu niet betaald worden als een HBOer, en daar ligt een deel van het probleem van dit land, lager geschoolden worden decennia lang slechter betaald dan iemand op HBO of WO, dus studeert iedereen maar door zodat het individu ook als een HBOer betaald krijgt. Dat krijg je als je onderscheid maakt in het salarishuis tussen een HBOer of WOer. Ik werk zelf als software engineer en heb een bloedhekel aan overleggen, gelukkig heb ik er maar weinig...Er is ook een categorie medewerkers (en dan zal ik maar eventjes kort door de bocht gaan: de oudere medewerker die wél evenveel betaald wil krijgen als de HBO'er, en na een cursus nu in hetzelfde functieprofiel mag hangen, maar eigenlijk niet de overkoepelende visie heeft die bij een HBO verpleegkundige hoort) die zich niet kan verzetten om het nut tot werkgroepen in te zien die hij/zij nu wel moet bijwonen in het desbetreffende functieprofiel
Dat betekent niet dat een werkoverlegje in zo'n groep niet zou kunnen leiden tot betere en/of efficiëntere zorg. Juist deze professionals zien veel beter op de werkvloer wat beter kan, dan de 'ivoren toren' die vooral heeft gehoord dat het allemaal aan 'bureaucratie' ligt.
Uiteindelijk willen we allemaal gewoon hetzelfde.
Dat is zeker waar en daar zouden we meer in moeten investeren en daar komt ook de grote vraag naar coaches vandaan, vroeger ging je voor geestelijke hulp naar de pastoor of dominee en nu ga je naar een coach of psycholoog. Plus bedenk dat de samenleving een stuk complexer is geworden de afgelopen paar jaar.Hier vooral de reden dat ik reageer, want precies de onderbelasting bij de GGZ is imho de reden dat de zorg zo overloopt. Nu snap ik het verhaal over autisme wel, maar het gebrek aan fatsoenlijke psychische zorg in Nederland zorgt uiteindelijk voor een hele hoop 'wanhoopspogingen' van patiënten die telkens weer terugkomen op de spoedafdelingen. Dat gaat soms heel ver, maar uiteindelijk worden ze na 1-2 dagen weer ontslagen, waarna ze geen hulp krijgen en dus een week later weer terugkomen. Ik vind dat echt gigantisch triest.
Want dat is uiteindelijk het verhaal wat ik hoor (al zal dit per afdeling verschillen): 1/3e van de tijd gaat verloren aan mensen die door psychische problemen telkens terugkeren. Als daar fatsoenlijke hulp voor was geweest, zou de zorg meer tijd over hebben voor meer 'gebruikelijke' patiënten.
Helemaal gelijk in ja, levens worden soms te lang gerekt zonder dat de patient er voordeel aan heeft, plus de sluiting van bejaardentehuizen heeft forse negatieve effecten, oa in signalering van problemen, dus de klachten van een oudere patient zijn al forser als ze binnenkomen in het ziekenhuis,Verder; er is nou eenmaal vergrijzing. We kunnen ook meer, en we willen ook meer. Zorg gaat exponentieel duurder worden. Daar moet gewoon een medisch-etische discussie over komen, ondanks dat het een impopulair onderwerp is.
'Familiehereniging' was slechts een stok om de boel onderuit te halen. Rutte wist vanaf het begin al dat dát de self-destruct button zou zijn om het kabinet te doen klappen. Hij heeft die knop bewust in gedrukt. En bewust het moment afgewacht tot de stukken op de juiste plek op het bord stonden.arj1o1 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:47:
Familiehereniging voor politieke vluchtingen beperken lag nooit op tafel. Alleen voor mensen die vluchten voor een oorlog.
Of en hoe gezinshereniging bij eenieder van belang is, is geheel van ondergeschikt belang. Het kabinet laten klappen was een vooropgezet en zorgvuldig gepland doel.
