Hehe, het was natuurlijk wat kort door de bocht en geen onderbouwd epistelCVTTPD2DQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:13:
[...]
Dit klinkt heel interessant en verstandig, maar is compleet onwaar, en nooit waar geweest.
Waar is die bierviltjes berekening op gebaseerd? Dacht dat juist DC redelijk clean over zou moeten kunnen.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:13:
[...]
Heel concreet: zelfs als de invoering volledig gratis is, is mij als 40er met DC-pensioen zojuist zo'n (bierviltjesberekening) 25% van mijn pensioenopbouw door de neus geboord.
Maar ik denk dat de meeste mensen van mijn generatie al eigen voorzieningen aan het treffen zijn. Jammer dat dit ook mensen gaat treffen die hier niet de middelen voor hebben.
Ik heb echt geen begin van een idee wat het met mn pensioen gaat doen. En ook geen behoefte om me er druk over te maken ook.
Heb mn geld nu stukken harder nodig dan over vijf jaar.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 31-05-2023 12:43 ]
De Eerste Kamer moet niks. Het is een politiek orgaan, de kamer is altijd bemand geweest door politici, en wordt zelfs verkozen door politici. In het verleden waren dat exclusief politici van adellijke huize - vriendjes van de dictators Willem I en II.PWM schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:29:
Hehe, het was natuurlijk wat kort door de bocht en geen onderbouwd epistelMaar kort door de bocht moet de eerste kamer natuurlijk een wet toetsen op de uitvoerbaarheid, de noodzaak en de (wets)kwaliteit. En niet op basis van idealisme. Iets wat nu wel, regelmatig, gebeurt.
Het bestaansrecht van de EK is sinds de oprichting geweest dat het een soort rem is op de macht van de Tweede. In het begin een extra middel voor de Koning om invloed uit te oefenen op de wetgeving, later de rijke burgerij.
Wat mij betreft is de EK zeker niet heilig, maar dan moet je wel door het PR-sprookje heenkijken dat het is opgericht als een soort raad van Wijze Mannen.
In huidige DC-regelingen is de pensioenopbouw getrapt. Er is in je jonge jaren weinig pensioen opgebouwd, met het idee dat je daar in je latere jaren voor mag compenseren.MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:42:
Waar is die bierviltjes berekening op gebaseerd? Dacht dat juist DC redelijk clean over zou moeten kunnen.
Nu is de pensioenopbouw over alle jaren gelijk. De mensen die nu al (jaren) een DC-regeling hebben hebben weinig opgebouwd in hun jonge jaren, maar mogen(*) daar nu niet meer voor compenseren.
(*) Er is natuurlijk een hoop onderhandelbaar, maar dan moeten werkgevers daarin meegaan.
Wat @PWM bedoelt is natuurlijk dat er eerste kamer hervormd zou moeten worden naar een orgaan dat wetten toetst op doelmatigheid, consistentie met de rest van het wetboek en misschien ook een grondwettelijke toets.
Op dit moment geeft de raad van state advies over bovenstaande zaken aan de regering.
Maar het zou niet verkeerd zijn als de 2e kamer ook een soort raad zou krijgen die boven de politiek staat en gewoon inhoudelijk wat 'vindt' van een wetsvoorstel. Of dat dan nou 1e kamer, constitutioneel hof of parlements-raad heet maakt me niet zoveel uit.
Het lijkt er nu een beetje op dat de 1e kamer het werk van de 2e kamer nog een keer overdoet, maar dan met minder middelen van de 2e kamer. En dat is jammer want het kan een kabinet verlammen en daardoor zal er nog meer op korte termijn geregeerd worden, terwijl regeren juist vooruit zien is.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Over welke leeftijdscategorie hebben we het dan die straks, tenzij eenmalige compensatie, goed de lul is?CVTTPD2DQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:48:
[...]
In huidige DC-regelingen is de pensioenopbouw getrapt. Er is in je jonge jaren weinig pensioen opgebouwd, met het idee dat je daar in je latere jaren voor mag compenseren.
Nu is de pensioenopbouw over alle jaren gelijk. De mensen die nu al (jaren) een DC-regeling hebben hebben weinig opgebouwd in hun jonge jaren, maar mogen(*) daar nu niet meer voor compenseren.
Grofweg de groep tussen de 40 en de 50.JeroenNietDoen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:57:
[...]
Over welke leeftijdscategorie hebben we het dan die straks, tenzij eenmalige compensatie, goed de lul is?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Na mijn idee is het juist wel relevant, je bent toch niet zomaar fan van een partij? Je bent voor een partij omdat je achter de ideeën staat. Dan ga ik er ook vanuit dat die partij uit de provincie stemt voor een persoon in de eerste kamer die het dichts bij die ideeën zitten.Lordy79 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:19:
[...]
Geen idee. Dat is ook niet relevant.
wat ik bedoel te zeggen is dat als je een fan bent van de FNP, je graag op de FNP wilt stemmen maar voor de 1e kamer zou je ook graag een eigen keuze willen maken.
Als er een SP'er fan is van de FNP en ook een VVD'er fan is van de FNP heb je dus al een probleem, ongeacht waar de FNP op stemt.
Een beetje hetzelfde dat we over elk besluit in de 2e kamer geen referendum houden. Je stemt elke 4 jaar op een partij die dicht bij jouw ideeën ligt en vetrouwt er dan op dat ze in die richting ook de belangen gaan behartigen en keuzes maken.
Ach, had ook niet anders verwacht dat ik erbij zou zitten. Hoe hard ik ook mijn best doe om er financieel op vooruit te komen, prijsverhogingen volgen. Dat dat ook door zou gaan na mijn pensioen lag wel in de lijn der verwachtingen.
"Gaaf land".
En de groep daarboven? (51 tm 67 (of hoger))
Ik ken de details niet, maar waarom wordt blijkbaar geaccepteerd dat zo'n grote groep hierdoor geraakt gaat worden?
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ik dacht gelezen te hebben dat er straks in de nieuwe regeling wel meer ruimte komt om extra stortingen te doen. Kan het jammer genoeg zo snel niet terugvinden waar dat was.CVTTPD2DQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:48:
[...]
In huidige DC-regelingen is de pensioenopbouw getrapt. Er is in je jonge jaren weinig pensioen opgebouwd, met het idee dat je daar in je latere jaren voor mag compenseren.
(*) Er is natuurlijk een hoop onderhandelbaar, maar dan moeten werkgevers daarin meegaan.
De grens is niet zo scherp natuurlijk
De ouderen hebben wel al volgens de oude hoge staffels in kunnen leggen, waardoor zij hier minder hard door geraakt worden.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Partijen hebben wetenschappelijke bureau's, kamerleden hebben budget voor assistenten en advies, precies omdat je niet van een kamerlid kunt verwachten dat ze expert zijn op allerlei gebieden. Er is vaak betoogd dat dit budget fors uitgebreid zou mogen worden, maar het is altijd ongemakkelijk als de politiek geld aan zichzelf uitgeeft.Lordy79 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:53:
Maar het zou niet verkeerd zijn als de 2e kamer ook een soort raad zou krijgen die boven de politiek staat en gewoon inhoudelijk wat 'vindt' van een wetsvoorstel. Of dat dan nou 1e kamer, constitutioneel hof of parlements-raad heet maakt me niet zoveel uit.
Zelf heb ik altijd wat moeite met het idee dat je "boven de politiek" kunt staan. Iedereen die iets vindt van wetgeving doet aan politiek, of ze zich dat nou beseffen of niet.
Het beste wat je met die kennis kunt doen is controlemechanismen inbakken in het systeem. In de rechtspraak doen we dat door de interpretatie van de wet aan meerdere rechtbanken over te laten. Het lijkt soms alsof "de rechters" in Nederland zomaar alles kunnen bepalen, maar dit kan echt alleen binnen heel beperkte grenzen, waarbij meerdere rechtbanken elkaars werk controleren.
Een vergelijkbare verhouding bestaat tussen de eerste en tweede kamer; politici die op verschillende momenten verkozen zijn controleren elkaars werk op politieke gronden, en beschermen zo tegen al te sterke politieke schommelingen.
Zelf ben ik van mening dat het stelsel wel een stuk eenvoudiger kan, maar het principe van onderlinge controle (en zelfs politieke tegenwerking) is niet verkeerd.
Mensen die aan het begin van hun arbeidscarriere staan vallen voornamelijk onder het nieuwe stelsel. Mensen die aan het eind staan hebben hun DC-pot als het goed is al volgespaard. Dus inderdaad, de groep in het midden zal het meest "lijden".JeroenNietDoen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:57:
Over welke leeftijdscategorie hebben we het dan die straks, tenzij eenmalige compensatie, goed de lul is?
Maar over het algemeen gaan dit soort redeneringen uit van een hypothetische werknemer die van zijn 18e tot z'n 69e precies dezelfde baan heeft. In de praktijk is het zo dat mensen in de eerste werkjaren tussen slechtbetaalde baantjes sukkelen, misschien nog studeren, etc. En na het 55e levensjaar neemt de werkloosheid weer fors toe.
Je wordt genaaid ten opzichte van de pensioensopbouw die je had kunnen hebben als je tot je pensioen op hetzelfde niveau werkzaam bent. Dat is natuurlijk geen vast gegeven.
Omdat men ervan uitgaat dat die groep nog wel gecompenseerd gaat worden.Gunner schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:15:
Ik ken de details niet, maar waarom wordt blijkbaar geaccepteerd dat zo'n grote groep hierdoor geraakt gaat worden?
Het nieuwe systeem werkt individualistischer. Geld dat je in het begin van je carrière inlegt rendeert 40+ jaar tot je pensioen.
In het oude systeem werkte de jonge generatie voor de uitkeringen van de oude generatie. Als jij dan oud wordt is er een nieuwe jonge generatie die de pot voor jouw pensioen vult.
Door de overgang heeft de 40-55 groep wel geld ingelegd in het oude systeem, dat geld is "weg", maar er is geen jonge generatie die voor deze groep de pot weer aanvult onder het oude systeem. Ondertussen kan je alleen nog korte tijd opbouwen en mis je het 40 jaar rente over rente component wat de jonge generatie wel heeft.
Daar komt bij je ook de potentiële risico's van dat beleggen erbij krijgt. Je kunt dus nog zelfs veel slechter uitkomen dan op basis waarvan nu gerekend is. Ofcourse, dat beleggen kan ook heel gunstig zijn en misschien dat gat van 60 miljard wat nu te kort is voor de groep 35-50 een heel eind opvullen._JGC_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:25:
[...]
Ondertussen kan je alleen nog korte tijd opbouwen en mis je het 40 jaar rente over rente component wat de jonge generatie wel heeft.
