De landelijke Nederlandse politiek 2023 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 62 Laatste
Acties:
  • 263.426 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Alle bestuurspartijen/machtspartijen hebben New Public Management met open armen aangenomen en geïmplementeerd. PvdA & CDA voorop destijds. Rutte heeft het geperfectioneerd.

Gekmakend. Maar goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Mensen dat fragment van Kaag in College Tour gezien? Afgezien van het feit dat programma ook aan behoorlijke inflatie onderhevig is lijkt alsof ze de “ontevreden achterban welke de elite wantrouwt” bewust aan het voeden zijn? *knip* huilen nadat haar dochters die blijkbaar te elitair zijn voor normaal Nederlands een voorbeeld geven een vermoorde politicus om zijn ideeen, uiteraard Pim Fort…. O nee, Els Borst.. om daarna aanbeden te worden door Twan. Tja, ik walg van de bedreiging uit de wappie hoek maar wat is dit dan voor D66?

Naamverbasteringen zijn niet toegestaan op GoT, daarnaast verlangen we meer onderbouwing als je denk dat 't geforceerd is.

[ Voor 14% gewijzigd door defiant op 28-05-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat je de boodschap samenvat dat het misschien wel erg is, maar toch ook voornamelijk elitaire D66-propaganda.

Zeg eens, in welk opzicht ben je niet negatief over politici in het algemeen bezig? Zou D66 bv willen afzien van beveiliging om zo ook Wilders te ontdoen van beveiliging?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:10
Deruxian schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:01:
Mensen dat fragment van Kaag in College Tour gezien? Afgezien van het feit dat programma ook aan behoorlijke inflatie onderhevig is lijkt alsof ze de “ontevreden achterban welke de elite wantrouwt” bewust aan het voeden zijn? *knip* huilen nadat haar dochters die blijkbaar te elitair zijn voor normaal Nederlands een voorbeeld geven een vermoorde politicus om zijn ideeen, uiteraard Pim Fort…. O nee, Els Borst.. om daarna aanbeden te worden door Twan. Tja, ik walg van de bedreiging uit de wappie hoek maar wat is dit dan voor D66?
Kunnen we deze waardeoordelen en aannames gewoon achterwege laten en ons focussen op het probleem? Want dat is wel gewoon zorgelijk. Er zijn dus ook genoeg die ervoor kiezen om niet de politiek in te gaan (of eruit stappen) juist om deze redenen; dat is nogal problematisch in een democratie.

Geforceerd huilen? Dat weet ik niet. Kan best oprecht zijn. Elitaire kinderen omdat ze geen normaal Nederlands spreken? Die kinderen zijn ook niet in NL opgegroeid.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 28-05-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Deruxian schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:01:
Je geeft hier vooral mee aan dat je aan het ranten bent, want ze is in het buitenland getrouwd met een buitenlandse kerel en haar kinderen lijken (deels?) in het buitenland te zijn opgegroeid.

Daarnaast heeft Twan Huys van de week bij Op1 aangegeven dat de geïnterviewde bij College Tour niet per se alles vooraf weet + dat hij er niet altijd zit om gasten te aanbidden.

Je hebt het over de wappiehoek, maar maakt hier gebruik van dezelfde soort uitspraken. Ben je je daar bewust van?

[ Voor 3% gewijzigd door defiant op 28-05-2023 11:55 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Waarom is Kaag zo'n gelieft doelwit van populistisch rechts? Op Geenstijl lijken ze dagelijks wel iets over Kaag te posten. Ik snap de achterliggende kritiek wel, maar de overdaad en felheid van de aandacht snap ik zeker niet.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Stukfruit schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Je geeft hier vooral mee aan dat je aan het ranten bent, want ze is in het buitenland getrouwd met een buitenlandse kerel en haar kinderen lijken (deels?) in het buitenland te zijn opgegroeid.

Daarnaast heeft Twan Huys van de week bij Op1 aangegeven dat de geïnterviewde bij College Tour niet per se alles vooraf weet + dat hij er niet altijd zit om gasten te aanbidden.

Je hebt het over de wappiehoek, maar maakt hier gebruik van dezelfde soort uitspraken. Ben je je daar bewust van?
Ik geef alleen maar aan dat ik snap dat dit soort fragmenten koren op de molen is voor de wappies. Veel mensen stemmen niet op inhoud maar door beeldvorming. Diezelfde beeldvorming waar alle politici lustig gebruik van maken middels allerhande spindokters. Zoals een ongemakkelijke docu over Kaag, gewoon betaald door de NPO.

Nogmaals bedreigingen etcetera zijn verschrikkelijk, wat een beeldvorming ook met je doet.

Maar zo’n fragment.. tja

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:12
pingkiller schreef op zondag 28 mei 2023 @ 10:42:
Waarom is Kaag zo'n gelieft doelwit van populistisch rechts? Op Geenstijl lijken ze dagelijks wel iets over Kaag te posten. Ik snap de achterliggende kritiek wel, maar de overdaad en felheid van de aandacht snap ik zeker niet.
Waarschijnlijk omdat D66 al meer dan een decennium een populair doelwit is in die kringen. De term "D66 rechters" was daar altijd wel kenmerkend voor. Dat de partij aan de wieg stond van de afschaffing van het referendum, terwijl democratie altijd hun stokpaardje is geweest, helpt natuurlijk ook niet.

En dan is er nu dus Kaag, die in een coalitie zit met de in die kringen toch al niet beliefde VVD, die bovendien alle ministerposten heeft gekregen waar op het moment impopulaire keuzes gemaakt moeten worden omdat voorgaande kabinetten het wel best vonden om deze onderwerpen structureel te negeren.

Verder is ze persoonlijk gezien ook wel een elitair overkomende beroepspolitica met een carrière bij NGO's en multinationals, die poogt zaken te veranderen die de goegemeente eigenlijk wel best vindt. Alles koren op de molen voor Geenstijl natuurlijk, waar nuance niet bepaald tot de kernwaarden behoort.

Een stuk sarcasme heeft D66 overigens ook wel gewoon verdiend, gezien hun keuzes in het verleden die dus haaks op de eigen partijprincipes staan en hoe ze, als het er op aan komt, VVD-politiek gedogen of zelfs mogelijk maken.

Wat ook niet helpt, naar mijn idee, is dat het een partij is die niet op de 2 dimensionale als van het Nederlandse partijenstelsel past. Qua waarden profileren ze zich namelijk als progressief, maar door ondertussen maatschappelijk-economisch alsnog met de VVD te heulen, bevindt men zich aan de rechterkant van het spectrum. Doordat het spectrum eigenlijk al tien jaar lang plat is geslagen tot (economisch) links vs rechts, gaat daar ook een belangrijk aspect van hun positionering verloren. Nog afgezien van de progressievere elementen die wél naar voren komen, zoals de pro-diversiteitshouding van D66. Daar moet je bij boomerend Nederland en op Geenstijl al helemaal niet bij aankomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:00

HollovVpo1nt

I like gadgets

Ik ben niet (populistisch) rechts maar ik weet wel wat het is met Kaag waar ik op afknap: haar savior syndrome, onwetende belerendheid en haar belichaming van bijna alles wat mis is met politiek. Dat is een gigantische afstand van de maatschappij en het uitoefenen van een ministerspost waar ze geen kaas van gegeten heeft. Ze komt over als een vorst die haar rijkdom geërfd heeft, altijd een luxeleven heeft gehad en zich nu onder de normale burger probeert te begeven. Ze komt totaal onwetend en vol onbegrip over op problemen die spelen bij de gewone burger.

[ Voor 15% gewijzigd door HollovVpo1nt op 28-05-2023 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Zucht sommige mensen wonen ook altijd in hun bubbel. Bij Argos een zielige documentaire over de asielopvang. Komt een asielzoeker aan het woord die klaagt dat ze iedere dag bruine boterhammen en een pakje melk krijgen als ontbijt.

Dit soort journalistiek als antwoord op rechts werkt niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:10

Dennis1812

Amateur prutser

Zolang er nog iets op die boterhammen zit lijkt het mij een prima ontbijt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YangWenli
Kaag is een vrouw met macht en een mening die ze niet onder stoelen of banken steekt. Er zit veel frustratie bij sommige mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:27
YangWenli schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:14:
Zucht sommige mensen wonen ook altijd in hun bubbel. Bij Argos een zielige documentaire over de asielopvang. Komt een asielzoeker aan het woord die klaagt dat ze iedere dag bruine boterhammen en een pakje melk krijgen als ontbijt.

Gisteravond ook BNN/VARA met een heel zielig verhaal over native-Americans. Het is allemaal zo vanuit een kokervisie gebracht. Ik ben moegestreden wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:41
YangWenli schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:14:

Tsja dat roept gewoon weerstand op natuurlijk. Met bruin brood en melk als ontbijt moet je gewoon blij zijn, tenzij je lactose intolerant bent natuurlijk. Maar dan zal je vast water, koffie of thee kunnen krijgen.
Klagen over bruin brood is gewoon not done imo.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:13
Alles wat afleidt van belangrijker zaken zoals het feit dat grote bedrijven tijdens de huidige recordinflatie recordwinsten maken, en de invloed van bedrijfsleven op politiek, is welkom voor populistisch rechts. Over die zaken hoor je D66 en de rest vd gevestigde politieke orde ook niet, behalve mbt maatregelen om te voorkomen dat mensen met laag inkomen doodhongeren en doodvriezen. Wat dat betreft is populistisch rechts een welkome bliksemafleider voor de gevestigde politieke orde.