Nu gaan discussiëren of CU gezinshereniging niet minder zwaar had moeten wegen, en of hun definitie van gezin eigenlijk wel van deze tijd is, is een terzijde bagatel. Daarover kunnen we discussiëren als we nog in het spel zaten. Maar Rutte speelde een zero-sum-game. Altijd.
Coert Fossen van de Groninger Bodembeweging legde een paar dagen geleden de vinger al op de zere plek: "Het kabinet valt nu over een hele andere kwestie dan Groningen. Terwijl wij verwacht hadden dat men zou vallen juist over Groningen. Wij hadden dit niet zien aankomen. We kunnen het ook niet verklaren. Is de val van het kabinet vanuit politiek opportunisme geïnitieerd?"
Dijkhof was te licht bevonden door ABDUP en moest wieberen. Ondanks dat Dijkhof Wiegels tovenaarsleerling was.anandus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:06:
Ligt Hermans niet voor de hand? Dijkhof heeft volgens mij de politiek verlaten.
Of liever gezegd, dankzij.. Wiegel behoorde tot de kliek van Oude Liberalen die de afgelopen jaren - al dan niet onder lichte dwang - naar de uitgang zijn geleid. Vraag maar aan Boekestijn hoe hij bij Volt terecht is gekomen.
Ik wil zelf nog wel een aardige fles wijn op Yeşilgöz-Zegerius zetten. Hermans heeft op zich goede papieren, maar er zit mogelijk nog een skeletje in de kast.
Stoltenberg was laatst op bezoek. En dat was niet om bloemetjes te brengen voor de Patriots.Hoe dan ook, Rutte krijgt een functie eldersexcuses als iemand dit al heeft geschreven
ik kon het niet laten
Het CDA voorop. Die hebben nu niets meer te verliezen. De list van Van der Tak (LTO, zie landbouw-topic) om CDA te herpositioneren is faliekant mislukt. Hoekstra is weg. Het gordijn waarachter ze probeerden te verhullen dat ze Omtzigt al jaren weg probeerden te pesten, is door Rutte zelf weggetrokken. Bestuurlijk netwerk was onder Rutte I al overgeheveld naar VVD. Men heeft nog een povere poging ondernomen om netwerk terug te krijgen met de Business Club, maar daarmee hebben ze zichzelf letterlijk in de verkoop gezet. En de kiezers, tsja.anandus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:26:
Wat ik me dan afvraag is dat, gezien het plotselinge vertrek en de timing, Rutte blijkbaar een vermoeden had dat de motie weleens zou kunnen slagen. Had dan wel willen zien welke partijen er allemaal voor hadden gestemd ..
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Laten we hopen dat met Rutte weg deze walgelijke bestuurscultuur ook weggaat. Wat dat betreft doet Caroline het tot nu toe veel beter. Tenminste, tot nu toe. Voor de toekomst moet dat nog blijken. Ik kan me totaal niet vinden in het programma van het bbb, maar mogelijk hebben zij wel een goede cultuur.
Ik vond Rutte een lage landen Trump. Alleen was hij beter in staat stupide ideeën naar voren te brengen.... Qua accountability hielden ze elkaar in evenwicht.... Allebei een land laten stilstaan qua ontwikkeling, allebei de Corona gebruikt voor politiek gewin, allebei geïnitieerd om kinderen weg te halend bij hun ouders en ga zo maar door.
Ik vond Rutte een lage landen Trump. Alleen was hij beter in staat stupide ideeën naar voren te brengen.... Qua accountability hielden ze elkaar in evenwicht.... Allebei een land laten stilstaan qua ontwikkeling, allebei de Corona gebruikt voor politiek gewin, allebei geïnitieerd om kinderen weg te halend bij hun ouders en ga zo maar door.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Dan zal er nog wel mee bij moeten. Volgens de laatste peilingen heeft VVD-BBB 51 zetels. Met de PVV erbij zitten ze op 63 zetels. Dan moeten ze nog ergens 13 zetels vandaan harken.stylezzz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 22:56:
[...]