Enfin, misschien maar niet te lang bij stilstaan. Ik erger en pieker al te vaak over het gevoel van een bloedende generatie.
Scheelt dat ik als 40'er toch al amper pensioen heb opgebouwd. Ik heb als ZZP'er een lijfrentepolis en bij voormalige werkgevers heb ik maar heel beperkt pensioen opgebouwd.JeroenNietDoen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:42:
[...]
Daar komt bij je ook de potentiële risico's van dat beleggen erbij krijgt. Je kunt dus nog zelfs veel slechter uitkomen dan op basis waarvan nu gerekend is. Ofcourse, dat beleggen kan ook heel gunstig zijn en misschien dat gat van 60 miljard wat nu te kort is voor de groep 35-50 een heel eind opvullen.
Enfin, misschien maar niet te lang bij stilstaan. Ik erger en pieker al te vaak over het gevoel van een bloedende generatie.
Ik was onder het oude systeem toch al fucked zegmaar.
Meer directe invloed betekent ook meer politiek maken van de eerste kamer, waar ze - volgens mij is dat juist het mandaat van de eerste kamer - als kamer van reflectie te acteren. Dus op uitvoerbaarheid, rechtvaardigheid van weten. Het komt nog voor dat daarop beoordeeld wordt (bijv het D66 voortstel voor alleen gevaccineerde kinderen in de opvang toe te laten).Lordy79 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:41:
[...]
Een stem voor de PS is sowieso diffuus want je stemt als kiezer enerzijds voor de PS en anderzijds voor de eerste kamer van de landelijke politiek die bovendien steeds politieker wordt.
Het kan best zijn dat er een mooie, sterke provinciepartij is die niet vertegenwoordigd is in de eerste kamer maar je vreest dat die sterke provinciepartij bij het stemmen voor de eerste kamer iets kiest dat jij niet wenst. Dan zit je dus in een spagaat.
Het beste zou dus m.i. zijn om de boel eens op de schop te gooien.
Op de schop gooien is geen doel op zich toch? Wat zou dan beter moeten? Waarom denk je dat veranderen gaat helpen. Volgens mij zijn er door de afgelopen jaren heen al allerlei voorstellen geweest, al kon ik zo 1-2-3 geen directe link vinden naar voorstellen (wel een oproep van Sopie van Bijsterveld om meer a-politiek te worden in de eerste kamer).
Er moeten nog regelingen worden bedacht om deze groep (waar, vermoed ik, velen van ons hier in zitten) te compenseren, dus dan komt het vast wel goedGunner schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:15:

Als je niet in een bepaalde sector werkt, met een sector pensioen bij 1 v.d. grote uitvoerders, maar in plaats daarvan al een pensioen opbouwt bij een verzekeraar, dan is de kans groot dat je al met een premiestelsel werkt. Die zijn al individueel (al wordt er collectief belegd). Zover ik de wijzigingen van het pensioenstelsel niet van toepassing op die regelingen, maar juist op middelloon en eindloon (die zijn vast al heel zeldzaam) regelingen. In hoeverre een 40+-er kan kiezen voor blijven in het oude stelsel, dat weet ik niet. Feit is wel dat daar de klappen vallen c.q. over compensatie gesproken wordt._JGC_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:25:
[...]
Omdat men ervan uitgaat dat die groep nog wel gecompenseerd gaat worden.
Het nieuwe systeem werkt individualistischer. Geld dat je in het begin van je carrière inlegt rendeert 40+ jaar tot je pensioen.
In het oude systeem werkte de jonge generatie voor de uitkeringen van de oude generatie. Als jij dan oud wordt is er een nieuwe jonge generatie die de pot voor jouw pensioen vult.
Door de overgang heeft de 40-55 groep wel geld ingelegd in het oude systeem, dat geld is "weg", maar er is geen jonge generatie die voor deze groep de pot weer aanvult onder het oude systeem. Ondertussen kan je alleen nog korte tijd opbouwen en mis je het 40 jaar rente over rente component wat de jonge generatie wel heeft.
Typisch onze overheid. Iets verzinnen en pas later eens gaan bedenken hoe om te gaan met de nadelige gevolgen voor burgers. Je ziet op het gebied van klimaat niet anders.migchiell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:54:
[...]
Er moeten nog regelingen worden bedacht om deze groep (waar, vermoed ik, velen van ons hier in zitten) te compenseren, dus dan komt het vast wel goed
Ja, of nog erger: die oplossing moet vanuit de sector zelf gaan komen.JeroenNietDoen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:57:
[...]
Typisch onze overheid. Iets verzinnen en pas later eens gaan bedenken hoe om te gaan met de nadelige gevolgen voor burgers. Je ziet op het gebied van klimaat niet anders.
Ben 39,5 dus val er gelukkig precies buiten!migchiell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:54:
[...]
Er moeten nog regelingen worden bedacht om deze groep (waar, vermoed ik, velen van ons hier in zitten) te compenseren, dus dan komt het vast wel goed

47,5 hier, dus precies middenin de doelgroepMikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:00:
[...]
Ben 39,5 dus val er gelukkig precies buiten!
Ik lees ophef over het feit van het nieuwe pensioenstelsel niet voor Kabinet en Kamerleden geldt. Hoe zit dat nu?
Zie voor info https://www.eerstekamer.n...eerste_kamer_stemt_in_met Daarin gaat het o.a. over die vermeende 2/3e meerderheid. Er wordt aangegeven dat de WTP nog niet voor de politiek gaat gelden maar later apart wordt geregeld. Ik ben geen deskundige maar dat is wat er wordt vermeld.HollovVpo1nt schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:11:
Ik lees ophef over het feit van het nieuwe pensioenstelsel niet voor Kabinet en Kamerleden geldt. Hoe zit dat nu?
Het oude systeem was onhoudbaar. Je loopt steeds een generatie achter en er zit nogal een verschil in de grootte en arbeidsverleden van die generaties.JeroenNietDoen schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:57:
[...]
Typisch onze overheid. Iets verzinnen en pas later eens gaan bedenken hoe om te gaan met de nadelige gevolgen voor burgers. Je ziet op het gebied van klimaat niet anders.
Dan kan je alles direct gaan uitwerken en net zolang wachten met invoeren tot het oude systeem helemaal niet meer houdbaar is, maar dan gaat de pijn alleen maar groter worden.
Die tussengeneratie die gecompenseerd moet worden is nog tig jaar voor om wat voor te bedenken.
Maargoed, zoals je zegt: eerst zien, dan geloven. Ze kunnen het ook 15 jaar vooruitschuiven en dan in paniek wat beslissen.
Beetje zoals de AOW-leeftijd?_JGC_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:28:
[...]
Die tussengeneratie die gecompenseerd moet worden is nog tig jaar voor om wat voor te bedenken.
Maargoed, zoals je zegt: eerst zien, dan geloven. Ze kunnen het ook 15 jaar vooruitschuiven en dan in paniek wat beslissen.
De track-records voor ons politieke stelsel is niet bijzonder goed in tijdig de pijn nemen juist omdat er voor veel van dit soort dosiers een groot electoraal belang is om juist niet zo'n beslissing te nemen en derhalve het een probleem van de toekomst te maken.
Een partij die een standpunt inneemt om nu al een bepaalde pijn te nemen zal hoogstwaarschijnlijk onvoldoende zetels bemachtigen, dat is natuurlijk het voordeel voor de grotere leeftijdscohorten, een nadeel voor alle kleinere cohorten.
Ja, dat weet ik ook wel, volledig mee eens. Maar nu laat je een hele grote groep wel in het ongewisse zitten.
Die tig jaar is er wel. Als je bereid bent om de portemonnee te trekken._JGC_ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:28:
[...]
Eerder beslissen is goedkoper.
Ik heb daarom een paar jaar geleden al besloten om een afbetaald huis te hebben tegen de tijd dat ik met pensioen ga. Dan heb ik geen goed pensioen nodig om rond te komen.MikeyMan schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:53:
[...]
Die tig jaar is er wel. Als je bereid bent om de portemonnee te trekken.
Eerder beslissen is goedkoper.
Eens. Mijn huis is mijn pensioen. Zorgen dat het energieneutraal wordt en afbetaald is, heb ik straks alleen nog maar EWF, gemeentelijk belastingen en waterschapsheffing.Joris748 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:55:
[...]
Ik heb daarom een paar jaar geleden al besloten om een afbetaald huis te hebben tegen de tijd dat ik met pensioen ga. Dan heb ik geen goed pensioen nodig om rond te komen.
https://nos.nl/artikel/24...ft-spijt-van-stem-op-volt
Lag zij onder een steen?
"Ik dacht dat het geen impact zou hebben, ik ben er een beetje beduusd van"
"Ja, ik weet toch niet dat dat zo'n effect heeft. En als je niet weet hoe het werkt, dan moet iemand je het vertellen"
Volgens mij is het toch redelijk in het nieuws geweest dat er koehandel plaatsvindt over de restzetels en als je iets anders stemt dan je eigen partij omdat je denkt dat het geen impact heeft, waar ben je dan in vredesnaam mee bezig? Ik sta echt een beetje perplex!
Lag zij onder een steen?
"Ja, ik weet toch niet dat dat zo'n effect heeft. En als je niet weet hoe het werkt, dan moet iemand je het vertellen"
Volgens mij is het toch redelijk in het nieuws geweest dat er koehandel plaatsvindt over de restzetels en als je iets anders stemt dan je eigen partij omdat je denkt dat het geen impact heeft, waar ben je dan in vredesnaam mee bezig? Ik sta echt een beetje perplex!
Wat best bizar kan zijn is indien dat pensioenstelsel maximaal beroerd uitpakt, er hele hordes mensen zijn die menen dat de protesten volgens de regels ergens op een goedgekeurde plek moeten worden uitgevoerd.
En volgens mij gaat dat stelsel een catastrofe worden, gezien de beloftes van het kabinet dat het goed zal uitpakken; hun beloftes zijn tot nu toe maar weinig waard.
En volgens mij gaat dat stelsel een catastrofe worden, gezien de beloftes van het kabinet dat het goed zal uitpakken; hun beloftes zijn tot nu toe maar weinig waard.
Linksom of rechtsom terecht uit de partij gekieperd. Haar zogenaamde zelfstandige mandaat is niet dat je uit persoonlijke rancune je voorkeur zo uitspreekt, voor het eerst. Hier heeft haar achterban zeker niet op gestemd en met het verlies van 1 senaatszetel kan ik wel omrekenen dat ze ongeveer 200k GL-stemmers heeft genaaid. Haar motivatie nu dat ze dit niet kon overzien maakt haar dus rechtsom te stom om politiek te doen.Lordy79 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:48:
https://nos.nl/artikel/24...ft-spijt-van-stem-op-volt
Lag zij onder een steen?