[ Voor 5% gewijzigd door BadRespawn op 28-05-2023 13:40 ]

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Deruxian schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Ik geef alleen maar aan dat ik snap dat dit soort fragmenten koren op de molen is voor de wappies. Veel mensen stemmen niet op inhoud maar door beeldvorming. Diezelfde beeldvorming waar alle politici lustig gebruik van maken middels allerhande spindokters. Zoals een ongemakkelijke docu over Kaag, gewoon betaald door de NPO.
Tja, als bestaande beeldvorming over haar al incorrect is doordat mensen uitgebreid foute dingen denken op basis van een gebrek aan kennis, is het dan de schuld van Kaag of haar team dat dit soort mensen tegen haar aan trappen en ze exact tegen dat iets proberen te doen?

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009

HollovVpo1nt

I like gadgets

YangWenli schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:19:
[...]

Kaag is een vrouw met macht en een mening die ze niet onder stoelen of banken steekt. Er zit veel frustratie bij sommige mannen.
En dit is ook een van de redenen dat Kaag en haar D66 harem de wind van voren krijgt, het reduceren van de kritiek tot "het is een vrouw met macht".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Om toch nog die discussie van Kaag erbij te pakken; dat is dus oa ook ontspoord door steeds op de persoon te spelen. Ik heb voldoende grotere verbanden neergelegd maar het is wel goed zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

*knip*, in AWM verwachten we wat meer onderbouwing waarom dat het geval zou zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 30-05-2023 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:52
Omdat Kaag een betere baan heeft dan de meeste populistisch rechtsstemmers! Sterke vrouwen vinden ze een verschrikking want ze horen of achter het aanrecht of een verzorgende baan. Jaloersheid is zowel bij links als populistisch rechts erg populair dit in combinatie met het grote slachtofferrol helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12:00

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De discussie over de A12-blokkades van Extinction Rebellion is afgesplitst naar een eigen topic: Extinction Rebellion en hun acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Voor een flink deel zal het inderdaad vrouwenhaat zijn inderdaad.

Wat denk ik ook zal meespelen is dat sommige mensen het niet accepteren dat ze soms een standpunt heeft wat niet strookt met hun eigen mening. Veel figuren vallen dan de persoon maar aan, want inhoudelijk discussie voeren is simpelweg te lastig voor velen. Kaag aanvallen kost minder moeite en staat in sommige kringen heel stoer.

[ Voor 6% gewijzigd door NMH op 30-05-2023 14:32 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
Misogynie is wel weer erg makkelijk. Er gaat wel meer haat rond.. Zou het ook niet gewoon een significant deel zijn gebaseerd op haar uitstraling en manier van doen en laten? Zo'n uitdrukkingsloze blik, nogal star in de antwoorden, een wat hautaine toon en dan is ze er ook niet vies van om haar rang/positie te gebruiken.

Dat maakt niemand geliefd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

eric.1 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:51:
Misogynie is wel weer erg makkelijk. Er gaat wel meer haat rond.. Zou het ook niet gewoon een significant deel zijn gebaseerd op haar uitstraling en manier van doen en laten? Zo'n uitdrukkingsloze blik, nogal star in de antwoorden, een wat hautaine toon en dan is ze er ook niet vies van om haar rang/positie te gebruiken.

Selectief dit. Wat je omschrijft kun je ook op héél veel (witte) mannen plakken maar ik heb daarbij nog niet zulke ongerichte haat gezien als bij Kaag.

Het afschuiven op uitstraling is daarom juist lekker makkelijk, want je zou maar eens moeten toegeven als man dat er gewoon veel vrouwenhaters zijn.

Als er iets is gebleken afgelopen jaren is het dat wel namelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
dawg schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:57:
[...]

Selectief dit. Wat je omschrijft kun je ook op héél veel (witte) mannen plakken maar ik heb daarbij nog niet zulke ongerichte haat gezien als bij Kaag.

Het afschuiven op uitstraling is daarom juist lekker makkelijk, want je zou maar eens moeten toegeven als man dat er gewoon veel vrouwenhaters zijn.

Als er iets is gebleken afgelopen jaren is het dat wel namelijk.
Wat een bingo-reactie dit.

Van de week nog belicht dat lokale politici er regelmatig mee kappen door doodsbedreigingen - dat waren ook gewoon witte mannen. Eigenlijk gewoon walgelijk dat dat 'witte' benoemd moet worden, maar goed. So be it.

We gaan toch niet ontkennen dat uitstraling impact heeft op hoe we iemand zien?

Ik ontken trouwens ook niet dat er (te veel) vrouwenhaters zijn... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:15
PLAE schreef op zondag 28 mei 2023 @ 12:37:
[...]

Gisteravond ook BNN/VARA met een heel zielig verhaal over native-Americans. Het is allemaal zo vanuit een kokervisie gebracht. Ik ben moegestreden wat dat betreft.
offtopic:
Even uit interesse: wat is op dit onderwerp dan de brede visie? Die native-Americans waren ook heus geen lieverdjes en verdienden een genocide en landonteigening? En jouw strijd was om dat genuanceerde standpunt nu eindelijk eens uit het verdomhoekje te halen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

eric.1 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:08:
[...]

Wat een bingo-reactie dit.

Van de week nog belicht dat lokale politici er regelmatig mee kappen door doodsbedreigingen - dat waren ook gewoon witte mannen. Eigenlijk gewoon walgelijk dat dat 'witte' benoemd moet worden, maar goed. So be it.

We gaan toch niet ontkennen dat uitstraling impact heeft op hoe we iemand zien?

Ik ontken trouwens ook niet dat er (te veel) vrouwenhaters zijn... |:(
Dat ontken ik helemaal niet. Naast alle bedreigingen (wat echt een plaag aan het worden is overigens) zijn vrouwen nu eenmaal vaker doelwit van dergelijk gedrag.

Zie MeToo bijvoorbeeld. Of de persoonlijke aanvallen gericht tegen vrouwen. Dat ze verkracht moeten worden en allerlei varianten daarop. Op uiterlijk. Op het vrouw-zijn. Dat kun je niet anders dan als misogynie classificeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
dawg schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:22:
[...]

Dat ontken ik helemaal niet. Naast alle bedreigingen (wat echt een plaag aan het worden is overigens) zijn vrouwen nu eenmaal vaker doelwit van dergelijk gedrag.

Zie MeToo bijvoorbeeld. Of de persoonlijke aanvallen gericht tegen vrouwen. Dat ze verkracht moeten worden en allerlei varianten daarop. Op uiterlijk. Op het vrouw-zijn. Dat kun je niet anders dan als misogynie classificeren.
Je plakt nu alleen een algemeen verhaal op een specifieke situatie. Had Mark Rutte Marieke geweest, of Geert Gertruut, dan was alles die kant op toch ook niet gelijk vrouwenhaat?

Jij noemt alles richting Kaag mysogenie. Dit kan je niet onderbouwen met een algemeen verhaal over MeToo of dat vrouwen vaker te maken krijgen met haat in welke vorm dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Kaag werd door oppermysogeensmurf Derksen een heks genoemd meen ik mij te herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 13-06 17:02

Lordy79

Vastberaden

Denk je dat? Voor een deel zal het kloppen maar mevrouw vd Plas is ook van het vrouwelijk geslacht en die wordt volgens mij op handen gedragen door een hoop mensen die een hekel hebben aan mevrouw Kaag.

[ Voor 3% gewijzigd door NMH op 30-05-2023 14:32 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:47
eric.1 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 14:51:

Ach, het is zo lekker makkelijk. We hebben de hele dag (terechte) kritiek op vele politici. Maar als het Kaag betreft wordt er gelijk bijgehaald dat het wel zal zijn omdat ze vrouw is.

Zo sla je de discussie lekker makkelijk dood.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
alexbl69 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Ach, het is zo lekker makkelijk. We hebben de hele dag (terechte) kritiek op vele politici. Maar als het Kaag betreft wordt er gelijk bijgehaald dat het wel zal zijn omdat ze vrouw is.

Zo sla je de discussie lekker makkelijk dood.
Dat ze kritiek krijgt is niet meer dan normaal want ze doet verre van alles goed als minister, maar het lijkt wel een heksenjacht op haar. Haar persoonlijkheid heeft weinig te maken hoe ze presteert, een arts kan een enorme lul zijn maar kan tegelijk een geweldige arts zijn. Het lijkt wel of Kaag extra in de schijnwerpers staat, ze word voor een min fin wel erg in de spotlight gezet ook al gaat een regeringsitem niet over haar of over haar departement en heeft er zelfs niks mee te maken. Het is erg makkelijk om haar, maar ook Rutte overal de schuld van te geven. Eigen falen en eigen misserre word bij populisten maar al te vaak geblamed aan anderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadRespawn
  • Laatst online: 03:13
mispost

[ Voor 99% gewijzigd door BadRespawn op 29-05-2023 18:43 ]

Trump II - Project 2025 tracker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 16:53:
[...]