Eensch. Rutte zal gokken op een coalitie van vvd en bbb.... meteen ook stukken makkelijker om iets door de 1ste kamer te loodsen.
Een kabinet VVD-BBB-PVV-CDA-JA21 heeft wél een meerderheid met 77 zetels (moeten er niet teveel gaan afsplitsen
Dit is dan volgens de laatste peiling, dus (26 juni). Even kijken wat de peilingen ná de val zullen zeggen.
Als hij zo vertrekt was dat meer dan een vermoeden, dan is hem heel hard gemeld dat ie weggestemd ging worden, of is hem door de VVD zelf vertelt dat ie op moest stappen. Als hij het idee had om een volgende Rutte-kabinet op te ztten had ie dat zeker gedaan, dit is 100% zeker een gedwongen vertrek.anandus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:26:
[...]
[removed]
CDA krijgt ook een interne crisis. Geen Hoekstra, geen de Jonge en zonet bekend ook geen Heerema. Geen kopstukken voorlopig op de lijst straks.
Dit worden straks een buitengewoon interessante verkiezingen.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
En ondanks dat ik blij ben dat de regering Rutte weg is, denk ik wel dat dat een prima plaats voor hem zou zijn. Ik zat eerlijk gezegd ook al die kant op te denken en naar mijn idee zou dat een goede stap zijn.Rene schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:27:
Dit was te verwachten.
[removed]
Ja, het CDA is echt compleet weggevaagd de laatste tijd. Wow. In de laatste peiling staan ze op 8 zetels, maar dat het nog minder wordt (5 ofzo) zie ik echt als een serieuze mogelijkheid.Quad schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:32:
CDA krijgt ook een interne crisis. Geen Hoekstra, geen de Jonge en zonet bekend ook geen Heerema. Geen kopstukken voorlopig op de lijst straks.
Rutte heeft neem ik aan gewoon gesproken met Bikker en Paternotte en die zullen waarschijnlijk gezegd hebben dat ze niet kunnen uitsluiten dat een motie van wantrouwen wordt gesteund.anandus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:26:
[...]
Er is daarnaast ook een hoofdelijke stemming mogelijk en het zou zomaar kunnen dat de fracties het als een vrije kwestie zien waar elk Kamerlid zelf mag beslissen.
Maar ik verwacht nu geen meerderheid meer voor een motie van wantrouwen en ook geen bokkensprongen meer van Rutte en de VVD.
Wie wordt de VVD lijsttrekker? Dat is de vraag vooral. En komt er een partij van Omtzigt?
Over de doden niets dan goedsReal schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:37:
Debat hervat en uiteraard krijgen we nu allemaal complimenten richting Rutte, hoe geweldig hij was etc.
En gelijk weer op zijn mobiel/Nokia tijdens begin Wilders... crisis Mark.. beetje jammer!
[ Voor 13% gewijzigd door Falcon op 10-07-2023 11:40 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Ik vraag mij twee dingen af.anandus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:36:
[...]
Ja, het CDA is echt compleet weggevaagd de laatste tijd. Wow. In de laatste peiling staan ze op 8 zetels, maar dat het nog minder wordt (5 ofzo) zie ik echt als een serieuze mogelijkheid.
1. wat is de toekomst van D66? Na deelname aan het debacle wat ook wel Rutte 4 genoemd wordt.
2. Gaat Kaag verder, en moeten we blij zijn of het jammer vinden als ze wel/niet verdergaat?
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
Dat lijkt me lariekoek want:Zatervan schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:51:
En er boven
40 tot 60/70Uur is ook voor sommige beroepen nog normaal
bron: https://www.rijksoverheid...-werktijden-en-rusttijdenIn de Arbeidstijdenwet staat dat u niet iedere week maximaal 60 uren mag werken. Voor een langere periode geldt het volgende: Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. Bij cao of bedrijfsregeling mag hiervan worden afgeweken, maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
De vraag is niet enkel "wie wordt de VVD lijsttrekker?", maar ook "wie worden de lijsttrekkers van GL/PvdA, CDA en (mogelijk) D66?".Real schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:36:
Wie wordt de VVD lijsttrekker? Dat is de vraag vooral. En komt er een partij van Omtzigt?
