Allereerst, in de herhaling, ik vind het verontrustend dat de AIVD wordt geconsulteerd over het aanpakken van anti-democratische bewegingen. We hebben het over een geheime dienst die met wat simpel lobbywerk hun eigen toezichthouder (toen die te kritisch werd) heeft uitgeschakeld. Een grotere bedreiging voor een open, vrije samenleving kan ik me amper voorstellen.
Ik betwijfel eigenlijk of je van de journalistiek kunt verwachten dat ze deze zware rol kunnen vervullen. Zeker met de huidige versnippering. Wie kijkt er nog TV? Wie leest er nog een krant?defiant schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 00:43:
Ook de journalistiek gaat hierin absoluut niet vrijuit, men name omdat ze bovenstaand politiek spel niet willen of kunnen doorgronden en zich focussen op het politieke drama en theater.
In het verleden deden de partijen dit namelijk zelf. De partijen van de verzuiling waren uiterst goed in het mobiliseren en betrekken van hun leden. Tegenwoordig bestaan de "partij-afdelingen" uit een clubje hoogbejaarde dames en heren die van stal worden gehaald als er iets controversieels te beslissen is. Maar dat is niet altijd zo geweest.
Welke partij doet dit nog wel goed ... nou, grappig genoeg, de FvD. Onder Henk Otten zijn er overal in Nederland debat-avonden georganiseerd, waarop Baudet in discussie ging met geïnteresseerde leden. En je kunt dan lacherig doen over fenomenen als "Oikofobie" en Baudet's visies op soevereiniteit, het zijn onbetwistbaar ideologische discussies.
Met succes. Dat vervolgens op indrukwekkende wijze verknald is, daar niet van.
Zelf zit ik aan de uiterste linkerkant van het politieke spectrum, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat men niet zozeer bang is voor anti-democratische bewegingen, maar voor een teveel aan democratie. Voor kiezers die niet willen luisteren naar de grote partijen, die irrationele dingen willen.