Dat ze kritiek krijgt is niet meer dan normaal want ze doet verre van alles goed als minister, maar het lijkt wel een heksenjacht op haar.
En Rutte niet dan :? Rutte is Premier, Kaag is vicepremier. Hoge bomen vangen veel wind. Men is gewoon klaar met de kabinetten sinds de beerput tijdens Rutte 3 openging. Schandaal op schandaal, list en bedrog, informatie achterhouden of te laat aanleveren, beter beloven en gewoon doorgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenNietDoen op 29-05-2023 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
JeroenNietDoen schreef op maandag 29 mei 2023 @ 19:39:
[...]

En Rutte niet dan :? Rutte is Premier, Kaag is vicepremier. Hoge bomen vangen veel wind. Men is gewoon klaar met de kabinetten sinds de beerput tijdens Rutte 3 openging. Schandaal op schandaal, list en bedrog, informatie achterhouden of te laat aanleveren, beter beloven en gewoon doorgaan.
Rutte is premier Kaag is slecht Minister van Financien en daarvoor minister van Buitenlandse zaken, beide ministeries hebben onder haar weinig tot niks misdaan tijdens haar ambt zelfs als vice premier heeft ze enkel wat te zeggen bij absentie van Rutte. Enkel haar aanvallen op haar persoonlijkheid is zwak en dat keer op keer, populistisch rechts bezigt het woord karaktermoord keer op keer terwijl zij de gene die het uitvoeren. Hoge bomen vangen veel wind is een dooddoener, als men van Rutte af wilde hadden ze hem 2 jaar geleden moeten wegstemmen, maar daarintegen werd hij weer de grootste ondanks dat het toeslagenschandaal, Groningen en andere problemen toen gewoon al bestonden. Stop met klagen, klagen is voor zwakke mensen, sterke mensen gaan door met hun leven in tijden van een premier als Rutte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Drie hoogleraren staatsrecht (Bovend'Eert, Stillen en Voermans) hebben een brandbrief gestuurd naar de voorzitter van de Eerste Kamer over de Wet toekomst pensioenen:

https://wimvoermans.wordp...stel-toekomst-pensioenen/

Zoals al eerder was opgemerkt door Kox van de SP: de wet is met een te kleine meerderheid aangenomen door de Tweede Kamer en dus onterecht naar de Eerste Kamer gegaan.

Wat gaat de Eerste Kamer morgen doen?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

spijkerhoofd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:42:
[...]

Rutte is premier Kaag is slecht Minister van Financien en daarvoor minister van Buitenlandse zaken, beide ministeries hebben onder haar weinig tot niks misdaan tijdens haar ambt zelfs als vice premier heeft ze enkel wat te zeggen bij absentie van Rutte
'slechts' minfin? Dat is een zeer invloedrijke ministerspost. Iedereen moet langs Kaag om geld te krijgen en Kaag initieert bezuinigingen als dat nodig is.
Overigens doet ze het gewoon heel slecht:
https://www.bnr.nl/nieuws...t-machtspolitieke-redenen
Ze bestrijdt de inflatie met middelen die juist de inflatie bevorderen. Kaag stimuleert een economie die roodgloeiend is, de boel staat op springen. Nederland is de snelste groeier van de Europese Unie terwijl er overal tekorten zijn. Als je de vraag aanjaagt terwijl het aanbod er niet is, dan gaat de inflatie omhoog. En de Nederlandse inflatie gaat harder omhoog dan in andere EU-landen en dat wordt gevoed met dit budget.

[..]

...maakt grote, klassieke fouten door te denken dat armoede in een land opgelost kan worden door mensen geld te geven. 'Investeer in onderwijs, hervorm de arbeidsmarkt en stimuleer het wegwerken van taalachterstanden om mensen zelfredzaam te maken. Dan kan je de armoede pas echt aanpakken, dan lukt niet met een tijdelijke maatregel als geld geven
Spijkerhoofd:

als men van Rutte af wilde hadden ze hem 2 jaar geleden moeten wegstemmen, maar daarintegen werd hij weer de grootste ondanks dat het toeslagenschandaal, Groningen en andere problemen toen gewoon al bestonden. Stop met klagen, klagen is voor zwakke mensen, sterke mensen gaan door met hun leven in tijden van een premier als Rutte.
Wie had de sleutel in handen om Rutte weg te sturen met 'hier scheiden onze wegen'....? Juist... mevrouw Kaag... Ze houdt hem de hand boven het hoofd (en hij haar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Lordy79 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 21:47:
[...]

'slechts' minfin? Dat is een zeer invloedrijke ministerspost. Iedereen moet langs Kaag om geld te krijgen en Kaag initieert bezuinigingen als dat nodig is.
Overigens doet ze het gewoon heel slecht:
https://www.bnr.nl/nieuws...t-machtspolitieke-redenen
Ze moet juist investeren onder andere op Defensie omdat het weer opgebouwd moet worden voor de zoveelste keer, er moet fors geinvesteerd worden in de hoogspanningkabels om de energietransitie te bevorderen, er word fors geinvesteerd in glasvezel, warmtepompen, elektrische auto's. Veel zaken waarin ze nu moet investeren komt omdat er jaren door Rutte bezuinigd is, op lange baan geschoven etc. Dat is eerder Rutte aan te rekenen, niet Kaag.
...maakt grote, klassieke fouten door te denken dat armoede in een land opgelost kan worden door mensen geld te geven. 'Investeer in onderwijs, hervorm de arbeidsmarkt en stimuleer het wegwerken van taalachterstanden om mensen zelfredzaam te maken. Dan kan je de armoede pas echt aanpakken, dan lukt niet met een tijdelijke maatregel als geld geven
Omdat populistisch Rechts en Links dat eisen ook bij monde van Johan Derksen en andere populisten. Dit is namelijk wat populisten doen, makkelijke oplossingen bedenken enkel voor de korte termijn en niet kijken dat het op lange termijn enkel stupide is. Ze zijn bezig met de arbeidsmarkt te hervormen, en er komen meer investeringen in het onderwijs, alleen dat neemt tijd in beslag, iets wat populistisch rechts en links niet beseffen.
Wie had de sleutel in handen om Rutte weg te sturen met 'hier scheiden onze wegen'....? Juist... mevrouw Kaag... Ze houdt hem de hand boven het hoofd (en hij haar).
Ik zie het als slim politiek bedrijven! Ze wist dat Rutte in de problemen kon komen als zij niet meedeed en dus deed ze mee onder haar voorwaarden, voorwaarden die ik overigens steun. We moeten vooruit met dit land en daar hoort een energietransitie en investeren in woningen van het gas te halen. Als je zoals ik daaraan mee doet voor een deel haal je er enkel voordeel uit, sta je met de hakken in het zand dan verlies je. Play the game, not rig the game...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

spijkerhoofd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:02:
[...]

Ze moet juist investeren onder andere op Defensie omdat het weer opgebouwd moet worden voor de zoveelste keer, er moet fors geinvesteerd worden in de hoogspanningkabels om de energietransitie te bevorderen, er word fors geinvesteerd in glasvezel, warmtepompen, elektrische auto's. Veel zaken waarin ze nu moet investeren komt omdat er jaren door Rutte bezuinigd is, op lange baan geschoven etc. Dat is eerder Rutte aan te rekenen, niet Kaag.
1. Volgens mij zat D66 ook in het vorige kabinet dus is daar ook debet aan.
2. Je mist het punt, namelijk dat de overheid anti-cyclisch beleid moet voeren: bij hoogconjunctuur dus minder uitgeven en bij laagconjunctuur meer uitgeven. Kaag doet het omgekeerde.
Omdat populistisch Rechts en Links dat eisen ook bij monde van Johan Derksen en andere populisten.
Waarom begin je nou over Johan Derksen en over populisten? Ik citeer een gerespecteerd econoom die er voor geleerd heeft. Gewoon geld geven is geen oplossing voor problemen en werkt als benzine op een oververhitte economie.
Het is prima om te investeren in woningen en defensie, maar dan moet er elders minder uitgegeven worden. Zoals gezegd: als de economie oververhit is (wat je kunt zien door o.a. de arbeidskrapte en hoge inflatie) dan moet de overheid minder gaan uitgeven, niet meer!
Ik zie het als slim politiek bedrijven! Ze wist dat Rutte in de problemen kon komen als zij niet meedeed en dus deed ze mee onder haar voorwaarden,
Wacht even...
eerst geef je Rutte de schuld en heeft Rutte 'alle macht' volgens jou en is Kaag 'slechts' MinFin.
Vervolgens val ik Kaag inhoudelijk aan (zie hierboven) en is het populisme.
En als Kaag de sleutel had om het grote kwaad genaamd 'Rutte' (ben ik best wel met je eens hoor) weg te stemmen is het ineens 'slim politiek' bedrijven om Rutte te laten zitten.
Ik vind het een beetje opportunistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Lordy79 schreef op maandag 29 mei 2023 @ 22:09:
[...]

1. Volgens mij zat D66 ook in het vorige kabinet dus is daar ook debet aan.
2. Je mist het punt, namelijk dat de overheid anti-cyclisch beleid moet voeren: bij hoogconjunctuur dus minder uitgeven en bij laagconjunctuur meer uitgeven. Kaag doet het omgekeerde.
Alleen was bij de vorige kabinet Rutte Kaag nog geen MinFin zij zet voort wat haar voorganger deed en wellicht iets meer omdat de situatie dat vraagt.
[...]