Overigens geen idee wat de ambities van Omtzigt zijn en of hij genoeg tijd heeft gehad om een partij op te zetten.
The usual, zoals altijd. Na kabinetsdeelname vallen ze altijd ver terug en in de oppositie komen ze weer helemaal terug. Een mooie sinusgrafiek. Ik vermoed dat ze zich bij D66 ook echt helemaal geen zorgen maken.Marc H schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:39:
[...]
1. wat is de toekomst van D66? Na deelname aan het debacle wat ook wel Rutte 4 genoemd wordt.
Nóg geen zorgen, maar ze zullen Volt goed in de gaten houden de komende tijd.
Dat is een interessante vraag, ik kan me voorstellen dat ze na alle bedreigingen dit een mooi moment vind om op te stappen. Maar als dat haar niets doet zie ik geen grote reden voor haar om af te zien van haar lijsttrekkersrol.2. Gaat Kaag verder, en moeten we blij zijn of het jammer vinden als ze wel/niet verdergaat?
Arbeidstijdenwet geldt niet voor ZZP-ers of mensen die meer dan 3x minimum verdienen.Lordy79 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:40:
[...]
Dat lijkt me lariekoek want:
[...]
bron: https://www.rijksoverheid...-werktijden-en-rusttijden
En daarom zijn er nu zoveel ZZP'ers, die vervolgens slechts 1 organisatie als 'klant' hebben (met de luxe dat die ze kan dumpen zodra ze overbodig zijn).Lordy79 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:40:
[...]
Dat lijkt me lariekoek want:
[...]
bron: https://www.rijksoverheid...-werktijden-en-rusttijden
Kaag gaat niet verder ze wil weer internationaal, past ook beter denk ik. Ook heeft ze een wat vreemd beeld over kansen, ook zij gelooft dat iedereen op Harvard terecht kan komen als je maar wil.Marc H schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:39:
[...]
Ik vraag mij twee dingen af.
2. Gaat Kaag verder, en moeten we blij zijn of het jammer vinden als ze wel/niet verdergaat?
Overigens heeft ze prima werk verricht internationaal gezien maar is ze in Nederland gewoon niet op haar plek in deze rol.
Er gaat overigens weinig verandering plaats vinden, de hands on keren niet terug voorlopig. Ik vrees vooral een ellenlange formatie door alle versplintering en het leeglopen van ervaring.
Het lijkt of het Binnenhof collectief opgebrand is.
Na de volgende verkiezingen ziet het politieke landschap er compleet anders uit. CDA verder gedecimeerd, VVD zonder Rutte zal wellicht flink moeten inboeten en D66 heeft de beloftes ook niet waar kunnen maken en dat gaat die partij stemmen kosten.Quad schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:32:
Jij kan met minder service, jij hoeft op zondag niet naar de supermarkt maar anderen misschien wel? Als ik als bedrijf een 24 uur service wil aanbieden, mag dan dan aub?spijkerhoofd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 09:59:
[...]
We kunnen best met minder service, waarom moeten de supermarkten zondag open, waarom moet een pakje de volgende dag op de stoep liggen, consuminderen is een prima manier om massaal minder te werken plus meer inzetten op automatisering en robotisering is een prima manier om arbeid op te vangen. De 30 urige werkweek movement is ingezet en tegenhouden is niet meer mogelijk. Daarnaast onderzoek heeft uitgewezen dat 30 uur werken een goede invloed heeft op het aantal burnouts en mentale en fysieke gezondheid van de werknemers.