Dat is dus het mooie van politieke partijen; je hebt een soort zelfreinigend vermogen om het kaf van het koren te scheiden; goede bestuurders worden al tig jaar aan dit soort selectie blootgesteld en ook hier blijkt dus iets van. Daarom zijn partijen als BBB, FvF, PVV enzovoort zo beroerd; hun mensen zijn nog niet getest op geschiktheid van goed bestuur.
Zie net het interview met dat Groen Links Statenlid op NPO1 journaal… mijn god…ze had dus geen idee over hoe het werkt… de leiding van GL mag zich wel eens achter de oren krabben waarom iemand met een dergelijk kennisniveau op de lijst terecht gekomen is.
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Ik ben vooral bang dat ze wellicht representatief is voor (een groot deel van) de rest van de Nederlandse politiek, met als enige verschil dat ze niet braaf heeft gestemd op wat haar is opgedragen...PatrickC schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:08:
Zie net het interview met dat Groen Links Statenlid op NPO1 journaal… mijn god…ze had dus geen idee over hoe het werkt… de leiding van GL mag zich wel eens achter de oren krabben waarom iemand met een dergelijk kennisniveau op de lijst terecht gekomen is.
Nou ja, ik zit ideologisch volledig in de GL-hoek, maar het is (voor de zoveelste keer) ook wel pijnlijk duidelijk dat dit ook bij GL niet goed geregeld is, dat daar dus ook mensen rondlopen die geen flauw benul hebben van waar ze mee bezig zijn. Dat onbenul, en het onvermogen van de partij er omheen om dat tijdig te herkennen en óf aan te pakken óf uit de partij te houden is helaas niet voorbehouden aan een politiek spectrum.Delerium schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:00:
[...]
Linksom of rechtsom terecht uit de partij gekieperd. Haar zogenaamde zelfstandige mandaat is niet dat je uit persoonlijke rancune je voorkeur zo uitspreekt, voor het eerst. Hier heeft haar achterban zeker niet op gestemd en met het verlies van 1 senaatszetel kan ik wel omrekenen dat ze ongeveer 200k GL-stemmers heeft genaaid. Haar motivatie nu dat ze dit niet kon overzien maakt haar dus rechtsom te stom om politiek te doen.
Dat is dus het mooie van politieke partijen; je hebt een soort zelfreinigend vermogen om het kaf van het koren te scheiden; goede bestuurders worden al tig jaar aan dit soort selectie blootgesteld en ook hier blijkt dus iets van. Daarom zijn partijen als BBB, FvF, PVV enzovoort zo beroerd; hun mensen zijn nog niet getest op geschiktheid van goed bestuur.
Op de lijst? Nog met voorkeursstemmen verkozen ook...PatrickC schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:08:

Vandaag las ik ergens dat minister Dijkgraaf opperde om Carnaval te verplaatsen, want dat viel midden in een of ander schoolexamen. Ik dacht serieus dat dit een late aprilgrap was, of iets vanuit de Speld ofzo. Maar nee, minister Dijkgraaf heeft dit dus serieus lopen uitkramen.
Ik ben een zuiderling en woon er ook, dus heb ik eens lopen rondvragen in de omgeving, hoe die mensen her tegenover stonden. Er zat 1 moppersmurf tussen, maar de rest van de mensen was unaniem om die examens te verplaatsen, ipv het Carnaval.
Dit is dus een probleem dat in de politiek ergerlijk is. Er zitten mensen op posten die compleet geen feeling hebben, wat er speelt in het normale mensenleven. En zo'n Dijkgraaf is geen koekenbakker. Dat is een hyper intelligent wezen, maar in de politiek heeft hij niks te zoeken, vind ik.
*knip* het gaat over de landelijke politiek hier
Ik ben een zuiderling en woon er ook, dus heb ik eens lopen rondvragen in de omgeving, hoe die mensen her tegenover stonden. Er zat 1 moppersmurf tussen, maar de rest van de mensen was unaniem om die examens te verplaatsen, ipv het Carnaval.
Dit is dus een probleem dat in de politiek ergerlijk is. Er zitten mensen op posten die compleet geen feeling hebben, wat er speelt in het normale mensenleven. En zo'n Dijkgraaf is geen koekenbakker. Dat is een hyper intelligent wezen, maar in de politiek heeft hij niks te zoeken, vind ik.
*knip* het gaat over de landelijke politiek hier
[ Voor 38% gewijzigd door polthemol op 01-06-2023 11:29 ]
*knip* offtopic
@migchiell
Natuurlijk ligt het allemaal genuanceerder, maar velen lezen zo'n bericht en dat gaat dan een heel wild eigen leven leiden. En wees eerlijk; Dijkgraaf zit daar in Den Haag wel als een soort uithangbord. Als hij dit soort gekke dingen loopt te vertellen, slaat de paniek toe in Brabant en Limburg. Ze zijn hier druk bezig met een ontworsteling vanuit de Randstad, en dat is niet kwaadaardig ofzo. Het is allemaal heel gemoedelijk en voorlopig kantinepraat.
[ Voor 57% gewijzigd door polthemol op 01-06-2023 11:31 ]
Het ligt wel iets genuanceerder; ergens in de eerste twee weken van februari moeten er twee dagdelen besteed worden aan de cito-toets. Dat is zo bedacht onder verantwoordelijkheid van de minister, Dijkgraaf, maar natuurlijk niet door hemzelf hoogstpersoonlijk in zijn eentje besloten. Dat had best iets handiger gekozen kunnen worden, en een weekje eerder of later zal ook heus niet veel uitmaken voor het ministerie. Aan de andere kant: de scholen zijn toch niet wekenlang dicht dan? Zou het nou echt zo'n probleem zijn om ergens in die periode even wat tijd te vinden?mavaros schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:39:
Vandaag las ik ergens dat minister Dijkgraaf opperde om Carnaval te verplaatsen, want dat viel midden in een of ander schoolexamen. Ik dacht serieus dat dit een late aprilgrap was, of iets vanuit de Speld ofzo. Maar nee, minister Dijkgraaf heeft dit dus serieus lopen uitkramen.
*knip*
Maar in een kenmerkend buiten-Randstedelijk Calimero-complex
[ Voor 23% gewijzigd door polthemol op 01-06-2023 11:31 ]
Dit is eerder besproken hier. Die toetsen zijn gewoon tijdens schooldagen dus wat is het probleem nu?
Ik zie het nog steeds niet.
Tenzij je carnaval belangrijker vind dan zo’n Cito toets natuurlijk.
Tenzij je carnaval belangrijker vind dan zo’n Cito toets natuurlijk.
[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 31-05-2023 19:07 ]
Dit is het zoveelste bewijs dat Den Haag het contact verloren heeft met het ‘platteland’. Ik ben zelf Limburger, maar… geen Carnaval vierder. Maar vastelaovend, zoals het hier genoemd wordt, heeft voor een hele grote groep mensen een diepgaande betekenis. Kijk maar eens de docu ‘Nao 't Zuuje’ over vastelaovend in Venlo. Misschien moet Minister Dijkgraaf die docu ook maar eens bekijken ipv zomaar wat roepen.mavaros schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:39:
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Lees nou eerst even wat er echt aan de hand is, voordat je direct in een "die lui in Den Haag kunnen ook niks"-stuip schiet.PatrickC schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:15:
[...]
Dit is het zoveelste bewijs dat Den Haag het contact verloren heeft met het ‘platteland’. Ik ben zelf Limburger, maar… geen Carnaval vierder. Maar vastelaovend, zoals het hier genoemd wordt, heeft voor een hele grote groep mensen een diepgaande betekenis. Kijk maar eens de docu ‘Nao 't Zuuje’ over vastelaovend in Venlo. Misschien moet Minister Dijkgraaf die docu ook maar eens bekijken ipv zomaar wat roepen.
Ik heb het nog eens nagelezen op de verschillende nieuws sites en mijn mening is nog steeds hetzelfde. Dijkgraaf zal het vast niet zelf verzonnen hebben, maar is wel de verantwoordelijke Minister.migchiell schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:19:
[...]
Lees nou eerst even wat er echt aan de hand is, voordat je direct in een "die lui in Den Haag kunnen ook niks"-stuip schiet.
Maar we hoeven het hier ook niet over eens te zijn. Als we elkaars mening maar respecteren.
Nou ja, het "gekke dat hij loopt te vertellen" komt neer op "ergens tijdens de reguliere schooldagen, begin februari, door elke school zelf in te delen op een gewenst/handig tijdstip, moeten twee dagdelen worden besteed aan de cito-toets".mavaros schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:02:
@migchiell
Natuurlijk ligt het allemaal genuanceerder, maar velen lezen zo'n bericht en dat gaat dan een heel wild eigen leven leiden. En wees eerlijk; Dijkgraaf zit daar in Den Haag wel als een soort uithangbord. Als hij dit soort gekke dingen loopt te vertellen, slaat de paniek toe in Brabant en Limburg. Ze zijn hier druk bezig met een ontworsteling vanuit de Randstad, en dat is niet kwaadaardig ofzo. Het is allemaal heel gemoedelijk en voorlopig kantinepraat.
Maar uit het antwoord van de carnavalsverenigingen lijkt het alsof twee hele provincies die weken helemaal plat liggen en er geen enkele ruimte is voor school.
Waarom kunnen in de werkweek vóór carnaval geen twee dagdelen gebruikt worden voor een toets? Ik snap dat er voorbereidingen gepleegd worden en er al van alles begint, maar dat hoeft dan toch niet precies die twee dagdelen direct naast de scholen plaats te vinden lijkt me.
Dat het ministerie wat lomp heeft gecommuniceerd staat wel vast. Maar er wordt nu wel gedaan alsof die toets twee weken lang duurt.
Dat het ministerie wat lomp heeft gecommuniceerd staat wel vast. Maar er wordt nu wel gedaan alsof die toets twee weken lang duurt.
Omdat de week voor carnaval al een drukke periode is voor de kinderen zelf. Carnaval vieren op school, bij (sport)verenigingen, evt nog laatste voorbereidingen voor een optocht.eric.1 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:46:
Waarom kunnen in de werkweek vóór carnaval geen twee dagdelen gebruikt worden voor een toets? Ik snap dat er voorbereidingen gepleegd worden en er al van alles begint, maar dat hoeft dan toch niet precies die twee dagdelen direct naast de scholen plaats te vinden lijkt me.