Waarom begin je nou over Johan Derksen en over populisten? Ik citeer een gerespecteerd econoom die er voor geleerd heeft. Gewoon geld geven is geen oplossing voor problemen en werkt als benzine op een oververhitte economie.
Het is prima om te investeren in woningen en defensie, maar dan moet er elders minder uitgegeven worden. Zoals gezegd: als de economie oververhit is (wat je kunt zien door o.a. de arbeidskrapte en hoge inflatie) dan moet de overheid minder gaan uitgeven, niet meer!
Ik geef je hierin gelijk, het is stupide om geld te gooien en alles maar te moeten compenseren, maar daar zijn de bonden mede debet aan met hun absurde looneisen. De enige die er voordeel van hebben met het hoge loon zijn de woningeigenaren.
Wacht even...
eerst geef je Rutte de schuld en heeft Rutte 'alle macht' volgens jou en is Kaag 'slechts' MinFin.
Vervolgens val ik Kaag inhoudelijk aan (zie hierboven) en is het populisme.
En als Kaag de sleutel had om het grote kwaad genaamd 'Rutte' (ben ik best wel met je eens hoor) weg te stemmen is het ineens 'slim politiek' bedrijven om Rutte te laten zitten.
Ik vind het een beetje opportunistisch.
Inhoudelijk kritiek geven op Kaag mag altijd, alleen de heksenjacht op Kaag als persoon is zwak. Natuurlijk weet ik dat ze geen goede boekhouder is op MinFin, Wopke was beter geweest en zij als diplomaat zou beter passen op BuiZa maar slim is ze wel geweest. Ik ben het met je eens dat het oppertunistisch is, maar ze zorgt wel dat er meer een D66 politiek bedreven word dit in tegenstelling tot de andere regeringspartijen met Rutte in het verleden. PVDA, CDA en CU hebben in de afgelopen jaren over zich heen laten lopen en ten tijde van de PVDA voerde PVDA de neoliberale agenda uit puur uit macht en dat tijdens de crisis toen juist een socialer beleid gevoerd moest worden vanwege de hoge werkloosheid van ouderen en jongeren en andere problemen zoals de hervormingen op zorg en jeugdzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 06:22:
[...]

Alleen was bij de vorige kabinet Rutte Kaag nog geen MinFin zij zet voort wat haar voorganger deed en wellicht iets meer omdat de situatie dat vraagt.
Nee, de wereld is enorm veranderd sinds het nieuwe kabinet er is. Inval Oekraïne om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Lordy79 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:12:
[...]

Nee, de wereld is enorm veranderd sinds het nieuwe kabinet er is. Inval Oekraïne om maar iets te noemen.
Nee, oude problemen waren er al, en daar bovenop komt Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@spijkerhoofd Dat is precies waarom Kaag aangevallen wordt: ze drukt een deel van de D66 agenda erdoor en dat staat conservatief rechts Nederland niet aan.
Want het is niet alleen Kaag, we hebben ook nog Jetten met zijn energiebeleid. Dat doet mensen pijn in de portemonnee en dat is de schuld van Kaag en haar clubje.
We hebben jarenlang niks gedaan onder VVD, hebben daar financiëel de lusten van gehad, nu komen versneld de lasten onder D66.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-06 23:13
_JGC_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:51:
@spijkerhoofd Dat is precies waarom Kaag aangevallen wordt: ze drukt een deel van de D66 agenda erdoor en dat staat conservatief rechts Nederland niet aan.
Want het is niet alleen Kaag, we hebben ook nog Jetten met zijn energiebeleid. Dat doet mensen pijn in de portemonnee en dat is de schuld van Kaag en haar clubje.
We hebben jarenlang niks gedaan onder VVD, hebben daar financiëel de lusten van gehad, nu komen versneld de lasten onder D66.
Wat bedoel je met onder D66? We hebben momenteel kabinet Rutte IV. Het is nog altijd de VVD die de scepter zwaait hoor.

En geef eens een voorbeeld van wat Kaag er door geeft gedrukt wat jou financieel pijn heeft gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 30-05-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 12:47
Mijn eigen grootste probleem met Kaag is dat ze ogenschijnlijk niet zo goed op de winkel let als haar vele voorgangers. Ze is (eveneens ogenschijnlijk) heel druk met zaken die helemaal niets met financiën te maken hebben, en dat lijkt af en toe ten koste te gaan van haar daadwerkelijke werk.

We hebben bij mijn weten nog nooit een Minister van Financiën gehad die zo achteloos met de centen omging. Alle problemen lijken met tientallen miljarden getracht afgekocht te worden.

Wat me daarnaast persoonlijk enorm steekt is dat ze - notabene als MvF - één van de kartrekkers is om destijds dé kernafspraak voor totstandkoming van de euro (3%/60%) omver te trekken. Dat kun je wellicht doen als hoofd van D66, maar niet uit hoofde van Minister van Financiën van Nederland.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:42:
[...]
als men van Rutte af wilde hadden ze hem 2 jaar geleden moeten wegstemmen, maar daarintegen werd hij weer de grootste
Dat VVD de grootste werd betekent niet dat de meerderheid van de totale hoeveelheid stemmers hem koos. 2.279.130 mensen stemden voor Rutte. 8.143.722 mensen hadden niet de voorkeur voor Rutte.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenNietDoen op 30-05-2023 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:34:
[...]

Dat VVD de grootste werd betekent niet dat de meerderheid van de totale hoeveelheid stemmers hem koos. 2.279.130 mensen stemden voor Rutte. 8.143.722 mensen hadden niet de voorkeur voor Rutte.
Maar heeft wel een meerderheid in het kabinet. En dat is het enige wat telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
renegrunn schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:37:
[...]

Maar heeft wel een meerderheid in het kabinet. En dat is het enige wat telt.
Dat ontkende ik ook niet. Zo werkt democratie. Maar het ging over impopulariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:38:
[...]

Dat ontkende ik ook niet. Zo werkt democratie. Maar het ging over impopulariteit.
Snap ik, maar op die manier met cijfers ‘spelen’ is in mijn ogen alleen relevant als je een 2 partijen systeem zou hebben.

Je zag ditzelfde na de mega overwinning van BBB: ja maar 70%(?) heeft niet op haar gestemd. Leuk, maar met een tiental partijen die de taart verdelen zegt dat natuurlijk weinig tot niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
renegrunn schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:01:
[...]

Wat bedoel je met onder D66? We hebben momenteel kabinet Rutte IV. Het is nog altijd de VVD die de scepter zwaait hoor.

En geef eens een voorbeeld van wat Kaag er door geeft gedrukt wat jou financieel pijn heeft gedaan?
Rob Jetten gaat over Klimaat en Energie. Vertel eens wat de burger niet pijn heeft gedaan de afgelopen jaren qua energiebeleid, en wat de burger gaat voelen met de maatregelen die nog gaan komen?

Niet dat ik er tegen ben overigens, ik doe niks anders dan isoleren en besparen en word daardoor minder hard geraakt, maar een boel mensen hebben onder het oude beleid jaren lang niks gedaan.

Ik herinner nog de uitspraak van mijn vader: "Waarom zou je dat doen, het is maar een paar honderd euro gas, heb jij je huisje lekker warm". En toen werd het gas 2 euro per kuub en had half Nederland z'n huis niet geïsoleerd want "terugverdientijd". En dat gas gaat ook nog lang duur blijven, want de energiebelasting zit incl BTW inmiddels op ruim 59 cent per kuub.

Het wordt allemaal bij D66 in de schoenen geschoven en Kaag is daar het boegbeeld van. Die krijgt nu de shit op haar dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
_JGC_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:38:
[...]

Rob Jetten gaat over Klimaat en Energie. Vertel eens wat de burger niet pijn heeft gedaan de afgelopen jaren qua energiebeleid, en wat de burger gaat voelen met de maatregelen die nog gaan komen?

Niet dat ik er tegen ben overigens, ik doe niks anders dan isoleren en besparen en word daardoor minder hard geraakt, maar een boel mensen hebben onder het oude beleid jaren lang niks gedaan.

Ik herinner nog de uitspraak van mijn vader: "Waarom zou je dat doen, het is maar een paar honderd euro gas, heb jij je huisje lekker warm". En toen werd het gas 2 euro per kuub en had half Nederland z'n huis niet geïsoleerd want "terugverdientijd". En dat gas gaat ook nog lang duur blijven, want de energiebelasting zit incl BTW inmiddels op ruim 59 cent per kuub.

Het wordt allemaal bij D66 in de schoenen geschoven en Kaag is daar het boegbeeld van. Die krijgt nu de shit op haar dak.
Precies dit! We hadden prima deze stappen eerder kunnen zetten maar waarom zou je? Gas was spot goedkoop, maar materialen destijds ook! Nu zijn de mensen die niet mee gaan met de tijd zijn gegaan en liever een dikke BMW voor de deur hebben screwed en krijgt D66 de schuld. Het decennia uitstellen zorgt voor een torenhoge prijs die we moeten betalen. Ook de excuses van het elektra net kan het niet aan terwijl als we 20 jaar geleden begonnen waren met het verzwaren van het net we deze problemen niet gehad hadden. Vooruitzien is regeren en visie is wat ontbeert bij Rutte en dat komt ons nu duur te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
_JGC_ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 07:51:
Het doet mensen pijn omdat mensen teveel hun kop in het zand gestopt hebben, en nu komt alles naar buiten en willen ze door met overconsumptie en niet minderen met alles. Wat je ziet is vooral jong tegen oud waarin jongeren zelf maar beslissen om te consuminderen en minder gaan werken, doorleren omdat daar een betere toekomst voor is etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
PvdA is en blijft voor de Wtp. De woordvoerder merkt ook op dat er geen constitutionele toetsing is in Nederland en de stemming in Tweede en Eerste Kamer dus leidend is.