Verder helemaal met je eens dat 30 uur ipv 38 uur werken gezond is trouwens
TIL. Ik dacht inderdaad dat het iets anders betekende. Ik bedoelde meer zoiets als 'uit het boekje' of 'pur sang'.Dido schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:02:
[...]
offtopic:
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Of het aan de politiek ligt weet ik niet?. Maar als je ergens tussen komt kan je drie maanden wachten tot je er terecht komt,Waar je vervolgens te horen krijg we kunnen niet veel voor hem doen om dat die autistisch is met meerdere beperkingen ,En nu zijn we al meer dan twee jaar verderThomas schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:28:
[...]
Precies dit mag wat mij betreft een belangrijk thema worden tijdens de volgende verkiezingen. Ik ben zelf gezond, en mijn omgeving ook, maar ik heb ook wel eens in de knel gezeten en behoefte gehad aan wat meer dan een POH-GGZ kan bieden. Ga er maar aan staan, dat is belachelijk lastig om klaar te spelen. Maar nee, we hebben het over fucking nareizigers waar gewoon (Europese én landelijke) grondwetten voor zijn.

Maar goed we gaan door
Ik vind het D66 prima gepresteerd hebben, jammer dat ze het VVD hebben moeten dulden. Ben zelf geen D66-er, naar ondanks dat Kaag buiten haar comfortzone zat te werken heeft ze redelijk werk gedaan.XWB schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:44:
[...]
Na de volgende verkiezingen ziet het politieke landschap er compleet anders uit. CDA verder gedecimeerd, VVD zonder Rutte zal wellicht flink moeten inboeten en D66 heeft de beloftes ook niet waar kunnen maken en dat gaat die partij stemmen kosten.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Lekker man, heb gelijk gebak gekocht gekocht beter nieuws is er niet
Na 13 jaren waarin bijna niks werd opgelost en er alleen maar problemen bij kwamen was Rutte toch in staat om een belangrijk probleem op te lossen
heeft even geduurd maar het probleem Rutte is er niet meer
Als Rutte slim is koopt ie snel een enkeltje verwegistan voor de functie chef bezemkast en dan is het helemaal feest
Na 13 jaren waarin bijna niks werd opgelost en er alleen maar problemen bij kwamen was Rutte toch in staat om een belangrijk probleem op te lossen
heeft even geduurd maar het probleem Rutte is er niet meer
Als Rutte slim is koopt ie snel een enkeltje verwegistan voor de functie chef bezemkast en dan is het helemaal feest
Rest van het debat wordt denk ik combinatie van complimenten en bedankjes aan Rutte en zendtijd voor politieke partijen / campagnepraat
Je plempt wel een populistisch verhaal op het forum, als je eigenlijk niet weet waar je het over hebt moet je dat misschien niet doenspijkerhoofd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:29:
[...]
Tja de een zegt het een de ander het ander. Ik ben zelf niet bekend met de zorg dus geen idee.
Nouja, uiteindelijk vullen ze elkaar aan. Het vervelende in specifiek de zorg is dat er mensen in een HBO functieprofiel belanden die uiteindelijk niet de competenties hebben die bij HBO behoren, waarna er veel frustratie volgt. Het was inderdaad verstandiger geweest als men 2 verschillende functieprofielen had aangehouden, eventueel met wel hetzelfde salaris.Tja wie wilt er nu niet betaald worden als een HBOer, en daar ligt een deel van het probleem van dit land, lager geschoolden worden decennia lang slechter betaald dan iemand op HBO of WO, dus studeert iedereen maar door zodat het individu ook als een HBOer betaald krijgt. Dat krijg je als je onderscheid maakt in het salarishuis tussen een HBOer of WOer.
Tegelijkertijd is het natuurlijk een mes wat snijdt aan meerdere kanten, al helemaal in relatie tot het personeelstekort in de zorg. Maar dat is wellicht offtopic.
