Doelmatigheid zal vooraf denk ik een gevoelskwestie zijn. Acties moeten wat mij betreft gericht zijn op instanties waar verandering noodzakelijk wordt geacht, anders is het ook niet doelmatig.Lordy79 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 20:53:
[...]
Mijn laatste reactie hierover:
wie bepaalt wat doelmatig is?
wie zijn 'onschuldigen' waar het niet tegen gericht mag worden?
Maar ook dit is wat mij betreft niet zwart/wit. Ik weet van mezelf ook niet hoever ik zou willen gaan om te 'vechten' voor waar ik in geloof, en wat voor soort actie voor mezelf het meest doelmatig zou zijn. Ik hoop daar wel achter te komen.
Ik denk dat je de klimaatconcensus niet kan vergelijken met de nuances die spelen rondom kernenergie. Ik ben niet direct voorstander van kernenergie op de lange termijn, omdat het vooralsnog geen hernieuwbare energie is en we toekomstige generaties opzadelen met de troep. Misschien komen daar ooit nog wel oplossingen voor, maar dat voorzie ik niet op korte termijn.Verder is 'jouw moreel gevoel' er eentje van meer dan 15 miljoen morele gevoelens in Nederland. Waarom is die van jou zo belangrijk? Of van de wetenschappers die jij aanhangt?
Er zijn ook wetenschappers die vinden dat kernenergie een existentieel risico vormen voor de mensheid. Ben je een (even) fanatieke tegenstander van kernenergie?
Aan de andere kant ben ik wel zo realistisch om in te zien dat we de huidige capaciteit toch wel nodig hebben voor de energietransitie.
Religie is ook niet te vergelijken met wetenschappelijke concensus.[...]
Er zijn religieuze fanatici die vinden dat bepaalde tekeningen tegen hun morele gevoel ingaan en deze mensen voelen zich gesteund door anderen (waaronder vele mensen waar ze tegenop kijken) en ze zijn bereid de wet te overtreden en ook de consequenties te aanvaarden.
Ik zie weinig verschil tussen hen en jou qua denkwijze. Hoe urgenter het in jouw ogen wordt, hoe verder jij lijkt bereid te gaan om 'de wereld te redden'.
Ik vind dat zolang we nog steeds bezig zijn met het slopen van het klimaat, en we bedrijven daarvoor ook nog steeds subsidiëren (ondanks beloften om daarmee te stoppen), dat er absoluut geen sprake is van "checks & balances" maar eerder van misdaden tegen de mensheid.[...]
Ik vind vrij goed, behalve dan dat de rechter niets kan afdwingen als de overheid veroordeeld wordt tot het een of het ander, zoals ik al eerder stelde vandaag.
Enigszins relevant hierbij: https://www.bnnvara.nl/jo...e-mensen-in-de-steek-laat - in de huidige neoliberale werkelijkheid is de politiek er niet meer voor de burger, met grote gevolgen voor het vertrouwen in de politiek, maar ook onderling, en voor het functioneren van de democratie, rechtstaat en samenleving.
Maar goed, ik denk niet dat we hierin verder tot elkaar zullen komen. Even goede vrienden verder hoor
[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 02-07-2023 23:01 ]
Intentionally left blank