Er zijn volgens de PvdA woordvoerder 'heel veel' hoogleraren die de stelling van de drie hoogleraren niet delen. Met uitzondering van één naam, weten we alleen niet woe dat dan zijn.

En dat kan ook niet, want in plaats van advies vragen aan een groep hoogleraren gaat de Eerste Kamer blijkbaar stoïcijns door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
De PvdA woordvoerder dient een motie in en roept de regering op om ook pensioenen politici onder de Appa te laten vallen. Maar dat moet dan wel met een tweederde meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
De groep 'heel veel hoogleraren' waar de PvdA woordvoerder naar verwijst blijken dus Vd Braak te zijn (die is geschiedkundige) en Koole (eveneens geschiedkundige en politicoloog).

En een ex-wetgevings jurist. Maar hij weet niet meer wie.

Pure bluf dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:29
spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 06:22:
Inhoudelijk kritiek geven op Kaag mag altijd, alleen de heksenjacht op Kaag als persoon is zwak. Natuurlijk weet ik dat ze geen goede boekhouder is op MinFin, Wopke was beter geweest en zij als diplomaat zou beter passen op BuiZa maar slim is ze wel geweest.
De uitruil van Ministersposten van Hoekstra en Kaag is een van de minst begrijpelijke uitkomsten van de coalitieonderhandelingen geweest. Is dat omdat men verwachtte dat er rechts bezuinigingsbeleid gevoerd zou moeten worden (wat je dan liever laat uitleggen door de linkervleugel van de coalitie?) Daar is dan nog niet zo veel van terecht gekomen.

Of verwachtte men dat er wel een schandaaltje zou openbreken waardoor Kaag of Hoekstra hun post zou moeten verlaten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

alexbl69 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:29:
Mijn eigen grootste probleem met Kaag is dat ze ogenschijnlijk niet zo goed op de winkel let als haar vele voorgangers. Ze is (eveneens ogenschijnlijk) heel druk met zaken die helemaal niets met financiën te maken hebben, en dat lijkt af en toe ten koste te gaan van haar daadwerkelijke werk.

We hebben bij mijn weten nog nooit een Minister van Financiën gehad die zo achteloos met de centen omging. Alle problemen lijken met tientallen miljarden getracht afgekocht te worden.

Wat me daarnaast persoonlijk enorm steekt is dat ze - notabene als MvF - één van de kartrekkers is om destijds dé kernafspraak voor totstandkoming van de euro (3%/60%) omver te trekken. Dat kun je wellicht doen als hoofd van D66, maar niet uit hoofde van Minister van Financiën van Nederland.
Elke MinFin had hetzelfde gedaan.

Plus ik begrijp niet waarom - bijvoorbeeld - een McKinsey-consultant meer vertrouwd wordt dan een diplomate. Met alle respect maar een consultant! We hebben het jaren gehad over externe consultatie. Ik heb er recentelijk nog een post over gemaakt. In financieel opzicht slaat het ook nergens op want ze adviseren zichzelf natuurlijk niet uit opdrachten. Goed beleid is dus altijd ondergeschikt aan.

Of een oud-bankier. Die zijn ook zo goed voor de financiële stabiliteit.
Of wat dacht je van een econoom, die in zijn studiejaren 75% van zijn tijd besteed heeft aan het tot zich nemen van de neoklassieke doctrine?

*knip*, die laatste suggestieve opmerking is niet nodig tenzij je hem onderbouwt.

[ Voor 4% gewijzigd door NMH op 30-05-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 13:40:
[...]

De uitruil van Ministersposten van Hoekstra en Kaag is een van de minst begrijpelijke uitkomsten van de coalitieonderhandelingen geweest.
D66 was de 1-na-grootste partij en MinFin is de 1-na-belangrijkste minsterspost (na de premier)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:37

drooger

Falen is ook een kunst.

Lordy79 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:21:
[...]

D66 was de 1-na-grootste partij en MinFin is de 1-na-belangrijkste minsterspost (na de premier)
Plus dat Kaag moeilijk terug kon keren op haar vorige post na het gedoe met de evacuaties uit Afghanistan.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Vandaag worden de zetels van de Eerste Kamer verdeeld. Even zien wat voor mensen voor BBB daar plaats gaan nemen.

https://www.volkskrant.nl...-lange-traditie~b0d6ee15/
De nummer twee op de lijst, Bart Kroon, heeft bij tal van grote ‘agri- en foodbedrijven’ gewerkt, al is hij nu interim-bestuurder bij Rodruza, een producent van bakstenen. Kroon is daarnaast wel nog toezichthouder bij een uitzendbureau voor de agrarische sector en bij Voergroep Zuid, een grote voerleverancier.

Dat laatste bedrijf was tijdens de campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen een van de sponsoren van de campagne ‘Geef Boeren Toekomst’, die via commercials het belang van de agrarische sector benadrukte.
Een andere opvallende nieuwkomer is de nummer zeventien op de BBB-lijst, Tekke Panman. Die Haagse interim-manager zal vrijwel zeker in de Eerste Kamer komen, omdat een andere BBB’er die hoger op de lijst stond de voorkeur geeft aan een plek in een waterschap. Panman werkte tot voor kort bij Lely, een bedrijf dat stalsystemen ontwikkelt om de stikstofuitstoot te verminderen. Volgens BBB kan Lely een cruciale rol spelen in het oplossen van de stikstofcrisis. Partijleider Van der Plas stelde al eens voor om het stalsysteem Lely Sphere onder alle boeren te verspreiden.
De belangrijkste vertegenwoordiger van de agrarische sector is de nummer drie van BBB Gert-Jan Oplaat, een fulltimelobbyist voor kippenslachterijen. De ex-VVD’er is voorzitter van het dagelijks bestuur van Nepluvi, de vereniging van de pluimveeverwerkende industrie, én president van Avec, de Europese brancheorganisatie voor pluimveeslachterijen en kipverwerkers.
Natuurlijk, het Eerste Kamerschap is een bijbaan en wellicht zullen er meer wenkbrauwen te fronsen zijn wanneer je alle nevenfuncties van de 75 Kamerleden op een rijtje zou zetten, maar bij BBB ligt het er wel héél dik bovenop.

Big Agro zit zo bezien dus in Staten Generaal. Dat zaten ze voorheen indirect middels nevenfuncties van lieden bij LTO, maar dit is toch andere koek.

Ik denk dat we hier niet blij mee moeten zijn. De Staten Generaal zijn van burgers voor burgers, niet van bedrijven voor bedrijven. Althans, zo zou het moeten zijn. Echter kent men geen schaamte meer. Dat vind ik echter niet alleen:
Hoogleraar staatsrecht Paul Bovend’eert, die door de Eerste Kamer werd geraadpleegd bij de ontwikkeling van de in 2019 ingevoerde nieuwe gedragscode integriteit, had liever gezien dat professionele belangenbehartigers waren geweerd uit de Eerste Kamer. ‘Ik vind dat jij zo’n lobbyfunctie moet afstoten als je zitting neemt in een parlement. In andere landen is dat heel gebruikelijk, maar de Eerste Kamer is daarvoor teruggeschrokken.’

Bovend’eert meent dat Kamerwerk en commerciële lobbyactiviteiten onherroepelijk door elkaar gaan lopen. ‘Een Kamerlid dat op dinsdag een minister controleert, loopt op woensdag als lobbyist weer de werkkamer van die bewindspersoon binnen om op te komen voor de belangen van zijn opdrachtgever.’
Het artikel gaat verder.

[ Voor 14% gewijzigd door dawg op 30-05-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

En de uitslag van de EK.
https://nos.nl/artikel/24...-meerderheid-bbb-grootste
De BoerBurgerBeweging is de grootste partij geworden in de Eerste Kamer. BBB kreeg 16 van de 75 zetels. De gezamenlijke fractie van GroenLinks en PvdA komt uit op 14 zetels, een minder dan de prognose.

De regeringscoalitie van VVD, D66, CDA en ChristenUnie heeft 24 zetels gehaald. Dat is twee zetels meer dan de prognose na de Provinciale Statenverkiezingen in maart.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2023/05/30/974070/2560x1440a.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 30-05-2023 16:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Gelukkig kan door 2 extra zetels de coalitie over links waardoor de stikstofplannen niet onder druk komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 13-06 23:30
Gunstig voor 't kabinet, twee fracties in de 1e kamer die zelfstandig voldoende zijn om ze aan een meerderheid te helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:00:
[...]

Gelukkig kan door 2 extra zetels de coalitie over links waardoor de stikstofplannen niet onder druk komen te staan.
Ligt aan het CDA denk ik. We gaan het zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
dawg schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:05:
Vandaag worden de zetels van de Eerste Kamer verdeeld. Even zien wat voor mensen voor BBB daar plaats gaan nemen.

https://www.volkskrant.nl...-lange-traditie~b0d6ee15/

[...]

[...]

[...]