Euhm, wát? Coaches zijn (even gechargeerd) een totaal overbodige beroepsgroep die leven op geld van mensen die in principe al genoeg hebben.Dat is zeker waar en daar zouden we meer in moeten investeren en daar komt ook de grote vraag naar coaches vandaan
We hebben échte psychologen nodig, mensen die daadwerkelijk een behandeltraject aan kunnen met mensen die 'in de war' zijn, en mensen écht kunnen helpen. Niet iemand die een 2-daagse cursus heeft gevolgd en zich nu 'lifestyle guru' noemt à 150 euro per uur
Dat inderdaad, als je fors geld wil besparen en oa het woningmarktprobleem wilt oplossen, dan moet je bejaardentehuizen terug invoeren.Helemaal gelijk in ja, levens worden soms te lang gerekt zonder dat de patient er voordeel aan heeft, plus de sluiting van bejaardentehuizen heeft forse negatieve effecten, oa in signalering van problemen, dus de klachten van een oudere patient zijn al forser als ze binnenkomen in het ziekenhuis,
en mevrouw Kuiken.japie06 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:36:
[...]
Yesilgoz.
De komende verkiezingen wordt een tweestrijd tussen van der Plas en Yesilgoz wie de eerste vrouwelijke premier van Nederland wordt.
Deels wel, vanmiddag wordt pas verwacht dat ze inhoudelijker gaan debatteren over de komende weken en positie van Mark Rutte tijdens de demissionaire periode.Real schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:47:
Rest van het debat wordt denk ik combinatie van complimenten en bedankjes aan Rutte en zendtijd voor politieke partijen / campagnepraat
⏩ PVOutput☀️
Ik zou niet te vroeg juichen, daarvoor hadden we 8 jaar Balkenende, waar we dat patroon ook zagen: Alles voor zich uit schuiven en niets oplossen.Steenw schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:47:
Lekker man, heb gelijk gebak gekocht gekocht beter nieuws is er niet
Eigenlijk zitten we wat dat betreft al tegen 21 jaar stilstand aan te kijken.
En ik zie geen redenen om te verwachten dat het in de toekomst veel zal veranderen.
[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 10-07-2023 11:51 ]
Wel groot ding dit. Had dit niet verwacht, maar ik denk inderdaad dat het te heet werd onder zijn voeten.
Ik ben persoonlijk erg blij met zijn aftreden. Dit gaat de VVD sowieso veel pijn doen.
Wordt het de BBB, een links-progressieve partij of toch de VVD?
Worden interessante tijden welke kant Nederland op gaat.
Ik ben persoonlijk erg blij met zijn aftreden. Dit gaat de VVD sowieso veel pijn doen.
Wordt het de BBB, een links-progressieve partij of toch de VVD?
Worden interessante tijden welke kant Nederland op gaat.
Hatsjee!
Enorme botsing Ouwehand (PvdD) en Hermans (VVD), nadat Ouwehand op tafel legt dat migratie gebruikt is om een profiel op te bouwen voor de VVD.
Enorme botsing Ouwehand (PvdD) en Hermans (VVD), nadat Ouwehand op tafel legt dat migratie gebruikt is om een profiel op te bouwen voor de VVD.
Sophie Hermans, gelijk in de stress
Bergkamp gelijk weer richting de VVD voordeel te geven in haar voorzitterschap.

Bergkamp gelijk weer richting de VVD voordeel te geven in haar voorzitterschap.

Als ze bij GL/PvdA slim zijn kiezen ze niet Klaver of Kuiken als lijsttrekker. Als ze dat wel doen lijkt het enkel alsof de ene partij de andere heeft overgenomen. Naar mijn idee zijn beiden ook niet charismatisch genoeg om het ooit tot premier te kunnen schoppen.
Had Van der Plas niet ooit aangegeven geen premier te willen worden?
Maar 13 jaar je irriteren aan Rutte was voor mij wel genoeg bij balkenende had ik een ander gevoel als ik hem zag het gevoel weer een nieuwe aflevering van Harry Potter dan vond ik toch minder erganandus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:50:
[...]