Hier stuiteren ze net zo hard rond als in de week voor Sinterklaas. En dan ook nog even twee dagdelen lang een belangrijke toets afnemen. Denk niet dat je dan het beste beeld van een kind krijgt.
Er zijn altijd toetsweken als het Carnaval is. Dat is nog nooit een probleem geweest, en dat is het ook nu niet.eric.1 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:46:
En nu zou het dus ineens wel een probleem zijn. Het levert alleen maar onzinnige ophef op en vrijwel niemand heeft hier bij ons daarover wakkergelegen.
De politiek is in staat om uit het niets, iets te creëren. En Dijkgraaf zou zich niet voor dit soort mafketelarij moeten lenen. Het is geen dwaas. En dat geldt voor meerdere ministers in het kabinet.
En uiteindelijk gaan door dit soort ondoordachte uitspraken veel mensen gek denken. Niet echt gek, maar ergens snap ik het wel dat ze zo gaan denken. Het past alleen niet in het normale plaatje.
Hoofdstuk III - Hoe het verder gingDaniëlWW2 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 09:16:
[...]
En dit is dus het grote probleem met linkse politici. Altijd voor de algemene zaak, maar soms zorgt de interpretatie daarvan voor dusdanig grote ego's, dat ze elkaar lopen te saboteren. Want dit was een Eerste Kamer zetel die hier verloren is gegaan.
https://www.bnnvara.nl/jo...ijt-van-haar-stem-op-volt
Het statenlid in Zuid-Holland heeft nu spijt van haat stem op Volgt en legt uit wat er gebeurd was.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Een verandering van de pensioenen voor ambtsdragers zoals Kamerleden wordt geregeld in de Appa.martwoutnl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 15:21:
[...]
Er wordt aangegeven dat de WTP nog niet voor de politiek gaat gelden maar later apart wordt geregeld.
De Wet toekomst pensioenen wijzigt de manier waarop Kamerleden en ministers een pensioen krijgen omdat ze niet meer het nieuwe pensioenstelsel volgen, maar het oude systeem.
Ontvangers van een Appa houden dus de oude middelloon regeling, maar juist daarom vonden drie hoogleraren staatsrecht dat de Eerste Kamer met een 2/3 meerderheid had moeten voorstemmen omdat het zo in de Grondwet staat. De Eerste Kamer vond met een normale meerderheid dat de Grondwet zo niet gelezen moet worden en dus is de Wet toekomst pensioenen met een normale meerderheid aangenomen.
Omdat de Eerste Kamer voor heeft gestemd is de wet aangenomen, ook al vonden de hoogleraren dat het tegen de Grondwet was.
Nu houden de politici hun oude pensioen onder de oude regeling, tenzij alsnog een tweederde meerderheid voor een wijziging stemt.
cc: @HollovVpo1nt
Ondertussen wordt de Wet Hillen ook afgebouwd en vinden GL/PvdA dat vermogensongelijkheid moet worden tegengegaan dus wordt je huis dan zwaarder belast. Als deze twee neoliberalen in vermomming de VVD meekrijgen uiteraard.Joris748 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:55:
[...]
Ik heb daarom een paar jaar geleden al besloten om een afbetaald huis te hebben tegen de tijd dat ik met pensioen ga. Dan heb ik geen goed pensioen nodig om rond te komen.
Huren met de nieuwe pensioenwet lijkt mij uitgesloten. Je weet namelijk niet wat je pensioen wordt, totdat je daadwerkelijk met pensioen gaat en daarna kan het van jaar tot jaar variëren.Arjantje72 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 17:46:
Leuk voor de mensen met een huurwoning.
Het Ministerie van Onderwijs bepaalt dat de toets moet worden gemaakt in de eerste twee volle weken van februari, dus 5-9 februari 2024, of 12-16 februari.Gunner schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:06:
Dit is eerder besproken hier. Die toetsen zijn gewoon tijdens schooldagen dus wat is het probleem nu?
In het zuiden van Nederland is 12-16 februari, zoals vastgesteld door datzelfde Ministerie van Onderwijs, voorjaarsvakantie. In de rest van Nederland begint de voorjaarsvakantie op 17 februari.
basisscholen in Zuid-Nederland krijgen dus sowieso 5 dagen minder, en dat ligt geheel in handen van het Ministerie van Onderwijs. Daarbovenop de drukte rondom Carnaval. Laten we zeggen dat groep 8 niet daaraan meedoet, dan moet je alsnog zorgen dat groep 3-7 dat viert op een manier die geen overlast voor groep 8 veroorzaakt.
Of je last het voor iedereen af natuurlijk. Geeft niets, kinderen in de leeftijd 6-12 hebben helemaal niets met Carnaval. Verkleden vinden ze vast saai.
Wederom, dit is het land waarin we regelmatig de verkiezingen uitstellen vanwege de biddag voor het gewas, een dag die eigenlijk alleen nog in een paar gereformeerde gemeenten beleefd wordt.
Voor middelbare scholieren en universiteitsstudenten is dat natuurlijk prima.mavaros schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:32:
Er zijn altijd toetsweken als het Carnaval is. Dat is nog nooit een probleem geweest, en dat is het ook nu niet.
meerdere malen zelfs?CVTTPD2DQ schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:02:
[...]
Wederom, dit is het land waarin we regelmatig de verkiezingen uitstellen vanwege de biddag voor het gewas, een dag die eigenlijk alleen nog in een paar gereformeerde gemeenten beleefd wordt.
in 2014 zijn de gemeenteraadsverkiezingen trouwens ook verplaatst vanwege….. carnaval. Er moet natuurlijk wel nuchter gestemd worden natuurlijk
[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 31-05-2023 21:09 ]
Ik geef geen fluit om carnaval ondanks dat ik in Brabant woon maar het is natuurlijk wel weer een typisch geval van "Nederland eindigt bij de Moerdijkbrug".
Mijn werkgever gaat straks 3x zoveel inleggen voor mijn pensioen als voor deze nieuwe regeling. Ik ben 44 dus val er precies in. Met die 3x krijg ik de compensatie die nodig is, maar gok dat de meeste werkgevers in Nederland niet zo vrijgevig gaan zijn, waardoor mensen er flink op achteruit gaan.BulMi schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:16:
[...]
Ik dacht gelezen te hebben dat er straks in de nieuwe regeling wel meer ruimte komt om extra stortingen te doen. Kan het jammer genoeg zo snel niet terugvinden waar dat was.
Haar hele racisme verhaal kan ook wel de prullenbak in. Als iemand het daadwerkelijk met jou over domme negers had, dat je de pil had moeten slikken en dat je je haar stijl achterover moet doen zoals anderen zwarten, ga je toch niet proberen op je blote knieën terug te komen.PatrickC schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:08:
Maar wat verwachten we voor 1895 bruto per maand? Mensen die echt wat kunnen, gaan niet 15-20 uur per week tijd besteden voor zo'n bedrag. Dus je krijgt mensen die minder tijd besteden, of gewoon niets kunnen. Jaja, uitzonderingen daargelaten.
[ Voor 15% gewijzigd door PWM op 31-05-2023 23:58 ]
Om ook nog even terug te komen op de pensioenkwestie. Eerst de stemming:
Voor 2e kamer: ChristenUnie, D66, CDA, VVD, PvdA, GroenLinks, SGP en Volt.
Voor 1e kamer:CDA, VVD, D66, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks en SGP
Het is imho goed om te observeren dat het partijen voornamelijk uit traditionele midden die voor een belangrijke kiezersgroep, leeftijd 35/40+ en werkenden met pensioen, het dus gelukt is die groep met eigen beleidskeuzes actief aan te wijzen als z.g.n. "pech generatie".
Contrasteer bovenstaande maatregel, bijvoorbeeld (er zijn er meer, spaartaks bijv) met een veel bescheidener ingreep zoals bijvoorbeeld de beperking van de HRA. Het tegenhouden van maatregel daaromtrent stond decennia lang bovenaan de agenda als zijnde een vertegenwoordiging van die zelfde groep werkenden, uiteraard wel een kleinere selectie vanwege huizenbezitters.
Het is interessant om te zien hoeveel contrast er is tussen beleidsmaatregelen die eigenlijk om dezelfde kwestie gaan, zoals de financiële huishouden en toekomst van de werkende middengroep. Vooral nu er dus middenpartijen een maatregel is genomen die direct in het nadeel is van hun eigen kiezersgroep.
Want hoe komt het dat een maatregel zoals HRA of spaartaks de voorpagina's blijven kan/kon beheersen, terwijl financieel gezien een potentieel veel nadeligere maatregel geruisloos wordt ingevoerd. Waarbij de voornaamste communicatie gaat over de z.g.n. onhoudbaarheid van het stelsel.
Je ziet hierin ook weer de contouren van de bestuurscrisis met een directie relatie met de ideologie die partijen aanhangen. Imho gaat de meta communicatie hierover al decennia grondig verkeerd. Want de vraag die menig burger in die zich in die pensioengroep bevind en op een van deze partijen heeft gestemd, vertegenwoordigd deze partij mijn en het algemene belang?
Om die vraag te beantwoorden heeft die burger betrouwbare informatie nodig, d.w.z. een functionerend stelsel van trias politica + de 4e controlerende macht (journalistiek).
Het is goed om te observeren wat de bestuurscrisis precies inhoudt, het is niet zozeer dat het crisis is van competitie of moeilijkheid van dossiers die besluitvorming frustreren. De crisis is ideologisch van aard. D.w.z. huidige bestuurders en de meerderheid van politici geloofd niet in regeren in lijn met de neoliberale ideologie. D.w.z. macht hoort niet te liggen bij burgers via vertegenwoordiging, Macht en daarmee de uitkomst van het beleid past (bijna) altijd beter in de hiërarchische private markt. En private macht, beïnvloed hier door ook weer de politiek buiten democratische besluitvorming om.
Pas die ideologie toe op bijvoorbeeld de pensioenwet, dan zie het volgende punten (er zijn er meer):
Kijk je vervolgens naar de journalistiek dan zie eigenlijk ook maar weinig informatie naar burgers, behalve ook vaak weer alleen de nadruk op de noodzaak voor hervormingen.
Want uiteindelijk draait het in de democratische rechtstaat uiteindelijk maar om 1 ding: je hebt als burger je macht weggegeven aan vertegenwoordigende partijen. Maar het is aan de burger om te controleren over die partijen dat ook echt doen en zo niet deze partijen weg te stemmen.
Voor 2e kamer: ChristenUnie, D66, CDA, VVD, PvdA, GroenLinks, SGP en Volt.