Natuurlijk, het Eerste Kamerschap is een bijbaan en wellicht zullen er meer wenkbrauwen te fronsen zijn wanneer je alle nevenfuncties van de 75 Kamerleden op een rijtje zou zetten, maar bij BBB ligt het er wel héél dik bovenop.

Big Agro zit zo bezien dus in Staten Generaal. Dat zaten ze voorheen indirect middels nevenfuncties van lieden bij LTO, maar dit is toch andere koek.

Ik denk dat we hier niet blij mee moeten zijn. De Staten Generaal zijn van burgers voor burgers, niet van bedrijven voor bedrijven. Althans, zo zou het moeten zijn. Echter kent men geen schaamte meer. Dat vind ik echter niet alleen:

[...]

Het artikel gaat verder.
De echtgenoot van de oud minister van volksgezondheid Edith Schippers had een zorg bedrijf, dat was pas echt erg. En ja de bbb is opgericht door agri bedrijven die natuurlijk tegen een krimp zijn van het aantal vee dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
dawg schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:02:
[...]

Ligt aan het CDA denk ik. We gaan het zien. :)
Wellicht gaan ze ook in de 2e kamer verder met PvdA/GroenLinks, geen idee of ze beide genoeg hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
rik86 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:00:
Gunstig voor 't kabinet, twee fracties in de 1e kamer die zelfstandig voldoende zijn om ze aan een meerderheid te helpen
En die voorstander zijn voor de groene omslag en de energietransitie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YangWenli
Boeren krijgen 20 miljard en nog doen ze alsof ze vermoord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En het lijkt erop dat een GroenLinks Statenlid, door te stemmen op Volt, GL een zetel in de Eerste Kamer heeft gekost. Die is dan ook uit de fractie in Zuid-Holland gezet...
https://nos.nl/liveblog/2...e-uitslag-volgt-donderdag

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:53:
En het lijkt erop dat een GroenLinks Statenlid, door te stemmen op Volt, GL een zetel in de Eerste Kamer heeft gekost. Die is dan ook uit de fractie in Zuid-Holland gezet...
Blijkbaar is er geen stemgeheim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 10:52
Lordy79 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Ook al is er wel stemgeheim, als alle staten leden van een provincie op hun eigen partij stemmen en een doet dat niet, dan kun je al vrij snel achterhalen wie de mol is. Cluedo is moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 13-06 23:30
Lordy79 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:07:
[...]

Is niet zo heel moeilijk met 8 GL zetels in de Staten en maar 7 stemmen op GL dat t een GL-lid geweest zal zijn dat anders heeft gestemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
En houdt zetel, dus GL gaat ook in PS ZH een zetel omlaag. Misschien dat ze kan aansluiten bij Volt?

https://www.bnnvara.nl/jo...n-wordt-uit-fractie-gezet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Nu online
spijkerhoofd schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:02:
[...]

De echtgenoot van de oud minister van volksgezondheid Edith Schippers had een zorg bedrijf, dat was pas echt erg. En ja de bbb is opgericht door agri bedrijven die natuurlijk tegen een krimp zijn van het aantal vee dieren. de inkomsten.
Fixed that for ya :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 16:05

Tijntje

Hello?!

dawg schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:05:
Die Haagse interim-manager zal vrijwel zeker in de Eerste Kamer komen, omdat een andere BBB’er die hoger op de lijst stond de voorkeur geeft aan een plek in een waterschap.
Vond vooral deze zin nogal schokkend, geeft gelijk aan waar ze denken de meeste invloed te kunnen hebben.
In het waterschap hebben ze zeggenschap over de waterstand, en in het waterschap zijn boeren al vertegenwoordigd. Dat is dus een dubbele win voor ze.

EDIT: ik lees nu net iets beter en zie dat het maar om 1 enkele persoon gaat, niet om meerdere zoals ik dacht.
Iets minder erg dan :)

[ Voor 11% gewijzigd door Tijntje op 31-05-2023 08:49 ]

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tijntje schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:11:
[...]

Vond vooral deze zin nogal schokkend, geeft gelijk aan waar ze denken de meeste invloed te kunnen hebben.
In het waterschap hebben ze zeggenschap over de waterstand, en in het waterschap zijn boeren al vertegenwoordigd. Dat is dus een dubbele win voor ze.

EDIT: ik lees nu net iets beter en zie dat het maar om 1 enkele persoon gaat, niet om meerdere zoals ik dacht.
Iets minder erg dan :)
Kan gebeuren toch? Als jij mocht kiezen tussen 2 vacatures pak je toch ook degene die je het beste ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geen opmerkingen over het doorgaan van het nieuwe pensioenstelsel?

https://www.nu.nl/economi...-het-nieuwe-pensioen.html

Moet zeggen; ik vrees met grote vrezen.

Niet dat ik de doelstellingen en beredenering van het geheel niet onderschrijf. Maar dergelijke grote exercities kunnen wat mij betreft nooit goed gaan. Er wordt een miljard aan kosten geraamd. Maar ik durf hem wel aan dat dat minimaal x5 gaat. En dat bonnetje moeten we ook met z'n allen ophoesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Real schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:43:
[...]

En houdt zetel, dus GL gaat ook in PS ZH een zetel omlaag. Misschien dat ze kan aansluiten bij Volt?

https://www.bnnvara.nl/jo...n-wordt-uit-fractie-gezet
En dit is dus het grote probleem met linkse politici. Altijd voor de algemene zaak, maar soms zorgt de interpretatie daarvan voor dusdanig grote ego's, dat ze elkaar lopen te saboteren. Want dit was een Eerste Kamer zetel die hier verloren is gegaan. }:|

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:15
Tja, de online reacties die ik over dit GroenLinks Statenlid lees zijn niet mild, maar eigenlijk heeft ze precies gedaan wat er wettelijk van een kamerlid wordt verwacht. De leden horen te stemmen zonder last of ruggespraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
ErikT738 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:17:
[...]

De leden horen te stemmen zonder last of ruggespraak.
Exact, en als je daar als fractie niet blij van wordt kan dat natuurlijk. Dat het gebrek aan "fractiediscipline" een reden is om iemand uit de fractie te zetten is dan wel weer richting het onwenselijke.

De zonder last of ruggespraak blijft een papieren werkelijkheid, er zal altijd enige last zijn als je jezelf aansluit bij een partij zeker als de realiteit is dat bij afwijking men weggestuurd wordt. Er is niet echt een realistische oplossing, en daarin is de politiek niet uniek, je komt dan op hetzelfde niveau als situatie Gündoğan waarbij de uitkomst alsnog gaat zijn dat ze geen lid is van de fractie.

De titel is wel twijfelachtig, ze heeft GroenLinks/PvdA niet van een zetel beroofd, ze heeft haar verworven stemrecht gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:29

crisp

Devver

Pixelated

Napo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:17:
[...]

De titel is wel twijfelachtig, ze heeft GroenLinks/PvdA niet van een zetel beroofd, ze heeft haar verworven stemrecht gebruikt.
Het neigt wel een beetje naar kiezersbedrog. Ik denk niet dat de vele voorkeurstemmers hun stem graag naar Volt hadden zien gaan voor de EK, dan hadden ze wel op iemand van Volt zelf gestemd lijkt me (maar ik kan me vergissen, wellicht vinden veel stemmers dat niet belangrijk).

[ Voor 8% gewijzigd door crisp op 31-05-2023 10:28 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Volgens het statedlid heeft iemand van het bestuur dit tegen haar gezegd:
Waarom ben je zo boos?” En vervolgens deelde hij mij mee, dat ik geen succes zou hebben en niets zou bereiken vanwege mijn uiterlijk. Zo moet ik ‘mijn afro-haar samenbinden en glad naar achteren dragen’. „Dat doen al die andere zwarten die succes hebben ook”, aldus het GroenLinks bestuurslid.

Kortom, ik zie er niet professioneel uit en ik kan niet mezelf zijn als ik succes wil hebben. Volgens dit bestuurslid staat ‘mijn uiterlijk en afro-haar’ tegenwoordig nog onmiskenbaar voor mislukking en niet voor succes. Verder zei hij over mijn dochter: „Dan had je de pil moeten slikken, dan had je geen kind gehad.” En dan nog de opmerking, waarbij hij sprak over ‘die ene wel geschikte neger’. Naar aanleiding van de Black Lives Matter-protesten zei hij: „Ik ga zorgen dat al die ‘zwarten’ GroenLinks gaan stemmen en ik ga van GroenLinks de grootste partij in Rotterdam maken.”
Nou acht ik niets meer onmogelijk. Maar dat een Groenlinks bestuurder dit tegen een zwarte dame zegt in haar gezicht, lijkt mij wel heel erg sterk.

Maar goed, ze schreef het 3 weken geleden, dus dat ze niet op GL zou stemmen zat er wel aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

crisp schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Het neigt wel een beetje naar kiezersbedrog. Ik denk niet dat de vele voorkeurstemmers hun stem graag naar Volt hadden zien gaan voor de EK, dan hadden ze wel op iemand van Volt zelf gestemd lijkt me (maar ik kan me vergissen, wellicht vinden veel stemmers dat niet belangrijk).
Een stem voor de PS is sowieso diffuus want je stemt als kiezer enerzijds voor de PS en anderzijds voor de eerste kamer van de landelijke politiek die bovendien steeds politieker wordt.