Ik zou niet te vroeg juichen, daarvoor hadden we 8 jaar Balkenende, waar we dat patroon ook zagen: Alles voor zich uit schuiven en niets oplossen.
En ik zie geen redenen om te verwachten dat het in de toekomst veel zal veranderen.
Ik kan daar tot op zekere hoogte in meegaan, maar we hebben het hier wel over het mogelijk maken van controle, zowel vanuit de kamers als vanuit de rest. En het niveau waarom dit met Rutte ging was veel en veel verder dan het niet meer hebben van een brainstorm of bierviltjesberekening. Daarbij was het structureel. Ik durf te stellen dat een deel van het wantrouwen in de politiek daarop te herleiden is.FirePuma142 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:49:
[...]
Gek genoeg zie ik heel goed waarom interne discussies over beleidsstukken eigenlijk geen onderdeel van pers of Tweede Kamer-verantwoording behoren te zijn. Je ziet het nog met Omtzigt die over een bijzin, in een bijgevoegd stuk in concept over de hoe de kosten van de stikstofmaatregelen op te brengen Kamervragen stelt.
Als je wel eens aan zo'n soort stuk hebt meegewerkt dan weet je dat soms echt de meest stomme ideeën om de meest stomme redenen wel worden uitgezocht en beoordeeld op haalbaarheid. En dat is prima, want grondig. Maar om dan van halffabrikaten en brainstorms of simpelweg proefballonnetjes altijd parlementaire verantwoording te verwachten, nee, dat vind ik simpelweg geen goed idee.
[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 10-07-2023 11:56 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Allemaal juichen dat Rutte opstapt maar vervolgens de komende jaren weer janken als kabinet Agrifirm I de boel verpest. Het is zo voorspelbaar allemaalanandus schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:50:
[...]
Ik zou niet te vroeg juichen, daarvoor hadden we 8 jaar Balkenende, waar we dat patroon ook zagen: Alles voor zich uit schuiven en niets oplossen.

Tesla M3LR '21
lijkt mij wat overdreven geef het een kans je weet maar nooit en het kan nooit minder zijn dan Rutte 5 met nog meer leugens en narcistisch gedragLondon schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:54:
[...]
Allemaal juichen dat Rutte opstapt maar vervolgens de komende jaren weer janken als kabinet Agrifirm I de boel verpest. Het is zo voorspelbaar allemaal
[ Voor 11% gewijzigd door Steenw op 10-07-2023 11:57 ]
Ik heb geen medelijden met ZZP'ers die het zichzelf aandoen om > 60 uur per week te werken.eric.1 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:43:
[...]
Arbeidstijdenwet geldt niet voor ZZP-ers of mensen die meer dan 3x minimum verdienen.
En ik heb al helemáál geen medelijden met mensen die meer dan 3x minimum verdienen, al moeten die zich óók houden aan de arbeidstijdenwet.
edit: doorgehaald wat niet juist is.
[ Voor 6% gewijzigd door Lordy79 op 10-07-2023 12:00 ]
Hermans trekt dit echt niet langer
Oef Hermans solliciteert duidelijk niet naar het lijsttrekkerschap. Nog een paar van die scherpe vragen en ze gaat emotioneel ten onder.
⏩ PVOutput☀️
Vraag aan hermans, welke moeilijke beslissingen heeft het VVD genomen? Welke lunch we bestellen?
Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.
De afbraak van het democratisch bestel. We hebben gekregen waar we op gestemd hebben, minder overheid, meer grote bedrijven en minder bestaanszekerheid.London schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:54:
[...]
Allemaal juichen dat Rutte opstapt maar vervolgens de komende jaren weer janken als kabinet Agrifirm I de boel verpest. Het is zo voorspelbaar allemaal
Een 'politieke beweging' ontstaan uit een lobbyclub voor een grote industriële tak is echt geen verrassing.