Voor 1e kamer:CDA, VVD, D66, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks en SGP
Het is imho goed om te observeren dat het partijen voornamelijk uit traditionele midden die voor een belangrijke kiezersgroep, leeftijd 35/40+ en werkenden met pensioen, het dus gelukt is die groep met eigen beleidskeuzes actief aan te wijzen als z.g.n. "pech generatie".
Contrasteer bovenstaande maatregel, bijvoorbeeld (er zijn er meer, spaartaks bijv) met een veel bescheidener ingreep zoals bijvoorbeeld de beperking van de HRA. Het tegenhouden van maatregel daaromtrent stond decennia lang bovenaan de agenda als zijnde een vertegenwoordiging van die zelfde groep werkenden, uiteraard wel een kleinere selectie vanwege huizenbezitters.
Het is interessant om te zien hoeveel contrast er is tussen beleidsmaatregelen die eigenlijk om dezelfde kwestie gaan, zoals de financiële huishouden en toekomst van de werkende middengroep. Vooral nu er dus middenpartijen een maatregel is genomen die direct in het nadeel is van hun eigen kiezersgroep.
Want hoe komt het dat een maatregel zoals HRA of spaartaks de voorpagina's blijven kan/kon beheersen, terwijl financieel gezien een potentieel veel nadeligere maatregel geruisloos wordt ingevoerd. Waarbij de voornaamste communicatie gaat over de z.g.n. onhoudbaarheid van het stelsel.
Je ziet hierin ook weer de contouren van de bestuurscrisis met een directie relatie met de ideologie die partijen aanhangen. Imho gaat de meta communicatie hierover al decennia grondig verkeerd. Want de vraag die menig burger in die zich in die pensioengroep bevind en op een van deze partijen heeft gestemd, vertegenwoordigd deze partij mijn en het algemene belang?
Om die vraag te beantwoorden heeft die burger betrouwbare informatie nodig, d.w.z. een functionerend stelsel van trias politica + de 4e controlerende macht (journalistiek).
Het is goed om te observeren wat de bestuurscrisis precies inhoudt, het is niet zozeer dat het crisis is van competitie of moeilijkheid van dossiers die besluitvorming frustreren. De crisis is ideologisch van aard. D.w.z. huidige bestuurders en de meerderheid van politici geloofd niet in regeren in lijn met de neoliberale ideologie. D.w.z. macht hoort niet te liggen bij burgers via vertegenwoordiging, Macht en daarmee de uitkomst van het beleid past (bijna) altijd beter in de hiërarchische private markt. En private macht, beïnvloed hier door ook weer de politiek buiten democratische besluitvorming om.
Pas die ideologie toe op bijvoorbeeld de pensioenwet, dan zie het volgende punten (er zijn er meer):
- Het risico van werkgevers verschuift volledig naar werknemers. Werkgevers winnen bij dit stelsel.
- De politiek verschuift meer verantwoordelijkheid naar het individu, terwijl het individu meestal geen macht heeft.
- De politiek speelt zichzelf ook vrij van verantwoordelijk en kan niet meer aangesproken worden op pensioenproblemen, immers het kan goed of slecht gaan op de beurs.
Kijk je vervolgens naar de journalistiek dan zie eigenlijk ook maar weinig informatie naar burgers, behalve ook vaak weer alleen de nadruk op de noodzaak voor hervormingen.
Want uiteindelijk draait het in de democratische rechtstaat uiteindelijk maar om 1 ding: je hebt als burger je macht weggegeven aan vertegenwoordigende partijen. Maar het is aan de burger om te controleren over die partijen dat ook echt doen en zo niet deze partijen weg te stemmen.
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
@defiant in de HRA is met name door de VVD heel veel politiek kapitaal gestopt. Op haar schreden terugkeren zou hetzelfde zijn als Wilders die morgen ineens Moskeeën wil gaan bouwen en vrouwen een hoofddoek plicht wil opleggen. Dat ligt niet lekker bij de achterban.
10 jaar geleden had men de HRA moeten afschaffen in stapjes van 10 jaar. De ultra lage rente had dan enorm geholpen en de huizenprijzen waren misschien ook iets minder geëxplodeerd. Iedereen met een neutrale bril wist dat.
Nu is het te laat.
2e punt is dat het pensioen veel moeilijker te begrijpen is dan HRA. HRA kan iedereen met een beetje rekenvaardigheid in excel uitrekenen en dus ook wat het hem individueel kost als t afgeschaft wordt.
Op dit forum zie ik aardig wat reacties van mensen die 'wel zien wat de impact is' en 'er vanuit gaan dat er toch niks is en zelf sparen'. Terwijl je bij een modaal inkomen echt heel veel geld kwijt bent aan je pensioenopbouw en het dus wel belangrijk is.
Verder een mooi betoog van je en ben het er mee eens: er is weer een collectief iets verschraald zoals zoveel van de verzorgingsstaat. En voor de politici net op tijd want aangezien de rente flink stijgt krijgen pensioenfondsen weer wat kleur op de wangen en de noodzaak tot hervorming zou dan voorbij zijn gegaan.
10 jaar geleden had men de HRA moeten afschaffen in stapjes van 10 jaar. De ultra lage rente had dan enorm geholpen en de huizenprijzen waren misschien ook iets minder geëxplodeerd. Iedereen met een neutrale bril wist dat.
Nu is het te laat.
2e punt is dat het pensioen veel moeilijker te begrijpen is dan HRA. HRA kan iedereen met een beetje rekenvaardigheid in excel uitrekenen en dus ook wat het hem individueel kost als t afgeschaft wordt.
Op dit forum zie ik aardig wat reacties van mensen die 'wel zien wat de impact is' en 'er vanuit gaan dat er toch niks is en zelf sparen'. Terwijl je bij een modaal inkomen echt heel veel geld kwijt bent aan je pensioenopbouw en het dus wel belangrijk is.
Verder een mooi betoog van je en ben het er mee eens: er is weer een collectief iets verschraald zoals zoveel van de verzorgingsstaat. En voor de politici net op tijd want aangezien de rente flink stijgt krijgen pensioenfondsen weer wat kleur op de wangen en de noodzaak tot hervorming zou dan voorbij zijn gegaan.
Ik krijg daarbij wel het gevoel dat ze nu de schade aan haarzelf probeert te beperken, haar actie zal best wat pittige negatieve reacties hebben opgeleverd waar ze op deze manier vanaf probeert te komen.Real schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:41:
[...]
Hoofdstuk III - Hoe het verder ging
https://www.bnnvara.nl/jo...ijt-van-haar-stem-op-volt
Het statenlid in Zuid-Holland heeft nu spijt van haat stem op Volgt en legt uit wat er gebeurd was.
Dit speelt voornamelijk voor de mensen van middelbare leeftijd die al een DC-pensioen hebben. Volgens dit artikel zijn 94% van de pensioenaanspraken DB, hoewel me niet duidelijk is of daar ook mensen onder vallen die nu al gepensioneerd zijn.defiant schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:01:
Ik vermoed dat de politiek zich het meest heeft bezig gehouden met de grote DB groep, waar, om het maar plat te zeggen, de pot verdeeld moest worden. Ik vermoed dat de uitwerking daarvan per leeftijdsgroep en per pensioenfonds zal verschillen.
Het gaat dus helemaal niet over een 'belangrijke kiezersgroep'.
Een pittige reactie van mij alvast. Een onthutsend interview, waarin ze haar onkunde als excuus gebruikt. "Ik wist niet dat mijn stem gevolgen zou hebben voor de Eerste Kamer".Transportman schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 06:54:
[...]
Ik krijg daarbij wel het gevoel dat ze nu de schade aan haarzelf probeert te beperken, haar actie zal best wat pittige negatieve reacties hebben opgeleverd waar ze op deze manier vanaf probeert te komen.
https://nos.nl/video/2477...n-politieke-verbondenheid
Ongelofelijk hoe zo iemand geselecteerd kan worden. Basale kennis ontbreekt. GroenLinks mag haar selectiemethode ook wel eens tegen het licht houden.
.
[ Voor 99% gewijzigd door DeKever op 01-06-2023 09:11 ]
Werkelijk.... krijg bijna letterlijk tranen in mijn ogen als ik dit zie...DeKever schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:02:
[...]
Een pittige reactie van mij alvast. Een onthutsend interview, waarin ze haar onkunde als excuus gebruikt. "Ik wist niet dat mijn stem gevolgen zou hebben voor de Eerste Kamer".
https://nos.nl/video/2477...n-politieke-verbondenheid
Ongelofelijk hoe zo iemand geselecteerd kan worden. Basale kennis ontbreekt. GroenLinks mag haar selectiemethode ook wel eens tegen het licht houden.

Plukken ze bij GroenLinks willekeurige mensen van de straat of zoiets
"Ik heb niet nagedacht over Eerste Kamerverkiezingen"
"Ik had iets gezien ergens op internet..."
"Ik wilde niet zeggen wat ik had gestemd want ik denk 'daar komt toch nooit iemand achter' "
"En toen ineens, heel officieel, GroenLinks 5 zetels, en ik denk huh, dus een hele zetel eraf door mij?"
"Ik kan nu wel vragen of ze het terug willen draaien, maar ik denk niet dat het zo werkt"
Bovenstaande is enkel nog maar de eerste 50 seconden van een ruim 4 minuten durend filmpje. Kon het daarna niet langer aanzien.
Wat voor zin heeft het nog dat wij ons in dit draadje druk maken over politiek als we het roer van ons land mede in de hand leggen van dit soort figuren?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Zou dat bij andere partijen anders zijn dan? Ik denk niet dat ervaren politici voor het oprapen liggen, zeker niet voor een bijbaantje als lid van de provinciale staten. Bedenk ook dat deze mevrouw eigenlijk op een onverkiesbare plek stond.alexbl69 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:47:
[...]
Werkelijk.... krijg bijna letterlijk tranen in mijn ogen als ik dit zie...![]()
Plukken ze bij GroenLinks willekeurige mensen van de straat of zoiets.
Intentionally left blank
Het is wel een beetje treurig, een bijna kinderlijk verhaal houden voor de camera. Ze is nu 'Groep Doe Stoer' en gaat vier jaar lang 'stoer lopen doen', niemand heeft haar verteld hoe het spelletje werkt, ze wil geen eens politieke spelletjes spelen, mens-erger-je-niet erbij halen, niemand had tijd voor haar, ze wist het allemaal niet...
Maar, nog wel belangrijker dan de focus op haar situatie specifiek; ze zal vast niet de enige zijn op een vergelijkbare positie die niet geheel weet hoe de vork in de steel steekt en dat is toch wel zorgelijk.
Maar, nog wel belangrijker dan de focus op haar situatie specifiek; ze zal vast niet de enige zijn op een vergelijkbare positie die niet geheel weet hoe de vork in de steel steekt en dat is toch wel zorgelijk.