Het kan best zijn dat er een mooie, sterke provinciepartij is die niet vertegenwoordigd is in de eerste kamer maar je vreest dat die sterke provinciepartij bij het stemmen voor de eerste kamer iets kiest dat jij niet wenst. Dan zit je dus in een spagaat.
Het beste zou dus m.i. zijn om de boel eens op de schop te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

crisp schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Dat dit gebeurt is logisch in een Electoral College waar de kiezers iemand kiezen die dan zelf een ander kiest, diegene kan iets anders doen. We lachen er graag om bij Amerikaanse verkiezingen maar we hebben het zelf ook nog en dan ook nog eens zonder regels die een faithless elector straffen of de stem ongedaan maken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Lordy79 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Een stem voor de PS is sowieso diffuus want je stemt als kiezer enerzijds voor de PS en anderzijds voor de eerste kamer van de landelijke politiek die bovendien steeds politieker wordt.
We moeten dan ook af van de 1ste kamer en daarvan in plaats 75 (staats)rechtsgeleerden bij elkaar zetten om de wetten te toetsen. Dat was (en is) het doel van de 1ste kamer, niets meer of minder.

Zal wel nooit gebeuren, aangezien er voor zo'n wijziging 2/3e meerderheid in beide kamers nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
IJzerlijm schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Dat dit gebeurt is logisch in een Electoral College waar de kiezers iemand kiezen die dan zelf een ander kiest, diegene kan iets anders doen. We lachen er graag om bij Amerikaanse verkiezingen maar we hebben het zelf ook nog en dan ook nog eens zonder regels die een faithless elector straffen of de stem ongedaan maken.
Elke stem op een andere partij - zelfs al is het een strategische stem - moet je dan eigenlijk als kiezersbedrog gaan uitleggen en niet enkel diegene waardoor er een zetel verschuift. Tenzij je ziet dat een strategische stem geen kiezersbedrog is maar dan wordt het ambigue. Mag een PVDA'er wel op een GL'er stemmen maar niet op een SP'er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-06 14:08
Lordy79 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:41:
[...]

Het kan best zijn dat er een mooie, sterke provinciepartij is die niet vertegenwoordigd is in de eerste kamer maar je vreest dat die sterke provinciepartij bij het stemmen voor de eerste kamer iets kiest dat jij niet wenst. Dan zit je dus in een spagaat.
Het beste zou dus m.i. zijn om de boel eens op de schop te gooien.
Het zou ergens ook wel vreemd zijn dat als jouw idealen dicht bij die partij liggen die niet in de eerste kamer actief is, dat deze partij dan zou stemmen op een partij waar je helemaal tegen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

BulMi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:51:
[...]

Het zou ergens ook wel vreemd zijn dat als jouw idealen dicht bij die partij liggen die niet in de eerste kamer actief is, dat deze partij dan zou stemmen op een partij waar je helemaal tegen bent.
Welnee. Er is een hele bonte groep mensen die op de FNP stemmen maar voor de 2e kamer verkiezingen van SP naar VVD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:05:
Geen opmerkingen over het doorgaan van het nieuwe pensioenstelsel?

https://www.nu.nl/economi...-het-nieuwe-pensioen.html

Moet zeggen; ik vrees met grote vrezen.

Niet dat ik de doelstellingen en beredenering van het geheel niet onderschrijf. Maar dergelijke grote exercities kunnen wat mij betreft nooit goed gaan. Er wordt een miljard aan kosten geraamd. Maar ik durf hem wel aan dat dat minimaal x5 gaat. En dat bonnetje moeten we ook met z'n allen ophoesten.
Met die redenatie kan je natuurlijk nooit wat veranderen. Vergeleken met wat er bij gebaat is, dan is een miljard, of zelfs vijf, om deze transitie te regelen een schijntje.

Het huidige stelsel was gewoonweg niet toekomstbestendig. Dus ja, dat daar flink wat geld tegenaan moet om het anders te doen, dat lijkt me een vanzelfsprekendheid. Ik snap de focus op zulke kosten niet zo eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
Lordy79 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:53:
[...]

Welnee. Er is een hele bonte groep mensen die op de FNP stemmen maar voor de 2e kamer verkiezingen van SP naar VVD gaan.
Aan welke eerste kamer partij heeft FNP dan stemmen gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

eric.1 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:54:
[...]

Met die redenatie kan je natuurlijk nooit wat veranderen. Vergeleken met wat er bij gebaat is, dan is een miljard, of zelfs vijf, om deze transitie te regelen een schijntje.

Het huidige stelsel was gewoonweg niet toekomstbestendig. Dus ja, dat daar flink wat geld tegenaan moet om het anders te doen, dat lijkt me een vanzelfsprekendheid. Ik snap de focus op zulke kosten niet zo eerlijk gezegd.
Kosten was één, de kans dat er weer een enorme bende ontstaat twee.

Met alleen het aanpassen van de methodiek rondom de rekenrente hadden we een groot deel van de problemen al weg kunnen nemen. Zonder een enorme omreken klus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BulMi
Napo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Elke stem op een andere partij - zelfs al is het een strategische stem - moet je dan eigenlijk als kiezersbedrog gaan uitleggen en niet enkel diegene waardoor er een zetel verschuift. Tenzij je ziet dat een strategische stem geen kiezersbedrog is maar dan wordt het ambigue. Mag een PVDA'er wel op een GL'er stemmen maar niet op een SP'er?
Ik verwacht dat de d66/vvd stemmers niet zullen klagen dat de door hun gekozen vertegenwoordigers in de provincie voor de 1e kamer op een CDA/CU hebben gestemd. Staan er waarschijnlijk volledig achter, want nu kan hun partij over links en rechts iets door de 1e kamer krijgen. De mensen die erover klagen zijn waarschijnlijk de groep die op BBB hebben gestemd omdat er nu een reeële optie is gecreerd om iets door de 1e kamer te krijgen zonder de 16 zetels van BBB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Napo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:50:
[...]

Met maar 75 zetels en de restzetelberekening kan de achterban juist geholpen zijn door een extra zetel naar een bevriende partij te loodsen en niet naar de oppositie.
Sommige Statenleden stemden niet op kandidaten van hun eigen partij. Sommige Statenleden van VVD en CDA stemden op D66 en ChristenUnie, om zo twee restzetels voor de coalitie binnen te halen. Een FVD-Statenlid stemde op SGP, om zo die partij aan een tweede zetel te helpen. De twee Statenleden van de PVV in Utrecht stemden op FVD, uit frustratie met de landelijke partij.
Hier is nu wel sprake van een conflict met iemand die eigenlijk voor de verkiezingen al uit de partij had moeten stappen. Fernald stond tiende op de lijst maar was met voorkeursstemmen toch verkozen. Als ze met haar aantal stemmen naar Volt was overgegaan was ze zeker niet in de PS gekomen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
IJzerlijm schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Met maar 75 zetels en de restzetelberekening kan de achterban juist geholpen zijn door een extra zetel naar een bevriende partij te loodsen en niet naar de oppositie.
Dan wordt het dus al snel ambigue aangezien je niet weet of de kiezer die samenwerking wel wil. Als kiezer X op partij A stemt houdt dat niet in dat die stem ook wel naar bevriende partij B mag gaan. Die kiezer kan het dal wel weer oke vinden dat die stem naar oppositiepartij C gaat omdat een aantal standpunten daar meer in lijn liggen met de wens van de kiezer.dan die bevriende partij.
IJzerlijm schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Hier is nu wel sprake van een conflict met iemand die eigenlijk voor de verkiezingen al uit de partij had moeten stappen. Fernald stond tiende op de lijst maar was met voorkeursstemmen toch verkozen. Als ze met haar aantal stemmen naar Volt was overgegaan was ze zeker niet in de PS gekomen.
Met voorkeursstemmen, dus ze heeft een duidelijk mandaat van een achterban. De vraag rest dan of men omwille van het partijprogramma op haar hebben gestemd of specifiek voor de persoon. Dan kan een stem op een andere partij te verdedigen zijn.

Was er een conflict al voor de provinciale statenverkiezingen en houdt een conflict in dat je moet breken met de partij waar je bij zit? Meerdere wegen leiden naar Den Haag en ook daar kan een hereiking binnen de partij plaatsvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Napo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:25:
Met voorkeursstemmen, dus ze heeft een duidelijk mandaat van een achterban. De vraag rest dan of men omwille van het partijprogramma op haar hebben gestemd of specifiek voor de persoon. Dan kan een stem op een andere partij te verdedigen zijn.

Was er een conflict al voor de provinciale statenverkiezingen en houdt een conflict in dat je moet breken met de partij waar je bij zit? Meerdere wegen leiden naar Den Haag en ook daar kan een hereiking binnen de partij plaatsvinden.
was dat mandaat dan om een zetel weg te gooien naar een andere partij op basis van een eigen overtuiging, die ze ook niet aankondigde op voorhand.

Gezien deze actie, had ze een snood plannetje om een zetel weg te mieteren. Rancune kortom, dus ik volg toch @DaniëlWW2 zijn analyse daarin: op deze manier heb je als partij geen vijanden meer nodig als dit je vrienden zijn.