Het klagen en niet meedoen is een goede traditie geworden. En vooral roepen dat alles de schuld van de politiek is. .
We zijn collectief vergeten wat een hoop werk het onderhouden van een goed functionerende democratie en samenleving is.
[ Voor 1% gewijzigd door CornermanNL op 10-07-2023 11:58 . Reden: aanpassing ivm typering ]
Neen, die zijn een uitzondering.Lordy79 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:55:
[...]
En ik heb al helemáál geen medelijden met mensen die meer dan 3x minimum verdienen, al moeten die zich óók houden aan de arbeidstijdenwet.
Wanneer geldt Arbeidstijdenwet
- Als u voor een werkgever werkt, geldt de Arbeidstijdenwet voor u. Dus ook als u stagiair, uitzendkracht of gedetacheerd bent.
- Verdient een werknemer 3 maal het minimumloon of meer? Dan geldt de Arbeidstijdenwet niet. Behalve als deze werknemers werken in nachtdiensten of risicovol werk doen.
[ Voor 9% gewijzigd door eric.1 op 10-07-2023 11:59 ]
dat heb ik nooit geweten!!! Bedankt!
Het is nep, want ze weet dat er geen nieuw probleem is.
Azarkan merkt terecht op dat er echte problemen zijn. En dat de VVD ervoor heeft gezorgd dat er een woningtekort ontstaan (hallo Stef Blok!). Maar nu geeft de VVD de schuld aan asielzoekers en wil gezinshereniging blokkeren, terwijl er nota bene helemaal geen acuut probleem is.

Fatsoen moet je doen.Steenw schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:53:
[...]
Maar 13 jaar je irriteren aan Rutte was voor mij wel genoeg bij balkenende had ik een ander gevoel als ik hem zag het gevoel weer een nieuwe aflevering van Harry Potter dan vond ik toch minder erg
Beetje voc mentaliteit! Toch?... toch?
Balkenende heeft tenminste nog wat leuke memes opgeleverd. Zeker icm zijn skateboard skills
Toont nog steeds aan waarom het bij Hermans is..Real schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:53:
Hatsjee!
Geschikt
Ongeschikt [X]
En ouwehand toont aan ook de vinger op de zere plek te kunnen leggen. Het geeft de VVD smoel om op de migratie tam tam te slaan. En de BBB juist niet.
nieuws: Minister: opsporingsdiensten moeten toegang kunnen hebben tot versleu...FirePuma142 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:12:
[...]
Getuige haar uitspraken van vandaag kan ik het daar niet mee eens zijn.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Sophie Hermans is toe aan vakantie denk ik.
Verwijderd
Ongelofelijk, staat er niet stabiel bij. Ook het gevoel dat ze bepaalde dingen persoonlijk opvat. Niet echt handig als je in de politiek zit.
Wel fijn dat ik vandaag vrij heb, interessant begin al zo.
https://www.telegraaf.nl/...ervan-komt-komt-het-ervanErikT738 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:53:
[...]
Had Van der Plas niet ooit aangegeven geen premier te willen worden?
Van der Plas sluit premierschap niet uit: ’Als het ervan komt, komt het ervan’
Laatst las ik op Nu.nl onder de reacties dat een aantal mensen het allemaal 'heel erg goed vonden' dat de VVD voet bij stuk hield in die onderhandelingen. Ik heb sterk de indruk dat de VVD dit vooral voor het eigen gewin deed om zo inderdaad haar achterban maar tevreden te houden. Maar dat blijft gissenReal schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:00:
[...]
Het is nep, want ze weet dat er geen nieuw probleem is.
Azarkan merkt terecht op dat er echte problemen zijn. En dat de VVD ervoor heeft gezorgd dat er een woningtekort ontstaan (hallo Stef Blok!). Maar nu geeft de VVD de schuld aan asielzoekers en wil gezinshereniging blokkeren, terwijl er nota bene helemaal geen acuut probleem is.
Dit topic is gesloten.