Deze mevrouw projecteren op de rest van de beroepsgroep gaat wat ver. Niet iedereen zal alles weten, maar als ik iets niet weet, dan zoek ik het uit. Ik ga er voorlopig vanuit dat andere onwetenden ook zo werken. Deze mevrouw doet maar wat, onverantwoordelijk.eric.1 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:00:
Het is wel een beetje treurig, een bijna kinderlijk verhaal houden voor de camera. Ze is nu 'Groep Doe Stoer' en gaat vier jaar lang 'stoer lopen doen', niemand heeft haar verteld hoe het spelletje werkt, ze wil geen eens politieke spelletjes spelen, mens-erger-je-niet erbij halen, niemand had tijd voor haar, ze wist het allemaal niet...
Geen.alexbl69 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:47:
Wat voor zin heeft het nog dat wij ons in dit draadje druk maken over politiek als we het roer van ons land mede in de hand leggen van dit soort figuren?
Ervaring is één ding, maar een bepaalde basiskennis, of de gedrevenheid die kennis te vergaren had ik voor gisteren wel van politici in haar positie verwacht... Buiten dat heeft GL natuurlijk ook keihard de bal laten vallen door deze mevrouw op de lijst te zetten.crisp schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:56:
Zou dat bij andere partijen anders zijn dan? Ik denk niet dat ervaren politici voor het oprapen liggen, zeker niet voor een bijbaantje als lid van de provinciale staten. Bedenk ook dat deze mevrouw eigenlijk op een onverkiesbare plek stond.
Dit vind ik inderdaad zorgwekkend. Fernald is enkel door de mand gevallen omdat ze "verkeerd" heeft gestemd. Hoeveel vergelijkbare politici hebben we nog die wel gewoon braaf stemmen op wat de partijleiding heeft opgedragen?eric.1 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:00:
Dit is helaas niet alleen een GL probleem maar veel breder probleem waar veel partijen mee kampen.alexbl69 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:47:
[...]
PS
Het mooiste vond ik nog dat ze de schuld nu ook bij anderen neerlegt want zij wist niet hoe het spelletje gespeeld werd en dat niemand haar belde om dat te vertellen wat de impact was van haar plannen.
Is er iets mis om ZELF te bellen en jou vragen te stellen? Gek he dat niemand belde als niemand wist dat je dat zou doen.
De vraag is waarom GroenLinks haar op de lijst heeft gezet. Wat zijn haar kwaliteiten?alexbl69 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:47:
[...]
Werkelijk.... krijg bijna letterlijk tranen in mijn ogen als ik dit zie...![]()
"Ik heb niet nagedacht over Eerste Kamerverkiezingen"
"Ik had iets gezien ergens op internet..."
"Ik wilde niet zeggen wat ik had gestemd want ik denk 'daar komt toch nooit iemand achter' "
"En toen ineens, heel officieel, GroenLinks 5 zetels, en ik denk huh, dus een hele zetel eraf door mij?"
"Ik kan nu wel vragen of ze het terug willen draaien, maar ik denk niet dat het zo werkt"
Bovenstaande is enkel nog maar de eerste 50 seconden van een ruim 4 minuten durend filmpje. Kon het daarna niet langer aanzien.
De kwestie was al "voldoende afgehandeld" voordat het stemdebacle plaatsvond. Wat wel duidelijk blijkt uit je opmerking is dat racismebestrijding een oneindige taak blijft en niet zonder risico.PWM schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 23:47:
Haar hele racisme verhaal kan ook wel de prullenbak in. Als iemand het daadwerkelijk met jou over domme negers had, dat je de pil had moeten slikken en dat je je haar stijl achterover moet doen zoals anderen zwarten, ga je toch niet proberen op je blote knieën terug te komen.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Beetje kort door de bocht he. Als je ziet welke uitspraken dat zij claimed zijn gemaakt tegen haar, dan is dat zo ongeveer het allerergste wat ik ooit heb gelezen. En een beetje ongeloofwaardig vanuit de mond van een GL manager zo face2face. Echter, onmogelijk is niets. Maar als je dan ook meldt dat de partij (inclusief Klaver) je heeft laten vallen als een baksteen, ga je nu niet Klaver ophemelen in interviews en wil je niet die partij weer in. Of je hebt echt al je zelfrespect verloren.8088 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:05:
[...]
De kwestie was al "voldoende afgehandeld" voordat het stemdebacle plaatsvond. Wat wel duidelijk blijkt uit je opmerking is dat racismebestrijding een oneindige taak blijft en niet zonder risico.
Ik vond het al ongeloofwaardig en nu ik 2 interviews heb gelezen en 1 heb gezien, geloof ik er inderdaad niets van
Dat lijkt mij de enige relevante overgebleven vraag. De mevrouw zelf is ongeschikt, daar kan ze ook niet heel veel aan doen.Roenie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:03:
[...]
De vraag is waarom GroenLinks haar op de lijst heeft gezet. Wat zijn haar kwaliteiten?
Volgens Merel Ek bij VI zou ze volgens GroenLinks geen persoonlijk contact hebben gehad met Jesse Klaver, terwijl ze in haar column eerder vorige maand schreef dat ze contact met Klaver had opgenomen: "Nadat ik mijn beklag had gedaan bij Jesse Klaver".PWM schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:11:
[...]
Beetje kort door de bocht he. Als je ziet welke uitspraken dat zij claimed zijn gemaakt tegen haar, dan is dat zo ongeveer het allerergste wat ik ooit heb gelezen. En een wat ongeloofwaardig vanuit de mond van een GL manager zo face2face. Echter, onmogelijk is niets. Maar als je dan ook meldt dat de partij (inclusief Klaver) je heeft laten vallen als een baksteen, ga je nu niet Klaver ophemelen in interviews en wil je niet die partij weer in. Of je hebt echt al je zelfrespect verloren.
Ik vond het al ongeloofwaardig en nu ik 2 interviews heb gelezen en 1 heb gezien, geloof ik er inderdaad niets van
Kan natuurlijk zijn dat ze allebei (of alle drie) leugens vertellen of geen actieve herinneringen hebben aan die gebeurtenis. In periodes met stress vergeet je tenslotte (echt
Maar het interview met de NOS-verslaggever en de kennis dat ze nu al 9 jaar politiek bezig is laten niet echt het beeld zien van iemand die veel interesse heeft in actieve deelname aan politiek, teveel van anderen verwacht en (als dat verhaal van Ek klopt) soms een bijzondere relatie lijkt te hebben met de realiteit.
[ Voor 10% gewijzigd door Stukfruit op 01-06-2023 12:10 ]
Dat zit wel Schnorr.
Kan je deze stellingen toelichten. Misschien kan je hierop ingaan:defiant schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 00:01:
Pas die ideologie toe op bijvoorbeeld de pensioenwet, dan zie het volgende punten (er zijn er meer):Het pensioen is dus meer vermarkt, geheel volgens ideologie. Om het voorbeeld van de HRA aan te halen, het belang was ook daar privaat, van HRA profiteerde voornamelijk private banken.
- Het risico van werkgevers verschuift volledig naar werknemers. Werkgevers winnen bij dit stelsel.
- De politiek verschuift meer verantwoordelijkheid naar het individu, terwijl het individu meestal geen macht heeft.
- De politiek speelt zichzelf ook vrij van verantwoordelijk en kan niet meer aangesproken worden op pensioenproblemen, immers het kan goed of slecht gaan op de beurs.
Ad1 Welk risico is bij de werknemers komen te liggen? Werkgevers die bijstorten zijn zeldzaam. Het risico van een hoge pensioenpremie misschien? Ik weet niet hoe het geregeld gaat zijn, maar nu is dat ook een kwestie van CAO meen ik
Ad2 De verantwoordelijkheid bij het individu is toegenomen. Hoe precies? Wat voor verantwoordelijkheid heeft het individu nu die er eerst niet was? Dat collectieven als vakbonden en werkgevers die nu wel macht hebben en straks minder is niet per se slecht (jonge werknemers zijn niet vertegenwoordigd en staan niet meer op achterstand).
Ad3 De politiek schuift verantwoordelijkheid af. Welke verantwoordelijkheid hebben ze nu die er straks niet meer is?
De conclusie dat de pensioenen vermarkt zijn zie ik niet. Pensioenfondsen voeren de regeling nog steeds uit. Dat kan je moeilijk "de markt" noemen. Of denk je dat er een massale overstap naar verzekeraars gaat volgen? Of kan ik gaan shoppen naar een ander uitvoerder?
Ik zie hier meerdere problemen. Vaak zetten partijen veel meer kandidaten op een lijst dan wat hun maximale zetel aantal überhaupt kan worden. Welk criteria/toetsing gebruiken de partijen eigenlijk voor deze ‘onverkiesbare’ plekken en waarom zetten ze zo veel kandidaten op de lijst? Een tweede probleem is dat zij dus op basis van voorkeursstemmen gekozen is. Hoe komt zo iemand aan zo veel voorkeursstemmen? Is zij misschien bewust op de lijst gezet door GL, omdat ze wisten dat ze veel kiezers zou krijgen?crisp schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:56:
[...]
Zou dat bij andere partijen anders zijn dan? Ik denk niet dat ervaren politici voor het oprapen liggen, zeker niet voor een bijbaantje als lid van de provinciale staten. Bedenk ook dat deze mevrouw eigenlijk op een onverkiesbare plek stond.
@PatrickC Eerder werd geschreven "Ik ga zorgen dat al die ‘zwarten’ GroenLinks gaan stemmen en ik ga van GroenLinks de grootste partij in Rotterdam maken."
Daarvoor zet je dus een getint iemand met afro kapsel op de kieslijst. Blijkbaar heeft dat gewerkt, getuige de voorkeursstemmen.
Daarvoor zet je dus een getint iemand met afro kapsel op de kieslijst. Blijkbaar heeft dat gewerkt, getuige de voorkeursstemmen.
Als dat zo is, en hoe meer ik me er in inlees hoe waarschijnlijker het inderdaad lijkt, is dit hele debacle met name GroenLinks te verwijten. En ook degenen die op haar gestemd hebben. Als je op een partij stemt stem je in de regel op de lijstaanvoerder. Als je daarvan afwijkt en in plaats daarvan een voorkeurstem geeft aan een lager geplaatst persoon doe je dat met een reden. Zo heeft Omtzigt in het verleden veel stemmen gekregen omdat mensen zijn werk waarderen._JGC_ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:53:
@PatrickC Eerder werd geschreven "Ik ga zorgen dat al die ‘zwarten’ GroenLinks gaan stemmen en ik ga van GroenLinks de grootste partij in Rotterdam maken."