Het mandaat moeten we dus niet overwaarderen, ook niet als er voorkeursstemmen zijn en al helemaal niet als een carte blanche om te doen wat je goed dunkt, ongeacht wat het is. Zo werkt het ook niet.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
polthemol schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:31:
[...]

was dat mandaat dan om een zetel weg te gooien naar een andere partij op basis van een eigen overtuiging, die ze ook niet aankondigde op voorhand.
Weten we speicfiek wat de overwegingen waren in het vooroverleg van Groenlink voor de stemmingen? Buiten dat er consensus was in het overleg niet, en dat kan best consensus zijn die niet in lijn is met de gedachten/uitgangspunten van dit statenlid.

Zou ze dat toen kenbaar moeten hebben? Zeker, en dat heeft ze wellicht wel of wellicht niet gedaan. Moet er consensus zijn? Nee, zie stemmen zonder last en ruggespraak.

De zetel is niet weggegooid, de zetel in de eerste kamer is toegekomen aan een andere partij op basis van de stemmingen.
Gezien deze actie, had ze een snood plannetje om een zetel weg te mieteren. Rancune kortom, dus ik volg toch @DaniëlWW2 zijn analyse daarin: op deze manier heb je als partij geen vijanden meer nodig als dit je vrienden zijn.
Snood plannetje? Weg te mieteren? Rancune?
Het mandaat moeten we dus niet overwaarderen, ook niet als er voorkeursstemmen zijn en al helemaal niet als een carte blanche om te doen wat je goed dunkt, ongeacht wat het is. Zo werkt het ook niet.
Zo werkt het niet? Je stemt in beginsel op een persoon, de persoon - in dit geval dus Debora Fernald - krijgt het mandaat om haar kiezers te vertegenwoordigen. Dat mandaat is wat duidelijker dan een persoon die op plaats 6 staat en enkel in de provinciale staten komt dankzij stemmen op andere verkiesbare leden binnen de partij.

Is het een carte blanche? In essentie wel edoch hoop je dat ze in lijn van het partijprogramma stemmen. Dat kan nog steeds het geval zijn desondanks ze niet meer in de fractie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:54

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Napo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:39:

Snood plannetje? Weg te mieteren? Rancune?
weinig anders van te maken gezien ook haar eigen informatie over hoe en wat (en vooral ook de informatie die ze niet geeft, zoals waarom).

Sinds maart via GL verkozen, het issue wat speelde over discriminatie is van voor die tijd (2022 einde) en is gegrond verklaart. Ze zal toch echt met een statement moeten komen waarom ze deze opmerkelijke keuze heeft gemaakt. Je mietert nu dus een zetel van GL weg en daar kan ik met de informatie die er is weinig anders van maken dan dat het op basis van rancune is en het vrij planmatig aan doet ook nog eens.
(https://nos.nl/artikel/24...ar-partij-gediscrimineerd)
Zo werkt het niet? Je stemt in beginsel op een persoon, de persoon - in dit geval dus Debora Fernald - krijgt het mandaat om haar kiezers te vertegenwoordigen. Dat mandaat is wat duidelijker dan een persoon die op plaats 6 staat en enkel in de provinciale staten komt dankzij stemmen op andere verkiesbare leden binnen de partij.

Is het een carte blanche? In essentie wel edoch hoop je dat ze in lijn van het partijprogramma stemmen. Dat kan nog steeds het geval zijn desondanks ze niet meer in de fractie zit.
dit zijn dan wel getrapte verkiezingen: dat het mogelijk is wetmatig gezien, maakt het niet een minder bizar systeem om het heel zachtjes te zeggen en dan kom ik dus terug op het punt hierboven: waarom dan? Waar is het statement? Als ze zich zo ongewenst voelde bij GL (wat heel goed heel terecht kan zijn, laat ik daar ook duidelijk over zijn), waarom ga je dan wachten tot deze stemmingen er zijn en stem je doodleuk totaal iets onverwachts? Je zou haast het idee krijgen dat ze een welkomstgeschenk ermee heeft willen maken om over te stappen tzt naar Volt.

Of samenvattend: als je het hebt over gebrek aan vertrouwen in de politiek, dit zijn de redenen waarom dat beeld netjes verder wordt versterkt. De handjeklap van CDA / CU trouwens ook: het is tenenkrommend hoe de eerste kamer wordt gevuld met mensen op deze wijze.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:29
Napo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:17:
Exact, en als je daar als fractie niet blij van wordt kan dat natuurlijk. Dat het gebrek aan "fractiediscipline" een reden is om iemand uit de fractie te zetten is dan wel weer richting het onwenselijke.
De stem om de senaat is dan wel een belangrijke. Dit gaat niet om een issue, je zet je partij de komende vier jaar op een achterstand. Ik snap wel dat het daardoor meteen einde samenwerking is.
MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:05:
Heel concreet: zelfs als de invoering volledig gratis is, is mij als 40er met DC-pensioen zojuist zo'n (bierviltjesberekening) 25% van mijn pensioenopbouw door de neus geboord.

Maar ik denk dat de meeste mensen van mijn generatie al eigen voorzieningen aan het treffen zijn. Jammer dat dit ook mensen gaat treffen die hier niet de middelen voor hebben.
PWM schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:48:
We moeten dan ook af van de 1ste kamer en daarvan in plaats 75 (staats)rechtsgeleerden bij elkaar zetten om de wetten te toetsen. Dat was (en is) het doel van de 1ste kamer, niets meer of minder.
Dit klinkt heel interessant en verstandig, maar is compleet onwaar, en nooit waar geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 31-05-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 08:55

nwagenaar

God, root. What's the differen

MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:59:
[...]
Kosten was één, de kans dat er weer een enorme bende ontstaat twee.

Met alleen het aanpassen van de methodiek rondom de rekenrente hadden we een groot deel van de problemen al weg kunnen nemen. Zonder een enorme omreken klus.
Ongeacht de gekozen methode, een bende gaat het toch worden omdat er altijd een generatie zal zijn dat "genaaid" gaat worden en uiteindelijk zal iemand down the road de rekening moeten gaan betalen.

Het probleem van nu is dat door de lage rentestand en toenemende levensverwachting, de waarde van het vermogen van veel pensioenfondsen te laag is om aan de verplichtingen te kunnen blijven voldoen. Daarbij speelt ook de explosieve groei van werknemers met kortstondige banen en-of ZZP'ers mee.

Iedereen wil graag een fatsoenlijk indexering van hun aanvullend pensioen en dat deze op basis van het daadwerkelijk inflatie en-of rendement is. Zo zijn er diverse pensioenfondsen (zoals voor ambtenaren) die al sinds 2012 geen realistische indexatie hebben kunnen doen vanwege de gehanteerde rekenrente waardoor deze niet meelopen met inflatiecorrecties; met andere woorden personen die al 10 jaar met pensioen zijn hebben geen of amper compensatie gekregen terwijl de kosten (aanzienlijk) omhoog zijn gegaan.

Waarom gebruikt men de rekenrente? De rekenrente is risicovrij; deze is op basis van de marktrente en geeft een garantie op het pensioen dat pensioengerechtigden gegarandeerd zullen gaan krijgen. De rekenrente maar even omhoog gooien, los laten gaan van de rekenrente en dit laten gelden voor alle pensioenfondsen gaat ook zorgen voor een enorme bende.

Aan de ene kant omdat niet alle pensioenfondsen hetzelfde rendement halen bijvoorbeeld, dus welke alternatieve rekenrente gaan we hanteren? Die van het laagst presterende pensioenfonds bijvoorbeeld, hoe gaat zich dit verhouden tot de daadwerkelijke inflatie en wie gaat dit allemaal bepalen? Daarbij, we weten nu al dat door de toenemende levensverwachting zelfs met de huidige rekenrente dat dit niet vol te houden is, dus met verhoging of laslaten van de rekenrente zal het alleen maar sneller gaan.

Het omhooggooien van de rekenrente boven de marktrente zou dus betekenen dat ze minder geld in kas hoeven te hebben, dit ook niet hoven aan te vullen waardoor het fonds sneller leegloopt waardoor uiteindelijk gaat dit ten koste van onze toekomstige generaties.

Nu wil een pensioenfonds (en de DNB/overheid ook niet natuurlijk) dat laatste natuurlijk niet, dus is de kans groot dat de pensioenfondsen risicovolle beleggingen gaan doen of wellicht ergens in gaan stappen om snel rendement te halen zonder dat men daadwerkelijk mandaat heeft gekregen van de personen die elke maand geld stoppen in hun pensioen.

Met andere woorden: het huidige systeem is bagger, de rekenrente aanpassen is geen oplossing en het nieuwe systeem is weliswaar bagger, maar is down the road wellicht een betere oplossing dan wat we nu hebben.

Ik verwacht ook zeker dat de leeftijdsgroep van 35 t/m 50 (die met deze wetgeving een probleem hebben) mogelijkheden gaan krijgen om het pensioengat te compenseren.

[ Voor 8% gewijzigd door nwagenaar op 31-05-2023 12:39 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

BulMi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:56:
[...]

Aan welke eerste kamer partij heeft FNP dan stemmen gegeven?
Geen idee. Dat is ook niet relevant.
wat ik bedoel te zeggen is dat als je een fan bent van de FNP, je graag op de FNP wilt stemmen maar voor de 1e kamer zou je ook graag een eigen keuze willen maken.
Als er een SP'er fan is van de FNP en ook een VVD'er fan is van de FNP heb je dus al een probleem, ongeacht waar de FNP op stemt.

Pagina: 1 ... 34 ... 62 Laatste

Dit topic is gesloten.