Deze kandidaat heeft de stemmen echter enkel gekregen omdat ze vrouw en/of gekleurd is. En dat zegt toch ook wel iets over degenen die die stemmen hebben uitgebracht, die een kandidaat blijkbaar enkel beoordelen op kleur en/of geslacht. Iets waar diezelfde mensen in andere discussies ongetwijfeld zeer fel op tegen zijn. Het kan verkeren.
Wat dan wel weer grappig is is dat door dit stemgedrag niet een in Mozambique geboren vrouw die zetel kreeg, maar een blanke man.
Waarop baseer je dit? Het enige dat ik weet is dat ze met voorkeursstemmen is gekozen.alexbl69 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:29:
[...]
Deze kandidaat heeft de stemmen echter enkel gekregen omdat ze vrouw en/of gekleurd is.
Kom op zeg, dit is wel een raar soort speculatie. We kunnen veel zeggen over onze mening van haar keuze om op volt te stemmen voor de 1ste kamer, maar deze ongefundeerde redenatie gebaseerd op huidskleur en geslacht van een volksvertegenwoordiger en het Nederlandse electoraat lijkt me toch echt ver buiten de maat.
----
Zelf denk ik dat hier toch echt de schuld bij Groenlinks ligt - wij hebben nu eenmaal(gelukkig) een systeem waar je stemt op mensen en niet op partijen. en mevrouw heeft duidelijk genoeg netwerk, en campagne verricht om mensen op haar te laten stemmen. Maar Groenlinks heeft haar op de lijst gezet onder hun naam, en Groenlinks heeft dus ook de taak niet serieus genoeg genomen om haar kanditaten op te leiden en bij te sturen voor wat ze willen.
Ik geloof mevrouw ook niet dat ze zegt dat ze niet weet wat ze aan het doen was, maar als dat al waar is, is het toch echt wel een zwakte bod. Ze had 2 maanden de tijd om de reglementen te lezen. Ik geloof haar verhaal meer dat ze uit rancune op Volt had gestemd omdat ze zich buiten gesloten voelde door de GL fractie. Dat is haar goed recht, en ook een reden waarom er zeker schuld bij GL ligt, je moet je mensen nou eenmaal goed behandelen, en als mensen niet samen kunnen werken dan had je haar niet op de lijst moeten zetten.
Als je mensen op hun tenen trapt dan kan je actie terugverwachten. Mensen zijn uiteindelijk mensen, en die moet je ook zo behandelen. Volksvertegenwoordigers zijn geen stem-vee dat alleen maar ja en amen moet zeggen.
Ik ben bang dat de les die GL hier uit gaat halen is dat je harder op fractie-discipline moet gaan, wat in mijn optiek de verkeerde les zal zijn. Dat je mevrouw uit de fractie en de partij hebt gezet lijkt mij niet meer dan redelijk voor deze dolk-steek niet gebaseerd op concreet beleid.
Wat zouden haar kwaliteiten kunnen zijn dat GroenLinks haar op de lijst heeft gezet?Jos_V schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:45:
[...]
Waarop baseer je dit? Het enige dat ik weet is dat ze met voorkeursstemmen is gekozen.
Kom op zeg, dit is wel een raar soort speculatie. We kunnen veel zeggen over onze mening van haar keuze om op volt te stemmen voor de 1ste kamer, maar deze ongefundeerde redenatie gebaseerd op huidskleur en geslacht van een volksvertegenwoordiger en het Nederlandse electoraat lijkt me toch echt ver buiten de maat.
----
Zelf denk ik dat hier toch echt de schuld bij Groenlinks ligt - wij hebben nu eenmaal(gelukkig) een systeem waar je stemt op mensen en niet op partijen. en mevrouw heeft duidelijk genoeg netwerk, en campagne verricht om mensen op haar te laten stemmen. Maar Groenlinks heeft haar op de lijst gezet onder hun naam, en Groenlinks heeft dus ook de taak niet serieus genoeg genomen om haar kanditaten op te leiden en bij te sturen voor wat ze willen.
Ik geloof mevrouw ook niet dat ze zegt dat ze niet weet wat ze aan het doen was, maar als dat al waar is, is het toch echt wel een zwakte bod. Ze had 2 maanden de tijd om de reglementen te lezen. Ik geloof haar verhaal meer dat ze uit rancune op Volt had gestemd omdat ze zich buiten gesloten voelde door de GL fractie. Dat is haar goed recht, en ook een reden waarom er zeker schuld bij GL ligt, je moet je mensen nou eenmaal goed behandelen, en als mensen niet samen kunnen werken dan had je haar niet op de lijst moeten zetten.
Als je mensen op hun tenen trapt dan kan je actie terugverwachten. Mensen zijn uiteindelijk mensen, en die moet je ook zo behandelen. Volksvertegenwoordigers zijn geen stem-vee dat alleen maar ja en amen moet zeggen.
Ik ben bang dat de les die GL hier uit gaat halen is dat je harder op fractie-discipline moet gaan, wat in mijn optiek de verkeerde les zal zijn. Dat je mevrouw uit de fractie en de partij hebt gezet lijkt mij niet meer dan redelijk voor deze dolk-steek niet gebaseerd op concreet beleid.
Als je dit artikel leest dan wordt het duidelijk dat dit niet de eerste keer is dat zij in opspraak kwam: https://www.rijnmond.nl/n...t-uit-de-fractie-gekegeld
En nu wel de onschuld zelf spelen?
[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 01-06-2023 14:57 ]
Als je het interview kijkt, dan begrijp je niet wat ze in de politiek te zoeken heeft. Omdat ze veel voorkeurstemmen heeft, dan moet ze een grote achterban hebben. Dat kan een reden zijn om iemand op de lijst te zetten, ipv geschiktheid. Wat precies ervoor zorgt dat ze die achterban heeft weet ik niet. Huidskleur en sekse kan, misschien runt ze een buurthuis, of is ze heel goed in voetbal.Jos_V schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:45:
[...]
Waarop baseer je dit? Het enige dat ik weet is dat ze met voorkeursstemmen is gekozen.
----
Het blijft speculatie, maar de keuze voor deze mevrouw pakt wel erg ongelukkig uit. Gebeurt wel bij meer partijen. Het aantal miskleunen bij de PVV is ook behoorlijk om maar wat te noemen.
Lekkere quote wel:Roenie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:51:
[...]
Wat zouden haar kwaliteiten kunnen zijn dat GroenLinks haar op de lijst heeft gezet?
Als je dit artikel leest dan wordt het duidelijk dat dit niet de eerste keer is dat zij in opspraak kwam: https://www.rijnmond.nl/n...t-uit-de-fractie-gekegeld
En nu wel de onschuld zelf spelen?
Nouja, het is vooral een Groenlinks issue, dus al te groot hoeven we het ook niet te maken. De zetel is naar Volt, niet naar de BBB/FVD oid gegaan, dus voor het land, zal het niet veel uit gaan maken."Dat dit zou gebeuren, kon je van mijlenver zien aankomen. Overal waar Debora was, ontstond ruzie en trammelant."
EDIT:
Nou, dat sterkt me wel in mijn eerdere inschatting
Wanneer Fernald haar zin niet kreeg, trok ze volgens diverse partijgenoten 'direct de racismekaart'. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018, toen ze bijvoorbeeld weigerde om tijdens de campagne een jas van GroenLinks te dragen. Ze zou het 'koloniaal' hebben gevonden dat die verplichting bestond.
[ Voor 19% gewijzigd door PWM op 01-06-2023 15:08 ]
Ja, precies het is pure speculatie waarom ze op de lijst is gezet (Hoewel, aangezien ze met voorkeurstemmen is gekozen, heeft GL gedacht dat ze stemmen dankzij haar netwerk konden winnen). Juist daarom vind het ik niet kunnen om die speculatie alleen over geslacht en huidskleur te gooien. Niet alleen maar naar de mevrouw, maar ook naar alle Nederlanders die op haar gestemd hebben waarvan wij de motivatie niet kennen.DeKever schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:57:
[...]
Als je het interview kijkt, dan begrijp je niet wat ze in de politiek te zoeken heeft. Omdat ze veel voorkeurstemmen heeft, dan moet ze een grote achterban hebben. Dat kan een reden zijn om iemand op de lijst te zetten, ipv geschiktheid. Wat precies ervoor zorgt dat ze die achterban heeft weet ik niet. Huidskleur en sekse kan, misschien runt ze een buurthuis, of is ze heel goed in voetbal.
Het blijft speculatie, maar de keuze voor deze mevrouw pakt wel erg ongelukkig uit. Gebeurt wel bij meer partijen. Het aantal miskleunen bij de PVV is ook behoorlijk om maar wat te noemen.
Ik kan niet zeggen dat ik een hoge pet van haar op heeft. In haar interviews waar ze gebrek aan kennis als verdediging gebruikt maakt duidelijk voor mij dat ze niet geschikt is als volksvertegenwoordiger.
voor mij is de lijn duidelijk - bekritiseer haar op haar keuzes en haar verdedigen daarvan, bekritiseer haar op haar vaardigheid, maar ongefundeerde speculatie over persoonskenmerken gaat mij te ver.
In dat stuk van Rijnmond worden alle aantijgingen ook gedaan door "andere bronnen", "iemand die haar van dichtbij kent", "diverse partijgenoten" en "insiders", allemaal anoniem.Jos_V schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:21:
[...]
Ja, precies het is pure speculatie waarom ze op de lijst is gezet (Hoewel, aangezien ze met voorkeurstemmen is gekozen, heeft GL gedacht dat ze stemmen dankzij haar netwerk konden winnen). Juist daarom vind het ik niet kunnen om die speculatie alleen over geslacht en huidskleur te gooien. Niet alleen maar naar de mevrouw, maar ook naar alle Nederlanders die op haar gestemd hebben waarvan wij de motivatie niet kennen.
Ik kan niet zeggen dat ik een hoge pet van haar op heeft. In haar interviews waar ze gebrek aan kennis als verdediging gebruikt maakt duidelijk voor mij dat ze niet geschikt is als volksvertegenwoordiger.
voor mij is de lijn duidelijk - bekritiseer haar op haar keuzes en haar verdedigen daarvan, bekritiseer haar op haar vaardigheid, maar ongefundeerde speculatie over persoonskenmerken gaat mij te ver.
Dat er sprake is van een moeizame verstandhouding tussen haar en de rest van de fractie is wel duidelijk, maar waar dat dan precies door komt? Verschillende partijen hebben daar ook vaak verschillende ideeën over, en of de waarheid dan precies in het midden ligt of misschien toch iets meer naar links of rechts neigt, daar komen we waarschijnlijk nooit achter.
Laten we vaststellen wat we kunnen vaststellen: GL heeft het niet zo handig aangepakt, zij heeft het niet zo handig aangepakt, het is voor iedereen goed dat ze uit elkaar zijn gegaan en Volt heeft er gratis een zetel bij.
Misschien kunnen we ook vaststellen dat mevrouw in kwestie geen aanwinst is voor de politiek en beter wat anders zou kunnen gaan doen.migchiell schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:39:
[...]
Laten we vaststellen wat we kunnen vaststellen: GL heeft het niet zo handig aangepakt, zij heeft het niet zo handig aangepakt, het is voor iedereen goed dat ze uit elkaar zijn gegaan en Volt heeft er gratis een zetel bij.
Nou ja of op een ander niveau; hiervoor zat ze in een stadsdeelcommissie (weet niet precies wat dat is, vergelijkbaar met gemeenteraad?) en dat heeft ze jarenlang gedaan, kennelijk wel tot tevredenheid dan.DeKever schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:13:
[...]
Misschien kunnen we ook vaststellen dat mevrouw in kwestie geen aanwinst is voor de politiek en beter wat anders zou kunnen gaan doen.
Heel eenvoudig; het was haar eerste verkiezing.Jos_V schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:45:
[...]
Ondertussen...
:fill(white):strip_exif()/f/image/ok0fiIwBX6wJdhwCOmJsihn8.png?f=user_large)
Tegelijkertijd...
:fill(white):strip_exif()/f/image/6T8jQHZiw0gqDBGBrg7Kg0IO.png?f=user_large)
Met het VVD congres in aantocht (waar Rutte het niet meer gaat redden met enkel loze beloften) kan dat voor nogal wat vuurwerk in het Haagse gaan zorgen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/ok0fiIwBX6wJdhwCOmJsihn8.png?f=user_large)
Tegelijkertijd...
:fill(white):strip_exif()/f/image/6T8jQHZiw0gqDBGBrg7Kg0IO.png?f=user_large)
Met het VVD congres in aantocht (waar Rutte het niet meer gaat redden met enkel loze beloften) kan dat voor nogal wat vuurwerk in het Haagse gaan zorgen.
Grappig. In mijn bubbel ken ik niemand die het over asielzoekers heeft, laat staan dat mensen zich er druk om maken. Maar volgens de EenVandaag-peiling is het blijkbaar een hot-button issue waar zelfs de meest linkse partijen "strenger" willen worden.
En daarbij lijkt de glijdende schaal van geweld die wordt gebruikt om migranten buiten de EU te gebruiken niet eens ter discussie te staan. Het gaat alleen over een fantasiewereld waarin eiland Nederland volledig zelf kan bepalen hoeveel asielzoekers binnenkomen.
Wat een poppenkast.
Het is ook een belabberde vraag om te stellen, net zoals die ene Brexit-vraag.alexbl69 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:58:
Ondertussen...
[Afbeelding]
Tegelijkertijd...
[Afbeelding]
Veel interessanter wordt het als je gaat vragen hoe ze dat willen doen?
Of misschien nog wel beter: waartoe zijn ze bereid?
Bij bijv. een GroenLinks en een PvdD ligt de nadruk vooral op een menswaardige aanpak.
Aan de andere kant van het spectrum speelt men met het idee om het bekende verdrag te verlaten, ook al zou dat bonje geven met de EU. Of men wil zelfs de EU ervoor verlaten.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Nederlanders staan nochtans steeds positiever tegenover mensen met een andere achtergrond.
Uit De Correspondent:
Uit De Correspondent:
In 2014 was de verdraagzaamheid van Nederlanders ten opzichte van mensen met een andere geloofsovertuiging bijvoorbeeld schrikbarend laag. Bijna de helft van de Nederlanders vertrouwde een ander niet als die in een andere god geloofde. Tolerantie, mijn kont. Maar kwam je in 2022 aanzetten met dezelfde vraag, dan was het een heel ander verhaal. Die argwanende types waren nu in de minderheid – één op de zes.
Hetzelfde geldt voor het vertrouwen van mensen met een andere nationaliteit. In 2014 vond maar liefst 50 procent van de Nederlanders dat knap lastig. Dat percentage is nu gedaald tot minder dan 16 procent.
Tegelijkertijd denken steeds meer Nederlanders dat immigranten onze economie en onze cultuur verrijken in plaats van ondermijnen, en dat ze Nederland een beter land maken om in te wonen. We beginnen langzaam te beseffen dat migranten mogelijk niet de bron zijn van alle problemen, maar juist kunnen bijdragen aan het oplossen ervan.
Vermoed dat de meeste respondenten van bovenstaande enquêtes niet in de eerste plaats bezwaar hebben tegen de achtergrond van immigranten, maar zich meer zorgen maken over de aantallen en wat dat doet voor de leefbaarheid van ons land en bijvoorbeeld de kans op een woning voor hun kinderen.dawg schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:31:
Nederlanders staan nochtans steeds positiever tegenover mensen met een andere achtergrond.
Uit De Correspondent:
[...]
Oh dat ben ik zeker met je eens. Ik zal eerlijk bekennen dat ik de prognose van 80.000 ook erg hoog vind.alexbl69 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:59:
[...]
Vermoed dat de meeste respondenten van bovenstaande enquêtes niet in de eerste plaats bezwaar hebben tegen de achtergrond van immigranten, maar zich meer zorgen maken over de aantallen en wat dat doet voor de leefbaarheid van ons land en bijvoorbeeld de kans op een woning voor hun kinderen.
Echter denk ik dat je daar niet zoveel aan kunt doen als we niet ook wat doen aan ontwikkelingshulp (daadwerkelijk ontwikkeling) en minder oneerlijke concurrentie. Maar goed. Dan staan vd Plas en consorten weer op de achterste benen want oh oh die arme boer.
En natuurlijk zorgen dat dergelijke landen/gebieden niet onleefbaar worden door klimaatontwrichting.
[ Voor 6% gewijzigd door dawg op 01-06-2023 21:34 ]
Hier in het dorp wonen 5107 mensen en krijgen wij vanaf volgende maand 400 "vluchtelingen" (Oekraniers). Dat is 8% van het aantal inwoners. Dat heeft een grote impact. Ik ben er niet op tegen (sterker, wij sponseren), maar ook omdat het mensen uit de Oekraïne zijn.CVTTPD2DQ schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:08:
[...]
Grappig. In mijn bubbel ken ik niemand die het over asielzoekers heeft, laat staan dat mensen zich er druk om maken. Maar volgens de EenVandaag-peiling is het blijkbaar een hot-button issue waar zelfs de meest linkse partijen "strenger" willen worden.
En daarbij lijkt de glijdende schaal van geweld die wordt gebruikt om migranten buiten de EU te gebruiken niet eens ter discussie te staan. Het gaat alleen over een fantasiewereld waarin eiland Nederland volledig zelf kan bepalen hoeveel asielzoekers binnenkomen.
Wat een poppenkast.
Veel plezier met 400 "jongens uit veilige landen" of Somalische mannen. Dan heb je opeens een hele andere wereld om je heen. En 400 is dus wat er 200x (!) per jaar gaat binnenkomen en uiteindelijk toch verspreid moet worden en ergens moet wonen. Moet je wel een echte struisvogelbubbel hebben wil je daar niet iets van vinden.
EDIT:
En over bubbels gesproken, die heb ik ook. Mijn kinderen zijn 9 en 11, maar we zijn al bezig met een woning voor allebei (via familie connecties) voor over 10-12 jaar. Maar 99% van Nederland kan dat niet. En met de huidige woningbouw en instroom, betekent het over 10 jaar dat het alleen maar erger is. Dat is dus niet alleen een instroom probleem, maar ook woningbouw, stikstof, etc etc. Maar als echt niemand het in jouw omgeving het hierover heeft, is dat inderdaad wel een vreemde bubbel
[ Voor 16% gewijzigd door PWM op 01-06-2023 21:45 ]
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:41
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Toch ergens typisch dat juist de asielproblematiek kritiek oplevert op de positie van Rutte binnen de VVD. Als je nagaat dat er ook genoeg belangrijke dossiers zijn geweest die dat ook evengoed hadden kunnen doen.
De instroom is moeilijk terug te brengen en dat ligt gevoelig bij een deel van de VVD. Als je daar beloftes over gaat doen, moet je deze ook nakomen is de toon.
De instroom is moeilijk terug te brengen en dat ligt gevoelig bij een deel van de VVD. Als je daar beloftes over gaat doen, moet je deze ook nakomen is de toon.
Het aantal asielzoekers dat naar Nederland komt stijgt al jaren. Rutte zei op het laatste congres in november dat dit aantal „substantieel terug” moet en beloofde er „de komende maanden vreselijk hard aan te werken”. Zaterdag houdt de VVD opnieuw congres. Rutte zal daar moeten uitleggen waarom de asielinstroom voorlopig alleen maar groeit.
Waar bij het vorige VVD-congres al grote bezorgdheid was over de verwachte komst van bijna 50.000 asielzoekers over heel 2022, houdt het kabinet voor dit jaar rekening met meer dan 70.000 asielzoekers. Bij Klassiek Liberaal, een actiegroep van rechtse en kritische VVD’ers, is het geduld op. Zij noemen de stijgende aantallen asielzoekers in een recent verstuurde brief aan het VVD-partijbestuur „een catastrofe van ongekende omvang”.
In de brief staat verder dat van Ruttes belofte „niks terecht gekomen is” en er „geen enkele zichtbare maatregel” zijn genomen. De critici willen zaterdag van Rutte horen wat hij de voorbije maanden concreet heeft geprobeerd om de cijfers omlaag te krijgen.
https://www.nrc.nl/nieuws...ongekende-omvang-a4166151VVD-Kamerlid Ruben Brekelmans heeft er vertrouwen in dat de coalitiepartijen eruit gaan komen, hoewel de onderhandelingen volgens hem niet makkelijk zijn. „Alles waar iedereen het over eens is in de coalitie, is al eerder gedaan of geprobeerd.”
Brekelmans vindt asiel „het grootste probleem van Nederland” dat nu om een oplossing vraagt. Juist daarom benoemt hij ook de keerzijde van het pleidooi van kritische VVD’ers om de coalitie op te blazen. „Bij nieuwe verkiezingen weet je: het probleem blijft en wordt groter, en er gebeurt een half jaar te weinig.”
Brekelmans heeft VVD-lid Geerligs nog niet overtuigd. „Er gebeurt nu gewoon helemaal niks”, zegt Geerligs.
Dit topic is gesloten.